ijf!
De kwestie-
Rhodesië
Gemeentetoren van Ouddorp wordt
gerestaureerd
sduu
n
PUftOL
herbouwd
IJK
Meditatie
Waag Sommelsdijk
wordt niet meer
Loos alarm
voor Stellendamse
reddingsboot
F^C.KORTEHEGitZOON
80
KRUIDER's
Aan haar voet volirok zich een
boeiende geschiedenis
38e jaargang
Vrijdag 26 november 1965
No. 3440
CHR. STRBEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Nu al
ier dan
ealers
RUWE
HUID
ik i^ -k
BEIH mEubEien
WONINGINRICHTING
Tijdelijke benoemingen gem. secretarissen
en -ontvangers voor de 4 nieuwe gemeenten
Fruitmanden en FruitSiakies
„De Fruitcentrale"
Twee peiiicanen
omgekomen
EILANDEN-NIEUWS
de oude vertrouwde
betrouwbare krant
PBINS HENDRIKSTRAAT 1* - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactde en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdök
Tel. (01870) 26 2». na 6 uur 's avond» Tel. 20 17 Giro 187980
Venchynt ttJOP-Kniaal per week: dinsdag' en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS f 2,80 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief
N.A.B. is et
n brede sa
ting de he-
Tonge voor
(commissio-
en). J. d'
lor het Ar-
Den Haag
jorlichtings-
Rotterdam
ijfsbond, de
Lezing in de
J. Karens>
Aanvang
cte. De or
Uecte in d^
2734,59'
De blanke regering van Rhodesië
t heeft op 11 november de kolonie on
afhankelijk .verklaard tegen de viril van
de Britse regering en dit wordt nu door
1 deze laatste als rebellie beschouwd. Di-
j reet kwamen ook de Verenigde Naties
in het geweer, zowel in de Algemene
Vergadering als in de Veiligheidsraad.
Keeds op 12 oktober had trouwens de
1 Assemblee een resolutie aangenomen
met 107 tegen 2 stemmen, waarin aan
Engeland werd gevraagd onmiddellijk
[de rebellie de kop in te drukken wan-
1 neer de Rhodesische regering zich een-
I zijdig onafhankelijk zou verklaren en
I bovendien een representatief bewind
I aan te stellen in overeenstemming met
de wensen van de meerderheid der be
volking, m.a.w. de blanke regering te
[vervangen door een zwarte.
Hoe moeten we nu oordelen over de
{politiek van Smith, van de Engelse
I regering en van de Verenigde Naties?
I Formalisten zijn daar spoedig mee
I klaar. Zij zeggen: de blanke regering
Ivan Rhodesië heeft een revolutionaire
[daad gepleegd en de staatsrechtelijke
I verhouding met Engeland eenzijdig ver-
I breken. Daartegen moet straf worden
opgetreden met sancties, boycot en des
noods militair ingrijpen, hetzij door
Engeland alleen of door de Verenigde
Naties. Maar naar onze mening is het
ISCHRALE LIPPEN
niet zo eenvoudig. Dit is een probleem,
dat niet met formalistische argumen
ten kan worden afgedaanj want hier
staan de levensbelangen van 250.000
blanken op het spel. Of mogen die te
genwoordig niet meer verdedigd wor
den? Hebben sedert 1945 alleen de ge
kleurde rassen rechten en zijn de
blanken rechteloos? Het lijkt er veel
op. Wanneer een Afrikaans of Azia
tisch land, dat vroeger een kolonie was,
zich onafhankelijk verklaart men
denke b.v. aan Indonesië en Kongo
dan gaat er zo ongeveer in de hele we
reld een gejuich op en speciaal de Ame
rikanen staan dan in het voorste gelid.
