Prinses Margriet Francisca is Moeder geworden Ouddorp kreeg voorproefje voor de zomer Het drama van Memphis Meditatie Kruider J. KEUYEinnR overleden Vrijdag 19 april 1968 No. 3679 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavorid BOUWMATT]RIAT>EN Dirksland Xelef. 333 Aluminium jaloezieën Laat deze nu plaatsen. Erkend Luxaflex dealer: 0<»tdijk sa—61 SOMMELSDIJK Nieuw parkeerterrein open gesteld A.S. zaterdag kan iedereen, die bij mij zijn tank laat vullen TWEE BORRELGLAASJES meenemen, zolang de (grote) voorraad strekt. En waarom niet? U tankt tóch de beste benzine die er te koop is U kunt nog f 1000,winnen ook, ai is de kans op 2 cent groter. Maar het kan ook f 1,zijn, of f 10,of 100,De kans neemt U in ieder geval kosteloos mee. IVBobiistation „DE RONDE BOOIVI'' LANGEWEG - SOMMELSDIJK S. V. d. VALK. Arciiitect L. F. Kloppers Fruitmanden en Fruitbakjes „De Frultcentrale" MIDDELHARNIS Boerenpartij op Goeree-Overflakkee in opricliting PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sonunelsdijk Tel. (01870) 2629, na 6 uiir 's avonds TeL 20 25 Giro 167930 ABONKTEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. 2 Bij het innemen van een standpunt ake het rassenvraagstuk komt men oor verschillende moeilijkheden te taan. In theorie of beter gezegd in rincipe kan men aannemen dat wij op rond van de schepping van de mens- eid uit één mensenpaar ervan moeten itgaan, dat alle mensen, van welke uidskleur ook, gelijkwaardig zijn en at dus discriminatie ongeoorloofd is. it betekent dus, dat men geen „kleur- ens" mag hanteren, zoals dit met na- e in de V.S. nog op brede schaal ge- chiedt. Over de principiële kant kan onder ns weinig verschil van mening bestaan, e moeilijkheden liggen meer op prak tisch terrein en er spelen daar allerlei "actoren een rol, zoals sociale, psycho- ogische, politieke en andere. Zo is b.v. in het Zuiden van de V.S., waar de tegenstelling altijd het sterkst is ge- eest, de negerhaat het grootst bij de groep van de arme blanken, die de ne ger als goedkope werknemer dus als GE1B.O ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS concurrent vrezen. Deze factor is soci aal van aard. Intellectuelen zijn over 't algemeen eerder geneigd meer abstract en idealistisch te redeneren en in prin cipe de gelijkwaardigheid niet te ont kennen, maar de toepassing ervan in de praktijk stuit bij menigeen toch op weerstanden. Huwelijken van blanken met negervrouwen of omgekeerd roe pen niet alleen in Amerika, maar ook in Europese landen veelal een grote weer stand op. Elk ras heeft een instinct tot zelfbehoud en daarom vinden velen, dat een infiltratie van negerbloed in het blanke ras ongewenst is. Daar komt bij, dat bij een vermenging van blanken en negers de laatsten dominant zijn d.w.z. overheersend in deze zin, dat de afstam melingen van de vermenging groten deels negerkenmerken hebben. Daar door is het zo, dat wanneer tussen blank en zwart huwelijken zouden plaats vinden in evenredigheid met hun aantallen in de bevolking na zekere tijd het blanke ras volledig zou zijn verdwenen. Dit wordt door vele strij ders voor rassengelijkheid vergeten. Ondanks alle beginselen en theorieën is het niettemin zo, dat de overgrote meerderheid van de blanken in de prak tijk toch blijft discrimineren op bepaal de punten. Er blijft, ook al is er geen bezwaar om met negers om te gaan toch altijd een grote weerzin tegen hu welijken met negers. In Nederland pleegt men op dit gebied in theorie zeer democratisch en ruimdenkend te zijn, maar we zouden wel eens willen zien hoe de situatie zou zijn wanneer er in ons land 10 of 20''/o negers zouden le ven. We geloven niet, dat er dan van 'enigerlei apartheid absoluut geen spra ke zou zijn. Wij menen dat dan zou