Brandweer te Dirksland kreeg
vernieuwd onderkomen
0^
isin
idei
I Aanvoer üH Antwerpen
I via Willemstad
I 42
t
Diij
es en
Daijes
Vrijdag 1 oktober 1965. Ivrijdagj_°^
En een splinternieuwe manschappenwagen
J. Keuvelaar
Zorg voor een huis-|
apotheekje
Diekhuusnieuws
Bladz 2
.EILANDEN-NIEUW S"
De brandweergarage in Dirksland;
was al jaren te klein. Het gemeentebe
stuur had daar wel oog voor, maar de-
financiën ontbraken) ten ene male en
daarvoor had het brandw^eercorps in
Dirksland weer oog voor, zodat het ja
ren heeft geduurd, aleer er gebroken
en aangekocht kon worden. Maar toen
heeft men het ook goed igedaan. Het
theorielokaal was beneden en zag er
alleronooglqkst uit. Met de trekkerwa-
gen( kon het corps eigenlijk niet meer
voor de dag komen en wanneer het op
een wedstrijd aanging, bedekte men
maar wat graag het opschrift „Dirks
land", door er iets overheen te plak
ken of te hangen. Een keer, kwam de
trekkerwagen naast die van een poets-
pommade-fabriek te staan. Toen was 't
helemaal mis en heeft men tenslotte
toch aangedrongen op verbetering. Dat
is nu gebeurd en maandagavond kon
burgemeester H. Bos aan de comman
dant van het corps, de heer H. Spaan,
de trekker-mansohappenwagen), alsme
de de vernieuwde garage overdragen.
Een schitterende, rode wagrcn, waarin
naast plaatsen voor aoht manschappen,
de bevelvoerder en) de chauffeur ook
ruimte is uitgespaard voor een nevel
spuit. Met veel vertoon heft men een
ritje door het dorp gemaakt met draai-
lichten en sirene.
Wat er met de oude zal gaan gebeu
ren, is no|g niet zeker. Men| wil hem
toch wel houden, hoewel hij in een mu
seum thuis hoort. Het is een open
dumpwagen, van vlak na de oorlog. De
mannen hebben er kou op geleden en
het is zelfs voorgekomen, dat men in de
nachtelijke koude en regen, en gekleed
met niet veel meer aan dan een pyama
eni een brandweerjas, zich aan het vuur
moest warmen.
Het is allemaal voorbij, maar maan
dagavond heeft men toch nog een rit
gemaakt miet de oude wagen, die blijk
baar nooit kapot zal gaan, al is hij dan
helemaal uit de tvjd.
Het theorielokaal bevindt zich nu bo
ven de garage. Op het platte dak heeft
men er een kamer bijgebouwd, waaraan
de brandweermannen zelf veel aan
dacht aan hebben besteed, naast het
werk van de gemeentewerklieden. Het
zijn immers bijna aUemaal ambachts
lieden, die aan het vrijwillige corps be
horen; een schilder, een timmerman,
een metselaar, een loodgieter, waarvan
sommigen ook weer in gemeentedienst
zijn, zoals de heer Iz. de Bruin, die ze
ker van alle marlrten thuis is.
Het vergaderzaaltje beneden, is nu
een riante garage geworden voor de
nieuwe trekker-manschappenwagen.
Burgemeester Bos noemde het een
heuglijk feit, de ingebruilaiame van het
lokaal en de proefrit met de wagen. „Et
is veel over te doen geweest. Toen ik
zeven jaar geleden hier kwam, stond dit
al op het verlanglijstje dat overigens
toch al erg lang was. Voor de wagen
heeft men een compromis moeten zoe
ken." Men was op de hoogte van de ge-
meentefinanciën. We waren als gemeen
tebestuur overtuigd van de noodzaak,
maar de middelen ontbraken. Gelukkig
is de brandweer nuchter genoeg ge
weest om zich niet aan uiterlijk ver
toon te wagen. Een door hen gekoester
de wens, uitgaansuniformen, heeft men
laten vallen ten gerieve van het aller
noodzakelijkste, de wagen en het zaal
tje. Men vond de uniformen een niet
uitsluitend plaatselijke aangelegenheid
en stelde het doel primair. Er is nooit
een klacht binnengekomen over het
werk van de brandweer, maar het is
onverantwoord geweest op deze manier
te werken. We nemen aan, dat liet werk
nog beter zal kunnen worden uitge
voerd. We wensen het corps het beste
voor de toekomst en voor het verrichten
van de uitoefening van de brandbestrij
ding", aldus burgemeester Bos.
Commandant Spaan zei voor honderd
procent geslaagd te zijn, ondanks de
eerste plannen, die men om de beken
de redenen heeft moeten laten vallen.
