Ier .iïraël en de Arabieren Twee schapentunnels onder snelwegen nanleg parallel wegen wordt aanbesteed Meditatie Kandidaat W. vari Gorsel F!:C. KORTEHEG g ZOON ontving 2 beroepen uit Flal(l(ee KRUlDER's J. KEUYELaflR „Convenience Store" maal(t in Amerilia opgang gaargang Vrijdag 16 juni 1967 No. 3594 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Zachtmoedigheid die groot maakt. In In iters ;.o, Flaklcee heeft de primeur: Zondagsdienst artsen Fruitmanden en Fruitbakies »De Fruitcentrale' Wijziging datum bloedafname Nu'^nog een kindertunnel NnlaaJ fantiJ JNS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS idactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk 11. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 2025 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS i 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 18 cent per nuaa. Bij contract speciaal tarief. |Chenltj icon Pi^B shave Hv 'PHn JNU r tPELS PSSEX ^kkee, standpl fommels! Itmandf! O1870. [leuters png van ben hr.fi 1967 aa: lazers»! siam ,^|M d( na afloop van de door de Israëli's gevoerde „Blitzkrieg" tegen de omrin gende Arabische staten andere proble- 2rii nien aan de orde komen en zowel in %eze landen als overal ter wereld de vraag wordt gesteld of het mogelijk zal m,, zijn een permanent compromis tot stand te brengen tu5sen de beide partij en waardoor periodieke oorlogen ver meden kunnen worden, ligt het voor de hand dat een grondige bestudering van aUe factoren, die in dit buitengewoon gecompliceerde vraagstuk meespelen, noodzakelijk is. Om hierin enig inzicht te krijgen moet men allereerst de his torische achtergronden kennen. Het gaat in eerste instantie n.l. om een kwestie van recht en billijkheid. We kPPElt willen daarom in enkele artikelen een bescheiden poging doen hierover wat megï licht te doen schijnen. Hèt is wel heel merkwaardig, dat zo wel het volk van Israël als de Arabie ren het erover eens zijn, dat ze een zelfde stamvader hebben n.l. de aarts vader Abraham (in het Arabisch Ibra- Wat Israël betreft zit dat zo: ^am had een zoon Izaak en deze :oon Jacob, die na de worsteling ^^niël ook de naam Israël kreeg. De ze had twaalf zonen en via hun nako melingen is het volk der Israëlieten ontstaan met zijn twaalf stammen. Abraham had behalve zijn vrouw Sara, de moeder van Izaak, ook een bijvrouw, ♦♦♦♦i Hagar genaamd. Zij was, merkwaardi gerwijze, een Egyptische slavin. Haar ZOMI Ismaël men leze Genesis 21 ■iici na beider verdrijving door Abra- JHpin de woestijn Paran terecht en is ssige s;'^Hfotte de stamvader geworden van een ander volk, dat der Ismaëlieten, die later Arabieren zijn genoemd. De naam Jood is afgeleid van Juda, de vierde zoon van Jacob en Lea. Hij werd pas gebruikt na de Babylonische ballingschap, toen vrijwel alleen de stam van Juda terugkeerde naar het der vaderen, wonderlijk de loop der geschie- kan zijn blijkt uit het feit dat Israël als volk in Egypte ontstaan is! Dat begon zelfs met het aanstellen van [♦♦♦♦♦(i een „Israëliet" als onderkoning (.Io?:ef). Men vraagt zich thans met verbazing af hoe zoiets mogelijk is geweest. De voor ouders van de huidige Egyptenaren hebben er echter geen „schuld" aan R gehad. Het is n.l. zo, dat de Pharao, die Jozef tot onderkoning aanstelde, geen Egyptenaar was, maar behoorde tot het volk van Hyksos, een naam, die niet in de Bijbel voorkomt, maar die we ken- nea uit de ongewijde geschiedenis. Deze los hadden in Palestina en Syrië .achtig koninkrijk gesticht en wa- een Kanaanietisch volk. Ze vero verden ook Egypte en hebben daar en kele eeuwen geheerst. Het is in die pe riode geweest, dat Jozef er als slaaf verkocht werd en volgens het bekende verhaal in Genesis door een Hyksos- ghcirao tot onderkoning werd benoemd, stond ook