Is de II.R.P.
links?
Raad Dirksland effent de baan
voor kapitale verzorgingsflat
keRStf eest
r^C. KORTEHEG k ZOON
J. KEUVELAAR
Mpditatie
Sommelsdijk
Vrijdag 22 december 1967
No. 3648
CHR. STR.F,EKRT,AD OP GF,RF,FORMP]F,RDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
De eerste Advent
Slaapkamer- en
keukenkasten
breed 60 of 100 cm
hoog 100 of 140 of 180 cm
een „zee" van bergruimte
YfONINGINRICHTtHSl^
Gemeente garant voor geldlening
van 5V2 miljoen gulden
Fruitmanden en Fruitbakjes
„De Fruitcentrale''
„Vandag is vir juUe gehore'
Heerlikheid aan God,
in die hoogste hemele;
Vrede op aarde,
Die mens word begenadig!
Vandag is vir julle gebore,
In die stad van Dawid,
Die Verlosser, Christus, die Here!
Halleluja tot in ewigheid.
Verschijningsdata
„Eilanden-nieuws"
40e jaargang
PBINS HüiNDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHAKNIS
Bedacüe en advertenties: Kantoor Il>an£eweg 13, Sommeilsdtlk
TeL (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TeL 2028 Giro 167B80
ABONNEIVEENTSPRIJS t 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTTRPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
In een onlangs door ons geschreven
artikel over „Het offensief der radica
len" wezen we op het grote gevaar van
deze fanatieke politieke stroming, die
door haar luidruchtig optreden poogt de
gematigde elementen in ons politieke
leven te intimideren en binnen de kortst
mogelijke tijd zich meester te maken
van de macht in ons land. De P.v.d.A.,
die krachtens haar beginselen streeft
naar een socialistische maatschappij,
zag op haar jongste congres de groep
„Nieuw Links" aanzienlijk versterken.
De nieuwe partij D'66, eveneens radi
caal, krijgt steeds meer aanhang. In de
K,V.P. speelt zich een verwoede strijd
af tussen de christen-democraten (ge
matigden) en de christen-radicalen van
oud-minister Bogaers. Deze laatsten
vormen nog een minderheid, maar zul
len er niet voor terugdeinzen te pogen
de macht in handen te nemen en zo zij
daarin niet slagen wat waarschijnlijk
is een aparte partij op te richten, die
it samenwerken met de P.v.d.A. In de
C.H.U. zitten er ook, maar ze vormen
slechts een kleine minderheid. Het
merkwaardigst op dit gebied is de situa
tie in de A.R.P. en daaraan willen we
nu onze aandacht wijden.
De vraag is namelijk of deze A.R.P.
ia meerderheid links is. Wij hebben het
de laatste tijd, zoals onze lezers hebben
Itunnen constateren, daar inderdaad op
gehouden. Op het laatste partijconvent
was immers duidelijk gebleken, dat de
progressieven onder hen zich van de
leiding hebben meester gemaakt en
iiebben geproclameerd, dat zij een evan-
gelisch-radicale partij moet worden ge
noemd. Mr. Biesheuvel constateerde.
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
dat de partij „door de bocht" was en de
voorzitter Dr. Berghuis nam deze leus
gaarne over. Onmiskenbaar werd hier
mee bedoeld, dat de A.R.P. een linkse
bocht had genomen en voortaan tot het
kamp van de radicalen behoorde met
alle consequenties daarvan.
