Ivergordijnen Grote ravage bij botsing op icriiising Riilisweg - SËhaapsweg in in Het (ommunisme Meditatie „Wat noodzakelijk is" len gelegd premiewoniiigeii in Oyddorp Inz. 1. KEUVELRAR ^ommelsdijk F^C KORTEHEG s ZOON .jaargang Vrijdag 20 september 1968 No. 3722 edel- lak te |n 564 PHINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactte en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Soiiunelsdijk CHR. STREKKBLAD OP GEREFORMEEJhDB GRONDSLAG VOOR DB ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ABONNEMENTSPRIJS 3,25 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tariet TeL (01870) 26 28, na 6 uur 'b avonds TeL 2023 i-i Giro 16783(1 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Maak uw kamer nu nog gezelliger. „sportieve jaloezie" bij vertegenwoordigers van andere bouwverenigingen Westdijk 15 Fruitmanden en Fruitiiakles ,,De Fruitcentrale'^ BOUWMATERIALEN Dirksland ïelef. 333 Man bij oversteken gegrepen 18-jarige in Ooltgensplaat verongelukt |I05,6K, Istaat een Ideur 2.19 |rden en met breed I. 291 HIEUW -1 - In de loop der jaren hebben we in de joofdartikelen van ons blad naast al- irlei andere onderwerpen ook de grote )olitieke geestesstromingen meer of jinder uitvoerig behandeld. Het com- minisme kwam daarbij uiteraard nu en ook ter sprake, maar tot dusver en we daarvan geen meer uitvoe- jge uiteenzetting gegeven. De voor- jaamste reden daarvan zat in de om standigheid, dat er over dit onderwerp jiilk een enorme literatuur bestaat, dat tien bij raadpleging daarvan erin dreigt Ie „verdrinken". Wanneer men dit on- jerwerp aanpakt is het nodig zich de (aarheid te herinneren van Goethe: „In jer Beschrankung zeigt sich erst der Heister" (in de beperking toont zich pas ie meester). We zullen dus proberen Jeze raad op te volgen door ons tot de hoofdzaken te beperken. Dat wij thans dit onderwerp aan de jrde stellen wordt veroorzaakt door het feit, dat het in hoge mate actueel is. Eigenlijk is het dit na 1945 voortdurend 'eweest, maar thans beleven we onge twijfeld een bijzonder moment in de )iitwikkelingsgeschiedenis van het com- OERO ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS In 193 Iverenigin nding 1 naar h' neer in In zijn li< ^e zendin Eein op Sa J^angelif It mei 19* Indingsp"' Istandigte felingen oi werd^ Jde hoof» Igehele If I de Bat* left op f Inners f» h het ze» |n. Ds. Ka' Iconcentr» ligen ge^ I veelpsS' It 1946 f lich 15 f lan de gj nvankeW' neente lunisme. De gebeurtenissen in en rond 'sjecho-Slowakije hebben het weer eens h^t brandpunt van de wereldbelang- itelling geplaatst. Het is niet onmoge- lijlt, dat we tegelijk een gewijzigde ont- ikkeling ervan tegemoet gaan. We ver- lemen namelijk uit allerlei berichten, het internationale communisme in erschillende landen met moeilijkheden [worstelt, waaruit misschien ingrijpende -eranderingen kunnen voortkomen. In ;hina verkeert het in een chaotische toestand, in Vietnam zal het naar het ich laat aanzien door de interventie van Ie Amerikanen zijn doel niet bereiken, Indonesië is het door de staatsgreep an de generaals verhinderd de totale acht in handen te nemen, in de Sov- it-Unie schijnt er onder de kopstukken an de partij verschil van mening te ijn over de te voeren politiek ten aan- ;ien van de recalcitrante satellietlanden lis Tsjecho-Slowakije en Roemenië en iet laat zich aanzien, dat het brutale en 'eerzinwekkende optreden van Moskou iet name tegen het eerste land zulke «acties heeft ontketend in de rest van luropa en de wereld, dat de communis- mhe partijen in andere landen daar- an zeer onaangename gevolgen zullen ondervinden. Dat bij de parlementsver kiezingen in Zweden de communistische partij meer dan gehalveerd werd, moet mgetwijfeld als een gevolg worden be schouwd van de schandelijke inmen ging van de Russen in de interne aan- 'genheden van een ander land. De ware aard van het communisme is weer eens duidelijk tot openbaring gekomen. :e de wereld deze waarschuwing ter harte nemen. Onwillekeurig gaan onze gedachten bij het overdenken van het communis me in zijn historie en beginselen enige tientallen jaren terug naar de periode van opkomst en machtspositie van het nationaal-socialisme in Hitler-Duitsland gedurende de dertiger jaren. De tweede Wereldoorlog heeft de strijd aanschouwd tussen twee ideologieën. Omdat de Sov- jet-Unie zich vóór 1939 binnen haar eigen grenzen gehouden had en Hitler heel Europa bedreigde, hoopten.vvij al len op de nederlaag van Hitler. Die is ook gekomen, maar dat betekende te vens, dat het communisme vrij spel kreeg in Oost- en Midden-Europa. Daar van heeft Stalin brutaal en handig ge bruik gemaakt met het gevolg, dat thans het grootste probleem is hoe de nog vrije wereld doeltreffend beschermd kan Worden tegen de rode vloedgolf uit het Oosten. Het communistische gevaar voor de vrije wereld moet beslist niet onder schat worden. De twee grootste landen, wat oppervlakte en aantal inwoners be treft, de Sovjet-Unie en Eood-China, Worden communistisch geregeerd. Wan neer we de cijfers van de bevolkings statistiek van de communistische landen optellen komen we tot een totaal aantal yan 1.100 miljoien d.i. ongeveer het der de deel van de gehele wereldbevolking. Daarbij moet dan ook nog worden ge teld het aantal personen dat in de vrije landen communistisch stemt zoals met name in Frankrijk en Italië. Het com munisme is een straf georganiseerde en dictatoriaal geleide ideologie, die de hele Wereld omspant, overal actief is en streeft naar de wereldrevolutie. Het is eigenlijk verbijsterend, dat een politieke VlfONINGINRICHTlH». „En hij zal zijn hand op het hoofd van het zondoffer leggen." (Leviticus 4 29). In 'dit woord wordt ons, door de dienst der schaduwen, de weg gewezen om nuttigheid te ontvangen vanhet ge brachte offer. Zeker, het is van het allergrootste belang dat we weten dat bet offer ge bracht is, dat betekent immers, dat van Gods zijde alles gedaan is, wat gedaan móest worden om een verzoening tot stand te brengen. En die verzoening was noodzakelijk geworden, omdat er door de zonde der mens, een scheiding was gekomen tussen de Schepper en Zijn schepsel. Maar even noodzakelijk als het werk van Christus vóór de mens is (Hij is het immers die deze verzoe ning tot stand bracht), is het werk van Christus in de mens! Indien onzerzijds het waarachtig ge loof in het offer der verzoening ont breekt, dan is Christus wat óns betreft, tevergeefs gestorven. Het symbool, dat ons in onze tekst genoemd wordt, bepaalt ons allereerst bij de noodzakelijkheid van de belijde nis van schuld. Immers als er geen zonde was, wat het ook niet nodig dat er een offer ge bracht werd. Dan was het ook niet nodig, dat men er behoeftevol tot na derde. Tevens spreekt er uit, dat de straf Gods verdiend was! Waarom zou an ders het offer gedood zijn geworden? Ja, degene die tot het offer nader de, sprak uit, dat alle andere middelen voor hem