Israël en de
Arabieren
i
Tïï
Uw modehuis BUilSSE
V.V.V. activiteiten
te Ouddorp
Grote luister op 40-iarig jubileum
sciiooiiioofd 0. II. Jansen, Dirksland
Meditatie
P
i
J. KEUVELAflR
Jaargang
Vrijdag 30 juni 1967
No. 3598
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ETLANDEIN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag' en vrijdagavond
Fruitmanden en Fruitbakjes
„De Fruitcentrale'
PAS-TUNETTE CORSËTIËRE
u gaarne.
MIDDELHARNIS
„Ons Koor" behaalde
hoogste prijs
KRUIDER's
EVENEMENTEN - PROGRAMMA
VOOR BADGASTEN
Tal van bloemstukken en kostbare cadeaus
^SSEX
ELHAU)
|)E
bloem
kle zor:
Kouteiar:
reis. De
tnde iT.^
reis;:
streek'-
Inemers
Brdam.
por de
reis
tlandbrm
Ikte alia
dag
verden
elijke
Izeer
Bngse
fmist. Si
61
boor acK'
ijhr. P. J'
pe niet
It een-
opgeviS'
Istoffelijli
Issische J
op 1'
bij
bsische
was ir-
itbindiS
Iks veer':
loot vcK
fbouwd
Giessef'
es Chrü-
ttemniinS
liana en!
\.artsen,_;
cie Zö"
aterlati'i
blaats VI'
auto's ve
te Vlisi«-
De canï
De
De lede'-
Jrerd g*;-
londdiensi
linder va^
len. De
■tweede V'.
I zondag'
tcorder
Iraat we'»
list.
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Soinmelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 2025 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS f 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
BIJ contract speciaal tarief.
Bij alle verschil van mening over het
bestaan en het al of niet voortbestaan
van de staat Israël kan men het er in
ieder geval over eens zijn, dat dit een
zwaar probleem is, niet alleen voor Is
raël zelf en ook niet slechts voor de
regio van het Nabije Oosten, maar een
vraagstuk van wereldformaat vanwege
de vele aspecten die het heeft. Dezer
dagen hadden we een gesprek met
iemand, die verschillende Arabische
landen en Israël had bereisd. Om een
discussie uit te lokken, poneerden we I
de stelling, dat dit probleem-Israël on-
oplosbaar is. Hij was dit helemaal niet
met ons eens en antwoordde: wanneer i
de Arabieren de kunst van werken ver-
stonden, behoefden ze de Israëli's niet
voortdurend aan te vallen om hun staat
te vernietigen, want ze hebben nog
woestijnen in overvloed om ze vrucht
baar te maken, zoals Israël doet met de
Negeb-woestijn; zij hebben heus de
20.000 km2 van Israël niet nodig. Na
tuurlijk had hij hierin gelijk, maar de
moeilijkheid is, dat de Arabieren nu
juist, niet zoals de Israëli's van hard
werken houden en liever parasiteren op
de olie en de financiële hulp van grote
mogendheden, met name van de Sovjet
unie. Met dit feit hebben we rekening
te houden. Israël wenst zich als staat
te handhaven. Het was het enige volk
op aarde sedert 19 eeuwen, dat geen
eigen territorium meer had. Én de Ara
bieren hebben gezworen, dit kleine
staatje, dat zich tussen hen ingewron-
gen heeft, volkomen te zullen vernieti
gen. Met deze realiteiten heeft men re
kening te houden en dan komt men in
derdaad voor de vraag te staan, hoe dit
probleem op vreedzame wijze kan wor
den opgelost, wanneer de standpunten
zo diametraal tegenover elkaar staan.
In de vorige artikelen over dit on
derwerp hebben we al verschillende
aspecten ervan naar voren gebracht en
speciaal de historische feiten.
Omdat door het plotseling uitbreken
van de oorlog en zijn spectaculair ver
loop, dat eindigde met een eclatante
overwinning van Israël, de aandacht
van de hele wereld op het Nabije Oos
ten is gevestigd, mede door de behan
deling ervan in de Veren. Naties, blijft
dit alles onze belangstelling trekken.
Wie zich in de vele facetten van het
probleem verdiept, komt tot de conclu
sie, dat het buitengewoon gecompli
ceerd is. Het lijkt ons daarom goed aan
de hand van een reeks vragen een aan
tal van de voornaamste punten aan de
orde te stellen.
1. Hoe is de intense haat van de Ara
bieren tegen Israël te verklaren?
