iernamaals
hiernumaals"
Ouddorp is mooie vishandel rijker
De eerlijkheid
gebiedt....
Go, go, go
Piaatselijli nieuws
Ingezonden stukken
„Flakkee in de literatuur"
Stra[(s ook R.T.M. dienst
via de Haringviietdam
Dinsdag 13 februari 1968
No. 3661
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
De heer S. de Korte
begraven
Werkloosheid op ons eiland
weer iets gestegen
-k i/t Schuurke" door burg. Smith geopend
Brandweerkorps Sommelsdijk
blijft voortbestaan
tiNS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
dactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
ABONNEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
1. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 25 Giro 167930
wel wat vreemde titel boven dit
1 is niet van ons afkomstig. Ze
irect afkomstig van prof. dr. S. U.
ma, hoogleraar aan de V.U. te Am-
m 'en is de naam van een door
geschreven brochure, die we van
tgever ter recentie ontvingen. We
1 de inhoud zo belangrijk, dat we
plaats van een korte beoordeling
-tikel aan willen wijden. Het gaat
namelijk om een onderwerp, dat
ctueel is in christelijke kring en
ver we enige tijd geleden een
.1 schreven onder de titel: „Pri-
van theologie of anthropologie."
oet ons genoegen te kunnen ver-
n, dat wij de door ons naar voren
clïte gedachten, zij het in andere
n, in dit boekje terugvonden, zo-
ze lezers hieruit kunnen conclu-
dat wij het met de strekking van
'rcchure van harte eens zijn.
hebben in genoemd artikel de
n theologie (leer van God) en an-
logie (leer van de mens) gebruikt.
Zuidema vatte deze „tegenstel-
samen in de woorden hiernamaals
'ernumaals in navolging van de
vers, waartegen hij polemiseert.
.erste is de term voor „wat na de
komt," maar het laatste is een
maakt woord. Men bedoelt er
ard mee de situatie in onze huidi-
ensenmaatschappij. In feite be-
beide titels hetzelfde probleem
e vraag: wat in ons menselijk
len en leven moet prevaleren: de
van God of die van de mens.
ijn inleiding stelt de schrijver, dat
eschrift uitgaat van de klassieke
evolutionare visie, dus de oor-
elijke. Het blijkt, dat hij niets
hebben van de tegenwoordige
htingsideeën" en „medemenselijk-
deëen". Hij meent, dat er thans
christelijke partijen veel christen-
'sten zitten, die van het christen
en soort socialisme maken en van
ocialisme een soort christendom,
-gelijk vergeten, dat het originele
'sme een vorm van humanisme is,
an God vervreemd is.
geschrift is een antwoord op en
olemiek met een artikel in het
rift: „Anti-rev. Staatkunde",
verleden jaar enkele hoogleraren
isten schreven over „Christelijke
k en christelijke partijvorming."
aren de heren prof. Albeda, prof.
oer, mr. Bos, prof. Bosch, mr.
der en prof. van Zuthem. De
raren behoren eveneens vele an-
ollega's van de V.U. tot de chris-
dicalen. Zij noemen zich „nog-
"volutionairen", waarmee ze blijk-
bedoelen, dat ze er nog slechts
en dunne draad mee verbonden
un artikel staat volgens prof. Z.
ote gebod van Christus centraal
formuleren als: „Heb God lief
naasten als uzelf." Verderop noe-
ze dit „het grote liefdegebod".
hr. betwist de juistheid hiervan.
een wetgeleerde aan Jezus vroeg:
ter, wat is het grote gebod in de
was het antwoord: „Gij zult de
uw God liefhebben met heel uw
n heel uw ziel en heel uw ver-
Dit is het grote en eerste gebod.
t tweede, daaraan gelijk, is: „Gij
"w naaste liefhebben als uzelf.
