E Nieuwe verkeersregels met ingang van volgend jaar BlyeBand geeft onmisBsare. bouinistoffe NETTE HANDIGE MEISJES Blue Band heeft een schat aa vitamine 4 Blue Band maaictzo eeriijic ir Klnde^fw^ehpt Chr. U.LO. Stellendam had goede start Het vertrek Aanpassing aan Europese regels Grote nakomelingschap BON Boekbespreking J. Keuvelaar 3E BARENDRECHTSWEG 439, TELEFOON 01806-2566 BARENDRECHT 1. xxxxxxxxx Leest de advertenties! Dp- is an :eft de en, aar ;lfs de DEN HAAG (N.N.P.) De Neder landse weggebruiker zal met ingang van januari 1967 rekening moeten hou den met een aantal nieuwe verkeersre gels. Dan zal namelijk het nieuwe „ver keersreglement" van prof. mr. A. D. Belinfante in werking treden. Het werkstuk is het resultaat van acht jaar hard studeren en veel confereren. De opzet van prof. Belinfante was niet al leen nieuwe regels te maken, die het verkeer veiliger zouden maken, maar ook om in heel Westeuropa een wet geving te krijgen, die voor wat het ver keer betreft, overal hetzelfde is. Voor komen er borden met de romeinse cij fers I en II om aan te geven aan wel ke zijde van de straat men op even of oneven dagen mag parkeren. Nieuw is ook het bord met de aanwijzing dat vrachtwagens en autobussen motorvoer tuigen op meer dan twee wielen niet in mogen halen. Een pijl in de vorm van een omgekeerde U met een streep er door duidt aan, dat men niet om mag keren. Een blauw bord met drie witte strepen van de linker benedenhoek naar de rechterbovenhoek geeft het ein de van de bebouwde kom aan. In het kader van de pogingen öm het ben ook een moderner uiterlijk gekre gen en lijken niet meer op de histo rische T-Fordjes. Modernisering was ook wel hard nodig als men weet, dat het verkeersreglement, waar we het tot 1 januari mee moeten doen, uit 1935 dateert. De voorvechters voor links voorrang hebben in dit nieuwe regelement nog geen erkenning gekregen. De algeme ne regel rechts gaat voor blijft gehand haafd. Toch heeft minister Suurhoff (verkeer), die het reglement heeft on dertekend in het staatsblad, twee re gels ingevoerd, die de doorstroming op kruispunten moeten bevorderen. Inha len op kruispunten is in het nieuwe reglement verboden. Inhalen is volgens de minister een van de gevaarlijkste handelingen die de weggebruiker kan uitvoeren (een derde van de ongeluk ken gebeurt bij dergelijke pogingen). Het verbod wordt nu ingevoerd om de situaties niet nog gevaarlijker te ma ken. Op kruispunten mag, bij het ver lenen van voorrang aan rechts, niet meer tot op de helft van het kruispunt worden „opgereden". De kruisingsvlak- f al dit totstandbrengen van een Europe- |se wegcode heeft veel tijd gekost. Het [ziet er nu echter naar uit, dat prof. Be- flinfantes initiatief zal slagen. Andere [landen zullen ervoor zorgen hun eigen [regels aan te passen aan het nieuwe [Europese schema. Veel nieuws kon het nieuwe regle- jment overigens niet brengen. In de [acht jaren, dat prof. Belinfante aan het [werk is geweest, is regelmatig iets uit- gelekt van wat er stond te gebeuren. Voor wie het allemaal niet zo heeft gevolgd, hier toch even de belang- rijkste veranderingen: bij het inhalen is men verplicht de richtingaanwijzer te gebruiken de witte lijnen op het wegdek krij gen rechtsgeldigheid rechts afslaand verkeer met voet gangers voorrang geven, ook als er geen zebra is men mag niet dichter dan vijf me ter bij een straathoek parkeren (was tien m.) trams moeten voorrang geven aan verkeer op een voorrangsweg op alle voorrangswegen buiten de bebouwde kom geldt een parkeer verbod - rechts inhalen is toegestaan wan neer men in een file rijdt stoppen bij bushaltes is toegestaan voor in- en uitladen - bromfietsers mogen niet meer naast elkaar rijden slordig parkeren (buiten witte lij nen) kan worden bekeurd. Ook het achterlaten van het kontaktsleutel- je is strafbaar. invaliden hebben altijd voorrang brandweer-, politie- en