iiAnPEn niEuws
Door de bril van Han en Rien Boomsma
In het zicht van de Lange Jan
Plaatselijk nieuws
Moderne
schrikdraad-batterii
Nieuws uit Zeeland
blad
Vrijdag 17 februari 1967
No. 3562
t Een fruitmand nodig?
t
Nieuws uit Zeeland
Zondagsdienst artsen
Oud
■Nieuwer
Nieuwst
Een klein bericht
je uit de krant
kan ons al tot na
denken brengen.
Zo las ik in ons
blad. dat de leden
an de Ger. Ge
ënte in West-
pelle, besloten
:bben om de
psalmen van Pe
trus Datheen te
blijven zingen. Ik
ken die kerkelij
ke gemeente niet,
maar ik had die
uitslag toch wel o
«erwacht. Hoe kan iemand, die de
voorgeschiedenis weet, tegen Datheen
zijn! Er is in Westkapelle al wat narig
heid geweest over de invoering van
de zogenaamde nieuwe psalmen. In het
plaatselijk berichtje werd ook de naam
Ingelse genoemd. De Westkappelaars
zullen daar meer van weten dan ik.
Ik weet er zoveel van, dat er nog
•.mensen in de gevangenis hebben geze
ten, die de invoering van de nieuwe
psalmen saboteerden.
Als men dit weet, hoe zou dan het
nageslacht van die mensen, die zo pro
Datheen waren, hun vaders in het ge
zicht kunnen slaan?
Ik weet dat er nog meerdere ge
meenten zitten te wachten op invoering
van de nieuwe psalmen, die heleniaal
niet nieuw zijn. Ik weet ook dat er na
de stemming hete hoofden zijn ont
staan en een heet hoofd staat in nauw
verband met een koud hart. Dat is
erg-
Eigenlijk weten de meesten niet
waarvoor ze stemmen. Je oren zouden
klapperen als je de dwaze argumenten
zou aanhoren, die ten ongunste van
Datheens berijming worden aangevoerd.
Er wordt dan gezegd dat Datheen zo
ouderwets is. Wat bedoelen we daar
mee? De inhoud? Die kan niet ouder
wets zijn, want Datheen was een ras
echte calvinist. Dat kun je van de be-
rijmers van 1773 niet volmondig zeg
gen. Er loopt door de berijming van
"73 een remonstrantse geest.
Wat is dan ouderwets, als het de in
houd niet is? De uitdrukkingen, wordt
er gezegd. En dan worden altijd die
paar regels uit psalm 73 geciteerd, maar
verder komt men in de regel niet. Zou
het zo moeilijk zijn om die enkele re
gels iets te wijzigen?
Is de berijming van '73 dan zo bij
de tijd en zijn de woorden daarin zó
gemakkelijk om te begrijpen? Wat
snapt een kind van de regels uit psalm
3 „Schoon ik, van alle kant, geweldig
aangerand en fel geprangd moog' we
zen"? In psalm 5 lees ik: „Ik zal, door
t ijvervuur aan 't blaken, o Heer, bij
't scheem'rend morgenlicht, mij stellen
voor uw aangezicht; oprechte boezem-
zuchten slaken, en biddend waken."
En in diezelfde psalm staat: „Hun tong
tracht, vleiend, ons door trekken naar
't hart te steken." Is dat nu zo mooi en
dichterlijk gezegd? Zo zou je door
kunnen gaan. In psalm 7 bijvoorbeeld:
„Mijn God, zo 'k immer hebb' bedreven
het boze stuk, mij aangewreven, 't on
kreukbaar recht ooit hebb' gefnuikt,
en een oneven schaal gebruikt," enz.
Van nieuwe psalmen kan men dus
moeilijk spreken. Wat is de drijfveer
eigenlijk? Is het alleen de zucht tot
vernieuwing, dan zijn we niet verder
gekomen, want wij schakelen niet over
op iets nieuws. De klok wordt niet ge
lijk gezet, maar loopt toch nog een paar
honderd jaar achter. Wat heeft het dan
voor zin?
