EIIIVIIDEn-niEIJWS Decembedelling 1965 De kerk van Nisse Bronchilettenl -De Brnid van iichokland Portretten - pasfoto's - reportages Een werkend volk heeft recht op recreatie Diijes en Daijes Automatisch telefoneren met Duitsland en België Fotografie J. Zandstra - Sommelsdijk Een bankrekening 2e blad Vrijdag 26 november 1965 No. 3440 Voor ''V Baby BOERENLEENBANKEN RAIFFEISENBANKEN Hoestdrank intabletvorm.95ct Fietsen worden slecht onderhouden Uit Zuid-Bevelands historie Robot-bewakers in het „Broodhuis" aan de Grote Markt te Brussel N.V.SLnVENBURG'SBaNK Begraven of cremeren Toenemende ontkerstening Ziel en lichaam De wederopstanding des vleses peze week zal de volksvertegenwoor diging zich uitspreken over de inge diende motie van de heer Scheps (P.v. jyv.), waarin wordt aangedrongen op jen'wetsvoorstel tot gelijkstelling van begrafenis en lijkverbranding. De huidige begrafeniswet dateert uit 1869. Deze bepaalt dat elk overleden persoon of doodgeboren kind wordt be graven in een gesloten kist op een be graafplaats. In 1875 echter is opge richt de Vereniging voor Facultatieve Lijkverbranding, doch pas in 1907 is de eerste crematie in Nederland geschied in het crematorium Westerveld bij Velzen in Noord-Holland. Sindsdien is de lijkverbranding, tegen de wet in, oogluidend toegestaan, omdat de wet geving wèl de begrafenis verplicht stelt, maar niet omschrijft op wie die plicht rust. Bij niet-begraven kan dus in feite niemand wegens overtreding POEDER - CRÈME OLIE-ZEEP tvan de begrafeniswet worden vervolgd. [in de praktijk staan begraven en cre- I meren dus volkomen gelijk, volgens de (wet is de crematie nog niet toegestaan I en is alleen de begrafenis geoorloofd. Het is geen wonder dat de voorstan- 'ders van lijkverbranding deze „discri minatie" door de wet onhoudbaar ach ten. De socialist Scheps heeft de kat de bel aangebonden en een motie inge diend, waarin wordt gevraagd om ge lijkstelling van begraven en cremeren. Het ziet er naar uit dat deze motie met grote meerderheid van stemmen zal worden aangenomen. Onder de confessionele partijen heeft zich een merkwaardige verschuiving voorgedaan in de waardering van de crematie. Tot voor kort waren de Roomsen steeds felle tegenstanders van lijkverbranding, maar thans is officieel uitgesproken dat de keuze tussen be grafenis en crematie geen geloofskwes tie is en dus aan de gelovigen wordt overgelaten, al blijft de kerk aan be graven de voorkeur geven. De Anti- Eevolutionairen en Christelijk-Histori- schen zijn uiteraard tegen lijkverbran ding, maar vinden dat het niet tot de taak van de overheid behoort, deze Christelijke zede aan niet-christenen op te leggen. Alleen de Staatkundig Ge reformeerden en het Gereformeerd Politiek Verbond zijn tegen gelijkstel ling van cremeren en begraven. We kunnen het niet anders zien dan dat de regering bezig is, de laatste res ten van een Christelijke staat en een Christelijke cultuur op te ruimen. De Nieuwe Rotterdamse Courant (van dinsdag 16 nov. j.l.) noemde enige symptomen: geestelijke verzorging in humanistische geest aan de strijd krachten en in gevangenissen, een meer positieve waardering van de Neder landse Vereniging voor Sexuele Her vorming, de op handen zijnde erken ning van de crematie, enz. Ze ziet dit alles als het effect van „een frisse wind, die over ons groene land is ko men waaien in de naorlogse jaren." Wij hebben daar andere gedachten over en achten het droevige verschijnselen van de ontkerstening van ons volk. Het ge tuigenis van de kerk is verzwakt en als het nog dooridinkt, heeft het toch wei- lig vat op het volksgeweten. De over heid beseft niet meer dat ze heeft te regeren naar het gebod Gods en wordt deze