om de brug Vissers beschouwen vismijn Stellendam teveel als uitlaatklep BOEKEÜiEl Dbr. nntb. Tanis te Ouddorp trekt narcissen in de tulpenschuur Meditatie j. keuyelurr EtKORTEHECkZOON Sommelsdijk Oud Ger. Gemeente weer een nieuwe prediicant Vrijdag 23 februari 1968 No. 3664 CHR. STRRRKRT.AD OP GRREFORMRKROR GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond en aktie van mens tot medemens in hout en staal. U kunt ze zp fijn aan^iouwen. Fruitmanden en Fruitbakjes „De Fruitcentrale" Nieuwe mosselpercelen BOUWMATERIALEN N. SNOEI Dirksland Telef. 333 Ettense Veemarkt X MOBIL-BENZSNE X MOBILSTATION „De Ronde Boom'' X S. V. d. Valk Zondagsdienst artsen PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk ABONNEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 25 Giro 167930 kom over de brug r vallen woorden als projekt en een- vorming, training, sociale zorg, atschappelijk werk. r staan bedragen met drie, vier en f nullen, tienduizenden, tonnen, mil- nen. n bij elkaar maakt dat een enorme ruk: hier is iets groots aan de gang. n dat is ook zo. 'aar liet is toch wel goed om met. druk vast te houden dat het bij dit es gaat om mensen, om medemensen. Om een moeder in Djakarta bijvoor- eld. Haar kind is wat men in de Iksraond „achterlijk" noemt, geeste gehandicapt. In de "Indonesische sa- nleving is dat een moeilijke zaak (zo- het dat bij ons eigenlijk ook altijd as). Vader en moeder schamen zich... Öelukkig is er „Sumber Asih", de chris telijke school die zich speciaal met deze jongens en meisjes bezig houdt. Binnen je grenzen van hun handicap wordt ge acht hen tot maximale ontplooiing te engen. Maar een kind kan niet altijd school blijven. En moeder vraagt ch al: wat dan? Dan moest er eigenlijk een beschutte erkplaats zijn, zegt de directrice. En dat kan, als wij er voor over de ug komen En dan die jonge boer in Lusekele. -t ligt in Kongo. Hij wil wel graag en wat zijn regering vraagt: „Re- ussons les manches..." In goed Ne- rlands: de mouwen opstropen. Maar betekent voor hem eerst: leren, en en nog eens leren. En na een goe- opleiding alles uit de grond halen t er in zit... Zo levert hij zijn bijdrage aan de op- uw van zijn land. Dank zij het ker- -lijk landbouwcentruni... Lusekele een n de projekten van KOM OVER DE UG. Indonesië. Oost-Java Turen. Een kenhuis, dat door een aardbeving otendeels verwoest werd. De directeur n majoor van de „BALAKESELA- ATAN" (het Leger des Heils) spreekt et een van zijn langdurige patiënten. elaas hebben we nog geen geld om es weer in goede staat te brengen", gt hij als verontschuldiging voor het "ke dak. Nog nietmaar als wij aks over de brug gekomen zijn wel! En dan die jongen op de ambachts- hool in Gujranwala. Het is haast niet t te spreken, maar het ligt in Pakis- Zijn vader is een van de verachte weepers", een straatveger maar ristenen kennen geen kasten en de ristelijke Technische School geeft de- jongen de kans om automonteur te orden, om zich te bekwamen in een dat hem de kans biedt op een be leven. Schoolgeld? Wie zou dat eten betalen? hebben het niet wij wel! Weer heel anders. Libanon nu. Een abisch meisje. In een land waar de ouw nog lang niet de plaats heeft die ar toekomt. Waar de Arabische Pro- iantse Kerk dus extra zorg moet be den aan vormingswerk onder jonge ouwen. Dat meisje wil opgeleid wor- n om zich aan dit werk te wijden, k zij wil werken aan de toekomst n haar volk. Dat kan als straks t opleidingscentrum van de kerk ge- ed is. Dat wil zeggen: als wij over de g zijn gekomen! Een ander continent. Een