iPolitiek en economie Appèl op Christelijke Jeugd op Toogavond Herv. verenigingen Hervormings- biieenkomst Meditatie KRUIDER's Prachtige avond met woord, zang en muziek f!; C. KORTEHEG s ZOON b jaargang Vrijdag 4 november 1966 No. 3533 CHR. STREEKBLAD OP GEKEFORMEEaiDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN ._nC^~^% Het lied van Mozes en het Lam. i^ ik -k Bnllant' van Andel Fruitmanden en Fruitbakies »De Fruitcenfrale' De 5-jarige Middelbare Handels- avondschool te Middelharnis PBINS HSNDBIKSTaAAT U - POSTBOX 8 - MII>D£LHABNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdjjk rel. (01870) 26 20, na 6 uur 's avonds TeL 20 2S ■-• Giro 167630 Ver$chynt tweemaai per week: dinsdag' en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS f 2,70 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm. Bfl contract speciaal tarief In dit artikel gaan we niet handelen |,ver de economische politiek d.i. het Iteleid, dat een regering voert of dient voeren op het gebied van de econo- ■ijje. Zou men een andere titel boven onderwerp willen zetten, dan zou- Ijen we, minder neutraal dan de bo- Ijenstaande, ook kunnen schrijven I verpolitiekte economie". I" De aanleiding tot het behandelen van Ijit onderwerp vonden we in de kabi- Inetscrisis. Het conflict tussen de Ka- Iinermeerderheid en de regering-Cals zich af op het terrein van de leconomie, speciaal op de zeer belang- Irijke sector daarvan: het financiële be id. Maar daarmee hangen allerlei eco- Inomische problemen samen, zoals de lloonkwestie, de inflatie, de werkgele- etc. Het debat in de Tweede [Kamer concentreerde zich dan ook op Ijit terrein en de motie-Schmelzer, wel- Iker aanneming met 75 tegen 62 stem- linen het kabinet deed vallen, richtte lach op de onvoldoende dekking der luifgaven voor 1967 en een voorkoming Ivan extra-uitgaven voor 1968. De politiek, met name de partijpoli- Itiek, heeft in deze crisis de hoofdrol I gespeeld en daarom willen we eens stil- I staan bij het betreurenswaardige ver- I schijnsel, dat permanent een juist eco- Inomisch beleid doorkruist en gefrus- Itreerd wordt door partijpolitieke over- I wegingen. De economische wetenschap heeft na I de oorlog een grote vlucht genomen en [hoewel zij niet in staat is alle proble- [men op dit gebied op te lossen en alle [ontsporing en te voorkomen, is zij wel [alzover gevorderd, dat een verstandige [regering met geëigende middelen veel [onheil kan voorkomen of verzachten. [llen moet over deze vorderingen be- I slist niet gering denken. De toepassing Ivan de resultaten der moderne econo- Ime zijn van ontzaglijk groot belang Ivoor ons volksleven en met name ook [voor de z.g. werkende stand. Van het I economisch beleid van een regering Itiangt zeer veel af: het kan tot wel- I vaart van het hele volk leiden, maar jook tot de chaos zoals in Indonesië, I wanneer machtswellustige volksmen- [ners en onbekwame regeringspersonen I de lakens uitdelen. Daarom mogen wij jiankbaar zijn, dat we in Nederland [[een corrupte regeringen hebben, maar [steeds een team van bekwame mannen, Jie hard werken aan de goede behan- I deling van 's lands zaken. Helaas valt 1 hierover in alle Westerse democratieën zware schaduw, doordat het toe- I passen van goede economisch-financiële I beginselen in het staatsbestuur door- I kruist wordt door de neiging van re- Igeerders en parlementariërs om