Roadtest Simca 1100
De Simca 1100
Fantastisch
GflRflGE VISSER v/h v. Nieuwaal
ORQelS in öe „Qouöen óelta'
Proefvaart
nieuwe G.0.21
Plaatseliik nieuws
Wie is dit meisje?
C. KIEVIT Zn.
Insecten of Houtworm?
Bruinisse, Ned. Herv. kerk
De Simca 1100 staat bij ons gereed.
U l(omt tot dezelfde conclusie:
Centrale Verwarming
Zondagsdienst artsen
Betaling
abonnementsgeld
per autom. giro
PREDIKBEURTEN
Geslaagden Chr. Uio
IMIiddeiiiarnis
Bladz. 2
„E I L A N D E N - N I E U W S"
Vrijdag 5 juli
Simca, zeker de laatste jaren één van
de meest succesvolle Franse automo-
.- hielfabrieken, is ontstaan uit een as-
-'-' semhlagebedriif dat lang geleden Fiat
modellen in licentie bouwde. In een
later stadium werden eigen ontwerpen
op de markt gebracht, die eerst pas
bij de Aronde typen een groot succes
werden. De onstuimige ontwikkeling
- van de nu tot het Chrysler-concem
behorende fabrieken, kwam in 1961 met
- het lanceren van de 1000. Na deze „best-
seller" is men gestaag aan het uitbrei-
den gebleven en werden de 1300 en 1500
(nu 1301 'en 1501) op de markt gebracht.
Simca is de enige fabriek die op
haar modellen-serie drie constructie
principes toepast en met succes. De
1000 lieeft een achterin geplaatste mo
tor met achterwielaandrijving, bij klei-
nere automobielen veelvuldig toege-
past; de 1301 en 1501 hebben de con
ventionele bouwwijze, met de motor
voorin en aangedreven achterwielen. De
1100 waarover deze „auto-test" handelt,
is de eerste Simca, die voorwielaan
drijving heeft en 'n motor die over-
- dwars voorin geplaatst is. Het testen
van deze Simca heeft voor een groot
gedeelte plaatsgevonden in Oost-
Europa.
Sneeuw, ijs, gladde wegen, het was er
..allemaal bij en met zulk een hevigheid,
dat we de Simca op de meest uiteen
lopende wijze hebben kunnen beoor
delen.
fafetsiï%: Wegligging
Een bijzonder goede wegligging, on
gevoelig voor zijwind, directe zeer pre-
ciese besturing zonder dat tijdens het
sturen merkbaar is dat deze 1100 van
•-- voorwielandrijving voorzien is. Ondanks
.- deze voorwielaandrijving heeft men een
vrijwel neutraal stuurkarakter kunnen
bereiken met een lichte tendens naar
onderstuur. D.w.z. dat deze Simca zich
hoegenaamd niet verzet tegen het ne-
men van een bocht. Deze wijze van
aandrijving is inhearent aan onder-
stuur, voorbeelden hiervan zijn er te
over. Gelukkig heeft men bij Simca de
nadelen die hieraan kunnen kleven
geheel ondervangen en bereikt dat dit
type een verbluffende combinatie van
comfort en souplesse bezit. Met deze
- auto kan men veel, zeer veel doen al-
-^ vorens merkbaar wordt dat er te gro
te risico's genomen worden. Op slechte
wegen wordt onmiddellijk duidelijk hoe
V buitengewoon goed de 1100 geveerd is.
Rondom wordt de vering verzorgd
door torsiestaven die aan de voorzijde
in de lengterichting en aan de achter-
r^ kant overdwars bevestigd zijn. De wiel
ophanging van de voorwielen bestaat
uit driehoeksdraagarmen zowel aan de
boven- als aan de onderkant. De on-
.derste draagarmen zijn uitermate ro
buust uitgevoerd. De gehele voorwiel
ophanging is verankerd aan een sta
biel subframe dat aan de zelfdragende
carrosserie geschroefd is. De torsieve-
- ring is op gemakkelijke wijze nastel-
baar, hetgeen van belang is bij regel
matige zware belading of bij het trek
ken van een caravan. Zowel voor als
achter is een torsiestabilisator aange
bracht. Het dempen van de vering
wordt rondom door telescopische dub-
belwerkende schokbrekers verzorgd. De
stuurinrichting is uitgevoerd d.m.v. een
tandreep die de meest nauwkeurige be
sturing geeft.
