ZEISS Hun verdienste is gevarengeld Dr. D. R. Mant overledei maar 'Km.dt^fio^fcfe KOLFF „.Slag Van schyur naar labor aïorlum Diijes en Daijes ESeea:^!^^xMMsiB&i^E^-'"' J. Keuvelaar Hoge kottarbesommingen I É&m^^) i< -k Abonneert U op ypEilanden-nieuws'' KOLFF - Middellij Bij de komend blijde gebeurte Koninklijk Hu beschuit met muis n Kuip< f Fid.We „Ik hel rbied Hij trad daarna in diensiihancleii ministerie van landbouw er, J na de oorlog bij de Rijksdiens' °j^ "^sï^ <-osi] voering van werken (D.U,W. ^S SO f hij in 1951 directeur werd Leeuw. rcclai Duivetweeling uit één ei Een fruitmand nodi?P"«*^^ M Sommelsdijr TT j ,1 j de vorige 5 Zierikzie ^f ^4 Bladz. a „EILANDEN-NIEUWS" Vrijdag 3 mj Imaart 19( Het gaat de vissers naar den vleze..... Het gaat ook de vissers van Ouddorp, Goeree ,en Stellendam wel lieel byzon- der naar den vleze. Een goed jaar zoals 1966 was brengt hen al naar de mate waarin het geluk hem meezat zo'n twintig, dertig, zclts tot veertigduizend gulden per bemanningslid op. De vis- sersjongens die als de volwassen knech ten ook S"/o van de besomming krijgen rijden op fonkelende bromfietsen, de vissers zelf rflden in middenklasse autootjes tot aan glimmende sleeën maar mjen hoeft hen niet te benyden want ze leven elke dag weer met het gevaar dat steeds Vi'eer toeslaat. „D'r gaet 'r nogal eens een" zeggen de vis sers onder elkaar als er weer een kotter verdween zoals die uit Urk, Termunter en Scheveningen, en de vissersvrouwen die hun mannen en jongens op zee we ten houden hun hart vast. Soms wor den de spanningen teveel zowel voor de vrouw als de visser, dan pakt hij z^jn spullen en gaat van boord voordat ook hij de vis te duur betaalt Sinds men op garnalenvangst ging met een kottertje of botter met een motor van 20 30 PK is er heel veel veranderd. De kotters werden groter, er dreunen nu al motoren in van 500 tot 700 Paardekrachten, en de boomkor- visserij deed haar intrede. De hulpmid delen zijn betrouwbaar en een en ander vermeerdert wel de vangsten; het vaar tuig beschikt over de Simsonskrachten die nodig zijn om de zeebodem om te ploegen om de tong die zich daar ver schuilt te verschalken en de Decca re gistreert de oneffenheden en de wrak ken op de zeebodem; toch gaat het nog al te veel fout. Een net haakt dan ach ter een wrak dat niet staat geregis treerd of dat door een stroming weer bloot gekomen is. Vijfhonderd paarde krachten trekken in luttele seconden d.m.v. de staalkabels die vanaf de boomkor via de top van de mast naar de lieren élan dek lopen, het schip om ver. Door bliksemsnel te handelen kan de schipper zijn bemanning en schip redden als hij nog op tijd de lier kan vieren of de kabel kan kappen. Veelal ontbreekt daarvoor nog de tijd en de kotter gaat ten onder. Feitelijk is de verhouding tussen de grootte van het schip en de sterkte van de motor zoek waardoor het ook fout kan gaan wanneer het schip bij min der goed weer „stoomt", (naar de haven vaart) Wanneer het schip dan „voor de zee uitgaat" is het gevaar niet denk beeldig dat het schip harder gaat dan de zee en geen tijd krijgt om zich op te richten waarbij de zee haar prooi be springt. Bij slecht weer zou het in veel ge vallen raadzamer zijn de netten te ha len en „te blijven steken". Bij het naar huis varen moeten immers juist de ge vaarlijkste plekken waar zich grond- zeeën voordoen worden gepasseerd. Uit gesprekken die we dezer dagen voerden bleek ons wel dat de schippers wel eens al te roekeloos met schip en bemanning omgaan, en dat zo ver zekerde men ons terwille van het geld! De schippers hebben in hun schip grote investeringen gedaan die soms enkele tonnen bedragten en zij proberen zo gauw mogelijk hun schip „vrij" te varen, dikwijls om dan weer een nog