NG
De boer", bekende ver-
scbijning in de litteratuur
let probleem der
radicalen
lextiel
:aart
Buitengaats
Meditatie
ff
KORTEWEG a ZOON
Ds. W. C. Lamain
Itad auto-ongeluk
Werkman (46) bij
werk op Rozenburg
gedood
Schrijver J. W. Ooms sprak voor
de afd. Goedereede van de C.B.T.B.
(Grand Rapids V.S.)
Handen en Li ppen
Tijdschrift voor
iedere jongen
Dlir. P. V. NieuwenSiuyzen
kreeg landbouwprijs
J. KEUVELflüR
tr.
Vrijdag 19 januari 1968
No. 3654
korting
2,95
voor 9,^5
PSINS HENDBIKSTBAAT 14 - POSTBOX 8 - MXDDELHABMIS
Bedactie en advertenties: Kantoor hangesweg 13, Sommelsdljk
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
ABONNEMENTSPRIJS 1 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
TeL (01870) 26 29, na 6 uur 's avonda TèL 2020 Giro 167980
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
nu 9,15
on v.a. 9,95
50
ea. 189,—
voor 109,50
rK32
ÏAKNIS
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦I
898,— enz.
289,— enz.
699,enz.
224,— enz.
LOPEES
elharnis
EEN EN
IS"
KORTlNl
:CELLENt
ileenbaiil<|
igen
chrijving
FAUTEUILS
die extra lekker zitten.
Dus ook voor uw rug.
25 modellen.
Fruitmanden en Fruitbakjes
„De Fruitcentrale'''
Zondagsdienst artsen
.99
99
BOUWMATERIALEN
N. SNOEI
Dirksland Telef. 333
iiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJ
iaareanR
3
JG
- 1 -
taar het schijnt zit het Kabinet-De
Ig voorlopig stevig in het zadel en
[en daarom vermoedelijk de politie-
Igolven rondom de zittende regering
t hoog opgaan. Dit wil echter niet
£en, dat het daarom in het politieke
fen een saaie beweging gaat worden.
Igendeel, de grote tegenstelling,
irover we al meer geschreven heb-
n.l. die tussen degenen, die er een
i radicale opvatting op na houden en
die niet links maar uitgesproken
hts of gematigd georiënteerd zijn,
kt zich, zoals we al meermalen ge
fêteerd hebben, steeds meer toe. Er
bn proces van z.g. polarisatie aan de
op politiek gebied, waarin een
jient van radicalisering domineert,
licalisme is een neiging tot diepin-
pende hervormingen en radicalen
dus personen die de uiterste con-
denties van een denkwijze aanvaar-
I en zich daarnaar richten. De term
irisatie wordt op diverse terreinen
nikt, maar in de sociologie verstaat
eronder een ontwikkeling, waarbij
Seen groep spanningen ontstaan of
pemen en tegenstellingen zich ont-
kelen, die tenslotte leiden tot het
engaan van een eenheid in een te-
bestelde tweeheid, zodat er twee
fen" ontstaan, in de politiek een ra-
ile en een behoudende vleugel,
leze polarisatie heeft hoofdzakelijk
ekking op sociaal-economische be-
lelen en zaken, maar ze komt ook
op het gebied van de geestelijke
Icipia, hoewel die tegenwoordig he-
1 veel te weinig aan de orde komen,
pneer men daarom spreekt van ra-
en anti-radicalen dan komt
in tot uitdrukking een tegenstel-
die universeel genoemd moet wor-
Wie de politiek-geestelijke ont-
eling poogt bij te houden, komt tot
ionclusie dat het radicalisme niet al-
ingrijpende veranderingen wil op
al gebied, maar evenzeer op prin-
el terrein. De laatste tijd komt deze
jthese" steeds meer openbaar en ze
meer en meer het politieke leven
ieKéersen, niet alleen in de verhoudin-
en tussen de partijen, maar vooral ook
Is intern verschijnsel binnen de groe-
en.
In vrijwel alle partijen worden pro-
ressirvo en meer conservatieve per
en groeperingen aangetroffen,
angt er veel vanaf hoe een partij
.ogisch is samengesteld, d.w.z. of
erwegend uit een bepaalde maat-
ipelijke groep bestaat. Zo is de P.v.
voor een zeer groot deel een ar
ts- en ambtenarenpartij, nauw ge-
aan het N.V.V. en ze houdt er
^oor op sociaal - economisch - fi-
cel gebied nogal radicale denk-
[en op na.
daarin bestaan weer nuances van
of minder: de opvattingen van dr.
