IRadicale
„cultuur"
ruider:
KAPSTOKKEN
Kleurige siiow vanlverdwiinende i(iederdraciiten
Help
ISTI
J^editatie
F^C. KORTEHEG a ZOON
Dhr. J. C. van Felius
plotseiing overleden
FRIEi
Sommelsdijk
Van
mensen en poppen
1. KEUYELRAR
m^m.Mi^'^^''^
Vrijdag 16 februari 1968
No. 3662
r^^^v
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, ^ommelsdijk
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
ABONNEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
xa. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 25 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
N
lETTE^
Lrnis
uinbfi^
K ~em een nieuwe, die andere
hangt al zo lang.
I^ONINGINRrCHTlH»;
Het Wèl
Fruitmanden en Fruitbakjes
„De Fruitcentrale''
X MOBIL-BENZINE t
t »De Ronde Boom"
X S. V. d. Valk
Zondagsdienst artsen
II
ri
prachtige causerie voor Ver. Streekmuseum
BOUWMATERIALEN
N. SNOEI
Dirksland Telef. 333
cax:xi;o
hoofdcontroleur R.T.M.
ZIJN
SK
iMELSDIjJ
rdam
INAS-
bfd van del
tet woord radicaal is tegenwoordig
I van de lucht, vooral in de politiek.
[zijn roomse, liberale, socialistische,
K-revolutionaire en ook nog wat
Jstelijk-historische radicalen. Zij be
ien tot de linkse vleugels van hun
jtijen. We moeten ze dus duidelijk-
Hshalve eigenlijk links-radicalen
Uen, want de term radicaal zegt op
hzeli niet in welke richting men met
{.opvattingen en strevingen gaat. Zij
Ment namelijk: consequent, ingrij-
|d, tot de wortel doordringend en dat
Bt' zowel van rechtse als linkse op-
lingen. Het woord zelf zegt alleen,
degenen die zich radicaal noemen
1 beginselen uitgaan, die grondige
landeringen beogen of diepgaande
Isequenties met zich brengen. Zo is
fchristelijke godsdienst in wezen zeer
licaal. Wie de Bijbel kent die weet,
l Gods Woord zeer radicale eisen aan
jmens stelt, waarvan wel de voor-
Imste is, dat hij zich bekeert van
B in wezen godloze bestaan ert zich
pedig overgeeft aan de wil des Hee-
De bekering is in beginsel de vol-
ge omkering van de mens tot de
nst van God. Dat is wel de meest
licale verandering, die mogelijk is in
leven van de mens.
Vanneer we dus de term radicaal ge-
liken, dienen we te bedenken, dat dit
keus, keel,borst van vastzittend siym
lebberi wj]
linnen.
Ihoenen,
len te keul
tujker gm
produceral
Iktie op eii
plangrijke[|
er dan
J van een i
I groot belli
Ipen dat dl
itragrosseij
lassenlijstnr
Ind) met
Iselekties -
»orden nul
paatbloeief
schappen]
Itetra zou|
Itentie
|ng
en daar(ii|
I het vee
legen bla"!
Ibelangriji
Jring en f
laigras.
1 weide hel
lat ze z«i
Ie grassenl
minder 1
van
lijk gedure
^t jaar
produktil
b.v. bij
bst het g'
king in
£kort teltj
l68 treft
In tetrapj
lend hooitj
Tl een niej
te veehojl
hndacht «1
Ie roepenh
^genwoCi
ok de rc^
Ijongens^J
>t graaf
gebondejj
orzien.
