ruider
Raad Goedereede stelt
woonforensenbelastiiig in
Crisis in de
K.V.P.
Dlir. J. Knape na ontslagaanvrage
eerder opgelucht dan teleurgesteld
Meditatie
lede
rgen
leden
J. KEUVELRIIR
Sommelsdijk
F^C. KORTEHEG it ZOON
Vrijdag 1 september 1967
No. 3616
eu%yj
CHR. STEIEEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vr^dagatxmd
TOILET- en
GANGSPIEGELS
Ook verhoging van kampeerleges
Fruitmanden en Fruitlialiies
«De Fruitcentrale"
Voor bont naar Wouters....
40e jaargang
Serge,
al get,i
feg".
fijn oni
Ikaans
}ing. iJ
Is vele,
laarlijkjl
|n vericL
Verkei
■eze oa^
pe vin^
Jouden
pster,
i;-an bej
^e autos]
|s heiïil
trsnellel
- kapitT
^eldeka,
veeriu
leiding J
het
ktselijke'l
met 1
|de Kn
Irs bovej
1 fruitmj
I voorwei
ot 26-,
)ameshj
aet 20 1
Karte
fne regeJ
Imet klej
Sok, i
wjfentv)
|et 7 bel
schaal
■n handia
Incher,
vemleski
[andrem
met
[ritt schai
Jiaie meti
|ngenszuJ
nonnaie f
buwe kal
Iren kinf
pnt en i
pen rooil
nd metj
geel
lorloge I
Itie te
in Den
fierk S(J
irizona.
I Op de li
25 augl
itenber^l
arige zil
Itje Dorsn
landstra. 1
Pen dinsdj
AmersfJ
Jtseweg i
J30 aug.|
por de
ds. El
Jte Urkf
|t numnieil
Goedere
In gem»
Tienbare il
zal worf
vaststel
heffing|
Irsensenbe
legesveroii
exploitaj
linen.
PRINS HENDRIKSTEAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHAENIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sominelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TeL 2025 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS t 3,— FER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS IS cant per JBBÊ.
Bii Qsmtract apecisal taitef.
Door
mhem
aanbesw
ibad aan]
ied „De'
ingen, *'1
A. Leij's;
laagste
te Vlis^
hoogste
Hoften
De zware crisis, waarin de K.V.P.
[thans verkeert, is het gevolg van een
[reeds jarenlang aan de gang zijnde
ontwikkeling, die thans in een acuut
stadium getreden is. De K.V.P. is even
als de A.R.P. en de C.H.U. een confes-
[sionele partij d.w.z. haar grenzen wor-
[den bepaald door religieuze normen en
[niet door sociaal-economische. De con
sequentie daarvan is dat zij geestelijk
gestempeld is door het katholicisme:
[van de constante kiezers zijn er 98"/o
r.k. (bij de A.R.P. is dit volgens de
j jongste gegevens van dit jaar 62%
gèref. en 16»/o hervormd en bij de
C.H.U. 91% hervormd). Het zal echter
voor iedereen duidelijk zijn, dat deze
godsdienstige-kerkelij ke scheidslij n
doorkruist wordt door de sociaal-econo-
[mische, die tegenwoordig nog wel ster-
ker dan vroeger domineert in de po-
[litieke wereld. En nu is het zo, dat bij
religieuze volkspartijen zoals deze drie
[de meningen op sociaal gebied uiteen-
lopen van star conservatief tot vuur
rood, zij het bij de één meer dan bij
j de ander. Zo zitten er in de K.V.P.
onder het gezamenlijk etiket „katho
liek" zowel oud-liberalen als fel voor
uitstrevende socialisten, wat hun op-
j vattingen betreft. Het gevolg daarvan
is, dat in deze partijen absoluut geen
GERO
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
homogeniteit (eenheid) bestaat op het
punt van de sociaal-economisch-finan-
ciële politiek. En dit leidt uiteraard tot
I allerlei spanningen, die een uitweg zoe-
[ken, vooral nu de religieuze-confessio-
nele band in onze tijd steeds meer gaat
verslappen door de ontwikkeling van de
roomse en de protestantse kerken in
sterk 'geestelijke-progressieve richting.
