iiAnPEn niEuws Door de bril van Han en Rien Boomsma In het zicht van de Lange Jan Plaatselijk nieuws Moderne schrikdraad-batterii Nieuws uit Zeeland blad Vrijdag 17 februari 1967 No. 3562 t Een fruitmand nodig? t Nieuws uit Zeeland Zondagsdienst artsen Oud ■Nieuwer Nieuwst Een klein bericht je uit de krant kan ons al tot na denken brengen. Zo las ik in ons blad. dat de leden an de Ger. Ge ënte in West- pelle, besloten :bben om de psalmen van Pe trus Datheen te blijven zingen. Ik ken die kerkelij ke gemeente niet, maar ik had die uitslag toch wel o «erwacht. Hoe kan iemand, die de voorgeschiedenis weet, tegen Datheen zijn! Er is in Westkapelle al wat narig heid geweest over de invoering van de zogenaamde nieuwe psalmen. In het plaatselijk berichtje werd ook de naam Ingelse genoemd. De Westkappelaars zullen daar meer van weten dan ik. Ik weet er zoveel van, dat er nog •.mensen in de gevangenis hebben geze ten, die de invoering van de nieuwe psalmen saboteerden. Als men dit weet, hoe zou dan het nageslacht van die mensen, die zo pro Datheen waren, hun vaders in het ge zicht kunnen slaan? Ik weet dat er nog meerdere ge meenten zitten te wachten op invoering van de nieuwe psalmen, die heleniaal niet nieuw zijn. Ik weet ook dat er na de stemming hete hoofden zijn ont staan en een heet hoofd staat in nauw verband met een koud hart. Dat is erg- Eigenlijk weten de meesten niet waarvoor ze stemmen. Je oren zouden klapperen als je de dwaze argumenten zou aanhoren, die ten ongunste van Datheens berijming worden aangevoerd. Er wordt dan gezegd dat Datheen zo ouderwets is. Wat bedoelen we daar mee? De inhoud? Die kan niet ouder wets zijn, want Datheen was een ras echte calvinist. Dat kun je van de be- rijmers van 1773 niet volmondig zeg gen. Er loopt door de berijming van "73 een remonstrantse geest. Wat is dan ouderwets, als het de in houd niet is? De uitdrukkingen, wordt er gezegd. En dan worden altijd die paar regels uit psalm 73 geciteerd, maar verder komt men in de regel niet. Zou het zo moeilijk zijn om die enkele re gels iets te wijzigen? Is de berijming van '73 dan zo bij de tijd en zijn de woorden daarin zó gemakkelijk om te begrijpen? Wat snapt een kind van de regels uit psalm 3 „Schoon ik, van alle kant, geweldig aangerand en fel geprangd moog' we zen"? In psalm 5 lees ik: „Ik zal, door t ijvervuur aan 't blaken, o Heer, bij 't scheem'rend morgenlicht, mij stellen voor uw aangezicht; oprechte boezem- zuchten slaken, en biddend waken." En in diezelfde psalm staat: „Hun tong tracht, vleiend, ons door trekken naar 't hart te steken." Is dat nu zo mooi en dichterlijk gezegd? Zo zou je door kunnen gaan. In psalm 7 bijvoorbeeld: „Mijn God, zo 'k immer hebb' bedreven het boze stuk, mij aangewreven, 't on kreukbaar recht ooit hebb' gefnuikt, en een oneven schaal gebruikt," enz. Van nieuwe psalmen kan men dus moeilijk spreken. Wat is de drijfveer eigenlijk? Is het alleen de zucht tot vernieuwing, dan zijn we niet verder gekomen, want wij schakelen niet over op iets nieuws. De klok wordt niet ge lijk gezet, maar loopt toch nog een paar honderd jaar achter. Wat heeft het dan voor zin? Zouden wij een klassiek werk niet willen behouden? Was er geen kans ge weest om het te restaureren? Hadden al de gemeenten dat maar gedaan! Laat de mensen in Westkapelle de be rijming van de beroemde hagepredi- ker Petrus Datheen maar blijven zin gen. Zij zijn er niets minder om dan zij, die de berijming van tweehonderd jaar geleden zingen. Het kan even stichtelijk zijn, zo niet stichtelijker. En daar gaat het maar om. En wat moeten de voorstanders van '73 In de kerken, waar de „nieuwe be rijming" nog niet wordt ingevoerd? Met hart en ziel meezingen en indien het mogelijk is, biddend zingen. Misschien