iiivnDEn niEuws I Vaderlandse bid- en dankdagen RAIFFEISENBANK GOEREE-OVERFLAKKEE DESIREE iHondemastate" n teA^^ TllUnruxnxii'j Zeeuwse wandelingen bil elke gulden een dubbeltje eadeau! D\i\es en Daijes Financieel overziclit De,tegenwoordige'jeugd Ban ingetrokken VOLKSWAGEN- en OCCASION-VERKOOP SHOW KEUVELAAR ieih. er! [horloge |en toch pg. HOEST POEDERS YiBPkon GRIEP POEDERS verrassend spaarbank en alle bankzaken j. r.. de i^ioirii: - üoiiii£i^mi>ijk MIDDELHARNIS blad Vrijdag 1 maart 1968 No. 3666 3ndens- Ischik- laken, gelling m uit beerde ont- In met ik p-eling, 3t bu- Alles mag Nog niet ver genoeg _- Verschuivingen in de moraal ie regelmatig de krant leest, naar radio luistert en al is het maar bij mndering eens naar de televisie jkt, kan zich niet aan de indruk ont- iltlïen, dat vi^e in een tijd leven, waar- alles mag". Het lijkt vsrel alsof er Irgens regels, nergens wetten meer ior bestaan. Natuurlijk is dat wat lerdreven en gegeneraliseerd. Geluk- tiouden de meeste mensen er nog jde en vaste normen op na. Maar er jn er ook niet weinigen die bijna vol- ipien normloos leven en naar het Jiijnt neemt hun aantal sterk toe. We [uden daarvan vele voorbeelden kun- in geven. Wie het boek van Ben van Kaam: 'arade der mannenbroeders" heeft ge ien, zal zich wellicht herinneren, dat lari'n (het beschrijft de tijd tussen de ree wereldoorlogen) telkens sprake is toenemend zedenbederf, toenemen- zedenverwildering. '"^'.De vaderen", die daartegen waar- 'uwend hun stem verhieven, moesten nog eens hun ogen kunnen opslaan. ink alleen maar aan de publicaties in de N.V.S.H., en ook aan de radio- (tzendingen van deze mini-omroep. it blad „Sextant", waarin praktisch HOOFDPIJN POEDERS KIESPIJN POEDERS vrije liefde wordt gepropageerd, is 1 gewoon in de handel. En wie voorts tg van haar opvattingen wil „genie- in", kan elke woensdagavond naar de Idio luisteren. Niet alleen worden in [e uitzendingen vele heilige huisjes jnvergetrapt, maar ook worden daarin Iverse personen die het met deze the- Tieën niet eens zijn, op de korrel ge- Bmen op een manier, waarvan een be- ihaafd mens zich afvraagt, hoe dit in In beschaafd land (laat staan in een Iristelijk land?) mogelijk is... Goed, |t is alleen maar het sexuele terrein, radio en de televisie (en evengoed pers, maken zich aan dat kwaad ook huldig. Het is een modeverschijnsel. If men de inzichten van een bepaalde lan opdringt aan het geheel van de ^volking en dat men dan vervolgens dereen die het daarmee niet eens is, bor het forum van het luisterend en jjkend publiek aan de schandpaal zet. is ook niemand die zich daartegen frweren kan, want we leven immers een vrij land waarin vrijheid van ukpers etc. de hoogste goederen zijn? dan maar niet te spreken over de benbare lastering van God en van Zijn faam, zowel in de zogenaamde litera- lur als door middel van de grote publi- Tteitsmedia. In het proces - Van het feve hebben we gezien dat daar weinig J niets aan te doen is. In naam van de hjheid van meningsuiting kan iedereen Iggen of schrijven wat hem of haar peddunkt. En de overheid en ook de fechterlijke macht hebben naar hun jgen zeggen geen orgaan om de Wet Tods te kennen en missen dus ook de ^voegdheid om naar die Wet te oorde- iDat alles kwam weer eens heel duide- Bk voor me te staan toen ik min of leer toevallig Het Vrije Volk van 3 |br. j.l. in handen kreeg. Het weekend- Ijvoegsel van deze krant bevatte o.m. pn interview met Mevr. P. in 't Veld jes, die voorlichtingswerk verricht |Wj de N.V.S.H. Ik heb weinig zin om feten uit dit artikel ten beste te ge- p, daarvoor vind ik het allemaal te Jismakelijk (als zij dit leest zal zij me pi gefrustreerd vinden...) Maar het wam hierop neer: Ondanks