Burg. Hordijk nam afscheid v Middelliarnis iriname in het nieuws Sterke concentratie streeft naar stichting Chr. Schoolgemeenschap j. keuvelaur F!^C. KORTEHEG s ZOON MONOHIL 100% EENKIEMIG SUIKERBIETENZAAD MET HOGE KIEMKRAGHT GEEN OPÉÉNZEnEN MEER! Meditafip jaargang Vrijdag 2 februaxi 1968 No. 3658 CHR, STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond n rERK lARTJI de w| kmelsdl irOOR VADER. MOEDER EN KIND Fairder ir Betere interne begeleiding van leerlingen is dan mogelijk BOUWMATEKIALEN N. SNOEI Dirksland Telef333 Fruitmanden en Fruitbakjes „De Fruitcentrale'' tmen van rjSISSi? IbINS hendrikstraat 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 25 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. lis ^fct de geschiedenis van dit rijksdeel ^^ft, vermelden we heel in het kort lolgende bijzonderheden. In de eer helft van de 17e eeuw was Surina- len Engelse kolonie. Gedurende de Le Engelse oorlog (1665-1667) werd gebied veroverd door de Zeeuwse S»f*j|^Bvoogd Abraham Crijnssen, tervrijl OI^Kigelsen tezelfder tijd de Nederland- ^|«5_-^^»olonie Nieuw Nederland met de #l1in6^Bs Nieuw-Amsterdam het tegen- ^Bdige New York overmeesterden. net een oudti^We vrede werd besloten, dat ieder Pfaff zigzaj^Tzou behouden wat het bezat. Zo hllen uw ow^B Suriname dus Nederlands d.w.z. nen ingeriiii^Bèr<^ West-Indische Com- p, if I ÏBie. Deze wilde er evenwel al spoe- rrait-zaak.Mfgj g^ ^o verkocht zij in 1683 een ^Je deel ervan aan Cornells van PPT VAN ^Kgen, heer van Sommelsdijk. Er wer- Ivoor de arbeid op de plantages Hs meer Afrikaanse negerslaven in- lOFFER ^Berd. Van Aerssen maakte zich er ^[gehaat en werd in 1688 vermoord, lirende de Franse tijd werd het land door de Engelsen bezet, maar in 1^ kwam het in Nederlandse handen In 1863 werd de slavernij afge- it met het gevolg dat door gebrek [arbeidskrachten de plantages snel feruit gingen. Daarom werd de im- N Ul^Jvan Indiërs en Indonesiërs sterk t n U^Bmuleerd; vandaar het grote aantal ^^pamers, afkomstig uit deze landen. Nl^Bns de tweede wereldoorlog nam de ^^Kaart zeer toe door het vinden van ^^iet in de grond. 01640 ei^Jriname is enkele eeuwen een Ne- "^^ndse kolonie geweest, maar is dit liet meer. De roep om dekolonisatie inlichtinsf^B'^^o'^''- I9^i kwam limachinehi^B^*^*"'^*' Koninkrijk tot en op Zoo^B^' waardoor Suriname en de Antil- ^^elfbesturende gebieden werden, dus hoom. Alleen de defensie en de Inlandse betrekkingen worden nog I Nederland verzorgd. Men mag dus [meer spreken van onze overzeese pdsdelen, maar ze heten nu over- I Rijksdelen. Sedert 1959 worden de ^^^kkingen tussen de drie landen be- ******^^gd door de vice-Minister-President min. Bakker, voorheen de minis- I Korthals en Biesheuvel. Helemaal Jiankelijk zijn deze landen nog niet. rinarae en de Nederlandse Antillen i^Jfie" deel van het Koninkrijk, zij ^InSrni^Bd^'^ ™et een zeer hoge mate van ^pestuur. Op de Antillen wil men l verhouding graag continueren, Ped maar in Suriname zijn brede groepen. ptreven naar volledige losmaking "e band met Nederland. De huidige president Pengel b.v. is daar een voorstander van. t de interne zaken van Suriname leit Nederland zich dus niet. Dat it men daar niet meer. Wel neemt gaarne ieder jaar tientallen mil- n aan van Nederland voor ont- ;elingshulp. Via Nederland ont- het ook nu en dan ettelijke mil- van de E.E.G. Bij de plaats Bro- do is een stuwdam met stuwmeer wd, die elektrische energie produ- waardoor industrialisatie moge lijk is. CTP pn f>taten van Suriname vormen een ozen \&Aen, dat te vergelijken >7iVa" Ipdeniyi^* Tweede Kamer. De groot- ^ige ie ^Hiartij is de N.P.S. (Nationale Partij lame) waarvan dhr. J. Pengel, de ge minister-president, de leider is. uc,^^i-r,:mnrmmé^'^^'^ echter niet de meerderheid en Deantwocijj^ dus met andere groepen samen- --------------^werken. De tweede in grootte is de V.H. P. d.i. de Verenigde Hindostaanse Par- 2^pe Indiërs). In totaal zijn er wel een of twaalf, dus de verdeeldheid is ioot, hetgeen met al die rassen niet rwonderen is. opgesteld ïeist en endam de( |p laatstgei A. Hoog! IWalhout e'; lesteld die eadering, w( lar tevreda lAIGRAS wij dat Ibedrijven laid wordt ler-structui zover de beschrijving van land en historie en staatsinrichting. Wat moeilijkheden betreft met Guya- ^^^it volgende. Zoals we al vermeld bn opzichte^^pn wordt de grens tussen beide pen goede ''^B" gevormd door de westelijke oe- r voorwaari^^an de rivier de Corantijn. Dat is in |f tot goed^^^overeengekomen tussen de toen- '6 gouverneurs van Suriname en laans raaigi^^B Guyana. Die overeenkomst is na V brengt ^■apoleontische tijd in 1815 bij ver in de groii^B bekrachtigd. Er was toen echter bn en gen«^^K^^* yeel bekend over de bovenloop taaigras «"^^P® rivier. Die verdween in de oer- fTETRONE HB^"^' waar geen blanken kwamen, ï^s m de laatste helft van de 19e eeuw aangewas ^^^d ze ontdekt. Het bleek, dat de Co- [laanden apfjjjf!'^ i''-üm 300 km vanaf de monding ^n tweeën splitst of anders gezegd: icht winten^^PjJ daar ontstaat uit twee bronri- en wintert^Rf'- De Nederlanders en de Suri- Is in de pi^^B^^ regeringen stellen, dat de wes- je rivier, die de naam New River I stikstof-gif^^K^^ Rivire) heeft gekregen, de gst van liet^BliJke Boven-Corantijn is, dus de ^ere stikst«^B bepaalt, terwijl Engeland en Igsten van regering van Guyana op het Ik gras op ^^BPunt staan, dat de Coeroeni, de an- zijn geoogs'^^K'^'''' de grens moet uitmaken. Tus- laarna noS^^P?^^ beide in ligt dus het betwiste linke diepb^L» ~ni966 werd Brits-Guyana onafhan- leid is in ^^J^^k" hetzelfde jaar zijn in pij eind api^^Bën besprekingen gevoerd met de (snede sm^IBpnezen over het grensgeschil, maar Jaarna ma^» kwam niét tot overeenstemming, ouwen. Neaérlanders en Surinamers houden vol MARANATHA „Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastig. Amen, Ja, kom Heere Jezus". Openbaring 22 20 II Jezus' komst betekent voor de ver drukte gemeente het einde van de strijd. De komst van de Bruidegom betekent voor de wakende bruid het begin van de bruiloft. Jezus komt. Dat is Hij, die eenmaal in het gericht Gods ging staan. Dat is Hij, die de vloek weg nam. Dat is Hij, die de schuld be taalde. Jezus komt. Dat is Hij, die in de troon van God staat. Dat is Hij, die als het geslachte Lam in de hemel voorspreekt. Zijn komst betekent de veroordeling van allen, die Zijn kostbaar bloed ver achten. Zij betekent ook de levende hoop voor allen, die Zijn verschijning lief hebben. Want Hij is het, die het moede hoofd der vromen voor eeuwig kronen zal. Wat troost u de wederkomst van Christus om te oordelen de levenden en de doden? Dat ik in alle droefenis en vervolging met opgericht hoofd Hem, die zich te voren om mijnentwil voor Gods gericht gesteld en al de vloek van mij wegge nomen heeft, tot een rechter uit de hemel verwacht, die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen, maar mij met alle uitverkore nen tot Zich in de hemelse blijdschap en heerlijkheid nemen zal. Het zegt op zichzelf niet veel, dat het einde der eeuwen nadert. Daarmee is Gods kerk niet getroost. Haar troost is Jezus alleen! Zij leven en werken op elkaar aan: de Bruidegom in de hemel en de bruid op aarde. Niet voor