Het communisme Dekens Zr. H. A. Wilhelm te Stellendam Flakkees grootste dierenvriend m^'M'i\imml\ Meditatie Ze üeruult de junctie van dierenasyl J. KEUVELnnR Aandeelhoudersverg. N.Y. Emgo accoord met fusieplan Gascentrale Bejaardenhelpster (24) bij aanrijding gewond C. KIEVIT Zn. |4le jaargang Vrijdag 4 oktober 1968 No. 3726 ijs 55) CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DB ZUID-HOLLANDSE ELM ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond EEN BOODSCHAP UIX DE HEMEL. EINDELIJK GARAGE KNöPS Mobilstation s. „De Konde Boom" V. d. Valk Westdijk 15 Middelharnis L.J.C, organiseert ploeg- en tractor- foehendigheidswedstrijd Stralis vriest het. Nu kopen. BOTTWMATT^RIAT.EN Dirksland Telef. 383 Fruitmanden en Fruitbakjes „De Fruitcentrale'' Centrale Verwarming Inhoud, blijven f24,25) sekjes PRINS KENDKIKSTRAAT 14 - POSTBOX B - MIDDELHAENIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk TëL (01870) 26 28, na e uur 's avonds TeL 2029 Giro 167B30 ABONNEMENTSPRIJS 3,25 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract epeciaal tarleL In het vorig artikel hebben we de principiële basis van het communisme besproken en daarbij bleek dat deze ge legen is in de leer van het historisch of dialectisch materialisme. Ook het socialisme heeft lang aan deze concep tie vastgehouden, maar vooral na de laatste wereldoorlog hebben de socia listische partijen dn de Westelijke we reld een ruimer standpunt ingenomen, zodat ook personen van positief-protes- tante of katholieke beginselen lid wer den van de partij. In de communisti sche partijen echter, met de Sovjet unie voorop, bleef deze leer de grond- ag van de partij. Ken ander belangrijk „dogma" van het communisme is de leer van de klas senstrijd. Marx schreef in het Commu nistisch Manifest: „De geschiedenis van elke maatschappij is een geschiedenis van klassenstrijd van het proletariaat tegen de bourgeoisie" (de gezeten bur gers, de kapitalisten). In het algemeen VOOR BETER f^ 1^^ -^------"'... NflAP DE MI0DELHflRNIS^TEL:Z3Z8 5S5SS;:5Sö^l j:SiSSSSSS'^ [kan men zeggen, dat klassen groepen jn van mensen, die in de maatschap- )ij een gelijksoortige functie vervullen ;n ongeveer op hetzelfde bestaansniveau leven. De leden van een klasse on- ierscheiden zich door levenswijze, ont- [wikkeling, taalgebruik etc. van die der [andere klassen. Ze hebben een meer of rminder ontwikkeld gevoel van saam- ihorigheid en pogen door strijd hun po- Isitie te handhaven of te verbeteren. [Wanneer wij het over de klassenstrijd lebben gaat het over de bezittende en arbeidende klasse. Marx zag de ge- [schiedenis van elke maaschappij in het ";en van de strijd der klassen: tussen ■ije en slaaf, patriciër en plebejer (bij fde Romeinen), baron en lijfeigene, gil- jdemeester en gezel, in het algemeen tussen onderdrukkers en onderdrukten. In de moderne tijd werd dit de nieuwe tegenstelling tussen kapitalisten en ar- «iders, tussen uitbuiters en uitgebui- ten. Die tegenstelling wordt volgens [Marx in de loop der tijden steeds scher- )er, doordat de economische positie ^der arbeiders voortdurend ongunsti- [ger wordt en anderzijds het bezit der )roduktiemiddelen in verband met de toenemende concentratie van bedrij nen in handen komt van een steeds geringer aantal kapitalisten. Dat is de rZ.g. accumulatie-theorie van Marx (op- [eenhoping). Hij constateert echter niet alleen de Klassenstrijd, maar hij predikt deze ook. pe arbeidersklasse moet deze strijd der [klassen welbewust voeren. Vooral dit |deel van Marx' leer hebben de arbei- lers goed onthouden, want het appel leerde aan hun gevoelens van haat en ifgunst en het stelde de wording van ien betere maatschappij in uitzicht, daarom heeft deze leer van de klassen strijd meer dan iets anders bijgedra- Ten tot het populair worden van het larxisme. Voor de grote massa was leze leer meer een zaak van het ge- wel dan van het verstand. Het is echter niet juist te zeggen, lat de moderne geschiedenis die van dassenstrijd