De rem/men
Toegepast wordt een combinatie van
schijf- en trommelremmen. Vóór schij
ven en achter trommels. Deze uitvoe
ring wordt veel gebruikt en voldoet
qua remwerking volledig aan de eisen
die normaliter gesteld worden. Rond
om schijfremmen is technisch aantrek
kelijk. Bovendien heeft het woord
schijf rem op de adspirant-koper veelal
- een bijna magische uitwerking. Schijf-
remmen rondom hebben dit bezwaar,
dat een bekrachtiging bijna niet te
vermijden is en dat de handrem tech
nisch moeilijker aan te brengen is.
Zonder het gebruik van een bekrachti
ging is de pedaaldruk vrij groot. Bij
de 1100 is deze ook niet aan de lage
- kant, maar de druk die uitgeoefend
moet worden blijft binnen de perken,
■zodat een bekrachtiging absoluut niet
noodzakelijk is.
Een remkrachtverdeler is in het remsys-
teem naar de achterwielen ingebouwd;
deze dient om het blokkeren van de ach
terwielen te voorkomen. Proeven op
een recht stuk weg wezen uit, dat de
achterwielen wel wilden blokkeren,
waaruit geconcludeerd kan worden dat
deze begrenzer uit reclameoogpunt z'n
effect niet mist, maar in de praktijk
nog wel iets verbeterd kan worden.
Een iets andere afstelling van het door
ons gereden exemplaar had misschien
wel de juiste werking teweeg kunnen
brengen.
De motor
Ruim 1100 cc. stuwen deze auto voort.
De krachtbron dié afgeleid is van die
die in het type 1000 z'n betrouwbaar
heid bewezen heeft, kreeg een iets gro
tere cylinderinhoud. De cylinderkop
werd gewijzigd om de motor een gun-
stiger rendement te geven. Bij een
compressieverhouding van 8.2 1 le
vert de motor een vermogen van 53 pk
en bij 9.6 1 een vermogen van 56
pk. Bij deze laatste dient msn super-
benzine te gebruiken. Beide motoren
zijn zonder prijsverhoging te verkrij
gen. - -•
Het gemiddeld benzineverbruik was
één liter op 11.2 km bij een rustige rij-
wijze kan zeker een gemiddelde van 1
op 13 a 14 worden bereikt.
De versnellingsbak
Een versnellingshandle op de vloer
bedient de vier voorwaartse versnellin
gen en de achteruit. De plaatsing is
zodanig, dat deze „pook" onder hand
bereik van de bestuurder ligt en ge
makkelijk bedienbaar is. Het schake
len vraagt wel enig wennen. Op het
eerste gezicht voelt het aan alsof de
verschillende versnellingen zich indi
rect laten schakelen. De koppeling werkt
licht en wordt hydraulisch bediend.
De banden
Door de fabriek worden de Simca's
uitgerust met radiaalbanden. De in Ne
derland geïmporteerde 1100 wordt ge
leverd met Michelin X, Dunlop SP en
Englebert banden. De radiaalband ver
dient de voorkeiir boven de diagonaal-
band, vanwege de langere levensduur
en het lagere benzineverbruik. Bij uit
sluitend stadgebruik zouden normale
banden te prefereren zijn, maar ook
wanneer stadritten afgewisseld worden
door regelmatig langere trajecten, die
met hoge snelheid gereden worden, dan
prefereren we de radiaalband. Deze is
buiten de hierboven genoemde eigen
schappen ook comfortabeler en geeft
een betere wegvastheid.
