iiAnDEn-niEUi/s
Opening van de Oosterscheldebrug
Vorderingen bij bet voorspellen
van strenge winters
Het werk aan de „Concorde"
aövent
DE GROOT
Toltarieven
Haringvlietbrug en
Oosterscheldebrug
Op vitaminen
Geweldige drukte aan de Val te Zieriiczee
DE GROOT
blad
Vrijdag 17 december 1965
No. 3446
UITENLAND
WEERPRAATJE
Boekhoudbureau
Kerkbouw te duur
H.M. de Koningin
in Zierikzee
Kerstavond C.P.J.O.
Boekbespreking
Rusland
ijn het Russische partij- en staats-
«paraat hebben zich enkele verschui-
Igen voorgedaan, die niet zo opzien-
[rend zijn, maar toch merkwaardig
jeg om er enige aandacht aan te be-
Jjen. De 70-jarige president Mikojan
fgetreden. Dat bericht kwam overi-
jns niet geheel als een verrassing. Hij
jjnt zelf om zijn ontslag te hebben
Cyiaagd op grond van zijn leeftijd en
j slechter wordende gezondheid. Vol-
j waarnemers is er geen reden om
2 motieven in twijfel te trekken. Te-
Cr omdat hij na zijn aftreden als
0ident lid blijft van het machtige
(tij-presidium.
Mikojan van het politieke toneel
((tdwijnt, is er een lange periode in de
jschiedenis van de Sovjet-Unie afge-
|Jen. Veertig jaar lang heeft hij aan
L politieke leven deelgenomen
lor Russische begrippen eep uitzon-
lange tijd. Hij is namelijk de
[jgè politicus van formaat, die alle be-
jiurswisselingen heeft overleefd.
in 1926 koos Mikojan partij voor
aiin in diens strijd tegen Trotzki. Ui-
klom hij onder het regime van
Ijaliti steeds hoger op de politieke lad-
L, Maar toen Stalin (na zijn dood)
|jn de top van eer viel, viel Mikojan
Lt. Integendeel, met dezelfde trouw,
^jarmee hij Stalin had gediend, diende
i Chroestsjow. En toen ook deze (ok-
1964) het veld moest ruimen, kon
iltojan blijven, want hij belichaamde
i band met het „leninistische verle-
;n".
Dat Mikojan steeds kans heeft gezien,
il het zadel te blijven, heeft allerlei
orzaken. Niet alleen omdat hij over een
pte intelligentie beschikte en een fijn
1 voor politieke nuanceringen had,
ook omdat hij nooit een groep om
ich heen heeft verzameld. Hij was bij
(ijze van spreken onder Chroestsjow
iven ongevaarlijk als onder Stalin, om-
hij geen partij vormde, maar boven
partijen stond. Wellicht is dat de
>e methode om als communistisch
poüticus een onbezorgde oude dag te
iebben!
foor de curiositeit zij nog vermeld dat
ikojan in zijn jeugd een opleiding voor
priester heeft gevolgd. Desgevraagd
moet hij eens gezegd hebben: „Hoe meer
ik theologie studeerde, hoe minder ik
God geloofde".
Als president wordt Mikojan opge-
)lgd door Nicolai Podgoruy, een Oe-
laaiener, die 62 jaar oud is. Hoewel hij
lange jaren lid van de communis
tische partij is, heeft hij pas na de dood
Stalin snel carrière gemaakt. Hij
was betrokken bij belangrijke gebeur
tenissen op het gebied van de interna
tionale politiek, vooral bij de toenade
ring tot het westen en de verwijdering
van communistisch China. Herhaalde
lijk heeft hij in het openbaar de Chi
nezen scheurmakers genoemd, terwijl
hij ook menige felle aanval op het Sta
linisme op zijn naam heeft staan.
Voorts heeft de Opperste Sowjet aan
het einde van de zitting het collectieve
leiderschap van Brezjnew en Kosygin
bestendigd. Dit tweetal is gelijk bekend,
Chroestsjow opgevolgd, toen deze ruim
een jaar geleden afstand moest doen.
Als belangrijkste pretendent voor hun
opvolging wordt nog steeds Sjelepin be
schouwd. De laatste tijd ging er ge
ruchten als zou diens positie worden be
dreigd, maar gezien verschillende be
noemingen is dat niet het geval. Boven
dien zijn er op het ogenblik geen grote
figuren, die hem van zijn plaats zouden
kunnen dringen.
