E
Nieuwe verkeersregels
met ingang van volgend jaar
BlyeBand
geeft
onmisBsare.
bouinistoffe
NETTE HANDIGE
MEISJES
Blue Band
heeft een
schat aa
vitamine
4
Blue Band
maaictzo
eeriijic
ir
Klnde^fw^ehpt
Chr. U.LO. Stellendam had goede start
Het vertrek
Aanpassing aan Europese regels
Grote nakomelingschap
BON
Boekbespreking
J. Keuvelaar
3E BARENDRECHTSWEG 439,
TELEFOON 01806-2566
BARENDRECHT
1. xxxxxxxxx
Leest de advertenties!
Dp-
is
an
:eft
de
en,
aar
;lfs
de
DEN HAAG (N.N.P.) De Neder
landse weggebruiker zal met ingang
van januari 1967 rekening moeten hou
den met een aantal nieuwe verkeersre
gels. Dan zal namelijk het nieuwe „ver
keersreglement" van prof. mr. A. D.
Belinfante in werking treden. Het
werkstuk is het resultaat van acht jaar
hard studeren en veel confereren. De
opzet van prof. Belinfante was niet al
leen nieuwe regels te maken, die het
verkeer veiliger zouden maken, maar
ook om in heel Westeuropa een wet
geving te krijgen, die voor wat het ver
keer betreft, overal hetzelfde is. Voor
komen er borden met de romeinse cij
fers I en II om aan te geven aan wel
ke zijde van de straat men op even of
oneven dagen mag parkeren. Nieuw is
ook het bord met de aanwijzing dat
vrachtwagens en autobussen motorvoer
tuigen op meer dan twee wielen niet in
mogen halen. Een pijl in de vorm van
een omgekeerde U met een streep er
door duidt aan, dat men niet om mag
keren. Een blauw bord met drie witte
strepen van de linker benedenhoek
naar de rechterbovenhoek geeft het ein
de van de bebouwde kom aan.
In het kader van de pogingen öm het
ben ook een moderner uiterlijk gekre
gen en lijken niet meer op de histo
rische T-Fordjes. Modernisering was
ook wel hard nodig als men weet, dat
het verkeersreglement, waar we het
tot 1 januari mee moeten doen, uit
1935 dateert.
De voorvechters voor links voorrang
hebben in dit nieuwe regelement nog
geen erkenning gekregen. De algeme
ne regel rechts gaat voor blijft gehand
haafd. Toch heeft minister Suurhoff
(verkeer), die het reglement heeft on
dertekend in het staatsblad, twee re
gels ingevoerd, die de doorstroming op
kruispunten moeten bevorderen. Inha
len op kruispunten is in het nieuwe
reglement verboden. Inhalen is volgens
de minister een van de gevaarlijkste
handelingen die de weggebruiker kan
uitvoeren (een derde van de ongeluk
ken gebeurt bij dergelijke pogingen).
Het verbod wordt nu ingevoerd om de
situaties niet nog gevaarlijker te ma
ken. Op kruispunten mag, bij het ver
lenen van voorrang aan rechts, niet
meer tot op de helft van het kruispunt
worden „opgereden". De kruisingsvlak-
f al dit totstandbrengen van een Europe-
|se wegcode heeft veel tijd gekost. Het
[ziet er nu echter naar uit, dat prof. Be-
flinfantes initiatief zal slagen. Andere
[landen zullen ervoor zorgen hun eigen
[regels aan te passen aan het nieuwe
[Europese schema.
Veel nieuws kon het nieuwe regle-
jment overigens niet brengen. In de
[acht jaren, dat prof. Belinfante aan het
[werk is geweest, is regelmatig iets uit-
gelekt van wat er stond te gebeuren.