Het Ugt voor de hand, dat buiten
staanders dit dan als een gegeven feit
gaan accepteren. Het blijkt nu echter,
dat de situatie in de A.R.P. niet zo een
voudig is als door de leiding wordt ge
suggereerd. Wij hebben om te beginnen
zelf meermalen geconstateerd, dat er in
de A.R.P. velen zijn, die beslist niet tot
de radicalen wensen te worden gere
kend, niet alleen onder de hervormde
en chr. geref. aanhangers, maar even
goed onder de gereformeerde. Wat ons
daarom altijd ten zeerste verwonderd
heeft is het vrijwel volkomen ontbre
ken van oppositie tegen het drijven van
de z.g, evangelisch-radicalen als Berg
huis, Biesheuvel, De Gaay Fortman,
Boersma, Van Eibergen, van de jonge
rengroep, de vakbondslieden en de in
telligentsia van de V.U. Het schijnt wel
alsof de niet-radicalen lijdelijk toezien,
dat de A.R.P. geheel"geusurpeerd wordt
door een zeer dynamisch optredende
radicale groep. Het is nu echter geble
ken, dat deze activiteiten geen goed
beeld geven van de werkelijke situatie,
ja zelfs dat de aanhang van de A.R.P.
in feite in meerderheid beslist niet links,
maar rechts is!
Onder de titel „Is de A.R.P. we^kel^ik
door de bocht?" schreef drs. J. van Put
ten, parlementair redacteur van de
Haagsche Courant en zelf A.R., een
paar artikelen in het A.R. weekblad
«Nederlandse Gedachten". Hij behoort
tot de jongerengroep en is uitgesproken
links, dus radicaal georiënteerd. Door
het onderzoek van een aantal recente
opiniepeilingen op het gebied van de
politieke partijen is hij echter tot de
voor hem uiteraard teleurstellende con
clusie gekomen, dat de meerderheid van
liegenen, die A.R. stemmen, niet liiiks.
Klaar rechts is. Wij hadden dat zelf aan
ie hand van enkele opinieonderzoeken,
die we onder ogen kregen, ook al be
merkt en het schijnt ons wel van be
lang op deze merkwaardige situatie te
^jzen. Bij zo'n onderzoek is de moei
lijkheid, welk criterium (maatstaf) men
moet aanleggen voor de scheiding tus
sen radicalen en „gewone" democraten,
Sematigden of rechtsen. Men kan daar
voor twee politieke programs tegenover
elkaar zetten en daaruit een keuze la
ten doen. Het is echter zo, dat vrijwel
"iemand deze programs leest en kent.
Het is een lectuur, die ook schrijver
tees te machtig is. Men moet dus an-
tee maatstaven zoeken, die gemakke
lijk praktisch te hanteren zijn. In de
Segevens, die we verder zullen ver
schaffen, kan men deze vinden.
De meest gebruikte maatstaf is deze,
flat gevraagd wordt of men als A.R. bij
«binetsformaties liever zou samenwer
ken met de P.v.d.A. dan wel met de
J'V.D. Het ligt immers voor de hand,
"at de radicaal-denkenden het liefst in
^ee gaan met de socialisten, omdat hun
"sle politieke instelling en voorkeur
Voor allerlei maatregelen op sociaal,
economisch en financieel gebied zeer
''er in de richting van het socialisme
pan. Anderzijds zijn de rechts-georiën-
teerde A.R. geneigd zich meer te vere-
l^igen met de gematigde, solider en an
ti-socialistische principes van de Ube-
„En de Heere God riep Adam en
zeide tot hem: Waar zijt Gy?"
(Gen. 3 9)
Een bekend gezegde luidt: de tijden
veranderen en wij met hen. Ten dele
zal ieder de waarheid hiervan toestem
men. Veranderde tijden! Zeker wel in
onze tijd, als we zien dat de moeizame
pelgrimstocht der mensheid van vroeger
dagen plaats gemaakt heeft voor een
wilde vaart naar een onbekende toe
komst. Allerlei omstandigheden en le
venssferen wijzigen heel sterk. Vooral
onze twintigste eeuw heeft een duidelijk
eigentijds karakter. Het is hierom voor
al, dat de roep gehoord wordt, naar ak-
tualiteit. De mens moet aangesproken
worden in het klimaat, waarin hij wer
kelijk leeft. Het gaat om de vragen en
de problemen, de noden en de behoef
ten van de mens van déze tijc^. Een ge
volg hiervan is, dat het oude in dis-
crediet raakt. We zien dit duidelijk rond
de eerste hoofdstukken van Genesis.