geeft God zijn zegen erover. Maar alle boosheid moet geweerd; wij moeten ons neerleggen bij de meerderheid. En willen deze mensen dan persé de be rijming van een paar eeuwen geleden zingen, wel, laten zij het dan thuis met hun kinderen doen. Ik zou wel eens graag willen weten wie van die straffe voorstanders van '73 er thuis werk van maakt om met zijn gezin te zin gen. Eigenlijk is het een wonderlijke zaak; De Bijbel wil men in de oude Staten vertaling en dat is best, maar op het gebied van de zangpsalmen streeft men naar iets nieuwers. Er is een nieuwe psalmberijming uit gekomen. Hebben al die mensen, die naar iets nieuws uitzien om te zingen, al kennis gemaakt van deze berijming? En hebben ze de op- of aanmerkingen gezonden naar het adres waar het werd verwacht? Vergelijk psalm 84 vers 4 eens met hetzelfde vers van Johannes Voet: Zij gaan van kracht tot kS-acht steeds voort. Hun lied weerklinkt van oord tot oord, Tot zij Jeruzalem betreden, Waar alle pelgrims binnengaan Om voor Gods aangezicht te staan. Aanvaard, o Heer, ook mijn gebeden. Verhoor mij. God van Israel, Die alles leidt naar uw bestel. Zwerver. SOMMELSDIJK Mejuffrouw Didi Buth behaalde be gin dezer week het kandidaatsexamen Wis- en Natuurkunde aan de Rijks universiteit te Leiden. HERKINGEN Veilig Verkeer. Het Verbond voor Veilig Verkeer hoopt haar jaarverga dering te houden op vrijdag 17 febr. des sav. om acht uur in „Ons Huis". De agenda vermeldt jaarverslagen van secretaris, penningmeester en con trolecommissie over 1966. Bestuursver- kiezing wegens vertrek van de heren A. J. J. V. d. Valk en G. J. van der Laan. Inleiding door wachtmeester J. Smal over de laatste wijzigingen van het Wegenverkeersreglement. Verder nog de vertoning van de film „Ver woesting en wederopbouw van Rot terdam." Beneden de 14 jaar geen toe gang. OOLTGENSPLAAT Bericfif over en voor het zwembad Door een groot aantal vrijwilligers, die onder leiding van het personeel van Gemeentewerken vele zaterdagen hebben gewerkt aan het zwembad, is de laatste weken veel graafwerk ver richt. In die vrije tijd hebben zij veel gepresteerd. De werkzaamheden zijn zover, dat men kan beginnen met de bouw van het bad, waarvan het met- se)lwerk is opgedragen aan ds Firma W. A. van der Welle. Men hoopt een en ander vóór het seizoen klaar te krijgen. Voor de financiën is het comi té ook druk in de weer. Volgende week dinsdag, woensdag en donderdag is er weer een oliebollen aktie. Huis-aan- huis zal men de oliebollen verkopen en net comité rekent er op dat iedere in woner van Ooltgensplaat, Achthuizen en Langstraat één of meer zakken zal kopen. dan naar de „FRUITEXPRESSE" X X U belt Telefoon (01877) 751 en wij t bezorgen over geheel Flakkee. J M. VAN DER KLOOSTER J POORTVLIET '- Bestrating Julianastraat. Het her- straten en aanleg trottoirs in de Juli anastraat en Deestraat is door de Cen trale Dienst gegund aan fa. Gebr. J. en M. Moeriand te St. Annaland. -■ Kerknieuws. Door de Ned. Herv. Gemeente werd een beroep uitgebracht op ds. J. Vroegindeweij te Gouswaard. THOLEN Woningbouw. Van de bouwstroom 312 ratiowoningen op het eiland Tho- ten werden er woensdag j.l. door aanm. oedrijf Gebr. van den Bergh uit Ber- ien op Zoom te Tholen 10 woningen opgeleverd. Biddag. De jaarlijkse biddag wordt aitraaal op het eiland Tholen gehouden ep woensdag 22 februari a.s. Van zaterdag 18 februari v.m. 12 uur t.m. maandag 20 februari v.m. 9 uur Middelharnis-Sommelsdijk: Dienst heeft dokter Dogterom, telef. 2121, Sommelsdijk. Dirksland-Herifcingen-Melissant: Dienst heeft dokter Boot, tel. 01877- 227, Dirksland. Oost/lakicee: Dienst heeft dokter Bouman, telef. 