onwetendheid door de Chris telijke partijen gestijfd. En de meer derheid van ons volk voelt praktisch geen binding meer met de kerk en het Christelijk cultuur patroon. We zijn een weg ingeslagen, waarvan terug keer, naar de mens gesproken, niet mogelijk is. ■fr -jür iV Is er nu echt zoveel aan gelegen of e na onze dood begraven worden of verast? Geeft de wettelijke gelijkstel- ing van begrafenis en crematie ons et recht van „ontkersteling" te spre ien? Ik dacht van wel. Lijkverbranding is een zuiver heidens gebruik, ontstaan uit vrees van de over levenden, dat de gestorvene weleens zou kunnen terugkeren. De voorstan ders van crematie zijn zich dat niet meer bewust, ze komen tegenwoordig gaarne aandragen met het motief van hygiëne, maar in werkelijkheid willen ze zich verzetten tegen het Goddelijk vonnis; „Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren." Hoe vaak heb ik het gehoord uit de mond van een ongelovi ge: „Ik pas ervoor om door de wor men 1;e worden opgegeten." Crematie getuigt ook van een heidense gering schatting van het lichaam, de stof: als de geest eruit verlost is, laat dan die kerker maar verbranden! Bij het Christelijk geloof, het geloof in „de wederopstanding des vleses" be hoort ,een begrafenis, geen crematie. In tegenstelling tot de omwonende vol ken, die hun doden verbrandden, moest Israël z'n doden begraven. Het was een schande en een blijk van Gods on genoegen, wanneer het lichaam onbe graven op de aarde bleef liggen „tot mest op de aardbodem". Wat méér is, Christus Zelf heeft, door Zich te laten begraven, het graf geheiligd. Welis- v/aar spreekt ieder gedolven graf van onze schande, dat we de dood verkoren hebben boven het leven, maar het graf wijst ook heen naar de jongste dag, wanneer de doden uit hun graven zul len opstaan. Uit Bijbels en Christelijk oogpunt zouden we eigenlijk nooit over een kerkhof of over een begraafplaats mogen spreken, maar alleen over een dodenakirer. Het lichaam wordt er im mers gezaaid, evenals het tarwegraan, om straks in onverderfelijkheid en on vergankelijkheid op te staan. Het is dan ook van het hoogste be lang, niet alleen wat er na de dood met ons lichaam gebeurt, maar ook wat we in dit leven met ons lichaam doen. Ons lichaam is niet minder waard dan on ze ziel! We mogen nooit minachtend over ons lichaam spreken, al is dat ook door Christenen al te vaak gedaan. De grote middeleeuwse mysticus Franciscus van Assisi duidde gewoon lijk z'n lichaam aan als „broeder ezel". Calvijn sprak tegen vrienden, die hem waarschuwden zijn krachten niet te snel te verbruiken, weleens over „dat oude karkas." En Willem Teellinck, Goede recreatie voert tot presta tie. Draagt bij tot grotere wel vaart en neem een spaarboekje! U zorgt dan voor persoonlijke re creatie. Het is voordelig en ge makkelijk. Dagelijks tot ieder be drag opvraagbaar. wijzend op de vergankelijkheid van ons aardse bestaan, noemde het li chaam „een madenzak". Met alle waar dering voor hun goede bedoelingen, de ze manier van spreken is niet Bijbels. Paulus zegt dat lichaam en ziel beide duur gekocht zijn en daarom tempelen van de Heilige Geest. Daarom had ook die Godvrezende vrouw die eens zei: „Als mijn ziel maar gered is, dan mo gen ze m'n lichaam op de mestvaalt gooien" ongelijk. Niet alleen de ziel, ook het lichaam van Gods kinderen is gered. Beide worden bewaard tot de grote dag der opstanding: de geest bij God die hem gegeven heeft, het lichaam in de aar de, waaruit het voortgekomen is. En als dan de dag komt, die onze vade ren „de doorluchtige dag van Chris tus" noemden, dan gaan de graven open en worden de lichamen opgewekt, dan geeft ook de zee de doden die in haar zijn, dan zullen ook