•ip op zichzelf helemaal niet afkeu-
swaardig is. Het gaat er alleen maar
in welke richting deze radicaliteit
beweegt. Tegenwoordig viert het
ae radicalisme hoogtij. Daarmee ko-
we vanzelf tot de betekenis van de
len links en rechts op politiek, gees-
!jk en cultureel gebied. Het is niet
eenvoudig deze te definiëren. In de
(ctijk blijkt, dat de links-radicalen
ingrijpende verandering in ons eco-
lisch systeem voorstaan, sterk „anti-
jitalistisch" zijn, vergaande sociale
rormingen eisen, die praktisch neer-
len op een meer of minder doorge-
^rd socialisme in onze maatschappij,
ze dus een zeer gebonden volksge-
ïnschap propageren op economisch
fein, maar daartegenover op geeste
gebied een volkomen vrijheid op-
_!n, waarin letterlijk alles geoorloofd
is" en men van geen knellende banden
last hoeft. Men moet alles kunnen zeg
gen, schrijven en doen en de overheid
;ft zich daarmee niet te bemoeien
jr wettelijke vrijheidsbeperkingen,
[et resultaat van deze links-radicale
jrieën is uiteraard droevig. De ban-
)osheid, die er steeds meer gaat heer-
sr-ijpt zodanig om zich heen, dat er
hoos 'iodig maatregelen zullen moeten
jrdcn genomen om in ieder geval aan
[ergste excessen een eind te maken,
normen die de Schrift stelt en die
goede maatschappij vraagt, worden
legeerd en zelfs afgeschaft, zodat er
grote mate van normloosheid heerst.
Een deel van ons volk schijnt zo'n
'itand ideaal te vinden. In zulk een
gebonden maatschappij is alles ge
loofd. De sex is er een voornaam
tanddeel van. Wat er tegenwoordig
jdit terrein te koop is, laat zich niet
|chrijven. De absoluut vrije omgang
seksen doet denken aan de dagen
Oudheid, toen in het oude Romeinse
de ongebondenheid op dit gebied
werkte aan de ineenstorting. Dat er
severs zijn, die de schandalige boe
van een Jan Cremer en anderen op
tiarkt brengen, is een teken des tij ds.
ld schijnt alles goed te maken. Erger-
i is, dat zelfs een officiële instantie
)r zo'n boek een cultuurprijs gaf!
Iet zou ook wel interessant zijn eens
[onderzoeken hoeveel geld van rege
ls- of gemeentewege als subsidie ge-
'en wordt voor allerlei bedenkelijke
ileinden, zogenaamd als onderdeel
de actieve cultuurpolitiek,
de radicale cultuurbeoefening spe-
ook de z.g. publiciteitsmedia een
irname rol. Hiermee worden bedoeld
[middelen, waardoor de massa vdor-
icht wordt op allerlei terreinen. De
irnaamste zijn de pers, de radio en
1 televisie. Wat de pers betreft, onder
[Nederlandse dagbladen treft men er
[e aan, die uitgesproken links radi-
V zijn zoals Het Vrije Volk (socialis-
en), de Volkskrant (rooms radicaal)
Trouw (anti-revolutionair radicaal).
:hts of behoudend durft vrijwel nie-
pd zich meer noemen, want dan
Wt men uitgerangeerd als een anti-
[teit. Merkwaardig is echter, dat een
|d als de Telegraaf zo enorm veel le-
heeft, meer dan een half miljoen
„Zegt de rechtvaardige, dat het
hem wèl gaan zal.
(Jegaja 3 10a).
Er zijn twee soorten mensen: recht
vaardigen en goddelozen. Het is één
van de twee v/egen waar de mens op
wandelt, óf op de smalle weg ten leven,
öf op de brede weg naar het verderf.
Vaak heeft het er in het leven de schijn
van, dat het de goddeloze wèl gaat:
„de tenten der verwoesters hebben rust
en die God tergen hebben verzekerdhe-
den.
En de rechtvaardige? Zij hebben dik
wijls veel tegenheden. De rechtvaardi
ge en de oprechte is bij de wereld
dikwijls ten spot; het zijn verachte fak
kels in de ogen van hen, die gerust zijn.
Asaf wist er ook van; hij zegt van de
goddeloze: ze weten van geen tra-
nenbrood, noch van geen banden tot de
dood. Hun kracht is fris, ze zijn ge
zond, tot op hun laatste avondstond. Er
is geen vreze Gods voor hunne ogen.
