eiiahdeh niEUws Terug uit Kenya Wie is dit ventje Kamerplanteii in najaar en winter Door de bril van Han en Rien Boonnsma i BUIJSSE Juliana Regina 1988 is uit! k STIJLGROEP i f 3e blad Vrijdag 27 september 1968 No. 3724 üiini:» ZUIVERE HUID PUROL en PUROL-poeder it Voor gashaarden fa. P. KIEVIT Zn. jUUmAMMHA i9m UlV Modehuis De verkeersveiligheid De ethiek van het verkeer Gods bewarende hand De verschillende ernstige verkeerson gelukken, in onze streek en daarbuiten vormden een trieste illustratie van de kamerdebatten over de verkeersveilig heid. Van méér dan één zijde is in de kamer gewezen op de toegenomen ver keersonveiligheid. Het schijnt zelfs zó te zijn dat het verkeer als de voornaam ste doodsoorzaak moet' worden be schouwd. We zijn het er allemaal over eens dat dit eigenlijk een onhoudbare toestand is. Maar we verschillen in Ne derland van mening over de oplossing van dit probleem. De één zoekt het in de richting van strengere straffen voor verkeersovertredingen, die dan vooral preventief zouden moeten werken, de ander vindt dat er veel meer moet wor den gedaan aan de wegen, de derde ziet ernstige tekorten bij de rijscholen en de opleiding voor het rijvaardigheidsexa- men. Zo zouden we nog wel een poosje kunnen doorgaan. Natuurlijk zit er in al deze suggesties een kern van waarheid. We kunnen niet zeggen; Dit of dat is de enige oorzaak van de vele verkeersongelukken. Al die factoren samen maken het verkeer on veilig. En wanneer, menselijkerwijze ge sproken, al die oorzaken konden worden weggenomen, dan zou het verkeer vol maakt veilig zijn. Maar iedereen weet: dat is een utopie, dat is onbereikbaar. Dat vnl niet zeggen dat we er daarom niets aan hoeven te doen. We zijn ver plicht, met het oog op ons eigen leven en met het oog op het leven van onze naaste, te doen wat onze hand vindt om te doen. En laten we dan maar gerust in het klein beginnen, dat wil zeggen: bij onszelf! Want het is veel gemakkelij ker voorschriften samen te stellen voor een ander dan zelf alle voorschriften nauwkeurig in acht te nemen. Als we nu eens heel gewoon begonnen met ons strikt te houden aan de verkeersregels. Bijvoorbeeld: geen 70 km rijden op een weg waar de maximum-snelheid 50 is... Bijvoorbeeld: niet nèt nog door een oranje stoplicht lieen rijden. Enzovoorts, enzovoorts. ledere verkeersdeelnemer weet uit ervaring dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan. We kennen alle maal die bepaalde situaties: net nog even inhalen, in een ondeelbaar ogen blik een beslissing nemen... Wie kan met zekerheid zeggen dat die beslissing altijd even juist is? Maar goed, als we het eens probeerden, wat zou er dan al veel gewonnen zijn! Er zijn artikelen en zelfs boeken over „de ethiek van het verkeer". Niemand zegge dat dit een onbelangrijke zaak is! Het is zelfs van groot belang dat we ons inderdaad als heer (of als dame) in het verkeer gedragen. Ook dat is een moei lijke opgave... Wie heeft nog nooit, wanneer hij een ander een opzettelijke blunder zag begaan, dat beruchte ge baar met de wijsvinger gemaakt? En toch was er een ogenblik later voor een ander geen reden om datzelfde ge baar naar ons te maken? En als dat niet gebeurde, waren we toen niet be schaamd en hebben we toen niet plech tig beloofd, het nooit meer te zullen doen? Ons christen-zijn moet blijken, niet alleen uit onze zondagse kerkgang, maar ook'uit de wijze waarop we aan het verkeer deelnemen. En ook in het verkeer moet het te zien zijn dat we de ander uitnemender achten dan onszelf... We moeten dus in het verkeer niet alleen