luvriDEii niEuws Geschiedenis van een kerW' Tunis van huis uit bekeken len DaiHP^breekt Door de bril van Han en Rien Boomsma: hou4l In.v. I Vrijdag 6 oktober 1967 No. 3626 f> jaar Gereformeerde Gemeente Dirlcsland iSa [ers He ma- J Diekhuusnieuws L. J. DE GAST - .L de.huicl smetteloos zuiver [Ober igMjblad jegen- In. En }uper- rvice, jkens- Ireten. rkens- tuin. adres Ideuren llharnis leurd. 490 yen en 165) I maken cunnen en. bling. lad. jsband. f -trans- J srguson f Samengesteld door ds. P. Blok en Th. de Waal. Uitgegeven door de kerkeraad van de Gerei. Gemeente j te Dirksland. Linnenband, 123 pag., geïllustreerd met vele foto's; prijs 10.-. Eigenlijk lenen gedachtenisboeken en jiibileumuitgaven zich niet voor een rewone boekbespreking. Het karakter i'an dergelijke uitzonderlijke publikaties verbiedt om die met een gebruikelijke jjiaatstaf te beoordelen. Dat we dan 'ijcii, in overleg met de redaktie van lijit ijlad, er een beoordeling aan wagen, lindt zijn oorzaak in het feit, dat we L bovengenoemde jubileumuitgave een Jstuk kerkelijke streekgeschiedenis heb- L*l)en, van zulk een omvang, dat het ioek alleszins recht heeft op onze be langstelling. Laat ik dan maar beginnen met een enltele opmerking over de uitvoering van dit boek; vervolgens bespreek ik et en inhoud van dit boek, om dan eindigen met een overweging van jneer algemene strekking, die bij mij oplcwam, nadat ik dit boek gelezen De uitvoering. De kerkeraad van de Ger. Gemeente van Dirksland heeft het 100-jarig be staan van de gemeente willen vieren ook met een kloeke uitgave. Het boek is gedrukt op werkelijk prachtig pa pier, en ingebonden in een linnen band, waarop in gouddruk een tekening is aangebracht van het gerestaureerde Iterkgebouw. Deze tekening is van ar- cMtekt G. Geluk uit Vlaardingen. Vele duidelijke en fraaie foto's verluchten liet geheel. Op pag. 21 is een tekening vinden van het eerste kerkgebouw der Ger. Gem. te Dirksland, gemaakt door de heer G. C. Vreugdenhil aan de hand van oude tekeningen uit het ge meentearchief. Voor de druk is een let tertype gebruikt, dat het lezen prettig en gemakkelijk maakt. Kortom: de he le lay-out, zoals men dat dan noemt, is voortreffelijk. Opzet en inhoud. Wat opzet en inhoud aangaan, het boek wordt geopend met een „ten ge leide" van ds. P. Blok. Dan volgen veertien kortere of langere hoofdstuk ken, waarvan het eerste een overzicht biedt van de kerkelijke toestand in de 19e eeuw, terwijl het laatste een slotbe schouwing geeft, dat een enigszins me ditatief karakter draagt. De tussenlig gende hoofdstukken dragen de namen tot opschrift van de predikanten, die in Dirksland gearbeid hebben, maar de inhoud van deze hoofdstukken betreft niet alleen persoon en arbeid van deze dominees, doch ook allerlei belangrij ke gebeurtenissen, die zich in hun ambtsperiode hebben afgespeeld. Om deze stof te verzamelen, werd gebruik gemaakt van de notulenbundels van de kerkeraadsvergaderingen. Het boek wordt afgesloten met acht bijlagen en een inhoudsopgave. Het spreekt vanzelf, dat ik niet alle hoofdstukken in het bestek van deze recensie kan bespreken. Men kan er zeer veel wetenswaardigheden in vin den, die ons niet slechts inlichten over de gang van zaken in Dirksland, doch óók over het ontstaan van de overige Ger. Gemeenten op ons eUand. Juist dat maakt het boek leesbaar en inte ressant voor een brede kring van le zers, die buiten Dirksland wonen. De samenstellers hebben naar hun beste weten getracht een objectief ver slag op te stellen aan de hand van de beschikbare gegevens. Dat dit niet een voudig was, moge blijken uit het feit, dat over de tijd van 1867 tot 1893 alle notulen vernietigd waren, en in het kerkelijk archief geen enkele informa tie beschikbaar was. Tot in