toe, dat de hele familie Jozef zich tijdens de hongersnood te vestigde. Gedurende de Hyk- sos-periode heeft de Israël-familie (ze ventig mensen) zich in enkele eeuwen zovermenigvuldigd, dat zij tot een tal volk werd. Na een paar eeuwen jde Hyksos verdwenen en kwam er een echt Egyptische farao op de die de Israëlieten niet zo gunstig d was als de Hyksos. Vooral Ram- ll was hun zeer vijandig gezind en liet ze slavenarbeid verrichten. Intus- 7 maJ^Éf het volk van Israël ondanks f^i hl^^^B^'^'i^kking zijn aangegroeid tot 2 het geWMBbiljoen! Dan komt de uittocht (exodus) onder :es. Gedurende veertig jaar zwerft 1 door de Sinaï-woestijn, diezelfde nu de Israëli's het veel groter le gér der Egyptenaren totaal verslagen hebben. Onderweg stierf een groot deel van het volk, maar onder Jozua trok liet toch tenslotte het „Beloofde Land" infi binnen en nam dit in bezit als een ge- schenk van Jehova. In het land Kanaan heeft het volk van Israël vele eeuwen gewoond: van ongeveer 1300 vóór Christus tot 70 na Chr. Het is natuurlijk niet de bedoeling de geschiedenis ervan hier te vertellen. De boeken van het Oude Testament vermelden deze lütvoerig. Gedurende de regering van David en Salomo had het land zijn grootste uitbreiding: Daarna begint een langzame aftakeling, inzet- t%de met de splitsing in twee konink rijkjes: Juda en Israël. Het laatste wordt door de Assyriërs, het eerste door de Babyloniërs veroverd en de volken gaan in ballingschap. Na de te rugkeer van een deel naar Juda en Je ruzalem volgt weer een zeer turbulente historie van zes eeuwen (538 v. C. 70 "X C), waarin het Joodse volk achter- ^nvolgens onderworpen wordt door de Perzen, de Grieken, de Egyptenaren en de Syriërs en in 63 v. C. komen de Romeifien. De laatsten heersen erover ^Hl gedurende de Nieuwtestamentische tijd, If Cv| zoals uit de Evangeliën duidelijk blijkt. I»** De verstrooiing van Israël onder de volken is al vroeg begonnen. De depor taties van de Assyriërs en de Babylo nische ballingschap leidden tot een zeer grote verspreiding van de twaalf stam men. Velen zijn nimmer naar hun land teruggegaan. Ze zwermden uit naar Perzië, Egypte, Klein-Azië, Griekenland en men kon ze later vinden in elke be langrijke stad' van het Romeinse Rijk. Ze behielden hun monotheïstisch ge loof en stichtten overal hun synagogen. Uw zachtmoedigheid heeft mij groot gemaakt. (Ps. 18 36b). Wat klinkt in deze psalm de mach tige jubel voor de glorieuze overwin ning die David op zijn vijanden be halen mocht. Glorie voor God! De woorden buitelen over elkaar. Hij put zich uit om in verschillende toonaar den Gods hoogheid te bezingen; hij noemt God zijn Sterkte, zijn Steenrots, zijn Burcht, zijn Rots, zijn Schuld, de Hoorn des Heils, zijn Hoog vertrek. Donder en bliksem, bergen en af gronden, vuur en hagel, wolken en duis ternis, ja, zelfs de engelen heeft God gebruikt om David de overwinning te geven Banden des doods hadden hem omringd en beken Belials verschrikten hem (Belial betekent: niets-nut, ver derfelijk, slecht; beken Belials wil dus zeggen: stromen die de verderfelijke mensen over mij gebracht hebben om mij te doden) maar de Heere redde hem uit al zijn benauwdheid. Hijzelf behoefde zijn hand niet te slaan aan zijn doodsvijand, koning Saul, maar de Heere redde hem en gaf hem de volkomen overwinning. Nu voelt hij zich vrij als een hinde, want God heeft zijn voet voor struikelen bewaard en hem doen letten op de wegen des Hee- ren. Uw rechterhand, zo zingt hij, heeft mij ondersteund. En dan zwijgt een ogenblik het machtig bazuingeschal, dan buigen de vaandels zich ter aarde, dan ontmoet David zijn GROTE ZOON, zijn Koning, zijn Held, „en Uw zacht moedigheid heeft mij grootgemaakt." Dat is de rechte dankerkentenis, hier verdwijnt David met al zijn grootheid