Mmaat van theologie of anthropologie? Huize „Sjaloom" te Middelhamis lieeft haar eerste hewoners F^.C.KQRTENEGsZOON Toogdag 450 jaar reformatie fAeditatie t De heer M. H. Koese plotseling overleden Burg. Schakel spreekt over Zuid-flfrika Yissersver. Goedereede en Ouddorp hezochten Bronsmotorenfabriek J. KEUVELAflR Luie postbode berecht Vrijdag 20 oktober 1967 No. 3630 CHR. STREHIKBLAD OP GEREFORMEEIÏUDE GRONDSLAG VOOR DE ZJÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ETLANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond n Gemakkelijke fauteuil is een onimsbaar meubel Vele modellen in De grote winst. Uw wagen kan lang meeJ t Geef haar dan ook de kans. 1 Tank MobübenzinieZ Tank Mobübenzinie t MOBELSTATION I „De Ronde Boom'' X t S. V. d. Valk t Zondassdienst artsen FraKmanileii en Frmtbakies Fruiteentral^' PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDEJLHABNIS Kedactie en advertenties: Kantoor Liangeweg 13, Sommelsdllk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TeL 202S Giro 187030 ABONNEMENTSPRIJS f 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPBIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Alvorens dit onderwerp te gaan be- landelen zouden we onze lezers, die ds de schrik te pakken hebben van j{ titel en subiet besluiten het stuk aar over te slaan vanwege het feit, jt deze titel vrijwel geheel uit vreem- ij{ woorden bestaat, dringend willen verzoeken dit niet te doen. We zagen •een kans het opschrift in zuiver Ne- Jerlands te formuleren, omdat het dan veel langer geworden was en een i vanzelfsprekend zo kort mogelijk oet zijn. Het onderwerp, dat we hier ansnijden, is zeer belangrijk en we jllen graag beloven de vreemde woor- die we moeten gebioiiken, te zul- en vertalen. We kurmen begrijpen, dat onze lezers uitgezonderd de predikanten onder en en de „leken", die enigermate op dit (ebied thuis zijn er geen idee van ebben, waarover het in dit artikel zal n. Laten we daarom beginnen de "ormulering ervan uiteen te zetten. De rm primaat betekent in dit geval „op- jergezag" of „eerste plaats". Het woord llicologie wil in het algerneen zeggen godgeleerdheid", maar hier is het in -jere zin gebruikt n.l. „de leer van d". En antropologie betekent hier „de eer van de mens" als religieus wezen. t de afleiding betreft: primaat komt het Latijnse „primatus" d.w.z. de ersterang, theologie van het Grieks theos" d.i. God en „logos" d.i. leer, envijl. in antropologie het Griekse oord „anthroopos" zit, dat mens bete- ent. De algemene theologie is in een mtal onderdelen gesplitst en daarbij ook de antropologie. Het vyordt nu al wat duidelijker, maar e zijn er nog niet helemaal. We be- 'jpen nu dat het gaat over de vraag f de eerste plaats of het sterkste ac- ent toekomt aan de leer van God of n die van de mens. Daarop zal ieder- 1 antwoorden: natuurlijk aan die van d. Maar dat schijnt toch in de prak- ijk niet zo vanzelfsprekend te zijn, ant het is de laatste jaren bij zeer ve il gewoonte geworden om de antropo- in de praktijk van het leven te 'oen prevaleren voorrang te geven boven de theologie. Eigenlijk zeggen het wel wat al te formeel. We kun- en het beter zo uitdrukken: er is een eiging in brede kringen, met name in e van de politiek, om de intermense- ïke verhoudingen op een hoger plan te laatsen dan de verhouding tussen God n mens. Nu zijn we eindelijk, waar we heen llen. Prof. dr. J. P. van Itterzon, de kende hoogleraar in Utrecht in de gische faculteit, heeft onlangs op 'e jaarvergadering van de Confessie- ele Vereniging in een rede dit onder- erp ter sprake gebracht. Hij had het aarin over de nieuwerwetse prediking an „de medemenselijkheid". Deze term een uitvinding van de laatste tijd. en zal ze in Groot-Van Dale tever- zoeken. Van het woord „mede- ens" heeft men een nieuw zelfstandig "amwoord afgeleid: medemenselij k- id, dat men zou kunnen „vertalen" et naastenliefde. We menen, dat het e leldslieden van de Generale Synode er Hervormde Kerk waren, die ermee egonnen