allerlei fxuele voorlichting zijn we nog niet pel verder gekomen. We lopen nu wel |n beetje meer bloot, maar we geven nog niet bloot, m.a.w. we praten pg niet vrij en frank over het sexuele Iven. En we hebben bij een driehoeks verhouding ook nog veel te veel het gevoel van: „Dat mag toch niet". We leven, aldus haar eigen woorden „onder het juk van een kromme moraal". Het hele artikel ademt een geest van norm loosheid. Het staat er letterlijk: „Nog steeds wordt niet gezien dat de normen voor de sexualiteit niet aan een ander voorgeschreven kunnen worden". Dat wil dus zeggen: Ik stel zelf die normen vast, maar dan ook alleen voor mezelf. Voor zover er toeval bestaat, alweer toevallig, kreeg ik ook een artikel in handen uit het „Centraal Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Ne derland", d.d. 24 febr. j.l., daarin schrijft Dr. B. Rietveld onder de titel „Wat on derscheidt ons nog?" over de verschui vingen die zich bezig zijn te voltrekken in de moraal. De schrijver wijst erop dat de grenzen aan het vervagen zijn. „Vroeger was duidelijk aan een mens te zien of hij orthodox christen was... Hij deed bepaalde dingen en onthield zich van andere dingen, en iedereen wist waar dat vandaan kwam. Tegen woordig is dat onduidelijker geworden. De christen beweegt zich veel vrijer. De typisch christelijke dingen, zoals de kerkgang en het stemmen op een be paalde partij zijn niet zo vanzelfspre kend meer... enz." Nu is dat, óók naar ons oordeel, niet allemaal verlies. We hebben inderdaad, ook Dr. Rietveld wijst daarop in zijn artikel, weleens al te gemakkelijk onze moraal vereenzelvigd met het gebod Gods. We hebben vaak gesproken en gedacht in de zin van: „Dat mag wel" en „dat mag niet". Uiteraard heeft dat bij velen afkeer gewekt. Maar het gaat toch nog wel over de vraag: „Is er een christelijke moraal of niet?" Het zou ons te ver voeren daarover nu verder te gaan, we zullen dat bewaren tot de vol gende week. Het stuk van Dr. Rietveld biedt daartoe stof te over. WAARNEMER. VARIA Gelezen in het Pendrechter „Kerkwerf" „Onze jeugd geeft de voorkeur aan luxe, zij bezit slechte manieren, heeft geen respect voor het gezag en voor ouderen. De kinderen van tegenwoordig zijn tirannen. Zij staan niet op, wanneer anderen binnenkomen, zij spreken hen tegen, spreken ook wanneer hun niets gevraagd wordt, gunnen zich nauwe lijks de tijd om te eten en zijn een plaag voor hun leraren". Wie zei dat, denkt u? Ridder van Rappard, Van Riel, Van Dis? Ach nee, dit overbekende geluid komt van So crates. (400 c. Chr.). Binnenkort houden we weer de jaar lijkse biddag voor het gewas: op de tweede woensdag in maart, dit jaar dus op 13 maart. Zwerver „In het zicht van de Lange Jan" heeft eens in ons blad geschreven: „Vanouds heeft de kerk al bededagen gekend en dankdagen gehou den. De reformatorische kerk heeft deze dagen in ere gehouden". Ik heb eens nagesnuffeld wat hiervan te vinden was. Zo las ik dat hertog Karel van Gelder reeds in 1523 een be- dedag uitschreef tegen de vervolging der' Christenen door de Turken en te gen de verwoesting, veroorzaakt door het hoge water der rivieren, „opdat de goddelijke toorn die over ons is uitge stort vanwege onze zonden, mocht wor den afgewend". Een jaar te voren had men dankdag gehouden wegens de benoeming van Adriaan VI tot paus, de enige Nederlan der die paus geweest is. Dat was dus in de tijd dat iedereen nog Rooms was. Op zo'n dag werden processies gehou den en in de kerk werden de mensen aangespoord tot het geven van aalmoe zen en het doen van verdienstelijke werken. Stryd tegen Spanje. Wanneer ons land het Spaans-Roomse juk heeft afgeworpen, worden deze da gen sinds 1584 uitgeschreven door de Staten-Generaal. In