ünieltoas CAMERA'S Christelijk onderwijzend personeel wordt door Hogerhand geïnstrueerd Finan Hondemastate NIEUWS Ook voor Mensen zien werken Appèl aan Christelijk Flaickee op Scholendag te Sommelsdijk UIT ÜS êCSKKBM FOTOOBAFIE J. ZANDSTRA SOMMELSDUE is prettiger dan liet zelf te doen Geope" 14 tot Tonge. fï ff Bladz. 2 „EILANDEN-NIBaWS" Dinsdag 5 december 1967 De christelijke onderwijzers, onder wijzeressen en leden van de sclioolbe- sturen zijn j.l. vrijdag byeen op de te Sommelsdijk gehouden Scholendag naast de Bijbel een tweede dagelijks te hanteren richtlijn aangeboden in de vorm van een eminent principieel be toog gesproken door dhr. J. A. van Ben- nekom, lid der Tweede Kamer, wonend te Middelburg. Sprekend over het on derwerp „hiernumaals en hiernamaals" richtte dhr. van Bennekom tot de chris- teiyke bevolking van het eiland de ver maning met kracht te streven naar een zo ruim mogelijke uitbouw van christe lijk vervolgonderwijs. Wanneer christe lijk Flakkee genoegen blijft nemen met neutraal vervolgonderwijs zal de God delijke terechtwijzing onnoemelijk veel zwaarder wegen dan de vingertik die dhr. van Bennekom thans uitdeelde. De voorz. van de Christelijke Scholenbond, ds. J. P. Verkade te Nieuwe Tonge ver klaarde dat reeds pogingen in deze rich ting worden ondernomen, christelijk Flakkee heeft de dure plicht dit streven te steunen. Dhr. van Bennekom toonde overduidelijk de waarde ervan aan omdat het hiernumaals zo bepalend is voor het hiernamaals. Hij benadrukte dat het hiernumaals en het hiernamaals geen twee tegenpolen zqu doch dat tus sen beiden een goed contact dient te bestaan. Een kloof. „Er is aldus spr. een mentaliteit die tussen beiden een diepe kloof ziet waardoor ze niets met elkaar te maken zouden hebben". Hij herinnerde daarbij aan de tachtiger jaren van de vorige eeuw toen velen van het platteland door armoe gedreven neerstreken in de ach terbuurten van Rotterdam waar het hun vertrouwde contact met de natuur en met God zoveel moeilijker werd. Ze leefden er als paria's en vormden een welige voedingsbodem voor het socia lisme dat hen trok met de leus de sla- venketenen af te werpen. Spr. verheelde niet dat de kerk in die tijd haar roeping niet heeft verstaan, ze drong, in tegen stelling tot het socialisme, niet door tot de heggen en stegen. Velen gingen over tot de opvatting die op de materie be rustte en enkel oog had voor het hier numaals. Korte spanne. Dhr. van Bennekom citeerde een in die tijden uitgesproken preek die de tendens droeg in de armoe en ellende te berusten omdat het slechts een korte spanne tij ds zou duren en straks in het hiernamaals het eigenlijke leven zou aanbreken. Spr. vond een dergelijke uit spraak hoe goed bedoeld ook ge tuigen van het scheppen van een kloof tussen het hiernumaals en hiernamaals, waarom spr. een dergelijke mentaliteit als „bijzonder gevaarlijk" bestempelde. Hij meende dat deze gedachte eraan meewerkte dat velen van de kerk af dwaalden. „Het gaat niet enkel om het hiernamaals; de kerk moet haar ver antwoordelijkheid voor het hiernu maals steeds meer te gaan zien" betoog de dhr. van Bennekom. Het christeiyk onderwqs. Spr. spitste een en ander toe op het christelijk onderwijs in al haar sectoren. In tegenstelling tot de vroegere gedach te wordt de kleuterschool thans gezien als een niet te verwaarlozen stuk op voeding en spr. was er gelukkig mee dat thans 93% van de hiervoor in aan merking komende kleuters de kleuter school bezoekt. Als een zwarte rand be schouwde hij de z.i. veel te hoge leer- lingenschaal omdat hij wist dat het be zighouden van 40 kleuters voor de leid sters al te zwaar weegt. Dhr. v. Benne kom wilde aan