Het is niet waarschijnlijk dat er door
de.mutaties in het Kremlin grote wij
zigingen zullen komen in de Russische
politiek. Vervanging van personen be
hoeft nog geen verandering van koers te
betekenen. Hoewel het in een commu
nistische staat met zulk een ingewik
keld machtsapparaat altijd mogelijk
blijft dat er achteraf toch meer achter
zat dan zelfs de mensen van de partij
hadden vermoed
Rhodesië
Dezer dagen zal de Veiligheidsraad
van de Verenigde Naties opnieuw bij
eenkomen om een beslissing te nemen
inzake de voorgestelde sancties tegen
Rhodesië en de regering-Smith. Het
verzoek om deze zitting is uitgegaan
van Kenya. De president van dat land,
Kenyatta is van mening dat de toestand
in Rhodesië hopeloos is en een gevaar
lijke bedreiging inhoudt voor de situatie
der rassen in Afrika.
Onder de leden van de Organisatie
voor Afrikaanse eenheid heerst op het
ogenblik grote verdeeldheid ten aanzien
van de verhouding tot Engeland. Er is
namelijk voorgesteld, de diplomatieke
betrekkingen met Londen nog deze
week te verbreken, indien de Engelse
regering geen maatregelen neemt tegen
de Rhodesische regering van Smith.
Kenya heeft hierop sterk aangedrongen,
maar Ethiopië en verschillende andere
landen staan er aarzelend of zelfs afwij
zend tegenover.
Naar het schijnt wordt in Nigieria ge
werkt aan een bemiddelingsvoorstel. Dit
land heeft althans alle landen van het
Gemenebest uitgenodigd voor een con
ferentie, volgende maand, om de Rhode
sische kwestie te bespreken. De pre
mier van Nigeria is voor overleg naar
Londen gereisd.
(van onze weerkundige medewerker)
De laatste tijd zijn er vorderingen ge
boekt bii het zoeken naar een methode
voor het voorspellen van strenge win-
Eelangrijke mededelingen hierover
kan men vinden in het door de Duitse
IVeerdienst in Offenbach am Main uit
geven geschrift van Erwin Dinies
„Zur Vorgeschichte strenger Winter in
Mittel-Europa".
Enkele van de in dit boekje ontwik
kelde gedachten lijken ons interessant
genoeg om ter kennis van onze lezers
te stellen. Dr. Dinies komt tot de con
clusie (en hij uiteraard niet alleen), dat
M afneming van de zonnevlekken in de
periode van de zomer tot de late herfst
luchtdruk in de subtropische hoge-
tokgordel afneemt, maar die in het
polaire gebied juist hoger wordt.
De algemene luchtdrukcirculatie, die
onze breedten normaal west-oost is
gericht, vertoont door de hierboven be
schreven wijzigingen de neiging noord-
zuid te worden. In extreme gevallen
liomt de westelijke circulatie, gevoed
door het Azoren-hogedrukgebied en de
welbekende IJslanddepressie, bijna ge
heel tot stilstand.
Nóg is het onzeker of het bij de hier
geschetste situatie, indirect voort
vloeiend uit een vermindering van de
zonne-activiteit, in West- en Midden-
Europa tot een strenge winter komt. De
wintertemperatuur in Europa hangt n.l.
af van waar een hogedruksysteem in de
hogere atmosfeer stationair wordt.
Komt dit boven Oost-Europa tot stil
stand, zodat onze streken binnen het
bereik komen van een zuidelijke lucht
stroming, dan wordt de winter zacht of
slechts matig koud. Bij een toestand, ge
karakteriseerd door een rug van hoge-
druk (in de hogere lagen) boven West-
J^uropa, kan het wel tot een aanhou
dend koude en sneeuwrijke winter ko
men.
De markantste voorbeelden hiervan
ajn de volgende winters geweest, vol-
jgens Europese maatstaven, de vier
«oudste sedert 1764, berekend door E.
Baur.
Ij. winter 1829-1830 gem. temp. —6° C.
|2. Winter 1962-1963 gem. temp. -^.8° C.
|A winter 1928-1929 gem. temp. —4.2° C.
|4. winter 1939-1940 gem. temp. —4.2° C.