in hun I beleid veel te veel rekening te houden [niet de wensen van hun kiezers. Men han tegenwerpen, dat dit een eis van I democratie is, maar dit geldt slechts tot op zekere hoogte. In de eerste plaats bestaat een volk uit groepen met aller- Jlei tegenstrijdige belangen, zodat de jstem des volks allesbehalve harmonisch j klinkt, maar bovendien weet dat volk [beus niet altijd wat het beste is voor zijn welvaart. Daarom dienen de rege- Iring èn de Kamerfracties van het be- [sinsel uit te gaan, dat niet de wensen eisen van bepaalde pressiegroepen, I onverschillig of dit nu b.v. werkgevers- I of werknemersorganisaties zijn, moeten j worden uitgevoerd, maar dat het alge- I meen landsbelang de doorslag moet ge- lyen. Met andere woorden: op het ge- van de economische, financiële en I sociale politiek moeten de algemeen er- I kende economische wetten de richting I aangeven. Ons stelsel van sociale wet en maatregelen moet daarop ge- |bouv?d zijn en ons financiële beleid b.v. I ta aanzien van de budgetpolitiek en tó inflatiegevaar daarop gebaseerd. Kt betekent, dat de politici niet moe- I jen meedoen aan welbewuste verkrach- van economische wetten terwille I wn kiezerswinst voor hun partij en zich wk niet moeten laten opjagen door 1 pressiegroepen. Wil men de welvaart I behouden en zo mogelijk verhogen, dan Imllen er bepaalde normen in acht ge somen moeten worden. We zouden er een hele serie kunnen opnoemen, maar |™t hopen we later nog wel eens te [Men, We volstaan thans met enkele voorbeelden: de rijksuitgaven mogen Met sneller stijgen dan het nationale inkomen; de begroting moet als regel I "Uitend zijn; de loonstijgingen mogen van de arbeidsproduktiviteit niet Wertreffen; de betalingsbalans dient een overschot te hebben van l»/o van "'t nationale inkomen enz. Wanneer er zuiver zakelijk en economisch verant woord wordt geregeerd, dan zal de wel- 'aart het best bevorderd worden. Maar Wanneer de rijksbegroting te hoog *<irdt opgeschroefd, de lonen ver bo- "^'i de produktiviteitsnorm worden I ^**oogd zoals nu al jarenlang gebeurt, overbesteding wordt geforceerd, door de betalingsbalans in het on- 'e geraakt enz., dan moet de zaak '"«t lopen. ,.^6 oorzaak van zulk een deraillement '8t in het niet te weerspreken feit, dat Wke politicus van welke richting ook Wezen een grotere of kleinere dema- ™S schuilt, welke term we in dit ver- *d dan niet bedoelen in haar meest TOstige betekenis van „volksmen- maar van iemand, die door aller- Schone beloften en voorspiegelingen, waarvan hijzelf weet dat ze in feite on- allseerbaar zijn dan alleen ten koste een economisch - financiële chaos, 1» van het kiezersvolk poogt te "'Onen. Niet alleen individuele politici. ..En zij zongen het gezang van Mo- zes de dienstknecht Gods en het gezang des Lams. (Openb. 15 3a) Het gezang van Mozes! Overwegend wordt aangenomen, dat hier sprake is van het lied, dat we vinden in Exodus 15 en dat gedicht is n.a.v. de wónder- volle doortocht door de Rode Zee. Be nauwd had het er voor gestaan. De vijand achter zich, de bergen rondom en het water voor zich. Toen had de Heere Zich een waarmaker van Zijn woord betoond. Heerlijk was Israels redding en schrikkelijk de straf voor Farao en zijn heir. Is het wonder dat er hier een Godverheerlijkend lied op klinkt? Toch zijn ze er nog niet, deze zangers aan de Rode Zee, want vóór hen ligt nog een