Met name in de R.K. Kerk is na het
Tweede Vaticaanse Concilie, vooral in
Nederland, een soort geestelijke revo
lutie aan de gang, die ook een breuk
betekent in veler politieke opvattingen
omtrent de partijvorming. Dat men
I vrijer en losser komt te staan tegen
over het partijapparaat, dat voorheen
f bij wijze van spreken als bijkans even
„heilig" beschouwd werd als de kerk,
I wordt ook veroorzaakt door de omstan
digheid, dat de r.k. geestelijkheid niet
meer zoals vroeger pressie uitoefent op
I de gelovigen om bij verkiezingen toch
I beslist op de K.V.P. te stemmen (men
i denke aan het Mandement der bis
schoppen uit 1954, waarbij in dringende
termen opgeroepen werd tot het bewa
ren van de politieke eenheid).
Men moet de situatie naar onze me-
j ning thans zo zien, dat in deze om
standigheden de tijd rijp is geworden
voor een soort revolutionaire ontwik
keling in het partijwezen, die boven
dien ook nog sterk wordt bevorderd
door een merkwaardig psychologisch
verschijnsel, dat wij wel eens de ziekte
van het „progressivisme" hebben ge
noemd. We bedoelen daarmee de poli
tieke mode onder de partijen om voor
al progressief oftewel vooruitstrevend
j fe zijn. Op dit punt heerst er een
I scherpe concurrentie en poogt men el-
I kaar op alle fronten vliegen af te van
gen. Vrijwel niemand durft zich nog
i conservatief of behoudend te noemen,
omdat men daarmee in de politiek niet
terecht kan. Zelfs de V.V.D. als de
meest sociaal-rechtse onder de grote
partijen waagt het niet zich zo te noe
men. Omdat de christelijke partijen
hun kiezers uit alle lagen der bevol
king recruteren, hebben ze alle een
linker- en een rechtervleugel plus een
centrum. Die heeft de K.V.P. wel in
heel sterke mate en vandaar dat de
spanningen nu steeds groter worden.
Voorheen heeft prof. Romme als leider
van de fractie op meesterlijke wijze
de zaak bijeen weten te houden, maar
I we geloven, dat hij er nu ook geen
I kans meer voor zou zien.
De term progressief, hoewel nog veel
gebruikt, wordt blijkbaar toch niet dui-
delijk genoeg geacht, omdat zelfs de
i V.V.D. er aanspraak op maakt. Er
t wordt daarom de laatste tijd steeds
meer gesproken van radicaal. Zo noemt
de groep in de K.V.P., die thans zo
naar voren treedt, de heren Aerden,
Bogears, Cals e.a. ze wordt al de
A-B-C groep genoemd zich christen-
radicaal. En in de A.R.P. komt men
steeds meer de term evangelisch-radi-
caal tegen. Het lijkt nodig bij deze be-
I namingen wat nader stil te staan.
We beginnen dan met het woord
..radicaal". Wat betekent dit eigenlijk?
I Het is aan het Frans ontleend (radicaal),
fflaar stemt oorspronkelijk uit het La
tijn n.l. van het woord „radix", dat
i wortel betekent Ook ons woord radijs
is eruit gevormd. Radicaal betekent
öus grondig, uiterst, diepliggend; in de
politiek is het derhalve een richting,
die allerlei misstanden met „wortel" en
tak wil uitroeien. De radicalen zijn
daarom de meest vooruitstrevende, de
progressieven in het kwadraat. En ra
dicalisme is dus een stroming, die tot
het uiterste wil gaan en daarom ge
neigd is tot diep ingrijpende hervor
mingen. Het gaat een beetje lijken op
extremisme d.i. het gaan tot de uiterste
consequenties (Fr. extreme uiterst).