Voor wie het allemaal niet zo heeft
gevolgd, hier toch even de belang-
rijkste veranderingen:
bij het inhalen is men verplicht de
richtingaanwijzer te gebruiken
de witte lijnen op het wegdek krij
gen rechtsgeldigheid
rechts afslaand verkeer met voet
gangers voorrang geven, ook als er
geen zebra is
men mag niet dichter dan vijf me
ter bij een straathoek parkeren
(was tien m.)
trams moeten voorrang geven aan
verkeer op een voorrangsweg
op alle voorrangswegen buiten de
bebouwde kom geldt een parkeer
verbod
- rechts inhalen is toegestaan wan
neer men in een file rijdt
stoppen bij bushaltes is toegestaan
voor in- en uitladen
- bromfietsers mogen niet meer naast
elkaar rijden
slordig parkeren (buiten witte lij
nen) kan worden bekeurd. Ook het
achterlaten van het kontaktsleutel-
je is strafbaar.
invaliden hebben altijd voorrang
brandweer-, politie- en ambulance-
wagens hebben alleen voorrang als
zij zowel zwaailicht als sirene ge
bruiken.
In het reglement zijn ook een aantal
nieuwe verkeersborden opgenomen. Zo
verkeer vlotter te laten verlopen is ook
de bepaling opgenomen, dat men niet
onnodig langzaam op de autosnelwegen
mag rijden. Voertuigen, die niet boven
de veertig kilometer mogen of kunnen
rijden, hebben geen toegang meer tot de
autowegen (was 20 km/u.) Een echte
minimumsnelheid voor de autoweg
wordt met het nieuwe reglement nog
niet ingevoerd, maar het is wel ver
boden om, zoals het reglement zegt,
„het verkeer te stremmen door onno
dig langzaam te rijden." Dit geldt ook
ken moeten geheel worden vrijgelaten.
Vormt zich een file, dan mag deze het
verkeer dat van links komt, niet blok
keren. Bij kruispunten geldt ook, dat
men een voorsorteervak niet mag ver
laten. Tot nu toe stond daar geen en
kele sanctie op. Voortaan is het ge
vaarlijke baantje verwisselen dus van
de baan.
De bepalingen over het voeren van
licht zijn duidelijker geworden. Binnen
de bebouwde kom kan men kiezen tus
sen dim- en stadslichten. Wie mistlam-
tie van het zogenaamde kunstmatige
fietspad.
Als langs de kant van de weg een
kunstmatig fietspad is aangelegd, dat
door een witte streep en een fietssym-
bool op het wegdek is aangegeven, moe
ten de fietsers dit kunstmatige pad
ook gebruiken. Daar staat dan tegen
over dat andere weggebruikers er al
leen mogen komen als de afscheiding
op de weg door een onderbroken streep
wordt aangegeven en zij geen fietsers
hinderen.
Belangrijk is ook dat als fietsers bij
het inhalen belangrijk opzij moeten
zwenken, zij dan een teken moeten ge
ven dat zij van plan zijn deze manoeu
vre te maken. Fietsers mogen verder
overig verkeer rechts inhalen als dat
verkeer in één of meer files rijdt of
staat. In het komende jaar, als deze
nieuwe verkeersregels van kracht wor
den, zullen bij schemering, dichte mist
overdag of bij zware sneeuwval, de
fietsers ook hun lichten moeten laten
branden.
Voor de toeristische fietsers nog een
opwekkend geluid. De Ministervan
verkeer en waterstaat kan voor fiets
paden buiten de bebouwde kom maxi
mum snelheden voor bromfietsen vast
stellen die lager zijn dan 40 km per
uur. Men mag aannemen dat dit voor
val zal geschieden op de zogenaamde
toeristische fietspaden, waardoor de
fietsers dan minder hinder van de
bromfietsers zullen ondervinden.
(Nadruk verboden)
Op haar zes en negentigste verjaar
dag kon de Krugerdorpse mevrouw
Maria Johanna Volschenk onlangs met
trots spreken over 1025 nakomelingen.
Deze vrouw, die de Britse concen
tratiekampen overleefde, is te Potchef-
stroom geboren. Zij is er getrouwd en
kreeg veertien kinderen, waarvan er
vier nog in leven zijn. Zij heeft 1025
nakomelingen maar kan zelf niet altijd
meer zeggen 'wie er van klein- of ach
terkleinkinderen zijn.
