iiAnDEn-niEUi/s Opening van de Oosterscheldebrug Vorderingen bij bet voorspellen van strenge winters Het werk aan de „Concorde" aövent DE GROOT Toltarieven Haringvlietbrug en Oosterscheldebrug Op vitaminen Geweldige drukte aan de Val te Zieriiczee DE GROOT blad Vrijdag 17 december 1965 No. 3446 UITENLAND WEERPRAATJE Boekhoudbureau Kerkbouw te duur H.M. de Koningin in Zierikzee Kerstavond C.P.J.O. Boekbespreking Rusland ijn het Russische partij- en staats- «paraat hebben zich enkele verschui- Igen voorgedaan, die niet zo opzien- [rend zijn, maar toch merkwaardig jeg om er enige aandacht aan te be- Jjen. De 70-jarige president Mikojan fgetreden. Dat bericht kwam overi- jns niet geheel als een verrassing. Hij jjnt zelf om zijn ontslag te hebben Cyiaagd op grond van zijn leeftijd en j slechter wordende gezondheid. Vol- j waarnemers is er geen reden om 2 motieven in twijfel te trekken. Te- Cr omdat hij na zijn aftreden als 0ident lid blijft van het machtige (tij-presidium. Mikojan van het politieke toneel ((tdwijnt, is er een lange periode in de jschiedenis van de Sovjet-Unie afge- |Jen. Veertig jaar lang heeft hij aan L politieke leven deelgenomen lor Russische begrippen eep uitzon- lange tijd. Hij is namelijk de [jgè politicus van formaat, die alle be- jiurswisselingen heeft overleefd. in 1926 koos Mikojan partij voor aiin in diens strijd tegen Trotzki. Ui- klom hij onder het regime van Ijaliti steeds hoger op de politieke lad- L, Maar toen Stalin (na zijn dood) |jn de top van eer viel, viel Mikojan Lt. Integendeel, met dezelfde trouw, ^jarmee hij Stalin had gediend, diende i Chroestsjow. En toen ook deze (ok- 1964) het veld moest ruimen, kon iltojan blijven, want hij belichaamde i band met het „leninistische verle- ;n". Dat Mikojan steeds kans heeft gezien, il het zadel te blijven, heeft allerlei orzaken. Niet alleen omdat hij over een pte intelligentie beschikte en een fijn 1 voor politieke nuanceringen had, ook omdat hij nooit een groep om ich heen heeft verzameld. Hij was bij (ijze van spreken onder Chroestsjow iven ongevaarlijk als onder Stalin, om- hij geen partij vormde, maar boven partijen stond. Wellicht is dat de >e methode om als communistisch poüticus een onbezorgde oude dag te iebben! foor de curiositeit zij nog vermeld dat ikojan in zijn jeugd een opleiding voor priester heeft gevolgd. Desgevraagd moet hij eens gezegd hebben: „Hoe meer ik theologie studeerde, hoe minder ik God geloofde". Als president wordt Mikojan opge- )lgd door Nicolai Podgoruy, een Oe- laaiener, die 62 jaar oud is. Hoewel hij lange jaren lid van de communis tische partij is, heeft hij pas na de dood Stalin snel carrière gemaakt. Hij was betrokken bij belangrijke gebeur tenissen op het gebied van de interna tionale politiek, vooral bij de toenade ring tot het westen en de verwijdering van communistisch China. Herhaalde lijk heeft hij in het openbaar de Chi nezen scheurmakers genoemd, terwijl hij ook menige felle aanval op het Sta linisme op zijn naam heeft staan. Voorts heeft de Opperste Sowjet aan het einde van de zitting het collectieve leiderschap van Brezjnew en Kosygin bestendigd. Dit tweetal is gelijk bekend, Chroestsjow opgevolgd, toen deze ruim een jaar geleden afstand moest doen. Als belangrijkste pretendent voor hun opvolging wordt nog steeds Sjelepin be schouwd. De laatste tijd ging er ge ruchten als zou diens positie worden be dreigd, maar gezien verschillende be noemingen is dat niet het geval. Boven dien zijn er op het ogenblik geen grote figuren, die hem van zijn plaats zouden kunnen dringen. Het is niet waarschijnlijk dat er door