niets heeft Chris tus Zijn bruid daarover geschreven. Alles, wat aan hun weerzien voorafgaat, en wat ermee samenhangt, heeft Hij haar verteld. Juist door die dingen, waar het onge loof mee spot, en waar de wereld geen raad mee weet, wordt zodoende de bruid tot haar diepe vertroosting her innerd aan wat Jezus schreef. Die deze dingen getuigt, zegt Ja, Ik kom haastig. Zijn komst is de bekroning van Zijn getuigenis. Deze bekroning van Jezus' getuigenis is gegarandeerd in de tekenen, die Hij draagt. Dat zijn de tekenen van Zijn sterven. Jezus was Zelf getuige in Zijn leven, in Zijn dood. Deze Getuige was de Mar telaar, die Zijn bloed gaf. Daarom kan Hij ook nu getuigen. En dat doet Hij met diepe vreugde in Zijn hart. Hij doet dat met heilig verlangen. Want de bruid op aarde kan nooit zó intens verlangen naar Hem, als de Brui degom in de hemel verlangt naar haar. Zijn hart gaat altijd naar Zijn kerk uit. Dat is omgekeerd niet te zeggen. De bruid moet vaak aan haar Bruidegom herinnerd worden. Maar Jezus heeft geen herinnering nodig. Zijn bruid is geen ogenblik uit Zijn gedachten. Want Hij kan niet buiten haar leven. Daarom zegt Hij: Ja, Ik kom haastig. Hij zelf haakt naar de dag der ont moeting. Hij verbeidt het uur der be groeting om de tranen van haar ogen af te wissen. Deze haast wordt ver oorzaakt door het sterke heimwee van Zijn liefde. Wellicht denken wij, dat dit woord van Jezus niet klopt. Vele eeuwen zijn voorbijgegaan sinds Hij dit woord sprak Maar nog is Hij niet gekomen. Is het niet een vergissing geweest van de oude kerk, dat zij Jezus' komst dichtbij dacht? Inderdaad rekent het hart anders, dan het verstand. Daarom heeft de oude ge meente zich misschien ook wel vergist in de kalender. Maar zij heeft zich niet vergist in Jezus Zelf. Zij heeft Zijn woord geloofd en erop geleefd. Zij wist, dat de nacht voorbijgegaan was, en de dag nabijgë- komen. Daarom is zij waakzaam ge weest. Want haar Koning was onder weg. Dat was haar troost. In deze waakzaamheid heeft de kerk de spanning van het gebed gekend. Ge dragen door de Geest bad zij met hem mee om Jezus' komst. En de Geest, en de bruid zeggen: kom! Zij geven antwoord. Amen, Ja kom. Zij beamen Jezus' ko men. In de verwondering van de liefde zegt de oude gemeente ook: „ja". Zij heeft dat ja-woord gefluisterd in de catacomben. Zij heeft het uitge schreeuwd in de arena's. Met dit gebed stond zij in de verdrukking. Door deze ademtocht van haar liefhebbend hart kon zij de strijd aan. Daarin was zij zeker van haar overwinning. Dit gebed roept om zelfbeproeving. Want wie zal de dag van Jezus' komst verdragen? Wie zal bestaan, als Hij ver schijnt? Dan zal het apostolische woord ver vuld worden: „Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking: Maranatha! De liefde doet verlangen. De liefde trekt op Jezus aan. Deze liefde is sterker, dan de dood. Zij verwacht de grote dag van Jezus' komst met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods in Jezus Christus, onze Heere. Maranatha. Jezus komt. Ja, kom Heere Jezus. Polsbroek. Ds. E. F. Vergunst. dat de betwiste driehoek Surinaams ge bied is. In feite echter is, om het maar eens populair uit te druklien, het sop de kool niet waard. Er woont niemand, het is dicht oerwoud, wordt alleen wel eens bezocht door hydrologen (die het grond water onderzoeken) en het krioelt er van de gif slangen en krokodillen! Het is eigenlijk een raadsel, waarom men er zich zo druk om maakt, want het is waardeloos land. Beide regeringen zijn er echter fel op gebrand hun zin te krij gen. Het zijn beide jonge staten, sterk nationalistisch