Haar nazaten tellen reeds in het zes
de geslacht. In elk geslacht is er een
Maria Johanaa.
Oma Volschenk is nog zeer gezond.
Zij heeft onlangs een operatie aan haar
arm ondergaan.
(African Express)
Ik zou het zeer op prijs stellen wanneer op
dag om uur*) iemand van uw be
drijf eens bij mij thuis zou willen komen om over het
werk te praten. Invullen de dag,en het uur dat u
het beste schikt (liefst in de daguren).
Naam:
Adres:
Woonplaats:
Onder de rook van Rotterdam staan beschuit- en ban-
ketfabrieken van A. Hooimeijer Zn. N.V. Enige tijd
geleden zijn deze fabrieken enorm uitgebreid. Het ge
volg is, dat we nu plaats hebben voor enige
voor het inpakken van onze produkten. Prettig werken
in een gezellige omgeving, dat goed betaalt. Vervoer
van Goeree Overflakkee naar Barendrecht wordt door
ons verzorgd.
Jaarlijkse uitstapjes en 15 dagen vakantie.
Voor meisjes van 15 tot 18 jaar 17 dagen.
U kunt volledige inlichtingen krijgen bij onze aan
meldingsadressen.
L. GROENENDIJK
Pr. Bernhardlaan 2, Dirksland. Tel. (01877) 481
C. BUSKOP, Westayk 16, Sominelsdijk.
Als u liever persoonlijk bezoek van één onzer mede
werkers hebt, dan kunt u bovenstaande bon invullen,
.uitknippen en in een envelop zenden aan onderstaand
adres.
voor wegen binnen de bebouwde kom.
Een voor automobilisten welkome be
paling is, dat op plaatsen waar parke
ren is verboden, de trottoirbanden geel
zullen worden geschilderd. Op het ogen
blik is het vaak een ware puzzel om
uit de vele parkeerborden wegwijs te
worden.
Het nieuwe verkeersreglement is
strakker en moderner dan het vorige.
Zo wordt er niet meer plechtstatig van
rijwielen, maar gewoon van fietsen ge
sproken. De auto's op de borden heb
pen aan heeft mag niet tegelijk zijn
grote licht gebruiken. Wie vlak achter
een voorganger rijdt mag geen groot
licht voeren. In het vorige reglement
stond dit omschreven als „onbehoor
lijk", nu is het strafbaar.
Nieuwe verkeersregels voor
fietsers
Bij de nieuwe verkeersregels die
volgend jaar zullen gaan gelden, zijn
er ook enkele die speciaal de fietsers
aangaan. Daar is bijvoorbeeld de kwes
Zandpad 32 - Middelharnis
De U.L.O.-school te Stellendam, die
september a.s. drie jaar bestaat, heeft
haar eerste candidaten afgeleverd. Tot
grote vreugde van het hoofd der school,
dhr. H. A. van den Tol en het overige
personeel zijn alle 4e klassers geslaagd.
Als byzonderheid mag hier nog wel bij
worden vermeld, dat de meeste candi-
daten met heel mooie cijfers uit de
bus kwamen en dat onvoldoenden
praktisch niet voorkwamen.
Dit geeft nog t.e meer voldoening,
daar U.L.O.-candidaten niet door eigen
leraren worden geëxamineerd, waar-
Beste meisjes en jongens!
Wij zijn pas een nieuwe- maand be
gonnen en dat is, naar ik heb verno
men, het begin van de vakantie voor
de meeste schoolkinderen. Vroeger was
augustus de vakantiemaand bij uitstek,
hoewel daar ook weer wel uitzonde
ringen op de regel voorkwamen. In
streken waar vroeger veel bessen wer
den geteeld, kregen de kinderen ook de
hele maand juli vakantie; dan konden
de kinderen ingeschakeld worden bij de
bessenoogst.