van nul en gener waarde zijn geworden, want hij kwam met ledige handen om die op het offer te leggen. Hebt gij door genade zó uw schreden reeds naar het kruis van Golgotha Jeren richten? Wilt ge daar komen als een arme zondaar in uzelf, als één die zich de straf der zonde waardig keurt? Wilt ge komen met ledige handen, om het daardoor uit te sprelien: Heere, ik ben nooddruftig, arm en naakt? Ik weet en ik wil geen ander offer, dan alleen het offer dat Gij Zelf daar gesteld hebt? Door te naderen tot het zondoffer sprak men ook uit dat men het plan der plaatsbekelding n.l. dat Christus zou lijden en sterven inplaats van de zondaar, volkomen goedkeurt en aan bidt. Die heeft ook Ieren inzien, dat dit de enige manier was waardoor de Wet geëerd en gehandhaafd kon worden. Welnu, door de hand op dat offer te leggen, nam men het aan, als voor zichzelf gebracht. Door de hand op dat offer te leggen, symboliseerde men, zijn zonde over te dragen op dat of- ferlam. Dan was de zonde niet langer toe te rekenen aan de zondaar, maar aan de Middelaar, Die Zichzelf tot een schuld- offer had gesteld. Zijt ge zó al eens in het geloof tot de Heere Jezus mogen gaan? Het is noodzakelijk! Want op dat offer van Hem, zullen we met het oog des geloofs moeten leren zien. Alle andere gronden zullen wij moe ten leren verliezen. Het geloof daarin, werd uitgespro ken door de hand te leggen op het hoofd van 't zondoffer. Ach, op zichzelf genomen is het zo eenvoudig. Geen geheimzinnigheid, geen voorbereidingen, geen plechtigiieden. Daar ligt het offer en nu werden daar schuldige handen op het hoofd van dat offerdier gelegd. Het ware geloof is zo eenvoudig. Geen franje, geen opsmuk, geen myste rieus gedoe. Let er op, dat er niets met die hand gedaan werd, dan alleen op het hoofd van het offerdier gelegd. En nu is dit het wondere, wat er dan gebeurt, gaat niet van die hand, maar van dat ofer uit. Zo is het ook in het Evangelie der vervulling. Zeker, ge moet geloof heb ben. Levend geloof! Maardat ge- lo.of is de grond uwer zaligheid niet. Die grond is en blijft alleen Christus en Zijn volbrachte werk. Het geloof eist twee dingen. In de eerste plaats eist het, dat we ons zelf leren kennen. Kent ge u zelf reeds als een verwerpelijke zondaar voor God? Dan weet ge ook dat er in die hand van ons geen enkele verdienste schuilt. Dan zal onze hand, een eenvoudige hand zijn, zonder goud of edelgesteen te, omdat we het leerden verstaan, dat we alleen maar als een arm zondaar gezaligd kunnen worden. In de tweede plaats eist het geloof ook, dat we Christus leren kennen. Dat wil zeggen, dat we ons heil en onze zaligheid niet meer bij onszelf of bij enig ander schepsel gaan zoeken, maar alleen bij Hem, omdat we in Hem iets hebben gezien 'van de volheid die in Hem woont. Omdat we iets leerden kennen van de algenoegzaamheid van Zijn offer! Dat geloof kan niet gemist worden, maar het is de grond onzer zaligheid niet. Die grond is Christus, als het offer voor de zonde gebracht. De hand is belangrijk, maar het offer is veel be langrijker. Dat op de voorgrond! Maar., aan de andere kant, kunnen noch het offer noch de hand 'gemist worden. Zalig worden is een persoonlijke zaak en er is een even persoonlijk geloof nodig. Dat geloof- is een gave Gods. Dat moeten we volmondig leren beamen, maar in zijn openbaring is het een daad van u! Maar dan geen daad, waar we trots op kunnen zijn. Er is wel eens gezegd: geloven dat is een aanleunen. Een