Hij had nog wel eisen, zoals de nevel
spuit, die in de wagen hoort, maar hij
beloofde de wagen te zullen behandelen
alsof het privé eigendom is. „We hou
den er geen. poetsploegen op na, maar
kom over twee jaar nog maar eens kij
ken. Ik ben er van overtuigd, dat hij er
nog even mooi uitziet als nu", tenslotte
deelde de heer Spaan niede, dat hij
voornemens is zijn taak volgend jaar
aan jongere krachten over te dragen.
Bij deze feestelijke ingebruikname en
overdracht waren ook gemeenteraads-;
leden tegenwoordig. De heer J. Bestman
zei tevreden te zijn met de verbeterin
gen, die zijn aangbracht, maar wilde
weleens weten hoe men dacht te ziillen
gaan werken na de samenvoeging van
gemeenten.
De heer Spaan dacht, dat iedere ge
meente zijn spuit en brandweercorps
behoudt, maar dat er wellicht een re
geling zal komen, waarbij de andere ge
meenten, zoals in dit geval Melissant en-
Herkingen de brand in hun omgeving
wel aan de commandant van Dirksland
zullen melden en dat er één comman
dant de oppervisie zal hebben.
„Het mooiste zou zijn: één brand
weer voor het hele eiland met beroeps-
personeel", bracht de heer Spaan een
nieuw aspect in het midden.
De heer Brooshooft dacht aan een
eventuele brand in het ziekenhuis of
b.v. in de kerk. „Ik vind dat jurie wel
moeten tobben, zo zonder ladder. Is een
echte brandweerladder niet noodzake
lijk?"
„Aan drie ton zou ik nog niet genoeg
hebben en dan zou alleen het allemo-
digste kunnen worden aangeschaft. Een
ladder is er niet, maar die kost een
vermogen. Aan de andere kant, moet ik
w^el zeggen, dat we niet kunnen gaan
gokken bij een brand, want een men
senleven is-meer waard dan materiaal.
We hebben een aardige ladder zien i
staan op een tentoonstelling en hebbéri
prijs opgevraagd. Erg duur is hij niet,
gerekend naar een magirus-1 ladder.
Die kost bijna 70.000 gulden. Waar we
nu het oog op hebben laten vallen is 18
meter lang en daar kunnen we wel mee
toe.
We zouden ook graag een hoge druk
spuitje hebben. We weten dat er geen
ge'd is, maar we vragen wel de aan
dacht van het gemeentebestuur. Je kunt
direct met blussen beginnen met een
hoge druk spuit en vijf minuten is voor
een brand h^el wat", begon de heer
Spaan aan een' nieuw verlanglijstje.
De heer T. van Prooyen prees de team
geest „Jullie zijn mensen, die iets doen
voor het algemeen belang. Ik kan uw
wensen wel onderschrijven, maar ge
zien de gemeentefinanciën, zal je moe
ten roeien met de riemen die je hebt",
verklaarde de heer van Prooyen en de
heer Spaan zei dit wel te begrijpen,
maar dat hij anderzijds alles in het
werk zal stellen om het corps van
Dirksland, voor wat brandbestrijding
betreft, op een hoger plan te brengen.
Het gezelschap is nog een poos bij el
kaar gebleven en naar gelang de avond
vorderde waren gemeenteraadsleden,
wethouder G. van 't Geloof en de
brandweer mensen het roerend met el
kaar eens: „De branden in Dirksland
moeten tot het uiterste beperkt blijven,
door snel en doelmatig optreden van
het corps, die een welwillende gemeen
teraad achter zich weet.
Zandpad 32 - Middelharnïs
RIJMEN VAN TIJMEN
Heel wat doe-het-ze!vers,
Ieder jaar er bij.
En men is zodoende.
Maar héél _weinig vrij
Doe het zelf witters.
Idem stucadoors.
Menig doe-het-zelver,
Krijgt hiervan de k<)orts.
Doe het zelf schilders,
Zijn paraat met kwast.
Als ze héél veel morsen,
Leiden is in last!
Menig doe-het-zelver.
Schaft handleiding aan.
Om dan te verzuchten:
„Wat een hondebaan!"
it
Olie, kolen, aardgas.
Ja, v/at zal het zijn?
Et zit in die dingen,
O zo weinig lijn. -
Er wordt pro en contra,
Telkens weer gehoord.
Elk heeft z'n bezwaren,
Enzo enzovoort.
Er is concurrentie
Juist op dit gebied.
Olie, kolen, aardgas,
't Is zo makkelijk niet.
't Kost tenslotte duiten,
Hoe men 't ook bekijkt.
Zou het heel veel schelen,
Als men 't vergelijkt?
-A is- i^
Héél laat met vakantie,
Is zo slecht nog niet.
Denk eens aan september,
In ons kil gebied.
Zomers was het weertje.
Zonnig tot en met.
Menigeen was 't heertje.
En dat trof dus net.
Et werd nog genoten.
In het naseizoen.
