IRadicale „cultuur" ruider: KAPSTOKKEN Kleurige siiow vanlverdwiinende i(iederdraciiten Help ISTI J^editatie F^C. KORTEHEG a ZOON Dhr. J. C. van Felius plotseiing overleden FRIEi Sommelsdijk Van mensen en poppen 1. KEUYELRAR m^m.Mi^'^^''^ Vrijdag 16 februari 1968 No. 3662 r^^^v PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, ^ommelsdijk CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ABONNEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. xa. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 25 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond N lETTE^ Lrnis uinbfi^ K ~em een nieuwe, die andere hangt al zo lang. I^ONINGINRrCHTlH»; Het Wèl Fruitmanden en Fruitbakjes „De Fruitcentrale'' X MOBIL-BENZINE t t »De Ronde Boom" X S. V. d. Valk Zondagsdienst artsen II ri prachtige causerie voor Ver. Streekmuseum BOUWMATERIALEN N. SNOEI Dirksland Telef. 333 cax:xi;o hoofdcontroleur R.T.M. ZIJN SK iMELSDIjJ rdam INAS- bfd van del tet woord radicaal is tegenwoordig I van de lucht, vooral in de politiek. [zijn roomse, liberale, socialistische, K-revolutionaire en ook nog wat Jstelijk-historische radicalen. Zij be ien tot de linkse vleugels van hun jtijen. We moeten ze dus duidelijk- Hshalve eigenlijk links-radicalen Uen, want de term radicaal zegt op hzeli niet in welke richting men met {.opvattingen en strevingen gaat. Zij Ment namelijk: consequent, ingrij- |d, tot de wortel doordringend en dat Bt' zowel van rechtse als linkse op- lingen. Het woord zelf zegt alleen, degenen die zich radicaal noemen 1 beginselen uitgaan, die grondige landeringen beogen of diepgaande Isequenties met zich brengen. Zo is fchristelijke godsdienst in wezen zeer licaal. Wie de Bijbel kent die weet, l Gods Woord zeer radicale eisen aan jmens stelt, waarvan wel de voor- Imste is, dat hij zich bekeert van B in wezen godloze bestaan ert zich pedig overgeeft aan de wil des Hee- De bekering is in beginsel de vol- ge omkering van de mens tot de nst van God. Dat is wel de meest licale verandering, die mogelijk is in leven van de mens. Vanneer we dus de term radicaal ge- liken, dienen we te bedenken, dat dit keus, keel,borst van vastzittend siym lebberi wj] linnen. Ihoenen, len te keul tujker gm produceral Iktie op eii plangrijke[| er dan J van een i I groot belli Ipen dat dl itragrosseij lassenlijstnr Ind) met Iselekties - »orden nul paatbloeief schappen] Itetra zou| Itentie |ng en daar(ii| I het vee legen bla"! Ibelangriji Jring en f laigras. 1 weide hel lat ze z«i Ie grassenl minder 1 van lijk gedure ^t jaar produktil b.v. bij bst het g' king in £kort teltj l68 treft In tetrapj lend hooitj Tl een niej te veehojl hndacht «1 Ie roepenh ^genwoCi ok de rc^ Ijongens^J >t graaf gebondejj orzien. •ip op zichzelf helemaal niet afkeu- swaardig is. Het gaat er alleen maar in welke richting deze radicaliteit beweegt. Tegenwoordig viert het ae radicalisme hoogtij. Daarmee ko- we vanzelf tot de betekenis van de len links en rechts op politiek, gees- !jk en cultureel gebied. Het is niet eenvoudig deze te definiëren. In de (ctijk blijkt, dat de links-radicalen ingrijpende verandering in ons eco- lisch systeem voorstaan, sterk „anti- jitalistisch" zijn, vergaande sociale rormingen eisen, die praktisch neer- len op een meer of minder doorge- ^rd socialisme in onze maatschappij, ze dus een zeer gebonden volksge- ïnschap propageren op economisch fein, maar daartegenover op geeste gebied een volkomen vrijheid op- _!n, waarin letterlijk alles geoorloofd is" en men van geen knellende banden last hoeft. Men moet alles kunnen zeg gen, schrijven en doen en de overheid ;ft zich daarmee niet te bemoeien jr wettelijke vrijheidsbeperkingen, [et resultaat van deze links-radicale jrieën is uiteraard droevig. De ban- )osheid, die er steeds