NIEUWE
EI4ri25
'67
ORTINA
1200
6^ykl
Firma Witvliet
r
MJ.v.il.SluijsCz.
Chevrolet - Opel - Yauxhall - Bedford
Prijsverlaging Opel Kadett serie
ir
Hij staat in onze siiowroom
Fa. L. n. BLOKLAND g ZN.
I en
Ford 17 M
20M
De autotentoonstelling te Frankfurt
was de grootste
die ooit geliouden werd
fCQQIS
Daf 33 met krachtiger motor
Prijs f 4995,
en stuur zelf
Firma WiTVLIET
MIDDELHARNIS
Tel. 2043-2543
's-
om eens kijken
uw DEALER van:
N R.P.S.
1600CC
£8599,-
Ons nieuwe type 125 in de al uitgebreide serie die FIAT reeds
had.
Komt even langs, het verplicht U tot niets.
U kunt bij ons alle inlichtingen krijgen over elk type FIAT.
MIDDELHAENIS TELEFOON (01870) 20 73-34 91
BROEDELET
Il West Achterweg 3 - MIDDELHARNIS - TEL. (01870) 22 55
Dir. A. C. JOPPE
Binnenweg 8 - SOMMELSDIJK - TEL. (01870) 2900
Daar DAF met de introductie van de „44„ gekozen heeft voor een nieuwe type-aan
duiding, is zij, bij de invoering van een grote reeks wijzigingen aan het type „Daf
fodil", van deze welluidende nam afgestapt en houdt het nieuwe type consequent
ten doop onder de aanduiding: „33".
De „33" zou men een verbeterde en krachtigere versie van de thans verdwijnende
„Daffodil" kunnen noemen, die in alle opzichten de opgaande lijn volgt, die de
DAF-personenwagen sinds zijn verschijning aangehouden heeft.
In de eerste plaats is er de krachtiger motor, die de wagen een fellere accelera
tie en een hogere topsnelheid geeft (topsnelheid die bij de Daf ook tevens
kruissnelheid is).
De acceleratie van O tot 80 km bedraagt thans 17 seconden.
De topsnelheid is nu 112 kilometer per uur. De motor is 32 p.k. sterk.
Op de zuinigheid heeft dit geen. invloed gehad en bij de verhoogde prestaties
blijft het lage benzineverbruik van 6 - 7,5 liter/lOO km. gehandhaafd.
MOLENWEG 12 MIDDELHAENIS TEL. (01870) 2134
Audi-dealer voor Goeree-Overflakkkee
AUTOMOBIELBEDRIJVEN
DEN BOMMEL - OOLTGENSPLAAT
TEL. (01871) 472
DE NIEUWE MODELLEN
zijn te bezichtigen in onze showroom.
Gaarne zijn wij bereid U alle inlichtingen
te verstrekken.
X MIDDELHAENIS
TEL.
(01870) 20 73
IflIIIIII
koerd,
Beschrevl
|en orkej
1 overdaj
hingen
fessies,
Ikoop ag,
I verwarf
|iek, Wad
I.Wij g
pities gei
|r dat d
1 plaats
Jpsen dd
|g door 1
renais u
I Gebharl
part, twl
I orgeisj
Jjlking v|
Issiemuzij
T variatl
pgelsonal
I wij vel
Jen onrul
f e en sloi
pleidingl
geslaagj
ladden
Jit diverj
ia aangj
eenzijdil
interprl
pende dl
fring lioij
waard,
Sdelharnii
lin septeij
|r ingeled^
?en maanl
.(in sej
|n opgena
iber 1961
Itegoed bl
|4638,2 mij
|ltimo sen
[eerste n^
bedroel
IJoen in dl
het voril
lijging vaï
4 cilinder, 1608 co, 2 bovenliggende noktenassen, 99 pk, 160 km/a, i scMifremmen met reia-
drukregelaar, extra trede banden, ■wisselstroom-generator, 2-traps carburateur, acceleratie
0-80 im/u: 9,5 sec., veilighelds-etuur, -interieur en -carrosserie, ruitenwissers met geheugen,
gesloten koelsysteem, zelfdenkende ventilator, geen smeerpunten, slaapbanken met micro-
alstelling, 4-deurs, Compleet i 8599,- Oaken bekleding) 8699,- (sim. Ieder bekl.)
