iPolitiek en
economie
Appèl op Christelijke Jeugd op
Toogavond Herv. verenigingen
Hervormings-
biieenkomst
Meditatie
KRUIDER's
Prachtige avond met woord,
zang en muziek
f!; C. KORTEHEG s ZOON
b jaargang
Vrijdag 4 november 1966
No. 3533
CHR. STREEKBLAD OP GEKEFORMEEaiDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
._nC^~^%
Het lied van Mozes
en het Lam.
i^ ik -k
Bnllant'
van Andel
Fruitmanden en Fruitbakies
»De Fruitcenfrale'
De 5-jarige
Middelbare Handels-
avondschool
te Middelharnis
PBINS HSNDBIKSTaAAT U - POSTBOX 8 - MII>D£LHABNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdjjk
rel. (01870) 26 20, na 6 uur 's avonds TeL 20 2S ■-• Giro 167630
Ver$chynt tweemaai per week: dinsdag' en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS f 2,70 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bfl contract speciaal tarief
In dit artikel gaan we niet handelen
|,ver de economische politiek d.i. het
Iteleid, dat een regering voert of dient
voeren op het gebied van de econo-
■ijje. Zou men een andere titel boven
onderwerp willen zetten, dan zou-
Ijen we, minder neutraal dan de bo-
Ijenstaande, ook kunnen schrijven
I verpolitiekte economie".
I" De aanleiding tot het behandelen van
Ijit onderwerp vonden we in de kabi-
Inetscrisis. Het conflict tussen de Ka-
Iinermeerderheid en de regering-Cals
zich af op het terrein van de
leconomie, speciaal op de zeer belang-
Irijke sector daarvan: het financiële be
id. Maar daarmee hangen allerlei eco-
Inomische problemen samen, zoals de
lloonkwestie, de inflatie, de werkgele-
etc. Het debat in de Tweede
[Kamer concentreerde zich dan ook op
Ijit terrein en de motie-Schmelzer, wel-
Iker aanneming met 75 tegen 62 stem-
linen het kabinet deed vallen, richtte
lach op de onvoldoende dekking der
luifgaven voor 1967 en een voorkoming
Ivan extra-uitgaven voor 1968.
De politiek, met name de partijpoli-
Itiek, heeft in deze crisis de hoofdrol
I gespeeld en daarom willen we eens stil-
I staan bij het betreurenswaardige ver-
I schijnsel, dat permanent een juist eco-
Inomisch beleid doorkruist en gefrus-
Itreerd wordt door partijpolitieke over-
I wegingen.
De economische wetenschap heeft na
I de oorlog een grote vlucht genomen en
[hoewel zij niet in staat is alle proble-
[men op dit gebied op te lossen en alle
[ontsporing en te voorkomen, is zij wel
[alzover gevorderd, dat een verstandige
[regering met geëigende middelen veel
[onheil kan voorkomen of verzachten.
[llen moet over deze vorderingen be-
I slist niet gering denken. De toepassing
Ivan de resultaten der moderne econo-
Ime zijn van ontzaglijk groot belang
Ivoor ons volksleven en met name ook
[voor de z.g. werkende stand. Van het
I economisch beleid van een regering
Itiangt zeer veel af: het kan tot wel-
I vaart van het hele volk leiden, maar
jook tot de chaos zoals in Indonesië,
I wanneer machtswellustige volksmen-
[ners en onbekwame regeringspersonen
I de lakens uitdelen. Daarom mogen wij
jiankbaar zijn, dat we in Nederland
[[een corrupte regeringen hebben, maar
[steeds een team van bekwame mannen,
Jie hard werken aan de goede behan-
I deling van 's lands zaken. Helaas valt
1 hierover in alle Westerse democratieën
zware schaduw, doordat het toe-
I passen van goede economisch-financiële
I beginselen in het staatsbestuur door-
I kruist wordt door de neiging van re-
Igeerders en parlementariërs om in hun
I beleid veel te veel rekening te houden
[niet de wensen van hun kiezers. Men
han tegenwerpen, dat dit een eis van
I democratie is, maar dit geldt slechts
tot op zekere hoogte. In de eerste plaats
bestaat een volk uit groepen met aller-
Jlei tegenstrijdige belangen, zodat de
jstem des volks allesbehalve harmonisch
j klinkt, maar bovendien weet dat volk
[beus niet altijd wat het beste is voor
zijn welvaart. Daarom dienen de rege-
Iring èn de Kamerfracties van het be-
[sinsel uit te gaan, dat niet de wensen
eisen van bepaalde pressiegroepen,
I onverschillig of dit nu b.v. werkgevers-
I of werknemersorganisaties zijn, moeten
j worden uitgevoerd, maar dat het alge-
I meen landsbelang de doorslag moet ge-
lyen. Met andere woorden: op het ge-
van de economische, financiële en
I sociale politiek moeten de algemeen er-
I kende economische wetten de richting
I aangeven. Ons stelsel van sociale wet
en maatregelen moet daarop ge-
|bouv?d zijn en ons financiële beleid b.v.
