Het
communisme
Dekens
Zr. H. A. Wilhelm te Stellendam
Flakkees grootste dierenvriend
m^'M'i\imml\
Meditatie
Ze üeruult de
junctie van
dierenasyl
J. KEUVELnnR
Aandeelhoudersverg.
N.Y. Emgo accoord met
fusieplan Gascentrale
Bejaardenhelpster (24)
bij aanrijding gewond
C. KIEVIT Zn.
|4le jaargang
Vrijdag 4 oktober 1968
No. 3726
ijs 55)
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DB ZUID-HOLLANDSE ELM ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
EEN BOODSCHAP UIX
DE HEMEL.
EINDELIJK
GARAGE KNöPS
Mobilstation
s.
„De Konde Boom"
V. d. Valk
Westdijk 15
Middelharnis
L.J.C, organiseert
ploeg- en tractor-
foehendigheidswedstrijd
Stralis vriest het.
Nu kopen.
BOTTWMATT^RIAT.EN
Dirksland
Telef. 383
Fruitmanden en Fruitbakjes
„De Fruitcentrale''
Centrale Verwarming
Inhoud,
blijven
f24,25)
sekjes
PRINS KENDKIKSTRAAT 14 - POSTBOX B - MIDDELHAENIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
TëL (01870) 26 28, na e uur 's avonds TeL 2029 Giro 167B30
ABONNEMENTSPRIJS 3,25 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract epeciaal tarleL
In het vorig artikel hebben we de
principiële basis van het communisme
besproken en daarbij bleek dat deze ge
legen is in de leer van het historisch
of dialectisch materialisme. Ook het
socialisme heeft lang aan deze concep
tie vastgehouden, maar vooral na de
laatste wereldoorlog hebben de socia
listische partijen dn de Westelijke we
reld een ruimer standpunt ingenomen,
zodat ook personen van positief-protes-
tante of katholieke beginselen lid wer
den van de partij. In de communisti
sche partijen echter, met de Sovjet
unie voorop, bleef deze leer de grond-
ag van de partij.
Ken ander belangrijk „dogma" van
het communisme is de leer van de klas
senstrijd. Marx schreef in het Commu
nistisch Manifest: „De geschiedenis van
elke maatschappij is een geschiedenis
van klassenstrijd van het proletariaat
tegen de bourgeoisie" (de gezeten bur
gers, de kapitalisten). In het algemeen
VOOR BETER f^
1^^ -^------"'... NflAP DE
MI0DELHflRNIS^TEL:Z3Z8
5S5SS;:5Sö^l
j:SiSSSSSS'^
[kan men zeggen, dat klassen groepen
jn van mensen, die in de maatschap-
)ij een gelijksoortige functie vervullen
;n ongeveer op hetzelfde bestaansniveau
leven. De leden van een klasse on-
ierscheiden zich door levenswijze, ont-
[wikkeling, taalgebruik etc. van die der
[andere klassen. Ze hebben een meer of
rminder ontwikkeld gevoel van saam-
ihorigheid en pogen door strijd hun po-
Isitie te handhaven of te verbeteren.
[Wanneer wij het over de klassenstrijd
lebben gaat het over de bezittende en
arbeidende klasse. Marx zag de ge-
[schiedenis van elke maaschappij in het
";en van de strijd der klassen: tussen
■ije en slaaf, patriciër en plebejer (bij
fde Romeinen), baron en lijfeigene, gil-
jdemeester en gezel, in het algemeen
tussen onderdrukkers en onderdrukten.
In de moderne tijd werd dit de nieuwe
tegenstelling tussen kapitalisten en ar-
«iders, tussen uitbuiters en uitgebui-
ten. Die tegenstelling wordt volgens
[Marx in de loop der tijden steeds scher-
)er, doordat de economische positie
^der arbeiders voortdurend ongunsti-
[ger wordt en anderzijds het bezit der
)roduktiemiddelen in verband met de
toenemende concentratie van bedrij
nen in handen komt van een steeds
geringer aantal kapitalisten. Dat is de
rZ.g. accumulatie-theorie van Marx (op-
[eenhoping).