ambulance- wagens hebben alleen voorrang als zij zowel zwaailicht als sirene ge bruiken. In het reglement zijn ook een aantal nieuwe verkeersborden opgenomen. Zo verkeer vlotter te laten verlopen is ook de bepaling opgenomen, dat men niet onnodig langzaam op de autosnelwegen mag rijden. Voertuigen, die niet boven de veertig kilometer mogen of kunnen rijden, hebben geen toegang meer tot de autowegen (was 20 km/u.) Een echte minimumsnelheid voor de autoweg wordt met het nieuwe reglement nog niet ingevoerd, maar het is wel ver boden om, zoals het reglement zegt, „het verkeer te stremmen door onno dig langzaam te rijden." Dit geldt ook ken moeten geheel worden vrijgelaten. Vormt zich een file, dan mag deze het verkeer dat van links komt, niet blok keren. Bij kruispunten geldt ook, dat men een voorsorteervak niet mag ver laten. Tot nu toe stond daar geen en kele sanctie op. Voortaan is het ge vaarlijke baantje verwisselen dus van de baan. De bepalingen over het voeren van licht zijn duidelijker geworden. Binnen de bebouwde kom kan men kiezen tus sen dim- en stadslichten. Wie mistlam- tie van het zogenaamde kunstmatige fietspad. Als langs de kant van de weg een kunstmatig fietspad is aangelegd, dat door een witte streep en een fietssym- bool op het wegdek is aangegeven, moe ten de fietsers dit kunstmatige pad ook gebruiken. Daar staat dan tegen over dat andere weggebruikers er al leen mogen komen als de afscheiding op de weg door een onderbroken streep wordt aangegeven en zij geen fietsers hinderen. Belangrijk is ook dat als fietsers bij het inhalen belangrijk opzij moeten zwenken, zij dan een teken moeten ge ven dat zij van plan zijn deze manoeu vre te maken. Fietsers mogen verder overig verkeer rechts inhalen als dat verkeer in één of meer files rijdt of staat. In het komende jaar, als deze nieuwe verkeersregels van kracht wor den, zullen bij schemering, dichte mist overdag of bij zware sneeuwval, de fietsers ook hun lichten moeten laten branden. Voor de toeristische fietsers nog een opwekkend geluid. De Ministervan verkeer en waterstaat kan voor fiets paden buiten de bebouwde kom maxi mum snelheden voor bromfietsen vast stellen die lager zijn dan 40 km per uur. Men mag aannemen dat dit voor val zal geschieden op de zogenaamde toeristische fietspaden, waardoor de fietsers dan minder hinder van de bromfietsers zullen ondervinden. (Nadruk verboden) Op haar zes en negentigste verjaar dag kon de Krugerdorpse mevrouw Maria Johanna Volschenk onlangs met trots spreken over 1025 nakomelingen. Deze vrouw, die de Britse concen tratiekampen overleefde, is te Potchef- stroom geboren. Zij is er getrouwd en kreeg veertien kinderen, waarvan er vier nog in leven zijn. Zij heeft 1025 nakomelingen maar kan zelf niet altijd meer zeggen 'wie er van klein- of ach terkleinkinderen zijn. Haar nazaten tellen reeds in het zes de geslacht. In elk geslacht is er een Maria Johanaa. Oma Volschenk is nog zeer gezond. Zij heeft onlangs een operatie aan haar arm ondergaan. (African Express) Ik zou het zeer op prijs stellen wanneer op dag om uur*) iemand van uw be drijf eens bij mij thuis zou willen komen om over het werk te praten. Invullen de dag,en het uur dat u het beste schikt (liefst in de daguren). Naam: Adres: Woonplaats: Onder de rook van Rotterdam staan beschuit- en ban- ketfabrieken van A. Hooimeijer Zn. N.V. Enige tijd geleden zijn deze fabrieken enorm uitgebreid. Het ge volg is, dat we nu plaats hebben voor enige voor het inpakken van onze produkten. Prettig werken in een gezellige omgeving, dat goed betaalt. Vervoer van Goeree Overflakkee naar Barendrecht wordt door ons verzorgd. Jaarlijkse uitstapjes en 15 dagen vakantie. Voor meisjes van 15 tot 18 jaar 17 dagen. U kunt volledige inlichtingen krijgen bij onze aan meldingsadressen. L. GROENENDIJK Pr. Bernhardlaan 2, Dirksland. Tel. (01877) 481 