ruider Raad Goedereede stelt woonforensenbelastiiig in Crisis in de K.V.P. Dlir. J. Knape na ontslagaanvrage eerder opgelucht dan teleurgesteld Meditatie lede rgen leden J. KEUVELRIIR Sommelsdijk F^C. KORTEHEG it ZOON Vrijdag 1 september 1967 No. 3616 eu%yj CHR. STEIEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vr^dagatxmd TOILET- en GANGSPIEGELS Ook verhoging van kampeerleges Fruitmanden en Fruitlialiies «De Fruitcentrale" Voor bont naar Wouters.... 40e jaargang Serge, al get,i feg". fijn oni Ikaans }ing. iJ Is vele, laarlijkjl |n vericL Verkei ■eze oa^ pe vin^ Jouden pster, i;-an bej ^e autos] |s heiïil trsnellel - kapitT ^eldeka, veeriu leiding J het ktselijke'l met 1 |de Kn Irs bovej 1 fruitmj I voorwei ot 26-, )ameshj aet 20 1 Karte fne regeJ Imet klej Sok, i wjfentv) |et 7 bel schaal ■n handia Incher, vemleski [andrem met [ritt schai Jiaie meti |ngenszuJ nonnaie f buwe kal Iren kinf pnt en i pen rooil nd metj geel lorloge I Itie te in Den fierk S(J irizona. I Op de li 25 augl itenber^l arige zil Itje Dorsn landstra. 1 Pen dinsdj AmersfJ Jtseweg i J30 aug.| por de ds. El Jte Urkf |t numnieil Goedere In gem» Tienbare il zal worf vaststel heffing| Irsensenbe legesveroii exploitaj linen. PRINS HENDRIKSTEAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHAENIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sominelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TeL 2025 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS t 3,— FER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS IS cant per JBBÊ. Bii Qsmtract apecisal taitef. Door mhem aanbesw ibad aan] ied „De' ingen, *'1 A. Leij's; laagste te Vlis^ hoogste Hoften De zware crisis, waarin de K.V.P. [thans verkeert, is het gevolg van een [reeds jarenlang aan de gang zijnde ontwikkeling, die thans in een acuut stadium getreden is. De K.V.P. is even als de A.R.P. en de C.H.U. een confes- [sionele partij d.w.z. haar grenzen wor- [den bepaald door religieuze normen en [niet door sociaal-economische. De con sequentie daarvan is dat zij geestelijk gestempeld is door het katholicisme: [van de constante kiezers zijn er 98"/o r.k. (bij de A.R.P. is dit volgens de j jongste gegevens van dit jaar 62% gèref. en 16»/o hervormd en bij de C.H.U. 91% hervormd). Het zal echter voor iedereen duidelijk zijn, dat deze godsdienstige-kerkelij ke scheidslij n doorkruist wordt door de sociaal-econo- [mische, die tegenwoordig nog wel ster- ker dan vroeger domineert in de po- [litieke wereld. En nu is het zo, dat bij religieuze volkspartijen zoals deze drie [de meningen op sociaal gebied uiteen- lopen van star conservatief tot vuur rood, zij het bij de één meer dan bij j de ander. Zo zitten er in de K.V.P. onder het gezamenlijk etiket „katho liek" zowel oud-liberalen als fel voor uitstrevende socialisten, wat hun op- j vattingen betreft. Het gevolg daarvan is, dat in deze partijen absoluut geen GERO ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS homogeniteit (eenheid) bestaat op het punt van de sociaal-economisch-finan- ciële politiek. En dit leidt uiteraard tot I allerlei spanningen, die een uitweg zoe- [ken, vooral nu de religieuze-confessio- nele band in onze tijd steeds meer gaat verslappen door de ontwikkeling van de roomse en de protestantse kerken in sterk 'geestelijke-progressieve richting. Met name in de R.K. Kerk is na het Tweede Vaticaanse Concilie, vooral in Nederland, een soort geestelijke revo lutie aan de gang, die ook een breuk betekent in veler politieke opvattingen omtrent de partijvorming. Dat men I vrijer en losser komt te staan tegen over het partijapparaat, dat voorheen f bij wijze van spreken als bijkans even „heilig" beschouwd werd als de kerk, I wordt ook veroorzaakt door de omstan digheid, dat