Mmaat van
theologie of
anthropologie?
Huize „Sjaloom" te Middelhamis
lieeft haar eerste hewoners
F^.C.KQRTENEGsZOON
Toogdag 450 jaar
reformatie
fAeditatie
t
De heer M. H. Koese
plotseling overleden
Burg. Schakel spreekt
over Zuid-flfrika
Yissersver. Goedereede
en Ouddorp hezochten
Bronsmotorenfabriek
J. KEUVELAflR
Luie postbode berecht
Vrijdag 20 oktober 1967
No. 3630
CHR. STREHIKBLAD OP GEREFORMEEIÏUDE GRONDSLAG
VOOR DE ZJÜID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ETLANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
n Gemakkelijke
fauteuil
is een onimsbaar meubel
Vele modellen in
De grote winst.
Uw wagen kan lang meeJ
t Geef haar dan ook de kans.
1 Tank MobübenzinieZ
Tank Mobübenzinie
t MOBELSTATION
I „De Ronde Boom'' X
t S. V. d. Valk t
Zondassdienst artsen
FraKmanileii en Frmtbakies
Fruiteentral^'
PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDEJLHABNIS
Kedactie en advertenties: Kantoor Liangeweg 13, Sommelsdllk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TeL 202S Giro 187030
ABONNEMENTSPRIJS f 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPBIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Alvorens dit onderwerp te gaan be-
landelen zouden we onze lezers, die
ds de schrik te pakken hebben van
j{ titel en subiet besluiten het stuk
aar over te slaan vanwege het feit,
jt deze titel vrijwel geheel uit vreem-
ij{ woorden bestaat, dringend willen
verzoeken dit niet te doen. We zagen
•een kans het opschrift in zuiver Ne-
Jerlands te formuleren, omdat het dan
veel langer geworden was en een
i vanzelfsprekend zo kort mogelijk
oet zijn. Het onderwerp, dat we hier
ansnijden, is zeer belangrijk en we
jllen graag beloven de vreemde woor-
die we moeten gebioiiken, te zul-
en vertalen.
We kurmen begrijpen, dat onze lezers
uitgezonderd de predikanten onder
en en de „leken", die enigermate op dit
(ebied thuis zijn er geen idee van
ebben, waarover het in dit artikel zal
n. Laten we daarom beginnen de
"ormulering ervan uiteen te zetten. De
rm primaat betekent in dit geval „op-
jergezag" of „eerste plaats". Het woord
llicologie wil in het algerneen zeggen
godgeleerdheid", maar hier is het in
-jere zin gebruikt n.l. „de leer van
d". En antropologie betekent hier „de
eer van de mens" als religieus wezen.
t de afleiding betreft: primaat komt
het Latijnse „primatus" d.w.z. de
ersterang, theologie van het Grieks
theos" d.i. God en „logos" d.i. leer,
envijl. in antropologie het Griekse
oord „anthroopos" zit, dat mens bete-
ent. De algemene theologie is in een
mtal onderdelen gesplitst en daarbij
ook de antropologie.
Het vyordt nu al wat duidelijker, maar
e zijn er nog niet helemaal. We be-
'jpen nu dat het gaat over de vraag
f de eerste plaats of het sterkste ac-
ent toekomt aan de leer van God of
n die van de mens. Daarop zal ieder-
1 antwoorden: natuurlijk aan die van
d. Maar dat schijnt toch in de prak-
ijk niet zo vanzelfsprekend te zijn,
ant het is de laatste jaren bij zeer ve
il gewoonte geworden om de antropo-
in de praktijk van het leven te
'oen prevaleren voorrang te geven
boven de theologie. Eigenlijk zeggen
het wel wat al te formeel. We kun-
en het beter zo uitdrukken: er is een
eiging in brede kringen, met name in
e van de politiek, om de intermense-
ïke verhoudingen op een hoger plan te
laatsen dan de verhouding tussen God
n mens.