blijken, dat uiteindelijk de natuur ster ker is dan de leer. We zouden dan eens zien hoevelen er tegenstander zouden zijn van een volledige integratie, niet direct uit principe, maar vanwege soci ale en vooral psychologische factoren. We hebben namelijk te maken met concrete mensen en niet met een geïde aliseerd eenheidstype. De waarheid is, dat elk menselijk wezen het gelukkigst is in de eigen familiekring, dat de fa- nülie het gelukkigst is in de eigen ge meenschap en dat iedere gemeenschap het gelukkigst is in een eigen nationale staat. Dat geldt voor elk ras. Daarom is de rassenkwestie grotendeels te her leiden tot een sociologisch probleem. Binnen een volk van enkel blanken wordt tot op zekere hoogte ook apart heid aangetroffen. Er is nu eenmaal een natuurlijke tendens naar groepering van soort bij soort op grond van be roep, ontwikkeling, maatschappelijke status etc. Dit heeft met discriminatie niets te maken. Wanneer nu in een be paald land verschillende rassen leven, die zeer sterk uiteenlopen in peil van beschaving en ontwikkeling, in levens wijze, zeden en gewoonten, dan is het een zeer natuurlijke zaak, dat er een soort apartheid ontstaat. Het streven naar een kunstmatige eenheidsmens is altijd nog tot mislukking gedoemd ge weest. Wanneer er in een bepaald land een situatie gegroeid is door historische omstandigheden, zoals in Amerika door de massale import van negers uit Afrika waar ze toch eigenlijk thuis horen, dan Wordt er een probleem geschapen dat niet met het poneren van theologische en humanistische stellingen kan worden opgelost om de eenvoudige reden, dat hierin psychologische factoren een enor me rol spelen. Wij kunnen ons heel goed voorstellen, dat in landen als Zuid-Afri- Ka_^en in de zuidelijke staten van de v.b waar een lager of zeer laag ont wikkelde negerbevolking woont, vooral wanneer deze in de meerderheid is of door een hoger geboortecijfer deze op weg is te verwerven, de blanken maat regelen pogen te nemen om zich te handhaven. De zelfhandhaving en de eis van zelfbehoud kan terecht als een zedelijke plicht worden gevoeld. Wij menen daarom, dat het rassen- Probleem veel genuanceerder moet wor den gezien dan veelal geschiedt door onpraktische ideaUsten. Toegegeven moet worden, dat het in ae praktijk een ontzettend moeUijk Zo rondom de laatste dagen van april en de eerste dagen van mei z^n de vlaggen haast niet van de stok. Gisteren vlagde Nederland omdat er in het gezin van H.K.H. Prinses Margriet Francisca; een zoon geboren is. Dat geeft reden tot grote dank voor de jonge ouders, voor H.M. de Koningin en de Prins-Gemaal, m,aar ook voor het hele Nederlandse volk. Dat de moeder bq de geboorte van dit kind gespaard is gebleven, en dat moeder en kind het uitstekend maken, is geen vanzelfsprekende zaak. Het is een verblijdend verschijnsel dat wij in deze dagen van spanning, van zichtbare en onzichtbare strijd, dagen waarin zo vele vraagstukken van allerlei aard hoofden en harten in beroering brengen onze aandacht kunnen besteden aan het feit dat er een zoon geboren is in het gezin van H.K.H. Prinses Margriet Francisca. Wij zijn er verheugd over dat in twee jonge gezinnen in onze koninklijke familie gezinsuitbreiding plaats heeft. De Oranjeboom krijgt er dus in de lente van 1968 weer een nieuwe loot bij. De aloude stamboom krijgt weer meer takken en wordt steeds voller. Wij wensen H.K.H. Prinses Margriet Francisca en haar echtgenoot van harte geluk met de geboorte van hun zoon, die dus de titel krijgt van Prins van Oranje - van Vollenhoven. Gezinsvermeerdering is voor alle jong getrouwde mensen een zeer be langrijke gebeurtenis. Er ligt tussen ouders en kinderen een tere en innige band. In het kind staat om zo te zeggen, het leven der