C. BUSKOP, Westayk 16, Sominelsdijk. Als u liever persoonlijk bezoek van één onzer mede werkers hebt, dan kunt u bovenstaande bon invullen, .uitknippen en in een envelop zenden aan onderstaand adres. voor wegen binnen de bebouwde kom. Een voor automobilisten welkome be paling is, dat op plaatsen waar parke ren is verboden, de trottoirbanden geel zullen worden geschilderd. Op het ogen blik is het vaak een ware puzzel om uit de vele parkeerborden wegwijs te worden. Het nieuwe verkeersreglement is strakker en moderner dan het vorige. Zo wordt er niet meer plechtstatig van rijwielen, maar gewoon van fietsen ge sproken. De auto's op de borden heb pen aan heeft mag niet tegelijk zijn grote licht gebruiken. Wie vlak achter een voorganger rijdt mag geen groot licht voeren. In het vorige reglement stond dit omschreven als „onbehoor lijk", nu is het strafbaar. Nieuwe verkeersregels voor fietsers Bij de nieuwe verkeersregels die volgend jaar zullen gaan gelden, zijn er ook enkele die speciaal de fietsers aangaan. Daar is bijvoorbeeld de kwes Zandpad 32 - Middelharnis De U.L.O.-school te Stellendam, die september a.s. drie jaar bestaat, heeft haar eerste candidaten afgeleverd. Tot grote vreugde van het hoofd der school, dhr. H. A. van den Tol en het overige personeel zijn alle 4e klassers geslaagd. Als byzonderheid mag hier nog wel bij worden vermeld, dat de meeste candi- daten met heel mooie cijfers uit de bus kwamen en dat onvoldoenden praktisch niet voorkwamen. Dit geeft nog t.e meer voldoening, daar U.L.O.-candidaten niet door eigen leraren worden geëxamineerd, waar- Beste meisjes en jongens! Wij zijn pas een nieuwe- maand be gonnen en dat is, naar ik heb verno men, het begin van de vakantie voor de meeste schoolkinderen. Vroeger was augustus de vakantiemaand bij uitstek, hoewel daar ook weer wel uitzonde ringen op de regel voorkwamen. In streken waar vroeger veel bessen wer den geteeld, kregen de kinderen ook de hele maand juli vakantie; dan konden de kinderen ingeschakeld worden bij de bessenoogst. Nu weet ik zeker, dat niet alle kin- deren op reis gaan in de vakantie, dus zullen we de raadsels maar op de oude voet voortzetten, alsof er geen vakantie is. Hier komt dan: JULIRAADSEL I 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X 7. X 8. X 9. X 1- Andere naain voor de maand juli. 2. Berg bij Jeruzalem. 3. Richter. 4. Betekent: de eer is weg; denk aan de geschiedenis van Eli. 5. Zoon van Ja- leth, de zoon van Noach. 6. Aramees woord voor Vader. 7. Vrouw van La- mech. 8. Stad uit de oudheid; zie Je- rem. 46. 9. Medeklinker. Op de kruisjeslijnen komt hetzelfde woord te staan. Dit raadsel werd inge-. zonden door Kees Zwerus, Nieuwe Tonge. Oplossingen I. Jan de Oude, Oldenbarneveld, Helena, Arminius, Normandië, Vasco di Gama, Alva, Noyon, Overijsel, Lodewijk XIV, Door man, Eisleben, Neuen Gamme, Bataven, Amalia van Solms, Rommel, N.O.P., Egmond, Vlis- singen, Eelde, Leicester, Tetzel. Johan van Oldenbarnevelt. n. David, ïlzau, Mefiboseth, Edomiet, Noach, Salomo, Cham, Harp, Zacheüs, Aaron, Laban, Bileam, IJzer, Brood, Rehabeam, Og, Or- pa, Daniël, Abel, Leeuw, Lamech, Ezel, Ehud, Naaman, Nafthali, Izak, Elkana, Thomas, Lydia, Euroclydon, Vasti, Elifaz, Ninevé. De mensch zal bijbrood alleen niet leven. III. Goeree-Overflakkee, Overijsel, Eem, Roermond, EUewoutsdijk, Eindhoven, Oranjekanaal, Velu- we, Eist, Rijn, Friesland, Lang straat, Amsterdam, Krommenie, Kerkrade, Enschedé, Eendracht. Goeree-Overflakkee. IV. Asa, Bathseba, Cham, Dan, El kana, Funon, Genesis, Hiddekel, Isaï, Jehu, Korach, Lamech, Mattheüs, Naïn, Obed, Psalm zondag, Rebekka, Sodom, Tarsen, Uza, Vasti, Wijnstok, IJdelheid, Zacharia. BRIEVEN Leentje H. Ouddorp. Dus jij bent ook aan je vakantie begonnen. En dan zo lang! Had je niet liever de pinksterva kantie een beetje langer; dan was het meer verdeeld. Hoe móét je die tijd doorbrengen! Of