'eling b.v. zijn lang niet zo radi-
—.gjiaral? die van de groep - Nieuw Links
nOlËUij |e V.V.D. moet men geen sociaal-
flen zoeken; ze bestaat voor een
deel uit mensen uit de bezittende
hoge ambtenaren, zelfstandigen
ie niets moeten hebben van dras
maatschappijhervormingen.
Nochtans is er onder de jonge libe-
ip|k|_ on soort radicalisme, al gaat
%.K.r% f t rüet zo ver als dat van de P.v.d.A.
■QPFPI §B S.G.P., het G.P.V. en de Boeren-
««zijn uitgesproken anti-radicaal en
jlijnrecht tegenover de politiek van
ialisten, pacifisten en linkse con-
elen. Deze kleine partijen zijn
dit gebied homogeen, ook intern.
smaking vanaf Het moeilijkst ligt de kwestie van het
met 1 februari dJ|Blisme in de z.g. grote confessio-
J^Bartijen. De band, die de aanhan-
GTGIS ZfBW^^^^^^^ verbindt, is van religieus-
mcipiële aard. Zo zou men kunnen
ggen, dat de K.V.P. de partij is van
t katholicisme, de A.R.P. die van het
Ivinisme en de C.H.U. die van de Her-
rmde middengroepen.
Dit impliceert echter, dat deze partij-
MIDDELH/S.RÏ een overkoepeling vormen van alle
Jgelijke sociale lagen der bevolking,
.^lang in de politiek de principiële din-
Ji overheersten, was dit geen bezwaar,
^.^^^^^^^^^^^^.^ar nu, met nam4 na de tweede we-
aoorlog, de sociale problemen op de
■^lAf wan '''grond zijn getreden wordt het
JW Vall eds moeilijker zulke groepen bijeen
'hcéden. De opvattingen op dit gebied
mijlenver uiteen. Men vindt bij
'■P., de A.R.P. en zij het in
e mate bij de C.H.U. zowel
die sociaal gezien liberaal den-
s personen, die in meerdere of
e mate naar socialistische op-
:en neigen. De grote kunst voor
'ers dezer partijen is daarom
meer hoe beide groeperingen in
■anisatie bijeen te houden. Bij de
ing van de tegenstellingen tus-
dicalen en meer behoudenden
dit uiteraard steeds moeilijker.
'en dan ook, dat met name in de
een steeds grotere controverse
itwikkelt tussen diverse groepen.
[.K.V. (katholiek vakverbond) is
T machtige organisatie, die ge-
Tdt door personen als Mertens
der Gun met uitgesproken link-
beelden. Ook de katholieke jon-
vuurpijl, bij
de zuivere, natii
ngekende speelmij
ompositie en
versl
dag 18 januari val
igsgebouw „De S(|
l.
modellen bespelei
IA - EXCELLED
Texel, tel. 02223]
spaarboekjes vvoi
n ten kantore deti
MUARI en
JANUARI 1968.
in 9-12 uur, 's mi^
Is van 6.30-8.30
BETER
KWALIJK BIDDEN
Niet meer verhoord.
En Saul vraagde de Heere, maar
de Heere antwoordde hem niet,
noch door dronten, noch door de
urim, noch door de profeten.
1 Sam. 28 5.
Gij bidt en ontvangt niet, omdat gij
kwalijk bidt. Er zijn veel onverhoorde
gebeden, die God niet horen kan en wil,
omdat zij kwalijk gebeden worden. Het
offer van de goddelozen neemt de Hee
re niet aan; het staat Hem tegen; Hij
heeft er een heilige afkeer van. Voor
beelden geeft Gods Woord ook in deze.
Saul, de man, die zo schoon scheen
te beginnen, maar met wie het zo treu
rig is afgelopen.
Droevig voorbeeld; helaas zo dikwijls
ziet ge het nog bevestigd. Mensen, die
zo schoon begormen, maar met wie het
zo treurig afloopt. Waar ligt de oorzaak?
