THOLEN 600 jaar „stad Het nieuwe Premiespaarplan: Grijp de kans Tot [zeggi FOTO BLUNKERS IK ff Bruïnisse Bruidsf oio's Diekhuusnieuws Chronisch zieken en invaliden maakten dagtocht: door Zeeland Doe mee aan het Premiespaarplan. Spaar in spaar- bewijzen. Verdien een premie van 20%. Dat be tekent f 50,- per jaar extra (Echtparen f 100,-). Bovendien rente - op - rente. Inlichtingen bij de spaarbank en alle bankzaken huwelijksreporiages ERT SC HO Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" Vrijdag 26 augustus Vrijdag 26 Onderstaand vervolgen we het ver leden week onderbroken artikel over de geschiedenis van Tholen t.g.v. de a.s. herdenking van het 600 jarig be staan van deze stad. Tholen voor Oranje. De Spaanse tijd. De gouveneur van Zierikzee, Arend van Dorp, trachtte in de nacht van 13 november 1573 met 40 man, en met behulp van Thoolse gidsen, die reeds eerder om der ge- loofswille de stad waren ontvlucht, de Waterpoort open te rammen. Bij de wacht werden enkele tegenstanders ge dood en kon men de stad intrekken. De aanslag mislukte evenwel omdat hun medestrijders op de Eendracht met tegenstroom te kampen hadden en dus niet in de stad konden doordringen. De tegenstand van de Spanjaarden was te groot voor dit kleine groepje en op de terugtocht werden vele Prinsgezinden door de Spanjaarden overmeesterd of gedood. Nadat op 4 juni 1575 Holland en Zeeland een verbond van gehoor zaamheid aan Prins Willem van Oran je hadden gesloten, volgde in 1576 de Pacificatie van Gent. Vele steden schaarden zich toen bij Prins Willem, zo ook Tholen. De Prins beloofde van zijn kant de handvesten, privilegiën en keuren te handhaven. In 1579 maakten de omstandigheden het noodzakelijk dat de stad een garni zoen kreeg, dit bestond voornamelijk uit Schotten en Duitsers. Tholen moest voor de soldaten zorgen, wat niet mee viel, want Tholen kon op den duur de soldij niet meer uitbetalen. Muiterij onder de huurtroepen was het gevolg met roverijen en pludering. Onder Prins Willem werd in 1582 de fortificatie van Tholen verbeterd en versterkt, welk werk na zijn dood in 1584 door zijn zoon Maurits werd voortgezet. Door uitvoering van deze werken was Tholen één van de sterk ste forten van Zeeland. Na de dood van Prins Maurits in 1625 deden de Spanjaarden nog een poging om de stad in handen te krij gen, wat echter geheel mislukte. 8 september 1631 zakte een vloot van 90 schepen en een bemanning van 7000 man, vanuit Antwerpen en Bergen op Zoom de Schelde af. Deze strijdkracht kwam op 12 sep tember in contact met de vloot van vice-admiraal Hollaer, wiens strijd macht bestond uit 40 schepen. Ver schillende grote Spaanse schepen wer den op het droge gejaagd en de vol gende dag werd de overwinning be haald. In de Mosselkreek moesten ech ter nog 13 grote Spaanse schepen wor den achterhaald. Ook deze werden buitgemaakt. In deze slag werden on geveer 4000 Spanjaarden gevangen ge nomen en was de strijd beslist. Zee land was vrij van Spanjaarden. De Franse tijd. De hieropvolgende eeuw, de 18e, is voor Tholen eveneens onrustig geweest. Opstootjes en burgertwist kwamen meermalen voor. In 1702 vond er een oproer plaats, waarbij de regerend magistraat werd verjaagd. Door de opstandelingen werd een nieuw stadsbestuur ingesteld met een zekere Jacob Wouters als „Perma nent Raad der Stad". De oproerlingen werden hard aangepakt, naar elders verbannen en hun goederen verbeurd verklaard. In de oorlog met Frankrijk