eze twee geboden hangt heel de
de profeten." De schr. wijst erop
't grote gebod ook het eerste is
t mag derhalve nooit van die eer-
ats worden verdreven. Onze ver-
g tot God staat op de eerste
De liefde tot de naaste volgt
t. Nu schrijven de auteurs dat de
tot God zich enkel kan tonen
daden van naastenliefde. Maar
Z. meent dat van hier tot het
'e humanisme nog maar een stap
gens hem is de naastenliefde van
isten een weerspiegeling, een uit-
ng van zijn liefde tot God. Als ze
et is, dan is ze geen naastenliefde
en christen, maar de medemen-
eid van de geseculariseerde, van
"ervreemde humanist,
rts wijst de schr. erop, dat het
je „gelijk" in de tekst volgens de
e betekenis wil zeggen, erop ger
het weerspiegelen, maar niet
met het eerste gebod. Ons wordt
onze naaste lief te hebben als
Dit kan niet van het eerste ge-
orden gezegd. Zijn conclusie luidt,
e de twee geboden niet mogen
vatten als „het grote gebod". Dat
slechts voor het eerste. De schr.
rt het, als christenen de „Gods-
verschralen tot dienst aan de
schrijvers, tegen wie zijn geschrift
t IS, schreven in hun artikel: „De
daagse christen is in onderschei-
et zijn voorgeslacht thans zeker
op het hiernumaals gericht dan
t hiernamaals. Veel minder dan
er ook i^ de christen van thans
met eigen zieleheil. Mee te mo-
erken aan een zo menselijk mo-
samenleving is voor hem be-
QKsr geworden."
i- Z. vraagt zich af of de christen
God wel zo ver mag denken en
voor het hiernumaals dan voor
iernamaals geïnteresseerd zijn.
IJ wel veel minder dan vroeger
val was, met eigen zieleheil bezig
Hij vindt, dat zij die er zo over
n, aangestoken zijn door het „so-
ospel" (sociale evangelie). Bij hen
ude antithese vervangen door een
synthese n.l. een christen-socia-
Ze menen zelfs dat een toekom-
eedzame en rechtvaardige maat-
1] mogelijk is, maar dit valt ge
heel samen met het marxistische zicht
op de heilsstaat, met „vrede op aarde"
en alle mensen „social minded" (sociaal
gezind). Hun roepingsbesef en toekomst
verwachting vallen ook samen met die
van Banning, Buskes en aanverwante
christen-socialisten, die de Schrift le
zen door de bril van het marxisme en
het marxisme door de bril van de
Schrift. Zo ontstaat een christen-socia-
lisme. De schrijvers van het artikel wil
len daarvoor nog wel een christelijke
partij in stand houden, al geven ze grif
toe, dat een christen zich heel best als
lid van een andere partij kan laten in
schrijven. Hun vernieuw'de A.R.P. is
alles behalve een A.R.P.de antithese is
eruit. Aldus prof. Zuidema.
De schrijvers betogen, dat wij geen
vrede mogen hebben met de bestaande
maatschappelijke orde en ze menen, dat
voor vele aanhangers van de confessio
nele partijen zoals boeren, arbeiders,
ambtenaren en middenstanders de poli
tiek slechts betekent de behartiging van
eigen- en groepsbelangen. De „gezeten
burgerij", christelijk of niet-christelijk,
is tot de dienst der naastenliefde niet
in staat. Zij scheppen dus een revolu
tionaire antithese tegen de „gezeten
burgerij" en stellen tegenover haar de
sociale mens. De schrijvers hebben vol
gens, prof. Z. het gebod der naasten
liefde tot het Grote Gebod gemaakt en
voorts hebben ze alle goddelijk gezag
op aarde, Romeinen 13, uit hun Bijbel
en visie geschrapt. Ze hebben een idool
geschapen van de mondige sociale mens.
Prof. Zuidema brengt dit alles in ver
band met de situatie in de A.R.P. „Deze
eenzijdig sociaal georiënteerden beschik
ken over een grote aanhang, met name
onder intellectuelen. Ze hebben promi
nenten in de Gereformeerde Kerken en
in de Ned. Hervormde Kerk en heel de
Wereldraad van Kerken staat achter
hen. Hun infiltraties en hun invloed
betekenen het einde van de A.R.P. als
anti-revolutionair en de omzetting ervan
in een revolutionaire christen-socialis
tische partij. De geruisloze revolutionai
re greep naar de macht in deze partij,
die toch al jaren „in de bocht" is, zal
waarschijnlijk wel succes hebben. Dat
is enkel nog maar een kwestie van tijd.
Misschien mag ik met nadruk uitspre
ken, dat ook ik „nog-antirevolutionair"
ben en dat menigeen, die uit beginsel
A.R. was, de partij al heeft verlaten.
