Het Liberalisme Gerestaureerde Ned. Hervormde kerk te Oude Tonge overgedragen I Meditatie I F! C. KORTEHEG a ZOON gezellig KRUIDER's .jaargang Vrijdag 16 december 1966 No. 3545 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLAJSDSB EN ZEEUWSE EILANDEN Voor BabyUi:]U^ ADVENT. \aaf vakmensen luowing s+offei^eM dan is 't af Zij hielpen toen Wij iielpen nu Fraitmanden en Frultbakjes «De Fruitcentrale" Brtllant' van Andd Kamerlid P. Voogd trad uit Boerenpartij Fietsen op tanker PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 25 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 2,78 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. BH contract speciaal tarlet 9. peze politielce stroming is een ex- jnent van het humanisme. Haar naam [liber vrij) drukt een specifiek hu- jianistische grondgedachte uit, die be- Ijist op de autonomie van de mens iv.z. zijn onafhankelijlcheid van geest. Ijaarom kan liberalisme vertaald wor door „vrijzinnigheid". De eigen- jiap van individualisme is er dus onlosmakelijk aan verbonden. Aanvan- iiyk was het liberalisme ook revo- iitionair. Het is n.l. afkomstig van de [jeologieën van Voltaire, Rousseau e.a., geleid hebben tot de Franse revo lutie van 1789. Dit was niet de revo- van het proletariaat, maar van de )urgeoisie, de gezeten burgerij, tegen absolute koningschap en de heer- ppij van adel en geestelijkheid, ;ciaal in r.k. landen. In Nederland is G. K. van Hogendorp eigenlijk de liberaal. Hij pleitte voor recht- [ireekse verkiezingen en ministeriële jantwoordelijkheid. Thorbecke werd politieke leider van het liberalis- I, maar hij was niet voor een letter- jke souvereiniteit van het volk, dus POEDER -CREME-OLIE-ZEEP iet revolutionair in de praktijk. Van eide had hij een afkeer. Hij was wel u kiesrechtuitbreiding, maar beperkt it de gegoede burgerij en de intellec ten, het z.g. „denkend deel der na- i" De staat moest zich absoluut ont- luden van ingrijpen in het economi- Jie en sociale leven. De godsdienst schouwde hij als een private aange- ijenheid, totaal los van de staatkun- e, Het liberalisme was en is ook ra- onalistisch d.w.z. het kent aan de (ratio) het primaat toe. Het over- iiatte deze in hoge mate; men den aan de uitspraak van prof. Opzoo- ;er: bouw maar scholen, dan kunt de gevangenissen sluiten! Daarom lerd de openbare „neutrale" school het letelkind der liberalen. Hun individualisme werd en is nog ds oorzaak van hun zwakke po- organisatie; ze waren steeds ho- loos verdeeld. De bindmiddelen, die waren, moeten negatief worden ge- md: tegen het bijzondere onderwijs, igen verzwakking van de positie der lurgeoisie en tegen de clericalen (ker- ilijken). Pasi in 1885 ontstond de Li- lale Unie. Een deel ervan ging wel leer oog krijgen voor de sociale kwes- en de noodzaak van verdere kies- htuitbreiding, maar er kwamen leuringen. Tot eer van Cort van der iden en zijn liberale kabinet (1913 1918) moet echter gezegd worden, hij in 1917 een grondwetsherzie- ig tot stand bracht met algemeen srecht en gelijkstelling bij het on- ijs. In het begin van de 20e eeuw was it liberalisme in drie groepen ver- Id: de Vrij- of Oud-liberalen, die conservatieve vleugel vormden, de igressieve Vrijzinnig-Democratische md en daartussenin de Liberale tiie. Toen in 1918 het algemeen kies- :ht was ingevoerd, bleek dat de li- :alen onder het oude kiesstelsel met il districten steeds ver boven hun ld hadden geleefd, want de Unie- leralen zakten van 22 op 6 en de |i|-liberalen van 10 op 4! In 1921 lenigden beide groepen zich tot de Mjheidsbond", die in 1922 in totaal zetels behaalde. In de crisis van de iger jaren verloor deze veel stem- a aan Colijn en ook wel aan de SB., zodat ze in 1937 op 4 zetels te! Dit was haar dieptepunt. In 15 werd ze voortgezet in de „Partij de Vrijheid", waarvan mr. Stik- voorzitter werd. Mr. Oud en een tal anderen waren nog enige tijd van de F.v.