Mirjam Leefsma een Hollandse vroedvrouw in Israël leeft in voortdurende onzekerheid doe mee aan de 3 UUR LOONAKTE voorisraël *lfc /lef zicht van de Lange Jan lieuws over de f iets omdat ze kinderen ter wereld helpt. Maar niet weet of er morgen, overmorgen voldoende voedsel en kleding is. Voor de Joodse en Arabische kinderen in haar kliniek. Voor de Joodse en Arabische kinderen in heel Israël. Plaatselül( nieuws n.N.V.V. tips voor vrije uren Geheimtaal van wetensciiaps- mensen Soldaat Aarnoudse ontving ondersclieiding Eilanden-nieuws familieberichten Russisclie Migs onder het mes Economisch Sociale Aktie Israël, Kerkstraat 128, Amsterdam-C, telefoon 247224 1967 Ldag 25 juli 1967 „BI LANDEN-NIEUWS"' Bladz. 3 vrij, le on- In het aarbij Phi! I Weer on- van lomen 2,70, een ^k de ge- ferze- I lucht lit de leran- rking fonds pn te fes op 1 door kon I wilt van Jaan- Idivi- |g in fe is ftaa!. 1967 vam trdi- De de I van nlük Irder dit IWe- Jgen Iteeg de pere ven, Ihet lovo If 6 en )»/o. jDe |ien srk Izel hor De zomer van '11 Op zoek naar water Toen kwam Ossendrecht. er een mooie „er is gekomen, |an onze gedach- zonder erg uit [ar vroegere zo- lérs, die ook zo jjn en zonnig iren. Zijn er en- lle jaren achter- In zomers ge lest aan de natte ut, dan horen dadelijk uit de ^nd van de ou- iren, dat het oeger niet zo ks. Zo gaat het ik met de winters: nooit zulke stren- winters me^r als vroeger. Nu is de im „vroeger" heel rekbaar, want wei tijd bedoelen vidj met vroeger, niet- Jaar? blaar goed, als het over strenge win- Is gaat, dan wordt de winter van '90 k voorbeeld gesteld van een uitermate tenge en lange winter. Als wij na- faag zouden doen bij De Bilt, waar Les op papier staat, zouden we horen. Et de winter van '90 gevolgd is door hg strengere winters. Ons geheugen at ons zo vaak in de steek en de in- ukken uit onze jeugd zijn toch an- |rs dan wanneer wij nu dezelfde in- ukken zouden ontvangen. Is het ook let zo met de afstand? Komen wij op plaats waar wij geboren zijn, na nge jaren ergens anders te hebben Iwoond, wat lijkt die straat of die [eg dan kort, veel korter dan toen wij Ind waren. Wij vonden het een vrese- |k eind om te lopen van ons huis naar bakker of naar de schoenmaker, |aar wij een boodschap moesten doen. nu, nu is diezelfde afstand zo groot let meer en toch is de straat of de weg net ingekort. Waarmee ik maar wil Iggen, dat wij voorzichtig moeten zijn let voorstellingen uit onze kinderjaren. [Een droge, warme zomer was in 1911. pais heel oude mensen spreken over winter van '90, zo spreken mensen I leeftijd van thans over de zomer van II. Ik kan niet precies vertellen in hoe pel weken het niet regende; daar zou weer De Bilt in de arm moeten ne- |en, maar het was droog. Het kan zijn de zomer, dat het weken aan een niet regent en dan is de aarde kuw uitgedroogd. En als er dan geen nweersbuitje komt met een heerlijke lerfrissende regen, dan klaagt men over eoogte. Toen meer dan nu, want er tas in '11 geen waterleiding. Dat was fg, want de regenbakken brachten slijk 1 modder op. De huizen van de meeste hensen op de dorpen waren klein en jet pannendak was dan ook niet zo pot. De huisjes hadden maar een Heine „loop", zoals men dan zei. De Igenbakken waren na een grote stort- lui gauw vol en het water dat teveel pas, spoelde op straat. j In verscheidene dorpjes ging men uit- |en naar putten, waar misschien