In hei zicht van de Lange Jan
De Kwalileits
tandpasta
ORQGIS m öe „qouöen óelta"
Plaatselijk nieuws
Ingebruiiiname
gerestaureerd orgel
te Brouwersliaven
Insecten of Houtworm?
Brouwershaven - Ned. Herv. kerk
Etiquet'te
ZilitietsL FESTi f\ t
Oero
Zilduro
alle modellen uit voorraad leverbaar
I J. Keuvelaar zandpad 32 MiddelhamisTel. 01370-2157
Domein-verkoping
GROTE OPENBARE
SAIVIENKOIVIST
Adverteert in Eilanden-nieuws
Bladz. 2
„E I L A ND EN-NIEUWS"
Vrijdag 5 april igj,
Gekregen goed Onderlegd in
de Schrift Vertrouwd met de
„oudvaders".
Nog even dien ik
terug te komen op
de leesdienst in
verscheidene ker
ken. Als ik enigs
zins kleinerend
daarover gespro
ken heb, is dat
heus niet met op
zet geschied; het
was alleen de be
doeling om uit te
laten komen, dat
er een groot ver
schil is tussen het
gesproken en ge
lezen woord; dat
de leesdienst nooit dat kan geven dan
de „levende verkondiging" van het
Woord des Heeren, zoals men dat noemt.
Het gaat er maar om wie het ge
sproken woord brengt en welke persoon
een preek leest. En dan kan het ge
beuren, dat men meer gesticht wordt
door een preek van, laten we zeggen
driehonderd jaar geleden, dan door een
predikatie van een dominee, die er niet
„in" komt. Er kan wel eens geen bezie
ling zijn in het gesproken woord. In
voorgaande artikels is gewezen op het
grote waagstuk, om schakel te mogen
en moeten zijn tussen God en de ge
meente. Een dominee kan op zijn ma
nier wel een preek voorbereiden en de
uitleg kan heel best zijn, maar het kan
ontbreken aan de Geest, Die in alle
waarheid moet leiden. Daareven is het
woord „gesticht" gevallen: dat moeten
wij niet misverstaan, want het is niet,
dat er iets gemoedelijks gezegd wordt,
dat misschien heel aandoenlijk is voor
tere harten, maar waar toch niet van
stichten kan worden gesproken. Stich
ten wil zeggen: opbouwen, en hier is
het dan het opbouwen in het allerhei
ligst geloof. Arme leraar, die na enkele
jaren üitgepreekt is, zoals men dat
noemt; die geen oude en nieuwe din
gen uit het Woord weet op te diepen.
Men moet over de zogenaamde lees-
kerk nooit te min denken. Er zijn ouder
lingen geweest (en misschien zijn die er
nog wel), die onder hun werk op het
land met de gemeente bezig waren; die
krachtig bepaald werden bij een
Schriftwoord, dat steeds maar in de
gedachten bleef hangen; dat zo'n ouder
ling ineens wist: ik heb daar thuis een
preek over; die moet ik volgende zon
dag lezen. Het gebeurde ook, en het was
tot zegen voor één uit het midden van
de gemeente, en misschien ook nog voor
meerderen, maar van die één kwam de
ouderling het te weten. Er waren ouder
lingen, die een begrafenis moesten lei
den, en er zó mee tussen zaten, dat de
slaap de nacht van te voren van de
ogen week; dat in die nacht de Heere
Zijn Woord ging openen, zó, dat de man
de andere dag zijn mond maar te ope
nen had en het ging. De Heere bedient
Zich van mensenkinderen. En dan
kwam er na zo'n vóórgaan op een be
grafenis wel aanvechting van satan,
maar dat waren deze mensen gewoon.
Zij wisten wel dat er een duivel was en
dat die niet stil zat, vooral niet als het
Woord van God de boventoon had mo
gen ontvangen, inplaats van het woord
van een mens. Die ouderlingen waren
bang van het voorbeeld van Herodes,
waarvan men riep: een stem Gods en
niet van een mens! Die man werd van
de wormen gegeten, omdat hij God de
eer niet gaf. Die eenvoudige ouderlin
gen, die geregeld geroepen werden om
de kerkdienst te leiden, wisten wel dat
zij niet zoveel wijsheid bezaten, maar
dat de Heere wijsheid schonk op Zijn
tijd, op de tijd, dat zij het nodig hadden.