Wanneer de rechtvaardigen aan veel
strijd, moeite, verdrukkingen en be
proevingen onderworpen zijn, worden
ze wel eens mat en gaan bedrukt hun
weg. Het komt hen voor, dat de hand
des Heeren zich van hem terugtrekt.
Daarom roepen zij met Asaf: „Houdt
Zijn goedertierenheid in eeuwigheid op?
Heeft God vergeten genadig te zijn?
Wat al strijd van buiten en vrees van
binnen. Waarom vergeet Gij rnij? Waar
om ga ik in het zwart? Alles is zo don
ker, zo zonder troost, moed en kracht.
En de tegenpartij hoont: „Waar is uw
God?"
De weg der rechtvaardigen is vaak zo
moeilijk. Weet u waarom? Zij leven in
wie en wat ze zijn, ze komen er achter
dat de wortel niet deugt. Zij worden
in eigen oog een onrechtvaardige. Zij
keuren zich in alle opzichten af. En
toch komt de Heere tot zuke afgekeur
de rechtvaardigen met de blij mare dat
het hen wèl zal gaan.
Een rechtvaardige te zijn in de ogen
des Heeren, wil niet zeggen, dat ze zon-
deloos zijn. Integendeel, zij doen belij
denis: ga niet in het gericht met uw
knecht. Zij kennen zich oprecht schuldig
voor God en belijden met droefheid, dat
zij al Gods geboden, niet één uitgezonr
derd, hebben overtreden. Hoewel ze
de oprechte keuze hebben gedaan om
al Gods geboden te onderhouden, zien
ze door ontdekking, dat de zonde hen
in alles aankleeft. Zij hebben een mis
hagen aan zichzelf, omdat zij begeren
om heilig voor God te leven en het
niet kunnen. Zij doen hun best om van
de zonde verlost te worden, waarin ze
in eigen kracht teleurgesteld worden.
Zij leven in, dat zij hün gerechtigheden
niet voor God kunnen bestaan. Daar
om wordt er een zoeken geboren in een
Ander, n.l. Hem, die Zelf onze zonden
in Zijn lichaam gedragen heeft op het
hout, opdat wij, der zonden afgestorven
zijnde, der gerechtigheid leven zouden.
1 Petr. 2 24.
Een rechtvaardige is een mens, zoals
de Heere hem aanziet in Christus. Waar
de rechte kenmerken van een recht
vaardige gevonden worden, daarom
wordt gezegd: dat het hem wèl gaan zal.
Dat is de troost voor Gods Kerk.
„Zegt de rechtvaardige", let op dat
woordje „zegt". Waarom moet dit tel
kenmale herhaald en gezegd worden,
óók in de prediking? De rechtvaardigen
hebben dit nodig, want zij zijn er vaak
zo ver vandaan in de beleving. Zo'n
rechtvaardige is er lang niet altijd ze
ker van, dat het voor hem waar is,
wèl voor een ander. Ze twijfelen wel
eens en al is twijfelen zonde, de ge-
loofslamp brandt niet altijd. Er zijn
zoveel kleine vossen die de wijngaard
verderven, zoveel inwonende zonden
en de zwarte man is er altijd op uit,
dat de rechtvaardige moet omkomen
en storten in het verderf! Vandaar is
het zo noodzakelijk die bestreden en
vermoeide zielen te zeggen, dat het hen
wèl zal gaan, wèl gaan in een Ander.
Aan zijn kant blijft het een nauwelijks
zalig worden. Zegt de rechtvaardige,
het zal hen wel gaan. Wèl gaan in die
Rechtvaardige die geen zonde gekend
noch gedaan heeft. Wèl gaan, om uit
Zijn volken bediend te worden en ge
nade voor genade te ontvangen. Wèl
gaan in de verlustiging van Zijn vol
bracht werk. Wèl gaan in de oplossing
dat een onrechtvaardige in Dien Recht
vaardige door God met God verzoend
wordt. Een eeuwig wèl. DoorU, door U
alleen, om 't eeuwig Welbehagen.
