Ivergordijnen
Grote ravage bij botsing op icriiising
Riilisweg - SËhaapsweg
in
in
Het
(ommunisme
Meditatie
„Wat noodzakelijk is"
len gelegd
premiewoniiigeii in Oyddorp
Inz.
1. KEUVELRAR
^ommelsdijk
F^C KORTEHEG s ZOON
.jaargang
Vrijdag 20 september 1968
No. 3722
edel-
lak te
|n 564
PHINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactte en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Soiiunelsdijk
CHR. STREKKBLAD OP GEREFORMEEJhDB GRONDSLAG
VOOR DB ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
ABONNEMENTSPRIJS 3,25 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tariet
TeL (01870) 26 28, na 6 uur 'b avonds TeL 2023 i-i Giro 16783(1
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Maak uw kamer nu
nog gezelliger.
„sportieve jaloezie" bij vertegenwoordigers
van andere bouwverenigingen
Westdijk 15
Fruitmanden en Fruitiiakles
,,De Fruitcentrale'^
BOUWMATERIALEN
Dirksland ïelef. 333
Man bij oversteken
gegrepen
18-jarige
in Ooltgensplaat
verongelukt
|I05,6K,
Istaat
een
Ideur
2.19
|rden
en
met
breed
I. 291
HIEUW
-1 -
In de loop der jaren hebben we in de
joofdartikelen van ons blad naast al-
irlei andere onderwerpen ook de grote
)olitieke geestesstromingen meer of
jinder uitvoerig behandeld. Het com-
minisme kwam daarbij uiteraard nu en
ook ter sprake, maar tot dusver
en we daarvan geen meer uitvoe-
jge uiteenzetting gegeven. De voor-
jaamste reden daarvan zat in de om
standigheid, dat er over dit onderwerp
jiilk een enorme literatuur bestaat, dat
tien bij raadpleging daarvan erin dreigt
Ie „verdrinken". Wanneer men dit on-
jerwerp aanpakt is het nodig zich de
(aarheid te herinneren van Goethe: „In
jer Beschrankung zeigt sich erst der
Heister" (in de beperking toont zich pas
ie meester). We zullen dus proberen
Jeze raad op te volgen door ons tot de
hoofdzaken te beperken.
Dat wij thans dit onderwerp aan de
jrde stellen wordt veroorzaakt door het
feit, dat het in hoge mate actueel is.
Eigenlijk is het dit na 1945 voortdurend
'eweest, maar thans beleven we onge
twijfeld een bijzonder moment in de
)iitwikkelingsgeschiedenis van het com-
OERO
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
In 193
Iverenigin
nding
1 naar h'
neer in
In zijn li<
^e zendin
Eein op Sa
J^angelif
It mei 19*
Indingsp"'
Istandigte
felingen oi
werd^
Jde hoof»
Igehele If
I de Bat*
left op f
Inners f»
h het ze»
|n. Ds. Ka'
Iconcentr»
ligen ge^
I veelpsS'
It 1946 f
lich 15 f
lan de gj
nvankeW'
neente
lunisme. De gebeurtenissen in en rond
'sjecho-Slowakije hebben het weer eens
h^t brandpunt van de wereldbelang-
itelling geplaatst. Het is niet onmoge-
lijlt, dat we tegelijk een gewijzigde ont-
ikkeling ervan tegemoet gaan. We ver-
lemen namelijk uit allerlei berichten,
het internationale communisme in
erschillende landen met moeilijkheden
[worstelt, waaruit misschien ingrijpende
-eranderingen kunnen voortkomen. In
;hina verkeert het in een chaotische
toestand, in Vietnam zal het naar het
ich laat aanzien door de interventie van
Ie Amerikanen zijn doel niet bereiken,
Indonesië is het door de staatsgreep
an de generaals verhinderd de totale
acht in handen te nemen, in de Sov-
it-Unie schijnt er onder de kopstukken
an de partij verschil van mening te
ijn over de te voeren politiek ten aan-
;ien van de recalcitrante satellietlanden
lis Tsjecho-Slowakije en Roemenië en
iet laat zich aanzien, dat het brutale en
'eerzinwekkende optreden van Moskou
iet name tegen het eerste land zulke
«acties heeft ontketend in de rest van
luropa en de wereld, dat de communis-
mhe partijen in andere landen daar-
an zeer onaangename gevolgen zullen
ondervinden. Dat bij de parlementsver
kiezingen in Zweden de communistische
partij meer dan gehalveerd werd, moet
mgetwijfeld als een gevolg worden be
schouwd van de schandelijke inmen
ging van de Russen in de interne aan-
'genheden van een ander land. De
ware aard van het communisme is weer
eens duidelijk tot openbaring gekomen.
