De blijde gebeurtenis in ons Kroonprinselijk gezin
Het
communisme
Fauteuils
Sommelsdijk
J. KEUVELnaR
i
Reactie op ingezondesi
stuk iit.b.t.
Buitengew.Wijkgemeente
doerees Jeugd-
instuif begint
2 oktober
Twee nieuwe [tetters
F^CKOBTEMECsZOOH
41e jaargang
Vrijdag 27 september 1968
No. 3724
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEaCKDB GRONDSLAG
VOOR DB ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Nu tijd
voor 'n makkelijke stoel.
Westdijk 15
Middeiharnis
Fruitmanden en Fruitbakjes
„De Fruitcentrale"
^mjftnPe
Ziet, hoe grote liefde....
BOUWMATERIALEN
Dirksland
Telef333
Zondagsdienst artsen
Humor uit de kindermond
PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX B - MIDDELHARNIS
Iledactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
TeL (01870) 2628, na 6 uur 'a avonds TeL 2029 >-< Giro 167830
ABONNEMENTSPRIJS 3,25 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
2
Wanneer we constateren dat geld en
goederen in deze wereld zeer ongelijk
verdeeld zijn, spreken we daarmee een
nogal banale waarheid uit, die niemand
zal tegenspreken. Dat is altijd zo ge
weest en het zal ook wel altijd zo blijven
In een maatschappij als de Nederlandse
en b.v. de Zweedse valt dit niet meer
zo erg op, omdat dit welvarende landen
zijn geworden en de tegenstellingen op
dit gebied sterk zijn verzwakt. Als we
echter in Amerika (de V.S.) een kijkje
nemen komen we zowel multi-miljo-
nairs als straatarme negers tegen. En
gaan we naar India, dan zijn de ver
schillen nog sterker tussen de schatrijke
maharadja's en de paria's die van hon
ger sterven op straat. Lezen we in de
geschiedenisboeken van de maatschap
pelijke toestanden in vroegere eeuwen,
ook in de 19de eeuw nog, dan treft het
ons, dat er zo bitter weinig gedaan werd
om in de situatie verandering te bren
gen. De kerkelijke diaconieën en het
burgerlijk armbestuur brachten enig
soelaas, maar over een radicale aanpak
van het probleem der armoede in mas
sale vorm dacht men niet. Men huldigde
het systeem van staatsonthouding op dit
gebied en zo bleef er de eeuwen door
een scherpe tegenstelling tussen de
standen in de maatschappij, met name
tussen de bezitters de kapitalisten
en de niet-bezitters, proletariërs, die
niets hadden dan hun „proles" d.w.z.
hun kroost. Het sociale vraagstuk, dat
altijd en overal heeft bestaan^ werd
echter pas in de tweede helft van de 19e
eeuw bewust aangepakt, waarbij helaas
niet de christelijke kerken, maar revo
lutionaire politieke stromingen voorop
gingen. Met het diakonale werk konden
en kunnen nu eenmaal de geweldige
sociale problemen van toen en nu niet
worden bestreden, maar bovendien had
den de predikers van het Evangelie geen
g voor het feit, dat de kerk ook een
taak heeft voor het tegenwoordige le
ven hier op aarde.
Zo zien we in het midden van de vo
rige eeuw de opkomst van bewegingen,
die zich diametraal tegenover het
Christendom stelden. Ze hadden een
ideologie, die in alle opzichten er radi
caal tegenover stond. Doordat de chris
telijke kerken zich principieel lijnrecht
moesten opstellen tegenover deze nieu
we ideologie kreeg het de schijn, dat zij
conservatief bleven ook toen de kerken
zich langzamerhand bewust werden van
hun sociale roeping. In ieder geval was
de situatie zo, dat aanvankelijk de strijd
voor de emancipatie, de vrijmaking van
de vierde stand, het zogenaamde pro
letariaat, vrijwel geheel gevoerd werd
door anti-religieuze stromingen.
De man, die hierin de hoofdrol ver
vuld heeft, was Karl Marx, eén Duits
econoom, socioloog en politicus. Hij
werd in 1818 geboren in Trier en was
een telg uit een oud rabbijnengeslacht,
dus van Joodse afkomst. Zijn vader had
echter met het Israëlitische geloof ge
broken. Zijn moeder was een Neder
landse. Hij studeerde in Bonn en Berlijn
rechten en filosofie en promoveerde in
1841 te Jena tot doctor in de laatste we
tenschap. Hij was een aanhanger van
de wijsbegeerte van Hegel.