nog rinkwater te krijgen was. Men sprak lan over „Zoete pitjes". [Oorspronkelijk waren die gegraven ioor de dieren om uit te drinken en belucht ook wel om het dorstige land lan tijd tot tijd van water te voorzien. Jaar nu moesten die „pitjes" water le- leren aan de mensen. Ik zie ze nog gaan, de mannen en de pgeschoten jongens, met kruiwagens taar een stuk land, waarin zich een paterput bevond. Een pomp was aan- Jebracht, opdat het water door het pheppen van de emmers niet te zeer jou vertroebelen. Ieder kreeg zijn deel met volle emmers en vaatjes kwa- hen de vaders en zonen thuis en moe- Eer de vrouw had weer voor een dag loorraad. Er was zoveel water nodig foor een gezin. De zorgen van de moe- Iers waren al zwaar en nu kwam dit er |og bij. Wat voelden de mensen hun Ifhankelijkheid! En waneer vader 's |Vonds na het eten las over de grote oogte in de tijd van de profeet Jere- üa, dan werd dit nog eens onder- Itreept; „En hun voortreffelijken zenden hun deinen naar water, zij komen tot de Jrachten: zij vinden geen water, zij ko pen met hun vaten ledig weder; zij Jijn beschaamd, ja, worden schaamrood |n bedekken 'hun hoofd, omdat het lardrijk gescheurd is, dewijl daar geen fegen op de aarde is". En wanneer er dan een overvloedige fegen neerviel op de dorre aarde, dan jas dit voor deze mensen niet toeval- pg, maar dan was het de Heere, Die Tiet doortrekken wilde, maar Die nog n gunst aan mens en dier dacht. Na deze droge zomer van '11 werden |e plannen om tot een waterleiding te fomen in Zuid-Beveland tot uitvoer ge- pcht. In 1912 werden overal in de Amerikanen gaan weer op de fiets naar hun werk Er is in Amerika een' bijzondere ont- Wkkeling aan de gang wat betreft de pei-, woon- en werkgewoonten. Meni Tfjl er een eind aan maken aan ener- 'Uus de opeenhoping van de bevolking 1 müjoenensteden en anderzijds aan Pe chaotische spreiding van de inwo ners over enorme uitgestrektheden^ Dit gai in de hand worden gewerkt door P aanleg van nieuwe steden, die niet peer dan honderdduizend inwoners fUlIen huisvesten! en waar meer plaats f al zijn voor het voetgangers en fiets- perkeer. Er zullen namelijn fiets- en pndelwegen worden aangelegd ter lengte van bijna tweehonderd kilome- W per stad. Via deze fiets- en wan- plwegen, die onder en over de grote ^erkeerswegen worden geleid, zal men pkomen veilig alle delen van de stad gunnen bereiken. De mannen zullen er öan ook weer te-voet of op de fiets naar hun werk gaan. De dames zullen ge voet of per fiets hun boodschappen «pnnen doen en de kinderen zullen met meer en massa met schoolbussen penoevenl te worden vervoerd. dorpen de straten voor de buizen van de waterleiding. Uit Ossendrecht zou het water worden aangevoerd en naar alle dorpen geleid. Voor de kinderen op straat was het weer eens iets anders: elke dag zagen ze verandering. Einde lijk kwam het ogenblik aan dat de kra nen in de huizen konden opengedraaid. Op het eindpunt van het buizennet van het dorp werd van tijd tot tijd wa ter weggespoten, om de teersmaak uit het water weg te nemen. De kinderen stonden er vanzelf spreken dicht bij, om te zien hoe honderden emmers water zomaar in een sloot werden gespoten. En verleden jaar was er zo'n gebrek aan water! Het is te begrijpen dat de aanleg van de waterleiding niet door allen werd goedgekeurd. Vooral nu 1912 zo'n nat jaar was. Het regende maar en het re gende