iiWe zijn rijk....!'^ Uitslag verkiezing Prov. Staten op Goeree-Overflakkee kei irtpt Overheidsgezag in discussie Meditatie '^m ieuws galmde het pver het strand jaargamg Vrijdag 25 maart 1966 No. 3473 CHK. «TKEEKBLAÜ ÜP GEKEJj'UUM HUKDJi] GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN bby-ist In ilsdijk [eques op *and Ikg. Iddorp) r^f' iGoedereef last (Goede; Itifort (Of Ivan Peen«" Tank MOBIL benzine -^ Drie jongens beleefden prachtig avontuur Fruitmanden en Fruitbakies „De Fruitcentrale" •A Sterke vooruitgang voor Boerenpartij if S.G.P. de grootste partij op ons eiland Brtllant - ^^^fl TiP'^ vaiï Andel ^r Mededeling GESLOTEN FOTO BLANKERS PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sonunelsdijk ABONNEMENTSPRIJS 2,75 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ^♦♦♦^♦♦j in ons Rinus Ver- |Jaap Hoog- tiiddag op tmeeuw" en Jangetroffen. I gemaakt en Iter bankpa- Ipolitie wees adst weinij Ibestond uit 2, 5, 10 en Ipoelden nog de vondsl iterpol en lar de her- Ischeiden. peft een ge- 'valt onder lagen in een ^r gedeelte Izocht. II zijn afgc- llingen o\e: ig van een Évernietiging tivereenigm? (tg 14 maart. Lente l-l' B. Vis-H. ferd H. Groe- bn in afd. In terugkeer Ve hem vaf It één pw'"' Ik vanaf de- lelukwensen tgzand 1— |an 2—0; C Gulik-C Westhoe- V. d. Boo- wneester. OP lurgemeester len Bomnie' luur liouden. Centrum- de uitslag ■den van f Ibureauss 'C Oude Ton- I bekend U „'t Cen- ^at te Ool'- Ivan Di*; ndaro) In en ge^'" ■iar Utrecht' 's-Graven idorp) Idorp) n't) ,3 (Ouddor I C. van i' jebt u j.l. maandag in onze dagbla- die grote foto gezien van de Am- Irdamse hoofdagent, die zonder uni- Impet en gummistok „verloren in de fgelijke strijd" gevolgd en nage- lireeuwd door een tierende bende ivo's, nozems en ander gespuis, de locht moet blazen? We weten niet, het u is vergaan, maar deze foto Éft Óns diep getroffen. /e heeft op ons een onuitwisbare Bruk gemaakt en ze is waard voor en het nageslacht behouden te blij- omdat zij op aangrijpende wijze [mentaliteit afbeeldt van een veel van onze hedendaagse jeugd en van de Jirikbarende devaluatie van het over- Idsgezag in onze tijd. pe politie moet het veld ruimen, lat 'nihilistische en anarchistische de straat beheerst. Men kan diep Epect hebben voor deze agent met wonderbaarlijke zelfbeheersing, die pistool in de holster liet zitten en It niet leegschoot op de bende terro- Iten. Wij konden op deze foto niet Igekeken komen, want dit tafereel Is voor ons een treffende illustratie symbolisering van de gezagscrisis, Èarin onze maatschappij verkeert. 3ver deze hoogst ernstige crisis, die felist niet incidenteel, maar structu- 61 en principeel van aard is, zouden pvoerige beschouwingen te geven zijn. Velke zijn de oorzaken ervan? Van- kar die opstand der horden? Wat be- felt deze geesteUjk totaal ontwortelde ugd en haar oudere sympathisanten? be het genoegen te verklaren dat ze fbben in het treiteren van de politie, het terroriseren van de bruidsstoet In onze kroonprinses, in het brand- Ichten met kranten en petroleum in ingang van het paleis op de Dam? illen we daartoe psychologen moeten adplegen zoals burgemeester Van fill voorstelde? en zo vermenigvuldi- zich de vragen. >}aar onzebescheiden mening is dit |rschijnsel van de devaluatie van het zag niet zo gecompliceerd als velen Inken. Men kan deze nu wel heel gewikkeld gaan maken en er brede psofische en psychologische verhan- ilingen over gaan schrijven, maar in pzen is dit probleem heus niet zo nplex. Psychologen en psychiaters hoeven er wat ons