Prinses Margriet Francisca
is Moeder geworden
Ouddorp kreeg voorproefje voor de zomer
Het drama van
Memphis
Meditatie
Kruider
J. KEUYEinnR
overleden
Vrijdag 19 april 1968
No. 3679
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavorid
BOUWMATT]RIAT>EN
Dirksland
Xelef. 333
Aluminium jaloezieën
Laat deze nu plaatsen.
Erkend Luxaflex dealer:
0<»tdijk sa—61
SOMMELSDIJK
Nieuw parkeerterrein
open gesteld
A.S. zaterdag kan iedereen, die bij mij zijn tank laat vullen
TWEE BORRELGLAASJES
meenemen, zolang de (grote) voorraad strekt.
En waarom niet? U tankt tóch de beste benzine die er te koop is
U kunt nog f 1000,winnen ook, ai is de kans op 2 cent groter.
Maar het kan ook f 1,zijn, of f 10,of 100,De kans neemt
U in ieder geval kosteloos mee.
IVBobiistation „DE RONDE BOOIVI''
LANGEWEG - SOMMELSDIJK
S. V. d. VALK.
Arciiitect
L. F. Kloppers
Fruitmanden en Fruitbakjes
„De Frultcentrale"
MIDDELHARNIS
Boerenpartij op
Goeree-Overflakkee
in opricliting
PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sonunelsdijk
Tel. (01870) 2629, na 6 uiir 's avonds TeL 20 25 Giro 167930
ABONKTEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
2
Bij het innemen van een standpunt
ake het rassenvraagstuk komt men
oor verschillende moeilijkheden te
taan. In theorie of beter gezegd in
rincipe kan men aannemen dat wij op
rond van de schepping van de mens-
eid uit één mensenpaar ervan moeten
itgaan, dat alle mensen, van welke
uidskleur ook, gelijkwaardig zijn en
at dus discriminatie ongeoorloofd is.
it betekent dus, dat men geen „kleur-
ens" mag hanteren, zoals dit met na-
e in de V.S. nog op brede schaal ge-
chiedt.
Over de principiële kant kan onder
ns weinig verschil van mening bestaan,
e moeilijkheden liggen meer op prak
tisch terrein en er spelen daar allerlei
"actoren een rol, zoals sociale, psycho-
ogische, politieke en andere. Zo is b.v.
in het Zuiden van de V.S., waar de
tegenstelling altijd het sterkst is ge-
eest, de negerhaat het grootst bij de
groep van de arme blanken, die de ne
ger als goedkope werknemer dus als
GE1B.O
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
concurrent vrezen. Deze factor is soci
aal van aard. Intellectuelen zijn over 't
algemeen eerder geneigd meer abstract
en idealistisch te redeneren en in prin
cipe de gelijkwaardigheid niet te ont
kennen, maar de toepassing ervan in
de praktijk stuit bij menigeen toch op
weerstanden. Huwelijken van blanken
met negervrouwen of omgekeerd roe
pen niet alleen in Amerika, maar ook in
Europese landen veelal een grote weer
stand op. Elk ras heeft een instinct tot
zelfbehoud en daarom vinden velen, dat
een infiltratie van negerbloed in het
blanke ras ongewenst is. Daar komt bij,
dat bij een vermenging van blanken en
negers de laatsten dominant zijn d.w.z.
overheersend in deze zin, dat de afstam
melingen van de vermenging groten
deels negerkenmerken hebben. Daar
door is het zo, dat wanneer tussen
blank en zwart huwelijken zouden
plaats vinden in evenredigheid met hun
aantallen in de bevolking na zekere
tijd het blanke ras volledig zou zijn
verdwenen. Dit wordt door vele strij
ders voor rassengelijkheid vergeten.
Ondanks alle beginselen en theorieën
is het niettemin zo, dat de overgrote
meerderheid van de blanken in de prak
tijk toch blijft discrimineren op bepaal
de punten. Er blijft, ook al is er geen
bezwaar om met negers om te gaan
toch altijd een grote weerzin tegen hu
welijken met negers. In Nederland
pleegt men op dit gebied in theorie zeer
democratisch en ruimdenkend te zijn,
maar we zouden wel eens willen zien
hoe de situatie zou zijn wanneer er in
ons land 10 of 20''/o negers zouden le
ven. We geloven niet, dat er dan van
'enigerlei apartheid absoluut geen spra
ke zou zijn. Wij menen dat dan zou
blijken, dat uiteindelijk de natuur ster
ker is dan de leer. We zouden dan eens
zien hoevelen er tegenstander zouden
zijn van een volledige integratie, niet
direct uit principe, maar vanwege soci
ale en vooral psychologische factoren.
