Walcheren ingedeeld in 8 gemeenten oud weet* Goodwill Op Middelharnis-havenhoofd worden bieten-monsters machinaal getrokken Ook een stalen losbrug Over imperialisme en imperialisten PUROL. r^C. KORTEHEG a ZOON KOU( i Voor huid \en handen Meditatip 38e jaargang Vrijdag 22 oktober 1965 No. 3430 CHR. STRBEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN „Een eeuwig verbond" nog nooit geëvenaard! Fruitmanden en Fruitbakjes »De Fruitcentrale" PBINS HiaTOBIKSTKAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdjjk Tel f01870) 26 29, na 6 uur 's avond» Tel. 20 17 Giro 187980 Vertchijnt ttDeemaal per tceek: dinsdag- en vrydagavtmd ABONNEMENTSPRIJS f 2,B0 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bt) contract speciaal tarief Het aantal woorden op -isme in onze taal loopt in de honderden. Over ieder ervan zou een boek te schrijven zijn; men denke slechts, om bij enkele spe ciale terreinen te blijven, aan calvinis me (theologie), rationalisme (filosofie), voluntarisme (psychologie), Keynesia- nisme (economie), socialisme (politiek) expressionisme (kunst) etc. Na onze ar tikelen over het kapitalisme willen we het ditmaal eens hebben over het im perialisme. De aanleiding hiertoe is het feit, dat we tegenwoordig deze term herhaalde lijk tegenkomen als een soort scheld woord, dat van bepaalde zijde voortdti- rend gehanteerd wordt tegen de lan den van het Westen, speciaal Amerika en zijn bondgenoten in Europa. Het ligt de communisten van Moskou en Peking en ook een aantal nieuwbakken staats hoofden en politici in Azië (Soekarno b.v.), Afrika (Nasser, Nkroema) en Z. Amerika (Castro) in de mond bestorven. Imperialist te zijn, schijnt zo ongeveer de grootste zonde te zijn, waaraan een westers politicus zich kan schuldig ma ken. We zullen dus eens nagaan wat er mee bedoeld wordt. Zoals zovele van dit soort woorden is ook dit afkomstig uit het Latijn, de taal van de oude Romeinen. Het grond woord ervan is „imiperium''. Daaronder verstond men oorspronkelijk in Rome het hoogste gezag in de staat, de alge mene bevoegdheid om te handelen op civiel, militair, juridisch en religieus gebied. De bekleder van dat geza^ (ko ning, consul of keizer) werd in het pu bliek voorafgegaan door een aantal mannen, de lictoren, met een bundel roeden of stokken rond een bijl. Men noemde dit de fasces. Het enkelvoud is fascis en daarnaar heeft Mussolini des tijds zijn beweging het fascisme ge noemd. In latere tijd bedoelde men met imperium het machtsgebied zelf: in de tijd van keizer Augustus heette het Ro meinse keizerrijk het „imperiumRo- manum". En sedert de 19e eeuw wordt met deze term bedoeld een wereldrijk met vele overzeese bezittingen b.v. het Engelse wereldrijk (het Britse Ettipire). De aan dit woord ontleende titel „.im perator" was in oud-Rome eerst die van een zegevierende veldheer, die in de hoofdstad een triomftocht mocht hou den. Later was bij de drager van het allerhoogste gezag in de staat. Julius Caesar kreeg de titel voor zijn hele leven en ook Augustus en de latere kei zers droegen hem. Hij staat dus gelijk met „keizer". Het Franse woord „em- pereur" is er ook van afgeleid. Van imperium is ook afkomstig de term „imperialisme". Hiermee wordt bedoeld het streven van bepaalde sta ten naar uitbreiding van hun macht door verovering van nieuwe gebieden, dus door territoriale expansie, of door het scheppen van z.g. politieke en eco nomische invloedssferen. Men verstaat er dus onder de machtspolitiek van de grote mogendheden, speciaal hun stre ven sedert 1880 naar de vorming van een op koloniale basis gebouwd wereld rijk. Het kolonialisme (alweer een -isme!) is dus te beschouwen als een be paald soort imperialisme. Dit imperialisme dateert in wezen niet uit de 19e eeuw, maar het is zo oud als de wereld, althans zolang er sta ten zijn. In de Bijbel en in de klassieke geschiedenis komen we de zaak zelf herhaaldelijk tegen. De oude Egypte- naren, Babyloniërs, Assyriërs en Per zen poogden al wereldrijken te stichten, waarvan Israël meermalen het slachtof fer werd. Alexander de Grote strekte zijn Grieks gebied uit tot aan de boor den van de Indus en de Nijl. Het hoog tepunt van het antieke imperialisme was het Romeinse rijk, dat „de gehele wereld" omvatte (Lucas 2). Later tref fen we in Europa als echter imperia listen aan Karel.de Grote, Lodewijk XIV en vooral Napoleon, die zijn zoon de titel gaf „koning van Rome". In de 19e eeuw veranderde het van karakter waarover direct meer maar onze 20e eeuw zag en ziet weer Imperialisme van de oude soort de kop opsteken, be lichaamd in het nationaal-socialisme van Hitler, het fascisme van Mussolini, het communisme van Lenin, Stalin en Mao Tse Toeng en het hyper-nationa- lisme van mannen als Soekarno en Nas ser. In de 16e eeuw ontstond het kolonia le imperialisme. Het waren de Portu gezen en de Spanjaarden, die ermee begonnen, op de voet gevolgd door de Nederlanders beter gezegd Hollan- ^lers en Zeeuwen en de Engelsen. Zij hebben in Amerika, Afrika, Azië en Australië uitgebreide koloniale gebie den gesticht, die thans vrijwel alle weer verloren zijn gegaan. In zekere zin wa ren zij dus inderdaad imperialisten. De eigenlijke drijfveren tot imperia listisch handelen van de diverse staten zijn zeer verschillend. Aanvankelijk was het dikwijls de begeerte van een vorst Om eigen macht en die van zijn Huis te vergroten. Ook speelde heel dikwijls een rol de geldingsdrang van een groot en sterk of klein en energiek volk. En later na.de industrialisatie was de be hoefte aan grondstoffen uit verre lan den en aan afzetgebieden voor de han- en ik zal met u een eeuwig verbond maken en u geven de ge wisse weldadigheden Davids". Jesaja 55 3 De vereniging met Christus is voor de kerk uiteindelijk alleen te vergelij ken met het huwelijk. Liefde is de grondslag van de verbintenis. Een ko mend zondaar kan zich in de aanvang niet alleen eenzaam, maar ook alleen voelen. Ondanks de grote verandering in het leven, kunnen we ons dan pre cies als voor eigen rekening staande ge voelen. Dan ervaren we zo goed, dat we het leven niet in eigen hand hebben. Wat een ogenblik, als de Heere dan tot ons komt met de belofte: „Ik zal met u een eeuwig verbond, een huwelijksver bond, maken". Door een huwelijk wordt de vrouw aan de man verbonden en is de vrouw in de man begrepen. De man neemt op zich, om volkomen voor de vrouw te zorgen. De apostel zegt: „Deze verborgenheid is groot, doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de gemeente. En nu is 't zo, dat de kerk met Chris tus huwt in gemeenschap van goederen. Een leven zonder zorg en zonder schuld, biedt Hij haar aan. En Christus huwt niet uit berekening, want Hij weet van te voren dat zijn bmiid niets meebrengt dan een grote schuldenrekening. Hij aanvaardt haar zoals ze is en met wat ze meebrengt. Hij wil en kan die schuld betalen. Zó volkomen (om met 't Avond maalsformuXier te spreken) als had ik nooit zonde gehad of gedaan. Al het onze (en dat is niets dan schuld) wordt het Zijne. Maar al het Zijne (en dat is niets dan gerechtigheid) wordt het onze. Luther heeft er van gezegd: „Als ik dit wonder vatten wil, staat mijn verstand vol eerbied stil." Hij heiligt en reinigt Zijn kerk en be waart haar bij de verworven verlossing. Hij