iiWe zijn rijk....!'^
Uitslag verkiezing Prov. Staten
op Goeree-Overflakkee
kei
irtpt Overheidsgezag
in discussie
Meditatie
'^m
ieuws
galmde het pver het strand
jaargamg
Vrijdag 25 maart 1966
No. 3473
CHK. «TKEEKBLAÜ ÜP GEKEJj'UUM HUKDJi] GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
bby-ist
In
ilsdijk
[eques
op
*and
Ikg.
Iddorp) r^f'
iGoedereef
last (Goede;
Itifort (Of
Ivan Peen«"
Tank MOBIL benzine
-^ Drie jongens beleefden prachtig avontuur
Fruitmanden en Fruitbakies
„De Fruitcentrale"
•A Sterke vooruitgang voor Boerenpartij
if S.G.P. de grootste partij op ons eiland
Brtllant -
^^^fl
TiP'^ vaiï Andel
^r
Mededeling
GESLOTEN
FOTO BLANKERS
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sonunelsdijk
ABONNEMENTSPRIJS 2,75 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
^♦♦♦^♦♦j
in ons
Rinus Ver-
|Jaap Hoog-
tiiddag op
tmeeuw" en
Jangetroffen.
I gemaakt en
Iter bankpa-
Ipolitie wees
adst weinij
Ibestond uit
2, 5, 10 en
Ipoelden nog
de vondsl
iterpol en
lar de her-
Ischeiden.
peft een ge-
'valt onder
lagen in een
^r gedeelte
Izocht.
II zijn afgc-
llingen o\e:
ig van een
Évernietiging
tivereenigm?
(tg 14 maart.
Lente l-l'
B. Vis-H.
ferd H. Groe-
bn in afd.
In terugkeer
Ve hem vaf
It één pw'"'
Ik vanaf de-
lelukwensen
tgzand 1—
|an 2—0; C
Gulik-C
Westhoe-
V. d. Boo-
wneester. OP
lurgemeester
len Bomnie'
luur liouden.
Centrum-
de uitslag
■den van f
Ibureauss 'C
Oude Ton-
I bekend
U „'t Cen-
^at te Ool'-
Ivan Di*;
ndaro)
In en ge^'"
■iar Utrecht'
's-Graven
idorp)
Idorp) n't)
,3 (Ouddor I
C. van i'
jebt u j.l. maandag in onze dagbla-
die grote foto gezien van de Am-
Irdamse hoofdagent, die zonder uni-
Impet en gummistok „verloren in de
fgelijke strijd" gevolgd en nage-
lireeuwd door een tierende bende
ivo's, nozems en ander gespuis, de
locht moet blazen? We weten niet,
het u is vergaan, maar deze foto
Éft Óns diep getroffen.
/e heeft op ons een onuitwisbare
Bruk gemaakt en ze is waard voor
en het nageslacht behouden te blij-
omdat zij op aangrijpende wijze
[mentaliteit afbeeldt van een veel van
onze hedendaagse jeugd en van de
Jirikbarende devaluatie van het over-
Idsgezag in onze tijd.
pe politie moet het veld ruimen,
lat 'nihilistische en anarchistische
de straat beheerst. Men kan diep
Epect hebben voor deze agent met
wonderbaarlijke zelfbeheersing, die
pistool in de holster liet zitten en
It niet leegschoot op de bende terro-
Iten. Wij konden op deze foto niet
Igekeken komen, want dit tafereel
Is voor ons een treffende illustratie
symbolisering van de gezagscrisis,
Èarin onze maatschappij verkeert.
3ver deze hoogst ernstige crisis, die
felist niet incidenteel, maar structu-
61 en principeel van aard is, zouden
pvoerige beschouwingen te geven zijn.
Velke zijn de oorzaken ervan? Van-
kar die opstand der horden? Wat be-
felt deze geesteUjk totaal ontwortelde
ugd en haar oudere sympathisanten?
be het genoegen te verklaren dat ze
fbben in het treiteren van de politie,
het terroriseren van de bruidsstoet
In onze kroonprinses, in het brand-
Ichten met kranten en petroleum in
ingang van het paleis op de Dam?
illen we daartoe psychologen moeten
adplegen zoals burgemeester Van
fill voorstelde? en zo vermenigvuldi-
zich de vragen.
