Ictie NiEUWS Lezing De Bruid van üchokland Portretten - pasfoto's - reportages Geref. Kerk te Ouddorp nain nieuw orgel in gebruik IJs. Ouo Hogere kinderbijslag kleine zelfstandigen Fotografie J. Zandstra - Sommelsdijk UIT DE KSnKSN Treinen gaan harder rijden VERVOLGVERHAAL '^rujiijondtru Bezwaren legen lijk verbranding Ingezonden stukken Slachtoffers van onze „beschaving" Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" Dinsdag 23 november iggj NED. HERV. KERK Beroepen te Ede J. Wieman te Nun- speet; Woudenberg P. J, Bos te Sprang; Voorthuizen C. A. Korevaar te Rotter dam. Aanffenomen naar Huizen L. Zwa nenburg te Stavenisse; Utrecht A. Kool te RijiSsen; Oosterwolde T. Lekkerker ker te Hagestein; Soest J. Smit te Wer kendam. Bedankt voor Vinkeveeni J. Vos te Bijssen; Ouderkerk B. Haverkam,p te Groenekan; Aalst en Eist T. Lekker- kerker te Hagestein; Huizen C. A. Ko revaar te Rotterdam; Wierden A. den Hartogh te Bodegraven. Rijsseni: Na bevestiging door ds. C. Vos te Gouda m,et 1 Petr. 5 14, deed de oud-Zenidingsdirector Ds. J. de Lan ge intrede alhier met Lukas 15 1-7. Ds. W. de Bruijn te ErmélO' is aldaar in het ziekenhuis opgenomen en zal er geruime tijd moeten verblijven. De eerw. heer C. v. Donkersgoed, rustend godsdienstonderwijzer te Den Hu'st overleed aldaar in de ouderdom van 80 jaar. Ds. W. van Herpen te Linschoten is te Woerden in het ziekenhuis opgeno men, waar hij een blindedarm.operatie onderging. Ds. G. J. Koolhaast. In de leeftijd van 81 jaar overleed te Hilversum Ds. G. J. Koolhaas, em. pred. Hij was de vader van de enkele maanden geleden overleden dr. A. A. Koolhaas te Amers foort, oud-praeses van de Synode. Ds. G. J. Koolhaas werd in 1913 predikant te Kamperveen, waar zijn broer ds. B. C. Koolhaas hem bevestigde. Daarna stond hij te Barneveld, Oldebroek, Oud- Beijerland, Rotterdam, Huizen, Olde broek (2e maal) en Lopikerkapel. Ds. J. C. Kruishoop te Otterloo gaat eind november met emeritaat. Hij is 64 jaar. Ds. Kruishoop diende de gemeen ten van Arnemuiden, Soest, Boedegra- ven, Ermelo, Rotterdam, Meerkerk en Otterloo. De hoog'bejaarde Prof. dr. J. Severijn is in het diakonessenhuis te Utrecht op genomen. Delft. In Delft zal een derde predi kant van Herv. Geref. signatuur be roepen worden. GEREF. KERKEN Beroepen te Westbroek M. Amtzen te 's Gravendeel; Soesterberg H. Peper te Slootdorp; Giessendam P. Homburg te Heerjansdam; Leeuwarden S. v. d. Veen te Zwijndrecht; Koog, Metslawier, Nes, Tholen, kand. H. van Dijk te Hilversum Albiasserdam C. v. d. Broek te Nieuw- Leusen; Maassluis P. Bohlmeijer, leger predikant. Aangenomenl naar Heeg H. Hasper, kand. te La Chapelle (Fr.); Wetsinge G. v. 't Riet te Liaessens; Haarlem D. Bar- ten te Appelscha. Bedankt voor StePendam en 7 andere beroepen, kand. H. Hasper; Borger I. Vergeer te Tzum; Harlingen en Buiten post R. van Reenen te H. I. Ambacht; Capelle aan de IJssel J. C. van Veen te Maarssen; Marum G. Sinia te Ee; Has selt G. V. 't Rriet te Liaessens; West- maas 'T. Penning te Dirkshorn; Ihrhove (D.) K. Idema te Welsum (D.) Ds. W. Lenderinkt. Plotseling is in de leeftijd van 64 jaar overleden Ds. W. Lenderink te Wieringen. Hij was van Duitse afkomst en diende de lierken van Ihrhove (D.), Bentheim (D.), Gees en Wieringen. In de oorlog diende hij het verzet tegen de Duitse bezetter. Ds. T. van Heutent Plotseling over leed te Groningen de em. predikant Ds. T. van Heuenit in de leeftijd van 61 jaar Hij werd in 1933 predikant te Daarle en vertrok in 1947 naar Kornhorn, waar hij op 1 juli van dit jaar vervroegd eme ritaat kreeg. Katwijk aan Zee. De kerkeraad heeft in een kanselboodschap zijn verontrus ting uitgesproken over de levensstijl der gemeenten. Hij konstateert geen liefde tot het ambt, een geringe opkomst in de middagdiensten, zelfs wanneer het dankzegging voor het H. Avondmaal is. Lauwheid en gemakzucht vieren hoogtij en het verenigingsleven heeft steeds minder belangstelling in de gemeente. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te 's Gravenzande B. Bijle- veld te Bussum; Rotterdam-Z. T. Har der te Kornhorn; 's Gravenhage-W. J. H. Velema te Apeldoorn; Dokkum D. Biesma te Lisse; Urk J. TanMninga te Grand Rapids. Aangenomen naar Zutphen Dr. J. de Vuijst te Amsterdam. B«dankt voor Bunschoten B. Bijle- veld te Bussum. Zuidland. Na bevestiging door ds. P. Boos te Nijkerk met Hand. 10 33b deed kand. C. Bos intrede alhier met Lukas 5 31-32. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-Zuidwijk G. Schipaanboord te Apeldoorn; Zoeter- meer A. Vergunst te Rotterdam. Bedankt voor Gorinchem H. Ligten- berg te Oudemirdum; 's Gravenihage A. Vergunst te Rotterdam; Slikkerveer A. Hofman te Zeist. Dirksland. De verbouwing van het kerkgebouw vordert gestadig. Men hoopt het dn januari 1966 weer in ge bruik te kunnen nemen. RIJMEN VAN TIJMEN Middelharnis had een lezing. Met de vraag: Wat is antiek? Deze vraag is wel eens nodig. Ter behandeling in 't publiek. Velen denken het te hebben. Maar het is er ver vandaan. Niet zoveel antieke vazen. Blijk er alom te staan! En er zijn ook heel veel kasten. Deze schone naam niet waard. Die gedachte mag zeer zeker. Wel volledig van de haard. Heus hoor, er zijn heel wat tegels. Verre, verre van antiek. Misschien zijn z' een jaar geleden, Afgestuurd van de fabriek! Kitsch, prullaria, verbeelding. Speelt hierbij een grote rol. Maar een antiquair kan keuren, Zelden is 's mans hoofd op hol. Mliddelharnis heeft vernomen. Wat er echt en vals kan zijn. Er is heden zoveel namaak! Al was 't slechts van marsepein. Dat „antiek" is dezer dagen, Wel bijzonder erg in trek, Maar goed voorgelicht te worden. Is zeer zeker toch niet gek! Het is niet onmogelijk dat de Neder landse spoorwegen in de toekomst de snelheid van de treinen z\illen opvoeren tot maximaal 140 km. per uur. Er wordt thans reeds aan gedacht, zo zei N.S.- directeur ir. J. P. Koster vorige week bij de vertoning van een film over de Ja panse Tokaidolijn, de superspoorweg, waarop dagelijks met een snelheid van 220 km. wordt gereden. De snelheid be draagt thans bij de Ned. Spoorwegen maximaal 120 km. Snelheden boven 140 km. zijn in ons land praktisch niet nao- gelijk vawege de vele bochten in de spoorlijnen en de vele stopplaatsen. Bekende expressetreinen als de Rhein- gold en de Mistral rijden thans reeds 140 a 150 km. De Franse spoorwegen hebben onlangs bewezen dat een nor male trein op een normale baan 240 km. kan rijden. ----------O--------- De voor het recht op kinderbijslag krachtens de Kinderbijslagwet voor kleine zelfstandigen geldende inkomens grens die sedert 1 jan. 1965 4600, per jaar bedraagt wordt met ingang van 1 januari 1966 verhoogd tot 4900,—. --------O-------- KOFFIE GEEN REMEDIE TEGEN DRANKGEVOLGEN Koffie is een populaire drank, en dat niet alleen, omdat ze met suiker en melk genoten, tot de aangenaamste ver snaperingen behoort, maar ook omdat men er allerlei goede eigenschappen aan toeschrijft. Zo is de mening zeer alge meen, dat men de gevolgen van alcohol gebruik kan opheffen door de hoeveel heid caffeine in een sterke kop koffie. Een onderzoek door hoogleraren van de medische faculteit van de universiteit