maar. Nu was die leiding niet nodig, zo meenden velen. Wij moeten maar wachten tot God ons regen geeft, zo sprak men vroom. Maar het water uit Ossendrecht was ook eerst van Boven gekomen! Daar had men misschien geen erg in. Veel later werd de waterleiding in Goeree-Overflakkee aangelegd, met verplichte aansluiting er bij. Dat was ook niet naar ieders zin. Men moet de mensen niet dwingen. Dat zei ook de wethouder van Herkingen, die de com missaris rondleidde, toen deze het dqrp bezocht. „Als de mensen de bmzen zien, roe pen ze om water", sprak de commissa ris der Koningin. Toen antwoordde de wethouder lako- niek: „Dan behoeven ze ook niet ge dwongen te worden. Excellentie!" ZWERVER In de wekelijkse „Kolom" in „Kwe kerij en Handel" lazen wij de volgende ontboezeming over de ingewikkeldheid waarvan wetenschapsmenjsen zich vaak bedienen om zich uit te drukken. Wij laten het hier volgen: Er was eens een) theoloog, die over een bijzonder moeilijk onderwerp een bijzonder knappe verhandeling schreef. Het ging om een zaak die niet alleen in theorie van belang was, maar die ook zeker konsekwenties zou hebben voor de levenspraktijk van de mensen in zijn kerk. Zijn geschrift werd door alle recen senten zeer gunstig besproken. Op ker kelijke vergaderingen werd hij op de schouder geklopt, werd er interessant over gedebatteerd en was ieder het er over ee^s, dat zijn werk een aanwinst betekende. Een eenvoudig man, die in zulke din gen belangstelde en geregeld zijn kran ten las, vernam van al die loftuitingen en dacht: dat boek moet ik hebben! Hij kocht het boek en begon te lezen. Na een paar weken zei z'n vrouw: ik zie je nooit meer in dat boek lezen. Heb je het uit? Nee, zei hij, maar ik kom er haast niet aan toe hè? Je hebt zovéél bij te houden! Een half uur later zag een bezoeker het boek liggen en zei: Hé, heb je dat? Hoe vind je het? Nou, zei onze man eerlijk, om je de waarheid te zeggen: ik ben er nog steeds in bezig. Of nee, zelfs dat niet. Ik ben er mee bezig geweest, maar ik kom niet verder. Het moeten knappe kerels zijn die het gelezen hebben en zeggen dat het zo goed is. Ze snappen er meer van dan ik. Ik kan 'niet bij benen! Zo gaat het op het terrein van de theologie, maar ook op andere gebie den, tussen menisen die op zeker niveau spreken en schrijven. Ze werken heel consciëntieus, ze weten dat doctor A en professor B ogenblikkelijk eventu ele gaten in hun betoog zullen opmer ken. Ze laten zien dat ze het niet uit hun duim gezogen hebbeni, en staven dat met citaten, verwijzingen, tabellen, sta tistieken. Straks wordt hun werk in de vakpers besproken, straks komen ze op vergaderingen, moeten misschien een voordracht houden, en dan moet het allemaal kloppen. Wanneer dan anderen proberen, het geen zij gezegd hebben zodanig over te brengen, dat ook iemand zónder deze wetenschappelijke vorming het be grijpt, bestaat er alle kans op misver standen, op niet helemaal verantwoorde conclusies, op verkeerd begrijpen van wat de schrijver heeft bedoeld. En als dan daarover de pennestrijd losbreekt, zegt de gewone man: nou snap ik er helemaal niks jneer van! Dat is niet zo erg als je zoudt kunnen zeggen: dat hoef jij ook niet te snappen, dat is al leen voor de vaklui. Maar heel vaak is dit niet zo. Dan moet het juist tot de gewone man doordringen, omdat die het is, die het in de praktijk moet bren gen. Maar de kluif is hem