ouders zelfs ver jongd voor hun ogen. Het is één bloed dat door hun eigen aad'ren en die der kinderen vloeit. Wij spreken tenslotte de wens uit dat de jonggeborene op het paleis Het Loo voorspoedig zal opgroeien, een sieraad zal worden voor zijn ouders en de gehele koninklijke familie en later zich met hart en ziel zal geven voor de belangen van land en volk. Ooltgensplaat, 17 april 1968. De Secretaris van de Bond van Chr. Oranjeverenigingen in Nederland, P. BOM. probleem is. Dit klemt te meer omdat de negers in de V.S. de laatste jaren steeds zelfbewuster worden en onder leiding van hun voormannen, van wie dr. Martin Luther King de meest be kende en prominente was, zeer fel en dynamisch gingen optreden. Zij voelen zich echte Amerikanen en hebben ook bewezen dit te zijn. In de beide wereld oorlogen, vooral in de laatste hebben ze in de aparte negerregimenten dapper meegestreden, met name in de bittere gevechten tegen de Japarmers op de eilanden in de Stille Oceaan, waar ze veel roem hebben geoogst. Vooral door hun bijdrage aan de oorlogvoering zijn ze meer bewust geworden en eisen ze vastberaden gelijkwaardigheid met de blanken. Die hebben ze nog steeds niet volledig. In de zuidelijke staten worden ze uit een sociaal oogpunt geduld en economisch zelfs gewaardeerd, maar verder gaat het veelal niet. In de noor delijke staten is men over 't algemeen soepeler, maar ook daar is de blanke nog steeds voor een zekere mate van rassenscheiding. Gemengde woonbuur ten b.v. acht men uit den boze. Zodra zich in een blanke straat een neger ves tigt, verhuizen zijn blanke buren. De lege huizen worden ingenomen door ne- gergezirmen en het duurt niet lang of de hele straat is eengekleurde buurt geworden met een voor de huiseigena ren noodlottige daling van de huur waarde. We lazen dit in een boek van de bekende professor P. J. Bouman, ge titeld „Volk in beweging", dat handelt over de problemen van de V.S., waarbij we ons echter afvragen waarom dan die huiseigenaren hun huizen aan negers verhuren. Ze zullen toch wel niet zo idealistisch zijn terwille van de negers met minder inkomsten genoegen te ne men. Na deze korte beschouwingen over de rassenverhoudingen in de V.S. naar aanleiding van de moord op ds. King kunnen we vaststellen dat het probleem nog lang niet is opgelost. De regering zal wel pogen de negers meer en betere rechten te geven, de discriminatie tegen te gaan enz. maar de moord zal de ver houdingen vanzelfsprekend weer ver scherpt hebben, doordat veel negers de geweldloosheid van King zullen afval len. Het is te hopen, dat men van weerszijden kans zal zien de tegenstel lingen te verzachten en voorzover dit thans mogelijk is, de gevolgen van de moord voor de verhouding der rassen te neutraliseren, want blanken en zwar ten moeten in één staat gezamenlijk verder. GEESTELIJKE OPW£:XSINt. Indien gq" d n ïks' C&sistus op gewekt zijt, LSv 'e dingen die boven zijn,Col. 3 vers 1. Pasen spreekt van de verrijzenis van Jezus' lichaam. Pasen wijst ons op de, opstanding der doden. Eens zullen wij allen opstaan uit het graf. Waar wij ook begraven zijn, de stem van God zal alle doden oproepen. De zee zal haar doden wedergeven. Wij allen zullen vergaderd worden voor Gods rechterstoel. Hij, die uit de doden is weergekeerd, heeft het ons verzekerd. Als de heme len zullen weggerold worden, de ele menten der aarde brandend zullen ver gaan, dan zal de Zoon des mensen an dermaal gezien worden op de aarde. Hoe vreselijk zal die dag zijn voor al le spotters met de opstanding, die hier geleefd hebben alleen voor eten en drinken, voor brood en spelen! Maar ook zal die dag vreselijk zijn voor degenen, die wel wisten en geloof den dat er een opstanding der doden was, maar die zoveel met de aarde