Zouden wij een klassiek werk niet
willen behouden? Was er geen kans ge
weest om het te restaureren? Hadden
al de gemeenten dat maar gedaan!
Laat de mensen in Westkapelle de be
rijming van de beroemde hagepredi-
ker Petrus Datheen maar blijven zin
gen. Zij zijn er niets minder om dan
zij, die de berijming van tweehonderd
jaar geleden zingen. Het kan even
stichtelijk zijn, zo niet stichtelijker. En
daar gaat het maar om.
En wat moeten de voorstanders van
'73 In de kerken, waar de „nieuwe be
rijming" nog niet wordt ingevoerd? Met
hart en ziel meezingen en indien het
mogelijk is, biddend zingen. Misschien
geeft God zijn zegen erover. Maar alle
boosheid moet geweerd; wij moeten ons
neerleggen bij de meerderheid. En
willen deze mensen dan persé de be
rijming van een paar eeuwen geleden
zingen, wel, laten zij het dan thuis
met hun kinderen doen. Ik zou wel eens
graag willen weten wie van die straffe
voorstanders van '73 er thuis werk
van maakt om met zijn gezin te zin
gen.
Eigenlijk is het een wonderlijke zaak;
De Bijbel wil men in de oude Staten
vertaling en dat is best, maar op het
gebied van de zangpsalmen streeft men
naar iets nieuwers.
Er is een nieuwe psalmberijming uit
gekomen. Hebben al die mensen, die
naar iets nieuws uitzien om te zingen,
al kennis gemaakt van deze berijming?
En hebben ze de op- of aanmerkingen
gezonden naar het adres waar het werd
verwacht?
Vergelijk psalm 84 vers 4 eens met
hetzelfde vers van Johannes Voet:
Zij gaan van kracht tot kS-acht
steeds voort.
Hun lied weerklinkt van oord tot
oord,
Tot zij Jeruzalem betreden,
Waar alle pelgrims binnengaan
Om voor Gods aangezicht te staan.
Aanvaard, o Heer, ook mijn gebeden.
Verhoor mij. God van Israel,
Die alles leidt naar uw bestel.
Zwerver.
SOMMELSDIJK
Mejuffrouw Didi Buth behaalde be
gin dezer week het kandidaatsexamen
Wis- en Natuurkunde aan de Rijks
universiteit te Leiden.
HERKINGEN
Veilig Verkeer. Het Verbond voor
Veilig Verkeer hoopt haar jaarverga
dering te houden op vrijdag 17 febr.
des sav. om acht uur in „Ons Huis".
De agenda vermeldt jaarverslagen
van secretaris, penningmeester en con
trolecommissie over 1966. Bestuursver-
kiezing wegens vertrek van de heren
A. J. J. V. d. Valk en G. J. van der
Laan. Inleiding door wachtmeester J.
Smal over de laatste wijzigingen van
het Wegenverkeersreglement. Verder
nog de vertoning van de film „Ver
woesting en wederopbouw van Rot
terdam." Beneden de 14 jaar geen toe
gang.
OOLTGENSPLAAT
Bericfif over en voor het zwembad
Door een groot aantal vrijwilligers,
die onder leiding van het personeel
van Gemeentewerken vele zaterdagen
hebben gewerkt aan het zwembad, is
de laatste weken veel graafwerk ver
richt. In die vrije tijd hebben zij veel
gepresteerd. De werkzaamheden zijn
zover, dat men kan beginnen met de
bouw van het bad, waarvan het met-
se)lwerk is opgedragen aan ds Firma
W. A. van der Welle. Men hoopt een
en ander vóór het seizoen klaar te
krijgen. Voor de financiën is het comi
té ook druk in de weer. Volgende week
dinsdag, woensdag en donderdag is er
weer een oliebollen aktie. Huis-aan-
huis zal men de oliebollen verkopen en
net comité rekent er op dat iedere in
woner van Ooltgensplaat, Achthuizen
en Langstraat één of meer zakken zal
kopen.
dan naar de
„FRUITEXPRESSE" X
X U belt Telefoon (01877) 751 en wij t
bezorgen over geheel Flakkee. J
M. VAN DER KLOOSTER J
POORTVLIET
'- Bestrating Julianastraat. Het her-
straten en aanleg trottoirs in de Juli
anastraat en Deestraat is door de Cen
trale Dienst gegund aan fa. Gebr. J. en
M. Moeriand te St. Annaland.
-■ Kerknieuws. Door de Ned. Herv.