Partijen of. groepen, die zich radi
caal noemen, hebben daarom een pro
gram, waarin allerei vergaande eisen
voorkomen, speciaal op het gebied van
de staats- en maatschappij inrichting.
Gezien hun sterke progressiviteit zijn
hun activiteiten zeer links gericht. De
huidige maatschappij bevalt hen niet.
Vandaar dat men streeft naar hervor
ming in socialistische of coUectivisti-
sche richting, waarbij de één dan wat
verder gaat dan de ander. Men beperkt
zich dus niet tot uitwendige verbete
ringen, maar wil de maatschappij zelf
ombouwen. Wie radicaal is moet der
halve voorstander zijn van ingrijpende
veranderingen in de structuur van onze
huidige, z.g. kapitalistische, maatschap
pij. Hij komt dus in socialistisch vaar
water terecht!
Het eerste lid van de benaming n.l.
„christen", spreekt, zo zou men den
ken, voor zichzelf. Hetzelfde schijnt
het geval te zijn niet „evangelisch".
Maar toch ligt dit niet zo eenvoudig
als het lijkt. De combinatie met „radi
caal" maakt het moeilijk. Staan de bei
de delen van de samenstelling volko
men los van elkaar of is er verband?
Is het laatste het geval, hoe moeten
we ons dit dan denken? We geloven,
dat zowel de roomsen als de protestan
ten, die deze termen gebruiken, het
laatste bedoelen. Er zijn n.l. allerlei
soorten radicalen, niet alleen op het
punt van de mate van radicalisme,
die men aanhangt, maar ook van de
geestelijke achtergrond, want er is
rooms, protestants, socialistisch, com
munistisch en nog andere radicalisme.
Christenen en humanisten beide kun
nen uit hun levensbeschouwing tot po
litiek radicalisme komen. Maar het
kan ook zo zijn, dat christenen zowel
als humanisten juist op grond van hun
geestelijke beginselen conservatief zijn.
Feit is, dat het christendom op zichzelf
een zeer radicale godsdienst is. Het zou
niet moeilijk zijn deze stelling te bewij
zen, maar dat zou ons hier te ver voe
ren. Het is echter niet zo, dat christen
zijn automatisch impliceert, dat men te
vens radicaal is, met name op sociaal
gebied. Zeker is, dat het Evangelie als
zodanig, dus in theologische zin, radi
caal is, maar het eist zeker, niet een
politieke progressiviteit, die niet aan
gepast is aan de praktische mogelijk
heden en de staat oppermachtig maakt.
Om het maar eens heel concreet te zeg
gen: de richtlijnen! van het Evangelie
op dit gebied, culminerend in het ge
bod der naastenliefde, eisen niet een
politiek als die van het kabinet-Cals,
dat door de radicalen zozeer geprezen
werd, maar dat binnen anderhalf jaar
onze economie en financiën in de war
stuurde, waardoor juist een goed be
leid onmogelijk werd. Met andere woor
den: de combinatie christelijk of evan
gelisch en radicaal is een zeer subjec
tieve begrippenassociatie, die als dwin
gende richtlijn moet worden afgewe
zen. Het is een ernstige dwaling radi
cale christenlen bijvoorbeeld te beschou
wen als achttien-karaats en niet-radi-
cale als veertien-karaats.
„ZICH STERKEN IN GOD"
Doch David sterkte zich in de
Heere zijn God. 1 Sam. 30 6 b.
Het is toch wel een heel heerlijk
woord, dit woord dat over David ge
schreven staat, wanneer nu het plaatsen
in het raam van de gebeurtenissen,
waarin het voorkomt.
David wordt achtervolgd door Saul.
Hij moest vluchten en meende in het
land der Filistijnen, in de stad Ziklag
een veilig toevluchtsoord te hebben ge
vonden. Uit heel de gang van zaken
blijkt echter, dat David probeert zijn
eigen weg uit te stippelen en zich zelf
veilig te stellen.