uit de urnen in de; crematoria de lichamen opstaan. Dan zal in vervulling gaan wat de profeet Daniël in een visioen heeft ge zien: „Velen van die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, genen tot ver- smaadheden en tot eeuwige afgrijzing." Isaac da Costa heeft er van gezongen: „Uwe doden gaan ontwaken met gejuich van dank en lof. Dauw, als Eden eens besproeide, zal beregenen hun stof. Waar is dan, o dood, uw prikkel, waar, o hel, uw overmacht? Aan het Lam, dat overmacht heeft, dat verbindingen gewrocht heeft, dat ons met Zijn bloed gekocht heeft, zij aanbidding, lof en ere tot in eeuwigheid gebracht!" WAARNEMER. De Stichting tot Uitvoering van van Landbouwmaatregelen voor Noord en Zuid-Holland (tevens Bureau van de Provinciale Voedselcommissaris) vestigt de aandacht van alle geregistreerden er op, dat van 29 november 1965 t/m 14 januari 1966 een telling zal worden ge houden van: a. rundvee, varkens, schapen, kippen, eenden en paarden. b. de verbouwde stoppelgewassen oogst 1965. c. de uitgezaaide wintergewassen oogst 1966. d. de werktuigen en machines. e. de arbeidskrachten in de land- en tuinbouw. De in aanmerking komende geregis treerden ontvangen een oproep om op zitdagen de gevraagde gegeven te ver strekken. Men wordt verzocht persoonlijk en op de aangegeven tijd te komen en het en het ingevulde oproepformulier mede te brengen; dit zal het oponthoud zo klein mogelijk maken. Voor een gemachtigde dient de op het oproepformulier gedrukte machti ging te worden ingevuld en onderte kend. Opgaveplichtig zijn: 1. alle bedrijven met 1 ha. cultuur grond en meer; 2. van de bedrijven met minder dan 1 ha. cultuurgrond: a. alle bedrijven die tuinbouw voor de handel uitoefenen (boom-, bloem en bloembollenkwekers, groente- en fruittelers enz.) b. alle hoiiders van: één of meer stuks rundvee; één of meer fokzeugen en/ of beren; 3 of meer mestvarkens; 3 of meer schapen en 51 of meer stuks pluimvee. Met de telling wordt o.m. beoogd een inzicht te verkrijgen in de huidige stand van de mechanisatie van de be drijven, alsook om vast te stellen, in welke mate de laatste 3 jaren de af vloeiing van arbeidskrachten heeft plaatsgevonden. Bepaalde onderdelen van de mecha nisatie, bijvoorbeeld de toepassing van de moderne oogstmachines, staan de laatste jaren in het bijzonder in de be langstelling. Daar de gegevens ook per gemeente beschikbaar komen, zal het tevens mo gelijk zijn te bepalen in hoeverre een bepaald gebied bij de ontwikkeling van de mechanisatie is achtergebleven. De uitkomsten van de arbeidskrach tentelling zullen door vergelijking met de cijfers van 1962, een indruk geven van de veranderingen, welke zich, in samenhang met de voortschrijding van de mechanisatie, provinciaal en regio naal hebben voorgedaan. Het behoeft geen betoog, dat alle ge gevens zeer belangrijk zijn voor de overheid en de standsorganisaties, daar zij bij het bepalen van het beleid.en de daarmede samenhangende voorlichting dienen te beschikken over betrouwbare gegevens, welke een juist beeld ver schaffen van de snelle structurele wij zigingen, die zich in de land- en tuin bouw voltrekken. UITBREIDING CHRISTELIJKE MIDDELBARE LANDBOUWSCHOOL HOOFDDORP Op vrijdagmiddag 19 november j.l. heeft de officiële ingebruikneming plaats gehad door de Directeur van het Landbouwonderwijs, ir. P. van der Schans, van de uitbreiding van het schoolgebouw van de Christelijke Mid delbare Landbouwschool te Hoofddorp. Deze uitbreiding, die achter het 43 jaar oude gebouw is gelegen, bevat on der meer een werktuigenleslokaal van 65 m2 en een werktuigenhal van 240 m2. Hierdoor is het mogelijk, dat het mechanisatie-onderwijs, dat aan deze school reeds sterk ontwikkeld was, thans op zeer moderne en practische wijze kan worden gegeven. RIJMEN VAN TIJMEN Veler ogen groter. Dan de portemonnee Dat valt voor zeer velen. Heden echt niet mee. Kooplust is geweldig, 't Komt wel openbaar. Winkeliers of anderen, Hiervan de sigaar. Met heel grote ogen. Lopen velen rond. In de hope dat men, Nog iets mooiers vond. 