zijn, maar de term is in brede ing, vooral in die der politici, over- enomen. Hoe komt het, dat dit woord zo'n in- gevonden heeft? Omdat in onze id meer gedacht wordt in het horizon- Ie dan in het verticale vlak, anders ezegd: ook de godsdienstige mens rodt zich dikwijls meer bezig met zijn aste dan met God. Men weet wel, dat ezus gezegd heeft: heb God lief boven "es en uw naaste als uzelf, maar in de faktijk van het leven wordt door me- n het accent eenzijdig gelegd op de e. Dit hangt o.a. samen met de Senzin, die velen tegenwoordig heb- 1 in de dogmatiek. We geven gaarne dat er voorheen en in sommige ngen nóg wel meer is gedogmati- ■fd dan voor een echt leven in de eze des Heeren nodig en nuttig is, 83r thans is het zo, dat de theologie toede kringen van minder belang ordt geacht en de ethiek ten troon ordt verheven. Om met prof. Van It- fzon te spreken (in dezelfde rede)„de laats der godgeleerdheid wordt thans Senomen door de leer van de religieu- of sociaal-voelende mens". Wij zijn het met deze constatering de professor hart^ondig eens. Wie "ze artikelen volgt, die weet dat wij al eermalen hebben gewezen op het feit, zowel door vele theologen als door 'ttieeste politici weinig belangstelling "fdt getoond voor de grote principia. Opdat ik Christus moge gewinnen. (FiUpp. 3 8b), Als wij Paulus niet uit andere plaat sen van de Schrift kenden, zouden wij denken te doen te hebben met een man die slechts zijn eerste wankele stappen gezet had op de weg des levens. Niets is minder waar. Het is geen klein geloof dat hem zo doet spreken. Het is ook niet de grote vrees van het vaak zo twijfelend hart, Hem nog een maal te zullen missen. De apostel spreekt zo omdat het gewinnen van Christus voor hem geen éénmaal en voor altijd volbrachte daad is. Nee, zo als hij één maal Christus gewinnen mocht, zo wenst hij Hem dagelijks te wiimen. Hij wenste dagelijks zijn gerechtigheden als schade en drek te achten (vers 8a). Dit te willen en te begeren is het leven des geloofs in beoefening. Dat is de begeerte van het zwakke toevluchtnemende geloof, maar even zeer van het meest bevestigde en ver zekerde geloof. Christus te mogen ge winnen. Die begeerte wordt niet vol maakt vervuld voordat het geloof ver anderd wordt in aanschouwen. Paulus was bedreven door Gods Geest in die geestelijke koophandel. Hij had al zijn voorrechten als jood, zoals besnijdenis, afstamming van Is raël, kennis der wet als Parizeer, ijve rende voor de Heere in de vervolging der gemeente, naar de rechtvaardigheid die uit de wet is onberispelijk, verhan deld voor de kennis van Christus. En het was bij Paulus niet zo als bij ons als wij onze lieve guldens uittelen voor iets begeerlijks. Dan zien wij met een zekere smart ons geld in de beurs van een ander glij den om het begeerde goed te kunnen bemachtigen. Maar Paulus had het be zit van al zijn deugden geacht als schade en drek. Het was hem vroeger tot een groot bezit geweest dat hij aan de hemelpoort dacht te kunnen inruilen voor het eeuwig zalig leven. Maar Gods Geest heeft hem doen zien dat al zijn gerechtigheden een wegwerpelijk kleed waren. Maar ook heeft diezelfde Geest hem de schatten doen kennen die in Christus zijn. Ja, Christus met al Zijn rijkdommen zijn hem ontdekt. En nu zijn al zijn vorige deugden hem (om met Augustinus te spreken) tot blinkende zonden gewor den. Ja, hij heeft ze gezien als schade lijk en zeer gevaarlijk. Nu heeft hij ze met blijdschap van zich geworpen en is Christus hem tot een schat gewor den, zo, groot, zo zielsverrukkend, zo alles overtreffend dat hij nog steeds bezig is om Christus te mogen gewin nen. Paulus verstond het dat hij nog maar het uiterste der zaak aanschouwd had. Maar als nu die openbaring van Christus in hem reeds zo'n onuitspre kelijke vreugde gaf, dat hij graag alle vroegere schatten daarvoor overhad, wat moest het dan zijn om geheel in Hem gevonden te mogen worden. Chris tus in het Evangelie geopenbaard en in het hart geboren is de bron van alle troost en