grotere aan te schaffen. Ze proberen dat te pas en te onpas, te pas wanneer het weer gunstig is en te onpas als de weerberichten weinig goeds voorspel len. Dikwijls wordt het er dan toch maar op gewaagd want juist bij slech ter weer wanneer er weinig aanvoer wordt verwacht kan de vis juist zo prijzig zijn en elk „trekje" is dan mee genomen. Dan raakt men soms in slecht weer verzeild omdat de schipper te lang wilde blijven vissen. Vorige week een week waarin de storm nauwelijks van de lucht was heeft het er voor een paar bemannin- De romantische periode in de ont wikkeling der moderne techniek is voor bij. Eén element in de werkzaamheid van onze moderne uitvinders is geble ven: nog altijd is uitvinden vijf pro cent inspiratie en 95 procent transpira tie. Maar de tijd dat de uitvinder in zijn eentje bij een petroléumlamp in de schuur werkte aan zijn uitvinding, om daarmee dan plotseling in de openbaar heid te treden is voorbij. De verfijning van de moderne tech niek maakt het zelfs technici met bril jante ideeën hoe langer hoe moeilijker; zij missen tijd en middelen voor de enorme research, de experimenten en de proeven voor de praktische toepas sing van hun ideeën. Het zijn de grote ondernemingen, die met hun omvang rijke en kostbare researchinstituten thans de toon aangeven. Toch is er een lichtpunt voor de moderne uitvinder, die een eigen idee zelfstandig wU uit werken en beproeven. In Frankfurt is een maatschappij opgericht, die hem daarbij kan helpen. De „Battelle Ont- wikkelings Maatschappij" biedt uitvin ders en bedrijven, die zelf de financi ële middelen en tijd missen om kost bare researchwerkzaamheden te ver richten, de mogelijkheid hun vindingen te exploiteren. Een recent en sprekend resultaat van Battelle's werkzaamhe den ten behoeve van uitvinders is de zogenaamde Xerografie, een kopieer methode die thans over de gehele we reld wordt toegepast. De uitvinders, die hun ideeën voor verdere ontwikkeling aan Battelle over dragen, kunnen de kosten van researchs voldoen door Battelle in de eventuele toekomstige resultaten te laten delen. Battelle begon haar activiteiten in de Verenigde Staten al in 1935 en is nu ook, als gezegd, in Europa werkzaam. (DIA). BRILLENGLAZEN by de speciaalzaak Xasdpad 32 - M}ddem»rnis ^»i aie van Scheveningen boekten vorige week •goede tot intzöndcrlijk goede resultaten. En~ keJe Zuidkötters maakten ongekende hoge besomnsingen zoals de GO 18 2i2 900) en de GO 22 21300). Deze "«-öaagsé^resultaten stonden gelijk.'jwet 14-daagse K^Dtórdreizen van de treijervloöt.,. Hieruit blijkt Wel,' 'dat aJIe .yergelljkJng 'thans zoek fe Verscheidene an- i kotters kwamen aan, ,feeso«p|rttingen ;000 tot WW0..-I3e,,si^^&',: •toa gen erg gespannen waardoor een be manningslid toen hij eenmaal veilig aan wal stond vriendelijk voor de eer bedankte en een baantje op de wal nam. Onze zegsman zei daarover: „Ie mand die doordenkt in welke gevaren hij zich begeeft en wat er allemaal kan gebeuren, die kan niet langer visser zijn. Degene die aan de wal blijft moet zich met een belangrijk lager loon te vreden stellen maar daartegenover heeft hij een dragelijker leven, hij kan nu elke nacht naar bed! en zijn vrouw kan de soms irriterende „visserijgolf" het zwijgen opleggen. Uiteraard zijn er ook vissers in hart en nieren, dat zijn zij die het op de wal niet kunnen wennen en die liever armoe lijden op zee dan rijkdom op het land. Wanneer dat de drijfveer is die hen ook bij minder goed weer naar de visgronden doet stomen dan kan men daar een zeker respect voor op brengen. Anders wordt het als de be manning anders wil, en terwille van eigen veiUgheid eens lak heeft aan de rivaliteit tusöen de schippers. Zoveel te meer er verdiend wordt zo veel te moeilijker zal het zijn eens een week te derven, al moet dat bij de hui dige extreem-hoge besommingen moge lijk zijn. Anders zal de zee haar tol kunnen blijven eisen. RIJMEN VAN TIJMEN Fietsen voor het grijpen. Auto's „aan de kant", Zó de hoofdstad binnen, Van ons vaderland. Zekere professor. Lel dat plan ons voor. Zei met: Zoveel fietsen Gaan er dan van door! 