de r.k. geestelijkheid niet meer zoals vroeger pressie uitoefent op I de gelovigen om bij verkiezingen toch I beslist op de K.V.P. te stemmen (men i denke aan het Mandement der bis schoppen uit 1954, waarbij in dringende termen opgeroepen werd tot het bewa ren van de politieke eenheid). Men moet de situatie naar onze me- j ning thans zo zien, dat in deze om standigheden de tijd rijp is geworden voor een soort revolutionaire ontwik keling in het partijwezen, die boven dien ook nog sterk wordt bevorderd door een merkwaardig psychologisch verschijnsel, dat wij wel eens de ziekte van het „progressivisme" hebben ge noemd. We bedoelen daarmee de poli tieke mode onder de partijen om voor al progressief oftewel vooruitstrevend j fe zijn. Op dit punt heerst er een I scherpe concurrentie en poogt men el- I kaar op alle fronten vliegen af te van gen. Vrijwel niemand durft zich nog i conservatief of behoudend te noemen, omdat men daarmee in de politiek niet terecht kan. Zelfs de V.V.D. als de meest sociaal-rechtse onder de grote partijen waagt het niet zich zo te noe men. Omdat de christelijke partijen hun kiezers uit alle lagen der bevol king recruteren, hebben ze alle een linker- en een rechtervleugel plus een centrum. Die heeft de K.V.P. wel in heel sterke mate en vandaar dat de spanningen nu steeds groter worden. Voorheen heeft prof. Romme als leider van de fractie op meesterlijke wijze de zaak bijeen weten te houden, maar I we geloven, dat hij er nu ook geen I kans meer voor zou zien. De term progressief, hoewel nog veel gebruikt, wordt blijkbaar toch niet dui- delijk genoeg geacht, omdat zelfs de i V.V.D. er aanspraak op maakt. Er t wordt daarom de laatste tijd steeds meer gesproken van radicaal. Zo noemt de groep in de K.V.P., die thans zo naar voren treedt, de heren Aerden, Bogears, Cals e.a. ze wordt al de A-B-C groep genoemd zich christen- radicaal. En in de A.R.P. komt men steeds meer de term evangelisch-radi- caal tegen. Het lijkt nodig bij deze be- I namingen wat nader stil te staan. We beginnen dan met het woord ..radicaal". Wat betekent dit eigenlijk? I Het is aan het Frans ontleend (radicaal), fflaar stemt oorspronkelijk uit het La tijn n.l. van het woord „radix", dat i wortel betekent Ook ons woord radijs is eruit gevormd. Radicaal betekent öus grondig, uiterst, diepliggend; in de politiek is het derhalve een richting, die allerlei misstanden met „wortel" en tak wil uitroeien. De radicalen zijn daarom de meest vooruitstrevende, de progressieven in het kwadraat. En ra dicalisme is dus een stroming, die tot het uiterste wil gaan en daarom ge neigd is tot diep ingrijpende hervor mingen. Het gaat een beetje lijken op extremisme d.i. het gaan tot de uiterste consequenties (Fr. extreme uiterst). Partijen of. groepen, die zich radi caal noemen, hebben daarom een pro gram, waarin allerei vergaande eisen voorkomen, speciaal op het gebied van de staats- en maatschappij inrichting. Gezien hun sterke progressiviteit zijn hun activiteiten zeer links gericht. De huidige maatschappij bevalt hen niet. Vandaar dat men streeft naar hervor ming in socialistische of coUectivisti- sche richting, waarbij de één dan wat verder gaat dan de ander. Men beperkt zich dus niet tot uitwendige verbete ringen, maar wil de maatschappij zelf ombouwen. Wie radicaal is moet der halve voorstander zijn van ingrijpende veranderingen in de structuur van onze huidige, z.g. kapitalistische, maatschap pij. Hij komt dus in socialistisch vaar water terecht! Het eerste lid van de benaming n.l. „christen", spreekt, zo zou men den ken, voor zichzelf. Hetzelfde schijnt het geval te zijn niet „evangelisch". Maar toch ligt dit niet zo eenvoudig als het lijkt. De combinatie met „radi caal" maakt het moeilijk. Staan de