Is de II.R.P. links? Raad Dirksland effent de baan voor kapitale verzorgingsflat keRStf eest r^C. KORTEHEG k ZOON J. KEUVELAAR Mpditatie Sommelsdijk Vrijdag 22 december 1967 No. 3648 CHR. STR.F,EKRT,AD OP GF,RF,FORMP]F,RDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond De eerste Advent Slaapkamer- en keukenkasten breed 60 of 100 cm hoog 100 of 140 of 180 cm een „zee" van bergruimte YfONINGINRICHTtHSl^ Gemeente garant voor geldlening van 5V2 miljoen gulden Fruitmanden en Fruitbakjes „De Fruitcentrale'' „Vandag is vir juUe gehore' Heerlikheid aan God, in die hoogste hemele; Vrede op aarde, Die mens word begenadig! Vandag is vir julle gebore, In die stad van Dawid, Die Verlosser, Christus, die Here! Halleluja tot in ewigheid. Verschijningsdata „Eilanden-nieuws" 40e jaargang PBINS HüiNDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHAKNIS Bedacüe en advertenties: Kantoor Il>an£eweg 13, Sommeilsdtlk TeL (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TeL 2028 Giro 167B80 ABONNEIVEENTSPRIJS t 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTTRPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. In een onlangs door ons geschreven artikel over „Het offensief der radica len" wezen we op het grote gevaar van deze fanatieke politieke stroming, die door haar luidruchtig optreden poogt de gematigde elementen in ons politieke leven te intimideren en binnen de kortst mogelijke tijd zich meester te maken van de macht in ons land. De P.v.d.A., die krachtens haar beginselen streeft naar een socialistische maatschappij, zag op haar jongste congres de groep „Nieuw Links" aanzienlijk versterken. De nieuwe partij D'66, eveneens radi caal, krijgt steeds meer aanhang. In de K,V.P. speelt zich een verwoede strijd af tussen de christen-democraten (ge matigden) en de christen-radicalen van oud-minister Bogaers. Deze laatsten vormen nog een minderheid, maar zul len er niet voor terugdeinzen te pogen de macht in handen te nemen en zo zij daarin niet slagen wat waarschijnlijk is een aparte partij op te richten, die it samenwerken met de P.v.d.A. In de C.H.U. zitten er ook, maar ze vormen slechts een kleine minderheid. Het merkwaardigst op dit gebied is de situa tie in de A.R.P. en daaraan willen we nu onze aandacht wijden. De vraag is namelijk of deze A.R.P. ia meerderheid links is. Wij hebben het de laatste tijd, zoals onze lezers hebben Itunnen constateren, daar inderdaad op gehouden. Op het laatste partijconvent was immers duidelijk gebleken, dat de progressieven onder hen zich van de leiding hebben meester gemaakt en iiebben geproclameerd, dat zij een evan- gelisch-radicale partij moet worden ge noemd. Mr. Biesheuvel constateerde. ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS dat de partij „door de bocht" was en de voorzitter Dr. Berghuis nam deze leus gaarne over. Onmiskenbaar werd hier mee bedoeld, dat de A.R.P. een linkse bocht had genomen en voortaan tot het kamp van de radicalen behoorde met alle consequenties daarvan. Het Ugt voor de hand, dat buiten staanders dit dan als een gegeven feit gaan accepteren. Het blijkt nu echter, dat de situatie in de A.R.P. niet zo een voudig is als door de leiding wordt ge suggereerd. Wij hebben om te beginnen zelf meermalen geconstateerd, dat er in de A.R.P. velen zijn, die beslist niet tot de radicalen wensen te worden gere kend, niet alleen onder de hervormde en chr. geref. aanhangers, maar even goed onder de gereformeerde. Wat ons daarom altijd ten zeerste verwonderd heeft is het vrijwel volkomen ontbre ken van oppositie tegen het drijven van de z.g, evangelisch-radicalen als Berg huis, Biesheuvel, De Gaay Fortman, Boersma, Van Eibergen, van de jonge rengroep, de vakbondslieden en de in telligentsia van de V.U. Het schijnt wel alsof de niet-radicalen lijdelijk toezien, dat de A.R.P. geheel"geusurpeerd wordt door een zeer dynamisch optredende