't Lijkt toch o zo aardig, 't Witte fietsenplan. Vraag niet hoeveel men er Nog berijden kan! Want het werkt natuurlijk, Diefstal in de hand. Daarvan hebben lieden. Bijster veel verstand! 't Zou een chaos worden, Als dat door zou gaan. Dus dat plan is nu al Zeker van de baan. Er wordt veel gedokterd. Juist aan ons verkeer. Men weet de remedies, Helemaal niet meer! Amsterdamse provo. Nu al uit de Raad. Zodat er een tweede, Daar straks zitten gaat. Wat een korte vreugde, Geeft zo'n zetel dan. Zodat men maar heel kort, Provoceren kan. Als dat daar zo doorgaat, Is de lijst ten end. Maar enfin, de hoofdstad, Is aan veel gewend. Wat heeft deze provo, Daar nu gepresteerd? Hebben nu de anderen, Veel van hem geleerd? Deed hij ooit een voorstel? Zei hij: Het moet zo! Of gaf hij dit alles. Heel gewoon cadeau? Gaat het in de hoofdstad. Voor- of achteruit. Als er een zo'n provo, Komt tot dit besluit? Metro, tunnels en dan Nog een klaverblad! Ja er is op heden. Nogal veel op pad. 't Is niet bij te houden! Wat een druk verkeer, En er zijn zeer velen, Hevig in de weer. Het verslindt milj oerren. Zie naar Oudenrijn. 't Klaverblad blijkt daar wel, Nodig ook te zijn. En op zeer veel plaatsen, Raakt de boel verstopt. Zodat het ter plaatse, Helemaal niet klopt! Jaarlijks wordt het erger. Meer gevaarUjk ook. Vele zondagsrijders. Zijn gauw van de kook. Soms wordt doorgereden. Dat is echt gemeen. Over zulke rijders. Klaagt men steen en been. TIJMEN ►•-^-Vy. voor veilige verzeker: lage premies Bijzonder snelle schade.' afwikkeling Zeer scherpe tarieven; autoverzekeringen en. na 1 jaar schadevrij reeds 20»/» korting. Financieringen. VOORSTRAAT 36 TELEFOON (01870) 201; Büna een eeuw assarat agenten. beschMi;i3 het voornemen bij de^ Nederlandse De heeft blijde gebeurtenis in het K| Huis de schooljeugd te tracterj schuit met m.uisjes. Met deze tractatie zijn ca, :j»r- beschuiten gemoeid, die metn.|^ king van Oranjeverenigingen r%ai brj organisaties op de kleuter-, scholen in ons land zullen w FlakKees deeld. - ea Tumbou De beschuitfabrieken wille: gbaar zijn, v| gebaar een goede traditie oncfoorten Zij leveren de beschuit in b'^stitf^ om pakking. Tank bij de WITTE, PC aan de provinciale W NELISSE Nieuwe f. ranat 1 - Dj !;'(01877) si ilouw .grijze ;t lied. Maar 'il doet ze Dr. ir. D. R. Mansholt, diref^^J^^^* j neraal voor de arbeidsvoorzitQ yrf„ijgpl het ministerie van sociale volksgezondheid, is, zestig jaa: Drogistery Davos waar hij zijn vakar,:o E K H O U1 bracht plotseling overleden. j^g jjiddi De heer Mansholt werd in bouwkundig ingenieur en pre:, in 1942 op een proefschrift oïsIlOOn001 terschapslasten in Nederland, j il werd dr. ir. Mansholt aan S>teunzoli geplaatst van het nieuwe drJLINE VOG| generaal voor de arbeidsvcjg^gg jg Hij had zitting in de conur.;: E.E.G. en Benelux. Dr. Mac. ^^'- ridder in de Orde van de Ne Beste meisjes en jongens! Hier ben ik dan weer met het kinder hoekje voor jullie. Er zijn nog kinderen die uitzien naar een antwoord, dat vo rige week niet meer geplaatst kon wor den. Maar vooraf laat ik het nieuwe raadsel volgen. Het is het eerste raad sel van de maand maart en ik wil jul lie nu alvast zeggen, dat er in die maand 5 raadsels geplaatst zullen wor den. Dat is tenminste mijn bedoeling. Het is nu weer een mooie gelegenheid voor nieuwelingen om met het raadsel van deze week te beginnen; dan zijn ze met de oplossingen klaar als het in zenden is. Hier is dan: MAARTRAADSEL 1 IX.... 1. Verscheurend dier 2.x... 2. Gestreept vier- 3 X voetig dier 3. Knaag- 4 X dier. 4. Eiland in de 5 X Middellandse zee. 5. 