De carosserie
Bescheidenheid siert de mens. Dit
geldt eveneens voor de uiterlijke vorm
geving van automobielen. Overdreven
vormen en veel chroom vinden maar
weinig liefhebbers. Strakke lijnen die
functioneel zijn en die duidelijk de in
wendige ruimte aangeven, trekken ech
ter vele geïnteresseerden. De Simca
1100 is een compacte aantrekkelijk uit
ziende automobiel, waarbij speciaal het
comfort en de gebruiksmogelijkheden
bij de constructie de belangrijkste mo
tieven hebben gevormd. De gehele op
zet die zowel wat de ruimte voor de
inzittenden betreft als het gedeelte waar
wielophanging en motor uit samenge
steld zijn maakt een zeer solide in
druk. De 1100 is in vele uitvoeringen
leverbaar. Kort samengevat zijn er vier
basismodellen; een 4-deurs en een 2-
deurs sedan, een stationcar en een
commerciale. De, 2- en 4-deurs en de
stationcar zijn weer in verschillende
uitvoeringen leverbaar. Het instappen
door de wijdopenslaande portieren gaat
gemakkelijk. De stoeltjes voorin en de
bank achterin zitten gerieflijk en zijn
beslist niet vermoeiend. Een dagtra-
ject van ruim 900 km., waarin alleen
twee maal gestopt werd om te tan
ken en iets te gebruiken deed ons
onvermoeid in Praag belanden.
De kofferruimte
De grote tot in het dak doorlopende
kofferklep maakt dat beschikbare ruim
te bijzonder goed toegankelijk is. Qua
vormgeving hebben de stylisten wel
enige concessies moeten doen om dit
te realiseren. Persoonlijk vinden we
ondanks deze tegemoetkomingen de ge
hele carrosserielijn goed geslaagd. De
binnenruimte is regelmatig van vorm
en laat een behoorlijke hoeveelheid ba
gage toe. De achterbank kan neerge
klapt worden, waardoor een bagage
ruimte van respectabele afmetingen
ontstaat en die in de 5-deurs uitvoe
ring aan drie zijden gemakkelijk be
reikbaar is.
Het dashboard
Het instrumentenpaneel is vrij volle
dig uitgevoerd. De rechthoekige snel
heidsmeter neemt de grootste plaats
in. In dit paneel zijn verder een kllo-
meterteller (jammer genoeg geen dag-
teller), een temperatuurmeter en een
benzinemeter ondergebracht. Lampjes
voor oliedruk en laadstroom, schake
laars voor de ruitenwissers en de ver
lichting maken het geheel compleet.
Verwarming en ventilatie
De ventilatie heeft vele mogelijkhe
den. Aan beide zijden vlak bij de por-
tierramen zitten draaibare luchtroos-
ters, die wat de aangevoerde hoeveel
heid buitenlucht betreft regelbaar zijn.
De verwarmingsinstallatie, die uiteraard
ook voor verse luchtcirculatie te ge
bruiken is, is in vele standen verstel
baar. De kachel heeft een grote capa
citeit en de ventüator die trappenloos
regelbaar is stuwt een enorme hoeveel
heid warme lucht in het interieur, waar
van ook de achterinzittenden veel pro
fijt hebben. Alle warme of koude cir
culerende lucht wordt afgevoerd door
spleten in de zijkanten van de carosse
rie, vlak bij de achterruit. Deze wijze
van circulatie wordt meer en meer
toegepast en met veel succes. Het
openen van raampjes is hiermede tot
het verleden gaan behoren.
Eindoordeel
Dat Simca met iets bijzonders zou
komen kon men wel verwachten. Wil
Teplice-Ceska (Tsj. Slowakije) volkomen onbekende namen. Even
werd halt gehouden om de juiste route te bepalen.
