Ier
.iïraël en de
Arabieren
Twee schapentunnels
onder snelwegen
nanleg parallel
wegen
wordt aanbesteed
Meditatie
Kandidaat W. vari Gorsel
F!:C. KORTEHEG g ZOON
ontving 2 beroepen
uit Flal(l(ee
KRUlDER's
J. KEUYELaflR
„Convenience Store"
maal(t in Amerilia opgang
gaargang
Vrijdag 16 juni 1967
No. 3594
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Zachtmoedigheid
die groot maakt.
In
In
iters
;.o,
Flaklcee heeft de primeur:
Zondagsdienst artsen
Fruitmanden en Fruitbakies
»De Fruitcentrale'
Wijziging datum bloedafname
Nu'^nog een kindertunnel
NnlaaJ
fantiJ
JNS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
idactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
11. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 2025 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS i 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 18 cent per nuaa.
Bij contract speciaal tarief.
|Chenltj
icon Pi^B
shave Hv
'PHn JNU r
tPELS
PSSEX
^kkee,
standpl
fommels!
Itmandf!
O1870.
[leuters
png van
ben hr.fi
1967 aa:
lazers»!
siam
,^|M d(
na afloop van de door de Israëli's
gevoerde „Blitzkrieg" tegen de omrin
gende Arabische staten andere proble-
2rii nien aan de orde komen en zowel in
%eze landen als overal ter wereld de
vraag wordt gesteld of het mogelijk zal
m,, zijn een permanent compromis tot
stand te brengen tu5sen de beide partij
en waardoor periodieke oorlogen ver
meden kunnen worden, ligt het voor de
hand dat een grondige bestudering van
aUe factoren, die in dit buitengewoon
gecompliceerde vraagstuk meespelen,
noodzakelijk is. Om hierin enig inzicht
te krijgen moet men allereerst de his
torische achtergronden kennen. Het
gaat in eerste instantie n.l. om een
kwestie van recht en billijkheid. We
kPPElt willen daarom in enkele artikelen een
bescheiden poging doen hierover wat
megï licht te doen schijnen.
Hèt is wel heel merkwaardig, dat zo
wel het volk van Israël als de Arabie
ren het erover eens zijn, dat ze een
zelfde stamvader hebben n.l. de aarts
vader Abraham (in het Arabisch Ibra-
Wat Israël betreft zit dat zo:
^am had een zoon Izaak en deze
:oon Jacob, die na de worsteling
^^niël ook de naam Israël kreeg. De
ze had twaalf zonen en via hun nako
melingen is het volk der Israëlieten
ontstaan met zijn twaalf stammen.
Abraham had behalve zijn vrouw Sara,
de moeder van Izaak, ook een bijvrouw,
♦♦♦♦i Hagar genaamd. Zij was, merkwaardi
gerwijze, een Egyptische slavin. Haar
ZOMI Ismaël men leze Genesis 21
■iici na beider verdrijving door Abra-
JHpin de woestijn Paran terecht en is
ssige s;'^Hfotte de stamvader geworden van
een ander volk, dat der Ismaëlieten, die
later Arabieren zijn genoemd.
De naam Jood is afgeleid van Juda,
de vierde zoon van Jacob en Lea. Hij
werd pas gebruikt na de Babylonische
ballingschap, toen vrijwel alleen de
stam van Juda terugkeerde naar het
der vaderen,
wonderlijk de loop der geschie-
kan zijn blijkt uit het feit dat
Israël als volk in Egypte ontstaan is!
Dat begon zelfs met het aanstellen van
[♦♦♦♦♦(i een „Israëliet" als onderkoning (.Io?:ef).