meer gaat heer- sr-ijpt zodanig om zich heen, dat er hoos 'iodig maatregelen zullen moeten jrdcn genomen om in ieder geval aan [ergste excessen een eind te maken, normen die de Schrift stelt en die goede maatschappij vraagt, worden legeerd en zelfs afgeschaft, zodat er grote mate van normloosheid heerst. Een deel van ons volk schijnt zo'n 'itand ideaal te vinden. In zulk een gebonden maatschappij is alles ge loofd. De sex is er een voornaam tanddeel van. Wat er tegenwoordig jdit terrein te koop is, laat zich niet |chrijven. De absoluut vrije omgang seksen doet denken aan de dagen Oudheid, toen in het oude Romeinse de ongebondenheid op dit gebied werkte aan de ineenstorting. Dat er severs zijn, die de schandalige boe van een Jan Cremer en anderen op tiarkt brengen, is een teken des tij ds. ld schijnt alles goed te maken. Erger- i is, dat zelfs een officiële instantie )r zo'n boek een cultuurprijs gaf! Iet zou ook wel interessant zijn eens [onderzoeken hoeveel geld van rege ls- of gemeentewege als subsidie ge- 'en wordt voor allerlei bedenkelijke ileinden, zogenaamd als onderdeel de actieve cultuurpolitiek, de radicale cultuurbeoefening spe- ook de z.g. publiciteitsmedia een irname rol. Hiermee worden bedoeld [middelen, waardoor de massa vdor- icht wordt op allerlei terreinen. De irnaamste zijn de pers, de radio en 1 televisie. Wat de pers betreft, onder [Nederlandse dagbladen treft men er [e aan, die uitgesproken links radi- V zijn zoals Het Vrije Volk (socialis- en), de Volkskrant (rooms radicaal) Trouw (anti-revolutionair radicaal). :hts of behoudend durft vrijwel nie- pd zich meer noemen, want dan Wt men uitgerangeerd als een anti- [teit. Merkwaardig is echter, dat een |d als de Telegraaf zo enorm veel le- heeft, meer dan een half miljoen „Zegt de rechtvaardige, dat het hem wèl gaan zal. (Jegaja 3 10a). Er zijn twee soorten mensen: recht vaardigen en goddelozen. Het is één van de twee v/egen waar de mens op wandelt, óf op de smalle weg ten leven, öf op de brede weg naar het verderf. Vaak heeft het er in het leven de schijn van, dat het de goddeloze wèl gaat: „de tenten der verwoesters hebben rust en die God tergen hebben verzekerdhe- den. En de rechtvaardige? Zij hebben dik wijls veel tegenheden. De rechtvaardi ge en de oprechte is bij de wereld dikwijls ten spot; het zijn verachte fak kels in de ogen van hen, die gerust zijn. Asaf wist er ook van; hij zegt van de goddeloze: ze weten van geen tra- nenbrood, noch van geen banden tot de dood. Hun kracht is fris, ze zijn ge zond, tot op hun laatste avondstond. Er is geen vreze Gods voor hunne ogen. Wanneer de rechtvaardigen aan veel strijd, moeite, verdrukkingen en be proevingen onderworpen zijn, worden ze wel eens mat en gaan bedrukt hun weg. Het komt hen voor, dat de hand des Heeren zich van hem terugtrekt. Daarom roepen zij met Asaf: „Houdt Zijn goedertierenheid in eeuwigheid op? Heeft God vergeten genadig te zijn? Wat al strijd van buiten en vrees van binnen. Waarom vergeet Gij rnij? Waar om ga ik in het zwart? Alles is zo don ker, zo zonder troost, moed en kracht. En de tegenpartij hoont: „Waar is uw God?" De weg der rechtvaardigen is vaak zo moeilijk. Weet u waarom? Zij leven in wie en wat ze zijn, ze komen er achter dat de wortel niet deugt. Zij worden in eigen oog een onrechtvaardige. Zij keuren zich in alle opzichten af. En toch komt de Heere tot zuke afgekeur de rechtvaardigen met de blij mare dat het hen wèl zal gaan. Een rechtvaardige te zijn in de ogen des Heeren, wil niet zeggen, dat ze zon- deloos zijn. Integendeel, zij doen belij denis: ga niet in het gericht met uw knecht. Zij kennen zich oprecht schuldig voor God en belijden met droefheid, dat zij al Gods geboden, niet één uitgezonr derd, hebben overtreden. Hoewel ze de