NIEUWE EI4ri25 '67 ORTINA 1200 6^ykl Firma Witvliet r MJ.v.il.SluijsCz. Chevrolet - Opel - Yauxhall - Bedford Prijsverlaging Opel Kadett serie ir Hij staat in onze siiowroom Fa. L. n. BLOKLAND g ZN. I en Ford 17 M 20M De autotentoonstelling te Frankfurt was de grootste die ooit geliouden werd fCQQIS Daf 33 met krachtiger motor Prijs f 4995, en stuur zelf Firma WiTVLIET MIDDELHARNIS Tel. 2043-2543 's- om eens kijken uw DEALER van: N R.P.S. 1600CC £8599,- Ons nieuwe type 125 in de al uitgebreide serie die FIAT reeds had. Komt even langs, het verplicht U tot niets. U kunt bij ons alle inlichtingen krijgen over elk type FIAT. MIDDELHAENIS TELEFOON (01870) 20 73-34 91 BROEDELET Il West Achterweg 3 - MIDDELHARNIS - TEL. (01870) 22 55 Dir. A. C. JOPPE Binnenweg 8 - SOMMELSDIJK - TEL. (01870) 2900 Daar DAF met de introductie van de „44„ gekozen heeft voor een nieuwe type-aan duiding, is zij, bij de invoering van een grote reeks wijzigingen aan het type „Daf fodil", van deze welluidende nam afgestapt en houdt het nieuwe type consequent ten doop onder de aanduiding: „33". De „33" zou men een verbeterde en krachtigere versie van de thans verdwijnende „Daffodil" kunnen noemen, die in alle opzichten de opgaande lijn volgt, die de DAF-personenwagen sinds zijn verschijning aangehouden heeft. In de eerste plaats is er de krachtiger motor, die de wagen een fellere accelera tie en een hogere topsnelheid geeft (topsnelheid die bij de Daf ook tevens kruissnelheid is). De acceleratie van O tot 80 km bedraagt thans 17 seconden. De topsnelheid is nu 112 kilometer per uur. De motor is 32 p.k. sterk. Op de zuinigheid heeft dit geen. invloed gehad en bij de verhoogde prestaties blijft het lage benzineverbruik van 6 - 7,5 liter/lOO km. gehandhaafd. MOLENWEG 12 MIDDELHAENIS TEL. (01870) 2134 Audi-dealer voor Goeree-Overflakkkee AUTOMOBIELBEDRIJVEN DEN BOMMEL - OOLTGENSPLAAT TEL. (01871) 472 DE NIEUWE MODELLEN zijn te bezichtigen in onze showroom. Gaarne zijn wij bereid U alle inlichtingen te verstrekken. X MIDDELHAENIS TEL. (01870) 20 73 IflIIIIII koerd, Beschrevl |en orkej 1 overdaj hingen fessies, Ikoop ag, I verwarf |iek, Wad I.Wij g pities gei |r dat d 1 plaats Jpsen dd |g door 1 renais u I Gebharl part, twl I orgeisj Jjlking v| Issiemuzij T variatl pgelsonal I wij vel Jen onrul f e en sloi pleidingl geslaagj ladden Jit diverj ia aangj eenzijdil interprl pende dl fring lioij waard, Sdelharnii lin septeij |r ingeled^ ?en maanl .(in sej |n opgena iber 1961 Itegoed bl |4638,2 mij |ltimo sen [eerste n^ bedroel IJoen in dl het voril lijging vaï 4 cilinder, 1608 co, 2 bovenliggende noktenassen, 99 pk, 160 km/a, i scMifremmen met reia- drukregelaar, extra trede banden, ■wisselstroom-generator, 2-traps carburateur, acceleratie 0-80 im/u: 9,5 sec., veilighelds-etuur, -interieur en -carrosserie, ruitenwissers met geheugen, gesloten koelsysteem, zelfdenkende ventilator, geen smeerpunten, slaapbanken met micro- alstelling, 4-deurs, Compleet i 8599,- Oaken bekleding) 8699,- (sim. Ieder bekl.) Aitv^tspiNs. 4))btM Aiihtt.