bei de delen van de samenstelling volko men los van elkaar of is er verband? Is het laatste het geval, hoe moeten we ons dit dan denken? We geloven, dat zowel de roomsen als de protestan ten, die deze termen gebruiken, het laatste bedoelen. Er zijn n.l. allerlei soorten radicalen, niet alleen op het punt van de mate van radicalisme, die men aanhangt, maar ook van de geestelijke achtergrond, want er is rooms, protestants, socialistisch, com munistisch en nog andere radicalisme. Christenen en humanisten beide kun nen uit hun levensbeschouwing tot po litiek radicalisme komen. Maar het kan ook zo zijn, dat christenen zowel als humanisten juist op grond van hun geestelijke beginselen conservatief zijn. Feit is, dat het christendom op zichzelf een zeer radicale godsdienst is. Het zou niet moeilijk zijn deze stelling te bewij zen, maar dat zou ons hier te ver voe ren. Het is echter niet zo, dat christen zijn automatisch impliceert, dat men te vens radicaal is, met name op sociaal gebied. Zeker is, dat het Evangelie als zodanig, dus in theologische zin, radi caal is, maar het eist zeker, niet een politieke progressiviteit, die niet aan gepast is aan de praktische mogelijk heden en de staat oppermachtig maakt. Om het maar eens heel concreet te zeg gen: de richtlijnen! van het Evangelie op dit gebied, culminerend in het ge bod der naastenliefde, eisen niet een politiek als die van het kabinet-Cals, dat door de radicalen zozeer geprezen werd, maar dat binnen anderhalf jaar onze economie en financiën in de war stuurde, waardoor juist een goed be leid onmogelijk werd. Met andere woor den: de combinatie christelijk of evan gelisch en radicaal is een zeer subjec tieve begrippenassociatie, die als dwin gende richtlijn moet worden afgewe zen. Het is een ernstige dwaling radi cale christenlen bijvoorbeeld te beschou wen als achttien-karaats en niet-radi- cale als veertien-karaats. „ZICH STERKEN IN GOD" Doch David sterkte zich in de Heere zijn God. 1 Sam. 30 6 b. Het is toch wel een heel heerlijk woord, dit woord dat over David ge schreven staat, wanneer nu het plaatsen in het raam van de gebeurtenissen, waarin het voorkomt. David wordt achtervolgd door Saul. Hij moest vluchten en meende in het land der Filistijnen, in de stad Ziklag een veilig toevluchtsoord te hebben ge vonden. Uit heel de gang van zaken blijkt echter, dat David probeert zijn eigen weg uit te stippelen en zich zelf veilig te stellen. In de eerste plaats, heeft hij zichzelf als een onwijze aangesteld, om zó het medelijden van de koning op te wekken en de indruk te vestigen dat deze, al is David dan een Israëliet, geen last van hem zal hebben op politiek terrein. Een ziekte voorwenden om daardoor en daarmede een bepaald doel te bereiken, is al een kwaad ding. Het is bovendien gevaarlijk, waar de Heere ons dan wel eens met zulk een ziekte kan slaan. David werkt zich al verder in de moeilijkheden: In het ook van Israël, heeft hij zich met de erfvijand van het rijk verbonden, doch in werkelijkheid onderneemt David niets tegen zijn eigen volk, maar houdt strooptochten in het land van Amelek, een volk, waar de Filistijnen in vrede mee leefden. Het gevolg daarvan is, dat deze Ame- lekieten zich wreken op de stad Ziklag omdat ze gehoord hebben, dat David daar vertoeft. De stad wordt met vuur verbrand en de vrouwen en kinderen weggeleept. Wanneer David en zijn mannen tot de ontdekking hiervan komen, gaat er een groot geklag op en dat niet alleen, maar Davids mannenkeren zich tegen hem omdat zij menen dat het aan zijn lei ding en optreden ligt. Ze wülen hem doden. En dan staat er zo eenvoudig: „Doch David sterkte zich in de Heere zijn God". Het is wel langs een omweg, maar eindelijk is David dan toch op zijn plaats aangekomen. Hij had alles