heer zijn, we moeten in het ver keer vooral christen zijn. Met andere woorden: niet altijd de schuld bij de ander zoeken, maar allereerst en aller meest bij onszelf. Als we maar niet den ken dat wij, door onze houding en door onze manier van rijden het risico kun nen uitsluiten. Die mensen zijn er ook. Dat versje van de 17de eeuwse dichter Camphuijsen: „Ach, waren alle mensen wijs Én deden daarbij wel, Deez' aarde waar een paradijs..." is wel erg idealistischOok in het verkeer blijkt dat wij en alle andere mensen zondaren zijn en tot alle boos heid geneigd. Die factor wordt al te veel uitgeschalteld. We zijn haters van ons zelf en haters van onze naaste, daarom zetten we ons eigen leven en het leven van een ander vaak op het spel. Daar om is er juist in het verkeer zoveel zon de tegen het zesde gebod. Daarom kun nen we ook spreken van moorden op de openbare weg. Dat alles betreft nog maar de hori zontale dimensie. Er is ook een vertica le, die blijkbaar helemaal uit het oog wordt verloren. Ik bedoel dit: al zouden wij en alle andere mensen ons strikt houden aan alle verkeersregels, al zou den we nooit één verkeersfout maken, dan nog is er geen garantie dat we on gehavend uit het verkeer komen. Elke dag hebben we, overal en altijd, maar zeker in het verkeer, de bewarende hand Gods over ons leven nodig. Wie ziet dat altijd? Wie is zich dat ieder 'Ogenblik bewust? Wie vertrouwt niet op zijn eigen ervaring, op zijn eigen rij vaardigheid? We zouden nooit achter het stuur mo gen gaan zitten zonder het gebed om bewaring. We zouden nooit achter het stuur vandaan mogen komen zonder de dankbaarheid voor die bewaring. Ik ben ervan overtuigd dat dit de verkeersvei ligheid in hoge mate zou bevorderen. aat het meisje dat we vorige week in e krant hadden nou Nicolette Admi- aal uit Nieuwe Tonge zijn. Ze is 5 jaar n woont Prinsessestraat 4 in Nieuwe onge. Allemaal heel hartelijk dank oor de leuke kaarten en briefjes die we ntvingen. Vader en moeder Admiraal chreven zelf ook een kaartje met de ermelding dat Nicolette Simone hun ongste dochtertje is. Opa en oma Ad- iraal schreven een leuk briefje waarin raat dat ze nadat Looij de krant had ebracht al gauw de foto van hun '^ifikind zagen. Opa en oma Admiraal, krijgt van ons een leuke foto hoor! lae van Oudenaaren uit Middelhar- is wist ons ook de naam te vertellen en e had gezien dat Nicolette in de Ko- riginnelaan liep, dat wist ook mevr. L. Verweij die zelf in de Koninginnelaan woont, ze meende dat de auto op de achtergrond van de Fa. Visbeen is maar dat was misgeraden, het is de wagen van een fruithandelaar uit Wolfaarts- dijk. Dan was er ook nog een leuk briefje van een vriendinnetje van Nico lette, dat was Mar ja Driesse uit Middel- harnis. Nogmaals, allen die de moeite namen ons een berichtje te doen we kijken er iedere week met spanning naar uit hartelijk dank daarvoor. Misschien kent u ook het ventje op bo venstaande foto? Hij is druk in de weer met een prachtige auto. Graag horen we van onze lezers wie het is en misschien weet u ook waar de foto werd genomen? Tot volgende week dan maar weer! uw adres ZANDPAD 4-6 - Middelharnis tegenover De Gruyter Dat geeft niet de garantie van schade loos rijden. Dat geeft een veel hogere garantie: Die God bewaart is wèl be waard. Dat sluit onze zorg en onze voor zorg niet uit, maar juist in. En dat laat ste element heb ik tevergeefs gezocht in de kamerdebatten over het verkeer. Ja, zegt iemand, je kunt overal de Heere wel bijhalen. Met evenveel recht nee, met veel méér recht kan ik zeggen: Je kunt Hem