kreeg Tholen ook weer moeilijkheden. Vanuit de zuidelijke Nederlanden wa ren de Franse ruiters Brabant binnen gevallen en legerden zich in Steenber gen. En vervolgens was Tholen aan de beurt. Na het forceren van de Vosse- meersepoort namen zij de stad in en kon de plundering beginnen. Het is niet bekend of het te Tholen gelegerde gar nizoen tegenstand heeft geboden, wel is bekend dat van het garnizoen ver schillende commandanten gevangen zijn genomen. Na de vrede in 1713 keerden zij allen weer terug. In 1747 braken in Tholen wederom onlusten uit met het gevolg, dat Tholen inkwartiering kreeg. Pas nadat de Sta ten van Zeeland de aanstelling van de Prins tot Stadhouder Kapitein-Gene raal hadden goedgekeurd, keerde de rust weer. Vervolgens kreeg Tholen ook te kampen met de vraag van Prinsgezin den en Patriotten. De spanning werd allengs groter. De Prinsgezinden ver langden, dat de stadsregering blijk zou geven van Oranjegezindheid door het uitsteken van de vlag op de torens en vergunning verlenen tot het dragen van Oranje. Het stadsbestuur heeft aan dat verlangen voldaan, blijkens notu len van de stad. Van de zijde van de Patriotten kwam er echter nu een reactie, die uitliep op plundering en vernieling. Ook schijnen er plannen te zijn geweest om de stad maar in brand te steken. Gelukkig heeft men dit kunnen voorkomen. Waterpoort aan de binnenzijde van de stad Grote Veranderingen. I De 19e eeuw heeft voor Tholen grote veranderingen gebracht. In 1814 hield Tholen op vestingstad te zijn. In 1595 was de stad nog onre gelmatig vierhoekig met vier bolwer ken en twee ronde torens. Later wer den de vestingwerken uitgebreid met bastions, redoutes en ravelijnen. De naam Contr' Escarpe van de weg langs de Eendracht bij het „Veer" herinnnerd nog aan die tijd. Tussen 1845 en 1865 werden de wal len geslecht en herschapen in een plantsoen rond de stad, genaamd „De Wandeling" maar bij de bevolking be ter bekend als „Het Bosje". (Door de inundatie door de Duitsers in 1944 ging het Bosje zo goed als ver loren, doch nu in 1966 is het weer een sieraad voor Tholen) In 1826 werd de haven gedempt en een nieuwe haven in de Zoutevest aan gelegd met hierop aansluitend de oes terputten en spuiboezems. De Molenvliet werd in 1833 gedempt, waarbij de waterkorenmolen werd af gebroken. De Walkorenmolen „De Hoop", die in 1736 werd gebouwd, kon bij de beslechting van de wallen blij ven staan (en staat er nog steeds). In 1865 wendde het bestuur van Tholen zich tot de Kamer van Koophandel te Bergen op Zoom omdat men reeds lang behoefte gevoelde voor een vaste oe ververbinding met de Brabantse wal. De besprekingen over een brugverbin- ding duurde evenwel tot 1928 voordat men over de brug kon. Het ongeval van de op 24 december 1925 te water rijdende autobus van de firma Krijger, waarbij veel mensen verdronken, heeft veel toe bijgedragen het brugplan te doen doorgaan. Belangrijke verbeteringen waren voorts de voorzieningen van water, gas electriciteit en telefoonaansluitin gen. Weer onder de druk. Doordat Nederland door de Duitsers verradelijk werd overvallen in mei 1940 werd in Tholen de brug over de Een dracht opgeblazen door de Nederlandse soldaten. Kort daarop werd Tholen door de Duitsers bezet. De Tholenaars hebben, evenals in alle andere plaatsen, weinig plezier van de Duitsers gehad. Men leefde weer onder de druk van een vreemde bezettende macht. In 1943 werden de bronzen klokken uit de Kerk- en