om
de brug
Vissers beschouwen vismijn
Stellendam teveel als uitlaatklep
BOEKEÜiEl
Dbr. nntb. Tanis te Ouddorp
trekt narcissen in de tulpenschuur
Meditatie
j. keuyelurr
EtKORTEHECkZOON
Sommelsdijk
Oud Ger. Gemeente weer
een nieuwe prediicant
Vrijdag 23 februari 1968
No. 3664
CHR. STRRRKRT.AD OP GRREFORMRKROR GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
en aktie van mens tot
medemens
in hout en staal.
U kunt ze zp fijn aan^iouwen.
Fruitmanden en Fruitbakjes
„De Fruitcentrale"
Nieuwe
mosselpercelen
BOUWMATERIALEN
N. SNOEI
Dirksland Telef. 333
Ettense Veemarkt
X MOBIL-BENZSNE
X MOBILSTATION
„De Ronde Boom''
X S. V. d. Valk
Zondagsdienst artsen
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
ABONNEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 25 Giro 167930
kom over de brug
r vallen woorden als projekt en een-
vorming, training, sociale zorg,
atschappelijk werk.
r staan bedragen met drie, vier en
f nullen, tienduizenden, tonnen, mil-
nen.
n bij elkaar maakt dat een enorme
ruk: hier is iets groots aan de gang.
n dat is ook zo.
'aar liet is toch wel goed om met.
druk vast te houden dat het bij dit
es gaat om mensen, om medemensen.
Om een moeder in Djakarta bijvoor-
eld. Haar kind is wat men in de
Iksraond „achterlijk" noemt, geeste
gehandicapt. In de "Indonesische sa-
nleving is dat een moeilijke zaak (zo-
het dat bij ons eigenlijk ook altijd
as). Vader en moeder schamen zich...
Öelukkig is er „Sumber Asih", de chris
telijke school die zich speciaal met deze
jongens en meisjes bezig houdt. Binnen
je grenzen van hun handicap wordt ge
acht hen tot maximale ontplooiing te
engen. Maar een kind kan niet altijd
school blijven. En moeder vraagt
ch al: wat dan?
Dan moest er eigenlijk een beschutte
erkplaats zijn, zegt de directrice.
En dat kan, als wij er voor over de
ug komen
En dan die jonge boer in Lusekele.
-t ligt in Kongo. Hij wil wel graag
en wat zijn regering vraagt: „Re-
ussons les manches..." In goed Ne-
rlands: de mouwen opstropen. Maar
betekent voor hem eerst: leren,
en en nog eens leren. En na een goe-
opleiding alles uit de grond halen
t er in zit...
Zo levert hij zijn bijdrage aan de op-
uw van zijn land. Dank zij het ker-
-lijk landbouwcentruni... Lusekele een
n de projekten van KOM OVER DE
UG.
Indonesië. Oost-Java Turen. Een
kenhuis, dat door een aardbeving
otendeels verwoest werd. De directeur
n majoor van de „BALAKESELA-
ATAN" (het Leger des Heils) spreekt
et een van zijn langdurige patiënten.
elaas hebben we nog geen geld om
es weer in goede staat te brengen",
gt hij als verontschuldiging voor het
"ke dak. Nog nietmaar als wij
aks over de brug gekomen zijn wel!
En dan die jongen op de ambachts-
hool in Gujranwala. Het is haast niet
t te spreken, maar het ligt in Pakis-
Zijn vader is een van de verachte
weepers", een straatveger maar
ristenen kennen geen kasten en de
ristelijke Technische School geeft de-
jongen de kans om automonteur te
orden, om zich te bekwamen in een
dat hem de kans biedt op een be
leven. Schoolgeld? Wie zou dat
eten betalen?
hebben het niet wij wel!
Weer heel anders. Libanon nu. Een
abisch meisje. In een land waar de
ouw nog lang niet de plaats heeft die
ar toekomt. Waar de Arabische Pro-
iantse Kerk dus extra zorg moet be
den aan vormingswerk onder jonge
ouwen. Dat meisje wil opgeleid wor-
n om zich aan dit werk te wijden,
k zij wil werken aan de toekomst
n haar volk. Dat kan als straks
t opleidingscentrum van de kerk ge-
ed is. Dat wil zeggen: als wij over de
g zijn gekomen!