:e de wereld deze waarschuwing ter
harte nemen.
Onwillekeurig gaan onze gedachten
bij het overdenken van het communis
me in zijn historie en beginselen enige
tientallen jaren terug naar de periode
van opkomst en machtspositie van het
nationaal-socialisme in Hitler-Duitsland
gedurende de dertiger jaren. De tweede
Wereldoorlog heeft de strijd aanschouwd
tussen twee ideologieën. Omdat de Sov-
jet-Unie zich vóór 1939 binnen haar
eigen grenzen gehouden had en Hitler
heel Europa bedreigde, hoopten.vvij al
len op de nederlaag van Hitler. Die is
ook gekomen, maar dat betekende te
vens, dat het communisme vrij spel
kreeg in Oost- en Midden-Europa. Daar
van heeft Stalin brutaal en handig ge
bruik gemaakt met het gevolg, dat thans
het grootste probleem is hoe de nog
vrije wereld doeltreffend beschermd kan
Worden tegen de rode vloedgolf uit het
Oosten.
Het communistische gevaar voor de
vrije wereld moet beslist niet onder
schat worden. De twee grootste landen,
wat oppervlakte en aantal inwoners be
treft, de Sovjet-Unie en Eood-China,
Worden communistisch geregeerd. Wan
neer we de cijfers van de bevolkings
statistiek van de communistische landen
optellen komen we tot een totaal aantal
yan 1.100 miljoien d.i. ongeveer het der
de deel van de gehele wereldbevolking.
Daarbij moet dan ook nog worden ge
teld het aantal personen dat in de vrije
landen communistisch stemt zoals met
name in Frankrijk en Italië. Het com
munisme is een straf georganiseerde en
dictatoriaal geleide ideologie, die de hele
Wereld omspant, overal actief is en
streeft naar de wereldrevolutie. Het is
eigenlijk verbijsterend, dat een politieke
VlfONINGINRICHTlH».
„En hij zal zijn hand op het hoofd
van het zondoffer leggen."
(Leviticus 4 29).
In 'dit woord wordt ons, door de dienst
der schaduwen, de weg gewezen om
nuttigheid te ontvangen vanhet ge
brachte offer.
Zeker, het is van het allergrootste
belang dat we weten dat bet offer ge
bracht is, dat betekent immers, dat van
Gods zijde alles gedaan is, wat gedaan
móest worden om een verzoening tot
stand te brengen. En die verzoening
was noodzakelijk geworden, omdat er
door de zonde der mens, een scheiding
was gekomen tussen de Schepper en
Zijn schepsel. Maar even noodzakelijk
als het werk van Christus vóór de mens
is (Hij is het immers die deze verzoe
ning tot stand bracht), is het werk van
Christus in de mens!
Indien onzerzijds het waarachtig ge
loof in het offer der verzoening ont
breekt, dan is Christus wat óns betreft,
tevergeefs gestorven.
Het symbool, dat ons in onze tekst
genoemd wordt, bepaalt ons allereerst
bij de noodzakelijkheid van de belijde
nis van schuld.
Immers als er geen zonde was, wat
het ook niet nodig dat er een offer ge
bracht werd. Dan was het ook niet
nodig, dat men er behoeftevol tot na
derde.
Tevens spreekt er uit, dat de straf
Gods verdiend was! Waarom zou an
ders het offer gedood zijn geworden?
Ja, degene die tot het offer nader
de, sprak uit, dat alle andere middelen
voor hem van nul en gener waarde zijn
geworden, want hij kwam met ledige
handen om die op het offer te leggen.