We hebben namelijk te maken met
concrete mensen en niet met een geïde
aliseerd eenheidstype. De waarheid is,
dat elk menselijk wezen het gelukkigst
is in de eigen familiekring, dat de fa-
nülie het gelukkigst is in de eigen ge
meenschap en dat iedere gemeenschap
het gelukkigst is in een eigen nationale
staat. Dat geldt voor elk ras. Daarom
is de rassenkwestie grotendeels te her
leiden tot een sociologisch probleem.
Binnen een volk van enkel blanken
wordt tot op zekere hoogte ook apart
heid aangetroffen. Er is nu eenmaal een
natuurlijke tendens naar groepering
van soort bij soort op grond van be
roep, ontwikkeling, maatschappelijke
status etc. Dit heeft met discriminatie
niets te maken. Wanneer nu in een be
paald land verschillende rassen leven,
die zeer sterk uiteenlopen in peil van
beschaving en ontwikkeling, in levens
wijze, zeden en gewoonten, dan is het
een zeer natuurlijke zaak, dat er een
soort apartheid ontstaat. Het streven
naar een kunstmatige eenheidsmens is
altijd nog tot mislukking gedoemd ge
weest. Wanneer er in een bepaald land
een situatie gegroeid is door historische
omstandigheden, zoals in Amerika door
de massale import van negers uit Afrika
waar ze toch eigenlijk thuis horen, dan
Wordt er een probleem geschapen dat
niet met het poneren van theologische
en humanistische stellingen kan worden
opgelost om de eenvoudige reden, dat
hierin psychologische factoren een enor
me rol spelen. Wij kunnen ons heel goed
voorstellen, dat in landen als Zuid-Afri-
Ka_^en in de zuidelijke staten van de
v.b waar een lager of zeer laag ont
wikkelde negerbevolking woont, vooral
wanneer deze in de meerderheid is of
door een hoger geboortecijfer deze op
weg is te verwerven, de blanken maat
regelen pogen te nemen om zich te
handhaven. De zelfhandhaving en de
eis van zelfbehoud kan terecht als een
zedelijke plicht worden gevoeld.
Wij menen daarom, dat het rassen-
Probleem veel genuanceerder moet wor
den gezien dan veelal geschiedt door
onpraktische ideaUsten.
Toegegeven moet worden, dat het in
ae praktijk een ontzettend moeUijk
Zo rondom de laatste dagen van april en de eerste dagen van mei z^n de
vlaggen haast niet van de stok. Gisteren vlagde Nederland omdat er in
het gezin van H.K.H. Prinses Margriet Francisca; een zoon geboren is. Dat
geeft reden tot grote dank voor de jonge ouders, voor H.M. de Koningin
en de Prins-Gemaal, m,aar ook voor het hele Nederlandse volk. Dat de
moeder bq de geboorte van dit kind gespaard is gebleven, en dat moeder
en kind het uitstekend maken, is geen vanzelfsprekende zaak.
Het is een verblijdend verschijnsel dat wij in deze dagen van spanning,
van zichtbare en onzichtbare strijd, dagen waarin zo vele vraagstukken
van allerlei aard hoofden en harten in beroering brengen onze aandacht
kunnen besteden aan het feit dat er een zoon geboren is in het gezin van
H.K.H. Prinses Margriet Francisca.
Wij zijn er verheugd over dat in twee jonge gezinnen in onze koninklijke
familie gezinsuitbreiding plaats heeft. De Oranjeboom krijgt er dus in de
lente van 1968 weer een nieuwe loot bij. De aloude stamboom krijgt weer
meer takken en wordt steeds voller.
Wij wensen H.K.H. Prinses Margriet Francisca en haar echtgenoot van
harte geluk met de geboorte van hun zoon, die dus de titel krijgt van
Prins van Oranje - van Vollenhoven.
Gezinsvermeerdering is voor alle jong getrouwde mensen een zeer be
langrijke gebeurtenis. Er ligt tussen ouders en kinderen een tere en innige
band. In het kind staat om zo te zeggen, het leven der ouders zelfs ver
jongd voor hun ogen. Het is één bloed dat door hun eigen aad'ren en die
der kinderen vloeit.