van Indiana maakt een eind aan deze illusie, waaraan vele automobilisten zich overgeven, die wel van een slokje houden. De onderzoekers stelden vast, dat reeds bij het gebruik van 50 tot 70 gram whisky het coördinatie- en reac tievermogen merkbaar achteruit gaat. Een kop koffie, daarna genuttigd heft deze teruggang niet op en heeft dan al léén het voordeel, dat men minder ge makkelijk dronken wordt als men voortgaat whisky te drinken. Men nam ook de proef in de whisky een zekere hoeveelheid caffeine te mengen. Ook dit beïnvloedde in geen enkel opzicht het gevaarlijke gevolg van de whisky: een tekort aan rijvaardigheid. Het is na tuurlijk wel zo, dat koffie na alcohol gebruik beter is dan alcoholgebruik na alcoholgebruik. (DIA). door L. KOMBRINK Copyright J. J. Groen Zn. N.V. Om halftwaalf vertrekken de bezoekers. Slechts twee Urkers blijven zitten en zij houden met Brand een soort nabetrach- ting over het gelezene. Moeder schenkt koffie en omdat het zondag is, moet Jaap een paar moppen uit de winkel halen. 's Middags is er wéér kerkdienst, maar dan is de kamer niet zo vol. Sommigen knappen een mltje, anderen maken een wandeling het eiland om, al is het weer niet bijster aanlokkelijk. 's Maandags is de storm gaan liggen. Brand, die altijd vroeg opstaat om het licht op de vuurtoren te doven, is ge tuige van een algemene uittocht. De zei len worden gehesen, meertouwen inge haald, en buiten de haven de koers be paald, welke gevaren moet worden. De schippers slaan bijna allen in de richting naar Amsterdam in. Doch de vissers zoeken op goed geluk een plaats uit om hun netten te schieten. Zij we ten immers niet waar hun geluk zit! Misschien heeft straks een buurman zijn netten vol, terwijl hij, die in diens on- middelijke nabijheid gevist heeft, tot de minder prettige ontdekking komt, dat er zo goed als niets in zijn net zit. Hier aan denkt Brand als hij langzaam de steile ladder afdaalt. De haven is ver laten en een grote watervlakte, omge ven door remmingwerk is overgebleven. „Ik hoop, dat het briesje maar 'n beet- doorzet, dan hebben we over een paar uur de eerste vis aan de afslag", mom pelt hij. De bel van het winkeltje zwijgt, nu er geen klanten meer komen. Vrouw Brand moppert omdat het op maandag zo'n rommelige boel is en dat komt na tuurlijk door al dat volk. Eki Brand, die juist de kamer binnenkomt als ze iets dergelijks zegt, glimlacht er om. Hij weet wel beter. Z'n Jante sloofde zich maar wat uit als er praatvolk op komst was. Moest je haar aan de grote koffie molen zien draaien, haar horen ram melen met de kopjes en dat gezicht moest je bekijken, boos en ontevreden. Maar met hetzelfde gezicht offreert ze even later de heerlijk geurende koffie. Na het ontbijt gaat Brand de ronde over het eiland doen om de stormschade op te nemen, want hij is aangewezen om voor het onderhoud van zeewerin gen en havenwerken zorg te dragen. Hij loopt naar de achterkant van het huis, waar de schapenschuur staat. Daar ver moedt hij de jongens en Gart moet mee. In het nummer van Eilanden-nieuws van vrijdag 19 november 1965 wordt er de aandacht op gevestigd dat de Anti- Rev. fractie en de C.H.U. in de Tweede Kamer der Staten-Generaal zich niet meer tegen lijkverbranding verzetten, aHhans zij zullen er zeker niet tegen stemmen. Volgens deze beide chris telijke partijen mag democratisch ge zien de christelijke traditie in deze niet het laatste woord hebben. Volgens de S.G.P. en het Ger. Pol. Verbond is de lijkverbranding in strijd met de Bijbel. De Heilige Schrift zou volgens hen de lijkverbranding rang schikken