ijf ËllAnPEtl-flIEIJWS Humanisme en Onderwijs I lijl Goed geslaagde Chr. Scholendag NIEUWS Antwoord aan flrios De Bruid van Üchokland Geslaagd Ingezonden stukken 2e blad Dinsdag 16 november 1965 No. 3437 >ijU Ds. H. S. J. Kalf sprak over lam UIT ÜE KERKEN -k -k Ds. D. L Aangeenbrug met emeritaat Boekbespreking Nieuwe Jeugd(Kerst)boeken van Meinema, Delft Prifisessen vinden partners |e zich nid litgebracL f 34 stem] |1 26 stem] Have b| |n. I, ware ludzwaaM Tl met 1 Jiberg wer) |en blanJ t vacatur! fitgebrack] I stemma stemmaJ ferd gekd len herkiti |ture kra 5. de HobI Ie heer I In, de he leren J. |van BreL aftredeil A. L. vai 62 uitgel Op vrijdag 12 november is in „Jeugd- haven" te Middelharnis de Scholendag 1965 gehouden, die mede door de in- terressante en leerzame onderwerpen die zijn behandeld en de grote opkomst van onderwijzers, onderwijzeressen, school- en kerkbesturen en vrienden van het Chr. Onderwijs, uitnemend ge slaagd mag heten. Als voorzitter fun geerde dhr. A. Gravendeel hoofd van de Chr. School te Nieuwe Tonge, zulks wegens vertrek van ds. van Wakeren, in wiens plaats nog geen voorzitter is gekozen. De leiding was in goede han den. De heer Gravendeel opende met Schriftlezing en gebed, heette de vele aanwezigen welkom en gaf daarna het woord aan ds. H. S. J. Kalf, Ned. Herv. predt. te Bennebroek om te spreken over „Humanisme en Onderwijs". Ds. H. S. J. Kalf begon met te ver- I tellen, dat hij een bericht gelezen had hoe het Humanistisch Verbond in de Europoort (Botlekgebied) samenkomsten belegd om de nieuwbewoners op te van gen en lid te maken van de beweging. Men zal dit ook doen op gebied van het [onderwijs, zowel op de lagere als mid- I delbare scholen. Het humanisme is een geestesstroming die de oudste papieren heeft: de boze fluisterde het eerste men senpaar reeds in: „gij zult als God zijn,," kennende het goed en het kwaad! Door 1de val van de mens gaat de lijn om- jlaag van God af het humanisme (zocht de norm om te leven in zichzelf, I in de ideale mens. Het humanisme vindt I het onbelangrijk om over God te spre- Iken, God is overtollig, want zij willen Imens en wereld beschouwen buiten de [bijzondere openbaring, buiten de H. [Schrift om. Het vraagstuk of er een I God bestaat, laat men onbeslist. Het ligt landers dan met het atheïsme de jmenselijke waarden zijn belangrijker. iMen laat de mens over aan de twijfel. Spreker waarschuwde met klem te lgen het gevaar om aan het humanisme Jtoe te geven, we leven in de tijd van ihet gesprek en ontmoeting en men vat jhet gesprek op als „meespreken met" jwaar juist het gevaar voor de Christen jhgt. Men gaat dan toegeven: „je kunt l'het ook van die kant bekijken!" Als U [met humanisten praat gaat het niet over luw en mijn zienswijze, maar over het [recht van God, dat God recht heeft op [ons, want wij hebben alles van Hem. [Wij hebben het profetisch woord dat Jzeer vast is, dat hebben wij ook uit te (dragen tegen de humanist aldus spre- |ker. Er is een verintellectualisering van [de mensheid op grote schaal;.waar we- [tenschap beoefend wordt zonder Gods- I openbaring wordt men humanist. Als dat in het onderwijs gaat doorwerken, wat liggen er dan gevaren, erger dan [de atoombom of allerlei ziekten. Wij [moeten attent zijn op infiltratie. Wij dienen deze geestesstroming die als een vloedgolf 'ook ons land overstroomt ter- [dege te onderkennen. Verder betoogde ds. Kalf dat het Hum. IVerbond bestrijdt, dat het nihilisme [daadwerkelijk teruggeroepen kan wor- I den door het geloof in Christus. De hu- jmanisten zeggen wij hebben een bood- schap voor de wereld, we bereiken de [nihilist beter dan jullie met je cliché- juitdrukkingen over de Bijbel. Zij leg- jgen een geraffineerde strategie aan dè [dag, niet alleen in de steden, maar ook [op het platteland. De cultuur «an het Westen is on getwijfeld Christelijk te noemen, dit is alles te danken aan de doorbraak van het Evangelie. Het