Een ander continent. Een ander land.
riname. Een Bosland-Indiaan. Een
ijksgenoot - overzee", nota bene. Hij
nog analfabeet... zoals dertigduizend
n zijn stamgenoten. Er moeten scho-
n komen in dat bosland. En ze zul-
n er komen dank zij KOM OVER
E BRUG!
Lambarene. Albert Schweitzer. Na-
"n met een grote klank uit het ver
en. Maar hetheden? Een jonge vrouw
Gabon heeft t.b.c. Ze steekt het hele
rp aanniets aan te doen. Toch
el! Op verzoek van de regering van
abon heeft het Schweitzer-hospitaal
eer een nieuwe taak op zich genomen:
oderne ambulante behandeling van de
■c.-patiënten. Waarvoor geld nodig is
ons geld
Steek de oceaan over naar Zuid-Ame-
"a- Ontmoet in Paraquay een Indiaan
de Gran Chaco, een droge, woeste
akte. Het woord droogte beheerst zijn
ven. Water is even belangrijk als het
yen zelf. Het is er wel, wij kennen de
ddelen en de mogelijkheid om het uit
grond te halen. Gaan wij ze helpen?
e kerk daar heeft de mensen. Wat
'breekt is het materiaal. Weer een
OM OVER DE BRUG projekt!
En Zo zouden we door kunnen gaan.
et mensen. Met medemensen. De ne-
rs van „Freedom City" in de Verenig-
Staten. De hoogleraren van de theo-
gische hogeschool in Djakarta. Vluch-
Imgen in Vietnam, in Afrika, in het
idden-Oosten. Wier leven verandert
die op hun beurt het leven van an-
ren kunnen veranderen. Dank zij
ristenen in Nederland, die gezegd
bben: natuurlijk, op mij kunt U re-
'len, ik kom over de brug!
HET WEE.
„Wee de goddeloze, het zal hem
kwiaiyk gaan" Jes. 3 11a.
Zagen we vorige week het wèl van
de rechtvaardige, hier wordt van het
wee der goddelozen gesproken. Godde-
lozen zijn mensen, die zonder vreze
Gods leven en bij voortduur Gods Wet
ten overtreden. De goddeloze leeft en
kel en alleen uit het oude beginsel van
zijn verdorven natuur. Hij wil zich niet
aan God onderwerpen, zich niet door
God laten regeren, hij leeft zonder God
in de wereld. Dit waart gij, volk des
Heeren, eertijds.
Er zijn trappen in de goddeloosheid.
Sommigen zijn godsdienstig, maar dan
met een eigenwillige godsdienst. Zij on
derwerpen zich wel geveinsdelijk aan
het Woord Gods, maar leven toch geheel
voor eigen rekening. De goddeloze stelt
zichzelf gerust en meent dat het zo
kwaad niet met hem staat. Zij krijgen
soms wel eens een consiëntie-kneep,
maar als het voorbij is, gaan zij op de
oude voet voort. Zij vlijen zichzelf „dat
hun stand niet verdelgd is", maar die
van Job wel. (Job. 22 20). Als het er
met een kind van God (zoals b.v. Job)
zo diep door moet, hoe zal dan een
kind van de wereld bestaan? Als de
rechtvaardige nauwelijks zalig wordt,
waar zal dan de goddeloze en zondaar
verschijnen? Als Aaron op Hor, Mozes
op Nebo sterft vanwege de zonde, zal
dan geschieden met Korach, Dathan en
Abiram? Als Elia zucht: neem mijn ziel
van mij weg, ik ben alleen overgebleven,
wat zal dan het einde van Achab we
zen?
Is er dan geen verschil tussen de
rechtvaardigen en goddelozen? Weder
varen ze niet enerlei weg? Beide zijn
ze geboren in het diensthuis der zonde,
beide liggen zij in de oorspronkelijke
schuld op reis naar de eeuwigheid.
Maar er is een machtig verschil. De
rechtvaardige is een voorwerp van
Gods toorn. Als de rechtvaardige zijn
zaligheid werkt met vreze en beven
door Gods genade, hoe zal het dan zijn
met de goddeloze, die onbekommerd
door het leven gaat.
Als de rechtvaardige de tijd uitkoopt
en jaagt naar de prijs der roeping Gods
die in Christus Jezus wordt vast ge
maakt, hoe zal het gaan met de godde
loze, die zich niet bekommerd om het
eeuwig oordeel? De goddeloze die bui
ten God leeft en ook buiten Hem moet
sterven, mag wel beven! Het „wee"
klinkt hem tegen, het oordeel zal hij
niet ontgaan.