en valt hij eerbiedig aan de voeten van Zijn Koning. Zeker, David was groot geworden, zeer groot, maar door Gods kracht. Het was een worsteling geweest op leven en dood en in die worsteling vreesde hij menigmaal te zullen ster ven. Denk maar aan dat éne woord, „ik zal nog een dezer dagen in de hand van Saul omkomen." Als de Hee re dan ook naar zijn zonden met hem gedaan had, zou het rouwkleed allang over hem zijn gedragen maar Gods zachtmoedigheid heeft hem grootge maakt. |g te lOOl fK flijke bei; er, J. Ichtingen letinge, ►♦♦♦♦♦I len voor ■ma Zieti |an eens Mej. Zr. |et je mi' inumniH Dan I Ppr rl llare grot loMMEKS; KIP lelsdijk lerd in fif'i sets vislaai-z*' en vele .AND VOOR BETER -----NflJIR DE MIDDELHnRN»S-TEL:2328 Ook betaalden ze trouw hun bijdrage voor de tempel in Jeruzalem en velen trokken af en toe daarheen om de grote feesten te vieren. Men leze slechts Han delingen 2, waar vele soorten pelgrims worden opgenoemd. Al in de eerste eeuw na Christus woonden er meer Joden buiten dan binnen Palestina! Deze verstrooiing van het volk over de hele Oude Wereld noemt men de „diaspora". Met de Romeinse legioenen kwamen er zelfs ook mee naar onze streken. De grote catastrofe voor het Joodse volk kwam in het jaar 70 n. C, met de door Jezus voorzegde ondergang van Jeruzalem. Zowel de stad als de tem pel werden toen door de Romeinen on der Titus verwoest, nadat de Joden te gen hen in opstand waren gekomen. En dit betekende het einde van de Joodse staat. Tegelijk met deze ondergang van het religieuze en nationale centrum werden alle Joden, zowel de Palestijnse als die in de diaspora, staatloos. Een klein getal achtergeblevenen heeft in 132 n. O. onder Bar Kochba nog eens gepoogd hun vrijheid te herwinnen, maar ook deze opstand werd bloedig onderdrukt. Zo heeft het Joodse volk, verjaagd uit eigen land en verspreid onder vrij wel alle volken, bijna 19 eeuwen lang tussen vreemden gewoond, meestal af gezonderd en dikwijls vervolgd. Het wonderbaarlijke bij dit volk is, dat het de eeuwen door niet ondergegaan is in de massa, maar een aparte volksgroep is gebleven. Palestina was gedurende al die tijd het land, waarheen het heim wee van vele echte Joden trok. Geheel verlaten van Joden is het nooit geweest, maar soms waren het er slechts enkele duizenden. Het land der vaderen werd door vreemden bewoond. Israël had geen tempel meer en dus ook geen priesters en offeranden. De synagogen met de rabbijnen hielden de godsdienst in stand. Wat Europa betreft bewoog de ver strooiing zich langs drie wegen: die via Noord-Afrika en Spanje naar West- Europa; die via Griekenland en Italië naar Frankrijk en Duitsland en die via Klein-Azië naar Rusland en Polen. De eeuwen door had Europa verre weg de meeste; in 1900 nog SO'/o van het totaal. Vóór W.O. II had echter Amerika 50%. Vooral de 19e eeuw zag een enorme toename van het totale aantal op de wereld. Omstreeks 1800 waren er slechts 2 a 3 miljoen, in 1900 ruim 10 miljoen en in 1939 niet minder dan 16 miljoen! In de oorlog kwamen er 5 a 6 miljoen om. Momenteel wordt het totaal op 11 miljoen geschat, waar van er slechts ruim 2 miljoen in de staat Israël wonen, d.i. bijna 20''/o van het totaal. Met tedere ontferming heeft de Hee re zich over David neergebogen en hem woorden van verzoening en gena de in het hart gelegd. Die grote heili ge God, die elke zonde haat en straft, werpt David niet weg maar trekt hem aan Zijn hart en spreekt hem vriende lijk toe. Dat doet de zondaar David in aanbidding aan de voeten des Hee- ren vallen en in verwondering zingen: „milde handen, vriend'lijk ogen, zijn bij U van eeuwigheid." Een zielsoverstelpende blijdschap stijgt op in zijn hart. Hij handelt nooit met ons naar onze zonden. Hij is vriend'lijk en straft tot gene stonden, ons