Slikkerveer.
Ds. G. Zwerus.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdyk 36
MIDDELHARNIS
en alle andere bladen ver achter zicli
laat. Wij moeten het ter oriëntatie ook
bijhouden. Het is natuurlijk ons lijfblad
niet, maar we moeten wel zeggen
ook al zouden velen het niet met ons
eens zijn dat dit zo veelgelezen, maar
ook zo veel uitgescholden ochtendblad
dingen durft te schrijven over de hui
dige radicale groeperingen, die geen
enkel ander blad durft te schrijven. We
menen dat uit het snel stijgende lezers
tal ervan blijkt, dat de weerzin van
grote delen van ons volk in dat heden
daagse ziekelijke en fanatieke links-ra
dicale gedoe met de dag toeneemt.
De radio en de televisie staan voor
een groot deel ook in dienst van de
radicale cultuurdragers. Van de V.A.-
R.A. kan men dat begrijpen. Zij is nu
eenmaal van huis uit een socialistische
omroep. Dat is haar bestaansgrond. Wij
zijn van mening, dat omroepen, die een
politieke basis hebben, eigenlijk niet
moesten bestaan. Niet zozeer omdat zij
een voordeel hebben voor hun propa
ganda, want deze slaat lang niet zo aan
als altijd gedacht wordt ondanks de
V.A.R.A.-uitzendingen gaat de P.v.d.A.
steeds achteruit maar omdat men po
litiek beter op andere wijze kan bedrij
ven en in elk geval de kansen niet on
gelijk mogen zijn. Het gaat hierbij ech
ter niet alleen om radicale politiek,
maar om allerlei uitingen van radica
liteit. En deze kan men ook bij de K.R.
O. en zelfs bij de N.C.R.V. aantreffen,
ledere radio-luisteraar en t.v.-kijker
kent de heren wel, die men tot de
linkse radicalen moet rekenen. Het
wordt naar onze mening hoog tijd, dat
door^ de leiding van de omroepen aan
dat radicale drijven eens een radicaal
einde wordt gemaakt. Met name de V.
P.R.O. maakt het bont. Deze vrijzinnige
omroep noemt zich christelijk, maar
wat zij af en toe presteert is ronduit
schandelijk. Zij liet onlangs zelfs dron
ken soldaten en een naakte vrouw op
haar t.v.-scherm zien, waarop echter
tot onze voldoening een groot aantal le
den bedankte. Zo wordt in ons land
door een klein aantal radicale drijvers
een geestelijke terreur uitgeoefend, die
ronduit ontoelaatbaar is. Deze monopo
lisering van de publiciteitsmedia door
linkse groepen dient absoluut beëindigd
te worden.
Zoals we hiervoor schreven hebben
we niets tegen gezonde radicaliteit. Het
gaat er echter om in welke richting de
ze zich beweegt. De links-georiënteerde
ondergraaft de fundamenten van onze
politiek, onze economie, ons sociale le
ven, ons onderwijs, met name aan de
universiteiten en op zoveel meer terrei
nen. Daartegenover zouden wij een
rechtse radicaliteit willen stellen, die
de strijd gaat aanbinden tegen de de
structieve invloeden van hen, die de
goede beginselen ondergraven en onze
maatschappij naar de chaos voeren.
OOLTGENSPLAAT
P. D. Sieling spraik over Oost-
en Zuiid-Afrika.
