iernamaals hiernumaals" Ouddorp is mooie vishandel rijker De eerlijkheid gebiedt.... Go, go, go Piaatselijli nieuws Ingezonden stukken „Flakkee in de literatuur" Stra[(s ook R.T.M. dienst via de Haringviietdam Dinsdag 13 februari 1968 No. 3661 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond De heer S. de Korte begraven Werkloosheid op ons eiland weer iets gestegen -k i/t Schuurke" door burg. Smith geopend Brandweerkorps Sommelsdijk blijft voortbestaan tiNS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS dactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk ABONNEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. 1. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 25 Giro 167930 wel wat vreemde titel boven dit 1 is niet van ons afkomstig. Ze irect afkomstig van prof. dr. S. U. ma, hoogleraar aan de V.U. te Am- m 'en is de naam van een door geschreven brochure, die we van tgever ter recentie ontvingen. We 1 de inhoud zo belangrijk, dat we plaats van een korte beoordeling -tikel aan willen wijden. Het gaat namelijk om een onderwerp, dat ctueel is in christelijke kring en ver we enige tijd geleden een .1 schreven onder de titel: „Pri- van theologie of anthropologie." oet ons genoegen te kunnen ver- n, dat wij de door ons naar voren clïte gedachten, zij het in andere n, in dit boekje terugvonden, zo- ze lezers hieruit kunnen conclu- dat wij het met de strekking van 'rcchure van harte eens zijn. hebben in genoemd artikel de n theologie (leer van God) en an- logie (leer van de mens) gebruikt. Zuidema vatte deze „tegenstel- samen in de woorden hiernamaals 'ernumaals in navolging van de vers, waartegen hij polemiseert. .erste is de term voor „wat na de komt," maar het laatste is een maakt woord. Men bedoelt er ard mee de situatie in onze huidi- ensenmaatschappij. In feite be- beide titels hetzelfde probleem e vraag: wat in ons menselijk len en leven moet prevaleren: de van God of die van de mens. ijn inleiding stelt de schrijver, dat eschrift uitgaat van de klassieke evolutionare visie, dus de oor- elijke. Het blijkt, dat hij niets hebben van de tegenwoordige htingsideeën" en „medemenselijk- deëen". Hij meent, dat er thans christelijke partijen veel christen- 'sten zitten, die van het christen en soort socialisme maken en van ocialisme een soort christendom, -gelijk vergeten, dat het originele 'sme een vorm van humanisme is, an God vervreemd is. geschrift is een antwoord op en olemiek met een artikel in het rift: „Anti-rev. Staatkunde", verleden jaar enkele hoogleraren isten schreven over „Christelijke k en christelijke partijvorming." aren de heren prof. Albeda, prof. oer, mr. Bos, prof. Bosch, mr. der en prof. van Zuthem. De raren behoren eveneens vele an- ollega's van de V.U. tot de chris- dicalen. Zij noemen zich „nog- "volutionairen", waarmee ze blijk- bedoelen, dat ze er nog slechts en dunne draad mee verbonden un artikel staat volgens prof. Z. ote gebod van Christus centraal formuleren als: „Heb God lief naasten als uzelf." Verderop noe- ze dit „het grote liefdegebod". hr. betwist de juistheid hiervan. een wetgeleerde aan Jezus vroeg: ter, wat is het grote gebod in de was het antwoord: „Gij zult de uw God liefhebben met heel uw n heel uw ziel en heel uw ver- Dit is het grote en eerste gebod. t tweede, daaraan gelijk, is: „Gij "w naaste liefhebben als uzelf. eze twee geboden hangt heel de de profeten." De schr. wijst erop 't grote gebod ook het eerste is t mag derhalve nooit van die eer- ats worden verdreven. Onze