het buiten land toe moest speurwerk worden ver richt De heer Stoppelenburg van de Kerkhistorische Kroniek heeft zich de moeite van onderzoekingen willen ge troosten in het Algemeen Rijksarchief te Den Haag. Hij heeft er bepaald me de voor mogen zorgen, dat het boek zo volledig mogelijk kan verschijnen. Op pag. 27 vond ik een enigszins vreemde zinswending. Op 26 dec. 1894 werden twee broeders voor diaken ge kozen, die „zich dit lieten welgevallen" en op Nieuwjaarsdag 1895 in het ambt werden bevestigd. Ik meen dat wij de begeerte om de roeping op te volgen beter niet op zodanige wijze kunnen voorstellen. Het riekt een beetje naar goedgunstigheid ran mensen, in plaats daarvan, dat het weergeeft de gehoorzaamheid aan een opdracht van Godswege. De samenstellers zullen zich bewust zijn geweest, dat men zich bij het ge- oruiken van notulenbundels een be paalde beperking op moet leggen, niet zozeer vanwege de wijdlopigheid, die moet vermeden worden, maar met het oog op geheimhouding, die betracht moet worden. Ik bedoel maar: er is ook zoveel, dat niet genoemd mag wor den en ook niet genoemd kan worden. Il 1941 b.v. werd een lid van de ge meente in het openbaar met de Chris telijke ban afgesneden, het enige ge- in 100 jaar. Ik neem echter aan, dat in (je loop der jaren, zoals dat in 'edere gemeente gaat, onderscheidene leden ernstig gewaarschuwd moesten worden. Dat vereist vaak vele en lang durige gesprekken. Teleurstelling blijft ambtsdragers daarbij soms niet be spaard. En wat een .zorg, tijd, takt en ffomv vereisen de gewone huisbezoe ken, de catechisaties, de zieken- en de oejaardenbezoeken, de prediking! Daar over moest dit boek zo summier mo- Selijk zijn, maar het is een zeer we zenlijk deel van de kerkgeschiedenis, "■e ons meer biedt dan alleen techni- °ene en huishoudelijke zaken. Het pleit voor de schrijvers, dat zij de sensatie •er van zich gehouden hebben; dat zij met uiterste kiesheid de stof hebben verzameld; dat veel verteld is, maar ook veel verzwegen; en dat de verf- doos met té lichte en té donkere, als ook met al te mooie kleuren dichtge- bleven is. Tenslotte een (vrij uitvoerige) over weging van meer algemene aard. Ds. Blok schrijft in het „Ten geleide", dat het woord „kerk" in de titel van het boek geschreven is met een kleine let ter. Hij onderscheidt de zichtbare open- baringsvorm (met koren en kaf, enz.) met een kleine „k", van de door God levend gemaakte Kerk, met een hoofd letter. Ik kan mij daar goed in vinden, mits het bedoeld is in de geest van Zondag 21, vr. en antw. 54. Maar ik dacht, dat er ook nog een andere re den kon zijn, om de zichtbare gemeente met een kleine „k" te schrijven, n.l. uit een „bescheitjenheidsoverweging". Ds. Blok zal dat begrijoen, als ik verwijs naar pag. 104, waar ik lees: „de breuk van Sion is groot, de tranen over de breuk zijn weinig, van de smart daar over is weinig merkbaar." Er zijn meer kerken (kleine letter!) dan alleen de Geref. Gemeenten. Ik moet aannemen dat de Heere ook in andere kerken Zijn kinderen heeft, en dat ook daar zonda ren onder de bediening van het Woord behouden worden. Ik reken daar alle kerken van de Geref. gezindte toe, en die niet alleen. Maar dat had ik dan ook graag eens uitgesproken gehoerd, in verband met die kleine letter. Ik ge loof, dat onze tranen daarover inder daad maar weinig zijn. Wij houden te weinig rekening met elkaar, omdat wij de kracht van een verkoudheid IMBH bij Vader, Moederen Kind. te gemakkelijk de kerk (met die kleine letter) verabsoluteren tot onze eigen kerk. Wij zijn in de gezonde zin te wei nig oecumenisch. Is het vandaar, dat doorsnee-kerkleden soms tot zulke vreemde opvattingen komen? Wat ik er nogal eens van merk, is, dat men bij de Geref. kerken totaal aan het ver