't Woordje „afbetaling" Past wel in hun kraam. Door die grote ogen. Krijgt men slechte naam. TÜr -^ iV Links moet voorrang hebben Zelfs een comité, Doet aan deze actie. Heden ook al mee. Vele rijschoolhouders. Gaan er mee accoord. Ja, thans wordt die leuze. Meer en meer gehoord. Als dat eens zal doorgaan, Wordt 't een moeilijk ding. Op bepaalde datum, Overschakeling! Op één enkel tijdstip, Gaat dan links plots voor. Maar dan rijden anderen Zeker ook nog door! Dat zal dan wat worden, In het snelverkeer Want veel weggebruikers, Zijn maar hard van leer. Bij een onlangs gehouden controle in de N.O. Polder over de fietsen van de lagere schooljeugd, bleek dat een derde deel hiervan niet aan de eisen voldoet. Van de 2500 gecontroleerde fietsen moesten er achthonderd naar de repa rateur worden gebracht, om vervolgens weer ter keuring aan de gemeentepo litie te worden aangeboden. De gebre ken varieerden van slechte banden tot breuken in het frame. P.T.T. Sint Nicolaasverrassing voor de Bevelanden In een aan haar abonnees op Noora- en Zuid-Beveland gerichte folder be richt het telefoondistrict Breda van de P.T.T dat het vanaf zes december voor de abonnees in de sectoren Goes (01100) en Kruiningen (01130) mogelijk zal zijn om automatisch te telefoneren met Bel gië en Duitsland. Tot nu toe was alleen het district Terneuzen (01150) in staat een automa tische verbinding met België tot stand te brengen. Vanuit de beide Bevelan den zijn in België straks automatisch bereikbaar de inwoners van de steden Antwerpen, Dinant, Brugge, Brussel, Gent, Luik, Namen, Mechelen en Oos tende. Duitsland Een automatische verbinding met Duitsland kan tot stand gebracht wor den voorzover het de steden Aken, Bre men, Dortmund, Hamburg en Wupper- tal betreft. In de door de P.T.T. ver zonden folder worden tot slot nog tips verstrekt over het „hoe" en „waar om" van het automatisch bellen. De abonnee moet voor België eerst het landnummer draaien (0932) en datzelf de geldt ook voor West-Duitsland (0948). Hierna moeten achtereenvolgens het netnummer van de betrokken ge meente alsmede het nummer van de aansluiting worden gedraaid. De kos ten bedragen voor België 10 cent voor 4,6 seconden en voor West-Duitsland 10 cent voor 3,5 seconden. Voor elke volgende eenheid dient voor beide lan den f 0,05 bij betaald te worden. Het automatisch bellen is alleen mogelijk met de geautomatiseerde netten in de betrokken landen. Het ligt in de bedoeling het aantal bereikbare gemeenten binnen afzien bare tijd belangrijk uit te breiden, zo dat over een tiental jaren praktisch alle telefoonabonnees in Duitsland en Bel gië vanuit de Bevelanden bereikbaar zullen zijn. Tweede verbetering Het is reeds de tweede maal binnen zeer korte tijd dat het telefoondistrict ten aanzien van de Bevelanden be langrijke verbeteringen uitvoert. Van uit de sector Goes (01100) is het sinds enige maanden ook mogelijk om door ERVOLGVERHAAL door L. KOMBRINK opyright J. J. Groen Zn. N.V. Daar weet jij niet van mee te pra len, vrouw Brand, maar toch is het _oed dat je het weet. Het kan je waar- ering schenken voor de voorrechten ie je nu smaakt. e zit hier veilig achter een hoge borst- ering van bazalt en palen. Je woont in en stenen huis, hoog en buiten het be- eik van het water. Ik woonde toen op en van de terpen. De zwaarste storm as in achttien vijf