de.mutaties in het Kremlin grote wij zigingen zullen komen in de Russische politiek. Vervanging van personen be hoeft nog geen verandering van koers te betekenen. Hoewel het in een commu nistische staat met zulk een ingewik keld machtsapparaat altijd mogelijk blijft dat er achteraf toch meer achter zat dan zelfs de mensen van de partij hadden vermoed Rhodesië Dezer dagen zal de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties opnieuw bij eenkomen om een beslissing te nemen inzake de voorgestelde sancties tegen Rhodesië en de regering-Smith. Het verzoek om deze zitting is uitgegaan van Kenya. De president van dat land, Kenyatta is van mening dat de toestand in Rhodesië hopeloos is en een gevaar lijke bedreiging inhoudt voor de situatie der rassen in Afrika. Onder de leden van de Organisatie voor Afrikaanse eenheid heerst op het ogenblik grote verdeeldheid ten aanzien van de verhouding tot Engeland. Er is namelijk voorgesteld, de diplomatieke betrekkingen met Londen nog deze week te verbreken, indien de Engelse regering geen maatregelen neemt tegen de Rhodesische regering van Smith. Kenya heeft hierop sterk aangedrongen, maar Ethiopië en verschillende andere landen staan er aarzelend of zelfs afwij zend tegenover. Naar het schijnt wordt in Nigieria ge werkt aan een bemiddelingsvoorstel. Dit land heeft althans alle landen van het Gemenebest uitgenodigd voor een con ferentie, volgende maand, om de Rhode sische kwestie te bespreken. De pre mier van Nigeria is voor overleg naar Londen gereisd. (van onze weerkundige medewerker) De laatste tijd zijn er vorderingen ge boekt bii het zoeken naar een methode voor het voorspellen van strenge win- Eelangrijke mededelingen hierover kan men vinden in het door de Duitse IVeerdienst in Offenbach am Main uit geven geschrift van Erwin Dinies „Zur Vorgeschichte strenger Winter in Mittel-Europa". Enkele van de in dit boekje ontwik kelde gedachten lijken ons interessant genoeg om ter kennis van onze lezers te stellen. Dr. Dinies komt tot de con clusie (en hij uiteraard niet alleen), dat M afneming van de zonnevlekken in de periode van de zomer tot de late herfst luchtdruk in de subtropische hoge- tokgordel afneemt, maar die in het polaire gebied juist hoger wordt. De algemene luchtdrukcirculatie, die onze breedten normaal west-oost is gericht, vertoont door de hierboven be schreven wijzigingen de neiging noord- zuid te worden. In extreme gevallen liomt de westelijke circulatie, gevoed door het Azoren-hogedrukgebied en de welbekende IJslanddepressie, bijna ge heel tot stilstand. Nóg is het onzeker of het bij de hier geschetste situatie, indirect voort vloeiend uit een vermindering van de zonne-activiteit, in West- en Midden- Europa tot een strenge winter komt. De wintertemperatuur in Europa hangt n.l. af van waar een hogedruksysteem in de hogere atmosfeer stationair wordt. Komt dit boven Oost-Europa tot stil stand, zodat onze streken binnen het bereik komen van een zuidelijke lucht stroming, dan wordt de winter zacht of slechts matig koud. Bij een toestand, ge karakteriseerd door een rug van hoge- druk (in de hogere lagen) boven West- J^uropa, kan het wel tot een aanhou dend koude en sneeuwrijke winter ko men. De markantste voorbeelden hiervan ajn de volgende winters geweest, vol- jgens Europese maatstaven, de vier «oudste sedert 1764, berekend door E. Baur. Ij. winter 1829-1830 gem. temp. —6° C. |2. Winter 1962-1963 gem. temp. -^.8° C. |A winter 1928-1929 gem. temp. —4.2° C. |4. winter 1939-1940 gem. temp. —4.2° C. Om te komen tot een zo efficiënt mo- lêelijke voorspelling van de winter is