Burg. Hordijk nam afscheid v
Middelliarnis
iriname in het
nieuws
Sterke concentratie streeft
naar stichting
Chr. Schoolgemeenschap
j. keuvelaur
F!^C. KORTEHEG s ZOON
MONOHIL 100% EENKIEMIG
SUIKERBIETENZAAD MET HOGE KIEMKRAGHT
GEEN OPÉÉNZEnEN MEER!
Meditafip
jaargang
Vrijdag 2 februaxi 1968
No. 3658
CHR, STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
n
rERK
lARTJI
de w|
kmelsdl
irOOR VADER. MOEDER EN KIND
Fairder
ir Betere interne begeleiding van
leerlingen is dan mogelijk
BOUWMATEKIALEN
N. SNOEI
Dirksland Telef333
Fruitmanden en Fruitbakjes
„De Fruitcentrale''
tmen van
rjSISSi?
IbINS hendrikstraat 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 25 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
lis ^fct de geschiedenis van dit rijksdeel
^^ft, vermelden we heel in het kort
lolgende bijzonderheden. In de eer
helft van de 17e eeuw was Surina-
len Engelse kolonie. Gedurende de
Le Engelse oorlog (1665-1667) werd
gebied veroverd door de Zeeuwse
S»f*j|^Bvoogd Abraham Crijnssen, tervrijl
OI^Kigelsen tezelfder tijd de Nederland-
^|«5_-^^»olonie Nieuw Nederland met de
#l1in6^Bs Nieuw-Amsterdam het tegen-
^Bdige New York overmeesterden.
net een oudti^We vrede werd besloten, dat ieder
Pfaff zigzaj^Tzou behouden wat het bezat. Zo
hllen uw ow^B Suriname dus Nederlands d.w.z.
nen ingeriiii^Bèr<^ West-Indische Com-
p, if I ÏBie. Deze wilde er evenwel al spoe-
rrait-zaak.Mfgj g^ ^o verkocht zij in 1683 een
^Je deel ervan aan Cornells van
PPT VAN ^Kgen, heer van Sommelsdijk. Er wer-
Ivoor de arbeid op de plantages
Hs meer Afrikaanse negerslaven in-
lOFFER ^Berd. Van Aerssen maakte zich er
^[gehaat en werd in 1688 vermoord,
lirende de Franse tijd werd het land
door de Engelsen bezet, maar in
1^ kwam het in Nederlandse handen
In 1863 werd de slavernij afge-
it met het gevolg dat door gebrek
[arbeidskrachten de plantages snel
feruit gingen. Daarom werd de im-
N Ul^Jvan Indiërs en Indonesiërs sterk
t n U^Bmuleerd; vandaar het grote aantal
^^pamers, afkomstig uit deze landen.
Nl^Bns de tweede wereldoorlog nam de
^^Kaart zeer toe door het vinden van
^^iet in de grond.
01640 ei^Jriname is enkele eeuwen een Ne-
"^^ndse kolonie geweest, maar is dit
liet meer. De roep om dekolonisatie
inlichtinsf^B'^^o'^''- I9^i kwam
limachinehi^B^*^*"'^*' Koninkrijk tot
en op Zoo^B^' waardoor Suriname en de Antil-
^^elfbesturende gebieden werden, dus
hoom. Alleen de defensie en de
Inlandse betrekkingen worden nog
I Nederland verzorgd. Men mag dus
[meer spreken van onze overzeese
pdsdelen, maar ze heten nu over-
I Rijksdelen. Sedert 1959 worden de
^^^kkingen tussen de drie landen be-
******^^gd door de vice-Minister-President
min. Bakker, voorheen de minis-
I Korthals en Biesheuvel. Helemaal
Jiankelijk zijn deze landen nog niet.
rinarae en de Nederlandse Antillen
i^Jfie" deel van het Koninkrijk, zij
^InSrni^Bd^'^ ™et een zeer hoge mate van
^pestuur. Op de Antillen wil men
l verhouding graag continueren,
Ped maar in Suriname zijn brede groepen.
ptreven naar volledige losmaking
"e band met Nederland. De huidige
president Pengel b.v. is daar een
voorstander van.
t de interne zaken van Suriname
leit Nederland zich dus niet. Dat
it men daar niet meer. Wel neemt
gaarne ieder jaar tientallen mil-
n aan van Nederland voor ont-
;elingshulp. Via Nederland ont-
het ook nu en dan ettelijke mil-
van de E.E.G. Bij de plaats Bro-
do is een stuwdam met stuwmeer
wd, die elektrische energie produ-
waardoor industrialisatie moge
lijk is.