ver- g tot God staat op de eerste De liefde tot de naaste volgt t. Nu schrijven de auteurs dat de tot God zich enkel kan tonen daden van naastenliefde. Maar Z. meent dat van hier tot het 'e humanisme nog maar een stap gens hem is de naastenliefde van isten een weerspiegeling, een uit- ng van zijn liefde tot God. Als ze et is, dan is ze geen naastenliefde en christen, maar de medemen- eid van de geseculariseerde, van "ervreemde humanist, rts wijst de schr. erop, dat het je „gelijk" in de tekst volgens de e betekenis wil zeggen, erop ger het weerspiegelen, maar niet met het eerste gebod. Ons wordt onze naaste lief te hebben als Dit kan niet van het eerste ge- orden gezegd. Zijn conclusie luidt, e de twee geboden niet mogen vatten als „het grote gebod". Dat slechts voor het eerste. De schr. rt het, als christenen de „Gods- verschralen tot dienst aan de schrijvers, tegen wie zijn geschrift t IS, schreven in hun artikel: „De daagse christen is in onderschei- et zijn voorgeslacht thans zeker op het hiernumaals gericht dan t hiernamaals. Veel minder dan er ook i^ de christen van thans met eigen zieleheil. Mee te mo- erken aan een zo menselijk mo- samenleving is voor hem be- QKsr geworden." i- Z. vraagt zich af of de christen God wel zo ver mag denken en voor het hiernumaals dan voor iernamaals geïnteresseerd zijn. IJ wel veel minder dan vroeger val was, met eigen zieleheil bezig Hij vindt, dat zij die er zo over n, aangestoken zijn door het „so- ospel" (sociale evangelie). Bij hen ude antithese vervangen door een synthese n.l. een christen-socia- Ze menen zelfs dat een toekom- eedzame en rechtvaardige maat- 1] mogelijk is, maar dit valt ge heel samen met het marxistische zicht op de heilsstaat, met „vrede op aarde" en alle mensen „social minded" (sociaal gezind). Hun roepingsbesef en toekomst verwachting vallen ook samen met die van Banning, Buskes en aanverwante christen-socialisten, die de Schrift le zen door de bril van het marxisme en het marxisme door de bril van de Schrift. Zo ontstaat een christen-socia- lisme. De schrijvers van het artikel wil len daarvoor nog wel een christelijke partij in stand houden, al geven ze grif toe, dat een christen zich heel best als lid van een andere partij kan laten in schrijven. Hun vernieuw'de A.R.P. is alles behalve een A.R.P.de antithese is eruit. Aldus prof. Zuidema. De schrijvers betogen, dat wij geen vrede mogen hebben met de bestaande maatschappelijke orde en ze menen, dat voor vele aanhangers van de confessio nele partijen zoals boeren, arbeiders, ambtenaren en middenstanders de poli tiek slechts betekent de behartiging van eigen- en groepsbelangen. De „gezeten burgerij", christelijk of niet-christelijk, is tot de dienst der naastenliefde niet in staat. Zij scheppen dus een revolu tionaire antithese tegen de „gezeten burgerij" en stellen tegenover haar de sociale mens. De schrijvers hebben vol gens, prof. Z. het gebod der naasten liefde tot het Grote Gebod gemaakt en voorts hebben ze alle goddelijk gezag op aarde, Romeinen 13, uit hun Bijbel en visie geschrapt. Ze hebben een idool geschapen van de mondige sociale mens. Prof. Zuidema brengt dit alles in ver band met de situatie in de A.R.P. „Deze eenzijdig sociaal georiënteerden beschik ken over een grote aanhang, met name onder intellectuelen. Ze hebben promi nenten in de Gereformeerde Kerken en in de Ned. Hervormde Kerk en heel de Wereldraad van Kerken staat achter hen. Hun infiltraties en hun invloed betekenen het einde van de A.R.P. als anti-revolutionair