oprechte keuze hebben gedaan om al Gods geboden te onderhouden, zien ze door ontdekking, dat de zonde hen in alles aankleeft. Zij hebben een mis hagen aan zichzelf, omdat zij begeren om heilig voor God te leven en het niet kunnen. Zij doen hun best om van de zonde verlost te worden, waarin ze in eigen kracht teleurgesteld worden. Zij leven in, dat zij hün gerechtigheden niet voor God kunnen bestaan. Daar om wordt er een zoeken geboren in een Ander, n.l. Hem, die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden. 1 Petr. 2 24. Een rechtvaardige is een mens, zoals de Heere hem aanziet in Christus. Waar de rechte kenmerken van een recht vaardige gevonden worden, daarom wordt gezegd: dat het hem wèl gaan zal. Dat is de troost voor Gods Kerk. „Zegt de rechtvaardige", let op dat woordje „zegt". Waarom moet dit tel kenmale herhaald en gezegd worden, óók in de prediking? De rechtvaardigen hebben dit nodig, want zij zijn er vaak zo ver vandaan in de beleving. Zo'n rechtvaardige is er lang niet altijd ze ker van, dat het voor hem waar is, wèl voor een ander. Ze twijfelen wel eens en al is twijfelen zonde, de ge- loofslamp brandt niet altijd. Er zijn zoveel kleine vossen die de wijngaard verderven, zoveel inwonende zonden en de zwarte man is er altijd op uit, dat de rechtvaardige moet omkomen en storten in het verderf! Vandaar is het zo noodzakelijk die bestreden en vermoeide zielen te zeggen, dat het hen wèl zal gaan, wèl gaan in een Ander. Aan zijn kant blijft het een nauwelijks zalig worden. Zegt de rechtvaardige, het zal hen wel gaan. Wèl gaan in die Rechtvaardige die geen zonde gekend noch gedaan heeft. Wèl gaan, om uit Zijn volken bediend te worden en ge nade voor genade te ontvangen. Wèl gaan in de verlustiging van Zijn vol bracht werk. Wèl gaan in de oplossing dat een onrechtvaardige in Dien Recht vaardige door God met God verzoend wordt. Een eeuwig wèl. DoorU, door U alleen, om 't eeuwig Welbehagen. Slikkerveer. Ds. G. Zwerus. Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdyk 36 MIDDELHARNIS en alle andere bladen ver achter zicli laat. Wij moeten het ter oriëntatie ook bijhouden. Het is natuurlijk ons lijfblad niet, maar we moeten wel zeggen ook al zouden velen het niet met ons eens zijn dat dit zo veelgelezen, maar ook zo veel uitgescholden ochtendblad dingen durft te schrijven over de hui dige radicale groeperingen, die geen enkel ander blad durft te schrijven. We menen dat uit het snel stijgende lezers tal ervan blijkt, dat de weerzin van grote delen van ons volk in dat heden daagse ziekelijke en fanatieke links-ra dicale gedoe met de dag toeneemt. De radio en de televisie staan voor een groot deel ook in dienst van de radicale cultuurdragers. Van de V.A.- R.A. kan men dat begrijpen. Zij is nu eenmaal van huis uit een socialistische omroep. Dat is haar bestaansgrond. Wij zijn van mening, dat omroepen, die een politieke basis hebben, eigenlijk niet moesten bestaan. Niet zozeer omdat zij een voordeel hebben voor hun propa ganda, want deze slaat lang niet zo aan als altijd gedacht wordt ondanks de V.A.R.A.-uitzendingen gaat de P.v.d.A. steeds achteruit maar omdat men po litiek beter op andere wijze kan bedrij ven en in elk geval de kansen niet on gelijk mogen zijn. Het gaat hierbij ech ter niet alleen om radicale politiek, maar om allerlei uitingen van radica liteit. En deze kan men ook bij de K.R. O. en zelfs bij de N.C.R.V. aantreffen, ledere radio-luisteraar en t.v.-kijker kent de heren wel, die men tot de linkse radicalen moet rekenen. Het wordt naar onze mening hoog tijd, dat door^ de leiding van de omroepen aan dat radicale drijven eens een radicaal einde wordt gemaakt. Met name de V. P.R.O. maakt het bont. Deze vrijzinnige omroep noemt zich christelijk, maar wat zij af en toe presteert is ronduit schandelijk. Zij liet onlangs zelfs dron ken soldaten en een naakte vrouw op haar t.v.