ingesteld en de leiders, met name ook Pengel, zijn van Zuid- amerikaans temperament. Op 15 december j.l. werd het con flict weer eens acuut, doordat toen het kamp van de Surinaamse hydrologen bezet werd door een afdeling Guyanese politie, die geweren in beslag nam en de hydrologen sommeerde te vertrekken, wat ze ook deden. Na protesten van de Surinaamse en Nederlandse regeringen antwoordde die van Guyana, dat het betreffende gebied territoir van haar land is. De Nederlandse regering stelt zich, zoals de vice-minister-president Bakker op 16 januari j.l. in de Eerste Kamer zei, ten volle achter het standpunt van Suriname, dat het betrokken gebied Su rinaams territoir is. Ze betreurt het op treden van de Guyanese politie, maar meent, dat in eerste instantie deze kwestie door onderhandelingen moet worden opgelost en dat er nog voldoen de vreedzame middelen zijn om het con flict te regelen. De Surinaamse en Gu yanese regeringen zullen aan de onder handelingstafel bijeen moeten komen. In elk geval moeten we, zo zei de mi nister, het conflict zo weinig mogelijk escaleren (trapsgewijs opvoeren). Het lijkt er echter veel op, dat pre mier Pengel zich van de gematigde po litiek der Nederlandse regering weinig of niets aantrekt. Zij heeft gezegd, dat de 2000 Guyanese arbeiders, die in Suri name werken, binnen twee weken moe ten vertrekken. Het gevolg daarvan zal o.a. zijn, dat dan ook de 1500 Surina mers, die in Guyana arbeiden, dat land moeten verlaten. Het optreden van Pen gel, die een zeer geëmotioneerd man is en bovendien sterke dictatoriale neigin gen heeft, is ten enenmale in strijd met de lijn van Den Haag. Hij doorkruist het Nederlandse beleid en daarover heerst in regeringskringen groot onbehagen. Er is groot gevaar, dat de oorlogszuch tige Pengel ook Nederland in moeilijk heden zal brengen, want hij blaast steeds hoger van de toren. De kwestie, waarom het gaat, is een zaak van het Koninkrijk; daarbij behoort ook het wegzenden van de Guynese arbeiders. Het eigengereide optreden van Pengel kan dan ook niet geduld worden. Zet hij door, dan is er ook gevaar voor een intern conflict. Suriname kost ons jaarlijks meer dan 100 miljoen gulden, want het kan niet op eigen benen staan. Nochtans wil Pengel volkomen zelfstandig optreden. We pleiten er echter niet voor hem hard aan te pakken. Naar onze mening is de tijd gekomen om Suriname geheel laf te stoten. Wie onafhankelijk wil zijn moet dan ook zichzelf maar zien te red den. Wij wensen niet in conflicten be trokken te worden vanwege een stuk oerwoud in Zuid-Amerika. Een concentratie van 3 verenigingen die zich inzetten voor Christelijk Voort gezet onderwijs op Goeree-Overflakket in de hoogst haalbare vorm, zal zich, gesteund wetend door het ernstige stre ven van de Flakkeese bevolking uit al le kerken en .alle confessionele politieke partijen om een duidelijk christelijk voortgezet onderwijs in zoveel mogelijk soorten te realiseren, in de eerste plaats inspannen om christelijke H.A.V.O. on derwijs (hoger algemeen vormend on derwijs) op het eiland te realiseren. Wanneer dit werkelijkheid zal zijn dan kan ter verdere uitbouw van de dan ontstane Chr. scholengemeenschap ge tracht worden ook amdere vormen van chr. onderwijs, zoals Atheneum en Gymnasium te verkrijgen. Eerdere po gingen tot het verkrijgen van een Chr. H.B.S. door de vereniging tot stichting van Chr. Middelbaar Onderwijs op Flakkee bleven tot dusver onvervuld. Hopenlijk kan straks het Christelijk on derwijs tot behoud en versteviging van haar gewaardeerde plaats in de Flak keese gemeenschap aan de leerlingen de