en de omzetting ervan in een revolutionaire christen-socialis tische partij. De geruisloze revolutionai re greep naar de macht in deze partij, die toch al jaren „in de bocht" is, zal waarschijnlijk wel succes hebben. Dat is enkel nog maar een kwestie van tijd. Misschien mag ik met nadruk uitspre ken, dat ook ik „nog-antirevolutionair" ben en dat menigeen, die uit beginsel A.R. was, de partij al heeft verlaten. Hij werd een vreemdeling in eigen huis (cursivering van ons). Volgens de nieuwe mythe en ideologie zijn zij, die niet daarmee meegaan contra revolu tionair, ouderwets of behoudzuchtig." Tot zover prof. Zuidema. Ziedaar de hoofdzaken uit dit ge schrift, dat we van harte aanbevelen. De gegevens zijn: „S. U. Zuidema „Hier namaals en hiernumaals", uitg. Buyten en Schipperheim, Amsterdam, prijs f 2.-. Geachte redactie. Onlangs trof ik in uw blad aan, onder het hoofd: „Verontruste Gereformeer den richten adres tot Gen. Synode". De „Verontrusten" spraken in dat adres in de vorm van een telegram uit, dat het onjuist was geweest, dat een R.K. Bisschop een vergadering van de Gen. Synode had bezocht, naar aanlei ding van wederzij dss erkenning van de doop. Men sprak uit, dat de Heilsweg van de R.K. Kerk anders is dan in de Protestantse Kerken, en van die ver schillen werden enkele voorbeelden aangehaald. Gaarne zou ik daarbij op enige din gen mogen wijzen. Ten eerste wil ik zeggen, dat het voor een gelovig Chris ten mogelijk moet wezen om met een Christen van een andere Christelijke Kerk aan één tafel te zitten, zonder schade te lijden aan zijn ziel. Als de „Verontrusten" vaststellen, dat de Heilsweg in de R.K. Kerk anders is, dan in de Protestantse Kerken, dan mag men toch verwachten, dat zij eerst terdege kennis nemen van wat daar over in de R.K. Kerk geleerd wordt. Als wij menen, dat een andere kerk op sommige punten in haar leer faalt, dan zijn wij verplicht, alvorens daarover iets in het openbaar te zeggen, ons goed op de hoogte te stellen, hoe die leer precies geformuleerd is. Keren vnj terug tot de inhoud van het telegram. Daar wordt gezegd, dat de R.K. Kerk leert „dat de mens het eeuwige leven waarlijk moet verdienen door zijn goe de werken. Dit is onjuist. De R.K. Kerk leert: dat het geloof dood is zonder de werken. Geloof en werken zijn beide onontbeerlijk voor de weg tot behoud, en zij volgen uit elkan der. Over hetgeen geschreven staat in Joh. 5 29 en Jac. 2 14-26 bestaat geen verschil van mening. Wat wij wel mo gen zeggen is, dat de meeste protestan ten iets te weinig waarde hechten aan de goede werken en dat de katholieken deze waarde iets te veel benadrukken. Verder wordt gezegd: „dat voor de vergeving van de zware zonden de be reidheid nodig is om ze te biechten aan een R.K. priester". De R.K. Kerk leert echter; dat God de zonden vergeeft, doch dat de pries ter aan degene, die op een persoonlijke wijze zijn zondigheid wil uitspreken, als ambtsdrager uit naam van God kan vergeven, en dit dan doet met de woor den: Voor zover mijn volmacht rijkt, en gij het nodig hebt, spreek ik u in Zijn naam vrij. Terwijl de R.K. Kerk wel degelijk gelooft, dat God ook de zonden wil vergeven zonder tussenkomst van de priester. Ten derde zegt men: „dat het goed en nuttig is om de gestorven Heiligen te vereren en aan te roepen". Dat is niet van waarheid ontbloot. De R.K. Kerk leert, dat er een band blijft bestaan met de afgestorvenen en dus ook met de Heiligen. En als die zou be staan, dan zouden die gestorvenen, die zo dicht bij God leven, Zijn