die tijd was er een nauwe band tussen kerk en staat. Van te voren werd een biddagbrief naar de magistraat der stad gezonden. In dit officiële staatsstuk beluisteren we een ootmoedige toon. Daarin worden erkend de menigvuldige zware zonden en overtredingen van de ingezetenen, die God genadiglijk gelieve te vergeveiV naar de grootte van zijn vaderlijke goe dertierenheid. „Hij geve ons allen een bekeerlijk hart, opdat wij terecht be keerd worden in Hem weder lief en aangenaam mogen zijn en blijven in Christus Jezus, onze Heiland en Zalig maker". Het stadsbestuur stuurde deze brief naar de kerkeraad, die deze brief van de kansel liet voorlezen. De kerkgangers wisten dus waarom deze bijzondere dag werd gehouden. Het kon zijn een bid stond om de zegen over onze wapens af te smeken. Of-om te bidden dat de pest zou ophouden, die in vroeger jaren zijn slachtoffers bij duizenden maakte, (in 1623 b.v. werd drie keer een dergelijke biddag gehouden). Of om te bidden dat een overstroming zou verminderen of ophouden, dat er een eind zou komen aan een langdurige vorst f1fi24), die grote armoede veroorzaakte. Tijdens het 12-jarig bestand werd ons land beroerd door godsdiensttwisten, kerk en staat werden in gevaar gebracht. Het zijn de bekende twisten tussen de Remonstran ten en Contra-Remonstranten, waarin de Synode van Dordrecht een uitspraak heeft gedaan. In 1619 werd een biddag uitgeschre ven om aan deze kerkstrijd een einde te maken. Verschillende Remonstrantse predikanten weigerden hieraan mee te> doen. dit is geen sprookje, maar werkelijkheid, aan jonge mensen van 15 tot en met 20 jaar die sparen geeft de overheid name lijk 10 "lo premie over het gespaarde bedrag èn de rente, dat is de Zilvervloot, dé manier om straks een leuk kapitaaüje te hebben, inlichtingen'^ kom eens bij ons praten! Zo'n bepaalde dag kon ook zijn een dankstond voor behaalde overwinningen op de vijand. Uit de vele voorbeelden noem ik: 1628 Piet Hein heeft de Spaan se zilvervloot veroverd en 1629 Frederik Hendrik neemt 's-Hertogenbosch in. Toen de vrede van Munster in 1648 voorgoed een einde maakte aan de oor log met Spanje en wij als een vrij en onafhankelijk land erkend werden, werd er een blijde dankstond gehouden. Hoe bracht men de dag door? Op zo'n bededag (in de week) werd er niet gewerkt en de winkels en her bergen waren gesloten: men diende zich te onthouden van spelen, drinken en „wulpsheden". De kerken waren soms zo vol, dat niet allen een plaats konden vinden en bij de torendeur of buiten moesten pro beren wat van de preek te verstaan. Meestal waren de kerken een hele dag open en werden er 3 predikaties gehou den. Er waren mensen die de hele dag in de kerk doorbrachten. Tussen de preken door konden ze dan luisteren naar wat een ouderling uit de Bijbel voorlas, ook werden er boetepsalmen gezongen. Zonder orgelbegeleiding, de orgels in de kerk werden tijdens de dienst niet gebruikt, dat leek te veel op Roomse eredienst. Later is men tot an der inzicht gekomen en tegenwoordig zullen er niet veel kerken meer zijn waar het orgel niet speelt. Men bracht zo'n bededag dikwijls door zonder eten en drinken, want deze dag was vaak ook een vastendag. Zoals verschillende synoden dat hadden voor geschreven, o.a. de Nationale Synode van 1581 te Midelburg en de bekende Synode van Dordrecht in 1618/1619. De bekende predikanten Lodensteyn en Teellinck waren voorstanders van het vasten. Er waren dan ook veel vro me Zeeuwen, die niets aten voor het eindigen van de namiddagdienst: men moest in het gebed nuchter voor God verschijnen. Strenge Rooms-Katholie ken gaan ook nuchter naar de vroeg- mis, tegenwoordig is dat echter geen gedwongen voorschrift meer, zoals er de