weet je er wel raad mee, als je gezond mag zijn? Is het meegevallen de laatste kasr van inzen den? Corrie en Henk G. Krabbendijke. Ja, jullie waren wel laat met het schrijven. Toen moest het gauw-gauw gebeuren, vlug naar de post brengen en... niet aan een postzegel gedacht! Toen kwam er prompt strafport, dat begrijpen jul lie. Zo gaat het als je haast hebt. Is de schoolr.eis naar genoegen verlopen? De cactus zal nu ver uitgebloeid zijn, denk ik. En er is misschien geen tentoon stelling geweest. Jantje H. Ouddorp. Jij hebt alles goed onthouden van die reis, zeg! Met de uren erbij. Je bent toch een meisje van de klok, geloof ik. Je schrijft ten minste het uur waarop je begint te schrijven en ook de tijd waarop de brief klaar is. Dat is nog eens sekuur, hè? Was de prijs naar je zin? Nu is er nog plaats over om een op- stelletje te plaatsen van Binus Jansen te Poortvliet. Hier komt het: STORM OP ZEE „Schip op strand!" klinkt het door de straten van Hollum. Het schijnt wel of niemand het hoor. Maar koster Bot- tema, commandant van de reddingboot „Brandaris" hoort het wel degelijk. Met grote stappen en een rood hoofd beent hij naar voren, waar dominee Plooy aan het prediken is over „De schip- breuk op Malta." Als hij de vinger om hoog steekt, weet de dominee al wat hij b.edoelt. Deze zegt het van de kan sel tegen de mensen in de kerk. Dan zijn ze niet meer te houden. De eerste redding moeten en zullen ze meemaken. Maar als de predikant vraagt om over te gaan tot het gebed, houden ze toch even stil. De dominee bidt voor de elf mannen, die de reddingboot bevaren. Na het „amen" zingen ze psalm 107 de ver zen 12 en 13. Als hazewinden vliegen de mannen van hun plaatsen. Binnen een kwartier zijn ze allemaal present. D.e paarden worden voorgespannen en de reddingboot in zee gelaten. Bot- tema geeft zijn orders* „Haal op - ge lijk - één, twee!" Met weergaloze handigheid hanteren de mannen hun roeiriemen. Hoe dichter zij de „Victoria" naderen, hoe hoger de golven worden. Als Gert de lijn heeft overgegooid en deze is vastgemaakt aan de reling, keren ze terug. Als de kapitein de boot als laatste verlaat, komt er plots een enorme golf, die hem overspoeld. Weg is hij. „Uit de weg!" brult Bram. En eer iemand hem tegen kan houden, ver- dvrijnt hij in de kokende en schuimen de massa. Als hij er in geslaagd is de kapitein aan boord van de „Brandaris" te brengen, keren ze terug naar het strand Als ze op de zeebodem schuren, is dominee Plooy daar ook reeds gearri veerd. „Dat was een prachtige redding, Bottema!" „Dat was het," zegt de com mandant. Bram krijgt ter herinnering aan deze redding een bronzen medaille met een gouden ketting. Dat was dan het opstel van onze Rinus. Tot slot komt er nu een gedicht van H. Marsman: Herinnering aan Holland. Denkend aan Holland zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan, rijen ondenkbaar ijle populieren als hoge pluimen aan den einder staan; en in de geweldige ruimte verzonken de boerderijen verspreid door het land, boomgroepen, dorpen, geknotte torens, kerken en olmen in een groots verband. de lucht hangt er laag en de zon wordt er langzaam in grijze veelkleurige dampen gesmoord, en in alle gewesten wordt de stem van het water met zijn eeuvnge rampen gevreesd en gehoord. Voor allemaal de hartelijke groeten van OOM KO. waar de Vapona-strip hangt, is abso luut 3 maanden vrij van vliegen, muggen enz. prijs 6,95 Verkrijgbaar in: WED. J. KURVINK'S DROGISTERIJ EN FOTOHANDEL OUDDORP „JodocMS van Lodensteijn" door ds. D. Slagboom N.V. Uitgeverij „De Banier" Utrecht. Bovengenoemd werkje verscheen in de B.B.G.