Dan worden deze nieuwe landen, al
zijn ze nog zo klein en onbetekenend
en al verkeren ze in een interne chaos,
in de Verenigde Naties met open ar
men ontvangen. Wanneer echter de
blanke Rhodesiërs uit zelfbehoud hun
onafhankelijkheid uitroepen, schreeuwt
de hele wereld moord en brand. Dit is
een meten met twee maten. En dat
daaraan ook regeringen, parlementen
en vele inwoners van de Westerse lan
den meedoen men denke ook aan
Zuid-Afrika vinden we kort en goed
een bedroevend schouwspel. Tegen
Rhodesië en liefst ook tegen Zuid-
Afrika zouden strafexpedities moeten
worden gehouden, die een eind maken
aan de heerschappij van de 250.000
blanken over een kleine 4 miljoen ne
gers in het eerste land en aan die van
de 3 miljoen blanken over de 9 mil
joen negers in het laatste. Wanneer men
denkt in termen van gelijkheid van
allen, van „one man, one vote" (één
man, én stem), of die man nu een in
tellectuele blanke is of een rimboe-
primitieve neger, ja dan kan men tot
geen andere conclusie komen dan dat
de blanken maar moeten worden opge
offerd aan dit idealistische, doch van
alle realisme gespeende systeem. Dan
zien we het weerzinwekkende schouw
spel, dat Engelse kolonisten wellicht
straks door Engelse militairen worden
gedwongen hun posities prijs te geven
en met achterlating van hun plantages
'etc. de wijk moeten nemen naar Zuid-
Afrika. En dan komt vroeg of laat ook
dit land aan de beurt om aangepakt
;te worden en overgeleverd aan de Ban-
itoes. Waar moeten die blanken dan
[heen?
Met deze formele gelijkheidspolitiek
■ordt niet alleen bereikt, dat de blan-
en in deze gebieden ontheemd wor
dden en elders een nieuw bestaan moe
ten opbouwen, maar ook dat de hele
economie, de regeringsadministratie,
het onderwijs, kortom alles wat door
de blanken is opgebouwd en in stand
wordt gehouden, in no time als een
kaartenhuis ineenstort. Zie Kongo, zie
Indonesië. Dan heerst er de chaos. Nu
[hebben de negers in Rhodesië na die
[van Zuid-Afrika het hoogste inkomen
an alle Afrikaanse landen. Dan valt de
nheemse bevolking terug op rirnboe-
«estanden en gaan de stammen elkaar
eer beoorlogen.
Men kan hiertegen inbrengen, dat de
irogressieve gelij kheids verkondigers
it niet willen: Akkoord. Zij willen een
amenleven van blank en zwart op ba
sis van een integrale gelijkheid. Zij wil
len echter niet inzien, dat dit een avon-
-, tuur is, dat op een totale mislukking
moet uitlopen. Een staat, waarin de
leiding in handen is van een daartoe
niet bekwame meerderheid, die regeert
over een hoog geciviliseerde en intel-
lectuele minderheid, is in die vorm op
de duur onbestaanbaar. Men kan nu
wel graag willen, dat alle mensen ge-
llijk zijn, maar dat zijn ze nu eenmaal
niet. Dat is toch in onze Nederlandse
maatschappij ook zo. Volgens onze
grondwet is iedei: Nederlander benoem
baar tot openbare ambten, maar hoe
veel zouden er minister kunnen zijn?
Hoe de -Afrikaanse negerstaten gere
geerd worden weten we nu zo langza-
Ziet, om uwe ongerechtigheid
2ijt gij verkocht.
(Jesaja 50 1)
„Waar de Wet wordt vertrapt, wordt
het Evangelie verslapt." Daarom is het
af te keuren, zo de Wet des Heeren
niet geregeld gelezen wordt in de sa
menkomsten der gemeente. Israël moest
weten, dat het om zijn ongerechtighe
den verkocht was in de hand der Ba-
byloniërs; met geween zou het zijn
schuld belijden en met smeking tot de
Troon naderen, om opheffing van het
oordeel. Dan zou Jehovah een veroot
moedigd vollk nog genadig zijn. Het
zelfde geldt voor u en voor mij. Wij
moeten aan onze jammerstaat ontdekt
worden en inzien, dat wij door onze
val aan satan verkocht zijn. Daartoe is
de wet onmisbaar; door haar is de
kennis der zonde, de Geest bedient
zich van haar ter vernedering van het
hooggevoelende hart. Doch daarna is
de Wet ook een tuchtmeester tot Chris
tus, die in het vervolg van Jes. 50 als
Borg getekend is. Nu wordt het Evan
gelie eerst waarlijk begeerlijk. Stralen
de van genade roept het de verbrijzelde
van hart toe: „Wie is er onder ulieden,
die de Heere vreest en naar de stem
Zijns Knechts hoort? Als hij in de
duisternissen wandelt en geen licht
heeft, dat hij betrouwe op de Naam
des Heeren en steune op zijn God!"
