NG De boer", bekende ver- scbijning in de litteratuur let probleem der radicalen lextiel :aart Buitengaats Meditatie ff KORTEWEG a ZOON Ds. W. C. Lamain Itad auto-ongeluk Werkman (46) bij werk op Rozenburg gedood Schrijver J. W. Ooms sprak voor de afd. Goedereede van de C.B.T.B. (Grand Rapids V.S.) Handen en Li ppen Tijdschrift voor iedere jongen Dlir. P. V. NieuwenSiuyzen kreeg landbouwprijs J. KEUVELflüR tr. Vrijdag 19 januari 1968 No. 3654 korting 2,95 voor 9,^5 PSINS HENDBIKSTBAAT 14 - POSTBOX 8 - MXDDELHABMIS Bedactie en advertenties: Kantoor hangesweg 13, Sommelsdljk CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ABONNEMENTSPRIJS 1 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. TeL (01870) 26 29, na 6 uur 's avonda TèL 2020 Giro 167980 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond nu 9,15 on v.a. 9,95 50 ea. 189,— voor 109,50 rK32 ÏAKNIS ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦I 898,— enz. 289,— enz. 699,enz. 224,— enz. LOPEES elharnis EEN EN IS" KORTlNl :CELLENt ileenbaiil<| igen chrijving FAUTEUILS die extra lekker zitten. Dus ook voor uw rug. 25 modellen. Fruitmanden en Fruitbakjes „De Fruitcentrale''' Zondagsdienst artsen .99 99 BOUWMATERIALEN N. SNOEI Dirksland Telef. 333 iiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJ iaareanR 3 JG - 1 - taar het schijnt zit het Kabinet-De Ig voorlopig stevig in het zadel en [en daarom vermoedelijk de politie- Igolven rondom de zittende regering t hoog opgaan. Dit wil echter niet £en, dat het daarom in het politieke fen een saaie beweging gaat worden. Igendeel, de grote tegenstelling, irover we al meer geschreven heb- n.l. die tussen degenen, die er een i radicale opvatting op na houden en die niet links maar uitgesproken hts of gematigd georiënteerd zijn, kt zich, zoals we al meermalen ge fêteerd hebben, steeds meer toe. Er bn proces van z.g. polarisatie aan de op politiek gebied, waarin een jient van radicalisering domineert, licalisme is een neiging tot diepin- pende hervormingen en radicalen dus personen die de uiterste con- denties van een denkwijze aanvaar- I en zich daarnaar richten. De term irisatie wordt op diverse terreinen nikt, maar in de sociologie verstaat eronder een ontwikkeling, waarbij Seen groep spanningen ontstaan of pemen en tegenstellingen zich ont- kelen, die tenslotte leiden tot het engaan van een eenheid in een te- bestelde tweeheid, zodat er twee fen" ontstaan, in de politiek een ra- ile en een behoudende vleugel, leze polarisatie heeft hoofdzakelijk ekking op sociaal-economische be- lelen en zaken, maar ze komt ook op het gebied van de geestelijke Icipia, hoewel die tegenwoordig he- 1 veel te weinig aan de orde komen, pneer men daarom spreekt van ra- en anti-radicalen dan komt in tot uitdrukking een tegenstel- die universeel genoemd moet wor- Wie de politiek-geestelijke ont- eling poogt bij te houden, komt tot ionclusie dat het radicalisme niet al- ingrijpende veranderingen wil op al gebied, maar evenzeer op prin- el terrein. De laatste tijd komt deze jthese" steeds meer openbaar en ze meer en meer het politieke leven ieKéersen, niet alleen in de verhoudin- en tussen de partijen, maar vooral ook Is intern verschijnsel binnen de groe- en. In vrijwel alle partijen worden pro- ressirvo en meer conservatieve per en groeperingen aangetroffen, angt er veel vanaf hoe een partij .ogisch is samengesteld, d.w.z. of erwegend uit een bepaalde maat- ipelijke groep bestaat. Zo is de P.v. voor een zeer groot deel een ar ts- en ambtenarenpartij, nauw ge- aan het N.V.V. en ze houdt er ^oor op sociaal - economisch - fi- cel gebied nogal radicale denk- [en op na. daarin bestaan weer nuances van of minder: de opvattingen van dr. 