ander land. riname. Een Bosland-Indiaan. Een ijksgenoot - overzee", nota bene. Hij nog analfabeet... zoals dertigduizend n zijn stamgenoten. Er moeten scho- n komen in dat bosland. En ze zul- n er komen dank zij KOM OVER E BRUG! Lambarene. Albert Schweitzer. Na- "n met een grote klank uit het ver en. Maar hetheden? Een jonge vrouw Gabon heeft t.b.c. Ze steekt het hele rp aanniets aan te doen. Toch el! Op verzoek van de regering van abon heeft het Schweitzer-hospitaal eer een nieuwe taak op zich genomen: oderne ambulante behandeling van de ■c.-patiënten. Waarvoor geld nodig is ons geld Steek de oceaan over naar Zuid-Ame- "a- Ontmoet in Paraquay een Indiaan de Gran Chaco, een droge, woeste akte. Het woord droogte beheerst zijn ven. Water is even belangrijk als het yen zelf. Het is er wel, wij kennen de ddelen en de mogelijkheid om het uit grond te halen. Gaan wij ze helpen? e kerk daar heeft de mensen. Wat 'breekt is het materiaal. Weer een OM OVER DE BRUG projekt! En Zo zouden we door kunnen gaan. et mensen. Met medemensen. De ne- rs van „Freedom City" in de Verenig- Staten. De hoogleraren van de theo- gische hogeschool in Djakarta. Vluch- Imgen in Vietnam, in Afrika, in het idden-Oosten. Wier leven verandert die op hun beurt het leven van an- ren kunnen veranderen. Dank zij ristenen in Nederland, die gezegd bben: natuurlijk, op mij kunt U re- 'len, ik kom over de brug! HET WEE. „Wee de goddeloze, het zal hem kwiaiyk gaan" Jes. 3 11a. Zagen we vorige week het wèl van de rechtvaardige, hier wordt van het wee der goddelozen gesproken. Godde- lozen zijn mensen, die zonder vreze Gods leven en bij voortduur Gods Wet ten overtreden. De goddeloze leeft en kel en alleen uit het oude beginsel van zijn verdorven natuur. Hij wil zich niet aan God onderwerpen, zich niet door God laten regeren, hij leeft zonder God in de wereld. Dit waart gij, volk des Heeren, eertijds. Er zijn trappen in de goddeloosheid. Sommigen zijn godsdienstig, maar dan met een eigenwillige godsdienst. Zij on derwerpen zich wel geveinsdelijk aan het Woord Gods, maar leven toch geheel voor eigen rekening. De goddeloze stelt zichzelf gerust en meent dat het zo kwaad niet met hem staat. Zij krijgen soms wel eens een consiëntie-kneep, maar als het voorbij is, gaan zij op de oude voet voort. Zij vlijen zichzelf „dat hun stand niet verdelgd is", maar die van Job wel. (Job. 22 20). Als het er met een kind van God (zoals b.v. Job) zo diep door moet, hoe zal dan een kind van de wereld bestaan? Als de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal dan de goddeloze en zondaar verschijnen? Als Aaron op Hor, Mozes op Nebo sterft vanwege de zonde, zal dan geschieden met Korach, Dathan en Abiram? Als Elia zucht: neem mijn ziel van mij weg, ik ben alleen overgebleven, wat zal dan het einde van Achab we zen? Is er dan geen verschil tussen de rechtvaardigen en goddelozen? Weder varen ze niet enerlei weg? Beide zijn ze geboren in het diensthuis der zonde, beide liggen zij in de oorspronkelijke schuld op reis naar de eeuwigheid. Maar er is een machtig verschil. De rechtvaardige is een voorwerp van Gods toorn. Als de rechtvaardige zijn zaligheid werkt met vreze en beven door Gods genade, hoe zal het dan zijn met de goddeloze, die onbekommerd door het leven gaat. Als de rechtvaardige de tijd uitkoopt en jaagt naar de prijs der roeping Gods die in Christus Jezus wordt vast ge maakt, hoe zal het gaan met de godde loze, die zich niet bekommerd om het eeuwig oordeel? De goddeloze die bui ten God leeft en