imen in Offenbach uitgegaan van de re- Jienering: „Wanneer we een zo groot Tiogelijk aantal correlatiefactoren ken- t^" roen zou hen populair „voorte kenen" kunnen noemen daar het Jamenspei waarvan een strenge winter fM stand komt, zijn we een heel stuk ■yerder met onze voorspelling. Ging men f ot dusver voornamelijk af op statisti- ^che gegevens, bij de nieuwe, breder PPgezette en gefundeerde methode be- pedde men o.m. ook aandacht aan de ptmosferische huishouding, de verande- fen" w luchtpatroon in de herfst bl vt toenemen van de zonne- pekken, die, naar men vermoedde of pen dele reeds wist invloed uitoefenen op het weer van enkele maanden later. Men onderzocht de aanloop-maanden van alle koude „Hochwinter" (januari en-of februarie extreem koud) sedert 1871 en stelde vervolgens een uit ver schillende „onderdelen" bestaande code samen, waarmee men alweer popu lair uitgedrukt toegang kon verkrij gen tot de safe, waarin Koning Winter zijn geheime blauwdrukken van de winter pleegt te bewaren. Met behulp van genoemde code is het de Duitse deskundigen inderdaad gelukt alle koude winters, op één na, sedert 1871 (achteraf) te voorspellen; een op merkelijk resultaat. Het zal zeer inte ressant zijn te zien hoe de resultaten in de toekomst zullen uitvallen, of de praktijk zich dus bij de theorie aan sluit. Het is niet wenselijk op deze plaats nader in te gaan op de details van de ze MKW-methode. Beperken we ons er toe iets naders over de invloed van de zon te zeggen. Niet zo zeer de invloed van de zonnevlekken als wel van de 1000 graden hetere zonnevlammen („Fackeln"), die rijk zijn aan ultra violette straling, werkt in op de aardse ozonlaag, die zich 40 tot 50 km. boven onze hoofden bevindt. Wordt deze door extra-zonneactiviteit verwarmd, dan werkt ze als een reusachtig warmte- plafond voor de dooronder liggen lucht lagen. Deze worden eveneens verwarmd met als gevolg een versterking van de temperatuurtegenstelling tussen tropen en polen. Het Azoren-maximum wordt er sterk door ontwikkeld en de weste lijke circulatie is opvallend krachtig: West- en midden-Europa krijgen dus een zachte winter. Bij een afneming van de zonnevlek ken is de gang van zaken juist omge keerd: een minder hoge temperatuur boven de tropen, een minder sterk ver hitte ozonlaag, een minder krachtige ontwikkeling van het Azoren-maximum en een slappere westelijke circulatie. De koude noordelijke winden krijgen veel meer in de melk te brokkelen en ons staat een strenge winter te wachten, in dien er tenminste ook aan de andere voorwaarden is voldaan. Pas eind november, begin december is het mogelijk de voorgeschiedenis van de komende winter zodanig te overzien, dat een winterprognose verantwoord is. Op dit moment hebben we uit Offen bach nog niets vernomen. De spanning stijgt. Tijdens het afgelopen weekeinde is het Azoren-hogedrukgebied naar Spanje en Zuid-Frankrijk gekomen. Als het zich deze week verder naar IJsland en Schotland ging verplaatsen, zou de kans op een strenge winter nog belangrijk groter worden. Dit was in het begin van deze week nog onzeker. De luchtdruk in Skandinavië steeg toen wel, maar nog niet in die mate om de zeer koude lucht in Skandinavië, Os lo 15 gr. C. Haparanda 31 gr. C. (ten noorden van Zweden), naar onze omgeving te doen uitvloeien. (Nadruk verboden) Advent, laat nu de klokken luiden! De klokken luiden voor de Heer. Hij is gekomen en komt weer. Bij alle nood en droefenis Is dit een ding dat zeker is. Advent, laat nu de klokken luiden! Want heel de wereld lijkt wel doof. Wie leeft er nog uit dit geloof? Dat ons wil dragen door de tijd, Doen