het verlagen van deze schaal de hoogste prioriteit toegekend zien; van een e.v. in te voeren kleuter- leerplichtwet verklaarde hij zich geen voorstander. Tevreden ook toonde spr. zich over de ontwikkeling waardoor de lagere schooi het basisonderwijs afstand neemt van het systeem van opleidings school voor het voortgezet onderwijs te zijn waarbij de lagere school zich richt te naar wat het vemi'olgonderwijs vroeg. „Het basis-onderwijs is een afgerond geheel en heeft duidelijk een doel in zichzelve" betoogde dhr. van Bennekom, min of meer verwachtend met deze uit spraak op zere tenen te trappen. Her- en bijscholing. Van her- en bijscholing van het on derwijzend personeel verklaarde dhr. V. Bennekom zich groot voorstander. „Iemand die al zo'n twintig jaar in het onderwijs meeloopt kan de snelle ont wikkeling van nieuwe onderwijsmetho den, van de paedagogie, psychologie e.d. niet bijhouden en hij zal daarom moeten worden „bijgeschaafd" vond dhr. v. Bennekom. Hij achtte het een grote verdienste van de huidige minister van onderwijs dit als een der hoofdpunten op zijn programma te hebben gezet. Hoe het uit te voeren is de Minister nog niet bekend doch dhr. v. Bennekom vond het streven reeds schoon. Juist dan.. Sprekend over het voortgezet onder wijs sprak dhr. v. Bennekom het als zijn grote overtuiging uit dat het van uitermate groot belang is dat juist het onderwijs op deze scholen aansluit aan de geestelijke sfeer van het gezin om dat bij de kinderen juist op deze leef tijd de overtuiging wordt gevormd en ze critisch gaan denken. „We hebben al veel te lang gedacht dat b.v. bij een technische vorming een principiële be geleiding gemist kan worden". Ofschoon spr. voor het neutraal on derwijs op het eiland zeker wel waardering had maande hij zijn ge hoor er over hun hoofden iedere christen te blijven staan op ook voortgezet onderwijs overeenkomstig de christelijke levensbeschouwing. „We zullen er eenmaal rekenschap van moeten geven of we onze kin deren overeenkomstig Gods woord lieten onderwijzen" waarschuwde spreker. Trieste zaak. Hoezeer ook voorstander van het christelijk onderwijs raakte dhr. v. Ben nekom de wat hij noemde trieste reali teit niet uit het oog. Die realiteit toont dat terwijl er rond 1900 in ons land 400 christelijke scholen waren er 2% van de bevolking tot de Qnkerkelijken wenste te worden gerekend. Nu het aantal christelijke scholen is vernegenvoudigd blijkt ook het aantal onkerkelijken in gelijke mate te zijn gestegen, wat velen smadelijk doet vragen wat eigenlijk het nut van het christelijk onderwijs is ge weest. „Ze werpen later toch alles van zich afheet het dan. Bedroevend. Dhr. van Bennekom kende ze per soonlijk die terwijl ze toch een christe lijke opvoeding hebben gehad, een christelijke school, zondagschool enz. hebben bezocht nu toch totaal humanis tisch zijn. Bedroevend vond spr. de er varing die hij als gecommitteerde had opgedaan bij het afnemen van het on derwijzers-examen. Een candidatie wist nauwelijks van de Heere Jezus af, ze meende dat hij was opgehangen Spr. vroeg zich af of de oorzaak van het geheel afwerpen van een christelij ke opvoeding en het christelijk geloof misschien gelegen is aan de wijze waar op het kind op school met het Evangelie werd geconfronteerd? „Wij moeten ons afvragen hoe de Boodschap te brengen zodat die bij het kind zo diep indringt dat die het voor het leven behoudt" be toogde dhr. van Bennekom. Gevaar. Een groot gevaar zag dhr. van Ben nekom in het trachten „het zo mooi te willen zeggen" en daarmee de Bood schap te romantiseren en te esthetise ren waarbij spreker vooral de Kerst- romantiek verfoeide. „We zijn geneigd mee te