Om te komen tot een zo efficiënt mo-
lêelijke voorspelling van de winter is
imen in Offenbach uitgegaan van de re-
Jienering: „Wanneer we een zo groot
Tiogelijk aantal correlatiefactoren ken-
t^" roen zou hen populair „voorte
kenen" kunnen noemen daar het
Jamenspei waarvan een strenge winter
fM stand komt, zijn we een heel stuk
■yerder met onze voorspelling. Ging men
f ot dusver voornamelijk af op statisti-
^che gegevens, bij de nieuwe, breder
PPgezette en gefundeerde methode be-
pedde men o.m. ook aandacht aan de
ptmosferische huishouding, de verande-
fen" w luchtpatroon in de herfst
bl vt toenemen van de zonne-
pekken, die, naar men vermoedde of
pen dele reeds wist invloed uitoefenen
op het weer van enkele maanden later.
Men onderzocht de aanloop-maanden
van alle koude „Hochwinter" (januari
en-of februarie extreem koud) sedert
1871 en stelde vervolgens een uit ver
schillende „onderdelen" bestaande code
samen, waarmee men alweer popu
lair uitgedrukt toegang kon verkrij
gen tot de safe, waarin Koning Winter
zijn geheime blauwdrukken van de
winter pleegt te bewaren.
Met behulp van genoemde code is het
de Duitse deskundigen inderdaad gelukt
alle koude winters, op één na, sedert
1871 (achteraf) te voorspellen; een op
merkelijk resultaat. Het zal zeer inte
ressant zijn te zien hoe de resultaten in
de toekomst zullen uitvallen, of de
praktijk zich dus bij de theorie aan
sluit.
Het is niet wenselijk op deze plaats
nader in te gaan op de details van de
ze MKW-methode. Beperken we ons er
toe iets naders over de invloed van de
zon te zeggen. Niet zo zeer de invloed
van de zonnevlekken als wel van de
1000 graden hetere zonnevlammen
(„Fackeln"), die rijk zijn aan ultra
violette straling, werkt in op de aardse
ozonlaag, die zich 40 tot 50 km. boven
onze hoofden bevindt. Wordt deze door
extra-zonneactiviteit verwarmd, dan
werkt ze als een reusachtig warmte-
plafond voor de dooronder liggen lucht
lagen. Deze worden eveneens verwarmd
met als gevolg een versterking van de
temperatuurtegenstelling tussen tropen
en polen. Het Azoren-maximum wordt
er sterk door ontwikkeld en de weste
lijke circulatie is opvallend krachtig:
West- en midden-Europa krijgen dus
een zachte winter.
Bij een afneming van de zonnevlek
ken is de gang van zaken juist omge
keerd: een minder hoge temperatuur
boven de tropen, een minder sterk ver
hitte ozonlaag, een minder krachtige
ontwikkeling van het Azoren-maximum
en een slappere westelijke circulatie. De
koude noordelijke winden krijgen veel
meer in de melk te brokkelen en ons
staat een strenge winter te wachten, in
dien er tenminste ook aan de andere
voorwaarden is voldaan.
Pas eind november, begin december
is het mogelijk de voorgeschiedenis van
de komende winter zodanig te overzien,
dat een winterprognose verantwoord is.
Op dit moment hebben we uit Offen
bach nog niets vernomen. De spanning
stijgt.
Tijdens het afgelopen weekeinde is
het Azoren-hogedrukgebied naar Spanje
en Zuid-Frankrijk gekomen.
Als het zich deze week verder naar
IJsland en Schotland ging verplaatsen,
zou de kans op een strenge winter nog
belangrijk groter worden. Dit was in het
begin van deze week nog onzeker.
De luchtdruk in Skandinavië steeg
toen wel, maar nog niet in die mate om
de zeer koude lucht in Skandinavië, Os
lo 15 gr. C. Haparanda 31 gr. C.
(ten noorden van Zweden), naar onze
omgeving te doen uitvloeien.
(Nadruk verboden)
Advent, laat nu de klokken luiden!
De klokken luiden voor de Heer.
Hij is gekomen en komt weer.
Bij alle nood en droefenis
Is dit een ding dat zeker is.
Advent, laat nu de klokken luiden!
Want heel de wereld lijkt wel doof.
Wie leeft er nog uit dit geloof?
Dat ons wil dragen door de tijd,
Doen delen in Zijn heerlijkheid.
Advent, laat nu de klokken luiden!
Want velen zwerven rust'loos heen
Er Is slechts rust bij Hem alleen.