-scherm zien, waarop echter tot onze voldoening een groot aantal le den bedankte. Zo wordt in ons land door een klein aantal radicale drijvers een geestelijke terreur uitgeoefend, die ronduit ontoelaatbaar is. Deze monopo lisering van de publiciteitsmedia door linkse groepen dient absoluut beëindigd te worden. Zoals we hiervoor schreven hebben we niets tegen gezonde radicaliteit. Het gaat er echter om in welke richting de ze zich beweegt. De links-georiënteerde ondergraaft de fundamenten van onze politiek, onze economie, ons sociale le ven, ons onderwijs, met name aan de universiteiten en op zoveel meer terrei nen. Daartegenover zouden wij een rechtse radicaliteit willen stellen, die de strijd gaat aanbinden tegen de de structieve invloeden van hen, die de goede beginselen ondergraven en onze maatschappij naar de chaos voeren. OOLTGENSPLAAT P. D. Sieling spraik over Oost- en Zuiid-Afrika. De heer P. D. Sieling van Melissant sprak in „Elthato" voor de Ned. Chris ten Vrouwenbond, afdeling Ooltgens- plaat over zijn reizen naar Oost- en Zuid-Afrika, verduidelijkt met een gro te serie dia's. In principe was de heer J. A. Kooman, hoofd Chr. Nat. School, alhier, uitgenodigd om te komen spre ken over „Wij, man en vrouw in een veranderende wereld". Door ziekte liet hij het afweten. Op het laatste moment was dhr. Sieling bereid om te komen helpen en van zijn belevenissen te ko men vertellen. Hij liet de grootsheid der natuur zien van Afrika en nam zijn hoorders mee van berg tot hut en van tijger tot bloem. Het was werkelijk de moeite waard. Na de pauze was er ge legenheid om over de dia's vragen te stellen. De leiding van deze avond be ruste bij de presidente mevr. Meeder- Geleijnse. Na afloop gaf zich nog 1 dame op als lid. De volgende vergade ring is vastgesteld op maandag 18 maart a.s. t MINDER liters, MEER kilometers! J 4 En uw motor „sp(r)int" van 4 genoegen! f Ook uw bromfiets! X MOBILSTATION X Van zaterdag 17 februari v.m. 12 uur t.m. maandag 19 februari v.rm. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Dienst heeft dokter v. d. Peppel, tel. 2117, Middelharnis. Dirksland-Herking:an-Melissant: Dienst heeft dokter Elvé, tel. 01877- 262, Dirksland. Opstflakkee: Dienst heeft dokter Voogd, tel. 01874- 259, Oude Tonee en dokter Bouman, tel. 01871-269, Stad aan 't Haringvliet. DimST WIJKVERPLEEGSTER ■ylelissant-Dirksland-Herkingen: van vrijdagavond 6 uur tot maandag ochtend 8 uur Zr. van Noort, tel. 01876- 224, Herkingen. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft dierenarts Levy, tel. 2897 Middelharnis. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 18 febr. hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips- land en Oud Vossemeer dienst dokter Kugel, tel. 01662-400, Poortvliet en dok ter Vermet, tel. 01676-415, Nieuw Vos semeer. Toen in vroeger tijden nog verschil lende delen van ons waterlandje door het water viaii elkaar waren gescheiden floreerden de klederdrachten in ©en bonte verscheidenheid. Thans anno 1968 zijn de drachten in vergelijk met vroe ger nog slechts schaars en tot verdwij nen gedoemd. In Huizen „deden" de dames hun haar met karnemelk, op Marken met suikerwater terwijl een bandijzer in hun wangen priemde waardoor zelfs de ontwikkeling van het gebit werd belemmerd en tegen dat licht ^>ezien behoeft het verdwijnen niet zo heel erg te worden betreurd. Wel is het spijtig dat een prachtig stuk folklo re verloren gaat. Echter probeert me vrouw J. H. J. van Hees-Cino uit Am stelveen met succes! een en ander voor het nageslacht te bewaren. Haar figurantes zijn tiientallen poppen waar mee ze woensdagavond een causerie „Van mensen en poppen" hield op de