„Wee", het zal hem kwalijk gaan.
De rechtvaardige mag het kwalijk
gaan, het gaat hem toch wèl. De godde
loze mag het wèl gaan, het gaat hem
toch kwaiyk! Dat mag een paradox lij
ken zijn voorspoed zal hem niet
voordelig zijn. Gods Woord zegt: hij
wordt vet gemest voor de dag der slach
ting. Hoe hoger hij stijgt, hoe dieper hij
valt. „Zij storten van de top van eer, in
eeuwige verwoesting neer".
Daarentegen, het weinige dat de recht
vaardige heeft is meer, dan de veelheid
der goddelozen. Het weinige namelijk,
in de verdienste van Jezus Christus.
Wat een onderscheid! Een onderscheid
dat soms hier al gezien wordt, maar
zéker in de dag der dagen. Daarom is
het zo noodzakelijk te onderzoeken, tot
welke groep wij behoren. Als er genade
bij u gevonden wordt, verzekeren Gods
beloften uw heil, ondanks de inleving
van totale onwaardigheid. Dan zal de
Heere u met Zijn weldaden overladen,
zelfs in de meest moeitevolle wegen,
door de diepste diepten heen. Soms zo
als bij Job, door vriend en broeders
verdacht, zodat alle moed ontzinkt.
Toch zegt de Heere: het zal hem wèl
gaan. Hij staat er voor in. Denk echter
niet dat dit volk twee hemels zal heb
ben, hier een en Boven een. O neen! In
de wereld zult gij verdrukking hebben,
maar heb goede moed: Ik heb de we
reld overwonnen! Dat riep de Heere
Jezus zijn strijdende Kerk toe.
Lezer of lezeres, blijft ge in de staat
waarin gij geboren zijt, dan zal het voor
u eeuwig „wee" zijn. Maar gij leeft nog,
gij kunt nog zalig worden. Heden, zo gij
zijn stem hoort, verhard uw hart niet!
Vijanden worden met God verzoend,
goddelozen om niet gerechtvaardigd.
Het „wee" mocht eens post vatten in
onze harten, er mocht een invaller ko
men voor God. De schrik des Heeren,
mocht bewegen tot de zaligheid.
Wat wordt het dan een wonder, de
eeuwige dood verdiend om uit genade
te ontvangen het eeuwige leven. Neen,
rechten zijn er niet, naar recht liggen zij
buiten God. Maar door ondoorgronde
lijke genade, door Christus, komen zij
weer in gemeenschap met Hem. Daar
om: „Zegt de rechtvaardige dat het hem
wèl gaan zal, maar wee de goddeloze,
het zal hem kwalyk gaan.
Slikkerveer.
Ds. G. Zwerus.
kyiÓNINGINRICHTmGJ
STAVENISSE
De Oud Geref. Gemeente alhier krijgt
weer een eigen predikant. Ds. J. van
Prooijen te Grafhorst heeft het op hem
uitgebrachte beroep aangenomen. De
gemeente was sinds augustus vorig jaar
vakant wegens het vertrek van ds. J.
W. Slager naar Rijssen.
ZANDPAD 32
MroDELHARNIS
ZANG- EN MUZIEKAVOND TE
STELLEND Aia
Het bestuur van Muziekvereniging „DE
HOOP" deelt nu reeds niede, dat het in
haar vooTmemen ligt, om op vrijdag 8
maart a.s. een grote zang- en muziek
avond te organiseren in het Haegse
Huus te Stellendam. Aan deze avond
zal worden medegewerkt door Muziek-
ver. „DE HOOP" (Dir. H. L. Willemsen)
Chr. Zangver. „SOLI DEO GLORIA"
en het Kinderkoor ,ZANGVOGELTJES'
beide onder directie van dhr. C. C. van
den Heuvel. Ieder der medewerkende
verenigingen zullen niet alleen een af
zonderlijk programma uitvoeren, maar
ook zullen enkele werken door koor en
muziekvereniging worden uitgevoerd
o.a. een grote selectie uit de operette
„lm weissen RosU" van Benatzky.