keerde adres zou zijn. Daar kan alles er bij door, daar neemt men het zo nauw niet, enz., terwijl omgekeerd van uit Geref. kring de leden van de Ger. Gemeenten versleten worden voor „zwarte kousentypen". Ik spreek nu maar ronduit: daar is wel eens iets smakeloos en hatelijks in ons omgaan met elkaar. Wij voelen ons helemaal niet onderling verbonden, ook al behoren wij tot verschillende kerken. Wij leggen elkaar Soms maar een lak op, en wij willen elkaar soms maar nauwelijks met goed fatsoen een hand geven. Ik voor mij kan met blijd schap lid zijn van de Geref. Kerken ook al zie ik bepaalde bezwaren en ik denk er niet over van die kerken afscheid te nemen, maar ik pas er wel voor op mijn eigen kerkverband te verabsoluteren. Ik zou willen, dat wij oprechter, vriendelijker, broederlijker naar elkaar keken, en eens wat meer nota van elkaar namen. Het zou veel misverstand voorkomen. Wij kunnen daarbij ook het geschiedenisboek nog wel eens openslaan. Het kon best eens zijn, dat wij in bepaalde opzichten geen recht doen aan de geschiedenis, en daardoor nodeloos op grote afstand van elkaar blijven. Ik waag het er maar op, deze dingen eens eerlijk neer te schrijven. JEr zullen er wel zijn, die denken, dat ik „de kant van de Geref. Gemeenten op zit", maar die ^opmer king neem ik dan maar voor kennis geving aan. Persoonlijk ben ik er dankbaar voor, dat deze recensie in handen werd ge legd van een Geref. predikant. Ik van mijn kant heb getracht dit broederlij ke gebaar te beantwoorden met een paar broederlijke woorden, waaruit ik de geveinsdheid heb geweerd. Mis schien wil de Heere dit gebruiken tot een beter verstaan van elkaar. Ooltgensplaat. Drs. A. W. Meeder. MIDDELHABNIS-SOMMELSDIJK Franse conversatieles voor gevorderden Graag zouden we ook de franse taal in het Diekhuus een kans geven. We zoe ken enkele mensen die hieraan ook mee willen doen. Een heleboel mensen zullen soms met spijt terugdenken aan al die moeilijke franse lessen op school, die nu nog wel in het geheugen liggen maar heel vlug vergeten zullen zijn als er nu niets aan gedaan wordt. Mocht U soms zin hebben om toch weer eens iets aan frans te willen doen geeft U zich dan gerust op. De lessen zijn op donderdagavond 9.30 - 10.30 uur. Dammen. Nog enkele deelnemers voor de dam- club en dan kan dat ook beginnen. Jongens kom op! Dammen maandag 6.30 - 7.45 uur. Leeftijd 12 jaar en ouder Biljarten. Nog enkele jongens kunnen zich opge ven voor het biljarten. Dit voor de competitie. Geven diegenen die willen biljarten zich zo vlug mogelijk op. Biljarten zaterdagavond op nader af te spreken uur. Engelse conversatie les. Ook op de engelse conversatie les kun nen nog enkele cursisten geplaatst wor den. Deze lessen zijn iedere dinsdag avond van 9.30 - 10.30 uur. Deze lessen bestaan uit het gezamenlijk behandelen van een boek, en een gezellig praatje. Iedereen die al enige kennis heeft van de engelse taal is welkom. In mijn reisbrief uit Tunis heb ik de naam van de huidige president Habib Bourguiba genoemd en er bij geschre ven, dat deze mian Timesië enorme diensten heeft bewezen. Ik beloofde hierop terug te komen. In het stadje Monastir wijst men U de eenvoudige woning aan de Boulevard aan, vlak bij de vissershaven, waar Habib Bourguiba in 1903 geboren is. Men heeft me ver teld, dat zijn vader een ambtenaar was men spreekt tegenover de vreemde lingen blijkbaar niet graag over het verleden doch vast staat, dat hg in Frankrijk rechten heeft gestudeerd, en naderhand dit ook deed in Tunesië. In het begin van deze eeuw waren er ook in Tunesië grote politieke proble men. Ik heb er al eens op gewezen, vanaf het begin van deze eeuw zijn er by de „gekleurde" volkeren, niet onge rechtvaardigde verlangens naar politie ke