Hebt gij door genade zó uw schreden
reeds naar het kruis van Golgotha Jeren
richten? Wilt ge daar komen als een
arme zondaar in uzelf, als één die zich
de straf der zonde waardig keurt? Wilt
ge komen met ledige handen, om het
daardoor uit te sprelien: Heere, ik
ben nooddruftig, arm en naakt? Ik
weet en ik wil geen ander offer, dan
alleen het offer dat Gij Zelf daar gesteld
hebt?
Door te naderen tot het zondoffer
sprak men ook uit dat men het plan
der plaatsbekelding n.l. dat Christus
zou lijden en sterven inplaats van de
zondaar, volkomen goedkeurt en aan
bidt. Die heeft ook Ieren inzien, dat dit
de enige manier was waardoor de Wet
geëerd en gehandhaafd kon worden.
Welnu, door de hand op dat offer
te leggen, nam men het aan, als voor
zichzelf gebracht. Door de hand op
dat offer te leggen, symboliseerde men,
zijn zonde over te dragen op dat of-
ferlam.
Dan was de zonde niet langer toe te
rekenen aan de zondaar, maar aan de
Middelaar, Die Zichzelf tot een schuld-
offer had gesteld.
Zijt ge zó al eens in het geloof tot
de Heere Jezus mogen gaan? Het is
noodzakelijk! Want op dat offer van
Hem, zullen we met het oog des geloofs
moeten leren zien.
Alle andere gronden zullen wij moe
ten leren verliezen.
Het geloof daarin, werd uitgespro
ken door de hand te leggen op het
hoofd van 't zondoffer.
Ach, op zichzelf genomen is het zo
eenvoudig. Geen geheimzinnigheid, geen
voorbereidingen, geen plechtigiieden.
Daar ligt het offer en nu werden daar
schuldige handen op het hoofd van dat
offerdier gelegd.
Het ware geloof is zo eenvoudig.
Geen franje, geen opsmuk, geen myste
rieus gedoe.
Let er op, dat er niets met die hand
gedaan werd, dan alleen op het hoofd
van het offerdier gelegd. En nu is dit
het wondere, wat er dan gebeurt, gaat
niet van die hand, maar van dat ofer
uit.
Zo is het ook in het Evangelie der
vervulling. Zeker, ge moet geloof heb
ben. Levend geloof! Maardat ge-
lo.of is de grond uwer zaligheid niet.
Die grond is en blijft alleen Christus
en Zijn volbrachte werk.
Het geloof eist twee dingen. In de
eerste plaats eist het, dat we ons zelf
leren kennen. Kent ge u zelf reeds als
een verwerpelijke zondaar voor God?
Dan weet ge ook dat er in die hand van
ons geen enkele verdienste schuilt.
Dan zal onze hand, een eenvoudige
hand zijn, zonder goud of edelgesteen
te, omdat we het leerden verstaan, dat
we alleen maar als een arm zondaar
gezaligd kunnen worden.
In de tweede plaats eist het geloof
ook, dat we Christus leren kennen. Dat
wil zeggen, dat we ons heil en onze
zaligheid niet meer bij onszelf of bij
enig ander schepsel gaan zoeken, maar
alleen bij Hem, omdat we in Hem iets
hebben gezien 'van de volheid die in
Hem woont. Omdat we iets leerden
kennen van de algenoegzaamheid van
Zijn offer!
Dat geloof kan niet gemist worden,
maar het is de grond onzer zaligheid
niet.
Die grond is Christus, als het offer
voor de zonde gebracht. De hand is
belangrijk, maar het offer is veel be
langrijker. Dat op de voorgrond! Maar.,
aan de andere kant, kunnen noch het
offer noch de hand 'gemist worden.
Zalig worden is een persoonlijke zaak
en er is een even persoonlijk geloof
nodig. Dat geloof- is een gave Gods.
Dat moeten we volmondig leren beamen,
maar in zijn openbaring is het een
daad van u! Maar dan geen daad, waar
we trots op kunnen zijn.
Er is wel eens gezegd: geloven dat
is een aanleunen.
Een aanleunen tegen Christus! En nu
is er niet eens kracht voor nodig om te
leunen.
