is! voor India !t lot der lakkeese Joden Autobedrijf PESCH Bloembollen en bloemen Meditatie I MIDDELHARNIS Mobil PINKSTERattentie fzaden J. KEUYELAAR F^C.KORTEKEGkZOON CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond JDAG IDIJK INIS kaakte lof Fe'^'*' aver. KRUIDER's PINKSTERFEEST I PESCH OUDDORP - nu ook I I KASTANJELAAN 41-43 - Tel. 01870-3094 LIJST VAN WEGGEVOERDE JODEN SOMMELSDIJK DIRKSLAND OUDE TONGE In de Pinkster week komt Eilanden-nieuws maar één keer uit Bus- en veerdiensten op 2e Pinksterdag HIlllC yyElvll Fraitmanden en Fruitiiakjes mDo Fruitcentrale" Ie en 2e Pinksterdag a.s. krijgt iedere automobilist die bij mij komt tanken, een FRAAI DRINKGLAS, zolang althans de (grote) voorraad strekt. Zegels voor miniaturen worden op die dagen aUeen op uitdruk kelijk verlangen verstrekt. IVIOBILSTATION „DE RONDE BOOIVI'' S. V. d. VALK -o- •Ooft iPBINS HENDRIKSTBAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHABNIS ledactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk reL (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TéL 20 2B i-i Giro 167B30 ABONNEMENTSPRIJS f 3,— PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bij contract speciaal tariet Igsreg ^♦♦♦i lAJVG abele Lnberoesti'^ ksvveg 31 Iel 1940 - 1945 dit artikel treffen onze lezers eien 1 aan met de namen en bijzonder- en van de Joden, die in Sommels- ISk Dirksland en Oude Tonge woon den.' We geven er nog een korte toe- iting bij. Bij de namen van Izaak ;an (43) en van de familie Hammel is geen datum opgegeven van de ■oering uit Sommelsdljk. We heb- wel de gegevens van het bevol- gister. Deze geven aan 17 de- iber 1942, maar de data van weg- ring uit het kamp Westerbork en van overlijden, verkregen van het Ned. Rode Kruis en het Instituut voor I Oorlogsdocumentatie geven augustus- f september 1942 aan. Dit klopt dus niet. Waar de fout schuilt laten we in het dden. We hebben die kolom maar in gelaten. e hebben in deze lijst ook tussen jes opgenomen de naam van ;honie Salomon Gazan. Eigenlijk irt hij er niet op, want hij is op 8 .-ustus 1942, dus kort voor de weg- iring, op natuurlijke wijze in Som sdij k overleden. at Dirksland betreft, behalve van !évr. Eva Meuleman (echtgenote van - 'Philip Gazan) die in het ziekenhuis lag en tegelijk met mej. D. Rood op 1 febr. 1943 naar Amsterdam werd afgevoerd, hebben we geen opgave ontvangen van de wegvoering uit Dirksland. Voorzover we hebben kunnen nagaan is Philip Gazan in augustus 1942 weggevoerd, zijn dochter Sebilla op 4 november ■(haar verjaardag) en dhr. en mevr. Co- m-de Vries ook op die datum. Ver- ledelijk eveneens de heer Bernard 'agens met zijn vrouw en dochter ra. Hun andere dochter, Clara, heeft de oorlog overleefd.' Ze was n.l. gehuwd met een „ariër", D. Vroegindeweij, en is niet weggevoerd geweest. Hoewel de Duitsers lang niet in al dergelijke ge vallen zo soepel waren, heeft zij het geluk gehad, dat dit huwelijk haar ge red heeft. Omdat dhr. Bernard Haa- gens een kerkelijke functie had, is hij met vrouw en dochter nog tot mei 1943 in Amsterdam geweest. Sara is wegge voerd met de trein uit Westerbork van 25 niei 1943 naar Sobibor en de ouders met die van 1 juni. Ook de godsdienst leraar dhr. Slager uit Middelharnis is nog maandenlang in Amsterdam ge weest (zie de lijst). In Oude Tonge waren de preciese da ta van de wegvoering der 7 betrokke nen niet bekend, maar het moet zomer 1942 geweest zijn. Waaroin Meyer Co- hen en zijn zoon Louis David naar spe ciale concentratiekampen gevoerd zijn resp. Mauthausen en Vught, twee ■zeer beruchte