ook buiten Hem moet sterven, mag wel beven! Het „wee" klinkt hem tegen, het oordeel zal hij niet ontgaan. „Wee", het zal hem kwalijk gaan. De rechtvaardige mag het kwalijk gaan, het gaat hem toch wèl. De godde loze mag het wèl gaan, het gaat hem toch kwaiyk! Dat mag een paradox lij ken zijn voorspoed zal hem niet voordelig zijn. Gods Woord zegt: hij wordt vet gemest voor de dag der slach ting. Hoe hoger hij stijgt, hoe dieper hij valt. „Zij storten van de top van eer, in eeuwige verwoesting neer". Daarentegen, het weinige dat de recht vaardige heeft is meer, dan de veelheid der goddelozen. Het weinige namelijk, in de verdienste van Jezus Christus. Wat een onderscheid! Een onderscheid dat soms hier al gezien wordt, maar zéker in de dag der dagen. Daarom is het zo noodzakelijk te onderzoeken, tot welke groep wij behoren. Als er genade bij u gevonden wordt, verzekeren Gods beloften uw heil, ondanks de inleving van totale onwaardigheid. Dan zal de Heere u met Zijn weldaden overladen, zelfs in de meest moeitevolle wegen, door de diepste diepten heen. Soms zo als bij Job, door vriend en broeders verdacht, zodat alle moed ontzinkt. Toch zegt de Heere: het zal hem wèl gaan. Hij staat er voor in. Denk echter niet dat dit volk twee hemels zal heb ben, hier een en Boven een. O neen! In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de we reld overwonnen! Dat riep de Heere Jezus zijn strijdende Kerk toe. Lezer of lezeres, blijft ge in de staat waarin gij geboren zijt, dan zal het voor u eeuwig „wee" zijn. Maar gij leeft nog, gij kunt nog zalig worden. Heden, zo gij zijn stem hoort, verhard uw hart niet! Vijanden worden met God verzoend, goddelozen om niet gerechtvaardigd. Het „wee" mocht eens post vatten in onze harten, er mocht een invaller ko men voor God. De schrik des Heeren, mocht bewegen tot de zaligheid. Wat wordt het dan een wonder, de eeuwige dood verdiend om uit genade te ontvangen het eeuwige leven. Neen, rechten zijn er niet, naar recht liggen zij buiten God. Maar door ondoorgronde lijke genade, door Christus, komen zij weer in gemeenschap met Hem. Daar om: „Zegt de rechtvaardige dat het hem wèl gaan zal, maar wee de goddeloze, het zal hem kwalyk gaan. Slikkerveer. Ds. G. Zwerus. kyiÓNINGINRICHTmGJ STAVENISSE De Oud Geref. Gemeente alhier krijgt weer een eigen predikant. Ds. J. van Prooijen te Grafhorst heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. De gemeente was sinds augustus vorig jaar vakant wegens het vertrek van ds. J. W. Slager naar Rijssen. ZANDPAD 32 MroDELHARNIS ZANG- EN MUZIEKAVOND TE STELLEND Aia Het bestuur van Muziekvereniging „DE HOOP" deelt nu reeds niede, dat het in haar vooTmemen ligt, om op vrijdag 8 maart a.s. een grote zang- en muziek avond te organiseren in het Haegse Huus te Stellendam. Aan deze avond zal worden medegewerkt door Muziek- ver. „DE HOOP" (Dir. H. L. Willemsen) Chr. Zangver. „SOLI DEO GLORIA" en het Kinderkoor ,ZANGVOGELTJES' beide onder directie van dhr. C. C. van den Heuvel. Ieder der medewerkende verenigingen zullen niet alleen een af zonderlijk programma uitvoeren, maar ook zullen enkele werken door koor en muziekvereniging worden uitgevoerd o.a. een grote selectie uit de operette „lm weissen RosU" van Benatzky. Muziek- en zangliefhebbers, houdt de ze avond nu reeds in uw gedachten. Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdqk 36 MIDDELHARNIS WAT GEVEN? Gevraagd wordt l»/o van het jaarinkomen. HOE GEVEN? Op maandag 18 maart a.s. krijgen allen wier adres uit de ker kelijke registers bekend is, een infor matie-folder plus een offerzakje thuis bezorgd. Op vrijdag 22 maart wordt dit weer opgehaald. Men kan geven in con tanten, via girokaarten, bankcheques e.d. Uiteraard bestaat de mogelijkheid om toezegging voor giften in termijnen te doen. Zij, wier adres niet in de genoemde registers is opgenomen, kunnen hun gift storten op postgiro 7600, Amsterdam, t.n.v. KOM OVER DE BRUG. M.b.t. het verhandelde in de verga dering v,an de vaste commissie voor de visserij van de Tweede Kiamer waarin ook de vraag ter sprake kwam of de haven van Stellendam een toekomstiige aanvoerhaven zal worden, waarop door Min. Lardinois werd geantwoord dat het niet aanging Stellendam in te rich ten ten koste van Scheveningen, zijn door de raadsleden van Goedereede aan het college van B. en W. enkele vragen gesteld waarop in de gistermiddag ge houden raadsvergadering werd gcai;''-(^ woord. Gevraagd werd of de uitlatingen van Min. Lardinois betreffende de haven- outillage van Stellendam de plannen voor de aanleg van de Stellendamse vis- sershaven volgens de Deltawet hebben doorkruist, waarop door het college ont kennend werd geantwoord. De binnen haven is practisch geheel klaar terwijl de plannen voor de aanleg van de bui- tenhaven in een vergevorderd stadium van voorbereiding verkeren. B. en W. menen dat de aanleg van deze havens door de Deltadienst volstrekt onafhan kelijk van b.v. het Ministerie van Land bouw en visserij geschiedt. Voorts hadden de raadsleden te ken nen gegeven het juist te achten dat zo wel de gamalenvissers als de zeevissers hun producten in de thuishaven kun nen aanvoeren, een mening waarmee B. en W. het volkomen eens konden zijn. Zij zullen trachten in overleg met daarvoor in aanmerking komende in stanties voor dit standpunt begrip te kweken wat naar zij menen ove rigens voor een groot deel van de vis sers zelf zal afhangen. „Indien de vis sers werkelijk bereid zijn regelmatig in de thuishaven te markten dan zal de handel de vissers zeker volgen" menen B. en W. De voorz. benadrukte ter vergadering deze laatste passage. De vissers moeten er voor lOOVo achter staan en de aan voer waarborgen zodat' de handel op hen kan rekenen. Daarom betreurde de voorz. burg. Smith het dat de vismijn van Stellendam door de vissers nog te veel als een uitlaatklep wordt gebruikt bij slecht weer of als afzetmogelijkheid van het laatste „trekje" van Scheve ningen naar huis. De aanvoer is daar door te onberekenbaar om de hande laars aan te trekken. Het is voor het gemeentebestuur dan ook een moeilijke Door Rijkswaterstaat zijn in samen werking met de Rentmeester van de graaf de Chambure de grenzen vastge steld van de buitendijkse gronden van de Heerlijkheid Grijsoord langs Kram mer en Volkerak oostelijk van de Gre- velingendam. Beginnende bij de Hoek van St. Ja cob eindigt het bezit van Grijsoord langs de denkbeeldige lijn, lopend van de Heereweg op Flakkee tot het Raad huis van Halsteren in Noord Brabant. Het ligt in de bedoeling van de Rent meester van genoemde Heerlijkheid de heer D. van den Berg genoemde bui tendijkse gronden voor zover dit nog niet is gebeurd uit te geven voor de mosselcultuur. Ongeveer 40 nieuwe percelen zou den op de beschikbare gronden kun nen worden gecreëerd. Verwacht wordt dat na afsluiting van het Volkerak bij Willemstad, deze gronden beter dan tot dusver voor mosselkwekerij geschikt zouden worden. In verband met de ko mende afsluiting van de Grevelingen is de interesse voor nieuwe mosselpercelen bijzonder groot. vraag op welk moment