vrede. Van het ogenblik dat Paulus deze Christus had leren kennen was zijn leven van Hem vervuld. Zoals Paulus moeten wij ook allen éénmaal Christus gewinnen. En dit is een vast kenmerk: die Hem gewonnen heeft zal maar één hoofddoel meer hebben, namelijk „Opdat ik Hem moge gewinnen". Ach zondaar, waarom weegt gij nog steeds geld uit voor hetgeen geen brood is. Alles buiten Christus laat u leeg en arm. Uw geld ontvalt u menigmaal reeds vóór u gaat sterven. Uw vrienden kunnen niet verder mee dan uw doods bed. Menigmaal verlaten ze u reeds vóór die tijd. Hoevelen zijn er niet die in hun jonge jaren volop vrienden en vriendinnen gehad hebben, met wie ze samen wereld gediend hebben maar die, als zij ouder worden alleen gela ten worden. De wereld verlaat u dik wijls reeds vóór dat u hem verlaat. Uw wettische vroomheid voor God moge u hier een gedaante van Godzaligheid ge ven, u kunt er de smalle hemelpoort niet mee door. Maar hier is nu een man die alles met blijdschap wegwerpt en overgeeft om Christus te mogen ge winnen. O, het is toch zo'n verlichting van de zonden losgemaakt te worden, maar ook van de eigen-gerechtigheid bevrijd te wprden. Heus, dat is niet een moeizaam verlaten van hetgeen u lief is of een tegen wil en dank afstaan van iets wat u niet missen wil. Maar als u dat licht van het Evangelie gezien hebt en de glans van Jezus, de Naza- rener, uw eigen werken heeft verbrand, krijgt u een rijkdom die nooit meer vergaat. Die Hem van harte zoekt draagt het kenmerk in zich van God gevonden te zijn. Het geloof leert twee dingen: van onszelf afzien en op Chris tus zien. Dit is het begin, midden en einde van het geloof. Wij hebben in onze strijd maar één hoop, dat is Christus. Wij hebben te gen onze vijanden maar één weder woord, dat is Christus. Wij hebben te gen al de vloeken van Gods heilige wet, tegen al de beschuldigers, tegen al het gevoel onzer verdorvenheid, tegen alle moeite en verdriet dat ons hier om onze zonden overkomt, maar één ant woord: Christus en Die gekruist. Maar wat is het een voorrecht dat nu juist datgene wat ons hier dierbaar wordt, namelijk Christus en Zijn gerechtig heid, ook juist de weg is tot de ge meenschap met God. Lezer, het waar geloof kan niet rus ten in hetgeen éénmaal geschonken is. Onze dagelijkse zonden, onze gedurige ellende en ons onderworpen zijn aan een lichaam der zonden, doen ons, wil len wij wèl leven, gedurig reikhalzen om Christus te mogen gewinnen. Laten wij ons dan beproeven of dit ook ons leven is, en zo ja, laat onze wandel dan in de hemelen zijn waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, na melijk de Heere Jezus Christus. Daar hebben de martelaren reeds van ge zongen: „U Christus onzen Heer, hekleed met majesteit^ U 's Vaders een'gen Zoon, zij lof in eeuwigheid. Het mensdom lag in schuld en vloek voor God verloren. Gij werd den mens tot heil, uit ene maagd geboren. Gij hebt aan 't kruis voor ons den dood zijn macht ontnomen, 7,0 baandet G' ons dan weg om weer tot God te komen." Vlaardingen. L. Huisman. 4 waarvoor vroeger zo intensief gestreden werd we denken aan het overheids gezag, dat uit God is, aan de handha ving van de christelijke grondslagen van ons volksleven, aan de bestrijding van schandelijke uitwassen op zedelijk ge bied, aan de vergiftiging van de volks- ziel door de aanbidding van de sex, aan de schaamteloze uitzendingen van de televisie enz. enz. maar des te meer voor wat men de sociale vraagstukken noemt. Hoewel we leven in een wel vaartsstaat, waarin nog slechts een klein deel van ons volk onder de be jaarden, invaliden enz. sociale hulp no dig heeft, die via de A.O.W. en niet te vergeten de Bijstandswet (die op vele plaatsen met gulle hand „bijstaat") goed sociaal verzorgd worden, doet zich het merkwaardige feit voor, dat de politiek tegenwoordig een overheersend sociaal aspect heeft. Men maakt hoewel het helemaal niet nodig is van het socia le een afgod. De godsdienst is bij velen mensendienst geworden. De politieke partijen