üJi., maar daar ze geen te socialisten waren, voelden ze er 1 niet thuis en gingen ze over naar P. v. d. Vrijheid (1947). Deze werd 1948 omgedoopt tot de „Partij voor ijheid en Democratie" (de V.V.D.) [lil, die daarvan de leider werd, stel de tegenstelling tussen liberalisme socialisme zeer scherp. Deze partij, gezien kan worden als de voortzet- S van het liberalisme uit de vorige f, bezet tegenwoordig 10 "/o van zetels in de Tweede Kamer. it de V.V.D. een typisch vrijzin- partij is, blijkt uit haar houding [•V. kwesties als het onderwijs (vóór (Openbare school), zondagsrust, lijk- fbranding, processievrijheid, huma- pische geestelijke verzorging in on- htrijdmacht etc. In de sociale strijd pt het liberalisme uiteraard vanwe- haar individualistische ideologie Pfecht tegenover het collectivistisch l'alisme en dit is ook merkbaar op I' terrein van de economie. Het is l'nwel niet zo, dat het huidige libe- T^me nog identiek is met het 19e pse, dat in zijn eerste periode pts oog had voor een overheid, die iiwel alleen de orde en de rust hand- ffti dus zonder inmenging in ge- Potelijke, financiële, sociale, econo- rhe e.a. aangelegenheden. Op dit i*' zijn de liberalen met de tijd mee 'ften gaan. Zij accepteren nu de paak van een positieve overheids- 'loeiing met het economisch leven Sen actieve sociale politiek. Men ^Jïurmen zeggen, dat het liberalisme nu zich meer verzet tegen ex- fte standpunten: enerzijds het „lais- JOHANNES II. Om de heerlijkheid van de Zoon Gods te kunnen prediken moet Johan nes alle gerechtigheid van de mens wegnemen; moet hij de weg der ont koming, die de Farizeeër zich inge beeld had voorstellen als een weg, die voerde naar het verderf; moet hij het ongenoegzame van een uiterlijke be trekking tot Jezus verkondigen en daarom het beroep dat men doet op het feit, dat men Abrahams zaad is, afwijzen want dat zal toch zeker tekort schieten; daarom veroordeeld hij ook alle wettische ijveringen, waardoor men zich inbeeldt Gode behaaglijk te zijn en betuigt hij zonder meer, dat men niet anders is dan adderenge- broedsel. Ja gewis, in dit opzicht is het werk van Johannis schijnbaar niet in over eenstemming met zijn naam. Maar dat is dan ook maar schijnbaar. V/ant hoe zou de naam van Johannes ooit tot zijn recht kunnen komen, indien hij niet de mens in zijn ware bestaan voor God had blootgelegd? Hoe zou ooit genade tot zijn recht kunnen komen, indien er geen schuld was? Hoe zou ooit Jezus beminnelijk worden, waar men niet van Adam gehoord heeft? Neen, de prediking van genade is niet hetzelfde als pleisteren met loze kalk, niet het zelfde als de indruk wekken, dat wij allemaal zo zachtjes aan de hemel zul len binnenkomen; niet de voorstelling wekken, dat wij allen als kinderen van Abraham delen in de zegeningen van de gezegende Abraham. Maar de be tekenis van Johannes' naam is: Je hovah geeft genade. Dat wil zeggen: In het midden van een wereld, die in het boze ligt en waarop het ganse mensdomi de vloek Gods onderworpen is, komt Jehovah, de God van het ver bond genade openbaren. Die genade is Johannes niet, maar in Hem is die genade naar Wie Johannes mag heen- wijzen. Christus is genade. In Hem wordt de genade Gods geopenbaard. Zonder Hem kan er van genade geen sprake meer zijn, want buiten hem is alles zonder Gods toom en terecht moet dan ook Johannes zeggen, dat de bijl reeds ligt aan de wortel van de bo men. Geheel de prediking moet staan in het teken van die naam: Johannes. Het gaat er de vriend van de Bruide gom om om zielen voor Christus te gewinnen en zo de heerlijkheid van deze hemelse Bruidegom te vermelden. In zekere zin moet elke prediker van het woord Gods de naam van Johan nes dragen en zal ook elke prediking dezelfde prediking van Johannes moe ten zijn. Neen, dan gaat het er niet om de mens in zijn eigen ondervindingen op te bouwen, maar om mede door de bediening van het Woord de ziel voor Christus te gewinnen. En nu zal alleen maar een schuldige en verloren zon daar in de Zoon Gods waarde vinden en in Hem die gloed van de liefde Gods aanschouwen, die in Hem tot openbaring gebracht is. Wanneer wij in deze Adventstijd weer in de prediking worden voorbe reid op het feest van de gedachtenis van de geboorte van Jezus Christus, dat wij dan door Gods genade daarin een Johannes zouden mogen ontmoe ten, die aan ons de oorzaken aanwijst, waarom dat Gods Zoon in de diepe vernedering indalen moest en hoe nu daarin aan de zondaar genade gepre dikt wordt. Wanneer daartoe de pre diking van het Woord des levens dienst baar gemaakt wordt in ons hart, dan zullen wij ons ook met de velen, die zich over de geboorte van Johannes verblijd hebben, mogen verblijden. Dan worden wij blij met het instru ment, dat door Gods genade ons aan onszelf ontdekte en zo ons tot „een toegerust volk" maakte om Jezus te ontmoeten. Want dan pas kan het waarlijk Kerstfeest voor ons worden. Nooit is het Kerstfeest geworden dan daar waar wij de beestenstal van eigen bestaan hebben leren kennen; dan daar waar de verlorenheid van de gans ellendige en van alle heil en hulp ontbloote zondaar voor de dag kwam, want alleen daar is plaats voor Jezus. Daar is geen plaats voor een ledig feestrumoer, waarmee de wereld zich bezighoudt. Maar daar waar Gods eigen Zoon komt, daar leert men het verstaan, wat Johannes' naam ons predikte: Jehovah geeft genade. Rotterdam (C.) Ds. A. Vergunst. sez-f aire-principe" (onthouding der overheid) anderzijds het collectivisme (alles aan en door de gemeenschap). Destijds was het liberalisme de eman cipatiebeweging van de bourgeoise en later het socialisme die van de arbei dersklasse. Dit is thans zeer sterk veranderd. Beide zijn nu veel minder scherp sociaal begrensd: in de P.v.d.A. zitten al lang niet meer uitsluitend arbeiders; bankiers (Van Hall), grote boeren (Mansholt), professoren (Sam- kalden), hoge militairen (Wierda) etc. behoren er ook toe; en in de V.V.D. komen steeds meer niet-kapitalisten zoals ambtenaren, middenstanders, on derwijsmensen, terwijl het ook zelfs al binnendringt in arbeiderskringen. Het socialisme verburgerlijkt, terwijl het liberalisme zijn eenzijdig kapitalistisch karakter langzaam verliest. Ze bewegen zich beide meer in de richting van een volkspartij. Daardoor is het socialisme conservatiever en het liberalisme pro gressiever geworden dan ze aanvanke lijk waren. Zo worstelden beide zich als moderne stromingen los uit de greep van hun 19e eeuwse verleden. Dit verhindert echter niet, dat er nog altijd een sterk accentverschil tussen beide groeperingen bestaat. Prof. Oud ziet zelfs zeer beslist een scherpe te genstelling tussen socialisme en libe ralisme. Bij het grootste deel van de liberalen is nog altijd een sterke aversie tegen de nog immer toenemende over heidsbemoeiingen. Alleen de „Jonge liberalen" willen geen antithese con strueren met het socialisme. Volgens de socioloog prof. P. J. Bouman is de ze tegenstelling even onwezenlijk als die tussen progressieven en conserva tieven. Wij zijn het echter met deze zienswijze, zoals we later zullen be togen, helemaal niet eens. Er bestaat wel degelijk een principieel verschil