CTP pn f>taten van Suriname vormen een
ozen \&Aen, dat te vergelijken
>7iVa" Ipdeniyi^* Tweede Kamer. De groot-
^ige ie ^Hiartij is de N.P.S. (Nationale Partij
lame) waarvan dhr. J. Pengel, de
ge minister-president, de leider is.
uc,^^i-r,:mnrmmé^'^^'^ echter niet de meerderheid en
Deantwocijj^ dus met andere groepen samen-
--------------^werken. De tweede in grootte is de V.H.
P. d.i. de Verenigde Hindostaanse Par-
2^pe Indiërs). In totaal zijn er wel een
of twaalf, dus de verdeeldheid is
ioot, hetgeen met al die rassen niet
rwonderen is.
opgesteld
ïeist en
endam de(
|p laatstgei
A. Hoog!
IWalhout e';
lesteld die
eadering, w(
lar tevreda
lAIGRAS
wij dat
Ibedrijven
laid wordt
ler-structui
zover de beschrijving van land en
historie en staatsinrichting. Wat
moeilijkheden betreft met Guya-
^^^it volgende. Zoals we al vermeld
bn opzichte^^pn wordt de grens tussen beide
pen goede ''^B" gevormd door de westelijke oe-
r voorwaari^^an de rivier de Corantijn. Dat is in
|f tot goed^^^overeengekomen tussen de toen-
'6 gouverneurs van Suriname en
laans raaigi^^B Guyana. Die overeenkomst is na
V brengt ^■apoleontische tijd in 1815 bij ver
in de groii^B bekrachtigd. Er was toen echter
bn en gen«^^K^^* yeel bekend over de bovenloop
taaigras «"^^P® rivier. Die verdween in de oer-
fTETRONE HB^"^' waar geen blanken kwamen,
ï^s m de laatste helft van de 19e eeuw
aangewas ^^^d ze ontdekt. Het bleek, dat de Co-
[laanden apfjjjf!'^ i''-üm 300 km vanaf de monding
^n tweeën splitst of anders gezegd:
icht winten^^PjJ daar ontstaat uit twee bronri-
en wintert^Rf'- De Nederlanders en de Suri-
Is in de pi^^B^^ regeringen stellen, dat de wes-
je rivier, die de naam New River
I stikstof-gif^^K^^ Rivire) heeft gekregen, de
gst van liet^BliJke Boven-Corantijn is, dus de
^ere stikst«^B bepaalt, terwijl Engeland en
Igsten van regering van Guyana op het
Ik gras op ^^BPunt staan, dat de Coeroeni, de an-
zijn geoogs'^^K'^'''' de grens moet uitmaken. Tus-
laarna noS^^P?^^ beide in ligt dus het betwiste
linke diepb^L»
~ni966 werd Brits-Guyana onafhan-
leid is in ^^J^^k" hetzelfde jaar zijn in
pij eind api^^Bën besprekingen gevoerd met de
(snede sm^IBpnezen over het grensgeschil, maar
Jaarna ma^» kwam niét tot overeenstemming,
ouwen. Neaérlanders en Surinamers houden vol
MARANATHA
„Die deze dingen getuigt, zegt:
Ja, Ik kom haastig. Amen, Ja,
kom Heere Jezus".
Openbaring 22 20
II
Jezus' komst betekent voor de ver
drukte gemeente het einde van de strijd.
De komst van de Bruidegom betekent
voor de wakende bruid het begin van
de bruiloft.
Jezus komt.
Dat is Hij, die eenmaal in het gericht
Gods ging staan. Dat is Hij, die de vloek
weg nam. Dat is Hij, die de schuld be
taalde. Jezus komt.
Dat is Hij, die in de troon van God
staat. Dat is Hij, die als het geslachte
Lam in de hemel voorspreekt.
Zijn komst betekent de veroordeling
van allen, die Zijn kostbaar bloed ver
achten.
Zij betekent ook de levende hoop
voor allen, die Zijn verschijning lief
hebben.
Want Hij is het, die het moede hoofd
der vromen voor eeuwig kronen zal.
Wat troost u de wederkomst van
Christus om te oordelen de levenden
en de doden?
Dat ik in alle droefenis en vervolging
met opgericht hoofd Hem, die zich te
voren om mijnentwil voor Gods gericht
gesteld en al de vloek van mij wegge
nomen heeft, tot een rechter uit de
hemel verwacht, die al Zijn en mijn
vijanden in de eeuwige verdoemenis
werpen, maar mij met alle uitverkore
nen tot Zich in de hemelse blijdschap
en heerlijkheid nemen zal.