en twintig. Ik was n jongen van negen jaar. De houten uizen werden ondermijnd en verdwe en in zee. Dertien mensen verdronken ij die ramp, het vee nog niet een ge- oemd dat ook omkwam." Peinzend staart de visser door het eine winkelraam. Op de achtergrond linkt het kalme water van de Nagel, e zee tussen Urk en Schokland. Lang haam schuiven een paar diepgeladen -jalken in de richting van Amsterdam. ■■Is reusachtige vleugels staan de zeilen 'itgewaaicKd om zoveel mogelijk van het zachte briesje op te vangen. Met een zucht wendt hij z'n blik af. Hij trekt z'n broek weer omhoog en zegt: „Kom, ik zal maar eens weer gaan, het beste hoor!" Doch bij de deur wendt hij zich om. „Misschien was het wel goed, dat Schokland ontruimd moest worden in negen en vijftig. Maar toch gingen we gedwongen heen. Niet, dat we het hier zo goed hadden, integendeel! Maar we waren hier geboren, samengegroeid met de terpen. We hielden van het water en het drassige land, waarop ieder voorjaar weer de moerasvogels kwamen broeden. We hielden van het gedreun, dat de zee maakte tegen de houten we ring. Wij waren ons eigen baas en nie mand die het ons moeilijk maakte". De oude man is in vervoering geraakt nu hij spreekt over zijn eiland. Hij maakt met zij armen een alles omvat tend gebaar. „Ja, we werden gedwongen om dit ei land te verlaten, waaraan we zulke dierbare herinneringen hadden. Enke len gingen naar Kampen, anderen naar Vollenhove of Volendam, maar mijn familie ging naar Urk. Maar net als overal, kwamen we onder mensen die er niks van begrepen. Die ons vertel den, dat we ons gelukkig mochten prij zen, dat we van Schokland af waren. Later heb ik dikwijls gepoogd om hun aan het verstand te brengen, dat we er helemaal niet mee ingenomen waren. Maar ze haalden de schouders op en zeiden: „Ondankbaar volk, die Schok kers." Dat was niet waar. We waren niet ondankbaar, maar we waren hele maal uit ons doen. En niet alleen lieten we 't eiland achter, waarop we geboren waren, maar ook onze doden liggen in graven, diep in de terpen. Of heeft de zee de graven blootgewoeld? Waarom, ach waarom mochten wij hier niet blij ven voortleven? Waarom had God be sloten om ons van hier te verdrijven?" Met spanning heeft Nanne naar de oude vissersman geluisterd. Zijn woor den dringen diep in haar ontvankelijke ziel en doen haar liefde voor dit kleine onaanzienlijke, maar aan historie zo rij ke eiland, nog groter worden. Haar wangen gloeien en graag had ze nog meer willen horen uit het grijs verle den van Schokland. Maar de oude man zwijgt en verlaat zonder nog iets te zeg gen de winkel. Hij heeft geen lust in verder praten, want zijn geest vertoeft bij het oude Schokkersvolk, dat zo lang zijn ongelijke strijd streed tegen wind en golven. Opeens zet Nanne haar na tuurlijke schuchterheid terzijde. Zij loopt op een draf je de visser achterna en haalt hem in als hij het hekje voor het huis wil sluiten. Zacht hijgend legt zij een hand op zijn arm en verwonderd draait hij zich om. „Wel kind, wat is er?" Met een snelle blik kijkt Nanne naar het raam of moeder haar ook ziet pra ten met oude Bart. Dan vraagt zij op zachte toon: „Ik zou u graag nog meer willen horen over Schokland. Misschien komt u nog eens 'n keer bij ons?" Nog enigszins afwezig knikt hij met het hoofd. „Ik ken je ouders goed, meisje, en we hebben samen al heel vaak gepraat en meestal over geestelijke dingen. Maar daar hou jij zeker niet van, hè?" De lastige kleur, die zich zo snel naar Nanne's wangen pleegt te dringen, komt ook nu weer te voorschijn. Alsof ze hem niet begreep, vraagt ze: „Wat bedoelt u daarmee?" „Wel, daar bedoel ik mee, de meeste jonge mensen praten liever over iets anders, maar