Muziek- en zangliefhebbers, houdt de
ze avond nu reeds in uw gedachten.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdqk 36
MIDDELHARNIS
WAT GEVEN? Gevraagd wordt l»/o
van het jaarinkomen.
HOE GEVEN? Op maandag 18 maart
a.s. krijgen allen wier adres uit de ker
kelijke registers bekend is, een infor
matie-folder plus een offerzakje thuis
bezorgd. Op vrijdag 22 maart wordt dit
weer opgehaald. Men kan geven in con
tanten, via girokaarten, bankcheques
e.d. Uiteraard bestaat de mogelijkheid
om toezegging voor giften in termijnen
te doen.
Zij, wier adres niet in de genoemde
registers is opgenomen, kunnen hun gift
storten op postgiro 7600, Amsterdam,
t.n.v. KOM OVER DE BRUG.
M.b.t. het verhandelde in de verga
dering v,an de vaste commissie voor de
visserij van de Tweede Kiamer waarin
ook de vraag ter sprake kwam of de
haven van Stellendam een toekomstiige
aanvoerhaven zal worden, waarop door
Min. Lardinois werd geantwoord dat
het niet aanging Stellendam in te rich
ten ten koste van Scheveningen, zijn
door de raadsleden van Goedereede aan
het college van B. en W. enkele vragen
gesteld waarop in de gistermiddag ge
houden raadsvergadering werd gcai;''-(^
woord.
Gevraagd werd of de uitlatingen van
Min. Lardinois betreffende de haven-
outillage van Stellendam de plannen
voor de aanleg van de Stellendamse vis-
sershaven volgens de Deltawet hebben
doorkruist, waarop door het college ont
kennend werd geantwoord. De binnen
haven is practisch geheel klaar terwijl
de plannen voor de aanleg van de bui-
tenhaven in een vergevorderd stadium
van voorbereiding verkeren. B. en W.
menen dat de aanleg van deze havens
door de Deltadienst volstrekt onafhan
kelijk van b.v. het Ministerie van Land
bouw en visserij geschiedt.
Voorts hadden de raadsleden te ken
nen gegeven het juist te achten dat zo
wel de gamalenvissers als de zeevissers
hun producten in de thuishaven kun
nen aanvoeren, een mening waarmee
B. en W. het volkomen eens konden
zijn. Zij zullen trachten in overleg met
daarvoor in aanmerking komende in
stanties voor dit standpunt begrip te
kweken wat naar zij menen ove
rigens voor een groot deel van de vis
sers zelf zal afhangen. „Indien de vis
sers werkelijk bereid zijn regelmatig in
de thuishaven te markten dan zal de
handel de vissers zeker volgen" menen
B. en W.
De voorz. benadrukte ter vergadering
deze laatste passage. De vissers moeten
er voor lOOVo achter staan en de aan
voer waarborgen zodat' de handel op
hen kan rekenen. Daarom betreurde de
voorz. burg. Smith het dat de vismijn
van Stellendam door de vissers nog te
veel als een uitlaatklep wordt gebruikt
bij slecht weer of als afzetmogelijkheid
van het laatste „trekje" van Scheve
ningen naar huis. De aanvoer is daar
door te onberekenbaar om de hande
laars aan te trekken. Het is voor het
gemeentebestuur dan ook een moeilijke
Door Rijkswaterstaat zijn in samen
werking met de Rentmeester van de
graaf de Chambure de grenzen vastge
steld van de buitendijkse gronden van
de Heerlijkheid Grijsoord langs Kram
mer en Volkerak oostelijk van de Gre-
velingendam.
Beginnende bij de Hoek van St. Ja
cob eindigt het bezit van Grijsoord
langs de denkbeeldige lijn, lopend van
de Heereweg op Flakkee tot het Raad
huis van Halsteren in Noord Brabant.
Het ligt in de bedoeling van de Rent
meester van genoemde Heerlijkheid de
heer D. van den Berg genoemde bui
tendijkse gronden voor zover dit nog
niet is gebeurd uit te geven voor de
mosselcultuur.