beconcurreren elkaar fel in een wedloop in de socialerigheid. Geld speelt daarbij absoluut geen rol meer. De belastingbetaler zorgt wel voor de financiën om al die elkaar overtroeven de groepen gelegenheid te geven te la ten zien hoe groot hun „medemenselijk heid" wel is. En dat doen tegenwoordig heus niet alleen de socialisten. De so ciale „progressiviteit" vindt mén thans even sterk bij de roomsen en de anti revolutionairen. De opleiding aan de universiteiten (Nijmegen, de V.U. en de Gemeentelijke van Amsterdam) is daarop ook zeer van invloed. De P.v.d. A. heeft als socialistische partij haar beste tijd gehad, maar de geest van het socialisme heeft; de christelijke partij en zodanig geïnfecteerd, dat ze er prak tisch niet meer voor onderdoen. Nu in eigen land het sociale vraag stuk wel zo ongeveer is opgelost, gaat de „medemenselijkheid" een ander ob ject zoeken: de ontwikkelingshulp aan de achtergebleven gebieden in de we reld. Wij zijn daar uiteraard in principe helemaal niet tegen. Ook de verre, ge kleurde volken zijn onze naasten. Maar men is daar steeds meer een soort politieke cultus (eredienst). De be dragen, die naar de z.g. ontwikkelings landen gaan, worden elk jaar hoger. Een groot deel ervan komt niet terecht waar het bedoeld is. Op aandrang van vrijwel alle par tijen heeft de regering de begrotings post voor 1968 met 75 miljoen moeten verhogen tot 525 m., dus meer dan een half miljard! En dat terwijl ons staats- budget een tekort vertoont van drie miljard! Men wil het opvoeren tot l"/o van het nat. inkomen en sommigen spreken al van 2''/o. Dat zou dus resp. 800 en 1600 miljoen worden. Als de politici het uit hun eigen zak moesten betalen, zouden ze vermoedelijk niet zo „sociaal" zijn. De- naastenliefde is een gebod van MIDDELHARNIS De gemeente Middelhamis is ge schokt door het zeer plotseling overlij den van de heer Marinus Hendrik Koe- se. Dinsdagavond overleed hij in de leeftijd van 49 jaar nadat hij als trai ner op het voetbalveld Concordia een ploeg had getraind. Dhr. Koese, land bouwer van beroep, werd in de ge meenschap algemeen geacht, hij be kleedde tal van bestuursfuncties en was vanaf 1959 tot aan de Gem. herinde ling op 1 jan. 1966 raadslid voor de V.V.D.. De overledene was gehuwd en heeft twee zoons. De teraardebestelling zal a.s. zaterdagmiddag om 2.00 uur op de alg. begraafplaats te Middelhamis plaats hebben. Van zaterdag 21 oktober v.m. 12 uur t.m. maandag 23 oktober v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Dienst heeft dokter Bakker, telef. 2710, Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant: Dienst heeft dokter Huisman, telef. 01877-412, Melissant. Oostflakkee: Dienst heeft dokter Voogd, tel. 01874- 259, Oude Tonge en dokter Buth, tel. 01871-306, Den Bommel. DIENST WIJKVERPLEEGSTER Melissant-Dirksland-Herkingen: Van vrijdagavond 6 uur tot maandag ochtend 8 uur Zr. Gorissen. Onwaardse- dijk, 2 B, Dirksland, tel, 846. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft dierenarts Wagner, tel. 01877-281, Dirksland. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 22 okt. hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips- land en Oud Vossemeer dienst dokter DuinKer, tel. 01660-500 of 458, Tholen en dokter Menger tel. 01677-500, St. Phi- lipsland. Beanen is wat anders dan uitba lanceren. Wij hebben de enige originele Beanbrug op Flakkee. Kost guldens maar spaart tien tjes! GARAGE KNöPS - Sommelsdük (voor gebruikte wagens: speciaal Vrijdagsavonds) Christus. Maar het eerste en voor de individuele mens voornaamste is de liefde tot God en de dienst van God. Men keert ze nu om. De theologie in teresseert velen niet meer. Een christe- Ujk getint humanisme heeft zich mees ter gemaakt van onze zo progressieve politici. Zo ziet men, dat ook dit pro bleem een principiële achtergrond heeft. VOOR BETER NA/)R DE MIDDELHnRNIS-TEi.:232S MIDDELHARNIS Op D.V. donderdag 26 okt. hoopt voor de Afd. Goeree en Overflakkee van de P.C.O.V. te spreken de edelachtb. heer