Het was alles gekregen goed: de genade
van God, maar ook de gaven, die zij
verkregen, om het volk vóór te kunnen
gaan. Soms waren die gaven opmerke
lijk groot, zodat er wel gezegd werd: er
zit wat onder die boerenpet of -hoed.
Maar dat was verkeerd uitgedrukt,
want het zat niet in het verstand, maar
het kwam uit de ziel.
Deze mensen waren heel goed onder
legd in de Schrift; daar leefden ze uit.
Ze kenden de „oudvaders" heel goed; zij
wisten de geschriften van deze oude
predikanten heel goed te lezen, omdat
zij zich er één mee gevoelden. Zij ge
loofden die godsmannen voor honderd
procent. Een ouderling was zó met
Smytegelt bezig geweest, dat hij vurig
wenste hem eens te horen. Maar dat
kon niet; hij hoorde hem toch in zijn
geschriften! En toch is het gebeurd, dat
de ouderling op een nacht droomde, dat
hij Smytegelt hoorde, zó duidelijk en
zo precies als in zijn preken, dat het
was of hij hem echt had gehoord.
Zulke dingen gebeurden vroeger. Mis
schien nu ook wel, maar daar hoor je
niet zo van.
Met Smytegelt waren de Zeeuwen
goed op de hoogte. De man of de vrouw
die 's zondags op de kinderen moest
passen, omdat deze nog te klein waren
om naar de kerk te gaan, las in de na
middag in de catechismusverklaring
van Smytegelt, de zondagsafdeling, die
aan de beurt was, naar de loop van het
jaar.
Misschien zeggen ze nu: dat werd
toch wel afgezaagd, altijd hetzelfde?
Dat moeten we niet zeggen; het kan
zijn dat de ene keer dit en de andere
maal dat eens post vatte op het hart,
naar gelang God dat wilde.
Door het zich verdiepen in die rijke
geschriften kregen deze mensen een ge
zonde kennis, en als de beleving er dan
nog bijkwam, was het een dubbele por
tie. Die dit bezaten waren opgeruimde
christenen; zij waren niet nauw in hun
ingewanden, zoals dat wel eens uitge
drukt wordt; zij veroorloofden zich al
les, als het maar geen zonde was tegen
God. Zij lieten het hoofd niet hangen
als een bies en spraken niet met een
gemaakte stem; zij waren eerlijk en op
de man af. Zij wisten heel goed een
ander te onderscheiden; zij kenden het
bedriegelijke van de man of de vrouw
te zijn voor een ander. Zij wisten het
verschil goed tussen ontroering en be
vinding. Zij spraken over krokodillen
tranen, die buiten Gods fles vallen. Zij
waren meer christen in het verborgen
dan in het openbaar, al getuigden zij
van Gods genade, als dat te pas kwam,
maar geenszins te pas en te onpas. Zij
wierpen de parels niet voor de zwijnen,
omdat zij bang waren, dat er met God
zou worden gespot. Zij gaven niet meer
uit dan zij bezaten, want zij hadden een
afschuw om van de mensen zalig ge
sproken te worden.
Veel van wat hier nu geschreven
staat, is gezet in de verleden tijd. Dat is
niet omdat het toen alleen echt was,
maar om ons er aan te spiegelen dat zó
de zaken toch dienen te liggen.
Het is gelukkig niet zó, dat er nu
geen echte bevinding is, maar er is ook
veel namaakchristendom. Dat is er al
tijd geweest en dat zal er ook blijven.
Voor ons allen zal blijven gelden:
Strijdt gij om in te gaan!
ZWERVER
'k Las pas een stukje in dit blad
waarin men wat geschreven had
uit Goederee's Gemeenteraad.
Als 't zo gegaan isinderdaad
dan mag daarvan gerust gezegd
men doet het daar beslist niet slecht.
Hoe is het moog'lijk... hoe bestaat 't,
en dat in een Gemeenteraad
't Geacht publiek van Goederee,
deel d' in de koffie daar niet mee.
Terwijl de Raad van 't kostlijk nat
genoegelijk te drinken zat...
zat het Publiek (wel niet zoveel)
versmachtend met een droge keel,
zodat de geur van 't heerlijk vocht
het „reukorgaan" slechts strelen
mocht.
Maar stil berustend in hun lot
begerig kijkend naar de pot
hoe dat die steeds z'n rondjes nam
maar steeds verdween zoals ze kwam...