laatste tijd zoveel vernieuwingen in de R.K. kerk, vooral in Nederland, zijn ingevoerd. Het is een paar keer gebeurd dat de predikant tijdens de derde dienst flauw viel. Dit gebeurde o.a. nog in de vorige eeuw met Ds. A. de Bruyne te Goes aan het eind van de laatste dienst. Het vas ten ging langzamerhand achteruit. In 1905 heeft de Synode der Geref. kerken besloten de term „vasten- en bededa gen" te vervangen door bededagen, om dat vasten niet meer voorkwam en het ook niet in Gods Woord geboden is. In een volgend artikel over de ach teruitgang van deze dagen. Middelburg. L. van Wallenburg. KERKNIEUWS: In de vergadering van de classis Utrecht der Geref. Gemeente vroeg een kerkeraad advies over een oude tucht- zaak. In de troebele omstandigheden in verband met de kerkelijke scheuring zijn indertijd twee leden afgesneden. Deze mensen gaan nu trouw naar de Hervormde kerk en zij willen ook lid van de Hervormde gemeente worden. Zij hebben de kerkeraad schriftelijk hun spijt betuigd over hun bij het con flict aangenomen houding en zij vragen om opheffing van de ban. Anders kun nen zij niet toegelaten worden to^ de Hervormde kerk. Na een zeer uitvoeri ge bespreking, waarbij oude notulen en stukken werden geraadpleegd, kwam de classis tot de conclusie dat deze mensen verkeerd hebben gehandeld, maar dat de kerkeraad de tucht weinig liefdevol heeft toegepast en dat de classis de af snijding te haastig heeft goedgekeurd. Nu de betrokkenen hun spijt hebben betuigd, adviseerde de classis de ker keraad te verklaren dat de ban als niet uitgesproken beschouwd moet worden en dit de gemeente mede te delen. Over de doop. Dezelfde classis Utrecht heeft uitge sproken dat een huwelijk niet kerkelijk kan worden bevestigd, als een der par tijen niet is gedoopt. Voordat het huwe lijk gesloten wordt, zal eerst de doop moeten worden bediend. De classis ver wees naar kerkrechtelijke uitspraken van 's-Gravenhage (1586) en van Dord recht (1618-1619). Kleine kinderen mo gen gedoopt worden indien aangetoond is dat zij geboren zijn op de erve des verbonds in hun voorgeslachten en in dien er een reële waarborg voor de christelijke opvoeding aanwezig is. Bezoekt onze iedere zaterdag. Tel. (01870) 23 43 INRUIL - FINANCIERING - GARANTIE RIJMEN VAN TIJMEN 't Spook der grote schoonmaak. Kijkt ons grimmig aan. Het probeert ook nu al. Weer z'n slag te slaan. Menig vrouw des huizes, Maakt al een begin. Ook al is dit immers. Met veel tegenzin. Maar hoog op de vliering. Wordt er al gewerkt, En dat gaat natuurlijk. Stiekem, ongemerkt. Want de heer des huizes. Blijft voorlopig baas. Nu al te beginnen. Vindt hij al te dwaas. „Doe het in de meimaand, Luidt z'n wijs advies. Werk een beetje vlugger. Wees niet zo precies. Zorg voor 't natje en 't droogje. Ik eet liefst op tijd." Vele mannen schuwen, Schoonmaaknarigheid. Rotterdam bouwt verder, 't Wordt een wereldstad. Plaatsen waar men vroeger. Weinig huizen had. Zien nu flats verrijzen, Toren- torenhoog. Wie daar komt te zitten, Zit wel hoog en droog. En er is natuurlijk, O zo goed geheid. In de hoogte bouwen. Teken van de tijd. Onze schaarse gronden, Gaan er anders aan, Als er aan de laagbouw, Stevig wordt gedaan. Vele nijvere boeren, Trokken hier vandaan. Moeten het nu elders. Maar proberen gaan. Huizen, flatten, huizen, Ene woningzee. En nog is de Maasstad, Hiermee niet tevree. Wat zal 't einde wezen? 