Hij kwam, doorbrak de duisternis.
Hij die het licht der wereld is.
Advent, laat nu de klokken luiden!
Ja luiden, vreugdevol en blij.
Hij komt. Hij komt en maakt ons vrij
Van zonde, dood, van moeite en strijd
Zijn dienst is enkel zaligheid!
Lanerte
-Ar Administratie- en
belastingzaken
•k Alle verzekeringen
•k Financiering roerende en
onroerende goederen.
•k Steeds te raadplegen en te
ontbieden.
lepenlaan 1 - Middelharnis
Telefoon 2428
Wij gevenhieronder de toltarieven
die voor het passeren van de Ooster
scheldebrug zijn gesteld, met vergelij
kende cijfers van de thans verlaagde tol
voor de Haringvliet brug.
kleine voertuigen op 2 of 3 wielen
Haringvl.br. 0,50 - Oostersch.br. 1,
personenauto's:
Haringvl.br. 2,50 - Oostersch.br. 2,50
vrachtauto's met 2 assen:
Haringvl.br. 3,50 - Oostersch.br. 4,50
vrachtauto's met meer dan 2 assen;
Haringvl.br. 5,-----Oostersch.br. 6,
Daaruit valt af te lezen, dat alléén de
tarieven van personen-auto's gelijk zijn,
de tarieven van kleine voertuigen (fiet
sen, bromfietsen) bedraagt het dubbele,
die van vrachtauto's (beide groepen)
liggen één gulden hoger.
De provincie Zeeland heeft 77 mil
joen voor zijn brug moeten investeren,
aanmerkelijk hoger dan voor de Ha
ringvlietbrug. Daar is het dan ook een
brug van 5 kilometer voor. De kosten
liggen hoger, er is alleen maar aanpas
sing van gelijkheid gevonden t.o.v. per
sonen-auto's die hoofdmoot van de ver
keersintensiteit uitmaken.
Al liggen nu de tarieven voor vracht
auto's met twee, en met meer dan twee
assen 1,hoger dan op de Haring
vlietbrug, er is toch van een aanpassing
sprake, omdat het tarief voor vracht
wagens 2net meer dan twee assen tot
voor kort op de Haringvlietbrug 10,
bedroeg. Nu kan men rijdende van Mid
delburg via de Moerdijkbrug naar Rot
terdam de tolgelden ontgaan, maar dan
moet men 30 km. om rijden over de
tweebaans rijksweg 58, wat ook niet
bepaald een genot is. Tijdwinst is
óók geldwinst, al moeten wij er meteen
bij zeggen, dat de Barendrechtse brug
die men naar Rotterdam noodwendig
passeren moet een knelpunt blijft, zo
lang de tunnel bij Heinenoord niet ge
reed is. En dat wordt 1970. Deze brug
is vaak geopend; bij de sterke toename
van het verkeer staan hier nog heel
wat moeilijkheden te wachten, vooral
ook omdat de weg de eerste jaren nog
door het dorp Barendrecht voert.
kom het aan.
Neem
WED. KURVINK'S LEVEKTRAAN
DROGISTERIJ EN FOTOHANDEL
OUDDORP
Ds. P. Visser te Tilburg heeft in het
Kerkblad voor de kerken in Noord-Bra-
bant en Limburg zijn bezorgdheid uit
gesproken over de kerkbouw „niet over
het feit daarvan; dat kan ieder wel
weten. Waar ik mee geroepen word die
bouw te stimuleren doe ik mee, maar ik
maak me zorgen over de omvang van
onze kerkgebouwen, over de kostbare
opzet, over de duurte. Ik kan met niet
onttrekken aan de indruk dat men veel
te gemakkelijk over het geld van an
deren beschikt en niet zijn uiterste best
doet om alles verantwoord en toch zo
voordelig mogelijk te doen. Een kerk
behoeft geen schuur te zijn, maeir ook
geen luxueuze flat. In haar behoort
voornaamheid en soberheid, maar nooit
overdaad en luxe te wezen. Maar het
lijkt wel alsof het beste nog niet mooi
genoeg is en dat we alles voor onszelf
zo mooi mogelijk willen hebben. Ze
moet naar buiten kijken, naar de wereld
kijken, naar hen die niets of praktisch
tegen kerkbouw op maar wel een kruis
tocht tegen overdaad en luxe. Daar kon
een kerk wel eens aan te gronde gaan."