Voorwerpelijk tekent Jesaja 50 de weg
der zaligheid; onderwerpelijk worde het
meer en meer aan u toegepast.
■jür -sür -iV
Vele Joodse ballingen zouden niet
treuren, om hetgeen zij door eigen
schuld verloren hadden, maar Babel
tot hun nieuwe vaderland maken. Voor
hen waren 's Heeren troostwoorden,
door Jesaja gesproken, niet bestemd.
Doch het ware Israël, het overblijfsel
naar de verkiezing der genade, schrei
de: „Tot hoe lange, o Heere?" Voor dat
volk gaf de Hemel zijn bemoediging.
Gewisselijk zouden de bondelingen tot
Abrahams erfgebied wederkeren. Ook
de machtigste, die Jehovah's plan wilde
verijdelen, zou te schande worden. Elk
instrument, elk middel, dat men be
reidde, om Israels bevrijding te verhin
deren, zou niet gelukken. Gij, die ge
bonden zijt in het bundelke der leven
den, moogt op deze belofte de hand des
geloofs leggen. Satan zal u, onder Gods
toelating, tot uw laatste snik bestrijden
en benauwen. Allerhande instrumenten
voert hij aan, om u buiten het nieuwe
Jeruzalem te houden. Gij beeft: „Zal ik
een der dagen nog omkomen door Sauls
hand?" Doch uit de hoogwaardige Heer
lijkheid klinkt de verzekering: „De
Raad Mijns Willens zal bestaan; niets
vermag Mijn bevel te keren. Ik be
waak en bewaar Mijn beminden als
Mijn oogappel." Gelukkig zijt gij, zo
het ook voor u gesproken is. Maar dan
moet het ook gedurig in u worden ge
sproken, want zelfs begenadigden zijn
nog zo vergeetachtig en mismoedig.
Voor een doorn zal een denneboom
opgaan, voor een distel zal een mirte
boom opgaan.
Het kruis op Golgotha scheen één en
al doorn en distel te zijn. Nochtans
mogen wij van de „Goede" Vrijdag
spreken. Want in het licht der op
standing kwam het hout van schande
en vloek openbaar als de boom des le
vens, als een altijd-groene den, als een
liefelijke mirte. De eeuwigheid zal te
aanschouwen geven, hoeveel dodelijke-
kranken daar genezen werden, hoeveel
door onweder voortgedrevenen daar
rust vonden, hoevele bedrukten daar
in heilige blijdschap zijn gezet. Het was
om Immanuëls wille die, voor zo
veel het vlees aangaat, uit Israël zou
geboren worden dat de Allerhoog
ste aan de ballingschap in Babel een
einde maakte; inplaats van een doorn
zou een denneboom opgaan. En nog mo
gen d^ Sionieten zien, hoe de distels,
de vloek der zonde, bij Christus' kruis
veranderen in dit Mesech; gij blijft
wellicht met Paulus een doorn in het
vlees dragen. Doch aan de Heere is
de toekomst, om. de aanvankelijke ver
vulling Zijner belofte tot een volko
mene te maken Ginds, bij de rivier,
die klaar is als kristal. Godvruchte
schaar, houd dan moed! Hij is getrouw!
De uurtjes, als het zo vlak en ruim mag
wezen, zijn een toezegging en voor
smaak, van wat u te wachten staat: de
liefelij kheên van het zalig hemelleven.
(Wijlen) Ds. E. v. d. Meer.
!nrjpilH(i»WiiIip|iiiWiiiii[iii[i!i[iiiiiiiiiii||
'tfi'l) 't' l'l' .••:-
,\-*f
met heel veel ruimte
Oostdijk 53-61 Sonuaelsdyk
merhand wel. Daar is trouwens van ge
lijkheid van allen voor de wet in de
praktijk helemaal geen sprake. In Rho
desië is het zo, dat de Bantoes het
land niet kunnen regeren en alleen de
blanken de personen kunnen leveren
voor de sleutelposities. Alles wat Rho
desië nu is, dankt het aan Cecil Rhodes
en aan de latere blanke setters (kolo
nisten). Als men aan de 3 a 4 miljoen
Bantoes nu het stemrecht zou geven,
zou men aan een experiment beginnen,
dat ontwijfelbaar op een totale misluk
king moet uitlopen. Het is dwaas om
voor primitieve en hoog-ontwikkelde
volken dezelfde normen aan te leggen
ook wat het staatsbestuur betreft.