lange en bange woes- tijnreis. Is dit niet een beeld van de strijdende kerk? Wat kan het bang wezen in het leven van Gods kind. Farao, de duivel, en zijn trawanten jaagt hen na, wan neer zij door Gods genade uit Egypte, het diensthuis der zonde zijn uitgeleid. Zwaar kunnen de verlokkingen ener zijds en de aanvechtingen anderzijds zijn. Rondom kunnen bergen van schuld het uitzicht belemmeren. Vóór hen, schijnbaar het einde, is de zee, die voor de reiziger zonder schip onherroepelijk de dood betekent. Kent ge iets van die benauwdheid des harten? Van die aan vechtingen Satans? Van dat aanklagen van onze zonde-schuld? Van die ge rechte straf Gods? Wat een wonder is het dan, als de Heere op de meest won derlijke wijze door .de zee des doods een pad des levens baant en wij droog- voets de overzijde mogen bereiken. Ja, zo wordt Heere Jezus telkens weer verklaard en toegepast als de Weg des levens, de enige weg des behouds. Als we ons op die weg weten zingt de kerk Ons zullen als op Mozes' beê wanneer ons pad loopt door de zee, Geen golven overstromen. -A- iV Van deze dingen spreekt het lied van Mozes, de dienstknecht Gods. Dat is voor de zangers aan de glazen zee, het lied der herinnering aan de leidingen Gods in hun leven hier op aarde, uit de tijd, dat zij strijdende zangers aan de Rode Zee waren. Die Rode Zee sprak van wondere redding en barmhartigheid. Maar óók van vreselijke verderving en heilige toorn. Daarachter lag nog een woestijn- reis vol zonde en murmurering. Er moest nog veel leed gelden worden en veel gebed gebeden en veel strijd gestreden, zou het eenmaal volle vrede zijn. Die volle vrede smaakt de trium- ferende kerk. als de zangers aan de glazen zee. De glazen zee in rimpelloze onein digheid, is het beeld van de eeuwige volkomenheid, van de gestilde toorn des Heeren in het offer van Golgotha's kruis. En het lied dat daar gezongen wordt, wordt genoemd: Het gezang van Mozes, de dienstknecht Gods en het ge zang des Lams! Dat laatste is eigenlijk de centrale gedachte. Zoals reeds op aarde, als het goed is in de prediking 'in de gesprekken, in de liederen Chris tus centraal moet gesteld worden als de volkomen Zaligmaker vóór-, maar ook in de zondaar, die door de Vader tot Hem getrokken is, zo zal het daar boven in volkomenheid zijn: God alles en in allen. Het gezang des Lams. Van het Lam dat hen kocht met Zijn dierbaar bloed, uit alle geslachten, tongen, talen en natiën. Van het Lam, dat hen door Zijn Geest trok uit het diensthuis der zonde en leidde door de woestijn des levens. Dat voor hen betaalde met die onwaardeer bare prijs. Dat de deur was, waardoor ze mochten binnentreden. Dat de waar heid was, die hen wijs maakte tot za ligheid. Dat het leven was waardoor ze verlost werden van de drievoudige dood. Dat de weg was waardoor ze droogvoets konden gaan door de zee van de verbolgenheid des Heeren. Hoewel naar alle waarschijnlijkheid hier niet bedoeld, heeft Mozes nóg een lied gedicht; èe vindt dat in Deut. 32. Vlak voor zijn sterven zingt hij van Jacob, die het snoer zijner erve is, juicht hij hoe de Heere Zijn volk vond in een woeste en huilende wildernis. Hoe Hij ze opwekte als een arend z'n jongen, ze nam en ze droeg op Zijn vlerken. En ook in dit lied culmineert: „Hij is de Rotssteen, Wiens werk vol komen is." En even verder lezen we, dat Mozes stierf naar des Heeren mond. In de