>}aar onzebescheiden mening is dit
|rschijnsel van de devaluatie van het
zag niet zo gecompliceerd als velen
Inken. Men kan deze nu wel heel
gewikkeld gaan maken en er brede
psofische en psychologische verhan-
ilingen over gaan schrijven, maar in
pzen is dit probleem heus niet zo
nplex. Psychologen en psychiaters
hoeven er wat ons betreft niet aan
jpas te komen. Deze heren hanteren
El een zeer interessante en nuttige
Itenschap, die wel eens verhelderend
Erkt en een aannemelijke diagnose
lit, maar hun conclusies zijn heel
Kwijls dubieus. Zoals bij rechtbank-
ken nogal eens blijkt, verklaren ze
[heel spoedig iemand verminderd toe-
jceningsvatbaar en omdat ze bij provo's
nozems allicht ook psychische man-
Imenten waarnemen in hun gedrags-
ftroon, worden deze beschouwd als
verontschuldiging voor hun uit-
lattingen.
fWij geloven dat de verklaring van
hun optreden heel eenvoudig is: deze
jongelieden hebben alleenmaar de ge
forceerde behoefte om anders te zijn
dan anderen, om recalcitrant op te tre
den tegen de conventionele maatschap
pij, om op te vallen en in de publiciteit
te komen. Een doordachte levensbe
schouwing hebben ze niet. Wat ze zeg
gen en schrijven is gewoonweg kolder.
Aan het ouderlijk en ander gezag
Wilt n uw auto jaren
„op toeren" houden
heblion ze maling en omdat ze te lui
Zijn om te werken of te studeren zetten
2e c!e boei op stelten. Het is daarom
Veel te veel eer voor deze heren om
„zoals sommige onnozele wetenschaps
mensen nog wel doen" hen serieus te
nen in deze zin, dat ze een bepaald
eëel doel nastreven.
Kntusseh kan wel worden gesteld, dat
^e recalcitrante jongelui het produkt
|n van onze ontkerstende en normloze
aatschappij. Wie de ontwikkelingen op
estelijk gebied in onze naoorlogse tijd
speciaal die van de laatste tien jaar
Ideslaat en poogt te analyseren, die
St alras, dat er zich een geweldige
|olutie aan het voltrekken is. Het
pornaamste kenmerk daarvan is dit,
it letterlijk alles relatief gemaakt
jsrdt. Van absolute waarden is geen
|rake meer.
iet relativisme d.i. de leer of de op-
Itting, dat alle kennis, ook zelfs die
an religieuze, zedelijke en esthetische
Waarden, slechts betrekkelijk is, gaat
steeds meer de geesten overheersen.
Men kan dit constateren in de theolo
gie en derhalve ook op kerkelijk gebied.
De oecumenische beweging moeten
we ten dele ook in dit licht zien. In de
ethiek wordt meer en meer aan de oude
Bijbelse normen getornd. En wie kan
er nog een touw vastmaken aan de be
ginselen in de politiek? Het hoogste be-
Jinsel schijnt te zijn „brood en spelen
#)or het volk" zoals bij de oude Ro-
weinen. Het materiële is primair.
|l Door relativering verdwijnen de vroe-
^re verschillen tussen de politieke
partijen. In de kunst „of wat daarvoor
Woet doorgaan" is elke norm verdwe
nen. Schandalige literatuur van een Jan
Lremer, Jan Wolkers, K. A. van 't Reve,
Harry Mulisch etc. overstroomt onze
boekwinkels en kiosken. Vormloze
Deeldhouwerken worden door gemeen
tebesturen aangekocht en niemand weet
„En zij dwongen Simon van
Syrene (Mark. 15 21).
Onlangs las ik een meditatie over de
gelijkenis van de schat in de akker.
En in deze dagen volk ig met interes
se de opgravingen in Zeeland, waar
een boer op zijn land al die oude mun
ten aan het opgraven is. Soms heb ik
weleens gedacht en misschien ben
ik niet de enige geweest „ik wilde,
dat ik ook zo'n stukje land had." Tot
datja, ik ben nu eenmaal geen
boer en ik heb geen land, het zit er
niet in, dat ik het nog eens krijg ook.
Dat wil zeggen: niet zoals in Zeeland.
Maar wat ik wel heb, dat is mijn
bijbel. En daarin doe ik toch eigenlijk
precies hetzelfde als die boer? Daar
zit ik toch ook elke week in te graven.
En daar heb ik al zoveel schatten in
gevonden, dat ik toch niet met die man
zou willen ruilen.