jaarvergadering van de Ver. Streekmu seum Goeree-Overfliakkee. Poppen zijn uiteraard gemakkelijker „hanteerbaar" dan mensen maar ook al zou Mevr. van Hees echte dames als figurantes willen dan zou het een moei lijke zaak zijn om ze te vinden omdat de dames van nu eenvoudig niet meer in de nauwe kledij zouden passen! Het dragen van een klederdracht betekende vooral in een plaats als Spakenburg- ingeregen worden! De klederdracht verried gelijk de „personalia" van de drager en draagster Ér was te zien of de draagster arm of rijk was, of ze protestant of rooms katholiek, gehuwd of ongehuwd was en soms zelfs welk beroep de drager had. Een visser droeg duidelijk meer zilve ren sieraden dan een landbouwer placht te doen. De sieraden dienden de vissers als „reservedaalders" wanneer ze in een vreemde haven vertoefden. Uit de kleu rig geborduurde vesten van de vissers van Marken blijkt dat ze naar de Scan dinavische landen voeren. Vissersdrach ten hebben ook altijd korte mouwen en dikwijls bonten mutsjes. De boer, die veelal niet verder kwam dan zijn ak kers ging minder duur gekleed. De juiste kleur. Mevrouw van Hees vertelde ook over de gehechtheid aan de juiste kleuren. Een geringe afwijking in de kleur in de stoffen was voor de Volendamse vrou wen reden genoeg om geen snipper van dat goed te kopen. Staphorst wil enkel handbedrukte doeken en een machinaal bedrukte doek wordt door hen absoluut geweigerd of hoogstens aangekocht t.b. V. de toeristen. De bandijzers zijn bij de damesdrach ten typerend voor Noord Holland, de oorijzers voor de noordelijke provincies, de mannen droegen in de Noordelijke provincies blauwe kousen. Zuidelijker droegen ze behalve in Nieuwe Tonge! zwarte kousen. Ook over de kleder dracht van Urk kon mevr. van Hees tal van bijzonderheden vertellen. De Urker visser draagt zijn trouwring in zijn das en hij had nauwelijks ongemakken of het moet het zware baaien ondergoed, de z.g. gesoendheid, zijn geweest. De dames kwamen er slechter af. Zij droe gen een corset met walvisbaleinen, het bovenstuk van het corset dat met zeem- NAAR OE M1DDELHRRNIS-TEL:2328 leer onder de oksels was verstevigd was boven het middel zichtbaar enom dat het nooit gewassen werd ook ruik- baar. Alsof dat allemaal nog niet ge noeg was werden ze ook nog geplaagd door de uiteinden van het bandijzer die in hun wangen drongen. Een spontane zoen van een verliefde jongeman was dan ook een onderneming op straffe van een blauw oog tegen een der punten. Bü mist geen kant! Met de kanten mutsjes was het ook oppassen geblazen. Vooral kon de finan ciële toestand van de draagster eraan worden afgelezen, een smalle kant was de eenvoudigen gegeven terwijl de be ter gesitueerden zich een veel bredere konden permitteren. Bij mistig weer werd de kanten muts bij voorkeur niet gedragen omdat de vochtigheid er geen goed aan deed. De kanten kapjes waren zo kostbaar dat er goed een oogje in 't zeil werd gehouden als de kap na een beurtje lag te bleken. Overigens droegen niet alle vrouwen een kanten muts, in Hindeloopen tooi den ze zich met een zonnedoek om het hoofd en een wijde kleurige mantel waaronder ook weer kleurige rokken en doeken gedragen werden. Deze exclu sieve dracht kan worden verklaard uit het feit dat de Hindelooper mannen van oorsprong Oost-Indiëvaarders wa ren en hun indrukken en ongetwijfeld ook exemplaren van de Indische dames- kleding meebrachten. Labedissen. Interessant was ook het verhaal dat mevr. van Hees deed over de labadis- sen. De bekende predikant in Zeeland, Jean de Labedie vond al die blote ar men van de zeeuwse vrouwen 's zon dags in de kerk maar een onzedelijk ge zicht en hij verbood ze dan ook voort aan nog zo in de kerk te verschijnen. De vrouwen begonnen teneinde domi nee gerust te stellen fluks „moffen" te