naar heidense gebruiken. Ik kan mij met het standpunt van geen der bovengenoemde christelijke partijen verenigen. Ook al staat men op het standpunt dat lijkverbranding niet in overeenstenmiing is met de Heilige Schrift, dan moeten wij daar tegen zijn op grond van andere overwegingen dan de S.G.P. en het Ger. Pol. Verbond, ook al behoren naar mijn bescheiden me ning de christelijke partijen hun stem niet te geven aan de motie Scheps (P.v. d.A.), waarin opheffing wordt gevraagd van de nog in de wet vastgelegde dis criminatie van crematie. Lijkverbranding is niet heidens en be graven is niet christelijk. Men behoort dat telkens weer beweren door de te genstanders der crematie. Zij zijn daar bij ongetwijfeld ter goeder trouw. Maar de historie leert het toch anders. Toen Israël opkwam, verscheen het in een heidense werld, waarin de doden zowel ten dele begraven als ten dele verbrand werden. Israël had de keus tussen de beide gewoonten en heeft toen, zeker niet zonder GoddeMjke leiding, de be graving der doden gekozen, en het Christendom heeft later de lijn voor zichzelf doorgetrokken. Men zij daarom voorzichtig in de be strijding der crematie. Men hoort ook vaak beweren dat lijkverbranding tegen het geloofsartikel van de opstanding der doden ingaat en daarom principieel veroordeeld moet worden. Natuurlijk is deze mening volkomen onjuist. De Chr. Kerk belijdt de algemene opstanding der doden. Aile volken zullen eenmaal voor de Rechterstoel van Christus moe ten verschijnen. Er is in dat opzicht geen onderscheid. Immers hebben vele martelaren de brandstapel moeten be klimmen en zijn tot as verbrand, ter wijl die as soms naar de vier windstre ken verstrooid werd. Maar niemand twijfelt er aan of zij zullen op de jong ste dag opgewekt worden, evengoed als degenen die in een brandend huis of ?n een vliegtuig, dat brandend neerstort omkomen, of degenen de in de zee ver drinken en in de wateren hun graf vin den of door de wilde dieren verscheurd zijn. Onze .slotsom kan dan ook geen an dere zijn dan deze: dat het Christendom naar zijn wezen de begraving niet ab soluut eist, evenmin als de crematie een essentieële karaktertrek van het hei dendom genoemd mag worden. Wij zijn niet voor het begraven van lijken om reden de begraving een eer waardige christelijke usantie is, hoewel veel waarde is te hechten aan een goede traditie. Voor mijn besef sluit de cre matie zich niet aan bij de gedachten- wereld der Heilige Schrift, terwijl de begraving daarentegen geheel met die gedachtenwere''d in overeenstemming is, ja, er rechtstreeks uit voortvloeit, ter wijl de crematie er daarentegen als een vreemd eleinent slechts ingedragen kan worden. Er staat geschreven „Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren". De mens keert na zijn sterven weer terug naar zijn oorspronkelijke staat, een handvo^ stof en niet meer. Of men nu begravei. wordt of verbrand, men keert weer tot het stof der aarde. De crematie wil echter dit natuurlijk proces der ontbinding verhaasten door middel van verbranding. Wat natuurlijk bedoeld is, wordt mechanisch gemaakt. Wij ontkennen geenszins dat er een levend maken van de doden moge' jk is en zelfs zeker is, wanneer zij ve'dst of verbrand zijn, maar toch ligt in ie Hei lige Schrift achter het woord „opstan ding" het andere woord „graf" en me de daarom is het graf ons liever dan de vurige oven. Een volk dat niet bij Gods Woord leeft, moge veel voor crematie voelen, maar een volk dat bij en uit Gods Woord leeft zal voor zichzelf haar met beslistheid afwijzen, Aesthetisch moge de crematie