Nu weet ik zeker, dat niet alle kin-
deren op reis gaan in de vakantie, dus
zullen we de raadsels maar op de oude
voet voortzetten, alsof er geen vakantie
is. Hier komt dan:
JULIRAADSEL I
2. X
3. X
4. X
5. X
6. X
7. X
8. X
9. X
1- Andere naain voor de maand juli.
2. Berg bij Jeruzalem. 3. Richter. 4.
Betekent: de eer is weg; denk aan de
geschiedenis van Eli. 5. Zoon van Ja-
leth, de zoon van Noach. 6. Aramees
woord voor Vader. 7. Vrouw van La-
mech. 8. Stad uit de oudheid; zie Je-
rem. 46. 9. Medeklinker.
Op de kruisjeslijnen komt hetzelfde
woord te staan. Dit raadsel werd inge-.
zonden door Kees Zwerus, Nieuwe
Tonge.
Oplossingen
I. Jan de Oude, Oldenbarneveld,
Helena, Arminius, Normandië,
Vasco di Gama, Alva, Noyon,
Overijsel, Lodewijk XIV, Door
man, Eisleben, Neuen Gamme,
Bataven, Amalia van Solms,
Rommel, N.O.P., Egmond, Vlis-
singen, Eelde, Leicester, Tetzel.
Johan van Oldenbarnevelt.
n. David, ïlzau, Mefiboseth, Edomiet,
Noach, Salomo, Cham, Harp,
Zacheüs, Aaron, Laban, Bileam,
IJzer, Brood, Rehabeam, Og, Or-
pa, Daniël, Abel, Leeuw, Lamech,
Ezel, Ehud, Naaman, Nafthali,
Izak, Elkana, Thomas, Lydia,
Euroclydon, Vasti, Elifaz, Ninevé.
De mensch zal bijbrood alleen
niet leven.
III. Goeree-Overflakkee, Overijsel,
Eem, Roermond, EUewoutsdijk,
Eindhoven, Oranjekanaal, Velu-
we, Eist, Rijn, Friesland, Lang
straat, Amsterdam, Krommenie,
Kerkrade, Enschedé, Eendracht.
Goeree-Overflakkee.
IV. Asa, Bathseba, Cham, Dan, El
kana, Funon, Genesis, Hiddekel,
Isaï, Jehu, Korach, Lamech,
Mattheüs, Naïn, Obed, Psalm
zondag, Rebekka, Sodom, Tarsen,
Uza, Vasti, Wijnstok, IJdelheid,
Zacharia.
BRIEVEN
Leentje H. Ouddorp. Dus jij bent ook
aan je vakantie begonnen. En dan zo
lang! Had je niet liever de pinksterva
kantie een beetje langer; dan was het
meer verdeeld. Hoe móét je die tijd
doorbrengen! Of weet je er wel raad
mee, als je gezond mag zijn? Is het
meegevallen de laatste kasr van inzen
den?
Corrie en Henk G. Krabbendijke. Ja,
jullie waren wel laat met het schrijven.
Toen moest het gauw-gauw gebeuren,
vlug naar de post brengen en... niet
aan een postzegel gedacht! Toen kwam
er prompt strafport, dat begrijpen jul
lie. Zo gaat het als je haast hebt. Is de
schoolr.eis naar genoegen verlopen? De
cactus zal nu ver uitgebloeid zijn, denk
ik. En er is misschien geen tentoon
stelling geweest.
Jantje H. Ouddorp. Jij hebt alles
goed onthouden van die reis, zeg! Met
de uren erbij. Je bent toch een meisje
van de klok, geloof ik. Je schrijft ten
minste het uur waarop je begint te
schrijven en ook de tijd waarop de
brief klaar is. Dat is nog eens sekuur,
hè? Was de prijs naar je zin?