Ongeveer 40 nieuwe percelen zou
den op de beschikbare gronden kun
nen worden gecreëerd. Verwacht wordt
dat na afsluiting van het Volkerak bij
Willemstad, deze gronden beter dan tot
dusver voor mosselkwekerij geschikt
zouden worden. In verband met de ko
mende afsluiting van de Grevelingen is
de interesse voor nieuwe mosselpercelen
bijzonder groot.
vraag op welk moment een verantwoor
de beslissing te kunnen nemen of op
een bepaald moment een grote vismijn
te bouwen of pas te handelen nadat de
vissers zich met hun aanvoer hebben
aangediend. De voorz. geloofde niet dat
m.b.t. de bouw van een nieuwe vismijn
gerekend mag worden op een royale
bijdrage volgens artikel 8 der Deltawet.
Hij dacht dat de vergoeding ook al
verdwenen de 3 vroegere vismijnen
zo gering zal zijn dat er hoogstens een
koelinstallatie van zal kunnen worden
gekocht. Hoe het ook zij, er zal een
grote portie voor de gemeente blijven.
Dhr. Visser nam daarentegen heftig
stelling, hij vond het niet meer als bU-
lijk en rechtvaardig dat, wanneer straks
de hele vloot, inclusief die van Oud-
dorp in de Deltahaven is geconcentreerd
de visserij de beschikking heeft over
een ruime vismijn die door de Overheid
dient te worden gefinancierd.
DIRKSLAND
Bedankt. Ds. P. Blok alhier heeft
voor het beroep naar de Ger. Gemeente
te Gorinchem bedankt.
OOLTGENSPLAAT
Benoemd. De heer B. P. Carol, com
mies ter gemeentesecretarie is met in
gang van 1 juni a.s. benoemd tot com
mies B. ter gemeente-secretarie van
Capelle aan de IJssel.
OVER HET BIDDEN
„Eer de rijke man vijf minuten in de
hel was, begon hij te bidden. Ome Hei
land getuigt, dat dit zijn eerste daad
was: „Hij hief zijn ogen op en zag" en
op hetzelfde ogenblik dat hij zag, „riep
hij zeggende." Dit zal altijd het geval
zijn op het ogenblik, dat een mens het
Koninkrijk der hemelen ziet. Of die
eerste keer in de hemel of in de hel is,
maakt geen verschil. Op het ogenblik
dat een mens het Koninkrijk der he
melen ziet, begint hij vast en zeker te
bidden. De oorzaak daarvan is, dat hij
een verzadigend deel ziet en dat zijn
hart er naar dorst. Indien dit in deze
wereld gebeurt, zal zijn gebed gehoord
worden en om, Christus' wille en door
Christus zal zijn hongeren en dorsten
verzadigd worden. Maar als dit in de
hel gebeurt, zal zijn gebed te laat zijn
want de behoefte van egn mens kan
alleen door Christus bevredigd worden
en er is geen Christus in de hel."
BRONLOW NORTH
(Uit: De rijke man en Lazarus.
Uitgave Pieters, Oostburg).
Op de veemarkt van woensdag 21 fe
bruari 1968 werden aangevoerd 173 run
deren, 8 stuks kleinvee en 2 paarden.
Het aanbod van runderen was zeer
ruim, de handel onverminderd, leven
dig en de prijzen stabiel.
Het aanbod van slachtvee was groot,
met vlugge handel en de prijzen aan de
hoge kant.
Prijzen: melk- eh kalfkoeien 950
1500; guste koeien 850—1200; kalfvaar-
zen 900—1425; pinken 550—750; gras
kalveren 35Ö—500; paarden 700—1000;
vette koeien 3,603,90 per kilo geslacht.
Iedereen die over een ruimte die tot
17 graden Celcius kan worden ver
warmd, en over een diploma bloemen
teelt beschikt kan zelfs in het hartje
van de winter een druk bezige bloemen-
kweker zijn. De heer Anth. Tanis, ver
tegenwoordiger van de H.B.G. en zelf
ook bloemenkweker te Ouddorp, heeft
dit jaar het in den lande wel reeds be
kende maar op Flakkee nog niet toe
gepaste systeem van „narcissen bij
kimstlicht" geëxperimenteerd en over
de daarbij behaalde resultaten mag hy
dik tevreden zijn!
De teelt vraagt geen noemenswaardi
ge investeringen, enkel een verwar
mingselement en een aantal T.L. buizen
en misschien nog wat hardboard om de
ruimte zodanig af te schutten dat zo
weinig mogelijk warmte verloren gaat.