'eling b.v. zijn lang niet zo radi- —.gjiaral? die van de groep - Nieuw Links nOlËUij |e V.V.D. moet men geen sociaal- flen zoeken; ze bestaat voor een deel uit mensen uit de bezittende hoge ambtenaren, zelfstandigen ie niets moeten hebben van dras maatschappijhervormingen. Nochtans is er onder de jonge libe- ip|k|_ on soort radicalisme, al gaat %.K.r% f t rüet zo ver als dat van de P.v.d.A. ■QPFPI §B S.G.P., het G.P.V. en de Boeren- ««zijn uitgesproken anti-radicaal en jlijnrecht tegenover de politiek van ialisten, pacifisten en linkse con- elen. Deze kleine partijen zijn dit gebied homogeen, ook intern. smaking vanaf Het moeilijkst ligt de kwestie van het met 1 februari dJ|Blisme in de z.g. grote confessio- J^Bartijen. De band, die de aanhan- GTGIS ZfBW^^^^^^^ verbindt, is van religieus- mcipiële aard. Zo zou men kunnen ggen, dat de K.V.P. de partij is van t katholicisme, de A.R.P. die van het Ivinisme en de C.H.U. die van de Her- rmde middengroepen. Dit impliceert echter, dat deze partij- MIDDELH/S.RÏ een overkoepeling vormen van alle Jgelijke sociale lagen der bevolking, .^lang in de politiek de principiële din- Ji overheersten, was dit geen bezwaar, ^.^^^^^^^^^^^^.^ar nu, met nam4 na de tweede we- aoorlog, de sociale problemen op de ■^lAf wan '''grond zijn getreden wordt het JW Vall eds moeilijker zulke groepen bijeen 'hcéden. De opvattingen op dit gebied mijlenver uiteen. Men vindt bij '■P., de A.R.P. en zij het in e mate bij de C.H.U. zowel die sociaal gezien liberaal den- s personen, die in meerdere of e mate naar socialistische op- :en neigen. De grote kunst voor 'ers dezer partijen is daarom meer hoe beide groeperingen in ■anisatie bijeen te houden. Bij de ing van de tegenstellingen tus- dicalen en meer behoudenden dit uiteraard steeds moeilijker. 'en dan ook, dat met name in de een steeds grotere controverse itwikkelt tussen diverse groepen. [.K.V. (katholiek vakverbond) is T machtige organisatie, die ge- Tdt door personen als Mertens der Gun met uitgesproken link- beelden. Ook de katholieke jon- vuurpijl, bij de zuivere, natii ngekende speelmij ompositie en versl dag 18 januari val igsgebouw „De S(| l. modellen bespelei IA - EXCELLED Texel, tel. 02223] spaarboekjes vvoi n ten kantore deti MUARI en JANUARI 1968. in 9-12 uur, 's mi^ Is van 6.30-8.30 BETER KWALIJK BIDDEN Niet meer verhoord. En Saul vraagde de Heere, maar de Heere antwoordde hem niet, noch door dronten, noch door de urim, noch door de profeten. 1 Sam. 28 5. Gij bidt en ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt. Er zijn veel onverhoorde gebeden, die God niet horen kan en wil, omdat zij kwalijk gebeden worden. Het offer van de goddelozen neemt de Hee re niet aan; het staat Hem tegen; Hij heeft er een heilige afkeer van. Voor beelden geeft Gods Woord ook in deze. Saul, de man, die zo schoon scheen te beginnen, maar met wie het zo treu rig is afgelopen. Droevig voorbeeld; helaas zo dikwijls ziet ge het nog bevestigd. Mensen, die zo schoon begormen, maar met wie het zo treurig afloopt. Waar ligt de oorzaak? God verlaten en vergeten en daarom wordt het bevestigd: „Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. En meen niet, dat het Sauls voornemen is geweest. Ge kunt u er gerust verzekerd van houden, dat Saul telkens en tel kens weer allerlei schone voornemens had, maar die alle op niets zijn uitge lopen. De bodem