Ds. V. d. Poelstraat 1
Den Bojnmel
Tel. (01871) 336
men als automobielfabrikant in deze
tijd van overweldigende produktieaan-
tallen en aanbiedingen in iedere klasse
iets brengen dat de belangstelling van
een groot koperspubliek heeft, dan
dient de aanbieding juist dat te heb
ben wat andere missen; bij Simca dus
de gebruiksmogelijkheden en de bijzon
dere rij kwaliteiten. Deze rij kwaliteiten
zijn verkregen door technisch interes
sante ideeën te verwezenlijken, die op
zichzelf duur van uitvoering zijn. Gaat
men al deze technische verfijningen kri
tisch naar waarde beoordelen, dan is
deze 1100 beslist niet duur. De sty
ling is duidelijk gericht op bruikbaar
heid, zonder dat een minder fraaie
lijn het resultaat was. Rijgenoot, rij-
kwaliteit en afwerking zijn drie zulke
belangrijke punten, dat we stellig mo
gen concluderen, dat welke uitvoering
men ook kiest, er waar voor het be
stede geld wordt gekocht.
SOMMELSDIJK
Telefoon (01870) 2609
Van zaterdag 6 juli v.m. 12 uur
t.m. maandag 8 juli v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter Bakker, tel. 2710,
Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant
Dienst heeft dokter Elvé, tel. 01877-
262, Dirksland,
Flo/cfcee-Oost:
Dienst heeft dokter Buth, tel. 01871-
306, Den Bommel en dokter Voogd, tel.
01874-259, Oude Tonge.
DIENST WIJKVERPLEEGSTER
Melissant-Dirksland-Herkingen:
Van vrijdagavond 6 uur tot maandag
ochtend 8 uur Zr. v. Noort, Herkingen,
tel. 01876-224.
Wit-Gele Kruis Achthuizen:
Dienst heeft Zr. Vederanda, Den
Bommel, Achthuizen, Stad aan 't Ha
ringvliet, tel. 01873-577.
ZONDAGDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft dierenarts Wagner, tel,
01877-281, Dirksland.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 7 juli
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips-
land en Oud Vossemeer dienst dokter
Looijsen, tel. 01660-542, Tholen en dok
ter de Looze, tel. 01667-400, Oud Vos
semeer.
C. KARDTJX
Dirksland - TeL 219
Dinsdag 2 juli werd de technische
proefvaart gemaakt van de Noordzee-
kotter G.O. 21, van Gebroeders Lokker
uit Goeree.
De G.O. 21, kwam als roestig casco
van de werf van de firma Velthuis te
Groningen, waar het in serie was ge
bouwd, het verlaat geheel klaar ge
maakt en in frisse kleuren geverfd,
(hoofdkleuren groen en geel) de repa-
ratiehaven te Bruinisse.
Dit klaar maken gebeurde door de
firma P. Maaskant en Zonen te Brui
nisse. In het schip werd een 750 pk.
Deutz Dieselmotor geplaatst, met een
30 pk. luchtgekoelde Deutz hulpmotor.
Op het schip werd een pneumatisch
hydraulische Maaskant lier gemonteerd,
2 ballast pompen (Kuyl en Rottinghuis)
kunnen met een capaciteit van 30 35
ton per uur, water in of uit het schip
pompen.
Een Seffle hydraulische stuurinrich
ting zorgt er voor dat het besturen van
het schip eenvoudig en prettig gaat,
ook de koelinstallatie is een Seffle in
richting.
In de stuurhut de bekende verschei
denheid van moderne navigatiemidde-
len, echolood, Decca, rader, spoetnik en
wat verder tot de uitrusting van een
moderne Noordzee viskotter behoort.
MIDDELHARNIS
Openbare UIo-schooL Geslaagd voor
Mulodiploma A met Middenstandsdiplo
ma: Corrie van der Maden te Sommels
dijk, Cora Campfens en Rien van Lente
te Middelharnis.
Eerder verzochten wij onze
postabonnees die hun abonne
mentsgeld via een automatische
giro-overschrijving aan ons vol
doen aan het Girokantoor de ver
meerdering van het abonnements
geld met 0,25 per kwartaal te
melden. Zij die dit nog niet deden
kunnen het nu evenwel nalaten
omdat het Giro-kantoor van de
verhoging in kennis is gesteld en
de automatische betalingen met
het kwartje zal vermeerderen.
