is!
voor India
!t lot der
lakkeese Joden
Autobedrijf PESCH
Bloembollen en
bloemen
Meditatie
I MIDDELHARNIS
Mobil PINKSTERattentie
fzaden
J. KEUYELAAR
F^C.KORTEKEGkZOON
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
JDAG
IDIJK
INIS
kaakte
lof Fe'^'*'
aver.
KRUIDER's
PINKSTERFEEST
I PESCH OUDDORP - nu ook I
I KASTANJELAAN 41-43 - Tel. 01870-3094
LIJST VAN WEGGEVOERDE JODEN
SOMMELSDIJK
DIRKSLAND
OUDE TONGE
In de
Pinkster week
komt
Eilanden-nieuws
maar één keer uit
Bus- en veerdiensten
op 2e Pinksterdag
HIlllC yyElvll
Fraitmanden en Fruitiiakjes
mDo Fruitcentrale"
Ie en 2e Pinksterdag a.s. krijgt iedere automobilist die bij mij
komt tanken, een FRAAI DRINKGLAS, zolang althans de
(grote) voorraad strekt.
Zegels voor miniaturen worden op die dagen aUeen op uitdruk
kelijk verlangen verstrekt.
IVIOBILSTATION „DE RONDE BOOIVI''
S. V. d. VALK
-o-
•Ooft
iPBINS HENDRIKSTBAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHABNIS
ledactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk
reL (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TéL 20 2B i-i Giro 167B30
ABONNEMENTSPRIJS f 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tariet
Igsreg
^♦♦♦i
lAJVG
abele
Lnberoesti'^
ksvveg
31
Iel
1940 - 1945
dit artikel treffen onze lezers eien
1 aan met de namen en bijzonder-
en van de Joden, die in Sommels-
ISk Dirksland en Oude Tonge woon
den.' We geven er nog een korte toe-
iting bij. Bij de namen van Izaak
;an (43) en van de familie Hammel
is geen datum opgegeven van de
■oering uit Sommelsdljk. We heb-
wel de gegevens van het bevol-
gister. Deze geven aan 17 de-
iber 1942, maar de data van weg-
ring uit het kamp Westerbork en
van overlijden, verkregen van het
Ned. Rode Kruis en het Instituut voor
I Oorlogsdocumentatie geven augustus-
f september 1942 aan. Dit klopt dus niet.
Waar de fout schuilt laten we in het
dden. We hebben die kolom maar
in gelaten.
e hebben in deze lijst ook tussen
jes opgenomen de naam van
;honie Salomon Gazan. Eigenlijk
irt hij er niet op, want hij is op 8
.-ustus 1942, dus kort voor de weg-
iring, op natuurlijke wijze in Som
sdij k overleden.
at Dirksland betreft, behalve van
!évr. Eva Meuleman (echtgenote van
- 'Philip Gazan) die in het ziekenhuis lag
en tegelijk met mej. D. Rood op 1 febr.
1943 naar Amsterdam werd afgevoerd,
hebben we geen opgave ontvangen van
de wegvoering uit Dirksland. Voorzover
we hebben kunnen nagaan is Philip
Gazan in augustus 1942 weggevoerd,
zijn dochter Sebilla op 4 november
■(haar verjaardag) en dhr. en mevr. Co-
m-de Vries ook op die datum. Ver-
ledelijk eveneens de heer Bernard
'agens met zijn vrouw en dochter
ra. Hun andere dochter, Clara, heeft
de oorlog overleefd.' Ze was n.l. gehuwd
met een „ariër", D. Vroegindeweij, en
is niet weggevoerd geweest. Hoewel de
Duitsers lang niet in al dergelijke ge
vallen zo soepel waren, heeft zij het
geluk gehad, dat dit huwelijk haar ge
red heeft. Omdat dhr. Bernard Haa-
gens een kerkelijke functie had, is hij
met vrouw en dochter nog tot mei 1943
in Amsterdam geweest. Sara is wegge
voerd met de trein uit Westerbork van
25 niei 1943 naar Sobibor en de ouders
met die van 1 juni. Ook de godsdienst
leraar dhr. Slager uit Middelharnis is
nog maandenlang in Amsterdam ge
weest (zie de lijst).