overal wel buiten sluiten WAARNEMER. BOEKBESPREKING Bij uitgeverij en drukkerij HoUandia N.V. te Baarn is de nieuwste uitgave van het prachtig geïllustreerde „Juliana Regina" weer verschenen. In vele ge zinnen in ons gelukkig nog koningsge- zinde land is de Kon. Familie via dit boekwerkje een dagelijkse gast. „Juliana Regina geeft een jaarlijks overzicht, in woord en beeld, van de gebeurtenissen rond het Koninklijk Gezin. Ook de nieuwste uitgave is gesierd met prach tige foto's waarbij de hoogtepunten, zo als de doop van Prins Willem Alexander extra fotografische aandacht kregen. De foto's werden o.a. betrokken van A.N.P.- foto, Anefo, Prins Claus, foto Hasewin- kel, F. J. Lammers, N.F.P., R.V.D. en fo topersbureau 't Sticht. Ook werd weer de volle medewerking verkregen van het Particulier Secretariaat van H.M. de Koningin en Z.K.H. de Prins. Terecht zegt de samensteller: „Juliana Regina is een werki van historische waarde (er zijn al 20 delen verschenen) dat het hart verkwikt van allen die zich met liefde rondom ons Vorstenhuis scharen". De prijs is gering, het kost slechts 3,75. HUMOR UIT DE KINDERMOND Liever protestant Jantje (6 jaar) komt opgetogen thuis van een Roode Kruisdemonstratie. Hij raakt er niet over uitgepraat. Opa luis tert met aandacht en zegt dan tot Jan: „Nu ga jij later vast en zeker ook bij het Roode Kruis?" Jantje: Nee hoor, ik blijf maar pro testant. Nu de activiteiten in de tuin terug lopen kunt u weer wat meer tijd be steden aan de kamerplanten. Vooral in het najaar verdienen de planten Uw aandacht ten volle. In dit seizoen zetten diverse insekten als luis en witte vlieg hun eitjes af op de onder kant van de bladeren en op de takjes. Bij de behaaglijke temperatuur in de kamer 's winters komen de insekten uit de eitjes. Deze jonge insekten voeden zich met de sappen uit de plant en kun nen zo verschillende ziekten overbren gen, zoals bijv. de ziekte van Viren. Uitermate gevoelig voor aantasting door insekten zijn bijv. Geranium, Hi biscus, Hedera, Gloxinia en Cineraria. De veiligste en meest afdoende methode om kamei^lanten te vrijwaren van in sekten is het gebruik van een Orga- Fleur spuitbus. Eén druk op de knop, de nevel verstuift over de plant en de in sekten hebben geen enkele kans meer. Zodra de insekten zijn verdwenen fleurt do plant weer op, herkrijgt een gezonde glans en groeit door. De bloemen ontwikkelen zich beter en kunnen onbeschadigd tot volle bloei ko men. De Orga-Fleur spuitbus heeft de volgende voordelen; steeds direct voor gebruik gereed. men behoeft het middel niet aan te raken. veilig voor mens en dier. Voorkom aantasting van uw potplan ten! Spuit op niet minder dan 30 cm van de plant. Het overdadig bespuiten van planten of geopende bloemen, die veel gevoeli ger zijn, dient te worden vermeden. Hul de plant slechts in een fijne nevel en spuit van onder naar boven. Na de bespuiting blijft op de plant een onzichtbare neerslag van het insekten- dodend middel achter. Let U vooral ook op de onderkant van de bladeren. Hier bevinden zich meestal de meeste insek ten. Indien de plant sterk aangetast is, deze dan tijdelijk apart zetten. N.B.: Aangezien eitjes op ongeregelde tijden afgezet worden en dus ook op verschillende tijdstippen uitkomen is het nuttig de bespuiting één of tweemaal om de 10 dagen te herhalen. II Kenya is een vrij groot land. Met zijn 582.000 vierkante kilometer oppervlakte is het ongeveer 17 maal zo groot als Nederland. Geschat wordt, dat er tussen de 9 en 10 millioen mensen wonen, waarvan ongeveer 9 millioen Afrikanen zullen