In de eerste plaats, heeft hij zichzelf
als een onwijze aangesteld, om zó het
medelijden van de koning op te wekken
en de indruk te vestigen dat deze, al is
David dan een Israëliet, geen last van
hem zal hebben op politiek terrein. Een
ziekte voorwenden om daardoor en
daarmede een bepaald doel te bereiken,
is al een kwaad ding. Het is bovendien
gevaarlijk, waar de Heere ons dan wel
eens met zulk een ziekte kan slaan.
David werkt zich al verder in de
moeilijkheden: In het ook van Israël,
heeft hij zich met de erfvijand van het
rijk verbonden, doch in werkelijkheid
onderneemt David niets tegen zijn eigen
volk, maar houdt strooptochten in het
land van Amelek, een volk, waar de
Filistijnen in vrede mee leefden.
Het gevolg daarvan is, dat deze Ame-
lekieten zich wreken op de stad Ziklag
omdat ze gehoord hebben, dat David
daar vertoeft.
De stad wordt met vuur verbrand en
de vrouwen en kinderen weggeleept.
Wanneer David en zijn mannen tot de
ontdekking hiervan komen, gaat er een
groot geklag op en dat niet alleen, maar
Davids mannenkeren zich tegen hem
omdat zij menen dat het aan zijn lei
ding en optreden ligt.
Ze wülen hem doden. En dan staat er
zo eenvoudig: „Doch David sterkte zich
in de Heere zijn God".
Het is wel langs een omweg, maar
eindelijk is David dan toch op zijn
plaats aangekomen.
Hij had alles verloren. Zijn bezittin
gen - zijn huis - zijn goederen - zijn
vrouwen en kinderen. Zelfs het ver
trouwen van zijn volgelingen.
Misschien is het zo ook in ons levpn
gegaan.
Zie dan op de grote Davids zoon! De
Heere Jezus heeft haat voor zijn liefde
gevonden. Al zijn discipelen hebben
Hem verlaten. Petrus heeft Hem ver
loochend. Judas heeft Hem verraden.
Uiteindelijk heeft God Hem zelfs ver
laten aan het bange kruis van Golgotha.
Doch ook Christus heeft zich in al die
weedom gesterkt in de Heere Zijn God.
En daarom kan Hij het aan het einde
van die strijd uitroepen: „Vader in uwe
handen beveel Ik mijne Geest".
In ieder huis zijn er minstens
2 nodig.
Hebt V ze?
N40N1NGINRICHTV
De kerk des Heeren treedt in 't voet
spoor van hun Meester.
De Heere zorgt ervoor, dat zij door
een nacht, hoe zwart, hoe dicht, toch
weer reizen naar het heerlijk licht.
„Doch David sterkte zich in de Heere
Zijn God".
Ziklag werd verwoest, opdat Davids
geloofsleven weer levendig zou worden.
Hebt ge óók w^el eens ervaren, dat de
tegenspoeden en beproevingen u heb
ben uitgedreven naar de Heere, als naar
de Enige, Die helpen kan in nood?
Hebben we het geleerd om in die weg
eigen Itrachten te verachten en het voor
de Heere te belijden: O God, ik dacht
dat ik mezelf kon bewaren, maar nu
leert mijn ziel U achteraan te kleven.
Hebben wij het op de puinhopen van
ons Ziklag leren zeggen: „Ik dank U
Heere, dat Gij toornig op mij geweest
zijt, want uw toorn is afgekeerd en Gij
troost mij!"
Wat is het heerlijk, dat David op de
puinhopen van zijn geluk, niet is be-'
zweken maar het daar heeft gevoeld en
beleden: Gij hebt mijn rechterhand ge
vat. Gij zult mij leiden door Uw raad.
Dat we dan, ook al lijkt alles redde
loos verloren, toch mogen vasthouden
als ziende de onzienlijke! Dan worden
we niet beschaamd.
David heeft alles terug gekregen.