Gemeente werd een beroep uitgebracht
op ds. J. Vroegindeweij te Gouswaard.
THOLEN
Woningbouw. Van de bouwstroom
312 ratiowoningen op het eiland Tho-
ten werden er woensdag j.l. door aanm.
oedrijf Gebr. van den Bergh uit Ber-
ien op Zoom te Tholen 10 woningen
opgeleverd.
Biddag. De jaarlijkse biddag wordt
aitraaal op het eiland Tholen gehouden
ep woensdag 22 februari a.s.
Van zaterdag 18 februari v.m. 12 uur
t.m. maandag 20 februari v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter Dogterom, telef.
2121, Sommelsdijk.
Dirksland-Herifcingen-Melissant:
Dienst heeft dokter Boot, tel. 01877-
227, Dirksland.
Oost/lakicee:
Dienst heeft dokter Bouman, telef.
01871-269, Stad aan 't Haringvliet en
dokter Kramers, tel. 01873-201, Oolt
gensplaat.
DIENST WIJKVERPLEEGSTER
Melissant-Dirksland-Herkingen:
Van vrijdagavond 6 uur tot maandag
ochtend 8 uur Zr. Koppejan, tel. 01877-
234, Melissant.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft dierenarts Levy, Lijster-
besweg 65 te Middelhamis, tel. 01870-
2897.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 19
febr. hebben voor de gemeenten Poort-
vliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, St.
Philipsland en Oud Vossemeer dienst
dokter Looijsen, tel. 01660-542, Tholen
en dokter de Looze, tel. 01667-400, Oud
Vossemeer.
UITVOER VAN LAND- EN
TUINBOUWPRODUCTEN 1966
Volgens mededeling van het Centraal
Bureau voor de Statistiek bedraagt de
waarde van de uitvoer van land- en
tuinbouwfprodukten in het 4e kwartaal
van 1966 1.848 min. Dit betekent een
stijging t.o.v. het overeenkomstige
kwartaal in 1965 met 20-mnl. of l»/o.
De uitvoer van land- en tuinbouw-
produkten over het jaar 1966 bedraagt
6.616 mnl. Ten opzichte van het jaar
1965 is dit een stijging van 44 mnl.
De uitvoer van produkten van Neder
landse herkomst gaf een daling te zien
van 100 mnl, de produkten van niet-
Nederlandse herkomst een stijging van
144 mnl.
Het aandeel van de land- en tuin-
bouwprodukten in de totale Nederland
se uitvoer over het jaar 1966 bedraagt
27''/o, in 1965 bedroeg dit percentage 28.
De roman
van
Koeweit
Het is fascinerend om Koeweit ge- j
zien te hebben. Een stad-staat die voor
40 jaren en daaromtrent nog een ver
geten handelsplaatsje was, waar men
de parels op ging kopen, die de parel
duikers uit de oesters hadden gehaald,
waar eens de Oost-Indische Compagnie
nog een handelspost heeft gehad, en dat
uit die armoede een grote, zeer wel
varende stad werd... dank zij de vondst
van olie in de bodem.
Als symbool van die oude tijd staat
bij de jachtclub aan zee op de wal een
oude down, een zeilschip, van het bijna
onvergankelijke teak-hout gemaakt.