van de rampzaligheid is met goede voornemens geplaveid. Schone voornemens, die nooit in ver vulling gegaan zijn. Al onze schone voornemens zal het zo vergaan, tenzij wij leren verstaan niet meer in eigen kracht enig voornemen te kunnen volbrengen. Dan leren wij af zien van onszelf, van ons „ik". En dat was bij Saul nimmer gebeurd. Geheel zijn leven, tot aan zijn droevig einde, heeft altijd zijn eigen „ik" in het middelpimt gestaan. In al zijn dOen en laten, in al zijn ijveren voor de Naam des Heeren. Het draaide altijd en alleen om zichzelf en daarom was er nooit een laag en op recht buigen onder de Heere in zijn le ven geweest; nimmer een „waar" wor den voor God. En naarmate het in het midden staan van zijn „ik" openbaar wordt, naar die mate kwamen ook Sauls tegenslagen, want God kwam hem tegen. God ijvert voor Zijn eer. Bij de Heere staat Zijn Goddelijk „Ik" in het middelpunt. Dat is Gods hoogste deugd, in de mens de grootste ondeugd. Het „ik" van Saul speelde een grote rol, ook in de smeekbeden, die Hij tot de Heere opzond aan het einde zijns levens. Saul moest strijden tegen de zich te gen hem vergaderende legers der Fili stijnen. Gans Israël had hij vergaderd om te strijden. Op de hoogten van Gil- boa had hij zich met de zijnen gelegerd en toen hij het Filistijnse leger zag, vreesde hij en zijn hart beefde zeer. Ging zijn consciëntie open? Dacht hij aan David, wie het koningschap gege ven werd? Sauls hart beefde, maar... niet voor de Heere; niet voor de zon den; maar voor zichzelf! „Ik" in het midden. En dan... bidden. Op alle wrijzen waarop dat mogelijk was. Hij moest gered; hij moest be houden. God zweeg; wilde niet antwoorden. Nu ging God lachen, heilig lachen nu Sauls vreze kwam. God antwoordt niet. Het is te laat, Saul! Nee, nog niet! Zo Saul boog on der God, onwaardigheid beleed en er kende, Gods recht zou billijken; maar dat niet. Saul zag alleen zichzelf en zo dan God niet^hoort, dan om hulp bij de duivel! Dan naar de toveres te Endor. Kwalijk bidden! De mens in het mid delpunt. Het gaat om ons. Het gaat om ons „ik". God dwingen om mee te gaan in onze wegen. Dat doet de Heere nooit. Hij is heilig. Jongens en meisjes! spiegelt je aan Sauls voorbeeld. Als de dood komt, vouwen velen de handen en roepen... maar de Heere antwoordt niet. Zovele van onze gebeden; het gaat om „ik". Gelukkig is het volk, bij wie het door genade eens niet meer om het „ik" gaat, maar dat ook in hvm bidden heeft le ren kennen als Ezra: „O Heere, God Israels, Gij zijt rechtvaardig, want wij zijn overgelaten ter ontkoming, zoals het is te dezen dage. Zie, wij zijn voor uw aangezicht in onze schuld, want daar is niemand, die deswege voor Uw aangezicht zou kunnen bestaan". Kent gij, mijn lezer, iets van dat on waardig zijn in uw bidden? Van dat de Heere vrij verklaren? Van dat diepe buigen?. Dan staat God op, want dan doet Hij ervaren: Ik doe het niet om uwentwil, maar om Mijns groten Naams wil, opdat die verheerlijkt worde. Op alle gebeden waar ons „ik" in het mid den staat, zult ge het ervaren: Maar de Heere antwoordde niet. Want Hij heeft Zijn grote Naam lief. Dat dan de liefhebbers Zijns Naam ook in hun bidden gedurig zeggen: „De Heere zij groot gemaakt", dan verdwijnt ons „ik". Rotterdam (C) Ds. A. Vergunst. NRAR DE 1IDDELHRRNIS-TEL:Z328 gerenorganisatie vaart een linkse koers, terwijl onder de intellectuelen eveneens vele radicalen voorkomen. Een man als oud-minister Bogaers, die vroeger vak bondsbestuurder was, behoort zoals men weet ook tot deze groepen. Hij is nog radicaler