Brandweer te Dirksland kreeg vernieuwd onderkomen 0^ isin idei I Aanvoer üH Antwerpen I via Willemstad I 42 t Diij es en Daijes Vrijdag 1 oktober 1965. Ivrijdagj_°^ En een splinternieuwe manschappenwagen J. Keuvelaar Zorg voor een huis-| apotheekje Diekhuusnieuws Bladz 2 .EILANDEN-NIEUW S" De brandweergarage in Dirksland; was al jaren te klein. Het gemeentebe stuur had daar wel oog voor, maar de- financiën ontbraken) ten ene male en daarvoor had het brandw^eercorps in Dirksland weer oog voor, zodat het ja ren heeft geduurd, aleer er gebroken en aangekocht kon worden. Maar toen heeft men het ook goed igedaan. Het theorielokaal was beneden en zag er alleronooglqkst uit. Met de trekkerwa- gen( kon het corps eigenlijk niet meer voor de dag komen en wanneer het op een wedstrijd aanging, bedekte men maar wat graag het opschrift „Dirks land", door er iets overheen te plak ken of te hangen. Een keer, kwam de trekkerwagen naast die van een poets- pommade-fabriek te staan. Toen was 't helemaal mis en heeft men tenslotte toch aangedrongen op verbetering. Dat is nu gebeurd en maandagavond kon burgemeester H. Bos aan de comman dant van het corps, de heer H. Spaan, de trekker-mansohappenwagen), alsme de de vernieuwde garage overdragen. Een schitterende, rode wagrcn, waarin naast plaatsen voor aoht manschappen, de bevelvoerder en) de chauffeur ook ruimte is uitgespaard voor een nevel spuit. Met veel vertoon heft men een ritje door het dorp gemaakt met draai- lichten en sirene. Wat er met de oude zal gaan gebeu ren, is no|g niet zeker. Men| wil hem toch wel houden, hoewel hij in een mu seum thuis hoort. Het is een open dumpwagen, van vlak na de oorlog. De mannen hebben er kou op geleden en het is zelfs voorgekomen, dat men in de nachtelijke koude en regen, en gekleed met niet veel meer aan dan een pyama eni een brandweerjas, zich aan het vuur moest warmen. Het is allemaal voorbij, maar maan dagavond heeft men toch nog een rit gemaakt miet de oude wagen, die blijk baar nooit kapot zal gaan, al is hij dan helemaal uit de tvjd. Het theorielokaal bevindt zich nu bo ven de garage. Op het platte dak heeft men er een kamer bijgebouwd, waaraan de brandweermannen zelf veel aan dacht aan hebben besteed, naast het werk van de gemeentewerklieden. Het zijn immers bijna aUemaal ambachts lieden, die aan het vrijwillige corps be horen; een schilder, een timmerman, een metselaar, een loodgieter, waarvan sommigen ook weer in gemeentedienst zijn, zoals de heer Iz. de Bruin, die ze ker van alle marlrten thuis is. Het vergaderzaaltje beneden, is nu een riante garage geworden voor de nieuwe trekker-manschappenwagen. Burgemeester Bos noemde het een heuglijk feit, de ingebruilaiame van het lokaal en de proefrit met de wagen. „Et is veel over te doen geweest. Toen ik zeven jaar geleden hier kwam, stond dit al op het verlanglijstje dat overigens toch al erg lang was. Voor de wagen heeft men een compromis moeten zoe ken." Men was op de hoogte van de ge- meentefinanciën. We waren als gemeen tebestuur overtuigd van de noodzaak, maar de middelen ontbraken. Gelukkig is de brandweer nuchter genoeg ge weest om zich niet aan uiterlijk ver toon te wagen. Een door hen gekoester de wens, uitgaansuniformen, heeft men laten vallen ten gerieve van het aller noodzakelijkste, de wagen en het zaal tje. Men vond de uniformen een niet uitsluitend plaatselijke aangelegenheid en stelde het doel primair. Er is nooit een klacht binnengekomen over het werk van de brandweer, maar het is onverantwoord geweest op deze manier te werken. We nemen aan, dat liet werk nog beter zal kunnen worden uitge voerd. We wensen het corps het beste voor de toekomst en voor het verrichten van de uitoefening van de brandbestrij ding", aldus burgemeester Bos. Commandant Spaan zei voor honderd procent geslaagd te zijn, ondanks de eerste plannen, die men om