Dat was de broodwinning voor 200 ja
ren in deze woestijnplaats geweest, er
waren toen 10.000 mensen en 200 van
deze schepen. Om die bedrijvigheid en
die handel leefden de mensen, zoals
Allah dat gewild had, zoals Allah het
blijkbaar vwlde, dat men de olie zou
ontdekken, die diep in de grond zit...
hoe diep vertelt men de vreemdeling
niet. Het verhaal, dat men zo doet over
Koeweit, je steekt er maar een gasbuis
in de grond, en de olie komt naar bo
ven is scherts, olie wordt bijna overal
diep in de bodem gevonden, die olie
heeft zich verzameld in een bekken
tussen rotsen in. Met moderne instru
menten kan m.en die verzamelbekkens
opsporen en dan begint het voorzichtige
werk, de gevonden bron aan te boren.
Deze ruwe olie staat in dat ondergrond
se bekken onder een geweldige druk,
vaak meer dan 100 atmosfeer.
Herhaaldelijk gebeurt het, dat bij
aanboring de boorploeg verrast wordt
door de hoge druk. Dan spuit de ruwe
olie tientallen meters omhoog en wat
het ergste is, door de wrijving ontstaat
warmte, vliegt het vrijkomende gas in
brand en moeten deskundigen komen
om deze brand te blussen. Er zijn heden
ten dage nog bronnen, die al jaren
branden, die men niet onder controle
heeft kunnen krijgen.
Als vreemdeling kom je begrijpelij
kerwijs niet bij de oliebronnen.
Elke mogelijkheid van brand door on
voorzichtigheid moet afgewend worden.
Als je op de oliekade komt en wij
mochten er rondwandelen, moeten alle
lucifers en sigaretten en alles wat
brand zou kunnen opleveren, sigaret-
tenaanstekers enz. afgegeven worden
bij de portier. Men krijgt ze later netjes
terug. Doch ben je op de kade geweest
dan begin je iets van dat nieuwe Koe
weit te begrijpen. Voor de wal lag een
nieuwe tanker, zo uit Japan binnen ge
komen, met Japanse bemanning en Ja
panse gezagvoerder, varend onder
Noorse vlag. Het schip lag nog heel
hoog op het water, het kwam 75.000 ton
ruwe olie halen.
Wij, mensen van het westen, willen
graag concrete cijfers. In 1964 kwamen
in Koeweit 2825 tankers de baai bin
nen. Dat zijn er dus 8 per dag, en de
gemiddelde tonnage was 37.000 ton. Er
werd dus per dag geëxporteerd niet
minder dan gemiddeld 296.000 ton olie.
Dat is nu natuurlijk weer meer gewor
den, want de schepen werden" na 1964
groter van inhoud. Lazen we niet in de
krant, dat het vervoer van olie per
reuze-tankers van 200.000 ton bedui
dend goedkoper was dan met tankers
van 37.000 ton?
Het is voordeliger per reuze-tanker
van Koeweit om Kaap de Goede Hoop
te varen (omdat deze schepen niet door
het Suez-kanaal kunnen) dan met
kleinere tankers, door dat Egyptische
kanaal naar Nederland.
Zo terzijde dat probleem van die
reuze-tankers zit onze goede stad Rot
terdam en ons land wel heel dwars. De
oliemaatschappijen betalen, om de
Maas binnen te vallen, een behoorlijk
bedrag. Doch zij zeggen, als je ons als
klant wilt behouden, zorg dan, dat we
nu ook binnen kunnen blijven komen.
Als die tankers niet binnen kunnen
varen, gaan we naar Ierland toe. Dat
betekent voor de stad Rotterdam, dat
de olie-raffinaderijen en wat er alle
maal bij hoort een geweldige bedrei
ging. Daarom vraagt Rotterdam en
helemaal niet ten onrechte aan de
regering: Help ons deze vaargeul te la
ten maken met een slordige 40 of 50
millioen, dan kunnen wij vele mensen
werk en welvaart blijven geven
Inmiddels is bekend dat de geul zal
worden gegraven.
Terug naar Koeweit. De moderne za
kenwereld wil graag weten wat iets
kost.