Wanneer aan een Arabier van enige
intellectuele standing gevraagd wordt
om Israël zo gehaat wordt, dan
It meestal het antwoord: wij haten
het Joodse geloof, ook niet het
Ise ras en de Joodse mensen maar
zijn ertegen, dat Palestina sedert
bestuurd wordt en in bezit geno-
in is door Europese Joden, die er een
aparte Joodse Staat van hebben ge
maakt. Tegen het bewonen van Pales
tina door Joodse palestijnen hebben we
geen bezwaar.
eenvoudig als het hier gezegd
t, ligt het echter beslist niet. De
achting van de staat Israël als zodanig
is wel een factor, maar andere spelen
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
een minstens even grote rol. Een heel
voorname komt naar onze mening voort
uit een soort minderwaardigheidscom
plex t.o.v. de Joden. De Arabieren zien,
dat ze in allerlei opzichten de mindere
zijn van de Israëli's: in ontwikkeling,
in welvaart, in techniek, in militaire
kracht enz. En hoe meer oorlogen ze
verliezen, hoe groter hun complex en
derhalve ook hun haat wordt. Dit geldt
Uiteraard het meest ten opzichte van de
geïmmigreerde Europese Joden, die de
■Westerse cultuur meebrachten en in de
nieuwe staat demonstreren tot welke
prestaties op allerlei gebied ze in staat
zijn. Dat de Palestijnse Arabieren die in
1948 - '49 moesten vluchten en sedert
dien in armoede in kampen wonen, ver
vuld zijn van een tomeloze haat, is ver
klaarbaar, maar de regeringen van
Egypte, Jordanië en Syrië hebben op
zettelijk niets voor deze mensen gedaan
om daardoor hun haat levendig te hou
den en aan te wakkeren. Ook het sterke
opleven van het Arabische nationalisme
speelt een grote rol, thans in de vorm
van het Pan-Arabisme, dat heel het
Nabije Oosten opeist voor de Arabieren.
Het kleine welvarende Israël met zijn
noge ontwikkeling en vele intellectuelen
steekt te scherp af bij de achterlijke,
primitieve en arme bevolking der Ara
bische landen met hun hoog percentage
analfabeten dan dat men daar zulk een
■volk permanent zou dulden.
2. Het nationalisme van de Arabieren.
Gedurende vier eeuwen hebben de Tur
ken geheerst over de Arabische gebie-
.den. Ofschoon zij ook Mohammedanen
waren, wensten de Arabieren baas in
eigen huis te zijn en ontstond automa-
„JAÏRÜS"
En zie, er kwam één van de over
sten der synagoge, met name
Jaïrus en Hem ziende viel
hij aan zyn voeten.
Marcus 5 22.
We horen nog al eens spreken over
het wonder van de opwekking van het
dochtertje van Jaïrus, door de Heere
Jezus. Weet u, waar we bijna nooit iets
over horen?
Over die Jaïrus zelf! Het evangelie
zegt dan ook niet véél over hem. Maar
toch wel een beetje!
We horen allereerst hoe hij heet. Zijn
naam is Jaïrus en dat betekent: licht
drager. Oorspronkelijk heeft hij niet aan
die naam beantwoord. Ook Jaïrus was
van nature uit de vorst der duisternis.
In het boek des Levens lezen we dan
ook weinig van licht dat hij verspreidt.
Alleen horen we, dat hij een overste
der synagoge was.
De synagoge was de plaats des ge-
beds. Daar las men de wet en sprak
men naar aanleiding van de lezing der
profeten. Aanvankelijk zal echter ook
op hem van toepassing zijn geweest:
„heeft iemand van de oversten in Hem
(Christus) geloofd?"
Jaïrus en Jezus vormen de grootste
tegenstelling, die men zich denken kan.
Jaïrus is ondanks zijn schone naam,
een kind der duisternis en Jezus is het
Licht der wereld. En het ergste was,
dat Jaïrus aanvankelijk heel geen last
had van die duisternis. Maar dan komt
er in het leven van de overste een
bange beproeving. Zijn enigst dochtertje
van 12 jaar, wordt zeer ernstig ziek.
Eerst laat het zich nog niet zo heel
ernstig aanzien, maar weldra verergert
het en is het voor aller oog zichtbaar,
dat slechts een wonder hier nog uit
komst kan geven.
De moeder waakt in deze angstvolle
uren aan het ziekbed van haar kind.
En de vader? Is hij heengesneld naar de
synagoge, om in de gewijde stilte, waar
hij zozeer thuis is, zijn nood uit te
schreien voor de oren van Israels God?