betreft niet aan jpas te komen. Deze heren hanteren El een zeer interessante en nuttige Itenschap, die wel eens verhelderend Erkt en een aannemelijke diagnose lit, maar hun conclusies zijn heel Kwijls dubieus. Zoals bij rechtbank- ken nogal eens blijkt, verklaren ze [heel spoedig iemand verminderd toe- jceningsvatbaar en omdat ze bij provo's nozems allicht ook psychische man- Imenten waarnemen in hun gedrags- ftroon, worden deze beschouwd als verontschuldiging voor hun uit- lattingen. fWij geloven dat de verklaring van hun optreden heel eenvoudig is: deze jongelieden hebben alleenmaar de ge forceerde behoefte om anders te zijn dan anderen, om recalcitrant op te tre den tegen de conventionele maatschap pij, om op te vallen en in de publiciteit te komen. Een doordachte levensbe schouwing hebben ze niet. Wat ze zeg gen en schrijven is gewoonweg kolder. Aan het ouderlijk en ander gezag Wilt n uw auto jaren „op toeren" houden heblion ze maling en omdat ze te lui Zijn om te werken of te studeren zetten 2e c!e boei op stelten. Het is daarom Veel te veel eer voor deze heren om „zoals sommige onnozele wetenschaps mensen nog wel doen" hen serieus te nen in deze zin, dat ze een bepaald eëel doel nastreven. Kntusseh kan wel worden gesteld, dat ^e recalcitrante jongelui het produkt |n van onze ontkerstende en normloze aatschappij. Wie de ontwikkelingen op estelijk gebied in onze naoorlogse tijd speciaal die van de laatste tien jaar Ideslaat en poogt te analyseren, die St alras, dat er zich een geweldige |olutie aan het voltrekken is. Het pornaamste kenmerk daarvan is dit, it letterlijk alles relatief gemaakt jsrdt. Van absolute waarden is geen |rake meer. iet relativisme d.i. de leer of de op- Itting, dat alle kennis, ook zelfs die an religieuze, zedelijke en esthetische Waarden, slechts betrekkelijk is, gaat steeds meer de geesten overheersen. Men kan dit constateren in de theolo gie en derhalve ook op kerkelijk gebied. De oecumenische beweging moeten we ten dele ook in dit licht zien. In de ethiek wordt meer en meer aan de oude Bijbelse normen getornd. En wie kan er nog een touw vastmaken aan de be ginselen in de politiek? Het hoogste be- Jinsel schijnt te zijn „brood en spelen #)or het volk" zoals bij de oude Ro- weinen. Het materiële is primair. |l Door relativering verdwijnen de vroe- ^re verschillen tussen de politieke partijen. In de kunst „of wat daarvoor Woet doorgaan" is elke norm verdwe nen. Schandalige literatuur van een Jan Lremer, Jan Wolkers, K. A. van 't Reve, Harry Mulisch etc. overstroomt onze boekwinkels en kiosken. Vormloze Deeldhouwerken worden door gemeen tebesturen aangekocht en niemand weet „En zij dwongen Simon van Syrene (Mark. 15 21). Onlangs las ik een meditatie over de gelijkenis van de schat in de akker. En in deze dagen volk ig met interes se de opgravingen in Zeeland, waar een boer op zijn land al die oude mun ten aan het opgraven is. Soms heb ik weleens gedacht en misschien ben ik niet de enige geweest „ik wilde, dat ik ook zo'n stukje land had." Tot datja, ik ben nu eenmaal geen boer en ik heb geen land, het zit er niet in, dat ik het nog eens krijg ook. Dat wil zeggen: niet zoals in Zeeland. Maar wat ik wel heb, dat is mijn bijbel. En daarin doe ik toch eigenlijk precies hetzelfde als die boer? Daar zit ik toch ook elke week in te graven. En daar heb ik al zoveel schatten in gevonden, dat ik toch niet met die man zou willen ruilen. Want neem nu deze tekst. Nog niet zolang geleden heb ik er over gepreekt. En hoe gaat het, als je er een keer