wenen met de vrouwen die Hem naar Golgotha volgden maar we vergeten daarbij dat Hij Zich omkeerde en zei: „Weent niet over Mij maar weent over uzelf". We hebben niets aan een rustende Heiland maar we hebben een Heiland nodig die is opgestaan en die domineert over ons leven. „Zijn stem was niet enkel vrien delijk, hij smeet ook de kooplieden uit de tempel, Zijn stem was ook hard en bestraffend" vergeleek dhr. v. Benne kom. Hij geloofde dat de Boodschap wanneer geromantiseerd gebracht de jongeren die immers niet meer in sprookjes geloven zeker niet zal aan spreken. Hij raadde ieder ook over de geestelijke zaken contact te zoeken met zijn kinderen en de vervloekte drempel die ons daarvan weerhoudt nu eens te overschrijden. Ook het moraliseren bij het Bijbel verhaal vond spr. hoogst gevaarlijk. Het is verkeerd de schijn te wekken dat de goeden naar de hemel en de verkeerden naar de hel gaan". Wij zingen: „Jezus neemt de zondaars aan maar toch trek ken we in ons hart een scheiding tussen de braven en niet braven" wist spr. en dit in het bijbelverhaal uit te dragen noemde hij funest. Legio voorbeelden konden door dhr. van Bennekom wor den genoemd. Zo vinden we Jacob niet erg sympathiek. Ezau daarentegen was een kerel; we weten dat Jacob was ver kozen en we gaan hem wat oppoetsen. Ezau gaan we wat zwart maken maar dat is niet de Goddelijke moraal" waar schuwde hij. Jacob werd aangenomen omdat hij het in tegenstelling tot Ezau door al les heen van God verwachtte. Zo ook met David en Saul. David die een moordenaar was en daarom geen kans zou krijgen koster te worden in de kerk van Sommelsdijk was niettemin een man naar Gods hart. Spr. waar schuwde ernstig niet te menen dat het er dan niet op aan zou komen hoe we le ven. „We moeten de Goddelijke moraal naast de aardse moraal stellen en we moeten de kinderen doordringen van het feit dat Christus kwam als de Grote Medicijnmeester voor de zieken en dat, wanneer iemand zich oprecht buigt Hij zal luisteren en hij hoe zondig ook zal worden aangenomen" onderwees dhr. V. Bennekom. Niet enkel lesboeren. De ouders mogen zo stelde spr. Wie kan het beter weten Onze kaasbaas is onze keurmeester en keurt de kaas voordat ze naar de winl<el gaat. A 11 e e n de Kaas Unie kent zo'n scherpe controle en selectie, A 11 e e n de Kaas Unie garandeert u daarom de leeftijd èn de kwaliteit van de kaasl Uniekaas da's de beste kaas! ZIE TOE dat u werkelijk krijgt. Groen jonge kaas; rood jong belegen; blauw belegen; paars extra belegen; geel oud; bruin overjarige kaas. de onderwijzers (essen) niet zien al^ en kel lesboeren. Zij hebben teneinde het Woord voor de kinderen te kunnen ope nen, het gebed en de medewerking van de ouders nodig. De kern van het Bijbels onderwijs moet niet anders zijn dan Jezus Chris tus en Dien gekruisigd. Spr. geloofde dat ook uit de verhalen uit het Oude Testament het gelaat van de Heere Je zus moet worden aangewezen, hij maan de de leerkrachten zich goed voor te bereiden en met gebed in het hart te vragen hoe het de kinderen te vertel len opdat men persoonlijk zowel als de kinderen er de zegen .van moge onder vinden. Interessante bespreking. Op het betoog van dhr. Bennekom dat hij overigens het karakter van „een gesprek van hart tot hart" wilde doen dragen volgde een interessante bespre king. Zo werd de verklaring van dhr. v. Bennekom aangehaald dat nu er sinds 1900 negen maal zoveel christelijke scholen zijn het aantal onkerkelijken ook is vernegenvoudigd. Als het aantal christelijke scholen nu eens niet ver meerderd was hoe zou de verhouding dan liggen" werd gevraagd door ds. Verkade. „Dan zou .er geen peil meer op te trekken zijn" verwachtte