de begraving overtreffen. Religieus ech ter gaat er niets boven het graf, dat Christus geheiligd heeft, en waarin het geloof de majesteit en de heerlijkheid Gods ziet spelen. Onze eindconclusie inzake de crema tie is dezelfde als van de S.G.P. en het Ger. Pol. Verbond, zij het dan op andere gronden. Ooltgensplaat 20 nov. 1965. P. BOM Lid v. d. Anti-Rev. Kiesvereniging Naschrift van de redaktie. Wij zijn het niet eens wat inzender in zijn ingezonden stuk beweert, dat „Lijk verbranding niet heidens en begraven niet christelijk is" en ook niet, dat de H. Schrift begraven en cremeren om het even laat. Integendeel: Gods Woord stelt wel zeer duidelijk de eis van het begraven van onze doden. Wij lezen wel van Achan, dat hij gestenigd werd en ver brand, maar dit moet gezien worden als een verzwaring van de doodstraf. De verbranding van de lijken van Saul en zijn zonen (1 Sam. 31 12 en 13) was al leen, omdat de lichamen al zover ver teerd waren; de beenderen werden ech ter begraven. De H. Schrift stelt overal verbranding als een straf op ergerlijke zonden, lees maar de wetgeving in Lev. 20 14 en 21 9. In tegenstelling tot wat inzender beweert, werd het begraven in Israël tot een heilige plicht gesteld, denk maar aan Ezechiël 39 15. Als ie mand een onbegraven Ujk vond, moest hij daarbij een merkteken plaatsen, tot de doodgravers kwamen om het te be graven. Heeft de Heere niet met eigen hand Mozes begraven? Dat is toch wel een duidelijke aanwijzing hoe wij met onze doden zullen handelen. Ook de Heere Jezus is begraven ge worden. Zijn lichaam is toevertrouwd aan de aarde. Hij is door het graf door gegaan, om de graven van al de Zijnen te heiligen. Als triomfator over dood en hel verrees Hij uit het graf; zo zullen ook allen, die Hij met Zijn dood ge kocht heeft uit de graven opstaan om eeuwig met Hem te Zijn. Er zou nog veel meer van te zeggen zijn. Neem maar eens hoe de apostel Paulus het geloof in de wederopstan ding in verband brengt met de wijze hoe onze doden worden bezorgd. Niet door ze te verbranden! „Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid; het wordt opgewekt in onverderfelijkheid; het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt ge zaaid in zwakheid; het wordt opgewekt in kracht; een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid; een geestelijk lichaam wordt er opgewekt." Schrijver beweert dat men voorzich tig moet zijn door te zeggen, dat cre matie tegen het geloofsartikel der we deropstanding ingaat. Met cremeren zal men zeker de wederopstanding niet te gen houden; de stofjes uit de urnen zul len zeer zeker weer met ziel en lichaam CAMERA'S EN PROJECTOREN uitsluitend Ie klas fabrikaat ALBUMS FOTOLIJSTEN KIJKERS Alle foto- en cine toebehoren. Sinterklaastijd surprisetijd. Geef daarom FOTO-ARTIKELEN als verrassing. KWALITEIT EN SERVICE DE BASIS VAN ONZE ZAAK. Het andere werk bij huis kan Jaap wel opknappen. Deze is dan ook bezig met een nieuwe ruif te timmeren en Gart kijkt toe, EVen ziet hij toe, hoe zijn jongste zoon met een zekere handigheid de gereed schappen hanteert, dan wenkt hij Gart. „Kom jongen, we gaan eens zien of ons oude eiland heelhuids door de storm gekomen is. Wij nemen een koevoet mee, want er zullen aan de Westkant wel een paar blokken bazalt uitgeslagen zijn." Hij knikt Jaap, die even opkijkt, vriendelijk toe en dan stappen vader en zoon heen, Gart met het zware breek ijzer op de schouder. Het geklop van Jaaps hamer w^ordt zwakker, nu Brand en Gart de hoge terp afdalen en langs het meer hun weg naar de Westkant zoeken. Vrolijk een wijsje