Nu zijn we eindelijk, waar we heen
llen. Prof. dr. J. P. van Itterzon, de
kende hoogleraar in Utrecht in de
gische faculteit, heeft onlangs op
'e jaarvergadering van de Confessie-
ele Vereniging in een rede dit onder-
erp ter sprake gebracht. Hij had het
aarin over de nieuwerwetse prediking
an „de medemenselijkheid". Deze term
een uitvinding van de laatste tijd.
en zal ze in Groot-Van Dale tever-
zoeken. Van het woord „mede-
ens" heeft men een nieuw zelfstandig
"amwoord afgeleid: medemenselij k-
id, dat men zou kunnen „vertalen"
et naastenliefde. We menen, dat het
e leldslieden van de Generale Synode
er Hervormde Kerk waren, die ermee
egonnen zijn, maar de term is in brede
ing, vooral in die der politici, over-
enomen.
Hoe komt het, dat dit woord zo'n in-
gevonden heeft? Omdat in onze
id meer gedacht wordt in het horizon-
Ie dan in het verticale vlak, anders
ezegd: ook de godsdienstige mens
rodt zich dikwijls meer bezig met zijn
aste dan met God. Men weet wel, dat
ezus gezegd heeft: heb God lief boven
"es en uw naaste als uzelf, maar in de
faktijk van het leven wordt door me-
n het accent eenzijdig gelegd op de
e. Dit hangt o.a. samen met de
Senzin, die velen tegenwoordig heb-
1 in de dogmatiek. We geven gaarne
dat er voorheen en in sommige
ngen nóg wel meer is gedogmati-
■fd dan voor een echt leven in de
eze des Heeren nodig en nuttig is,
83r thans is het zo, dat de theologie
toede kringen van minder belang
ordt geacht en de ethiek ten troon
ordt verheven. Om met prof. Van It-
fzon te spreken (in dezelfde rede)„de
laats der godgeleerdheid wordt thans
Senomen door de leer van de religieu-
of sociaal-voelende mens".
Wij zijn het met deze constatering
de professor hart^ondig eens. Wie
"ze artikelen volgt, die weet dat wij al
eermalen hebben gewezen op het feit,
zowel door vele theologen als door
'ttieeste politici weinig belangstelling
"fdt getoond voor de grote principia.
Opdat ik Christus moge gewinnen.
(FiUpp. 3 8b),
Als wij Paulus niet uit andere plaat
sen van de Schrift kenden, zouden wij
denken te doen te hebben met een man
die slechts zijn eerste wankele stappen
gezet had op de weg des levens.
Niets is minder waar. Het is geen
klein geloof dat hem zo doet spreken.
Het is ook niet de grote vrees van het
vaak zo twijfelend hart, Hem nog een
maal te zullen missen. De apostel spreekt
zo omdat het gewinnen van Christus
voor hem geen éénmaal en voor altijd
volbrachte daad is. Nee, zo als hij één
maal Christus gewinnen mocht, zo
wenst hij Hem dagelijks te wiimen. Hij
wenste dagelijks zijn gerechtigheden als
schade en drek te achten (vers 8a). Dit
te willen en te begeren is het leven des
geloofs in beoefening.
Dat is de begeerte van het zwakke
toevluchtnemende geloof, maar even
zeer van het meest bevestigde en ver
zekerde geloof. Christus te mogen ge
winnen. Die begeerte wordt niet vol
maakt vervuld voordat het geloof ver
anderd wordt in aanschouwen.
Paulus was bedreven door Gods
Geest in die geestelijke koophandel.
Hij had al zijn voorrechten als jood,
zoals besnijdenis, afstamming van Is
raël, kennis der wet als Parizeer, ijve
rende voor de Heere in de vervolging
der gemeente, naar de rechtvaardigheid
die uit de wet is onberispelijk, verhan
deld voor de kennis van Christus. En
het was bij Paulus niet zo als bij ons
als wij onze lieve guldens uittelen voor
iets begeerlijks.
Dan zien wij met een zekere smart
ons geld in de beurs van een ander glij
den om het begeerde goed te kunnen
bemachtigen. Maar Paulus had het be
zit van al zijn deugden geacht als
schade en drek. Het was hem vroeger
tot een groot bezit geweest dat hij aan
de hemelpoort dacht te kunnen inruilen
voor het eeuwig zalig leven.