Nu is er nog plaats over om een op-
stelletje te plaatsen van Binus Jansen
te Poortvliet. Hier komt het:
STORM OP ZEE
„Schip op strand!" klinkt het door
de straten van Hollum. Het schijnt wel
of niemand het hoor. Maar koster Bot-
tema, commandant van de reddingboot
„Brandaris" hoort het wel degelijk. Met
grote stappen en een rood hoofd beent
hij naar voren, waar dominee Plooy
aan het prediken is over „De schip-
breuk op Malta." Als hij de vinger om
hoog steekt, weet de dominee al wat
hij b.edoelt. Deze zegt het van de kan
sel tegen de mensen in de kerk.
Dan zijn ze niet meer te houden. De
eerste redding moeten en zullen ze
meemaken. Maar als de predikant
vraagt om over te gaan tot het gebed,
houden ze toch even stil.
De dominee bidt voor de elf mannen,
die de reddingboot bevaren. Na het
„amen" zingen ze psalm 107 de ver
zen 12 en 13.
Als hazewinden vliegen de mannen
van hun plaatsen. Binnen een kwartier
zijn ze allemaal present.
D.e paarden worden voorgespannen
en de reddingboot in zee gelaten. Bot-
tema geeft zijn orders* „Haal op - ge
lijk - één, twee!"
Met weergaloze handigheid hanteren
de mannen hun roeiriemen. Hoe dichter
zij de „Victoria" naderen, hoe hoger de
golven worden. Als Gert de lijn heeft
overgegooid en deze is vastgemaakt
aan de reling, keren ze terug.
Als de kapitein de boot als laatste
verlaat, komt er plots een enorme golf,
die hem overspoeld. Weg is hij.
„Uit de weg!" brult Bram. En eer
iemand hem tegen kan houden, ver-
dvrijnt hij in de kokende en schuimen
de massa.
Als hij er in geslaagd is de kapitein
aan boord van de „Brandaris" te
brengen, keren ze terug naar het strand
Als ze op de zeebodem schuren, is
dominee Plooy daar ook reeds gearri
veerd.
„Dat was een prachtige redding,
Bottema!" „Dat was het," zegt de com
mandant.
Bram krijgt ter herinnering aan deze
redding een bronzen medaille met een
gouden ketting.
Dat was dan het opstel van onze
Rinus. Tot slot komt er nu een gedicht
van H. Marsman:
Herinnering aan Holland.
Denkend aan Holland
zie ik brede rivieren
traag door oneindig
laagland gaan,
rijen ondenkbaar
ijle populieren
als hoge pluimen
aan den einder staan;
en in de geweldige
ruimte verzonken
de boerderijen
verspreid door het land,
boomgroepen, dorpen,
geknotte torens,
kerken en olmen
in een groots verband.
de lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in grijze veelkleurige
dampen gesmoord,
en in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuvnge rampen
gevreesd en gehoord.
Voor allemaal de hartelijke groeten
van OOM KO.
waar de Vapona-strip hangt, is abso
luut 3 maanden vrij van vliegen,
muggen enz. prijs 6,95
Verkrijgbaar in:
WED. J. KURVINK'S DROGISTERIJ
EN FOTOHANDEL
OUDDORP
„JodocMS van Lodensteijn" door
ds. D. Slagboom N.V. Uitgeverij
„De Banier" Utrecht.
Bovengenoemd werkje verscheen in
de B.B.G.-serie, no. 1, serie 1966 van
de Banier N.V. te Utrecht. Ds. Slag
boom doet er ons in kennis maken
niet alleen met de persoon van Van
Lodensteijn maar ook met zijn vrien
denkring: o.m. Voetius, Justus van den
Boogaart, Willem Teelink, v. d. Velde,
Essenius, Anna Maria van Schuurman
(die later huwde met Jean de Labadie),
Koelman e.a. Hij toont daarmee aan,
dat Van Lodensteijn een strijder was
voor de Nadere Reformatie. Van Lo
densteijn had grote gaven als dichter,
beoefende met veel liefde het ambte
lijk werk als catecheet en als herder
in zijn gemeente, maar was bovenal
verbi divini minister, bedienaar van het
Goddelijke Woord om zielen voor Chris
tus te winnen. Hij was een „boetepre
diker in bewogenheid."
