De blijde gebeurtenis in ons Kroonprinselijk gezin Het communisme Fauteuils Sommelsdijk J. KEUVELnaR i Reactie op ingezondesi stuk iit.b.t. Buitengew.Wijkgemeente doerees Jeugd- instuif begint 2 oktober Twee nieuwe [tetters F^CKOBTEMECsZOOH 41e jaargang Vrijdag 27 september 1968 No. 3724 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEaCKDB GRONDSLAG VOOR DB ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Nu tijd voor 'n makkelijke stoel. Westdijk 15 Middeiharnis Fruitmanden en Fruitbakjes „De Fruitcentrale" ^mjftnPe Ziet, hoe grote liefde.... BOUWMATERIALEN Dirksland Telef333 Zondagsdienst artsen Humor uit de kindermond PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX B - MIDDELHARNIS Iledactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk TeL (01870) 2628, na 6 uur 'a avonds TeL 2029 >-< Giro 167830 ABONNEMENTSPRIJS 3,25 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. 2 Wanneer we constateren dat geld en goederen in deze wereld zeer ongelijk verdeeld zijn, spreken we daarmee een nogal banale waarheid uit, die niemand zal tegenspreken. Dat is altijd zo ge weest en het zal ook wel altijd zo blijven In een maatschappij als de Nederlandse en b.v. de Zweedse valt dit niet meer zo erg op, omdat dit welvarende landen zijn geworden en de tegenstellingen op dit gebied sterk zijn verzwakt. Als we echter in Amerika (de V.S.) een kijkje nemen komen we zowel multi-miljo- nairs als straatarme negers tegen. En gaan we naar India, dan zijn de ver schillen nog sterker tussen de schatrijke maharadja's en de paria's die van hon ger sterven op straat. Lezen we in de geschiedenisboeken van de maatschap pelijke toestanden in vroegere eeuwen, ook in de 19de eeuw nog, dan treft het ons, dat er zo bitter weinig gedaan werd om in de situatie verandering te bren gen. De kerkelijke diaconieën en het burgerlijk armbestuur brachten enig soelaas, maar over een radicale aanpak van het probleem der armoede in mas sale vorm dacht men niet. Men huldigde het systeem van staatsonthouding op dit gebied en zo bleef er de eeuwen door een scherpe tegenstelling tussen de standen in de maatschappij, met name tussen de bezitters de kapitalisten en de niet-bezitters, proletariërs, die niets hadden dan hun „proles" d.w.z. hun kroost. Het sociale vraagstuk, dat altijd en overal heeft bestaan^ werd echter pas in de tweede helft van de 19e eeuw bewust aangepakt, waarbij helaas niet de christelijke kerken, maar revo lutionaire politieke stromingen voorop gingen. Met het diakonale werk konden en kunnen nu eenmaal de geweldige sociale problemen van toen en nu niet worden bestreden, maar bovendien had den de predikers van het Evangelie geen g voor het feit, dat de kerk ook een taak heeft voor het tegenwoordige le ven hier op aarde. Zo zien we in het midden van de vo rige eeuw de opkomst van bewegingen, die zich diametraal tegenover het Christendom stelden. Ze hadden een ideologie, die in alle opzichten er radi caal tegenover stond. Doordat de chris telijke kerken zich principieel lijnrecht moesten opstellen tegenover deze nieu we ideologie kreeg het de schijn, dat zij conservatief bleven ook toen de kerken zich langzamerhand bewust werden van hun sociale roeping. In ieder geval was de situatie zo, dat aanvankelijk de strijd voor de emancipatie, de vrijmaking van de vierde stand, het zogenaamde pro letariaat, vrijwel geheel gevoerd werd door anti-religieuze stromingen. De man, die hierin de hoofdrol ver vuld heeft, was Karl Marx, eén Duits econoom, socioloog en politicus. Hij werd in 1818 geboren in Trier en was een telg uit een