humanisme wil die Chr. cultuur overnemen, men slaat er echter de kop af en haalt er het hart uit, n.l. de kennis van God en Christus. Doari;aor in de plaats komt „de ideale menselijkheid." Wat is er terecht gekomen van het IChristendom in 2000 jaar? zeggen ze. ISpr. bestreedt dit: voor de geboorte van iChristus was Europa vol wreedheid, ponder ziekenhuizen en tal van andere Ichr. waarden meer. De liefde is de ver- IvuUing der wet; de liefde tot God en fde naaste staat in de twee tafels der IWet, die niet te scheiden zijn. Het eer- Iste en grote gebod is God lief te hebben [boven alles en zijn naaste als zichzelf. De humanist gooit de liefde tot God overboord, de liefde tot de naaste wordt dan een carricatuur. De humanist weet wel van het kwaad in de wereld en be strijdt het, maar niet op de manier zo wij het zien, n.l. dat het kwaad gericht is tegen God! De humanist leeft in vol maakte onverschilligheid tegen God, ook op gebied van onderwijs. Voorspelen in Volksvertegen woordiging in de Kamers Spr. zei dat dit conflict ook gaat spe len in de volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer. Er zijn al voorspe len gaande. Spreker schetste hoe grote vrijdenkers in het Verbond zijn opge nomen, zij hebben de profetenmantel van de vrijdenkers overgenomen. Onze christelijke volksvertegenwoordigers krijgen een zware job, op voorstel Kley- weg moet art. 41 geamendeerd worden, dat niet alleen de kerken, maar ook het Hum. Verbond in humanistische geest in het onderwijs moet voorzien. De K.V.P. ging al overstag om deze vrij heid toe te staan. Ir. V. Dis (S.G.P.) liet een ander ern stig en goed woord horen. De gewe tensvrijheid moet voor de Overheid niet inquisitatorisch zijn, maar vrij la ten propageren noemde hij een geheel andere zaak. Daar heeft hij gelijk in, aldus spreker. De overheid is Gods dienaresse en heeft dus tegen te staan wat tegen God indruist. Art. 36 N.B.G. noemde hij daarom uitermate actueel, al is er het laatste woord nog niet over gesproken. Het humanisme moet de zelfde fa ciliteiten krijgen als de kerk. Als dit wordt prijsgegeven wordt de invloed van het humanisme bevorderd. Als voorbeeld noemde spreker hoe in Ame rika het openbaar gebed op de scholen is afgeschaft. Spreker wees ook op het schrijven van de Herv. Raad voor kerk en school (het humanisme niet gelijksoortig maar wel gelijkgerechtigd) waar zelfs de Herv. Synode in meerderheid mee ak koord ging inplaats van er de vinger tegen op te heffen. Spr. wees ook op de uitnemende rede van dr. Tilanus (C.H.U.) in de Kamer, van mr. Roos jen (A.R.) gevolgd door ir. v. Dis (S.G.P.) Het kader is al gevormd om vor mingsonderwijs op de scholen ook op de lagere te geven. Spreker waar schuwde met het woord van dr. Kuy- per: ouders, houdt het Kruis vast en houdt uw kind vast! Op een congres van humanisten te Amsterdam protes teerde men dat godsdienstonderwijs voorkomt op het rooster voor lesuren. Men wil dit facultatief stellen. Er moet plaats komen voor eigen vormings-on- derwijs. Spr. waarschuwde op de bres te staan, voor het Christelijk standpunt en zich niet te laten verblinden door humanistische ideeën maar positief uit de Heere Jezus te leven. Op dit onderwerp volgde daarna een zeer hoogstaand vraaggesprek. Des mid dags sprak drs. van der Zwet over „Aanleg". Men mag op een goed ge slaagde scholendag terugzien. NED. HERV. KERK Beroepen te Waddinxveen L. Dop- penberg te Wilsum; Poortvliet R. W. Steur te Doornspijk; Amsterdam A. J. Kret, leraar g.o. te Leiden; Papendrecht C. V. d. Bosch te Gorinchem. Bedlankt voor INTunspeet G. v. Estrik te Genemuiden; Lopik T. Lekker kerke te Hagestein. Ds. Balkesteint In de ouderdom van 95 is te Hatjem overleden ds. L. Bolke- stein em. pred. en de oudste van alle Hervormde predikanten. Ds. B. werd in 1870 te Wijk geboren en werd in 1899 predikant te Cothon. Vervolgens diende hij de gemeenten Aalburg - Kortgene - Kockengen - Otterloo - 's Gravenmoer en Schelluinen, waar hij in 1935 met emeritaat ging. Ds. Balkestein was één van de oprichters der Geref. Bond. Staphorst. Ook te Staphorst is het gekomen tot stichting van een midden- orthodoxe evangelisatie. Ééns per zon dag gaat men diensten beleggen. Dominé's in een RJC. klooster in re traite. Over dit onderwerp schrijft prof. Dr. G. P. van Itterson in het Conf. Weekblad „De Gereformeerde kerk". Enkele predikanten uit de Ring Wor- kum zijn n.l. ter bezinning op het ko mende winterwerk drie dagen in afzon dering geweest in het Rooms Katholieke klooster te Diepenveen. Rome heeft hen hierbij alle gastvrijheid verleend, twee paters tot hun beschikking gesteld en de benodigdheden om hen tesamen het H. Avondmaal te doen vieren. Prof. van Itterson schrijft hierover o.m.: „Eerlijk gezegd begrijp ik hier niets van. De predikanten gingen niet op een excursie maar in retraite ter voorbereiding op hun winterwerk. Wat is hier de bedoe ling van? Krijgen de Hervormde predi kanten een Rooms-Katholieke training om straks des te beter het Hervormde kerkewerk te kunnen aanpakken? Men kan toch in een Rooms klooster geen Hervormde scholing verwachten? Eïi wordt uiteindelijk in een Roomse Abdij een Hervormde Avondmaalsvie ring gehouden? Zonder enige gelijkenis met het Roomse misoffer? Is er voor de leiding onzer kerk hier iets te doen? Acht zij het normaal als straks onze Hervormde predikanten een kloostergang maken voordat zij hun kerkewerk aanvatten? De kerk wacht er op, dat de leiding hier publiekelijk iets zegt. Anders wordt de verwarring in de gemeenten, die ook in Friesland over bekend is, nog groter dan ze al is en kan niemand meer geloven dat onze kerk nog een reformatorisch karakter heeft". GEREF. KERKEN Beroepen te Boeckhout (België) en Rijnsburg P. Mels te Voorthuizen; Din- teloord, Koudum, Mariënbérg, Pesse en Tingjum, kand. D. Elderman te Mld- wolda; Oude Beldtzijl, kand. G. Snel te IJlst, Berkum, Middenmeer en Rotter dam, G. Sinia te Ee; Aduard H. Groe- nevelt te Urk; Rotterdam T. Rijper te Rijsoord; Hasselt G. v. 't Riet te Liaes- sens; Zoetermeer F. Penning te Dirks- horn; Poortugaal I. Vergeer te T'zum; Halfweg G. Morsink te Aalten; Stellen- dam, kand. H. Hasper te La Chapelle (Fr.); Amstelveen W. v. d. Linden te 's- Gravenhage; Hengelo J. de Boer te Lei den. Aangenomeni naar Bloemendaal D. Roos te 's Gravenhage; Amsterdam J. Baas te 's Gravenhage; Amsterdam; E. Pijlman te Wassenaar; Amsterdam D. V. Swighem te Kampen; Zuilichem; J. Hoek te Den Ham; Oude Bildtzijl kand. G. Snel te IJlst; Gees (Dr.) kand. H. Hasper te La Chapelle. Bedankt voor Oud-Vossemeer J. Hoek te Den Ham; Hoogkerk W. de Ruiter te Harkema - Opeinden; Stellendam en 9 andere beroepen, kand. H. Hasper te La Chapelle sur Aveyron (Frankrijk). „Meni^erlei Genade''. Als redacteur van deze bekende prekenserie heft per 31 dec. bedankt prof. Dr. K. Dijk te Driebergen. Hij heeft dit redacteurschap sinds 1926 bekleed. Ook Prof. dr. A. Tolman legt deze funktie neer. Als re- daktie zal nu optreden Prof. Dr. J. v. d. Berg en ds. H. J. Hoek. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Rotterdam-Z. K. Boersma te Onstwedde en T. Harder te Kornhorn 's Gravenzande M. Baan te Zeist en B. Bijleveld te Bussum; 's Gravenhage-W. J. Velema te Apeldoorn en M. Vlietstra te IJmuiden. Beroepen te Naarden M. Vlietstra te IJmuiden. Bedankt voor Thesinge J. Tijmes te Doesburg; Haarlem H. Eerland te Amersfoort. Ds. J. Talsma em. pred. te Zeist her dacht het feit dat hij voor 50 jaar in het ambt werd bevestigd. Hij is bijna 93 jaar. Hij diende de kerken van Aalten 1915-1919; Zeist 1919-1924; Zaamslag 1924-1942 en 's Gravenmoer 1942-1948, toen hem emeritaat werd verleend. Hillegom. Na bevestiging door prof. B. Oosterhoff met Jesaja 62 6-7, deed kand. W. van Dijk intrede alhier met Jesaja 62 1. Middelburg. Na bevestiging door ds. P. op den Velde te Mijdrecht met 2 Tim. 2 15 