Enkel wanneer van uw zijde
daartegen bezwaar wordt ge
maakt dient U het Girokantoor
van uw bezwaar in kennis te stel
len.
Administratie
„Eilanden-nieuws".
SOMMELSDIJK
Post-agentschap tijdelük gesloten.
Het post-agentschap op de Voorstraat
te Sommelsdijk zal van 15 tot en met
19 juli, in verband met vakantie, geslo
ten zijn. De inwoners van Sommels
dijk kunnen gedurende deze week al
hun postzaken afhandelen in het kan
toor van de woningbouwvereniging,
Dubbele Ring 22, tussen 9 en 12 uur
's morgens.
De AOW- en rentetrekkers kunnen,
in tegenstelling met andere mededelin
gen, hun bijdragen daar Innen.
DIRKSLAND
Duivensport. Wedvlucht vanaf St.
Denis. 338 km, 114 duiven, 5.50 gelost.
Eerste duif 10.35, laatste duif 10.55.
J. Roodzant 1, 5, 13, 20. Comb, van der
Groef-Knops 2, 3, 4. Joh. Wolfert 6, 12,
17, 21. W. Nieüwland 7, 25. A. de Vo
gel 8. Com. de Jong-Leune 9, 26. L.
Arensman 10, 15, 18, 23, 27. Joh. Doorn
11, 24. G. Nagtegaal 14. A. Mans 16.
KI. Wolfert 19. C. A. Cort 22. Comb.
Kastelein-Kamp 28. B. Leijdens 29.
HERKINGEN
De jeugdige M. had het ongeluk tij
dens het zwemmen in de Kaai, met een
scherp voorwerp in aanraking te komen
waardoor hij aan het gezicht zodanig
werd verwond dat hij in het ziekenhuis
te Dirksland moest worden behandeld.
MELISSANT
Bejaarde man (83) door auto geschept
Gistermiddag is de 83-jarige heer L.
van Oudenaarden toen hij per fiets de
Prov. weg bij de boerderij van van
Kempen naai' de weg naar v. d. Baan
overstak door een personenauto ge
schept. Dhr. van Oudenaren liep op
meerdere plaatsen schaafwonden op,
door krachtig te remmen wist de be
stuurder van de wagen, dhr. Joh. Schol
uit Soest, erger te voorkomen.
Zijn Simca 1100 werd licht bescha
digd, de fiets van dhr. van Oudenaren
werd vernield. Dhr. v. Oudenaarden
werd door dokter Huisman naar zijn
woning gebracht.
STELLEND AM
Opbrengst collecte. De Rode Kruis
koUekte die in deze gemeente gehouden
js, heeft opgebracht het mooie bedrag
van 1000,Gevers en geefsters har
telijk dank voor uw gave.
OUDDORP
Duiven uitslagen. Postduivenvereni-
ging De Trekvogels vlogen mee in
vlucht St. Denis 29-6-'68. In concours
waren 85 duiven. Afstand 340.525. Ge
lost om 5.50 uur. Eerste duif was bin
nen om 10.28.16 m.p.m. 12.23.71.
Uitslagen: W. Kievit 1. R. Klijn 2, 3,
7, 13. P. Mierop 4, 6, 16. Joh. Grinwis
5, 9, 11, 12. H. Kleijn 8, 15, 17. C. J.
Tanis 10. K. Breen 14.
DEN BOMMEL
Ha venongeval. De 26-jarige J, van
Etten, wonende te Den Bommel en
werkzaam bij de N.V. Handelsveem te
Rotterdam werd woensdagmiddag om
streeks twee uur het slachtoffer van een
ongeval. Tijdens het losmaken van een
touw van een ijzeren ladder, waarop hij
stond, werd hij getroffen door een val
lend luik en viel in het ruim zes meter
diepe ruim van het schip. Ter observa
tie werd hij vervoerd naar het Haven-
ziekenhuis, waarna hij naar het Dijk-
zigtziekenhuis werd overgebracht.