01871-269, Stad aan 't Haringvliet en dokter Kramers, tel. 01873-201, Oolt gensplaat. DIENST WIJKVERPLEEGSTER Melissant-Dirksland-Herkingen: Van vrijdagavond 6 uur tot maandag ochtend 8 uur Zr. Koppejan, tel. 01877- 234, Melissant. ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN Dienst heeft dierenarts Levy, Lijster- besweg 65 te Middelhamis, tel. 01870- 2897. THOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 19 febr. hebben voor de gemeenten Poort- vliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philipsland en Oud Vossemeer dienst dokter Looijsen, tel. 01660-542, Tholen en dokter de Looze, tel. 01667-400, Oud Vossemeer. UITVOER VAN LAND- EN TUINBOUWPRODUCTEN 1966 Volgens mededeling van het Centraal Bureau voor de Statistiek bedraagt de waarde van de uitvoer van land- en tuinbouwfprodukten in het 4e kwartaal van 1966 1.848 min. Dit betekent een stijging t.o.v. het overeenkomstige kwartaal in 1965 met 20-mnl. of l»/o. De uitvoer van land- en tuinbouw- produkten over het jaar 1966 bedraagt 6.616 mnl. Ten opzichte van het jaar 1965 is dit een stijging van 44 mnl. De uitvoer van produkten van Neder landse herkomst gaf een daling te zien van 100 mnl, de produkten van niet- Nederlandse herkomst een stijging van 144 mnl. Het aandeel van de land- en tuin- bouwprodukten in de totale Nederland se uitvoer over het jaar 1966 bedraagt 27''/o, in 1965 bedroeg dit percentage 28. De roman van Koeweit Het is fascinerend om Koeweit ge- j zien te hebben. Een stad-staat die voor 40 jaren en daaromtrent nog een ver geten handelsplaatsje was, waar men de parels op ging kopen, die de parel duikers uit de oesters hadden gehaald, waar eens de Oost-Indische Compagnie nog een handelspost heeft gehad, en dat uit die armoede een grote, zeer wel varende stad werd... dank zij de vondst van olie in de bodem. Als symbool van die oude tijd staat bij de jachtclub aan zee op de wal een oude down, een zeilschip, van het bijna onvergankelijke teak-hout gemaakt. Dat was de broodwinning voor 200 ja ren in deze woestijnplaats geweest, er waren toen 10.000 mensen en 200 van deze schepen. Om die bedrijvigheid en die handel leefden de mensen, zoals Allah dat gewild had, zoals Allah het blijkbaar vwlde, dat men de olie zou ontdekken, die diep in de grond zit... hoe diep vertelt men de vreemdeling niet. Het verhaal, dat men zo doet over Koeweit, je steekt er maar een gasbuis in de grond, en de olie komt naar bo ven is scherts, olie wordt bijna overal diep in de bodem gevonden, die olie heeft zich verzameld in een bekken tussen rotsen in. Met moderne instru menten kan m.en die verzamelbekkens opsporen en dan begint het voorzichtige werk, de gevonden bron aan te boren. Deze ruwe olie staat in dat ondergrond se bekken onder een geweldige druk, vaak meer dan 100 atmosfeer. Herhaaldelijk gebeurt het, dat bij aanboring de boorploeg verrast wordt door de hoge druk. Dan spuit de ruwe olie tientallen meters omhoog en wat het ergste is, door de wrijving ontstaat warmte, vliegt het vrijkomende gas in brand en moeten deskundigen komen om deze brand te blussen. Er zijn heden ten dage nog bronnen, die al jaren branden, die men niet onder controle heeft kunnen krijgen. Als vreemdeling kom je begrijpelij kerwijs niet bij de oliebronnen. Elke mogelijkheid van brand door on voorzichtigheid moet afgewend worden. Als je op de oliekade komt en wij mochten er rondwandelen, moeten alle lucifers en sigaretten en alles wat brand zou kunnen opleveren, sigaret- tenaanstekers enz. afgegeven worden bij de portier. Men krijgt ze later netjes terug. Doch ben je op de kade geweest dan begin je iets van dat nieuwe Koe weit te begrijpen. Voor de wal lag een nieuwe tanker, zo uit Japan binnen ge komen, met Japanse bemanning en Ja panse gezagvoerder, varend onder Noorse vlag. Het schip lag nog heel hoog op het water, het kwam 75.000 ton