aanleunen tegen Christus! En nu is er niet eens kracht voor nodig om te leunen. Integendeel, het is een bewijs, dat onze eigen kracht ten einde is. Het is de uitdrukking, dat we nu van de kracht van de Ander verwachten. Laat daarom niet gezegd worden: ik kan niet leunen. Want het betekent in het vrezen der zaak niet anders dan dat ge belijdt; niets meer te kunnen. Dat ge uw hele zaalï overgeeft aan Christus. Dat ge belijdt: Op genade wil ik leven, op gena de doodsnik geven. Zie~, d,at willen we van nature niet. We willen het zelf doen, althans er iets aan doen! Geloven is: tot de conclusie komen dat we niets aan kunnen doen en 00I5; niet behoeven te doen, omdat Chris tus alles gedaan heeft. O, sterf dan weg in hét leven van Christus, opdat ge toelijden leert: Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. Laat Hem alles in alles wezen en wees gij zelf maar niets. Dan is het goed. Dan hebben ook wij, de, misschien bevende, hand des geloofs leren leggen pp het hoofd van het offerdier en daar mede uitgesproken: Door U, door U alleen Om 't eeuwig welbehagen! C. J. Gesting. Dirksland. VOOR BETER JT^ NAAR DE MIDDELH»RNIS-TELt23ZS idee de laatste eeuw erin geslaagd is zulk een groot deel van de wereldbe volking in haar greep te krijgen. Er is in de wereldgeschiedenis geen tweede beweging aan te wijzen, die dit heeft kunnen presteren. Zelfs het Christen dom is er niet in geslaagd zoveel aan hangers te verwerven. Als we protes tanten, rooms- en grieks-katholieken samentellen, komt men niet veel hoger dan 900 miljoen! Men zou dus kunnen zeggen, dat het communisme de mach tigste wereldreligie is, maar dan zonder God. Uiteraard komt dan de vraag bij ons op hoe dit mogelijk is geweest. Zijn er zekere elementen in deze ideologie, die voorbepaalde volken en omstandigheden een bijzondere bekoring hebben, waar door zovelen zich onder haar vaan scharen? Inderdaad is dit het geval. Het communisme is een totale, uni versele wereldbeschouwing, die zich niet beperkt tot de politieke sector, maar pretendeert op alle terreinen richtlijnen te geven- Het is een soort heilsverkondi- ging, een boodschap met name voor het proletariaat, de niet-bezitters, de door het „kapitalistische" systeem geknech- ten, een boodschap van een nabije ver lossing uit de sociale ellende van het kapitalisme of van het lioloniale impe- rialime. Maar dit heil is volkomen „diesseitig",, letterlijk vertaald: „van de ze zijde", dus geheel aards van karakter. De Duitse dichter Heinrich Heine schreef eens: „Wij willen hier op aarde reeds het hemelrijk oprichten, wij wil len op aarde gelukkig zijn; de hemel laten wij over aan de engelen en de mussen". Hoewel hij geen communist was wel een revolutionair zijn de ze woorden toch ook op het communis me van toepassing. De Heiland, die ver lost, is het proletariaat zelf. Het is dus, zo zou men kunnen zeggen, de religie der zelfverlossing. Het middel daartoe is de revolutie. Het communisme is niet alleen een eco nomische of sociale theorie over de ont wikkeling van de kapitalistische maat schappij, maar het wil een totale revo lutie op alle gebied. Vandaar dat het een totalitair systeem moet worden ge noemd. Het heeft bovendien een inspi rerende eschatologie (leer van de laat ste dingen), doch deze staat diametraal tegenover die van het Christendom. Het voorspelt, dat er in de wereldgeschiede nis een beslissend uur aanbreken zal, n.l. dat van de vrijheid van het proletariaat