I ta aanzien van de budgetpolitiek en
tó inflatiegevaar daarop gebaseerd.
Kt betekent, dat de politici niet moe-
I jen meedoen aan welbewuste verkrach-
van economische wetten terwille
I wn kiezerswinst voor hun partij en zich
wk niet moeten laten opjagen door
1 pressiegroepen. Wil men de welvaart
I behouden en zo mogelijk verhogen, dan
Imllen er bepaalde normen in acht ge
somen moeten worden. We zouden er
een hele serie kunnen opnoemen, maar
|™t hopen we later nog wel eens te
[Men, We volstaan thans met enkele
voorbeelden: de rijksuitgaven mogen
Met sneller stijgen dan het nationale
inkomen; de begroting moet als regel
I "Uitend zijn; de loonstijgingen mogen
van de arbeidsproduktiviteit niet
Wertreffen; de betalingsbalans dient
een overschot te hebben van l»/o van
"'t nationale inkomen enz. Wanneer er
zuiver zakelijk en economisch verant
woord wordt geregeerd, dan zal de wel-
'aart het best bevorderd worden. Maar
Wanneer de rijksbegroting te hoog
*<irdt opgeschroefd, de lonen ver bo-
"^'i de produktiviteitsnorm worden
I ^**oogd zoals nu al jarenlang gebeurt,
overbesteding wordt geforceerd,
door de betalingsbalans in het on-
'e geraakt enz., dan moet de zaak
'"«t lopen.
,.^6 oorzaak van zulk een deraillement
'8t in het niet te weerspreken feit, dat
Wke politicus van welke richting ook
Wezen een grotere of kleinere dema-
™S schuilt, welke term we in dit ver-
*d dan niet bedoelen in haar meest
TOstige betekenis van „volksmen-
maar van iemand, die door aller-
Schone beloften en voorspiegelingen,
waarvan hijzelf weet dat ze in feite on-
allseerbaar zijn dan alleen ten koste
een economisch - financiële chaos,
1» van het kiezersvolk poogt te
"'Onen. Niet alleen individuele politici.
..En zij zongen het gezang van Mo-
zes de dienstknecht Gods en het
gezang des Lams.
(Openb. 15 3a)
Het gezang van Mozes! Overwegend
wordt aangenomen, dat hier sprake is
van het lied, dat we vinden in Exodus
15 en dat gedicht is n.a.v. de wónder-
volle doortocht door de Rode Zee. Be
nauwd had het er voor gestaan. De
vijand achter zich, de bergen rondom
en het water voor zich. Toen had de
Heere Zich een waarmaker van Zijn
woord betoond. Heerlijk was Israels
redding en schrikkelijk de straf voor
Farao en zijn heir. Is het wonder dat
er hier een Godverheerlijkend lied op
klinkt? Toch zijn ze er nog niet, deze
zangers aan de Rode Zee, want vóór
hen ligt nog een lange en bange woes-
tijnreis.
Is dit niet een beeld van de strijdende
kerk? Wat kan het bang wezen in het
leven van Gods kind. Farao, de duivel,
en zijn trawanten jaagt hen na, wan
neer zij door Gods genade uit Egypte,
het diensthuis der zonde zijn uitgeleid.