't Is niet t' overzien. Maar men heeft tenslotte. Niets meer aan te biên. Emigreren hoort er. Heden weinig bij. Het is ook tenslotte, Wel een heel karwei. En wie hard wil werken. Kan bij ons terecht. Aan de eigen bodem. Is men 't meest gehecht, 't Aantal is geslonken. Denk eens aan voorheen. Toen men soms in massa. Uit een streek verdween. Kikkers op een kluitje. Voelen ook een band. En er gaat niets boven 't Eigen vaderland. Men wordt wel voorzichtig, Want wie emigreert. Weet dat hij soms jaren, O zoveel ontbeert. De elegante verhvingaf-ing BRUINISSE Televisie zonder masten. Het ma ken van c.q. het aansluiten aan Cen traal Antennesysteem van de 14 nieu we woningen aan de Accialaan en de Weststraat te Bruinisse is door de Chr. Woningbouwvereniging Schouwen Dui- veland opgedragen aan de firma Schip per, Nieuwe Tonge. Hoogovens, waarvan de koers na het bekend maken van de agiobonus nogal wat ingezakt was, haalde deze week een stuk van de schade in. Er kwam een avance van 6,50 uit de bus. Het jaarverslag, dat deze week ver scheen gaf, daarvoor dan ook alle aan leiding. De winst gaf een stijging te zien van maar liefst 37.9''/o. Het dividendvoor- stel van Hoogovens zal op 14 maart be kend worden gemaakt. Ook Unilever kwam goed voor de dag met een stijging van 2,60. Hier komen de cijfers van het vierde kwartaal op 27 februari. Er lopen geruchten over een bonus. Kon. Olie, die 7 maart met de cijfers komt deed het wat bescheidener aan met een winst van 1,60. Zout-Organon boekte 1,50 winst. Er werd een dividend aangekondigd van 4,— of 20''/o. De verliezers waren deze week AKU en Philips! De omvang was echter nog al beperkt! AKU 0.30 en Philips 0.80. Lokale markt. Door de Biliton Mij is een aandelen emissie aangekondigd, die een verho ging van het aandelenkapitaal met 25% inhoudt. Bovendien zal het contante dividend worden verhoogd van 4,tot 4,50 per aandeel. Een bijzonder fraai resultaat van dit concern, dat in een tijd van 3 jaar het nettoresultaat verdubbeld zag. De aandeelhouders hebben hiervan in ruime mate geprofiteerd. Een opzienba rend dividend voorstel kwam van Texo- print, dat vorig jaar het dividend pas seerde en nu een dividend van 14''/o voorstelt. Er waren ook weer een paar fusies te noteren. De belangrijkste was wel, die tussen Internatio en Gebrs. v. Swaay. Internatio streeft op uitdrukkelijke wijze naar een schaalvergroting, want telkens wordt overname van bedrijven gemeld. Er kwam ook bericht over een fusie plan tussen Braat Delft en Beukersver- warmings Mij. De onroerend goed sektor deed de af gelopen dagen weer van zich spreken. Zo stelde de Bank voor Onroerende Za ken een dividend voor van 14''/o tegen 12»/o vorig jaar. AHOG wil O^ gaan uitkeren tegen 5"/o vorig jaar. Minder deed Nederlandse Bankinstellingen het die 9% voorstelt tegen 13% vorig jaar. Tijdens de vergadering van Wereld haven werd gezegd, dat de maatschap pij pas aan het begin van haar groei staat. Bij de tussentijdse berichten bezorg de de Gerofabrieken haar aandeelhou ders toch wel een teleurstelling. Door sterke irikrimping van de voorraden bij de handel zijn de afleveringen verleden jaar gedaald. De afzet aan het publiek beweegt zich echter op het zelfde peil als voorheen. Het resultaat wordt bo vendien ongunstig beïnvloed door ho gere loonkosten. Verwacht moet worden dat het dividend zal worden verlaagd. Bij de Ned. Exportpapier is de rentabi liteit sterk verbeterd. Een groep aandelen, die weinig ter sprake komt zijn de aandelen van de hypotheekbanken. De drie grootsten hebben alle drie hun dividend verhoogd. De Friesch-Gro- ningsche van 38 naar 43, de Utrechtse van 39 naar 44 en de Westlandse van 55 naar 60%, terwijl bovendien in ver band met het 75 jarig jubileum een extra uitkering van 20% wordt gedaan. Obligatiemarkt. Na het succes van de staatslening was het te verwachten, dat de Bank van Nederl. Gemeenten met een obligatie lening zou komen. Er komt een lening van 6% tegen de koers van 98%%. Zoals het zich thans laat aanzien zal et volgende week woensdag