en de aanvang van zijn heerschappij. Het verwacht niet zoals de christenen een Godsrijk, maar de ondergang van onze huidige kapitalistische maatschap pij en de komst van het socialisme of communisme (deze termen waren aan vankelijk van gelijke betekenis). Dat het communisme een soort religie is zonder God, blijkt ook daaruit, dat zijn aanhangers er heilige plaatsen op na houden: Moskou en speciaal het Mausoleum van Lenin. De geschriften !IIIIIIIIIIIIII!lllllllllllllllllllllllUin!ll!lllllllll!lllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllil!i:!!llll!!llll Wonderlijk dat we zoveel gebruikte auto's verkopen? Helem-aal niet. We praten U niets aan. U krijgt degelijke garantie. We hebben dan ook nimmer teleurgestelde klanten. Wou U een gebruikt wagentje of een nieuwe? Kom gerust eens aan, U hoeft niets te kopen. Alleen maar kijken en is er toevallig niets naar uw zin bij; even goede vrienden. En als U een auto hebt: geef hem dan het beste voedsel dat er voor hem is: MOBIL SUPER. U rijdt er nog meer kilometers mee óók! Elke vrijdagavond koopavond en kijkavond. Kom eens een kop koffie drinken, 't Is nog goeie ook GARAGE KNöPS Langeweg - Sommelsdijk MOBILSTATION DE RONDE BOOM S. v. d. Valk (Burgemeester H. J. Smith van Goe- dereede zal de „eerste" steen die hij woensdagmiddag legde aan een van de 61 te bouwen premiewoningen in het plan „Hermansweg" te Ouddorp niet terugvinden omdat er al zo heel veel stenen zijn gelegd'. Over de vordering met de houw door het howwbedrijf ),Delf- en Schieland" was het bestuur van de opdrachtgeefster, de woning- bouwver. „Beter Wonen" dan ook dik van Marx en Lenin zijn de heilige boe ken. De leer wordt streng gehandhaafd. Er zijn orthodoxe marxisten en ketters. Zo zijn de echte communisten felle fa natici en daardoor uiterst gevaarlijk voor onze democratische staatsvorm. tevreden en het stemde de voorzitter de heer A. Brinkman dan ook tot gro te voldoening dat zijn Ver. straks weer een forse stap kan nemen ter leniging van de looningnood. Het gaat goed met „de bouw" in de gemeente Goedereede, duidelijk beter dan in andere plaatsen op het eiland waarom vertegenwoordi gers van eilandelijke woningbouwver enigingen verklaarden „sportief jaloers" te zijn! Nog niet adverteren Na de eerste steenlegging werden in hotel „Duinzicht" de genodigden ontvangen en door dhr. Brinkman ver welkomd. Dhr. Brinkman bleek daar een gelukkig man! Trots wees hij op zestig woningen die in Stellendam zijn gebouwd, daar werd op 6 nov. 1967 de eerste steen gelegd waarna thans Oud dorp aan de beurt kwam met een plan dat 61 keuzewoningen en 5 bejaarden woningen bevat. „Er worden behoor lijke activiteiten ontplooid al zijn er ook moeilijkheden" verklaarde dhr. Brinkman, een van die moeilijkheden, het uitblijven van nieuwbouw in het dorp Goedereede, aanwijzend. „De lijst van woningzoekenden is zo lang dat we met onze woningen echt nog niet behoeven te adverteren!" Spr. verbond daaraan de mededeling dat alle zestig in Stellendam gebouwde woningen in middels zijn toegewezen. Trots ook was dhr. Brinltman op het feit dat het voor de eerste maal is dat woningen van „Beter Wonen" van centrale - verwar ming worden voorzien. Hij sprak zijn waardering uit voor de sneUe bouw Speciaal in het opmaken van B. V. d. Veer Telefoon 2682 Westdijk 36 MIDDELHARNIS Een ontstellende ravage was woensdag- dagmiddag het gevolg van de botsing tussen twee Daf's op de kruising Rijks weg Schaapsweg