Burg. M. W. Schakel over Mijn reis door Z. Afrika. De vergadering wordt gehouden in de Chr. V.G.L.O. school en begint om 7.30 uur. Daar de problematiek van Z. Afrika de belangstelling van velen geniet en zeer verschillend wordt benaderd, is iedere belangstellende van harte wel kom. Speciaal in het opmaken van B. d. VEER relefooD 28S2 Wotdyk 36 MIDDELHARNIS Een 60-tal leden van de Vissersver enigingen van Goedereede en Ouddorp hebben op 14 oktober j.l. gezamenlijk een bezoek aan de N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek te Appingedam gebracht. Na een onderbreking van de reis in Staphorst arriveerden de leden, waar van verschillende in gezelschap van hun echtgenoten, tegen het middaguur in Hotel „Ekenstein", waar zij namens het bedrijf werden begroet door de heer Fr. J. M. van Erp. Na een lezing met lichtbeelden door de directeur van het bedrijf, de heer Ir. J. H. Kuiper, en een Groninger kof fietafel werd een bezoek aan het be drijf gebracht. De rondleiding door het bedrijf stond •onder leiding van gepensionneerden. De proefstand met een aantal draai ende motoren had vooral de grote in teresse van het gezelschap. Na een interessante discussie in Ho tel „Ekenstein" sprak de voorzitter van de Vissersvereniging Ouddorp, de heer A. C. Mierop, namens alls deelnemers woorden van dank voor dit aangebo den bedrijfsbezoek, waarna de terug reis onder leiding van de reisleider, de heer D. N. Dammers, weer werd aan vaard." Een eilandeiyke interkcrkeiyke me dewerking heeft de realisering van hui ze „Sjaloom" te Middelhamis door de Stichting voor Geesteiyke en Sociale zorg aan hulpbehoevenden op Goeree- Overflakkee mogelqk gemaakt. Sinds maandag lioudt de directrice Mej. Bax de deur voor haar tegenwoordige en aan staande „huisgenoten" gastvrq open. Huiae „Sjaloom" kan het best getypeerd worden als een gezinsvervangend tehuis waarin lichamelijk en geestelgk hulp behoevenden een liefdevolle en tech nisch betere begeleiding krygen. Zij worden als huisgenoten in een zo hui- selqk mogelijke sfeer opgenomen waar in ze zich vertrouwd en geborgen we ten. „Ons eiland is een stichting en daarmee een tak van christelijke barm hartigheid rijker" zegt ds. van Hens- bergen als voorzitter van de Stichting. Bestuur en directrice zien de toe komstvan „Sjaloom" met groot vertrou wen tegemoet. Maandag werden de eerste vijf huisgenoten opgenomen en verwacht wordt dat er spoedig meer deren zullen volgen totdat de capaciteit van 24 personen is volgemaakt. De be doeling is dat de op te nemen personen dagelijks arbeid verrichten in de Soc. Werkplaats Binnenhof. Bij haar komst in het nog rommelige „Sjalom" zag mej. Bax zich voor een overrompelende hoeveelheid werk ge plaatst waarbij haar ruime ervaring op dit terrein haar zeer te pas is gekomen. Op uitnodiging van het bestuur hebben wij dinsdag een kijkje genomen in het riante huis, uniek gelegen in het hart van de gemeenschap, aan de Langeweg te Middelhamis. Het huis wordt omge ven door een grote siertuin terwijl aan de achterzijde een flinke moestuin is. Architect Koole te Middelhamis heeft er met grote deskundigheid en inzicht een prachtig doeltreffend gebouw van gemaakt. Dageiyks program. Na gedane arbeid in het „Binnenhof" worden de bewoners van „Sjalom" met een busje thuis gebracht. Direct na bin nenkomst wassen ze zich in een ruim waslokaal met koud en warm water; in de kast een voor elk hangen zij hun werkkleren en trekken schone kle ren aan. De maaltijd wordt gezamenlijk ge bruikt, voor de mannen en vrouwen zijn naast het ayondverblijf twee gezellige eetkamers. De recreatieruimte is bij zonder smaakvol ingericht met nieuw meubilair. Er is een nog bescheiden bibliotheek, een piano voor gezellige muziek en zangbegeleiding en mej. Bax houdt haar mensen met handwerken, vlechtwerk e.d. bezig. In de weekends wordt eveneens voor ontspanning ook buitenshuis gezorgd. De slaapvertrekken, alle driepersoons kamers zijn op de bovenverdiepingen. Boven de bedden is een plank voor