radicale groep. Het is nu echter geble ken, dat deze activiteiten geen goed beeld geven van de werkelijke situatie, ja zelfs dat de aanhang van de A.R.P. in feite in meerderheid beslist niet links, maar rechts is! Onder de titel „Is de A.R.P. we^kel^ik door de bocht?" schreef drs. J. van Put ten, parlementair redacteur van de Haagsche Courant en zelf A.R., een paar artikelen in het A.R. weekblad «Nederlandse Gedachten". Hij behoort tot de jongerengroep en is uitgesproken links, dus radicaal georiënteerd. Door het onderzoek van een aantal recente opiniepeilingen op het gebied van de politieke partijen is hij echter tot de voor hem uiteraard teleurstellende con clusie gekomen, dat de meerderheid van liegenen, die A.R. stemmen, niet liiiks. Klaar rechts is. Wij hadden dat zelf aan ie hand van enkele opinieonderzoeken, die we onder ogen kregen, ook al be merkt en het schijnt ons wel van be lang op deze merkwaardige situatie te ^jzen. Bij zo'n onderzoek is de moei lijkheid, welk criterium (maatstaf) men moet aanleggen voor de scheiding tus sen radicalen en „gewone" democraten, Sematigden of rechtsen. Men kan daar voor twee politieke programs tegenover elkaar zetten en daaruit een keuze la ten doen. Het is echter zo, dat vrijwel "iemand deze programs leest en kent. Het is een lectuur, die ook schrijver tees te machtig is. Men moet dus an- tee maatstaven zoeken, die gemakke lijk praktisch te hanteren zijn. In de Segevens, die we verder zullen ver schaffen, kan men deze vinden. De meest gebruikte maatstaf is deze, flat gevraagd wordt of men als A.R. bij «binetsformaties liever zou samenwer ken met de P.v.d.A. dan wel met de J'V.D. Het ligt immers voor de hand, "at de radicaal-denkenden het liefst in ^ee gaan met de socialisten, omdat hun "sle politieke instelling en voorkeur Voor allerlei maatregelen op sociaal, economisch en financieel gebied zeer ''er in de richting van het socialisme pan. Anderzijds zijn de rechts-georiën- teerde A.R. geneigd zich meer te vere- l^igen met de gematigde, solider en an ti-socialistische principes van de Ube- „En de Heere God riep Adam en zeide tot hem: Waar zijt Gy?" (Gen. 3 9) Een bekend gezegde luidt: de tijden veranderen en wij met hen. Ten dele zal ieder de waarheid hiervan toestem men. Veranderde tijden! Zeker wel in onze tijd, als we zien dat de moeizame pelgrimstocht der mensheid van vroeger dagen plaats gemaakt heeft voor een wilde vaart naar een onbekende toe komst. Allerlei omstandigheden en le venssferen wijzigen heel sterk. Vooral onze twintigste eeuw heeft een duidelijk eigentijds karakter. Het is hierom voor al, dat de roep gehoord wordt, naar ak- tualiteit. De mens moet aangesproken worden in het klimaat, waarin hij wer kelijk leeft. Het gaat om de vragen en de problemen, de noden en de behoef ten van de mens van déze tijc^. Een ge volg hiervan is, dat het oude in dis- crediet raakt. We zien dit duidelijk rond de eerste hoofdstukken van Genesis. Velen distanciëren zich van wat Gods Woord ons op dit punt meedeelt. Het zou echter kunnen zijn dat deze woorden meer aktualiteit bezitten, dan normaal aangenomen wordt. Er is in derdaad veel gewijzigd. Twee funda mentele dingen zijn echter nog dezelf de. De mens is in zijn verhouding t.o.v. God niet veranderd, en God is t.a.v. de mens niet veranderd. Deze wederzijdse verhouding tussen God en de mens I wordt ons bekend gemaakt op de eerste I bladzijden van de Bijbel. We zien hier wie de mens is, en wie tegenover die mens God wil zijn. De mens! Hoeveel vragen rond de mens. Het is alles wonderlijk, wat er van die mens te zeggen is. Wonderlijk in denken en gevoelen, in ontstaan en bestaan. Ook wonderlijk, als het gaat om zijn geestelijke positie. Bezie dan maar eens even het bestaan van Adam in het paradijs. Hij staat daar als pro totype van de mens van alle tijden, dus ook van u en mij. Eén woord typeert slechts