Hij constateert echter niet alleen de
Klassenstrijd, maar hij predikt deze ook.
pe arbeidersklasse moet deze strijd der
[klassen welbewust voeren. Vooral dit
|deel van Marx' leer hebben de arbei-
lers goed onthouden, want het appel
leerde aan hun gevoelens van haat en
ifgunst en het stelde de wording van
ien betere maatschappij in uitzicht,
daarom heeft deze leer van de klassen
strijd meer dan iets anders bijgedra-
Ten tot het populair worden van het
larxisme. Voor de grote massa was
leze leer meer een zaak van het ge-
wel dan van het verstand.
Het is echter niet juist te zeggen,
lat de moderne geschiedenis die van
dassenstrijd is. Daarvoor is de ontwik-
teling der maatschappij veel te inge-
vikkelA Zij heeft ongetwijfeld een rol
ïespeeld, met name in de 19e eeuw. Er
uiteraard een belangentegenstelling
issen bezitters van kapitaal en loon-
irbeiders, maar het strijdt met de be-
ïinselen van het Christendom, dat er
'en permanente strijd der klassen op
[even en dood gevoerd moet worden,
"e Christen moet daarom de klassen-
trijd verwerpen. Juist het propageren
laarvan door het communisme moet
«gewezen worden. Het sociale vraag-
■tuk is geen klassenstrijdprobleem, maar
■ïn vraagstuk van de verhouding van
'ens tot mens, van werkgever tot werk-
>erner in christelijke zin. De klassen-
yijdidee is zuiver revolutionair en in
lagrante strijd met het gebod der
laastenliefde.
Binnen het socialisme is de klassen-
.tnjdleer van zijn absoluut karakter
^mdaan en al zijn er nog altijd socia-
'Sten, die dit dogma huldigen, men is
''ch zijn aandacht meer gaan richten
|P verbetering van de positie der ar-
Jeiders langs democratische weg via
[e vakverenigingen. Daardoor zijn de
.egenstellingen tussen de „kapitalisten"
p de arbeiders, vergeleken met die in
16 19e eeuw, al zeer verzwakt. Het
nu in de twintigste eeuw lin onze
wderne samenleving onmogelijk deze
twee klassen te verdelen. Er zijn er
'?|^- Waarbij moeten de boeren en de
Mdenstand ingedeeld worden? Boven-
len leert de praktijk, dat de tegen-
teumg tussen bourgeoisie en proleta-
laat de vraag is zelfs of dit laat-
'e eigenlijk nog wel bestaat nu vele
Proletariërs"' al in een eigen auto
i"? plaats van scherper veel
'rakker is geworden.
Een ander onderdeel van het Mar-
istisch communisme is de z.g. Ver-
lendunlcstheorie. „Elend" is het Duit-
Woord voor ellend. Het betekent dus,
«de arbeiders onder de kapitalis-
iche maatschappij en produktievorm
Zegt de rechtvaardigen, dat het
hen wel gaan zal. (Jes. 3 lOa).
Jesaja moest op Gods bevel zware
tijden over het volk van Juda aankon
digen. Om de zonde van land en volk
zal de Heere alle stok des broods en alle
stoks des waters wegnemen. God zal
van het volk van Juda en van de in
woners van Jeruzalem de overvloed van
koorn en most wegnemen. Er zal gebrek
komen aan het allernoodzakelijkste, zo
dat ellende en armoede het volk zullen
treffen.
Gods toorn zal ontbranden tegen het
zondige volk, de helden zullen vallen in
de strijd en het leger zal verslagen
worden.
De Heere zal de profeten wegnemen
zodat het volk tot onkunde zal ver
vallen en vernederd worden. De predi
king van Gods heilig Woord zal niet
meer gehoord worden, de Heere neemt
de kandelaar van Zijn getuigenis weg.
De regering van het land zal op de
vlucht gaan en de Staat zal ineenstor
ten. Welk een vreselijk oordeel zal het
zondig Juda treffen, de Heere zal de
fiolen van Zijn gramschap over hen
uitgieten.