fluitend werkt Jaap voort aan zijn ruif. Hij doet het met zorg en overgave. De spij'en mogen niet te dicht bij elkaar zijn, maar even min te ver vaneen. Nanne, die in de winkel bezig is, neuriet mee. Zij vindt het soms zo vreemd, dat die Jaap zo op geruimd is. Zij zou het niet zijn als ze mank liep, vast niet. Hij moest altijd staan kijken, wanneer een stelletje schippersjongens ging voetballen. Hij kon immers niet meekomen en toch scheen hij die watervlugge knapen niet te benijden. De opgeruimde blik, die in zijn ogen lag, verdween daar nooit uit. Nee, dat kon ze niet begrijpen. Ze ver gelijkt haar broers met elkander. Gart is sterk en hij helpt vader in het werk. Zij houdt veel van Gart, want hij is een goeie jongen, die nooit iets zal wei geren. Maar hij is kalmer dan Jaap. Rustiger en niet zo ontstuimig. Jaap loopt vlugger warm voor iets, heeft gauw de bokkepruik op, maar is ook zo weer goed. In stilte houdt ze een klein tikje meer van Jaap en ze knikt over tuigd, nu ze de stofdoek over de blik ken tromimels roffelt. Hoor moeder eens mopperen. Tegen wie heeft ze het eigenlijk? Er is geen mens anders in de kamer dan zij zelf. Maar Boei is er, en natuurlijk heeft hij iets uitgehaald. Opeens gaat de kamer deur open en de kleine witharige poedel stuift door de gang, achtervolgd door een stoffer, die rondwentelend door de lucht vliegt. Het projectiel raakt hem bij lange na niet, maar toch jankt de kleine hond, als de stoffer met een har de klap op de houten vloer slaat. „Wat heeft hij gedaan, moeder?" vraagt Nanne, als vrouw Brand met een gramstorig gezicht haar stoffer komt halen. ,,Och niets kind, maar een hond hoort buiten, vooral met dit mooie weer. Boei zit altijd in huis te suffen en daarom joeg ik hem weg. Eïi wat ik zeggen wil de, ouwe Bart van Lubbertjen s zo juist de haven binnen gekomen Nanne. Hij zal straks wel hier heen komen om iets te kopen, maar dat is een voorwendsel Vrijdag 19 november is in een speciale dienst het nieuwe orgel in de Geref. kerk, gebouwd door fa. Ernst Leeflang te Apeldoorn, in gebruik genomen. Ds. G. C. Muntingh, em. predt. te Mid delharnis leidde deze dienst, die ge opend werd met het zingen van drie verzen uit Ps. 150, waarna hij voorging in gebed. De schriftlezing was uit 1 Sam. 16 19 tot 22. In zijn toespraak zei ds. Muntingh dat er veel mooie muziekinstrumenten zijn, maar dat voor de begeleiding in de ere dienst het orgel toch het mooiste was. Spreker bracht in de eerste plaats dank aan God, dat de gemeente het voorrecht had dit fraaie instrument te bezitten, daartoe in staat gesteld door financiële hulp van het Rampenfonds aan wie hij namens kerkeraad en gemeente zijn dank, overbracht. Ook bracht hij dank aan de bouwers, de fa. Ernst Leeflang te Apeldoorn die in korte tijd dit mooie orgel hadden ge reed gemaakt en opgeleverd en aan de Hervormde Orgelcommissie, die van ad vies hadden gediend. Ds. Muntingh sprak de wens uit dat dit nieuwe orgel vele jaren dienst zal doen ter begeleiding van de eredienst en de zang en muziek zal strekken tot de ere Gods. Uit het verleden haalde spreker op, hoe voorheen het gezin zich schaarde om, piano of orgel om psalmen en stich telijke liederen te zingen. Tegenwoordig voelt men zich meer thuis bij de televi sie. De prediking van het Woord neemt in de eredienst een grote plaats in, m.aar niet minder de zang begeleid door het orgel. Spreker schetste van hoe grote invloed de muziek zijn kan op het gees telijk leven van de mens; als voorbeeld noemde hij ook hoe door Davids harp spel de boze geest van Saul week. Er volgde