deed kand. J. v. Amstel in trede alhier met Jac. 1 21b. Elburg. Na bevestiging door zijn zoon ds. P. Roos te Nijkerk met Jeremia 15 19, deed ds. M. S. Roos, gekomen van 's- Gravenzande, intrede met 2 Cor. 4 5. GEREF. GEMEENTEN Aangenomen naar Genemuiden H. Ligtenberg te Oude Mirdum. De predikanten Ds. A. Elshout en Ds. H. Rijksen zullen binnenkort in op dracht van^ de Zendingsdeputaten een reis maken' naar Nigeria om het zen dingswerk van nabij in ogenschouw te nemen. (Buiten verantwoording der redactie) (V) Geachte Organisatie, In antwoord op uw schrijven van 12 november j.l. in het Eilanden-nieuws, het volgende: 1. De eisen die de A.R.P. stelde, bij een poging om tot samenwerking te ko men, zijn vervat in een, schrijven hun nerzijds, d.d. 31 aug. 1965. Deze partij stelt daarin, dat de grootste partij (dus de ARP), nummer 1 van de te vormen lijst mag aanwijzen. Natuurlijk, er was gelegenheid hierover te discussiëren, maar deze discussie zou altijd vastgelo pen zijn op een ander punt in datzelfde schrijven, n.l. „De lijstaanvoerder zal uit de grootste partij gekozen moeten wor den". Is dit geen eis? Christelijk gezien zelfs een heel onredelijke! Wat het uitblijven van initiatieven van de zijde der CHU betreft, kan ik u mededelen, dat door de leden der kies verenigingen de weris te kennen gege ven was, dat samenwerking van ARP, SGP en CHU verre te verkiezen was boven een samengaan met een van bei den. Met het afvallen van de andere geïnformeerde partij, die blijkbaar ook nogal wat bezwaren had, kon dus van een verder gesprek geen sprake zijn. 2. Inderdaad is de tijd voor samen werking nog niet rijp en zullen over haaste stappen later betreurd worden, dat schreef ik en dat schrijf ik nu. Het feit dat deze zaak van fusie al 20 jaar loopt, is al een bewijs dat men, en daar versta ik onder ARP én ARJOS én de andere christelijke partijen en groepe ringen, beslist nog niet rijp is om zulke stappen te kunnen nemen. Huwelijken op middelbare leeftijd gesloten blijken lang niet altijd gelukkig en jonggehuw den hebben ook wel eens wat. Samen werking landelijk zowel als gemeente lijk zou één sterke partij moeten ople veren. Het resultaat zal wel een nieuwe partij, maar teven een voortbestaan van een ARP, CHU en SGP zijn, misschien onder andere naam. De ARP als Ka merfractie komt herhaalde malen als verdeeld voor een wetsontwerp, tervnjl juist van de andere Chi'istelijk partijen een hechte fraktie-eenheid valt waar te nemen. Ziet u, de praktijk wijst zelf onrijpheid aan. In Binding van juli- aug. 1965 kunt u lezen wat een man in de praktijk er van zegt. „Wie praat over fusie tussen ARP en CHU, geeft er blijk van onvoldoende politiek realiteitsbesef te bezitten. De kabinetscrisis heeft de verhoudingen tussen beide partijen ver anderd. Wij moeten maar niet doen of onze neus bloedt. Zolang er weerstan den tegen een samenwerking bestaan- en dat valt niet te ontkennen doet men er verstandig aan niet tegen de stroom op te roeien." 3. U bent van mening, dat wanneer er geen verschillen zijn in uitgangs punt (beginselen), de christelijke poli tiek ruimte moet laten voor het ver schil in praktische toepassing. Naar mijn smaak is er wel degelijk verschil in beginsel. Een actueel voorbeeld daar van is de houding t.a.v. een monarchie, zo u wilt onze monarchie. In uw be ginselprogram spreekt u er zelfs van „als christelijke partij", dus alle historie terzijde schuivend, geen binding met een monarchie nodig te achten. Het blijft u dus om het even; koningschap of niet. Nota bene, of dat geen beginsel- verschil is. Een eventueel vrijdenker in uw gelederen kan dus straffeloos tegen een monarchie en voor een republiek stemmen. Leest u goed: bij de CHU is dit onmogelijk. 