-ni;M>j ge verbou bctriciteits Ihoe alhiei feau, voor de Sin Ikomen |uimte zijl door eei liet pani fen van d( In alleszin |angebracli een be ate in be geworden lis wasma' Itellen, ra l2ld dat ell Éopers groi ten nieuwi ^kking ge, tiet en me nenten er let een lusl Ir het tim If Boogert lilderd doo, peiden van edenvergS' Is. P. Blok IK Elenbaas Inische Ho- latsexamen lij een be- ij, dat de Dat mo^' liet dorp lekeiirig oP I dat dit zo ld dat de aangeeft. •ate, predt. itving een de Gerei Irmeer. Hi) Tar Klaas- sept, da' I KruiswerK bnd in he' de voor- Irtelijk toe- iraardering XT -werd ziJ neester A. i bloemen ibestuur en heer J- e midden- r vergade- besloten ;ie te hou isdagavond ch 's ffo/; gevoelöft 54 jaar en jeweest oP burg. Wiit U ooit de fludi testen ♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦^♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦v Garage Knöps nu reeds vanaf f 5995. Een imponerende sho-w van perso nenwagens, bedrijfsautomobielen, tou ringcars, caravans en toebehoren bene- wns accessoires, dat was de Internatio nale Automobil Ausstellung in Frank- lart am Main die vorige week haar poorten sloot. Het enorme terrein met lie vele hallen, w-aaronder een nieuwe feusachtige grote, w,aarin alle personen automobielen ondergebracht waren, ws iedere dag voor vele tienduizenden liet doel van hun bezoek. Vele concerns hebben technische verbeteringen en uiterlijke veranderingen doorgevoerd, anderen k-wamen met geheel nieuwe modellen aan de markt. Met deze ver nieuwingen hoopt men de teruggaande conjunctuur, die vooral in Duitsland de kop heeft opgestoken, tijdig in te dam men. De buitenlandse autoconcerns o.a. Peugeot, Citroen, Simca, Renault en niet te vergeten het grootste Italiaanse merk Fiat deden op de Duitse markt steeds betere zaken. De meeste Duitse automobielfabrieken hebben op deze tentoonstelling voor belangrijk nieuws gezorgd. Revolutionair nieuws bracht N.S.U. in de vorm van de nieuwe RO 80 die zo'n grote belangstelling had, dat deze fabriek op haar stand tot een richting verkeer moest overgaan om al les nog een beetje in goede banen te leiden. Het Opel nieuws bestond uit een nieuwe serie Olympia typen, die tussen de Kadett en de Rekord komen te lig gen. De interieurruimte is dezelfde als bij de Kadett, maar de uitmonstering staat op een hoger niveau. De Olympia modellen betekenen een belangrijke verbreding van het toch al niet kleine Opel program. Alle Opeis hebben nu achterwielophanging met schroefveren, stabilisatorstang, terwijl de Kadett en Olympia typen met ver schillende motorinhouden te leveren zijn. Imponerend was bij Opel de acce leratie van de Ralley-Kadett, die lever baar is met een motor met 1900 cc. De Kadett wordt in 14, de Olympia in 10 uitvoeringen vervaardigd; of deze uit gebreide modellenreeks in z'n geheel ook in Nederland leverbaar is, is op dit moment niet te zeggen. De Rekord en Commodore worden in 13 verschillende uitvoeringen gefabriceerd. ™rd D-aitsland voert op ge,en van haar ^"dellen de naam Taunus meer. De J^ M en 15 M - T.S. ondergingen diverse aetaüverandering, de 17 M, 20 M en 20 '-T.S. werden aan de buitenzijde zo- "atiig bijgeschaafd, dat men van geheel «euwe modellen kan spreken. De 'ueuwe Pord 17 M is langer en breder dan zijn voorganger, waardoor de lijn srakker en soberder lijkt. Er is keus vele carrosserievariaties en motor- u^ogens. De 20M-T.S. is nu ook leverbaar met een 2300 cc. motor, die we evenals de andere typen uitgebreid