Men vraagt zich thans met verbazing af
hoe zoiets mogelijk is geweest. De voor
ouders van de huidige Egyptenaren
hebben er echter geen „schuld" aan
R gehad. Het is n.l. zo, dat de Pharao, die
Jozef tot onderkoning aanstelde, geen
Egyptenaar was, maar behoorde tot het
volk van Hyksos, een naam, die niet in
de Bijbel voorkomt, maar die we ken-
nea uit de ongewijde geschiedenis. Deze
los hadden in Palestina en Syrië
.achtig koninkrijk gesticht en wa-
een Kanaanietisch volk. Ze vero
verden ook Egypte en hebben daar en
kele eeuwen geheerst. Het is in die pe
riode geweest, dat Jozef er als slaaf
verkocht werd en volgens het bekende
verhaal in Genesis door een Hyksos-
ghcirao tot onderkoning werd benoemd,
stond ook toe, dat de hele familie
Jozef zich tijdens de hongersnood
te vestigde. Gedurende de Hyk-
sos-periode heeft de Israël-familie (ze
ventig mensen) zich in enkele eeuwen
zovermenigvuldigd, dat zij tot een tal
volk werd. Na een paar eeuwen
jde Hyksos verdwenen en kwam er
een echt Egyptische farao op de
die de Israëlieten niet zo gunstig
d was als de Hyksos. Vooral Ram-
ll was hun zeer vijandig gezind en
liet ze slavenarbeid verrichten. Intus-
7 maJ^Éf het volk van Israël ondanks
f^i hl^^^B^'^'i^kking zijn aangegroeid tot 2
het geWMBbiljoen!
Dan komt de uittocht (exodus) onder
:es. Gedurende veertig jaar zwerft
1 door de Sinaï-woestijn, diezelfde
nu de Israëli's het veel groter le
gér der Egyptenaren totaal verslagen
hebben. Onderweg stierf een groot deel
van het volk, maar onder Jozua trok
liet toch tenslotte het „Beloofde Land"
infi binnen en nam dit in bezit als een ge-
schenk van Jehova.
In het land Kanaan heeft het volk
van Israël vele eeuwen gewoond: van
ongeveer 1300 vóór Christus tot 70 na
Chr. Het is natuurlijk niet de bedoeling
de geschiedenis ervan hier te vertellen.
De boeken van het Oude Testament
vermelden deze lütvoerig. Gedurende de
regering van David en Salomo had het
land zijn grootste uitbreiding: Daarna
begint een langzame aftakeling, inzet-
t%de met de splitsing in twee konink
rijkjes: Juda en Israël. Het laatste
wordt door de Assyriërs, het eerste
door de Babyloniërs veroverd en de
volken gaan in ballingschap. Na de te
rugkeer van een deel naar Juda en Je
ruzalem volgt weer een zeer turbulente
historie van zes eeuwen (538 v. C. 70
"X C), waarin het Joodse volk achter-
^nvolgens onderworpen wordt door de
Perzen, de Grieken, de Egyptenaren en
de Syriërs en in 63 v. C. komen de
Romeifien. De laatsten heersen erover
^Hl gedurende de Nieuwtestamentische tijd,
If Cv| zoals uit de Evangeliën duidelijk blijkt.
I»** De verstrooiing van Israël onder de
volken is al vroeg begonnen. De depor
taties van de Assyriërs en de Babylo
nische ballingschap leidden tot een zeer
grote verspreiding van de twaalf stam
men. Velen zijn nimmer naar hun land
teruggegaan. Ze zwermden uit naar
Perzië, Egypte, Klein-Azië, Griekenland
en men kon ze later vinden in elke be
langrijke stad' van het Romeinse Rijk.
Ze behielden hun monotheïstisch ge
loof en stichtten overal hun synagogen.
Uw zachtmoedigheid heeft mij
groot gemaakt.
(Ps. 18 36b).
Wat klinkt in deze psalm de mach
tige jubel voor de glorieuze overwin
ning die David op zijn vijanden be
halen mocht. Glorie voor God! De
woorden buitelen over elkaar. Hij put
zich uit om in verschillende toonaar
den Gods hoogheid te bezingen; hij
noemt God zijn Sterkte, zijn Steenrots,
zijn Burcht, zijn Rots, zijn Schuld, de
Hoorn des Heils, zijn Hoog vertrek.