Stadhuistoren door de Duit sers geroofd en overgebracht naar Duitsland om daar te worden omgezet in oorlogsmateriaal. De klokken van Tholen zijn echter niet zo ver gekomen, dank zij het kordate optreden van schipper Van Dijk, die de klokken naar Duitsland moest vervoeren. Op het IJsselmeer heeft hij zijn schip laten zinken en verdwenen ook de klokken in de diepte. Na de bevrijding in 1945 heeft men de klokken weer bo ven water kunnen halen en aan de di verse gemeenten waar ze thuis hoorden terugbrengen. Bij het opnieuw inbren gen van de klokken van het carillon en kerktoren werden het klokkespel en de luiklokken van electrische bedie ning voorzien. Eind oktober 1944 waren de Duitsers uit Tholen verdwenen en kon men weer plannen maken om Tholen er weer boven te krijgen. Pontveer over de Eendracht met wagen van vishandel Wed. B. C. Kegge uit Tholen. Opbouw en uitbreiding. Daar er door oorlogshandelingen in Tholen niet zo heel veel vernield werd kon men direct beginnen met het her stelwerk. De brug over de Eendracht was in de oorlogsjaren weer opge bouwd en vlak voor het vertrek van de Nazitroepen weer geheel vernield. Na de bevrijding heeft men de brug weer zo spoedig mogelijk hersteld om dat deze een belangrijke verbinding betekende voor het verkeer van het ei land met de vaste wal van Brabant. Er werden voorts woningen gebouwd, en wel 20 woningwet woningen, de daaropvolgende jaren kon men steeds meer woningen bijbouwen, (thans is men bezig met de bouw van 72 wo ningen). Op 28 augustus 1946 werd be gonnen met de restauratie van de Gro te of Onze Lieve Vrouwe Kerk, waar mede men in december 1960 klaar kwam. Ook het stadhuis werd geres taureerd en voorts werden er nieuwe scholen gebouwd. Op 1 februari 1953 werd een groot deel van Nederland overspoeld door een hoge vloed met een krachtige storm. Tholen bleef echter gespaard voor de vernielende werking van de stormvloed en kon daardoor hulp bie den aan mensen en gemeentebesturen die in moeilijkheden verkeerden. Na de ramp van 1953 werd besloten het eiland Tholen te verkavelen en wegen en watergangen te verbeteren. De verbetering van de provinciale we gen naar Poortvliet en Oud Vossemeer is Tholen ten goede gekomen. Nu er dus na de bevrijding de rust weder keerde kon men ook wat meer aan dacht gaan besteden aan ouden van da gen en invaliden. Ze verrees er dan aan de Randweg het rusthuis Ten An ker een bejaarden sociteit en werd de oude 1.0. school ingericht voor invali- denwerkplaats. Ook de rijkspolitie heeft na veel geduld en lang wachten een eigen bureau gekregen en niet zo heel lang geleden is men gereed geko men, met de bouw van een U.L.O.- school, een dubb. lagere school, een sportveld en een gymnastiekzaal. Een zwembad is er echter nog steeds niet. Thans is men bezig met het uitwerken van een plan om een Christelijke U.l.o. school te bouwen. In verband met de plannen tot aanleg van het Rijn-Schel- dekanaal, dat dan vlak langs Tholen gaat, zal er voor Tholen in de toekomst weer veranderingen komen. Zo zal er dan een driehonderd meter noordelij ker een nieuwe brug over de Eendracht worden gelegd, waar kustvaarders on der door kunnen en waarover zwaar der verkeer kan worden geleid. De nieuwe verkeersweg komt dan over Molenvliet naar het Stenenkruis en verder het eiland in. De visserij in Tholen is niet meer zo belangrijk als in vroegere dagen, maar de industrie is weer meer uitgebreid, terwijl de landbouw door mechanisatie