Als medewerker van verschillende
bladen en later als hoofdredacteui-
kwam hij al gauw vanwege zijn radicale
opvattingen in conflict met de overheid.
Zijn Itrant werd verboden en hij moest
met zijn gezin de wijk nemen naar Pa
rijs, maar ook daar werd hij uitgewezen
en vestigde hij zich eerst in Brussel en
later in Londen, waar hij als immigrant
in zeer behoeftige omstandigheden heeft
geleefd. Zijn vriend en medestrijder
Friedrich Engels, die ook in Engeland
woonde, heeft hem dikwijls financieel
gesteund en heeft ook grote invloed ge
had op de inhoud van zijn geschriften.
Het jaar 1848 was een echt revolutie
jaar. Marx en Engels hadden samen een
stuk opgesteld, dat wereldberoemd is
geworden n.l. het Communistisch Mani
fest. Ze publiceerden het vanuit Enge
land. Het bevatte de grondslagen van
Marx' stelsel. Het heeft destijds een
enorme invloed uitgeoefend. Verschil
lende uitspraken, die erin voorkwarnen.
VtfONINGINRICHTtH^
BRILLEN
l SPECIALIST
zijn thans nog geliefde citaten van de
echte Marxisten. Zo vooral het slot er
van: „Laat de heersende klassen beven
voor een conrmaunistische revolutie. De
proletariërs hebben bij haar niets te
verliezen dan hun ketenen en een we
reld te winnen. Proletariërs aller lan
den, verenigt U!"
Zijn hoofdwerk was „Das Kapital",
waarvan het eerste deel in 1867 uit
kwam. Het tweede en derde deel wer
den na Marx' dood (1883) door Engels
gepubliceerd. Dit boek is wereldbe
roemd geworden, niet doordat zoveel
mensen het gelezen hebben, want het is
zware kost, maar doordat zijn volgelin
gen de hoofdstellingen eruit gepopula
riseerd hebben. Men zou kurmen zeggen
dat het de „bijbel" van het Marxisme
is geworden. Dit laatste is dus de leer
van Marx en Engels, die een samenvat
ting vormt van al wat er omstreeks 1850
aan socialistische ideeën en stromingen
leefde. Zij gaf aan het socialisme deze
term was toen identiek met communis
me en is het in Riisland nog, waar men
spreekt van de U.S.S.R. d.i. de unie van
socialistische sovjetrepublieken een
dynamische stuwkracht, die het van een
ideeëncomplex van aparte denkers en
dromers maakte tot de ideologie van een
massabeweging, die later de hele we
reld zou omspannen.
Wat de filosofische basis betreft, deze
ontleende Marx aan de vidjsbegeerte van
Hegel; het economische materiaal werd
geleverd door de klassieke economie
van Smith en Ricardo en de sociale as
piraties door de Franse socialisten. De
totale inhoud kan men kenschetsen als
een nieuwe visie van een algemeen
maatschappelijk ontwikkelingsproces,
dat met wetmatige zekerheid op het so
cialisme moet uitlopen. Het marxisme is
een in vrij sterke mate gesloten gedach-
tensysteem en pretendeerde weten
schappelijk gefundeerd te zijn en daar
door duidelijk onderscheiden van het
voorafgaande „utopische" socialisme (d.i.
onuitvoerbaar) zoals van Saint-Simon,
Fourier, Louis Blane e.a.
De invloed van het communisme in
de wereld berust voor een groot deel
hierop dat het een universele d.i. alles
omvattende ideologie is, een complex
van ideeën, welke aan miljoenenmas
sa's leiding geeft in denken en geloven,
sociaal en politiek handelen. Het is ook
een economische leer, die de grondslag
vormt voor produktie en distributie met
als kenmerk de staatseigendom van de
produktiemiddelen. Het is evenzeer een
sociale leer n.l. een theorie over het
samenleven en werken van groepen zon
der klassen en klassenstrijd. En ten slot
te is het ook een politiek systeem, dat
onder leiding van de communistische
partij alle staatsorganen beheerst.
De opmars van het communisme in de
wereld is eigenlijk verbazingwekkend.