Zo ook: Wat kost de olie, die uit de
grond opgepompt wordt. Het wordt be
rekend per barrel, dat is 160 liter, en in
Koeweit zegt men ons: Hier kost een
barrel oUe ongeveer een kwartje, in
Perzië en Irak 2 kwartjes, in Venezuela
2 gulden, In Rusland ook 2 gulden
(hadden U en ik nooit gedacht!) in de
Verenigde Staten 5,20.
Deze olie gaat van Koeweit naar
Pernis of waar ter wereld raffinaderij
en zijn, dan van die raffinaderijen naar
de benzinepompen. U betaalt dan ruim
50 cent voor uw litertje benzine voor
uw auto. Dan te bedenken, dat in Koe
weit, waar de bronnen zo dicht bij zijn
men voor diezelfde benzine betaald 6
cent per é'h liter.
Laten we voor het gemak zeggen, die
49 cent verschil tussen de Koeweitse
prijs en uw prijs zit in het vervoer
per tanker, de kosten vervoer in het
westen, in de accijns die er op gelegd
zijn (een liter benzine kostte in 1936
ongeveer 8 cent) de raffirage, dan de
winst voor de maatschappij... en... de
uitkering, die de oliemaatschappijen
moeten doen aan de staat Koeweit, om
de olie te mogen putten.
Olie is de enige rijkdom van het
oosten. Het westen heeft de olie hard
nodig. De regeringen van Koeweit, Irak
Iran (Perzië) Syrië, Libanon weten hun
positie en stellen zeer hoge finantiële
eisen aan de oliemaatschappijen. Een
belangrijk gedeelte van die vijftig cent
die U voor uw benzine betaalt, gaat
naar die arme streken toe. Als U nu
maar voldoende auto rijdt, kunnen daar
de mensen mettertijd een dragelijk be
staan verkrijgen.
Zo wordt het besteed.
Laten we nu eens kijken, wat doet
Koeweit met al dat geld uit die olie.
Van juni 1946 tot juni 1964 werd door
de stad Koeweit 4,7 billioen dollars ont
vangen. Dat is een onmetelijk groot be
drag. Er waren natuurlijk verplichtin
gen, als je zulk een bedrag ontvangt.
Je moet dat nu niet, als eens de koning
van Saoudië Arabië, gebruiken voor de
vrouwen in je harem en de vele kinde
ren, die je als vorst bij hen verwekt.
Je moet dit ook niet gebruiken voor
auto's met gouden deurknoppen, als je
buurman in Saoudië Arabië deed, maar
die harde dollars beleggen in havens en
aanlegsteigers. Die zijn er nu in Koe
weit en misschien komen er nog meer.
De zee voor Koeweit biedt een rustige
plaats voor de schepen om er te wach
ten op hun beurt om te laden, doch ik
kan me voorstellen, dat de oliemaat
schappijen zullen zeggen: Acht schepen
per dag is te weinig, het moeten er 12
worden. Zorgen jullie nu maar voor
kade-ruimte
De vorst van Koeweit heeft het geld
gebruikt om dat woestijnstadje om te
laten bouwen tot een zeer moderne stad
die weliswaar nog lang niet klaar is,
maar dat toch onze bewondering heeft.
Men heeft de beste planologen en
stadsarchitecten aangetrokken om een
plan te maken voor de opbouw. Zo is
er een stadsplan met brede straten.
Straten, die met asphalt bekleed zijn.
Doch de trottoirs zijn nog niet af
misschien niet voldoende mensen om
dat te kunnen doen.
De zorg van die staat gaat vooral
naar de gezondheid van al die mensen.
Toen wij er in oktober j.l. waren was
het overdag nog 42 graden in de scha
duw. In de zomer loopt dit op tot 60
graden, en dan is het er nog vochtig
ook. De huizen zijn evenals de kan
toorgebouwen, van binnen met koel
installaties uitgerust, anders zijn de
huizen door de warmte niet te bewonen
en in de kantoren zou men er niet
kunnen werken. Doch het gevolg is, dat
er veel longontsteking door kou vatten
voorkomt. Dan door de hitte gauw in
fectieziekten.