hulp voor ons kunnen inroepen. Wij protestanten geloven niet in zo'n band, en geloven tevens, dat die hulp niet nodig is. Maar wat het vereren van heiligen betreft, mogen wij wel zeggen, dat wij met de verering van Luther, Calvijn en Kuiper soms wel eens iets te ver gaan. Tenslotte wordt gezegd: „dat de paus het onfeilbaar hoofd is van de kerk op aarde". De onfeilbaarheid van de paus is min der veel omvattend als deze zin zou doen vermoeden. Die onfeilbaarheid geldt alleen als de paus ex cathedra spreekt, hetgeen zeer weinig voorkomt. Hij kondigt dan een gewichtig leerstuk af, dat tot stand gekomen is in collegia liteit met de bisschoppen, als exponent van de kerkgemeenschap en niet op eigen gezag, doch op Gods gezag. Hij spreekt dan uit wat de algemene kerk gelooft en is wat dit betreft te vergelij ken met het gezag wat voor velen van ons de Drie formulieren van Enigheid hebben. Over het slot van het telegram mag ik zeggen, dat ik de vraag of men on trouw is aan de belijdenis geschriften als men in een prot. christelijke ver gadering een Rooms Katholieke priester ontvangt, ontkennend zou willen beant woorden. Op welk belijdenis geschrift en op welk artikel slaat dit? Weet dan, dat er op het ogenblik in grote delen van de R.K. Kerk revolu tionaire veranderingen gaande zijn. Wij zien daar een verdieping van het ge loof en een onderzoek naar de Bijbelse gronden van alle leerstellingen en ge bruiken. Wij mogen daar dankbaar voor zijn. Wij willen en mogen ons daar niet mee bemoeien, maar mogen er hen, des gevraagd wel bij begeleiden. En dan mogen wij niet in de fout vervallen waar de R.K. Kerk eertijds sterk in was te spreken vanuit de arrogantie van de alleen zaligmakende moederkerk, van de super Christenen, die de Goddelijke mystiek geheel kunnen doorgronden. Wij mogen en moeten spreken vanuit de gedachte, dat de ander niet gelijkwaar dig, doch wel volwaardig is. Er zijn geen eerste en tweede klas Christenen. En let wel geliefde broeders, de Protes tanten hebben door hun oneindige haar- koverijen over dikwijls onbelangrijke theologische verschillen zoveel boter op hun hoofd, dat het hun niet past met stenen te gooien. Passender is het in bescheidenheid en verdraagzaamheid elkander in broe derlijke liefde te steunen. Ik meen, dat dat volkomen schriftuurlijk is. F. Ch. Geerling. Jan Knape, te Sommelsdijk, oud gem. secretaris en oud dir. van de N.V. Brug en daarnaast auteur van meerdere boe ken en schetsen, hoopt a.s. donderdag 15 febr. 's avonds om 8 uur in „Melis hof" te Melissant, op uitnodiging van de Culturele Commissie te spreken over het onderwerp: „Flakkee in de litera tuur". Na de pauze zal dhr. Knape voordra gen uit eigen werk. Er wordt gelegen heid geboden over het onderwerp van gedachten te wisselen. Wanneer de weg over de Haringvliet- sluizen gereed is, komt er hoogstwaar schijnlijk een tweede verbinding van Goeree-Overflakkee met Rotterdam. De R.T.M. heeft vergunning om over de sluizen een doorgaande verbinding via Voorne-Putten te gaan onderhouden. Een nieuwe verbinding naast die via de Hoeksche Waard, zal Goeree-Over flakkee een keuzemogelijkheid geven bij het reizen van en naar Rotterdam. Vooral voor de westkant van Goeree- Overflakkee heeft de nieuwe dienst per spectieven. Het is mogelijk dat men van ons eiland af via de sluizen vlugger in Rot terdam is, hoewel nog niet is te zeg gen hoe snel het via de Hoeksche Waard zal gaan, wanneer eenmaal de Heinenoordtunnel en de aansluitende wegen gereed zijn. Hoe de dienst vanuit