En als ze kwamde hoop herrees...
Verdween de pot... dan steeg de vrees;
want nimmer kwam die „koffie-tuit"...
de richting van 't publiek eens uit...
Dit moet dus, zo ging 't door mijn brein
Nu de ,,Tantalus-kwellüig" zijn.
Zoiets is virerk'lijk ongehoord
„discriminerend" in één woord.
En dat nog 'wel in een „gebied"
waar men zo graag veel „vreemden"
ziet.
Want hoe men dit dan ook weerlegd,
er kan geen goed woord van 'gezegd...
Dan vraag 'k daarbij nog bovendien...
heeft niemand van de Raad 't gezien,
dat het Publiek werd „genegeerd".
Dat men dan zoiets „tolereerd".
Geacht publiek van Goederee
doe hier voortaan uw voordeel mee...
en neem... gegarandeerd succes...
Uw toevlucht tot de „thermo fles".
J. S.
3:5:^S;5S5SS!S!:^S!£5:5£ftRSSS;5®Ss^SSS3
SOMMELSDIJK
Dammen. Uitslagen damvereniging
„Denk en Zet" van mandag 25 maart.
Afd. I:
J. Dekker P. Noordijk 2—0
C. Zoon K. Vis 0—2
J. Lodder I. Koese 11
F. Noordijk B. Vis 2—0
Afd. Hl:
W. V. Dongen H. Noordijk 2O
A. V. Gulik C. V. Binsbergen O2
L. V. d. Veer
A. Jongejan -
J. V. Nimwegen 2O
J. Verbiest
0—2
...en niet duurder dan andere
STELLENDAM
Muzikale rondgang. Op zaterdag 6
april zal bij gunstig weer een muzika
le rondgang worden gemaakt door de mu
ziekvereniging „De Hoop" met mede
werking van de drumband Nieuw
Leven". We starten om 6 uur vanaf
het Haegse Huus. Het is de bedoeling
om op deze wijze tenminste eens per
maand gedurende het zomerseizoen
naar buiten te treden.
Concoursen. De Ger. gem. Zangver.
„Soli Deo Gloria" (dir. C. C. van den
Heuvel) is voornemens om op zater
dag 29 juni deel te nemen aan het
Zang- en Muziekconcours, uitgeschre
ven door het Mannenkoor „Die Gouwe
Sanghers,, te Boskoop in concertzaal
„Florida" aldaar. Zij komt uit in de
afd. Uitmuntendheid met als verplicht
nummer: „Se gehst du nun, mein Jesu,
hin" van G. A. Homilius en als vrij
niimmer: Zoals Mozes de slang in de
woestijn verhoogd heeft (Joh. 3 14
15) van Melchior Franck.
Benoemd. Met ingang van 15 april
a.s. is tot hoofd der Chr. School op
Goedeereede-Havenhoofd aangesteld
■dhr. van Alphen, onderwijzer aan de
Ned. Herv. School. In zijn plaats is per
1 juni benoemd mej. G. v. d. Bok van
Goedereede, thans leerlinge aan de
kweekschool „De Driestar" te Gouda.
In de tussen periode zal tijdelijk
worden waargenomen door mevr. Lips
alhier.
Terug. De f am. Elskot is na een jaar
van familie bezoek in Nieuw Zeeland
en Australië weer terug gekeerd op
Stellendam.
Concours. De muziekvereniging „De
Hoop" is voornemens deel te nemen
aan het Federatief muziekconcours uit
geschreven door de muziekver. „Nieuw
Leven" te Angerlo (Gld.) op zaterdag
15 juni. Zij komt uit in de afd. Uit
muntendheid.
OUDDORP
OLIEBOLLENDAG
A.s. zaterdag 6 april beleeft Ouddorp
een Oliebollendag! De Oranjevereniging
beschikt over een heel gering kassaldo
en door de verkoop van oliebollen hoopt
men de bodem van de kas weer te kun
nen bedekken. De Ver. doet daarom
een beroep op alle gezinnen een of
meerdere zakjes van de verse waar af
te nemen opdat zij op het a.s. Konin--
ginnefeest kan doen wat er van haar
verwacht wordt. Zaterdag dus oliebol
lendag; let op de auto's waarmee de
bollen door de dames aan de man
worden gebracht.