ruwe olie halen. Wij, mensen van het westen, willen graag concrete cijfers. In 1964 kwamen in Koeweit 2825 tankers de baai bin nen. Dat zijn er dus 8 per dag, en de gemiddelde tonnage was 37.000 ton. Er werd dus per dag geëxporteerd niet minder dan gemiddeld 296.000 ton olie. Dat is nu natuurlijk weer meer gewor den, want de schepen werden" na 1964 groter van inhoud. Lazen we niet in de krant, dat het vervoer van olie per reuze-tankers van 200.000 ton bedui dend goedkoper was dan met tankers van 37.000 ton? Het is voordeliger per reuze-tanker van Koeweit om Kaap de Goede Hoop te varen (omdat deze schepen niet door het Suez-kanaal kunnen) dan met kleinere tankers, door dat Egyptische kanaal naar Nederland. Zo terzijde dat probleem van die reuze-tankers zit onze goede stad Rot terdam en ons land wel heel dwars. De oliemaatschappijen betalen, om de Maas binnen te vallen, een behoorlijk bedrag. Doch zij zeggen, als je ons als klant wilt behouden, zorg dan, dat we nu ook binnen kunnen blijven komen. Als die tankers niet binnen kunnen varen, gaan we naar Ierland toe. Dat betekent voor de stad Rotterdam, dat de olie-raffinaderijen en wat er alle maal bij hoort een geweldige bedrei ging. Daarom vraagt Rotterdam en helemaal niet ten onrechte aan de regering: Help ons deze vaargeul te la ten maken met een slordige 40 of 50 millioen, dan kunnen wij vele mensen werk en welvaart blijven geven Inmiddels is bekend dat de geul zal worden gegraven. Terug naar Koeweit. De moderne za kenwereld wil graag weten wat iets kost. Zo ook: Wat kost de olie, die uit de grond opgepompt wordt. Het wordt be rekend per barrel, dat is 160 liter, en in Koeweit zegt men ons: Hier kost een barrel oUe ongeveer een kwartje, in Perzië en Irak 2 kwartjes, in Venezuela 2 gulden, In Rusland ook 2 gulden (hadden U en ik nooit gedacht!) in de Verenigde Staten 5,20. Deze olie gaat van Koeweit naar Pernis of waar ter wereld raffinaderij en zijn, dan van die raffinaderijen naar de benzinepompen. U betaalt dan ruim 50 cent voor uw litertje benzine voor uw auto. Dan te bedenken, dat in Koe weit, waar de bronnen zo dicht bij zijn men voor diezelfde benzine betaald 6 cent per é'h liter. Laten we voor het gemak zeggen, die 49 cent verschil tussen de Koeweitse prijs en uw prijs zit in het vervoer per tanker, de kosten vervoer in het westen, in de accijns die er op gelegd zijn (een liter benzine kostte in 1936 ongeveer 8 cent) de raffirage, dan de winst voor de maatschappij... en... de uitkering, die de oliemaatschappijen moeten doen aan de staat Koeweit, om de olie te mogen putten. Olie is de enige rijkdom van het oosten. Het westen heeft de olie hard nodig. De regeringen van Koeweit, Irak Iran (Perzië) Syrië, Libanon weten hun positie en stellen zeer hoge finantiële eisen aan de oliemaatschappijen. Een belangrijk gedeelte van die vijftig cent die U voor uw benzine betaalt, gaat naar die arme streken toe. Als U nu maar voldoende auto rijdt, kunnen daar de mensen mettertijd een dragelijk be staan verkrijgen. Zo wordt het besteed. Laten we nu eens kijken, wat doet Koeweit met al dat geld uit die olie. Van juni 1946 tot juni 1964 werd door de stad Koeweit 4,7 billioen dollars ont vangen. Dat is een onmetelijk groot be drag. Er waren natuurlijk verplichtin gen, als je zulk een bedrag ontvangt. Je moet dat nu niet, als eens de koning van Saoudië Arabië, gebruiken voor de vrouwen in je harem en de vele kinde ren, die je als vorst bij hen verwekt. Je moet dit ook niet gebruiken voor auto's met gouden deurknoppen, als je buurman in Saoudië Arabië deed, maar die harde dollars beleggen in havens en aanlegsteigers. Die zijn er nu in Koe weit en misschien komen er nog meer. De zee voor Koeweit biedt een rustige plaats voor de