Maar Gods Geest heeft hem doen
zien dat al zijn gerechtigheden een
wegwerpelijk kleed waren. Maar ook
heeft diezelfde Geest hem de schatten
doen kennen die in Christus zijn. Ja,
Christus met al Zijn rijkdommen zijn
hem ontdekt. En nu zijn al zijn vorige
deugden hem (om met Augustinus te
spreken) tot blinkende zonden gewor
den. Ja, hij heeft ze gezien als schade
lijk en zeer gevaarlijk. Nu heeft hij ze
met blijdschap van zich geworpen en
is Christus hem tot een schat gewor
den, zo, groot, zo zielsverrukkend, zo
alles overtreffend dat hij nog steeds
bezig is om Christus te mogen gewin
nen. Paulus verstond het dat hij nog
maar het uiterste der zaak aanschouwd
had. Maar als nu die openbaring van
Christus in hem reeds zo'n onuitspre
kelijke vreugde gaf, dat hij graag alle
vroegere schatten daarvoor overhad,
wat moest het dan zijn om geheel in
Hem gevonden te mogen worden. Chris
tus in het Evangelie geopenbaard en in
het hart geboren is de bron van alle
troost en vrede. Van het ogenblik dat
Paulus deze Christus had leren kennen
was zijn leven van Hem vervuld.
Zoals Paulus moeten wij ook allen
éénmaal Christus gewinnen. En dit is
een vast kenmerk: die Hem gewonnen
heeft zal maar één hoofddoel meer
hebben, namelijk „Opdat ik Hem moge
gewinnen".
Ach zondaar, waarom weegt gij nog
steeds geld uit voor hetgeen geen brood
is. Alles buiten Christus laat u leeg en
arm. Uw geld ontvalt u menigmaal reeds
vóór u gaat sterven. Uw vrienden
kunnen niet verder mee dan uw doods
bed. Menigmaal verlaten ze u reeds
vóór die tijd. Hoevelen zijn er niet die
in hun jonge jaren volop vrienden en
vriendinnen gehad hebben, met wie ze
samen wereld gediend hebben maar
die, als zij ouder worden alleen gela
ten worden. De wereld verlaat u dik
wijls reeds vóór dat u hem verlaat. Uw
wettische vroomheid voor God moge u
hier een gedaante van Godzaligheid ge
ven, u kunt er de smalle hemelpoort
niet mee door. Maar hier is nu een man
die alles met blijdschap wegwerpt en
overgeeft om Christus te mogen ge
winnen. O, het is toch zo'n verlichting
van de zonden losgemaakt te worden,
maar ook van de eigen-gerechtigheid
bevrijd te wprden. Heus, dat is niet een
moeizaam verlaten van hetgeen u lief
is of een tegen wil en dank afstaan
van iets wat u niet missen wil. Maar
als u dat licht van het Evangelie gezien
hebt en de glans van Jezus, de Naza-
rener, uw eigen werken heeft verbrand,
krijgt u een rijkdom die nooit meer
vergaat. Die Hem van harte zoekt
draagt het kenmerk in zich van God
gevonden te zijn. Het geloof leert twee
dingen: van onszelf afzien en op Chris
tus zien. Dit is het begin, midden en
einde van het geloof.
Wij hebben in onze strijd maar één
hoop, dat is Christus. Wij hebben te
gen onze vijanden maar één weder
woord, dat is Christus. Wij hebben te
gen al de vloeken van Gods heilige
wet, tegen al de beschuldigers, tegen al
het gevoel onzer verdorvenheid, tegen
alle moeite en verdriet dat ons hier om
onze zonden overkomt, maar één ant
woord: Christus en Die gekruist. Maar
wat is het een voorrecht dat nu juist
datgene wat ons hier dierbaar wordt,
namelijk Christus en Zijn gerechtig
heid, ook juist de weg is tot de ge
meenschap met God.
Lezer, het waar geloof kan niet rus
ten in hetgeen éénmaal geschonken is.