6 X Stopplaats. 6. Niet 7 X lenig. 7. Boek waar- 8 X in veel landkaarten 9.x... staan. 8. Nieuwsblad 10 X 9. Zoetwatervis. 10. Tegenstelling van stijgen. Op de kruisjeslijn staat de naam te lezen van de tijd, waarin wij ons nu bevinden. OPLOSSINGEN I Scheveningen, Pendreoht, Renesse, Oldebroek, Kaatsheuvel, Kootwijk, Eindhoven, Leiden, Middelhamis, Aalsmeer, Amersfoort, Nijmegen, Den Helder. Sprokkelmaand. 11 Gozan Ornan Debir I mmer S ausa M ilka IJ vert N ahum Haran Etham Lechi Perez Elika R ezon. III David, Elimelech, Hanna, Eliëzer, Ehud, Rebekka, Exodus, Izak, Si meon, Moab, IJdelheid, Noach, He- bron, Elon, Ruth, Dan, Edomieten, Rustdag. De Heer e is myn herder. IV God met ons, Eskol, Nebukadnezar, Amram, Omri, Geboren, Ofir, Di- bon, Gaza, Elihu, Nun, Amazia, Ha- vila, Obadja, Oreb, Rubenieten, Moab, IJdelheid, Nahor, Gilgal, Eli ëzer, Benjamin, Ehud, David. Gena, o God, gena, hoor mqn gebed. BRIEVEN Marjo B. Ouddorp. Ik weet niet of ik de vorige keer Marjo heb geschreven of Marja. De bedoeling was het wel. I Misschien heb ik een onduidelijke o gezet. Lijkt die letter op school ook wel eens op een a? Drukte in de winkel is altijd een goed teken; de bel moet dikwijls gaan, nietwaar? Die rolschaat sen komen goed van pas, nu er geen echt ijs is om op te rijden. Zit het 's avonds niet erg in je benen? Annie K. Rotterdam. Ik hoop dat je nu weer thuis mag zijn en dat het goed heeft geholpen. Het spreekt vanzelf dat je op bed niet netjes kon schrijven, maar ik heb het goed kunnen lezen. Heb je mijn kaart ontvangen? Wés je toen toch nog in het ziekenhuis? Nel van D. Zoetermeer. Eerst je huiswerk af en dan schrijven aan mij; zo hoort het ook. Dat je met dat en gels tot de volgende morgen wachtte, daar had je gelijk in, want dan is alles nog vers als je onder het mes moet. Is die repetitie meegevallen? Jammer dat meneer K. zo aan het sukkelen is. Is hij nu voor de tweede keer opgenomen, of moet dat nog gebeuren? Het is niet best voor de leerlingen om van leraar te moeten veranderen. Magda N. Sommelsd^k. Jo nieuwe brief is op het ogenblik nog niet in mijn bezit. Ik beantwoord de oude nu. Ik ben benieuwd of je je aan je woord hebt gehouden. Je was toch van plan om de verschillende nieuwtjes uit de maand op te schrijven om ze later in de brief te zetten? Die ijspret heeft maar kort geduurd, hè? Maryke van D. Zoetermeer. Niets erg Marijke, al moest je ditmaal maar kort zijn. Het leren moet altijd eerst. Daar heb ik al dikwijls op gewezen; de le raars op school kunnen niet zeggen dat ik jullie van het werk afhoud. Als je iedere morgen om kwart over zes uit je bed moet, dat mag je niet laat op blijven, want dan zou het verkeerd gaan. Arie van G. Sommelsdyk. Dat kun je dan goed onthouden: op de huwelijks dag van de prinses stond jij de enigste dag van het seizoen op de schaatsen! Dan is het echt een kwakkelwinter, hè? Hoe gaat het in die proefklas? Gaat dat nóg steeds door? Ik hoop dat het mag lukken. Heb jij op de ouderavond ook aktief deelgenomen aan het musiceren, en zingen? Aad van D. Zoetermeer. Fijn hoor, dat het bietenmalen machinaal gebeurt. Dat had ik ook wel verwacht, want zo klein is het bedrijf ook weer niet. Dat zie je wel aan het vele vlas. Is dat al lemaal weg? Die groene spruitekoppen zijn een lekkernij voor de koeien. Vraag het maar eens! Ineke G. Borssele. Jij dacht dat ik je zou vergeten, hè? Zeg het eens eerlijk. En hoe ging het die eerste keer op de meisjesvereniging? Daarover valt in het vervolg wel iets te schrijven, Ja, Annie