schepen om er te wach ten op hun beurt om te laden, doch ik kan me voorstellen, dat de oliemaat schappijen zullen zeggen: Acht schepen per dag is te weinig, het moeten er 12 worden. Zorgen jullie nu maar voor kade-ruimte De vorst van Koeweit heeft het geld gebruikt om dat woestijnstadje om te laten bouwen tot een zeer moderne stad die weliswaar nog lang niet klaar is, maar dat toch onze bewondering heeft. Men heeft de beste planologen en stadsarchitecten aangetrokken om een plan te maken voor de opbouw. Zo is er een stadsplan met brede straten. Straten, die met asphalt bekleed zijn. Doch de trottoirs zijn nog niet af misschien niet voldoende mensen om dat te kunnen doen. De zorg van die staat gaat vooral naar de gezondheid van al die mensen. Toen wij er in oktober j.l. waren was het overdag nog 42 graden in de scha duw. In de zomer loopt dit op tot 60 graden, en dan is het er nog vochtig ook. De huizen zijn evenals de kan toorgebouwen, van binnen met koel installaties uitgerust, anders zijn de huizen door de warmte niet te bewonen en in de kantoren zou men er niet kunnen werken. Doch het gevolg is, dat er veel longontsteking door kou vatten voorkomt. Dan door de hitte gauw in fectieziekten. Daarom heeft de staat voor de half millioen inwoners niet minder dan 15 uiterst moderne ziekenhuizen. Wij be zochten een ziekenhuis-complex zo ter grootte van het Dijkzigt-ziekenhuis in Rotterdam was alleen al dit zieken huis. Vanuit de vijfde verdieping nam ik foto nr. 2. Het is het bijbehorende flatgebouw waarin dokters, chirurgen en ziekenzusters wonen. Hier werken naast artsen uit Koeweit zelve, ook Duitse medici en zusters. Naast die 15 ziekenhuizen met hun medische stafs zijn er nog 83 klinieken 500 huisartsen. De opgave klopt niet heel erg, want men geeft op, per 700 inwoners is er één arts; 500 artsen, dat is dus 350.000 inwoners en per 111 in woners een ziekenhuisbed. Maar er zullen wel een groep mensen zijn, die onder een olie-regeling onder gebracht zijn. 40 Tandartsen verzorgen de gebitten. Dan vindt men nog klinie ken speciaal voor kinderen. Alles is geheel gratis, ziekenhuis-verpleging, chirurgische hulp, apotheker, enz. enz. Geheel gratis is het onderwijs. De leerlingen krijgen schoolkleding en om het schoolgaan te bevorderen krijgen de ouders premie, als ze de kinderen naar school sturen. De opgave uit Koe weit! Wij betalen per leerling gemid deld per jaar 500,Rusland 400,— en Amerika 280,Wie intellect heeft om te kunnen studeren, mag naar Ame rika toe, zij zullen voor rekening van de staat studeren. Het is allemaal als een sprookje, gro te dure huizen, grote salarissen. Geen kamelen op straat, dat is ouderwets, het symbool van armoede. Kamelen en ezeldrijvers moesten hun dieren inleve ren en kregen in ruil hiervoor een taxi, om hun brood te kunnen verdienen en bovendien een goed huis om in te wo nen. Wie de sjouwerlieden zijn? De gast arbeiders uit Perzië, die hier een goed belegde boterham komen verdienen. Allemaal als een sprookje... Er is maar een maar... de hitte, die 60 gra den in de zomer bedraagt, nog 20 gra den warmer dan Batavia en Semarang in ons oude Indië... Koeweit geeft een voorbeeld, dat olie-goud een zegen kan zijn, een weg wijzer naar ©en betere oosterse maat schappij, naar meer welvaart, meer leefbaarheid.... Ik ben blij, dat ik dat heb mogen zien, en zo even, er glo baal iets van te kunnen vertellen. De z.g. schrikdraad is een ook in Nederland door veehouders veel ge bruikte vorm van weide afrastering. De daarvoor, benodigde zwakstroom wordt in de meeste gevallen uit veilig heidsoverwegingen geleverd door spe ciale schrikdraadbatterijen. Teneinde een heel seizoen stroom te kunnen leveren, worden deze batterijen samengesteld uit forse lucht-zuurstof- elementen