De heer P. D. Sieling van Melissant
sprak in „Elthato" voor de Ned. Chris
ten Vrouwenbond, afdeling Ooltgens-
plaat over zijn reizen naar Oost- en
Zuid-Afrika, verduidelijkt met een gro
te serie dia's. In principe was de heer
J. A. Kooman, hoofd Chr. Nat. School,
alhier, uitgenodigd om te komen spre
ken over „Wij, man en vrouw in een
veranderende wereld". Door ziekte liet
hij het afweten. Op het laatste moment
was dhr. Sieling bereid om te komen
helpen en van zijn belevenissen te ko
men vertellen. Hij liet de grootsheid der
natuur zien van Afrika en nam zijn
hoorders mee van berg tot hut en van
tijger tot bloem. Het was werkelijk de
moeite waard. Na de pauze was er ge
legenheid om over de dia's vragen te
stellen. De leiding van deze avond be
ruste bij de presidente mevr. Meeder-
Geleijnse. Na afloop gaf zich nog 1
dame op als lid. De volgende vergade
ring is vastgesteld op maandag 18 maart
a.s.
t MINDER liters, MEER kilometers! J
4 En uw motor „sp(r)int" van 4
genoegen!
f Ook uw bromfiets!
X MOBILSTATION X
Van zaterdag 17 februari v.m. 12 uur
t.m. maandag 19 februari v.rm. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter v. d. Peppel, tel.
2117, Middelharnis.
Dirksland-Herking:an-Melissant:
Dienst heeft dokter Elvé, tel. 01877-
262, Dirksland.
Opstflakkee:
Dienst heeft dokter Voogd, tel. 01874-
259, Oude Tonee en dokter Bouman,
tel. 01871-269, Stad aan 't Haringvliet.
DimST WIJKVERPLEEGSTER
■ylelissant-Dirksland-Herkingen:
van vrijdagavond 6 uur tot maandag
ochtend 8 uur Zr. van Noort, tel. 01876-
224, Herkingen.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft dierenarts Levy, tel. 2897
Middelharnis.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 18 febr.
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips-
land en Oud Vossemeer dienst dokter
Kugel, tel. 01662-400, Poortvliet en dok
ter Vermet, tel. 01676-415, Nieuw Vos
semeer.
Toen in vroeger tijden nog verschil
lende delen van ons waterlandje door
het water viaii elkaar waren gescheiden
floreerden de klederdrachten in ©en
bonte verscheidenheid. Thans anno 1968
zijn de drachten in vergelijk met vroe
ger nog slechts schaars en tot verdwij
nen gedoemd. In Huizen „deden" de
dames hun haar met karnemelk, op
Marken met suikerwater terwijl een
bandijzer in hun wangen priemde
waardoor zelfs de ontwikkeling van het
gebit werd belemmerd en tegen dat
licht ^>ezien behoeft het verdwijnen niet
zo heel erg te worden betreurd. Wel is
het spijtig dat een prachtig stuk folklo
re verloren gaat. Echter probeert me
vrouw J. H. J. van Hees-Cino uit Am
stelveen met succes! een en ander
voor het nageslacht te bewaren. Haar
figurantes zijn tiientallen poppen waar
mee ze woensdagavond een causerie
„Van mensen en poppen" hield op de
jaarvergadering van de Ver. Streekmu
seum Goeree-Overfliakkee.
Poppen zijn uiteraard gemakkelijker
„hanteerbaar" dan mensen maar ook
al zou Mevr. van Hees echte dames als
figurantes willen dan zou het een moei
lijke zaak zijn om ze te vinden omdat
de dames van nu eenvoudig niet meer
in de nauwe kledij zouden passen! Het
dragen van een klederdracht betekende
vooral in een plaats als Spakenburg-
ingeregen worden!
De klederdracht verried gelijk de
„personalia" van de drager en draagster
Ér was te zien of de draagster arm of
rijk was, of ze protestant of rooms
katholiek, gehuwd of ongehuwd was en
soms zelfs welk beroep de drager had.
Een visser droeg duidelijk meer zilve
ren sieraden dan een landbouwer placht
te doen. De sieraden dienden de vissers
als „reservedaalders" wanneer ze in een
vreemde haven vertoefden. Uit de kleu
rig geborduurde vesten van de vissers
van Marken blijkt dat ze naar de Scan
dinavische landen voeren. Vissersdrach
ten hebben ook altijd korte mouwen en
dikwijls bonten mutsjes. De boer, die
veelal niet verder kwam dan zijn ak
kers ging minder duur gekleed.