Want neem nu deze tekst. Nog niet
zolang geleden heb ik er over gepreekt.
En hoe gaat het, als je er een keer over
gepreekt hebt, dan heb je die parel be
keken, je hebt er heel wat „schitte-
rends" aan gevonden, en dan leg je hem
weer weg, voor een hele tijd mis
schien.
Maar bij deze parel Itikt me dat niet.
Ik kan hem maar niet kwijtraken. Iede
re keer straalt zijn schoonheid, door een
ander lichtval er op, weer naar me
toe,
„En zij dwongen"zijU weet
wel, dat zijn, die soldaten, die drie krui-
selingen naar Golgotha begeleidden, aan
gemoedigd door het nieuwsgierige, op
sensatie beluste publiek. Zij dwongen,
niet Christus, maar zij. Zijn aanklagers.
Zij deden het. Zij dwongen Simon tot
een dienst, die zoveel zegen voor hem
en zijn gezin zou gaan betekenen (want
waarschijnlijk is dat hele gezin erdoor
tot bekering gekomen, vgl. Rom. 16
13). Mensen dwongen Simon Christus
te volgen naar Golgotha. En nu denk
ik aan u, die al zolang bezig bent om
uw man of vrouw, of uw kind weer
naar Gods huis te krijgen. Laat dit
woord u troosten en bemoedigen. God
maakt ook gebruik van mensen. Na
tuurlijk, het is de Heilige Geest, die ons
moet overtuigen, maar vergeet niet, dat
ook mensen daarbij als middel gebruikt
worden. De soldaten waren tegen
wil en dank de mensen, die Simon
brachten bij de kruisheuvel Golgotha.
„Dwingt ze in te komen," staat er in
mijn bijbel.
Maar dan is ook de prediking, dan
zijn ook de slagen in ons leven midde
len waarvan God gebruik maakt, om
ons te dwingen in dezelfde richting, in
de richting namelijli van Golgotha.
Hoe verleidelijk wordt het nu, om
hierover doordenkend, te gaan schrij
ven, dat een mens, alleen als hij gedwon
gen wordt, de weg zal gaan, die God
in Zijn Woord ons wijst. Hoe verleidelijk
wordt het nu, om daarover uitgebreid
te gaan mediteren, want uiteindelijk is
dat zo, denk aan Paulus, denk aan Lu
ther! Denk aan al die schriftwoorden,
die ervan spreken, dat een mens van
nature een vijand van genade is. En
toch v/ijd ik er niet over uit dit keer.
Want ik heb al wel geleerd, zoals vele
mensen zich verbergen achter hun
eigen gerechtigheid en eigen vroomheid,
zo ook vele mensen zich verbergen ach
ter de schijnbaar veilige vijgenbladeren
van hun onmacht en onwil. Om dan
ondertussen een leven te leiden, dat
voorGods heilig aangezicht niet kan
bestaan. En dan zegt de Schrift, dat
het Sodonx en Gomorra verdraaglijker
zal zijn in de dag van het oordeel dan
al die andere plaatsen en mensen, die
de weg zo goed geweten hebben, maar
hem niet zijn gegaan.
Zij dwongen Simon om het kruis te
dragen. Van Simon zelf weten we ver
der niet veel. Daar zullen we dan ook
maar weinig over zeggen. Wat ik wel
weet, dat is dit: wie u ook bent, die
dit leest, ik meen dat hier ook voor uw
leven de weg des behouds wordt ge
wezen. U moet het kruis op u nemen,
ik bedoel: het kruis waaraan de zonde
en schuld van uw leven kleeft. U kent
wel die 2 regels: „eens was ik een
vreemd'ling voor God en mijn hart, ik
voelde geen zonde en kende geen
smart
Wel, dat kruis hebt U op uw schou
ders te nemen. Dat hebt U te belij
denaan u o Heer', oprecht mijn
zonde." Met die andere misdadigers, die
wel de dood verdiend hebben, dienen
ook u en ik de schande van de vloek
óver ons verzondigd leven het kruis
op ons te nemen. Zeg niet, dat dat
nogal eenvoudig is, want Simon moet
gedwongen worden. Maar wacht ook
niet, tot u uiteindelijk gedwongen wordt,
want zo onthoudt u zichzelf en uw ge
zin (denk aan het gezin van Simon) een
onvoorstelbare zegen. Want weet u,
wat de ervaring is van allen, die zich
zelf als zondaren voor God leerden
kennen, die dat kruis van eigen schuld
op zich leerden nemen? Hun ervaring
is dezelfde als die van Simon. Als ze
komen aan de kruisheuvel Golgotha
om daar de welverdiende straf te onder
gaan, dan zegt Christus: geef het maar
hier. Het laatste, de toorn van God
waar u en ik onder zouden bezwijken
is voor Mij. Zo ligt er in het kruis
voldoende stof om eeuwig te roemen.