Ouddorp zal worden opgezet is nog niet bekend. Het is mogelijk dat het een ringlijn wordt volgens het volgende patroon: Ouddorp- voorne/Putten Rotterdam Hoek sche Waard Ouddorp. CoöP. TUINBOUWVEILING DER Z.H.E Afd. MIDDELHARNIS Uienveiling van dinsdag 13 febr. 1968 Klasse I: Grove 12,59, Middel 13,10, Drielingen 13,Picklers 11,50. Klasse II: Grove 12,59, Middel 10,79, Drielingen 11,49, Aanvoer 21 ton. ARNEMUIDEN Kerkdienst. Woensdag 14 febr. des sav. 7.30 uur hoopt de beroepen herder en leraar ds. S. de Jong, van Houten voor de Herv. Gemeente voor te gaan in de Dienst des Woords. Babbelen met teruggekeerde emigranten is zo goed als een hobby voor uw verslaggever. Blij als oud land- en dorpsgenoten zijn, weer eens in hun geboorte streek terug te zijn kunnen ze spontaan vertellen en het plaatje en praatje in ons blad stellen ze veelal zeer op prijs. Vrijdag heeft uw verslaggever er in Ouddorp twee ontmoet die zich by zijn komst als bulldogen opstelden en met een vele malen herhaald „go, go, go," te kennen gaven op zyn komst geen enkele prijs te stel len. Een redelijk gesprek zat er niet in, „neither television, radio nor newspapers" waren gewenst so, go, go, go. Ook kan het dus gebeuren dat men na een verbluf in Amerika de regels van wellevendheid ver geet. Als je die regels in Holland niet kent of toepast val je anno 1S68 heel erg op. Zelfs dat vinden we geen reden om terug te zeg gen „go, go, go", dat ook weer in verband met die regels van wel levendheid. MIDDELHARNIS Maandagmiddag had op de begraaf plaats te Middelharnis de teraardebe- stelling plaats van de heer Stoffel de Korte, die na een langdurige ziekte op 8 februari ten zijne huize Lijsterbesweg 34 is overleden. De heer De Korte, die de leeftijd van 78 jaar bereikte was tot aan zijn pensioengerechtigde leef tijd meer dan 50 jaar verbonden aan de Flakkeesche Drukkerij van de heren J. en M. Boomsma, thans D. J. P. en H. van Eesteren. Bij zijn 50-jarig jubileum ontving de heer De Korte de medaille in goud ver bonden aan de Orde van Oranje Nas sau. Door zijn hartelijkheid nam de overledene een bijzondere plaats in in het dorpsleven van zijn geboorteplaats. De rouwdienst werd geleid door de Jiiervormde predikant ds. K. Schipper, die op het sterfhuis sprak over Ro meinen 3, speciaal vers 23 en 24, waar gesproken wordt over de rechtvaardi ging uit genade door de verlossing die in Christus Jezus is. In de aula op de begraafplaats bepaalde ds. Schip per zijn gehoor bij Psalm 11. Het is de gewoonte van deze predi kant om bij elke begrafenis op volg orde een psalm te kiezen; nu was de elfde psalm aan de beurt. Hierin wordt gesproken over de fundamenten die worden omver gestoten, wat spreker toepaste op de vergankelijkheid van de mens, maar waarin ook wordt gezegd dat de Heere de gerechtigheid lief heeft; Zijn aangezicht aanschouwt de oprechte. Deze woorden bracht hij ook in ver band met de gesprekken die hij met de overledene de laatste maanden dik wijls heeft gevoerd. De heer J. Boomsma sprak als oud- directeur en namens de huidige directie van de Flakkeesche Drukkerij. Hij noemde de heer De Korte een harte lijk en oprecht mens, een goed vakman, een prettige kollega en voorbeeldige chef. Hij was onze vriend die open stond voor nieuwe dingen, maar aldus de heer Boomsma, hij was in de oorlog ook een verzetsman waar men op aan kon. Hij heeft met enkele kollega's veel illigaal drukwerk vervaardigd, waartoe men op het vasteland niet meer in staat bleek. Aan de groeve sprak namens mevr. De Korte-Hartman, de