Donder en bliksem, bergen en af
gronden, vuur en hagel, wolken en duis
ternis, ja, zelfs de engelen heeft God
gebruikt om David de overwinning te
geven Banden des doods hadden hem
omringd en beken Belials verschrikten
hem (Belial betekent: niets-nut, ver
derfelijk, slecht; beken Belials wil dus
zeggen: stromen die de verderfelijke
mensen over mij gebracht hebben om
mij te doden) maar de Heere redde hem
uit al zijn benauwdheid.
Hijzelf behoefde zijn hand niet te
slaan aan zijn doodsvijand, koning Saul,
maar de Heere redde hem en gaf hem
de volkomen overwinning. Nu voelt hij
zich vrij als een hinde, want God heeft
zijn voet voor struikelen bewaard en
hem doen letten op de wegen des Hee-
ren. Uw rechterhand, zo zingt hij, heeft
mij ondersteund. En dan zwijgt een
ogenblik het machtig bazuingeschal,
dan buigen de vaandels zich ter aarde,
dan ontmoet David zijn GROTE ZOON,
zijn Koning, zijn Held, „en Uw zacht
moedigheid heeft mij grootgemaakt."
Dat is de rechte dankerkentenis, hier
verdwijnt David met al zijn grootheid
en valt hij eerbiedig aan de voeten van
Zijn Koning. Zeker, David was groot
geworden, zeer groot, maar door Gods
kracht. Het was een worsteling geweest
op leven en dood en in die worsteling
vreesde hij menigmaal te zullen ster
ven. Denk maar aan dat éne woord,
„ik zal nog een dezer dagen in de
hand van Saul omkomen." Als de Hee
re dan ook naar zijn zonden met hem
gedaan had, zou het rouwkleed allang
over hem zijn gedragen maar Gods
zachtmoedigheid heeft hem grootge
maakt.
|g te
lOOl fK
flijke bei;
er, J.
Ichtingen
letinge,
►♦♦♦♦♦I
len voor
■ma Zieti
|an eens
Mej. Zr.
|et je mi'
inumniH
Dan
I Ppr rl
llare grot
loMMEKS;
KIP
lelsdijk
lerd in fif'i
sets
vislaai-z*'
en vele
.AND
VOOR BETER
-----NflJIR DE
MIDDELHnRN»S-TEL:2328
Ook betaalden ze trouw hun bijdrage
voor de tempel in Jeruzalem en velen
trokken af en toe daarheen om de grote
feesten te vieren. Men leze slechts Han
delingen 2, waar vele soorten pelgrims
worden opgenoemd. Al in de eerste
eeuw na Christus woonden er meer
Joden buiten dan binnen Palestina!
Deze verstrooiing van het volk over
de hele Oude Wereld noemt men de
„diaspora". Met de Romeinse legioenen
kwamen er zelfs ook mee naar onze
streken.
De grote catastrofe voor het Joodse
volk kwam in het jaar 70 n. C, met de
door Jezus voorzegde ondergang van
Jeruzalem. Zowel de stad als de tem
pel werden toen door de Romeinen on
der Titus verwoest, nadat de Joden te
gen hen in opstand waren gekomen. En
dit betekende het einde van de Joodse
staat. Tegelijk met deze ondergang van
het religieuze en nationale centrum
werden alle Joden, zowel de Palestijnse
als die in de diaspora, staatloos. Een
klein getal achtergeblevenen heeft in
132 n. O. onder Bar Kochba nog eens
gepoogd hun vrijheid te herwinnen,
maar ook deze opstand werd bloedig
onderdrukt.