4. Als zelfs mensen uit uw eigen ge lederen al niet ontkennen dat een su perioriteitsgevoel wel degelijk bij u aanwezig is, alleen „hij zelf houdt het er niet op na", maalit u van uw bewe ring dat ik, of bedoelt u de CHU? een minderwaardigheidsgevoel zou hebben, natuurlijk een klein lachertje. De CHU is lauw, inderdaad, maar groeit nog steeds! Kan dat ook van de ARP gezegd worden? Een enkele algemene opmerking wil ik niet nalaten neer te schrijven. Uit uw schrijven aan de SGP Middelharnis- Sommelsdijk en aan mij, spreekt een fanatisme en een onvoorzichtige be schouwing van het geheel. Dit siert in geen enkel geval de ARJOS Goeree- Overflakkee. Dus toch niet rijp, ziet u wel? Verder wil ik nog berichten dat de 2 brieven, met dezelfde inhoud als ge noemd krante-artikel, door mij na le zing prompt in de prullemand zijn ge deponeerd. Ze waren niet eens onder tekend, en konden dus door iedereen verzonden zijn. Met de meeste hoogachting, C. P. VAN ECK Wilhelminastraat 41, Oude Tonge S£;£5£^l |V E R V O L OVERHAAL door L. KOMBRINK ICopyright J. J. Groen Zn. N.V. Nanne ziet ze gaan, vader in het mid den. Glimlachend draait ze zich om en net een gevoel van dankbaarheid laat |e haar ogen door haar kamertje wei den. Wat had moeder alles netjes ge naakt. Wat 'n keurig kleedje op de ta- ^el en dan dat vaasje veldbloemen, loeder heeft vast een hele tijd moe den zoeken, want zoveel bloemen groei- pn er niet op het eiland. Boven het le- 'dikant hangt een tekst, '^aar gaat de winkelbel. Zij hoort moe der door de gang lopen en even later ivaar stem, warmeer zij spreekt met de klant. Er klinkt gerammel en Nanne veet, dat de klant Schokker moppen koopt. Die zitten in een grote blikken kist en nu is moeder bezig om ze er uit je graaien. Nog even gaat Nanne voor het raam ^taan. De schaduwen van de bomen vorden langer, want de zon daalt naar de Westelijke horizon. De wind is hele maal gaan liggen en nog slechts even wordt de zee bewogen. Nooit is de zee helemaal vlak. Altijd is het water in beweging of het zou weken achtereen bladstil moeten blijven. Maar nu zal ze eens beneden kijken. Moeder is nog steeds met die klant bezig. Een TJlrker natuurlijk. Moeder komt immers ook van Urk? Tegen andere klanten ,was ze meestal kort van stof. Nu praat de klant. Een diepe marmenstem is het die met overtuiging spreekt. -iV -ï!r Brand heeft die avond nog iets in de schapenschuur Ie doen en de jongens helpen hem daarbij. Nanne heeft met haar moeder de vaat gewassen en nu de zon daarginds in het Westen bijna de zee raakt, stelt ze moeder voor sa men nog een eindje op Zuid aan te lo pen. En nu wandelen ze achter elkaar over de smalle dam die 'de Oostelijke landgrens van Schokland vormt. Het stenen pad is niet breed genoeg om naast elkander te lopen, maar je kunt nog wel praten. Dè gedachten van moe der en dochter zijn niet eender. De eer ste ziet niet het schone, dat de vredige natuur biedt. Zij heeft deze wandeling ondernomen om er eens even uit te zijn om een fris luchtje te happen, zoals ze het meestal uitdrukt. Zij schenkt geen aandacht aan het ondergaan van de zon. Zij let niet op de smalle gouden streep die zich van de verre kim naar Schok- lands Westkust uitstrekt. Evenmin merkt ze de fijne schapenwolkjes op, die hoog boven haar hoofd aan de he mel drijven en die straks, wanneer de zon is weggezonken, een kleur van pur per en goud zullen aannemen. Zij praat opgewekt tegen Nanne, die achter haar loopt, en slechts korte antwoorden geeft op het gebabbel van haar moeder. Zij zou het gevoel, dat haar nu in beslag neemt, niet onder woorden kunnen brengen. Een grote liefde voor dit klei ne eiland overrompelt haar, nu zij op deze wonderschone avond hier lang zaam voortwandelt. Moeders stem breekt, of beter gezegd, stoort de een zaamheid en zij betrapt zichzelf op de gedachte dat ze nu het liefst hier alleen zou willen zijn. Haar ogen dwalen over het dichte rietgewas, dat nog vele we ken zal moeten groeien voor het de hoogste stand bereikt heeft. Een riet zanger vliegt met golvende bewegingen over dit veld van zacht wuivend groen, links van haar daalt in sierlijke glij