is. Daarvoor is de ontwik- teling der maatschappij veel te inge- vikkelA Zij heeft ongetwijfeld een rol ïespeeld, met name in de 19e eeuw. Er uiteraard een belangentegenstelling issen bezitters van kapitaal en loon- irbeiders, maar het strijdt met de be- ïinselen van het Christendom, dat er 'en permanente strijd der klassen op [even en dood gevoerd moet worden, "e Christen moet daarom de klassen- trijd verwerpen. Juist het propageren laarvan door het communisme moet «gewezen worden. Het sociale vraag- ■tuk is geen klassenstrijdprobleem, maar ■ïn vraagstuk van de verhouding van 'ens tot mens, van werkgever tot werk- >erner in christelijke zin. De klassen- yijdidee is zuiver revolutionair en in lagrante strijd met het gebod der laastenliefde. Binnen het socialisme is de klassen- .tnjdleer van zijn absoluut karakter ^mdaan en al zijn er nog altijd socia- 'Sten, die dit dogma huldigen, men is ''ch zijn aandacht meer gaan richten |P verbetering van de positie der ar- Jeiders langs democratische weg via [e vakverenigingen. Daardoor zijn de .egenstellingen tussen de „kapitalisten" p de arbeiders, vergeleken met die in 16 19e eeuw, al zeer verzwakt. Het nu in de twintigste eeuw lin onze wderne samenleving onmogelijk deze twee klassen te verdelen. Er zijn er '?|^- Waarbij moeten de boeren en de Mdenstand ingedeeld worden? Boven- len leert de praktijk, dat de tegen- teumg tussen bourgeoisie en proleta- laat de vraag is zelfs of dit laat- 'e eigenlijk nog wel bestaat nu vele Proletariërs"' al in een eigen auto i"? plaats van scherper veel 'rakker is geworden. Een ander onderdeel van het Mar- istisch communisme is de z.g. Ver- lendunlcstheorie. „Elend" is het Duit- Woord voor ellend. Het betekent dus, «de arbeiders onder de kapitalis- iche maatschappij en produktievorm Zegt de rechtvaardigen, dat het hen wel gaan zal. (Jes. 3 lOa). Jesaja moest op Gods bevel zware tijden over het volk van Juda aankon digen. Om de zonde van land en volk zal de Heere alle stok des broods en alle stoks des waters wegnemen. God zal van het volk van Juda en van de in woners van Jeruzalem de overvloed van koorn en most wegnemen. Er zal gebrek komen aan het allernoodzakelijkste, zo dat ellende en armoede het volk zullen treffen. Gods toorn zal ontbranden tegen het zondige volk, de helden zullen vallen in de strijd en het leger zal verslagen worden. De Heere zal de profeten wegnemen zodat het volk tot onkunde zal ver vallen en vernederd worden. De predi king van Gods heilig Woord zal niet meer gehoord worden, de Heere neemt de kandelaar van Zijn getuigenis weg. De regering van het land zal op de vlucht gaan en de Staat zal ineenstor ten. Welk een vreselijk oordeel zal het zondig Juda treffen, de Heere zal de fiolen van Zijn gramschap over hen uitgieten. Jesaja kondigt in de naam des Hee- ren dagen van benauwdheid en ellende over het volk aan. Terwille van de vre selijke zonde van Juda zullen tyrannen aan de regering komen. Het egoïsme zal hoogtij vieren en het onrecht zal zegevieren. De jeugd zal zich verheffen met de pretentie dat ze het beter weet dan de ouderen. Er zal anarchie komen; zulk een toe stand zal er aanbreken voor Juda. Wat is de oorzaak van al deze ellende? „Dat Juda's handelingen tegen de Heere zijn om de ogen Zijner heerlijkheid te ver bitteren". Is dan het ganse volk van Juda van God afgeweken, is er geen kind des Heeren meer in Jeruzalem? Ja, er was nog een overblijfsel naar de verkiezing der genade, al waren ze vei'- borgen voor het oog der mensen. Jesaja ontvangt van zijn Zender een boodschap voor dat volk. Temidden van de oordeelsaankondigingen komt er een troostwoord voor Gods oprechte volk. Jesaja mag op Gods bevel het levend Sion vertellen, dat het hun wel zal gaan. Hoe groot en heerUjk is deze bood schap voor het uitverkoren volk, vooral in tijden van beproeving. De Heere be looft hier Zijn kinderen, dat Hij hen bewaren en beschermen zal tegen alle onheil. God zal een vurige muur wezen rondom al Zijn