ZEISS
Hun verdienste
is gevarengeld
Dr. D. R. Mant
overledei
maar
'Km.dt^fio^fcfe
KOLFF
„.Slag
Van schyur naar
labor aïorlum
Diijes en Daijes
ESeea:^!^^xMMsiB&i^E^-'"'
J. Keuvelaar
Hoge kottarbesommingen I
É&m^^)
i< -k
Abonneert U op
ypEilanden-nieuws''
KOLFF - Middellij
Bij de komend
blijde gebeurte
Koninklijk Hu
beschuit met muis
n
Kuip<
f
Fid.We
„Ik hel
rbied
Hij trad daarna in diensiihancleii
ministerie van landbouw er, J
na de oorlog bij de Rijksdiens' °j^ "^sï^ <-osi]
voering van werken (D.U,W. ^S SO f
hij in 1951 directeur werd
Leeuw. rcclai
Duivetweeling uit
één ei
Een fruitmand nodi?P"«*^^ M
Sommelsdijr
TT j ,1 j de vorige
5 Zierikzie ^f ^4
Bladz. a
„EILANDEN-NIEUWS"
Vrijdag 3 mj
Imaart 19(
Het gaat de vissers
naar den vleze.....
Het gaat ook de vissers van Ouddorp,
Goeree ,en Stellendam wel lieel byzon-
der naar den vleze. Een goed jaar zoals
1966 was brengt hen al naar de mate
waarin het geluk hem meezat zo'n
twintig, dertig, zclts tot veertigduizend
gulden per bemanningslid op. De vis-
sersjongens die als de volwassen knech
ten ook S"/o van de besomming krijgen
rijden op fonkelende bromfietsen, de
vissers zelf rflden in middenklasse
autootjes tot aan glimmende sleeën
maar mjen hoeft hen niet te benyden
want ze leven elke dag weer met het
gevaar dat steeds Vi'eer toeslaat. „D'r
gaet 'r nogal eens een" zeggen de vis
sers onder elkaar als er weer een kotter
verdween zoals die uit Urk, Termunter
en Scheveningen, en de vissersvrouwen
die hun mannen en jongens op zee we
ten houden hun hart vast. Soms wor
den de spanningen teveel zowel voor de
vrouw als de visser, dan pakt hij z^jn
spullen en gaat van boord voordat ook
hij de vis te duur betaalt
Sinds men op garnalenvangst ging
met een kottertje of botter met een
motor van 20 30 PK is er heel veel
veranderd. De kotters werden groter,
er dreunen nu al motoren in van 500
tot 700 Paardekrachten, en de boomkor-
visserij deed haar intrede. De hulpmid
delen zijn betrouwbaar en een en ander
vermeerdert wel de vangsten; het vaar
tuig beschikt over de Simsonskrachten
die nodig zijn om de zeebodem om te
ploegen om de tong die zich daar ver
schuilt te verschalken en de Decca re
gistreert de oneffenheden en de wrak
ken op de zeebodem; toch gaat het nog
al te veel fout. Een net haakt dan ach
ter een wrak dat niet staat geregis
treerd of dat door een stroming weer
bloot gekomen is. Vijfhonderd paarde
krachten trekken in luttele seconden
d.m.v. de staalkabels die vanaf de
boomkor via de top van de mast naar
de lieren élan dek lopen, het schip om
ver. Door bliksemsnel te handelen kan
de schipper zijn bemanning en schip
redden als hij nog op tijd de lier kan
vieren of de kabel kan kappen. Veelal
ontbreekt daarvoor nog de tijd en de
kotter gaat ten onder.
Feitelijk is de verhouding tussen de
grootte van het schip en de sterkte van
de motor zoek waardoor het ook fout
kan gaan wanneer het schip bij min
der goed weer „stoomt", (naar de haven
vaart) Wanneer het schip dan „voor de
zee uitgaat" is het gevaar niet denk
beeldig dat het schip harder gaat dan
de zee en geen tijd krijgt om zich op te
richten waarbij de zee haar prooi be
springt.