En nu begrijp ik ooit ineens waarom
Kohlbrugge op de vraag waar hij tot
bekering kwam, altijd antwoordde: op
Golgotha, Want Simon's weg was zijn
weg. Enis uw weg?
Zo liggen er in de akker van de
Schrift nog veel meer schatten verbor
gen. Daarom ben ik danl5;baar dat God
mij zijn Woord schonk, en mij dat
stukje land in Zeeland onthield.
Ooltgensplaat.
Ds, P, Vermaat.
Speciaal in het opmaicen van
B. V d. VEJgB
Telefoon 2682 - WestdUfc ób
MIDDELHARNIS
wat ze voorstellen. Wat men schilders-
kunst noemt zijn produkten, waarvan
men niet weet of ze door een aap of
door een debiel mens zijn samengeklod-
derd. En zo kunnen we verder gaan.
Wie voor dit alles niet applaudiseert is
achterlijk en conservatief.
Is het dan een wonder, dat ook het
overheidsgezag wordt gerelativeerd of
ontltend? Met het verlaten van de dienst
van God gaat ook de basis van dit ge
zag verloren. Wij geloven en belijden,
dat de bron van het souvereine gezag
der overheid gevonden wordt in God
als de Koning aller koningen. Onze
overheid is de dienaresse Gods. Alle
machten die er zijn, zijn door God ver-
ordineerd. Onze Koningin regeert bij
de gratie Gods en niet, zoals prof. Van
Niftrik terecht zeide, bij de gratie van
Vondeling c.s. Daarom zal alle ziel de
machten, die over haar gesteld zijn, on
derworpen zijn (Rom. 13) En wie zich
tegen die macht stelt, wederstaat de
ordinantiën Gods.
De overheid draagt het zwaard niet
tevergeefs en daarom: „indien gij kwaad
doet, zo vrees!
Het gezag moet dus gehandhaafd
worden. Dat is de plicht der overheid.
Niet het volk bezit het gezag. De z.g.
volkssouvereiniteit, die door velen ge
huldigd wordt, is ten enenmale in strijd
met de Schrift. De historie heeft bewe
zen wat er van de landen terechtkomt,
waar het volk de baas speelt: men leze
de geschiedenis van de Franse, de Rus
sische en de Hitler-revolutie. Ze werden
geboren uit een zee van bloed en tranen
en eindigde in een dictatuur. Het „ni
Dieu ni maitre" (geen God en geen
meester) uit de dagen der Franse revo
lutie was een goddeloze kreet.
Ook nu nog is dit beginsel springle
vend en niet alleen onder dat deel van
onze jeugd, dat nihillistische is. In bre
de kringen wordt het gezag ondergra
ven of is het geheel verdwenen. Overal
waar het de verhoudingen moet beheer
sen, in gezin, school, bedrijf en staat
komt het steeds meer in de verdrukking.
En zonder gezag is de maatschappij
in al haar geledingen ten dode opge
schreven, want dat betekent de comple
te chaos.
De gebeurtenissen in Amsterdam zijn
een teken aan de wand. Ze zijn het ge
volg van een slappe gezagshandhaving,
van kwasi-democratische beginselen
van zachte heelmeesters, van de menta
liteit in een grotendeels rode stad, van
de verkeerde publiciteit van een deel
der pers en van de funeste invloed van
televisie-functionarissen. Gelukkig zijn
eindelijk de ogen opengegaan en zijn
maatregelen in mtzicht gesteld om aan
de relletjes op doortastende wijze een
definitief einde te maken. Een toestand
als op de foto, waarover we het in het
begin van dit artikel hadden, mag nooit
meer voorkomen.
De politie moet over alle bevoegdhe
den beschikken, die nodig zijn om der
gelijke wanordelijkheden radicaal de
kop in te drukken. Eerste vereiste voor
een geordende maatschappij is de hand
having van gezag en orde.
Wie zich daaraan niet wenst te on
derwerpen, sture men maar naar ar-
beidskampen om ze tegelijk van hun
luiheid te genezen.