Zestig jaar geleden was het nog een
sektarische beweging binnen de sociaal
democratie, nu is het uitgegroeid tot
wereldmacht no. 2 (de Veren. Staten zijn
nog steeds no. 1), die in staat is hoop en
verwachting te wekken bij vele Aziati
sche en Afrikaanse volken, die na We
reldoorlog II het kolonialisme hebben
afgeschud en nu worstelen om een eigen
vorm van maatschappij, staat en cul
tuur.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. Veer
Telefoon 2682 Westdijk 36
MIDDELHARNIS
OEXftO
ZANDPAD S2
MIDDELHARNIS
Ik stel Mijn leven voor de schapen
(Johannes 10 15)
De Heere draagt in Zijn Woord vele
namen. Hij noemt zich de Wijnstok, de
Deur, de Leeuw, de Overste Leidsman
enz. Maar zou er wel één Naam zijn
die Zijn volk zo teder en lief is als de
naam HERDER? Ligt in deze Naam
niet een zee van overgankelijke troost
voor verdwaalden, verkeerden, ontrou
wen, die pijnlijk ontdekt aan hun ver
lorenheid al wenend zoeken naar red
ding?
Hoe velen hebben het mogen onder
vinden, toen zij dachten van honger,
kou en ellende te sterven buiten de
schaapstal, „toen hoorde God, Hij' is
mijn liefde waardig!"
Wat kan het ons bang worden als
Gods Geest ons ontdekt en wij plotse
ling alleen in de wereld staan. Zonder
Borg voor onze schuld, zonder toevlucht
voor onze ziel. Met een schuld zo groot
dat er geen goedmaken meer aan is.
Wanneer wij na alle vruchteloze pogin
gen van zelf-verbetering worden inge
wonnen om het voor God te belijden:
„Uw doen is rein. Uw vonnis gans recht
vaardig." O, er gaat soms wat vooraf
eer wij tot die bekentenis komen!
Want, echt zondaar zijn, ik bedoel voor
God namelijk, betekent sterven, verlo
ren zijn, gevonnist zijn om voor eeuwig
van God gescheiden te worden. Wat
een diepe smart geeft dat in het hart
en wat kunnen ook satans slagen ons
juist in die dagen treffen. Want Gods
werk en satans werk ligt in het leven
van Gods kind zo door elkaar. Soms
weten wij de ontdekkingen van 's Hoe
ren Geest niet te onderscheiden van de
vurige pijlen van satan, die ons menig
maal toeroept: „je hebt geen heil bij God.'
Hoe kan hij zelfs bijbelteksten ge
bruiken om het ons bang te maken
en ons te doen wanhopen, als hij b.v.
zegt: velen zijn geroepen maar weini
gen uitverkoren, of, het is niet desge
nen die wil noch desgenen die loopt
maar de vrije ontfermingen Gods e.a.
Ja, in deze strijd leren wij het meer
en meer „verloren" schapen te zijn. Al
is het dat de Heere bij ogenblikken
vertroostingen geeft die voor moede
loosheid bewaren, steeds meer worden
wij gewaar dat aan Gods gerechtigheid
moet genoeg geschieden willen wij vre
de vinden voor God. Want ook ontvan
gen zegen verzondigen wij altijd weer,
zodat er niets overblijft dan „gena o
God, gena".
Zie dit is nu ook de plaats waar de
Heere al Zijn kinderen dn dit leven
brengt. Dit hoort ook bij het redden
van een zondaar. Nu pas kan het door
ons geloofd worden dat er maar één
Naam onder de hemel gegeven is door
welke wij zalig worden. Wat sparmen
zich de snaren van onze moegestreden
ziel als deze tonen ons toeruisen vanuit
Gods Vaderhart: „Ik stel Mijn leven
voor de schapen." Wat komt onze ziel
in stille verwondering en aanbidding
bevende tot Hem. Dan wordt Hij ten
volle Herder. Onnavolgbaar wordt het
getekend in Lukas 15. Hij heeft de
kudde verlaten om die ene te zoeken.
Hij rustte niet voor Hij het vond. Hij
weet van geen opgeven. Niets is Hem
teveel. Hij heeft er Zijn leven voor
over. Zie Hem gaan het pad van het
verloren schaap. Door de ravijnen van
onze schuld, door de vlannmen van
Gods toorn. Hoor het Goddelijk Woord
Hem tegenklinken: Zwaard, ontwaak
tegen Mijn Herder en tegen de Man
die Mijn Metgezel is. Sla die Herder,
en de schapen zullen verstrooid worden.