delen in Zijn heerlijkheid. Advent, laat nu de klokken luiden! Want velen zwerven rust'loos heen Er Is slechts rust bij Hem alleen. Hij kwam, doorbrak de duisternis. Hij die het licht der wereld is. Advent, laat nu de klokken luiden! Ja luiden, vreugdevol en blij. Hij komt. Hij komt en maakt ons vrij Van zonde, dood, van moeite en strijd Zijn dienst is enkel zaligheid! Lanerte -Ar Administratie- en belastingzaken •k Alle verzekeringen •k Financiering roerende en onroerende goederen. •k Steeds te raadplegen en te ontbieden. lepenlaan 1 - Middelharnis Telefoon 2428 Wij gevenhieronder de toltarieven die voor het passeren van de Ooster scheldebrug zijn gesteld, met vergelij kende cijfers van de thans verlaagde tol voor de Haringvliet brug. kleine voertuigen op 2 of 3 wielen Haringvl.br. 0,50 - Oostersch.br. 1, personenauto's: Haringvl.br. 2,50 - Oostersch.br. 2,50 vrachtauto's met 2 assen: Haringvl.br. 3,50 - Oostersch.br. 4,50 vrachtauto's met meer dan 2 assen; Haringvl.br. 5,-----Oostersch.br. 6, Daaruit valt af te lezen, dat alléén de tarieven van personen-auto's gelijk zijn, de tarieven van kleine voertuigen (fiet sen, bromfietsen) bedraagt het dubbele, die van vrachtauto's (beide groepen) liggen één gulden hoger. De provincie Zeeland heeft 77 mil joen voor zijn brug moeten investeren, aanmerkelijk hoger dan voor de Ha ringvlietbrug. Daar is het dan ook een brug van 5 kilometer voor. De kosten liggen hoger, er is alleen maar aanpas sing van gelijkheid gevonden t.o.v. per sonen-auto's die hoofdmoot van de ver keersintensiteit uitmaken. Al liggen nu de tarieven voor vracht auto's met twee, en met meer dan twee assen 1,hoger dan op de Haring vlietbrug, er is toch van een aanpassing sprake, omdat het tarief voor vracht wagens 2net meer dan twee assen tot voor kort op de Haringvlietbrug 10, bedroeg. Nu kan men rijdende van Mid delburg via de Moerdijkbrug naar Rot terdam de tolgelden ontgaan, maar dan moet men 30 km. om rijden over de tweebaans rijksweg 58, wat ook niet bepaald een genot is. Tijdwinst is óók geldwinst, al moeten wij er meteen bij zeggen, dat de Barendrechtse brug die men naar Rotterdam noodwendig passeren moet een knelpunt blijft, zo lang de tunnel bij Heinenoord niet ge reed is. En dat wordt 1970. Deze brug is vaak geopend; bij de sterke toename van het verkeer staan hier nog heel wat moeilijkheden te wachten, vooral ook omdat de weg de eerste jaren nog door het dorp Barendrecht voert. kom het aan. Neem WED. KURVINK'S LEVEKTRAAN DROGISTERIJ EN FOTOHANDEL OUDDORP Ds. P. Visser te Tilburg heeft in het Kerkblad voor de kerken in Noord-Bra- bant en Limburg zijn bezorgdheid uit gesproken over de kerkbouw „niet over het feit daarvan; dat kan ieder wel weten. Waar ik mee geroepen word die bouw te stimuleren doe ik mee, maar ik maak me zorgen over de omvang van onze kerkgebouwen, over de kostbare opzet, over de duurte. Ik kan met niet onttrekken aan de indruk dat men veel te gemakkelijk over het geld van an deren beschikt en niet zijn uiterste best doet om alles verantwoord en toch zo voordelig mogelijk te doen. Een kerk behoeft geen schuur te zijn, maeir ook geen luxueuze flat. In haar behoort voornaamheid en soberheid, maar nooit overdaad en luxe te wezen. Maar het lijkt wel alsof het beste nog niet mooi genoeg is en dat we alles voor onszelf zo mooi mogelijk willen hebben. Ze moet naar buiten kijken, naar de wereld kijken, naar hen die niets of praktisch tegen kerkbouw op maar wel een kruis tocht tegen overdaad en luxe. Daar kon een kerk wel eens aan te gronde gaan." Na de openingsplechtigheid op de brug nam H.M. de