-serie, no. 1, serie 1966 van de Banier N.V. te Utrecht. Ds. Slag boom doet er ons in kennis maken niet alleen met de persoon van Van Lodensteijn maar ook met zijn vrien denkring: o.m. Voetius, Justus van den Boogaart, Willem Teelink, v. d. Velde, Essenius, Anna Maria van Schuurman (die later huwde met Jean de Labadie), Koelman e.a. Hij toont daarmee aan, dat Van Lodensteijn een strijder was voor de Nadere Reformatie. Van Lo densteijn had grote gaven als dichter, beoefende met veel liefde het ambte lijk werk als catecheet en als herder in zijn gemeente, maar was bovenal verbi divini minister, bedienaar van het Goddelijke Woord om zielen voor Chris tus te winnen. Hij was een „boetepre diker in bewogenheid." Van Lodensteijn was rijk armen en zieken deelden in zijn goederen. Hij was immers maar rentmeester van het geen hem door God geschonken was. Na zijn sterven deelden de minder be deelden in hetgeen hij naliet, vele le gaten had hij aan hen vermaakt. Het hoofdstuk „Kritiek op Van Lo densteijn" geeft o.i. een juiste kijk op zijn persoon en werk. Dit boek van ds. Slagboom over Van Lodensteijn is een bijzonder goede aan winst voor de B.B.G.-serie. Zeer aanbevolen. De prijs is f 4,95; voor abonnees op de B.B.G.-serie slechts f 3,75. door een zo objectief mogelijk beeld van het onderwijs en de prestaties wordt verkregen. Met dit succes kunnen we niet an ders dan de initiatiefnemers tot het oprichten van deze school gelukwensen. Merkwaardigerwijs zijn er in de drie jaren van het bestaan van deze school al vele mutaties geweest in het be stuur en in de leiding van Stellendam. De opzichters, w.o. Ds. Vlijm, Ds. Smit, dhr. J. Woudstra en niet te vergeten burgemeester Kleijnenberg hebben ge toond een vooruitziende blik te hebben! Deze school opent nieuwe mogelijkhe den voor de leerlingen van West-Flak- kee en heeft reeds nu haar nut getoond. Op onze vraag aan dhr. van den Tol, hoe hij denkt over de toekomst van deze Ulo-school, antwoord hij, dat er bepaald wel perspectief in zit. Vele mensen zijn er bijzonder content mee, dat een mogelijkheid voor voortgezet onderwijs in hun eigen omgeving be staat. Dit valt o.a. af te leiden uit het jaarlijks sterk toenemende aantal leer lingen. Daar komt nog bij dat meer mensen zich in dit gebied zullen ves tigen, een factor overigens die we niet moeten overdrijven, zoals in het ver leden werd en ook nu nog wel wordt gedaan, waardoor deze school in de toekomst tot een integrerend deel van de bevolking van West-Flakkee kan uitgroeien. Volgens dhr. van den Tol wordt veel waardering uitgesproken over het „tropenrooster", waardoor de leerlin gen tot een betere indeling van hun „privé-tijd" kunnen komen. Vroeger gingen de scholieren vaak 's morgens om zeven uur de deur uit om 's avonds pas weer thuis te komen. Aan deze toestand is door ons radicaal een einde gemaakt, aldus het hoofd der school. Over wat de geslaagde candidaten nu verder gaan doen, krijgen vnj te horen, dat dhr. van den Tol er bij al zijn leerlingen op aandringt verder te. studeren, waar en hoe dan ook. Daar zijn dan ook heel wat mogelijkheden voor: allerlei onderwijs-inrichtingen, vakbekwaamheid in beroepen etc. Ook al zit ons schooltype de laatste jaren, o.a. door de ontwikkeling van het v.h. m.o., vaak in de vergeten sector, toch lees ik vaak met enige voldoening, hoe sommige mensen die hoog op de maat schappelijke ladder zijn geklommen, hun eerste treden hebben gezet op de sporten van het Ulo en vandaaraf de stimulans en de mogelijkheden mee kregen verder te klimmen. Prof. Zijlstra, thans senator, één van 'g lands knapste economen misschien vestigen. over die bovengenoemde stelling be- wel te knap r was eens ulo-leerling. Ook ons eigen eiland heeft namen te Wat de toekomst betreft ulo wordt m.a.v.o. neemt dhr. van den Tol een voorzichtig standpunt in. Het oude, dat goed was, moet worden ge handhaafd en „het nieuwe" zal niet worden toegepast, voordat het zijn deugdelijkheid zal hebben bewezen. Nu ja, daar zijn de experimenteer- scholen dan ook goed voor, aldus het hoofd der school.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1966 | | pagina 7