Velen distanciëren zich van wat Gods
Woord ons op dit punt meedeelt.
Het zou echter kunnen zijn dat deze
woorden meer aktualiteit bezitten, dan
normaal aangenomen wordt. Er is in
derdaad veel gewijzigd. Twee funda
mentele dingen zijn echter nog dezelf
de. De mens is in zijn verhouding t.o.v.
God niet veranderd, en God is t.a.v. de
mens niet veranderd. Deze wederzijdse
verhouding tussen God en de mens
I wordt ons bekend gemaakt op de eerste
I bladzijden van de Bijbel. We zien hier
wie de mens is, en wie tegenover die
mens God wil zijn.
De mens! Hoeveel vragen rond de
mens. Het is alles wonderlijk, wat er
van die mens te zeggen is. Wonderlijk
in denken en gevoelen, in ontstaan en
bestaan. Ook wonderlijk, als het gaat
om zijn geestelijke positie. Bezie dan
maar eens even het bestaan van Adam
in het paradijs. Hij staat daar als pro
totype van de mens van alle tijden, dus
ook van u en mij. Eén woord typeert
slechts zijn leven voor God, n.l. de
vlucht. U kent wel de geschiedenis.
Sinds het dodelijk uur van de zondeval
vlucht de mens voor God. De start ving
aan, toen de zonde een feit werd. En zie,
onmiddelijk komt er beweging, onrust
en onvrede. Het eerste gevolg van de
val is, dat de ogen geopend worden. De
belofte van de satan, vervat in zijn
„evangelie", gaat terstond in vei-vulling.
Maar anders dan hij beloofd had. De
geopende ogen zien immers eigen naakt
heid. Dat geeft onrust en disharmonie.
Er komt schuldgevoel, een vaag besef
ralen op bovengenoemde terreinen. Het
ligt dus voor de hand, dat we hier in
derdaad een goed criterium hebben
voor het bepalen van de sterkteverhou-
dingen in de rechtse partijen wat links
of rechts betreft.
Het eerste onderzoek, dat we nemen,
is van het bureau-Veldkamp en van
eind oktober. Dit gaat over samenwer
king in het algemeen. Ziehier de voor
keuren van de A.R.-aanhang.
Wel met
Niet met
C.H.U.
89»/o
l»/o
K.V.P.
55
11
V.V.D.
8
26
D'66
8
32
P.v.d.A.
6
35
Hieruit blijkt, dat de A.R. een grote
voorkeur hebben voor samenwerking
met de andere chr. partijen, uiteraard
het meest met de verwante C.H.U. Het
liefst zou men met de niet-confessionele
partijen helemaal niet samenwerken,
maar in elk geval met de P.v.d.A. het
minst van alle.
Uit een andere vraagstelling bleek, dat
van de A.R. slechts 8"/o voor een vaste
samenwerking was van de drie chr.
partijen met de P.v.d.A. en D'66, van de
C.H. 9»/o en van de K.V.P-. 22»/o. Bij een
vraag of men vóór een chr. radicale
koers was, had van de A.R. slechts 18%
een voorkeur, van de C.H. 20°/o en van
de R.K. 30»/o.
Ook werd de vraag gesteld hoe men
zou staan bij de keuze tussen enerzijds
een concentratie van de P.v.d.A. met
D'66 en de radicalen uit de A.R.P.,
C.H.U. en K.V.P. en anderzijds een con
centratie van de V.V.D. en het niet
linkse deel van de drie chr. partijen. De
uitslag was als volgt:
dat de vroegere harmonie verloren is.
Het is niet meer als het was. De vrede
is de mens ontnomen. Het is niet meer,
zoals het behoorde te zijn. De reine on
schuld, de zuivere levenssfeer is ver
dwenen. De geopende ogen van het ge
weten brengen de mens tot zelfbeschul-
diging. Deze zelfbeschuldiging is even
wel niet uit de Geest, maar uit het vlees
Het is de taal van een open consciëntie.