Zo heeft het Joodse volk, verjaagd
uit eigen land en verspreid onder vrij
wel alle volken, bijna 19 eeuwen lang
tussen vreemden gewoond, meestal af
gezonderd en dikwijls vervolgd. Het
wonderbaarlijke bij dit volk is, dat het
de eeuwen door niet ondergegaan is in
de massa, maar een aparte volksgroep
is gebleven. Palestina was gedurende
al die tijd het land, waarheen het heim
wee van vele echte Joden trok. Geheel
verlaten van Joden is het nooit geweest,
maar soms waren het er slechts enkele
duizenden. Het land der vaderen werd
door vreemden bewoond. Israël had
geen tempel meer en dus ook geen
priesters en offeranden. De synagogen
met de rabbijnen hielden de godsdienst
in stand.
Wat Europa betreft bewoog de ver
strooiing zich langs drie wegen: die via
Noord-Afrika en Spanje naar West-
Europa; die via Griekenland en Italië
naar Frankrijk en Duitsland en die via
Klein-Azië naar Rusland en Polen.
De eeuwen door had Europa verre
weg de meeste; in 1900 nog SO'/o van
het totaal. Vóór W.O. II had echter
Amerika 50%. Vooral de 19e eeuw zag
een enorme toename van het totale
aantal op de wereld. Omstreeks 1800
waren er slechts 2 a 3 miljoen, in 1900
ruim 10 miljoen en in 1939 niet minder
dan 16 miljoen! In de oorlog kwamen
er 5 a 6 miljoen om. Momenteel wordt
het totaal op 11 miljoen geschat, waar
van er slechts ruim 2 miljoen in de
staat Israël wonen, d.i. bijna 20''/o van
het totaal.
Met tedere ontferming heeft de Hee
re zich over David neergebogen en
hem woorden van verzoening en gena
de in het hart gelegd. Die grote heili
ge God, die elke zonde haat en straft,
werpt David niet weg maar trekt hem
aan Zijn hart en spreekt hem vriende
lijk toe. Dat doet de zondaar David
in aanbidding aan de voeten des Hee-
ren vallen en in verwondering zingen:
„milde handen, vriend'lijk ogen, zijn
bij U van eeuwigheid."
Een zielsoverstelpende blijdschap
stijgt op in zijn hart. Hij handelt nooit
met ons naar onze zonden. Hij is
vriend'lijk en straft tot gene stonden,
ons naar verdienst', maar scheldt ons
alles kwijt.
Daar zinkt de machtige strijder aan
Gods voeten. Hij heeft de overwinning
alleen te danken aan genade. Hij is
grootgemaakt, maar niet door zijn
zwaard en paard, al hebben die wel
moeten dienen in de strijd, maar Gods
vergevende liefde, Gods genade alleen
heeft hem grootgemaakt.
Staan wij hierbij stil, geliefde lezer.
Wij willen zo graag groot zijn; wij ver
zwijgen dan onze tekorten en zwakhe
den, wij bekennen maar liefst geen zon
den. Niet voor de mensen maar ook
niet voor God. Wij willen immers
„groot" zijn. Wij verheffen ons liefst
op onze kracht en wijsheid; wij richten
ons fier op in onze gerechtigheden en
tonen ons in onze volle lengte aan de
genen die wij ontzag willen bijbrengen.
Wij roemen zo graag op onze eigen
kracht, die dit grote Babel tot stand
bracht.
Maar in Sion gelden andere wetten
dan in Babel. In Sion is al wat hoog
is een gruwel voor God. In Sion tellen
alleen de verbrokenen van hart en
verslagenen van geest; al het andere
wordt verbroken, maar die in 't stof
ligt neergebogen wordt door God weer
opgericht.
Die zachtmoedigheid Gods over een
zondaar doet het hart breken, de wa
pens afleggen en vragen, „Heere, wat
wilt Gij dat ik doen zal."
Zie, zulke soldaten gebruikt God om
Zijn Koninkrijk te bouwen. Dan is Da
vid een held om te strijden tegen Gods
vijanden; dan gaat het om Gods eer.
En in het zoeken van die eer vindt
een kind Gods zijn vreugde en zalig
heid. Die zachtmoedigheid Gods is ge
openbaard in Christus.