We zouden zo nog wel een poosje
door kunnen gaan, maar dit zij vol
doende. Gezien de opvattingen, die men
heeft en die gebaseerd zijn op abstracte
normen, die geen steun vinden in de
werkelijkheid, gaat de ontwikkeling in
deze bedenkelijke richting door on
danks de funeste gevolgen ervan. Daar
komt bij, dat velen in het Westen het
blijkbaar als ongeoorloofd beschouwen,
dat de blanke wereld zichzelf verdedigt
tegen de opstand van de gekleurde ras
sen met het gevolg, dat straks de Wes
terse beschaving overspoeld wordt door
de chaos. We zien nu dat Westerse re
geringen zelf meewerken aan de ligui-
datie van de positie der blanken. Men
wil zelfs een oorlog tegen Smith in
Rhodesië, zoals destijds die tegen
Tsjombe in Katanga, die zelf wel een
neger is, maar zo verstandig te willen
samenwerken met de blanken. En wat
is er van Kongo en van Katanga ge
worden? Orde en welvaart zijn er vijf
tig jaar achteruit gedraaid. Zelfs de
aartsbisschop van Canterbury in Enge
land zei: „Het gebruik van geweld door
de Engelse regering tot bescherming
van de rechten der meerderheid van
het Rhodesische volk is gerechtvaar
digd". Er stak terecht in Engeland een
storm van verontwaardiging op, maar
zulk een uitspraak tekent toch de men
taliteit. Wij kunnen hier in Nederland
gemakkelijk afgeven op Ver woerd en
Smith, maar als wij in ons land 20 of
30 of SC/o negers hadden, zaten we met
hetzelfde probleem. In wezen is het o.i.
geen rassenprobleem, maar een socio
logisch vraagstuk n.l, van sociaal sa
menleven van volksgroepen, die in al
lerlei opzicht van elkaar verschillen.
Intussen dreigt er in Rhodesië een
groot drama. De regering-Smith heeft
de hele wereld tegen zich. In de eerste
plaats de Vereen. Naties, die praktisch
in handen zijn van landen, die aan het
Westen vijandig zijn: gewezen koloniën
en communistische staten. De vraag is
of Smith en de zijnen een wereldboycot
kunnen doorstaan. Het lijkt onmogelijk.
Het is echter dubieus of de zakenlieden
zullen meewerken. In elk geval is de
houding van de Engelse socialistische
regering, die willens en wetens haar
volksgenoten overleveren wil aan een
onbekwame inlandse regering, scherp
af te keuren. Door het uitbreken van
dit conflict dreigen grote gevaren: in
ternationale repercussies, liquidatie
van het Britse Gemenebest, inmenging
van communistische landen, de positie
van de blanken in andere landen zoals
Zuid-Afrika enz. Het kan als een kata
lysator werken in de hele wereld. Hoe
eerder dit probleem wordt opgelost, hoe
beter het is. We moeten echter eerlijk
zeggen, dat wij geen bevredigende op
lossing zien. Wanneer Smith de Bantoes
algemeen stemrecht zou geven, was de
kwestie voor Engeland en de Vereen.
Naties opgelost, maar dan konden de
blanken hun koffers wel pakken. Zelfs
indien de menselijke verhoudingen goed
waren tussen de rassen, werd het land
toch voor blanken onbewoonbaar. En
wanneer Smith weigert toe te geven, zal
de wereld niet rusten vóór zijn bewind
gewelddadig of via economische midde
len ineenstort. In beide gevallen zul
len de blanken dus het pleit verliezen.
En dat zal dan in hoofdzaak de schuld
zijn van de blanke wereld zelf, die op
grond van allerlei moderne theorieën
meent te moeten capituleren voor de
opmars der incapabele gekleurde ras
sen.
De Oude Waag op het Marktveld
(hoek Kerkstraat) te Sommelsdijk, die
tegen de Herv. Kerk stond aangebouwd
en wegens bouwval moest worden af
gebroken, zal niet meer worden her
bouwd. Het bestuur van het Streek
museum heeft daar nog wel moeite
voor gedaan, in de 1.1. gehouden ge
meenteraadsvergadering van 22 nov.
besloot de raad, op advies van Monu
mentenzorg niet tot herbouw over te
gaan.