is ons onbekend. Alvorens nadere bijzonderheden te vermelden omtrent verschillende gede porteerden, willen we nog één en an der mededelen omtrent het kamp Wes terbork, dat voor vrijwel allen voor korter of langer tijd een doorgangshuis is geweest naar het gruwelijke einde. Wie daaromtrent zeer omstandig wil worden ingelicht, leze het in 1964 ver schenen boek „In dépöt" van de schrij ver-journalist Ph. Mechanicus. Het is het dagboek, dat deze Joodse medewer- jjer van het „Algemeen Handelsblad", ■p op 27 september 1942 werd gearres- srd, tijdens zijn verblijf in Wester- trk heeft bijgehouden. Later is hij irst naar Bergen - Belsen gevoerd en 9 oktober 1944 met nog 120 anderen naar Auschwitz-Birkenau. Daar werd drie dagen later met zijn hele groep lodgeschoten. 'Er heeft, zo schrijft prof. Presser in ijn inleiding tot dit boek, in de be zettingsjaren 1940-1945 in Drente een Joodse stad gestaan van honderddui- WONING-IXKICHTIVG Oostdijk 53-61 - Sonunelsdük zend inwoners. Zij hebben in die Joodse hoofdstad van Nederland vertoefd: en kele uren, dagen, weken, maanden, sommige bevoorrechten jarenlang. „Alle wegen leiden door Westerbork", zei Aus der Fünten, de chef van de Zentralstelle für Jüdische Auswanderung. Inderdaad, voor deze honderdduizend leidden ze erdóór en dan verder naar het onbe kende, dat voor bijna allen zou blijken te zijn: de verschrikkelijke dood in de gaskamers van Polen. En Mr. Abel Herzberg schreef: „Westerbork is een ander woord voor de dag van het laat ste gericht. Een volslagen en absolute wanhoop maakte zich van allen mees ter. Mannen kunnen htm vrouwen niet beschermen en moeders niet hun kin deren. Elke dinsdag, week in week uit, worden ze in een lange trein van vracht wagens geladen, met bestemming Polen. Twee jaar lang. Drieënnegentig keer". Dit Westerbork lag in het - hart van Drente. Het kamp was in 1939 opge richt door de Nederlandse regering voor de huisvesting van Duitse Joden, die voor Hitler gevlucht waren. Op 1 juli 1942 ging het in Duits beheer over en veertiei? dagen later begonnen de be zetters de Nederlandse Joden door Westerbork heen naar Polen te doen „auswandern" (emigreren!). Dit duurde tot 13 september 1944. Toen het kamp op 12 april 1945 bevrijd werd, waren er nog 900 over. De Joodse bewoners hadden hun eigen beheersorganisatie. Het Duitse bewa kingspersoneel kon daarom klein zijn. Om zichzelf naar zij hoopten, te redden, collaboreerden de Joodse leiders met de Duitsers. Dat waren meest Duitse Joden die er het eerst waren. Zij beschouwden zich als superieur aan ds Nederlandse Joden! De plaats waar het kamp lag, was ongezond. Er waren steeds veel zieken, maar het bezat een enorm ziekenhuis met 1725 bedden, 120 Joodse artsen en 1000 zusters en broeders. Doordat er allerlei soorten Joden dooreen leefden, waren er allerlei spanningen: rijken en armen, godsdienstigen en ongodsdien- stigen, van allerlei politieke richting en „En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hen gaf uit te spreken". Handelingen 2 4. Als vervuld met de Heiligen Geest, staan de discipelen nu als een zelfstan dig geworden groep, met een eigen ka rakter; want zij zijn nu zelf het geheel vervulde „huis", het huis Gods, waar over Christus als Hoogepriester is ge steld (Hebr. 3 6). Zo treffend op fijn zinnige wijze wordt ons dit als ge schilderd in Hand. 2 14: „maar Petrus staande met de Elven". Dit is het grote moment. De Elven een afgezonderde ambtelijke groep, tegenover de anderen apart gesteld, alsde Kerk des Hoe ren in haar nieuw Bruidsgewaad. Na 40 