Zachtmoedigheid is geen toegeeflijk
heid, geen slapheid en halfheid, maar
zachtmoedigheid en rechtvaardigheid
vloeien uit dezelfde bron. Juist in Gods
rechtvaardig oordeel over Christus
komt de zachtmoedigheid Gods aan
zondaren ten goede.
Dit aanschouwende, verbreekt Da
vids hart en doet hem des te meer
strijden voor de eer van God. Dan
moeten alle vijanden die de vrede niet
willen worden neergeveld; maar dan
zullen ook allen, die buigen voor Is
rael's koning, weten dat Israels konin
gen goedertieren koningen zijn.
Heeft die zachtmoedigheid ook reeds
ons hart gebroken? Is het ons bitter
geworden tegen zulk een God gezon
digd te hebben? Is daardoor het zwaard
uit onze hand gevallen en hebben wij
de koorden om de hals gedaan, gelief
de lezer? De koorden van veroorde
ling! O, zulk een vallen voor God is
zo zoet! In die vernedering worden
wij groot. Dat buigen voor God maakt
ons helden. En als de Heere ons dan
de gouden scepter toereikt in het Woord
Zijner belofte en ons vergeving schenkt
om Christus wil, van alles wat wij te
gen Hem hebben misdreven, dan ster
ven wij aan al het onze en staan op in
een nieuw leven. Dan zijn Zijn vijan
den, onze vijanden en Zijn vrienden,
onze vrienden.
Nee, het gaat niet zonder strijd, lees
maar in de achttiende psalm; maar
dan worden in die strijd de heerlijke
overwinningen geboekt, die de voor
smaken zijn van het eeuwig zalig le
ven.
Die hier niet valt voor een zacht
moedig God, die zal straks verbroken
worden voor eeuwig, want de godde-
lozen zullen vallen en niet weer op
staan. Maar die hier buigt onder Gods
zachtmoedigheid, die zal verhoogd wor
den door recht en groot zijn in de
ogen des Heeren.
Wees ervan verzekerd, heilbegerige
zondaar, dat Christus de knoop met u
zo vast heeft gelegd, dat de duivel en
al zijn helpers hem niet kunnen los
maken. En door Zijn zachtmoedigheid
grootgemaakt zult gij groot genoeg zijn
om in de dag van het gericht door
Hem niet over het hoofd te worden
gezien. Houdt dan wat ge hebt, opdat
niemand uw kroon neme]
Want, De Heer verlost en spaart,
Zijn volk, dat op Zijn hulp
vertrouwt;
Het zal, door Hem in gunst
beschouwd.
Niet schuldig zijn verklaard.
L. Huisman.
De theol. kandidaat W. van Gorsel
te Montfoort heeft op 13 juni te Arn
hem het colloquium met gunstig ge
volg afgelegd en is daardoor in de lS(ed.
Herv. Kerk beroepbaar gesteld. Hij
ontving reeds 7 beroepen, waarvan twee
uit Flakkee, n.l. van Cyude Tongeen
Melissant. Voorts van Benschop, Groot
Ammers, Zegveld, Reeuwijk en Brand-
wijk.
De aanleg van een paralelweg van
Ouddorp naar Goedereede en van Mid-
delharnis naar Nieuwe Tonge met ver
breding van de Niéuwe Tongse Lange
weg alsook de aanleg van een weg
over de vroegere trambaan achter de
NoUendijk bij Melissant, zal a.s. maan
dag door de Provinciale Waterstaat
worden aanbesteed. In het bestek is de
bepaling opgenomen dat de aannemer
het werk binnen uiterlijk 10 maanden
moet opleveren.
Van zaterdag 17 juni v.m. 12 uur
t.m, maandag 19 juni v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter Bakker, tel. 2710
Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Dienst heet dokter Huisman, telef.
01877-412, Melissant.
Oostflakkee:
Dienst heeft dokter Bouwan, telef.