het plaatsen van eigen bezittingen en naast het bed staat een nachtkastje terwijl er voor elk een ruime hangkast is. Elke kamer is voorzien van centrale ver warming en koud en warm stromend water. Verdere plannen. De vereniging voor Christelijk Bui tengewoon Lager Onderwijs voor Goe- ree-Overflakkee komt de eer toe de initiatiefneemster van de idee te zijn geweest. Uit deze Ver. is de Stichting voor Geestelijke en Sociale Zorg aan hulpbehoevenden voortgekomen. De Stichting heeft nog meerdere plannen tot uitbreiding van haar dienend werk op het programma staan. De voorzie ningen zullen zover worden uitgestrekt dat een bewoner van „Sjaloom" zijn te huis nooit meer hoeft te verlaten. Hij kan zijn leven lang van een goede ver zorging verzekerd zijn. Nog plaats. Het tehuis is vooralsnog enkel toe gankelijk voor mensen van Goeree- Overflakkee. Zou men niet aan het aan tal van 24 komen dan zullen e.v. men sen van buiten Flakkee worden aange trokken. Het bestuur en directrice hebben be grip voor de bij de Flakkeeënaars nog aanwezige schroom zich voor het tehuis te melden. Een soortgelijke situatie deed zich voor bij de totstandkoming van het Rusthuis. Aanvankelijk waren daar 4 aanmeldingen terwijl er nu een lange wachtlijst is. Echter zijn er tal van gevallen waarin gezinnen en ouders te zwaar belast worden door de voort durende zorg aan een gezinslid die zich in „Sjaloom" misschien uitstekend zou kunnen aanpassen. Voor ouders zal het een bevrijding zijn te weten dat hun kind een goed tehuis heeft nu en wan neer hij of zij alleen zal komen te staan. Geïnteresseerden, ook zij die de stap nog niet durven nemen kunnen contact opnemen met mej. Bax die geleerd door een ruime ervaring de beste raad kan geven. ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS De Arnhemse politierechter heeft woensdag middag een voormalige post bode uit Nijmegen, die voor anderen bestemde post bij zichzelf .bezorgde' tot veertien dagen voorwaardelijke gevan genisstraf en 75 gulden boete veroor deeld. De besteller bleek niet uit winstbejag maar uit luiheid te hebben gehandeld. Hij had er eenvoudig geen zin in gehad, om ervoor te zorgen, dat stukken, die hij soms. aantrof en die niet voor zijn wijk waarin hij dienst deed bestemd waren op de juiste plaats terecht kwa men. In het huis van de verdachte stapelde de niet afgeleverde correspondentie zich hoe langer hoe meer op. Voor zaterdag 28 oktober a.s. is er door de Stichting In De Rechte Straat een landelijke toogdag georganiseerd ter herdenking van het feit, dat de re formatie zich 450 jaar geleden baan brak. Deze samenkomst wordt gehouden in de Buitensociëteit te Zwolle. Aanvang van de morgensamenkomst 10.30 uur; aanvang van de middagsamenkomst 2 uur. Als hoofdsprekers treden op: Dr. N. J. Horrmies met het onderwerp „Cal- vijn, de brug tussen Reformatie en Ro me?" en ds. H. J. Heggpr met het on derwerp „de Reformatie, nog steeds een heilzame breuk met Rome?". Ex-priester J. Frocheur zal een ge tuigenis geven. Verder wordt meegewerkt door ds. A. Hilbers, ds. L. Huisman, ds. Th. Rutters en ds. J. Ytsma. Het geheel staat onder leiding van ds. J. A. Hamers, voorzitter van ge noemde Stichting. Het evangelisatiekoor van de chr. geref. kerk te Zwolle o.l.v. de heer Bert Kunnen zal enkele liederen zingen, terwijl de trompettist, de heer T. Nico- lai, ook medewerkt. Men verwacht veel belangstelling uit het gehele land. „Zo min de wasvrouw er zich aan stoort of het linnen geheel of half vuil is, maar het vuile goed bij bndervin~ ding kent en het in het water werpt, er loog en zeep bij doet om alle vlekken weg te nemen, zo min stoort God er zich aan als Hij een zondaar wil reini gen, of hij van alle kanten door en door bezoedeld is. Hij ziet al de vuilig heid niet aan, maar werpt de zondaar in het water Zijner genade; Hij gei- Oruikt ook Zijn loog en zeep, om de kinderen van Levi van al hun vuilig heid te reinigen." Dr. H. F. KOHLBRüGGE

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 1