Onze dagelijkse zonden, onze gedurige
ellende en ons onderworpen zijn aan
een lichaam der zonden, doen ons, wil
len wij wèl leven, gedurig reikhalzen
om Christus te mogen gewinnen.
Laten wij ons dan beproeven of dit
ook ons leven is, en zo ja, laat onze
wandel dan in de hemelen zijn waaruit
wij ook de Zaligmaker verwachten, na
melijk de Heere Jezus Christus. Daar
hebben de martelaren reeds van ge
zongen:
„U Christus onzen Heer, hekleed met
majesteit^
U 's Vaders een'gen Zoon, zij lof in
eeuwigheid.
Het mensdom lag in schuld en vloek
voor God verloren.
Gij werd den mens tot heil, uit ene
maagd geboren.
Gij hebt aan 't kruis voor ons den
dood zijn macht ontnomen,
7,0 baandet G' ons dan weg om weer
tot God te komen."
Vlaardingen.
L. Huisman.
4
waarvoor vroeger zo intensief gestreden
werd we denken aan het overheids
gezag, dat uit God is, aan de handha
ving van de christelijke grondslagen van
ons volksleven, aan de bestrijding van
schandelijke uitwassen op zedelijk ge
bied, aan de vergiftiging van de volks-
ziel door de aanbidding van de sex, aan
de schaamteloze uitzendingen van de
televisie enz. enz. maar des te meer
voor wat men de sociale vraagstukken
noemt. Hoewel we leven in een wel
vaartsstaat, waarin nog slechts een
klein deel van ons volk onder de be
jaarden, invaliden enz. sociale hulp no
dig heeft, die via de A.O.W. en niet te
vergeten de Bijstandswet (die op vele
plaatsen met gulle hand „bijstaat") goed
sociaal verzorgd worden, doet zich het
merkwaardige feit voor, dat de politiek
tegenwoordig een overheersend sociaal
aspect heeft. Men maakt hoewel het
helemaal niet nodig is van het socia
le een afgod. De godsdienst is bij velen
mensendienst geworden. De politieke
partijen beconcurreren elkaar fel in een
wedloop in de socialerigheid. Geld
speelt daarbij absoluut geen rol meer.
De belastingbetaler zorgt wel voor de
financiën om al die elkaar overtroeven
de groepen gelegenheid te geven te la
ten zien hoe groot hun „medemenselijk
heid" wel is. En dat doen tegenwoordig
heus niet alleen de socialisten. De so
ciale „progressiviteit" vindt mén thans
even sterk bij de roomsen en de anti
revolutionairen. De opleiding aan de
universiteiten (Nijmegen, de V.U. en de
Gemeentelijke van Amsterdam) is
daarop ook zeer van invloed. De P.v.d.
A. heeft als socialistische partij haar
beste tijd gehad, maar de geest van het
socialisme heeft; de christelijke partij
en zodanig geïnfecteerd, dat ze er prak
tisch niet meer voor onderdoen.
Nu in eigen land het sociale vraag
stuk wel zo ongeveer is opgelost, gaat
de „medemenselijkheid" een ander ob
ject zoeken: de ontwikkelingshulp aan
de achtergebleven gebieden in de we
reld. Wij zijn daar uiteraard in principe
helemaal niet tegen. Ook de verre, ge
kleurde volken zijn onze naasten.
Maar men is daar steeds meer een
soort politieke cultus (eredienst). De be
dragen, die naar de z.g. ontwikkelings
landen gaan, worden elk jaar hoger. Een
groot deel ervan komt niet terecht waar
het bedoeld is.
Op aandrang van vrijwel alle par
tijen heeft de regering de begrotings
post voor 1968 met 75 miljoen moeten
verhogen tot 525 m., dus meer dan een
half miljard! En dat terwijl ons staats-
budget een tekort vertoont van drie
miljard! Men wil het opvoeren tot l"/o
van het nat. inkomen en sommigen
spreken al van 2''/o. Dat zou dus resp.
800 en 1600 miljoen worden. Als de
politici het uit hun eigen zak moesten
betalen, zouden ze vermoedelijk niet zo
„sociaal" zijn.