zijn leven voor God, n.l. de vlucht. U kent wel de geschiedenis. Sinds het dodelijk uur van de zondeval vlucht de mens voor God. De start ving aan, toen de zonde een feit werd. En zie, onmiddelijk komt er beweging, onrust en onvrede. Het eerste gevolg van de val is, dat de ogen geopend worden. De belofte van de satan, vervat in zijn „evangelie", gaat terstond in vei-vulling. Maar anders dan hij beloofd had. De geopende ogen zien immers eigen naakt heid. Dat geeft onrust en disharmonie. Er komt schuldgevoel, een vaag besef ralen op bovengenoemde terreinen. Het ligt dus voor de hand, dat we hier in derdaad een goed criterium hebben voor het bepalen van de sterkteverhou- dingen in de rechtse partijen wat links of rechts betreft. Het eerste onderzoek, dat we nemen, is van het bureau-Veldkamp en van eind oktober. Dit gaat over samenwer king in het algemeen. Ziehier de voor keuren van de A.R.-aanhang. Wel met Niet met C.H.U. 89»/o l»/o K.V.P. 55 11 V.V.D. 8 26 D'66 8 32 P.v.d.A. 6 35 Hieruit blijkt, dat de A.R. een grote voorkeur hebben voor samenwerking met de andere chr. partijen, uiteraard het meest met de verwante C.H.U. Het liefst zou men met de niet-confessionele partijen helemaal niet samenwerken, maar in elk geval met de P.v.d.A. het minst van alle. Uit een andere vraagstelling bleek, dat van de A.R. slechts 8"/o voor een vaste samenwerking was van de drie chr. partijen met de P.v.d.A. en D'66, van de C.H. 9»/o en van de K.V.P-. 22»/o. Bij een vraag of men vóór een chr. radicale koers was, had van de A.R. slechts 18% een voorkeur, van de C.H. 20°/o en van de R.K. 30»/o. Ook werd de vraag gesteld hoe men zou staan bij de keuze tussen enerzijds een concentratie van de P.v.d.A. met D'66 en de radicalen uit de A.R.P., C.H.U. en K.V.P. en anderzijds een con centratie van de V.V.D. en het niet linkse deel van de drie chr. partijen. De uitslag was als volgt: dat de vroegere harmonie verloren is. Het is niet meer als het was. De vrede is de mens ontnomen. Het is niet meer, zoals het behoorde te zijn. De reine on schuld, de zuivere levenssfeer is ver dwenen. De geopende ogen van het ge weten brengen de mens tot zelfbeschul- diging. Deze zelfbeschuldiging is even wel niet uit de Geest, maar uit het vlees Het is de taal van een open consciëntie. Dat blijft niet zonder gevolgen. Die stem moet zwijgen, de onrust moet ver dwijnen. In vijgebladeren ziet de mens een geschikt middel om de oneven wichtige balans te herstellen. Het begin van alle eigenwillige godsdienst. U vindt het bij de heidenen, die vre de zoeken langs blinde wegen. U vindt het bij ontelbaar veel kerkmensen, die veel godsdienstige drukte maken om de aanldacht van het geweten kwijt te ra ken. Hier wordt de breuk op het lichtst geheeld. Hier zoekt het schepsel een weg van zichzelf uit tot God. Er is een vaag besef van schuld en misdaad. Soms kan dat besef heel sterk zijn. Het kan velerlei aktiviteit oproepen,, m.n. op het terrein van de godsdienst. Hoe sterk kunnen voor een tijd de aandoe ningen en gemoedsbewegingen zijn, die uit het geweten voortvloeien. Hoe ver kan de mens dan meekomen, om te po gen de schuld weg te nemen. De een meet zich aan het kleed van de deugd, een ander zoekt het in een gedegen, orthodoxe waarheid. Vroomheid en rechtzinnigheid kunnen Gods werk zo dicht benaderen. Het blijft echter benaderen. Het blijkt een valse grond. Niet zolang God buiten het levenscentrum blijft. Zodra echter God komt, blijkt deze schijngerechtigheid een eigengerechtigheid te zijn. Voor een heilig God vluchten Adam en Eva. Die vlucht wordt hen ingegeven door de vrees en de angst voor God. Daar brengt het geweten de mens. Maar ook geen stap verder. Ontdekkend licht, voort- komendvan een God Die een verterend vuur is en een eeuwige gloed, scheurt alle eigengerechtigheid aan flarden. Het brengt de mens alleen maar verder van God af. Het drijft hem