Neen, wonderlijk. Dit meest voor de
hand liggende, doet hij niet. Allerlei
gedachten vliegen door zijn hoofd. Hij
snelt de straat op, regelrecht naar de
plaats, waar hij gehoord heeft dat die
wonderlijke rabbi van Nazareth zich
ophoudt.
Eigenlijk heeft hij nooit veel van die
Jezus moeten hebben. Diens leer is
immers zo vernederend voor de mens.
Hij wil, dat Jaïrus op al zijn vrome
werken de dood leert schrijven en als
een arm zondaar, bedelend om genade,
aan Zijn voeten terecht komt.
Zie, dat heeft Jaïrus nooit gewUd.
Doch nu hij werkelijk in nood verkeert,
nu hij gevoelt dat bij Jezus, Die im
mers al zoveel kranken heeft genezen,
zijn enige kans ligt, valt alles weg voor
dat éne: zijn kind moet gered. De nood
van het ogenblik, drijft hem uit tot de
Heere, Die nood doet hem zich neder-
leggen aan de voeten van de eerst zo
verachte rabbi, met de ootmoedige sme
king of Hij wil komen om zijn kind te
redden. Wat niet sterven wil in de ze
geningen die we uit 's Heeren hand
ontvangen, gaat soms sterven in onze
levensnood. En wat is dat? Ons hoog
moedige Jaïrus hart.
Wij hebben van nature een Jaïrushart
vol eigen waan, vol eigen kracht, vol
eigen voortreffelijkheid. Maar, als het
werkelijk nood wordt, dan wordt die
hoogmoed gelcnakt en de eigengevoelig-
heid gebroken. Er moét wel heel wat
gebeuren, voor dit geschiedt.
We lezen hier, dat het dochtertje van
Jaïrus op haar uiterste ligt, alvorens de
vader zijn noodkreet uitsnikt aan Jezus'
voeten. Wellicht heeft hij het eerst ge
probeerd bij allerlei dokters en kwak
zalvers. Toen er helemaal niets hielp,
heeft hij zich pas tot de Heere gewend.
Precies als die bloedvloeiende vrouw,
die in deze zelfde geschiedenis voor
komt. Maar dan breekt zijn farizeeërs-
hart in de smeltkroes van het lijden.
Dan hoort ge dat innige smeken: „Heere
help mij!" Woordelijk staat er eigenlijk:
Hij bad Hem zeer: Hij smeekte Hem
vele dingen.
Ja, als het zover komt, dan heeft het
Jaïrus hart zoveel te zeggen. Dan
springt het open met alle noden en zor
gen en zonden.
Lezers in nood, is die nood ook voor
u al werkelijkheid geworden? Zijt ge
met alles en ieder aan het eind geko
men? Dan pas, maar niet eerder komt
ge als een arme smekeling aan de voe
ten van de Heere Jezus terecht. Dan
bidden we Hem zeer! Dan klinkt het:
Heere help mij! EnWie Hem aan
roept in de nood, vindt Zijn gunst on
eindig groot.
Hij geeft de wens van allen, die Hem
vrezen, Hun bede heeft Hij nimmer af
gewezen.
Dirksland
C, J, Kesting,
Speciaal in'het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westd^k 36
MIDDELHARNIS
tisch een Arabisch nationalisme, een op
leving van het nationale bewustzijn en
emancipatiestreven,
In de eerste wereldoorlog stortte het
Turkse imperium ineen en kregen En
geland en Frankrijk er veel macht (resp,
o.a, in Egypte en Syrië). Hieraan kwam
ook weer een eind na de tweede we
reldoorlog en zo ontstonden er onafhan
kelijke en zeer nationalistische Arabi
sche staten. De Joodse vestigingen in
Palestina en vooral de stichting van de
staat Israël in een gebied, dat de Ara
bieren als hun eigen exclusief territo
rium beschouwen, werkten dit nationa
lisme nog meer in de hand. Het is steeds
sterk anti-Westers geweest en omdat
de hoofdmacht van het Joodse volk in
Amerika, Europa zat en zit, werden de
Joden als Westerlingen beschouwd, die
in Arabisch gebied niets te maken heb
ben.