Wij spreken tenslotte de wens uit dat de jonggeborene op het paleis Het
Loo voorspoedig zal opgroeien, een sieraad zal worden voor zijn ouders
en de gehele koninklijke familie en later zich met hart en ziel zal geven
voor de belangen van land en volk.
Ooltgensplaat, 17 april 1968.
De Secretaris van de Bond van Chr. Oranjeverenigingen in Nederland,
P. BOM.
probleem is. Dit klemt te meer omdat
de negers in de V.S. de laatste jaren
steeds zelfbewuster worden en onder
leiding van hun voormannen, van wie
dr. Martin Luther King de meest be
kende en prominente was, zeer fel en
dynamisch gingen optreden. Zij voelen
zich echte Amerikanen en hebben ook
bewezen dit te zijn. In de beide wereld
oorlogen, vooral in de laatste hebben ze
in de aparte negerregimenten dapper
meegestreden, met name in de bittere
gevechten tegen de Japarmers op de
eilanden in de Stille Oceaan, waar ze
veel roem hebben geoogst. Vooral door
hun bijdrage aan de oorlogvoering zijn
ze meer bewust geworden en eisen ze
vastberaden gelijkwaardigheid met de
blanken. Die hebben ze nog steeds niet
volledig. In de zuidelijke staten worden
ze uit een sociaal oogpunt geduld en
economisch zelfs gewaardeerd, maar
verder gaat het veelal niet. In de noor
delijke staten is men over 't algemeen
soepeler, maar ook daar is de blanke
nog steeds voor een zekere mate van
rassenscheiding. Gemengde woonbuur
ten b.v. acht men uit den boze. Zodra
zich in een blanke straat een neger ves
tigt, verhuizen zijn blanke buren. De
lege huizen worden ingenomen door ne-
gergezirmen en het duurt niet lang of
de hele straat is eengekleurde buurt
geworden met een voor de huiseigena
ren noodlottige daling van de huur
waarde. We lazen dit in een boek van
de bekende professor P. J. Bouman, ge
titeld „Volk in beweging", dat handelt
over de problemen van de V.S., waarbij
we ons echter afvragen waarom dan die
huiseigenaren hun huizen aan negers
verhuren. Ze zullen toch wel niet zo
idealistisch zijn terwille van de negers
met minder inkomsten genoegen te ne
men.
Na deze korte beschouwingen over de
rassenverhoudingen in de V.S. naar
aanleiding van de moord op ds. King
kunnen we vaststellen dat het probleem
nog lang niet is opgelost. De regering
zal wel pogen de negers meer en betere
rechten te geven, de discriminatie tegen
te gaan enz. maar de moord zal de ver
houdingen vanzelfsprekend weer ver
scherpt hebben, doordat veel negers de
geweldloosheid van King zullen afval
len. Het is te hopen, dat men van
weerszijden kans zal zien de tegenstel
lingen te verzachten en voorzover dit
thans mogelijk is, de gevolgen van de
moord voor de verhouding der rassen
te neutraliseren, want blanken en zwar
ten moeten in één staat gezamenlijk
verder.
GEESTELIJKE OPW£:XSINt.
Indien gq" d n ïks' C&sistus op
gewekt zijt, LSv 'e dingen
die boven zijn,Col. 3 vers 1.
Pasen spreekt van de verrijzenis van
Jezus' lichaam. Pasen wijst ons op de,
opstanding der doden.
Eens zullen wij allen opstaan uit het
graf. Waar wij ook begraven zijn, de
stem van God zal alle doden oproepen.
De zee zal haar doden wedergeven. Wij
allen zullen vergaderd worden voor
Gods rechterstoel.
Hij, die uit de doden is weergekeerd,
heeft het ons verzekerd. Als de heme
len zullen weggerold worden, de ele
menten der aarde brandend zullen ver
gaan, dan zal de Zoon des mensen an
dermaal gezien worden op de aarde.
Hoe vreselijk zal die dag zijn voor al
le spotters met de opstanding, die hier
geleefd hebben alleen voor eten en
drinken, voor brood en spelen!
Maar ook zal die dag vreselijk zijn
voor degenen, die wel wisten en geloof
den dat er een opstanding der doden
was, maar die zoveel met de aarde be
zig geweest zijn dat ze geen tijd had
den om het opstandingsleven hier reeds
te begirmen! Want hoewel het waar is
dat wij niet mogen vooruitgrijpen op de
eeuwige gelukzaligheid, in die zin alsof
het aardse niets meer voor ons lichaam
te betekenen had, zo is het even waar
dat het hemelleven op aarde begint.