In Oude Tonge waren de preciese da
ta van de wegvoering der 7 betrokke
nen niet bekend, maar het moet zomer
1942 geweest zijn. Waaroin Meyer Co-
hen en zijn zoon Louis David naar spe
ciale concentratiekampen gevoerd zijn
resp. Mauthausen en Vught, twee
■zeer beruchte is ons onbekend.
Alvorens nadere bijzonderheden te
vermelden omtrent verschillende gede
porteerden, willen we nog één en an
der mededelen omtrent het kamp Wes
terbork, dat voor vrijwel allen voor
korter of langer tijd een doorgangshuis
is geweest naar het gruwelijke einde.
Wie daaromtrent zeer omstandig wil
worden ingelicht, leze het in 1964 ver
schenen boek „In dépöt" van de schrij
ver-journalist Ph. Mechanicus. Het is
het dagboek, dat deze Joodse medewer-
jjer van het „Algemeen Handelsblad",
■p op 27 september 1942 werd gearres-
srd, tijdens zijn verblijf in Wester-
trk heeft bijgehouden. Later is hij
irst naar Bergen - Belsen gevoerd en
9 oktober 1944 met nog 120 anderen
naar Auschwitz-Birkenau. Daar werd
drie dagen later met zijn hele groep
lodgeschoten.
'Er heeft, zo schrijft prof. Presser in
ijn inleiding tot dit boek, in de be
zettingsjaren 1940-1945 in Drente een
Joodse stad gestaan van honderddui-
WONING-IXKICHTIVG
Oostdijk 53-61 - Sonunelsdük
zend inwoners. Zij hebben in die Joodse
hoofdstad van Nederland vertoefd: en
kele uren, dagen, weken, maanden,
sommige bevoorrechten jarenlang. „Alle
wegen leiden door Westerbork", zei Aus
der Fünten, de chef van de Zentralstelle
für Jüdische Auswanderung. Inderdaad,
voor deze honderdduizend leidden ze
erdóór en dan verder naar het onbe
kende, dat voor bijna allen zou blijken
te zijn: de verschrikkelijke dood in de
gaskamers van Polen. En Mr. Abel
Herzberg schreef: „Westerbork is een
ander woord voor de dag van het laat
ste gericht. Een volslagen en absolute
wanhoop maakte zich van allen mees
ter. Mannen kunnen htm vrouwen niet
beschermen en moeders niet hun kin
deren. Elke dinsdag, week in week uit,
worden ze in een lange trein van vracht
wagens geladen, met bestemming Polen.
Twee jaar lang. Drieënnegentig keer".
Dit Westerbork lag in het - hart van
Drente. Het kamp was in 1939 opge
richt door de Nederlandse regering voor
de huisvesting van Duitse Joden, die
voor Hitler gevlucht waren. Op 1 juli
1942 ging het in Duits beheer over en
veertiei? dagen later begonnen de be
zetters de Nederlandse Joden door
Westerbork heen naar Polen te doen
„auswandern" (emigreren!). Dit duurde
tot 13 september 1944. Toen het kamp
op 12 april 1945 bevrijd werd, waren er
nog 900 over.
De Joodse bewoners hadden hun eigen
beheersorganisatie. Het Duitse bewa
kingspersoneel kon daarom klein zijn.
Om zichzelf naar zij hoopten, te redden,
collaboreerden de Joodse leiders met de
Duitsers. Dat waren meest Duitse Joden
die er het eerst waren. Zij beschouwden
zich als superieur aan ds Nederlandse
Joden!