Aitv^tspiNs. 4))btM Aiihtt.-ni;M>j
ge verbou
bctriciteits
Ihoe alhiei
feau, voor
de Sin
Ikomen
|uimte zijl
door eei
liet pani
fen van d(
In alleszin
|angebracli
een be
ate in be
geworden
lis wasma'
Itellen, ra
l2ld dat ell
Éopers groi
ten nieuwi
^kking ge,
tiet en me
nenten er
let een lusl
Ir het tim
If Boogert
lilderd doo,
peiden van
edenvergS'
Is. P. Blok
IK
Elenbaas
Inische Ho-
latsexamen
lij een be-
ij, dat de
Dat mo^'
liet dorp
lekeiirig oP
I dat dit zo
ld dat de
aangeeft.
•ate, predt.
itving een
de Gerei
Irmeer. Hi)
Tar Klaas-
sept, da'
I KruiswerK
bnd in he'
de voor-
Irtelijk toe-
iraardering
XT -werd ziJ
neester A.
i bloemen
ibestuur en
heer J-
e midden-
r vergade-
besloten
;ie te hou
isdagavond
ch 's ffo/;
gevoelöft
54 jaar en
jeweest oP
burg.
Wiit U ooit
de fludi
testen
♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦^♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦v
Garage Knöps
nu reeds vanaf f 5995.
Een imponerende sho-w van perso
nenwagens, bedrijfsautomobielen, tou
ringcars, caravans en toebehoren bene-
wns accessoires, dat was de Internatio
nale Automobil Ausstellung in Frank-
lart am Main die vorige week haar
poorten sloot. Het enorme terrein met
lie vele hallen, w-aaronder een nieuwe
feusachtige grote, w,aarin alle personen
automobielen ondergebracht waren,
ws iedere dag voor vele tienduizenden
liet doel van hun bezoek.
Vele concerns
hebben technische verbeteringen en
uiterlijke veranderingen doorgevoerd,
anderen k-wamen met geheel nieuwe
modellen aan de markt. Met deze ver
nieuwingen hoopt men de teruggaande
conjunctuur, die vooral in Duitsland de
kop heeft opgestoken, tijdig in te dam
men. De buitenlandse autoconcerns o.a.
Peugeot, Citroen, Simca, Renault en
niet te vergeten het grootste Italiaanse
merk Fiat deden op de Duitse markt
steeds betere zaken. De meeste Duitse
automobielfabrieken hebben op deze
tentoonstelling voor belangrijk nieuws
gezorgd. Revolutionair nieuws bracht
N.S.U. in de vorm van de nieuwe RO 80
die zo'n grote belangstelling had, dat
deze fabriek op haar stand tot een
richting verkeer moest overgaan om al
les nog een beetje in goede banen te
leiden.
Het Opel nieuws bestond uit een
nieuwe serie Olympia typen, die tussen
de Kadett en de Rekord komen te lig
gen. De interieurruimte is dezelfde als
bij de Kadett, maar de uitmonstering
staat op een hoger niveau.
De Olympia modellen betekenen een
belangrijke verbreding van het toch al
niet kleine Opel program. Alle Opeis
hebben nu achterwielophanging met
schroefveren, stabilisatorstang, terwijl
de Kadett en Olympia typen met ver
schillende motorinhouden te leveren
zijn. Imponerend was bij Opel de acce
leratie van de Ralley-Kadett, die lever
baar is met een motor met 1900 cc. De
Kadett wordt in 14, de Olympia in 10
uitvoeringen vervaardigd; of deze uit
gebreide modellenreeks in z'n geheel
ook in Nederland leverbaar is, is op dit
moment niet te zeggen. De Rekord en
Commodore worden in 13 verschillende
uitvoeringen gefabriceerd.