zegt tot de Vader: „Ik bid niet dat Gij ze uit de wereld wegneemt, maar dat Gij ze bewaart van de Boze. Zo ligt het heil van de kerk vast in de Drie enige God en leeft haar Bruidegom om altijd voor haar te bidden. Bi, natuurlijk leeft die bruidskerk voor Zijn rekening. Hij geeft haar hier de rente van het kapitaal dat in de eeu wigheid wacht. En die rente is ruim voldoende om hiervan te leven, want het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden. Het is een geheel enig, maar ook een geheel voldoende betaalsmiddel. EIn nu is het niet alleen een verzor ging uit de verte, maar zoals de ranken met de wijnstok verbonden zijn, zo is de kerk met Christus verenigd. Helaas is er op aarde nog zo vaak een scheiding door de trouweloosheid der kerk. Ze loopt zo vaak van de Heere weg. Eti dan is er een tijd van geestelijke schraalheid, die zij echter volkomen aan zich zelf te wijten heeft. Wat een wonder, dat de Heere dan altijd meer de eerste wil zijn om die kerk op te zoeken en haar toe te roe pen: „Neigt uw oor en kom tot Mij, hoort en uw ziel zal leven en Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten en u geven de gewisse weldadigheden Da vids". Met dat laatste, duidt de Heere de erfenis aan, die wacht. Wat is die erfe nis gaaf en schoon. Petrus noemt hem een onverwelkelijke en on verderfelijke erfenis. Van een aardse erfenis zeggen we wei, eens: „Je moet maar niet vragen hoe dat kapitaal bij elkaar gekomen is. Dat kan van deze erfenis niet gezegd wor den. Hij is op volkomen wettige wijze verkregen. Dat lieeft de Heere Jezus, zweet, bloed en tranen gekost. In de weg van vol komen gehoorzaamheid aan de Vader en trouw aan de kerk, heeft Hij de losprijs betaald. Die erfenis is de witte keur steen met de nieuwe naam, die niemand kent, dan die hem ontvangt. Die weldadigheden in hun volle rijk dom, worden bewaard. En de kerk wordt in 't bezit ervan gesteld, wanneer het bezoedeld reiskleed wordt afgelegd en 't ruime feestkleed wordt omgehan gen. Lezers, wij zijn allen op reis. De werkelijkheid van het leven laat ons dat iedere dag zien. Zijn onze reispapieren in orde? Zijn de zaken, die de kerk, de levende kerk des Heeren op reis ondervindt, ons niet vreemd? Wat een voorrecht, wanneer we er van méé weten te spreken wat het is om ons oor te neigen; te komen; te ho ren; te leven; een eeuwig verbond te ontvangen en de gewisse weldadigheden Davids in 't vooruitzicht te hebben. Dan mag gezongen: „Wïj gaan van kracht tot kracht steeds voort. Elk onzer zal in 't zalig oord van Sion haast voor God verschijnen. Dirksland C. J. Kesting del een voorname factor. Het imperia lisme van Napoleon was het gevolg van persoonlijke heerszucht, dat van Hitler en Mussolini een mengsel van rassen- superioriteitsgevoel en ideologie, dat van Moskou en Peking eveneens ge- rnengd ideologisch en nationalistisch. In het laatste kwartaal van de 19e eeuw ontstond er een ware wedloop om koloniën. Frankrijk ging meedoen en was nog op tijd om in Afrika en Z.O. Azië mee te delen. Duitsland kwam te laat met zijn eenheid en toen was de koek vrijwel verdeeld. Engeland was nog steeds imiperiatlist no. 1. Dat bleek wel heel openlijk uit de Boerenoorlog van 1899 tot 1902 onder de rasechte im perialist Joseph Chamberlain, die zin had in goud en diamanten. Italië onder Mussolini zocht expansie in Afrika (Abessynië) en poogde de Middellandse Zee te maken tot „mare nostrum" (onze zee). Japan begon omstreeks 1900 met zijn imperialistische politiek, die haar hoogtepunt vond in de tweede wereld oorlog, toen het een groot deel van Chi na en Z.O. Azië bezette. De katastrofe van 1945 