misschien ben jij- niet zo. Ik zal je eens wat vragen, kindlief. Woont God ook in jouw hart? Buig je je knieën voor Jezus, omdat het moet, of uit vrije wil en behoefte om Hem te dienen?" Het is een moeilijke vraag die daar door een oude man aan een meisje van 13 jaar gesteld wordt. Een vraag, die vele ouderen niet zouden kunnen be antwoorden. Met vochtige ogen kijkt Nanne naar het straatje en ze blijft het antwooifd schuldig. En dan legt Bart een oude rimpelhand op haar smalle schou der: „We praten nog eens kind. Niet alleen over Schokland, maar ook over het andere, dat toch oneindig veel be langrijker is". Nanne staat alleen. De laatste woor- Nisse, een 's zomers door veel groen omzoomd dorp in de zak van Zuid-Be veland, valt vooral op door zijn grote en fraaie Onze Lievevrouwekerk, waarom heen de huizen, als betuigden zij eer bied aan het machtige bouwwerk, nede rig endevoot bijeengroepen. Wie eens de moeite neemt Nisse (of Ter Nisse) te bezoeken, doet over die kerk een brok historie op, dat werke lijk de moeite waard is. Ridderslot Hoewel het bouwjaar van de Onze Lieve Vrouwekerk (in gebruik bij de Ned. Hervormde gemeente) niet precies bekend is, staat wel vast dat de kerk is ontstaan uit het in de 13e eeuw uit baksteen opgetrokken slot van de „Edelen van Ter Nisse". Wie het kerkgebouw dan ook bezich tigt (wat vooral in de zomermaanden nogal eens gebeurt), wordt onmiddel lijk getroffen door de typisch middel eeuwse sfeer die er heerst, een sfeer ook die nauw verbonden is met het rid- dertijdperk. In het kerkgewelf zijn de wapens uit gehouwen van het geslacht Van Bors- selen en het, op enige afstand van de kerk staande, toegangshek bevat het wapen van de „heer van Nisse", die waarschijnUjk bouwheer is geweest van het ridderslot. Tijd voor de reformatie Dat de Onze Lievevrouwekerk (trou wens de naam zegt het al) eens een rooms-katholieke kerk is geweest, kan men zien aan de enorme muurschilde ring van de heilige Christophorus en aan de (oosters aandoende) beelden van de twaalf apostelen. Waarom nu juist de heilige Christo phorus werd uitgebeeld, wordt duide lijker als men bedenkt dat deze figuur voor de reformatie min of meer schuts patroon van Zuid-Beveland (althans het zuidelijk gedeelte) was. Op de wegkrui singen in deze streek trof men in de middeleeuwen vaak Christophorus- beelden aan die, omdat Christophorus was uitgebeeld met gestrekte arm, dienst deden als (overigens bijzonder onbetrouwbare) wegwijzer. Zeldzaam Even zeldzaam als de muurschilde ring zijn de beelden van de twaalf a- postelen, overblijfsels uit de middel eeuwen. Uitgevoerd in felle, enigszins contrasterende kleuren doen ze op het eerste gezcht denken aan beeldhouw werk uit het oude Byzantium, doch wie goed kijkt ontdekt toch wel enige ver schilpunten. Dergelijke beelden (het zij nogmaals opgemerkt) zijn zeldzaam geworden in het Zuid-Bevelandse land en wie dan ook in Nisse is doet er goed aan ze eens te bezichtigen, waarbij de rest van het kerkgebouw en de toren (met zijn ene dak-kapel) zeker niet overgeslagen moeten worden. L. CAMERA'S EN PROJECTOREN uitsluitend Ie klas fabrikaat ALBUMS FOTOLWSTEN KIJKERS Alle foto- en cine toebehoren. Sinterklaastqd surprisetijd. Geef daarom FOTO-ARTÏKELEN als verrassing. KWALITEIT EN SERVICE DE BASIS VAN ONZE ZAAK. Het „Broodhuis" (of Maison du Roi), dat zich recht tegenover het Brussels stadhuis bevindt, herbergt de collec ties van het gemeentelijk museum n.l. zeer interessante retabels, kunstwer ken in faience en porcelein, wandta pijten, oude plattegronden en maquet tes die de geschiedenis van Brussel uit beelden, alsmede een rijke verzameling van folkloristische voorwerpen, waar onder de tientallen