In onze wekelijkse aflevering van
het foto-spel: „Wie is dit meisje" is in
het onderschrift onder de foto van de
ze week een fout gemaakt. Het meisje
heet niet Kommertje maar Krijntje Ta-
nis, zoals ons duidelijk werd geschre
ven!
De voormalige Grote Kerk van Bruinisse was, in de voorreformatorische
tijd, gewijd aan de Apostel Jacobus.
Het Kerkgebouw stond midden in het dorp en had een gedeeltelijk inge
bouwde, spitse toren.
Bij de Kerkhervorming ging het gebouw in Protestantse handen over en
in 1590 hield de Hervormde Gemeente van Bruinisse haar eerste Heilig-
avondmaals dienst in deze Kerk. Uit de 18e eeuwse beschrijving van het
Kerkinterieur blijkt dat de Kerk fraai meubilair bezeten heeft. (o.a. met
snijwerk gesierde Herenbanken).
In de muren waren gebeeldhouwde marmeren grafmonumenten geplaatst.
Door de oorlog van 1940 - '45 werd de Kerk zwaar getroffen.
Men ging tot afbraak over en nam in 1952 een nieuw Kerkgebouw in ge
bruik. De Utrechtse orgelbouwfirma, de gebr. van Vulpen, kreeg opdracht
hier een nieuw Kerkorgel te plaatsen.
Van Vulpen leverde te Bruinisse zijn eerste orgel van grotere afmeting.
Het instrimient is gebouwd volgens het mechanisch sleeplade systeem en
heeft een rein mechanische fractuur. De dispositie is als volgt;
Hoofdwerk (C - f 3). Rugwerk.
Prestant 8.
Roerfluit 8.
Octaaf 4.
Spitsfluit 4.
Octaaf 2.
Mixtuur 4 - 5st.
Dulciaan 16.
Trompet 8.
Het rugwerk heeft een tremulant.
Koppelingen; Manuaal 1-2. Pedaal-Manuaal 1. Pedaal-Manuaal 2.
Het pijpwerk van Hoofdwerk, Rugwerk en Pedaal werd in zelfstandige
orgelkassen geplaatst.
In het orgelfront is deze „Werkenopbouw" duidelijk te volgen.
De speeltafel bevindt zich, zoals gebruikelijk bij deze orgel-opstelling,
tussen Hoofdwerk en Rugwerk.
De manualen hebben ondertoetsen van licht- en boventoetsen van donker
hout. De boventoetsen van het pedaal zijn donker gekleurd en hebben een
wat afwijkende vorm. („overhangend").
De registertrekkers zijn aan weerszijde van de lessenaar, in twee verticale
rijen geplaatst. Achter de grote orgelkas liggen de balgen voor de werken
(3 stuks) die door een electr. windmachine worden gevoed.
De orgelkas is van eikenhout gemaakt en gelakt.
Het vlakke orgelfront heeft roodkoperen pijpen met een tinnen labium.
Voor deze pijpen is, in het bovenste deel van de velden en torens bijzon
der mooi open lofwerk aangebracht.
Helaas vormen de weinig geslaagde „kronen" van de Kerkverlichting een
storend element in het interieur, waarbij vooral de pal voor het orgel op
gehangen verlichting een „vrije blik" hierop, onmogelijk maakt.
Bas Wijnands.
Holpijp 8.
Prestant 4.
Ged. fluit 4.
Gemshoorn 2.
Quint iVa.
Scherp 2-3st.
Kromhoom 8.
Pedaal. (C - f 1).
Bourdon 16.
Prestant 8.
Octaaf 4.
Mixtuur 5st.
ZONDAG 7 JULI
MIDDELHARNIS Herv. Kerk 10 en 6
uur ds. K. Schipper Extra coll.
voor de kerkvoogdij Chr. Geref.
Kerk 10 en 6 uur ds. P. Roos Ger.
Gem. 10 en 6 uur lezen Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 10.30 en 16 uur ds. J.
M. Smelik Overschie Buitengew.
Wijkgemeente i.w. 10.30 uur ds. J. C.
de Bruine, Utrecht.