een verantwoor de beslissing te kunnen nemen of op een bepaald moment een grote vismijn te bouwen of pas te handelen nadat de vissers zich met hun aanvoer hebben aangediend. De voorz. geloofde niet dat m.b.t. de bouw van een nieuwe vismijn gerekend mag worden op een royale bijdrage volgens artikel 8 der Deltawet. Hij dacht dat de vergoeding ook al verdwenen de 3 vroegere vismijnen zo gering zal zijn dat er hoogstens een koelinstallatie van zal kunnen worden gekocht. Hoe het ook zij, er zal een grote portie voor de gemeente blijven. Dhr. Visser nam daarentegen heftig stelling, hij vond het niet meer als bU- lijk en rechtvaardig dat, wanneer straks de hele vloot, inclusief die van Oud- dorp in de Deltahaven is geconcentreerd de visserij de beschikking heeft over een ruime vismijn die door de Overheid dient te worden gefinancierd. DIRKSLAND Bedankt. Ds. P. Blok alhier heeft voor het beroep naar de Ger. Gemeente te Gorinchem bedankt. OOLTGENSPLAAT Benoemd. De heer B. P. Carol, com mies ter gemeentesecretarie is met in gang van 1 juni a.s. benoemd tot com mies B. ter gemeente-secretarie van Capelle aan de IJssel. OVER HET BIDDEN „Eer de rijke man vijf minuten in de hel was, begon hij te bidden. Ome Hei land getuigt, dat dit zijn eerste daad was: „Hij hief zijn ogen op en zag" en op hetzelfde ogenblik dat hij zag, „riep hij zeggende." Dit zal altijd het geval zijn op het ogenblik, dat een mens het Koninkrijk der hemelen ziet. Of die eerste keer in de hemel of in de hel is, maakt geen verschil. Op het ogenblik dat een mens het Koninkrijk der he melen ziet, begint hij vast en zeker te bidden. De oorzaak daarvan is, dat hij een verzadigend deel ziet en dat zijn hart er naar dorst. Indien dit in deze wereld gebeurt, zal zijn gebed gehoord worden en om, Christus' wille en door Christus zal zijn hongeren en dorsten verzadigd worden. Maar als dit in de hel gebeurt, zal zijn gebed te laat zijn want de behoefte van egn mens kan alleen door Christus bevredigd worden en er is geen Christus in de hel." BRONLOW NORTH (Uit: De rijke man en Lazarus. Uitgave Pieters, Oostburg). Op de veemarkt van woensdag 21 fe bruari 1968 werden aangevoerd 173 run deren, 8 stuks kleinvee en 2 paarden. Het aanbod van runderen was zeer ruim, de handel onverminderd, leven dig en de prijzen stabiel. Het aanbod van slachtvee was groot, met vlugge handel en de prijzen aan de hoge kant. Prijzen: melk- eh kalfkoeien 950 1500; guste koeien 850—1200; kalfvaar- zen 900—1425; pinken 550—750; gras kalveren 35Ö—500; paarden 700—1000; vette koeien 3,603,90 per kilo geslacht. Iedereen die over een ruimte die tot 17 graden Celcius kan worden ver warmd, en over een diploma bloemen teelt beschikt kan zelfs in het hartje van de winter een druk bezige bloemen- kweker zijn. De heer Anth. Tanis, ver tegenwoordiger van de H.B.G. en zelf ook bloemenkweker te Ouddorp, heeft dit jaar het in den lande wel reeds be kende maar op Flakkee nog niet toe gepaste systeem van „narcissen bij kimstlicht" geëxperimenteerd en over de daarbij behaalde resultaten mag hy dik tevreden zijn! De teelt vraagt geen noemenswaardi ge investeringen, enkel een verwar mingselement en een aantal T.L. buizen en misschien nog wat hardboard om de ruimte zodanig af te schutten dat zo weinig mogelijk warmte verloren gaat. De heer Tanis behoefde niets van dat alles aan te schaffen omdat hij de nar cissen trekt in zijn tulpenschuur die eind november leegkwam en die door de narcissenteelt in deze voorheen on rendabele maanden toch weer produc tief