vrijheid, wanneer zij door een grote mogendheid bestuurd worden. Bourgiba een man van deze eeuw, kent ook deze verlangens, komt met de grote politiek in contact, wordt eerst lid van de na tionalistische partij, de Destour, die se dert 1920 tegen het Franse bestuur ageert. In 1933 wordt de leiding van de Destour te zwak gevonden en wordt de agressievere politieke partij opgericht, de neo-Destour, waar Habib Bourguiba secretaris van wordt. Hij is dan een politieke figuur van betekenis, tijdens de oorlog 1940-1945 trachten de Duitsers en Italianen hem te winnen voor hun politiek. Doch hij weigert op hun voorstellen in te gaan. Nadat de Fransen teruggekeerd zijn volgen de Fransen weer de koloniale politiek, dan eens mild, en dan weer eens gestreng en Bourguiba zal zijn po litieke activiteiten gestraft zien met ge vangenneming. ZijnFranse vrouw volgt hem in Frankrijk in de gevange nis. Van haar zal hij zich laten scheiden om te hertrouwen met een Mohamme daanse. Nog voordat de Franse regering van Mendes France op 20 maart 1956 Tunis zelfbestuur zal geven is Bourguiba op 1 juni 1954 teruggekeerd en gereed het bewind in handen te nemen. Dat ge beurt op 25 juli 1956, als de bey de vorst van Tunis afgezet wordt en Bourguiba president wordt. Van Frans protectoraat, uitgebuit en veronacht zaamd, is het nu een vrij land, met enorme zorgen en problemen die nu Bourguiba moet oplossen. Wanneer Tunis vrij komt verlaten vele Fransen het land. De zakenlieden nemen hun kapitaal mee. Later ver trekken de leraren van de scholen en de technici gaan uit het land. In 1956 is 30°/o van de mannen werkeloos en voor 70% van de kinderen waren geen scholen. Men kende daarbij nog het grote probleem van de duizenden, ou derloze en zwervende kinderen, die trachtten met bedelarij aan de kost te komen. Voor de laatste groep worden kinderdorpen opgericht, waar tiendui zenden kinderen tot de leeftijd van 15 jaar een onderdak, een tehuis en on derwijs zouden vinden. Bourguiba heeft problemen naar alle kanten. Een der problemen is het on derwijs, scholenbouw; en vanaf 1960 gaat al de helft van de leerplichtige kinderen naar school. Wanneer men nu weet, dat in 1885 726 jongens en 6 meisjes een school bezochten, in 1956 worden dat er dan 142.000 jongens, en 49.000 meisjes, dat er in 1960 al 25.000 leerlingen de lycea of gymnasia be zoeken, en dat men hoopt dat in 1968 100.000 leerlingen naar de middelbare school zullen gaan, dan is dit al een zeer opmerkelijk resultaat. Bovendien worden landbouwscholen en technische scholen opgericht. Voor landbouw is niet zoveel mogelijkheid, Tunis zal zich willen omstellen op techniek. De invloed van de Fransen is vooral van liberale invloed geweest op de ver houding van de Islam en de bevolking. Weliswaar is de staatsgodsdienst de Is lam, en de voertaal het arabisch, doch de invloed van de Islam-priesters is sterk afgenomen. De positie van de vrouw is er heel wat plezieriger voor haar, dan in endere oosterse landen. Het is de man verboden er meer dan één vrouw op na te houden de is lam geeft de man het recht vier vrou wen te trouwen. Hij kan ook niet zo gemakkelijk meer in Tunis zijn vrouw verstoten, en als hij echtscheiding vraagt, dan moet hij alimentatie geven. De vrouw is gelijkgerechtigd aan de man, terwijl de sluier niet meer gedra gen mag worden. Vele vrouwen doen een hoofddoek om, die ze tussenbeide bij wijze van sluier gedeeltelijk toch voor het gezicht trekken. Doch dit gebruik neemt bij de jongeren af. Er is maar één politieke partij in Tu nis, de Neo-Destour, die tegelijkertijd vakbond en waarvan Bourguiba de lei der is. Een democratische staat als Ne derland is het niet Bourguiba gaat uit van de stelling, geen tyd voor veel praten, maar alle tijd voor „doen". Een