De juiste kleur.
Mevrouw van Hees vertelde ook over
de gehechtheid aan de juiste kleuren.
Een geringe afwijking in de kleur in de
stoffen was voor de Volendamse vrou
wen reden genoeg om geen snipper van
dat goed te kopen. Staphorst wil enkel
handbedrukte doeken en een machinaal
bedrukte doek wordt door hen absoluut
geweigerd of hoogstens aangekocht t.b.
V. de toeristen.
De bandijzers zijn bij de damesdrach
ten typerend voor Noord Holland, de
oorijzers voor de noordelijke provincies,
de mannen droegen in de Noordelijke
provincies blauwe kousen. Zuidelijker
droegen ze behalve in Nieuwe Tonge!
zwarte kousen. Ook over de kleder
dracht van Urk kon mevr. van Hees tal
van bijzonderheden vertellen. De Urker
visser draagt zijn trouwring in zijn das
en hij had nauwelijks ongemakken of
het moet het zware baaien ondergoed,
de z.g. gesoendheid, zijn geweest. De
dames kwamen er slechter af. Zij droe
gen een corset met walvisbaleinen, het
bovenstuk van het corset dat met zeem-
NAAR OE
M1DDELHRRNIS-TEL:2328
leer onder de oksels was verstevigd was
boven het middel zichtbaar enom
dat het nooit gewassen werd ook ruik-
baar. Alsof dat allemaal nog niet ge
noeg was werden ze ook nog geplaagd
door de uiteinden van het bandijzer die
in hun wangen drongen. Een spontane
zoen van een verliefde jongeman was
dan ook een onderneming op straffe van
een blauw oog tegen een der punten.
Bü mist geen kant!
Met de kanten mutsjes was het ook
oppassen geblazen. Vooral kon de finan
ciële toestand van de draagster eraan
worden afgelezen, een smalle kant was
de eenvoudigen gegeven terwijl de be
ter gesitueerden zich een veel bredere
konden permitteren. Bij mistig weer
werd de kanten muts bij voorkeur niet
gedragen omdat de vochtigheid er geen
goed aan deed. De kanten kapjes waren
zo kostbaar dat er goed een oogje in 't
zeil werd gehouden als de kap na een
beurtje lag te bleken.
Overigens droegen niet alle vrouwen
een kanten muts, in Hindeloopen tooi
den ze zich met een zonnedoek om het
hoofd en een wijde kleurige mantel
waaronder ook weer kleurige rokken en
doeken gedragen werden. Deze exclu
sieve dracht kan worden verklaard uit
het feit dat de Hindelooper mannen
van oorsprong Oost-Indiëvaarders wa
ren en hun indrukken en ongetwijfeld
ook exemplaren van de Indische dames-
kleding meebrachten.
Labedissen.
Interessant was ook het verhaal dat
mevr. van Hees deed over de labadis-
sen. De bekende predikant in Zeeland,
Jean de Labedie vond al die blote ar
men van de zeeuwse vrouwen 's zon
dags in de kerk maar een onzedelijk ge
zicht en hij verbood ze dan ook voort
aan nog zo in de kerk te verschijnen.
De vrouwen begonnen teneinde domi
nee gerust te stellen fluks „moffen" te
breien die in de volksmond „labadissen"
werden genoemd.
Ook in Oost-Brabant hadden de da
mes moeilijkheden in de kerk, nu niet
met de dominee maar met de fladde
rende vleermuizen. „Vleermuizen"
zo oordeelde men gaan nooit op verse
bloemen zitten en zo komt het dat de
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
kerkgaande vrouwen hun hoofden sier
den met bloemenpoffertjes van vers-
geplukte bloemen.