be zig geweest zijn dat ze geen tijd had den om het opstandingsleven hier reeds te begirmen! Want hoewel het waar is dat wij niet mogen vooruitgrijpen op de eeuwige gelukzaligheid, in die zin alsof het aardse niets meer voor ons lichaam te betekenen had, zo is het even waar dat het hemelleven op aarde begint. Niemand zal ten hemel ingaan die hier niet smaakt de beginselen der eeuwige vreugde. Pasen heeft grote betekenis voor ons lichaam, ny weten wij, het zal herrijzen! Maar Pasen mag niet slechts beteke nis hebben voor een toekomst die mis schien nog tientallen of honderdtallen jaren op zich laat wachten. Gods Woord zegt: Indien gij dan met Christus op gewekt zijt (dus niet zult worden) zo zoekt de dingen die boven zijn. Vóór onze bekering tot God staat het lichaam met al wat daarbij behoort, op de voor grond. Al onze gedachten zijn dan ge richt op de verzorging en onderhouding van ons leven in de tijd. Wij laten dan onze ziel maar verhongeren. Zelfs in ons gebed, in ons luisteren naar de preek, onder het lezen uit de bijbel, zijn onze gedachten met het aardse bezig. Wij bedenken dan wat des vleses is. On ze ziel vermagert, verkommert en ver dort, maar wij merken het niet. Maar als Gods Geest in ons komt, als het Woord Gods ons aanspreekt, als wij in rekening komen te staan met God, verandert alles. Nu komt de verzorging van onze ziel op de voorgrond. Nu gaat het niet meer in de eerste plaats om de dingen van het lichaam, nu worden wij bekommerd over onze ziel: „Ik sprak tot mijn ziel, doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?" En juist Christus' opstanding spreekt van die rechtvaardiging van de zon daar door God. Het kruis spreekt van ondergang, vloek en eeuwige verdoeme nis. Vreselijk is het te vallen in de han den van de levende God! Maar ditzelfde kruis, gezien bij op- standingslicht dóet de levendgemaakte zondaar zingen: „Gij vindt in gunst en niet in wraak Uw lust. De hitte van Uw gramschap is geblust". Wat een blijde psalm voor een mens die door zijn schuld verteert, bij God redding zoekt; die dorst naar die gees telijke vrijspraak. Iemand die naar water dorst, weet wat water is. Iemand die naar recht vaardigheid dorst, weet wat rechtvaar digheid is. God leert het hem hoe hij rein stond in onze vader Adam. Het ge mis van die zalige gemeenschap met Tijdens de drukke Paasdagen kreeg het, anders zo rustige Ouddorp alvast een voorproefje van de verkeersdrukte die het in het komende zomerseizoen weer te verwerken krijgt. In de ring rondom de grote kerk stonden de auto's dicht tegen elkaar op de daar aanwezige par- keerstroken gedrukt terwijl op honderd meter afstand een groot parkeerterrein met een capaciteit van 250 auto's nog tevergeefs op belangstelling wachtte. Het parkeerterrein in aanleg werd met de Pasen voor een gedeelte opengesteld. Verwacht wordt dat het nog voor juni geheel kan worden opgeleverd waarmee Ouddorp dan wel bijzonder gebaat zal zijn temeer omdat dan waarschijnlijk voor de Ring een parkeerverbod van kracht wordt. De bekende blauwe bor den zullen de toerist dan de weg naar het terrein wijzen. Oplossing van het nijpende parkeerprobleem in deze vorm is het gemeentebestuur het kapitale be drag van 182.000,— waard gebleken! God, door een last van zonde en plagen, wordt hem ondragelijk. Maar nu is Jezus opgewekt en hierin vrij verklaard van de zonde. Zo zijn nu ook vrij, allen die Hem door een op recht geloof zijn ingeplant! Hier moet de ziel in doordringen met al haar krachten. Hier ligt ook de bron van het ware nieuwe leven. Want deze over winning gaat ziel en lichaam aan. In de bange strijd tussen ziel en lichaam, bracht Jezus Zijn lichamelijk bestaan ten offer. Het lichaam moest de ziel dienen. En dit slaat nu rechtstreeks