Integendeel, het is een bewijs, dat
onze eigen kracht ten einde is. Het is
de uitdrukking, dat we nu van de
kracht van de Ander verwachten.
Laat daarom niet gezegd worden: ik
kan niet leunen. Want het betekent in
het vrezen der zaak niet anders dan dat
ge belijdt; niets meer te kunnen.
Dat ge uw hele zaalï overgeeft aan
Christus. Dat ge belijdt: Op genade wil
ik leven, op gena de doodsnik geven.
Zie~, d,at willen we van nature niet.
We willen het zelf doen, althans er
iets aan doen!
Geloven is: tot de conclusie komen
dat we niets aan kunnen doen en 00I5;
niet behoeven te doen, omdat Chris
tus alles gedaan heeft.
O, sterf dan weg in hét leven van
Christus, opdat ge toelijden leert: Niet
meer ik leef, maar Christus leeft in mij.
Laat Hem alles in alles wezen en
wees gij zelf maar niets.
Dan is het goed.
Dan hebben ook wij, de, misschien
bevende, hand des geloofs leren leggen
pp het hoofd van het offerdier en daar
mede uitgesproken:
Door U, door U alleen
Om 't eeuwig welbehagen!
C. J. Gesting.
Dirksland.
VOOR BETER JT^
NAAR DE
MIDDELH»RNIS-TELt23ZS
idee de laatste eeuw erin geslaagd is
zulk een groot deel van de wereldbe
volking in haar greep te krijgen. Er is
in de wereldgeschiedenis geen tweede
beweging aan te wijzen, die dit heeft
kunnen presteren. Zelfs het Christen
dom is er niet in geslaagd zoveel aan
hangers te verwerven. Als we protes
tanten, rooms- en grieks-katholieken
samentellen, komt men niet veel hoger
dan 900 miljoen! Men zou dus kunnen
zeggen, dat het communisme de mach
tigste wereldreligie is, maar dan zonder
God.
Uiteraard komt dan de vraag bij ons
op hoe dit mogelijk is geweest. Zijn er
zekere elementen in deze ideologie, die
voorbepaalde volken en omstandigheden
een bijzondere bekoring hebben, waar
door zovelen zich onder haar vaan
scharen? Inderdaad is dit het geval.
Het communisme is een totale, uni
versele wereldbeschouwing, die zich
niet beperkt tot de politieke sector, maar
pretendeert op alle terreinen richtlijnen
te geven- Het is een soort heilsverkondi-
ging, een boodschap met name voor het
proletariaat, de niet-bezitters, de door
het „kapitalistische" systeem geknech-
ten, een boodschap van een nabije ver
lossing uit de sociale ellende van het
kapitalisme of van het lioloniale impe-
rialime. Maar dit heil is volkomen
„diesseitig",, letterlijk vertaald: „van de
ze zijde", dus geheel aards van karakter.
De Duitse dichter Heinrich Heine
schreef eens: „Wij willen hier op aarde
reeds het hemelrijk oprichten, wij wil
len op aarde gelukkig zijn; de hemel
laten wij over aan de engelen en de
mussen". Hoewel hij geen communist
was wel een revolutionair zijn de
ze woorden toch ook op het communis
me van toepassing. De Heiland, die ver
lost, is het proletariaat zelf. Het is dus,
zo zou men kunnen zeggen, de religie
der zelfverlossing.
Het middel daartoe is de revolutie.
Het communisme is niet alleen een eco
nomische of sociale theorie over de ont
wikkeling van de kapitalistische maat
schappij, maar het wil een totale revo
lutie op alle gebied. Vandaar dat het
een totalitair systeem moet worden ge
noemd. Het heeft bovendien een inspi
rerende eschatologie (leer van de laat
ste dingen), doch deze staat diametraal
tegenover die van het Christendom. Het
voorspelt, dat er in de wereldgeschiede
nis een beslissend uur aanbreken zal, n.l.
dat van de vrijheid van het proletariaat
en de aanvang van zijn heerschappij.
Het verwacht niet zoals de christenen
een Godsrijk, maar de ondergang van
onze huidige kapitalistische maatschap
pij en de komst van het socialisme of
communisme (deze termen waren aan
vankelijk van gelijke betekenis).
