Deltacombinatie past nieuwe zinkmetlioile toe Desso lopers De worst lag in de sloot De politieke chaos Herdenking Kerkhervorming F^.C.KORTENEGsZOON Vf J. KEUVËLiiil Vrijdag 27 oktober 1967 No. 3632 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond m- K «agen inderdaad MOBIEL. MOBILSTATION i>De Ronde Boom'' S. V. d. Valk t Zinkstuicken worden door poten neergedrukt ^reltmafHleii «b FraitliaiUts .J>e Fruitceiitralv' Zondassdlenst artsen Landbouwschap vraagt wijziging Paclitwet Uw TRAP en GANG met Een vorstelijke entree PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHABNIS fiedactie en adverteatiea: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdjjk TeL (01870) 2B 29, na 6 uur 's avonds TeL 202S Giro 187930 ABONNEMENTSPRIJS f 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. menen niet veel of helemaal geen lenspraak te zullen ondervinden wan- ir we stellen, dat er thans in Neder- id duidelijk een politieke chaos irst Er is een tijd geweest, dat alle itieke partijen keurig netjes wisten it ze wilden, dat ze in hoge mate een ilieid vormden en ook als zodanig iraden. Het vormen van regeringen ig ook in die tijden wel eens met jeilijkheden gepaard, maar die lagen il in een ander vlak dan nu. Se- rt enige jaren echter is het politieke jen op drift geslagen en wordt niet een de samenwerking tussen de par- ;n, maar ook hun interne eenheid be- igd. Wanneer we met name de laat- ontwikkelingen gadeslaan, moeten tot de conclusie komen, dat de Ne- rlandse binnenlandse politiek inder- in een chaotische toestand ver- ert. Het is een ordeloze, verwarde latie; alles is in beweging. Allerlei iepen in en om de partijen zetten il tegen elkaar af. Intem en extern stapelen de moei- Bieden zich met name voor de leids- ien torenhoog op. Vele partijleiders iben slapeloze nachten. Hun partijen eigen uiteen te vallen, worden ver- ieurd door heftige meningsverschil- verliezen duizenden leden en ze 29 0(1 POEDER - CRÈME - OLIE - ZEEP hoop! vool gaanf !ten niet meer hoe ze moeten laveren de zaak bijeen te houden. De ver- irring neemt met de dag toe. Met de de Griekse wijsgeer Heraclitus kun- we zeggen: „panta rhei", alles oorzaken van deze merkwaardige ihïikkeling zijn velerlei en ze liggen verschillende terreinen. Alleen is het imerkelijk, dat zij momenteel alle te- ijk hun invloed doen gevoelen. Er is dit gebied een stroomversnelling ont- lan, die wellicht kan leiden tot ande- politieke verhoudingen in ons land. It is thans nog niet te voorspellen het eindresultaat van deze evolutie zijn, maar wel is het zeer waar- ijnlijk, dat de situatie zich te eniger zal consolideren, vaste vormen zal lemen en dat er een nieuwe politie- constellatie zal ontstaan, meer of ider afwijkend van de huidige. 'Het is ongetwijfeld de moeite waard t proces te volgen vanaf de oorzaken het verloop naar het uiteindelijk Itaat. Voor hen, die zich voor deze ijen interesseren, ligt hier een zeer bessant object van belangstelling, ïal wanneer men poogt door te drin- tot de achtergronden ervan. De po- elce ontwikkelingen staan namelijk it op zichzelf, maar ze hangen in ho- mate samen met die op geestelijk, Wienstig, kerkelijk en sociaal gebied rijn daar zeker niet los van te den- B. Dat is steeds zo geweest. De poli- ie situatie wordt voor een groot deel ïaald door algemeen geestelijke stro- Dat was zo in de negentiende w toen de vrijzinnigheid hoogtij ide en het liberalisme oppermachtig ïste; het openbaarde zich via de so le bewegingen in de opkomst van innunisme en socialisme; de eman atie van het calvinisme en het katho- 'stne op kerkelijk gebied leidde tot de 'thtsontplooiing van deze stromingen politiek terrein, welke in het begin deze eeuw zich begon af te tekenen. *eer er op het godsdienstig-kerke- It erf ingrijpende veranderingen "Is