verloren. Zijn bezittin gen - zijn huis - zijn goederen - zijn vrouwen en kinderen. Zelfs het ver trouwen van zijn volgelingen. Misschien is het zo ook in ons levpn gegaan. Zie dan op de grote Davids zoon! De Heere Jezus heeft haat voor zijn liefde gevonden. Al zijn discipelen hebben Hem verlaten. Petrus heeft Hem ver loochend. Judas heeft Hem verraden. Uiteindelijk heeft God Hem zelfs ver laten aan het bange kruis van Golgotha. Doch ook Christus heeft zich in al die weedom gesterkt in de Heere Zijn God. En daarom kan Hij het aan het einde van die strijd uitroepen: „Vader in uwe handen beveel Ik mijne Geest". In ieder huis zijn er minstens 2 nodig. Hebt V ze? N40N1NGINRICHTV De kerk des Heeren treedt in 't voet spoor van hun Meester. De Heere zorgt ervoor, dat zij door een nacht, hoe zwart, hoe dicht, toch weer reizen naar het heerlijk licht. „Doch David sterkte zich in de Heere Zijn God". Ziklag werd verwoest, opdat Davids geloofsleven weer levendig zou worden. Hebt ge óók w^el eens ervaren, dat de tegenspoeden en beproevingen u heb ben uitgedreven naar de Heere, als naar de Enige, Die helpen kan in nood? Hebben we het geleerd om in die weg eigen Itrachten te verachten en het voor de Heere te belijden: O God, ik dacht dat ik mezelf kon bewaren, maar nu leert mijn ziel U achteraan te kleven. Hebben wij het op de puinhopen van ons Ziklag leren zeggen: „Ik dank U Heere, dat Gij toornig op mij geweest zijt, want uw toorn is afgekeerd en Gij troost mij!" Wat is het heerlijk, dat David op de puinhopen van zijn geluk, niet is be-' zweken maar het daar heeft gevoeld en beleden: Gij hebt mijn rechterhand ge vat. Gij zult mij leiden door Uw raad. Dat we dan, ook al lijkt alles redde loos verloren, toch mogen vasthouden als ziende de onzienlijke! Dan worden we niet beschaamd. David heeft alles terug gekregen. Gods beloften falen niet. Wie zich in al zijn nood en dood aan de Heere leert toevertrouwen, zal het ervaren: Wie in de schuilplaats der Al- lerhoogsten is gezeten, zal vernachten in de schaduw der Almachtigen. Als ik omringd door tegenspoed Bezwijken moet Schenkt Gij mij leven! Dirksland. C. J. Kesting. rOOR BETER f^ NAAR DE MIDDELHflRNIS-TEL:Z3ZS De raad van de gemeente Goederee de heeft tijdens de j.l. woensdagmid dag gehouden raadsvergadering beslo ten zij het ook node! tot verho ging van de kampeerleges en instelling van een woonforensenbelasting. De raad volgde daarmee de gedachte van het college van B. en W. dat de finan ciële lasten die uit het scheppen van recreatieve voorzieningen voortvloeien niet door de burgerij maar door de re creant die van die voorzieningen pro fiteert dienen te worden betaald. Tegen het voorstel waren twee bezwaarschrif ten ontvangen waarin de raad werd ge maand niet tot instelling daarvan over te gaan. Een bezwaarschrift kwam van de Organisatie van Kamp- en viakantie- bestedingsbedrijven, het ander van een groot aantal exploitanten v,an kampeer- plaatsen in de gemeente. „Er moet iets gebeuren" beseften de raadsleden waar om zy in de wetenschap dat de gem. begroting maar nauwelijlis sluitend kon worden gemaakt en de gewone dienst geen ruimte voor grote uitgaven laat met het beginsel van de hen onsympa thieke belasting accoord gingen. De raad meende dat het voorlopig met de helft van de door B. en W. voorgestelde tarieven kon waarom die werden ge halveerd. Per seizoen is voor elk zomerhuisje of sta-caravan waarvoor de vergunning geldt 50,verschuldigd. Voor elk tenthuisje of caravan met vaste standplaats 37,50. Voor elke tent of mobiele caravan 20, De legeskosten komen op 5,van het maximum aantal personen dat in een kampeerlokaliteit mag worden toe gelaten. Buiten deze belasting vallen: hotel- en pensiongasten, huurders van kamers en gemeubileerde