De- naastenliefde is een gebod van
MIDDELHARNIS
De gemeente Middelhamis is ge
schokt door het zeer plotseling overlij
den van de heer Marinus Hendrik Koe-
se. Dinsdagavond overleed hij in de
leeftijd van 49 jaar nadat hij als trai
ner op het voetbalveld Concordia een
ploeg had getraind. Dhr. Koese, land
bouwer van beroep, werd in de ge
meenschap algemeen geacht, hij be
kleedde tal van bestuursfuncties en was
vanaf 1959 tot aan de Gem. herinde
ling op 1 jan. 1966 raadslid voor de
V.V.D.. De overledene was gehuwd en
heeft twee zoons. De teraardebestelling
zal a.s. zaterdagmiddag om 2.00 uur op
de alg. begraafplaats te Middelhamis
plaats hebben.
Van zaterdag 21 oktober v.m. 12 uur
t.m. maandag 23 oktober v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter Bakker, telef.
2710, Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Dienst heeft dokter Huisman, telef.
01877-412, Melissant.
Oostflakkee:
Dienst heeft dokter Voogd, tel. 01874-
259, Oude Tonge en dokter Buth, tel.
01871-306, Den Bommel.
DIENST WIJKVERPLEEGSTER
Melissant-Dirksland-Herkingen:
Van vrijdagavond 6 uur tot maandag
ochtend 8 uur Zr. Gorissen. Onwaardse-
dijk, 2 B, Dirksland, tel, 846.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft dierenarts Wagner, tel.
01877-281, Dirksland.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 22 okt.
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips-
land en Oud Vossemeer dienst dokter
DuinKer, tel. 01660-500 of 458, Tholen en
dokter Menger tel. 01677-500, St. Phi-
lipsland.
Beanen is wat anders dan uitba
lanceren. Wij hebben de enige
originele Beanbrug op Flakkee.
Kost guldens maar spaart tien
tjes!
GARAGE KNöPS - Sommelsdük
(voor gebruikte wagens:
speciaal Vrijdagsavonds)
Christus. Maar het eerste en voor de
individuele mens voornaamste is de
liefde tot God en de dienst van God.
Men keert ze nu om. De theologie in
teresseert velen niet meer. Een christe-
Ujk getint humanisme heeft zich mees
ter gemaakt van onze zo progressieve
politici. Zo ziet men, dat ook dit pro
bleem een principiële achtergrond heeft.
VOOR BETER
NA/)R DE
MIDDELHnRNIS-TEi.:232S
MIDDELHARNIS
Op D.V. donderdag 26 okt. hoopt voor
de Afd. Goeree en Overflakkee van de
P.C.O.V. te spreken de edelachtb. heer
Burg. M. W. Schakel over Mijn reis
door Z. Afrika. De vergadering wordt
gehouden in de Chr. V.G.L.O. school
en begint om 7.30 uur.
Daar de problematiek van Z. Afrika
de belangstelling van velen geniet en
zeer verschillend wordt benaderd, is
iedere belangstellende van harte wel
kom.
Speciaal in het opmaken van
B. d. VEER
relefooD 28S2 Wotdyk 36
MIDDELHARNIS
Een 60-tal leden van de Vissersver
enigingen van Goedereede en Ouddorp
hebben op 14 oktober j.l. gezamenlijk
een bezoek aan de N.V. Appingedammer
Bronsmotorenfabriek te Appingedam
gebracht.
Na een onderbreking van de reis in
Staphorst arriveerden de leden, waar
van verschillende in gezelschap van
hun echtgenoten, tegen het middaguur
in Hotel „Ekenstein", waar zij namens
het bedrijf werden begroet door de
heer Fr. J. M. van Erp.
Na een lezing met lichtbeelden door
de directeur van het bedrijf, de heer
Ir. J. H. Kuiper, en een Groninger kof
fietafel werd een bezoek aan het be
drijf gebracht.
De rondleiding door het bedrijf stond
•onder leiding van gepensionneerden.
De proefstand met een aantal draai
ende motoren had vooral de grote in
teresse van het gezelschap.