daarna een samenzang uit een worden, alsook de as van de mar telaren, die de vuurdood zijn onder gaan. Maar het ongeloof wil de van God gewiMe smaad dat de lichamen in de aarde tot stof zullen vergaan niet, en verbrand daarom de lichamen. De anti- revol. voorvechters hebben dezelfde mo tieven als hierboven genoemd, aange geven tegen de heidense gewoonte van lijkverbranding. In 1875 is de vereni ging voor facultatieve lijkverbranding opgericht en het duurde nog tot 1907 toen het eerste lijk werd verbrand in het crematorium te Westerveld, tegen de begrafenisAwet van 1869 in. Het program van de A.R. Partij houd in, dat men zich tegen lijkverbranding sten. Ofschoon inzender het als lid van de A,R, partij niet eens is, dat de stem zal worden gegeven aan de wetswijziging die alle discriminatie van crematie op heft, hadden wij liever gezien dat hij de klemtoon had gelegd, dat aan de wil van het volk meer waarde wordt ge hecht dan aan de eis van Gods Woord en Wet, Ook al druist het in tegen Gods gebod, mag een minderheid de meer derheid niets opleggen, zo zegt men, waarmee men de wil des volks hoger stelt dan de wil Gods. Gezang 109, waarna orgelspel volgi door de heer Hulsman, organist te Amersfoort. In vele variaties liet hij horen welk een mooie klank dit orgel bezit. Het spel werd door de aanwezi gen in stille aandacht beluisterd. De dispositie van dit orgel is als volj;; octaaf 2vt.; prestant 8 vt,; mixture j sterk, l^/s vt,; holpijp 8 vt,; roerfluit! vt.; het heeft 1 klavier met vrij pedaai Na de bespeling attendeerde Ds. Mur.- tingh er op, dat het orgelfonds nog n;c: voldoende geld had voor de totale on kosten, waarvoor een collecte werd aar.- bevolen. De slotzang was Ps. 72 11 a. 68 10 en 17. Dê aanwezigen werden na afloop eer. kop koffie gepresenteerd. Dinsdag_23_ tMILlE-Bl OP donderd hopen onze ouders en gi S. I>E B en JOH. PE^ HART pirk Boss iddelharni hun 50-jariÊ iging te h Dat ze no spaard m( ven, is de hun dank deren en deren. Werve enig D. F. Werve Hans, Hu Bert, Johi Franklin Colboi 90 Port Canada. Gelegenheid j op dl 's midt teren dec. en 's uur in „avjn, Ker Middelharn 5 uur 7.30 u haven. jop 26 nov( |D.V. hopen I liefde oudei ouders G.H. T. TANI de dag te waarop zij 1 leden in traden. In een folder, uitgegeven door de An ti-Vivi-sectie-Stichtng, Den Haag, staat o.m. het volgende te lezen: „Waarvoor worden 180.000 dieren per dag, dat is ruim 60 miljoen per jaar aan de vivisectie opgeofferd? Niet voor de gezondheid van de mens'. Want: ongeveer 54 miljoen dieren sterven aan proeven voor zuiver com merciële doeleinden, zoals bij de bloem bollen-cultuur, cosmetische industrie, oorlogsindustrie vanaf raketten tot kunstmanen, kleurstoffen-industrie, voor fabrikage van verf, linoleum, etenswaren, sigaretten kleding, bont, ook voor pharmaceutische spécialité's. voor pillen, poeders en drankjes ora slank of dik te worden, om te slapen. om wakker te blijven, voor een beter figuur, tegen haaruitval, roos., roken, examenvrees, hoest, body-odeur, ob- sipatie en vult u zelf maar verder in Om slaven te krijgen voor gevaar lijk werk worden al enige jaren krui- singsproeven tussen mensen en apen gedaan om een sterk soort werkmens (werkdier?) te scheppen, Bovendien worden circa 6 miljoen dieren per jaar opgeofferd aan weten schappelijk onderzoek, dat meestal wél, doch vaak niets met de geneeskunde te maken heeft, zoals bij proeven in ver band met geslachtsverandering en om het trekinstinct van vogels te bestude ren". Wordt door dit geknoei met het Le ven Gods Schepping niet op gruwelijke wijze