God verlaten en vergeten en daarom
wordt het bevestigd: „Wie God verlaat
heeft smart op smart te vrezen. En
meen niet, dat het Sauls voornemen is
geweest. Ge kunt u er gerust verzekerd
van houden, dat Saul telkens en tel
kens weer allerlei schone voornemens
had, maar die alle op niets zijn uitge
lopen. De bodem van de rampzaligheid
is met goede voornemens geplaveid.
Schone voornemens, die nooit in ver
vulling gegaan zijn.
Al onze schone voornemens zal het zo
vergaan, tenzij wij leren verstaan niet
meer in eigen kracht enig voornemen
te kunnen volbrengen. Dan leren wij af
zien van onszelf, van ons „ik".
En dat was bij Saul nimmer gebeurd.
Geheel zijn leven, tot aan zijn droevig
einde, heeft altijd zijn eigen „ik" in het
middelpimt gestaan.
In al zijn dOen en laten, in al zijn
ijveren voor de Naam des Heeren. Het
draaide altijd en alleen om zichzelf en
daarom was er nooit een laag en op
recht buigen onder de Heere in zijn le
ven geweest; nimmer een „waar" wor
den voor God.
En naarmate het in het midden staan
van zijn „ik" openbaar wordt, naar die
mate kwamen ook Sauls tegenslagen,
want God kwam hem tegen. God ijvert
voor Zijn eer. Bij de Heere staat Zijn
Goddelijk „Ik" in het middelpunt.
Dat is Gods hoogste deugd, in de
mens de grootste ondeugd.
Het „ik" van Saul speelde een grote
rol, ook in de smeekbeden, die Hij tot
de Heere opzond aan het einde zijns
levens.
Saul moest strijden tegen de zich te
gen hem vergaderende legers der Fili
stijnen. Gans Israël had hij vergaderd
om te strijden. Op de hoogten van Gil-
boa had hij zich met de zijnen gelegerd
en toen hij het Filistijnse leger zag,
vreesde hij en zijn hart beefde zeer.
Ging zijn consciëntie open? Dacht hij
aan David, wie het koningschap gege
ven werd? Sauls hart beefde, maar...
niet voor de Heere; niet voor de zon
den; maar voor zichzelf!
„Ik" in het midden. En dan... bidden.
Op alle wrijzen waarop dat mogelijk
was. Hij moest gered; hij moest be
houden.
God zweeg; wilde niet antwoorden.
Nu ging God lachen, heilig lachen nu
Sauls vreze kwam.
God antwoordt niet. Het is te laat,
Saul! Nee, nog niet! Zo Saul boog on
der God, onwaardigheid beleed en er
kende, Gods recht zou billijken; maar
dat niet. Saul zag alleen zichzelf en zo
dan God niet^hoort, dan om hulp bij de
duivel! Dan naar de toveres te Endor.
Kwalijk bidden! De mens in het mid
delpunt. Het gaat om ons. Het gaat om
ons „ik". God dwingen om mee te gaan
in onze wegen. Dat doet de Heere nooit.
Hij is heilig.
Jongens en meisjes! spiegelt je aan
Sauls voorbeeld. Als de dood komt,
vouwen velen de handen en roepen...
maar de Heere antwoordt niet. Zovele
van onze gebeden; het gaat om „ik".
Gelukkig is het volk, bij wie het door
genade eens niet meer om het „ik" gaat,
maar dat ook in hvm bidden heeft le
ren kennen als Ezra: „O Heere, God
Israels, Gij zijt rechtvaardig, want wij
zijn overgelaten ter ontkoming, zoals
het is te dezen dage. Zie, wij zijn voor
uw aangezicht in onze schuld, want
daar is niemand, die deswege voor Uw
aangezicht zou kunnen bestaan".
Kent gij, mijn lezer, iets van dat on
waardig zijn in uw bidden? Van dat de
Heere vrij verklaren? Van dat diepe
buigen?. Dan staat God op, want dan
doet Hij ervaren: Ik doe het niet om
uwentwil, maar om Mijns groten Naams
wil, opdat die verheerlijkt worde. Op
alle gebeden waar ons „ik" in het mid
den staat, zult ge het ervaren: Maar de
Heere antwoordde niet. Want Hij heeft
Zijn grote Naam lief.
Dat dan de liefhebbers Zijns Naam
ook in hun bidden gedurig zeggen: „De
Heere zij groot gemaakt", dan verdwijnt
ons „ik".