Paasverzüvering vakantiebonnen van
de Landbouw. Van vrijdag 5 tot en met
zaterdag 13 aprU kunnen landbouw-
bonnen worden ingeleverd tot een be
drag van f 180,bij D. v. d. Linde,
Julianaweg 22.
Geslaagde schoolavond. Donderdag
j.l. gaf de O.L. school een zeer ge
slaagde schoolavond die door de ge
nodigden o.a. burgemeester en wethou
ders en ouders zeer gewaardeerd is
geworden. Alle klassen voerden onder
leiding van hun onderwijzer een door
hen zelf ingestudeerd stukje op. Het
verloop was vlot en beschaafd, in zijn
geheel een avond om op terug te zien.
OUDE TONGE
Het verzilveren van vakantiebon
nen van de landbouw voor de aan
staande feestdagen zal plaats hebben
op zaterdag 6 april a.s. van nam. 6 t.m.
8 uur tot een bedrag van f 180,bij
de penningmeester ran de N.C.A.B. L.
Brinkman, Bernhardstraat 1 alhier.
Ouderavond Chr. School. Dinsdag
avond hield de chr. school haar jaar
lijkse ouderavond. In de feestelijke in
gerichte aula waren een honderd va
ders en moeders met de leerlingen van
klas 56 bij elkaar gekomen. De voor
zitter dhr. J. Heijboer verrichtte de
opening, waarna mej. Kwant, direc
trice van de chr. Nijverheldschool voor
meisjes uit Bruinisse sprak over de
mogelijkheden voor meisjes die dit on
derwijs volgen.
Na de pauze genoten de ouders van
een door de leerlingen van klas 5 en 6
uitgevoerd paasdeclamatorium. Juffr.
Dalebout vertelde darana het paasver-
haal „Pasen 1945".
Het hoofd der school dhr. J. W.
Schaap, vertelde nog dat alle leerlin
gen voor de schriftelijke verkeersproef
waren geslaagd, waarop een voor de
leerlingen welverdiend applaus klonk.
De mededeling dat het aantal leerlin
gen in Augustus wellicht met 7 a 8 zal
vermeerderen, ontlokte opnieuw een
spontaan applaus.
Met psalmgezang en gebed werd de
ze mooie avond weer besloten.
Bespreking Mattheus Passion. Za
terdag 6 april sav. half acht houdt de
organist Bas Wijnands een bespreking
aan de hand van grammofoonplaten
van de Mattheus Passion van J. S.
Bach. Iedereen die belangstelling heeft
is welkom op het adres Kerkring 24 te
Oude Tonge.
OOLTGENSPLAAT
Oudpapier voor S.V. „Delta". De
Sportvereniging „Delta" organiseert za
terdag 6 april (dus morgen) een oud
papier actie. De opbrengst is bestemd
voor versteviging van de kas. Beleefd
wordt verzocht oude kranten, tijdschrif
ten, etc. gereed te leggen, waardoor het
ophalen een vlug verloop kan hebben.
Inwisselen vakantiebonnen. Zater
dag 6 april des nam. van 2 tot 4 uur
bestaat er gelegenheid om bij de pen
ningmeester van de N.C.A.B., de heer
A. Kromdijk, Kastanjestraat 16, al
hier, vaikantiebormen in te wisselen
met opdruk: „Geldig tot 30 april 1968",
tot een bedrag van ten hoogste f 180.
Bibliotheek „Elthato". In verband
met Goede Vrijdag zal er gelegenheid
zijn in „Elthato" boeken te ruilen op
donderdag 11 april, des nam. van 6 tot
7 uur.
Tijdrede voor de S.G-P. Op woens
dag 10 april a.s. des nam. 7.30 uur zal
ds. J. P. Verkade, hervormd predi
kant te Nieuwe Tonge in het kerkge
bouw van de Geref. Gemeente een
tijdrede houden voor de Kiesvereniging
van de S.G.P.
OOSTFLAKKEE
Benoemingen. In de vacature B. P.
Carol, die naar Capelle a.d. IJssel ver
trekt, is met ingang van 1 juli a.s. be
noemd tot Commies ter gemeentesec
retarie, afd. Financiën, de heer R. Jans
sen te Rijnsbergen (N.B.) De heer A.
A. van Peperstraten, technisch ambte
naar Ie klas bij de Technische dienst
Oostflakkee is met ingang van 1 juli
a.s. in gelijke functie benoemd te Loon
op Zand.