eeuwen is dit woord de bekendma king van de geboorte de Kerk als lichaam van de verheerlijkte Messias. Staande, niet gezeten in vreze, of op de knieën in gewijde passieve ver wachting en inwachting der belofte; maar staande in volle aangekleedheid in de wapenrusting des Geestes; naar de hemel gericht staan zij in het Bruidsgewaad van Ps. 45; voor het aanschouwen der aarde staan zij in de wapenrusting Gods van Eefeze 6. De Elven beginnen ogenblikkelijk de vervuldheid te openbaren; de Kerk spreekt. De triumf van de Heilige Geest hoort ge. Een Pinksterfeest zonder dit spreken is geen Pinkster. Spreken en taal toch berust op geest. Daar waar nu de volle activiteit van de Heilige Geest is, zal dit dan ook allereerst openbaar worden in de taal, in het spreken. De Heilige Geest is altijd de instru mentele auteur der openbaring. De Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods (1 Cor. 2 10). Daardoor openbaart (goed verstaan) God Zich aan Zichzelf, God en Zijn Zelfbevsmst- heid. Zijn Zelfkennis is daarmee ge geven. God als de Zijnde is daardoor ook de Zelfbewust-zijnde met Zelfbe- ZANDPAD 32 MIDDELHARNIS vsrustheid, gelijk zelfbewustheid de in houd is van zelfbewaistzijn. Al wat nu uit en door en in de Geest is, is des wege bestemd tot openbaring; open gaan, open-baren, is dan ook behooren- de tot het vyezen van de Heilige Geest en diens werk. Feitelijk is dit zo bij elk wedergeboren mens. Practicaal gespro ken kan men daarvan zeggen; God heeft Zich een volk geformeerd om Zijn lof te vertellen. De Heere heeft geen kinderen die niet spreken kunnen; immers zij zijn geboren uit Zijn Geest; en de Geest getuigt; dit is het eigen- dommelijke van Zijn persoon en werk. Daar op de Pinksterdag als de dag der eerstelingen komt dit dan ook uit op eens (voor een keer) in alles door brekende volheid. De dag der eerste lingen. Neen, neen, dat moeten we o.i. niet opvatten als kleine „beginseltjes", gelijk dit meermalen zo opgevat wordt. Ik zeg het liever anders: de eerstelin gen des Geestes, dat zijn de verse, frisse eerste dier volle openbaringen; de geur des hemels is er nog onvermin derd aan; op een ogenblik zal daar in Jeruzalem al de kracht van het Ko ninkrijk der hemelen zich eens laten gelden; het is het Nieuwe Jeruzalem als voor een wijle neergedaald in het Oude Jeruzalem. Op éénmaal staat alles in „vuur en vlam". De Geest is alle stof en na tuur de baas. Hij neemt de Apostelen zo volledig in Zijn bezit en dienst, dan zij met lichaam en ziel, met hart en mond, met geest en spraak, met keel en stembanden, met het ganse rapport tussen bewustzijn en uitspraak geheel en al zijn als een lier waarop de Hei lige Geest speelt. En zij begonnen te spreken met an dere talen, gelijk de Geest hun gaf uit te spreken. Andere talen, de talen die verstaan werden door de buitenlandse Joden, die daar tegenwoordig waren. We moeten o.i. hier niet op afdingen. We weten dat er ook een andere ver klaring van is. Het zou dan meer een „gehoor" wonder zijn geweest; n.l. dat de Apostelen hun gewone taal spra ken; maar dat het in de oren en het bewifistzijn der menigte klonk als Egyp tisch, Syrisch enz. Maar dit doet toch aan de eenvoud van het verhaal wel enig geweld aan. De uitstorting van de Heilige Geest wordt vermeld als gel dende allereerst toch de Apostelen zelf; er zat ook gespuis onder (aldus Pres ser). Men kan zich dus wel enigszins voorstellen in welke omstandigheden de mensen er leefden. Voorzover is na te gaan, hebben de Flakkeese Joden niet lang in Wester bork vertoefd. In het tijdsverschil tus