Niemand zal ten hemel ingaan die hier
niet smaakt de beginselen der eeuwige
vreugde.
Pasen heeft grote betekenis voor ons
lichaam, ny weten wij, het zal herrijzen!
Maar Pasen mag niet slechts beteke
nis hebben voor een toekomst die mis
schien nog tientallen of honderdtallen
jaren op zich laat wachten. Gods Woord
zegt: Indien gij dan met Christus op
gewekt zijt (dus niet zult worden) zo
zoekt de dingen die boven zijn. Vóór
onze bekering tot God staat het lichaam
met al wat daarbij behoort, op de voor
grond. Al onze gedachten zijn dan ge
richt op de verzorging en onderhouding
van ons leven in de tijd. Wij laten dan
onze ziel maar verhongeren. Zelfs in
ons gebed, in ons luisteren naar de
preek, onder het lezen uit de bijbel, zijn
onze gedachten met het aardse bezig.
Wij bedenken dan wat des vleses is. On
ze ziel vermagert, verkommert en ver
dort, maar wij merken het niet.
Maar als Gods Geest in ons komt, als
het Woord Gods ons aanspreekt, als wij
in rekening komen te staan met God,
verandert alles. Nu komt de verzorging
van onze ziel op de voorgrond. Nu gaat
het niet meer in de eerste plaats om de
dingen van het lichaam, nu worden wij
bekommerd over onze ziel: „Ik sprak
tot mijn ziel, doorziet gij uw lot? Hoe
zult gij rechtvaardig verschijnen voor
God?"
En juist Christus' opstanding spreekt
van die rechtvaardiging van de zon
daar door God. Het kruis spreekt van
ondergang, vloek en eeuwige verdoeme
nis. Vreselijk is het te vallen in de han
den van de levende God!
Maar ditzelfde kruis, gezien bij op-
standingslicht dóet de levendgemaakte
zondaar zingen: „Gij vindt in gunst en
niet in wraak Uw lust. De hitte van
Uw gramschap is geblust".
Wat een blijde psalm voor een mens
die door zijn schuld verteert, bij God
redding zoekt; die dorst naar die gees
telijke vrijspraak.
Iemand die naar water dorst, weet
wat water is. Iemand die naar recht
vaardigheid dorst, weet wat rechtvaar
digheid is. God leert het hem hoe hij
rein stond in onze vader Adam. Het ge
mis van die zalige gemeenschap met
Tijdens de drukke Paasdagen kreeg het,
anders zo rustige Ouddorp alvast een
voorproefje van de verkeersdrukte die
het in het komende zomerseizoen weer
te verwerken krijgt. In de ring rondom
de grote kerk stonden de auto's dicht
tegen elkaar op de daar aanwezige par-
keerstroken gedrukt terwijl op honderd
meter afstand een groot parkeerterrein
met een capaciteit van 250 auto's nog
tevergeefs op belangstelling wachtte.
Het parkeerterrein in aanleg werd met
de Pasen voor een gedeelte opengesteld.
Verwacht wordt dat het nog voor juni
geheel kan worden opgeleverd waarmee
Ouddorp dan wel bijzonder gebaat zal
zijn temeer omdat dan waarschijnlijk
voor de Ring een parkeerverbod van
kracht wordt. De bekende blauwe bor
den zullen de toerist dan de weg naar
het terrein wijzen. Oplossing van het
nijpende parkeerprobleem in deze vorm
is het gemeentebestuur het kapitale be
drag van 182.000,— waard gebleken!
God, door een last van zonde en plagen,
wordt hem ondragelijk.
Maar nu is Jezus opgewekt en hierin
vrij verklaard van de zonde. Zo zijn nu
ook vrij, allen die Hem door een op
recht geloof zijn ingeplant! Hier moet
de ziel in doordringen met al haar
krachten. Hier ligt ook de bron van het
ware nieuwe leven. Want deze over
winning gaat ziel en lichaam aan.
In de bange strijd tussen ziel en
lichaam, bracht Jezus Zijn lichamelijk
bestaan ten offer. Het lichaam moest de
ziel dienen. En dit slaat nu rechtstreeks
op onze levensworsteling. Van de ene
zijde is er wat het lichaam vraagt en
van de andere kant eist de ziel dat het
lichaam haar dient. Pas wanneer de ziel
over het lichaam triumpheert, krijgt
ook het lichaam haar heerlijkheid weer
terug. Hij die dood geweest is staat op
met een verheerlijkt lichaam.