heel groot probleem is voor hem zeer zeker de huidige wereld-toestand rondom de Middellandse zee. Bourguiba heeft geen haat tegen Frankrijk, dat hem zovele jaren gevangen hield. Hij weet, dat hij van Europa veel mag ver wachten en zijn politiek is geheel wes ters georiënteerd. Wij hebben dat goed kuimen ondervinden, de bevolking was vriendelijk tegenover de vreemdelingen, bijna iedereen spreekt Frans, want op de scholen wordt vanaf de 2de of 3de klas naast het arabisch het Frans ver plichtend onderwezen. Hij heeft de macht van de orthodoxe Moslem-kerk gebroken, terwijl op dit moment door Nasser alles gedaan wordt om een groot orthodox Moslem-blok te vormen. Wü konden- het in de radio horen, hoe momenteel de Syrische re gering de niet-staats-scholen (lees de katholieke Franse scholen) het bestaan moeilijk zal gaan maken als zij zich niet richten aan het (Moslem) staatsschool- onderwijs. De verhouding Nasser-Bourguiba is wantrouwend. Nasser wordt er van be schuldigd moord-aanslagen te hebben beraamd tegen Bourguiba, die zijn po litieke inzichten niet onder stoelen en banken heeft gestoken in de laatste ja ren, Bourguiba had Nasser aangeraden in 1965 om tot een accoord te komen met Israël en Nasser antwoordde, door op de Arabische conferentie van 30 april 1965 een poging te doen Bourguiba te veroordelen. Bourguiba had toen Nasser beschuldigd van dictator te wil- die staten tot satellieten te willen de len spelen in de arabische landen en graderen. Met de problemen rondom de Mid dellandse zee zijn we nog lang niet klaar, doch een figuur als Bourguiba heeft de wereld er juist nodig. Zijn vi sie, omtrent zakendoen, samengaan met het westen kan van invloed blijken te zijn. Niet direct zullen we dat onder vinden, maar op den duur zal men er toch gevoelig voor zijn, naar een stre ven tot vrede en wat meer welvaart. Dan komt er nog een probleem bij, dat de bevolking in Tunis per jaar met 2,2 "/o toeneemt. Dat wil men weer op zeer moderne manier aanpakken het gro te woord gezinsbeperking. De moslem wereld is er niet tegen. Het grote pro bleem is, hoe kunnen al die jonge men sen in dit land mettertijd een boterham verdienen! Habib Bourguiba heeft een moeilijke taak, hij moet oude verdrietelijkheden vergeten bij zijn steun aan Frankrijk te vragen en zelf de grote problemen op te lossen. Hij werkt hard. Zo kom ik op foto nr. 1 (voorpag.) Als Bourguiba even rust zoekt, of een grote receptie heeft, buitenlandse gasten moet ontmoeten of ten diner gaat vra gen, dan doet hij dat in de prachtige bungalow, die voor hem gebouwd is aan het strand van Monastir. We hadden speciale toestemming, om op dit prach tige landgoed te komen, het „huis" van buiten te bekijken. Zelden hebben we zo'n mooi buis gezien, zonder enige protserigheid of kitsch. Tunesische ar chitecten moeten het gebouwd hebben, en men kan direct zien, ze hebben de Franse leerschool doorlopen. Ik nam foto nr. 1 precies 12 uur des middags. We staan nu voor het gebouw er zijn 3 verdiepingen. De tweede ver dieping heeft een gaanderij en voor die gaanderij is dat netwerk bestemd om schaduw te geven in de kamers, die er achter zijn. Als je nu om het gebouw loopt, dan vindt men aan de achterkant de prachtige trap foto 2. Precies, waar de trap op de galerij komt vindt men de grote conferentiezaal, waar Bourguiba en zijn ministers confereren. Gezellige clubfauteuils rondom een grote tafel. We zouden kunnen zeggen een conferentiezaal, zoals die ook ge bruikt wordt bij grote concerns, als di rectie en commissarissen vergaderen over het fabrieksbeleid. Naast de con ferentiezaal is een eetzaal, en daaron der gelijkvloers dus met de grond, zijn grote moderne keukens. Want het ge beurt, dat er bij een openbaar gehoor een 3.000 gasten