oud rabbijnengeslacht, dus van Joodse afkomst. Zijn vader had echter met het Israëlitische geloof ge broken. Zijn moeder was een Neder landse. Hij studeerde in Bonn en Berlijn rechten en filosofie en promoveerde in 1841 te Jena tot doctor in de laatste we tenschap. Hij was een aanhanger van de wijsbegeerte van Hegel. Als medewerker van verschillende bladen en later als hoofdredacteui- kwam hij al gauw vanwege zijn radicale opvattingen in conflict met de overheid. Zijn Itrant werd verboden en hij moest met zijn gezin de wijk nemen naar Pa rijs, maar ook daar werd hij uitgewezen en vestigde hij zich eerst in Brussel en later in Londen, waar hij als immigrant in zeer behoeftige omstandigheden heeft geleefd. Zijn vriend en medestrijder Friedrich Engels, die ook in Engeland woonde, heeft hem dikwijls financieel gesteund en heeft ook grote invloed ge had op de inhoud van zijn geschriften. Het jaar 1848 was een echt revolutie jaar. Marx en Engels hadden samen een stuk opgesteld, dat wereldberoemd is geworden n.l. het Communistisch Mani fest. Ze publiceerden het vanuit Enge land. Het bevatte de grondslagen van Marx' stelsel. Het heeft destijds een enorme invloed uitgeoefend. Verschil lende uitspraken, die erin voorkwarnen. VtfONINGINRICHTtH^ BRILLEN l SPECIALIST zijn thans nog geliefde citaten van de echte Marxisten. Zo vooral het slot er van: „Laat de heersende klassen beven voor een conrmaunistische revolutie. De proletariërs hebben bij haar niets te verliezen dan hun ketenen en een we reld te winnen. Proletariërs aller lan den, verenigt U!" Zijn hoofdwerk was „Das Kapital", waarvan het eerste deel in 1867 uit kwam. Het tweede en derde deel wer den na Marx' dood (1883) door Engels gepubliceerd. Dit boek is wereldbe roemd geworden, niet doordat zoveel mensen het gelezen hebben, want het is zware kost, maar doordat zijn volgelin gen de hoofdstellingen eruit gepopula riseerd hebben. Men zou kurmen zeggen dat het de „bijbel" van het Marxisme is geworden. Dit laatste is dus de leer van Marx en Engels, die een samenvat ting vormt van al wat er omstreeks 1850 aan socialistische ideeën en stromingen leefde. Zij gaf aan het socialisme deze term was toen identiek met communis me en is het in Riisland nog, waar men spreekt van de U.S.S.R. d.i. de unie van socialistische sovjetrepublieken een dynamische stuwkracht, die het van een ideeëncomplex van aparte denkers en dromers maakte tot de ideologie van een massabeweging, die later de hele we reld zou omspannen. Wat de filosofische basis betreft, deze ontleende Marx aan de vidjsbegeerte van Hegel; het economische materiaal werd geleverd door de klassieke economie van Smith en Ricardo en de sociale as piraties door de Franse socialisten. De totale inhoud kan men kenschetsen als een nieuwe visie van een algemeen maatschappelijk ontwikkelingsproces, dat met wetmatige zekerheid op het so cialisme moet uitlopen. Het marxisme is een in vrij sterke mate gesloten gedach- tensysteem en pretendeerde weten schappelijk gefundeerd te zijn en daar door duidelijk onderscheiden van het voorafgaande „utopische" socialisme (d.i. onuitvoerbaar) zoals van Saint-Simon, Fourier, Louis Blane e.a. De invloed van het communisme in de wereld berust voor een groot deel hierop dat het een universele d.i. alles omvattende ideologie is, een complex van ideeën, welke aan miljoenenmas sa's leiding geeft in denken en geloven, sociaal en politiek handelen. Het is ook een economische leer, die de grondslag vormt voor produktie en distributie met als kenmerk de staatseigendom van de produktiemiddelen. Het is