tussen een politiek, die het accent legt op een zo gering mogelijk ingrijpen van de stadtsoverheid met name in so ciaal-economische aangelegenheden èn een politiek, die van de stelling uitgaat, dat de gemeenschapstaken en voorzie ningen niet of nagenoeg niet aan gren zen gebonden zijn. Daarom zien wij zeer beslist nog een principiële tegen stelling tussen de V.V.D. en de P.v. d.A. Die ziet de laatste partij trouwens ook, want ze wil met de liberalen niet in één kabinet samenwerken, omdat ze deze te conservatief vindt. Het grote verschil tussen de 19e eeuwse en de huidige liberalen ligt hierin, dat de laatsten de onmogelijk heid hebben ingezien van een staat, die zich praktisch alleen met de hand having van orde en rust bemoeit en verder alles aan de maatschappelijke krachten zelf overlaat. Dit systeem lag toen wel enigermate voor de hand, omdat de maatschappij in haar diverse faceten nog relatief ongecompliceerd was en men zich zulk een universele MIDDELHnRNIS-TEL:Z328 WONING-INRICHTING Oostdyk 53-61 - Sonunelsdyk staatsbemoeiing als we nu hebben, heel eenvoudig niet kon voorstellen, maar anderzijds heeft het veel ellende geto lereerd. Zonder een zekere ordening vanwege de overheid gaat het in onze huidige maatschappijstructuur niet meer, noch economisch noch sociaal. Het huidige liberalisme houdt prak tisch een middenkoers, maar haar uit gangspunt ligt niet naar de coUectivis- tische, doch naar de andere kant. Doordat vooral na 1945 de landspoli- tiek zich steeds meer in coUectivistische richting ontwikkelde, mede gestimu leerd door de naoorlogse ontwrichte si tuatie èn door de invloed van de P.v. d.A. in de regering, ligt het voor de hand, dat de liberale strijd zich nu richt tegen de staatssocialistische poli tiek, die de opeenvolgende kabinetten in meerdere of mindere mate hebben gevoerd, met name ook het ultra-pro gressieve kabinet-Cals. In art. 4 van het beginselprogramma van de V.D.D. staat, dat een zo groot mogelijke geestelijke, staatkundige en maatschappelijke vrijheid voor allen moet worden gewaarborgd en dat de zelfstandige kracht in het volk moet worden bevorderd. En in art. 5 lezen we: „Op het terrein der stoffelijke wel vaart streeft de partij, met verwer ping zowel van de socialistische als van de individualistische economie, naar maatschappelijke verhoudingen, die so ciaal gerechtvaardigd en economisch verantwoord zijn. Zij verwerpt derhal ve de leer van het „laissez faire, laisser passez" (algehele onthouding), die een ieder de vrijheid wil laten naar eigen goedvinden te handelen. Een leer, die geen verantwoordelijkheid voor ande ren kent, is niet langer te aanvaar den. Even onaanvaardbaar is echter een maatschappij, waarin de Staat alle Gisteravond donderdag heeft de commissie van beheer der Ned. Herv. Kerk te Oude Tonge het gerestaureerde kerkgebouw aan de kerkeraad overge dragen. Aan de binnenzijde van dit blad treft u een kort verslag van deze over dracht en de dienst die werd geleid door ds. Jonkers. Zoals de foto's laten zien is het kerkgebouw weer in haar oude luister teruggebracht door het knappe en deskundige werk van de fa. Huurman te Delft, welke fa. thans nog bezig is aan de bouw van de historie- getrouwe torenspits. De bovenste foto is genomen vanuit het koor, recht voor ziet men het fraaie Frobenius orgel. Op de onderste foto is links nog een deel van het koor te zien. I De Lions-club uit de in 1953 door de ramp getroffen gebieden Schouwen- Duiveland en Goeree-Overflakkee heb ben een idee ontwikkeld om enigszins de dreigende en reeds actuele nood te lenigen van de bewoners van de door de waterramp getroffen streek rondom Florence in Italië waar grote gebieden