Er was n.l. een schrijven van de
Rijksdienst voor Monumentenzorg, dat
men het bouwen van een waag in Oude
trant niet toejuicht, omdat men al zorg
genoeg heeft aan de echte oude ge
bouwen. Men achtte het meer van be
lang dat door de afbraak het kerk
gebouw iets ruimer is komen te staan-
en ook, dat de restauratie van de
overige panden aan de Kerkstraat
wordt voortgezet.
Ouddorps gemeentetoren die door de
grijze eeuwen heen door de zilte storm
en wind werd aangetast wordt momen
teel gerestaureerd. Rondom de toren
zijn de steigers opgetrokken en het
exterieur zal een grondige opknap
beurt krijgen en waar nodig worden
vernieuwd. Wanneer de stenen die nu
worden weggehakt spreken konden,
zouden ze vertellen van een boeiende
geschiedenis die zich aan de voet van
de toren voltrok.
De toren is waarschijnlijk in het jaar
900 gebouwd. Uit de samenstelling van
de bouwstenen menen oudheidkundigen
dit te kunnen afleiden. De eerste offi
ciële gegevens die gewag maken van
het bestaan van kerk en toren, dateren
uit het jaar 1100 toen de Heer van de
Klepperstee een geldbedrag aan kerk
en toren vermaakte. Tot 1850 moet op
de toren een hoge spits hebben gestaan,
die geschilderd was in de kleuren rood
en wit en daardoor diende als baken
voor de schepen die het Brouwersha-
vense Gat binnenliepen. De spits moet
evenals de toren 25 meter hoog zijn
geweest. De spits werd onderhouden
door de gemeente, maar toen hij zo ver
was vergaan dat vernieuwing nodig
bleek, waar een bedrag van 800,
voor nodig was werd door de vroede
vaderen van Ouddorp besloten de spits
af te breken en de toren te voorzien van
de huidige stompe spits. Het Rijk wilde
n.l. slechts de helft van de kosten voor
de nieuwe spits betalen, wat kennelijk
door de gemeente te weinig werd ge
acht. In de jaren 1500 was de Admiraal
van Antwerpen Jan de Boey op het
toneel verschenen. Hij deed een aanval
op de handelsstad Goedereede, maar
vond daar muren en poorten hermetisch
gesloten. Bij het blazen van de aftocht
koelde hij zijn woede op het weerloze
Ouddorp, waar hij een roofoverval
pleegde. Hij stak de kerk en toren in
brand en de klok buitelde naar bene
den. In 1642 werd de bij de val ge
schonden bel opnieuw gegoten en van
het volgende opschrift voorzien: „Door
Kout en breuk onnut gemaakt; door
vuur en liefde op stem geraakt".
Op de dag dat Johannis, zoon van ds.
Winsentius Pretorius te Ouddorp werd
gedoopt werd de bel weer op zijn
plaats gehangen.
Johannis Pretorius was een veelbe
lovend zoon. Hij vertrok naar Trans
vaal waar hij de grondlegger werd van
de stad Pretoria. Enige jaren geleden is
ter gelegenheid van een eeuwfeest in
deze stad door een radiostation de
klank van de Ouddorpse torenklok uit
gezonden als een plechtige herdenking
van Johannis Pretorius. De Duitsers
hebben de bel in de oorlog uit de to
ren gehaald om hem per schip naar
Duitsland te vervoeren. Het schip met
klokken werd echter op de Zuiderzee
tot zinken gebracht en na de oorlog ge
licht. Ouddorp kreeg voor de tweede
maal haar klok terug.
Museum
In de toren is een museum gevestigd,
waar allerhande oude gebruiksvoor
werpen te zien zijn. De gevangenkamer
is nog onaangetast. Eerst diende deze
voor de bewaring van misdadigers, la
ter kwamen er ook de „lichtere" delin
quenten er terecht. Op de foto is het
ijzer te zien waaraan de ketting die met
Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol
land hebben bij besluit van 10 novem
ber j.l. volgens artikel 15 2e lid van
de wet op de gemeentelijke herinde
ling, tijdelijke gemeente-secretarissen
en -ontvangers aangewezen voor de
vier nieuwe gemeenten op Goeree-
Overflakkee.