Zwaar kunnen de verlokkingen ener
zijds en de aanvechtingen anderzijds
zijn. Rondom kunnen bergen van schuld
het uitzicht belemmeren. Vóór hen,
schijnbaar het einde, is de zee, die voor
de reiziger zonder schip onherroepelijk
de dood betekent. Kent ge iets van die
benauwdheid des harten? Van die aan
vechtingen Satans? Van dat aanklagen
van onze zonde-schuld? Van die ge
rechte straf Gods? Wat een wonder is
het dan, als de Heere op de meest won
derlijke wijze door .de zee des doods
een pad des levens baant en wij droog-
voets de overzijde mogen bereiken.
Ja, zo wordt Heere Jezus telkens weer
verklaard en toegepast als de Weg des
levens, de enige weg des behouds. Als
we ons op die weg weten zingt de
kerk
Ons zullen als op Mozes' beê
wanneer ons pad loopt door de zee,
Geen golven overstromen.
-A- iV
Van deze dingen spreekt het lied van
Mozes, de dienstknecht Gods. Dat is
voor de zangers aan de glazen zee, het
lied der herinnering aan de leidingen
Gods in hun leven hier op aarde, uit de
tijd, dat zij strijdende zangers aan de
Rode Zee waren.
Die Rode Zee sprak van wondere
redding en barmhartigheid. Maar óók
van vreselijke verderving en heilige
toorn. Daarachter lag nog een woestijn-
reis vol zonde en murmurering.
Er moest nog veel leed gelden worden
en veel gebed gebeden en veel strijd
gestreden, zou het eenmaal volle vrede
zijn. Die volle vrede smaakt de trium-
ferende kerk. als de zangers aan de
glazen zee.
De glazen zee in rimpelloze onein
digheid, is het beeld van de eeuwige
volkomenheid, van de gestilde toorn
des Heeren in het offer van Golgotha's
kruis. En het lied dat daar gezongen
wordt, wordt genoemd: Het gezang van
Mozes, de dienstknecht Gods en het ge
zang des Lams! Dat laatste is eigenlijk
de centrale gedachte. Zoals reeds op
aarde, als het goed is in de prediking
'in de gesprekken, in de liederen Chris
tus centraal moet gesteld worden als
de volkomen Zaligmaker vóór-, maar
ook in de zondaar, die door de Vader
tot Hem getrokken is, zo zal het daar
boven in volkomenheid zijn: God alles
en in allen.
Het gezang des Lams. Van het Lam
dat hen kocht met Zijn dierbaar bloed,
uit alle geslachten, tongen, talen en
natiën.
Van het Lam, dat hen door Zijn Geest
trok uit het diensthuis der zonde en
leidde door de woestijn des levens. Dat
voor hen betaalde met die onwaardeer
bare prijs. Dat de deur was, waardoor
ze mochten binnentreden. Dat de waar
heid was, die hen wijs maakte tot za
ligheid. Dat het leven was waardoor ze
verlost werden van de drievoudige
dood. Dat de weg was waardoor ze
droogvoets konden gaan door de zee
van de verbolgenheid des Heeren.
Hoewel naar alle waarschijnlijkheid
hier niet bedoeld, heeft Mozes nóg een
lied gedicht; èe vindt dat in Deut. 32.
Vlak voor zijn sterven zingt hij van
Jacob, die het snoer zijner erve is,
juicht hij hoe de Heere Zijn volk vond
in een woeste en huilende wildernis.
Hoe Hij ze opwekte als een arend z'n
jongen, ze nam en ze droeg op Zijn
vlerken. En ook in dit lied culmineert:
„Hij is de Rotssteen, Wiens werk vol
komen is." En even verder lezen we,
dat Mozes stierf naar des Heeren mond.
In de Joodse Talmud staat: „Aan des
Heeren mond!" Ontroerende gedachte!