Van Lodensteijn was rijk armen
en zieken deelden in zijn goederen. Hij
was immers maar rentmeester van het
geen hem door God geschonken was.
Na zijn sterven deelden de minder be
deelden in hetgeen hij naliet, vele le
gaten had hij aan hen vermaakt.
Het hoofdstuk „Kritiek op Van Lo
densteijn" geeft o.i. een juiste kijk op
zijn persoon en werk.
Dit boek van ds. Slagboom over Van
Lodensteijn is een bijzonder goede aan
winst voor de B.B.G.-serie.
Zeer aanbevolen. De prijs is f 4,95;
voor abonnees op de B.B.G.-serie slechts
f 3,75.
door een zo objectief mogelijk beeld
van het onderwijs en de prestaties
wordt verkregen.
Met dit succes kunnen we niet an
ders dan de initiatiefnemers tot het
oprichten van deze school gelukwensen.
Merkwaardigerwijs zijn er in de drie
jaren van het bestaan van deze school
al vele mutaties geweest in het be
stuur en in de leiding van Stellendam.
De opzichters, w.o. Ds. Vlijm, Ds. Smit,
dhr. J. Woudstra en niet te vergeten
burgemeester Kleijnenberg hebben ge
toond een vooruitziende blik te hebben!
Deze school opent nieuwe mogelijkhe
den voor de leerlingen van West-Flak-
kee en heeft reeds nu haar nut getoond.
Op onze vraag aan dhr. van den Tol,
hoe hij denkt over de toekomst van
deze Ulo-school, antwoord hij, dat er
bepaald wel perspectief in zit. Vele
mensen zijn er bijzonder content mee,
dat een mogelijkheid voor voortgezet
onderwijs in hun eigen omgeving be
staat. Dit valt o.a. af te leiden uit het
jaarlijks sterk toenemende aantal leer
lingen. Daar komt nog bij dat meer
mensen zich in dit gebied zullen ves
tigen, een factor overigens die we niet
moeten overdrijven, zoals in het ver
leden werd en ook nu nog wel wordt
gedaan, waardoor deze school in de
toekomst tot een integrerend deel van
de bevolking van West-Flakkee kan
uitgroeien.
Volgens dhr. van den Tol wordt veel
waardering uitgesproken over het
„tropenrooster", waardoor de leerlin
gen tot een betere indeling van hun
„privé-tijd" kunnen komen. Vroeger
gingen de scholieren vaak 's morgens
om zeven uur de deur uit om 's avonds
pas weer thuis te komen. Aan deze
toestand is door ons radicaal een einde
gemaakt, aldus het hoofd der school.
Over wat de geslaagde candidaten
nu verder gaan doen, krijgen vnj te
horen, dat dhr. van den Tol er bij al
zijn leerlingen op aandringt verder te.
studeren, waar en hoe dan ook. Daar
zijn dan ook heel wat mogelijkheden
voor: allerlei onderwijs-inrichtingen,
vakbekwaamheid in beroepen etc. Ook
al zit ons schooltype de laatste jaren,
o.a. door de ontwikkeling van het v.h.
m.o., vaak in de vergeten sector, toch
lees ik vaak met enige voldoening, hoe
sommige mensen die hoog op de maat
schappelijke ladder zijn geklommen,
hun eerste treden hebben gezet op de
sporten van het Ulo en vandaaraf de
stimulans en de mogelijkheden mee
kregen verder te klimmen.
Prof. Zijlstra, thans senator, één van
'g lands knapste economen misschien
vestigen.
over die bovengenoemde stelling be-
wel te knap r was eens ulo-leerling.
Ook ons eigen eiland heeft namen te
Wat de toekomst betreft ulo
wordt m.a.v.o. neemt dhr. van den
Tol een voorzichtig standpunt in. Het
oude, dat goed was, moet worden ge
handhaafd en „het nieuwe" zal niet
worden toegepast, voordat het zijn
deugdelijkheid zal hebben bewezen.
Nu ja, daar zijn de experimenteer-
scholen dan ook goed voor, aldus het
hoofd der school.