Nog tal van wetenswaardigheden over
de diverse drachten werden door mevr.
van Hees verteld om over de turfsteek-
sterl:jes uit Amstelveen de kaasdragers
van Alkmaar, met verschillend gekleur
de hoeden, de Amsterdamse weeskin
dertjes gekleed in zwart en rood, de
drachten uit Zeeland en Goeree met
keuvel en blauwe kiel en het bekende
Bartje van Anna de Vries.
Zij begon haar werk als hobby maar
ging zich er meer intensief op toeleggen
toen haar bleek dat weinigen nog iets
van de klederdrachten afweten. Tot in
de kleinste details nauwkeurig worden
de kleren en het schoeisel nagemaakt.
Haar helpers zijn bewoners van be
jaardenhuizen en verpleeginrichtingen
en invaliden die al doende een prachtige
vulling hebben.
Een aantal van de poppen in
klederdracht uit atelier „Cino".
De begroting 1968 van de Ver.
Streekmuseum toont een tekort
van 200,Mevr. van Hees bood
daarop spontaan aan van elke
door haar verkochte pop 2,
aan het Bestuur af te staan; wat
resulteerde in een bijdrage van
40,Ook van de poppen die
later n.a.v. haar causerie nog ver
kocht worden tot een maxi
mum aantal van 100 zal ze
twee gulden afstaan. De poppen
kosten 8,50. Mevr. v. Hees woont
Rottumerstraat 6 te Amstelveen.
Met klem doen we een beroep op
onze lezers de Ver. te helpen bij
haar verdienstelijke werk, im
mers, een volk dat zijn geschie
denis vergeet is geen volk. Als
we zien dat de Hoekse Waard in
korte tijd voor een te stichten
streekmuseum 10.000,bijeen
brengt dan moeten wij ons al
heel erg vergissen als uit deze op
roep niet een aantal nieuwe leden
resulteert. Het lidmaatschap kost
slechts 2,50 per jaar. Help het
bestuur uit de zorg en meldt u
als lid aan bij dhr. Sypkens, Pr.
Hendrikstraat te Middelharnis.
Uw naam zal in een volgende
krant met ere worden vermeld.
Het plotseling overlijden woens
dagavond van de heer J. C. van Fe
lius (56) hoofdcontroleur der B.T.M, te
Middelharnis heeft velen in deze ge
meente en elders geschokt.
De heer van Felius die bijna zes jaar
in Middelharnis was gestationeerd heeft
zich bij het personeel en het reizend
publiek doen kennen als een hoogst-
sympathiek mens die voor iedereen een
horend oor had. In hem had de N.V.
R.T.M, een waardig representant die
steeds streefde naar een zo goed moge
lijke dienstverlening. Woensdagavond
overleed dhr. van Felius plotseling, kort
nadat hij nog met enkele chauffeurs had
gesproken. A.s. maandag zal hij in Brui-
nisse waar ook een kind van de fam.
van Felius is begraven ter aarde
worden besteld.
De heer van Felius werd op 20 febr.
1911 in Renesse geboren. Na beroeps
militair te zijn geweest trad hij in aug.
1946 in dienst van de R.T.M., van re
serve conducteur werd hij bevorderd tot
assistent dienstleider te Zijpe en daarna
in 1953 tot hoofdcontroleur II te Rotter
dam. Hij nam toen ontslag bij de R.T.M,
waarna hij in juni 1961 weer in dienst
trad. Als hoofdcontroleur I werd hij op
15 juli 1962 naar Middelharnis overge
plaatst.
„Er zijn veel mensen, die iets zoeken,
omdat zij esn leegte voelen, die niet
kan worden vervuld door de wereld en
door de mensen. In plaats dat deze
mensen zich nu tot God wenden, ver
kiezen zij het schijngoed van een dorre
belijdenis. De genadetijd gaat dan voor
bij, totdat er geen druppel genade-
troost meer over zal zijn, om hun
smachtende tong te verkoelen."
DAVID BRUININGS