Jesaja kondigt in de naam des Hee-
ren dagen van benauwdheid en ellende
over het volk aan. Terwille van de vre
selijke zonde van Juda zullen tyrannen
aan de regering komen. Het egoïsme
zal hoogtij vieren en het onrecht zal
zegevieren. De jeugd zal zich verheffen
met de pretentie dat ze het beter weet
dan de ouderen.
Er zal anarchie komen; zulk een toe
stand zal er aanbreken voor Juda. Wat
is de oorzaak van al deze ellende? „Dat
Juda's handelingen tegen de Heere zijn
om de ogen Zijner heerlijkheid te ver
bitteren". Is dan het ganse volk van
Juda van God afgeweken, is er geen
kind des Heeren meer in Jeruzalem?
Ja, er was nog een overblijfsel naar de
verkiezing der genade, al waren ze vei'-
borgen voor het oog der mensen.
Jesaja ontvangt van zijn Zender een
boodschap voor dat volk. Temidden van
de oordeelsaankondigingen komt er een
troostwoord voor Gods oprechte volk.
Jesaja mag op Gods bevel het levend
Sion vertellen, dat het hun wel zal
gaan.
Hoe groot en heerUjk is deze bood
schap voor het uitverkoren volk, vooral
in tijden van beproeving. De Heere be
looft hier Zijn kinderen, dat Hij hen
bewaren en beschermen zal tegen alle
onheil. God zal een vurige muur wezen
rondom al Zijn gunstgenoten. De Heere
zal een toevlucht en sterkte zijn rondom
degenen die Hem vrezen.
Wie zijn deze rechtvaardigen, die een
speciale boodschap uit de hemel ont
vangen?
Dat zijn mensen, die zichzelf bij god
delijk licht hebben leren kennen als
zondaars voor God. Ze hebben het be
leefd, dat ze tegen al Gods geboden
zwaar gezondigd en de eeuwige ramp
zaligheid zich hebben waardig ge
maakt. Een kind van God noemt zich
zelf geen rechtvaardige, maar de Heere
geeft hem deze naam.
Rechtvaardigen zijn mensen, die voor
hun hart de verborgen omgang met
God kennen. Ze zijn bij de wereld niet
in tel, maar in Gods oog welbemind. O,
wat een wonder van genade is het wan
neer we een rechtvaardige worden. De
Heere trekt zondaren uit de duisternis
tot Zijn wonderbaar licht. Zie, daar
roept een zondaar om genade. De Heere
antwoordt het smeekgebed en stort Zijn
liefde uit in het hart.
Is dah ieder die van God genade ont
vangt een rechtvaardige? Ongetwijfeld!
In Christus is hij voor God rechtvaar
dig en een erfgenaam des eeuwigen
levens. Ieder die God vreest, hij moge
klein zijn in de genade of rijk bewelda-
digd met geestelijke gaven, is door ge
nade een rechtvaardige.
Is het wel met onze ziel voor de
eeuwigheid? Mochten we reeds genade
vinden in Gods ogen?
De rechtvaardige gaat het altijd wel
omdat God getrouw is.
Middelburg. Ds. G. A. Zijderveld.
is er het eerste L.P.G. station op Flakkee en dat op de
meest centrale plaats. U hoeft dus niet meer naar Zierikzee of Rotterdam.
Het inbouwen van een gasinstallatie kunnen wij voor U doen.
Vergeet ook niet de KOOPAVOND voor gebruikte (en nieuwe) automo
bielen. ALTIJD OP VRIJDAG.
En tank dan tevens MOBILBENZINE. De beste die er te koop is. En U
weet het: MEER KILOMETERS!
Langeweg - Sommelsdijk
steeds dieper in de ellende zullen ko
men. De ontwikkeling gedurende de
laatste eeuw heeft zeer duidelijk dit
dogma totaal gelogenstraft, want juist
in de meest „kapitalistische" landen
zijn er de minste proletariërs. Marx
heeft met deze theorie, die propagan
distisch goed bruikbaar was, de plank
radicaal misgeslagen. Hij dacht dat
door de mechanisering van het pro-
duktieproces steeds meer arbeiders
overbodig zouden worden. Met name
door de moderne sociale wetgeving is
echter voorkomen dat er weer een
„ouderwets" proletariaat zou ontstaan.