heer A. Krijger woorden van dank tot ds. Schipper, de heer Terlouw (die niet aanwezig kon zijn), de gezinsverzorgsters, de heren Boomsma, de oud-koUega's, vertegen woordigers van de bejaardenkring en verder tot alle belangstellenden. Hij deed dit ook namens de enige dochter van de heer en mevrouw De Korte en haar gezin die in Canada wonen (de enige zoon is op jeugdige leeftijd over leden). Op verzoek van mevr. De Korte ver zocht de heer Krijger te zingen Ps. 147 6, de psalm waaruit de overledene kracht en bijstand mocht ervaren. Ds. Schipper dankte met het „Onze Vader." Twee bloemstukken van de kinderen Overzee werden op het graf gelegd. Blijkens het maandelijks overzicht van het Gewestelijk Arbeidsbureau is het werkloosheidscijfer voor de mannen weer iets gestegen van 474 in dec. '67 tot 512 in de maand januari 1968. Er waren in die maand 36 aanvragen. Het werkloosheidscijfer van de vrouwen is in jan. t.o.v. december vorig jaar met één verminderd tot 36, er waren in jan. 32 aanvragen. Het woord „gunstig" past nauwelijks in deze situatie maar toch geeft het huidige werkloosheids cijfer een wat gunstiger beeld als vorig jaar toen er in januari 644 werkloze mannen (thans 512) stonden geregistreerd De oorzaak daarvan is waarschijnlijk dat de bouwnijverheid dank zij het gun stige weer aan de slag kan blijven. Mogelijk speelt ook de verwijzing van de werklozen naar de havenbedrij ven hierin een rol. Al direct nadat de vishandel „'t Schuur ke" van dhr. W. Melissant te Ouddorp vrijdagmiddag door burgemeester Smith geopend was hebben knappend vers ge bakken visjes hun weg naar de lief hebbers gevonden. Burg. Smith ontfut selde de sleutel aan een forse kabel jauw, die door zoon Kees was aange dragen en de burgemeester opende daar mee de weg die naar hij de fam. Me lissant toewenste door velen na hem betreden zal worden. Met de genodigden was hij over de opzei en inrichting van het nieuwe bedrijf hoogst tevreden. In zijn openingswoord wees de bur gemeester erop dat het ook voor het gemeentebestuur prettig is wanneer de middenstand activiteiten ontplooit wat in nieuwe en gemoderniseerde winkels tot uiting komt. Nu naar spr. ver wachtte in de komende tien jaar de si tuatie in Ouddorp volstrekt zal ver anderen vond hij het een goede zaak De sleutel kwam uit de bek van een forse kabeljauw. dat de middenstand in haar activiteiten in overleg met het gemeentebestuur een zekere lijn aanbrengt en nu al maatregelen neemt om straks de dui zenden goed te kunnen ontvangen. Zin spelend op de ligging van de zaak op de hoek Vissersstraat-Hazersweg zag hij het bedrijf misschien nog eens uitge breid worden met een poeliersbedrijf. Keurige zaak „'t Schuurke" is een keurige zaak geworden. In een glazen vitrine liggen verschillende soorten vis en ander zee- banket voor het kiezen. Ook conser ven, wijnen en levensmiddelen zijn in de ruime zaak te koop. De vroegere pellerij heeft aan 't Schuurke een waar dig opvolger! MIDDELHARNIS Met bromfiets tegen auto De jongeman P. Oudzegel is zater dagmiddag op de Waterweg alhier met zijn brommer frontaal op een naderen de V.W. gereden. Hij kwam van achter een voor hem rijdende wagen. De heer Oudzegel liep bij de botsing een her senschudding op. Beroepen: Ds. K. Schipper, Herv. predikant alhier heeft een beroep ont vangen naar de Herv. Gemeente van Boven Hardinxveld. Gesloagd. De heer W. J. Okker le raar aan de Chr. V.G.L.O. slaagde voor de acte M.O. Handenarbeid. Schaakvereniging Zwarte Pion Uitslagen d.d. 9 febr. Ie Afd.: W. Peeman Jde Jager 1—0 J. Boeter G. de Jager VaV2 2e Afd.: H. Ardenne A. v. Loon 1O H. Meijer H. Koese 1—0 Jeugdcompetitie Goeree-Overflakkee „Visser trophee" A. V. d. Waal T. Grinwis 1—0 J. Breen H. Koese 1—0 M. Breen G. Doedens V2V2 Competitie Rotterdamse schaakbond (R.S.B.) Zwarte Pion 2 Shell 2 5—5 HERKINGEN A.s. donderdag 15 febr. hoopt des avonds om half acht voor de Ger. Gem. alhier voor te gaan ds. de Gier uit 's- Gravenhage. MELISSANT Bromfietser in volle vaart tegen auto Gistermiddag is op de kruising Nol- ledijk-Noorddijk de 17-jarige bromfiet ser A. P. de Vogel uit Melissant in vol le vaart tegen een vanaf de Nolledijk naderende Ford-bestelwagen opgere den. De jongeman werd bewusteloos met een zware hersenschudding in het ziekenhuis opgenomen. Kennelijk heeft hij de naderende auto niet tijdig gezien doordat hij met een hand zijn gezicht tegen de vallende ijzel beschermde. De chauffeur, H. M. Boesser uit Rhoon zag het ongeluk aankomen waarom hij cla xoneerde en zijn wagen tot stilstand bracht. OOLTGENSPLAAT Met de schrik vrij. Donderdagmor gen, 8 febr. omstreeks 9.30 uur, werd de fam. Dorsman, wonende Voorstraat nr. 46, precies op de hoek Voorstraa- Kerksingel, te Ooltgensplaat, tijdens het passeren van een grote vrachtauto met aanhangwagen, plotseling opgeschrikt door een geweldige klap tegen de zij gevel van de woning. Zoals spoedig bleek had men met die vrachtauto, wel ke doorreed, de gevel gekraakt, waar door voordeur, deurlijsten enz. ontzet waren geraakt, en de gevel aanzienlijk beschadigd. Een achtervolging per fiets door dhr. Dorsman van die vracvhtauto had geen resultaat. Het bleek een Duitse vracht auto met aanhangwagen te zijn. 's Mid dags kon de bestuurder door de politie over zijn daad worden gehoord, daar hij vanuit Ooltgensplaat direkt was door gereden naar de landbouwloodsen te Oude Tonge, om ook aldaar Flakkeese landbouwprodukten te laten. De chauf feur wist van het voorgevallene niets af. Ledenvergadering Groene Kruis. De afdeling Ooltgensplaat van de Zuid- Hollandse Vereniging „Het Groene Kruis" komt op donderdag 15 febr. a.s. des nam. 7.30 uur in het Veren, ge bouw „'t Centrum" in ledenvergadering bijeen. Behalve de gebruikelijke jaar verslagen zal er ook een bestuursverkie- zing gehouden worden, wegens perio dieke aftreding van mevr. N. Kamp-de Vos en de heren Adr. de Vos Joh.z. en Abr. de Vos W.Mzn. Na afloop der ver gadering zullen een paar films worden vertoond. Leden en huisgenoten zijn ook hier hartelijk welkom. Naar verluidt hebben G.S. hun goed keuring gehecht aan het door de raad van Middelharnis op 7 sept. genomen besluit tot wijziging van de (op 2 mei 1967 reeds vastgestelde) „Verordening reorganisatie brandweer", in die zin, dat het korps van Sommelsdijk de eersvolgende jaren nog zal blijven voort bestaan. Ondanks hun goedkeuring wensen G.S. toch dat over enkele jaren een concentratie van de korpsen van Middelharnis en Sommelsdijk zal zijn bereikt. Een officiële bevestiging van dit bericht dat een deel van het Som- melsdijkse korps zaterdag al in feest stemming bracht werd ons niet gege ven. Loco burg., weth. van Eek, wen ste gisteren nog geen bekendheid te geven aan de inhoud van het schrij ven dat maandagmorgen door hem ont vangen werd. G.S. zouden voorts hebben geadvi seerd tot de aankoop van een nieuwe spuit voor Nieuwe Tonge; ook kan ver wacht worden dat de reorganisatie zal doorgaan m.b.t. bevelvoering, vergoedin gen en sterkte van de korpsen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1