te taai. Hij komt er eenvoudig niet dóór. En dan staan er kasten met boeken en brochures, eni je vraagt je af: voor wie zijn die eigenlijk geschreven? Wat hebben wij er met z'n allen aan? De wetenschap betekent niet meer dan droogzwemmen, wanneer de resul taten van haar onderzoek de mensheid niet bereiken. Ze wordt dan doel in zichzelf, ze spreekt de geheimtaal van de ingewij den, en huist tenslotte in een ivoren torenl Het duidelijk maken van moeilijke zaken is een wetenschap op zichzelf, die vele wetenschapsmensen niet baas zijn. is het blad voor uw MIDDELHARNIS Gevonden en verloren voorwerpen. Gevonden: zilverkleurig armbandje; bruine portemonnee met inhoud; zil veren kinderringetje; verzekeringsplaat je van bromfiets; waarschuwingsdrie hoek; rode kinderportemonnee; brom fiets merk „Solex"; Belgische herders hond met rode halsband; bruin dames- vest; dameshorlege merk „Tenax"; sleutel; zwarte regenbroek; groen truit je; rode kinderblazer; konijn, konijn- grijs gekleurd; blauwe step met witte spatbordeni; gasaansteker merk „Pop- pel"; zwarte portemonnee; badtas met inhoud; bruine portemonnee met in houd; bahcosleutel. Verloren: koehoom met sleutel; arm bandje met 7 bedeltjes; bruine heren- portemonnee; gebreide zwarte hals doek; sierraad van personenautowiel; donkerrode step; heren fiets (merk „Lo comotief") kleur blauw; kinderarm bandje; verzekeringskaart bromfiets; zwarte herenportemonnee; bruine he renportemonnee; herenhorioge merk „Pontiac"; donkerblauw windjack; he renhorloge merk „Lincoln"; roodbruine step met witte spatborden; zwarte tran- sistoraidio merk „Philips"; bos sleu tels; kinder-regenkap; zilveren arm bandje met 7 klompjes; zonnebril; brui ne portemonnee met inhoud; blauwe zwembroek en groene badhanddoek; blauw jasje; cognackleurige sweeter; 2 rieken; ring met 2 sleutels; zwarte plas tic regenbroek; beide damesvest. Inlichtingen omtrent vorenistaande voorwerpen op het Groepsbureau der Rijkspolitie, Hoflaan 52 te Middelhar- nis, tel. 01870-2444, van 9,00— tot 18.00 uur. ST. PHILIPSLAND De dienstplichtige soldaat Jan W. Aarnoudse uit St. Philipsland heeft verleden week een onderscheiding ont vangen voor zijn dapperheid betoond bij de explosie van het munitieschi^) te Utrecht op 12 juni j.l. Luitenant-ge neraal Van der Veen overhandigde hem en nog 16 andere militairen, plus vier burgers, na een toespraak in de Juliana- kazerne te Den Haag eerp oorkonde en een tevredenheidsbetuiging. Jan Aar noudse is ingedeeld bij de munitie-remo- vatie-compagnie te Utrecht. VLISSINGEN Wrak gelicht. De op 9 nov. 1965 voor Vlissingen vergane kustvaarder „John Knudsen", is vorige week maandag ge licht en geborgen. De bok MAGNUS III, (850 ton) heeft het schip gelicht. Zoals men had verwacht 'is in het schip het stoffelijk overschot van de machi nist de 48-jarige Conrad Klausen aan getroffen. De kuster is voor dé Vlissing- se boulevard overvaren en de machinist is met het schip ten onder gegaan. Het schip was geladen met cokes. De ber ging ging in opdracht van de Rijkswa terstaat. Het Wrak is op het strand gezet bij het „Eiland" te Vlisingen. Schip en lading zullert verkocht worden. Inbraken. De consumptietent bij de kanovijver in het Nollebos is het onder werp geworden van vernielzucht en diefstal. Chocolade, ijs, briefkaarten, postzegels en dergelijke dingen zijn door elkaar gegooid en vertrapt. Boven dien