gemaakt wordt! Van grote waarde is ook dat de werknemers die normali ter in de wintermaanden werkloos zou den zijn nu aan het werk gehouden kunnen worden. Flakkee telt plm. 35 bezitters van het diploma bollenteelt en het voorbeeld van dhr. Tanis verdient zeker navolging, hij is gaarne bereid geïnteresseerden nader te informeren. Werkwijze. De bollen, plm. 4 kg. in een kistje van 35 X 45 cm blijven 2V2 maand ingekuild, bedekt met een laag aarde en stro; als de bloemknoppen voelbaar zijn kunnen de kistjes worden ingehaald. Zouden de spruiten nog te kort zijn terwijl de bloemknoppen al boven de bol zijn ge groeid dan moeten ze nog enkele dagen in het donker blijven staan, zijn echter de spruiten lang genoeg dan kan nog dezelfde dag het licht worden ontsto ken. Teneinde een mooi gewas te berei ken van goede kwaliteit dient zo moge lijk 's morgens en 's avonds te worden besproeid, ook de vloer moet steeds vochtig zijn omdat een hoge luchtvoch tigheid de bloemkwaliteit gunstig be ïnvloedt. Ook de temperatuur is van het grootste belang om een goede kwaliteit te bereiken. Uiteraard behoeft het ge was een goede verpleging; spruiten die geen bloemen geven moeten zodra ze kenbaar zijn, worden verwijderd en een paar maal per dag moet worden ge ventileerd. De belichting. Zoals in de natuur licht en donker elkaar afwisselen zo behoort dat ook in de broeiruimten te worden toegepast. De belichtingstijd per etmaal is 12 uur, i.v.m. het minder dure nachttarief is het een goede gedachte 's nachts te belich ten en overdag de ruimte donker te VOOR BETER f^ '-—NflflR DE MIDDELHnRNIS-TEL:Z3Z8 Een kijkje in de schuur Klaas Tanis is er aan het werk. houden. Men kan zowel gebruik maken van T.L. buizen als van gloeilampen hoewel de eerstgenoemde per kilowat- uur meer licht geeft dan de gloeilamp; in de praktijk zijn goede ervaringen op gedaan met een T.L.-buis van 40 Watt pér m^ tabletoppervlakte. (Een tablet kan b.v. bestaan uit schragen waarop planken zijn gelegd). Als gloeilamp kan het best de „supra" lamp worden ge bruikt, echter bedraagt dan het beno digde vermogen 3 x 40 watt per m^, daarentegen liggen de aanschaffingskos- ten lager dan van T.L.-buizen. Zaals reeds opgemerkt heeft dhr. Ta nis bijzonder goede ervaringen opge daan en hij is zeker bereid zijn erva ringen aan anderen over te dragen. Ook het boekje „tips voor bloemenkwekers" van de Ver. Proeftuin voor de bloem- boUencultuur te Lisse en het Rijkstuin- bouwcousulentschap te Lisse geeft hier over waardevolle informatie. J MINDER liters, MEER kilometers! 4 En uw motor „sp(r)int" van genoegen! J Ook uw bromfiets! Van zaterdag 24 februari v.m. 9 uur t.m. maandag 26 februari v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Dienst heeft dokter Wieringa, telef. 2090, Middelharnis. Dirksland-Herkingen-Melissant: Dienst heeft dokter Huisman, telef. 01877-412, Melissant. Oostflakkee: Dienst heeft dokter Voogd, telef. 01874 -259, Oude Tonge en dokter Bouman, tel. 01871-269, Stad aan 't Haringvleit. DIENST WIJKVERPLEEGSTER Melissant-Dirksland-Herkingen: Van vrijdagavond 6 uur tot maandag ochtend 8 uur Zr. Koppejan, tel. 01877- 234, Melissant. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft dierenarts Wagner, tel. 01877-281, Dirksland. THOLEN Zondagsdienst artsffn. Zondag 25 febr. hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips- md en Oud Vossemeer dienst dokter luinker, tel. 01660-500 of 458, Tholen en dokter Menger, tel. 01677-500 St. Phi- lipsland.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1