Gods beloften falen niet.
Wie zich in al zijn nood en dood aan
de Heere leert toevertrouwen, zal het
ervaren: Wie in de schuilplaats der Al-
lerhoogsten is gezeten, zal vernachten
in de schaduw der Almachtigen.
Als ik omringd door tegenspoed
Bezwijken moet
Schenkt Gij mij leven!
Dirksland.
C. J. Kesting.
rOOR BETER f^
NAAR DE
MIDDELHflRNIS-TEL:Z3ZS
De raad van de gemeente Goederee
de heeft tijdens de j.l. woensdagmid
dag gehouden raadsvergadering beslo
ten zij het ook node! tot verho
ging van de kampeerleges en instelling
van een woonforensenbelasting. De
raad volgde daarmee de gedachte van
het college van B. en W. dat de finan
ciële lasten die uit het scheppen van
recreatieve voorzieningen voortvloeien
niet door de burgerij maar door de re
creant die van die voorzieningen pro
fiteert dienen te worden betaald. Tegen
het voorstel waren twee bezwaarschrif
ten ontvangen waarin de raad werd ge
maand niet tot instelling daarvan over
te gaan. Een bezwaarschrift kwam van
de Organisatie van Kamp- en viakantie-
bestedingsbedrijven, het ander van een
groot aantal exploitanten v,an kampeer-
plaatsen in de gemeente. „Er moet iets
gebeuren" beseften de raadsleden waar
om zy in de wetenschap dat de gem.
begroting maar nauwelijlis sluitend kon
worden gemaakt en de gewone dienst
geen ruimte voor grote uitgaven laat
met het beginsel van de hen onsympa
thieke belasting accoord gingen. De
raad meende dat het voorlopig met de
helft van de door B. en W. voorgestelde
tarieven kon waarom die werden ge
halveerd.
Per seizoen is voor elk zomerhuisje of
sta-caravan waarvoor de vergunning
geldt 50,verschuldigd.
Voor elk tenthuisje of caravan met
vaste standplaats 37,50. Voor elke tent
of mobiele caravan 20,
De legeskosten komen op 5,van
het maximum aantal personen dat in
een kampeerlokaliteit mag worden toe
gelaten. Buiten deze belasting vallen:
hotel- en pensiongasten, huurders van
kamers en gemeubileerde woningen en
de dag-recreanten. Tegen deze uitzon
deringen golden o.m. de bezwaren van
de exploitanten, die vreesden dat een
en ander er de oorzaak van zal zijn dat
de concurrentie-positie van Ouddorp
als familiebadplaats in sterke mate zal
verslechteren. De exploitanten wijzen
op hun economisch zwakke positie en
voeren aan dat de hoogte van de leges
in geen enkele verhouding staat tot de
bedragen die in andere gemeenten wor
den gevraagd.
De Orkava noemde in haar schrijven
de heffing van leges zoals voorgesteld
in strijd met het algemeen belang.
„Door de exorbitante verhoging worden
de belangen der toeristen, gasten der
vakantiecentra, geschaadt en de exploi
tanten ernstig in hun belangen getrof
fen" aldus het schrijven dat tegenover
de voorgestelde verhogingen het stand
punt van de Minister van Economische
zaken stelt dat de prijzen zoveel moge
lijk ongewijzigd dienen te blijven en
o.m. de toeristische concurrentiepositie
van onze gemeente ernstig wordt ver
zwakt doordat de kosten van alle mo
gelijke voorzieningen regelmatig en fors
omhoog gaan. „Er is hier sprake van
strijd met de wet" constateert de Orka-
va die voorspelt dat invoering van de
legesheffing tot de meest heilloze con
sequenties zal leiden omdat daarmee de
weg wordt vrijgemaakt voor de meest
ongeremde legesheffing terwijl de leges
aldus het schrijven slechts mag
dienen tot betaling van een vergoeding
voor door het administratief apparaat
der gemeente gemaakte kosten inzake
de uitschrijving en uitreiking der be
treffende vergunningen. Ook verwacht
de Orkava verminderde belangstelling
der gasten en een verminderde pro
ductiviteit der bedrijven.