naar verdienst', maar scheldt ons alles kwijt. Daar zinkt de machtige strijder aan Gods voeten. Hij heeft de overwinning alleen te danken aan genade. Hij is grootgemaakt, maar niet door zijn zwaard en paard, al hebben die wel moeten dienen in de strijd, maar Gods vergevende liefde, Gods genade alleen heeft hem grootgemaakt. Staan wij hierbij stil, geliefde lezer. Wij willen zo graag groot zijn; wij ver zwijgen dan onze tekorten en zwakhe den, wij bekennen maar liefst geen zon den. Niet voor de mensen maar ook niet voor God. Wij willen immers „groot" zijn. Wij verheffen ons liefst op onze kracht en wijsheid; wij richten ons fier op in onze gerechtigheden en tonen ons in onze volle lengte aan de genen die wij ontzag willen bijbrengen. Wij roemen zo graag op onze eigen kracht, die dit grote Babel tot stand bracht. Maar in Sion gelden andere wetten dan in Babel. In Sion is al wat hoog is een gruwel voor God. In Sion tellen alleen de verbrokenen van hart en verslagenen van geest; al het andere wordt verbroken, maar die in 't stof ligt neergebogen wordt door God weer opgericht. Die zachtmoedigheid Gods over een zondaar doet het hart breken, de wa pens afleggen en vragen, „Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal." Zie, zulke soldaten gebruikt God om Zijn Koninkrijk te bouwen. Dan is Da vid een held om te strijden tegen Gods vijanden; dan gaat het om Gods eer. En in het zoeken van die eer vindt een kind Gods zijn vreugde en zalig heid. Die zachtmoedigheid Gods is ge openbaard in Christus. Zachtmoedigheid is geen toegeeflijk heid, geen slapheid en halfheid, maar zachtmoedigheid en rechtvaardigheid vloeien uit dezelfde bron. Juist in Gods rechtvaardig oordeel over Christus komt de zachtmoedigheid Gods aan zondaren ten goede. Dit aanschouwende, verbreekt Da vids hart en doet hem des te meer strijden voor de eer van God. Dan moeten alle vijanden die de vrede niet willen worden neergeveld; maar dan zullen ook allen, die buigen voor Is rael's koning, weten dat Israels konin gen goedertieren koningen zijn. Heeft die zachtmoedigheid ook reeds ons hart gebroken? Is het ons bitter geworden tegen zulk een God gezon digd te hebben? Is daardoor het zwaard uit onze hand gevallen en hebben wij de koorden om de hals gedaan, gelief de lezer? De koorden van veroorde ling! O, zulk een vallen voor God is zo zoet! In die vernedering worden wij groot. Dat buigen voor God maakt ons helden. En als de Heere ons dan de gouden scepter toereikt in het Woord Zijner belofte en ons vergeving schenkt om Christus wil, van alles wat wij te gen Hem hebben misdreven, dan ster ven wij aan al het onze en staan op in een nieuw leven. Dan zijn Zijn vijan den, onze vijanden en Zijn vrienden, onze vrienden. Nee, het gaat niet zonder strijd, lees maar in de achttiende psalm; maar dan worden in die strijd de heerlijke overwinningen geboekt, die de voor smaken zijn van het eeuwig zalig le ven. Die hier niet valt voor een zacht moedig God, die zal straks verbroken worden voor eeuwig, want de godde- lozen zullen vallen en niet weer op staan. Maar die hier buigt onder Gods zachtmoedigheid, die zal verhoogd wor den door recht en groot zijn in de ogen des Heeren. Wees ervan verzekerd, heilbegerige zondaar, dat Christus de knoop met u zo vast heeft gelegd, dat de duivel en al zijn helpers hem niet kunnen los maken. En door Zijn zachtmoedigheid grootgemaakt zult gij groot genoeg zijn om in de dag van het gericht door Hem niet over het hoofd te worden gezien. Houdt dan wat ge hebt, opdat niemand uw kroon neme] Want, De Heer verlost en spaart, Zijn volk, dat op Zijn hulp vertrouwt; Het zal, door Hem in gunst beschouwd. Niet schuldig zijn verklaard. L. Huisman. De theol. kandidaat W. van Gorsel te Montfoort heeft op 13 juni te