Onderstaande staatjes tonen het totaal
aantal uitgebrachte stemmen op de resp.
partijen alsook deze aantallen uitge
drukt in procenten.
Totaal aantal stemmen op Flakkee:
1962 1966
1.
P.v,d,A.
4872
4878
2. K,V,P. 1114
1168
3. V.V.D. 1704
1575
4. A.R. 3564
2990
5. C.H.U. 1507
1551
6, S.G.P. 4404
5012
7. P.S.P. 103
242
8. C.P.N. 61
53
10. Rappard
15
11. Boerenpartij 50
1260
13. Ger. Pol.
Verbond 32
65
17411
18809
schitterend bezit
voor altijd!
^aSSSi^^ JUWELIER
Hoogstraat 164-152
Beyerlandselaan 176
Rotterdam
Flakkee in procenten:
1962
1966
1. P.v,d.A. 27,9
25,9
2, K.V.P. 6,4
6,3
3. V.V.D, 9,8
8,4
4. A,R, 20,5
15,9
5. C,H.U. 8,7
8,2
6. S.G.P, 25,3
26,6
7. P,S,P, 0,6
1,3
8, C,P,N. 0,3
0,3
10. Rappard
0,1
12. Boeren Partij 0,3
6,7
13.
Ger. Pol.
Verbond 0,2
0,3
100
100
Het verschil in het totaal stemmen
aantal (in 1962-17411; thans 18809) werd
deels veroorzaakt door een aanmerke
lijk betere opkomst van de kiezers,
deels ook door verlaging van de kies
gerechtigde leeftijd van 23 tot 21 jaar.
De opkomst bij de gemeenteraadsver
kiezing in november 1965 bedroeg 18289;
zodat kan worden aangenomen dat op
ons eiland plm, 520 21-jarigen hebben
meegestemd.
De BOERENPARTIJ heeft op Flak
kee een ruime winst behaald van ruim
1200 stemmen, dat is 6,7''/i) van het to
taal uitgebrachte stemmen; wat hoofd
zakelijk ten koste zal zijn gegaan van
A.R-. en in mindere mate van P.v.d.A, en
V,V.D., welke laatste partijen ook een
gedeelte van hun stemmen zagen ver
huizen naar de PSP die een winst boek
te van 0,W<i.
Ook de SGP was duidelijk aan de
winnende hand met een toename van
l,3''/o. Door deze verschuivingen is de
SGP op ons eiland de grootste partij
geworden met 26,6<'/o van het totale
stemmenaantal.
Moest de CHU zich een gering verlies
getroosten (0,5"/u); de A,R, leed een al-
lergevoeligst verlies van 4,6°/o.
Ook de V.V.D. liep zoals in de
staat te lezen niet onaanzienlijk te
rug met l,4''/o. De K.V.P. bleef stabiel
evenals de CPN en het Geref. Pol.
Verbond.
De P.v.d.A. incasseerde 2"/o verlies;
deze partij liep landelijk in veel ster
kere mate terug dan op ons eiland. De
BOERENPARTIJ was de grote over
winnaar. In Ouddorp werd in vergelijk
met de Kamerverkiezing 1963 het stem
menaantal op de Boerenpartij bijna
verviervoudigd. Alle overige partijen
behalve de SGP liepen in meer
of mindere mate terug.
Moeilijk vergelijk
De verschillen in de totaaltelling van
de voormalige gemeente Dirksland en
Sommelsdijk zijn të wijten aan districts
wijzigingen i.v,m. de gem. herindeling.
(Zie vervolg pag. 2 Ie kolom)
In verband met de invoering van
de 5 daagse werkweek in onze
branche is onze zaak
MET INGANG VAN 4 APRIL
DE GEHELE MAANDAG
Uitgezonderd voor bruidsfoto's en
reportages.
MIDDELHARNIS
V.l.n.r, Jaap Hoogland, Jan Tanis en de cowboy Rinus Verhage.
Rinus Verhage (9), Jan Tanis (12) én Jaap Hoogland (10) uit Óuddorp hebben
jl. zaterdagmiddag op het strand een prachtig- avontuur beleefd zoals die ei
genlijk alleen maar in spannende jeugdboeken bestaan. Op het strand vonden
ze een groot pak met GELD!!! „We zijn schatrijk, we zijn miljonair" riepen
ze in koor. Met die illusie zijn ze naar huis gegaan waar de politie hun beter
inlichtte. Hun vondst bestond uit afgewerkte Engelse reischeques die derhal
ve geen waarde hebben. Toch bleken er cheques maar éénmaal inplaats van
zoals gebruikelijk tweemaal te zijn getekend. Stootten de jongens op een
fraudezaak?? Het blijft nog spannend; de laatste bladzijde van hun avontu-
renboek is nog niet opengeslagen! Nog vol van de spanning hebben de jon
gens hun relaas op papier gezet.