gunstgenoten. De Heere zal een toevlucht en sterkte zijn rondom degenen die Hem vrezen. Wie zijn deze rechtvaardigen, die een speciale boodschap uit de hemel ont vangen? Dat zijn mensen, die zichzelf bij god delijk licht hebben leren kennen als zondaars voor God. Ze hebben het be leefd, dat ze tegen al Gods geboden zwaar gezondigd en de eeuwige ramp zaligheid zich hebben waardig ge maakt. Een kind van God noemt zich zelf geen rechtvaardige, maar de Heere geeft hem deze naam. Rechtvaardigen zijn mensen, die voor hun hart de verborgen omgang met God kennen. Ze zijn bij de wereld niet in tel, maar in Gods oog welbemind. O, wat een wonder van genade is het wan neer we een rechtvaardige worden. De Heere trekt zondaren uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Zie, daar roept een zondaar om genade. De Heere antwoordt het smeekgebed en stort Zijn liefde uit in het hart. Is dah ieder die van God genade ont vangt een rechtvaardige? Ongetwijfeld! In Christus is hij voor God rechtvaar dig en een erfgenaam des eeuwigen levens. Ieder die God vreest, hij moge klein zijn in de genade of rijk bewelda- digd met geestelijke gaven, is door ge nade een rechtvaardige. Is het wel met onze ziel voor de eeuwigheid? Mochten we reeds genade vinden in Gods ogen? De rechtvaardige gaat het altijd wel omdat God getrouw is. Middelburg. Ds. G. A. Zijderveld. is er het eerste L.P.G. station op Flakkee en dat op de meest centrale plaats. U hoeft dus niet meer naar Zierikzee of Rotterdam. Het inbouwen van een gasinstallatie kunnen wij voor U doen. Vergeet ook niet de KOOPAVOND voor gebruikte (en nieuwe) automo bielen. ALTIJD OP VRIJDAG. En tank dan tevens MOBILBENZINE. De beste die er te koop is. En U weet het: MEER KILOMETERS! Langeweg - Sommelsdijk steeds dieper in de ellende zullen ko men. De ontwikkeling gedurende de laatste eeuw heeft zeer duidelijk dit dogma totaal gelogenstraft, want juist in de meest „kapitalistische" landen zijn er de minste proletariërs. Marx heeft met deze theorie, die propagan distisch goed bruikbaar was, de plank radicaal misgeslagen. Hij dacht dat door de mechanisering van het pro- duktieproces steeds meer arbeiders overbodig zouden worden. Met name door de moderne sociale wetgeving is echter voorkomen dat er weer een „ouderwets" proletariaat zou ontstaan. We zullen op een aantal andere stel lingen van Marx, zoals de theorie van de meerwaarde, de accumulatie en de crisis, die hij in zijn boek „Das Ka- pital" aan de orde stelde, niet ingaan. Wel moeten we nog handelen over zijn beschouwing van de staat. Hij zag deze bovenal als heerschappij-instru ment van de ene klasse tot onderdruk king van de andere, dus als de ge organiseerde macht van de bourgeoisie tot onderdrukking van het proletariaat. Daarom heeft het proletariaat de plicht en de taak zich te organiseren om het mogelijk te maken op de duur de staats macht te veroveren, met behulp daar van de tegenstanders van de bezitten de klasse te breken en een heel nieuwe maatschappelijke orde te organiseren. Deze overgangstoestand noemt Marx de dictatuur van het proleariaat, het geen dus inhoudt een uitschakeling van de invloed der kapitalisten. De Idassen- verschillen moeten en zullen dan ver dwijnen. Dit is echter alleen te reali seren via een revolutie. De marxistische conceptie van de dictatuurs van het proletariaat, zoals Marx zelf deze in beschouwingen over de Parij se Commu ne in 1871 heeft gegeven, is zodanig, dat het onderduifcingselement in deze dictatuur tot een minimum is gere duceerd en een zo direct mogelijke de mocratie Tvordt bepleit. In ieder geval is het fout Marx' dictatuur van het proletariaat te identificeren met de dic tatuur van een voorhoede over het proletariaat in de vorm van een partij- dictatuur zoals deze overal in de spe cifiek communistische landen naar het voorbeeld van die van de Sovjet-Unie is ingevoerd. Het communisme is derhalve een echt revolutionaire ideologie. Het kan al leen tot stand komen, zoals de geschie