Achterhaald.
„De stelling dat de legesheffing slechts
mag dienen tot betaling van een ver
goeding voor gemaakte kosten, ver
hoogd met een matige winst zodat wij
in strijd met de wet zouden handelen is
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdyk 36
MIDDELHARNI8
een reeds lang achterhaald standpunt"
aldus B.' en W. in hun prae-advies aan
de raad. In tegenstelling tot de Orkava
spreken B. en W. de verwachting uit
dat de aantrekkelijkheid van Ouddorp
zeker niet geschaad zal worden en dat
het zelfs de goede faam als familiebad
plaats zal kunnen bevorderen!
De klap.
Bij de bespreking van het voorstel
gaf dhr. M. Aleman als eerste te ken
nen wel ihet het principe van de be
lasting accoord te gaan doch de tarie
ven te willen halveren, ook dhr. de
Jong en dhr. Snijder spraken zich zo uit.
„Zeer in het belang van de gemeente"
vond dhr. Snijder, erop wijzend dat er
nog meerdere voorzieningen t.b.v. de
recreatie zullen moeten worden getrof
fen.
Dhr. Snijder vond het een billijke bij
drage in de kosten daarvan.
Een geheel andere lezing gaf dhr.
Komtebedde, hij verwachtte dat de
laatste dagen zomerprijzen!
Walenburgerweg 110 - Rotterdam
Telefoon 010 - 24.60.66
maatregel een slag zal toebrengen aan
het vreemdelingenverkeer. Alleen al
uit psychologisch oogpunt achtte spr.
invoering van de belasting in de voor
gestelde vorm onjuist. Spr. toonde aan
dat er exploitanten zijn die maar liefst
10.000,aan legeskosten zullen moe
ten betalen. Ook vond dhr. Komtebedde
het bezwaarlijk dat ze maar van een
bepaald gedeelte van de logiesverstrek-
kers kan worden geheven terwijl de
dagbezoekers verreweg de belangrijk
ste investeringen zullen vragen. „Het is
een bekend feit dat percentage gewijs
steeds meer Nederlanders hun vakantie
in het buitenland doorbrengen terwijl
het bezoek van buitenlanders aan Ne
derland steeds minder wordt".
(Zie vervolg pag. 4 van dit blad)
HET GEBOD DER LIEFDE
In het gebod der liefde vindt de mens
drie^ die hij moet liefhebben: God, zich
zelf en zijn naaste. Omdat hij, die God
lief heeft, niet dwaalt in de liefde tot
zichzelf, volgt daaruit, dat hij ook zijn
naaste, die hij, volgens het gebod, moet
liefhebben als zichzelf, aanvaardt God
lief te hebhen.
AUGUSTINUS
Nu dhr. J. Knape per 1 september a.s.
om gezondheidsredemen zijn ontslag
heeft aangeboden aan de vergadering
van Aandeelhouders zoals we in ons
vorig vrijdagnummer vermeldden
als directeur van de N.V. Brugverbin-
ding „Haringvliet" hebben we hem ge
vraagd naar de juistheid van het ge
rucht, als zou dhr. Knape ontslag heb
ben gevraagd als gevolg van spannin
gen met Commissarissen.
Dhr. Knape verzekerde dat de moti
vering „gezondheidsredenen" juist is.