sen de wegvoering uit hun woonplaats en die uit Westerbork ligt ook nog een korter of langer verblijf in Amsterdam. Het zal ten hoogste enkele dagen of weken zijn geweest. I PEUGEOT - MORRIS RENAULT - èn de betere FINA PRODUCTEN 1 Naam en voornamen geb. datum datum wegvoe ring woon plaats wegvoering kamp Westerbork datum overlijden conc. kamp Gazan, Salomon Levi, Sebilla e.v. S. Gazan Gazan, Cato Gazan, Roosje Gazan, Izaak Salomon 44 Hammelburg, Simon Izaak 45 Hammelburg, Jacob Louis 46 Zwarenstein, Elisabeth e.v. J. Hammelburg 47 Hammelburg, Hester Cato (Gazan, Anthonie Salomon 20- 8-1851 20- - 1-43 17- 3-43 20- 3-43 Sobibor 25- 6-1861 16 -12-42 24- 8-43 27- 8-43 Auschvyitz 13- 6-1889 17 -10-42 10-11-42 13-11-42 29- 4-1902 16 -12-42 24- 8-43 27- 8-43 16- 2-1892 17- 8-42 30- 9-42 4-12-1905 23- 3-44 31- 8-44 Midden-Eur 13-10-1902 17- 8-42 26- 9-42 Auschwitz 10- 4-1910 17- 8-42 19- 8-42 22- 8-1938 17- 8-42 19- 8-42 29-12-1886 8- 8-42 Sommelsdijfe 48 Cohen, Maurits 9-10-1878 49 de Vries, Rosalie e.v. M. Cohen 23-10-1882 50 Gazan, Philip 22- 4-1894 51 Meuleman, Eva e.v. Ph. Gazan 7- 8-1897 52 Gazan, Sebilla 4-11-1924 53 Haagens, Bernard 31- 5-1887 54 Rood, Wühelmina e.v. B. Haagens 5- 4-1888 Haagens, Sara 17- 5-1918 1- 2-43 4-11-42 10-11-42 10-11-42 24- 8-42 ondergedoken 10-11-42 1- 6-43 1- 6-43 25- 5-43 13-11-42 13-11-42 30- 9-42 13-11-42 4- 6-43 11- 6-43 28- 5-43 Auschwitz terug Auschwitz Sobibor de Winter, Levie 14- 3-1899 de Winter, Sara 25- 3-1885 Cohen, Meyer 12- 5-1886 Rosenberg, Sophia e.v. M. Cohen 31- 7-1885 Cohen, Jacob 14- 7-1917 Cohensius, Cato 8-12-1869 Cohen, Louiis David 22- 2-1920 zomer 42 ondergedoken zomer 42 17- 8-42 9- 2-43 26-10-42 16- 2-43 19- 9-42 12- 2-43 25- 6-42 29-10-42 19- 2-43 27- 1-43 Auschwitz If Mauthausen Auschwitz terug Auschwitz Vught zij werden vervuld; zij ontvingen de be lofte des Vaders; op hun hoofden zat de vuurtong; en zo begonnen zij te spreken met andere talen. Dat spreken was speciaal een spre ken gelijk de Geest aan hen het ver leende uit te spreken. Dit spreken zelf nu naar de inhoud was het nieuwe, en naar de vorm ten bate van de omme- standers. Spreken des Geestes is van tweeërlei aard en bedoeling; het is ge tuigenis tot God, en het is prediking tot de mensen. Als getuigenis, ontboe zeming voor het aangezicht Gods is het openbaring van de verhoogde geeste lijken levensstand; als getuigenis tot het volk is h'et prediking van de Chris tus der verhoging. Dit spreken nu is antwoord; antwoord op het spreken Gods; de Heilige Geest spreekt eerst uit wie en wat God is; en als gevolg daarvan spreekt die Hei lige Geest dan door ons èn tot God èn tot de anderen. Pinkster zou men alzoo kunnen noe men het feest des geklanks, des ge- luids. Er geschiedde haastelijk uit de hemel een geluid en er kwam weldra als beantwoording ook geluid uit de El ven. Niet op storm maar op geluid valt dus de nadruk. Geluid, God sprak; en dan spreken de discipelen ook. Ja, in derdaad, ons spreken is namaak, een basterdtaal als het niet is vrucht van eerst spreken Gods. Zo is het nóg in het ware geestelijke zieleleven. God had vele malen en op velerlei wijze gesproken in Zijn open baring, maar in de laatste tijd, zegt de Apostel, heeft God gesproken door de Zoon. Ook dit spreken Gods heeft alzo een geschiedenis, d.w.z. een reeks van gebeurtenissen van momenten die een proces vormen; eerst gesproken door de Wet en de Profeten, de mondelinge aanspraak Gods tot de „vaderen", voortgezet in de boodschappers de pro feten, daarna gekroond in het Woord dat vlees werd. Hij