Het zegt op zichzelf niet veel, dat het
einde der eeuwen nadert. Daarmee is
Gods kerk niet getroost. Haar troost is
Jezus alleen!
Zij leven en werken op elkaar aan:
de Bruidegom in de hemel en de bruid
op aarde. Niet voor niets heeft Chris
tus Zijn bruid daarover geschreven.
Alles, wat aan hun weerzien voorafgaat,
en wat ermee samenhangt, heeft Hij
haar verteld.
Juist door die dingen, waar het onge
loof mee spot, en waar de wereld geen
raad mee weet, wordt zodoende de
bruid tot haar diepe vertroosting her
innerd aan wat Jezus schreef.
Die deze dingen getuigt, zegt Ja, Ik
kom haastig. Zijn komst is de bekroning
van Zijn getuigenis.
Deze bekroning van Jezus' getuigenis
is gegarandeerd in de tekenen, die Hij
draagt. Dat zijn de tekenen van Zijn
sterven.
Jezus was Zelf getuige in Zijn leven,
in Zijn dood. Deze Getuige was de Mar
telaar, die Zijn bloed gaf.
Daarom kan Hij ook nu getuigen. En
dat doet Hij met diepe vreugde in Zijn
hart. Hij doet dat met heilig verlangen.
Want de bruid op aarde kan nooit zó
intens verlangen naar Hem, als de Brui
degom in de hemel verlangt naar haar.
Zijn hart gaat altijd naar Zijn kerk
uit. Dat is omgekeerd niet te zeggen. De
bruid moet vaak aan haar Bruidegom
herinnerd worden. Maar Jezus heeft
geen herinnering nodig. Zijn bruid is
geen ogenblik uit Zijn gedachten.
Want Hij kan niet buiten haar leven.
Daarom zegt Hij: Ja, Ik kom haastig.
Hij zelf haakt naar de dag der ont
moeting. Hij verbeidt het uur der be
groeting om de tranen van haar ogen
af te wissen. Deze haast wordt ver
oorzaakt door het sterke heimwee van
Zijn liefde.
Wellicht denken wij, dat dit woord
van Jezus niet klopt. Vele eeuwen zijn
voorbijgegaan sinds Hij dit woord sprak
Maar nog is Hij niet gekomen.
Is het niet een vergissing geweest van
de oude kerk, dat zij Jezus' komst
dichtbij dacht?
Inderdaad rekent het hart anders, dan
het verstand. Daarom heeft de oude ge
meente zich misschien ook wel vergist
in de kalender.
Maar zij heeft zich niet vergist in
Jezus Zelf. Zij heeft Zijn woord geloofd
en erop geleefd. Zij wist, dat de nacht
voorbijgegaan was, en de dag nabijgë-
komen. Daarom is zij waakzaam ge
weest. Want haar Koning was onder
weg. Dat was haar troost.
In deze waakzaamheid heeft de kerk
de spanning van het gebed gekend. Ge
dragen door de Geest bad zij met hem
mee om Jezus' komst. En de Geest, en
de bruid zeggen: kom!
Zij geven antwoord.
Amen, Ja kom. Zij beamen Jezus' ko
men.
In de verwondering van de liefde zegt
de oude gemeente ook: „ja".
Zij heeft dat ja-woord gefluisterd in
de catacomben. Zij heeft het uitge
schreeuwd in de arena's. Met dit gebed
stond zij in de verdrukking. Door deze
ademtocht van haar liefhebbend hart
kon zij de strijd aan. Daarin was zij
zeker van haar overwinning.
Dit gebed roept om zelfbeproeving.
Want wie zal de dag van Jezus' komst
verdragen? Wie zal bestaan, als Hij ver
schijnt?
Dan zal het apostolische woord ver
vuld worden: „Indien iemand de Heere
Jezus Christus niet liefheeft, die zij een
vervloeking: Maranatha!
De liefde doet verlangen.
De liefde trekt op Jezus aan.
Deze liefde is sterker, dan de dood.
Zij verwacht de grote dag van Jezus'
komst met een groot verlangen, om
ten volle te genieten de beloften Gods
in Jezus Christus, onze Heere.
Maranatha.
Jezus komt.
Ja, kom Heere Jezus.
Polsbroek.