Hij werd een vreemdeling in eigen
huis (cursivering van ons). Volgens de
nieuwe mythe en ideologie zijn zij, die
niet daarmee meegaan contra revolu
tionair, ouderwets of behoudzuchtig."
Tot zover prof. Zuidema.
Ziedaar de hoofdzaken uit dit ge
schrift, dat we van harte aanbevelen.
De gegevens zijn: „S. U. Zuidema „Hier
namaals en hiernumaals", uitg. Buyten
en Schipperheim, Amsterdam, prijs f 2.-.
Geachte redactie.
Onlangs trof ik in uw blad aan, onder
het hoofd: „Verontruste Gereformeer
den richten adres tot Gen. Synode".
De „Verontrusten" spraken in dat
adres in de vorm van een telegram uit,
dat het onjuist was geweest, dat een
R.K. Bisschop een vergadering van de
Gen. Synode had bezocht, naar aanlei
ding van wederzij dss erkenning van de
doop. Men sprak uit, dat de Heilsweg
van de R.K. Kerk anders is dan in de
Protestantse Kerken, en van die ver
schillen werden enkele voorbeelden
aangehaald.
Gaarne zou ik daarbij op enige din
gen mogen wijzen. Ten eerste wil ik
zeggen, dat het voor een gelovig Chris
ten mogelijk moet wezen om met een
Christen van een andere Christelijke
Kerk aan één tafel te zitten, zonder
schade te lijden aan zijn ziel.
Als de „Verontrusten" vaststellen, dat
de Heilsweg in de R.K. Kerk anders is,
dan in de Protestantse Kerken, dan
mag men toch verwachten, dat zij eerst
terdege kennis nemen van wat daar
over in de R.K. Kerk geleerd wordt. Als
wij menen, dat een andere kerk op
sommige punten in haar leer faalt, dan
zijn wij verplicht, alvorens daarover iets
in het openbaar te zeggen, ons goed op
de hoogte te stellen, hoe die leer precies
geformuleerd is.
Keren vnj terug tot de inhoud van het
telegram.
Daar wordt gezegd, dat de R.K. Kerk
leert „dat de mens het eeuwige leven
waarlijk moet verdienen door zijn goe
de werken. Dit is onjuist.
De R.K. Kerk leert: dat het geloof
dood is zonder de werken. Geloof en
werken zijn beide onontbeerlijk voor de
weg tot behoud, en zij volgen uit elkan
der. Over hetgeen geschreven staat in
Joh. 5 29 en Jac. 2 14-26 bestaat geen
verschil van mening. Wat wij wel mo
gen zeggen is, dat de meeste protestan
ten iets te weinig waarde hechten aan
de goede werken en dat de katholieken
deze waarde iets te veel benadrukken.
Verder wordt gezegd: „dat voor de
vergeving van de zware zonden de be
reidheid nodig is om ze te biechten aan
een R.K. priester".
De R.K. Kerk leert echter; dat God
de zonden vergeeft, doch dat de pries
ter aan degene, die op een persoonlijke
wijze zijn zondigheid wil uitspreken, als
ambtsdrager uit naam van God kan
vergeven, en dit dan doet met de woor
den: Voor zover mijn volmacht rijkt, en
gij het nodig hebt, spreek ik u in Zijn
naam vrij. Terwijl de R.K. Kerk wel
degelijk gelooft, dat God ook de zonden
wil vergeven zonder tussenkomst van
de priester.
Ten derde zegt men: „dat het goed en
nuttig is om de gestorven Heiligen te
vereren en aan te roepen".
Dat is niet van waarheid ontbloot. De
R.K. Kerk leert, dat er een band blijft
bestaan met de afgestorvenen en dus
ook met de Heiligen. En als die zou be
staan, dan zouden die gestorvenen, die
zo dicht bij God leven, Zijn hulp voor
ons kunnen inroepen.
Wij protestanten geloven niet in zo'n
band, en geloven tevens, dat die hulp
niet nodig is. Maar wat het vereren van
heiligen betreft, mogen wij wel zeggen,
dat wij met de verering van Luther,
Calvijn en Kuiper soms wel eens iets
te ver gaan. Tenslotte wordt gezegd:
„dat de paus het onfeilbaar hoofd is van
de kerk op aarde".