Joodse Talmud staat: „Aan des Heeren mond!" Ontroerende gedachte! Fluisterend het lied tot verheerlijking van 's Heeren Naam, blikkend vanaf Nebo's hoogte in het beloofde land, ver langend met de bruidskerk: Hij kusse mij, met de kussingen Zijn monds, wordt hij inderdaad door de Heere in slaap gekust. .,4 Moge zó ook onze uitgang zijn. Dan zal, als onze voet de stranden der eeuwigheid drukt, onze mond aanvan gen te zingen het lied van Mozes en het gezang des Lams, met het altijd te rugkerende refrein: „Gij o Lam Gods, hebt ons Gode gekocht met Uw bloed." Dirksland C. J. Kesting maar ook de partijen zelf maken zich hieraan schuldig in hun programs en propaganda en ze jagen elkaar boven dien ook nog op door hun concurrentie. Ze bieden tegen elkaar op in hun felle strijd om de kiezers en nemen het niet zo nauw met de politieke moraal. Het gevolg is, dat degenen, die dit hele spel doorzien, zich met afkeer van de poli tiek afwenden. Het is inderdaad bij ie dere verkiezing weer opnieuw een weerzinwekkend schouwspel. De dank baarste onderwerpen zijn natuurlijk die, welke betrekking hebben op de positie van de werknemers, want die vormen de grootste categorie van de kiezers en daarom wordt er met hen de meeste demagogie bedreven, die uiteraard me de wordt uitgelokt door de eisen van de vakbonden. Onze vroegere premier Dr. Drees, hoewel socialist, heeft dit ook aange voeld. In zijn laatste boek „De vor ming van het regeringsbeleid" geeft hij er een voorbeeld van. Iedereen, zo schrijft hij, is in beginsel voorstander van de z.g. anti-cyclische budgetpolitiek (in een welvaartsperiode reserves kwe ken om in een depressie de conjunctuur te kunnen stimuleren), maar iedereen verzet zich in de praktijk. Hij zal op dit punt de uitgavenpolitiek van het kabinet-Cals dus wel niet goedgekeurd hebben, want dit kabinet heeft in een tijd van hoogconjunctuur geen reser ves, maar grote tekorten gekweekt. Voorts wijst hij erop, dat de meeste fracties zich populair willen maken èn bij degenen, die lagere belastingen en uitgaven wiUen èn tegelijk bij allerlei groepen, die voor hun belangen om geld vragen. En prof. Wemelsfelder wijst er in zijn boek „Onaardige econo mie" op, dat ons parlement steeds pleit voor een stabiele munt, maar perma nent meewerkt aan de inflatie. Of deze waarschuwingen nu komen van een integer en verstandig socialist als Dr. Drees of van een hele serie economen van professie, het zal nimmer iets helpen. De politieke concurrentie bederft alles. Zij verhindert, dat de goede econo mische normen worden gehanteerd. En in de regering zijn het dikwijls de sterk overtrokken ambities van de mi nisters, die de geldsmijterij bevorderen. Cals wilde de reorganisatie van ons on derwijs op zijn naam hebben, maar hij heeft nimmer gesproken over de finan ciële consequenties van de Mammoet wet. Veldkamp wilde de geschiedenis ingaan als de grote sociale Sinterklaas, maar wilde niet zien, dat zijn hele sy steem topzwaar zou worden. En zo gaan we maar verder. Politieke winst en am bities zijn primair, terwijl gezonde eco nomische beginselen dit moesten zijn. Maar deze laatsten zullen beslist nimmer een kans krijgen. WONING-INRICHTING Oostdqk 53-61 - Sommelsdqk DIRKSLAND „Godü Woord houdt stand In eeuwigheid!" Maandagavond werd in het kerkge bouw der Geref. Gemeente te Dirks land een hervormingsbijeenkomst ge houden, waaraan