dhr. v. Ben nekom, hij geloofde stellig dat er dan heel veel meer zouden zijn afgegleden. Overigens zag hij het als een bezwaar dat veel ouders hun kinderen enkel uit traditie naar een christelijke school stu ren. Ook vond spr. het een groot gemis dat er geen „apparaat" is dat de kin deren vasthoudt ook nadat ze de school hebben verlaten. Gods medewerker. Mej. Vreugdenhill meende dat de christelijke school ook een andere taak heeft dan door dhr. van Bennekom be licht. „Het kind moet er geleerd worden dat het Gods medewerker is, het krijgt dan in dat besef levend dag in dag uit een opdracht, hetkind moet het idee gegeven worden dat het in de wereld is gezet om wat te moeten doen in het belang van Gods Koninkrijk". Mej. Vreugdenhill maande ook niet minder ernst te maken met de redelijke opvoe ding en dat helemaal te richten op wat de Bijbel daarin gebiedt. Zij vroeg dit n.a.v. de door spr. aangevoerde David en Jacob waaruit immers de kinderen niet mogen concluderen dat een derge lijke levenswandel de juiste is. Dhr. van Bennekom zag in deze vraag een welkome aanvulling op zijn betoog, ook hij verklaarde zich doodsbang van de stelling zonde te doen opdat de ge nade des te groter zij". Het leerplan. Dhr. Eikelenboom te Ouddorp infor meerde of er de verwachting is dat het leerplan op het basis onderwijs zal ver anderen. „Dat de kinderen jaartallen e.d. kunnen onthouden is nog geen ga rantie dat ze geschikt zijn voor ver volgonderwijs" antwoordde dhr. v. Ben nekom. Hij wist dat bij de toelatings examens de vakken geschiedenis en aardrijkskunde al vervallen. Zo rond 1970 verwacht spr. de invoering van een „schoolvorderingstest" aan de hand waarvan de geschiktheid voor het vol gen van -vervolgonderwijs zal worden afgemeten. Nieuw leerplan. De waarde van het huidige leerplan sloeg spr. niet al te hoog aan; op som mige scholen schijnen ze zelfs kwijt te zijn! Zijn stelling was dat een nieuwe tijd ook in dit opzicht nieuwe maatre gelen vereist en hij meende dat een af deling van de P.C.O.V. een vernieuwing van het leerplan best voor haar reke ning kan nemen. „Ziet U nog mogelijkheden voor het creëren van meerder christelijk voort gezet onderwijs" werd dhr. v. Benne kom gevraagd. „Er is in samenwerking met de Prot. Chr. groeperingen best wat te bereiken" geloofde dhr. v. Bennekom. Hij ver wachtte dat het Departement zeker tot helpen bereid is waarom hij tot het op maken en indienen van een plan advi seerde. Zo zou spr. het zeer toejuichen als een christelijke H.A.V.O. zou kunnen worden bereikt. Zich afvragen. Op een desbetreffende vraag van dhr. Witvliet stelde dhr. v. Bermekom dat, wanneer men als onderwijzer niet met hart en ziel Gods dienstonderwijs kan geven men zich dient af te vragen of men wel bij het christelijk onderwijs thuishoort. „We zijn verplicht om met de middelen die ons gegeven zijn de Boodschap zo dicht mogelijk bij de kin deren te brengen; de tijd die daaraan wordt besteed is nooit verloren tijd". „Is het wel verantwoord als christen te berusten in mogelijkheid van een e.v. NED. HERV. KERK Beroepen te Schoonhoven L. Roetman te Gouda; Arnemuiden W. v. Henneke- ler te Zwartebroek; Genderen en Nw. Beijerland kand. A. v. Wijngaarden te Utrecht; Lopik J. H. Vlijm te Krimpen aan de IJssel; Boven Hardinxveld J. Koppenhol te Haaften; Wijk bij Heus- den en Rijssen J. Bogaard te Emst. Bedankt voor Boven-Hardinxveld C. v. Bart te Putten; Doornspijk S. de Jong te Houten; Elspeet L. Blok te Ridder kerk; Bleskensgraaf J. Bogaard te Emst; Gameren S. de Jong te Houten; Nw. Lekkerland H. K. v. Wingerden te Zoe- termeer. Schelluinen: Wegens vertrek naar het Zendingsveld, nam Ds. J. D. v. Roest, afscheid van deze gemeente met Judas 24 25. Elspeet: Wegens vertrek naar Wou denberg, nam Ds. A. J. Timmer, af scheid van deze gemeente, predikend over Joh. 2 28. Poortvliet: Na bevestiging door ds. J. Catsburg van St. Maartensdijk, met Handel. 