vlucht een eendenpaar neer op de flauw rimpelende zee. En plotseling grijpt ze de hand van haar moeder. „O, kijk toch eens moeder, hoe mooi de zon ondergaat. Zie ze is nog half bo ven het water uit, prachtig hè?" Even kijkt vrouw Brand naar de hal ve gouden bal, die nu zienderogen weg zakt. Dan knikt ze kort en zegt: „Och kind, dat heb ik al zo vaak gezien. Kom hiergaan we de dam af en lopen over het land verder. Kijk, daar lopen onze schapen, Nanne". De dieren heffen nieuwsgierig de kop pen omhoog en een komt op haar toe lopen. Toevallig kijkt Nanne haar moe der aan en zij ziet hoe deze de wenk- brouwen fronst. „Hou die in het oog hoor, hij buigt z'n kop al omlaag." „Zal hij ons gaan stoten, moeder?" vraagt Nanne angstig. „Als we weglopen wel, nee blijf staan kind." Met stijve poten komt het forse man netjesschaap naderbij, maar hij gaat niet tot de aanval over. De frons van vrouw Brad wordt dieper als zij zegt: „Die heeft ons verleden week een scha depost bezorgd van vijf liter melk. Je vader zat te melken en toen kreeg hij onverwachts een stomp onder z'n broek. Hij tuimelde over de emmer heen, die omviel; en die meneer daar stond er net bij te kijken alsof hij zeggen wilde: zie zo, die heb je te pakken". Met boze ogen kijkt ze naar de ram, die weer rustig aan het gras knabbelt. In gedachten ziet Nanne haar vader de duik nemen en daar moet ze toch even om lachen. Ze had het wel eens willen zien. Doch vrouw Brand heeft er niet om gelachen toen haar man thuis kwam met een bijna lege enomer en zelfs de melk in zijn baard. „Kom kind, we gaan naar huis, ze zullen niet weten waar we blijven." KERKNIEUWS In „De Wachter Slons" het kerkblad van de Geref. Gemeenten in Nederland onder redactie van dr. Steenblok, la zen wij, dat in een spoedclassis (Oost) gehouden 12 oktober j.l. op zijn verzoek wegens gezondheidsredenen, emeritaat is verleend aan ds. D. L. Aangenbrug. Dirk Leendert Aangeenbrug werd 11 april 1891 te Hillegom geboren. Op 11 juni 1930 werd hij lerend ouderling in de Chr. Geref. Kerk te Nieuw Vennep en in 1934 te Leerdam. Op 23 nov. 1941 trad hij uit dit kerkgebouw en ging over naar de Geref. Gemeenten waarin hij met zijn gemeente werd overgeno men. Wel moest hij de Theol. School te Rotterdam bezoeken; op 22 juni 1944 werd hij kandidaat; door de oorlogsom standigheden eerst op 14 febr. 1945 tot predikant bevestigd te Leerdam. In 1946 vertrok hij naar Dordrecht en verwisselde deze gemeente met die van Terneuzen in 1950. In 1953 tracht hij uit het kerkverband der Geref. Ge meenten en ging met dr. Steenblok en ds. Mallan over in het verband Geref. Gemeenten in Nederland. Sinds 1960 is hij predikant van de gemeente Rijssen. Hoewel hij op 12 ok tober emeritaat verkreeg nam hij de volgende dag op 13 oktober de nieuwe kerk te Rijssen in gebruik met een predikatie over Ps. 27 4. M ARAN AT H A-kalender 1966 Uitgave J. H. Kok N.V. Kampen. Prijs f 2,95. De IVCaranatha-kalender 1966 is ge reed en in de boekhandels verkrijg baar gesteld. Het uiterlijk van de ka lender is weer zeer fraai, een sierlijk schild in fraaie kleuren, die in het in iedere huiskamer zal „doen". Wat het innerlijke van de kalender betreft, de ze staat onder redaktie van dr. H. J. Langman, Ned. Herv. predt. te Amster dam en ds. J. Overduin te Veenendaal, die de voorblaadjes hebben verzorgd. Een interkerkelijke kalender dus. De achterzijde bevat ontspanningslectuur vol afwisseling. De prijs van deze Christelijke kalender is zéér goedkoop, slechts f 2,95. Het is wel raadzaam spoedig te bestellen, daar de oplage be perkt is. Voor zondagsscholen en Evangelisa tie-commissies gelden speciale condities De kalender is ook enkel in blok, d.w.z. in boekvorm, dus zonder schild ver krijgbaar, gebonden in keurige band als een dagboek. Maar dan is de prijs f 3,90. RUMEN VAN TIJMEN ---------O--------- De voorraad Jeugdboeken bij de druk kerij en uitgeverij W. D. Meinema N.V. te Delft