maakte er een eind aan. De Verenigde Staten zijn nooit kolonialis tisch geweest, omdat ze oorspronkelijk zelf een kolonie van Engeland waren. Slechts tijdelijk hebben ze Cuba en de Philippijnen (veroverd op de Spanjaar den) in bezit gehad. Hun imperialisme, voorzover men daarvan spreken kan, is van een zeer bijzondere soort. Het richt zich niet op imperiumvorming, maar is meer van politieke, economische en fi- anciële asird. Door hun rijkdom en macht oefenen ze na 1945 een enorme invloed uit in de wereld, daar èn West- Europa én vele onderontwikkelde lan den op hun militaire en financiële hulp aangewezen zijn of waren. Voor een groot deel wordt hun politiek beheerst door de strijd tegen het communisme. Doordat de Amerikanen in vele delen van de wereld hun strijdkrachten daar tegen inzetten, lijkt hun politiek im perialistisch, maar ze is dit in wezen niet. Ook ons land kon men vroeger tot de imperialistische mogendheden rekenen, vanwege ons koloniaal bezit. Maar dit is sedert 1948 verleden tijd. De landen, die nu het hardst fiilmine- ren tegen de Westerse imperialisten, die vrijwel alle hun overzeese gebieden kwijt zijn, vormen thans de imperia listen nieuwe stijl. De Sovjet-Unie heeft na W.O. II een hele serie satellietstaten geschapen midden in Europa, iets dat veel erger is dan het koloniseren van achterlijke gebieden in de tropen. Rood China bedreigt na Tibet geheel Z.O. Azië. Nasser wil alle Arabische landen onder zijn heerschappij brengen. Soe karno wilde Maleysië vernietigen. Het getuigt dus wel van een grenzeloze bru taliteit, dat deze landen, die na de li quidatie van de Westerse koloniale im peria zelf rusteloos bezig zijn de hunne uit te breiden en te consolideren, voort- gaóin het Westen van imperialisme te beschuldigen. Bovendien maken de Sov jet-Unie en China zich over de hele wereld ook nog schuldig aan een ideo logisch imperialisme door hun streven BINNENVERING het beste bed ooit gemaakt! I 'SCHUIMRUBBERi HAZET-FABRiEKEN Zevenbergen N.B. naar een communistische wereldrevo lutie. Het lijkt óns daarom goed, dat de Westerse mogendheden zich van al dit gebral der nieuwe imperialisten tegen de ex-imperialisten van voorheen niets aantrekken. De strijd van de Amerika nen in Vietnam en de hulp van Enge land aan Maleysië heeft niets met im perialisme te maken. Ze vormen slechts de verdediging van landen, die bedreigd worden door de vloedgolf van het hui dige rode imperialisme. Dat de pacifis ten en sommige socialisten dit niet in zien, pleit niet voor hun politiek onder scheidingsvermogen. ---------O--------- Het bietensedzoen is in volle gang. Begunstigd door het droge oktoberweer zijn er geen oogstmioeilijkheden eni kan men met de bietenrooimachines zonder veel stoornissen het werk doen. Door het zonnige droge weer van de laatste weken is de kwaliteit verbeterd en het suilcergehalte toegenomen^ Op alle we- geni treft mien grote met bieten geladen vrachtwagens, die ieder 10 ton gelijk naar d» verlaadplaatsen vervoeren. Voorheen moesten de tarreerders -alle aanvoeren met de hand bemonsteren, de bieten wassen en vrij van tarra in monsterzakjes, voorzien van een label naar de fabriek zenden. Op het gebied van „bemonsteren" is ook al een sterke mechanisatie ingetreden, op vele plaat sen gaat het monstertrekken machinaal. De eerste machinale monstertrekker is dit seizoen op Goeree-Overflakkee in gebruik genomen en wel aan de los- en laadplaats aan het havenhoofd te Mid delharnis. Ongeveer ter hoogte van de sluis staat een nieuwe „Rupro-monstertrek- ker" van Duitse makelij, een ijzeren stellage, waar de geladen bietenwa^ens onder