28 18, deed ds. C. Mulder, ge komen van Hien en Dodewaard, intrede met Psalm 39 8. Ds. J. A. de Waard, sinds ongeveer een jaar predikant te 't Harde, gaat de ze gemeente weer verlaten. Hij heeft n.l. een benoeming aanvaard als lucht machtpredikant met standplaats Nijme gen. Ds. J. v. d. Velden te Amersfoort is kennelijk meer begeerd door de ge meente Huizen, dan dat hij deze ge meente ambieerd. Dezer dagen werd n.l. voor de zesde maal een beroep op hem uitgebracht, waarvoor hij, eveneens voor de zesde maal bedankte. De Open brief van 24 predikanten, waarin dezen hun verontrusting uit spreken over de gang van zaken in kerk en synode, is op de j.l. gehouden synode ter bespreking geweest. Volgens Prof. Roscam-Abbing had de uitdrukking in de brief, dat de synode tal van onder mijnende geschriften uitgeeft, een in fame leugen moeten worden genoemd. Ds. J. Bouleine noemde de brief: de magogisch. Ds. J. H. Jansen noemde het een misselijke brief. Ds. M. G. Groe- nenberg dat de Midden-Orthodoxie als de Kop van Jut gebruikt wordt. Prof. V. Niftrik noemde het een snertstuk. De synode besloot om de bezwaarden een antwoord-schrijven toe te zenden. Offervaardigheid: De betrekkelijk kleine Her. Geref. Evangelisatie te Bleiswijk hield medio november een dankstonddienst voor het gewas, waar bij voorging de eerw. heer C. J. Kes- ting te Dirksland. De collecte bedroeg die avond 3300,en met enkele na- giften werd die 3800,—. Dit betekent dat per gezin ongeveer 55,werd ge offerd, aldus lazen we in „Ons Blad" het contactorgaan der Hervormd-Gerefor meerden te Bleiswijk. GEREP. KERKEN Beroepen te Leeuwarden J. Nieuws- ma te Apeldoorn; Beverwijk G. v. Veere te Hardegarijp. Aang. naar Geldermalsen J. Wape- naar te Makkum. Bedankt voor Grootegast, Koudum en latere oorlog en de thans gevoerde oor logen; is dat niet een negatieve instel ling?" werd gevraagd. Vraagsteller meende ook dat de kerken een te groot accent leggen op het horizontale vlak, waarbij hij wees op de „Open Brief". Dhr. van Bennekom verklaarde zich echter dankbaar voor de bewogenheid die thans uit de kerken spreekt. „We moeten als christenen bevorderen in de wereld een rechtsorde te scheppen en aan verfoeilijke oorlogen zo mogelijk paal en perk stellen" vond dhr. Benne kom; hij verklaarde zich vurig voor stander van een onmiddelijke stopzet ting van de bombardementen op Noord- Vietnam. „We hebben het er dikwijls veel te weinig moeilijk mee" vond hij. Middag vergadering. In de middagvergadering werd een interessante rede gehouden door mej. A. J. Vreugdenhill, directrice der Christe lijke opleidingsschool voor kleuterleid sters „De Voorpost" te Rotterdam. Zij sprak over het onderwerp:„Is het kleu teronderwijs onmisbaar in het huidige onderwijsstelsel?" Bestuursverkiezing. Aan het begin van de morgenbijeen komst had een bestuursverkiezing plaats. Met grote meerderheid van stemmen werden ds. P. Blok en dhr. A. C. Baas in hun bestuursfunctie herko zen. Ter Apel, J. Bulthuis, kand. te Asseri' Uithoorn G. Assies te IJmuiden. Ds. G. Doorenbos em. pred. van de Geref. Kerken (Vrijgemaakt) heeft de wens te kennen gegeven over te komen naar de Geref. Kerken en is als zodanig aanvaard. Ds. Doorenbos kan dus va kante gemeenten dienen. Vereniging van Verontrusten. Deze vereniging heeft te Amersfoort een ver- gadering gehouden. Er werd besloten binnen het kader van de Geref. Kerken op te komen voor de onverzwakte