3. Heeft Israël recht op Palestina?
Dit is de kernvraag in het hele pro
bleem, maar een antwoord erop is niet
eenvoudig. Allereerst rijst de vraag:
welk recht is hier bedoeld? Elk land
heeft zijn gecodificeerd recht d.w.z.
rechtsregels, die in wetboeken zijn
vastgelegd. Hier gaat het echter om
volkenrecht, dus internationaal recht,
dat slechts zeer summier op enkele ter
reinen is omschreven en ondanks het
bestaan van de Verenigde Naties niet
met sancties kan worden gehandhaafd.
Over de materie, die hier in het ge
ding is, moeten we het met subjectieve
beschouwingen doen. We kunnen al
leen werken met het begrip „historisch
recht". En dan staat het ongetwijfeld
als een paal boven water, dat Israël de
oudste rechten heeft. De intocht in Ka-
naan onder Jozua had plaats omstreeks
1200 V. C. Israël heeft er gewoond tot
70 n, C, toen de Romeinen de stad Je
ruzalem en de tempel tot een ruïne
maakten en de Joden verspreid werden
over het hele Romeinse rijk. Alleen in
Galilea bleef een klein aantal over.
Later kwam het land onder de Byzan
tijnse keizers en pas in 638 werd Jeru
zalem door de Arabieren onder kalief
Omar veroverd. Dat was in de eerste
tijd van de opkomst en de verbreiding
van de Islam. Gedurende de Kruistoch
ten (1096 tot 1291) hebben de West-
europese volken gepoogd Palestina op
de Mohammedanen te veroveren, niet
voor de Joden, maar voor de Chris
tenen, maar dit mislukte volkomen. En
zo bleef het land wat de bevolking be
treft, in hoofdzaak Arabisch.
De loop der historie is onder invloed
van het Zionisme en van de nazi-massa
moord op de Joden gedurende W.O. II
zodanig geweest, dat een deel van het
Joodse volk hunkerde naar een eigen
vrije en onafhankelijke staat, naar een
nationaal tehuis, zoals ieder volk dat
heeft. De Arabieren echter wilden de
historische rechten van de Joden niet
erkennen en beschouwen Palestina als
een wettig Arabisch land. In deze con
troverse is geen enkele formele juridi
sche beslissing mogelijk, ook niet voor
het Internationale Hof van Justitie in
het Vredespaleis in Den Haag. De eni
ge uitspraak ten gxinste van de Joden
is die van de Algemene Vergadering der
Verenigde Naties op 29 november 1947
om een onafhankelijke Joodse staat te
stichten in Palestina (waar toen ook de
Sovjet-Unie vóór stemde!). Deze stich
ting had plaats op 15 mei 1948, maar ze
is door de Arabieren ninmier geaccep
teerd en erkend.
Onze Fas-Tunette collectie Hedt n een
scala van modieuze creaties. Es toch kan
het voorkomen, dat de foundation van
uw keuze een kleine aanpassing behoeft;
of dat u een advies wilt hebben, welke
foundation u het meest prettig en vooral
flatteus zult kannen dragen. Dat advies
geven wij en de...
Dinsdag 4 en woensdag 5 juli.
komt deze vakkundige foundation-specia
liste In onze zaak. Komt u beslist een
sratis advies vragen.
ïS®®S5©£5aSS©S£X£XB£5S5SSSSS©£^^
SOMMELSDIJK
Het mannenkoor Ons Koor te Som-
melsdijk, onder leiding van dirigent
Gerrit Zoon, heeft woensdag tijdens het
concours te Boskoop, dat werd uitge
schreven door het mannenkoor Die
Gouwe Sanghers, een mooie eerste prijs
gehaald met 365 punten, waarmede zij
de hoogste van de dag werd en waar
mede zij de direkteursprijs mee naar
huis kon nemen.
Het eerste werk, dat gezongen was en
verplicht was: „Alter Baum", van
Honegger, waarvoor ze een prachtig
rapport kreeg.
Het vrije werk: Veni Creator Spiritus,
van Alphons Diepenbrpck, had even
veel waardering bij de jury.
Ons Koor telt momenteel 31 leden,
die steeds ter repetitie aanwezig zijn,
zodat verwacht mag worden, dat de
prestaties van het koor in stijgende
lijn zullen gaan.
WONING-INRICHTING
Oostdük 53-61 - Sommelsdqk
SLUIER OVER DE TOEKOMST
God wil niet dat iemand kennis droge
van de toekomst; want voorzag de
mens voorspoed, het zou hem zorgeloos
maken en voorzag hij tegenspoed, hij
zou zinneloos worden.
RALPH ERSKINE
De V.V.V. te Ouddorp heeft voor dit
seizoen een evenementen - progranïma
samengesteld voor het badseizoen 1967.