woningen en de dag-recreanten. Tegen deze uitzon deringen golden o.m. de bezwaren van de exploitanten, die vreesden dat een en ander er de oorzaak van zal zijn dat de concurrentie-positie van Ouddorp als familiebadplaats in sterke mate zal verslechteren. De exploitanten wijzen op hun economisch zwakke positie en voeren aan dat de hoogte van de leges in geen enkele verhouding staat tot de bedragen die in andere gemeenten wor den gevraagd. De Orkava noemde in haar schrijven de heffing van leges zoals voorgesteld in strijd met het algemeen belang. „Door de exorbitante verhoging worden de belangen der toeristen, gasten der vakantiecentra, geschaadt en de exploi tanten ernstig in hun belangen getrof fen" aldus het schrijven dat tegenover de voorgestelde verhogingen het stand punt van de Minister van Economische zaken stelt dat de prijzen zoveel moge lijk ongewijzigd dienen te blijven en o.m. de toeristische concurrentiepositie van onze gemeente ernstig wordt ver zwakt doordat de kosten van alle mo gelijke voorzieningen regelmatig en fors omhoog gaan. „Er is hier sprake van strijd met de wet" constateert de Orka- va die voorspelt dat invoering van de legesheffing tot de meest heilloze con sequenties zal leiden omdat daarmee de weg wordt vrijgemaakt voor de meest ongeremde legesheffing terwijl de leges aldus het schrijven slechts mag dienen tot betaling van een vergoeding voor door het administratief apparaat der gemeente gemaakte kosten inzake de uitschrijving en uitreiking der be treffende vergunningen. Ook verwacht de Orkava verminderde belangstelling der gasten en een verminderde pro ductiviteit der bedrijven. Achterhaald. „De stelling dat de legesheffing slechts mag dienen tot betaling van een ver goeding voor gemaakte kosten, ver hoogd met een matige winst zodat wij in strijd met de wet zouden handelen is Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdyk 36 MIDDELHARNI8 een reeds lang achterhaald standpunt" aldus B.' en W. in hun prae-advies aan de raad. In tegenstelling tot de Orkava spreken B. en W. de verwachting uit dat de aantrekkelijkheid van Ouddorp zeker niet geschaad zal worden en dat het zelfs de goede faam als familiebad plaats zal kunnen bevorderen! De klap. Bij de bespreking van het voorstel gaf dhr. M. Aleman als eerste te ken nen wel ihet het principe van de be lasting accoord te gaan doch de tarie ven te willen halveren, ook dhr. de Jong en dhr. Snijder spraken zich zo uit. „Zeer in het belang van de gemeente" vond dhr. Snijder, erop wijzend dat er nog meerdere voorzieningen t.b.v. de recreatie zullen moeten worden getrof fen. Dhr. Snijder vond het een billijke bij drage in de kosten daarvan. Een geheel andere lezing gaf dhr. Komtebedde, hij verwachtte dat de laatste dagen zomerprijzen! Walenburgerweg 110 - Rotterdam Telefoon 010 - 24.60.66 maatregel een slag zal toebrengen aan het vreemdelingenverkeer. Alleen al uit psychologisch oogpunt achtte spr. invoering van de belasting in de voor gestelde vorm onjuist. Spr. toonde aan dat er exploitanten zijn die maar liefst 10.000,aan legeskosten zullen moe ten betalen. Ook vond dhr. Komtebedde het bezwaarlijk dat ze maar van een bepaald gedeelte van de logiesverstrek- kers kan worden geheven terwijl de dagbezoekers verreweg de belangrijk ste investeringen zullen vragen. „Het is een bekend feit dat percentage gewijs steeds meer Nederlanders hun vakantie in het buitenland doorbrengen terwijl het bezoek van buitenlanders aan Ne derland steeds minder wordt". (Zie vervolg pag. 4 van dit blad) HET GEBOD DER LIEFDE In het gebod der liefde vindt de mens drie^ die hij moet liefhebben: God, zich zelf en zijn naaste. Omdat hij, die God lief heeft, niet dwaalt in de liefde tot zichzelf, volgt daaruit, dat hij ook zijn