werd nog f 50,meegenomen. Dit is de tweede keer dat dhr. Boel dit meemaakt, vorige zomer is zijn con sumptietent ook vernield. Dodelijk ongeluk en gewonde. Op de Scheldepoort werf Sloe te Vlissingen is de heer J. P. Baljé dodelijk getroffen. Het ongeluk gebeurde toen( van het in het dok liggende Zweedse schip „Kra tos", de gangway los schoot. Dhr. Baljé werd zodanig aan het hoofd geraakt dat hij na enkele uren overleed. De man was 57 jaar. De heer Remijn uit 's Heerenhoek werd getroffen aan zijn been dat later bleek gebroken te zijn. De arbeidsinspectie stelt een onderzoek in naar het nog niet nader te verklaren ongeluk. Vier Sovjetrussische Mig-21 straalja gers die door Israël op de Arabieren waren buitgemaakt zijn in Amerikaanse transporttoesteller^ naar de V.S. overge bracht, waar de toestellen op vliegbases worden beproefd en ontleed. Belangrij ke geheimen van de bouw komen daar door in handen van de westelijke spio nage, schrijft het tijdschrift Time. Verwacht wordt dat men achter ge heimen zal komen die het toestel kwets baarder zullen maken bij de gevechten met Amerikaanse straaljagers in Viet nam. Een nog groter verlies aan gehei men is voor de Russen het feit dat hun Sam-luchtafweerraketteni in Israëlische handen; zijn gevallen. Deze verstrekken inzicht in de juiste stand van Sovjetrus sische fabricagetechnieken en elektro nische ontwerpen die beide nauw sa menhangen met de vooruitgang van de Sovjetrussische ruimtevaart", schrijft Tune. We hebben eens, als pril verslagge- ver, de Vierdaagse van Nijmegen op de voet gevolgd. Het is^ al weer heel lang geleden. Op de laatste dag van deze massale wandeltochten, tijaenjs de in tocht van de deelnemers in Nijmegen, kwam het moment waarop elke ver slaggever wacnt. Een oud vrouwtje drong zich door de rijen toeschouwers heen en vloog op één van de deelne mers af. Dikke tranen rolden over haar wangen en ze smkte, goed hoorbaar: „Jongen, mijn jongen, je hebt het ge haald, je heot het tóch gehaald". De Vierdaagse van Nijmegen, terecht beroemd tot ver over onze grenzeni wordt dit jaar van 25 tot en met 28 juli gehouden. Het wandeltestijn werd op 24 juli, 's avonds om zeven uur, ingeviagd met een vlaggenparade in iiel Gorfert Stadion. Na ae intocht op 28 juli in Nijmegen, die onherroepelijk weer honderdduizenden toeschouwers gaat trekken, wordt er 's avonds nog wat doorgevierd: een „blarenbai" in „De Veremging" en om. 21 uur, eeni taptoe in het Kelfkengbos. HET BRUIDSKLEED We hadden het enkele weken geleden al over het Openluchtmuseum in Arn hem (bekend om zijn vele oude boerde^ rijen en huizen), waar tot en met 28 juli een magische datum! demon straties worden gegeven van oude am bachten. In hetzeitde museum staat ook een levensgrote pop, die erg de aan dacht trekt. Ze heeft het originele bruidskleed aan van prinses Beatrix en lijkt sprekend op onze kroonprinses. De pop is de trekpleister van' de ten toonstelling „Hou en Trou" in het Open^- luchtmuseum, die verder bestaat uit een groot aantal in oude klederdrach ten gestoken poppen. Het grootste deel van de op deze manier uitgestalde kleren is eigendom van het Koninklijk Huis. Bij „Hou eni Trou" is Jan Duyvetter, hoofd van de afdeling klederdrachten, de man achter de schermen. De mees te poppen die op de tentoonstelling staan, heeft hij zelf gemaakt en een voudig was dat niet altijd: „Bij de pop die prinses