hebben, blijven de consequenties an voor de politiek niet uit. Wan- we dus de chaotische toestanden dit gebied willen verklaren en een ignose vaststelling van het ver- *Iijk verloop willen geven, dan eigenlijk een diepgaande studie no- van alles wat zich op wereldbe- «liwelijk, kerkelijk en sociaal ge- aan ontwikkelingen voordoet. Dan a is het mogelijk de thans heer- Ie universele verwarring te verkla- en in nieuwe banen te leiden, waar- het mogelijk wordt op welke wijze ook te komen tot meer duidelijk- en wellicht ook tot een betere re- Aaarheid van onze staat. ''anneer we spreken van een univer venvarring, dan bedoelen we daar- '3 dat zij zich uitstrekt over de ge- linie, dus over alle partijen. Ze ^thilt in oorzaken, intensiteit en ka- van partij tot partij, maar aan- ^'g is ze overal. Ons hele politieke '1» en bestel is in onrust en overal en tast men, enerzijds naar be- van eenheid, anderzijds naar •"We vormen en beginselbepaling, >naar nieuwe partijgroeperingen. -"ïijds wordt gestreefd naar eenheid f* geestverwante groepen, anderzijds "„''reuken in en afsplitsingen van "jen niet geheel denkbeeldig. Wat "P het ogenblik op politiek terrein *Iet MOBILbenzine bUjft uw X TOT VRIJHEID GEROEPEN! „Staat dan in de vr^heid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid be vangen" (Galaten 5 vs. 1). 31 oktober 1967 mag het 450 jaar ge leden zijn, vanwaar de Kerkhervorming haar oorsprong nam. Zoals alles, is ook dit wereld-historisch moment aange vochten en bestreden. Voor ons sta het vast, dat Luther in zijn begeerte de Kerk van-binnen-uit te hervormen, te re-form-eren, erbuiten is komen te staan. Romes paus zal wel nooit de ex communicatie, de ban-vloek over Lu ther opheffen. Dan zou Rome geen Ro me meer zijn. Dan zouden de meeste uitspraken van Trentes concilie terug genomen dienen te worden, en daarop hebben de bisschoppen van Rome, bij het begin van Vaticanum II, pas nog weer trouw gezworen. Daarmede zijn wij, als wij kinderen der Reformatie ons mogen weten, opnieuw in de ban vloek „anathema sit!" gedaan. Op een dag als 31 okt. zijn wij aller minst verlegen met onszelf, of met het bestaan, het nog steeds voort-bestaan van de kerken der Reformatie. Al is er, om meer dan één oorzaak, reden tot verootmoediging, het werk Gods in de Kerk-hervorming willen en kunnen we niet ontkennen, en laten "(ve ons niet ontnemen. Heeft er één, en dat tot tweemaal toe, Paulus' brief aan de Galaten zo ver klaard, zo kernachtig uitgelegd als Maarten Luther, doctor in de Heilige Schrift? Hetzelfde verval, als Luther in zijn dagen opmerkte, bedreigde de Galati- sche gemeenten. 'De vrijheid van de christenmens' (titel van één van Lu thers beroemde geschriften uit het jaar 1522) was in het geding. Christus had gans Zijn Kerk absoluut en algeheel bevrijd. Maar van die „vrijheid" was er in Luthers dagen niet veel te bespeu ren. De kerk lag aan banden. De predi king ontluisterd. De sakramenten ver minkt. De kerkelijke tucht vervreemd van het werk des Geestes. O, welk een dienstbaarheid aan paus en geestelijk heid. Welk een banden bonden het ge weten van Gods aangevochten kerk, te vele, om met vreugde en in vrede te smaken „de vrijheid, met welke Chris tus ons vrijgemaakt heeft" Luther is een geestelijke atleet onder de reformatoren. Hij was een krachtige held omdat hij ondanks alle banden en dienstbaarheid door het licht van Gods geest kennis van zichzelf, maar ook van Gods genade in Christus Jezus had ontvangen. Hij is een dappere held, omdat die Sterke Held hem terzijde stond, zodat hij de ere van zijn Schep per en van Zijn Verlosser meer leerde waarderen en hoger schatte dan zijn eigen leven. Ook Calvijn heeft steeds met diepe erkentelijkheid tegen deze machtige rots-vaste geloofs-held opge zien (al had en we vergeten dat stel