We zullen op een aantal andere stel
lingen van Marx, zoals de theorie van
de meerwaarde, de accumulatie en de
crisis, die hij in zijn boek „Das Ka-
pital" aan de orde stelde, niet ingaan.
Wel moeten we nog handelen over
zijn beschouwing van de staat. Hij zag
deze bovenal als heerschappij-instru
ment van de ene klasse tot onderdruk
king van de andere, dus als de ge
organiseerde macht van de bourgeoisie
tot onderdrukking van het proletariaat.
Daarom heeft het proletariaat de plicht
en de taak zich te organiseren om het
mogelijk te maken op de duur de staats
macht te veroveren, met behulp daar
van de tegenstanders van de bezitten
de klasse te breken en een heel nieuwe
maatschappelijke orde te organiseren.
Deze overgangstoestand noemt Marx
de dictatuur van het proleariaat, het
geen dus inhoudt een uitschakeling van
de invloed der kapitalisten. De Idassen-
verschillen moeten en zullen dan ver
dwijnen. Dit is echter alleen te reali
seren via een revolutie. De marxistische
conceptie van de dictatuurs van het
proletariaat, zoals Marx zelf deze in
beschouwingen over de Parij se Commu
ne in 1871 heeft gegeven, is zodanig,
dat het onderduifcingselement in deze
dictatuur tot een minimum is gere
duceerd en een zo direct mogelijke de
mocratie Tvordt bepleit. In ieder geval
is het fout Marx' dictatuur van het
proletariaat te identificeren met de dic
tatuur van een voorhoede over het
proletariaat in de vorm van een partij-
dictatuur zoals deze overal in de spe
cifiek communistische landen naar het
voorbeeld van die van de Sovjet-Unie
is ingevoerd.
Het communisme is derhalve een echt
revolutionaire ideologie. Het kan al
leen tot stand komen, zoals de geschie
denis bewezen heeft, in die landen,
waar een minderheid, meestal een heel
kleine, kans ziet de „burgerlijke"
staatsmacht te veroveren. Heeft zij de
ze eenmaal in handen, dan is de prak
tijk tot dusver leerde, de mogelijkheid
om van zulk een staatssysteem af te
komen, gelijk nihil.
De landbouwers op Goeree-Overflak-
kee zullen hun krachten weer kunnen
meten in een ploegwedstrijd. De LJC
heeft haar jaarlijkse wedstrijdmiddag
georganiseerd op zaterdag 19 oktober,
op een terrein van landbouwbedrijf B.
M. Zoeteman te Dirksland. Vanaf Dirks
land de Staakweg in en eerste weg
links en daarna na de eerste dam. Het
terrein zal worden aangegeven vanaf
Dirksland.
Om 1 uur zal een aanvang gemaakt
worden met de ploegwedstrijd. Om
kwart over drie die middag zal er een
trekkerbehendigheidswedstrij d worden
gehouden. Dit behoeven niet dezelfde
mensen te zijn van de ploegwedstrijd.
Hiervoor kan men zich nog opgeven op
het terrein een kwartier voor de aan
vang.
Voor de ploegwedstrijd, die gehouden
wordt met één- en tweescharige wen-
telploegen, diene men zich te melden
vóór of op 1 oktober a.s. bij de secre
taris van de Landbouw Jongeren Club
Goeree-Overflakkee, de heer J. W.
Kardux, Polderweegje 15, Dirksland.
Telef. 01877-548 of bij één der be
stuursleden.
Na afloop zal de prijsuitreiking plaats
hebben in Hotel Polderman, eigenaar
de heer Jansen, Dirksland, door bur
gemeester H. Bos. Dirksland.
Geweldig, hoeveel lezers hebben
gereageerd op onze oproep t.g.v.
dierendag de namen van ware die
renvrienden aan ons bekend te ma
ken. Een lange rij na-men hebben
we dinsdagavond genoteerd en tot
woensdagavond kwamen ze binnen.