de beken de redenen heeft moeten laten vallen. Hij had nog wel eisen, zoals de nevel spuit, die in de wagen hoort, maar hij beloofde de wagen te zullen behandelen alsof het privé eigendom is. „We hou den er geen. poetsploegen op na, maar kom over twee jaar nog maar eens kij ken. Ik ben er van overtuigd, dat hij er nog even mooi uitziet als nu", tenslotte deelde de heer Spaan niede, dat hij voornemens is zijn taak volgend jaar aan jongere krachten over te dragen. Bij deze feestelijke ingebruikname en overdracht waren ook gemeenteraads-; leden tegenwoordig. De heer J. Bestman zei tevreden te zijn met de verbeterin gen, die zijn aangbracht, maar wilde weleens weten hoe men dacht te ziillen gaan werken na de samenvoeging van gemeenten. De heer Spaan dacht, dat iedere ge meente zijn spuit en brandweercorps behoudt, maar dat er wellicht een re geling zal komen, waarbij de andere ge meenten, zoals in dit geval Melissant en- Herkingen de brand in hun omgeving wel aan de commandant van Dirksland zullen melden en dat er één comman dant de oppervisie zal hebben. „Het mooiste zou zijn: één brand weer voor het hele eiland met beroeps- personeel", bracht de heer Spaan een nieuw aspect in het midden. De heer Brooshooft dacht aan een eventuele brand in het ziekenhuis of b.v. in de kerk. „Ik vind dat jurie wel moeten tobben, zo zonder ladder. Is een echte brandweerladder niet noodzake lijk?" „Aan drie ton zou ik nog niet genoeg hebben en dan zou alleen het allemo- digste kunnen worden aangeschaft. Een ladder is er niet, maar die kost een vermogen. Aan de andere kant, moet ik w^el zeggen, dat we niet kunnen gaan gokken bij een brand, want een men senleven is-meer waard dan materiaal. We hebben een aardige ladder zien i staan op een tentoonstelling en hebbéri prijs opgevraagd. Erg duur is hij niet, gerekend naar een magirus-1 ladder. Die kost bijna 70.000 gulden. Waar we nu het oog op hebben laten vallen is 18 meter lang en daar kunnen we wel mee toe. We zouden ook graag een hoge druk spuitje hebben. We weten dat er geen ge'd is, maar we vragen wel de aan dacht van het gemeentebestuur. Je kunt direct met blussen beginnen met een hoge druk spuit en vijf minuten is voor een brand h^el wat", begon de heer Spaan aan een' nieuw verlanglijstje. De heer T. van Prooyen prees de team geest „Jullie zijn mensen, die iets doen voor het algemeen belang. Ik kan uw wensen wel onderschrijven, maar ge zien de gemeentefinanciën, zal je moe ten roeien met de riemen die je hebt", verklaarde de heer van Prooyen en de heer Spaan zei dit wel te begrijpen, maar dat hij anderzijds alles in het werk zal stellen om het corps van Dirksland, voor wat brandbestrijding betreft, op een hoger plan te brengen. Het gezelschap is nog een poos bij el kaar gebleven en naar gelang de avond vorderde waren gemeenteraadsleden, wethouder G. van 't Geloof en de brandweer mensen het roerend met el kaar eens: „De branden in Dirksland moeten tot het uiterste beperkt blijven, door snel en doelmatig optreden van het corps, die een welwillende gemeen teraad achter zich weet. Zandpad 32 - Middelharnïs RIJMEN VAN TIJMEN Heel wat doe-het-ze!vers, Ieder jaar er bij. En men is zodoende. Maar héél _weinig vrij Doe het zelf witters. Idem stucadoors. Menig doe-het-zelver, Krijgt hiervan de k<)orts. Doe het zelf schilders, Zijn paraat met kwast. Als ze héél veel morsen, Leiden is in last! Menig doe-het-zelver. Schaft handleiding aan. Om dan te verzuchten: „Wat een hondebaan!" it Olie, kolen, aardgas. Ja, v/at zal het zijn? Et zit in die dingen, O zo weinig lijn. - Er wordt pro en contra, Telkens weer gehoord. Elk heeft z'n bezwaren, Enzo enzovoort. Er is concurrentie Juist op dit gebied. Olie, kolen, aardgas, 't Is zo makkelijk niet. 