is weer met veel nieuwe delen en herdrukken aangevuld. In de zo juist uitgekomen catalogus ook van ande re uitgaven die dit keer in een han dig formaat verschenen is, rijk geïllus treerd en zelfs in twee kleuren, staan ze alle aangegeven. Een genot op zichzelf om deze mooie catalogus, die op aan vrage gratis verkrijgbaar is, door te ne men! Van de nieuw verschenen uitgaven noemen we hier enkele Poesje waar ben je? door Nel Veer man. Een vlot en gezellig verhaal over een „gevonden" poes voor jongens en meisjes van 6-8 uur jaar. De kat zat echt in de boom en viel er niet uit te kijken! Prijs geill. fraai geb. 1,25. „In spin, de bocht gaat in'' door Lies- beth Lems. Marja is zo verdiept in het touwtjespringen, dat zé vergeet haar broertje Rino uit de kleuterschool te ha len. Die vergeetachtigheid heeft kwa lijke gevolgen. Leuk geschreven boekje voor meisjes van 6-8 jaar. Prijs geb. 1.15. „Simmie de negerjongen" is een boek voor kinderen van 7-9 j., geschreven door A. van Vliet-Ligthart Schenk. Simmie is met de vader van Hans Dol- dermans meegekomen en inplaats van in het onveilige Afrika mag hij nu voor taan bij Hans wonen. De jongens kun nen het best met elkaar vinden. In de vakantie te Haastrecht maken de jon gens spannende belevenissen mee. Een interessant boekje - blank en zwart be leven ook samen een goed kerstfeest. Prijs geill. en geb. 1,35. „Job en de witte ridders" door T. van der Roest-Kleinmeier is weer een dik ker boek, voor jongens'van'10-13 jaar. Jobje is klein van postuur en hij wordt door zijn kameraden wel eens wat op de achtergrod gedrongen. Dat neemt hij niet en hij komt tot een ongeoorloofde wraak. Eens, toen Job met het zwem- Heel die brillenactie, Is heel best geslaagd. Over medewerking. Hoefde niet geklaagd. En toch w3s dit alles, Heus geen peulenschil. Toch bekeek men 't zaakje. Door geen donkere bril. Er zijn brillen over. Op ons rijk Flakkee, En ze gingen allen, Netjes over zee. Waardeloze brillen Zijn daar heel wat waard. Kameroen, dat landje. Ergens op de kaart. Kreeg Flakkeese brillen. Da's een pracht cadeau. De monturen immers. Waren ook al zó! Alles vlot verlopen Kameroen gebaat. Kon U maar eens kijken Hoe uw bril daar staat! TIJMEN men niet mee mocht doen, gooit hij uit nijd de kleren in het water, wat kwa lijke gevolgen had. Maar uiteindelijk wordt er toch een hechte vriendschap gesloten. Spannend van begin tot eind. Prijs 1,90. „De koopmansklerk van Ville Neuve" door P. de Zeeuw J.Gzn. Een boek van de Zeeuw brengt altijd een stuk ge schiedenis in een boeiende verteltrant. Ditmaal het levensverhaal van Antoine Court, die de erenaam droeg van „Her steller van het Protestantisme in Frankrijk. Een zeer avontuurlijk ver- haai, waarin de geloofsmoed der Huge noten naar voren wordt gebracht. Mooi boek voor jongens en meisjes van 9-13 jaar. Zeer aanbevolen. Prijs fraai geb. met mooie tekeningen slechts 2 gulden. .^nnemarie heeft een plan" door T. V. d. Roest-Kleinmeijer (meisjes 10-13 jaar). Schoenmaker Geurt weet kinde ren, die op het ijs een gevaarlijk spelle tje spelen, voor een ongeluk te behoe den. Maar hij vat daarbij een kou, wordt ziek en komt op bed te liggen. Annemarie, die zich schuldig weet aan Geurts ziekte maakt een plan om de schoenmaker, die al zijn klanten dreigt te verliezen, te helpen. En het lukt! De schrijfster brengt hier niet alleen een spannend, maar ook een knap geschre ven en opbouwend kinderboek. Gebon den 2,10. „Braziliaanse expeditie" door H. Hens- zen-Veenland. We maken in dit boek een expeditie mee naar Brazilië, met drie afgestudeerde biologen die op zoek gaan naar niet- of haast-niet bekende soorten planten en dieren. Onder lei ding van een gids, een gewezen rub bertapper trekken ze het land in. Het wordt een gevaarvolle tocht, ze raken verzeild in uitzonderlijke situaties. Het meest spannend is de overval van de gevreesde mieren. Met Gods hulp ont komen ze het gevaar, al zijn