Dat blijft niet zonder gevolgen. Die
stem moet zwijgen, de onrust moet ver
dwijnen. In vijgebladeren ziet de mens
een geschikt middel om de oneven
wichtige balans te herstellen. Het begin
van alle eigenwillige godsdienst.
U vindt het bij de heidenen, die vre
de zoeken langs blinde wegen. U vindt
het bij ontelbaar veel kerkmensen, die
veel godsdienstige drukte maken om de
aanldacht van het geweten kwijt te ra
ken. Hier wordt de breuk op het lichtst
geheeld. Hier zoekt het schepsel een
weg van zichzelf uit tot God. Er is een
vaag besef van schuld en misdaad.
Soms kan dat besef heel sterk zijn. Het
kan velerlei aktiviteit oproepen,, m.n.
op het terrein van de godsdienst. Hoe
sterk kunnen voor een tijd de aandoe
ningen en gemoedsbewegingen zijn, die
uit het geweten voortvloeien. Hoe ver
kan de mens dan meekomen, om te po
gen de schuld weg te nemen. De een
meet zich aan het kleed van de deugd,
een ander zoekt het in een gedegen,
orthodoxe waarheid.
Vroomheid en rechtzinnigheid kunnen
Gods werk zo dicht benaderen. Het
blijft echter benaderen. Het blijkt een
valse grond. Niet zolang God buiten het
levenscentrum blijft. Zodra echter God
komt, blijkt deze schijngerechtigheid
een eigengerechtigheid te zijn. Voor een
heilig God vluchten Adam en Eva. Die
vlucht wordt hen ingegeven door de
vrees en de angst voor God. Daar brengt
het geweten de mens. Maar ook geen
stap verder. Ontdekkend licht, voort-
komendvan een God Die een verterend
vuur is en een eeuwige gloed, scheurt
alle eigengerechtigheid aan flarden. Het
brengt de mens alleen maar verder van
God af. Het drijft hem onherroepelijk
tot de vlucht. Die God nooit meer ont
moeten, Hem buiten het leven bannen.
Maar God komt. Hij zoekt en roept
de mens naar Zich toe: „Mens, waar
zijt gij?" Hem kan Adam niet ontvluch
ten. Er blijft geen andere uitweg over,
zodat Adam zich gewonnen moet geven.
En alleen omdat God zondaren achter
volgt, komt er weer kontakt tussen God
en de mens. Omdat God, anders dan de
mens, de banden niet verbreekt. Zie
hier de mens, zie hier tenslotte uzelf op
de weg die van God afvoert. Zie God
op de weg die naar de mens toevoert.
Deze werkingen èn van de mens èn van
God zijn heden nog dezelfde.
Zo komt daar terstond het Evangelie
Gods in opzoekende zondaarsliefde. Het
is een naderen ten gerichte, het wordt
het ontmoeten van het oordeel, de vloek
wordt onontkoombaar uitgesproken,
desniettemingenade spreidt haar
morgenrood. Zoals God tenslotte altijd
genade geeft in de weg van het gericht.
De vloek der zonde en de zegen van
vrije genade gaan hand in hand.
In het oordeel is er een gedenken des
ontfermens. Toen en altijd. Öe schuld
wordt vastgesteld, het oordeel uitge
sprokende vrijspraak wenkt in de
mens, Christus Jezus, de tweede Adam,
het ware zaad der vrouw. De weg ter
zaligheid voert door het oordeel, het
evangelie klinkt samen met het gericht.
De ongerechtigheid van die eerste
Adam gelegd op de tweede Adam, opdat
Zijn gerechtigheid de mens zou sieren.
In Hem wordt gena van waarheid blij
ontmoet! Dat is het Evangelie van het
paradijs. God doet het terstond na de
val horen.
Zo komt dat evangelie nóg! Altijd tot
vluchtelingen, goddelozen, die verre van
de gerechtigheid zijn. Neen, dan vindt
God de mens niet als zoeker en bekom
merde, maar als een vijand. Maar het
accentueert slechts die belofte. Tot zul
ke mensen komt Hij ook metterdaad.