Bij slecht weer zou het in veel ge
vallen raadzamer zijn de netten te ha
len en „te blijven steken". Bij het naar
huis varen moeten immers juist de ge
vaarlijkste plekken waar zich grond-
zeeën voordoen worden gepasseerd.
Uit gesprekken die we dezer dagen
voerden bleek ons wel dat de schippers
wel eens al te roekeloos met schip en
bemanning omgaan, en dat zo ver
zekerde men ons terwille van het
geld!
De schippers hebben in hun schip
grote investeringen gedaan die soms
enkele tonnen bedragten en zij proberen
zo gauw mogelijk hun schip „vrij" te
varen, dikwijls om dan weer een nog
grotere aan te schaffen. Ze proberen
dat te pas en te onpas, te pas wanneer
het weer gunstig is en te onpas als de
weerberichten weinig goeds voorspel
len. Dikwijls wordt het er dan toch
maar op gewaagd want juist bij slech
ter weer wanneer er weinig aanvoer
wordt verwacht kan de vis juist zo
prijzig zijn en elk „trekje" is dan mee
genomen. Dan raakt men soms in slecht
weer verzeild omdat de schipper te lang
wilde blijven vissen.
Vorige week een week waarin de
storm nauwelijks van de lucht was
heeft het er voor een paar bemannin-
De romantische periode in de ont
wikkeling der moderne techniek is voor
bij. Eén element in de werkzaamheid
van onze moderne uitvinders is geble
ven: nog altijd is uitvinden vijf pro
cent inspiratie en 95 procent transpira
tie. Maar de tijd dat de uitvinder in zijn
eentje bij een petroléumlamp in de
schuur werkte aan zijn uitvinding, om
daarmee dan plotseling in de openbaar
heid te treden is voorbij.
De verfijning van de moderne tech
niek maakt het zelfs technici met bril
jante ideeën hoe langer hoe moeilijker;
zij missen tijd en middelen voor de
enorme research, de experimenten en
de proeven voor de praktische toepas
sing van hun ideeën. Het zijn de grote
ondernemingen, die met hun omvang
rijke en kostbare researchinstituten
thans de toon aangeven. Toch is er een
lichtpunt voor de moderne uitvinder,
die een eigen idee zelfstandig wU uit
werken en beproeven. In Frankfurt is
een maatschappij opgericht, die hem
daarbij kan helpen. De „Battelle Ont-
wikkelings Maatschappij" biedt uitvin
ders en bedrijven, die zelf de financi
ële middelen en tijd missen om kost
bare researchwerkzaamheden te ver
richten, de mogelijkheid hun vindingen
te exploiteren. Een recent en sprekend
resultaat van Battelle's werkzaamhe
den ten behoeve van uitvinders is de
zogenaamde Xerografie, een kopieer
methode die thans over de gehele we
reld wordt toegepast.
De uitvinders, die hun ideeën voor
verdere ontwikkeling aan Battelle over
dragen, kunnen de kosten van researchs
voldoen door Battelle in de eventuele
toekomstige resultaten te laten delen.
Battelle begon haar activiteiten in de
Verenigde Staten al in 1935 en is nu
ook, als gezegd, in Europa werkzaam.
(DIA).
BRILLENGLAZEN
by de speciaalzaak
Xasdpad 32 - M}ddem»rnis
^»i aie van Scheveningen boekten vorige week
•goede tot intzöndcrlijk goede resultaten. En~
keJe Zuidkötters maakten ongekende hoge
besomnsingen zoals de GO 18 2i2 900) en de
GO 22 21300). Deze "«-öaagsé^resultaten
stonden gelijk.'jwet 14-daagse K^Dtórdreizen van
de treijervloöt.,. Hieruit blijkt Wel,' 'dat aJIe
.yergelljkJng 'thans zoek fe Verscheidene an-
i kotters kwamen aan, ,feeso«p|rttingen
;000 tot WW0..-I3e,,si^^&',:
•toa
gen erg gespannen waardoor een be
manningslid toen hij eenmaal veilig
aan wal stond vriendelijk voor de eer
bedankte en een baantje op de wal
nam. Onze zegsman zei daarover: „Ie
mand die doordenkt in welke gevaren
hij zich begeeft en wat er allemaal kan
gebeuren, die kan niet langer visser
zijn. Degene die aan de wal blijft moet
zich met een belangrijk lager loon te
vreden stellen maar daartegenover
heeft hij een dragelijker leven, hij kan
nu elke nacht naar bed! en zijn vrouw
kan de soms irriterende „visserijgolf"
het zwijgen opleggen.