lig niet Luther ook zijn zwakke plek ken: hem was niets menselijks vreemd). Als met fier klaroengeschal, roept hij het ook ons kerkvolk vandaag aan de dag toe, in navolging van de apostel Paulus: Staat dan in de vrijheid...! Daar is, voorwerpelijk een werk Gods in Christus voor Zijn ganse uitverkoren Kerk geschied. Maar Gods kinderen krijgen er personeel, onderwerpelijk ook deel aan. Christus hééft ons vrij gemaakt... Ja, waarvan? Waarin bestond de dienstbaarheid, die de Galaten belaag de? Och, dat zal iets geheel anders zijn, dan hetgeen ons bedreigt, maar ze is niet uit God, en ze strekt niet tot ver heerlijking van Christus, en vloeit niet voort uit de zaligmakende bediening van Gods H. Geest. Ze past uitsluitend in het systeem van satan. Hoogstens kan ze de „vrome" mens behagen en bekoren, en die op de troon zetten. CHRISTUS alles en Christus alléén! Dat is de begeerte van Paulus, en ook van Luther, en de andere hervormers.. Indien dat ook niet ons vurige be geerte, onze harte-wens is, door genade, dan zitten we nog onder de één of an dere dienstbaarheid; dan proberen we de zaligheid voor onszelf en anderen langs een andere weg te verkrijgen dan door de gerechtigheid Gods, die in het Evangelie is geopenbaard „uit geloof tot geloof" (Romeinen 1 17). Wie gebonden is, ligt veelal. Hij ligt in de zonde. Hij ligt in afwachting van satans of anderer bevelen. Paulus wekt ertoe op, om te staan, en om te wande len in het vrolijk levens-licht van Gods genade. O, werpt al de boeien en ban den van zonde - eigen-gerechtigheid - mensenvrees enz. enz. af, en stóét! Een levend mens staat, een dode ligt temeer. Christus is een God der levenden, en niet der doden. Hij roept Lazarus uit het graf. Het dochtertje van Jaïrus roept hij toe: Dochtertje, ik zeg u: sta óp! Tot de heilbegerige, bekommerde zondaar spreekt Hij: ga heen in vrede, uw geloof heeft u behouden! Hoe ver leven we, ook als gemeenten en kerken der Reformatie, van deze fundamentele heils-waarheden verwij derd. Welk een verval; w^elk een gekra keel om bijkomstigheden, terwijl de hoofdzaken voorbijgezien worden. De gebondenheid bedreigt ook het begenadigde kind des Heeren van alle kant. Hij durft Christus niet te volgen, als Hij hem of haar roept tot het ver kondigen van Zijn dood. Daar is de verlammende band van de mensenvrees van het beter willen weten, en het wij zer willen zijn dan de HEERE in Zijn Woord! Maar o, welk een vrijheid, welk een j gezegende verlossing is er voor een ieder, die het leven in eigen hand nie'x meer kan vinden en houden, maar die tot Christus, de grotfe Verlosser en Be- vrij der van de zwaarst-gebondenen mag komen. Als een getrokkene van Zijn Vader, als één, die is in de bear beiding van Zijn verworven Pinkster- Geest. Wie tot Hem komt, nee, die w^ordt niet afgewezen, niet „uitgewor pen", zo zegt Hij het Zelf, maar die vindt in Hem het leven, het eeuwige leven, de verzoening, de genade, de ver geving en de gemeenschap met een Drieënig Verbonds-Jehovah. O, welk een vreugde, een kind van God te mo gen zijn. Welk een vrede doorstroomt het begenadigde zondaarshart. Zeker, satan tracht u te binden; en wat zullen de mensen wel niet van me denken? En... ik ben nog niet volmaakt, ik heb het nog niet gegrepen. Toch stond Paulus in de vrijheid, en roept hij ieder, die God in waarheid vreest en liefheeft, alle gebondenheid te weer staan, en in vrijheid de Drieënige toe te behoren. Tot Zijn eer. Boven het stortebed aan de zeezijde van de uitwateringssluizen bij Stellen- dam is j.l. woensdag door de Deltacom binatie voor de eerste-maal een nieuwe methode tot het zinken van zinkstukken toegepast. Er wordt door deze toepas sing een veel nauwkeuriger zinken be reikt ^s met de traditionele manier mogelijk was. Bovendien al spreekt dat momenteel