Joap Hoogland
We gingen in de duinen spelen. Toen
keken we op het strand en zagen een
pak liggen. En liepen er hard mee weg,
en Jan zei, o dat is een pak papier
van een papierfabriek. Ik zei kijk een
dollar. Hier nog meer.
We worden schatrijk.
En wij maar plunderen, Rienus ga
eens gauw een kistje halen, daarginds
ligt nog een kistje. Ik zal die draad
even losmaken dan gaat het wat mak
kelijker. Schiet een beetje op Rienus,
er ligt al een berg geld.
Jongens hier een hele bos.
Wij zijn schatrijk.
Het kistje is vol.
Ik kan er geen meer vinden, kom op
jongens dan ga we over de duinen
naar huis.
Wat is het liistje zwaar. We lopen
naar die weg daarheen om even uit te
rusten.
We zijn nog rijker dan een miljonair.
We zijn de rijkste van heel de wereld.
We stapelden even alles op en we
hebben wel 4 grote stapels. We gaan
over die hoogte dan zijn we gauw thuis.
Toen we dicht bij Jan thuis kwamen
zei Jan: Moe kijk eens we zijn schatrijk.
En z'n mo'eder zei dat moet je bij de
politie brengen.
Toen zei Jan zijn vader, ik zal wel
even bellen.
Toen ik thuis kwam zei mijn vader
ik zal even bellen of ze al gebeld heb
ben. Toen was ik gauw naar Rienus
gegaan maar die was al naar de poli
tie gegaan.
Toen zei Rienus ilc moet met de po
litie mee naar het strand. Toen kwam
net de politie-auto aan en de politie
zei, moet je ook mee en toen ben ik
MIDDELHflRNIS-TEL:23ZS
ook mee gegaan, deze auto rijdt lekker
hè, toen kwamen we op het strand
aan. Zullen we een schop meenemen en
een touw, wat een rommel al het papier
is weggewaaid.
Toen zijn we terug gegaan.
Rinus Verhage
Op zaterdagmiddag gingen wij naar
het strand. Wij liepen een eindje op
het strand en tien roep Jaap Hoogland,
jongens daar ligt een pak. Wij liepen
er hard naar toe. Wij sprongen op het
pak en toen zag Jan Tanis een bankbil
jet en zei: jongens, dat is niet pluis.
Maar we dachten nou zijn we rijk.
De bankbiljetten lagen er tussen aller
lei papieren. Om kort te gaan we von-
gen een klein kistje bankbiljetten, toen
zijn we naar de politie gegaan en we
zijn met de politiewagen meegereden
naar het strand. Maar na een poosje
hoorden wij de politie zeggen, er zit
geen waarde aan. Maar we dachten
toch werkelijk dat we miljonair waren.
We hadden zeker 3 miljoen gevonden
maar we vonden het erg jammer dat
er geen waarde aan was.
We vonden het toch wel leuk.
Jan Tanis
Op een zaterdagmiddag gingen we
met z'n drieën naar de duinen. Toen
kwamen we bij een grote bunker. Toen
zagen we een groot pak liggen en we
holden er heen, We konden het er slecht
uit krijgen, het zat met ijzerdraad vast.
We deden onze laaren en sokken uit.
Toen Jaap de eerste vond waren we
al heel blij. We gingen verder zoeken.
Toen vonden we stapels, Rinus zei ik
ga een kistje zoeken. Toen Rinus een
kistje had gevonden gingen we er alles
er in doen. Toen we er haast niet meer
konden vinden zijn we opgehouden.
We gingen door de duinen weer terug
en kwamen op een weg. Daar waren
we gaan zitten en gingen alles goed
leggen, We wierpen de kapotte weg.
Toen gingen we naar huis om te
gaan eten. Toen we thuis waren liet ik
het aan mijn vader zien. Hij had ze wel
eens meer gezien. Hij belde de politie
op.
---------O---------
De cheques lijken inderdaad veel op
geld. Hiernaast een cheque van tien
Engelse Ponden.