Uiteraard zijn er ook vissers in hart
en nieren, dat zijn zij die het op de
wal niet kunnen wennen en die liever
armoe lijden op zee dan rijkdom op
het land. Wanneer dat de drijfveer is
die hen ook bij minder goed weer naar
de visgronden doet stomen dan kan
men daar een zeker respect voor op
brengen. Anders wordt het als de be
manning anders wil, en terwille van
eigen veiUgheid eens lak heeft aan de
rivaliteit tusöen de schippers.
Zoveel te meer er verdiend wordt zo
veel te moeilijker zal het zijn eens een
week te derven, al moet dat bij de hui
dige extreem-hoge besommingen moge
lijk zijn. Anders zal de zee haar tol
kunnen blijven eisen.
RIJMEN VAN TIJMEN
Fietsen voor het grijpen.
Auto's „aan de kant",
Zó de hoofdstad binnen,
Van ons vaderland.
Zekere professor.
Lel dat plan ons voor.
Zei met: Zoveel fietsen
Gaan er dan van door!
't Lijkt toch o zo aardig,
't Witte fietsenplan.
Vraag niet hoeveel men er
Nog berijden kan!
Want het werkt natuurlijk,
Diefstal in de hand.
Daarvan hebben lieden.
Bijster veel verstand!
't Zou een chaos worden,
Als dat door zou gaan.
Dus dat plan is nu al
Zeker van de baan.
Er wordt veel gedokterd.
Juist aan ons verkeer.
Men weet de remedies,
Helemaal niet meer!
Amsterdamse provo.
Nu al uit de Raad.
Zodat er een tweede,
Daar straks zitten gaat.
Wat een korte vreugde,
Geeft zo'n zetel dan.
Zodat men maar heel kort,
Provoceren kan.
Als dat daar zo doorgaat,
Is de lijst ten end.
Maar enfin, de hoofdstad,
Is aan veel gewend.
Wat heeft deze provo,
Daar nu gepresteerd?
Hebben nu de anderen,
Veel van hem geleerd?
Deed hij ooit een voorstel?
Zei hij: Het moet zo!
Of gaf hij dit alles.
Heel gewoon cadeau?
Gaat het in de hoofdstad.
Voor- of achteruit.
Als er een zo'n provo,
Komt tot dit besluit?
Metro, tunnels en dan
Nog een klaverblad!
Ja er is op heden.
Nogal veel op pad.
't Is niet bij te houden!
Wat een druk verkeer,
En er zijn zeer velen,
Hevig in de weer.
Het verslindt milj oerren.
Zie naar Oudenrijn.
't Klaverblad blijkt daar wel,
Nodig ook te zijn.
En op zeer veel plaatsen,
Raakt de boel verstopt.
Zodat het ter plaatse,
Helemaal niet klopt!
Jaarlijks wordt het erger.
Meer gevaarUjk ook.
Vele zondagsrijders.
Zijn gauw van de kook.
Soms wordt doorgereden.
Dat is echt gemeen.
Over zulke rijders.
Klaagt men steen en been.
TIJMEN
►•-^-Vy.
voor veilige verzeker:
lage premies
Bijzonder snelle schade.'
afwikkeling
Zeer scherpe tarieven;
autoverzekeringen en.
na 1 jaar schadevrij
reeds 20»/» korting.
Financieringen.
VOORSTRAAT 36
TELEFOON (01870) 201;
Büna een eeuw assarat
agenten.
beschMi;i3
het voornemen bij de^
Nederlandse
De
heeft
blijde gebeurtenis in het K|
Huis de schooljeugd te tracterj
schuit met m.uisjes.