Fluisterend het lied tot verheerlijking
van 's Heeren Naam, blikkend vanaf
Nebo's hoogte in het beloofde land, ver
langend met de bruidskerk: Hij kusse
mij, met de kussingen Zijn monds,
wordt hij inderdaad door de Heere in
slaap gekust. .,4
Moge zó ook onze uitgang zijn. Dan
zal, als onze voet de stranden der
eeuwigheid drukt, onze mond aanvan
gen te zingen het lied van Mozes en
het gezang des Lams, met het altijd te
rugkerende refrein: „Gij o Lam Gods,
hebt ons Gode gekocht met Uw bloed."
Dirksland
C. J. Kesting
maar ook de partijen zelf maken zich
hieraan schuldig in hun programs en
propaganda en ze jagen elkaar boven
dien ook nog op door hun concurrentie.
Ze bieden tegen elkaar op in hun felle
strijd om de kiezers en nemen het niet
zo nauw met de politieke moraal. Het
gevolg is, dat degenen, die dit hele spel
doorzien, zich met afkeer van de poli
tiek afwenden. Het is inderdaad bij ie
dere verkiezing weer opnieuw een
weerzinwekkend schouwspel. De dank
baarste onderwerpen zijn natuurlijk die,
welke betrekking hebben op de positie
van de werknemers, want die vormen
de grootste categorie van de kiezers en
daarom wordt er met hen de meeste
demagogie bedreven, die uiteraard me
de wordt uitgelokt door de eisen van
de vakbonden.
Onze vroegere premier Dr. Drees,
hoewel socialist, heeft dit ook aange
voeld. In zijn laatste boek „De vor
ming van het regeringsbeleid" geeft hij
er een voorbeeld van. Iedereen, zo
schrijft hij, is in beginsel voorstander
van de z.g. anti-cyclische budgetpolitiek
(in een welvaartsperiode reserves kwe
ken om in een depressie de conjunctuur
te kunnen stimuleren), maar iedereen
verzet zich in de praktijk. Hij zal op
dit punt de uitgavenpolitiek van het
kabinet-Cals dus wel niet goedgekeurd
hebben, want dit kabinet heeft in een
tijd van hoogconjunctuur geen reser
ves, maar grote tekorten gekweekt.
Voorts wijst hij erop, dat de meeste
fracties zich populair willen maken èn
bij degenen, die lagere belastingen en
uitgaven wiUen èn tegelijk bij allerlei
groepen, die voor hun belangen om
geld vragen. En prof. Wemelsfelder
wijst er in zijn boek „Onaardige econo
mie" op, dat ons parlement steeds pleit
voor een stabiele munt, maar perma
nent meewerkt aan de inflatie.
Of deze waarschuwingen nu komen
van een integer en verstandig socialist
als Dr. Drees of van een hele serie
economen van professie, het zal nimmer
iets helpen. De politieke concurrentie
bederft alles.
Zij verhindert, dat de goede econo
mische normen worden gehanteerd.
En in de regering zijn het dikwijls de
sterk overtrokken ambities van de mi
nisters, die de geldsmijterij bevorderen.
Cals wilde de reorganisatie van ons on
derwijs op zijn naam hebben, maar hij
heeft nimmer gesproken over de finan
ciële consequenties van de Mammoet
wet. Veldkamp wilde de geschiedenis
ingaan als de grote sociale Sinterklaas,
maar wilde niet zien, dat zijn hele sy
steem topzwaar zou worden. En zo gaan
we maar verder. Politieke winst en am
bities zijn primair, terwijl gezonde eco
nomische beginselen dit moesten zijn.
Maar deze laatsten zullen beslist
nimmer een kans krijgen.
WONING-INRICHTING
Oostdqk 53-61 - Sommelsdqk
DIRKSLAND
„Godü Woord houdt stand In
eeuwigheid!"
Maandagavond werd in het kerkge
bouw der Geref. Gemeente te Dirks
land een hervormingsbijeenkomst ge
houden, waaraan de vijf in de gemeente
werkzaam zijnde verenigingen hun me
dewerking verleenden.
Deze avond werd geopend door ds. P.