hand- having der H. Schrift en de Drie for. mulieren van Enigheid, GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Rot^erdam-Pemis H. Kiezebrink, kand. te Wapenveld. Aang. naar Huizum H. Kiezebrink, kand. te Wapenveld. Bedankt voor Rotterdam - Pernis H. Kiezebrink kand. te Wapenveld; Kra- lingseveer H. Venhuizen te Noordber- gum; IJmuiden J. Goedhart te Drach- ten. Geschorst: De curatoren der Theol. Hogeschool te Kampen hebben twee lectoren Drs. D. Buwalda en Dr. H. Mulder geschorst. De reden is, dat deze lectoren niet mede wilden werken aan het synode-besluit een nadere verkla ring te vragen aan de studenten, die een attest tonen van een kerkeraad, die achter de inhoud van de Open Brief staan. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te IJmuiden W. de Joode te Rotterdam en P. Ribbers te Enschede, Beroepen te Drogeham W. Heernia te Enschede; Zaandam J. Plantinga te Rozenburg; Murmerwoude J. Westerinli te Haamstede; Bedankt voor Gouda P. Ribbers te Enschede. Te Spijkenisse werd o.l.v. Ds. C. Bos te Zuidland een gemeente geïnstitueerd Genoemde predikant bediende daarbij het Woord uit Matth. 16 18 b. Twee ouderlingen en een diaken werden in het ambt bevestigd. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's-Gravenhage-Z. A. Ver hoef te Barneveld; Klaaswaal A. Hoo- gerland te Werkendam; Rhenen J. Ka rens te Nieuwerkerk; H. I. Ambacht L Huisman te Vlaardingen; Vlissingen P. Blok te Dirksland. Bedankt voor Groningen en Veen D. Hakkenberg te Dordrecht. Dinsdag 5 d In München wordt, net als in Rotter dam, een metro gebouwd. En evenals in Rotterdam heeft het werk aan de on dergrondse daar een enorme stagnatie in het verkeer tengevolge. De binnen stad van de Beierse hoofdstad werd - dat zal niemand verbazen voor gemechaniseerde verkeer afgesloten toen de straten w^erden opgebroken. Dt Müncheners en hun vele gasten, de to«- risten, wreekten zich door in zo grote getale te voet naar het werk te koma kijken, dat het gemeentebestuur heefl moeten besluiten een deel van de bin nenstad voor alle verkeer, ook dat van voetgangers en fietsers te sluiten. Zoali Mark Twain al zei: „Ik houd van wer ken; ik kan er urenlang naar kijken..." Nu wij het toch over de in zovele opzichten interessante en kleurrijke stad hebben: na jaren van geharrewar is aan de vrij grote Islamitische meenschap in München toegestaan een moskee te bouwen. Maar dan op voor waarde, dat men niet vanaf de minarei de gelovigen tot het gebed oproept. STAD AAN 'T HARINGVLIET Na een va nals volgde echter besc Kon. Olie lijden, want 2,ornla zien, daalde Philips ble de notering De laatste g en de deze catie over c Ook Hoogo zeker aantr nieuwe ma" steld. De k 1,70 hoger Unilever weer, maar koersverlies De grote daling van nodige aan schijnlijk za gelse Pond de Nederla moeten zijn rentie die den onderv Verzekering Deze wee' fusie aange HoU. Socite' een emissie genoemde van 30°/o vo len f 2.000, aandelen re minaal aan maatschapp richt een ondertussen claims Ame teren. Maa" Lloyd in d vuurpijl k" van Nillmij eveneens vi stap naar d Langzam vensverzek incourante Lokale mar Het gesp- j.l. het aa een bod i Brouwerij c Voor no" jeboom ex. verkregen fens oblig verteerbaar lied Brouw Voor de een aantre was men o" te spreken Jwam het Met een in Hierop vol lie echter roers weer iOO»./o. Er ets uitgele wam wee' wel tus Dagblad U iveer in h nen met d Maatschap -atie van o^ Ploitatie va ran 42 nen met e Kerkdienst. A.s. donderdag 7 dec. in de Ger. Gem. alhier dankdag worden^ussentijds gehouden 's middags om 2.30 en avonds om 7.30 uur hoopt de consuleil ds. P. Blok voor te gaan. Nijverdal ïuUen geh iiend kun t'ng van d liet moger De