Rotterdam (C)
Ds. A. Vergunst.
NRAR DE
1IDDELHRRNIS-TEL:Z328
gerenorganisatie vaart een linkse koers,
terwijl onder de intellectuelen eveneens
vele radicalen voorkomen. Een man als
oud-minister Bogaers, die vroeger vak
bondsbestuurder was, behoort zoals
men weet ook tot deze groepen. Hij is
nog radicaler geworden dan hij al was
door de val van het kabinet-Cals, ^fraar-
in hij zitting had en ten zeerste verbol
gen op de partijleiders Schmelzer en
Aalberse, die daarvan de oorzaak wa
ren. Hij is de leider geworden van de
radicale oppositie tegen het partijbe
stuur. In de Tweede-Kamerfractie zit
ten zeven leden, die uitgesproken radi
caal zijn. Anderen zijn rechts en een
deel houdt zich op de vlakte. Gezien de
ze tegenstellingen maakt de K.V.P.
thans een zeer moeilijke tijd door.
Ook in de A.R.P. speelt het probleem
der radicalen. Merkwaardigerwijze is er
daar een radicale minderheid, die de
teugels van het bewind in handen heeft.
De partijleiding is rose of rood, de
meerderheid van de partijleden en aan
hangers rechts of gematigd. Ook hier
zien we het verschijnsel, dat de radica
len het meest dynamisch d.w.z. het
krachtigst en meest doorzettend optre
den zonder zich te storen aan de niet-
radicale groep. Ook hier zijn de man
nen van de vakbeweging (het C.N.V.) de
meest fanatieke men denke aan het
Kamerlid Boersma terwijl ook de
A.R. Jongerenorganisatie zich niet on
betuigd laat. De Vrije Universiteit
speelt op dit gebied ook een grote rol:
een flink deel van haar hoogleraren en
daardoor ook van haar studenten is 'uit
gesproken links georiënteerd met als
aanvoerder prof. De Gaaij Fortman.
Bij de C.H.U. lijkt de situatie wat
gunstiger. De tegenstellingen zijn daar
traditioneel nooit zo scherp, maar ze
heeft toch ook een radicale vleugel, zij
het dan dat deze niet sterk is en voor
een groot deel bij de jongeren is te zoe
ken. In de Unie heeft altijd nogal veel
vrijheid geheerst, juist vanwege haar
unie-karakter ze is in feite een sa
menvoeging van drie groepen en
daardoor is men zeer tolerant. Voorzo
ver ons bekend, komen er geen moei
lijkheden voor op dit gebied, die een
gevaar zouden kunnen opleveren voor
het bestaan en de eenheid van de partij.
-O-
Ds. W. C. Lamain, pred. bij de Ger.
Gem. te Grand Rapids, Mich. U.S.A.
had in de eerste -week van januari j.l.
een auto-ongeluk, toen hij op weg was
naar Corsica om daar te preken. Hij
was in de auto met drie mensen, met
wie hij meereed uit Sioux-Center; de
auto was van voren totaal in elkaar. Ds.
Lamain moest één dag en een nacht in
een ziekenhuis worden opgenomen. Hij
had pijn in zijn ribben en een wond
aan zijn been. Hij zal door dit ongeval,
waarbij het een wonder is dat allen
gespaard zijn, wel wat rust moeten hou
den.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westd^k 36
MIDDELHARNIS
Van zaterdag 20 januari v.m. 12 uur
t.m. maandag 22 januari v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter v. d. Peppel, tel.
2117, Middelhajmis.
Dirksland-Herkingen-Melissant: -
Dienst heeft dokter Boot, tel. 01877-
227, Dirksland.
Oostflakkee:
Dienst heeft dokter de Jager, telef.
01875-301, Nieuwe Tonge en dokter
Bouman, tel. 01871-269, Stad aan 't Ha
ringvliet.
DIENST WIJKVERPLEEG^TER
Melissant-Dirksland-Herkingen:
Van vrijdagavond 6 uur tot maandag
ochtend 8 uur Zr. Gorissen, tel. 01877-
500, Dirksland.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft dierenarts Levy, telef.
2897, Middelhamis.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 21 jan.