over gepreekt hebt, dan heb je die parel be keken, je hebt er heel wat „schitte- rends" aan gevonden, en dan leg je hem weer weg, voor een hele tijd mis schien. Maar bij deze parel Itikt me dat niet. Ik kan hem maar niet kwijtraken. Iede re keer straalt zijn schoonheid, door een ander lichtval er op, weer naar me toe, „En zij dwongen"zijU weet wel, dat zijn, die soldaten, die drie krui- selingen naar Golgotha begeleidden, aan gemoedigd door het nieuwsgierige, op sensatie beluste publiek. Zij dwongen, niet Christus, maar zij. Zijn aanklagers. Zij deden het. Zij dwongen Simon tot een dienst, die zoveel zegen voor hem en zijn gezin zou gaan betekenen (want waarschijnlijk is dat hele gezin erdoor tot bekering gekomen, vgl. Rom. 16 13). Mensen dwongen Simon Christus te volgen naar Golgotha. En nu denk ik aan u, die al zolang bezig bent om uw man of vrouw, of uw kind weer naar Gods huis te krijgen. Laat dit woord u troosten en bemoedigen. God maakt ook gebruik van mensen. Na tuurlijk, het is de Heilige Geest, die ons moet overtuigen, maar vergeet niet, dat ook mensen daarbij als middel gebruikt worden. De soldaten waren tegen wil en dank de mensen, die Simon brachten bij de kruisheuvel Golgotha. „Dwingt ze in te komen," staat er in mijn bijbel. Maar dan is ook de prediking, dan zijn ook de slagen in ons leven midde len waarvan God gebruik maakt, om ons te dwingen in dezelfde richting, in de richting namelijli van Golgotha. Hoe verleidelijk wordt het nu, om hierover doordenkend, te gaan schrij ven, dat een mens, alleen als hij gedwon gen wordt, de weg zal gaan, die God in Zijn Woord ons wijst. Hoe verleidelijk wordt het nu, om daarover uitgebreid te gaan mediteren, want uiteindelijk is dat zo, denk aan Paulus, denk aan Lu ther! Denk aan al die schriftwoorden, die ervan spreken, dat een mens van nature een vijand van genade is. En toch v/ijd ik er niet over uit dit keer. Want ik heb al wel geleerd, zoals vele mensen zich verbergen achter hun eigen gerechtigheid en eigen vroomheid, zo ook vele mensen zich verbergen ach ter de schijnbaar veilige vijgenbladeren van hun onmacht en onwil. Om dan ondertussen een leven te leiden, dat voorGods heilig aangezicht niet kan bestaan. En dan zegt de Schrift, dat het Sodonx en Gomorra verdraaglijker zal zijn in de dag van het oordeel dan al die andere plaatsen en mensen, die de weg zo goed geweten hebben, maar hem niet zijn gegaan. Zij dwongen Simon om het kruis te dragen. Van Simon zelf weten we ver der niet veel. Daar zullen we dan ook maar weinig over zeggen. Wat ik wel weet, dat is dit: wie u ook bent, die dit leest, ik meen dat hier ook voor uw leven de weg des behouds wordt ge wezen. U moet het kruis op u nemen, ik bedoel: het kruis waaraan de zonde en schuld van uw leven kleeft. U kent wel die 2 regels: „eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart, ik voelde geen zonde en kende geen smart Wel, dat kruis hebt U op uw schou ders te nemen. Dat hebt U te belij denaan u o Heer', oprecht mijn zonde." Met die andere misdadigers, die wel de dood verdiend hebben, dienen ook u en ik de schande van de vloek óver ons verzondigd leven het kruis op ons te nemen. Zeg niet, dat dat nogal eenvoudig is, want Simon moet gedwongen worden. Maar wacht ook niet, tot u uiteindelijk gedwongen wordt, want zo onthoudt u zichzelf en uw ge zin (denk aan het gezin van Simon) een onvoorstelbare zegen. Want weet u, wat de ervaring is van allen, die zich zelf als zondaren voor God leerden kennen, die dat kruis van eigen schuld op zich leerden