onherroepelijk tot de vlucht. Die God nooit meer ont moeten, Hem buiten het leven bannen. Maar God komt. Hij zoekt en roept de mens naar Zich toe: „Mens, waar zijt gij?" Hem kan Adam niet ontvluch ten. Er blijft geen andere uitweg over, zodat Adam zich gewonnen moet geven. En alleen omdat God zondaren achter volgt, komt er weer kontakt tussen God en de mens. Omdat God, anders dan de mens, de banden niet verbreekt. Zie hier de mens, zie hier tenslotte uzelf op de weg die van God afvoert. Zie God op de weg die naar de mens toevoert. Deze werkingen èn van de mens èn van God zijn heden nog dezelfde. Zo komt daar terstond het Evangelie Gods in opzoekende zondaarsliefde. Het is een naderen ten gerichte, het wordt het ontmoeten van het oordeel, de vloek wordt onontkoombaar uitgesproken, desniettemingenade spreidt haar morgenrood. Zoals God tenslotte altijd genade geeft in de weg van het gericht. De vloek der zonde en de zegen van vrije genade gaan hand in hand. In het oordeel is er een gedenken des ontfermens. Toen en altijd. Öe schuld wordt vastgesteld, het oordeel uitge sprokende vrijspraak wenkt in de mens, Christus Jezus, de tweede Adam, het ware zaad der vrouw. De weg ter zaligheid voert door het oordeel, het evangelie klinkt samen met het gericht. De ongerechtigheid van die eerste Adam gelegd op de tweede Adam, opdat Zijn gerechtigheid de mens zou sieren. In Hem wordt gena van waarheid blij ontmoet! Dat is het Evangelie van het paradijs. God doet het terstond na de val horen. Zo komt dat evangelie nóg! Altijd tot vluchtelingen, goddelozen, die verre van de gerechtigheid zijn. Neen, dan vindt God de mens niet als zoeker en bekom merde, maar als een vijand. Maar het accentueert slechts die belofte. Tot zul ke mensen komt Hij ook metterdaad. Er is niemand die God zoekt, daarom zoekt God de mens. Zelfs de diepgewor telde god-loosheid staat God niet in de weg. Zo kan ook de grootste der zon daren behouden worden. Omdat God geen „voorwaarden" stelt. Daarom is de onthullende vraag uit Gods mond tege lijk een zeer evangelische vraag. Dit is de kern van het evangelie: God zoekt zondaren. Daarom bezoekt Hij Adam en Eva. Dit zijn dan ook Kerstklanken. Zacha- rias mocht het weten, toen de paradijs belofte vervuld werd: God heeft Zijn volk bezocht! In Christus kwam het eigenlijke bezoek. Toen klonk weer die vraag: „Mens, waar zijt ge?" In Chris tus heeft God de mens met genade ach tervolgd. Hij zocht zondaren in de stal van Bethlehem, aan het kruis van Gol gotha, in de vloek der zonde, in het dragen van het oordeel Gods, in het doorlijden van de diepste versmaadheid en angst der hel. En Hij heeft ze gevon den. Hij voert ze tot een genadig God. Die vraag komt zo ook tot U. Waar bent U? In een wereld zonder God, in ongerechtigheid, in eigengerechtigheid, en vul dan zelf maar verder in. Daar komt u om. Laat Gods grootheid u dan niet verschrikken. In het oordeel gaat het om genade voor genade. Val die God te voet. Laat Gods Geest u onderwijzen in de belijdenis der zon de. Het valt mee. Geef uw dwaalwegen op, zoek Hem die dè Weg is. Want: Wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem zijn wegen leren. SsS^5>Ö^SÏS^3O^5^£^5^S^S^30^i^2^^^ Middelharnis. ds. P. Roos. Het mihderheidsvoorstel van het col lege van B. en W. van Dirksland tot het verlenen van de gevraagde garantie voor de betaling van rente en aflossing van een door de Stichting Service-flat Dirksland aan te gane geldlening van 5V2 miljoen voor de bouw van een ver zorgingsflat in Dirksland heeft het in de woensdagavond gehouden raadsverga dering met grote meerderheid van stemmen gehaald. Enkel weth. de Bonte en dhr. J. Struqk achtten de ri sico's waaraan de gemeente zich by een garantieverklaring blootstelt te con creet om hun fiat te kunnen geven. De raad, beziend dat de behoefte aan soortgelqke voorzieningen elders in den lande groot is, dat