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips-
land en Oud Vossemeer dienst dokter
Looijsen, tel. 01160-542, Tholen en dok
ter de Looze, tel. 01667-400, Oud Vos-
Dat de boer niet enkel ten platte-
lande maar ook in de epische boeken
een bekende verschijning is heeft de
schrijver, dhr. J. W. Ooms j.l. dinsdag
avond aan de hand van tal van voor
beelden aangetoond toen hij te Ouddorp
sprak op de jaarvergadering van de af
deling Goedereede van de C.B.T.B. Hol
land-Brabant. De boer heeft door de
eeuwen heen schryvers en poëten geïn
spireerd tot het schrijven van boeken
en gedichten die overigens veelal een
geheel vertekend beeld van de goede
agrariër gaven. „Boeken die de boer in
zijn juiste leefwijze aftekenen zijn
schaars", verzekerd dhr. Ooms.
Niet enkel in de boeken, ook in de
Bijbel komt de figuur van de boer vaak
voor. Koning Saul was een boerenko-
ning, toen hij geroepen werd zocht hij
weggelopen runderen. Koning David
was schaapherder en de boer Samgar
kreeg de opdracht zijn volk te waar
schuwen, hij ging nfet de ossenstok
profeteren en sloeg er zelfs een aantal
Filistijnen mee! „In Gods Woord is de
boer een mens die dikwijls meer dan
anderen door God geroepen wordt de
mensen aan te zeggen wat God van hen
verlangt" wees dhr. Ooms aan.
Homerus, de Griekse dichter-schrij-
ver beschreef in zijn tijd, 800 jaar v.
Chr. ofschoon hij blind was de
boer als een wijsgerig iemand die na
denkt over zijn bestaan en de beteke
nis van zijn werk. Later, na Chr. was
het Virgillius die in zijn „Eclogae" het
i! gelukkige boerenleven beschrijft.
Barbaren.
In de Romeinse tijd waarin de boeren
barbaren werden genoemd zoals ieder
een aan deze zijde van de Alpen, stel
den de Romeinen kennelijk weinig prijs
op de karaktereigenschappen van de
boer. Misschien omdat de boeren tot
viermaal toe tegen het Romeins gezag
in opstand kwamen? In de eeuwen
daarna vullen ridder- en heldenfiguren
de boeken en de boer is uit de litera
tuur verdwenen, tot in 1547 de Spaanse
schrijver Servantes weer een boek
schrijft waarin hij de boer tekent als
een begenadigde die dagelijks mag wer
ken in de vrije natuur. Als met eerbied
spreekt hij van „het ambt van boer".
Servantes is de schrijver van het be
roemde boek „Don Quichotte" waarin
hij met de toen populaire ridderfiguren
de draak stak waarvoor hij in het ge
vang terecht kwam. Daar, in de kerker
kon hij zich des te beter een juist beeld
van de boer vormen.
Ook in Nederland bleef de boer nog
geruime tijd uit de litteratuur. Onze va
derlandse auteurs uit die dagen schre
ven liever zoals in de gouden eeuw
over rijke kooplieden en handels
reizen. Die hele mondaine wereld van
toen werd in de boeken geëtaleerd, zo
ook de uitspraak van de rijke Amster
damse koopman van Hall; „Om winst
te bekomen zou ik met mijn schepen
door de hel varen!"
Donune Krelis.
Dhr. Ooms betreurde het dat in de
eerste helft van de 16e eeuw Brederoo-
de de boer als een domme krelis ten
tonele heeft gevoerd. Die krelis w,as te
dom voor alles maar hij had een ge
weldig lang leven. Overigens verheelde
dhr. Ooms niet dat de boer ook jaren
lang de spot met zichzelf gestoken heeft
en daarmede de figuur die Brederoode
aanvoerde mede uitgetekend heeft.
Ook de schilders gingen die weg op,
de Vlaamse schilder Pieter Bruegel
schilderde taferelen uit het boerenleven
en ook in het begin van de gouden eeuw
werd de boer geschilderd als een wel
doorvoede zwelger die beestachtig leef
de. Als de tachtigjarige oorlog in 1648
voorbij is komt de boer in de boeken te
voorschijn als het slimme mannetje.