heel wat verbeterd is. De regering poogt thans om te ko men tot herindeling van de gemeenten op het eiland Tholen, de gemeenten Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, Sint Maartensdijk, Stavenisse, St. Annaland en Oud Vossemeer wil men samenvoe gen tot één gemeente. Tholen 600 ja,ar stad. De datum van 7 december 1366 heeft men nu als vaststaand aangenomen, dat Tholen stadsrechten kreeg en dit jaar bestaat Tholen 600 jaar als stad. Omdat 7 december valt in een „dure" tijd (vlak na St. Nicolaas en kort voor Kerstmis) werd besloten het heuglijke feit te vieren van 12 tot en met 17 september. Opening sportlokaal. Op 31 augustus zal te Bruinisse het nieuwe sportlo kaal aan de Dreef worden geopend. De opening zal geschieden door dhr. L. F. J. H. Frantzen, insp. van het lager on derwijs te Goes. De leerlingen van de lagere scholen onder leiding van de gymnastiekleraar dhr. J. Zwartepoorte zullen een kort programma afwerken, ook de leden van de gymnastiekver. Kwiek zullen onder leiding van hun trainer J. A. Kosters laten zien, dat het geld aan het gymnastieklokaal goed besteed is. Met de bouw van dit moderne lokaal was bijna 2 ton gemoeid, het aanne mingsbedrijf Marcel Muyres N.V. te Sittard, met onderaannemers bouwde het en ook de Ned. Heide Mij. had er bemoeienis mee. De Centrale Dienst Noord Zeeland had toezicht op de bouw, die verschil lende maanden heeft geduurd. OOLTGENSPLAAT Naast de weektochten die het Ned. Roode Kruis met de „J. Henry Dunant" boot onderhoud, is men vorig jaar in de Kring Zuid-Holland ook overgegaan met het organisereii van dagboottoch- ten voor chronisch zieken en invaliden. Ook voor Goeree-Overflakkee had het Kring-secretariaat een tocht in petto gehouden, maar alhoewel burgemeester W. M. van der Harst, lid van het Kringbestuur en tevens rayonvoorzit ter van Goeree-Overflakkee, zijn uiter ste best heeft gedaan om deze tocht te doen slagen, is deze niet doorgegaan wegens gebrek aan belangstelling. Van het eiland kwam men niet hoger dan 51 patiënten. Combinatie met Schou- wen-Duiveland en een nadien gepoog de samenvoeging met Sint Philipsland bleken echter onvoldoende patiënten op te leveren om een boot met 110 a 125 gasten te vullen. De mensen die door de plaatselijke artsen waren op gegeven kregen bij het niet doorgaan een grote teleurstelling te incasseren. Een en ander had tot gevolg, dat het bestuur van de afdeling Ooltgensplaat zich beraadde op de mogelijkheid of er voor de patiënten uit deze afde ling toch niet iets gedaan kon worden om deze teleurstelling te vergoeden. Men kwam op het idee een gecombi neerde auto-boottocht te organiseren naar Zeeland. Onder buitengewone mooie weersomstandigheden werd j.l. zaterdag de reis verwezenlijkt. Spontane medewerking. De poging van het bestuur had een spontaan onthaal. Elf automobilisten stelden direct hun wagen beschikbaar en de Rode Kruis Kolorme zorgde voor een prima verzorging. Naast de chauf feur was er in iedere wagen een Hel per of Helpster geplaatst. Tussen 9.00 uur en half tien werden de gasten thuis opgehaald. Bij het Veren, gebouw „'t Centrum" kwamen daarna de au to's bij elkaar, waar burgemeester W. M. van der Harst en dr. P. J. H. Kra mers, (die door ambtsbezigheden ver hinderd waren de reis mee te maken) de groep een goede reis kwamen toe wensen. Inmiddels waren de gasten uit Achthuizen en Langstraat ook gearri veerd en gezamenlijk ging het richting Zierikzee. Bij de