nemen? Hun ervaring is dezelfde als die van Simon. Als ze komen aan de kruisheuvel Golgotha om daar de welverdiende straf te onder gaan, dan zegt Christus: geef het maar hier. Het laatste, de toorn van God waar u en ik onder zouden bezwijken is voor Mij. Zo ligt er in het kruis voldoende stof om eeuwig te roemen. En nu begrijp ik ooit ineens waarom Kohlbrugge op de vraag waar hij tot bekering kwam, altijd antwoordde: op Golgotha, Want Simon's weg was zijn weg. Enis uw weg? Zo liggen er in de akker van de Schrift nog veel meer schatten verbor gen. Daarom ben ik danl5;baar dat God mij zijn Woord schonk, en mij dat stukje land in Zeeland onthield. Ooltgensplaat. Ds, P, Vermaat. Speciaal in het opmaicen van B. V d. VEJgB Telefoon 2682 - WestdUfc ób MIDDELHARNIS wat ze voorstellen. Wat men schilders- kunst noemt zijn produkten, waarvan men niet weet of ze door een aap of door een debiel mens zijn samengeklod- derd. En zo kunnen we verder gaan. Wie voor dit alles niet applaudiseert is achterlijk en conservatief. Is het dan een wonder, dat ook het overheidsgezag wordt gerelativeerd of ontltend? Met het verlaten van de dienst van God gaat ook de basis van dit ge zag verloren. Wij geloven en belijden, dat de bron van het souvereine gezag der overheid gevonden wordt in God als de Koning aller koningen. Onze overheid is de dienaresse Gods. Alle machten die er zijn, zijn door God ver- ordineerd. Onze Koningin regeert bij de gratie Gods en niet, zoals prof. Van Niftrik terecht zeide, bij de gratie van Vondeling c.s. Daarom zal alle ziel de machten, die over haar gesteld zijn, on derworpen zijn (Rom. 13) En wie zich tegen die macht stelt, wederstaat de ordinantiën Gods. De overheid draagt het zwaard niet tevergeefs en daarom: „indien gij kwaad doet, zo vrees! Het gezag moet dus gehandhaafd worden. Dat is de plicht der overheid. Niet het volk bezit het gezag. De z.g. volkssouvereiniteit, die door velen ge huldigd wordt, is ten enenmale in strijd met de Schrift. De historie heeft bewe zen wat er van de landen terechtkomt, waar het volk de baas speelt: men leze de geschiedenis van de Franse, de Rus sische en de Hitler-revolutie. Ze werden geboren uit een zee van bloed en tranen en eindigde in een dictatuur. Het „ni Dieu ni maitre" (geen God en geen meester) uit de dagen der Franse revo lutie was een goddeloze kreet. Ook nu nog is dit beginsel springle vend en niet alleen onder dat deel van onze jeugd, dat nihillistische is. In bre de kringen wordt het gezag ondergra ven of is het geheel verdwenen. Overal waar het de verhoudingen moet beheer sen, in gezin, school, bedrijf en staat komt het steeds meer in de verdrukking. En zonder gezag is de maatschappij in al haar geledingen ten dode opge schreven, want dat betekent de comple te chaos. De gebeurtenissen in Amsterdam zijn een teken aan de wand. Ze zijn het ge volg van een slappe gezagshandhaving, van kwasi-democratische beginselen van zachte heelmeesters, van de menta liteit in een grotendeels rode stad, van de verkeerde publiciteit van een deel der pers en van de funeste invloed van televisie-functionarissen. Gelukkig zijn eindelijk de ogen opengegaan en zijn maatregelen in mtzicht gesteld om aan de relletjes op doortastende wijze een definitief einde te maken. Een toestand als op de foto, waarover we het in het begin van dit artikel hadden, mag nooit meer voorkomen. De politie moet over alle bevoegdhe den beschikken, die nodig zijn om der gelijke wanordelijkheden radicaal de kop in te drukken. Eerste vereiste voor een geordende