O dood'lijk uur wat hitte doet Mij
branden.
Waarom toch, waarom toch zulk een
weg? Omdat er een onverbrekelijke
band ligt tussen Herder en schaap. Een
band in het Verbond Gods gelegd, zo
vast als de eeuwigheid, zo waar als
God zelf.
O, moede pelgrim, heft uw hoofd toch
op, zie eens van uzelf af. Bij u is en
blijft het verloren. Maar uw Herder is
trouw. De huurling kijkt niet op een
schaapje, de herder wil het magerste,
schurftigste, lastigste zeis niet missen.
Hij verliest liever het leven dan dat
Hij er één laat verloren gaan. Hij
weegt Zijn schapen niet, om dan de
vetste en makste over te houden, maar
Hij telt ze en kent ze bij name.
Als Hij het verlorene vindt, drijft Hij
het niet naar huis, maar legt het op
Zijn schouder en is er blij mee.
Vertonen wij reeds Zijn beeld?? Als
ambtsdragers, als kinderen van God?
Wij letten soms meer op iemands
kaakspieren; maar God ziet of wij
schouders hebben om te dragen. Een
herder is niet iemand die met handig
heidjes en omhaal van woorden die an
der aan zijn kant weet te krijgen, maar
die aan iemands last kan tillen, aan wie
men zich vanzelf toevertrouwt. Van wie
gezegd kan worden:
Hij had iets van dat herdershart
Dat is de borst zijns Hollands
klopte.
Dat balsem der genezing dropte
In elke wond, in ied're smart.
En als de Herder huiswaarts keert is
er blijdschap in Zijn hart.
Ik weet niet of er blijdschap is bij de
negenermegentig die niet zijn afge
dwaald.
Maar in de hemel wordt zijn lied
■geaccompagneerd door muziek op gou
den harpen.
De engelen zingen mee.
Door 's Hoogsten arm 't geweld
onttogen,
zal ik, genoopt tot dankbaarheid,
verschijnen voor Zijn heilig' ogen
met offers, aan Hem toegezeid.
Ik zal, nu ik mag ademhalen,
Na zoveel bange tegenspoed.
Al mijn geloften U betalen,
U, die in nood mij hebt behoed.
(Psalm 66 6).
miXi,
Vlaardingen.
L. Huisman.
In ons kroonprinselijk Gezin is woens
dagmorgen, om 10 uur, het tweede kind
geboren. Het is weer een jongen. Mis
schien had de Kroonprinses liever ge
had dat het tweede kind een meisje was,
maar het is ons bekend dat ook deze
tweede zoon met even grote vreugde
ontvangen wordt als de eerste. Bij de
geboorte van het eerste kind was er een
zekere spanning of het een jongen of
een meisje zou zijn. Men is algemeen
vertrouwd met de gedachte dat men
hier niets te zeggen, maar hoogstens iets
te wensen of te hopen heeft. Komt men
in de allerhoogste kringen der samenle
ving en dringt men tot in de sfeer der
koninklijke paleizen door, dan gevoelt
ieder welk een kapitaal verschil het
maakt of de eerstgeborene een zoon of
dochter is. De erfopvolging ener dynas
tie is er mede gemoeid, en daardoor
zelfs de historie van een volk.
Maar bij de geboorte van het tweede
kind in ons kroonprinselijk Gezin is het
voor de erfopvolging niet meer van zo'n
groot belang van welk geslacht het kind
is, omdat krachtens de huidige bepalin
gen van de Grondwet prins Willem
Alexander na zijn moeder de troonop
volger wordt. Het tweede en eventuele
volgende kinderen uit ons kroonprinse
lijk Gezin kunnen hierin geen verande
ring brengen.
Ons kroonprinselijk Gezin is bij ver
nieuwing gezegend met een welgescha
pen kind. Wat een voorrecht en welk
een zegen. De Heilige Schrift oordeelt
over het bezit van kinderen volstrekt
anders dan het geslacht dezer eeuw, al
draagt onze tijd dan de naam van de
„Eeuw van het kind". De Bijbel leert,
dat het huwelijk door God gezegend,
strekt tot vermenigvuldiging van het
menselijk geslacht. Kinderen zijn een
erfdeel des Heren, de weelde van het
huwelijk, de schat der ouders, de rijk
dom van het huiselijk leven.