alle bestaande tehuizen volgeboekt zijn en zelfs lange wachtlijsten moesten worden aangelegd en dat de prqs in vergeiyk met andere tehuizen, met name het rusthuis te Sommelsdijk, beslist niet hoog te noe men is, achtte het derhalve gewenst aan de geboden gelegenheid een derge lijke voorziening in het zuid-westen van ons land te creeëren haar medewerking Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdjgk 36 MIDDELHARNIS P.v.d.A. V.V.D A.R.P. 19 38 C.H.U. 22 43 K.V.P. 38 22 De rest wilde geen van beide concen traties of wist het niet. Uit deze cijfers blijkt, dat tweemaal zoveel A.R. „rechts" stemden dan „links", wat bij de C.H. eveneens zo Vas. Alleen bij de K.V.P. waren meer linksen dan rechtsen. Dat zovelen zich van stemming onthielden zal wel ko men, doordat in deze stemming een nog niet bestaande situatie was veronder steld. Wat opvalt, is dat bij de A.R. de voor keur voor een radicale koers het kleinst was, zelfs nog kleiner dan bij de C.H., die meestal als nogal conservatief wor den aangemerkt. We kuimen dus nu al de vraag gaan stellen of de A.R.P. wel werkelijk „door de bocht" is. te verlenen. Tevoren werd echter een hoogst interessante discussie gevoerd waarin voor- en tegenstanders van het voorstel hun zienswijze met overtuiging ten beste gaven! Zo liet weth. de Bonte een ernstige waarschuwing horen. Hij vond dat een verblijf in de service-flat enkel bereik baar is voor beter gesitueerden die zich bovendien willen aanpassen aan het wo nen in een zij het dan luxueuze woonkazerne. Hij Wees erop, dat wan neer de flat maar voor lO"!!) bezet zou worden, dat voor de gemeente een jaar lijkse kapitaalslast van 112.500,be tekent. Hij had geen enkel bewijs dat er voldoende belangstelling voor de flat zal bestaan en afmetend aan het feit dat er in Dirksland nog bungalows leeg staan concludeerde hij dat „men" Dirks land toch niet zo'n ideaal woongebied vindt. Dhr. de Bonte, een beroep doend op het reëel verantwoordelijkheidsge voel van de raad waarschuwde ernstig tegen het z.i. te grote risico. Weth. van Rossum was daarentegen een andere mening toegedaan. Hij ver wachtte dat van de rond 4000 bejaarden die Flakkee telt er zeker enkele pro centen een flat zullen willen betrekken. Van belang vond hij ook dat de dag prijzen slechts weinig afwijken van wat er al in de directe omgeving wordt be taald. Met die verklaring kon de voorz. burg. Bos volledig instemmen. Hij vond dat beslist niet mag worden gesteld dat de flat alleen voor de „upper-ten" be reikbaar is mede gezien het feit dat in „de Goede Ree" de prijzen voor een echtpaar ook al tot maximum f 840, per maand zijn gestegen. „Iemand met een pensioen van f 15000,per jaar kan geacht worden het bedrag op te brengen" verklaarde de voorz. de behoefte aan dergelijke te huizen elders in den lande beziend ver wachtte de voorz. dat de service-flat zo niet het eerste jaar dan toch zeker op de duur zal volkomen. De gemaakte vergelijking met de niet verkochte bun galows vond de voorz. niet ter zake omdat dat geheel wordt bepaald door de wet van vraag en aanbod. „Het staat maar op losse schroeven" dacht dhr. J. Struijk (s.g.p.) welke me ning hij baseerde op de in het voorstel Adolphe Mabille; Frans zendeling die in 1858 naar het Zuid Afrikaanse Basotho trok. Zijn lied is vooral ook onder de Bantoes in Zuid Afrika als koorstuk „baie populêr." In „Nieuws uit Zuid Afrika" zegt ds. C. W. H. Boshoff: Kersfees sal weer in hierdie jaar in Suid-Afrika op 'n besondere wyse uniek wees waimeer die Kerslied waarskynlik in meer tale as in enige ander land in die wereld gesing sal word. Immigrante uit alle dele van Europa het weer in die jaar wat verby is hier hul nuwe tuiste kom maak, sodat die Kerslied nie alleen in Afrikaans en Engels nie, maar ook in Nederlands, Vlaams, Duits, Portugees, Italiaans, Griïks en noem u maar verder op, gesing sal word. Maar ook die inheemse volke sal in hul melodieuse tale, Zulu, Xhosa, Sesotho, Setswana, Sepedi, Chivenda, Shangaan, ja selfs in die Boesman- taal, van hierdie groot gebeurtenis sing. Iets van die wonder van Pink ster voltrek hom weer hier wanneer soveel volkere in huUe eie taal die groot dade van God besing en iets skemer deur van die groot wonder van Openb. 