01871-269, Stad aan 't Haringvliet en
dokter Kramers, tel. 01873-201,, Oolt-
gensplaat.
DIENST WIJKVERPLEEGSTER
Melissant-Dirksland-Herkingen:
Van vrijdagavond 6 uur tot maandag
ochtend 8 uur Zr. Gorissen, tel. 01877-
500, Dirksland.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft de heer W. P. Terlouw
tel. 2357, Middelharnis.
THOLEN
Zondogsdienst artsen. Zondag 18 juni
hebben voor de gemeenten Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips-
land en Oud Vossemeer dienst dokter
Duinker,' tel. 01660-500 of 458, Tholen
en dokter Menger, tel. 01677-500 Sint
Philipsland.
WONING-INRICHTING
Oostdgk 53-61 - Sommelsdqk
OVER HET BIDDEN.
„God is zodanig, dat stomme bede
laars zowel een aalmoes van Hem krij
gen, als zij die kunnen spreken. He
laas! Konden wij maar leren de Heere
in de morgen te vertellen, wat ons
scheelt. Gij hebt daarvoor geen boek
nodig om Hem te kennen te geven wat
er hapert, want de Heere zal een zucht
aannemen, als gij niet tot Hem kunt
opzien of spreken. Geef de Heere c.n
teken en hef uw hart tot Hem op, en
maak Hem bekend wat gij zijt. Spreek
tot de Heere, zo goed als gij kunt en ik
verzeker u, dat Hij uw gebeden niet zal
afwijzen omdat er geen orde of regel
in is, of, omdat gij niet welsprekend
zijt, want de Heere ziet het hart aan."
SAIVIUEL RUTHERFORD
Speciaal in het opmaken van
B. V. a. VEER
Telefoon 2682 WestdQk 36
MIDDELHARNIS
In tegenstelling tot het gestelde in
het betrefende bericht in het vorige
dinsdagnummer wordt medegedeeld dat
de bloedafname in Nieuwe Tonge,
Dirksland en Herkingen, niet op 14
maar op dinsdag 4 juli plaats vindt.
STELLEND AM
Wijziging datum bejaardenreis
De middagtocht voor bejaarden die
op a.s. zaterdag was gesteld moet door
een sterfgeval een week worden uitge
steld. De datum is thans gesteld op za
terdag 24 juni a.s. Het bericht op het
3e blad in dit nummer komt hiermee
te vervallen.
Wat Rijkswaterstaat „een reeds jaren
durend probleem" noemt zal spoedig
zijn opgelost. De Rijksweg naar de
Haringvlietbrug opengesteld in juli
1964 kruist n.l. waar de aangelegde
dam begint de Buitendijk en de Nieu
wedij k met als gevolg dat de langs
deze dijken grazende schapen slechts
over het zeer druk bereden asfalt van
het ene dijkgedeelte naar het andere
konden komen. Eenzelfde situatie doet
zich sinds de openstelling van de Gre-
velingendam voor by de Buitendijk van
het polderdeel Battenoord. De schapen
tunnels die de oplossing gaan brengen
vormen een nationale primeur!
Straks behoeft de politie niet meer
te worden ingeschakeld om het verkeer
te stoppen om de dartelende kudde de
weg over te laten steken; voor de hoe
der een hoogst inspannend karwei en
voor het verkeer een lastig oponthoud.
Reeds bij de aanleg van de weg werd
aan een dergelijke voorziening gedacht
maar i.v.m. de toen begrote kosten
werd er geen uitvoering aan gegeven.
Thans werd tot deze voorziening beslo
ten nu de kosten daarvan gelijkwaardig
blijken te zijn aan de kosten die an
ders gemaakt zouden moeten worden
om de schapen met een veewagen van
de ene dijk op de andere te brengen.
Vorige week is aan het werk uitvoering
gegeven. Fa. Bezuyen uit Ouddorp leg
de de duikerelementen van 1.50 x 2
meter staande op de zijkant op haar
plaats; de elementen zijn 1 meter lang
de tunnel bij Den Bommel wordt 48
meter lang, de ander bij de Grevelin-
gendam 44 meter.