aangerand? Rotterdam A. SMIT! Hun dal deren: Den Haag J. Mans J. Mans Ton Ouddorp (2 nov Dirkdoensv Aan vr fenden miji Irtrek van lelissant na Dofdstraat Mevr. D. elissant, no DANKBI bor de vel llangstellin! felijk onden u, mede aders, harte H, C, H M, Harto ^delijk adri urg, Sterkp onge. MIDDELHARNIS Verkoopavond. Donderdag 25 no vember hoopt de Zendingskrans der Ger. Gem. alhier een verkoop te hou den van gemaakte handwerken ten bate van de zending. De consistorie van de Geref. Gem., Chr. de Vrieslaan is hier voor geopend van 's avonds 7-9.30 uur. ledenver! IET gehou november lAG 29 NO fur in Café om een praatje te maken. Je kent hem niet, is 't wel kind? Dat dacht ik wel. En hoor eens kind; je moet nooit gaan lachen om hetgeen hij zegt. Ik bedoel, dat het soms lijkt, alsof er een steekje los is", en vrouw Brand wijst op haar voorhoofd. „Hij praat het liefst over Schokland en dat is geen wonder, warit als kleine jongen heeft hij op dit eiland gewoond. Maar hij is een oude man, die graag praat en vaak hetzelfde ver telt. Hoe ver ben je met de winkel Nanne? Als je hier klaar bent, maak dan eerst je kamertje in orde?" „Ik schiet mooi op, moeder, maar mijn kamertje kan nog wel even wach ten. Ik zal u eerst in de kamer helpen." En dan stapt er een man het winkel tje binnen. Het is een kleine schrale XJrker, die geregeld z'n te wijde pof broek omhoog moet sjorren, wil dit on misbare kledingstuk niet naar zijn voeten afglijden. De man heeft dieplig gende, onrustig ronddwalende ogen. In zijn oren hangen gouden ringetjes en aan zijn hals prijken de traditionele gouden knopen. Van nature een weinig bedeesd, heeft Nanne de kleine vissersman even aan gekeken en hem daarna met neergesla gen ogen gevraagd wat hij wenst. „Ik moet tabak èwen keend", en hij wijst naar een half ponds buil. „Is je taote teus maotjen?" Nanne schudt het blonde hoofd. „Nee, vader is niet thuis, hij is met Gart naar de westkant gegaan. Moet u hem spre ken?" „Is je moeder dan thuis", vraagt hij nu in goed Nederlands en zonder haar vraag te beantwoorden. „Ja, zal ik haar even halen?" vraagt ze gedienstig, want ze wil niet langer alleen zijn met die oude man, die zo griezelig met z'n ogen draait en alm.jar aan zijn broek rukt. Doch moeder Brand heeft het gepraat in de winkel gehoord en nu komt zij door de gang aangelopen, niet afkerig van een bab beltje. Het gezicht van de oude man klaart op. „Goeie morgen vrouw Brand, ik dacht, zou ik geeneen van de luidjes zien?" „M'n dochter is er toch!" herinnert ze een weinig snibbig. „Nu ja, zo'n kind; ik praat liever met oudere mensen. Je man is naar de we,4- kant hoor ik? Wat heeft het gister tcch hard gewaaid hè? We misten nog men sen in de kerk, zijn hier nog Urkers f e- weest? Een van de ouderlingen was ^r ook niet, Pieter van Jelle, bedoel ik." „Dat kan uitkomen", knikt vrouw Brand, „die was hier". „Ja, ja, de storm heeft de hele vloot uit elkaar geslagen, zoals een valk het een zwerm spreeuwen doet. Maar och, wat zijn de stormen van tegenwoordig bij die van vroeger vergeleken. (Wordt vervolgd) Stichting r Zenu I Op vrijdaj |fe voorzitte ïndsche Ht |enuw- en liatrisch zi >chakenboi (lens een mk gebra( luidhoUand ;eds geruii zogenaai iaarn". Deze actie |e in 1966 |ng voor g( ")verduin" nieuw lohtingen itgaande Hervorm *lijk Hulpl )nieën in ,^in bedrag 'grengen. 'M De voorzi iov. reeds fan de Zu sfntvangen diaconieën wordt gege Itpezegginge ■«Tijwel zek worden ber Door de zen dat he Ujke inbrer _iyerk van tist daaroi ermede %racht dat

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 2