Dat het communisme een soort religie
is zonder God, blijkt ook daaruit, dat
zijn aanhangers er heilige plaatsen op
na houden: Moskou en speciaal het
Mausoleum van Lenin. De geschriften
!IIIIIIIIIIIIII!lllllllllllllllllllllllUin!ll!lllllllll!lllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllil!i:!!llll!!llll
Wonderlijk dat we zoveel gebruikte auto's verkopen?
Helem-aal niet. We praten U niets aan. U krijgt degelijke garantie. We
hebben dan ook nimmer teleurgestelde klanten. Wou U een gebruikt
wagentje of een nieuwe? Kom gerust eens aan, U hoeft niets te kopen.
Alleen maar kijken en is er toevallig niets naar uw zin bij; even goede
vrienden. En als U een auto hebt: geef hem dan het beste voedsel dat er
voor hem is: MOBIL SUPER. U rijdt er nog meer kilometers mee óók!
Elke vrijdagavond koopavond en kijkavond. Kom eens een kop koffie
drinken, 't Is nog goeie ook
GARAGE KNöPS
Langeweg - Sommelsdijk
MOBILSTATION DE RONDE BOOM
S. v. d. Valk
(Burgemeester H. J. Smith van Goe-
dereede zal de „eerste" steen die hij
woensdagmiddag legde aan een van de
61 te bouwen premiewoningen in het
plan „Hermansweg" te Ouddorp niet
terugvinden omdat er al zo heel veel
stenen zijn gelegd'. Over de vordering
met de houw door het howwbedrijf
),Delf- en Schieland" was het bestuur
van de opdrachtgeefster, de woning-
bouwver. „Beter Wonen" dan ook dik
van Marx en Lenin zijn de heilige boe
ken. De leer wordt streng gehandhaafd.
Er zijn orthodoxe marxisten en ketters.
Zo zijn de echte communisten felle fa
natici en daardoor uiterst gevaarlijk
voor onze democratische staatsvorm.
tevreden en het stemde de voorzitter
de heer A. Brinkman dan ook tot gro
te voldoening dat zijn Ver. straks weer
een forse stap kan nemen ter leniging
van de looningnood. Het gaat goed met
„de bouw" in de gemeente Goedereede,
duidelijk beter dan in andere plaatsen
op het eiland waarom vertegenwoordi
gers van eilandelijke woningbouwver
enigingen verklaarden „sportief jaloers"
te zijn!
Nog niet adverteren
Na de eerste steenlegging werden
in hotel „Duinzicht" de genodigden
ontvangen en door dhr. Brinkman ver
welkomd. Dhr. Brinkman bleek daar
een gelukkig man! Trots wees hij op
zestig woningen die in Stellendam zijn
gebouwd, daar werd op 6 nov. 1967 de
eerste steen gelegd waarna thans Oud
dorp aan de beurt kwam met een plan
dat 61 keuzewoningen en 5 bejaarden
woningen bevat. „Er worden behoor
lijke activiteiten ontplooid al zijn er
ook moeilijkheden" verklaarde dhr.
Brinkman, een van die moeilijkheden,
het uitblijven van nieuwbouw in het
dorp Goedereede, aanwijzend. „De lijst
van woningzoekenden is zo lang dat
we met onze woningen echt nog niet
behoeven te adverteren!" Spr. verbond
daaraan de mededeling dat alle zestig
in Stellendam gebouwde woningen in
middels zijn toegewezen. Trots ook was
dhr. Brinltman op het feit dat het voor
de eerste maal is dat woningen van
„Beter Wonen" van centrale - verwar
ming worden voorzien. Hij sprak zijn
waardering uit voor de sneUe bouw
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. Veer
Telefoon 2682 Westdijk 36
MIDDELHARNIS
Een ontstellende ravage was woensdag-
dagmiddag het gevolg van de botsing
tussen twee Daf's op de kruising Rijks
weg Schaapsweg onder Den Bommel.