de vijf in de gemeente werkzaam zijnde verenigingen hun me dewerking verleenden. Deze avond werd geopend door ds. P. Blok met het laten zingen van Ps. 111 3 het lezen van Ps. 111 en het voor gaan in gebed. Na een kort openings woord werd het woord gegeven aan Jan van Dijke van de K.V. „David en Jonathan" met zijn onderwerp getiteld: „Luthers jeugd". Vervolgens bracht Sjaan van Lenten van de M.V. „Tabi- tha" haar onderwerp „Luthers beke ring" ten gehore. De zangvereniging „Soli Deo Glora" 0.1.V. dhr. E. Kuyt, zong dan „Een vaste burcht", Ps. 68 2 en 10 en Ps. 93. „Luthers werk" was het onderwerp van de J.V. „De Zaaier", door Leen Blok, terwijl Mevr. N. Kardux-van Dongen van de Zendingskrans „Prisca" een gedicht las getiteld „Kerkhervor ming" door M. Nijsse, gevolgd door een schets over Maarten Luther. Na de tussenzang met kollekte verzorgde de K.V. het onderwerp „De Laatste dagen van Calvijn", door Jaap van Rossum. Uit het leven van Zwingli vertelde Stijn de Klerk van de M.V. Hierna was de beurt weer aan de Zangvereniging H.KH. 3ÏK.H. In het staatsblad van woensdag 2 nov. is een K.B. gepubliceerd, waarbij het wapen wordt vastgesteld van de man nelijke en vrouwelijke nakomelingen uit het huwelijk van H.K.H. Prinses Beatrix en Z.K.H. Prins Claus. Links het wapen voor de vrouwelijke afstammelingen; rechts het wapen voor de mannelijke afstammelingen. Ook de 15e Toogavond van de Ned. Herv. Verenigingen op ons eiland die j.l. woensdagavond in de Ned. Herv. Kerk te Middelharnis werd gehouden is volledig geslaagd; honderden bezoe kers hebben een rijke avond gehad. Medewerking werd verleend door ds. C. Vos te Gouda met het onderwerp „Een standvastige jeugd" en ds. T. in 't Veld met het onderwerp „Getuigende Jeugd". Beide inleidingen spraken de jeugd direct aan. Verder werkten mee organist Feike Asma, Kees Deenik en het koor Vox Jubilans te Waddinxveen. De avond werd geopend en besloten door de voorzitter, dhr. C. J. Kesting te Dirksland. Spr. hoopte dat het deze avond gebrachte woord en zang een hunkering zou hebben teweeg gebracht naar dat land waar eeuwig gesproken en gezongen wordt tot Gods eer. Een standvastige jeugd. Ds. C. Vos te Gouda die deze inlei ding verzorgde las het schriftgedeelte Genesis 39 7 t.m. 12, op welke ge schiedenis hij zijn betoog baseerde. Ds. Vos wees erop dat Jacob, liggend op zijn sterfbed Jozef een vruchtbare tak noemde, een vruchtbare tak of wijnstok aan een fontein, elk der tak ken loopt over de muur, de schutters hebben hem-wel bitterheid aangedaan en hebben hem beschoten en gehaat, maar zijn boog is in stijvigheid geble ven en de armen zijner handen zijn gesterkt geworden door de handen van de machtige Jacobs. „God heeft Jozef in het land der verdrukking vruchtbaar gemaakt; hij bloeit door zijn broers veracht boven allen uit. Toen hij door de Farao verhoogd was, was hij vruchtbaar voor zijn geslacht, dat door hem in de hon gersnood gevoed werd en zo was hij vruchtbaar voor Gods kerk van alle tij den, omdat uit het geslacht van Jacob de Christus geboren is. Jozef was ook zeer vruchtbaar in het geloof en de vreze Gods. Het ging met die bloei en vrucht baarheid van Jozef niet ven een leien dakje. De schutters die hem beschoten waren in de eerste plaats zijn eigen broers, die hem zo haatten dat ze hem wilden vermoorden en hem naar Egyp te als slaaf verkochten. Hij kwam