naaste, die hij, volgens het gebod, moet liefhebben als zichzelf, aanvaardt God lief te hebhen. AUGUSTINUS Nu dhr. J. Knape per 1 september a.s. om gezondheidsredemen zijn ontslag heeft aangeboden aan de vergadering van Aandeelhouders zoals we in ons vorig vrijdagnummer vermeldden als directeur van de N.V. Brugverbin- ding „Haringvliet" hebben we hem ge vraagd naar de juistheid van het ge rucht, als zou dhr. Knape ontslag heb ben gevraagd als gevolg van spannin gen met Commissarissen. Dhr. Knape verzekerde dat de moti vering „gezondheidsredenen" juist is. Hij acht zich als gevolg van zijn ver minderde krachten niet meer in staat om de vele zorgen en moeilijkheden te dragen, die de leiding van dat bedrijf meebrengt. „Het is tenslotte een milli- oenenbedrijf. Dat geeft veel werk, veel moeite, veel zorgen. En dat wordt door bijna niemand onderkend, ook vaak door commissarissen niet". Op de mede deling dat we dat niet kunnen begrij pen, omdat de commissarissen van de N.V. toch alle burgemeester zijn valt dhr. Knape uit: „Dat is juist de fout. Vóór de ontslag- name van dhr. Hordijk waren van de elf commissarissen er negen burge meester. Dhr. van Dongen vertegen woordigt de Flakkeese Gemeenschap in het college van commissarissen en de gemeente Goedereede is zo verstandig geweest om een tweetal voor te dragen uitsluitend „burgers", zodoende is de oud-wethouder Visser tot commissaris benoemd. Een vent uit één stuk. Dhr. Knape raakt niet uitgepraat om diens verdiensten te schetsen. Zo iemand geeft je steun, zegt dhr. Knape. Met zo iemand kun je in moeilijke omstandig heden praten". We vragen dhr. Knape verder: De publicatie in de kranten omtrent uw voornemen om de tarieven per 1 jan. a.s. te verlagen is U nogal kwalijk ge nomen. Er is zelfs een vergadering van commissarissen voor belegd. Dhr. Knape: „Ik ben langzamerhand beu van allerlei futiliteiten, waarvoor men vergaderingen belegt. Men zou een vergadering beleggen om toezicht te houden waar een potlood van tien cent» gebleven is! Maar vraag de heren eens waar voor enige duizendengeble ven is dan weten ze het niet. Dhr. Knape wil dit artikel niet noemen. „Het leven heeft me bitter gemaakt. Ik ben mijn loopbaan begonnen als ide alist en humorist. De mensen van vroe ger zullen zich herinneren, dat ik mijn publiek onder de tafel kon brengen van het lachen. Mijn romans behaalden grote oplagen. Ik heb mij vooral in het sociale vlak bewogen, ook als litterator. Ik was secretaris van de vereniging „Klein Grond Bezit" Secretaris-Boek houder van het Burgerlijk Armbestuur; Secretaris van de Bouwvereniging enz." aldus dhr. Knape die rijkelijk uit de talloze herinneringen kan putten. We komen op de recente publicatie inzake de verlaging van de tolgelden terug. Dhr. Knape zegt: die was voor tijdig, wat ik betreur. Een van de commissarissen heeft zijn krachten be proefd als rechercheur, heeft zelfs een huishoudelijk werkster verhoord! Is na enige omweg te weten gekomen, dat ik een persvertegenwoordiger iets gedic teerd heb. Jawel, ik heb hem iets ge dicteerd, n.l. uit de Statuten, hoe de gang van zaken is: De directeur belooft de toestemming na de Algemene vergadering van Aan deelhouders tot het vaststellen en wij zigen der tarieven van de bruggelden. Vervolgens zijn er nog goedkeuring nodig van de regering en van de geld gevers. Als het bericht geluid had: de commissarissen overwegen enz.... dan zou men mij niet lastig hebben geval len. Maar Commissarissen en Aandeel houders hebben nu eenmaal alleen te overwegen of ze een desbetreffend voorstel van de directeur zullen bevor deren, eventueel goedkeuren^ Verder gaat hun bevoegdheid niet. Scnerp zegt hij: „En ik laat mij geen enkele be voegdheid uit mijn handen wringen". De Gemeenteraden van Flakkee en