Er is niemand die God zoekt, daarom
zoekt God de mens. Zelfs de diepgewor
telde god-loosheid staat God niet in de
weg. Zo kan ook de grootste der zon
daren behouden worden. Omdat God
geen „voorwaarden" stelt. Daarom is de
onthullende vraag uit Gods mond tege
lijk een zeer evangelische vraag. Dit is
de kern van het evangelie: God zoekt
zondaren. Daarom bezoekt Hij Adam en
Eva.
Dit zijn dan ook Kerstklanken. Zacha-
rias mocht het weten, toen de paradijs
belofte vervuld werd: God heeft Zijn
volk bezocht! In Christus kwam het
eigenlijke bezoek. Toen klonk weer die
vraag: „Mens, waar zijt ge?" In Chris
tus heeft God de mens met genade ach
tervolgd. Hij zocht zondaren in de stal
van Bethlehem, aan het kruis van Gol
gotha, in de vloek der zonde, in het
dragen van het oordeel Gods, in het
doorlijden van de diepste versmaadheid
en angst der hel. En Hij heeft ze gevon
den. Hij voert ze tot een genadig God.
Die vraag komt zo ook tot U. Waar
bent U? In een wereld zonder God, in
ongerechtigheid, in eigengerechtigheid,
en vul dan zelf maar verder in. Daar
komt u om. Laat Gods grootheid u dan
niet verschrikken. In het oordeel gaat
het om genade voor genade.
Val die God te voet. Laat Gods Geest
u onderwijzen in de belijdenis der zon
de. Het valt mee. Geef uw dwaalwegen
op, zoek Hem die dè Weg is.
Want: Wie Hem nederig valt te voet,
zal van Hem zijn wegen leren.
SsS^5>Ö^SÏS^3O^5^£^5^S^S^30^i^2^^^
Middelharnis.
ds. P. Roos.
Het mihderheidsvoorstel van het col
lege van B. en W. van Dirksland tot
het verlenen van de gevraagde garantie
voor de betaling van rente en aflossing
van een door de Stichting Service-flat
Dirksland aan te gane geldlening van
5V2 miljoen voor de bouw van een ver
zorgingsflat in Dirksland heeft het in de
woensdagavond gehouden raadsverga
dering met grote meerderheid van
stemmen gehaald. Enkel weth. de
Bonte en dhr. J. Struqk achtten de ri
sico's waaraan de gemeente zich by een
garantieverklaring blootstelt te con
creet om hun fiat te kunnen geven. De
raad, beziend dat de behoefte
aan soortgelqke voorzieningen elders in
den lande groot is, dat alle bestaande
tehuizen volgeboekt zijn en zelfs lange
wachtlijsten moesten worden aangelegd
en dat de prqs in vergeiyk met andere
tehuizen, met name het rusthuis te
Sommelsdijk, beslist niet hoog te noe
men is, achtte het derhalve gewenst
aan de geboden gelegenheid een derge
lijke voorziening in het zuid-westen van
ons land te creeëren haar medewerking
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdjgk 36
MIDDELHARNIS
P.v.d.A.
V.V.D
A.R.P.
19
38
C.H.U.
22
43
K.V.P.
38
22
De rest wilde geen van beide concen
traties of wist het niet.
Uit deze cijfers blijkt, dat tweemaal
zoveel A.R. „rechts" stemden dan
„links", wat bij de C.H. eveneens zo
Vas. Alleen bij de K.V.P. waren meer
linksen dan rechtsen. Dat zovelen zich
van stemming onthielden zal wel ko
men, doordat in deze stemming een nog
niet bestaande situatie was veronder
steld.
Wat opvalt, is dat bij de A.R. de voor
keur voor een radicale koers het kleinst
was, zelfs nog kleiner dan bij de C.H.,
die meestal als nogal conservatief wor
den aangemerkt. We kuimen dus nu al
de vraag gaan stellen of de A.R.P. wel
werkelijk „door de bocht" is.
te verlenen. Tevoren werd echter een
hoogst interessante discussie gevoerd
waarin voor- en tegenstanders van het
voorstel hun zienswijze met overtuiging
ten beste gaven!