breien die in de volksmond „labadissen" werden genoemd. Ook in Oost-Brabant hadden de da mes moeilijkheden in de kerk, nu niet met de dominee maar met de fladde rende vleermuizen. „Vleermuizen" zo oordeelde men gaan nooit op verse bloemen zitten en zo komt het dat de ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS kerkgaande vrouwen hun hoofden sier den met bloemenpoffertjes van vers- geplukte bloemen. Nog tal van wetenswaardigheden over de diverse drachten werden door mevr. van Hees verteld om over de turfsteek- sterl:jes uit Amstelveen de kaasdragers van Alkmaar, met verschillend gekleur de hoeden, de Amsterdamse weeskin dertjes gekleed in zwart en rood, de drachten uit Zeeland en Goeree met keuvel en blauwe kiel en het bekende Bartje van Anna de Vries. Zij begon haar werk als hobby maar ging zich er meer intensief op toeleggen toen haar bleek dat weinigen nog iets van de klederdrachten afweten. Tot in de kleinste details nauwkeurig worden de kleren en het schoeisel nagemaakt. Haar helpers zijn bewoners van be jaardenhuizen en verpleeginrichtingen en invaliden die al doende een prachtige vulling hebben. Een aantal van de poppen in klederdracht uit atelier „Cino". De begroting 1968 van de Ver. Streekmuseum toont een tekort van 200,Mevr. van Hees bood daarop spontaan aan van elke door haar verkochte pop 2, aan het Bestuur af te staan; wat resulteerde in een bijdrage van 40,Ook van de poppen die later n.a.v. haar causerie nog ver kocht worden tot een maxi mum aantal van 100 zal ze twee gulden afstaan. De poppen kosten 8,50. Mevr. v. Hees woont Rottumerstraat 6 te Amstelveen. Met klem doen we een beroep op onze lezers de Ver. te helpen bij haar verdienstelijke werk, im mers, een volk dat zijn geschie denis vergeet is geen volk. Als we zien dat de Hoekse Waard in korte tijd voor een te stichten streekmuseum 10.000,bijeen brengt dan moeten wij ons al heel erg vergissen als uit deze op roep niet een aantal nieuwe leden resulteert. Het lidmaatschap kost slechts 2,50 per jaar. Help het bestuur uit de zorg en meldt u als lid aan bij dhr. Sypkens, Pr. Hendrikstraat te Middelharnis. Uw naam zal in een volgende krant met ere worden vermeld. Het plotseling overlijden woens dagavond van de heer J. C. van Fe lius (56) hoofdcontroleur der B.T.M, te Middelharnis heeft velen in deze ge meente en elders geschokt. De heer van Felius die bijna zes jaar in Middelharnis was gestationeerd heeft zich bij het personeel en het reizend publiek doen kennen als een hoogst- sympathiek mens die voor iedereen een horend oor had. In hem had de N.V. R.T.M, een waardig representant die steeds streefde naar een zo goed moge lijke dienstverlening. Woensdagavond overleed dhr. van Felius plotseling, kort nadat hij nog met enkele chauffeurs had gesproken. A.s. maandag zal hij in Brui- nisse waar ook een kind van de fam. van Felius is begraven ter aarde worden besteld. De heer van Felius werd op 20 febr. 1911 in Renesse geboren. Na beroeps militair te zijn geweest trad hij in aug. 1946 in dienst van de R.T.M., van re serve conducteur werd hij bevorderd tot assistent dienstleider te Zijpe en daarna in 1953 tot hoofdcontroleur II te Rotter dam. Hij nam toen ontslag bij de R.T.M, waarna hij in juni 1961 weer in dienst trad. Als hoofdcontroleur I werd hij op 15 juli 1962 naar Middelharnis overge plaatst. „Er zijn veel mensen, die iets zoeken, omdat zij esn leegte voelen, die niet kan worden vervuld door de wereld en door de mensen. In plaats dat deze mensen zich nu tot God wenden, ver kiezen zij het schijngoed van een dorre belijdenis. De genadetijd gaat dan voor bij, totdat er geen druppel genade- troost meer over zal zijn, om hun smachtende tong te verkoelen." DAVID BRUININGS

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1