Blok met het laten zingen van Ps. 111
3 het lezen van Ps. 111 en het voor
gaan in gebed. Na een kort openings
woord werd het woord gegeven aan
Jan van Dijke van de K.V. „David en
Jonathan" met zijn onderwerp getiteld:
„Luthers jeugd". Vervolgens bracht
Sjaan van Lenten van de M.V. „Tabi-
tha" haar onderwerp „Luthers beke
ring" ten gehore.
De zangvereniging „Soli Deo Glora"
0.1.V. dhr. E. Kuyt, zong dan „Een vaste
burcht", Ps. 68 2 en 10 en Ps. 93.
„Luthers werk" was het onderwerp
van de J.V. „De Zaaier", door Leen
Blok, terwijl Mevr. N. Kardux-van
Dongen van de Zendingskrans „Prisca"
een gedicht las getiteld „Kerkhervor
ming" door M. Nijsse, gevolgd door een
schets over Maarten Luther. Na de
tussenzang met kollekte verzorgde de
K.V. het onderwerp „De Laatste dagen
van Calvijn", door Jaap van Rossum.
Uit het leven van Zwingli vertelde
Stijn de Klerk van de M.V. Hierna was
de beurt weer aan de Zangvereniging
H.KH.
3ÏK.H.
In het staatsblad van woensdag 2 nov. is een K.B. gepubliceerd, waarbij het wapen wordt vastgesteld van de man
nelijke en vrouwelijke nakomelingen uit het huwelijk van H.K.H. Prinses Beatrix en Z.K.H. Prins Claus. Links
het wapen voor de vrouwelijke afstammelingen; rechts het wapen voor de mannelijke afstammelingen.
Ook de 15e Toogavond van de Ned.
Herv. Verenigingen op ons eiland die
j.l. woensdagavond in de Ned. Herv.
Kerk te Middelharnis werd gehouden
is volledig geslaagd; honderden bezoe
kers hebben een rijke avond gehad.
Medewerking werd verleend door ds.
C. Vos te Gouda met het onderwerp
„Een standvastige jeugd" en ds. T. in
't Veld met het onderwerp „Getuigende
Jeugd". Beide inleidingen spraken de
jeugd direct aan. Verder werkten mee
organist Feike Asma, Kees Deenik en
het koor Vox Jubilans te Waddinxveen.
De avond werd geopend en besloten
door de voorzitter, dhr. C. J. Kesting
te Dirksland. Spr. hoopte dat het deze
avond gebrachte woord en zang een
hunkering zou hebben teweeg gebracht
naar dat land waar eeuwig gesproken
en gezongen wordt tot Gods eer.
Een standvastige jeugd.
Ds. C. Vos te Gouda die deze inlei
ding verzorgde las het schriftgedeelte
Genesis 39 7 t.m. 12, op welke ge
schiedenis hij zijn betoog baseerde.
Ds. Vos wees erop dat Jacob, liggend
op zijn sterfbed Jozef een vruchtbare
tak noemde, een vruchtbare tak of
wijnstok aan een fontein, elk der tak
ken loopt over de muur, de schutters
hebben hem-wel bitterheid aangedaan
en hebben hem beschoten en gehaat,
maar zijn boog is in stijvigheid geble
ven en de armen zijner handen zijn
gesterkt geworden door de handen van
de machtige Jacobs.
„God heeft Jozef in het land der
verdrukking vruchtbaar gemaakt; hij
bloeit door zijn broers veracht
boven allen uit. Toen hij door de Farao
verhoogd was, was hij vruchtbaar voor
zijn geslacht, dat door hem in de hon
gersnood gevoed werd en zo was hij
vruchtbaar voor Gods kerk van alle tij
den, omdat uit het geslacht van Jacob de
Christus geboren is. Jozef was ook zeer
vruchtbaar in het geloof en de vreze
Gods. Het ging met die bloei en vrucht
baarheid van Jozef niet ven een leien
dakje. De schutters die hem beschoten
waren in de eerste plaats zijn eigen
broers, die hem zo haatten dat ze hem
wilden vermoorden en hem naar Egyp
te als slaaf verkochten. Hij kwam bij
Potifar; de Heere was met hem. „God
ging met Jozef wel onder water maar
liet hem niet verdrinken." aldus spr.