De plaats waar het kamp lag, was
ongezond. Er waren steeds veel zieken,
maar het bezat een enorm ziekenhuis
met 1725 bedden, 120 Joodse artsen en
1000 zusters en broeders. Doordat er
allerlei soorten Joden dooreen leefden,
waren er allerlei spanningen: rijken en
armen, godsdienstigen en ongodsdien-
stigen, van allerlei politieke richting en
„En zij werden allen vervuld met
de Heilige Geest en begonnen te
spreken met andere talen, zoals
de Geest hen gaf uit te spreken".
Handelingen 2 4.
Als vervuld met de Heiligen Geest,
staan de discipelen nu als een zelfstan
dig geworden groep, met een eigen ka
rakter; want zij zijn nu zelf het geheel
vervulde „huis", het huis Gods, waar
over Christus als Hoogepriester is ge
steld (Hebr. 3 6). Zo treffend op fijn
zinnige wijze wordt ons dit als ge
schilderd in Hand. 2 14: „maar Petrus
staande met de Elven". Dit is het grote
moment. De Elven een afgezonderde
ambtelijke groep, tegenover de anderen
apart gesteld, alsde Kerk des Hoe
ren in haar nieuw Bruidsgewaad. Na
40 eeuwen is dit woord de bekendma
king van de geboorte de Kerk als
lichaam van de verheerlijkte Messias.
Staande, niet gezeten in vreze, of op
de knieën in gewijde passieve ver
wachting en inwachting der belofte;
maar staande in volle aangekleedheid
in de wapenrusting des Geestes; naar
de hemel gericht staan zij in het
Bruidsgewaad van Ps. 45; voor het
aanschouwen der aarde staan zij in de
wapenrusting Gods van Eefeze 6.
De Elven beginnen ogenblikkelijk de
vervuldheid te openbaren; de Kerk
spreekt. De triumf van de Heilige Geest
hoort ge. Een Pinksterfeest zonder dit
spreken is geen Pinkster. Spreken en
taal toch berust op geest. Daar waar nu
de volle activiteit van de Heilige Geest
is, zal dit dan ook allereerst openbaar
worden in de taal, in het spreken.
De Heilige Geest is altijd de instru
mentele auteur der openbaring. De
Geest onderzoekt alle dingen, ook de
diepten Gods (1 Cor. 2 10). Daardoor
openbaart (goed verstaan) God Zich
aan Zichzelf, God en Zijn Zelfbevsmst-
heid. Zijn Zelfkennis is daarmee ge
geven. God als de Zijnde is daardoor
ook de Zelfbewust-zijnde met Zelfbe-
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
vsrustheid, gelijk zelfbewustheid de in
houd is van zelfbewaistzijn. Al wat
nu uit en door en in de Geest is, is des
wege bestemd tot openbaring; open
gaan, open-baren, is dan ook behooren-
de tot het vyezen van de Heilige Geest
en diens werk. Feitelijk is dit zo bij elk
wedergeboren mens. Practicaal gespro
ken kan men daarvan zeggen; God
heeft Zich een volk geformeerd om
Zijn lof te vertellen. De Heere heeft
geen kinderen die niet spreken kunnen;
immers zij zijn geboren uit Zijn Geest;
en de Geest getuigt; dit is het eigen-
dommelijke van Zijn persoon en werk.
Daar op de Pinksterdag als de dag
der eerstelingen komt dit dan ook uit
op eens (voor een keer) in alles door
brekende volheid. De dag der eerste
lingen. Neen, neen, dat moeten we o.i.
niet opvatten als kleine „beginseltjes",
gelijk dit meermalen zo opgevat wordt.
Ik zeg het liever anders: de eerstelin
gen des Geestes, dat zijn de verse,
frisse eerste dier volle openbaringen; de
geur des hemels is er nog onvermin
derd aan; op een ogenblik zal daar in
Jeruzalem al de kracht van het Ko
ninkrijk der hemelen zich eens laten
gelden; het is het Nieuwe Jeruzalem
als voor een wijle neergedaald in het
Oude Jeruzalem.