Er waren geweldig spontane reac
ties bij van jongens en meisjes die
heel erg veel van de hond, de poes,
of papegaai houden; zelfs vertelde
iemand een mevrouw te kennen
wier dierenliefde zo ver gaat dat ze
de slapers uit de ogen van het var
ken verwijderd! Of wat te denken
van die mijnheer die de brandweer
er bij sleepte om een katje uit een
boom te halen of van dat ventje in
Melissant die zijn laatste minuut
vrije tijd besteedt aan een uitgebrei
de „veestapel?"
Uit de lange rij namen moest hij
of zij gezocht worden die de groot
ste dierenvriend mag worden ge
noemd. Wij zijn daarom te rade
gegaan bij iemand die het uit hoof
de van zijn beroep beslist wel we
ten kan. We hadden al wel voorzien
dat die iemand ons de vraag zou
stellen welke maatstaf we ter be
paling van de dierenliefde meenden
aan te moeten leggen. Juist die on
bekende maatstaf maakte het zo
moeilijk.
„Kijk eens," hielp hij, „als iemand
met zijn hond buiten wandelt en
hij schopt naar een hond die bij zijn
hondje in de buurt komt, dan ds dat
volgens mij geen dierenvriend. Wie
zijn liefde bepaalt tot één bepaald
dier, staat bij mij evenmin te boek
als een werkelijk groot dieren
vriend."
Van veel meer dierenliefde
getuigend vond onze zegsman de
hulp die men biedt aan een ziek
vogeltje, aan een aangereden poes,
aan een vleugUamme eend. Met dat
werk heeft zich zo werd uit de
tips bekend bij uitstek de wijk-
verpleegster Zr. H. A. Wilhelm te
Stellendam beziggehouden. Geluk
kig zij niet alleen, er zijn ook an
deren zoals mevrouw Elvé en me
vrouw Overbeeke in Dirksland, me
vrouw van Wezel in de Ringstraat
in Sommelsdijk en mej. Hobbel
eveneens uit de Ringstraat, mevrouw
Heijboer in Oude Tonge. Zr. Wilhelm
schijnt qua veelheid en zorg de
kroon te spannen!
Ze heeft er vreemd van opgeke
ken dat ze gekozen was! „Een fo
tozeg neede mensen
zeggen er toch al wat van dat ik
vier poesen en een hond heb." Zr.
Wilhelm heeft zich niet laten ken
nen en daar staat ze dan met haar
lievelingshondje (blind aan een oog).
De poesen kwamen ondertussen ook
even een luchtje scheppen.
„Een ontzettend gemis dat er op
Flakkee geen dierenasyl is", vindt
Zr. Wilhelm. In Stellendam neemt
zij de functie van asyl dan ook maar
waar. De poesen en de hond die ze
heeft zijn ze stuk voor stuk ge
bracht, het waren zwerfdieren
waar niemand raad mee wist, be
halve Zr. Wilhelm.
Er zijn duiven, meeuwen, eenden
en allerlei vogeltjes bij haar aan de
deur gebracht en niemand wijst ze
af. Met poesen die akelige wonden
hebben gaat ze naar de veearts en
ze lapt ze weer op. Dat is ware
dierenliefde dachten we zo. Tegen
over de kosten en de moeite die ze
zich getroost staat een hoge beloning
n.l. de dankbaarheid van het her
stelde dier.
JVop meer
Ook de dierenliefde van de vol
gende personen is groot, zo bleek
uit de talrijke telefoontjes.
Mevr. Kamerlingh in Stad, mej.
Letta de Vrij Sommelsdijk, Marja
Buth in Ooltgensplaat die zo heer
lijk met haar papegaai kan keuve
len. D. de Rooy in Middelharnis,
mevr. Nipius Sorhmelsdijk, Cees Ha-
meeteman Ouddorp, mevr. W. Flo-
hil in Ouddorp, mevr. Kastelein in
Middelharnis, Jolles Quist te Oud
dorp, dhr. J. V. Heemst te Som
melsdijk. Met Zr. Wilhelm zeggen
we: „Gelukkig dat er zoveel zijn!"