Alle kinderen, die geboren worden
zijn in zekere zin gelijk, maar toch is er
anderzijds een groot verschil. Wij heb
ben tal van eigenschappen bij onze ge
boorte mee gekregen. De opvoeding van
een kind wordt in hoge mate door de
afkomst beheerst. Kinderen uit een ko
ninklijk geslacht hebben beslist andere
eigenschappen dan kinderen uit de ge
wone burgerlijke stand. Hoedanigheden
en eigenschappen van vorstenkinderen
zijn als het ware een geboorterecht, dat
zich niet Iaat verwerven. Geslachten en
eeuwen zijn nodig geweest om deze ka
raktertrekken langzaam te laten rijpen.
En dat is de reden waarom elke stand
een eigen stempel draagt, hetwelk slecht
bij hoge uitzondering door een ander
kan worden vervangen.
De eerste foto van het nieuwe
prinsje, gemaakt door zijn vader,
Prins Claus, korte tijd na
zijn geboorte.
De kroonprinselijke ouders hebben de
ogen open te houden en Gods wil af te
lezen uit het Geslacht, de aanleg, het
familieverband, het milieu hunner kin
deren, altegader dingen, waarin God de
hoofdlijnen getrokken heeft, en waar
langs de opvoeding der kinderen zich zal
moeten bewegen.
Wij wensen inzonderheid de kroon-
prinselijke ouders van harte geluk met
de geboorte van hun tweede zoon en wij
spreken de wens uit dat de hoge ou
ders de wijsheid en de kracht zal wor
den geschonken om wat er aan gaven en
talenten in dit kind nog sluimert zó te
doen ontwikkelen dat er Gods zegen op
kan rusten en dat ook dit Oranjekind
onder inwachting van Zijn zegen een
ereplaats onder ons volk zal bereiken,
tot heil van de gehele Nederlandse Ge
meenschap.
P. BOM.
Secretaris Bond van Christelijke
Oranjeverenigingen in Nederland.
Ooitgensplaat, september 1968.
INGEZONDEN:
Geachte redactie.
Mag ik een beetje van uw plaatsruim
te hebben? Bij voorbaat darik.
Het heeft mij verheugd, dat U enkele
weken geleden in uw blad hebt overge
nomen het stukje uit het Mededelingen
blad van de Buitengewone Wijkgemeen-
te, waarin Ds. van Hoogstraten de wens
uitsprak, dat de nieuwe Hervormde
predikant minder vijandig tegenover de
Wijkgemeente zou staan dan zijn voor
ganger gedaan had. Helaas is er in een
later nummer van uw blad zeer onaan
genaam op gereageerd door iemand, die
zich achter een letter verschuilt. Jam
mer, dat van de zijde van de Herv. Kerk
nooit enige reactie wordt vernomen.
Men zou kunnen denken: wie zwijgt
stemt toe. Persoonlijk heb ik op 15
augustus j.l. een brief verzonden aan de
kerkvoogdij der Herv. Gemeente om
enige opheldering aangaande de kerke
lijke bijdrage. Tot op heden (26 sept.)
heb ik nog geen antwoord gekregen.
Psychologisch kan ik die negatieve
houding niet anders verklaren dan dat
ze door angst is ingegeven. Maar waar
toe die angst? Het is de Wijkgemeente
werkelijk niet begonnen om de Herv.
Gemeente te beconcurreren of te onder
graven. Maar laat men dan de toe
stand reëel onder ogen zien.