op onze levensworsteling. Van de ene zijde is er wat het lichaam vraagt en van de andere kant eist de ziel dat het lichaam haar dient. Pas wanneer de ziel over het lichaam triumpheert, krijgt ook het lichaam haar heerlijkheid weer terug. Hij die dood geweest is staat op met een verheerlijkt lichaam. Dit zoeken van de dingen, die boven zijn maakt de ziel weer vrij. Terwijl al het bezorgd gesloof voor het lichaam, in zijn breedste verbanden, de ziel steeds meer verarmt en kluistert. Schier alle geestelijke doodsheid en dofheid komt voort uit het toegeven van het lichaam, uit het koesteren van het vlees. Terwijl het onderwerpen van het lichaam door de ziel, weer innerlijk wasdom en ware levensvreugde schenkt. Dit roept ons Pasen toe! Ja, bovenal, „zoekt de dingen die niet gezien woe den", dat zijn de eeuwige dingen. Zoekt de kracht van de opgestane Christus te kennen om Hem te mogen volgen, Zijn dood gelijkvormig worden de, opdat zo het eeuwigheidslicht over uw pad gaat schijnen en de Morgenster opga in uw harten. Leer mij naar Uw wil te hand'len, 'k Zal dan in Uw waarheid wand'len, Neig mijn hart en voeg het saam tot de vrees van Uwe naam. Heer, mijn God, ik zal U loven. Heffen 't ganse hart naar boven, 'k Zal Uw naam en majesteit eren tot in eeuwigheid. L. Huisman. In de leeftijd van 57 jaar is maan dagmorgen, Tweede Paasdag, in het ziekenhuis te Dirksland overleden, de heer L. F. Kloppers, architect te Mid- delharnis, en wonend te Ouddorp. De heer Kloppers werd eind februari, tij dens een vakantie in Oostenrijk door een hartaanval getroffen. Na enigerma te te zijn hersteld werd hij in het zie kenhuis te Dirksland opgenomen. Hij leek aanvankelijk te herstellen doch on verwacht trad maandagmorgen de dood Louwerens Fredrik Kloppers werd in 1911 in Rotterdam geboren. In 1945 kwam hij als ambtenaar van het Minis terie van Wederopbouw naar Flakkee. In 1946 vestigde hij zich als architect in Middelharnis. Onder architectonische leiding van dhr. Kloppers zijn na die tijd op ons eiland vele bouwwerken tot stand gekomen, waaronder scholen, verenigingsgebouwen, winkels, particu liere woningen en meer dan 1000 wo ningwet-woningen. Hij bracht zijn ar chitectenbureau tot grote bloei waarom uitbreiding van personeel en bureau- ruimte nodig werd, eind vorig jaar werd het nieuwe kantoor aan de Wügenlaan Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westd^k 36 Volgende week vrijdag 26 april zal in café „de Kok" te Sommelsdijk de (be sloten) oprichtingsvergadering plaats vinden van de afdeling Goeree-Over flakkee van de-Boerenpartij. Naar we vernamen zal dhr. Harmsen deze avond komen spreken en de richtlijnen tot op richting aangeven. Wanneer de oprich ting inderdaad een feit wordt, dan zal Flakkee in het vervolg ook bij de raads verkiezingen met de Boeren rekening hebben te houden. Overigens lijkt op Flakkee de Boerenpartij op haar retour te zijn maar niets is zo onberekenbaar als een verkiezingsuitslag. Vooral raadsverkiezingen zijn van velerlei (vooral plaatselijke) factoren afhanke lijk. In 1963 behaalde de Boerenpartij op Flakkee 4,32% van het aantal uit gebrachte stemmen bij de toen gehou den Kamerverkiezingen. Bij de Staten verkiezing van 1966 liep dat percentage op tot 6,7 om bij de Kamerverkiezingen in 1967 tot 2,6"/o terug te lopen. in gebruik genomen. De overledene was vice-consul van het Nederlands Archi tecten genootschap iri het rayon Rotter dam-Dordrecht. De heer Kloppers had ook interesses op ander terrein. In 1958 werd hij eige naar van het gerenommeerde hotel, café, restaurant „Duinzicht" te Oud dorp. De teraardebestelling heeft vanmid dag vrijdag te Ouddorp, onder grote belangstelling plaats gehad.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1