Een, nog nieuwe, Daf vrachtwagen van
de ijzerhandel Fa. D. en K. Hoek te
Ouddorp naderde, bestuurd door de
chauffeur M. C. van Oostenbrugge uit
Stellendam, de kruising vanaf de Ha-
ringvlietbrug. De wagen was met enkele
tonnen schroot beladen. Op het moment
dat hij het middelpunt van de kruising
opreed, draaide een tankwagen van de
Fa. van Reijen uit Achthuizen, komend
uit de richting Ooltgensplaat, voor hem
de kruising op! Een botsing was dan
ook niet meer te vermijden, de wagen
van de Fa. Hoek die op de voor
rangsweg reed ramde met een gewel
dige klap de flank van de plotseling
voor hem verschijnende tankwagen. De
wagens vlogen beiden een kant op, de
tank van de tankwagen was op meer-
aere piaatsen lekgeslagen en honderden
liters dieselolie stroomden de weg op.
De cabine werd gehavend en de voor
trein was van onder de wagen gerukt!
De chauffeur dhr. S. de Graaff uit Oude
Tonge kwam er met lichte verwondin
gen af. Ook de wagen van de Fa. Hoek
werd zeer zwaar beschadigd, de cabine
werd totaal vernield en de chauffeur
raakte erin bekneld, een deel van de
lading kwam op de weg terecht. Dhr. v.
Oostenbrugge werd met een gebrolcen
been en vleeswonden naar het zieken
huis gebracht. De brandweer van Den
Bommel werd gewaarschuwd om de met
dieselolie besmeurde weg schoon te
spuiten, nadat dat met zand niet was
gelukt. Twee sterke takelwagens van de
Fa. van Rumpt en Fa. Nijsse haalden
de beide autowrakken op. Op de krui
sing heeft geruime tijd een ware chaos
geheerst waarom de politie het verkeer
over de paralelweg leidde.
tot de aannemer, dhr. van Gastel van
„Delf en Schieland" en hoopte ten
slotte dat hij zo mogelijk in nog
versneld tempo de bouw zal vol
tooien!
(Vervolg op pag. 2 1ste kolom.)
OUDE TONGE
Remmende auto over de kop.
Op plm. zes uur woensdagmorgen is
de 48 jarige J. M. Pieterse uit Oude-
Tonge toen hij de Prov, weg overstak
door een naderende auto gegrepen, hij
moest met een zware schedelbasisfrac-
tuur in het ziekenhuis worden opgeno
men. De bestuurder van het Ford busje
(met pendelaars), dhr. M. Evertse uit
Zierikzee probeerde tevergeefs de heer
Pieterse te ontwijken. Tengevolge van
de remmanoeuvre sloeg zijn auto enkele
malen over de kop. Zes inzittenden, af
komstig uit Nieuwerkerk en Zierikzee
werden daarbij licht gewond.
Dinsdagavond is de 18 jarige jonge
man Abr. V. d. Valk uit Hoogvliet met
zijn brommer in Ooltgensplaat veronge
lukt. Hij overleed tijdens het transport
naar het ziekenhuis. Dhr. de Valk
bracht die avond zijn a.s. verloofde, de
19-jarige mej. A. Beijer D.d. naar huis.
Toen zij in een regenbul om plm. kwart
voor acht Ooltgensplaat binnen reden
hebben zij de langs de straat gepar
keerde vrachtauto niet tijdig gezien. Wel
werd duidelijk dat de jongeman nog op
het laatste moment heeft willen uitwij
ken. Hij botste tegen de achterkant van
de wagen en werd daarbij dermate ern
stig gewond dat hij spoedig daarna
overleed. Zijn meisje die achter op de
duo zat bekwam een zware hersen
schudding, zij is in het ziekenhuis opge
nomen. De familie v. d. Valk, waarvan
de verongelukte jongeman een zoon is,
heeft lange tijd in Stad aan 't Haring
vliet gewoond.
OOLTGENSPLAAT
Kollekte PIT. De huis-aan-huis-kol-
lekte voor het Prot. Int. Thuisfront, het
z.g.n. PIT, heeft te Ooltgensplaat, Acht
huizen en Langstraat in totaal 200,
opgebracht (vorig jaar 185,Alle
gevers en medewerkers hartelijk dank.