™rd D-aitsland voert op ge,en van haar
^"dellen de naam Taunus meer. De
J^ M en 15 M - T.S. ondergingen diverse
aetaüverandering, de 17 M, 20 M en 20
'-T.S. werden aan de buitenzijde zo-
"atiig bijgeschaafd, dat men van geheel
«euwe modellen kan spreken. De
'ueuwe Pord 17 M is langer en breder
dan
zijn voorganger, waardoor de lijn
srakker en soberder lijkt. Er is keus
vele carrosserievariaties en motor-
u^ogens. De 20M-T.S. is nu ook
leverbaar met een 2300 cc. motor, die
we evenals de andere typen uitgebreid
op de Hockenheimring bereden. Deze
snelste uitvoering heeft een geweldige
acceleratie, een zeer goede wegligging
die voorspelde wat er in snel genomen
bochten zou kunnen gebeuren en een
uitmuntend stel bekrachtigde remmen
die zeer goed doseerbaar waren. Una
niem was de autopers van mening dat
Ford met deze serie automobielen z'n
leidinggevende positie op de internatio
nale automarkt zal behouden en mis
schien zal vergroten.
Auto Union brengt de Audi in diver
se varianten. De 72, de 80L, de Super
90 en de Variant. Een vergelijk tussen
deze type-uitvoeringen bestaat groten
deels uit hoeveelheid pk's, luxere uit
monstering en andere kleine details.
Audi had voor de testauto's een enkel
model uitgerust met normale banden en
de andere typen met radiaalbanden.
Wanneer men deze na elkaar berijdt
komt direct naar voren dat radiaalban
den verre de voorkeur verdienen boven
de normale banden. De Audi die van
wege zijn voorwielaandrijving een on-
derstuurde automobiel is, d.w.z. dat de
auto bij hoge snelheid bizonder rich
tingsstabiel is, maar moeilijk snel een
bocht is door te krijgen, werd eens
klaps veel neutraler wanneer radiaal-
banden gemonteerd waren. Twee mer
ken banden werden gemonteerd n.l.
Continental Rap 14 en Dunlop Sp.
Beiden gedroegen zich uitstekend, on
danks de grote hoeveelheid regen die
het circuit de gehele dag overspoeld
had. Radiaalbanden zijn bizonder ge
ëigend voor slecht weer, hebben een
kortere remweg en een aanmerkelijk
groter raakvlak met de weg dan nor
male banden.
Fiat had op de stand het type 125
staan die de gehele dag van een com
plete automobiel veranderde in alle
maal gedeelten. Zeer ingenieus was dit
geconstrueerd en een grote trekpleister
voor het publiek. Dit type 125 heeft een
4-cilinder motor met twee bovenlig
gende nokkenassen en zal zowel in
Duitsland als in ons land, waar Fiat
zeer sterk vertegenwoordigd is en de
tweede plaats in de autoverkoop in
neemt, een bestseller worden. Dit geldt
eveneens voor het tjrpe 124 dat in ons
land al een groot aantal bewonderaars
telt.
Speciale aandacht verdient ons va
derlands product, de Daf 44, die ster
ker, groter en ruimer is dan de traditi
onele Daffodil. Door de toenemende
■vraag naar haar wagens ondervindt de
Daffabriek een geweldige expansie.
De slogan „klein van buiten maar
groot van binnen" geldt in sterke mate
voor de „44". De beschikbare ruimte is
zeer logisch ingedeeld en wordt ten
volle benut waardoor een maximum
aan comfort kon worden bereikt.
Diverse afmattende road-tests en
auto-ralleys hebben de uitstekende rij-
capaciteiten van de nieuweling duide-
Ik bewezen. De Variomatic maakt ook
het rijden met deze wagen tot een
waar genoegen. Het principe van deze
variomatic is volkomen gelijk aan de
reeds bestaande, alleen de uitvoering
verschilt. Hij is sterker en groter en
heeft een andere karakteristiek ten be
hoeve van de 40 pk. boxer motor die in
vergelijk met de Daffodil maar liefst
SS'/o meer pk's op de been brengt!
De topsnelheid van 123 km per uur
kan als kruissnelheid worden aange
houden. Auto-specialisten schrijven
aan de Daf 44 een „verbluffende vin
nigheid" toe tengevolge van de flitsen
de automatische acceleratie. Waarlijk
een auto die er zijn mag.