kruising Schaapsweg was het druk. Een der kolonneleden had hiervoor een afdoende oplossing. Binnen enkele minuten konden de elf wagens zich in de lange file invoegen. Langs Oude Tonge ging het via de Grevelingendam naar Schouwen-Dui- veland en bereikte men even tien uur Zierikzee. Eer men naar de Stadsha- ven „'t Luitje" reed werd nog een mooie rit door dit aardige stadje ge maakt. Het bleek dat de koptrekker, de heer P. Kamp hier aardig de weg wist. Naar Veere. In deze stadshaven lag het prachtige toeristenschip „Stad Zierikzee" van de R.T.M, op z'n gasten te wachten. Het liep overvol, In een der mooie salons was er voor de groep uit Ooltgens plaat een zeer goede plaats gereser veerd. Om even 11 uur maakte het schip zich van de kade los op weg naar Veere, een tocht van twee uren. Het was reuze gezellig aan boord. De R.K. Kolonne maakte zie hook hier erg ver dienstelijk. Eerst werd een jonge dame uit Den Haag geholpen met een ver zwikte voet, die zij bij het uit de bus te stappen had opgelopen. Een stijf ver band bracht uitkomst. Vervolgens mocht men de eigen gasten zelfbedie- nen, terwijl de helpsters een welkome hulp waren in de combuis, waar de kok het met z'n mensen erg druk had. Belangstelling was er voor de Oos- terscheldebrug waar het schip onder door ging en de sluizen waar men moest schutten om in het Veersemeer te ilüi MIDDELHARMS Speciaal adres voor: en Ook nu nog kunt U genoeg foto graferen met een pracht camera van Foto Blankers. Vraagt U eens om een Polaroid demonstratie. Direct klaar. 's maandags gehele dag gesloten. komen. Even 1.00 uur kwam het set., te Veere aan, waar de chauffeurs weel stonden te wachten. Via Domburg e; Oostkapelle ging het naar Westkapeli: waar om 2 uur gestopt werd voor he; prachtige nieuwe Badmotel „Westkj pelle". Het diner liet zich daar bg smaken, terwijl het er heerlijk koel e; rustig was. Door de ramen had me; een prachtig uitzicht over het Binner,- meer (ontstaan tengevolge van de ram; die Westkapelle tijdens de oorlog trcij; toen de dijk werd stukgegooid) en eeife uitzicht op de duinenrij en de groiij vuurtoren. Even gezeten op het terras met uit zicht op het motel en het leuke zweir.- bad, kon men hier moeilijk van wej komen. Om 4 uur was het dan zove; en reed de file richting Vlissinget Hier ging het over de boulevard e: tengevolge van de stoplichten verspel de men in deze stad 3 wagens. Wachtei buiten de stad leverde geen resultas op. Ze kozen een andere route (va] Middelburg) en de hereniging vond Restaurant „De Val" plaats. Eén wage: maakte zelfs nog een tocht door Gok Een extra service voor de gasten er, de helper. Over Zuid-Beveland e Noord-Beveland bereikte men weer Oosterscheldebrug waar men nu m onderdoor maar overheen ging. In genoemde restaurant werd nog ee: verversing gebruikt, waarna de laats;; rit naar Flakkee begon. Nadat eerst gasten van Achthuizen en Langstras waren thuisgebracht volgden die vk' De Plaat. Veel Velen van hen die al jaren aan hei gebonden zijn kwamen boordevol ini drukken thuis, terwijl heel de groe;| het Roode Kruis, de chauffeurs en helpers en de helpsters zeer dankbaii was voor deze onvergetelijke dag. wS mogen gerust zeggen dat dit experf ment voor de volle 100% geslaagd mede dank zij de hulp van de koiomS^ en de chauffeurs die geheel gratis hc' medewerking hebben verleend. Havenple^ |Z I E B I rTelefoon (Olll maar door sn| van het BI haargroeipri ÏB IK THAI EEN GEZl HAARI MIDDELHARNIS