De onfeilbaarheid van de paus is min
der veel omvattend als deze zin zou
doen vermoeden. Die onfeilbaarheid
geldt alleen als de paus ex cathedra
spreekt, hetgeen zeer weinig voorkomt.
Hij kondigt dan een gewichtig leerstuk
af, dat tot stand gekomen is in collegia
liteit met de bisschoppen, als exponent
van de kerkgemeenschap en niet op
eigen gezag, doch op Gods gezag. Hij
spreekt dan uit wat de algemene kerk
gelooft en is wat dit betreft te vergelij
ken met het gezag wat voor velen van
ons de Drie formulieren van Enigheid
hebben.
Over het slot van het telegram mag
ik zeggen, dat ik de vraag of men on
trouw is aan de belijdenis geschriften
als men in een prot. christelijke ver
gadering een Rooms Katholieke priester
ontvangt, ontkennend zou willen beant
woorden. Op welk belijdenis geschrift
en op welk artikel slaat dit?
Weet dan, dat er op het ogenblik in
grote delen van de R.K. Kerk revolu
tionaire veranderingen gaande zijn. Wij
zien daar een verdieping van het ge
loof en een onderzoek naar de Bijbelse
gronden van alle leerstellingen en ge
bruiken. Wij mogen daar dankbaar voor
zijn.
Wij willen en mogen ons daar niet
mee bemoeien, maar mogen er hen, des
gevraagd wel bij begeleiden. En dan
mogen wij niet in de fout vervallen
waar de R.K. Kerk eertijds sterk in was
te spreken vanuit de arrogantie van de
alleen zaligmakende moederkerk, van
de super Christenen, die de Goddelijke
mystiek geheel kunnen doorgronden.
Wij mogen en moeten spreken vanuit de
gedachte, dat de ander niet gelijkwaar
dig, doch wel volwaardig is. Er zijn
geen eerste en tweede klas Christenen.
En let wel geliefde broeders, de Protes
tanten hebben door hun oneindige haar-
koverijen over dikwijls onbelangrijke
theologische verschillen zoveel boter op
hun hoofd, dat het hun niet past met
stenen te gooien.
Passender is het in bescheidenheid
en verdraagzaamheid elkander in broe
derlijke liefde te steunen. Ik meen, dat
dat volkomen schriftuurlijk is.
F. Ch. Geerling.
Jan Knape, te Sommelsdijk, oud gem.
secretaris en oud dir. van de N.V. Brug
en daarnaast auteur van meerdere boe
ken en schetsen, hoopt a.s. donderdag
15 febr. 's avonds om 8 uur in „Melis
hof" te Melissant, op uitnodiging van
de Culturele Commissie te spreken over
het onderwerp: „Flakkee in de litera
tuur".
Na de pauze zal dhr. Knape voordra
gen uit eigen werk. Er wordt gelegen
heid geboden over het onderwerp van
gedachten te wisselen.
Wanneer de weg over de Haringvliet-
sluizen gereed is, komt er hoogstwaar
schijnlijk een tweede verbinding van
Goeree-Overflakkee met Rotterdam. De
R.T.M. heeft vergunning om over de
sluizen een doorgaande verbinding via
Voorne-Putten te gaan onderhouden.
Een nieuwe verbinding naast die via
de Hoeksche Waard, zal Goeree-Over
flakkee een keuzemogelijkheid geven
bij het reizen van en naar Rotterdam.
Vooral voor de westkant van Goeree-
Overflakkee heeft de nieuwe dienst per
spectieven.
Het is mogelijk dat men van ons
eiland af via de sluizen vlugger in Rot
terdam is, hoewel nog niet is te zeg
gen hoe snel het via de Hoeksche
Waard zal gaan, wanneer eenmaal de
Heinenoordtunnel en de aansluitende
wegen gereed zijn.
Hoe de dienst vanuit Ouddorp zal
worden opgezet is nog niet bekend. Het
is mogelijk dat het een ringlijn wordt
volgens het volgende patroon: Ouddorp-
voorne/Putten Rotterdam Hoek
sche Waard Ouddorp.
CoöP. TUINBOUWVEILING DER Z.H.E
Afd. MIDDELHARNIS
Uienveiling van dinsdag 13 febr. 1968
Klasse I: Grove 12,59, Middel 13,10,
Drielingen 13,Picklers 11,50.