Beatrix voorstelt, vie len, tijden(s de make-up, grote gaten in de gipslaag. Ik heb alles weer kun nen bijwerken, maar fel licht ver draagt de pop nu niet meer. Dan zijn de gescheurde plekken nog te zien. De heer Duyvetter heeft meer pro blemen moeten oplossen. Hij is er uren zoet mee geweest om de sleep van de bruidsjapon een beetje dra gelijk te draperen in de vitrine, waar in de pop staat. Hij heeft engelenge duld opgebracht om de diadeem, die prinses Beatrix tijdens haar huwe lijk droeg, na te maken. „Er zitten liefst 360 stenen in verwerkt. Ik heb de diamanten per gros moeteni bestellen." „Hou en Trou" (dit jaar geopend tot en met 31 oktober) is een boeiende tentoonstelling. In vitrine B staat een kleine pop die koningin Wilhelmina in Friese dracht laat zien, in vitrine F stelt eenj mini-pop koningin Juliana voor in Axelse klederdracht. Tiental len andere poppen geven weer hoe onze voorouders er vroeger bijliepen) in Urk, Schokland, Volendam, het Gooi of in Brabant. Een groot aantal sieraden geeft de tentoonstelling nog wat extra glans. „DE SLANGENBURG" Om Gelderland nog even vast te houden: een tamelijk onbekende attrak tie in deze provincie vol attrakties is het landgoed „De Slangenburg" bij Doetinchem. Het is een heerlijk ge bied - van zeshonderd hectaren bos en landerijen. Bij het kasteel (alleen te bezichtigen na schriftelijke afspraak) staat een groot aantal eeuwenoude beuken. Hier beginnen ook een drietal wandelroutes die zorgvuldig door Staatsbosbeheer zijn bewegwijzerd. Het landgoed is gemakkelijk te vin den. Ongeveer vijf kilonieter buiten Doetinchem (richting Varsseveld) staat rechts van de weg een bord met de woorden „bosiwachterij Slangen burg." Wanneer u daarna de eerste weg links inslaat, vervolgens de eerste weg rechts neemt en daarna de twee de weg rechts, benSt u bij het kasteel en bij het begin van de al genoemde drie wandelroutes. HANDBOOGSCHIETEN Toe val natuurlijk, maar ook in Amersfoort is 28 juli de laatste dag van een groots festijn: de (24ste) we reldkampioenschappen handboog- schutten, die op 25 juli gaan beginnen. De wedstrijden worden gehouden op het sportterrein aan de Rubenslaan in Amersfoort. De openingsceremonie zal 's morgens om tien uur haar be slag krijgeni. Er doen 29 of 30 landen mee. Er zijn 203 deelnemers van wie 8 Nederlanders. Handboogschieten is een sport die steeds meer in de belangstelling komt te staan. Mannen met eeni vaste hand en een scherpe blik kunnen het er een heel eind in schoppen. Vrouwen trouwens ook. DAG VAN HET PAARD 28 juli: laatste dag van de Vier daagse van Nijmegen, laatste dag van de demonstraties van oude ambach ten in het Openluchtmureum in Arn hem, laatste dag van de wereldkam pioenschappen handboogschieteni in Amersfoort en eerste en laatste dag van het paard in Voorschoten. Op de eeuwenoude Voorschotense paardenmarkt zullen zich op 28 juli, tien uur 's morgens, honderden paar den en ponies verzamelen in een om geving die onder meer een extra oud tintje krijgt door de barse aanwezig heid van een (niet te gebruiken) schandpaal, 's Middags (13.30) begin nen in de met zaagsel bedekte Prins Bernhardlaan korte-baandraverijen om het kapioenschap van Nederland. Een kermis en folkloristische spelen (zoals het aloude koek-slaan) horen tot de verdere attrpkties van deze dag van het paard.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 3