Bejaardenreisje. Voor de tweede maal in dit seizcf heeft de commissie van bejaarden ec reisje voorbereid met in hoofdzaak ce: bezoek aan de Deltawerken. Inmiddc zijn hiervoor circulaires gemaakt wd-.: intussen verspreid zijn. Het is uites belangrijk om nota te nemen van inschrijving welke hier aan vooraf p- De reis wordt gehouden op 15 SU XEMBER a.s. Kosten 8,per persoon. Inschrijvingen bij de bekende co:, tactpersonen; is mej. Korvink vKj Stad en ten tweede in het Diekhuus. De soos zou aanvankelijk beginni op 1 september maar door de inschr- ving op 30 augustus hebben we teve: besloten dan met de soos te beginne: Opgaven voor Stad tot 30 augustus t mejuffrouw Korvink. In het Diekhii; uitsluitend inschrijven op 30 augusts" De soos is dan gelijk open voor daitr en heren om aan de activiteiten te nemen. Bijzonderheden hierover staan veij meld in het stencil, zij die een stemj alsnog willen ontvangen kunnen melden bij de heer Groeneveld, wone\ de aan het Zandpad. Met nadruk wordt er op gewezen dij de reis alleen bestemd is voor mensi van 65 jaar en ouder en dat de v«: waarde is dat ieder die meegaat gos ter been is. En nu maar aanmelden C 30 augustus!! Muziekclubs. De inschrijvingen voor het nieu" seizoen beginnen maandag 29 septe: ber. Ook leden die reeds andere ja:= waren ingeschreven dienen ook nu z.- op te geven. De groepen welke best:; den worden zoveel mogelijk gehas haafd, maar om een duidelijk beeld' krijgen is inschrijven opnieuw not zakelijk. Alles dat dus nieuw wil l" men en alles dat reeds op de club worden dus verwacht vanaf a.s. ma-'- dag in het Diekhuus. De inschrijvin.* voor de muziek zijn beperkt en het; daarom van belang zo snel moge'ï opgave te doen. EEN STROOM VAN ZEGEN. Er is iets wonderlijks aan de gang'^; Sumba. Ds. Luyendijk vertelt over'; geweldige toeloop van SumbaW'; naar de christelijke kerk. Bij bon*' den komen ze om dooponderricht gen. Deze beweging heeft zich strekt over alle districten. Gehele k^'; pongs gaan tot het christendom "5 „Wilt U wel geloven, dat we er van werden", schrijft ds. LuyenO;.v. „Wat doet God machtige dingen 1"'; wat geeft Hij ons ook een grote - antwoordelijkheid. Het komt er nU;' aan de honderden op te vangen leiden, maar... het tekort aan evaB:j listen en predikanten doet zich nu sterker gevoelen". De oogst is ?''*i maar de arbeiders zijn weinig i" tal en Uw gebed om meer arbeidefij:; broodnodig. U kunt meer over' wonder van Sumba lezen in hetj;-;, tember nummer van Het Zendingsi'-'b zegt de heer v.l p/a Witmanserijl Leeuwarden. Omdat de resulll schijnlijk bij ie(] schillend zijn, ADVIES: RA| OOK DE HOI ÉEXPERl ITTTNG voni OËiörpanta iredcT in: Midüelharnia 30. augustus 's 6.30 tot 9.001 ^el Zaayer, naweg 12, t| (aparte IHAARONDEI [GEHEEL KCT S'^an onze w^ 3e Engelse facknell, BeJ Jrdig succes i ®)orspellingenl voren hadd| medio augu prbetering zt |eft zich bijl |ze „leefregel ieer kwam p| EHalverwege |n bijzonder 1 fgeknapt. Dl fgewone hooi |32.3 mb (7741 ig onder hef |rd lag, dat Inomen op |n alles was] zat dan ééi] ^rd na de heel mooi nperaturen i tot 27 grad| fensen verd pmte veel t 30 graden! j zoals vorig^ Tidje bij was |n schippers^ pi zo erg va |g. Men hadl fen en daart^ td op de n| gustus viel. Inmiddels hl licht lateif Ef augustus menen, di |ord zomerv^ h- Het door, nen te vatti ^erlijk", maj pgnose hier i^en: feHoewel he\ ichting mind

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1966 | | pagina 6