Met deze tractatie zijn ca, :j»r-
beschuiten gemoeid, die metn.|^
king van Oranjeverenigingen r%ai brj
organisaties op de kleuter-,
scholen in ons land zullen w FlakKees
deeld. - ea Tumbou
De beschuitfabrieken wille: gbaar zijn, v|
gebaar een goede traditie oncfoorten
Zij leveren de beschuit in b'^stitf^ om
pakking.
Tank bij de WITTE, PC
aan de provinciale W
NELISSE Nieuwe f.
ranat
1 - Dj
!;'(01877) si
ilouw .grijze
;t lied. Maar
'il doet ze
Dr. ir. D. R. Mansholt, diref^^J^^^* j
neraal voor de arbeidsvoorzitQ yrf„ijgpl
het ministerie van sociale
volksgezondheid, is, zestig jaa: Drogistery
Davos waar hij zijn vakar,:o E K H O U1
bracht plotseling overleden. j^g jjiddi
De heer Mansholt werd in
bouwkundig ingenieur en pre:,
in 1942 op een proefschrift oïsIlOOn001
terschapslasten in Nederland, j il
werd dr. ir. Mansholt aan S>teunzoli
geplaatst van het nieuwe drJLINE VOG|
generaal voor de arbeidsvcjg^gg jg
Hij had zitting in de conur.;:
E.E.G. en Benelux. Dr. Mac. ^^'-
ridder in de Orde van de Ne
Beste meisjes en jongens!
Hier ben ik dan weer met het kinder
hoekje voor jullie. Er zijn nog kinderen
die uitzien naar een antwoord, dat vo
rige week niet meer geplaatst kon wor
den. Maar vooraf laat ik het nieuwe
raadsel volgen. Het is het eerste raad
sel van de maand maart en ik wil jul
lie nu alvast zeggen, dat er in die
maand 5 raadsels geplaatst zullen wor
den. Dat is tenminste mijn bedoeling.
Het is nu weer een mooie gelegenheid
voor nieuwelingen om met het raadsel
van deze week te beginnen; dan zijn
ze met de oplossingen klaar als het in
zenden is. Hier is dan:
MAARTRAADSEL 1
IX.... 1. Verscheurend dier
2.x... 2. Gestreept vier-
3 X voetig dier 3. Knaag-
4 X dier. 4. Eiland in de
5 X Middellandse zee. 5.
6 X Stopplaats. 6. Niet
7 X lenig. 7. Boek waar-
8 X in veel landkaarten
9.x... staan. 8. Nieuwsblad
10 X 9. Zoetwatervis. 10.
Tegenstelling van
stijgen. Op de kruisjeslijn staat de
naam te lezen van de tijd, waarin wij
ons nu bevinden.
OPLOSSINGEN
I Scheveningen, Pendreoht, Renesse,
Oldebroek, Kaatsheuvel, Kootwijk,
Eindhoven, Leiden, Middelhamis,
Aalsmeer, Amersfoort, Nijmegen,
Den Helder.
Sprokkelmaand.
11 Gozan Ornan Debir
I mmer S ausa
M ilka IJ vert N ahum
Haran Etham Lechi Perez Elika
R ezon.
III David, Elimelech, Hanna, Eliëzer,
Ehud, Rebekka, Exodus, Izak, Si
meon, Moab, IJdelheid, Noach, He-
bron, Elon, Ruth, Dan, Edomieten,
Rustdag.
De Heer e is myn herder.
IV God met ons, Eskol, Nebukadnezar,
Amram, Omri, Geboren, Ofir, Di-
bon, Gaza, Elihu, Nun, Amazia, Ha-
vila, Obadja, Oreb, Rubenieten,
Moab, IJdelheid, Nahor, Gilgal, Eli
ëzer, Benjamin, Ehud, David.
Gena, o God, gena, hoor mqn gebed.