evenzeer een sociale leer n.l. een theorie over het samenleven en werken van groepen zon der klassen en klassenstrijd. En ten slot te is het ook een politiek systeem, dat onder leiding van de communistische partij alle staatsorganen beheerst. De opmars van het communisme in de wereld is eigenlijk verbazingwekkend. Zestig jaar geleden was het nog een sektarische beweging binnen de sociaal democratie, nu is het uitgegroeid tot wereldmacht no. 2 (de Veren. Staten zijn nog steeds no. 1), die in staat is hoop en verwachting te wekken bij vele Aziati sche en Afrikaanse volken, die na We reldoorlog II het kolonialisme hebben afgeschud en nu worstelen om een eigen vorm van maatschappij, staat en cul tuur. Speciaal in het opmaken van B. V. d. Veer Telefoon 2682 Westdijk 36 MIDDELHARNIS OEXftO ZANDPAD S2 MIDDELHARNIS Ik stel Mijn leven voor de schapen (Johannes 10 15) De Heere draagt in Zijn Woord vele namen. Hij noemt zich de Wijnstok, de Deur, de Leeuw, de Overste Leidsman enz. Maar zou er wel één Naam zijn die Zijn volk zo teder en lief is als de naam HERDER? Ligt in deze Naam niet een zee van overgankelijke troost voor verdwaalden, verkeerden, ontrou wen, die pijnlijk ontdekt aan hun ver lorenheid al wenend zoeken naar red ding? Hoe velen hebben het mogen onder vinden, toen zij dachten van honger, kou en ellende te sterven buiten de schaapstal, „toen hoorde God, Hij' is mijn liefde waardig!" Wat kan het ons bang worden als Gods Geest ons ontdekt en wij plotse ling alleen in de wereld staan. Zonder Borg voor onze schuld, zonder toevlucht voor onze ziel. Met een schuld zo groot dat er geen goedmaken meer aan is. Wanneer wij na alle vruchteloze pogin gen van zelf-verbetering worden inge wonnen om het voor God te belijden: „Uw doen is rein. Uw vonnis gans recht vaardig." O, er gaat soms wat vooraf eer wij tot die bekentenis komen! Want, echt zondaar zijn, ik bedoel voor God namelijk, betekent sterven, verlo ren zijn, gevonnist zijn om voor eeuwig van God gescheiden te worden. Wat een diepe smart geeft dat in het hart en wat kunnen ook satans slagen ons juist in die dagen treffen. Want Gods werk en satans werk ligt in het leven van Gods kind zo door elkaar. Soms weten wij de ontdekkingen van 's Hoe ren Geest niet te onderscheiden van de vurige pijlen van satan, die ons menig maal toeroept: „je hebt geen heil bij God.' Hoe kan hij zelfs bijbelteksten ge bruiken om het ons bang te maken en ons te doen wanhopen, als hij b.v. zegt: velen zijn geroepen maar weini gen uitverkoren, of, het is niet desge nen die wil noch desgenen die loopt maar de vrije ontfermingen Gods e.a. Ja, in deze strijd leren wij het meer en meer „verloren" schapen te zijn. Al is het dat de Heere bij ogenblikken vertroostingen geeft die voor moede loosheid bewaren, steeds meer worden wij gewaar dat aan Gods gerechtigheid moet genoeg geschieden willen wij vre de vinden voor God. Want ook ontvan gen zegen verzondigen wij altijd weer, zodat er niets overblijft dan „gena o God, gena". Zie dit is nu ook de plaats waar de Heere al Zijn kinderen dn dit leven brengt. Dit hoort ook bij het redden van een zondaar. Nu pas kan het door ons geloofd worden dat er maar één Naam onder de hemel gegeven is door welke wij zalig worden. Wat sparmen zich de snaren van onze moegestreden ziel als deze tonen ons toeruisen vanuit Gods Vaderhart: „Ik stel Mijn leven voor de schapen." Wat komt onze ziel in stille verwondering en aanbidding bevende tot Hem. Dan wordt Hij ten volle Herder. Onnavolgbaar wordt het getekend in Lukas 15. Hij heeft de kudde verlaten om die ene te zoeken. Hij