rijden, stoppen, waarna langs een glijbaan een koker boven de wagen wordt geschoven, die aangedreven door luchtdruk in het midden of langs de zij kant steeds op verschillende plaatsen in de bieten worden gedrukt eii het monster trekt. De koker wordt dan door de „machinist" opgehaald, terugge- schoven en keurig in een gele plasticzak gestort, dat met de naam van de teler er op, naar de fabriek wordt verzonden. De machine wordt door twee man be diend, de machinist de her R. Les uit Oude Tonge en de tarreerder de heer Jordaan uit Middelharnis. Het gaat al les snel in z'n werk. Aan de stoplichten ziet de chauffeur, wanneer het monster is getrokken, het duurt een paar tellen en hij kan door rijden naar de losplaats aan de haven. Deze machinale monstertrekker is ge plaatst in samenwerking met de Vereen. Een voor Flakkee nieuwe los methode. De wagenl rijdt achteruit de brug op en kipt de lading in het ruim. Rinius Les de man die by de opening van de Haringvlietbrug van de brug dook heeft als ma chinist een aardig jobje. Coöp. Suikerfabrieken te Dinteloord en Coöp. Suikerfabriek te Puttershoek. Dagelijks komt er te Middelharnis circa 500 ton bieten, zelfs vanaf Oude Tonge en Achthuizen, die de monsterbrug pas seren. Het zijn z.g. „harde-weg-bieten"; de boeren rooien ze, en brengen ze op een bepaalde stortplaats en ze worden al naar gelang dat de leveringstermijn is, door de vrachtrijders weggehaald. Dit vervoer is aangenomen door de ver voerders Van Rumpt, Stad; Visbeen it Zonen, Nieuwe Tonge en G. van Dongen te Dirksland. Het laden van de wagen geschied met een grijper, zodat er geen handkracht aan te pas komt. Stalen losbrug Ook het lossen van de wagens in de gereedliggende schepen gaat enorm snel Aan het havenhoofd is een stalen los brug geplaatst, die juist boven het schip hangt, waar de geladen vrachtwagens van de weg af achteruit oprijden en-de Een vrachtwagen met bieten is onder de stellage gereden, waarna bet monster machinaal getrokken wordt. De machinist volgt hiertoe een schema. Elke vracht wordt daardoor op een verschillende plaats bemonsterd, zodat men door deze methode het meest juiste g'e- middelde bereikt. vracht met hun zelflosser in het ruim storten. De buitenhaven van Middelharnis zal één der leveringscentrums worden, van daar dat deze kostbare voorzieningen hier zijn getroffen. Grotere schepen van b.v. 800 ton zullen hier gemakkelijk ge laden kunnen worden. De bieten wor den op de fair-bank langs de haven te VOOR BETER 1^^ --— NflflB DE MIDDELHARNIS-TEL :Z3Z8 De Tweede Kamer heeft dinsdag j.I. met bijna algemene stemmen het wets ontwerp herindelinjg gemeenten Wal cheren aangenomen. Alleen de Staat kundig Gereformeerden en de Boeren partij verzochten aantekening, dat zg geacht willen worden te hebben tegen gestemd. De acht gemeenten op Walcheren zul len er nu als volgt uitzien: 1. Middelburg met Nieuwland en St. Laurens; 2. Vlissingen met Souburg, Ritthem en stroken van Koudekerke; 3. Veere met Serooskerke en Vrouwen polder; 4. nieuwe gemeente Valkenisse: Kou dekerke, Biggekerke en Zoutelande; 5. nieuwe gemeente Mariekerke: Aag tekerke, Meliskerke en Grijpskerke; 6. Domburg met Oostkapelle; 7. Arnemuiden; 8. Westkapelle. (Zie kort Kamerverslag binnenzijde van dit blad. TIHOLEN Zondagsdienst artsen. Zondag 24 ok tober hebben voor de gemeenten Poort- vliet, Tholen, Nieuw Vossemeer, Sint Philipsland en Oud Vossemeer dienst dokter Looijsen, tel. 01660-542, Tholen en dokter Renes, tel. 01667-400, Oud Vossemeer. Speciaal in het opmaicen van B. V. d. VEER Telefoon 2682 WestdQk ^6 MIDDELHARNIS

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 1