verschillende kos tuums van het Brussels Manneke. Als primeur in België werd onlangs in dit museum, wegens gebrek aan per- het draaien van het getal 0622-333 de nieuwsbulletins van het A.N.P. te be luisteren. Nog onlangs werd de telefoon centrale te Goes gemoderniseerd ten einde nieuwe voorzieningen (zoals een verdergaande automatisering van de internationale telefoonverbindingen) mogelijk te maken. (G.) soneel, een geteleviseerde bewakings dienst ingericht. Tijdens hun zwerftocht langs de drie verdiepingen van het ge bouw worden de bezoekers thans op diskrete wijze door 9 camera's „in de gaten gehouden". De opgevangen beel den worden via een centrale post ge projecteerd op een scherm ter atten tie van een bewaker die permanent ter plaatse blijft. Deze beelden worden nog doorgegeven naar twee kleinere scher men die zich in de kamer van de con servator en deze van de kassier bevin den. Indien de bewaker ergens onraad bespeurt kan de installatie op dit punt geblokkeerd worden zodat niets aan het Argusoog kan ontsnappen. is geen luxe meer maar biedt vele voordelen. Gaarne verstrekken wj] nadere inlichtingen Middelhamis - Sommelsdqk Kade 5 - Tel. (01870) 22 68 den klinken nog na in haar oren en dan gaat zij terug naar huls. Zij loopt regel recht naar haar kamertje, maar de eer ste minuten is het haar niet mogelijk om aan haar werk te gaan. Vele ge dachten bestormen haar. Ze dwarrelen rond in haar hoofd. Et ligt een gejaagde uitdrukking in haar ogen, al® ze op de rand van haar bed gaat zitten om orde te scheppen in haar verward brein. HOOFDSTUK IV Om twaalf uur komen Brand en Gart thuis van hun werk aan de Westkant. In Brand z'n baard schitteren nog de zilte spatten van het zeewater, want al is het kahn van wind, toch sloegen de golven nog tegen de steenglooiing, waar het tweetal gewerkt heeft. Ze hadden vanmorgen een tamelijk ontwrichte dam gevonden en er zal menige dag ge werkt moeten worden voor de aange brachte schade hersteld is. Onder het eten vertelt Gart van een grote bruin vis, die aangespoeld is en het bezorgd hem een bestraffende blik van zijn moeder, want die houdt tijdens de maaltijd niet van dergelijke verhalen. Na het eten staat Nanne op om vader de Bijbel te geven. Hij bladert even als of hij iets zoekt, dan begint hij met kalme stem te lezen: Doch de Heere in de hoogte is geweldiger dan het brui sen van grote wateren, dan de gewel dige baren der zee Nanne begrijpt, waarom hij juist deze psalm leest. Omdat hij vanmorgen aan de Westkant heeft gewerkt, daarom leest vader het. Onrustig schuift ze op haar stoel heen en weer. Zij kan de woorden van vader bijna niet volgen, wanneer hij zijn dankgebed uitspreekt. Steeds herhaalt zich die vraag, waarop ze geen ant woord wist te geven. Geen der huisge noten vermoedt welk een strijd er in het hartje van Nanne gevoerd wordt. Een strijd, die door meer mensen ge streden wordt, hetzij jong of oud. Menigmaal poogt een sterkere fluis tering ze over te halen alles niet van de ernstige kant te bekijken. Bekeren kun je je wel als je oud bent. Zolang je jong bent, moet je pret maken en denken aan vermaak en vreugde. In stilte vraagt het meisje zich af hoe het eigen lijk moet. Altoos ernstig zijn, nooit meer vrolijk lachen of zo? Maar dat hoefde niet! Dat deed vader ook niet. Vader lachte ook wel en het gebeur de wel eens, dat ze samen door de ka mer dansten. Wat zei Bessien ook weer, enige dagen voor ze Urk verliet! „Ver diep je niet in dingen, die je niet be grijpt. Wanneer je ouder wordt, zal dit vanzelf aan je geopenbaard worden". Nee, altijd ernstig kijken, nooit meer vrolijk zijn, nee, dat was niet nodig. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 5