geworden dan hij al was door de val van het kabinet-Cals, ^fraar- in hij zitting had en ten zeerste verbol gen op de partijleiders Schmelzer en Aalberse, die daarvan de oorzaak wa ren. Hij is de leider geworden van de radicale oppositie tegen het partijbe stuur. In de Tweede-Kamerfractie zit ten zeven leden, die uitgesproken radi caal zijn. Anderen zijn rechts en een deel houdt zich op de vlakte. Gezien de ze tegenstellingen maakt de K.V.P. thans een zeer moeilijke tijd door. Ook in de A.R.P. speelt het probleem der radicalen. Merkwaardigerwijze is er daar een radicale minderheid, die de teugels van het bewind in handen heeft. De partijleiding is rose of rood, de meerderheid van de partijleden en aan hangers rechts of gematigd. Ook hier zien we het verschijnsel, dat de radica len het meest dynamisch d.w.z. het krachtigst en meest doorzettend optre den zonder zich te storen aan de niet- radicale groep. Ook hier zijn de man nen van de vakbeweging (het C.N.V.) de meest fanatieke men denke aan het Kamerlid Boersma terwijl ook de A.R. Jongerenorganisatie zich niet on betuigd laat. De Vrije Universiteit speelt op dit gebied ook een grote rol: een flink deel van haar hoogleraren en daardoor ook van haar studenten is 'uit gesproken links georiënteerd met als aanvoerder prof. De Gaaij Fortman. Bij de C.H.U. lijkt de situatie wat gunstiger. De tegenstellingen zijn daar traditioneel nooit zo scherp, maar ze heeft toch ook een radicale vleugel, zij het dan dat deze niet sterk is en voor een groot deel bij de jongeren is te zoe ken. In de Unie heeft altijd nogal veel vrijheid geheerst, juist vanwege haar unie-karakter ze is in feite een sa menvoeging van drie groepen en daardoor is men zeer tolerant. Voorzo ver ons bekend, komen er geen moei lijkheden voor op dit gebied, die een gevaar zouden kunnen opleveren voor het bestaan en de eenheid van de partij. -O- Ds. W. C. Lamain, pred. bij de Ger. Gem. te Grand Rapids, Mich. U.S.A. had in de eerste -week van januari j.l. een auto-ongeluk, toen hij op weg was naar Corsica om daar te preken. Hij was in de auto met drie mensen, met wie hij meereed uit Sioux-Center; de auto was van voren totaal in elkaar. Ds. Lamain moest één dag en een nacht in een ziekenhuis worden opgenomen. Hij had pijn in zijn ribben en een wond aan zijn been. Hij zal door dit ongeval, waarbij het een wonder is dat allen gespaard zijn, wel wat rust moeten hou den. Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westd^k 36 MIDDELHARNIS Van zaterdag 20 januari v.m. 12 uur t.m. maandag 22 januari v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Dienst heeft dokter v. d. Peppel, tel. 2117, Middelhajmis. Dirksland-Herkingen-Melissant: - Dienst heeft dokter Boot, tel. 01877- 227, Dirksland. Oostflakkee: Dienst heeft dokter de Jager, telef. 01875-301, Nieuwe Tonge en dokter Bouman, tel. 01871-269, Stad aan 't Ha ringvliet. DIENST WIJKVERPLEEG^TER Melissant-Dirksland-Herkingen: Van vrijdagavond 6 uur tot maandag ochtend 8 uur Zr. Gorissen, tel. 01877- 500, Dirksland. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft dierenarts Levy, telef. 2897, Middelhamis. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 21 jan. hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips- land en Oud Vossemeer dienst dokter Looijsen, tel. 01160-542, Tholen en dok ter de Looze, tel. 01667-400, Oud Vos- Dat de boer niet enkel ten platte- lande maar ook in de epische boeken een bekende verschijning is heeft de schrijver, dhr. J. W. Ooms j.l. dinsdag avond aan de hand van tal van voor beelden aangetoond toen hij te Ouddorp sprak op de jaarvergadering van de af deling Goedereede van de C.B.T.B. Hol land-Brabant. De boer heeft door de eeuwen heen schryvers en poëten geïn spireerd tot het schrijven van boeken en gedichten die overigens veelal een geheel vertekend beeld van de goede agrariër gaven. „Boeken die de boer in zijn juiste leefwijze aftekenen zijn schaars", verzekerd dhr. Ooms. Niet enkel in de boeken, ook in de Bijbel komt de figuur van de boer vaak voor. Koning Saul was een boerenko- ning, toen hij geroepen werd zocht hij weggelopen runderen. Koning David was schaapherder en de boer Samgar kreeg de opdracht zijn volk te waar schuwen, hij ging nfet de ossenstok profeteren en sloeg er zelfs een aantal Filistijnen mee! „In Gods Woord is de boer een mens die dikwijls meer dan anderen door God geroepen wordt de mensen aan te zeggen wat God van hen verlangt" wees dhr. Ooms aan. Homerus, de Griekse dichter-schrij- ver beschreef in zijn tijd, 800 jaar v. Chr. ofschoon hij blind was de boer als een wijsgerig iemand die na denkt over zijn bestaan en de beteke nis van zijn werk. Later, na Chr. was het Virgillius die in zijn „Eclogae" het i! gelukkige boerenleven beschrijft. Barbaren. In de Romeinse tijd waarin de boeren barbaren werden genoemd zoals ieder een aan deze zijde van de Alpen, stel den de Romeinen kennelijk weinig prijs op de karaktereigenschappen van de boer. Misschien omdat de boeren tot viermaal toe tegen het Romeins gezag in opstand kwamen? In de eeuwen daarna vullen ridder- en heldenfiguren de boeken en de boer is uit de litera tuur verdwenen, tot in 1547 de Spaanse schrijver Servantes weer een boek schrijft waarin hij de boer tekent als een begenadigde die dagelijks mag wer ken in de vrije natuur. Als met eerbied spreekt hij van „het ambt van boer". Servantes is de schrijver van het be roemde boek „Don Quichotte" waarin hij met de toen populaire ridderfiguren de draak stak waarvoor hij in het ge vang terecht kwam. Daar, in de kerker kon hij zich des te beter een juist beeld van de boer vormen. Ook in Nederland bleef de boer nog geruime tijd uit de litteratuur. Onze va derlandse auteurs uit die dagen schre ven liever zoals in de gouden eeuw over rijke kooplieden en handels reizen. Die hele mondaine wereld van toen werd in de boeken geëtaleerd, zo ook de uitspraak van de rijke Amster damse koopman van Hall; „Om winst te bekomen zou ik met mijn schepen door de hel varen!" Donune Krelis. Dhr. Ooms betreurde het dat in de eerste helft van de 16e eeuw Brederoo- de de boer als een domme krelis ten tonele heeft gevoerd. Die krelis w,as te dom voor alles maar hij had een ge weldig lang leven. Overigens verheelde dhr. Ooms niet dat de boer ook jaren lang de spot met zichzelf gestoken heeft en daarmede de figuur die Brederoode aanvoerde mede uitgetekend heeft. Ook de schilders gingen die weg op, de Vlaamse schilder Pieter Bruegel schilderde taferelen uit het boerenleven en ook in het begin van de gouden eeuw werd de boer geschilderd als een wel doorvoede zwelger die beestachtig leef de. Als de tachtigjarige oorlog in 1648 voorbij is komt de boer in de boeken te voorschijn als het slimme mannetje. Dhr. Ooms gaf graag toe dat dat althans voor die tijd een levensecht beeld was. Horden soldaten waren al plunderend door het land getrokken en de boeren die desondanks toch stand hadden kunnen houden waren inder daad slim. Echter verarmde de boeren stand terwijl in de grote steden de machtige koopmanshuizen verrezen. De boer die bleef was schrander