Hij acht zich als gevolg van zijn ver
minderde krachten niet meer in staat
om de vele zorgen en moeilijkheden te
dragen, die de leiding van dat bedrijf
meebrengt. „Het is tenslotte een milli-
oenenbedrijf. Dat geeft veel werk, veel
moeite, veel zorgen. En dat wordt door
bijna niemand onderkend, ook vaak
door commissarissen niet". Op de mede
deling dat we dat niet kunnen begrij
pen, omdat de commissarissen van de
N.V. toch alle burgemeester zijn valt
dhr. Knape uit:
„Dat is juist de fout. Vóór de ontslag-
name van dhr. Hordijk waren van de
elf commissarissen er negen burge
meester. Dhr. van Dongen vertegen
woordigt de Flakkeese Gemeenschap in
het college van commissarissen en de
gemeente Goedereede is zo verstandig
geweest om een tweetal voor te dragen
uitsluitend „burgers", zodoende is de
oud-wethouder Visser tot commissaris
benoemd. Een vent uit één stuk. Dhr.
Knape raakt niet uitgepraat om diens
verdiensten te schetsen. Zo iemand
geeft je steun, zegt dhr. Knape. Met zo
iemand kun je in moeilijke omstandig
heden praten".
We vragen dhr. Knape verder: De
publicatie in de kranten omtrent uw
voornemen om de tarieven per 1 jan.
a.s. te verlagen is U nogal kwalijk ge
nomen. Er is zelfs een vergadering van
commissarissen voor belegd.
Dhr. Knape: „Ik ben langzamerhand
beu van allerlei futiliteiten, waarvoor
men vergaderingen belegt. Men zou een
vergadering beleggen om toezicht te
houden waar een potlood van tien cent»
gebleven is! Maar vraag de heren eens
waar voor enige duizendengeble
ven is dan weten ze het niet. Dhr.
Knape wil dit artikel niet noemen.
„Het leven heeft me bitter gemaakt.
Ik ben mijn loopbaan begonnen als ide
alist en humorist. De mensen van vroe
ger zullen zich herinneren, dat ik mijn
publiek onder de tafel kon brengen
van het lachen. Mijn romans behaalden
grote oplagen. Ik heb mij vooral in het
sociale vlak bewogen, ook als litterator.
Ik was secretaris van de vereniging
„Klein Grond Bezit" Secretaris-Boek
houder van het Burgerlijk Armbestuur;
Secretaris van de Bouwvereniging enz."
aldus dhr. Knape die rijkelijk uit de
talloze herinneringen kan putten.
We komen op de recente publicatie
inzake de verlaging van de tolgelden
terug. Dhr. Knape zegt: die was voor
tijdig, wat ik betreur. Een van de
commissarissen heeft zijn krachten be
proefd als rechercheur, heeft zelfs een
huishoudelijk werkster verhoord! Is na
enige omweg te weten gekomen, dat ik
een persvertegenwoordiger iets gedic
teerd heb. Jawel, ik heb hem iets ge
dicteerd, n.l. uit de Statuten, hoe de
gang van zaken is:
De directeur belooft de toestemming
na de Algemene vergadering van Aan
deelhouders tot het vaststellen en wij
zigen der tarieven van de bruggelden.
Vervolgens zijn er nog goedkeuring
nodig van de regering en van de geld
gevers. Als het bericht geluid had: de
commissarissen overwegen enz.... dan
zou men mij niet lastig hebben geval
len. Maar Commissarissen en Aandeel
houders hebben nu eenmaal alleen te
overwegen of ze een desbetreffend
voorstel van de directeur zullen bevor
deren, eventueel goedkeuren^ Verder
gaat hun bevoegdheid niet. Scnerp zegt
hij: „En ik laat mij geen enkele be
voegdheid uit mijn handen wringen".
De Gemeenteraden van Flakkee en
Schottwen en Duiveland zijn zo dom
geweest om te bevorderen, dat de di
recteur negen burgemeesters als toe
zichthouders heeft. Een kind kan becij
feren, dat dit te eniger tijd ongelukken
geeft. Men zal het roer moeten om
gooien anders blijft het ongelukken ge
ven zolang de brug bestaat. Tenzij men
een directeur als mijn opvolger vindt,
die met zijn hoed in zijn hand aan he
ren Commissarissen komt vragen hoe
ze het hebben willen. Er moeten meer
zakenlui in de N.V. komen!