stoe ien Weinig ■aat. Holl. üvidend, '867 gunsti Gelderse •en lager Sevolg va tte wegenb Bij de T ■aken tot )ver de ee 5 ten opzi leriode v- [irektie ve en bevre ■^gesloten. .Bij Miss lenlijk la erste drie Het zelf -ouranten 'an het di ,^e uitge -asöes in '^n 27 no "'"g in h Hombur ^'inst te z- ^id komt m het d aan spel "ikkerij -1 gelijk zijn a ^ers en Z '^terblijv VERVOLGVERHAAL door HERMAN DE MUINCK 21 „'k Weet het nog niet," was het ant woord. „De nieuwe cursus is begonnen, enkele weken, maar het achterstallige haal je gemakkelijk genoeg in. Verder kun je aardig wat hand- en spandien sten verrichten. Moet je over enkele maanden weg, welnu, dan is dat zó. Je hebt dan toch geen verloren tijd gehad en hebt je nuttig gemaakt." „Als het zo kan," aarzelde Lucie. „Weet je wat, denk er eens over na en als je er iets voor voelt, kom dan mor genmiddag, zo ongeveer half vier, op vijf minuten komt het niet aan, eens praten. Dat is nog geheel vrijblijvend. Je laat je maar door de portier aandie nen. Toen Lucie des avonds thuis kwam het was een gezellige dag geweest bleken oom en tante bezoek van een echtpaar te hebben. Het viertal was aan het kaarten. De drie nichtjes wa ren niet te bekennen. Beleefheidshalve bleef zij nog wat zit ten, een kopje thee drinkend, maar toen het fatsoenshalve kon, nam zij afscheid en ging naar haar kamer, in de hoop, dat het kacheltje voldoende warmte zou geven, want zij wilde nog wat lezen. Maar daar kwam weinig van, want nauwelijks twintig minuten later werd er op haar deur geklopt en op haar „binnen" stoof Loes in de kamer. „Ik ben naar bed gestuurd. Beneden ben ik zeker te veel. Maar ik heb nog geen zin in bed. Zullen we wat praten? Heb je een prettige dag gehad?" „Ho, ho, je bent al aan het gesprek en ik heb nog niet een toestemmend antwoord gegeven," glimlachte Lucie. „Als je moeder je naar bed zendt, moet je toch gaan?" „Och, naar bed zenden! Zo laat is het toch nog niet? Ik ben beneden na tuurlijk te veel en daarom moet ik zo genaamd naar bed. Heb je een prettige dag gehad?" „Ja, 't was heel gezellig bij de Lan- gevelds. En dan naar de kerk. Ik vind het geen zondag, als je niet naar de kerk geweest bent." Daarop gaf Loes geen antwoord. Zo iets lag geheel buiten haar gedachten- sfeer. „En wat heb jij uitgevoerd?" „Vanmorgen geluierd en vanmiddag, na de lunch, naar een vriendin, meisje van mijn klas. Daar heb ik ook gege ten vanavond, 't Is er oer-gezellig. Ik ga er bijna elke zondag heen. Soms is Willy eens hier, maar meestal ben ik daar. Heleen en Hermien zijn gezus- terlijk op bezoek bij de Graaflands, goeie kennissen van ons. Jij mag He leen niet, hé?" „Hoe kom je daar in vredesnaam bij?" vroeg Lucie stomverbaasd. „Dat heb ik Heleen horen zeggen." „Dat begrijp ik niet. Ik heb haar geen strobreed in de weg gelegd en zij mij niet." „Nou, ze zei het tegen Hermien. Ik kwam juist de kamer binnen en hoorde het." „Je zult het wel verkeerd verstaan hebben." „Niks, hoor. 't Is ook helemaal niet erg. Ik mag haar ook niet. En zo zijn er wel meer." „Loesje, Loesje, jij „Ze is zo verwaand als wat. En nu helemaal. Ze denkt, dat ze jonkvrouwe wordt, 'k Weet de naam van die knul niet eens goed, maar hij is een jonk heer, zegt Hermien. Hij méént er niets van". „Loes," zei Lucie, opeens scherp, „je moet eens leren, er niet van alles uit te flappen. Je zegt dingen die je niet kunt verantwoorden of waarvan je niets weet. Tenslotte is Heleen zes zeven jaar ouder dan jij." Loes was even verbluft: „Nou ja, je zult wel gelijk hebben. Maar Heleen behoeft toch niet zo ver waand te zijn, al is zij zes jaar ouder dan ik." Lucie moest tegen wil en dank lachen: wat was die Loes toch