Schottwen en Duiveland zijn zo dom geweest om te bevorderen, dat de di recteur negen burgemeesters als toe zichthouders heeft. Een kind kan becij feren, dat dit te eniger tijd ongelukken geeft. Men zal het roer moeten om gooien anders blijft het ongelukken ge ven zolang de brug bestaat. Tenzij men een directeur als mijn opvolger vindt, die met zijn hoed in zijn hand aan he ren Commissarissen komt vragen hoe ze het hebben willen. Er moeten meer zakenlui in de N.V. komen! Met dhr. Sieling heb ik nooit moei lijkheden gehad. Zonder dhr. Sieling was de brug er nooit gekomen. Hij heeft het bed gespreid en anderen zijn er op gaan liggen. Dat gaat met mij ook zo. Kan men zich voorstellen wat het zeg gen wil om een millioenenbedrijf te organiseren? Dhr. Sieling die tijdens het gesprek is binnengekomen vertelt, dat hij al ja renlang belangeloos voor de brug heeft gewerkt. Hij mocht President-Commis saris worden van de Burgemeesters om dat er toch geen uitzicht was op ver wezenlijking Van de plannen. Toen bleek, dat dit wel het geval was, mocht hij zelfs geen bespreking voeren zonder dat er een burgemeester bij was, alsof hij onder curatele werd gesteld. Het spijt dhr. Sieling, dat hij veel te veel heeft toegegeven, maar hij had maar één doel, de brug moest er komen. En die is er gekomen. De rest heeft dhr. Sieling op de koop toegenomen. Dhr. Sieling gewaagt ook nog van de verdiensten van dhr. Rijnders, die als voorzitter van de Stichting De Flak keese Gemeenschap veel heeft gedaan voor de totstandkoming van de brug. We zeggen tegen dhr. Sieling: Het eiland weet welke verdiensten ze heb ben van de brug en de mensen zijn U daar dankbaar voor. Dhr. Sieling: Maar het bestuur van de N.V. heeft daar maar weinig blijk van gegeven. Toen ik afzwaaide als President-Commissaris gebeurde dat in een vergadering van commissarissen en Aandeelhouders. Mijn vrouw was er niet eens bij uitgenodigd! Toen een ad ministrateur heenging werd er een uit gebreide receptie gegeven, met zijn vrouw erbij, met personeel erbij. Waar om deze onderscheiden behandeling. Ze kunnen niet organiseren, zegt dhr. Sie ling. Toen de brug officieel geopend werd moest de directeur met zijn vrouw naar een plaats zoeken. Datzelfde over kwam een gedelegeerd commissaris!" klinkt het vol verwijt. Rusten. Dhr. en mevr. Knape zullen enige buitenlandse reizen gaan maken. Het echtpaar heeft een petekind in Ranuga- te (Engeland). Het is een kind, dat ge noemd is naar een pilot-officer, die boven Sommelsdijk is neergeschoten en daar begraven ligt. Misschien gaat hij nog eens een ro man schrijven. „Ik heb al een uitnodi ging van een grote uitgeversmaatschap pij. Maar de mensen uit mijn omgeving behoeven niet bang te zijn, dat ik por tretten ga tekenen. Dat heb ik één keer gedaan, maar dat doe ik nooit weer". Voordat ik aan een roman begin moet ik eerst mijn vele teleurstelUngen van de laatste jaren te boven zijn en innerlijk tot rust zijn gekomen. Een romanschrijver moet afstand nemen". We vragen dhr. Knape tenslotte: Hoe ziet U de toekomst van de N.V. Hij ant woordt: De gemeenteraden moeten eens gaan begrijpen, dat het College van commissarissen niet alleen uit burge meesters moet bestaan, er moeten ook een paar wethouders in zitten, en een paar doodgewone raadsleden. Dhr. Kna pe noemt enkele namen, die we niet mogen publiceren. En dan moet men het toezicht op het beleid van de di recteur niet verlagen tot critiek op al lerlei kleinigheden en hem onbeperkt de bevoegdheden laten, die hem krach tens de statuten zijn toegekend. De brug is een publieke aangelegenheid. Het is goed dat de gemeenteraden er zich mee bemoeien. En de pers? „Openheid", zegt dhr. Knape, we hebben niets te ver bergen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 1