onder water staan. Toen ons eiland in 1953 werd overspoeld verleende de In ternationale Lions-organisatie belangrij ke hulp zodat men nu zich de gelegen heid tot het verlenen van een weder dienst voordoet, daartoe gaarne bereid is. Genoemde Lions-clubs hebben daar toe de beschikking gekregen over enige Speciaal in het opmaken van B, V. d. VEEK Telefoon 2682 Westdijk 36 MIDDELHARNIS macht tot zich trekt en aan de indivi duele mens alle vrijheid ontneemt. De partij wenst daarom te streven naar het juiste midden, naar een evenwicht tussen maatschappelijke en individu ele factoren, omdat zij alleen daarin de mogelijkheid ziet voor de verwe zenlijking van een ware vrijheid." Met deze liberale positiebepaling zullen we rekening moeten houden bij het formuleren onzer conclusies over de reorganisatie van ons partijensys teem. typisch Italiaanse producten t.w. spag hetti, macaroni, chianti, Italiaanse land- wijn en bisschopswijn. De bedoeling is, deze producten voor de normale winkelprijs te verkopen, en wel in de vorm van een pakket, inhou dend: 2 liter bisschopswijn met bijbe horende ingrediënten een pak kant en klaar macaroni voor de prijs van 8,of een pakket, inhoudend: een 2 literfles chianti -I- een pak kant en klaar, spaghetti voor de prijs van 10,- De winst uit de verkoop komt geheel ten goede aan de door de ramp in Italië getroffenen. Het adres waar vóór 19 dec. bestel lingen kunnen worden opgegeven is, tel. (01870) 2136 of schriftelijk: Prins Hen drikstraat 2, Middelharnis t.n.v. de Li- onsclub Goeree-Overflakkee. De be stelde pakketten worden voor 25 dec. zonder verhoging van kosten thuisbe zorgd. De actie heeft de volle sympathie van o.m. burgemeester Hordijk van Middel harnis. De burgemeester herinnert aan de spontane acties die in 1953 in bin nen- en buitenland zijn ondernomen om ons rampgebied weer op de been te helpen, getuige de vele monumenten als kleuterscholen, wijkgebouwen en zelfs de kinderafdeling van het ziekenhuis te Dirksland. Nu is er gelegenheid begrip en dankbaarheid te tonen... Ook de dijkgraaf ir. Mijs ondersteunt de Lions-actie. Ir. Mijs wijst op de hulp die van overheidswege is geboden maar hij stelt daarbij dat, hoe nodig deze hulp ook is, een gebaar van de gewone mens wonderen kan doen. Wij gingen in 1953 het voorjaar tege moet, maar voor hen in Italië begint de winter, het wordt kerstmis. Aan de spontane oproep zal naar wij hopen door velen gevolg worden ge geven. Temeer daar wij aan den lijve ondervonden welke ellende een over stroming teweeg brengt. Warm aanbe volen! --------O—----- schitterend bezit voor altijd I Moogatraat 164-1S2 Beyarlandselaan 17t Rottardam Het Tweede - kamerlid, dhr. P. Voogd afkomstig van Ouddorp heeft door zijn bedanken als lid van de Boeren partij te kennen gegeven zich te dis tantieer en van de werkwijze van de Boerenleider Koekkoek en dhr. Harm- sen. Sinds dinsdag bezet hij als een eenmansfractie een andere plaats in de kamer; dhr. Voogd zal bij de ko mende verkiezingen niet uitkomen met een eigen partij, noch zal hij contact zoeken met de z.g. noodraad. Een van de bezwaren van dhr. Voogd is dat de Boerenpartij niet handelt volgens haar beginsel programme; dat de souverei niteit van God erkent. Als zijnde van positief christelijke beginselen voelde dhr. Voogd zich bij de Boerenpartij niet langer thuis. Ook tot de standaarduitrusting van de tanker Esso Den Haag behoren fiet sen die door de bemanning worden ge bruikt om zich vlot over de uitgestrek te dekken te kunnen verplaatsen. Fiet sen op de grote tankers beginnen te genwoordig reeds vrij algemeen te wor den.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1966 | | pagina 1