Men moet werkelijk niet verwachten,
dat mensen, die uit anders gerichte ge
meenten komen, meer dan een of twee
keer de godsdienstoefening bijwonen in
een kerk, waar men doet alsof er geen
nieuwe bijbelvertaling bestaat, waar ge
zangen blijkbaar onbekend zijn (behal
ve bij de organist), waar de nieuwe
psalmberijming genegeerd wordt, waar
de oorspronkelijk prachtige psalmmelo
dieën verknoeid worden (behalve door
de organist vóór de dienst), waar
Maar laat ik ophouden. Het is hele
maal niet mijn bedoeling om onaange
naam te zijn. Als men dat „van de an
dere zijde" dan ook niet doet. Laat de
Herv. Kerkeraad dankbaar zijn, dat er
door middel van de Wijkgemeente een
aantal oudere en jongere mensen voor
de kerk behouden blijven, die anders na
korte tijd tot de „buitenkerkelijken" ge
rekend konden worden. En dat er door
de Wijkgemeente velerlei activiteit ont
wikkeld wordt, behoeft werkelijk van
de Herv. Gem. geen reden tot bezorgd
heid of angst te zijn. Integendeel. Ten
slotte aan de onbekende schrijver uit
Op woensdag 2 oktober start "in het
verenigingsgebouw aan de Pieterstraat
weer de jeugdinstuif. Het experiment
van vorige jaren kan als geslaagd wor
den beschouwd. Waarschijnlijk zal ook
het komende seizoen het beschikbare
gebouw volledig gevuld zijn met jon
gens en meisjes uit Goedereede, Goe-
dereede-Haven, Ouddorp en Stellendam
In het achterzaaltje van het gebouw
zal een schUder- en pottenbakkershoek
komen. Hoewel tot nu toe de toegang
gratis was zal men dit jaar de bezoe
kers verzoeken drie gulden per kwar
taal in de kosten te willen bijdragen.
Éénmaal per maand zal een filmavond
verzorgd worden.
BRUINISSE
Naast de OD. 5, die nog aan de af-
bouwkade ligt, kwam in de reparatie-
haven te Bruinisse binnen het casco
van een nieuwe motorkotter, die straks
de OD. 7 gaat heten.
Het nieuwe schip, dat voor rekening
van de fa. Gebrs. A. en L. Tanis te
Ouddorp op de werf van de firma
Gebrs. de Klerk te Kruispolder (Zeeuws
Vlaanderen) zal door de fa, L. Pad
mos en Zoon te Bruinisse geheel be
drijfsklaar worden gemaakt.
Zo moet in het schip onder meer een
330 p.k. Kromhout Dieselmotor 12 t.v.
(12 cyl) worden gemouwd terwijl het
schip zal worden voorzien van een vijf-
trommelige Padmos lier.
het blad van vorige week het volgende.
Alle goede dingen bestaan in drieën.
Welnu: no. 1 is zijn midden-orthodoxe
opvoeding; no. 2 zijn twee jaar kerken
bij Ds. Schipper; laat hij nu als no. 3
zijn bijbel goed gaan lezen en bestude
ren. Wil hij eens komen praten: mijn
adres is Hobbemastraat 16, Middelhar-
nis. H.A.S.
Van zaterdag 28 september v.m. 12 uur
t.m. maaridag 30 september v.m. 9 uur
Middelharnis-Som,melsdijk:
Dienst heeft dokter Dogterom, telef.
2121, Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Dienst heeft dokter Elvé, tel. 01877-
262, Dirksland.
Flakkee Oost:
Dienst heeft dokter Voogd, tel. 01874-
259, Oude Tonge en dokter Bouman,
tel. 01871-269, Stad aan 't Haringvliet.
DIENST WIJKVERPLEEGSTER
Melissant-Dirksland-Herkingen:
Van vrijdagavond 6 uur tot maandag
ochtend 8 uur Zr. Stolk, tel. 01877-500
b.g.g. 767.
Wit-Gele Kruis Achthuizen:
Dienst heeft Zr. Veneranda, Achthui
zen, Den Bommel, Stad aan 't Haring
vliet, tel. 01873-577.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft dierenarts Wagner, tel.
01877-261, Dirksland.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 29 sept.
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Phüips-
land en Oud Vossemeer dienst dokter
Looijsen, tel, 01660-542, Tholen en dok
ter de Looze, tel, 01667-400, Oud Vos
semeer,
VOOR BETER f^
-— NAAR DE
MIDDELHHRNIS-TEL:Z3Z8
Kerkelijk besef
Op een vroege avond is de hond on
vindbaar. Moeder zegt dat Scotty mis
schien met Jan (9 jaar) is meegelopen
naar de kerkelijke club „De Jonge
Strijd,"
Ansje (4 jaar) wijst dit denkbeeld
verontwaardigd van de hand: „Maar
dat kan niet; Scotty is niet eena her
vormd!"