Na de openingsplechtigheid op de brug
nam H.M. de Koningin weer in de auto
bus plaats en werd naar het restaurant
„De Val" gereden. Aan deze zijde van
de brug was het een enorme drukte, het
publiek stond er mannetje bij mannetje
om onze vorstin te zien. Uit alle dorpen
van Schouwen en Duiveland en ook
honderden uit Goeree Overflakkee wa
ren met auto's gekomen, waar nauwe
lijks parkeerplaats voor was te vin
den. Men moest er in allerlei zijwegen
een plaats voor zoekeii en verder te
voet naar de Val, waar het voor de
meesten een grote tegenvaller geworden
is, omdat bij het défilé van de Zeeuwse
vervoersondernemingen de Koningin
door het publiek bijna niet kon worden
gezien.
Het defüé
Aan dit défilé namen 237 wagens deel
uit alle geledingen van de Zeeuwse ver
voersondernemingen. Er waren zeer in
teressante vervoersmiddelen bij, o.m.
een Bedfort van schipper D. Verburg uit
Zierikzee, die sinds 1921 vanaf zijn 16e
jaar op de beurtvaart Zierikzee-Goes
heeft gezeten. Deze bodedienst werd
vanaf 1961 dagelijks uitgeoefend. Er wa
ren Wegenwachtswagens, knapen van
betonsportauto's, trucks en opleggers, 20
wagens van wasserij de Zon uit Goes;
benzine tankauto's, 12 kipauto's, 3 wa
gens „Delta Bakkerijen" uit Westkapel-
le, twee van Banketfabriek de Waal te
Tholen, verhuurwagens, enz. enz. De
wagens stonden opgesteld langs de ge
hele toegangsweg vanaf de Val tot
aan Zierikzee toe. Het was een fantas
tisch, indrukwekkend gezicht.
Het hoge gezelschap was wel wat over
het geplande tydschema heen, toen men
te Zierikzee aankwam. De buissen ar
riveerden op het kraanplein en in de
omgeving van Café-Restaurant „Mon-
dragon", stonden duizenden belang
stellenden te wachten om een glimp van
onze vorstin op te vangen. In de bene
denzaal werden H. Majesteit verversin
gen aangeboden en werd de T.V. op
name van de opening van de Ooster
scheldebrug getoond. Hierbij was het
zelfde gezelschap tegenwoordig, dat II.
M. op haar tocht had begeleid. De aan
wezige ministers, ambassadeurs en
staatssecretaris werd de gelegenheid ge
boden hun opwachting bü H.M. de Ko
ningin te maken.
Daarna betrad Hare Majesteit de Con
certzaal van het Café-Restaurant „Mon-
dragon", waar korte redevoeringen wer
den gehouden door de Commissaris der
Koningin in de Provincie Zeeland; de
heer M. J. van Poelje, Gedelegeerd
Commissaris van de N.V. Provinciale
Zeeuwse Brugmaatschappij en Ir. F. v.
Hattum als vertegenwoordiger van de
Coinbinatie Brug Oosterschelde.
Mr. J. van Aartsen, Commissaris der
Koningin memoreerde in zijn rede de,
naar menselijk inzicht, te vroeg ontval
len Ir. Snip, de toenmalige Hoofd-inge
nieur-directeur van de Provinciale Wa
terstaat van Zeeland, de initiatief-ne
mer, de auctor intellectualis van deze
bijzondere vaste oeververbinding over
de Oosterschelde. Ook bracht hij lof en
waardering aan het Provinciaal Be
stuur, n.l. het college van G.S. dat on
der leiding van zijn voorganger Jhr. Mr.
de Casembroot het voorstel deed en het
besluit nam tot de bouw van de brug,
een besluit, dat getuigde van grote durf
en visie. Het was verheugend dat het
toenmalige kabinet zijn goedkeuring
hechtte aan de plannen van de provin
cie.
Was men tot heden afhankelijk van
een wel goed functionerende, maar toch
van weersomstandigheden afhankelijke
veerverbinding, er is nu een recht
streekse en vaste brugverbinding tot
standgekomen tussen Schouwen-Duive-
land en Midden Zeeland. Behalve deze
regionale betekenis heeft deze brug een
groot nationaal belang. De brug geeft
Zeeland voor het eerst een rechtstreekse
Noord-Zuid-verbinding, waar tot heden
industrieel als op recreatief gebied vbr
die verbindingen Oost-West liepen.