bij Potifar; de Heere was met hem. „God ging met Jozef wel onder water maar liet hem niet verdrinken." aldus spr. Potifar schenkt in Jozef een onbe perkt vertrouwen en draagt hem de zorg over van al zijn bezit; Jozef ont vangt zo enige verzachting in zijn lot als druppels die God mengt in de lij densbeker die Hij de Zijnen geeft te driiïken, opdat ze niet zullen bezwijken. NAAR DE MIDDELHnRNIS-TEL:Z328 met Ps. 108 1 en 2, Ps. 121 1, 2 en 4 en Vaste Rots van mijn behoud. Thijs Wiegel van de J.V. behandelde het le ven van John Wiclef, terwijl Mevr. Bakker-Geluk van de Zendingskrans een onderwerp hield over „Bijbel en Zending". Deze bijeenkomst werd door ouderling van 't Geloof besloten met dankgebed, nadat vooraf nog was ge zongen Ps. 81 2, 6 en 7. De vereni gingen kunnen op een geslaagde avond terugzien. schitterend bezit voor altijd I Hoogatraat 164-1SZ Beyarlandaelaan 17t Rottardam Nu beschiet de duivel Jozef via de vrouw van Potifar. Jozef was een knappe jongen, en de vrouw van Poti far slaat het oog op hem en wil met hem gemeenschap hebben. Jozef kwam in een zware verzoeking, hij was toen aldus ds. Vos plm. 22 jaar oud. Velen zijn onder minder aandrang en onder geringere verlei ding bezweken, maar de Heere was met Jozef en hield Jozef Zijn Heilige Wet voor ogen. Jozef zegt: „Hoe zou ik een zo groot kwaad doen en zondigen tegen God?" Nog feller laait de hartstocht van de vrouw van Potifar op; zij spreekt Jo zef dag aan dag aan. Jozef zal zeker aan Zijn God om kracht gevraagd heb ben, om in deze verleiding staande te blijven. Eén keer de verzoeking weer staan is groot maar een dagelijks te rugkerende verzoeking weerstaan is groter. Op zekere dag als Jozef alleen in het huis is ziet de vrouw van Poti far haar kans schoon; ze valt op haar prooi aan en grijpt Jozef bij zijn kleed. Jozef laat zijn Ideed achter en vlucht naar buiten; zo blijft Jozef staande in de verzoeking. Hij staat onwrikbaar vast in de vreze Gods. Ds. Vos herinnerde hierbij aan het gezegde van Calvijn dat ons door de handelwijze van Jozef een heerlijk schouwspel van geloof en volharding wordt getoond. Jozef is hierin een lichtend voorbeeld voor oud en jong, een voorbeeld van standvastige jeugd. Hij heeft veel ver leiding moeten doorstaan maar uit zijn geschiedenis blijkt dat de vreze Gods zo machtig kan zijn in het leven van een jong mens. De Heere wil ook met jonge mensen van doen hebben; ook nu wil Hij Zich tot jonge mensen neerbuigen en hen nabij zijn in hun strijd en hun raad geven op hun vragen en Zijn heil doen zien. God zegt: „Die Mij vroeg zoeken zul len Mij vinden." God doet vanavond een appèl op jullie", zo richtte ds. Vos zich tot de jongeren; hoort Zijn roep: „Geef Mij uw hart." Jozef ziet de zonde als een groot kwaad tegen God en tegen zijn meester Potifar. „Hoe is dat bij ons gesteld?" stelde ds. Vos de vraag. In onze tijd worden Gods geboden aan de kant ge zet en weggedrukt. Er worden felle aanvallen gedaan op christelijke levensstijl en er wordt een nieuwe moraal gepredikt die als maat staf wil laten gelden de liefde tot de naaste, maar dan los van de liefde tot God en Zijn gebod. Vanuit de liefde tot de naaste zou daardoor zelfs huwe lijksontrouw in bepaalde omstandighe den geoorloofd zijn. Zonden worden goedgepraat. Denk eraan, zwart is zwart en blijft zwart en is nooit wit. Wat zonde was in de dagen van