Ook is er te Goedereede sinds kort een
recreatie-commissie gevormd, die nauw
samenwerkt met verschillende vereni
gingen op Goeree en Overflakkee om
tot een leuk en attractief programma te
komen.
Zo zal er donderdag 6 juli een auto-
puzzelriit worden georganiseerd, die te
13 uur start bij Café Havenzicht te
Ouddorp (aan de haven). Het inschrijf
geld bedraagt 5,Inlichtingen en
gelegenheid tot inschrijving t.m. 4 juli
aan het V.V,V,-kantoor, Boompjes 23,
Zaterdag 8 juli zal de muziekvereni
ging „Concordia" een concert geven op
de muziektent. Aanvang 19.30 uur.
Verder vermelden we nog dat er op
dinsdag 18 juli een avondwandeltocht
zal zijn, op 20 juli (donderdag) een si
multaanwedstrijd van de leden van de
Ouddorpse dam- en schaakclub in het
verenigingsgebouw en dinsdagmiddag
25 juli een zwemfestijn in het (niet-
overdekte) zwembad van de gemeente
Goedereede gelegen in de Molenpolder
bij Stellendam, aan de weg naar de
Deltawerken in het Haringvliet.
Woensdag 28 juni was het groot feest te Dirksland. Het hoofd van de School
met de Bijbel te Dirksland was veertig jaar aan deze school verbonden. Be
stuur en personeel hebben er weken aan gewerkt om aan dit jubileum de
nodige luister bij te zetten, de organisatie was tot in de puntjes verzorgd.
Des middags was het feest met de kinderen en des avonds voor de ouders
en oud-leerlingen. De heer en mevr. Jansen werden volop in de bloemen
gezet en er werden tal van cadeaux aangeboden. De klap op de vuurpijl was
een fraai bankstel van ouders en oud-personeel. De heer en mevr. Jansen
werden woensdagmiddag in de hal van de nieuwe school aan de Irenelaan
met gejuich ontvangen. De kinderen stonden met vlaggetjes in de hand op
het plein opgesteld, aan de ingang bood de voorzitter de heer L. Bestman het
jubUerende echtpaar een anjer en een bouquet rozen aan. Het gezelschap be
gaf zich daarna naar de eerste verdieping om een zanghulde in ontvangst te
nemen, die door de kinderen vanaf het schoolplein ten gehore werd gebracht.
De klassen waren opgesteld op een wijze dat ze samen het getal 40 vormden.
Hierna verzamelden ze zich in de hal, waar de voorzitter liet zingen Ps. 100
vrs. 1, 3 en 4, las Psalm 150 voor, en voorging in gebed. De voorzitter ver-
welKomde allen die hier bijeen waren, in het bijzonder de jubilaris met zijn
vrouw en famUie. U heeft vandaag deeerste plaats in ons midden aldus spr.
en het is voor U dat we hier bijeen zijn om er een feestmiddag van te maken.
Wij zijn blij en dankbaar dat we dit mogen meemaken. Het is God die alles
bestuurd. Ik heb nooit gedacht U nog eens toe te spreken bij uw 40-jarig
jubileum, omdat ik maar een viertal jaren jonger ben. Onder Gods zegen en
uw leiding is onze school groot geworden. Namens het bestuur bracht hij de
felicitaties over. Ook uw vrouw is U tot steun geweest in het vele en moei
lijke werk, aldus de voorzitter.
Felicitotiesi
Als oudste collega feliciteerde de heer
J. M. Meppelink de jubilaris, namens
het personeel, die ook het langst
met de heer Jansen heeft samengewerkt
Oude herinneringen vnlde hij niet op
halen, hij hoopte dat God hem de
krachten zou geven om zijn werk nog
lange tijd te mogen doen. Door de kin
deren werd een welkomstlied gezongen
en een stukje voorgedragen. Ze werden
beloond met een tractatie. Daarna
werden de cadeaux aangeboden door
de schoolkinderen e.a., een diaprojec
tor, projectiescherm, tafel en diamaga
zijnen.
DanSkvioord van de heer Jansen
De heer Jansen bracht hartelijk dank
voor de organisatie van deze feestdag.
Ik heb hier erg tegen opgezien en er veel
over in sparming gezeten. Veertig ja
ren is een hele tijd en dit komt niet
meer terug. Zoiets is altijd maar één
keer. Jullie hebben deze middag voor
ons gemaakt tot een blijde en fijne dag.