Daarom heeft de staat voor de half
millioen inwoners niet minder dan 15
uiterst moderne ziekenhuizen. Wij be
zochten een ziekenhuis-complex zo
ter grootte van het Dijkzigt-ziekenhuis
in Rotterdam was alleen al dit zieken
huis. Vanuit de vijfde verdieping nam
ik foto nr. 2. Het is het bijbehorende
flatgebouw waarin dokters, chirurgen
en ziekenzusters wonen. Hier werken
naast artsen uit Koeweit zelve, ook
Duitse medici en zusters.
Naast die 15 ziekenhuizen met hun
medische stafs zijn er nog 83 klinieken
500 huisartsen. De opgave klopt niet
heel erg, want men geeft op, per 700
inwoners is er één arts; 500 artsen, dat
is dus 350.000 inwoners en per 111 in
woners een ziekenhuisbed.
Maar er zullen wel een groep mensen
zijn, die onder een olie-regeling onder
gebracht zijn. 40 Tandartsen verzorgen
de gebitten. Dan vindt men nog klinie
ken speciaal voor kinderen. Alles is
geheel gratis, ziekenhuis-verpleging,
chirurgische hulp, apotheker, enz. enz.
Geheel gratis is het onderwijs. De
leerlingen krijgen schoolkleding en om
het schoolgaan te bevorderen krijgen
de ouders premie, als ze de kinderen
naar school sturen. De opgave uit Koe
weit! Wij betalen per leerling gemid
deld per jaar 500,Rusland 400,—
en Amerika 280,Wie intellect heeft
om te kunnen studeren, mag naar Ame
rika toe, zij zullen voor rekening van
de staat studeren.
Het is allemaal als een sprookje, gro
te dure huizen, grote salarissen. Geen
kamelen op straat, dat is ouderwets,
het symbool van armoede. Kamelen en
ezeldrijvers moesten hun dieren inleve
ren en kregen in ruil hiervoor een taxi,
om hun brood te kunnen verdienen en
bovendien een goed huis om in te wo
nen.
Wie de sjouwerlieden zijn? De gast
arbeiders uit Perzië, die hier een goed
belegde boterham komen verdienen.
Allemaal als een sprookje... Er is
maar een maar... de hitte, die 60 gra
den in de zomer bedraagt, nog 20 gra
den warmer dan Batavia en Semarang
in ons oude Indië...
Koeweit geeft een voorbeeld, dat
olie-goud een zegen kan zijn, een weg
wijzer naar ©en betere oosterse maat
schappij, naar meer welvaart, meer
leefbaarheid.... Ik ben blij, dat ik dat
heb mogen zien, en zo even, er glo
baal iets van te kunnen vertellen.
De z.g. schrikdraad is een ook in
Nederland door veehouders veel ge
bruikte vorm van weide afrastering.
De daarvoor, benodigde zwakstroom
wordt in de meeste gevallen uit veilig
heidsoverwegingen geleverd door spe
ciale schrikdraadbatterijen.
Teneinde een heel seizoen stroom te
kunnen leveren, worden deze batterijen
samengesteld uit forse lucht-zuurstof-
elementen van IV2 Volt elk, die stuk
voor stuk in een papieren huls zijn ge
wikkeld. Waar de meeste scrikdraad-
apparaten een spanning van 7V2 Volt
behoeven, worden daarvoor 5 van deze
elementen doorgekoppeld en in een
blikken bus tot één batterij samenge
voegd.
Tot nu toe bleek het onmogelijk te
gen een redelijke prijs een batterij te
brengen, welke bestand was tegen
doorvreten en naar buiten treden van
de z.g. „electrolyte" met alle nadelen
daarvan, ook voor de kostbare schrik-
draadapparatuur. Gebruiksomstandig-
heden, onder in ons klimaat ongunstige
condities deed vaak aan de blikken
bus roestvorming ontstaan met als ge
volg vervuiling van batterij en appa
raat.