Jozef is vandaag nog zonde. Zonde is geen kleinigheid maar een misdaad tegen de hoge God en stelt ons onder Zijn oordeel. Hij zegt: „Vervloekt is een ieder die niet blijft in Mijn Wet." „De wereld van nu is vol van sexua- liteit en erotiek", aldus ds. Vos, waarbij hij wees op de vele advertenties, die met vrouwelijk schoon „aantrekkelijk" worden gemaakt. Het wordt naar voren geschoven als zou ons waarachtig geluk liggen in sexueel en erotisch genot, maar de za ligheid ligt in de omgang met God en Christus en het eren en hooghouden van Gods geboden. Ook in 1966 is het nog waar: „Wat vree heeft elk die Uwe Wet bemint." Zo heeft Jozef het ervaren; hij droeg Gods Wet in zijn hart. Wij zijn van huis uit vijanden van Zijn Wet maar wanneer wij door het werk van de Hei lige Geest in ons Gods Wet leren eren en daarvoor leren leven en voor God leren buigen en zo weten wat genade is, dan zal die genade ons er niet toe brengen Gods Wet opzij te schuiven, maar ons ertoe dringen in liefde en met vreugde uit dankbaarheid Gods geboden te doen en in alle omstandig heden van het leven hoog te houden. Jozef vreesde God ook in de vreem de; bij Jozef was veel mogelijk, enkel in Gods kracht. Hij zocht de zonde niet op maar hij vluchtte ervoor. Dat is een trek van de echte bekering. „Wie meent te staan zie toe dat hij niet valle" waarschuwde ds. Vos; de duivel gaat rond en steekt zijn klauwen uit naar het gedoopte zaad van de kerk. Wij zijn ras geveld; het verraad zit in ons verdorven hart, waarin de duivel een bondgenoot vindt. vervolg op pagina 2. Spedaal in het opmaicen van B. V. d. VEEK relefoon 268% - WestdHk MIDDELHAR1VIH Zoals reeds bekend uit een vorige publicatie in ons blad, zal de 3-jarige Middelbare Handelsavondschool te Mid delharnis in 1967 omgezet worden in een school met 5-jarige cursus. Daar deze publicatie aanleiding heeft gegeven tot verwarring betreffende de 3-jarige school, wordt hier nog eens nadrukkelijk vermeld dat de 3-jarige school natuurlijk blijft bestaan, maar de leerlingen die het drie-jarige di ploma behaald hebben kunnen nu ver der studeren en na 2 jaar het 5-jarige diploma behalen. Tot de 4e klasse van de Handelsa vondschool kunnen eveneens toegelaten worden leerlingen in het bezit van een U.L.O. diploma, zij doen na twee jaar eindexamen in de vakken; Boekhouden Handelsrekenen, Nederlandse-, Engelse en Duitse Handelscorrespondentie, en bij voldoende belangstelling in Steno- graphie, zodat het 5 jarige diploma be halve een goede voorbereiding voor de praktijkdiploma's in bovengenoemde vakken (in 3 tot 6 maanden te behalen) eveneens een goede secretaresse oplei ding is. In verband met de betreffende maat regelen voor de komende 5-jarige cur sus is het voor de leiding van de school van groot belang nu reeds te weten hoe groot de belangstelling voor de 2e klas se zal zijn. Alhoewel de reeds gebleken belangstelling de verwachtingen over trof en voldoende is om een 4e klasse te starten is het toch van groot belang ten einde een zo juist mogelijk inzicht in deze belangstelling te krijgen, dat al diegenen die in principe van plan zijn de lessen in de 4e klasse te volgen zich voorlopig melden bij de administratie van de school, schriftelijk of telefonisch (01870) 2777) Burgem. Mijslaan te Mid delharnis, Gebouw Rijks H.B.S.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1966 | | pagina 1