misschien minder aan is deze methode zeer arbeidsbespa rend; waar voorheen zeker 100 man no dig zouden zijn geweest kan thans met hooguit 10 krachten worden volstaan. De nieuwe methode waarvan ove rigens het principe al eerder bekend was is eigenlijk een imitatie van het al sinds jaren toegepaste stroomzinken. Het zinkstuk werd daarbij op stroom gelegd en door een sleper op zijn plaats gehouden, het werd aan de voorzijde geballast waardoor de stroom het naar beneden drukte. De Deltacombinatie die naar een manier zocht een dergelijke werkwijze ook in stilstaand water te kunnen toepassen construeerde twee drijvende pontons. Het zinkstuk wordt tussen beide tegenover elkaar liggende pontons gebracht, door een ponton wordt het zinkstuk vast en daarmee strak gehouden terwijl de andere het zinkstuk met haar lange ijzeren „poten" aan een zijde naar beneden drukt. Een stortbak met steen kan er dan boven varen en het stuk ligt dan spoedig pre cies op de plaats waar men het hebben wil. De eerste proef van j.l. woensdag is behoudens het ervaren van enkele kinderziekten goed geslaagd. De VAUXHALL VIVA, inderdaad fluisterzacht! Prachtig van vorm, snel en duurzaam. En toch hele maal niet duur! GARAGE KNöPS - Sommelsdyk (voor gebruikte wagens: speciaal Vrijdagsavonds) Achterberg (Utr.) V. d. Hr. Speciaal In het opmaken van B. V. d. vrasB Telefoon 2682 We«MJ|)k S6 MIDDELHABNI8 aanschouwen vormt aan de ene kant een ongetwijfeld zeer boeiend schouw spel, maar aan de andere kant toch ook een groot vraagteken n.l. wat uit deze warwinkel van meningen, standpunten, stromingen en machtsstrijden zal wor den geboren. Zullen de posities zich duidelijker gaan aftekenen? Zullen de partijen intern homogeen worden? Zul len de confessionele partijen zich hand haven? Hoe zal het gaan met de grote sociale antithese links rechts oftewel progressief „conservatief"? Zal deze de toekomst gaan beheersen zoals velen graag zouden willen? De tijd zal het le ren. We wagen ons niet aan voorspel lingen. We wezen zoeven op de samenhang tussen godsdienstig-geestelijke stromin gen en politieke. De moeilijkheden, die de K.V.P. thans doormaakt, staan in regelrecht verband met de geestelijke revolutie, die sedert paus Johannes XXIII in de Rooms-Katholieke Kerk en speciaal in de Nederlandse afdeling er van aan de gang is. Vele protestanten realiseren zich nog steeds niet voldoen de, wat daar allemaal aan de hand is. We spraken van een revolutie, maar dit is beslist niet te sterk uitgedrukt. Hier is een ontwikkeling aan de gang in een razend snel tempo, waarbij een zeer groot deel van de traditionele dogma's van de liturgie, van de kerkinrichting, van het pauselijk gezag en .nog heel veel meer over boord zal worden ge gooid. De roomse „leken" ontworstelen zich vrijwel geheel aan het oppertoe- zicht en gezag van paus en episcopaat en eisen een mondigheid, die ze de protestanten al zo lang hebben benijd. Ook de clerus (de geestelijkheid) is zich aan het emanciperen. In brede kring is men onder de bisschoppen en priesters bezig zich te ontworstelen aan de mid deleeuwse dictatuur van de Romeinse Curie, het centrale bestuursorgaan van de roomse kerk, dat zich onder leiding van meest Italiaanse kardinalen met alles in de kerk placht en pleegt te be moeien. Uit het Vaticaans Concilie en de jongste bisschoppensynode in Rome is wel gebleken, dat het met de auto cratische regeerwijze van paus en curie op een eind loopt en dat er op talloze punten in die kerk een vrijheidsdrang in werking is, waarvan de eindresulta ten zich voorlopig nog niet laten voor spellen. Dat dit alles ook consequenties heeft voor de politiek, is vanzelfspre kend. Hetzelfde doet zich voor bij de A.R. partij. We wülen er thans niet nader op ingaan, maar de richting, waarin de Gereformeerde Kerken zich