wel een grote belangstelling bestaan. Niet alleen omdat de voorwaarden overigens zoals gewoonlijk gunstiger zijn dan van de Staat, maar ook oindat de koers aan trekkelijk is. JRVOLGVERHAAL door HERMAN DE MUINCK ioe het precies was kon zijn broer hem pet meedelen, maar feit was, dat die ■ochter op een gegeven moment ver- Ijvenen was. Zij was naar Parijs ge- Tan. Later moest zij daar getrouwd p. want er waren stukken opge daagd. Toestemming van vader en Poeder^ die beiden al overleden zijn, pd zij niet. Maar misschien was die in Pankrijk niet nodig. In elk geval was daar getrouwd. Sinds haar vertrek .'Nederland heeft zij zich aan haar r"Uüe niets meer gelegen laten liggen. I'emand schijnt van haar bestaan af te f«en. Haar voornaam is Agnes. Maar r '^an zij wel hebben laten verande- |n. Misschien is zij wel dezelfde als pr wie Mies schreef. Jp' w^l vrij zeker, dat het over E, t persoon gaat. Haar voornaam ■leet Ik niet. Maar dat zegt ook niet Ku ^^its schrijft: die kan zij ^oben laten wijzigen". HOOFDSTUK XXVII Wat Van Stralen had verteld aan zijn vrouw over een riante villa in Amers foort, die Van Adrigem had gehuurd, was juist. Alleen het geval ging niet door. Een kleine week vóór zij zouden ver trekken, kwam er een aangetekende brief uit Amersfoort, waarin de eige naar berichtte, dat hij zich terugtrok. „Wat een ploert", siste de hevig te leurgestelde mevrouw Van Adrigem. „Maar we storen er ons niet aan. We gaan er heen. Het huis is gehuurd". „Praat niet zo dwaas, Agnes. Er is geen huurcontract. Dat zou getekend worden, als wij er waren. De man heeft het volste recht, zo te handelen, al zou ik het niet gedaan hebben". „Je zult wel weer gelijk hebben, maar ik zit er mee. Kurmen we niet ergens anders slagen?" „'k Weet het niet, hoor. Op zo korte termijn. Ik zal Jochem eens schrijven. In Den Haag of naaste omgeving lukt het misschien, 'k Zou dat per saldo nog liever hebben dan Amersfoort. Heel wat dichterbij". „Ja, probeer dat eens. En als dat niet lukt, gaan we een week of vier naar Parijs, zó, dat pasen er in valt". „Zij beslist maar", dacht Lucie, die met Emil het gesprek bijwoonde. „Vier weken maar liefst", merkte haar vader op. „Dat gaat niet, hoor". „Nu, drie weken dan. Je moet je weer niet overwerken". „'k Zal nog wel eens zien", antwoord de hij, wat voor haar feitelijk al bete kende, dat ze gewonnen had. En die overtuiging werd nog sterker, toen hij verder ging: „Voor Lucie zou het ook fijn zijn. 'k Heb haar uit Frankrijk, ik kende je toen nog niet, wel eens ge schreven, dat Parijs zo de moeite waard is en wij er samen eens heen konden gaan". „Ik bleef liever thuis", merkte Lucie aarzelend op. „Geen sprake van", besliste haar moeder autoritair. „Je gaat natuurlijk mee. Wat moet je hier alleen in dit gat". Snel had zij overwogen; ze moet niet hier blijven; stel je voor, dat er een brief uit Utrecht kwam; of dat hij hier zelf een kijkje kwam nemen „Ja, ga mee, Lucie", smeekte Emil. „Parijs is mooi. „O, dat gebeurt, afgelopen! Je kunt dan met je vader op stap gaan. Wij kennen Parijs wel". „Ik zal eerst Jochem schrijven. Hij heeft nogal relaties daar. Als hij niet slaagt, kunnen we altijd nog zien", meende Van Adrigem. Lucie hoopte vurig, dat oom Jochem zou slagen. Zij wilde graag met haar vader naar Parijs, maar dan niet met z'n allen. En dan met pasen... Zij dacht nog terug aan de voorbije kerstdagen. Haar moeder wilde die toen beslist niet alleen met het gezin door brengen. Dus had zij haar vader voor gesteld, de Hagenaars te logeren te vra gen. Zij moest toch eens kennis maken. Het antwoord uit Den Haag was al heel spoedig gekomen: Oom, tante en Loes kwamen naar Zeeland; Hermien moest tussen kerst en nieuwjaar