maatschappij is de hand having van gezag en orde. Wie zich daaraan niet wenst te on derwerpen, sture men maar naar ar- beidskampen om ze tegelijk van hun luiheid te genezen. Onderstaande staatjes tonen het totaal aantal uitgebrachte stemmen op de resp. partijen alsook deze aantallen uitge drukt in procenten. Totaal aantal stemmen op Flakkee: 1962 1966 1. P.v,d,A. 4872 4878 2. K,V,P. 1114 1168 3. V.V.D. 1704 1575 4. A.R. 3564 2990 5. C.H.U. 1507 1551 6, S.G.P. 4404 5012 7. P.S.P. 103 242 8. C.P.N. 61 53 10. Rappard 15 11. Boerenpartij 50 1260 13. Ger. Pol. Verbond 32 65 17411 18809 schitterend bezit voor altijd! ^aSSSi^^ JUWELIER Hoogstraat 164-152 Beyerlandselaan 176 Rotterdam Flakkee in procenten: 1962 1966 1. P.v,d.A. 27,9 25,9 2, K.V.P. 6,4 6,3 3. V.V.D, 9,8 8,4 4. A,R, 20,5 15,9 5. C,H.U. 8,7 8,2 6. S.G.P, 25,3 26,6 7. P,S,P, 0,6 1,3 8, C,P,N. 0,3 0,3 10. Rappard 0,1 12. Boeren Partij 0,3 6,7 13. Ger. Pol. Verbond 0,2 0,3 100 100 Het verschil in het totaal stemmen aantal (in 1962-17411; thans 18809) werd deels veroorzaakt door een aanmerke lijk betere opkomst van de kiezers, deels ook door verlaging van de kies gerechtigde leeftijd van 23 tot 21 jaar. De opkomst bij de gemeenteraadsver kiezing in november 1965 bedroeg 18289; zodat kan worden aangenomen dat op ons eiland plm, 520 21-jarigen hebben meegestemd. De BOERENPARTIJ heeft op Flak kee een ruime winst behaald van ruim 1200 stemmen, dat is 6,7''/i) van het to taal uitgebrachte stemmen; wat hoofd zakelijk ten koste zal zijn gegaan van A.R-. en in mindere mate van P.v.d.A, en V,V.D., welke laatste partijen ook een gedeelte van hun stemmen zagen ver huizen naar de PSP die een winst boek te van 0,W<i. Ook de SGP was duidelijk aan de winnende hand met een toename van l,3''/o. Door deze verschuivingen is de SGP op ons eiland de grootste partij geworden met 26,6<'/o van het totale stemmenaantal. Moest de CHU zich een gering verlies getroosten (0,5"/u); de A,R, leed een al- lergevoeligst verlies van 4,6°/o. Ook de V.V.D. liep zoals in de staat te lezen niet onaanzienlijk te rug met l,4''/o. De K.V.P. bleef stabiel evenals de CPN en het Geref. Pol. Verbond. De P.v.d.A. incasseerde 2"/o verlies; deze partij liep landelijk in veel ster kere mate terug dan op ons eiland. De BOERENPARTIJ was de grote over winnaar. In Ouddorp werd in vergelijk met de Kamerverkiezing 1963 het stem menaantal op de Boerenpartij bijna verviervoudigd. Alle overige partijen behalve de SGP liepen in meer of mindere mate terug. Moeilijk vergelijk De verschillen in de totaaltelling van de voormalige gemeente Dirksland en Sommelsdijk zijn të wijten aan districts wijzigingen i.v,m. de gem. herindeling. (Zie vervolg pag. 2 Ie kolom) In verband met de invoering van de 5 daagse werkweek in onze branche is onze zaak MET INGANG VAN 4 APRIL DE GEHELE MAANDAG Uitgezonderd voor bruidsfoto's en reportages. MIDDELHARNIS V.l.n.r, Jaap Hoogland, Jan Tanis en de cowboy Rinus Verhage. Rinus Verhage (9), Jan Tanis (12) én Jaap Hoogland (10) uit Óuddorp hebben jl. zaterdagmiddag op het strand een prachtig- avontuur beleefd zoals die ei genlijk alleen maar in spannende jeugdboeken bestaan. Op het strand vonden ze een groot pak met GELD!!! „We zijn schatrijk, we zijn miljonair" riepen ze in koor. Met die illusie zijn ze naar huis gegaan waar de politie hun beter inlichtte. Hun vondst bestond uit afgewerkte Engelse reischeques die derhal ve geen waarde hebben. Toch bleken er cheques maar éénmaal inplaats van zoals gebruikelijk tweemaal te zijn getekend. Stootten