rustte niet voor Hij het vond. Hij weet van geen opgeven. Niets is Hem teveel. Hij heeft er Zijn leven voor over. Zie Hem gaan het pad van het verloren schaap. Door de ravijnen van onze schuld, door de vlannmen van Gods toorn. Hoor het Goddelijk Woord Hem tegenklinken: Zwaard, ontwaak tegen Mijn Herder en tegen de Man die Mijn Metgezel is. Sla die Herder, en de schapen zullen verstrooid worden. O dood'lijk uur wat hitte doet Mij branden. Waarom toch, waarom toch zulk een weg? Omdat er een onverbrekelijke band ligt tussen Herder en schaap. Een band in het Verbond Gods gelegd, zo vast als de eeuwigheid, zo waar als God zelf. O, moede pelgrim, heft uw hoofd toch op, zie eens van uzelf af. Bij u is en blijft het verloren. Maar uw Herder is trouw. De huurling kijkt niet op een schaapje, de herder wil het magerste, schurftigste, lastigste zeis niet missen. Hij verliest liever het leven dan dat Hij er één laat verloren gaan. Hij weegt Zijn schapen niet, om dan de vetste en makste over te houden, maar Hij telt ze en kent ze bij name. Als Hij het verlorene vindt, drijft Hij het niet naar huis, maar legt het op Zijn schouder en is er blij mee. Vertonen wij reeds Zijn beeld?? Als ambtsdragers, als kinderen van God? Wij letten soms meer op iemands kaakspieren; maar God ziet of wij schouders hebben om te dragen. Een herder is niet iemand die met handig heidjes en omhaal van woorden die an der aan zijn kant weet te krijgen, maar die aan iemands last kan tillen, aan wie men zich vanzelf toevertrouwt. Van wie gezegd kan worden: Hij had iets van dat herdershart Dat is de borst zijns Hollands klopte. Dat balsem der genezing dropte In elke wond, in ied're smart. En als de Herder huiswaarts keert is er blijdschap in Zijn hart. Ik weet niet of er blijdschap is bij de negenermegentig die niet zijn afge dwaald. Maar in de hemel wordt zijn lied ■geaccompagneerd door muziek op gou den harpen. De engelen zingen mee. Door 's Hoogsten arm 't geweld onttogen, zal ik, genoopt tot dankbaarheid, verschijnen voor Zijn heilig' ogen met offers, aan Hem toegezeid. Ik zal, nu ik mag ademhalen, Na zoveel bange tegenspoed. Al mijn geloften U betalen, U, die in nood mij hebt behoed. (Psalm 66 6). miXi, Vlaardingen. L. Huisman. In ons kroonprinselijk Gezin is woens dagmorgen, om 10 uur, het tweede kind geboren. Het is weer een jongen. Mis schien had de Kroonprinses liever ge had dat het tweede kind een meisje was, maar het is ons bekend dat ook deze tweede zoon met even grote vreugde ontvangen wordt als de eerste. Bij de geboorte van het eerste kind was er een zekere spanning of het een jongen of een meisje zou zijn. Men is algemeen vertrouwd met de gedachte dat men hier niets te zeggen, maar hoogstens iets te wensen of te hopen heeft. Komt men in de allerhoogste kringen der samenle ving en dringt men tot in de sfeer der koninklijke paleizen door, dan gevoelt ieder welk een kapitaal verschil het maakt of de eerstgeborene een zoon of dochter is. De erfopvolging ener dynas tie is er mede gemoeid, en daardoor zelfs de historie van een volk. Maar bij de geboorte van het tweede kind in ons kroonprinselijk Gezin is het voor de erfopvolging niet meer van zo'n groot belang van welk geslacht het kind is, omdat krachtens de huidige bepalin gen van de Grondwet prins Willem Alexander na zijn moeder de troonop volger wordt. Het tweede en eventuele volgende kinderen uit ons kroonprinse lijk Gezin kunnen hierin geen verande ring brengen. Ons kroonprinselijk Gezin is bij ver nieuwing gezegend met een welgescha pen kind. Wat een voorrecht en welk een zegen. De