BRIEVEN
Marjo B. Ouddorp. Ik weet niet of ik
de vorige keer Marjo heb geschreven
of Marja. De bedoeling was het wel. I
Misschien heb ik een onduidelijke o
gezet. Lijkt die letter op school ook wel
eens op een a? Drukte in de winkel is
altijd een goed teken; de bel moet
dikwijls gaan, nietwaar? Die rolschaat
sen komen goed van pas, nu er geen
echt ijs is om op te rijden. Zit het 's
avonds niet erg in je benen?
Annie K. Rotterdam. Ik hoop dat je
nu weer thuis mag zijn en dat het goed
heeft geholpen. Het spreekt vanzelf dat
je op bed niet netjes kon schrijven,
maar ik heb het goed kunnen lezen.
Heb je mijn kaart ontvangen? Wés je
toen toch nog in het ziekenhuis?
Nel van D. Zoetermeer. Eerst je
huiswerk af en dan schrijven aan mij;
zo hoort het ook. Dat je met dat en
gels tot de volgende morgen wachtte,
daar had je gelijk in, want dan is alles
nog vers als je onder het mes moet. Is
die repetitie meegevallen? Jammer dat
meneer K. zo aan het sukkelen is. Is hij
nu voor de tweede keer opgenomen, of
moet dat nog gebeuren? Het is niet
best voor de leerlingen om van leraar
te moeten veranderen.
Magda N. Sommelsd^k. Jo nieuwe
brief is op het ogenblik nog niet in
mijn bezit. Ik beantwoord de oude nu.
Ik ben benieuwd of je je aan je woord
hebt gehouden. Je was toch van plan
om de verschillende nieuwtjes uit de
maand op te schrijven om ze later in
de brief te zetten? Die ijspret heeft
maar kort geduurd, hè?
Maryke van D. Zoetermeer. Niets erg
Marijke, al moest je ditmaal maar kort
zijn. Het leren moet altijd eerst. Daar
heb ik al dikwijls op gewezen; de le
raars op school kunnen niet zeggen dat
ik jullie van het werk afhoud. Als je
iedere morgen om kwart over zes uit
je bed moet, dat mag je niet laat op
blijven, want dan zou het verkeerd
gaan.
Arie van G. Sommelsdyk. Dat kun je
dan goed onthouden: op de huwelijks
dag van de prinses stond jij de enigste
dag van het seizoen op de schaatsen!
Dan is het echt een kwakkelwinter, hè?
Hoe gaat het in die proefklas? Gaat dat
nóg steeds door? Ik hoop dat het mag
lukken. Heb jij op de ouderavond ook
aktief deelgenomen aan het musiceren,
en zingen?
Aad van D. Zoetermeer. Fijn hoor,
dat het bietenmalen machinaal gebeurt.
Dat had ik ook wel verwacht, want zo
klein is het bedrijf ook weer niet. Dat
zie je wel aan het vele vlas. Is dat al
lemaal weg? Die groene spruitekoppen
zijn een lekkernij voor de koeien. Vraag
het maar eens!
Ineke G. Borssele. Jij dacht dat ik je
zou vergeten, hè? Zeg het eens eerlijk.
En hoe ging het die eerste keer op de
meisjesvereniging? Daarover valt in
het vervolg wel iets te schrijven, Ja,
Annie is ook van de partij. Als ze het
wat moeilijk vindt, mag za gerust jouw
hulp wel inroegen, hoor! Twee weten
meer dan één.
Het is waar, er komen telkens nieu
welingen bij, maar er zwaaien ook wel
jongens en meisjes af, vanwege de
leeftijd en omdat ze veel moeten leren.
Er is nog niet ééntje weggegaan om
dat hij of zij kwaad op mij was.
René v,an D, Zoetermeer. Ik geloof
dat jij wel eens meer de laatste ge
weest bent in het kinderhoekje, is 't
niet? Dat wil niet zeggen dat jij het
laatst met je brief binnen was, hoor.
Met lego is heel wat te maken. Dat is
leulc, dat die brug omhoog gaat! Dat js
net echt. Zo kunnen jullie de tijd wel
doorbrengen. Zijn er al veel lammetjes
in de wei? De schapen hebben haast
niet binnen moeten zijn deze winter.