ze al hun bezittingen en verzamelingen verloren. Een boeiend en ook een leerzaam boek voor jongens van 12-14 jaar. Prijs 2,50. Al deze boeken zijn fraai uitgevoerd en van een goede christelijke moraal. Voor het christelijk gezin, lagere en zondagsscholen, verenigingen en EVan- gelisatie-clubs heeft Meinema een grote verscheidenheid, men kan er te kust en te keur. -O- Onder deze titel verschijnt binnen kort bij de uitgevers La Rivière Voorhoeve te Zwolle een nieuw Oranje- boek over de romances van de drie Prinsessen Beatrix, Irene en Margriet. Het is geschreven door de bekende au teur K. Norel, die hiermee een derde boek heeft toegevoegd aan zijn reeds eerder verschenen boeken over ons ko ningshuis. Het boek bevat korte levensschetsen van de drie Prinsessen en van hun le venspartners, wier afkomst, studie, werk en interessen uitgebreider be schreven worden. Verder worden de ge beurtenissen beschreven die zich heb ben afgespeeld rond de verlovingen van Beatrix en Margriet en de verloving en het huwelijk van Irene. Daarbij is veel aandacht besteed aan de reacties van het Nederlandse volk. Het is een boek voor allen die meele ven met het Oranjehuis, over de inte ressantste periode uit het leven der Prinsessen. Geïllustreerd met meer dan zeventig foto's. OUDE TONGE Onderhandse verkoop. De woning aan de Voorstraat van mevr. de wed. Wittekoek is door haar onderhands verkocht aan de heer J. A. Kanters, Kerkring 18 alhier. Zij neemt de arm van Nanne en naast elkaar wandelen ze terug aar de dam. De stevige druk van moeders arm over tuigt Nannevoor de zoveelste keer, dat moeder, niettegenstaande ze vaak mop pert, een lieve goede vrouw is, die haar grotehart bijna altijd verbergt achter een brommerig uiterlijk. Thuis is Brand bezig een klant te helpen, die op z'n dooie gemak op de kleine toonbank heeft plaats genomen. In de woonkamer heerst reeds de sche mering. „Hoe laat is het al?" vraagt Brand, die even later binnenkomt. Nan ne loopt naar de wand om beter op de klok te kunnen zien. „Half negen is het vader, waar zijn Gart en Jaap?" „Natuurlijk op de een of andere bot ter, waar zouden ze anders zijn? Het is geen werk dat onze Jaap altijd op die schuiten zit te klauteren." „En het is ook geen werk, dat dig dik ke vissersman met z'n vieze broek op de toonbank ging zitten", zegt zijn vrouw eensklaps. „Zo leg je er brood op, en een toon bank is geen stoel, Douwe Brand!" „Je hebt gelijk vrouw", knikt hij, maar er speelt een glimlach om zijn baardige lippen. „Als er weer eentje op wil gaan zitten zal ik hem er af duwen hoor!" Nanne kijkt haar vader aan en iiij geeft haar een knipoogje. Vrouw Brand is bezig met het oliestel, want het wa ter kookt. Er liggen nogal bekende vis- serlui in de haven en het is wel zeker dat er weldra enigen zullen komen op dagen. Een kopje koffie van vrouw Brand is niet te versmaden en vooral wanneer er 'n paar moppen op het schoteltje liggen. Even later klinkt dan ook klompengeklots en de eerste bezoe ker, een Urker, stapt op z'n kousevoe- ten binnen. Hij maakt een bijna gracieuze bui ging en met de ruige karpoets in de hand, zegt hij: „Goeden avond jelui, ik ew trek in 'n kuppien; de de koffie breun vrouw Brand? Zo, is jelui's doch ter ok teus ekeumen?" Dit, met een knikje op Nanne. Weer is er volk op komst en ditmaal zijn het de jongens met de visserman waar zij aan boord zijn geweest. Deze is eveneens een bewoner van de hoge keileemrots die „Urk" heet en wanneer de staartklok met veel geraas het uur van negen aankondigt, zitten er vijf wijdbroekige gasten met hun karpoets op de knie om de tafel van de familie Brand. Men praat over het weer, dat een zeer belangrijke rol in het vissersbestaan speelt. Dan gaat het over de vangst, maar bijna altijd neemt het gesprek een godsdienstige wending. Haast alle Urkers hebben zeer stren ge opvattingen wat hun geloof betreft. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 5