Potifar schenkt in Jozef een onbe
perkt vertrouwen en draagt hem de
zorg over van al zijn bezit; Jozef ont
vangt zo enige verzachting in zijn lot
als druppels die God mengt in de lij
densbeker die Hij de Zijnen geeft te
driiïken, opdat ze niet zullen bezwijken.
NAAR DE
MIDDELHnRNIS-TEL:Z328
met Ps. 108 1 en 2, Ps. 121 1, 2 en 4
en Vaste Rots van mijn behoud. Thijs
Wiegel van de J.V. behandelde het le
ven van John Wiclef, terwijl Mevr.
Bakker-Geluk van de Zendingskrans
een onderwerp hield over „Bijbel en
Zending". Deze bijeenkomst werd door
ouderling van 't Geloof besloten met
dankgebed, nadat vooraf nog was ge
zongen Ps. 81 2, 6 en 7. De vereni
gingen kunnen op een geslaagde avond
terugzien.
schitterend bezit
voor altijd I
Hoogatraat 164-1SZ
Beyarlandaelaan 17t
Rottardam
Nu beschiet de duivel Jozef via de
vrouw van Potifar. Jozef was een
knappe jongen, en de vrouw van Poti
far slaat het oog op hem en wil met
hem gemeenschap hebben.
Jozef kwam in een zware verzoeking,
hij was toen aldus ds. Vos plm.
22 jaar oud. Velen zijn onder minder
aandrang en onder geringere verlei
ding bezweken, maar de Heere was
met Jozef en hield Jozef Zijn Heilige
Wet voor ogen.
Jozef zegt: „Hoe zou ik een zo groot
kwaad doen en zondigen tegen God?"
Nog feller laait de hartstocht van de
vrouw van Potifar op; zij spreekt Jo
zef dag aan dag aan. Jozef zal zeker
aan Zijn God om kracht gevraagd heb
ben, om in deze verleiding staande te
blijven. Eén keer de verzoeking weer
staan is groot maar een dagelijks te
rugkerende verzoeking weerstaan is
groter.
Op zekere dag als Jozef alleen in
het huis is ziet de vrouw van Poti
far haar kans schoon; ze valt op haar
prooi aan en grijpt Jozef bij zijn kleed.
Jozef laat zijn Ideed achter en vlucht
naar buiten; zo blijft Jozef staande in
de verzoeking. Hij staat onwrikbaar
vast in de vreze Gods.
Ds. Vos herinnerde hierbij aan het
gezegde van Calvijn dat ons door de
handelwijze van Jozef een heerlijk
schouwspel van geloof en volharding
wordt getoond.
Jozef is hierin een lichtend voorbeeld
voor oud en jong, een voorbeeld van
standvastige jeugd. Hij heeft veel ver
leiding moeten doorstaan maar uit zijn
geschiedenis blijkt dat de vreze Gods
zo machtig kan zijn in het leven van
een jong mens.
De Heere wil ook met jonge mensen
van doen hebben; ook nu wil Hij Zich
tot jonge mensen neerbuigen en hen
nabij zijn in hun strijd en hun raad
geven op hun vragen en Zijn heil doen
zien.
God zegt: „Die Mij vroeg zoeken zul
len Mij vinden." God doet vanavond
een appèl op jullie", zo richtte ds. Vos
zich tot de jongeren; hoort Zijn roep:
„Geef Mij uw hart."
Jozef ziet de zonde als een groot
kwaad tegen God en tegen zijn meester
Potifar. „Hoe is dat bij ons gesteld?"
stelde ds. Vos de vraag. In onze tijd
worden Gods geboden aan de kant ge
zet en weggedrukt.
Er worden felle aanvallen gedaan op
christelijke levensstijl en er wordt een
nieuwe moraal gepredikt die als maat
staf wil laten gelden de liefde tot de
naaste, maar dan los van de liefde tot
God en Zijn gebod. Vanuit de liefde
tot de naaste zou daardoor zelfs huwe
lijksontrouw in bepaalde omstandighe
den geoorloofd zijn. Zonden worden
goedgepraat. Denk eraan, zwart is
zwart en blijft zwart en is nooit wit.