De batterij enfabriek Herberhold, fa
brikant van de bekende „Witte Kat"
batterijen, te Utrecht is er thans in ge
slaagd een batterij voor schrikdraad
apparaten te produceren, welke aan de
ze euvelen tegemoet komt.
Langdurige verkenning van de ont
wikkelingen op het terrein van de
kunststof-fabricage, en in eigen labora
toria testen van een veelheid van deze
materialen, hebben tot een geheel nieu
we bescherming van element en batte
rij geleid. De elementen van de door de
fabriek vervaardigde VVa Volts schrik
draadbatterijen worden thans geheel
afgedekt door een speciale kunststof,
waardoor doorvreten van de sterke
chemische inhoud totaal onmogelijk is
geworden. Het samenstellen van de
batterij geschiedt thans door de vijf
doorverbonden elementen in een door
zichtige dichte plastic krimpfolie bij
een te persen. De nieuwe „Witte Kat"
schrikdraadbatterij heeft hierdoor een
van de gangbare typen geheel afwij
kend, modern uiterlijk verkregen en is,
wat nog belangrijker is, nu bestand te
gen de meest ongunstige gebruiksom-
standigheden.
De onderneming heeft de fabricage
voor een groot deel kunnen automati
seren, waardoor het haar mogelijk
wordt deze moderne batterij zonder
prijsverhoging t.o.v. het oude type te
leveren.
J. Boomsma.
-O-
ST. ANNALAND
Sporthal. Het gemeentebestuur heeft
het voornemen een sporthal te laten
bouwen. Architect J. D. Dorsman van
St. Annaland zal hiervoor een plan
maken.
Uienveiling van dinsdag 14 febr. '67.
Uien middel, eerste soort f 42,20, uien
middel, tweede soort f 39,68—f 40.20,
uien bonken, tweede soort f 42,85, uien
drielingen f 41,31, uien picklers f 29,59.
Uienprijs per honderd kilogram. Aan
voer: 72 V2 ton.
Aardappelveiling van dinsdag 14
febr. 1967. Bintjes gewone f 13,50
f 14,10, Bintjes bonken f 16,60—f 16,70,
Bintjes drielingen f 9,90—f 9,20. Furo
re gewone f 18,10, Furore voer f 5,51.
Aardappelprijs per honderd kilogram.
Aanvoer 123 ton.
SCHERPENISSE
Gunning straatwerk en riolering.
Het aanleggen van riolering en be
stratingen in plan West werd door de
Centrale Dienst Noord Zeeland gegund
aan fa. W. v. Vossen te St. Annaland.
De raming was f 186.610,
Burg. Stand over de maand jan. '67.
Geboren: Cornelis Eliza, zoon van
Corn, van der Werf en E. J. de Graaf.
Ingekomen: L. I. van Bezooijen van
Vreeswijk.
Vertrofcïoen: H. H. Jopse naar Rot
terdam. M. D. Anemaet en echtgen.
naar Vlissingen.
KORTGENE
Aanleg riolering. Door de dienst ge
meentewerken werd aanbesteed het
aanleggen van riolering en bestratin
gen in bestemmingsplan Colijnsplaat.
De inschrijvingen waren: fa. Re-
meeuws, Kats f 54.100,fa. A. den
Boergraaf, Wilhelminadorp f 53.900,
,fa. A. V. Hee, Kamperland f 52.500.—.
fa. J. Jongepier, Serooskerke f 51.000,
De raming was f 58.235,
RILLAND
Uitbreiding Verpleeghuis. Arch. ir.
Kramers en J. van Niekerk te Rosma
len zullen namens het bestuur van de
St. Josefstichting te 's Hertogenbosch
binnenkort aanbesteden de uitbreiding
van „De Ark" van Huizen „De Werf-
kampen" te Rilland. De raming is
f 52.665,—.