werken dus alleen de kerstdagen hadden voor haar geen zin. Heleen was, zoals bekend getrouwd en bleef op haar dorp op de Veluwe. Ja, 't was bekend: Heleen was ge trouwd. Met de directeur van de fabriek waar zij, op het kantoor gewerkt had, een omstandigheid, waarvan haar ou ders nooit op de hoogte waren geweest. Hij, kinderloze weduwnaar, was ruim twintig jaar ouder, maar volgens tante was het een gelukkig huwelijk. Dat kan natuurlijk, waarom niet? Sinds haar komst in Schouwenburg had mevrouw Van Adrigem enkele ken nissen gekregen, vanzelf behorend tot de „bon ton" van het stadje, o neen, zij had die niet hoog in de rekening, vol gens haar eigen woorden, maar je moest toch wat hebben. Die waren ook geno digd op de kerstdagen. Met haar res pectievelijke echtgenoten. Voor Lucie was oom Jochem de jo viaalste geweest. En dan was de „dolle" Loes er geweest (die rakkerd had haar nieuwe tante direct door, en als ge woonlijk, stak zij dat tegenover Lucie niet onder stoelen of banken), maar die had de grootste pret met Emil gehad. Die twee hadden wat afgebrabbeld in hun gebroken Frans en Hollands. Tante was natuurlijk ook dezelfde ge bleven. Zij was al spoedig dik bevriend met haar nieuwe schoonzuster en had dat ook stevig laten blijken. Lucie wist, dat er in oom Jochems hart een apart plekje voor haar was, maar zij wist niet, dat die „plek" groter geworden was sinds zij een tweede moeder had en sinds oom met die twee de moeder kennis had gemaakt. Zij wist niet, dat oom Jochem aan tante Suze, toen zij enkele dagen later op de slaapkamer waren, had gevraagd „Hoe vind je haar?" De Haagse me vrouw Van Adrigem was vol lof ge weest: een Ueve en charmante vrouw, een bof voor Albert". Hij had het al gemerkt: zijn vrouw was weer zo op pervlakkig als wat. Tot haar grote ver ontwaardiging had hij gezegd: „Zij is zogenaamd lief, maar in werkelijkheid een serpent; je moet haar ogen maar eens goed bestuderen; alles moet om haar heendraaien; ze moet „gevierd" en haar zin moet zij hebben. Zij is he lemaal geen bof voor Albert. En Lucie is diep te beklagen". „Och, jij hebt al tijd aanmerkingen, was het antwoord van zijn vrouw geweest, waarop hij had gerepliceerd: We zullen zien, wie geUjk krijgt". „Neen, die kerstdagen, als Lucie daar aan nog dacht! Een huis vol mensen, die stevig lunchten en dineerden. Het mopperend personeel, rond lopend met een zuur gezicht, omdat het zelfs niet een uur vrijgekregen had, zelfs de vrouw van Janus was ingeschakeld. Hoe later op de avond, hoe luidruch tiger. Haar moeder had de boventoon ge voerd. Onopgemerkt was Lucie naar haar slaapkamer gegaan, waar zij niet in slaap kon komen van het ontzettend lawaai. Neen, echte kerstvreugde had zij niet gekend. Zij had zich stomverbaasd over tante Suze, die verschillende malen over het huwelijk van Heleen had gesproken, Die had het eens even getroffen met die fabrieksdirecteur, die plenty verdiende. Zij kon doen, wat zij wilde. Nou, dat was heel wat anders dan die „lapswans" (hoe heette hij ook weer?) o ja, jonkheer Van Royen tot Beusichem. Dat was niks geworden. Zij had het altijd wel ge dacht. Grote ogen had Lucie opgezet, toen zij dat hoorde. Dat was nu tante Suze, die toen zo verzot en verguld was op haar aanstaande schoonzoon van adel, die zij nog niet eens ontmoet had. Nauwelijks waren de kerstdagen voorbij gegaan of haar moeder had weer gezeurd over de lange winter die nog komen moest. Op „Hondemastate" wilde zij beslist niet blijven. Daarvan was het gevolg geweest, dat de villa in Amersfoort was gehuurd, in de tweede helft van januari te betrekken, welk plan dan nu mislukt was. Als oom Jo chem maar iets vinden kon.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 5