De heer Tanis behoefde niets van dat
alles aan te schaffen omdat hij de nar
cissen trekt in zijn tulpenschuur die
eind november leegkwam en die door
de narcissenteelt in deze voorheen on
rendabele maanden toch weer produc
tief gemaakt wordt! Van grote waarde
is ook dat de werknemers die normali
ter in de wintermaanden werkloos zou
den zijn nu aan het werk gehouden
kunnen worden. Flakkee telt plm. 35
bezitters van het diploma bollenteelt en
het voorbeeld van dhr. Tanis verdient
zeker navolging, hij is gaarne bereid
geïnteresseerden nader te informeren.
Werkwijze.
De bollen, plm. 4 kg. in een kistje van
35 X 45 cm blijven 2V2 maand ingekuild,
bedekt met een laag aarde en stro; als
de bloemknoppen voelbaar zijn kunnen
de kistjes worden ingehaald. Zouden de
spruiten nog te kort zijn terwijl de
bloemknoppen al boven de bol zijn ge
groeid dan moeten ze nog enkele dagen
in het donker blijven staan, zijn echter
de spruiten lang genoeg dan kan nog
dezelfde dag het licht worden ontsto
ken. Teneinde een mooi gewas te berei
ken van goede kwaliteit dient zo moge
lijk 's morgens en 's avonds te worden
besproeid, ook de vloer moet steeds
vochtig zijn omdat een hoge luchtvoch
tigheid de bloemkwaliteit gunstig be
ïnvloedt. Ook de temperatuur is van het
grootste belang om een goede kwaliteit
te bereiken. Uiteraard behoeft het ge
was een goede verpleging; spruiten die
geen bloemen geven moeten zodra ze
kenbaar zijn, worden verwijderd en een
paar maal per dag moet worden ge
ventileerd.
De belichting.
Zoals in de natuur licht en donker
elkaar afwisselen zo behoort dat ook in
de broeiruimten te worden toegepast.
De belichtingstijd per etmaal is 12 uur,
i.v.m. het minder dure nachttarief is het
een goede gedachte 's nachts te belich
ten en overdag de ruimte donker te
VOOR BETER f^
'-—NflflR DE
MIDDELHnRNIS-TEL:Z3Z8
Een kijkje in de schuur
Klaas Tanis is er aan het werk.
houden. Men kan zowel gebruik maken
van T.L. buizen als van gloeilampen
hoewel de eerstgenoemde per kilowat-
uur meer licht geeft dan de gloeilamp;
in de praktijk zijn goede ervaringen op
gedaan met een T.L.-buis van 40 Watt
pér m^ tabletoppervlakte. (Een tablet
kan b.v. bestaan uit schragen waarop
planken zijn gelegd). Als gloeilamp kan
het best de „supra" lamp worden ge
bruikt, echter bedraagt dan het beno
digde vermogen 3 x 40 watt per m^,
daarentegen liggen de aanschaffingskos-
ten lager dan van T.L.-buizen.
Zaals reeds opgemerkt heeft dhr. Ta
nis bijzonder goede ervaringen opge
daan en hij is zeker bereid zijn erva
ringen aan anderen over te dragen. Ook
het boekje „tips voor bloemenkwekers"
van de Ver. Proeftuin voor de bloem-
boUencultuur te Lisse en het Rijkstuin-
bouwcousulentschap te Lisse geeft hier
over waardevolle informatie.
J MINDER liters, MEER kilometers!
4 En uw motor „sp(r)int" van
genoegen!
J Ook uw bromfiets!
Van zaterdag 24 februari v.m. 9 uur
t.m. maandag 26 februari v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter Wieringa, telef.
2090, Middelharnis.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Dienst heeft dokter Huisman, telef.
01877-412, Melissant.
Oostflakkee:
Dienst heeft dokter Voogd, telef. 01874
-259, Oude Tonge en dokter Bouman,
tel. 01871-269, Stad aan 't Haringvleit.
DIENST WIJKVERPLEEGSTER
Melissant-Dirksland-Herkingen:
Van vrijdagavond 6 uur tot maandag
ochtend 8 uur Zr. Koppejan, tel. 01877-
234, Melissant.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft dierenarts Wagner, tel.
01877-281, Dirksland.
THOLEN
Zondagsdienst artsffn. Zondag 25 febr.
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips-
md en Oud Vossemeer dienst dokter
luinker, tel. 01660-500 of 458, Tholen
en dokter Menger, tel. 01677-500 St. Phi-
lipsland.