Heilige Schrift oordeelt over het bezit van kinderen volstrekt anders dan het geslacht dezer eeuw, al draagt onze tijd dan de naam van de „Eeuw van het kind". De Bijbel leert, dat het huwelijk door God gezegend, strekt tot vermenigvuldiging van het menselijk geslacht. Kinderen zijn een erfdeel des Heren, de weelde van het huwelijk, de schat der ouders, de rijk dom van het huiselijk leven. Alle kinderen, die geboren worden zijn in zekere zin gelijk, maar toch is er anderzijds een groot verschil. Wij heb ben tal van eigenschappen bij onze ge boorte mee gekregen. De opvoeding van een kind wordt in hoge mate door de afkomst beheerst. Kinderen uit een ko ninklijk geslacht hebben beslist andere eigenschappen dan kinderen uit de ge wone burgerlijke stand. Hoedanigheden en eigenschappen van vorstenkinderen zijn als het ware een geboorterecht, dat zich niet Iaat verwerven. Geslachten en eeuwen zijn nodig geweest om deze ka raktertrekken langzaam te laten rijpen. En dat is de reden waarom elke stand een eigen stempel draagt, hetwelk slecht bij hoge uitzondering door een ander kan worden vervangen. De eerste foto van het nieuwe prinsje, gemaakt door zijn vader, Prins Claus, korte tijd na zijn geboorte. De kroonprinselijke ouders hebben de ogen open te houden en Gods wil af te lezen uit het Geslacht, de aanleg, het familieverband, het milieu hunner kin deren, altegader dingen, waarin God de hoofdlijnen getrokken heeft, en waar langs de opvoeding der kinderen zich zal moeten bewegen. Wij wensen inzonderheid de kroon- prinselijke ouders van harte geluk met de geboorte van hun tweede zoon en wij spreken de wens uit dat de hoge ou ders de wijsheid en de kracht zal wor den geschonken om wat er aan gaven en talenten in dit kind nog sluimert zó te doen ontwikkelen dat er Gods zegen op kan rusten en dat ook dit Oranjekind onder inwachting van Zijn zegen een ereplaats onder ons volk zal bereiken, tot heil van de gehele Nederlandse Ge meenschap. P. BOM. Secretaris Bond van Christelijke Oranjeverenigingen in Nederland. Ooitgensplaat, september 1968. INGEZONDEN: Geachte redactie. Mag ik een beetje van uw plaatsruim te hebben? Bij voorbaat darik. Het heeft mij verheugd, dat U enkele weken geleden in uw blad hebt overge nomen het stukje uit het Mededelingen blad van de Buitengewone Wijkgemeen- te, waarin Ds. van Hoogstraten de wens uitsprak, dat de nieuwe Hervormde predikant minder vijandig tegenover de Wijkgemeente zou staan dan zijn voor ganger gedaan had. Helaas is er in een later nummer van uw blad zeer onaan genaam op gereageerd door iemand, die zich achter een letter verschuilt. Jam mer, dat van de zijde van de Herv. Kerk nooit enige reactie wordt vernomen. Men zou kunnen denken: wie zwijgt stemt toe. Persoonlijk heb ik op 15 augustus j.l. een brief verzonden aan de kerkvoogdij der Herv. Gemeente om enige opheldering aangaande de kerke lijke bijdrage. Tot op heden (26 sept.) heb ik nog geen antwoord gekregen. Psychologisch kan ik die negatieve houding niet anders verklaren dan dat ze door angst is ingegeven. Maar waar toe die angst? Het is de Wijkgemeente werkelijk niet begonnen om de Herv. Gemeente te beconcurreren of te onder graven. Maar laat men dan de toe stand reëel onder ogen zien. Men moet werkelijk niet verwachten, dat mensen, die uit anders gerichte ge meenten komen, meer dan een of twee keer de godsdienstoefening bijwonen in een kerk, waar men doet alsof er geen nieuwe bijbelvertaling bestaat, waar ge zangen blijkbaar onbekend zijn (behal ve bij de organist), waar de nieuwe psalmberijming genegeerd wordt, waar de