Dit zoeken van de dingen, die boven
zijn maakt de ziel weer vrij. Terwijl al
het bezorgd gesloof voor het lichaam, in
zijn breedste verbanden, de ziel steeds
meer verarmt en kluistert. Schier alle
geestelijke doodsheid en dofheid komt
voort uit het toegeven van het lichaam,
uit het koesteren van het vlees. Terwijl
het onderwerpen van het lichaam door
de ziel, weer innerlijk wasdom en ware
levensvreugde schenkt.
Dit roept ons Pasen toe! Ja, bovenal,
„zoekt de dingen die niet gezien woe
den", dat zijn de eeuwige dingen.
Zoekt de kracht van de opgestane
Christus te kennen om Hem te mogen
volgen, Zijn dood gelijkvormig worden
de, opdat zo het eeuwigheidslicht over
uw pad gaat schijnen en de Morgenster
opga in uw harten.
Leer mij naar Uw wil te hand'len,
'k Zal dan in Uw waarheid wand'len,
Neig mijn hart en voeg het saam
tot de vrees van Uwe naam.
Heer, mijn God, ik zal U loven.
Heffen 't ganse hart naar boven,
'k Zal Uw naam en majesteit
eren tot in eeuwigheid.
L. Huisman.
In de leeftijd van 57 jaar is maan
dagmorgen, Tweede Paasdag, in het
ziekenhuis te Dirksland overleden, de
heer L. F. Kloppers, architect te Mid-
delharnis, en wonend te Ouddorp. De
heer Kloppers werd eind februari, tij
dens een vakantie in Oostenrijk door
een hartaanval getroffen. Na enigerma
te te zijn hersteld werd hij in het zie
kenhuis te Dirksland opgenomen. Hij
leek aanvankelijk te herstellen doch on
verwacht trad maandagmorgen de dood
Louwerens Fredrik Kloppers werd in
1911 in Rotterdam geboren. In 1945
kwam hij als ambtenaar van het Minis
terie van Wederopbouw naar Flakkee.
In 1946 vestigde hij zich als architect in
Middelharnis. Onder architectonische
leiding van dhr. Kloppers zijn na die
tijd op ons eiland vele bouwwerken tot
stand gekomen, waaronder scholen,
verenigingsgebouwen, winkels, particu
liere woningen en meer dan 1000 wo
ningwet-woningen. Hij bracht zijn ar
chitectenbureau tot grote bloei waarom
uitbreiding van personeel en bureau-
ruimte nodig werd, eind vorig jaar werd
het nieuwe kantoor aan de Wügenlaan
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westd^k 36
Volgende week vrijdag 26 april zal in
café „de Kok" te Sommelsdijk de (be
sloten) oprichtingsvergadering plaats
vinden van de afdeling Goeree-Over
flakkee van de-Boerenpartij. Naar we
vernamen zal dhr. Harmsen deze avond
komen spreken en de richtlijnen tot op
richting aangeven. Wanneer de oprich
ting inderdaad een feit wordt, dan zal
Flakkee in het vervolg ook bij de raads
verkiezingen met de Boeren rekening
hebben te houden. Overigens lijkt op
Flakkee de Boerenpartij op haar retour
te zijn maar niets is zo onberekenbaar
als een verkiezingsuitslag. Vooral
raadsverkiezingen zijn van velerlei
(vooral plaatselijke) factoren afhanke
lijk. In 1963 behaalde de Boerenpartij
op Flakkee 4,32% van het aantal uit
gebrachte stemmen bij de toen gehou
den Kamerverkiezingen. Bij de Staten
verkiezing van 1966 liep dat percentage
op tot 6,7 om bij de Kamerverkiezingen
in 1967 tot 2,6"/o terug te lopen.
in gebruik genomen. De overledene was
vice-consul van het Nederlands Archi
tecten genootschap iri het rayon Rotter
dam-Dordrecht.
De heer Kloppers had ook interesses
op ander terrein. In 1958 werd hij eige
naar van het gerenommeerde hotel,
café, restaurant „Duinzicht" te Oud
dorp.
De teraardebestelling heeft vanmid
dag vrijdag te Ouddorp, onder
grote belangstelling plaats gehad.