Door de Stichting Zwembad „Pe
Singel" is met ingang van 15 mei a.s.
tot badmeesteres benoemd, mej. Ria
Tieleman te Nieuwe Tonge; met in
gang van dezelfde datum is als kassiëre
benoemd, mevr. N. van Putten-Malie-
paard te Ooltgensplaat.
C. KARDUX
Dirksland - TeL 219
Het smaakvol gerestaureerde en aan
de ruimte aangepaste orgel in de Ned.
Herv. Kerk te Brouwershaven wordt
op zaterdag 6 april 's middags om 3
uur door P. D. Everwij k uit Emmeloord
(organist ten tijde van de watersnood)
in gebruik genomen. Een herdenkings
woord zal worden gesproken door prof.
dr. Sperna-Weiland te Amstelveen, die
in 1953 predikant der Herv. Gem. van
Brouwershaven was.
De Inspecteur der domeinen te Dordrecht, Buiten
Walevest 11, telefoon 01850 - 30044 zal op woens
dag 17 april 1968 des voormiddags te 10.30 uur in
Café - Restaurant Americain, Groenmarkt 53 te
Dordrecht in het openbaar bij inschrijving ver
kopen: diverse overcomplete goederen, w.o.
9000 vlakke betonblokken, afmetingen 0,40 x 0,40
X 0,15 m. en 1400 dennepalen, lang 3 meter,
kop 0 10 - 12 cm.
De goederen zijn aanwezig bij de heuvel van de
Kroningspolder onder Dirksland.
Kavellijsten en voorwaarden worden op aan
vraag kosteloos verstrekt.
van de Hulpcentrale van A.R. Kiesverenigingen
op maandag 8 april 's laivonds om 7.30 uur in
„Jeugdhaven" te MiddeUiarnis.
Spreker: dhr. M. W. Schakel, lid van de 2e kamer
Onderwerp: De politiek in stroombeweging.
Ieder is hartelijk welkom.
Gelegenheid tot discussie.
Het bestuur.
Evenals vele oude kerken heeft ook het indrukwekkend kerkgebouw van
de Ned. Herv. Kerk te Brouwershaven een boeiende geschiedenis.
Omstreeks het jaar 1350 werd met de bouw begonnen (het oudste deel
van de kerk is het basiliek als uitgevoerde koor dat rond 1450 is voltooid).
Uit deze tijd dateert ook de bouw van het weidse hallenschip, waarvan de
fraaie „ziende" kap opvallend is. (zichtbare houten binnenconstructie van
het dak). Van 1876 - '92 werd de kerk van buiten gerestaureerd.
Door de ramp van 1953 ontstond zware schade aan het kerkgebouw.
Er volgde een algehele restauratie, die in 1963 werd voltooid.
Het orgel:
Men neemt aan dat het orgel, dat in 1557 voor de Ned. Herv. Kerk van
Brouwershaven werd gebouwd, door Hendrik Niehoff ('s-Hertogenbosch)
is geleverd.
Van dit instrument is alleen de orgelkas nog aanwezig, terwijl het oor
spronkelijke binnenwerk vermoedelijk in de 19e eeuw is verdwenen.
Op 1 december 1892, dus na de restauratie van 1876 - '92, werd „het or
gel met speelwerk en balgen" (toen al niet meer in originele staat) ver
kocht aan het Rijksmuseum te Amsterdam.
Deze insteUing stond het instrument in 1901 in bruikleen af aan de Ned.
Herv. Kerk te Brouwershaven.
In opdracht van Monumentenzorg werd de orgelkas geheel gerestaureerd
en betreffend het Hoofdwerk voorzien van een geheel nieuw binnenwerk.
Helaas moest, om financiële reden, de kas van het rugwerk leeg blijven.
Genoemde restauratie en bouw werd uitgevoerd door de fa. Gebr. Van
Vulpen (1968), orgelbouwer te Utrecht.
Zij plaatsten in de Hoofdwerkkas een instrument met de volgende dispo
sitie:
Prestant 16' Octaaf 4' Mixtuur V-VI uit de 1 1/3 voet:
Octaaf 8' Spitsfluit 4' Scherp IV uit de 2/3 voet,
Roerfluit 8' Quint 2 2/3' Trompet 8',
Octaaf 2' Pedaalkoppeling.