5 9 „Toe sing hulle 'n nuwe lied en sê: U is waardig om die boek te neem en sy seëls oop te maak, waiTt u is geslag en het ons vir God met u bloed gekoop uit elke stam en taal en volk en nasie En die vrede waarvan ons sing begeer ons, nie alleen as die vrede van God in ons harte nie, maar ook vir ons Vaderland en vir elke volksgroep, sodat die verkondiging van die koms van die Vredevors en van sy ko- ninkryk nog verder sy loop mag hê. gebruikte formuleringen als: „de ver wachting schijnt gerechtvaardigd" en „de mogelijkheid lijkt niet uitgesloten". Een bezwaar voor dhr. Struijk was te vens dat bewoning van de flat z.i. voor slechts weinigen bereikbaar zal zijn, het was voor hem dan ook zeer de vraag of alle beschikbare wooneenheden wel benut zullen worden. „Flakkee is nog wat afgelegen en minder gemakkelijk te bereiken en het adverteren van de Stichting heeft nog geen enkel resultaat I opgeleverd". I „We kunnen ons niet permitteren voor zo weinigen zo veel risico's te lo- I pen, we mogen er Dirksland niet aan opofferen" waarschuwde dhr. Struijk. Hij wees dringend op de consequenties wanneer de flat een exploitatietekort heeft, „zelfs aan het gebouw heb je dan niets, dat zie je maar aan het gebouw van de Victoria..." Dhr. Poortvliet (v.v.d.) gaf te kennen met het voorstel accoord te gaan doch hij wilde strikt bepalen dat door de be stuurlijke inbreng in de stichting door vertegenwoordigers uit het gemeentebe stuur de risico's zo klein mogelijk wor den gemaakt. Op de vraag van dhr. Poortvliet of van het Rijk of de Pro vincie nog steun te verwachten is ant woordde de voorz. dat de Overheid geen financiële maar enkel morele steun ver leent. „Buiten de dyken gaan". „Het is voor Flakkee wel eens goed op zakelijk gebied buiten zijn dijken te kijken" had dhr. van Prooijen gedacht en de daad bij het woord voegend had hij een telefoongesprek (naar hij schatte VOOR BETER |N 1^^-----NfliJR DE MIDDELHRRNIS-TEL:23Z8 Volgende week zal ons blad i.v.m. Kerstmis maar éénmaal verschij nen t.w. op vrijdag 29 december. Ook in de daarop volgende week kunnen wö geen twee nimmiers brengen, de krant zal in de eerste week van het nieuwe jaar één maal verschenen op vrijdag 5 januarL Red. en Administratie. kost het een tientje) gevoerd met ie mand uit Zutphen die hem van de nood zaak en de mogelijkheden van exploita tie van een service-flat had overtuigd. „Het zou voor de P.v.d.A. gemakkelijk zijn de grote groep die ons altijd maar op de nek zat nu te passeren maar we moeten tenslotte de gehele gemeenschap dienen" verkondigde dhr. van Prooijen. Spr. verklaarde beslist niet pessimis tisch te zijn over de toekomstige ex ploitatie temeer daar de economen voorspellen dat in 1980 een geschoold arbeider een jaarinkomen van 19000, zal genieten. „Flakkee heeft nooit zijn kansen benut, de kans die ons nu ge boden wordt moeten we zeker grijpen" maande dhr. v. Prooijen. Ook dhr. Leijdens wilde gaarne mee werken. „Laten we in gezond optimis me de gok maken" stelde hij voor. Spr. wist hoezeer de mensen op gevorderde leeftijd behoefte aan verzorging en ge zelligheid hebben, juist die mensen worden op soms onmenselijke wijze uit gezogen Beziend dat inrichtingen als de ser vice-flat en de rusthuizen steeds meer moeten worden uitgebreid geloofde ook dhr. P. A. Leijdens dat er voldoende belangstelling voor bewoning van de flat zal bestaan. Evenzo dacht dhr. van Es die zich ook achter het voorstel van B. en W. schaarde. {Vervolg pag. 2 Ie kolom)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 1