onder Den Bommel. Een, nog nieuwe, Daf vrachtwagen van de ijzerhandel Fa. D. en K. Hoek te Ouddorp naderde, bestuurd door de chauffeur M. C. van Oostenbrugge uit Stellendam, de kruising vanaf de Ha- ringvlietbrug. De wagen was met enkele tonnen schroot beladen. Op het moment dat hij het middelpunt van de kruising opreed, draaide een tankwagen van de Fa. van Reijen uit Achthuizen, komend uit de richting Ooltgensplaat, voor hem de kruising op! Een botsing was dan ook niet meer te vermijden, de wagen van de Fa. Hoek die op de voor rangsweg reed ramde met een gewel dige klap de flank van de plotseling voor hem verschijnende tankwagen. De wagens vlogen beiden een kant op, de tank van de tankwagen was op meer- aere piaatsen lekgeslagen en honderden liters dieselolie stroomden de weg op. De cabine werd gehavend en de voor trein was van onder de wagen gerukt! De chauffeur dhr. S. de Graaff uit Oude Tonge kwam er met lichte verwondin gen af. Ook de wagen van de Fa. Hoek werd zeer zwaar beschadigd, de cabine werd totaal vernield en de chauffeur raakte erin bekneld, een deel van de lading kwam op de weg terecht. Dhr. v. Oostenbrugge werd met een gebrolcen been en vleeswonden naar het zieken huis gebracht. De brandweer van Den Bommel werd gewaarschuwd om de met dieselolie besmeurde weg schoon te spuiten, nadat dat met zand niet was gelukt. Twee sterke takelwagens van de Fa. van Rumpt en Fa. Nijsse haalden de beide autowrakken op. Op de krui sing heeft geruime tijd een ware chaos geheerst waarom de politie het verkeer over de paralelweg leidde. tot de aannemer, dhr. van Gastel van „Delf en Schieland" en hoopte ten slotte dat hij zo mogelijk in nog versneld tempo de bouw zal vol tooien! (Vervolg op pag. 2 1ste kolom.) OUDE TONGE Remmende auto over de kop. Op plm. zes uur woensdagmorgen is de 48 jarige J. M. Pieterse uit Oude- Tonge toen hij de Prov, weg overstak door een naderende auto gegrepen, hij moest met een zware schedelbasisfrac- tuur in het ziekenhuis worden opgeno men. De bestuurder van het Ford busje (met pendelaars), dhr. M. Evertse uit Zierikzee probeerde tevergeefs de heer Pieterse te ontwijken. Tengevolge van de remmanoeuvre sloeg zijn auto enkele malen over de kop. Zes inzittenden, af komstig uit Nieuwerkerk en Zierikzee werden daarbij licht gewond. Dinsdagavond is de 18 jarige jonge man Abr. V. d. Valk uit Hoogvliet met zijn brommer in Ooltgensplaat veronge lukt. Hij overleed tijdens het transport naar het ziekenhuis. Dhr. de Valk bracht die avond zijn a.s. verloofde, de 19-jarige mej. A. Beijer D.d. naar huis. Toen zij in een regenbul om plm. kwart voor acht Ooltgensplaat binnen reden hebben zij de langs de straat gepar keerde vrachtauto niet tijdig gezien. Wel werd duidelijk dat de jongeman nog op het laatste moment heeft willen uitwij ken. Hij botste tegen de achterkant van de wagen en werd daarbij dermate ern stig gewond dat hij spoedig daarna overleed. Zijn meisje die achter op de duo zat bekwam een zware hersen schudding, zij is in het ziekenhuis opge nomen. De familie v. d. Valk, waarvan de verongelukte jongeman een zoon is, heeft lange tijd in Stad aan 't Haring vliet gewoond. OOLTGENSPLAAT Kollekte PIT. De huis-aan-huis-kol- lekte voor het Prot. Int. Thuisfront, het z.g.n. PIT, heeft te Ooltgensplaat, Acht huizen en Langstraat in totaal 200, opgebracht (vorig jaar 185,Alle gevers en medewerkers hartelijk dank.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1