Ds. E. F. Vergunst.
dat de betwiste driehoek Surinaams ge
bied is. In feite echter is, om het maar
eens populair uit te druklien, het sop de
kool niet waard. Er woont niemand, het
is dicht oerwoud, wordt alleen wel eens
bezocht door hydrologen (die het grond
water onderzoeken) en het krioelt er
van de gif slangen en krokodillen! Het
is eigenlijk een raadsel, waarom men er
zich zo druk om maakt, want het is
waardeloos land. Beide regeringen zijn
er echter fel op gebrand hun zin te krij
gen. Het zijn beide jonge staten, sterk
nationalistisch ingesteld en de leiders,
met name ook Pengel, zijn van Zuid-
amerikaans temperament.
Op 15 december j.l. werd het con
flict weer eens acuut, doordat toen het
kamp van de Surinaamse hydrologen
bezet werd door een afdeling Guyanese
politie, die geweren in beslag nam en de
hydrologen sommeerde te vertrekken,
wat ze ook deden. Na protesten van de
Surinaamse en Nederlandse regeringen
antwoordde die van Guyana, dat het
betreffende gebied territoir van haar
land is.
De Nederlandse regering stelt zich,
zoals de vice-minister-president Bakker
op 16 januari j.l. in de Eerste Kamer
zei, ten volle achter het standpunt van
Suriname, dat het betrokken gebied Su
rinaams territoir is. Ze betreurt het op
treden van de Guyanese politie, maar
meent, dat in eerste instantie deze
kwestie door onderhandelingen moet
worden opgelost en dat er nog voldoen
de vreedzame middelen zijn om het con
flict te regelen. De Surinaamse en Gu
yanese regeringen zullen aan de onder
handelingstafel bijeen moeten komen.
In elk geval moeten we, zo zei de mi
nister, het conflict zo weinig mogelijk
escaleren (trapsgewijs opvoeren).
Het lijkt er echter veel op, dat pre
mier Pengel zich van de gematigde po
litiek der Nederlandse regering weinig
of niets aantrekt. Zij heeft gezegd, dat
de 2000 Guyanese arbeiders, die in Suri
name werken, binnen twee weken moe
ten vertrekken. Het gevolg daarvan zal
o.a. zijn, dat dan ook de 1500 Surina
mers, die in Guyana arbeiden, dat land
moeten verlaten. Het optreden van Pen
gel, die een zeer geëmotioneerd man is
en bovendien sterke dictatoriale neigin
gen heeft, is ten enenmale in strijd met
de lijn van Den Haag. Hij doorkruist het
Nederlandse beleid en daarover heerst
in regeringskringen groot onbehagen.
Er is groot gevaar, dat de oorlogszuch
tige Pengel ook Nederland in moeilijk
heden zal brengen, want hij blaast
steeds hoger van de toren. De kwestie,
waarom het gaat, is een zaak van het
Koninkrijk; daarbij behoort ook het
wegzenden van de Guynese arbeiders.
Het eigengereide optreden van Pengel
kan dan ook niet geduld worden. Zet
hij door, dan is er ook gevaar voor een
intern conflict.
Suriname kost ons jaarlijks meer dan
100 miljoen gulden, want het kan niet
op eigen benen staan. Nochtans wil
Pengel volkomen zelfstandig optreden.
We pleiten er echter niet voor hem
hard aan te pakken. Naar onze mening
is de tijd gekomen om Suriname geheel
laf te stoten. Wie onafhankelijk wil zijn
moet dan ook zichzelf maar zien te red
den. Wij wensen niet in conflicten be
trokken te worden vanwege een stuk
oerwoud in Zuid-Amerika.
Een concentratie van 3 verenigingen
die zich inzetten voor Christelijk Voort
gezet onderwijs op Goeree-Overflakket
in de hoogst haalbare vorm, zal zich,
gesteund wetend door het ernstige stre
ven van de Flakkeese bevolking uit al
le kerken en .alle confessionele politieke
partijen om een duidelijk christelijk
voortgezet onderwijs in zoveel mogelijk
soorten te realiseren, in de eerste plaats
inspannen om christelijke H.A.V.O. on
derwijs (hoger algemeen vormend on
derwijs) op het eiland te realiseren.
Wanneer dit werkelijkheid zal zijn dan
kan ter verdere uitbouw van de dan
ontstane Chr. scholengemeenschap ge
tracht worden ook amdere vormen van
chr. onderwijs, zoals Atheneum en
Gymnasium te verkrijgen. Eerdere po
gingen tot het verkrijgen van een Chr.