Wat zonde was in de dagen van Jozef
is vandaag nog zonde. Zonde is geen
kleinigheid maar een misdaad tegen
de hoge God en stelt ons onder Zijn
oordeel. Hij zegt: „Vervloekt is een
ieder die niet blijft in Mijn Wet."
„De wereld van nu is vol van sexua-
liteit en erotiek", aldus ds. Vos, waarbij
hij wees op de vele advertenties, die
met vrouwelijk schoon „aantrekkelijk"
worden gemaakt.
Het wordt naar voren geschoven als
zou ons waarachtig geluk liggen in
sexueel en erotisch genot, maar de za
ligheid ligt in de omgang met God en
Christus en het eren en hooghouden
van Gods geboden.
Ook in 1966 is het nog waar: „Wat
vree heeft elk die Uwe Wet bemint."
Zo heeft Jozef het ervaren; hij droeg
Gods Wet in zijn hart. Wij zijn van
huis uit vijanden van Zijn Wet maar
wanneer wij door het werk van de Hei
lige Geest in ons Gods Wet leren eren
en daarvoor leren leven en voor God
leren buigen en zo weten wat genade is,
dan zal die genade ons er niet toe
brengen Gods Wet opzij te schuiven,
maar ons ertoe dringen in liefde en met
vreugde uit dankbaarheid Gods
geboden te doen en in alle omstandig
heden van het leven hoog te houden.
Jozef vreesde God ook in de vreem
de; bij Jozef was veel mogelijk, enkel
in Gods kracht. Hij zocht de zonde
niet op maar hij vluchtte ervoor. Dat
is een trek van de echte bekering.
„Wie meent te staan zie toe dat
hij niet valle" waarschuwde ds. Vos;
de duivel gaat rond en steekt zijn
klauwen uit naar het gedoopte zaad
van de kerk. Wij zijn ras geveld; het
verraad zit in ons verdorven hart,
waarin de duivel een bondgenoot vindt.
vervolg op pagina 2.
Spedaal in het opmaicen van
B. V. d. VEEK
relefoon 268% - WestdHk
MIDDELHAR1VIH
Zoals reeds bekend uit een vorige
publicatie in ons blad, zal de 3-jarige
Middelbare Handelsavondschool te Mid
delharnis in 1967 omgezet worden in
een school met 5-jarige cursus.
Daar deze publicatie aanleiding heeft
gegeven tot verwarring betreffende de
3-jarige school, wordt hier nog eens
nadrukkelijk vermeld dat de 3-jarige
school natuurlijk blijft bestaan, maar
de leerlingen die het drie-jarige di
ploma behaald hebben kunnen nu ver
der studeren en na 2 jaar het 5-jarige
diploma behalen.
Tot de 4e klasse van de Handelsa
vondschool kunnen eveneens toegelaten
worden leerlingen in het bezit van een
U.L.O. diploma, zij doen na twee jaar
eindexamen in de vakken; Boekhouden
Handelsrekenen, Nederlandse-, Engelse
en Duitse Handelscorrespondentie, en
bij voldoende belangstelling in Steno-
graphie, zodat het 5 jarige diploma be
halve een goede voorbereiding voor de
praktijkdiploma's in bovengenoemde
vakken (in 3 tot 6 maanden te behalen)
eveneens een goede secretaresse oplei
ding is.
In verband met de betreffende maat
regelen voor de komende 5-jarige cur
sus is het voor de leiding van de school
van groot belang nu reeds te weten hoe
groot de belangstelling voor de 2e klas
se zal zijn. Alhoewel de reeds gebleken
belangstelling de verwachtingen over
trof en voldoende is om een 4e klasse
te starten is het toch van groot belang
ten einde een zo juist mogelijk inzicht
in deze belangstelling te krijgen, dat al
diegenen die in principe van plan zijn
de lessen in de 4e klasse te volgen zich
voorlopig melden bij de administratie
van de school, schriftelijk of telefonisch
(01870) 2777) Burgem. Mijslaan te Mid
delharnis, Gebouw Rijks H.B.S.