Op éénmaal staat alles in „vuur en
vlam". De Geest is alle stof en na
tuur de baas. Hij neemt de Apostelen
zo volledig in Zijn bezit en dienst, dan
zij met lichaam en ziel, met hart en
mond, met geest en spraak, met keel
en stembanden, met het ganse rapport
tussen bewustzijn en uitspraak geheel
en al zijn als een lier waarop de Hei
lige Geest speelt.
En zij begonnen te spreken met an
dere talen, gelijk de Geest hun gaf uit
te spreken. Andere talen, de talen die
verstaan werden door de buitenlandse
Joden, die daar tegenwoordig waren.
We moeten o.i. hier niet op afdingen.
We weten dat er ook een andere ver
klaring van is. Het zou dan meer een
„gehoor" wonder zijn geweest; n.l.
dat de Apostelen hun gewone taal spra
ken; maar dat het in de oren en het
bewifistzijn der menigte klonk als Egyp
tisch, Syrisch enz. Maar dit doet toch
aan de eenvoud van het verhaal wel
enig geweld aan. De uitstorting van de
Heilige Geest wordt vermeld als gel
dende allereerst toch de Apostelen zelf;
er zat ook gespuis onder (aldus Pres
ser). Men kan zich dus wel enigszins
voorstellen in welke omstandigheden de
mensen er leefden.
Voorzover is na te gaan, hebben de
Flakkeese Joden niet lang in Wester
bork vertoefd. In het tijdsverschil tus
sen de wegvoering uit hun woonplaats
en die uit Westerbork ligt ook nog een
korter of langer verblijf in Amsterdam.
Het zal ten hoogste enkele dagen of
weken zijn geweest.
I PEUGEOT - MORRIS RENAULT - èn de betere FINA PRODUCTEN 1
Naam en voornamen
geb. datum
datum wegvoe
ring woon
plaats
wegvoering
kamp
Westerbork
datum
overlijden
conc. kamp
Gazan, Salomon
Levi, Sebilla e.v. S. Gazan
Gazan, Cato
Gazan, Roosje
Gazan, Izaak Salomon
44 Hammelburg, Simon Izaak
45 Hammelburg, Jacob Louis
46 Zwarenstein, Elisabeth
e.v. J. Hammelburg
47 Hammelburg, Hester Cato
(Gazan, Anthonie Salomon
20- 8-1851
20-
- 1-43
17- 3-43
20- 3-43
Sobibor
25- 6-1861
16
-12-42
24- 8-43
27- 8-43
Auschvyitz
13- 6-1889
17
-10-42
10-11-42
13-11-42
29- 4-1902
16
-12-42
24- 8-43
27- 8-43
16- 2-1892
17- 8-42
30- 9-42
4-12-1905
23- 3-44
31- 8-44
Midden-Eur
13-10-1902
17- 8-42
26- 9-42
Auschwitz
10- 4-1910
17- 8-42
19- 8-42
22- 8-1938
17- 8-42
19- 8-42
29-12-1886
8- 8-42
Sommelsdijfe
48 Cohen, Maurits 9-10-1878
49 de Vries, Rosalie e.v. M. Cohen 23-10-1882
50 Gazan, Philip 22- 4-1894
51 Meuleman, Eva e.v. Ph. Gazan 7- 8-1897
52 Gazan, Sebilla 4-11-1924
53 Haagens, Bernard 31- 5-1887
54 Rood, Wühelmina e.v. B. Haagens 5- 4-1888
Haagens, Sara 17- 5-1918
1- 2-43
4-11-42
10-11-42
10-11-42
24- 8-42
ondergedoken
10-11-42
1- 6-43
1- 6-43
25- 5-43
13-11-42
13-11-42
30- 9-42
13-11-42
4- 6-43
11- 6-43
28- 5-43
Auschwitz
terug
Auschwitz
Sobibor
de Winter, Levie 14- 3-1899
de Winter, Sara 25- 3-1885
Cohen, Meyer 12- 5-1886
Rosenberg, Sophia e.v. M. Cohen 31- 7-1885
Cohen, Jacob 14- 7-1917
Cohensius, Cato 8-12-1869
Cohen, Louiis David 22- 2-1920
zomer 42
ondergedoken
zomer 42
17- 8-42
9- 2-43
26-10-42
16- 2-43
19- 9-42
12- 2-43
25- 6-42
29-10-42
19- 2-43
27- 1-43
Auschwitz
If
Mauthausen
Auschwitz
terug
Auschwitz
Vught
zij werden vervuld; zij ontvingen de be
lofte des Vaders; op hun hoofden zat
de vuurtong; en zo begonnen zij te
spreken met andere talen.