denis bewezen heeft, in die landen, waar een minderheid, meestal een heel kleine, kans ziet de „burgerlijke" staatsmacht te veroveren. Heeft zij de ze eenmaal in handen, dan is de prak tijk tot dusver leerde, de mogelijkheid om van zulk een staatssysteem af te komen, gelijk nihil. De landbouwers op Goeree-Overflak- kee zullen hun krachten weer kunnen meten in een ploegwedstrijd. De LJC heeft haar jaarlijkse wedstrijdmiddag georganiseerd op zaterdag 19 oktober, op een terrein van landbouwbedrijf B. M. Zoeteman te Dirksland. Vanaf Dirks land de Staakweg in en eerste weg links en daarna na de eerste dam. Het terrein zal worden aangegeven vanaf Dirksland. Om 1 uur zal een aanvang gemaakt worden met de ploegwedstrijd. Om kwart over drie die middag zal er een trekkerbehendigheidswedstrij d worden gehouden. Dit behoeven niet dezelfde mensen te zijn van de ploegwedstrijd. Hiervoor kan men zich nog opgeven op het terrein een kwartier voor de aan vang. Voor de ploegwedstrijd, die gehouden wordt met één- en tweescharige wen- telploegen, diene men zich te melden vóór of op 1 oktober a.s. bij de secre taris van de Landbouw Jongeren Club Goeree-Overflakkee, de heer J. W. Kardux, Polderweegje 15, Dirksland. Telef. 01877-548 of bij één der be stuursleden. Na afloop zal de prijsuitreiking plaats hebben in Hotel Polderman, eigenaar de heer Jansen, Dirksland, door bur gemeester H. Bos. Dirksland. Geweldig, hoeveel lezers hebben gereageerd op onze oproep t.g.v. dierendag de namen van ware die renvrienden aan ons bekend te ma ken. Een lange rij na-men hebben we dinsdagavond genoteerd en tot woensdagavond kwamen ze binnen. Er waren geweldig spontane reac ties bij van jongens en meisjes die heel erg veel van de hond, de poes, of papegaai houden; zelfs vertelde iemand een mevrouw te kennen wier dierenliefde zo ver gaat dat ze de slapers uit de ogen van het var ken verwijderd! Of wat te denken van die mijnheer die de brandweer er bij sleepte om een katje uit een boom te halen of van dat ventje in Melissant die zijn laatste minuut vrije tijd besteedt aan een uitgebrei de „veestapel?" Uit de lange rij namen moest hij of zij gezocht worden die de groot ste dierenvriend mag worden ge noemd. Wij zijn daarom te rade gegaan bij iemand die het uit hoof de van zijn beroep beslist wel we ten kan. We hadden al wel voorzien dat die iemand ons de vraag zou stellen welke maatstaf we ter be paling van de dierenliefde meenden aan te moeten leggen. Juist die on bekende maatstaf maakte het zo moeilijk. „Kijk eens," hielp hij, „als iemand met zijn hond buiten wandelt en hij schopt naar een hond die bij zijn hondje in de buurt komt, dan ds dat volgens mij geen dierenvriend. Wie zijn liefde bepaalt tot één bepaald dier, staat bij mij evenmin te boek als een werkelijk groot dieren vriend." Van veel meer dierenliefde getuigend vond onze zegsman de hulp die men biedt aan een ziek vogeltje, aan een aangereden poes, aan een vleugUamme eend. Met dat werk heeft zich zo werd uit de tips bekend bij uitstek de wijk- verpleegster Zr. H. A. Wilhelm te Stellendam beziggehouden. Geluk kig zij niet alleen, er zijn ook an deren zoals mevrouw Elvé en me vrouw Overbeeke in Dirksland, me vrouw van Wezel in de Ringstraat in Sommelsdijk en mej. Hobbel eveneens uit de Ringstraat, mevrouw Heijboer in Oude Tonge. Zr. Wilhelm schijnt qua veelheid en zorg de kroon te spannen! Ze heeft er vreemd van opgeke ken dat ze gekozen was! „Een fo tozeg neede mensen zeggen er toch al wat van dat ik vier poesen en een hond heb." Zr. Wilhelm heeft zich niet laten ken nen en daar staat ze dan met haar lievelingshondje (blind aan een oog). De poesen kwamen ondertussen ook even een luchtje scheppen. „Een ontzettend gemis dat er op Flakkee geen dierenasyl is", vindt Zr. Wilhelm. In Stellendam neemt zij de functie van asyl dan ook maar waar. De poesen en de hond die ze heeft zijn ze stuk voor stuk ge bracht, het waren zwerfdieren waar niemand raad mee wist, be halve Zr. Wilhelm. Er