de Zoon was de boodschapper en de boodschap in één. En nu wordt het volkroond in het spreken door de Geest; het geluid van de hemel waar de Zoon als verheer lijkte Middelaar nu op de troon was gezeten, en dat spreken Gods beant woord in de volle taal der kerk. Prof. G. Wisse. Met de Pinksterdagen missen wij bij de vervaardiging van Eilan den-nieuws de zeer belangrijke maandag. Daarom komt ons streekblad dinsdag a.s. niet uit. Het e,k. nimimer verschijnt D.V. vrijdag 19 mei op de gewone tijd. Directie N.V. Eilanden-nieuws Middelharnis. ENG IS DE POORT „De poort, die ten leven leidt, is niet nauw van Christus' zijde of ten opzich te van zichzelf, maar ze is nauw ten opzichte van ons, wegens onze begeer ten en verdorvenheden, die de ingang bezwaard maken. Een oog van een naald is groot genoeg voor een draad maar is te nauw voor een kabel; óf het oog van de naald moet verwijderd wor den, óf de kabel moet ontstrengeld wor den, anders is de doorgang onmogelijk. Zo is het ook in deze zaak; de poort der bekering heeft een zeer nauwe doorgang voor een vleselijk verdorven zondaar om er door in te gaan; de ziel kan er nooit doorkomen met beminde en ondertrouwde zonden; derhalve moet de zondaar van iedere begeerte losge maakt worden, af hij kan nimmer door deze poort ingaan, want hij is nauw. MATTHEUS MEADE. Op 2e pinksterdag zullen bij de RTM de busdiensten en de veerdiensten Zij- pe Anna-Jacobapolder en Middelharnis- Hellevoetsluis worden uitgevoerd als op zondagen. Dankzij de medewerking die de stich ting „Eten voor India" van de door haar aangezochte kerkgenootschappen heeft ontvangen ondanks het feit dat in de pinksterweek belangrijke inza melingen van missie en zending en dia conaat worden gehouden alsook dankzij het verzoek dat van de Minis ter van Binnenlandse Zaken aan alle gemeentebesturen en provinciale grif fies is uitgegaan om medewerking te verlenen, zal Nederland op zaterdag 13 mei tussen 11.00 en 13.00 uur zijn bij drage kunnen geven in kerken en ge meentehuizen ter bestrijding van de hongersnood in het geteisterde Bihar. De N.T.S. zal een bijzonder program ma van informatie en stimulering uit zenden gedurende de twee uur durende inzameling. Aan de predikanten, kerkeraden en pastoors is verzocht tussen 11.00 en 11.10 uur de klok te luiden als inzet van de aktie. Na 13.00 uur zullen de ontvangen be dragen in de kerken en gemeentehmzen worden geteld. De kerken zullen de uit slag doorgeven aan het gemeentehuis. Daar zal het totaal van wat in de ge hele gemeente is ingezameld, worden opgemaakt en doorgegeven aan de pro vinciale griffie. De provinciale griffie zal het totaal van de provincie vast stellen en dit bedrag doorbellen naar het hoofdkwartier van de aktie, door de bijzondere medewerking van het gemeentebestuur Amsterdam gevestigd in het stadhuis aldaar. Door deze procedure, waarvan de uit voering geheel afhankelijk is van de daadwerkelijke medewerking van al len, die hierbij betrokken zijn, zal nog in de avond van 13 mei, een, zij het voorlopig, eindresultaat van de aktie bekend kunen worden gemaakt. In het vertrouwen dat het nederland- se volk a.s. zaterdag zijn solidariteit met het hongerende volk van Bihar zal bewijzen, oriënteert de stichting „Eten voor India" zich op dit moment t.a.v. de mogelijkheden van de verscheping van voedingsmiddelen (melkpoeder, rijst, tarwe) naar Indiase havens ten einde de hongergebieden nog tijdig te kunnen bereiken. Bijdragen kunnen ook viforden overgemaakt op giro 100200 t.n. V. de Stichting Eten voor India. Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westditjk 36 MIDDELHARNIS LISSE Hoewel de stand der ge wassen reden geeft een normale en wel licht goede oogst te verwachten, is dit nog niet duidelijk van invloed op de prijs, zoals blijkt uit de via het In- en Verkoopbureau van de Veiling H.B^G. afgesloten transacties. Ook naar gladiolen ofschoon het veüingseizoen definitief is afgelopen is nog altijd vraag, waaraan lang niet altijd kan worden voldaan. Kennelijk onder de invloed van de gunstige af loop van het gladiolen seizoen, blijven ook hier de prijzen op een behoorlijk peil. Algemeen is er de verwachting van een inkrimp van het areaal, maar die zou goedgemaakt kvmnen worden door een grotere opbrengst leverbaar uit de opgeplante kleinere maten. Bij de vrije bloemenveiling van H.B. G. was de aanvoer groot, vooral van tulpen, hetzij met één blad gesneden of opgetrokken. De kwekers profiteren van de lange bloeiperiode. De kwaliteit was over het algemeen goed en de prijzen eveneens. Tulpen maakten per bos o.a. Diplomate 1.40- 1,45, Doorman 1.45-1,50 Red Shine 1,20- 1.30, Orange Favorite 1,15-1,35, tulpen met één blad per bos: Maureen 0,59- 0,65, Oxford 0,56-0,61, Ostara 0,57-0,60, Snow Peak 0,65-0,69. De handel in narcissen loopt af. Hier noteerde Cheerfullness 2,50-3,20 Yellow CheerfuUness 3,10-3,70, White Sail 3,30- 3,50. Deze week werden ook reeds gla diolen op de veiling aangevoerd. MH)DELHARNIS Herkeuring van maten, gevsdchten en meetwerktuigen zal voor de inwoners van Middelharnis (voormalige gemeen ten Middelharnis, Sommelsdljk en Nieuwe Tonge) plaats vinden op: donderdag 1 juni 1967 van 10-12 en 13- 16 uur; vrijdag 2 juni 1967 van 10-12 en 13-16 uur; maandag 5 juni 1967 van 10- 12 en 13-16 uur. In een lokaal van de Kleuterschool, Molenlaan 15, Sommelsdljk. Voor de kern Stad aan 't Haringvliet wordt zit ting gehouden in het -Verenigingsge bouw aan de Beneden Oostdijk 82 te Den Bommel. Verder wordt verwezen naar het vermelde op de aankondiging gehecht aan de gemeentelijke aanplak- gelegenheid. EXPOSITIE VAN SCHILDERIJEN e.a. IN SOMMELSDIJK Van 19 mei t.m. 27 mei a.s. expo seert de kunstschilder - beeldhouwer WARNER KLEYN, thans tekenleraar aan de H.B.S. te Middelharnis zijn schilderijen, gauaches en tekeningen in „De Doelen" te Sommelsdljk. De twee zaterdagen en de woensdag is de ex positie geopend van 2 tot 5 uur en op de overige dagen van 7 tot 9 uur. Eer der exposeerde dhr. Kleyn o.m. in Vlaar.dingen en Harlingen en van hem zijn meerdere werken naar Amerika, Spanje, Zwitserland e.a. verkocht. Dhr. Kleyn studeerde aan de Academie te Rotterdam en de Koninklijke Academie in Den Haag. Hij zal zelf op de ex positie wezen om desgewenst van zijn moderne, abstracte kunst een explicatie te geven. DIRKSLAND Deze week slaagde voor het Pa troons - diploma BOVAG, de autohan delaar M. E. V. d. Velde, Oudewei 20. OUDE TONGE Woonhuis verkocht. Dhr. A. v. d. Voorde heeft zijn pand Voorstraat 3 onderhands verkocht aan dhr. P. Fabert Dhr. V. d. Voorde heeft zijn kappers- bedrijf beëindigd. -O- OOSTERLAND-DUIVELAND In de gemeente Duiveland zal er op zaterdagmorgen 13 mei a.s. gelegenheid zijn om te offeren voor de nood in In dia, n.l. van 11 tot 1 uur. Te Oosterland in de Conferentiekamer, te Nieuwerkerk in het gemeentehuis en te Ouwerkerk en Sir Joosland in het Dorpshuis daar ter plaatse. Gehoopt wordt op een goe de milddadigheid van de burgerij voor leniging van de onvoorstelbare nood in India. VOOR BETER g ■-' V. NAAR DE HIDDELHflPNIS-TEL:Z3Z8

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 1