Dat spreken was speciaal een spre
ken gelijk de Geest aan hen het ver
leende uit te spreken. Dit spreken zelf
nu naar de inhoud was het nieuwe, en
naar de vorm ten bate van de omme-
standers. Spreken des Geestes is van
tweeërlei aard en bedoeling; het is ge
tuigenis tot God, en het is prediking
tot de mensen. Als getuigenis, ontboe
zeming voor het aangezicht Gods is het
openbaring van de verhoogde geeste
lijken levensstand; als getuigenis tot
het volk is h'et prediking van de Chris
tus der verhoging.
Dit spreken nu is antwoord; antwoord
op het spreken Gods; de Heilige Geest
spreekt eerst uit wie en wat God is;
en als gevolg daarvan spreekt die Hei
lige Geest dan door ons èn tot God èn
tot de anderen.
Pinkster zou men alzoo kunnen noe
men het feest des geklanks, des ge-
luids. Er geschiedde haastelijk uit de
hemel een geluid en er kwam weldra
als beantwoording ook geluid uit de El
ven. Niet op storm maar op geluid valt
dus de nadruk. Geluid, God sprak; en
dan spreken de discipelen ook. Ja, in
derdaad, ons spreken is namaak, een
basterdtaal als het niet is vrucht van
eerst spreken Gods.
Zo is het nóg in het ware geestelijke
zieleleven. God had vele malen en op
velerlei wijze gesproken in Zijn open
baring, maar in de laatste tijd, zegt de
Apostel, heeft God gesproken door de
Zoon. Ook dit spreken Gods heeft alzo
een geschiedenis, d.w.z. een reeks van
gebeurtenissen van momenten die een
proces vormen; eerst gesproken door
de Wet en de Profeten, de mondelinge
aanspraak Gods tot de „vaderen",
voortgezet in de boodschappers de pro
feten, daarna gekroond in het Woord
dat vlees werd. Hij de Zoon was de
boodschapper en de boodschap in één.
En nu wordt het volkroond in het
spreken door de Geest; het geluid van
de hemel waar de Zoon als verheer
lijkte Middelaar nu op de troon was
gezeten, en dat spreken Gods beant
woord in de volle taal der kerk.
Prof. G. Wisse.
Met de Pinksterdagen missen wij
bij de vervaardiging van Eilan
den-nieuws de zeer belangrijke
maandag. Daarom komt ons
streekblad dinsdag a.s. niet uit.
Het e,k. nimimer verschijnt D.V.
vrijdag 19 mei op de gewone tijd.
Directie
N.V. Eilanden-nieuws
Middelharnis.
ENG IS DE POORT
„De poort, die ten leven leidt, is niet
nauw van Christus' zijde of ten opzich
te van zichzelf, maar ze is nauw ten
opzichte van ons, wegens onze begeer
ten en verdorvenheden, die de ingang
bezwaard maken. Een oog van een
naald is groot genoeg voor een draad
maar is te nauw voor een kabel; óf het
oog van de naald moet verwijderd wor
den, óf de kabel moet ontstrengeld wor
den, anders is de doorgang onmogelijk.