komen, die wat te eten moeten krijgen of te drinken. Een mooie eetzaal voor het personeel, bij het ge bouw grote en mooie logeergelegenhe- den, ook voor buitenlandse gezanten, die hier voor bespreking moeten komen. Wat opviel waren de zeer fraaie te- geltableau's. Voortreffelijke kunste naars hadden hun visies gegeven over de oude sprookjes uit de arabische we reld zo deze in steen waren gebakken. Kleurenfoto's hiervan zijn uitstekend gelukt ik heb me, bij het opnieuw bekijken, nogmaals verwonderd over de fijnheid, de kunstvaardigheid waarmede deze kunststukken uitgevoerd werden. En dan, rondom dit fraaie huis is een magnifieke tuin. Er is goed water, er is vruchtbare grond, er zijn tuinlieden om planten, heesters, bomen en gazons te verzorgen. Er bloeien granaatappels, al le soorten bloemen, die er in augustus nog willen bloeien. En dat gazon, die perken ze zien er uit of ze bij een En gels kasteel staan, want in Engeland zijn de gazons beroemd door hun eeu wenlange verzorging. Maar zo zien ze er hier ook uit. En ];iu, foto nr. 3. Ligt het fraaie bui tenhuis van Bourgiba een kilometer of 4 tot 5 noordelijk langs de kust van Monastir aan dezelfde kust, maar nu aan de grens van het stadje ligt het oorlogskerkhof. Witte stenen bedekken de graven, er zijn een paar mohamme daanse graven stenen huizen met dak waar een heilige in bijgezet is. Doch te midden van die graven is een graf- ^Sii^^S^ï^^ï^^ïHiS Uw leverancier (Gediplomeerd gasfitter) Stationsweg 12 Dirksland tombe ingericht, voor de familie van de president. Het zijn drie kamers, in de middelste is nog de plaats open gehou den, waar de huidige president eens zal rusten, daarnaast is het graf van zijn tweede mohammedaanse echtgenote. Dan, in de andere kamers zijn familie, neefs en ik meen in de zelfde kamer als waar hij zal liggen zijn ook de graven van zijn ouders. Zo is Tunis, een goede regering. Een goede president. Er zijn mensen, die aanmerking maken, dat het huis „zo veel" geld heeft gekost en betwijfelen of het land dat wel mocht bekostigen. Laten we het anders bekijken; oosters. Een koning, een president moet wonen, moet omgeven zijn met pracht en praal. Zo is het door de eeuwen heen geweest, de koningen der oudheid moesten goud hebben en veel vrouwen en veel juwe len. Van dit alles is nog wat overgeble ven zelfs bij ons nog iets. Wij moeten af en toe de koningin zien in de Gouden Koets dat is een ko ninklijk symbool zo eens per jaar, dat is voldoende. Maar in die zuidelijke landeuj, daar moet het eigenlijk dage lijks! OOSTFLAKKEE Bevolkingsonderzoek Stichting „Tuberova" Als sluitstuk van het bevolkingsonder zoek op Goeree-Overflakkee, zal in de gemeente OOSTFLAKKEE gelegenheid worden geboden een röntgenfoto van de longen te laten maken. Er is daar voor de gelegenheid in de navolgende dorpen: OUDE TONGE: Wit-Gele Kruisge- bouw. Voorstraat 4, van 912 oktober. OOLTGENSPLAAT: Veren, gebouw „Elthato", Zuid Achterweg 25 van 16 19 oktober. ACHTHUIZEN: Huize „St. Joseph", Galathesedijk 81 van 23 26 oktober. DEN BOMMEL: Veren, gebouw, Ben. Oostdijk 82, van 30 oktober t.m. 2 no vember. Zoals uit eerdere publicaties bekend mag worden geacht, is dit onderzoek gericht op t.b.c. en andere ziekten der borstorganen. Hiervoor komen alle in woners van 15 jaar en ouder in aan merking en ontvangen daarvoor EEN PERSOONLIJKE OPROEP, waarop datum en tijd is vermeld van het uur waarop men wordt verwacht. Indien men niet aan het onderzoek deelneemt, wordt verzocht de oproepkaart op het onderzoek-bureau terug te bezorgen met vermelding van de reden. Veel on nodig werk kan worden voorkomen, in dien men zich aan het bovenstaande houdt; dan kan het onderzoek een vlot verloop hebben.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 9