ontwikke len, is van grote invloed op de toe komst van deze partij, die voor 70°/o uit gereformeerden bestaat. De machti ge invloeden zowel van het oude calvi nisme van Calvijn als van het nieuwe van Kuyper zijn vrijwel verdwenen om plaats te maken voor een soort midden- orthodoxe theologie, zoals die in de Hervormde Kerk overheersend is, wel ke sterke sociale tendenzen heeft. Het sterk dogmatische karakter van de oor spronkelijke geref. kerken is in brede kringen verloren gegaan en heeft plaats gemaakt voor opvattingen van meer al gemeen-christelijke aard. Dat impliceert automatisch een andere politiek, niet die van „Wij Calvinisten" van Kuyper, maar z.g. evangelisch-radicaal. En zo heeft elke politieke groep haar eigen ontwikkeling. Gaarne willen we daar aan nu en dan onze aandacht wijden ten einde enige lijn te ontdekken in de chaos van deze overgang naar wellicht andere verhoudingen. Van zaterdag 28 oktober v.m. 12 uur t.m. maandag 30 oktober v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Dienst heeft dokter Wieringa, telef. 2090, Middelharnis. Dirksland-Herkingen-Melissant: Dienst heeft dokter Boot, tel. 01877- 227, Dirksland. Oostflakkee: Dienst heeft dokter de Jager, telef. 01875-301, Nieuwe Tonge en dokter Bouman, tel. 01871-269, Stad aan 't Ha ringvliet. DIENST WIJKVERPLEEGSTER Melissant-Dirksland-Hej'kingen: Van vrijdagavond 6 uur tot maandag ochtend 8 uur Zr Koppejan, tel. 01877- 234, Melissant. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft dierenarts Levy, telef. 2897, Middelharnis. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 29 okt: hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips- land en Oud Vossemeer dienst dokter Looijsen, tel. 01660-542, Tholen en dok ter de Looze, tel. 01667-400, Oud Vosse meer. MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK Opbrengst. De in deze gemeente ge houden collecte t.b.v. het Prinses Bea- trixfonds heeft f 3008,30 opgebracht, dat is f 240,meer als vorig jaar! Gevers, geefsters en collectantantes heel har telijk dank! Op advies van de Commissie Grond gebruik heeft het bestuur van het Landbouwschap in zijn openbare ver gadering van woensdag 18 oktober 1967 besloten de medewerking van de mi nisters van Justitie en van Landbouw in te roepen om een wijziging van de Pachtwet te verkrijgen. Daarmee kan worden voorkomen, dat het voorkeurs recht van de pachter bij verkoop van het gepachte bedrijf wordt ontdoken. Het voorkeursrecht van de pachter geldt o.a. niet ingeval van openbare verkoop op rechterlijk bevel, aange vraagd door een of meer van de erfge namen, in het kader van een boedel scheiding of opheffing van een ge meenschappelijke eigendom van land bouwgronden. ZANDPAD 32 lUIDDELHARNIS STAD AAN T HARINGVLIET Opbrengst collecte. De collecte ten bate van het Prinses Beatrixfonds heeft 'opgebracht f 497,75. Wij danken allen die er aan hebben meegewerkt voor dit mooie bedrag. VOOR BETER NAAR DE MIDDELHRPNIS-TEL:2328 Kees Appel, mede eigenaar van gara ge Centrum te Ouddorp is dinsdagmid dag een hele tijd bezig geweest met het opvissen van sappige worsten uit een sloot langs de Provinciale weg bij de z.g. „Kruisse". De worst, zijden gerookt spek, en an dere vleeswaren waren daar terecht ge komen toen een Volkswagenbusje van Schop's vlees- en conservenfabriek N.V. te Rotterdam met volle vaart in de sloot belandde. Aan het begin vah de bocht was de wagen al in de linker berm terecht gekomen met het gevolg dat hij op de kop in de watering te recht kwam. De wagen moet als totall- loss worden beschouwd; van de beide inzittenden beiden uit Rotterdam, werd één met rugklachten voor onderzoek naar het ziekenhuis vervoerd. De in houd van de wagen lag her en der in de sloot verspreid.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 1