Zo is het ook in deze zaak; de poort
der bekering heeft een zeer nauwe
doorgang voor een vleselijk verdorven
zondaar om er door in te gaan; de ziel
kan er nooit doorkomen met beminde
en ondertrouwde zonden; derhalve moet
de zondaar van iedere begeerte losge
maakt worden, af hij kan nimmer door
deze poort ingaan, want hij is nauw.
MATTHEUS MEADE.
Op 2e pinksterdag zullen bij de RTM
de busdiensten en de veerdiensten Zij-
pe Anna-Jacobapolder en Middelharnis-
Hellevoetsluis worden uitgevoerd als op
zondagen.
Dankzij de medewerking die de stich
ting „Eten voor India" van de door
haar aangezochte kerkgenootschappen
heeft ontvangen ondanks het feit dat
in de pinksterweek belangrijke inza
melingen van missie en zending en dia
conaat worden gehouden alsook
dankzij het verzoek dat van de Minis
ter van Binnenlandse Zaken aan alle
gemeentebesturen en provinciale grif
fies is uitgegaan om medewerking te
verlenen, zal Nederland op zaterdag 13
mei tussen 11.00 en 13.00 uur zijn bij
drage kunnen geven in kerken en ge
meentehuizen ter bestrijding van de
hongersnood in het geteisterde Bihar.
De N.T.S. zal een bijzonder program
ma van informatie en stimulering uit
zenden gedurende de twee uur durende
inzameling.
Aan de predikanten, kerkeraden en
pastoors is verzocht tussen 11.00 en
11.10 uur de klok te luiden als inzet
van de aktie.
Na 13.00 uur zullen de ontvangen be
dragen in de kerken en gemeentehmzen
worden geteld. De kerken zullen de uit
slag doorgeven aan het gemeentehuis.
Daar zal het totaal van wat in de ge
hele gemeente is ingezameld, worden
opgemaakt en doorgegeven aan de pro
vinciale griffie. De provinciale griffie
zal het totaal van de provincie vast
stellen en dit bedrag doorbellen naar
het hoofdkwartier van de aktie, door
de bijzondere medewerking van het
gemeentebestuur Amsterdam gevestigd
in het stadhuis aldaar.
Door deze procedure, waarvan de uit
voering geheel afhankelijk is van de
daadwerkelijke medewerking van al
len, die hierbij betrokken zijn, zal nog
in de avond van 13 mei, een, zij het
voorlopig, eindresultaat van de aktie
bekend kunen worden gemaakt.
In het vertrouwen dat het nederland-
se volk a.s. zaterdag zijn solidariteit
met het hongerende volk van Bihar zal
bewijzen, oriënteert de stichting „Eten
voor India" zich op dit moment t.a.v.
de mogelijkheden van de verscheping
van voedingsmiddelen (melkpoeder,
rijst, tarwe) naar Indiase havens ten
einde de hongergebieden nog tijdig te
kunnen bereiken. Bijdragen kunnen ook
viforden overgemaakt op giro 100200 t.n.
V. de Stichting Eten voor India.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westditjk 36
MIDDELHARNIS
LISSE Hoewel de stand der ge
wassen reden geeft een normale en wel
licht goede oogst te verwachten, is dit
nog niet duidelijk van invloed op de
prijs, zoals blijkt uit de via het In- en
Verkoopbureau van de Veiling H.B^G.
afgesloten transacties.
Ook naar gladiolen ofschoon het
veüingseizoen definitief is afgelopen
is nog altijd vraag, waaraan lang niet
altijd kan worden voldaan. Kennelijk
onder de invloed van de gunstige af
loop van het gladiolen seizoen, blijven
ook hier de prijzen op een behoorlijk
peil. Algemeen is er de verwachting
van een inkrimp van het areaal, maar
die zou goedgemaakt kvmnen worden
door een grotere opbrengst leverbaar
uit de opgeplante kleinere maten.