van IV2 Volt elk, die stuk voor stuk in een papieren huls zijn ge wikkeld. Waar de meeste scrikdraad- apparaten een spanning van 7V2 Volt behoeven, worden daarvoor 5 van deze elementen doorgekoppeld en in een blikken bus tot één batterij samenge voegd. Tot nu toe bleek het onmogelijk te gen een redelijke prijs een batterij te brengen, welke bestand was tegen doorvreten en naar buiten treden van de z.g. „electrolyte" met alle nadelen daarvan, ook voor de kostbare schrik- draadapparatuur. Gebruiksomstandig- heden, onder in ons klimaat ongunstige condities deed vaak aan de blikken bus roestvorming ontstaan met als ge volg vervuiling van batterij en appa raat. De batterij enfabriek Herberhold, fa brikant van de bekende „Witte Kat" batterijen, te Utrecht is er thans in ge slaagd een batterij voor schrikdraad apparaten te produceren, welke aan de ze euvelen tegemoet komt. Langdurige verkenning van de ont wikkelingen op het terrein van de kunststof-fabricage, en in eigen labora toria testen van een veelheid van deze materialen, hebben tot een geheel nieu we bescherming van element en batte rij geleid. De elementen van de door de fabriek vervaardigde VVa Volts schrik draadbatterijen worden thans geheel afgedekt door een speciale kunststof, waardoor doorvreten van de sterke chemische inhoud totaal onmogelijk is geworden. Het samenstellen van de batterij geschiedt thans door de vijf doorverbonden elementen in een door zichtige dichte plastic krimpfolie bij een te persen. De nieuwe „Witte Kat" schrikdraadbatterij heeft hierdoor een van de gangbare typen geheel afwij kend, modern uiterlijk verkregen en is, wat nog belangrijker is, nu bestand te gen de meest ongunstige gebruiksom- standigheden. De onderneming heeft de fabricage voor een groot deel kunnen automati seren, waardoor het haar mogelijk wordt deze moderne batterij zonder prijsverhoging t.o.v. het oude type te leveren. J. Boomsma. -O- ST. ANNALAND Sporthal. Het gemeentebestuur heeft het voornemen een sporthal te laten bouwen. Architect J. D. Dorsman van St. Annaland zal hiervoor een plan maken. Uienveiling van dinsdag 14 febr. '67. Uien middel, eerste soort f 42,20, uien middel, tweede soort f 39,68—f 40.20, uien bonken, tweede soort f 42,85, uien drielingen f 41,31, uien picklers f 29,59. Uienprijs per honderd kilogram. Aan voer: 72 V2 ton. Aardappelveiling van dinsdag 14 febr. 1967. Bintjes gewone f 13,50 f 14,10, Bintjes bonken f 16,60—f 16,70, Bintjes drielingen f 9,90—f 9,20. Furo re gewone f 18,10, Furore voer f 5,51. Aardappelprijs per honderd kilogram. Aanvoer 123 ton. SCHERPENISSE Gunning straatwerk en riolering. Het aanleggen van riolering en be stratingen in plan West werd door de Centrale Dienst Noord Zeeland gegund aan fa. W. v. Vossen te St. Annaland. De raming was f 186.610, Burg. Stand over de maand jan. '67. Geboren: Cornelis Eliza, zoon van Corn, van der Werf en E. J. de Graaf. Ingekomen: L. I. van Bezooijen van Vreeswijk. Vertrofcïoen: H. H. Jopse naar Rot terdam. M. D. Anemaet en echtgen. naar Vlissingen. KORTGENE Aanleg riolering. Door de dienst ge meentewerken werd aanbesteed het aanleggen van riolering en bestratin gen in bestemmingsplan Colijnsplaat. De inschrijvingen waren: fa. Re- meeuws, Kats f 54.100,fa. A. den Boergraaf, Wilhelminadorp f 53.900, ,fa. A. V. Hee, Kamperland f 52.500.—. fa. J. Jongepier, Serooskerke f 51.000, De raming was f 58.235, RILLAND Uitbreiding Verpleeghuis. Arch. ir. Kramers en J. van Niekerk te Rosma len zullen namens het bestuur van de St. Josefstichting te 's Hertogenbosch binnenkort aanbesteden de uitbreiding van „De Ark" van Huizen „De Werf- kampen" te Rilland. De raming is f 52.665,—.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1967 | | pagina 9