Na een interessante discussie in Ho
tel „Ekenstein" sprak de voorzitter van
de Vissersvereniging Ouddorp, de heer
A. C. Mierop, namens alls deelnemers
woorden van dank voor dit aangebo
den bedrijfsbezoek, waarna de terug
reis onder leiding van de reisleider, de
heer D. N. Dammers, weer werd aan
vaard."
Een eilandeiyke interkcrkeiyke me
dewerking heeft de realisering van hui
ze „Sjaloom" te Middelhamis door de
Stichting voor Geesteiyke en Sociale
zorg aan hulpbehoevenden op Goeree-
Overflakkee mogelqk gemaakt. Sinds
maandag lioudt de directrice Mej. Bax de
deur voor haar tegenwoordige en aan
staande „huisgenoten" gastvrq open.
Huiae „Sjaloom" kan het best getypeerd
worden als een gezinsvervangend tehuis
waarin lichamelijk en geestelgk hulp
behoevenden een liefdevolle en tech
nisch betere begeleiding krygen. Zij
worden als huisgenoten in een zo hui-
selqk mogelijke sfeer opgenomen waar
in ze zich vertrouwd en geborgen we
ten. „Ons eiland is een stichting en
daarmee een tak van christelijke barm
hartigheid rijker" zegt ds. van Hens-
bergen als voorzitter van de Stichting.
Bestuur en directrice zien de toe
komstvan „Sjaloom" met groot vertrou
wen tegemoet. Maandag werden de
eerste vijf huisgenoten opgenomen en
verwacht wordt dat er spoedig meer
deren zullen volgen totdat de capaciteit
van 24 personen is volgemaakt. De be
doeling is dat de op te nemen personen
dagelijks arbeid verrichten in de Soc.
Werkplaats Binnenhof.
Bij haar komst in het nog rommelige
„Sjalom" zag mej. Bax zich voor een
overrompelende hoeveelheid werk ge
plaatst waarbij haar ruime ervaring op
dit terrein haar zeer te pas is gekomen.
Op uitnodiging van het bestuur hebben
wij dinsdag een kijkje genomen in het
riante huis, uniek gelegen in het hart
van de gemeenschap, aan de Langeweg
te Middelhamis. Het huis wordt omge
ven door een grote siertuin terwijl aan
de achterzijde een flinke moestuin is.
Architect Koole te Middelhamis heeft
er met grote deskundigheid en inzicht
een prachtig doeltreffend gebouw van
gemaakt.
Dageiyks program.
Na gedane arbeid in het „Binnenhof"
worden de bewoners van „Sjalom" met
een busje thuis gebracht. Direct na bin
nenkomst wassen ze zich in een ruim
waslokaal met koud en warm water;
in de kast een voor elk hangen zij
hun werkkleren en trekken schone kle
ren aan.
De maaltijd wordt gezamenlijk ge
bruikt, voor de mannen en vrouwen zijn
naast het ayondverblijf twee gezellige
eetkamers. De recreatieruimte is bij
zonder smaakvol ingericht met nieuw
meubilair. Er is een nog bescheiden
bibliotheek, een piano voor gezellige
muziek en zangbegeleiding en mej. Bax
houdt haar mensen met handwerken,
vlechtwerk e.d. bezig. In de weekends
wordt eveneens voor ontspanning
ook buitenshuis gezorgd.
De slaapvertrekken, alle driepersoons
kamers zijn op de bovenverdiepingen.
Boven de bedden is een plank voor het
plaatsen van eigen bezittingen en naast
het bed staat een nachtkastje terwijl er
voor elk een ruime hangkast is. Elke
kamer is voorzien van centrale ver
warming en koud en warm stromend
water.
Verdere plannen.
De vereniging voor Christelijk Bui
tengewoon Lager Onderwijs voor Goe-
ree-Overflakkee komt de eer toe de
initiatiefneemster van de idee te zijn
geweest. Uit deze Ver. is de Stichting
voor Geestelijke en Sociale Zorg aan
hulpbehoevenden voortgekomen. De
Stichting heeft nog meerdere plannen
tot uitbreiding van haar dienend werk
op het programma staan. De voorzie
ningen zullen zover worden uitgestrekt
dat een bewoner van „Sjaloom" zijn te
huis nooit meer hoeft te verlaten. Hij
kan zijn leven lang van een goede ver
zorging verzekerd zijn.