Bij de vrije bloemenveiling van H.B.
G. was de aanvoer groot, vooral van
tulpen, hetzij met één blad gesneden
of opgetrokken. De kwekers profiteren
van de lange bloeiperiode.
De kwaliteit was over het algemeen
goed en de prijzen eveneens. Tulpen
maakten per bos o.a. Diplomate 1.40-
1,45, Doorman 1.45-1,50 Red Shine 1,20-
1.30, Orange Favorite 1,15-1,35, tulpen
met één blad per bos: Maureen 0,59-
0,65, Oxford 0,56-0,61, Ostara 0,57-0,60,
Snow Peak 0,65-0,69.
De handel in narcissen loopt af. Hier
noteerde Cheerfullness 2,50-3,20 Yellow
CheerfuUness 3,10-3,70, White Sail 3,30-
3,50. Deze week werden ook reeds gla
diolen op de veiling aangevoerd.
MH)DELHARNIS
Herkeuring van maten, gevsdchten en
meetwerktuigen zal voor de inwoners
van Middelharnis (voormalige gemeen
ten Middelharnis, Sommelsdljk en
Nieuwe Tonge) plaats vinden op:
donderdag 1 juni 1967 van 10-12 en 13-
16 uur; vrijdag 2 juni 1967 van 10-12 en
13-16 uur; maandag 5 juni 1967 van 10-
12 en 13-16 uur.
In een lokaal van de Kleuterschool,
Molenlaan 15, Sommelsdljk. Voor de
kern Stad aan 't Haringvliet wordt zit
ting gehouden in het -Verenigingsge
bouw aan de Beneden Oostdijk 82 te
Den Bommel. Verder wordt verwezen
naar het vermelde op de aankondiging
gehecht aan de gemeentelijke aanplak-
gelegenheid.
EXPOSITIE VAN SCHILDERIJEN e.a.
IN SOMMELSDIJK
Van 19 mei t.m. 27 mei a.s. expo
seert de kunstschilder - beeldhouwer
WARNER KLEYN, thans tekenleraar
aan de H.B.S. te Middelharnis zijn
schilderijen, gauaches en tekeningen in
„De Doelen" te Sommelsdljk. De twee
zaterdagen en de woensdag is de ex
positie geopend van 2 tot 5 uur en op
de overige dagen van 7 tot 9 uur. Eer
der exposeerde dhr. Kleyn o.m. in
Vlaar.dingen en Harlingen en van hem
zijn meerdere werken naar Amerika,
Spanje, Zwitserland e.a. verkocht. Dhr.
Kleyn studeerde aan de Academie te
Rotterdam en de Koninklijke Academie
in Den Haag. Hij zal zelf op de ex
positie wezen om desgewenst van zijn
moderne, abstracte kunst een explicatie
te geven.
DIRKSLAND
Deze week slaagde voor het Pa
troons - diploma BOVAG, de autohan
delaar M. E. V. d. Velde, Oudewei 20.
OUDE TONGE
Woonhuis verkocht. Dhr. A. v. d.
Voorde heeft zijn pand Voorstraat 3
onderhands verkocht aan dhr. P. Fabert
Dhr. V. d. Voorde heeft zijn kappers-
bedrijf beëindigd.
-O-
OOSTERLAND-DUIVELAND
In de gemeente Duiveland zal er op
zaterdagmorgen 13 mei a.s. gelegenheid
zijn om te offeren voor de nood in In
dia, n.l. van 11 tot 1 uur. Te Oosterland
in de Conferentiekamer, te Nieuwerkerk
in het gemeentehuis en te Ouwerkerk
en Sir Joosland in het Dorpshuis daar
ter plaatse. Gehoopt wordt op een goe
de milddadigheid van de burgerij voor
leniging van de onvoorstelbare nood in
India.
VOOR BETER g
■-' V. NAAR DE
HIDDELHflPNIS-TEL:Z3Z8