Voor een verdere verbinding van Zee
land, zowel op industrieel als op re
creatief gebied is deze rechtstreekse
verbinding tussen Holland en Zeeland
van primordiaal belang. Zij zal een ha
ven- en industrie-ontwikkeling aan de
Westerschelde, met name in het Sloege-
bied kunnen steunen en stimuleren.
Hiermede zijn niet alleen provinciale
maar evenzeer nationale belangen ge
diend.
Internationaal kan de brug een direc
te verbinding gaan vormen tussen Hol
land-Zeeland enerzijds en West- en
Oost-Vlaanderen in België en het Noord
Westelijk gebied van Frankrijk ander
zijds. De commissaris verheelde niet te
zeggen, dat er nog één vaste schakel
ontbreekt, n.l. de vaste oeververbinding
over of onder de Westerschelde. Het
feestelijk karakter van deze dag zou
schade lijden zo zei hij als niet de over
tuiging werd uitgesproken, dat ook die
vaste oeververbinding tot stand moet
komen, in welk verband hij herinnerde
aan de grootse ontwikkeling die gaande
is in de z.g. kanaalzone in Zeeuws-
Vlaanderen.
Met trots gewaagde hij van Zeelands
5 km. lange brug als de grootste van
De CP.J.O. houdt a.s. donderdag 23
dec. kerstavond in „Onder de Wiek" te
Dirksland. Aanvang 7.30 uur. De avond
wordt gevuld door:
Kerstmeditatie door ds. P. Vermaat,
Herv. predt. te Ooltgensplaat; Zang met
gitaar: mej. Ria van Rumpt begeleiding:
mej. Ria Tanis; Orgelspel: mej. Marian
ne de Jong; Gedicht: Mevr. Nelly van
Eek; Kerstverhaal: Mevr. Leny Klink.
Verder met samenzang.
Europa tot stand gekomen onder leiding
van de provincie door de Aannemers-
Combinatie van de Amsterdamse Bal
last Mij. en van Hattum en Blankevoort
N.V.
De tol zojuist door Hare Majesteit
als eerste betaald noemde de Com
missaris bepaald laag. De financiële las
ten moeten opgebracht en durfde met
een gerust hart alle Nederlanders vra
gen in verband met de tolheffing
over de brug te komen.
Penning in goud voor onze Koningin
Aan het slot van zijn redevoering deel
de de Commissaris mede dat aan al de
genen, die op enigerlei wijze bij de
voorbereiding en de uitvoering van het
werk betrokken zijn geweest een pen
ning wordt gegeven. Zich richtend tot
de Koningin verzocht hij Hare Majesteit
als een bewijs van onze grote dank
baarheid voor het verrichten van de of
ficiële opening, een eerste exemplaar,
in goud uitgevoerd, van deze penning
wel te willen aanvaarden, daarbij de
wens uitsprekend dat de Oosterschelde
brug een wezenlijke bijdrage moge le
veren voor de verdere ontwikkeling van
Zeeland, zulks in het belang van deze
provincie alsook in het belang van het
gehele land.
Toespraak Gedeputeerde
M. J. v. Poelje
Gedeputeerde M. J. v. Poelje, voor
zitter van de Prov. Zeeuwse Brug
Maatschappij, herinnerde aan het feit
dat hij behalve zijn collega de heer
Mes het enig overgebleven lid was
van G.S. dat direct betrokken was bij
de voorbereidingen en onderhandelin
gen met aannemers en financiers, die
tot het resultaat van de tot stand ge
komen brug hebben geleid. In het kort
schetste hij daarbij de eerste onderhan
delingen en noemde daarbij met ere de
overled enCommissaris der Koningin de
beer de Casembroot en Ir. Snip, van
welke laatste de brug de kroonzetting
op zijn levenswerk was. Een zeer be
tekenende rol heben gespeeld de heer
van Tuinen, directeur der N.V. inzake
zijn financiële adviezen, de heer Schou
ten, medewerker van Ir. Snip, Ir. de
Beijl opvolger van Ir. Snip en de di
recteur van het ETI voor Zeeland, de
heer Verburg.
Foto-boek
De derde spreker was Ir. F. van Hat
tum die het woord voerde namens de
Combinatie Brug Oosterschelde, de aan
nemers die de brug hebben gebouwd.