Dhr. Ooms gaf graag toe dat dat
althans voor die tijd een levensecht
beeld was. Horden soldaten waren al
plunderend door het land getrokken en
de boeren die desondanks toch stand
hadden kunnen houden waren inder
daad slim. Echter verarmde de boeren
stand terwijl in de grote steden de
machtige koopmanshuizen verrezen. De
boer die bleef was schrander geworden,
zijn veestapel werd geteisterd door de
veepest en jaarlijks liepen grote gebie
den onder water. Het portret van de
verarmde boer verscheen van 1700 tot
1750 in de boeken maar toch was dat
zo verzekerde dhr. Ooms nog niet
het juiste beeld. De dichters Poot en
Staring beschreven in het begin van de
achttiende eeuw de boer als een rijke
voor wie het landleven genoeglijk
voortrolde. De boer werd door hen -^
zoals in het vers van de grote stille
heide inactief getekend en spr. had
zich daartegen als van jongsaf verzet.
Hij had dan ook een parodie gereed op
enkele regels uit bovenaangehaald
versje. Waar wordt gezegd; „En al dwa
lend ginds en her, denkt de herder, o...
hoe ver" las spr. liever: „En al dwa
lend hier en daar, breit hij tien paar
sokken in een jaar..." Dhr. Ooms meent
dat zo het portret van de boer dient te
worden getekend.
Mooie romans.
Prachtige romans zijn verschenen van
de schrijvers Aren Taal, de schrijfster
Virginie Leveling en de bekende Stijn
Streuvels. In zijn boek „de boer die
sterft" tekent Stijn Streuvels (Frank
Lateur) een stervende boer, en wat het
voor hem betekend heeft boer te mogen
zijn geweest en de aarde te hebben mo
gen bebouwen waarin hij zelf ter ruste
zal worden gelegd. In de jaren 1920 tot
1940 zijn eveneens veel boerenromans
verschenen, ook buiten onze grenzen,
men denke aan het meesterwerk „Win
den waaien om de rotsen". Dr. schrijver
van deze Noorse familiekroniek van het
geslacht Bjomdal, Gulbranssen, zet de
boer neer in zijn Koninkrijk waar hij
bepaalt wat er gebeuren mag. In zijn
eenvoud kan de boer, ver en zelfs soms
profetisch zien. De Vlaamse schrijver
Felix Timmermans schreef een gewel
dig mooie roman, „Boerenpsalm". Hij
betoogde daarin dat een boer een boer
moet blijven omdat anders de gang van
de wereld verstopt". Dhr. Ooms vond
dat die uitspraak ook eens in de Twee
de Kamer gelezen zou moeten worden.
Treffend vond dhr. Ooms het dat de
boer in vrijwel alle romans verantwoor
ding wil afleggen aan de Grote Koning
en dat hij weet dat hij enkel onder
Gods zegen vermag te werken. De boer
wil in zijn verhouding tot de Alm.achti-
ge erkennen dat hij een nutteloos wezen
is en hij wil zegen vragen over zijn
doen en laten. Dhr. Ooms wist dat ve
len zich aan de rechtschapen boerenfi-
guur hebben „opgetrokken". Zo'n boer
Graag willen wij onze jeugdige lezers
en iedereen die van zee en schepen
houdt eens wijzen op het fantastisch
mooie jeugdtijdschrift „Buitengaats",
een uitgave van de Kon. Nederlandsche
Reedersvereeniging. Aan de redakteur,
Anthony van Kampen gaarne onze
complimenten voor de voortreffelijke
verzorging van de altijd weer boeiende
inhoud van „Buitengaats". Het tijd
schrift verschijnt eenmaal per kwar
taal. Het januari-nummer biedt o.m. een
prachtig verhaal over het ronden van
de wereld in een uitgeholde boomstam,
een verhaal met prachtige foto's van
een te koop aangeboden eiland in de
Atlantische Oceaan, tal van grootse fo
to's gemaakt door zee-fotograaf Cees
V. d. Molen o.a. die van het Argentijnse
opleidingsschip „Libertad", een prach
tige driemaster. Elk nummer heeft een
inlegvel waarop vier foto's van aller
hande schepen. Interessant is ook de
pagina waarop tekeningen zijn afge
drukt die door jeugdige abonnees z.g.