Arn hem het colloquium met gunstig ge volg afgelegd en is daardoor in de lS(ed. Herv. Kerk beroepbaar gesteld. Hij ontving reeds 7 beroepen, waarvan twee uit Flakkee, n.l. van Cyude Tongeen Melissant. Voorts van Benschop, Groot Ammers, Zegveld, Reeuwijk en Brand- wijk. De aanleg van een paralelweg van Ouddorp naar Goedereede en van Mid- delharnis naar Nieuwe Tonge met ver breding van de Niéuwe Tongse Lange weg alsook de aanleg van een weg over de vroegere trambaan achter de NoUendijk bij Melissant, zal a.s. maan dag door de Provinciale Waterstaat worden aanbesteed. In het bestek is de bepaling opgenomen dat de aannemer het werk binnen uiterlijk 10 maanden moet opleveren. Van zaterdag 17 juni v.m. 12 uur t.m, maandag 19 juni v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Dienst heeft dokter Bakker, tel. 2710 Sommelsdijk. Dirksland-Herkingen-Melissant: Dienst heet dokter Huisman, telef. 01877-412, Melissant. Oostflakkee: Dienst heeft dokter Bouwan, telef. 01871-269, Stad aan 't Haringvliet en dokter Kramers, tel. 01873-201,, Oolt- gensplaat. DIENST WIJKVERPLEEGSTER Melissant-Dirksland-Herkingen: Van vrijdagavond 6 uur tot maandag ochtend 8 uur Zr. Gorissen, tel. 01877- 500, Dirksland. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft de heer W. P. Terlouw tel. 2357, Middelharnis. THOLEN Zondogsdienst artsen. Zondag 18 juni hebben voor de gemeenten Poortvliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips- land en Oud Vossemeer dienst dokter Duinker,' tel. 01660-500 of 458, Tholen en dokter Menger, tel. 01677-500 Sint Philipsland. WONING-INRICHTING Oostdgk 53-61 - Sommelsdqk OVER HET BIDDEN. „God is zodanig, dat stomme bede laars zowel een aalmoes van Hem krij gen, als zij die kunnen spreken. He laas! Konden wij maar leren de Heere in de morgen te vertellen, wat ons scheelt. Gij hebt daarvoor geen boek nodig om Hem te kennen te geven wat er hapert, want de Heere zal een zucht aannemen, als gij niet tot Hem kunt opzien of spreken. Geef de Heere c.n teken en hef uw hart tot Hem op, en maak Hem bekend wat gij zijt. Spreek tot de Heere, zo goed als gij kunt en ik verzeker u, dat Hij uw gebeden niet zal afwijzen omdat er geen orde of regel in is, of, omdat gij niet welsprekend zijt, want de Heere ziet het hart aan." SAIVIUEL RUTHERFORD Speciaal in het opmaken van B. V. a. VEER Telefoon 2682 WestdQk 36 MIDDELHARNIS In tegenstelling tot het gestelde in het betrefende bericht in het vorige dinsdagnummer wordt medegedeeld dat de bloedafname in Nieuwe Tonge, Dirksland en Herkingen, niet op 14 maar op dinsdag 4 juli plaats vindt. STELLEND AM Wijziging datum bejaardenreis De middagtocht voor bejaarden die op a.s. zaterdag was gesteld moet door een sterfgeval een week worden uitge steld. De datum is thans gesteld op za terdag 24 juni a.s. Het bericht op het 3e blad in dit nummer komt hiermee te vervallen. Wat Rijkswaterstaat „een reeds jaren durend probleem" noemt zal spoedig zijn opgelost. De Rijksweg naar de Haringvlietbrug opengesteld in juli 1964 kruist n.l. waar de aangelegde dam begint de Buitendijk en de Nieu wedij k met als gevolg dat de langs deze dijken grazende schapen slechts over het zeer druk bereden asfalt van het ene dijkgedeelte naar het andere konden komen. Eenzelfde situatie doet zich sinds de openstelling van de Gre- velingendam voor by de Buitendijk van het polderdeel Battenoord. De schapen tunnels die de oplossing gaan brengen vormen een nationale primeur! Straks behoeft de politie niet meer te worden ingeschakeld om het verkeer te stoppen om de dartelende kudde de weg over te laten steken; voor de hoe der een hoogst inspannend karwei en voor het verkeer een lastig oponthoud. Reeds bij de aanleg van de weg werd aan een dergelijke voorziening gedacht maar