Koningin weer in de auto bus plaats en werd naar het restaurant „De Val" gereden. Aan deze zijde van de brug was het een enorme drukte, het publiek stond er mannetje bij mannetje om onze vorstin te zien. Uit alle dorpen van Schouwen en Duiveland en ook honderden uit Goeree Overflakkee wa ren met auto's gekomen, waar nauwe lijks parkeerplaats voor was te vin den. Men moest er in allerlei zijwegen een plaats voor zoekeii en verder te voet naar de Val, waar het voor de meesten een grote tegenvaller geworden is, omdat bij het défilé van de Zeeuwse vervoersondernemingen de Koningin door het publiek bijna niet kon worden gezien. Het defüé Aan dit défilé namen 237 wagens deel uit alle geledingen van de Zeeuwse ver voersondernemingen. Er waren zeer in teressante vervoersmiddelen bij, o.m. een Bedfort van schipper D. Verburg uit Zierikzee, die sinds 1921 vanaf zijn 16e jaar op de beurtvaart Zierikzee-Goes heeft gezeten. Deze bodedienst werd vanaf 1961 dagelijks uitgeoefend. Er wa ren Wegenwachtswagens, knapen van betonsportauto's, trucks en opleggers, 20 wagens van wasserij de Zon uit Goes; benzine tankauto's, 12 kipauto's, 3 wa gens „Delta Bakkerijen" uit Westkapel- le, twee van Banketfabriek de Waal te Tholen, verhuurwagens, enz. enz. De wagens stonden opgesteld langs de ge hele toegangsweg vanaf de Val tot aan Zierikzee toe. Het was een fantas tisch, indrukwekkend gezicht. Het hoge gezelschap was wel wat over het geplande tydschema heen, toen men te Zierikzee aankwam. De buissen ar riveerden op het kraanplein en in de omgeving van Café-Restaurant „Mon- dragon", stonden duizenden belang stellenden te wachten om een glimp van onze vorstin op te vangen. In de bene denzaal werden H. Majesteit verversin gen aangeboden en werd de T.V. op name van de opening van de Ooster scheldebrug getoond. Hierbij was het zelfde gezelschap tegenwoordig, dat II. M. op haar tocht had begeleid. De aan wezige ministers, ambassadeurs en staatssecretaris werd de gelegenheid ge boden hun opwachting bü H.M. de Ko ningin te maken. Daarna betrad Hare Majesteit de Con certzaal van het Café-Restaurant „Mon- dragon", waar korte redevoeringen wer den gehouden door de Commissaris der Koningin in de Provincie Zeeland; de heer M. J. van Poelje, Gedelegeerd Commissaris van de N.V. Provinciale Zeeuwse Brugmaatschappij en Ir. F. v. Hattum als vertegenwoordiger van de Coinbinatie Brug Oosterschelde. Mr. J. van Aartsen, Commissaris der Koningin memoreerde in zijn rede de, naar menselijk inzicht, te vroeg ontval len Ir. Snip, de toenmalige Hoofd-inge nieur-directeur van de Provinciale Wa terstaat van Zeeland, de initiatief-ne mer, de auctor intellectualis van deze bijzondere vaste oeververbinding over de Oosterschelde. Ook bracht hij lof en waardering aan het Provinciaal Be stuur, n.l. het college van G.S. dat on der leiding van zijn voorganger Jhr. Mr. de Casembroot het voorstel deed en het besluit nam tot de bouw van de brug, een besluit, dat getuigde van grote durf en visie. Het was verheugend dat het toenmalige kabinet zijn goedkeuring hechtte aan de plannen van de provin cie. Was men tot heden afhankelijk van een wel goed functionerende, maar toch van weersomstandigheden afhankelijke veerverbinding, er is nu een recht streekse en vaste brugverbinding tot standgekomen tussen Schouwen-Duive- land en Midden Zeeland. Behalve deze regionale betekenis heeft deze brug een groot nationaal belang. De brug geeft Zeeland voor het eerst een rechtstreekse Noord-Zuid-verbinding, waar tot heden industrieel als op recreatief gebied vbr die verbindingen Oost-West liepen. Voor een verdere