op de Hockenheimring bereden. Deze snelste uitvoering heeft een geweldige acceleratie, een zeer goede wegligging die voorspelde wat er in snel genomen bochten zou kunnen gebeuren en een uitmuntend stel bekrachtigde remmen die zeer goed doseerbaar waren. Una niem was de autopers van mening dat Ford met deze serie automobielen z'n leidinggevende positie op de internatio nale automarkt zal behouden en mis schien zal vergroten. Auto Union brengt de Audi in diver se varianten. De 72, de 80L, de Super 90 en de Variant. Een vergelijk tussen deze type-uitvoeringen bestaat groten deels uit hoeveelheid pk's, luxere uit monstering en andere kleine details. Audi had voor de testauto's een enkel model uitgerust met normale banden en de andere typen met radiaalbanden. Wanneer men deze na elkaar berijdt komt direct naar voren dat radiaalban den verre de voorkeur verdienen boven de normale banden. De Audi die van wege zijn voorwielaandrijving een on- derstuurde automobiel is, d.w.z. dat de auto bij hoge snelheid bizonder rich tingsstabiel is, maar moeilijk snel een bocht is door te krijgen, werd eens klaps veel neutraler wanneer radiaal- banden gemonteerd waren. Twee mer ken banden werden gemonteerd n.l. Continental Rap 14 en Dunlop Sp. Beiden gedroegen zich uitstekend, on danks de grote hoeveelheid regen die het circuit de gehele dag overspoeld had. Radiaalbanden zijn bizonder ge ëigend voor slecht weer, hebben een kortere remweg en een aanmerkelijk groter raakvlak met de weg dan nor male banden. Fiat had op de stand het type 125 staan die de gehele dag van een com plete automobiel veranderde in alle maal gedeelten. Zeer ingenieus was dit geconstrueerd en een grote trekpleister voor het publiek. Dit type 125 heeft een 4-cilinder motor met twee bovenlig gende nokkenassen en zal zowel in Duitsland als in ons land, waar Fiat zeer sterk vertegenwoordigd is en de tweede plaats in de autoverkoop in neemt, een bestseller worden. Dit geldt eveneens voor het tjrpe 124 dat in ons land al een groot aantal bewonderaars telt. Speciale aandacht verdient ons va derlands product, de Daf 44, die ster ker, groter en ruimer is dan de traditi onele Daffodil. Door de toenemende ■vraag naar haar wagens ondervindt de Daffabriek een geweldige expansie. De slogan „klein van buiten maar groot van binnen" geldt in sterke mate voor de „44". De beschikbare ruimte is zeer logisch ingedeeld en wordt ten volle benut waardoor een maximum aan comfort kon worden bereikt. Diverse afmattende road-tests en auto-ralleys hebben de uitstekende rij- capaciteiten van de nieuweling duide- Ik bewezen. De Variomatic maakt ook het rijden met deze wagen tot een waar genoegen. Het principe van deze variomatic is volkomen gelijk aan de reeds bestaande, alleen de uitvoering verschilt. Hij is sterker en groter en heeft een andere karakteristiek ten be hoeve van de 40 pk. boxer motor die in vergelijk met de Daffodil maar liefst SS'/o meer pk's op de been brengt! De topsnelheid van 123 km per uur kan als kruissnelheid worden aange houden. Auto-specialisten schrijven aan de Daf 44 een „verbluffende vin nigheid" toe tengevolge van de flitsen de automatische acceleratie. Waarlijk een auto die er zijn mag.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 11