i.v.m. de toen begrote kosten werd er geen uitvoering aan gegeven. Thans werd tot deze voorziening beslo ten nu de kosten daarvan gelijkwaardig blijken te zijn aan de kosten die an ders gemaakt zouden moeten worden om de schapen met een veewagen van de ene dijk op de andere te brengen. Vorige week is aan het werk uitvoering gegeven. Fa. Bezuyen uit Ouddorp leg de de duikerelementen van 1.50 x 2 meter staande op de zijkant op haar plaats; de elementen zijn 1 meter lang de tunnel bij Den Bommel wordt 48 meter lang, de ander bij de Grevelin- gendam 44 meter. Beproefd. Omdat in den lande geen schapen tunnels zijn kon ook niet worden afge gaan op een practische ervaring daar mee. Om het risico te voorkomen dat geen schaap zich in een dergelijke tun nel zou wagen zijn door R.W.S. op Flakkee eerst proeven genomen met een geïmproviseerde tunnel van zeil. Het eerste schaap moest in de tun nel worden gedragen waarna er spoe dig meer volgden om zich aan het eind van de passage met een koene sprong in het licht te werpen. Nadat ze de tunnel enkele malen waren gepasseerd toonden *de dieren geen enkele angst meer. Wel schapen-, geen kindertunnel. Vorig jaar had in de raad van Oost flakkee een discussie plaats over de noodzaak en de manier waarop de kruising bij Zuidzijde - Achthuizen te beveiligen. Dagelijks passeert een 40- tal kinderen dit gevaarlijke punt op weg naar school. De bouw van een loopbrug zoals werd gesuggereerd kon geen doorgang vinden en het heette toen dat Prov. Waterstaat de mogelijk heden zou bezien tot aanleg van een kleine verkeerstunnel. Die mogelijkheid is niet aanwezig gebleken; wel is er een snelheidsbeperking ingevoerd. Gelukkig zijn er nog geen ongelukken gebeurd. Werknemers van de fa. Bezuyen te Ouddorp bij de tunnel in aanleg. Het is Prov. Waterstaat die immers zoveel gevaarlijke kruisingen in haar gebied heeft niet kwalijk te nemen dat zij aan een ondertunneling geen uitvoer geeft. Misschien ligt er een mooie taak voor de bevolking van Oostflakkee die over zoveel eigen initiatief beschikt dat ze kapitale zwembaden bouwt! Twee „schapentunnels" voor de fiet sende schooljeugd zijn voor ruwweg 30.000,te leggen. Het moge dan geen hypermoderne voorziening zijn maar veilig is het zeker. Er moet in de gemeenteraad maar eens over gepraat worden. De schapen gaan veilig de weg over; nu de kinderen nog OEXKO ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS Overal in de Westerse wereld doet zich het verschijnsel van de concen tratie in het winkelbedrijf voor, spe ciaal in de vorm van zelfbedieningscen tra en warenhuizen. Deze ontwikkeling scheen, speciaal voor de kleine levens- middelenbedrjjven, fataal te zijn. In tussen doet zich in de Verenigde Sta ten een verschijnsel voor, dat een an dere gang van zaken inluidt. Sedert enige maanden kent men daar kleine winkels, die thans al luisteren naar de verzamelnaam „Convenclene Stores". Op het gebied van levensmiddelen bieden zij alles wat men ook in de grote zelfbedieningszaken vindt. Maar zij bieden.de consument méér service: zij zijn nl. de gehele dag tot 's avonds laat meestal van 7 tot 23 uur open. De prijzen liggen in deze winkels iets hoger dan in de zaken, die zo vroeg meestal niet en zo laat zeker niet open zijn. In korte tijd zijn in vele grote steden van de Verenigde Staten ongeveer 7.000 van dergelijke kleine winkels geopend en men neemt aan, dat dit aantal snel zal toenemen. Bij ons zal de „Conven ience Store" geen toekomst hebben, in verband met winkelsluitingsregelin- gen en andere sociale maatregelen. Maar gemakkelijk zou het toch wel zijn! (DIA) OUDDORP Kerkdienst. A.s. zaterdagavond 7 u. hoopt voor de Ger. Gem. alhier voor te gaan student Baaijens van Ridderkerk.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 1