geworden, zijn veestapel werd geteisterd door de veepest en jaarlijks liepen grote gebie den onder water. Het portret van de verarmde boer verscheen van 1700 tot 1750 in de boeken maar toch was dat zo verzekerde dhr. Ooms nog niet het juiste beeld. De dichters Poot en Staring beschreven in het begin van de achttiende eeuw de boer als een rijke voor wie het landleven genoeglijk voortrolde. De boer werd door hen -^ zoals in het vers van de grote stille heide inactief getekend en spr. had zich daartegen als van jongsaf verzet. Hij had dan ook een parodie gereed op enkele regels uit bovenaangehaald versje. Waar wordt gezegd; „En al dwa lend ginds en her, denkt de herder, o... hoe ver" las spr. liever: „En al dwa lend hier en daar, breit hij tien paar sokken in een jaar..." Dhr. Ooms meent dat zo het portret van de boer dient te worden getekend. Mooie romans. Prachtige romans zijn verschenen van de schrijvers Aren Taal, de schrijfster Virginie Leveling en de bekende Stijn Streuvels. In zijn boek „de boer die sterft" tekent Stijn Streuvels (Frank Lateur) een stervende boer, en wat het voor hem betekend heeft boer te mogen zijn geweest en de aarde te hebben mo gen bebouwen waarin hij zelf ter ruste zal worden gelegd. In de jaren 1920 tot 1940 zijn eveneens veel boerenromans verschenen, ook buiten onze grenzen, men denke aan het meesterwerk „Win den waaien om de rotsen". Dr. schrijver van deze Noorse familiekroniek van het geslacht Bjomdal, Gulbranssen, zet de boer neer in zijn Koninkrijk waar hij bepaalt wat er gebeuren mag. In zijn eenvoud kan de boer, ver en zelfs soms profetisch zien. De Vlaamse schrijver Felix Timmermans schreef een gewel dig mooie roman, „Boerenpsalm". Hij betoogde daarin dat een boer een boer moet blijven omdat anders de gang van de wereld verstopt". Dhr. Ooms vond dat die uitspraak ook eens in de Twee de Kamer gelezen zou moeten worden. Treffend vond dhr. Ooms het dat de boer in vrijwel alle romans verantwoor ding wil afleggen aan de Grote Koning en dat hij weet dat hij enkel onder Gods zegen vermag te werken. De boer wil in zijn verhouding tot de Alm.achti- ge erkennen dat hij een nutteloos wezen is en hij wil zegen vragen over zijn doen en laten. Dhr. Ooms wist dat ve len zich aan de rechtschapen boerenfi- guur hebben „opgetrokken". Zo'n boer Graag willen wij onze jeugdige lezers en iedereen die van zee en schepen houdt eens wijzen op het fantastisch mooie jeugdtijdschrift „Buitengaats", een uitgave van de Kon. Nederlandsche Reedersvereeniging. Aan de redakteur, Anthony van Kampen gaarne onze complimenten voor de voortreffelijke verzorging van de altijd weer boeiende inhoud van „Buitengaats". Het tijd schrift verschijnt eenmaal per kwar taal. Het januari-nummer biedt o.m. een prachtig verhaal over het ronden van de wereld in een uitgeholde boomstam, een verhaal met prachtige foto's van een te koop aangeboden eiland in de Atlantische Oceaan, tal van grootse fo to's gemaakt door zee-fotograaf Cees V. d. Molen o.a. die van het Argentijnse opleidingsschip „Libertad", een prach tige driemaster. Elk nummer heeft een inlegvel waarop vier foto's van aller hande schepen. Interessant is ook de pagina waarop tekeningen zijn afge drukt die door jeugdige abonnees z.g. „Buitengaatsers" zelf zijn gemaakt. Ook door hen gemaakte foto's worden soms opgenomen. „Buitengaats" moet eigen lijk door elke Hollandse jongen gelezen worden, je zult steeds vol spanning naar het volgende numfner uitzien! Bij de administratie Buitengaats, Postbus 507 te Hilversum kun je je