mondjegauw en geestig. „Nu, meisje, ik heb niets tegen Heleen. Ieder heeft zo zijn eigen ka rakter." En toch voelde Lucie meer voor Her mien en Loes dan voor Heleen. Vast stond voor haar, dat had zij al direct gemerkt, dat Heleen haar, om welke reden dan ook, ook niet mocht. Haar straal negeren ging niet, maar harte lijkheid was er voor haar, Lucie, niet bij. „Nou ik verdwijn. Welterusten, Lu cie. Je bent een schat. Maar Hermien mag ik ook wel, hoor." „Zul je eens over mijn woorden van zoeven denken?" vroeg Lucie. „Welke woorden? O, ja, ik begrijp je. 'k Hoop er aan te denken." „Welterusten, Loes." Vol gedachten bleef zij alleen achter. Moest zij wat doen aan de verhouding in het gezin van oom en tante? En zo ja, hoe moest zij dat dan doen? De ver houding deugde niet. Er was geen on derlinge liefde. Veel gekibbel. Tante kon oom zo nonchalant bejegenen. En... Loes had geen ongelijk: Heleen was verwaand; zij kon ook scherp tegen haar moeder uitvallen. Neen, alles met elkaar was het geen leuk tehuis, dat zij voor enkele maanden had betrok ken. Weer vroeg zij zich af: als papa alles geweten had, zou hij haar naar Den Haag hebben gezonden? Papa! Zij had al eens uitgezien naar enig bericht van hem, maar dan be dacht zij weer, dat dit nog niet kon. Misschien de post van morgen of dins dag. En toen ja de voorslag van zuster Van Abeeke! Zij voelde meer en meer voor de idee en besloot, naar het zie kenhuis te gaan, om eens te praten. Haar boek legde zij weg. Zij ging naar bed. Voor het eerst in dit huis maakte zij een goede nacht, om, aan het ontbijt komend, een beschreven ansicht van haar vader uit Parijs op tafel te zien liggen. Hij had een goede reis 'gehad en bleef met zijn vrienden een week in Pa rijs, om vervolgens naar de Rivièra te gaan. Zijn adres stond op de kaart, dus kon zij schrijven. Zij deelde mede, wat de briefkaart behelsde, al was zij er zeker van, dat in elk geval tante die al gelezen had. „Vandaag schrijf ik terug", voegde zij er aan toe. Zij hielp die morgen wat in de huis houding, hoewel er niet zoveel te doen was, omdat de werkster er was. Met de vrolijk pratende Hermien deed zij enkele karweitjes. Heleen, die zowat niets gezegd had, was naar boven ver dwenen en kwam eerst bij de lunch be neden. Intussen, althans die indruk kreeg Lucie, was de vrede tussen moe der en dochter hersteld. „Ga je vanmiddag mee winkelen?" vroeg Hermien aan de lunch. „Ik zou het graag willen, maar ik voor vanmiddag een afspraak. Kunn» we het morgenmiddag doen?" „Wat mij betreft wel, maar het is vrij goed weer. Dat kan morgen w minder zijn. Maar ja, als je een af spraak hebt, houden we het op n»'' genmiddag." Niemand informeerde, welke afsi zij dan wel had. Tante Suze uitte tegenover Hermien haar vermoeden, die mevrouw Langeveld gold. Om precies half vier was Lucie in h*' ziekenhuis, waar zij een uurtje praaö' met zuster Van Abeele. En toen was zaak beklonken. Zij zou in de o] ding komen net zo lang zij in Haag bleef. Nachtdienst was er eerste jaar niet bij. Zij zou Intern Over enkele dagen werd zij verwaf*' Aan het diner vertelde zij het grote verbazing van de tamiïielei* De eerste reactie kwam van Hele*' „Beware! in een ziekenhuis! Als je li* toch wilt gaan werken, wat ik op z'. zelf al onzin vind, was er toch wel i^" anders te vinden geweest?" „Dat trekt me juist bizonder aan. B* moet voldoening geven, zieke mens*] te kunnen helpen. Al zal daarvan vo»'' lopig nog bitter weinig terecht kow* want ik moet de allereerste beginsej' nog leren en nog een achterstand ""j halen ook, want de cursus is sinds s*| tember al aan de gang." (Wordt mrvo'

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 2