oorspronkelijk prachtige psalmmelo dieën verknoeid worden (behalve door de organist vóór de dienst), waar Maar laat ik ophouden. Het is hele maal niet mijn bedoeling om onaange naam te zijn. Als men dat „van de an dere zijde" dan ook niet doet. Laat de Herv. Kerkeraad dankbaar zijn, dat er door middel van de Wijkgemeente een aantal oudere en jongere mensen voor de kerk behouden blijven, die anders na korte tijd tot de „buitenkerkelijken" ge rekend konden worden. En dat er door de Wijkgemeente velerlei activiteit ont wikkeld wordt, behoeft werkelijk van de Herv. Gem. geen reden tot bezorgd heid of angst te zijn. Integendeel. Ten slotte aan de onbekende schrijver uit Op woensdag 2 oktober start "in het verenigingsgebouw aan de Pieterstraat weer de jeugdinstuif. Het experiment van vorige jaren kan als geslaagd wor den beschouwd. Waarschijnlijk zal ook het komende seizoen het beschikbare gebouw volledig gevuld zijn met jon gens en meisjes uit Goedereede, Goe- dereede-Haven, Ouddorp en Stellendam In het achterzaaltje van het gebouw zal een schUder- en pottenbakkershoek komen. Hoewel tot nu toe de toegang gratis was zal men dit jaar de bezoe kers verzoeken drie gulden per kwar taal in de kosten te willen bijdragen. Éénmaal per maand zal een filmavond verzorgd worden. BRUINISSE Naast de OD. 5, die nog aan de af- bouwkade ligt, kwam in de reparatie- haven te Bruinisse binnen het casco van een nieuwe motorkotter, die straks de OD. 7 gaat heten. Het nieuwe schip, dat voor rekening van de fa. Gebrs. A. en L. Tanis te Ouddorp op de werf van de firma Gebrs. de Klerk te Kruispolder (Zeeuws Vlaanderen) zal door de fa, L. Pad mos en Zoon te Bruinisse geheel be drijfsklaar worden gemaakt. Zo moet in het schip onder meer een 330 p.k. Kromhout Dieselmotor 12 t.v. (12 cyl) worden gemouwd terwijl het schip zal worden voorzien van een vijf- trommelige Padmos lier. het blad van vorige week het volgende. Alle goede dingen bestaan in drieën. Welnu: no. 1 is zijn midden-orthodoxe opvoeding; no. 2 zijn twee jaar kerken bij Ds. Schipper; laat hij nu als no. 3 zijn bijbel goed gaan lezen en bestude ren. Wil hij eens komen praten: mijn adres is Hobbemastraat 16, Middelhar- nis. H.A.S. Van zaterdag 28 september v.m. 12 uur t.m. maaridag 30 september v.m. 9 uur Middelharnis-Som,melsdijk: Dienst heeft dokter Dogterom, telef. 2121, Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant: Dienst heeft dokter Elvé, tel. 01877- 262, Dirksland. Flakkee Oost: Dienst heeft dokter Voogd, tel. 01874- 259, Oude Tonge en dokter Bouman, tel. 01871-269, Stad aan 't Haringvliet. DIENST WIJKVERPLEEGSTER Melissant-Dirksland-Herkingen: Van vrijdagavond 6 uur tot maandag ochtend 8 uur Zr. Stolk, tel. 01877-500 b.g.g. 767. Wit-Gele Kruis Achthuizen: Dienst heeft Zr. Veneranda, Achthui zen, Den Bommel, Stad aan 't Haring vliet, tel. 01873-577. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft dierenarts Wagner, tel. 01877-261, Dirksland. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 29 sept. hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Phüips- land en Oud Vossemeer dienst dokter Looijsen, tel, 01660-542, Tholen en dok ter de Looze, tel, 01667-400, Oud Vos semeer, VOOR BETER f^ -— NAAR DE MIDDELHHRNIS-TEL:Z3Z8 Kerkelijk besef Op een vroege avond is de hond on vindbaar. Moeder zegt dat Scotty mis schien met Jan (9 jaar) is meegelopen naar de kerkelijke club „De Jonge Strijd," Ansje (4 jaar) wijst dit denkbeeld verontwaardigd van de hand: „Maar dat kan niet; Scotty is niet eena her vormd!"

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1