zijn. Deze naam Afrikaan komt ter vervanging van het woord en de be titeling: neger. De mensen in Kenya zeg gen, „wij zijn Afrikanen, wij zijn de oer-bevolking van Afrika. Negers zijn de donkergekleurde mensen in Amerika, die afkomstig zijn van de geïmporteerde slaven in de vorige eeuwen". Als men hen negers zou noemen voelen zij zich vernederd. Onder de bewoners, naast de Afrika nen van Kenya zijn het merendeel men sen, afkomstig uit India; de Pakistani en de Indiërs. Voor een klein gedeelte Europeanen, vooral Engelsen, dan Ara bieren en andere niet bij name genoem de wereldbevolkingsgroepen. De Indiërs en Pakistani hebben zich vooral bezig gehouden met de handel en de industrie. Van ouds-her zijn zij de zakenlieden geweest, zij hebben „han del" geroken in dit werelddeel, en zij begonnen met winkels te openen, niet alleen in de grote steden, doch ook op het platteland. De oorspronkelijke be woners van Kenya voelden zich niet aangetrokken tot dit bedrijf, zij waren landbouwers die in hun tuintjes in het swahili genoemd; de shamba's werken. Niet al te veel, zo net voldoen de om te blijven leven. De India-mensen werkten harder en langer, zij verkregen de gehele distribuerende handel, dus de winkelstand in handen. Je vindt hen overal, in de kleine dorpen. Als wij dorst hadden, en drinken wilden koch ten wij bij een India-man Coca-Cola of vruchtenlimonade. Als een man of vrouw uit Kenya wat kopen wil, kle ding of wat ook, gaan zij naar de India- winkelier. Men heeft er nu heel veel kritiek op, dat deze maatschappij zo gegroeid is, maar de mens in Kenya heeft zich de kaas van het brood laten eten. Men is nu begonnen om te trachten deze groep mensen uit Kenya weg te werken. Sedert 1962 is een nieuwe wet in werking. Aangenomen is deze nog niet in het parlement, maar waar men mee begonnen is is de bepaling, dat het alle, niet-Afrikaanders in Kenya, ver boden is zonder werkvergunning er te werken. Alle niet-Afrikaanders moeten bovendien een verblijfsvergunning hebben. Er staat een mogelijkheid open, om burger van Kenya te worden: er zijn veel India-mensen, die in Kenya gebo ren zijn en naturalisatie hebben aange vraagd, doch ze wachten al jaren op dit bewijs dat in feite inhoudt, dat zij zou den mogen blijven. Doch dat bewijs komt niet af, de regering houdt de men sen aan het lijntje en ze kunTien elk ogenblik bevel krijgen te moeten ver trekken. Er zijn al heel wat mensen, die het wachten moe, Kenya verlaten. De beste monteurs en ik geef nu weer, wat de vrijwilligers van Nederland zeggen, die met deze toestand goed op de hoogte zijn zijn de India-monteurs. Maar ze gaan allemaal weg de garages, waar zij hun auto's moeten laten repareren hebben geen goede monteurs meer. Daar de wegen in Kenya vaak slecht zijn, de afstanden, die automobielen en autobussen moeten rijden zijn heel lang, zijn er veel reparaties aan het rijdend materieel nodig. Men tracht dit pro bleem op te lossen door de opleiding van Kenya-jongelui op de technische scholen tot automonteur. Er is veel ani mo voor die opleiding. Een Nederlander, van het vrijwilligerscorps is momenteel leraar aan een technische school in Nai robi en vertelde me: er zijn 1200 leer lingen op deze school. Het probleem is nu, zullen deze jon gelui snel genoeg zich auto-minded voe len. Zullen ze snel genoeg zoveel tech nisch gevoel verkrijgen om de repara ties bij motoren goed te kunnen uitvoe ren. Na een gedegen opleiding op een technische school is vooral een' verdere vakopleiding in een garage van groot nut. En juist dat laatste wordt het pro