Het is een buitengewone verrassing ge
weest. Ik was de laatste tijd geen baas
meer in de school. Regelmatig kreeg ik
de boodschap „U moet maar thuis blij
ven." Zodoende wist ik nergens iets
van af.
Deze middag is voor ons onvergetelijk
gemaakt. Nog enkele oude herinnerin
gen werden opgehaald en de jubilaris
besloot, met dank te zeggen voor de
overweldigende cadeaux en de fijne
middag die hem aangeboden was.
Hierna richtte hij zich tot bestuur en
personeel. Ik was van plan om dit alles
in stilte voorbij te laten gaan, maar nu
ben ik blij om dit feest te mogen vieren,
met dankbaarheid aan God, voor de
zegeningen die Hij ons gegeven heeft.
De heer K. Breeman besloot deze
middag met te laten zingen Ps. 33 vers
11 en eindigde met dankgebed.
Avond bijeenkomst
's Avonds werd een bijeenkomst ge
houden in het ver. gebouw „Onder de
Wiek" voor de ouders van leerlingen
en belangstellenden.
De voorzitter, de heer Bestman liet
zingen Ps. 103 vers 1 en 11, las Psalm
146 en ging voor in gebed.
Namens het bestuur riep de voor
zitter allen een hartelijk welkom toe en
was verheugd dat zovelen waren geko
men, op deze feestavond. In het bij
zonder verwelkomde hij burgemeester
H. Bos, Inspecteur de heer Molenaar
en de schoolarts dr. Gestman, hoofden
van scholen en oud-personeelsleden.
Het is wel bijzonder sprak de voor
zitter, dat de familie Jansen zoveel
geschiedenis heeft gemaakt in onze
school. Twee jaar na de oprichting
kwam de vader van de jubUaris op
onze school en is hier 25 jaar werkzaam
geweest. Hij overleed in het jaar 1919.
Toen bent U in 1937 gekomen en altijd
hier gebleven. Het was toen een moei
lijke tijd, crisis, werliloosheid en ar
moede in de gezinnen. In 1935 werd
U hoofd van de school. Wij zijn blij
dat het zo gegaan is. U bent ook weg
gevoerd naar Duitsland; in 1953 het
rampjaar hebt u veel geboden aan
mensen die dit nodig hadden. In 40
jaren kan er veel gebeuren. Wij ver
heugen ons dat u deze avond in het
middelpunt staat. Het is moeilijk on
ze dank en waardering onder woorden
te brengen voor het vele werk dat U
voor onze school gedaan hebt. U heeft
onze kinderen verteld van de Zalig
maker en gewezen op de weg die leidt
naar God, U heeft uw taak met liefde
gedaan. Maar laten wij ook niet ver
geten mevrouw Jansen, die haar man
terzijde heeft gestaan in deze moeüijke
arbeid.
Wij hopen dat U nog vele jaren sa
men zult zijn en de Heere U zal dragen
en sparen tot in lengte van dagen en
voor de kinderen ten zegen mag zijn.
Burgemeester H. Bos sprak namens
het gemeentebestuur en feliciteerde de
jubilaris met dit jubileum. Ook tussen
gemeente en schoolbestuur bestaat er
een zekere band, al is dat maar een ad
ministratieve band. Toch is dit niet de
enige band, daarom was hij blij dat bij
deze gelegenheid, aan het persoonlijk
aspect enige aandacht mocht besteden.
In 1891 werd de school opgericht en van
de 76 jaar was er 67 jaar een Jansen
aan verbonden. U hebt met veel liefde
gearbeid en veel achting verworven. Op
velerlei terrein bent U bezig geweest,
ook in het belang van de dorpsgemeen
schap. U bent een man des vreds en dit
is zeer belangrijk in uw positie. Met
bestuur en personeel en ook met de
ouders, wist u op uitstekende wijze
voor te gaan. U hebt de overgang van
de oude op de nieuwe school mogen
meemaken, en het is een prettige situ
atie dat u dit u nog beschoren is. Als
blijk van waardering overhandigde de
burgemeester namens het gemeentebe
stuur een prachtig bloemstuk.
Hierna werd het welkomstlied ge
zongen door alle aanwezigen, waarna
Inspecteur Molenaar het woord voerde.
Uit drie bijzondere gelegenheden die
ik deze avond had moest ik een keus
maken en ik ben blij dat ik dit gedaan
heb aldus spreker. De prettige sfeer
die er is en het grote getal wat is op
gekomen is een bewijs dat men u dank-
(Vervolg pag. 2 Ie kolom)