Nog plaats.
Het tehuis is vooralsnog enkel toe
gankelijk voor mensen van Goeree-
Overflakkee. Zou men niet aan het aan
tal van 24 komen dan zullen e.v. men
sen van buiten Flakkee worden aange
trokken.
Het bestuur en directrice hebben be
grip voor de bij de Flakkeeënaars nog
aanwezige schroom zich voor het tehuis
te melden. Een soortgelijke situatie
deed zich voor bij de totstandkoming
van het Rusthuis. Aanvankelijk waren
daar 4 aanmeldingen terwijl er nu een
lange wachtlijst is. Echter zijn er tal
van gevallen waarin gezinnen en ouders
te zwaar belast worden door de voort
durende zorg aan een gezinslid die zich
in „Sjaloom" misschien uitstekend zou
kunnen aanpassen. Voor ouders zal het
een bevrijding zijn te weten dat hun
kind een goed tehuis heeft nu en wan
neer hij of zij alleen zal komen te
staan.
Geïnteresseerden, ook zij die de stap
nog niet durven nemen kunnen contact
opnemen met mej. Bax die geleerd door
een ruime ervaring de beste raad kan
geven.
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
De Arnhemse politierechter heeft
woensdag middag een voormalige post
bode uit Nijmegen, die voor anderen
bestemde post bij zichzelf .bezorgde' tot
veertien dagen voorwaardelijke gevan
genisstraf en 75 gulden boete veroor
deeld.
De besteller bleek niet uit winstbejag
maar uit luiheid te hebben gehandeld.
Hij had er eenvoudig geen zin in gehad,
om ervoor te zorgen, dat stukken, die
hij soms. aantrof en die niet voor zijn
wijk waarin hij dienst deed bestemd
waren op de juiste plaats terecht kwa
men.
In het huis van de verdachte stapelde
de niet afgeleverde correspondentie zich
hoe langer hoe meer op.
Voor zaterdag 28 oktober a.s. is er
door de Stichting In De Rechte Straat
een landelijke toogdag georganiseerd
ter herdenking van het feit, dat de re
formatie zich 450 jaar geleden baan
brak.
Deze samenkomst wordt gehouden in
de Buitensociëteit te Zwolle. Aanvang
van de morgensamenkomst 10.30 uur;
aanvang van de middagsamenkomst 2
uur.
Als hoofdsprekers treden op: Dr. N.
J. Horrmies met het onderwerp „Cal-
vijn, de brug tussen Reformatie en Ro
me?" en ds. H. J. Heggpr met het on
derwerp „de Reformatie, nog steeds een
heilzame breuk met Rome?".
Ex-priester J. Frocheur zal een ge
tuigenis geven.
Verder wordt meegewerkt door ds.
A. Hilbers, ds. L. Huisman, ds. Th.
Rutters en ds. J. Ytsma.
Het geheel staat onder leiding van
ds. J. A. Hamers, voorzitter van ge
noemde Stichting.
Het evangelisatiekoor van de chr.
geref. kerk te Zwolle o.l.v. de heer
Bert Kunnen zal enkele liederen zingen,
terwijl de trompettist, de heer T. Nico-
lai, ook medewerkt.
Men verwacht veel belangstelling uit
het gehele land.
„Zo min de wasvrouw er zich aan
stoort of het linnen geheel of half vuil
is, maar het vuile goed bij bndervin~
ding kent en het in het water werpt, er
loog en zeep bij doet om alle vlekken
weg te nemen, zo min stoort God er
zich aan als Hij een zondaar wil reini
gen, of hij van alle kanten door en
door bezoedeld is. Hij ziet al de vuilig
heid niet aan, maar werpt de zondaar
in het water Zijner genade; Hij gei-
Oruikt ook Zijn loog en zeep, om de
kinderen van Levi van al hun vuilig
heid te reinigen."
Dr. H. F. KOHLBRüGGE