H.B.S. door de vereniging tot stichting
van Chr. Middelbaar Onderwijs op
Flakkee bleven tot dusver onvervuld.
Hopenlijk kan straks het Christelijk on
derwijs tot behoud en versteviging van
haar gewaardeerde plaats in de Flak
keese gemeenschap aan de leerlingen
de voordelen van een scholengemeen
schap bieden. Het verzoek tot oprich
ting van een Chr. H.A.V.O. heeft reeds
de aandacht van de Jtlinister.
j De scholengemeenschap komt tege-
moet aan de behoefte dat elk normaal
kind met zo min mogelijk vertraging
een voorlopig eindpunt kan bereiken
dat strookt met zijn begaafdheid en be
langstelling en dat hem vervolgens tot
uitgangspunt kan dienen bij verdere
studie of beroepsopleiding. Het komt in
het huidige onderwijsstelsel nog al te
veel voor dat een leerling(e) nooit de
eindstreep haalt van de opleiding die
hij begon, terwijl er bovendien aanzien
lijk veel zijn die hun opleiding slechts
met min of meer grote vertraging vol
tooien. Uit het veelal matig rendement
van het voortgezet onderwijs valt te
concluderen dat het onderwijsstelsel
kennelijk niet berekend is op de situatie
waarbinnen het moet functioneren en
dat het elementen bevat die het be
oogde schoolsucces in de weg staan.
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
Burgemeester P. W. Hordijk heeft j.l.
dinsdag afscheid genomen vam Middel-
harnis in welke gemeente hij sinds 1
sept. 1955 zijn ambt had vervuld. Ge
meenteraad en burgerij hebben de bur
gemeester een goede dag en een prettig
afscheid bereid waaraan de fam. Hor
dijk diie zich spoedig in haar nieuwe
woonplaats Naaldwijk zal vestigen met
genoegen zal kunnen terugdenken. El
ders in dit nummer is een verslag van
de afseheidsbijeenkomst opgenomen. Op
nevenstaande foto toont de burgemees
ter zich gelukkig met een hem aange
boden foto van het raadhuis van Mid-
delharnlis, op foto 2 laat hy een fraaie
zilveren kandelaar zien, foto 3 laat het
afscheid zien van de burgemeester en
zijn secretaris, dhr. J. van Bodegraven.
Debet aan het „matige rendement" is
het feit dat de leerlingen op een te
jeugdige leeftijd een keus moeten ma
ken tussen de verschillende soorten van
voortgezet onderwijs. Wanneer achteraf
die keuze verkeerd blijkt te zijn dan
blijft er in vele gevallen niets anders
over dan de school te verlaten, het e.v.
nog mogelijke overstappen naar een an
der schooltype levert dikwijls grote
moeilijkheden en tijdverlies op. Wan
neer de scholen zijn verenigd in een
scholengemeenschap kan dan een e.v.
overgang van het ene naar het andere
onderwijs binnen de scholengem. zelf
plaats hebben. In het huidige onderwijs
kan nog te weinig rekening worden ge
houden met de differentiaties van de
leerlingen in aanleg, tempo en belang
stelling. In een scholengemeenschap
kan juist de interne begeleiding beter
tot haar recht komen dan in de op zich
zelf staande scholen.
De aanwezigheid van verschillende
wegen binnen het geheel van de scho
lengemeenschap biedt ruimere en ge
makkelijker mogelijkheden elk kind zo
goed mogelijk naar zijn bestemming te
voeren. Een groot voordeel is ook dat
de leraren van een bepaald schooltype
niet langer „geïsoleerd" zijn t.o.v. hun
collega's maar dat zij binnen de scho
lengemeenschap elkaar regelmatig zul
len ontmoeten en van gedachten ook
over de resultaten van de leerlingen
kunnen wisselen.
In de nieuwe stichting die een en -an
der zal trachten te verwezenlijken zijn
verenigd de Ver. voor Chr. Ulo te Mid-
delharnis, de Ver. voor Chr. Ulo te
Stellendam, de Ver. voor Chr. V.G.L.O.
te Middelhamis, de Chr. Scholenbond
en de Ver. tot stichting van Chr. Mid
delbaar onderwijs op Flakkee.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdflk 36
MIDDELHARNIS
VOOR BETER
1^^^ ■-.. I wgiiD nr
NRAR DE
MI0DELHRPNIS-TEL:Z3Z8
N.V. Hollandsch Zweedsche Zaïad Maatschappij - Koningslaan 26 - Amsterdam-Z.