Een aparte vermelding verdient
Leen Leijdens uit Melissant (zie fo
to). Hij zit in de tweede klas van
de lagere landbouwschool te Som
melsdijk en besteedt elk vrij mo
ment aan zijn dieren. Hij heeft 13
konijnen, 3 schapen, 4 marmotten,
13 duiven, 3 krielkippen, 3 jonge
kippen en 2 katjes. Vader P. A.
Leijdens getuigt dat Leen er uitste
kend voor zorgt! Vandaar zijn foto
in de krant!
■r.-:; .'..^.-'.-ur.^^ir^ïs'Ï^Ü^ÏLï^-^u'A^^'.
ZANDPAD 32
MTODELHARNIS
De aandeelhoudersvergadering van
de N.V. Emgo te Middelharnis heeft
ingestemd met het verzoek van de
Gascentrale Flakkee te komen tot een
fusie van beide energie bedrijven. De
aandeelhoudersverg. stelt de Gascen
trale dan ook voor een voorbereidings
commissie te benoemen waarvan twee
bestuursleden van elk bedrijf deel zul
len uitmaken. Dhr. la Fleur, directeur
van de Emgo zal als adviseur optre
den. Op korte termijn kan de benoe
ming van dhr. la Fleur tot directeur
van de Gascentrale (per 1 maart 1969)
worden verwacht. De huidige wnd. di
recteur van dat bedrijf, dhr. Witvliet,
gaat dan met pensioen.
In afwachtig van de verdere uitwer
king van de fusieplannen wordt reeds
thans een personele en materiële unie
aangegaan, dat houdt in dat wederzijds
van eikaars personeel en materiaal ge
bruik kan worden gemaakt. Een fusie
zoals beide bedrijven zich voorstellen
kan zeer kosten-besparend werken en
is derhalve geheel in het voordeel van
de verbruiker.
De bejaardenhelpster, mej. M. A. W.
Noordhoek uit Stellendam is dinsdag
avond tengevolge van een aanrijding
ernstig gewond geraakt. Zij kwam op
de brommer van haar werk in het rust
huis te Sommelsdijk. Toen zij in Dirks
land, bij benzinestation de Gast, de weg
overstak, w^erd ze gegrepen door een
auto, bestuurd door de 21-jarige A.
Akershoek uit Ouddorp. Dhr. Akershoek
kwam eveneens uit de richting Som
melsdijk. De gevolgen waren zeer ern
stig, mej. Noordhoek heeft een sche
delbasis fractuur en een dubbele been
breuk. Haar toestand is zorgwekkend.
OOLTGENSPLAAT
Woning toegewezen. De woning Ma-
rijkestraat 25, voorheen als verzorgings
huis in gebruik bij de Stichting Bejaar
denhulp, is door de betrokken instan
ties toegewezen aan de fam. W. Huijer,
Langeweg 63, alhier.
Vrijstelling. De minister van defen
sie heeft een verzoek om vrijstelling
van de dienstplicht wegens broeder-
dienst van Jozephus M. van Huizen te
Achthuizen ingewilligd.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. Veer
Telefoon 2682 Westdijk 36
MIDDELHARNIS
HERKINGEN
De collecte voor de Hartstichting
heeft opgebracht 165,alle mede
werkers hartelijk dank.
De werkman M. Volaart had het on
geluk tijdens zijn werkzaamheden met
zijn hand tussen een transportband be
kneld te geraken, waardoor één der vin
gers zodanig werd geklemd dat heel
kundige hulp noodzakelijk bleek.
Groene Kruis. Voor het uitlenen en
terugbezorgen van magazijnartikelen
zal het magazijn in het vervolg geopend
zijn van maandag t.m. vrijdag tussen 1
en 2 uur.
De aanvangdiensten bij de Ned.
Herv. Kerk zullen vanaf heden aan
vangen v.m. 10 en 's avonds 6 uur.
SOMMELSDIJK
Telefoon (01870) 2609