Met dhr. Sieling heb ik nooit moei
lijkheden gehad. Zonder dhr. Sieling
was de brug er nooit gekomen. Hij heeft
het bed gespreid en anderen zijn er op
gaan liggen. Dat gaat met mij ook zo.
Kan men zich voorstellen wat het zeg
gen wil om een millioenenbedrijf te
organiseren?
Dhr. Sieling die tijdens het gesprek is
binnengekomen vertelt, dat hij al ja
renlang belangeloos voor de brug heeft
gewerkt. Hij mocht President-Commis
saris worden van de Burgemeesters om
dat er toch geen uitzicht was op ver
wezenlijking Van de plannen. Toen
bleek, dat dit wel het geval was, mocht
hij zelfs geen bespreking voeren zonder
dat er een burgemeester bij was, alsof
hij onder curatele werd gesteld. Het
spijt dhr. Sieling, dat hij veel te veel
heeft toegegeven, maar hij had maar
één doel, de brug moest er komen. En
die is er gekomen. De rest heeft dhr.
Sieling op de koop toegenomen.
Dhr. Sieling gewaagt ook nog van de
verdiensten van dhr. Rijnders, die als
voorzitter van de Stichting De Flak
keese Gemeenschap veel heeft gedaan
voor de totstandkoming van de brug.
We zeggen tegen dhr. Sieling: Het
eiland weet welke verdiensten ze heb
ben van de brug en de mensen zijn U
daar dankbaar voor.
Dhr. Sieling: Maar het bestuur van
de N.V. heeft daar maar weinig blijk
van gegeven. Toen ik afzwaaide als
President-Commissaris gebeurde dat in
een vergadering van commissarissen en
Aandeelhouders. Mijn vrouw was er
niet eens bij uitgenodigd! Toen een ad
ministrateur heenging werd er een uit
gebreide receptie gegeven, met zijn
vrouw erbij, met personeel erbij. Waar
om deze onderscheiden behandeling. Ze
kunnen niet organiseren, zegt dhr. Sie
ling. Toen de brug officieel geopend
werd moest de directeur met zijn vrouw
naar een plaats zoeken. Datzelfde over
kwam een gedelegeerd commissaris!"
klinkt het vol verwijt.
Rusten.
Dhr. en mevr. Knape zullen enige
buitenlandse reizen gaan maken. Het
echtpaar heeft een petekind in Ranuga-
te (Engeland). Het is een kind, dat ge
noemd is naar een pilot-officer, die
boven Sommelsdijk is neergeschoten en
daar begraven ligt.
Misschien gaat hij nog eens een ro
man schrijven. „Ik heb al een uitnodi
ging van een grote uitgeversmaatschap
pij. Maar de mensen uit mijn omgeving
behoeven niet bang te zijn, dat ik por
tretten ga tekenen. Dat heb ik één keer
gedaan, maar dat doe ik nooit weer".
Voordat ik aan een roman begin
moet ik eerst mijn vele teleurstelUngen
van de laatste jaren te boven zijn en
innerlijk tot rust zijn gekomen. Een
romanschrijver moet afstand nemen".
We vragen dhr. Knape tenslotte: Hoe
ziet U de toekomst van de N.V. Hij ant
woordt: De gemeenteraden moeten eens
gaan begrijpen, dat het College van
commissarissen niet alleen uit burge
meesters moet bestaan, er moeten ook
een paar wethouders in zitten, en een
paar doodgewone raadsleden. Dhr. Kna
pe noemt enkele namen, die we niet
mogen publiceren. En dan moet men
het toezicht op het beleid van de di
recteur niet verlagen tot critiek op al
lerlei kleinigheden en hem onbeperkt
de bevoegdheden laten, die hem krach
tens de statuten zijn toegekend. De brug
is een publieke aangelegenheid. Het is
goed dat de gemeenteraden er zich mee
bemoeien. En de pers? „Openheid", zegt
dhr. Knape, we hebben niets te ver
bergen.