Hij overhandigde het eerste exemplaar
van een prachtig fotoboek, dat over de
bouw van de brug is verschenen. Uit
dankbaarheid dat bij dit werk geen en
kel ongeluk is gebeurd, schonken de
gezamenlijke aannemers een bedrag van
25.000,voor het jeugdcentrum het»
Zilveren Schor.
H.M. de Koningin met haar gevolg is
plm. 5 uur uit Zierikzee vertrokken.
Twee beelden, welke een inzicht geven van het werk aan de Engels Franse co-
produktie op vliegtuiggebied: de „Concorde". Op de bovenste foto zien we hoe
een deel van de romp in de Engelse fabriek in Filton vorm begint te krijgen.
Op de onderste foto, welke gemaakt is in Toulouse bij de Franse fabriek, zien
we een huidpaneel met raampjes.
„Een onzer dagen", door dr. P. J.
Bouman. Uitgave van Gorcum en
Comp N.V. dr. H. J. Prakke en H.
M. G. Prakke, Assen.
Dit boek van dr. Bouman is de af
sluiting van een trilogie. Het eerste
boe,k was „Revolutie der eenzamen",
de uitbeelding van een halve eeuw vol
verwarring (na 1900). Het tweede boek
droeg tot titel „Vijfstromenland", een
historiebeschrijving na de tweede we
reldoorlog. Dr. Bouman noemt dit twee
de boek „een schets van macro en mi-
crosociologische tegenstellingen in mon
diaal verband."
Dit sluitstuk op de voorgaande is aan
het leven van alle dag gewijd. „Een
onzer dagen, zo maar een willekeu
rige dag, waarin van uur tot uur onze
hedendaagse samenleving wordt uitge
beeld, „'t Voorhistorisch heden" is de
ondertitel van dit boek. Wat „heden" is,
is direct al „historie", vóórhistorie dus.
De schrijver zoekt naar verbindings
lijnen tussen de „kleine" en de „grote
geschiedenis", het interesseert hem,
waar het individuele lot aanhaakt bij
grote coUectiva.
Als in een film worden ons in de
24 hoofdstukken ingedeeld naar de
klokketijd binnen de 24-uur-cyclus van
een etmaal flitsen uit het bonte le
ven van iedere dag op speelse wijze
voor ogen gesteld, waarbij de lezer tel
kens weer verbaasd zal staan over de
geweldige feitenkennis van de auteur,
meer nog over het benaderen van die
feiten. Hij weet te schrijven in een be
levingssfeer, die ieder tot de kern van
eigen ervaring aanspreekt.
Het ene uur vertoeven wij in de on
dergrondse in Londen, het volgende zijn
virtj met hem in een kraamkliniek of bij
een auto-ongeval. Dan weer bij een
nachtelijke ploegendienst of bij foren
sen op hun ochtendreis. Een volgend
uur luisteren we naar een zeepkist
redenaar in het Hydepark, maken een
vliegtocht, bezoeken een mijn-industrie
of de Volkswagenfabrieken te Wolfs
burg. Het een na het andere wisselt zich
af, we vernemen iets over de Beatles,
of vertoeven op een kerkhof te Morteau
Het gaat immers in alle gevallen over
„de berustende, strevende en hande
lende mens". Overal mensen, mensen
maken geschiedenis, óók in „nietszeg
gende" gebeurtenissen.
In zijn nabeschouwing: „Menselijk lot
in historisch perspectief" zegt de schrij
ver dat dit boek een experiment is, van
alle kanten kritiseerbaar. Laat het een
experiment zijn, maar het zal evenals
de twee vorige delen sterk de aandacht
trekken.
Het boek is degelijk uitgevoerd, goed
papier, fraaie letter, stevige band met
goudopdruk en stofomslag, 316 blz. prijs
12,50.
MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK
Kerstavond. De Ned. Chr, Vrouwen
bond afd. Middelharnis-Sommelsdijk
houdt a.s. dinsdag 21 dec. 's avonds 7.30
uur Kerstavond in de Jeugdhaven te
Middelharnis. Gelezen wordt de kerst
liturgie. Spreker is ds. J. Westerink te
Kerkwerve. Zang door mej. B. Verolme.
Ieder is welkom.
OUDDORP
Kerkdienst. A.s. zaterdagavond 7 uur
hoopt voor de Ger. Gem. alhier voor te
gaan ds. Mouw van Middelharnis.