Klasse II: Grove 12,59, Middel 10,79,
Drielingen 11,49, Aanvoer 21 ton.
ARNEMUIDEN
Kerkdienst. Woensdag 14 febr. des
sav. 7.30 uur hoopt de beroepen herder
en leraar ds. S. de Jong, van Houten
voor de Herv. Gemeente voor te gaan
in de Dienst des Woords.
Babbelen met teruggekeerde
emigranten is zo goed als een
hobby voor uw verslaggever. Blij
als oud land- en dorpsgenoten
zijn, weer eens in hun geboorte
streek terug te zijn kunnen ze
spontaan vertellen en het plaatje
en praatje in ons blad stellen ze
veelal zeer op prijs. Vrijdag heeft
uw verslaggever er in Ouddorp
twee ontmoet die zich by zijn
komst als bulldogen opstelden en
met een vele malen herhaald „go,
go, go," te kennen gaven op zyn
komst geen enkele prijs te stel
len. Een redelijk gesprek zat er
niet in, „neither television, radio
nor newspapers" waren gewenst
so, go, go, go.
Ook kan het dus gebeuren dat
men na een verbluf in Amerika
de regels van wellevendheid ver
geet. Als je die regels in Holland
niet kent of toepast val je anno
1S68 heel erg op. Zelfs dat vinden
we geen reden om terug te zeg
gen „go, go, go", dat ook weer in
verband met die regels van wel
levendheid.
MIDDELHARNIS
Maandagmiddag had op de begraaf
plaats te Middelharnis de teraardebe-
stelling plaats van de heer Stoffel de
Korte, die na een langdurige ziekte op
8 februari ten zijne huize Lijsterbesweg
34 is overleden. De heer De Korte,
die de leeftijd van 78 jaar bereikte was
tot aan zijn pensioengerechtigde leef
tijd meer dan 50 jaar verbonden aan
de Flakkeesche Drukkerij van de heren
J. en M. Boomsma, thans D. J. P. en
H. van Eesteren.
Bij zijn 50-jarig jubileum ontving de
heer De Korte de medaille in goud ver
bonden aan de Orde van Oranje Nas
sau. Door zijn hartelijkheid nam de
overledene een bijzondere plaats in in
het dorpsleven van zijn geboorteplaats.
De rouwdienst werd geleid door de
Jiiervormde predikant ds. K. Schipper,
die op het sterfhuis sprak over Ro
meinen 3, speciaal vers 23 en 24, waar
gesproken wordt over de rechtvaardi
ging uit genade door de verlossing die
in Christus Jezus is. In de aula op
de begraafplaats bepaalde ds. Schip
per zijn gehoor bij Psalm 11.
Het is de gewoonte van deze predi
kant om bij elke begrafenis op volg
orde een psalm te kiezen; nu was de
elfde psalm aan de beurt. Hierin wordt
gesproken over de fundamenten die
worden omver gestoten, wat spreker
toepaste op de vergankelijkheid van de
mens, maar waarin ook wordt gezegd
dat de Heere de gerechtigheid lief heeft;
Zijn aangezicht aanschouwt de oprechte.
Deze woorden bracht hij ook in ver
band met de gesprekken die hij met
de overledene de laatste maanden dik
wijls heeft gevoerd.
De heer J. Boomsma sprak als oud-
directeur en namens de huidige directie
van de Flakkeesche Drukkerij. Hij
noemde de heer De Korte een harte
lijk en oprecht mens, een goed vakman,
een prettige kollega en voorbeeldige
chef. Hij was onze vriend die open
stond voor nieuwe dingen, maar aldus
de heer Boomsma, hij was in de oorlog
ook een verzetsman waar men op aan
kon. Hij heeft met enkele kollega's veel
illigaal drukwerk vervaardigd, waartoe
men op het vasteland niet meer in
staat bleek.
Aan de groeve sprak namens mevr.
De Korte-Hartman, de heer A. Krijger
woorden van dank tot ds. Schipper, de
heer Terlouw (die niet aanwezig kon
zijn), de gezinsverzorgsters, de heren
Boomsma, de oud-koUega's, vertegen
woordigers van de bejaardenkring en
verder tot alle belangstellenden. Hij
deed dit ook namens de enige dochter
van de heer en mevrouw De Korte en
haar gezin die in Canada wonen (de
enige zoon is op jeugdige leeftijd over
leden).