verbinding van Zee land, zowel op industrieel als op re creatief gebied is deze rechtstreekse verbinding tussen Holland en Zeeland van primordiaal belang. Zij zal een ha ven- en industrie-ontwikkeling aan de Westerschelde, met name in het Sloege- bied kunnen steunen en stimuleren. Hiermede zijn niet alleen provinciale maar evenzeer nationale belangen ge diend. Internationaal kan de brug een direc te verbinding gaan vormen tussen Hol land-Zeeland enerzijds en West- en Oost-Vlaanderen in België en het Noord Westelijk gebied van Frankrijk ander zijds. De commissaris verheelde niet te zeggen, dat er nog één vaste schakel ontbreekt, n.l. de vaste oeververbinding over of onder de Westerschelde. Het feestelijk karakter van deze dag zou schade lijden zo zei hij als niet de over tuiging werd uitgesproken, dat ook die vaste oeververbinding tot stand moet komen, in welk verband hij herinnerde aan de grootse ontwikkeling die gaande is in de z.g. kanaalzone in Zeeuws- Vlaanderen. Met trots gewaagde hij van Zeelands 5 km. lange brug als de grootste van De CP.J.O. houdt a.s. donderdag 23 dec. kerstavond in „Onder de Wiek" te Dirksland. Aanvang 7.30 uur. De avond wordt gevuld door: Kerstmeditatie door ds. P. Vermaat, Herv. predt. te Ooltgensplaat; Zang met gitaar: mej. Ria van Rumpt begeleiding: mej. Ria Tanis; Orgelspel: mej. Marian ne de Jong; Gedicht: Mevr. Nelly van Eek; Kerstverhaal: Mevr. Leny Klink. Verder met samenzang. Europa tot stand gekomen onder leiding van de provincie door de Aannemers- Combinatie van de Amsterdamse Bal last Mij. en van Hattum en Blankevoort N.V. De tol zojuist door Hare Majesteit als eerste betaald noemde de Com missaris bepaald laag. De financiële las ten moeten opgebracht en durfde met een gerust hart alle Nederlanders vra gen in verband met de tolheffing over de brug te komen. Penning in goud voor onze Koningin Aan het slot van zijn redevoering deel de de Commissaris mede dat aan al de genen, die op enigerlei wijze bij de voorbereiding en de uitvoering van het werk betrokken zijn geweest een pen ning wordt gegeven. Zich richtend tot de Koningin verzocht hij Hare Majesteit als een bewijs van onze grote dank baarheid voor het verrichten van de of ficiële opening, een eerste exemplaar, in goud uitgevoerd, van deze penning wel te willen aanvaarden, daarbij de wens uitsprekend dat de Oosterschelde brug een wezenlijke bijdrage moge le veren voor de verdere ontwikkeling van Zeeland, zulks in het belang van deze provincie alsook in het belang van het gehele land. Toespraak Gedeputeerde M. J. v. Poelje Gedeputeerde M. J. v. Poelje, voor zitter van de Prov. Zeeuwse Brug Maatschappij, herinnerde aan het feit dat hij behalve zijn collega de heer Mes het enig overgebleven lid was van G.S. dat direct betrokken was bij de voorbereidingen en onderhandelin gen met aannemers en financiers, die tot het resultaat van de tot stand ge komen brug hebben geleid. In het kort schetste hij daarbij de eerste onderhan delingen en noemde daarbij met ere de overled enCommissaris der Koningin de beer de Casembroot en Ir. Snip, van welke laatste de brug de kroonzetting op zijn levenswerk was. Een zeer be tekenende rol heben gespeeld de heer van Tuinen, directeur der N.V. inzake zijn financiële adviezen, de heer Schou ten, medewerker van Ir. Snip, Ir. de Beijl opvolger van Ir. Snip en de di recteur van het ETI voor Zeeland, de heer Verburg. Foto-boek De derde spreker was Ir. F. van Hat tum die het woord voerde namens de Combinatie Brug Oosterschelde, de aan nemers die de brug hebben gebouwd. Hij overhandigde het eerste exemplaar van een