't Kost tenslotte duiten, Hoe men 't ook bekijkt. Zou het heel veel schelen, Als men 't vergelijkt? -A is- i^ Héél laat met vakantie, Is zo slecht nog niet. Denk eens aan september, In ons kil gebied. Zomers was het weertje. Zonnig tot en met. Menigeen was 't heertje. En dat trof dus net. Et werd nog genoten. In het naseizoen. Denk dan eens aan juli. Weet je nog van toen? Tij men DIEREN ALS PASSAGIERS VAN DE LUCHTVAART Zekere opschudding is onlangs ont staan, toen op het korte vliegtraject Amsterdam-Londen een jonge leeuwin, afkomstig uit Artis, en bestemd voor Karachi, het leven liet. Naar men ont dekte was de kist, waarin het dier met het vliegtuig werd verzonden fiiet goed gestuwd: de leeuwin kwam door ver stikking om het leven. Deze gebeurtenis, die alle dieren vrienden in het geweer bracht, vestigde weer ens de aandacht op het verander de karakter van de handel in dieren. Naar aanleiding van bet gebeurde kwam o.a. aan het licht, dat de BOAC, de Britse luchtvaartmaatschappij, per jaar meer dieren vervoert dan mense lijke passagiers, ofschoon die toch ten getale van 1,2 miljoen in 1964 de lucht in zijn gegaan. Met die dieren gebeurt maar zelden iets. Nu moet men wel in het oog houden, dat vissen en vogeltjes soms bij duizenden tegelijk worden vervoerd via de luchtweg. Voor grote wilde dieren ligt de zaak heel anders dan voor deze kleine luchtpassagiers. I Wat de grote dieren betreft: die heb ben lucht, voedsel en water nodig. In het verleden- had hun transport plaats met schepen en zond de handelaar of dierentuin, die het beest of de beesten deed transporteren, een verzorger- mee die er wel en deugdelijk voor zorgde, dat zijn beschermelingen behoorlijk werden voorzien van het nodige. Het zeer snelle vervoer door de lucht heeft natuurlijk vele voordelen, maar het na deel is dat de verzorging veel moeilijker is geworden en vaak geen voldoende deskundig personeel aanwezig is voor de verzorging van deze merkwaardige en soms kwaadaardige passagiers. (DIA) i Nieuwe dijk tussen Stellendam en Dirksland wordt door ESSO-asfalt bescliermd Zolang de dam ter afsluiting van het Haringvliet nog niet gereed is, en dat zal nog wel tot omstreeks 1969 duren, stromen dagelijks duizendeij. m^ water door deze brede zeearm en schuren langs de kusten van de eilanden Voorne-Pul- ten en Goeree- Overflakkee. Het onderhoud .van de dijken van deze eilanden vraagt dan ook veel zorg. Vooral het gedeelte tussen Stellendam en Dirksland op Overflakkee heeft veel te lijden van de stroom en zonder dijk daar zouden grote stukken eiland overspoeld worden door zeewater. Om dit verlies tegen te gaan bekleedt men de dijk van de teen tot op de kruin met een dikke laag asfaltbeton, waarvoor Esso het bitumen levert. In het septembernummer van de Essobron", een uitgave van Esso Nederland N.V. werd hierover een inte ressant artikel gebracht wat wij onderstaand laten volgen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiN^ Seizoenwerk Het is niet de eerste keer dat Esso asfaltbitumen levert voor de dijkbekle- ding in het kader van de Deltawerken. Ook voor de Grevelingendam werd bi tumen geleverd. Het verschil tussen.de vorige en de huidige leverantie, bestaat alleen in de omvang van de werkzaam heden op Overflakkee overtreft deze verre die van het Hellegatsplein en de problemen die rijzen bij de aanvoer van het asfalt. Voor dé levering van Efeso-asfalt in de Benelux draagt in het algemeen de raffinaderij in Antwerpen zorg. Het transport wordt gewoonlijk verzorgd met tankauto's. Aangezien het hier meestal om seizoenwerk gaat, is het voor Esso niet lonend om voor het ver voer eigen tankauto's die speciale voor zieningen zoals verwarmingsinstallaties moeten hebben, aan te schaffen. Daar om wordt voor het vervoer over de weg van Antwerpen naar Willemstad in noordwestelijk Noord-Brabant, ge bruik gemaakt van de speciaal voor dit doel uitgeruste tankwagens van de Ne derlandse Wegtanker Maatschappij. Om het asfalt op een