bleem, nu de vakbekwame India-mon teurs vertrekken moeten. Er komt meteen een ander vraagstuk naar voren. Wij Europeanen moe ten geen denkfout maken door de stel ling te verkondigen, dat de Afrikanen geen handel of techniek zouden kunnen leren, omdat zij het nog niet doen. De Nederlandse vrijwilliger, die veel met Afrikaanders omgaan oordelen, dat deze mensen net zoveel intellect hebben om te leren als wij. Doch eeuwen lang is deze mens nooit voorgehouden, dat je om goed te kunnen leven, je je handen moet gebruiken of je hersens. Het kardinale punt zal zijn in de toe komst deze Afrikaander bij te brengen, dat men harder zal moeten werken, om beter te kunnen leven, en meer ontwik keling zal moeten verkrijgen, om tot grotere welvaart te komen. Toen wij op die vrijdagmorgen om half zes in Nairobi aankwamen, stonden er en er kwamen er steeds meer bij mensen uit India, die Kenya gingen verlaten. Deze uittocht is al lang bezig; waarheen deze mensen gaan weet ik niet. Ze zijn niet welkom in Engeland of in hun moederland India. Maar ver trekken doen zij en nemen hun geld mee hetgeen ook al weer een verar ming van Kenya is. ledere vertrekkende man betekent voor Kenya verlies van belastinggeld, dat er vrij hoog is. We komen er toe vanzelfsprekend Kenya van het verleden te bekijken. In 1498 landde Vasca da Gama de Por- tugeese wereld-omzeiler hier in dit ge bied. De Portugezen hebben toen han delsposten op de kust gehad. Deze Por tugezen werden verdreven door de Ara bieren en rond 1740 was het contact Kenya met Portugal afgelopen. De Ara bieren waren handelaars, hun voor naamste handelswaar was ivoor en slaven. In de vorige eeuw komt er meer belangstelling voor Kenya. Er is een Duits-Oost-Afrika Compagnie opgericht, met het doel in deze streken katoen te gaan verbouwen. Dat gedeelte van Oost-Afrika werd toen verdeeld in een Duitse invloedssfeer en een Engelse in vloedssfeer. De leiding van die Duitse Ost-Afrika Compagnie schijnt het vrij bont te hebben gemaakt. Er waren goe- vemeurs en leiders, die meer aan het welzijn van hun eigen portemormaie dachten, dan aan een goed bestuur. De Duitse regering heeft toen het be wind van de Duitse Oost-Afrika onder neming overgenomen, in 1891 werd het land, dat onder Duitse invloed was, ver deeld in 21 districten het werd dus in feite een Duitse kolonie. De Afrikanen hebben dat niet genomen, in 1905 barst te de bom los. De Duitse regering had niets in de gaten. Tovenaars en medi cijnmannen hadden de Afrikanen mede gedeeld, dat zij bij een aanval, onkwets baar zouden zijn, de kogels van de Duit sers zouden in regen veranderen. De Duitse kolonisten werden prak tisch allen vermoord. De Duitse rege ring nam het niet, de „opstand" werd neergeslagen en men schat dat 110.000 Afrikanen bij die oorlogshandelingen o.a. door hongerdood zijn omgekomen Na 1914 is de Duitse invloed er geheel verdwenen. De Engelsen hebben niet veel lust ge had om in Kenya een bestuur te ves tigen. Er was een Engelse Oost-Afrika Compagnie, die in 1887 van de sultan van Zanzibar een strook van 16 km ver kreeg om zich daar te vestigen. Een jaar later werd dat omgezet in een Charte red Compagnie hetgeen betekende, dat de firma van de Engelse regering sou- vereine bestuursrechten verkreeg. Het klinkt allemaal wat vreemd voor ons, maar de bedoeling was zeer nobel. De Arabieren dreven grote slavenhandel en door deze maatregel wilden de Engel sen een einde maken aan de slavenhan del. De Arabieren gingen „op slaven- vangst". Door deze Engelse maatregel was de bevolking van Kenya, die blijk baar