Beproefd.
Omdat in den lande geen schapen
tunnels zijn kon ook niet worden afge
gaan op een practische ervaring daar
mee. Om het risico te voorkomen dat
geen schaap zich in een dergelijke tun
nel zou wagen zijn door R.W.S. op
Flakkee eerst proeven genomen met een
geïmproviseerde tunnel van zeil.
Het eerste schaap moest in de tun
nel worden gedragen waarna er spoe
dig meer volgden om zich aan het eind
van de passage met een koene sprong
in het licht te werpen. Nadat ze de
tunnel enkele malen waren gepasseerd
toonden *de dieren geen enkele angst
meer.
Wel schapen-, geen kindertunnel.
Vorig jaar had in de raad van Oost
flakkee een discussie plaats over de
noodzaak en de manier waarop de
kruising bij Zuidzijde - Achthuizen te
beveiligen. Dagelijks passeert een 40-
tal kinderen dit gevaarlijke punt op
weg naar school. De bouw van een
loopbrug zoals werd gesuggereerd kon
geen doorgang vinden en het heette
toen dat Prov. Waterstaat de mogelijk
heden zou bezien tot aanleg van een
kleine verkeerstunnel. Die mogelijkheid
is niet aanwezig gebleken; wel is er een
snelheidsbeperking ingevoerd. Gelukkig
zijn er nog geen ongelukken gebeurd.
Werknemers van de fa. Bezuyen te
Ouddorp bij de tunnel in aanleg.
Het is Prov. Waterstaat die immers
zoveel gevaarlijke kruisingen in haar
gebied heeft niet kwalijk te nemen dat
zij aan een ondertunneling geen uitvoer
geeft. Misschien ligt er een mooie taak
voor de bevolking van Oostflakkee die
over zoveel eigen initiatief beschikt dat
ze kapitale zwembaden bouwt!
Twee „schapentunnels" voor de fiet
sende schooljeugd zijn voor ruwweg
30.000,te leggen. Het moge dan
geen hypermoderne voorziening zijn
maar veilig is het zeker. Er moet in de
gemeenteraad maar eens over gepraat
worden. De schapen gaan veilig de weg
over; nu de kinderen nog
OEXKO
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
Overal in de Westerse wereld doet
zich het verschijnsel van de concen
tratie in het winkelbedrijf voor, spe
ciaal in de vorm van zelfbedieningscen
tra en warenhuizen. Deze ontwikkeling
scheen, speciaal voor de kleine levens-
middelenbedrjjven, fataal te zijn. In
tussen doet zich in de Verenigde Sta
ten een verschijnsel voor, dat een an
dere gang van zaken inluidt. Sedert
enige maanden kent men daar kleine
winkels, die thans al luisteren naar de
verzamelnaam „Convenclene Stores".
Op het gebied van levensmiddelen
bieden zij alles wat men ook in de
grote zelfbedieningszaken vindt. Maar
zij bieden.de consument méér service:
zij zijn nl. de gehele dag tot 's avonds
laat meestal van 7 tot 23 uur
open.
De prijzen liggen in deze winkels iets
hoger dan in de zaken, die zo vroeg
meestal niet en zo laat zeker niet open
zijn.
In korte tijd zijn in vele grote steden
van de Verenigde Staten ongeveer 7.000
van dergelijke kleine winkels geopend
en men neemt aan, dat dit aantal snel
zal toenemen. Bij ons zal de „Conven
ience Store" geen toekomst hebben,
in verband met winkelsluitingsregelin-
gen en andere sociale maatregelen.
Maar gemakkelijk zou het toch wel
zijn! (DIA)
OUDDORP
Kerkdienst. A.s. zaterdagavond 7 u.
hoopt voor de Ger. Gem. alhier voor te
gaan student Baaijens van Ridderkerk.