SOMMELSDIJK Herv. Kerk 10 en 6
uur ds. H. C. Bultman v.m. H.A. en
nam. dank. H.A. Extra coll. voor de
kerk Rem. Kerk 10 uur ds. G.
Bloemendaal Delft.
DIRKSLAND Herv. Kerk 10 uur ds. J.
den Besten, Huizen en 6 uur ds. L. J.
Geluk Ger. Gem. 10 en 6 uur ds.
P. Blok. Voorber. H.A.
HERKINGEN Herv. Kerk 9.30 uur dhr.
A. Terlouw en 2.30 uur ds. L. J. Ge
luk Ger. Gem. v.m. en nam. le
zen.
MELISSANT Herv. Kerk 10 uur ds.
Kastelein van Strijen en 6 uur ds. D.
C. van Wijnen.
STELLENDAM Herv. Kerk 10 uur dhr
P. Kooiman en 6 uur ds. J. den Bes
ten, Huizen. Extra coll. zitplaatsen
geld.
GOEDEREEDE Herv. Kerk 10 uur ds.
D. C. van Wijnen en 6.30 uur ds. A.
Kastelein, v.m. bed. H. Doop.
OUDDORP Herv. Kerk 9 uur lezen en
11 uur cand. den Dikken van Gies-
sendam-Hardinxveld en 2.30 uur ds.
J. P. Verkade, nam. H. Doop. Extra'
collecte voor het Bouwfonds Ger.
Gem. 9.30 en 2.30 uur lezen Doops
gezinde Gem. 9.30 uur Propa J. Smink
van Zwolle Ger. Kerk (Vrijge
maakt) in de kantine van de Speel
tuin aan de Oosterweg v.m. 8.30 uur
ds. J. M. Smelik, Overschie.
NIEUWE TONGE Herv. Kerk 9.30 en
6 uur ds. J. P. Verkade. v.m. vooA
H.A. Extra coll. voor de vrije zit
plaatsen Ger. Gem. 10 en 6 uur
lezen.
OUDE TONGE Herv. Kerk 10 en 6 uur
cand. H. Smit van Hüversum. Extra
collecte voor de kerk Ger. Gem.
10 en 6 uur lezen.
STAD AAN 'T HARINGVLIET Herv.
Kerk 10 en 6 uur ds. C. Graaflani
Veenendaal, v.m. Voorb. H.A. CoU.
voor Herv. Bond voor Inw. ZendinJ
Ger. Kerk 10 en 6 uur ds. H.
Valk Ger. Gem. 9.30 en 6 uur
DEN BOMMEL Herv. Kerk 10 uur ds.
L. J. Geluk en 6 uur ds. H. Jonge-
breur. ham. H. Doop Ger. Ker»
10 en 6 uur de heer J. G. J. va»
Echten van Eestrum (Fr.)
OOLTGENSPLAAT Herv. Kerk 9.30 en
6 uur ds. A. H. Sonnenberg van Kam
pen. Extra coU. voor de kerk -
Ger. Kerk 9.30 en 6 uur drs. W. Steu
nenberg em. predt. te Rotterdam -j
Ger. Gem. 9.30 en 6 uur lezen Ouo
Ger. Gem. 9.45 en 6.15 uur leze"-
LANGSTRAAT Herv. Kerk 9.30
ds. H. Jongebreur en 2.30 uur cano.
J. den Dikken van Hardinxveld-Gies-
sendam.
Op de laatste dag van de Ulo-e^*'
mens slaagden nog de volgende ie«
lingen:
Tea van Rossum uit Ooltgensplaat-
EUa de Vos (met M.) uit MiddelharW';
Dick Vroegindeweij (met M.) uit bon
melsdijk. Bep Vroegindeweij (i"^'j
uit Sommelsdijk. Janny Wolfert
M.) uit Den Bommel. Ria van Scm
ven (met M.) uit Oude Tonge. Janne
ten Hove (met M.) uit Dirksland.