zodanige tempera tuur in Dirksland te krijgen dat het nog kan worden verwerkt, wordt dit aard- olieprodukt bij een temperatuur van zo'n 200° C. in de tankauto gepompt. Deze is zo goed geïsoleerd dat voor het vervoer van Antwerpen naar Willem stad, mits zich geen grote vertragingen voordoen, geen verwarming behoeft te worden ingeschakeld. In Willemstad ligt een bootje gereed elke dag op een ander tijdstip in verband met het tij waarin het asfalt door middel van een krachtige compressor wordt over geslagen. Ondanks de tijd die met het rijden en het overpompen gemoeid is (ongeveer drie uur) is de temperatuur van het produkt hoogstens tien graden gedaald als het zich in de tank op het schip bevindt. Als het bootje zo'n twee uur later bij Dirksland arriveert, heeft het bitumen altijd nog een temperatuur van 180° hetgeen hoog genoeg is voor de verwerking. Tijdige aanvoer De plaats waar het bootje twee uur later aanlegt is, zeker bij slecht weer, niet anders dan "over water te bereiken. Vandaar dat de tankauto niet tot op het eihid rijdt. De installatie waar het as falt wordt verwerkt is overigens wel over de weg (leeg door de klei) geko men, al heeft dat heel wat moeite ge kost. Alle machines zijn n.l. voorzien van wielstellen en kunen dus gemakke lijk worden verplaatst. Binnen twee tot drie dagen kan de N.V. Aannemers- en Wegenbouw Mij. v. h. firma Heijmans uit Rosmalen zijn installatie geheel ge reed hebben voor de produktie van voor weg en waterbouw geschikt asfalt beton. Het percentage zuiver asfaltbitu men dat hierin wordt verwerkt is in feite maar klein, n.l. ongeveer V/o. Hoofdbestanddelen zijn steenslag (46"/o) en zand (40»/o); hieraan wordt T*/» vul stof toegevoegd alvorens het geheel met bitumen wordt vermengd en het asfalt beton ontstaat dat wij kennen als bouw stof voor wegen en dijken. De aannemer heeft op Dirksland ge zorgd voor voldoend grote hoeveelhe den steenslag en zand. De levering van vulstof levert meer problemen op, aan gezien hiervoor een leveringstermijn van drie weken staat. Aan Esso is ech ter de taak te zorgen voor tijdige aan voer van asfalt, omdat anders het werk zou stagneren. Taludm^aohine Zcind en steenslag worden in de juiste verhouding vermengd en via de „koude ladder" naar de mengbak geleid, waar de vulstof en het bitumen worden toe gevoegd. Een ophaalinrichting transpor teert het gereed produkt naar een silo, vanwaar vrachtwagens het naar de dijk vervoeren. Langs de glooiing van de dijk is over de volle breedte een machine opgesteld die enig ter wereld is. Deze z.g. talud- machine spreidt het asfalt n.l. gelijkma tig uit over het te bekleden oppervlak en stampt dit daarna aan door middel van een trilbalk die aan de achterzijde van de machine is bevestigd. Om daar na nog eventueel aanwezige oneffenhe den te verwijderen en de beldeding goed te verdichten wordt het bewerkte gedeelte nogmaals geëffend met een (eveneens aan de machine verbonden) wals met een gewicht van ongeveer 800 kg. Daarna rijdt nog een tril walsje over" het asfaltdek en dan is het asfalt ook werkelijk vlak en dicht. Door deze methode van werken, die door aannemer Heijmans zelf ontwik keld is, kan per dag gemiddeld 50 strek kende meter asfalt worden gelegd. In totaal moet 3500 meter worden bekleed. De dikte hierva'n varieert van 20 cm. op de kruin, tot een halve meter aan de teen van de dijk, waar de meeste weer stand moet worden geboden. Per strek kende meter wordt I2V2 ton asfalt verwerkt, terwijl de te bedekken breed te 19,25 meter bedraagt. De nieuwe ma chine is opgebouwd uit segmenten van V/2 meter elk, die naar behoefte kunnen worden toegevoegd of verwijderd. Een De asfaltinstallatie is geheel voorzien van wielstellen en kan dus gemakkelijk worden verplaatst. In het midden bevindt zich de mengbak, waar steenslag, zand en asfaltbitumen worden ver mengd. Een ophaalinrichting (links) voert het gereed produkt naar een silo, vanwaar vrachtwagens het verder transporteren. draaiende worm zorgt voor een goede verdeling over de gehele lengte van de machine van het verwerkte materiaal, terwijl een verwarmingsinstallatie werd ingebouwd om het op een zodanige tem peratuur te houden dat men er gemak kelijk mee kan blijven werkèïï. Veiligheid Zes uur nadat het asfaltbitimienl uit de distillatiekolom van de Antwerpse raffinaderij kWam, ligt het door de Esso geleverde produkt in vaste vorm en vlak geperst op de dijk bij Dirksland. Misschien is deze prestatie niet zo spectaculair als het bonwen van de sluizen in de bouwput of het storten van een dam door middel van een ka belbaan. Toch is dit onderdeel van het Deltaplan van even groot belang voor de veiligheid van zuidwestelijk Neder land en daarom is de levering van as falt voor Esso een vererenlde opdracht. AUTOW De taludmachine die de dijk bij Dirksland met asfaltbeton bekleedt, waarin door Esso geleverde asfaltbitumen zijn verwerkt MAAR PAS er MEE OP In ieder gezin behoort een huis- apotheekje te zijn. In de eerste plaats om er eenvoudig verband- en ontsm«t- tingsmateriaal in op te bergen voor het geval Jantje zich in de vingers snijdt met het vleesmes, waar hij niet aan mocht komen, of bij het buitenspelen een forse schaafwond oploopt. Maar natuurlijk moet er ook ruimte zijn voor de veel gebruikte huismidde len zoals aspirine en zo, die, zij het niet dagelijks, maar toch vrij vaak te pas komen, als moeder hoofdpijn heeft of als er een griepje dreigt voor een der huisgenoten. Maar nu de min of meer riskante zijde van zulk een on ontbeerlijk bezit als een huisapotheekje. Wanneer een van de huisgenoten inder daad ziek is, en de dokter schrijft be paalde medicamenten voor, blijven er vaak half gevulde flesjes en potjes staan. In het huisapotheekje bergt men ze op. Na enige tijd weet niemand waarvoor de inhoud heeft gediend. Tal van geneesmiddelen die lang blijven staan ondergaan daardoor tal van ver anderingen, die ze of volkomen waarde loos maakt, of zelfs gevaarlijk. Ook zijn er, die reeds in .verse" toestand niet dan onder strenge controle en bij zeer kleine hoeveelheden mogen worden ge bruikt. Doe ze, wanneer ze niet meer nodig zijn, weg! Vandaag of morgen gaat Pietje op een stoel de inhoud van de medicijnkast explorerenen weet met wel resultaat. Ongeveer 40»/o van de vergiftigingsge- vallen van kinderen beneden de twaalf is toe te schrijven aan de nieuwsgierig heid van het kind. Neem dus bij voor keur een huisapotheekje, dat met een eenvoudig' letterslot kan worden afge sloten. Als u er een neemt met een sleutel is die er op het kritielce moment soms niet te vinden. (DIA) SOMMELSDIJK Najaarsmarkt. De marktmeester van Sommelsdijk maakt bekend dat op 6 oktober 1965 de eerste najaarsmarkt in deze gemeente zal worden gehouden. MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK Meisjesolub in de leeftijd van lO tot 14 jaar. Voor de rneisjes in de leeftijd van 10 tot 14 jaar zou het misschien leuk zijn om op een club van leeftijdgenoten te zijn. Er worden allerlei activiteiten gedaan, en als jullie zelf ideeën hebt, dan kun je dat altijd laten weten. De club wordt gehouden op woensdag avond van 7-8 uur. Bejaardenwerk. 9 nov. a.s. komt de heer Oosterwei der uit Amsterdam voor de bejaarden een voordracht houden. Het belooft een interessante middag te worden temeer door de leuke vertel trant van de heer Oosterwelder. Dit wordt dus een extra bejaardenmiddag voor ames en heren boven de 65 jaar. Muziekconcours. Het muziekconcours in het Dielthuus wordt gehouden 26 en 27 nov. Opgaven via de muziekclubs van Dhr. Verdonk. Ruilbeurs. Zaterdag is er weer ruil beurs van 2 tot 3 uur. Iedereen is wel kom, en er zijn weer allerlei zaken te ruilen. I> 1^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 6