Voor de nieuwe gemeente GOEDE
REEDE de heer J. Hof te Ouddorp als
tijdelijk secretaris en de heer J. Jong-
koen te Goedereede tot tijdelijk ge
meente-ontvanger.
Voor de nieuwe gemeente DIRKS-
LAND als tijdelijk secretaris de heer
G. Goemaat en tot tijdelijk gemeente
ontvanger de heer M. Rooy.
Voor de nieuwe gemeente MIDDEL
HARNIS als tijdelijk secretaris de heer
J. W. van Bodegraven en als tijdelijk
gemeente-ontvanger de heer J. Jonge-
jan.
Voor de nieuwe gemeente OOST-
FLAKKEE als tijdelijk gemeente-secre
taris de heer J. L. Vetter te Ooltgens-
plaat en als tijdelijk gemeente-ontvan
ger, de heer A. L. Munters te Den Bom
mel.
Al deze benoemingen gaan in op 1
januari 1966 en gelden tot de dag waar
op de definitieve benoemingen (door de
nieuwe raden) respectievelijk van een
secretaris en een ontvanger van elk der
genoemde nieuwe gemeenten ingaan.
Onderzoek geloofsbrieven
Het onderzoek van de geloofsbrieven
van de nieuwe gemeente Goedereede
zal plaats vinden in een raadszitting,
die te Goedereede wordt gehouden op
vrijdag 3 december a.s. Te Dirksland,
waarschijnlijk ook op die datum. Te
Middelharnis op woensdag 1 december
te 7 uur. Het onderzoek van de geloofs
brieven van de leden voor Oostflakkee
zal plaats hebben in een raadsvergade
ring te Ooltgensplaat op vrijdag 3 dec.
des avonds 7 uur.
een slot aan het been van de gevange
ne werd bevestigd. Een smalle spleet in
de muur zorgde voor lucht en licht. Ook
de brandweer heeft een eigen kamer.
De brandweerwagen staat eveneens in
de -toren. Deze ruimte moet vroeger
toegang tot de kerk hebben gegeven.
De toren, die een rijke oude geschie
denis in zich bergt, wordt thans in een
nieuw kleed gestoken.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEEB
Telefoon 2682 Westdqk 06
MIDDELHARNIS
De reddingsboot van Stellendam is
woensdagavond uitgevaren op een waar
schuwing van het lichtschip „Goeree".
De „Goeree" meldde dat een vissers
schip was langs gevaren, waarvan de
bemanning iets had geroepen, waarop
het schip weer was verdwenen. Het ge
roep was niet verstaan. Schipper van
Ours besloot het zekere voor het onze
kere te nemen en voer om half acht
uit. Ook de sleepboot „Schelde" van
Smit voer uit. Er werd op zee gezocht
maar het schip waarvan was geroepen
werd niet gevonden. Onverrichterzake
keerde de reddingsboot te plm. 11.00 in
de haven terug. Het is vooralsnog een
vraag waarop de bemanning van de nog
onbekende viskotter de bemanning van
het lichtschip heeft willen attenderen.
------^O------
Niet minder dan twee pelikanen zijn
op één dag in Ouwehands Dierenpark
omgekomen. Er wordt een onderzoek
ingesteld naar de doodsoorzaak. Ver
moedelijk hebben de vogels scherp in
gekregen, afkomstig uit één van de
grachten die mens en dier gescheiden
moeten houden. Er kan nog steeds niet
genoeg gewaarschuwd worden tegen
het nonchalant weggooien van allerlei
rommel. Misschien betreft het in dit
geval scherp dat nog dateert van de
afgelopen drukke zomer. Er wordt ook
nog rekening gehouden met de moge
lijkheid dat de vogels zijn gestikt, door
dat zij te diep in de modder zijn ge
doken.
VOOR BETER |U
■-— NAUR DE
MIDDELHRRNIS-TEL:Z3Z8
Bijna 40 jaar is Eilanden-nieuws
de oude vertrouwde huisvriend in
duizenden gezinnen. Nog steeds
groeit het aantal abonnees aan.
Het is het streekblad met de
grootste oplage en daarom ook
met de grootste publiciteits-
waarde. In Eilanden-nieuws zit
u altijd goed met uw advertentie!
Altijd raak!