prachtig fotoboek, dat over de bouw van de brug is verschenen. Uit dankbaarheid dat bij dit werk geen en kel ongeluk is gebeurd, schonken de gezamenlijke aannemers een bedrag van 25.000,voor het jeugdcentrum het» Zilveren Schor. H.M. de Koningin met haar gevolg is plm. 5 uur uit Zierikzee vertrokken. Twee beelden, welke een inzicht geven van het werk aan de Engels Franse co- produktie op vliegtuiggebied: de „Concorde". Op de bovenste foto zien we hoe een deel van de romp in de Engelse fabriek in Filton vorm begint te krijgen. Op de onderste foto, welke gemaakt is in Toulouse bij de Franse fabriek, zien we een huidpaneel met raampjes. „Een onzer dagen", door dr. P. J. Bouman. Uitgave van Gorcum en Comp N.V. dr. H. J. Prakke en H. M. G. Prakke, Assen. Dit boek van dr. Bouman is de af sluiting van een trilogie. Het eerste boe,k was „Revolutie der eenzamen", de uitbeelding van een halve eeuw vol verwarring (na 1900). Het tweede boek droeg tot titel „Vijfstromenland", een historiebeschrijving na de tweede we reldoorlog. Dr. Bouman noemt dit twee de boek „een schets van macro en mi- crosociologische tegenstellingen in mon diaal verband." Dit sluitstuk op de voorgaande is aan het leven van alle dag gewijd. „Een onzer dagen, zo maar een willekeu rige dag, waarin van uur tot uur onze hedendaagse samenleving wordt uitge beeld, „'t Voorhistorisch heden" is de ondertitel van dit boek. Wat „heden" is, is direct al „historie", vóórhistorie dus. De schrijver zoekt naar verbindings lijnen tussen de „kleine" en de „grote geschiedenis", het interesseert hem, waar het individuele lot aanhaakt bij grote coUectiva. Als in een film worden ons in de 24 hoofdstukken ingedeeld naar de klokketijd binnen de 24-uur-cyclus van een etmaal flitsen uit het bonte le ven van iedere dag op speelse wijze voor ogen gesteld, waarbij de lezer tel kens weer verbaasd zal staan over de geweldige feitenkennis van de auteur, meer nog over het benaderen van die feiten. Hij weet te schrijven in een be levingssfeer, die ieder tot de kern van eigen ervaring aanspreekt. Het ene uur vertoeven wij in de on dergrondse in Londen, het volgende zijn virtj met hem in een kraamkliniek of bij een auto-ongeval. Dan weer bij een nachtelijke ploegendienst of bij foren sen op hun ochtendreis. Een volgend uur luisteren we naar een zeepkist redenaar in het Hydepark, maken een vliegtocht, bezoeken een mijn-industrie of de Volkswagenfabrieken te Wolfs burg. Het een na het andere wisselt zich af, we vernemen iets over de Beatles, of vertoeven op een kerkhof te Morteau Het gaat immers in alle gevallen over „de berustende, strevende en hande lende mens". Overal mensen, mensen maken geschiedenis, óók in „nietszeg gende" gebeurtenissen. In zijn nabeschouwing: „Menselijk lot in historisch perspectief" zegt de schrij ver dat dit boek een experiment is, van alle kanten kritiseerbaar. Laat het een experiment zijn, maar het zal evenals de twee vorige delen sterk de aandacht trekken. Het boek is degelijk uitgevoerd, goed papier, fraaie letter, stevige band met goudopdruk en stofomslag, 316 blz. prijs 12,50. MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK Kerstavond. De Ned. Chr, Vrouwen bond afd. Middelharnis-Sommelsdijk houdt a.s. dinsdag 21 dec. 's avonds 7.30 uur Kerstavond in de Jeugdhaven te Middelharnis. Gelezen wordt de kerst liturgie. Spreker is ds. J. Westerink te Kerkwerve. Zang door mej. B. Verolme. Ieder is welkom. OUDDORP Kerkdienst. A.s. zaterdagavond 7 uur hoopt voor de Ger. Gem. alhier voor te gaan ds. Mouw van Middelharnis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 9