is ook van de partij. Als ze het wat moeilijk vindt, mag za gerust jouw hulp wel inroegen, hoor! Twee weten meer dan één. Het is waar, er komen telkens nieu welingen bij, maar er zwaaien ook wel jongens en meisjes af, vanwege de leeftijd en omdat ze veel moeten leren. Er is nog niet ééntje weggegaan om dat hij of zij kwaad op mij was. René v,an D, Zoetermeer. Ik geloof dat jij wel eens meer de laatste ge weest bent in het kinderhoekje, is 't niet? Dat wil niet zeggen dat jij het laatst met je brief binnen was, hoor. Met lego is heel wat te maken. Dat is leulc, dat die brug omhoog gaat! Dat js net echt. Zo kunnen jullie de tijd wel doorbrengen. Zijn er al veel lammetjes in de wei? De schapen hebben haast niet binnen moeten zijn deze winter. Allemaal de brieven heb ik weer verhandeld en straks ligt er weer een stapel voor me. Daar zorgen jullie wel voor. Maar dat is niet erg. Ik houd er dan voor deze week mee op. Om mijn ruimte vol te maken, laat ik een gedicht volgen van Jan Luyken over: De keuze om God te vrezen. Wij willen God ons harte geven, en treden 't aardse met de voet, opdat ons 't eeuwig hemels leven, inplaats van 't helse kwaad ontmoet. Ach, hoeveel schoner is het dagen van 't zomerdagse morgenrood dan 't nijpen van de noordervlagen bij donkre nacht, zo naar en dood. Zo laat ons wel en wijslijk keuren het blijde goed voor 't droevig kwaad, wijl 't ons uit liefde mag gebeuren en voor 't begeren open staat. Fontein en Wortel aller wezen, breng Gij de rechte honger voort, dat alle onlust wordt genezen en alles komt gelijk het hoort. Probeer met allen thuis deze verzen maar eens te zingen. Het is niet moei lijk er een wijs op te maken. Zingt ze maar op de wijs van Psalm 66. En ver telt later maar of het ging. De hartelijke groeten van OOM KO. Een postduif van dhr. K. Weidema, te Steenwijk, heeft uit één duivenei twee duivekuikens uitgebroed, een paars en een geel kuiken. De jonge duifjes bevinden zich tot ,nu toe in goede welstand. Volgens een veearts ter plaatse is het uitbroeden van twee kuikens uit één ei een zeer grote zeld zaamheid. heerlqke bri lezen slechts J gram roomi i lekkere nxal f dan naar de maar CSsT „FRUITEXPRESSE" jxE U belt Telefoon (01877) 751ijer\j Zwane ij bezorgen over geheel Flaki> g Middei X M. VAN DER KLOOi Telefoon 21^ Dammen. Uitslagen dom;T||BISCI „Denk en Zet" van maandag ,j j. de op donül Aja. i: I I. Koese H. Groenendijk J. V. d. Broeke B. Vis o^^tond een A. Krijgsman K. Vis worzttter J. J. Lodder A. Verolme peningswoor Afd. II- A. V. Gulik - F. Noordijk A. Knape C. Polder T. V. Brussel C. Zoon •rijke plaats m G. Knöps J. Dekker gewaag B. Roetman L. Bruggemar. Se resultater n het is das Afd. III: )ank een brl J. Verhoeckx W. v. d. Bcc.J^"> waardol C. V. Binsbergen H. Noord.'^w een bel| J. V. Es - J. Verbiest *S"^f W. Westhoeve W. v. Vonf i V. Prooijen M. Breeman fweest, waa kon worde De winstpartij van W. v, c- groei aid leverde hem het kampioenscfespaalde prob III op, waarmee we hem var. we voora liciteren. krijgen, irf J. van Es werd verdiend rfeker graag T> -j „f^^ermg horen Beiden promoveren naar afc^oigens were Eindstanden compei''^^ onverani Prov. Zeeuwse Dami^' ■na kreeg dl Hoofdklasse jm een toel: "rlies- en wi 1 Goes I pen jaar te 2 Middelburg I geven hierv; 3 's Gravenpolder balanstellini 4 Sommelsdijk I hiervan k' 5 Aagtekerke I "g van de 6 Vlissingen ^^Wi in rel 7 St. Laurens toenami 8 Lammerenburg de vergroi 9 Kapelle lypotheken 'eer vlot wol Eerste klasse .iebetsaldi inl ■ioe met f SI 1 Goes II shotten toenJ 2 D.O.S. beleggingen 1 3 Ouddorp ^?f "iet f 4 Souburg H. ^^"..''f I 6 Sommelsdijk n s biT/^ h»'^' 7 Middelburg II ^^1 8 Aagtekerke II

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 6