de jongens op een fraudezaak?? Het blijft nog spannend; de laatste bladzijde van hun avontu- renboek is nog niet opengeslagen! Nog vol van de spanning hebben de jon gens hun relaas op papier gezet. Joap Hoogland We gingen in de duinen spelen. Toen keken we op het strand en zagen een pak liggen. En liepen er hard mee weg, en Jan zei, o dat is een pak papier van een papierfabriek. Ik zei kijk een dollar. Hier nog meer. We worden schatrijk. En wij maar plunderen, Rienus ga eens gauw een kistje halen, daarginds ligt nog een kistje. Ik zal die draad even losmaken dan gaat het wat mak kelijker. Schiet een beetje op Rienus, er ligt al een berg geld. Jongens hier een hele bos. Wij zijn schatrijk. Het kistje is vol. Ik kan er geen meer vinden, kom op jongens dan ga we over de duinen naar huis. Wat is het liistje zwaar. We lopen naar die weg daarheen om even uit te rusten. We zijn nog rijker dan een miljonair. We zijn de rijkste van heel de wereld. We stapelden even alles op en we hebben wel 4 grote stapels. We gaan over die hoogte dan zijn we gauw thuis. Toen we dicht bij Jan thuis kwamen zei Jan: Moe kijk eens we zijn schatrijk. En z'n mo'eder zei dat moet je bij de politie brengen. Toen zei Jan zijn vader, ik zal wel even bellen. Toen ik thuis kwam zei mijn vader ik zal even bellen of ze al gebeld heb ben. Toen was ik gauw naar Rienus gegaan maar die was al naar de poli tie gegaan. Toen zei Rienus ilc moet met de po litie mee naar het strand. Toen kwam net de politie-auto aan en de politie zei, moet je ook mee en toen ben ik MIDDELHflRNIS-TEL:23ZS ook mee gegaan, deze auto rijdt lekker hè, toen kwamen we op het strand aan. Zullen we een schop meenemen en een touw, wat een rommel al het papier is weggewaaid. Toen zijn we terug gegaan. Rinus Verhage Op zaterdagmiddag gingen wij naar het strand. Wij liepen een eindje op het strand en tien roep Jaap Hoogland, jongens daar ligt een pak. Wij liepen er hard naar toe. Wij sprongen op het pak en toen zag Jan Tanis een bankbil jet en zei: jongens, dat is niet pluis. Maar we dachten nou zijn we rijk. De bankbiljetten lagen er tussen aller lei papieren. Om kort te gaan we von- gen een klein kistje bankbiljetten, toen zijn we naar de politie gegaan en we zijn met de politiewagen meegereden naar het strand. Maar na een poosje hoorden wij de politie zeggen, er zit geen waarde aan. Maar we dachten toch werkelijk dat we miljonair waren. We hadden zeker 3 miljoen gevonden maar we vonden het erg jammer dat er geen waarde aan was. We vonden het toch wel leuk. Jan Tanis Op een zaterdagmiddag gingen we met z'n drieën naar de duinen. Toen kwamen we bij een grote bunker. Toen zagen we een groot pak liggen en we holden er heen, We konden het er slecht uit krijgen, het zat met ijzerdraad vast. We deden onze laaren en sokken uit. Toen Jaap de eerste vond waren we al heel blij. We gingen verder zoeken. Toen vonden we stapels, Rinus zei ik ga een kistje zoeken. Toen Rinus een kistje had gevonden gingen we er alles er in doen. Toen we er haast niet meer konden vinden zijn we opgehouden. We gingen door de duinen weer terug en kwamen op een weg. Daar waren we gaan zitten en gingen alles goed leggen, We wierpen de kapotte weg. Toen gingen we naar huis om te gaan eten. Toen we thuis waren liet ik het aan mijn vader zien. Hij had ze wel eens meer gezien. Hij belde de politie op. ---------O--------- De cheques lijken inderdaad veel op geld. Hiernaast een cheque van tien Engelse Ponden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1966 | | pagina 1