Op verzoek van mevr. De Korte ver
zocht de heer Krijger te zingen Ps.
147 6, de psalm waaruit de overledene
kracht en bijstand mocht ervaren.
Ds. Schipper dankte met het „Onze
Vader." Twee bloemstukken van de
kinderen Overzee werden op het graf
gelegd.
Blijkens het maandelijks overzicht
van het Gewestelijk Arbeidsbureau is
het werkloosheidscijfer voor de mannen
weer iets gestegen van 474 in dec. '67
tot 512 in de maand januari 1968. Er
waren in die maand 36 aanvragen. Het
werkloosheidscijfer van de vrouwen is
in jan. t.o.v. december vorig jaar met
één verminderd tot 36, er waren in
jan. 32 aanvragen. Het woord „gunstig"
past nauwelijks in deze situatie maar
toch geeft het huidige werkloosheids
cijfer een wat gunstiger beeld als vorig
jaar toen er in januari 644 werkloze
mannen (thans 512) stonden geregistreerd
De oorzaak daarvan is waarschijnlijk
dat de bouwnijverheid dank zij het gun
stige weer aan de slag kan blijven.
Mogelijk speelt ook de verwijzing
van de werklozen naar de havenbedrij
ven hierin een rol.
Al direct nadat de vishandel „'t Schuur
ke" van dhr. W. Melissant te Ouddorp
vrijdagmiddag door burgemeester Smith
geopend was hebben knappend vers ge
bakken visjes hun weg naar de lief
hebbers gevonden. Burg. Smith ontfut
selde de sleutel aan een forse kabel
jauw, die door zoon Kees was aange
dragen en de burgemeester opende daar
mee de weg die naar hij de fam. Me
lissant toewenste door velen na hem
betreden zal worden. Met de genodigden
was hij over de opzei en inrichting van
het nieuwe bedrijf hoogst tevreden.
In zijn openingswoord wees de bur
gemeester erop dat het ook voor het
gemeentebestuur prettig is wanneer de
middenstand activiteiten ontplooit wat
in nieuwe en gemoderniseerde winkels
tot uiting komt. Nu naar spr. ver
wachtte in de komende tien jaar de si
tuatie in Ouddorp volstrekt zal ver
anderen vond hij het een goede zaak
De sleutel kwam uit de bek van
een forse kabeljauw.
dat de middenstand in haar activiteiten
in overleg met het gemeentebestuur
een zekere lijn aanbrengt en nu al
maatregelen neemt om straks de dui
zenden goed te kunnen ontvangen. Zin
spelend op de ligging van de zaak op
de hoek Vissersstraat-Hazersweg zag hij
het bedrijf misschien nog eens uitge
breid worden met een poeliersbedrijf.
Keurige zaak
„'t Schuurke" is een keurige zaak
geworden. In een glazen vitrine liggen
verschillende soorten vis en ander zee-
banket voor het kiezen. Ook conser
ven, wijnen en levensmiddelen zijn in
de ruime zaak te koop. De vroegere
pellerij heeft aan 't Schuurke een waar
dig opvolger!
MIDDELHARNIS
Met bromfiets tegen auto
De jongeman P. Oudzegel is zater
dagmiddag op de Waterweg alhier met
zijn brommer frontaal op een naderen
de V.W. gereden. Hij kwam van achter
een voor hem rijdende wagen. De heer
Oudzegel liep bij de botsing een her
senschudding op.
Beroepen: Ds. K. Schipper, Herv.
predikant alhier heeft een beroep ont
vangen naar de Herv. Gemeente van
Boven Hardinxveld.
Gesloagd. De heer W. J. Okker le
raar aan de Chr. V.G.L.O. slaagde voor
de acte M.O. Handenarbeid.
Schaakvereniging Zwarte Pion
Uitslagen d.d. 9 febr.
Ie Afd.:
W. Peeman Jde Jager 1—0
J. Boeter G. de Jager VaV2
2e Afd.:
H. Ardenne A. v. Loon 1O
H. Meijer H. Koese 1—0
Jeugdcompetitie Goeree-Overflakkee
„Visser trophee"
A. V. d. Waal T. Grinwis 1—0
J. Breen H. Koese 1—0
M. Breen G. Doedens V2V2
Competitie Rotterdamse schaakbond
(R.S.B.)