zijn duiven, meeuwen, eenden en allerlei vogeltjes bij haar aan de deur gebracht en niemand wijst ze af. Met poesen die akelige wonden hebben gaat ze naar de veearts en ze lapt ze weer op. Dat is ware dierenliefde dachten we zo. Tegen over de kosten en de moeite die ze zich getroost staat een hoge beloning n.l. de dankbaarheid van het her stelde dier. JVop meer Ook de dierenliefde van de vol gende personen is groot, zo bleek uit de talrijke telefoontjes. Mevr. Kamerlingh in Stad, mej. Letta de Vrij Sommelsdijk, Marja Buth in Ooltgensplaat die zo heer lijk met haar papegaai kan keuve len. D. de Rooy in Middelharnis, mevr. Nipius Sorhmelsdijk, Cees Ha- meeteman Ouddorp, mevr. W. Flo- hil in Ouddorp, mevr. Kastelein in Middelharnis, Jolles Quist te Oud dorp, dhr. J. V. Heemst te Som melsdijk. Met Zr. Wilhelm zeggen we: „Gelukkig dat er zoveel zijn!" Een aparte vermelding verdient Leen Leijdens uit Melissant (zie fo to). Hij zit in de tweede klas van de lagere landbouwschool te Som melsdijk en besteedt elk vrij mo ment aan zijn dieren. Hij heeft 13 konijnen, 3 schapen, 4 marmotten, 13 duiven, 3 krielkippen, 3 jonge kippen en 2 katjes. Vader P. A. Leijdens getuigt dat Leen er uitste kend voor zorgt! Vandaar zijn foto in de krant! ■r.-:; .'..^.-'.-ur.^^ir^ïs'Ï^Ü^ÏLï^-^u'A^^'. ZANDPAD 32 MTODELHARNIS De aandeelhoudersvergadering van de N.V. Emgo te Middelharnis heeft ingestemd met het verzoek van de Gascentrale Flakkee te komen tot een fusie van beide energie bedrijven. De aandeelhoudersverg. stelt de Gascen trale dan ook voor een voorbereidings commissie te benoemen waarvan twee bestuursleden van elk bedrijf deel zul len uitmaken. Dhr. la Fleur, directeur van de Emgo zal als adviseur optre den. Op korte termijn kan de benoe ming van dhr. la Fleur tot directeur van de Gascentrale (per 1 maart 1969) worden verwacht. De huidige wnd. di recteur van dat bedrijf, dhr. Witvliet, gaat dan met pensioen. In afwachtig van de verdere uitwer king van de fusieplannen wordt reeds thans een personele en materiële unie aangegaan, dat houdt in dat wederzijds van eikaars personeel en materiaal ge bruik kan worden gemaakt. Een fusie zoals beide bedrijven zich voorstellen kan zeer kosten-besparend werken en is derhalve geheel in het voordeel van de verbruiker. De bejaardenhelpster, mej. M. A. W. Noordhoek uit Stellendam is dinsdag avond tengevolge van een aanrijding ernstig gewond geraakt. Zij kwam op de brommer van haar werk in het rust huis te Sommelsdijk. Toen zij in Dirks land, bij benzinestation de Gast, de weg overstak, w^erd ze gegrepen door een auto, bestuurd door de 21-jarige A. Akershoek uit Ouddorp. Dhr. Akershoek kwam eveneens uit de richting Som melsdijk. De gevolgen waren zeer ern stig, mej. Noordhoek heeft een sche delbasis fractuur en een dubbele been breuk. Haar toestand is zorgwekkend. OOLTGENSPLAAT Woning toegewezen. De woning Ma- rijkestraat 25, voorheen als verzorgings huis in gebruik bij de Stichting Bejaar denhulp, is door de betrokken instan ties toegewezen aan de fam. W. Huijer, Langeweg 63, alhier. Vrijstelling. De minister van defen sie heeft een verzoek om vrijstelling van de dienstplicht wegens broeder- dienst van Jozephus M. van Huizen te Achthuizen ingewilligd. Speciaal in het opmaken van B. V. d. Veer Telefoon 2682 Westdijk 36 MIDDELHARNIS HERKINGEN De collecte voor de Hartstichting heeft opgebracht 165,alle mede werkers hartelijk dank. De werkman M. Volaart had het on geluk tijdens zijn werkzaamheden met zijn hand tussen een transportband be kneld te geraken, waardoor één der vin gers zodanig werd geklemd dat heel kundige hulp noodzakelijk bleek. Groene Kruis. Voor het uitlenen en terugbezorgen van magazijnartikelen zal het magazijn in het vervolg geopend zijn van maandag t.m. vrijdag tussen 1 en 2 uur. De aanvangdiensten bij de Ned. Herv. Kerk zullen vanaf heden aan vangen v.m. 10 en 's avonds 6 uur. SOMMELSDIJK Telefoon (01870) 2609

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1