zelf niets tegen slavenhandel kon doen tegen deze wantoestand, zeer ge baat. Er kwam wat anders bij, de opko mende handel vroeg om een spoorweg verbinding van de kust van de stad Mombassa naar het Victoria-meer. De Engelsen hebben die toen aangelegd. Er was een keuze tussen normaal spoor breedte of smalspoor. Om practische redenen men kan n.l. dan de bochten met smal spoor korter maken dan met normaal spoor, en of financieële rede nen werd smalspoor gekozen, zodat nog altijd een smalspoorverbinding is van de kust naar het 800 km verder gelegen Kisumu aan het Victoriameer. In 1899 had de spoorwegaanleg een punt bereikt, waar opslagplaatsen wer- De foto van de week is genomen bij Msambweni. Het strand is zand en koraal en daarop groeierj deze merk waardige mangrove-bomen. Dage lijks worden ze 2'maal met zeewa ter besproeid, en ze kunnen er goed tegen. Het eb- en vloed-verschil schatten we hier aan de kust op ongeveer 1,80 m. Het water was vrij zout en de temperatuur verrukke lijk om in te zwemmen. Er staat een grote branding er zijn vissers, die met kano's er op uit gaan en dan met netten vis vangen. Welke vis weten we niet, maar toen ze bijna ons middagmaal verkregen was ze lekker. 4 ^GRONINGEN J NATUURLIJK BU MIDDELHARNIS den ingericht. Uit die nederzetting groeide de hoofdstad Nairobi. In 1901 was de spoorlijn klaar. In 1920 werd Kenya een officieële kolonie van Engeland, wat betekende, dat Engeland zich ging bemoeien met wegenaanleg, beter bestuur, landbouw grondexploitatie enz. enz. In 1963 ver kreeg het land zijn onafhankelijkheid. Het algemeen oordeel van de Neder landers in Kenya is; dat de Engelsen heel veel goed werk hebben verricht. Maar de algemene werelddrang om de Afrikaanse landen te vlug, te onvoorbe reid hun onafhankelijkheid te geven is de eigenlijke oorzaak dat er zoveel moeilijkheden in Afrika zijn. En even een grappige geschiedenis. Zo omstreeks 1900 moest een Engelse van Mombassa naar haar echtgenoot, die in Kisumu woonde. Ze had haar fiets mee genomen, dus klom zij op haar fiets in Mombassa en fietste over de voetpaden naar Kisumu. De geschiedenis verhaalt, dat zij naar de trant van die dagen, ge kleed was met lange rokken en een voile voor het gezicht. Ze fietste lang zaam, ze was vergezeld van een lijf wacht en dragers voor haar bagage. Die lijfwacht was nodig, omdat het gebied waar zij doorheen trok het thans zo be roemde Szavo-park is. Dat wil zeggen, op die tocht werd zij bedreigd door oli fanten, leeuwen, slangen enz. enz. Wij hebben per auto deze tocht, nu over goede wegen gemaakt. Wij hadden twee malen een ontmoeting met een olifant, en een keer moest de auto stop pen omdat een groepje giraffen de weg overstak. Giraffen zijn aardige, -vriende lijke dieren. Maar voor olifanten hebben we groot respect. Als ze met hun oren flapperen worden zij zenuwachtig, en een zenuwachtige olifant speelt met een volkswagentje als die op zijn weg komt, als een boze leeuw met een argeloos konijntje. Je moet, aldus de voorschriften, deze dieren uit hun weg blijven, zij zijn toch nog de heersers van het oerwoud! En daar hebben wij goed aan gedacht! DIRKSLAND Damvereniging „Dirksland". Op dinsdag 1 oktober a.s. worden alle dam mers weer om halfacht (precies), ver wacht in zaal „de Ruiter". De prijzen van het vorige seizoen zullen worden uitgereikt. Tevens bestaat op die avond nog gelegenheid tot het aanmelden van nieuwe leden. Wij doen een beroep op de oud-leden, de vereniging te steunen met een hernieuwd lidmaatschap.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 9