De manuaal omvang C - F III
Het instrument is voorzien van een aangehangen pedaal. (C - d')
Systeem: mechanische sleeplade.
De windvoorziening wordt electrisch verzorgd.
De ventilator en motor zijn in een gesloten kist in een afgesloten ruimte
(„toren") achter het orgel geplaatst, de orgelwind wordt uit de kerkruimte
aangezogen. Het orgel is boven de grote binnendeuren in de „torenwand"
tegen eeri zeer ondiepe nis gebouwd.
De speeltafel bevindt zich, zoals gebruikelijk bij een Hoofdwerk-Rugwerk
opstelling tegen de frontzijde van de Hoofdwerkkas, zodat de organist het
Rugwerk „in de rug" heeft.
Het manuaal (met donkere onder- en lichte boventoetsen) voor het
Hoofdwerk is op de plaats van het Rugwerk gebouwd en hier dus „onder
manuaal". De registers zijn in een verticale lijn, links van de speeltafel
aangebracht.
Het orgelfront:
Het front van het Hoofdwerk bestaat uit twee vlakke zijtorens en een
spits vooruitspringende middentoren. De vlakke tussenvelden zijn hori
zontaal verdeeld. Alle frontpijpen (origineel) zijn met tinfoelie behandeld
en hebben een verguld labium. Boven de pijpen en aan de pijpvoeten (to
rens), prachtig renaissance snijwerk, dat evenals de fraaie bekroning
verguld is. De grootste pijp van de middentoren heeft een vlamvormig
labium. De hoofdkleur van de kas is roze, de frontlijsten zijn blauw met
vergulde versieringen.
De Hoofdwerkkas is aan de onderkant met verguld „ajourwerk" afgezet
en wordt door 6 grijnzende saterbeeldjes gedragen (wit geschilderd).
De panelen tussen Hoofdwerk en de lessenaar worden gesierd door twee
leeuwenkopjes aan weerszijden en in het midden een bijzonder mooi ge
sneden „luisterende mannenkop" (ook wit geschilderd).
Het Rugwerk:
Het halfrondgebouwde Rugwerk, heeft een ronde middentoren.
De grootste pijp is geheel verguld.
Links en rechts van de middentoren, twee uitspringende spitse torens, van
de ronde middentoren gescheiden door een verticale lijst (blauw met goud
ornament). De binnenvelden van de spitse torens zijn horizontaal verdeeld,
de pijpen zijn hier met de pijpvoeten tegen elkaar geplaatst (Oud-Hol-
lands). De buitenste halfronde torens zijn weer van de juist genoemde
spitse gescheiden door een verticale lijst, versierd als hierboven genoemd
en aan de onderkant eindigend in een verguld leeuwenkopje.
Al het snijwerk is ook hier verguld (boven de pijpen, aan de torens). De
torens zijn boven niet gekroond. De vlakke onderzijde van de ronde mid
dentoren is versierd met een vergulde bloem, waar over vergulde vogel(?)
figuren gebogen zijn, die in één punt samenkomen.
Onder de Rugwerk-kas zijn 3 elegante „gewelfjes" aangebracht, uitlopend
in verguld snijwerk.
Ook het Rugwerk heeft roze als hoofdkleur verder blauw, wit en goud.
De frontpijpen zijn evenals die van het Hoofdwerk met tinfoelie behan
deld. De lambrisering, aan weerszijden van het Rugwerk is tijdens de res
tauratie aangebracht en geeft een goed contrast met de grijsblauw ge
kleurde nis. Aan de zijwanden van de Rugwerk- en Hoofdwerkkas zijn de
scharnieren van vroeger aanwezige orgelluiken nog te vinden.
Boven de Hoofdwerkkas werd een klankbord aangebracht, met een wol
kenhemel beschilderd, het heeft in het midden, aan de voorkant, het op
schrift: M. - V. Bock Anno 1744.
De kas die, zoals genoemd, van 1557 dateert wordt toegeschreven aan de
16e eeuwse beeldsnijder Adriaan of Jan Schalken, evenals de orgelbouwer
Hendrik Niehoff, uit 's Hertogenbosch afkomstig. Mogelijk is de Rugwerk-
kas van later datirni.
Het is te wensen dat, binnen afzienbare tijd, voldoende middelen aanwe
zig zijn om ook het Rugwerk van lade en pijpwerk te voorzien.
Bas Wijnands.