Zo liet weth. de Bonte een ernstige
waarschuwing horen. Hij vond dat een
verblijf in de service-flat enkel bereik
baar is voor beter gesitueerden die zich
bovendien willen aanpassen aan het wo
nen in een zij het dan luxueuze
woonkazerne. Hij Wees erop, dat wan
neer de flat maar voor lO"!!) bezet zou
worden, dat voor de gemeente een jaar
lijkse kapitaalslast van 112.500,be
tekent. Hij had geen enkel bewijs dat er
voldoende belangstelling voor de flat
zal bestaan en afmetend aan het feit dat
er in Dirksland nog bungalows leeg
staan concludeerde hij dat „men" Dirks
land toch niet zo'n ideaal woongebied
vindt. Dhr. de Bonte, een beroep doend
op het reëel verantwoordelijkheidsge
voel van de raad waarschuwde ernstig
tegen het z.i. te grote risico.
Weth. van Rossum was daarentegen
een andere mening toegedaan. Hij ver
wachtte dat van de rond 4000 bejaarden
die Flakkee telt er zeker enkele pro
centen een flat zullen willen betrekken.
Van belang vond hij ook dat de dag
prijzen slechts weinig afwijken van wat
er al in de directe omgeving wordt be
taald.
Met die verklaring kon de voorz.
burg. Bos volledig instemmen. Hij vond
dat beslist niet mag worden gesteld dat
de flat alleen voor de „upper-ten" be
reikbaar is mede gezien het feit dat in
„de Goede Ree" de prijzen voor een
echtpaar ook al tot maximum f 840,
per maand zijn gestegen.
„Iemand met een pensioen van f
15000,per jaar kan geacht worden het
bedrag op te brengen" verklaarde de
voorz. de behoefte aan dergelijke te
huizen elders in den lande beziend ver
wachtte de voorz. dat de service-flat zo
niet het eerste jaar dan toch zeker op
de duur zal volkomen. De gemaakte
vergelijking met de niet verkochte bun
galows vond de voorz. niet ter zake
omdat dat geheel wordt bepaald door
de wet van vraag en aanbod.
„Het staat maar op losse schroeven"
dacht dhr. J. Struijk (s.g.p.) welke me
ning hij baseerde op de in het voorstel
Adolphe Mabille; Frans zendeling die in 1858 naar het Zuid Afrikaanse
Basotho trok. Zijn lied is vooral ook onder de Bantoes in Zuid Afrika als
koorstuk „baie populêr." In „Nieuws uit Zuid Afrika" zegt ds. C. W. H.
Boshoff:
Kersfees sal weer in hierdie jaar in Suid-Afrika op 'n besondere wyse
uniek wees waimeer die Kerslied waarskynlik in meer tale as in enige
ander land in die wereld gesing sal word. Immigrante uit alle dele van
Europa het weer in die jaar wat verby is hier hul nuwe tuiste kom
maak, sodat die Kerslied nie alleen in Afrikaans en Engels nie, maar ook
in Nederlands, Vlaams, Duits, Portugees, Italiaans, Griïks en noem u
maar verder op, gesing sal word.
Maar ook die inheemse volke sal in hul melodieuse tale, Zulu, Xhosa,
Sesotho, Setswana, Sepedi, Chivenda, Shangaan, ja selfs in die Boesman-
taal, van hierdie groot gebeurtenis sing. Iets van die wonder van Pink
ster voltrek hom weer hier wanneer soveel volkere in huUe eie taal die
groot dade van God besing en iets skemer deur van die groot wonder
van Openb. 5 9 „Toe sing hulle 'n nuwe lied en sê: U is waardig om
die boek te neem en sy seëls oop te maak, waiTt u is geslag en het ons
vir God met u bloed gekoop uit elke stam en taal en volk en nasie
En die vrede waarvan ons sing begeer ons, nie alleen as die vrede van
God in ons harte nie, maar ook vir ons Vaderland en vir elke volksgroep,
sodat die verkondiging van die koms van die Vredevors en van sy ko-
ninkryk nog verder sy loop mag hê.
gebruikte formuleringen als: „de ver
wachting schijnt gerechtvaardigd" en
„de mogelijkheid lijkt niet uitgesloten".