Zwarte Pion 2 Shell 2 5—5
HERKINGEN
A.s. donderdag 15 febr. hoopt des
avonds om half acht voor de Ger. Gem.
alhier voor te gaan ds. de Gier uit 's-
Gravenhage.
MELISSANT
Bromfietser in volle vaart
tegen auto
Gistermiddag is op de kruising Nol-
ledijk-Noorddijk de 17-jarige bromfiet
ser A. P. de Vogel uit Melissant in vol
le vaart tegen een vanaf de Nolledijk
naderende Ford-bestelwagen opgere
den. De jongeman werd bewusteloos
met een zware hersenschudding in het
ziekenhuis opgenomen. Kennelijk heeft
hij de naderende auto niet tijdig gezien
doordat hij met een hand zijn gezicht
tegen de vallende ijzel beschermde. De
chauffeur, H. M. Boesser uit Rhoon zag
het ongeluk aankomen waarom hij cla
xoneerde en zijn wagen tot stilstand
bracht.
OOLTGENSPLAAT
Met de schrik vrij. Donderdagmor
gen, 8 febr. omstreeks 9.30 uur, werd
de fam. Dorsman, wonende Voorstraat
nr. 46, precies op de hoek Voorstraa-
Kerksingel, te Ooltgensplaat, tijdens het
passeren van een grote vrachtauto met
aanhangwagen, plotseling opgeschrikt
door een geweldige klap tegen de zij
gevel van de woning. Zoals spoedig
bleek had men met die vrachtauto, wel
ke doorreed, de gevel gekraakt, waar
door voordeur, deurlijsten enz. ontzet
waren geraakt, en de gevel aanzienlijk
beschadigd.
Een achtervolging per fiets door dhr.
Dorsman van die vracvhtauto had geen
resultaat. Het bleek een Duitse vracht
auto met aanhangwagen te zijn. 's Mid
dags kon de bestuurder door de politie
over zijn daad worden gehoord, daar hij
vanuit Ooltgensplaat direkt was door
gereden naar de landbouwloodsen te
Oude Tonge, om ook aldaar Flakkeese
landbouwprodukten te laten. De chauf
feur wist van het voorgevallene niets
af.
Ledenvergadering Groene Kruis.
De afdeling Ooltgensplaat van de Zuid-
Hollandse Vereniging „Het Groene
Kruis" komt op donderdag 15 febr. a.s.
des nam. 7.30 uur in het Veren, ge
bouw „'t Centrum" in ledenvergadering
bijeen. Behalve de gebruikelijke jaar
verslagen zal er ook een bestuursverkie-
zing gehouden worden, wegens perio
dieke aftreding van mevr. N. Kamp-de
Vos en de heren Adr. de Vos Joh.z. en
Abr. de Vos W.Mzn. Na afloop der ver
gadering zullen een paar films worden
vertoond. Leden en huisgenoten zijn
ook hier hartelijk welkom.
Naar verluidt hebben G.S. hun goed
keuring gehecht aan het door de raad
van Middelharnis op 7 sept. genomen
besluit tot wijziging van de (op 2 mei
1967 reeds vastgestelde) „Verordening
reorganisatie brandweer", in die zin,
dat het korps van Sommelsdijk de
eersvolgende jaren nog zal blijven voort
bestaan. Ondanks hun goedkeuring
wensen G.S. toch dat over enkele jaren
een concentratie van de korpsen van
Middelharnis en Sommelsdijk zal zijn
bereikt. Een officiële bevestiging van
dit bericht dat een deel van het Som-
melsdijkse korps zaterdag al in feest
stemming bracht werd ons niet gege
ven. Loco burg., weth. van Eek, wen
ste gisteren nog geen bekendheid te
geven aan de inhoud van het schrij
ven dat maandagmorgen door hem ont
vangen werd.
G.S. zouden voorts hebben geadvi
seerd tot de aankoop van een nieuwe
spuit voor Nieuwe Tonge; ook kan ver
wacht worden dat de reorganisatie zal
doorgaan m.b.t. bevelvoering, vergoedin
gen en sterkte van de korpsen.