„Buitengaatsers" zelf zijn gemaakt. Ook
door hen gemaakte foto's worden soms
opgenomen. „Buitengaats" moet eigen
lijk door elke Hollandse jongen gelezen
worden, je zult steeds vol spanning naar
het volgende numfner uitzien! Bij de
administratie Buitengaats, Postbus 507
te Hilversum kun je je als abonnee op
geven. Een abonnement kost slechts
1,40 per jaar. Het is mogelijk je tege
lijk voor drie jaar op te geven voor
4,20. Het gironummer waarop het abon
nementsgeld kan worden voldaan is
472032 van Buitengaats te Hilversum.
Je maakt dan bovendien kans op een
prachtige premieplaat, een perspectief
tekening van het s.s. Rotterdam.
is een figuiir waar men wat aan heeft
en dhr. Ooms vroeg zich af of de boer
van de toekomst niet te bedrijfsmatig
zal denken. Hij hoopte echter dat er
boeren blijven, niet enkel op grond van
diploma's en machines maar louter boer
zijnd met hart en ziel.
Spr. besloot zijn interessante inlei
ding met het voorlezen van het slot van
het prachtige boek: „Boerenpsalm".
„Heer God, Gg zondt mij als een
boer op de wereld om te z,aaien en
te maaien. En ik heb het gedaan in
het licht van Uwe goedheid en ik
ben er gelukkig door geweest. Langs
een andere kant hebt Gij mij niet
gespaard en me van tijd tot tijd
enige kletsen gegeven. Een goede
Vader spaart de roede niet„Mijn
haar is er wit van geslagen en mijn
ruggepaternoster is er van voorover
gaan staan. Maar ik leef nog! En als
ik mijn ogen zo eens toe doe om mijn
leven te overpeinzen, dan denk ik
niet op de donkere en droeve dingen
die my gestoten en bestampt hebben
de litteekens zyn toe, de pijn is ver
geten en ik zie alleen de schone din
gen. Ik dank u O Heer. Op harpen
en snaren staat er in mijn kerkboelt,
maar ik heb niets dan een beugel
waarop ik slechts een wals en een
doodsmars kan spelen. Ik dank u
met mijn gelovig hart, uit heel de
volheid van mijn ziel. En laat uwen
wortel als tegendank nog vele jaren
op Uw veld (dat spijtig ook van 't
kasteel is) in het zweet zijn aan-
schijns mogen werken!
Dank op voorhand.
OtJDE TONGE
De eerste prijs in de categorie land
bouw- en tuinbouwmechanisatie", uit
geschreven t.g.v. de tentoonstelling „het
landbouwwerktuig" in de R.A.I. te Am
sterdam is gewonnen door dhr. P. van
Nieuwenhuyzen te Oude Tonge. De in
zending van dhr. Nieuwenhuyzen was
een tweerijïge zelf rijdende aanbouw-
rooier. De prijs, een geldbedrag van
750,werd hem dinsdagmorgen uitge
reikt.
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
ACHTHUIZEN
Woensdagmiddag is de 46 jarige W. P.
Broeders uit de buurtschap Achthuizen
bij een bedrij f songeluk op Rozenburg
gedood. Dhr. Broeders, werkte als as-
falteerder bij de aannemersfirma Troost
te Pernis aan de z.g. Rotterdam-Rijn
pijpleiding. Een stuk pijp, ter lengte van
180 meter ging plotseling aan het rollen
toen de stopblokken waarop dit plm. 30
ton wegende gevaarte rustte verzakten.
Dhr. Broeders kon niet snel genoeg ont
komen en raakte onder de pijp bekneld.
Hij moet vrijwel op slag zijn gedood.
Het slachtoffer laat een gezin met twee
kinderen na.
BOEKBESPREKING
Van de Evangelist onder de schip
pers, de heer Jac. Wielhouwer, Bethle-
hemstraat 3, Rotterdam, ontvingen wij
twee exemplaren van de maandelijkse
uitgave Welkoms Evangelie geluiden.
Het Novembernummer stond in het te
ken van het komende Kerstfeest en het
decembernummer was 10 pagina's groot,
met bijlage „Kerk en eredienst". Het
wordt gratis onder de schippers ver
strekt. In het Evangelisatiewerk is ook
begrepen de verkoop van grammofoon
platen, via Canti Di Vangelo, de zaak
is gevestigd aan de 2e Middelandstraat
te Rotterdam. Wij lazen in het decem-
ber-nummer, dat in november j.l. een
tweede zaak te Barneveld is geopend,
door burgemeester K. van Diepeningen.
De Evangelisatie-bladen zijn goed
verzorgd.