Een bezwaar voor dhr. Struijk was te
vens dat bewoning van de flat z.i. voor
slechts weinigen bereikbaar zal zijn,
het was voor hem dan ook zeer de vraag
of alle beschikbare wooneenheden wel
benut zullen worden. „Flakkee is nog
wat afgelegen en minder gemakkelijk
te bereiken en het adverteren van de
Stichting heeft nog geen enkel resultaat
I opgeleverd".
I „We kunnen ons niet permitteren
voor zo weinigen zo veel risico's te lo-
I pen, we mogen er Dirksland niet aan
opofferen" waarschuwde dhr. Struijk.
Hij wees dringend op de consequenties
wanneer de flat een exploitatietekort
heeft, „zelfs aan het gebouw heb je dan
niets, dat zie je maar aan het gebouw
van de Victoria..."
Dhr. Poortvliet (v.v.d.) gaf te kennen
met het voorstel accoord te gaan doch
hij wilde strikt bepalen dat door de be
stuurlijke inbreng in de stichting door
vertegenwoordigers uit het gemeentebe
stuur de risico's zo klein mogelijk wor
den gemaakt. Op de vraag van dhr.
Poortvliet of van het Rijk of de Pro
vincie nog steun te verwachten is ant
woordde de voorz. dat de Overheid geen
financiële maar enkel morele steun ver
leent.
„Buiten de dyken gaan".
„Het is voor Flakkee wel eens goed
op zakelijk gebied buiten zijn dijken te
kijken" had dhr. van Prooijen gedacht
en de daad bij het woord voegend had
hij een telefoongesprek (naar hij schatte
VOOR BETER |N
1^^-----NfliJR DE
MIDDELHRRNIS-TEL:23Z8
Volgende week zal ons blad i.v.m.
Kerstmis maar éénmaal verschij
nen t.w. op vrijdag 29 december.
Ook in de daarop volgende week
kunnen wö geen twee nimmiers
brengen, de krant zal in de eerste
week van het nieuwe jaar één
maal verschenen op vrijdag 5
januarL
Red. en Administratie.
kost het een tientje) gevoerd met ie
mand uit Zutphen die hem van de nood
zaak en de mogelijkheden van exploita
tie van een service-flat had overtuigd.
„Het zou voor de P.v.d.A. gemakkelijk
zijn de grote groep die ons altijd maar
op de nek zat nu te passeren maar we
moeten tenslotte de gehele gemeenschap
dienen" verkondigde dhr. van Prooijen.
Spr. verklaarde beslist niet pessimis
tisch te zijn over de toekomstige ex
ploitatie temeer daar de economen
voorspellen dat in 1980 een geschoold
arbeider een jaarinkomen van 19000,
zal genieten. „Flakkee heeft nooit zijn
kansen benut, de kans die ons nu ge
boden wordt moeten we zeker grijpen"
maande dhr. v. Prooijen.
Ook dhr. Leijdens wilde gaarne mee
werken. „Laten we in gezond optimis
me de gok maken" stelde hij voor. Spr.
wist hoezeer de mensen op gevorderde
leeftijd behoefte aan verzorging en ge
zelligheid hebben, juist die mensen
worden op soms onmenselijke wijze uit
gezogen
Beziend dat inrichtingen als de ser
vice-flat en de rusthuizen steeds meer
moeten worden uitgebreid geloofde ook
dhr. P. A. Leijdens dat er voldoende
belangstelling voor bewoning van de
flat zal bestaan. Evenzo dacht dhr. van
Es die zich ook achter het voorstel van
B. en W. schaarde.
{Vervolg pag. 2 Ie kolom)