voordelen van een scholengemeen schap bieden. Het verzoek tot oprich ting van een Chr. H.A.V.O. heeft reeds de aandacht van de Jtlinister. j De scholengemeenschap komt tege- moet aan de behoefte dat elk normaal kind met zo min mogelijk vertraging een voorlopig eindpunt kan bereiken dat strookt met zijn begaafdheid en be langstelling en dat hem vervolgens tot uitgangspunt kan dienen bij verdere studie of beroepsopleiding. Het komt in het huidige onderwijsstelsel nog al te veel voor dat een leerling(e) nooit de eindstreep haalt van de opleiding die hij begon, terwijl er bovendien aanzien lijk veel zijn die hun opleiding slechts met min of meer grote vertraging vol tooien. Uit het veelal matig rendement van het voortgezet onderwijs valt te concluderen dat het onderwijsstelsel kennelijk niet berekend is op de situatie waarbinnen het moet functioneren en dat het elementen bevat die het be oogde schoolsucces in de weg staan. ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS Burgemeester P. W. Hordijk heeft j.l. dinsdag afscheid genomen vam Middel- harnis in welke gemeente hij sinds 1 sept. 1955 zijn ambt had vervuld. Ge meenteraad en burgerij hebben de bur gemeester een goede dag en een prettig afscheid bereid waaraan de fam. Hor dijk diie zich spoedig in haar nieuwe woonplaats Naaldwijk zal vestigen met genoegen zal kunnen terugdenken. El ders in dit nummer is een verslag van de afseheidsbijeenkomst opgenomen. Op nevenstaande foto toont de burgemees ter zich gelukkig met een hem aange boden foto van het raadhuis van Mid- delharnlis, op foto 2 laat hy een fraaie zilveren kandelaar zien, foto 3 laat het afscheid zien van de burgemeester en zijn secretaris, dhr. J. van Bodegraven. Debet aan het „matige rendement" is het feit dat de leerlingen op een te jeugdige leeftijd een keus moeten ma ken tussen de verschillende soorten van voortgezet onderwijs. Wanneer achteraf die keuze verkeerd blijkt te zijn dan blijft er in vele gevallen niets anders over dan de school te verlaten, het e.v. nog mogelijke overstappen naar een an der schooltype levert dikwijls grote moeilijkheden en tijdverlies op. Wan neer de scholen zijn verenigd in een scholengemeenschap kan dan een e.v. overgang van het ene naar het andere onderwijs binnen de scholengem. zelf plaats hebben. In het huidige onderwijs kan nog te weinig rekening worden ge houden met de differentiaties van de leerlingen in aanleg, tempo en belang stelling. In een scholengemeenschap kan juist de interne begeleiding beter tot haar recht komen dan in de op zich zelf staande scholen. De aanwezigheid van verschillende wegen binnen het geheel van de scho lengemeenschap biedt ruimere en ge makkelijker mogelijkheden elk kind zo goed mogelijk naar zijn bestemming te voeren. Een groot voordeel is ook dat de leraren van een bepaald schooltype niet langer „geïsoleerd" zijn t.o.v. hun collega's maar dat zij binnen de scho lengemeenschap elkaar regelmatig zul len ontmoeten en van gedachten ook over de resultaten van de leerlingen kunnen wisselen. In de nieuwe stichting die een en -an der zal trachten te verwezenlijken zijn verenigd de Ver. voor Chr. Ulo te Mid- delharnis, de Ver. voor Chr. Ulo te Stellendam, de Ver. voor Chr. V.G.L.O. te Middelhamis, de Chr. Scholenbond en de Ver. tot stichting van Chr. Mid delbaar onderwijs op Flakkee. Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdflk 36 MIDDELHARNIS VOOR BETER 1^^^ ■-.. I wgiiD nr NRAR DE MI0DELHRPNIS-TEL:Z3Z8 N.V. Hollandsch Zweedsche Zaïad Maatschappij - Koningslaan 26 - Amsterdam-Z.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1