Allemaal de brieven heb ik weer
verhandeld en straks ligt er weer een
stapel voor me. Daar zorgen jullie wel
voor. Maar dat is niet erg.
Ik houd er dan voor deze week mee op.
Om mijn ruimte vol te maken, laat ik
een gedicht volgen van Jan Luyken
over:
De keuze om God te vrezen.
Wij willen God ons harte geven,
en treden 't aardse met de voet,
opdat ons 't eeuwig hemels leven,
inplaats van 't helse kwaad ontmoet.
Ach, hoeveel schoner is het dagen
van 't zomerdagse morgenrood
dan 't nijpen van de noordervlagen
bij donkre nacht, zo naar en dood.
Zo laat ons wel en wijslijk keuren
het blijde goed voor 't droevig kwaad,
wijl 't ons uit liefde mag gebeuren
en voor 't begeren open staat.
Fontein en Wortel aller wezen,
breng Gij de rechte honger voort,
dat alle onlust wordt genezen
en alles komt gelijk het hoort.
Probeer met allen thuis deze verzen
maar eens te zingen. Het is niet moei
lijk er een wijs op te maken. Zingt ze
maar op de wijs van Psalm 66. En ver
telt later maar of het ging.
De hartelijke groeten van OOM KO.
Een postduif van dhr. K. Weidema,
te Steenwijk, heeft uit één duivenei
twee duivekuikens uitgebroed, een
paars en een geel kuiken. De jonge
duifjes bevinden zich tot ,nu toe in
goede welstand. Volgens een veearts
ter plaatse is het uitbroeden van twee
kuikens uit één ei een zeer grote zeld
zaamheid.
heerlqke bri
lezen slechts
J
gram roomi
i lekkere nxal
f dan naar de maar CSsT
„FRUITEXPRESSE" jxE
U belt Telefoon (01877) 751ijer\j Zwane
ij bezorgen over geheel Flaki> g Middei
X M. VAN DER KLOOi Telefoon 21^
Dammen. Uitslagen dom;T||BISCI
„Denk en Zet" van maandag
,j j. de op donül
Aja. i: I
I. Koese H. Groenendijk
J. V. d. Broeke B. Vis o^^tond een
A. Krijgsman K. Vis worzttter J.
J. Lodder A. Verolme peningswoor
Afd. II-
A. V. Gulik - F. Noordijk
A. Knape C. Polder
T. V. Brussel C. Zoon
•rijke plaats m
G. Knöps J. Dekker gewaag
B. Roetman L. Bruggemar. Se resultater
n het is das
Afd. III: )ank een brl
J. Verhoeckx W. v. d. Bcc.J^"> waardol
C. V. Binsbergen H. Noord.'^w een bel|
J. V. Es - J. Verbiest *S"^f
W. Westhoeve W. v. Vonf i
V. Prooijen M. Breeman fweest, waa
kon worde
De winstpartij van W. v, c- groei aid
leverde hem het kampioenscfespaalde prob
III op, waarmee we hem var. we voora
liciteren. krijgen, irf
J. van Es werd verdiend rfeker graag
T> -j „f^^ermg horen
Beiden promoveren naar afc^oigens were
Eindstanden compei''^^ onverani
Prov. Zeeuwse Dami^'
■na kreeg dl
Hoofdklasse jm een toel:
"rlies- en wi
1 Goes I pen jaar te
2 Middelburg I geven hierv;
3 's Gravenpolder balanstellini
4 Sommelsdijk I hiervan k'
5 Aagtekerke I "g van de
6 Vlissingen ^^Wi in rel
7 St. Laurens toenami
8 Lammerenburg de vergroi
9 Kapelle
lypotheken
'eer vlot wol
Eerste klasse .iebetsaldi inl
■ioe met f SI
1 Goes II shotten toenJ
2 D.O.S. beleggingen 1
3 Ouddorp ^?f "iet f
4 Souburg H. ^^"..''f I
6 Sommelsdijk n s biT/^ h»'^'
7 Middelburg II ^^1
8 Aagtekerke II