als abonnee op geven. Een abonnement kost slechts 1,40 per jaar. Het is mogelijk je tege lijk voor drie jaar op te geven voor 4,20. Het gironummer waarop het abon nementsgeld kan worden voldaan is 472032 van Buitengaats te Hilversum. Je maakt dan bovendien kans op een prachtige premieplaat, een perspectief tekening van het s.s. Rotterdam. is een figuiir waar men wat aan heeft en dhr. Ooms vroeg zich af of de boer van de toekomst niet te bedrijfsmatig zal denken. Hij hoopte echter dat er boeren blijven, niet enkel op grond van diploma's en machines maar louter boer zijnd met hart en ziel. Spr. besloot zijn interessante inlei ding met het voorlezen van het slot van het prachtige boek: „Boerenpsalm". „Heer God, Gg zondt mij als een boer op de wereld om te z,aaien en te maaien. En ik heb het gedaan in het licht van Uwe goedheid en ik ben er gelukkig door geweest. Langs een andere kant hebt Gij mij niet gespaard en me van tijd tot tijd enige kletsen gegeven. Een goede Vader spaart de roede niet„Mijn haar is er wit van geslagen en mijn ruggepaternoster is er van voorover gaan staan. Maar ik leef nog! En als ik mijn ogen zo eens toe doe om mijn leven te overpeinzen, dan denk ik niet op de donkere en droeve dingen die my gestoten en bestampt hebben de litteekens zyn toe, de pijn is ver geten en ik zie alleen de schone din gen. Ik dank u O Heer. Op harpen en snaren staat er in mijn kerkboelt, maar ik heb niets dan een beugel waarop ik slechts een wals en een doodsmars kan spelen. Ik dank u met mijn gelovig hart, uit heel de volheid van mijn ziel. En laat uwen wortel als tegendank nog vele jaren op Uw veld (dat spijtig ook van 't kasteel is) in het zweet zijn aan- schijns mogen werken! Dank op voorhand. OtJDE TONGE De eerste prijs in de categorie land bouw- en tuinbouwmechanisatie", uit geschreven t.g.v. de tentoonstelling „het landbouwwerktuig" in de R.A.I. te Am sterdam is gewonnen door dhr. P. van Nieuwenhuyzen te Oude Tonge. De in zending van dhr. Nieuwenhuyzen was een tweerijïge zelf rijdende aanbouw- rooier. De prijs, een geldbedrag van 750,werd hem dinsdagmorgen uitge reikt. ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS ACHTHUIZEN Woensdagmiddag is de 46 jarige W. P. Broeders uit de buurtschap Achthuizen bij een bedrij f songeluk op Rozenburg gedood. Dhr. Broeders, werkte als as- falteerder bij de aannemersfirma Troost te Pernis aan de z.g. Rotterdam-Rijn pijpleiding. Een stuk pijp, ter lengte van 180 meter ging plotseling aan het rollen toen de stopblokken waarop dit plm. 30 ton wegende gevaarte rustte verzakten. Dhr. Broeders kon niet snel genoeg ont komen en raakte onder de pijp bekneld. Hij moet vrijwel op slag zijn gedood. Het slachtoffer laat een gezin met twee kinderen na. BOEKBESPREKING Van de Evangelist onder de schip pers, de heer Jac. Wielhouwer, Bethle- hemstraat 3, Rotterdam, ontvingen wij twee exemplaren van de maandelijkse uitgave Welkoms Evangelie geluiden. Het Novembernummer stond in het te ken van het komende Kerstfeest en het decembernummer was 10 pagina's groot, met bijlage „Kerk en eredienst". Het wordt gratis onder de schippers ver strekt. In het Evangelisatiewerk is ook begrepen de verkoop van grammofoon platen, via Canti Di Vangelo, de zaak is gevestigd aan de 2e Middelandstraat te Rotterdam. Wij lazen in het decem- ber-nummer, dat in november j.l. een tweede zaak te Barneveld is geopend, door burgemeester K. van Diepeningen. De Evangelisatie-bladen zijn goed verzorgd.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1968 | | pagina 1