Denk dan eens aan juli.
Weet je nog van toen?
Tij men
DIEREN ALS PASSAGIERS
VAN DE LUCHTVAART
Zekere opschudding is onlangs ont
staan, toen op het korte vliegtraject
Amsterdam-Londen een jonge leeuwin,
afkomstig uit Artis, en bestemd voor
Karachi, het leven liet. Naar men ont
dekte was de kist, waarin het dier met
het vliegtuig werd verzonden fiiet goed
gestuwd: de leeuwin kwam door ver
stikking om het leven.
Deze gebeurtenis, die alle dieren
vrienden in het geweer bracht, vestigde
weer ens de aandacht op het verander
de karakter van de handel in dieren.
Naar aanleiding van bet gebeurde
kwam o.a. aan het licht, dat de BOAC,
de Britse luchtvaartmaatschappij, per
jaar meer dieren vervoert dan mense
lijke passagiers, ofschoon die toch ten
getale van 1,2 miljoen in 1964 de lucht
in zijn gegaan. Met die dieren gebeurt
maar zelden iets. Nu moet men wel in
het oog houden, dat vissen en vogeltjes
soms bij duizenden tegelijk worden
vervoerd via de luchtweg. Voor grote
wilde dieren ligt de zaak heel anders
dan voor deze kleine luchtpassagiers. I
Wat de grote dieren betreft: die heb
ben lucht, voedsel en water nodig. In
het verleden- had hun transport plaats
met schepen en zond de handelaar of
dierentuin, die het beest of de beesten
deed transporteren, een verzorger- mee
die er wel en deugdelijk voor zorgde,
dat zijn beschermelingen behoorlijk
werden voorzien van het nodige. Het
zeer snelle vervoer door de lucht heeft
natuurlijk vele voordelen, maar het na
deel is dat de verzorging veel moeilijker
is geworden en vaak geen voldoende
deskundig personeel aanwezig is voor
de verzorging van deze merkwaardige
en soms kwaadaardige passagiers. (DIA) i
Nieuwe dijk tussen Stellendam en
Dirksland wordt door ESSO-asfalt
bescliermd
Zolang de dam ter afsluiting van het Haringvliet nog niet gereed is, en dat zal
nog wel tot omstreeks 1969 duren, stromen dagelijks duizendeij. m^ water door
deze brede zeearm en schuren langs de kusten van de eilanden Voorne-Pul-
ten en Goeree- Overflakkee. Het onderhoud .van de dijken van deze eilanden
vraagt dan ook veel zorg. Vooral het gedeelte tussen Stellendam en Dirksland
op Overflakkee heeft veel te lijden van de stroom en zonder dijk daar zouden
grote stukken eiland overspoeld worden door zeewater. Om dit verlies tegen
te gaan bekleedt men de dijk van de teen tot op de kruin met een dikke laag
asfaltbeton, waarvoor Esso het bitumen levert. In het septembernummer van
de Essobron", een uitgave van Esso Nederland N.V. werd hierover een inte
ressant artikel gebracht wat wij onderstaand laten volgen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiN^
Seizoenwerk
Het is niet de eerste keer dat Esso
asfaltbitumen levert voor de dijkbekle-
ding in het kader van de Deltawerken.
Ook voor de Grevelingendam werd bi
tumen geleverd. Het verschil tussen.de
vorige en de huidige leverantie, bestaat
alleen in de omvang van de werkzaam
heden op Overflakkee overtreft deze
verre die van het Hellegatsplein en
de problemen die rijzen bij de aanvoer
van het asfalt.
Voor dé levering van Efeso-asfalt in
de Benelux draagt in het algemeen de
raffinaderij in Antwerpen zorg. Het
transport wordt gewoonlijk verzorgd
met tankauto's. Aangezien het hier
meestal om seizoenwerk gaat, is het
voor Esso niet lonend om voor het ver
voer eigen tankauto's die speciale voor
zieningen zoals verwarmingsinstallaties
moeten hebben, aan te schaffen. Daar
om wordt voor het vervoer over de
weg van Antwerpen naar Willemstad
in noordwestelijk Noord-Brabant, ge
bruik gemaakt van de speciaal voor dit
doel uitgeruste tankwagens van de Ne
derlandse Wegtanker Maatschappij. Om
het asfalt op een zodanige tempera
tuur in Dirksland te krijgen dat het nog
kan worden verwerkt, wordt dit aard-
olieprodukt bij een temperatuur van
zo'n 200° C. in de tankauto gepompt.
Deze is zo goed geïsoleerd dat voor het
vervoer van Antwerpen naar Willem
stad, mits zich geen grote vertragingen
voordoen, geen verwarming behoeft te
worden ingeschakeld. In Willemstad
ligt een bootje gereed elke dag op
een ander tijdstip in verband met het
tij waarin het asfalt door middel van
een krachtige compressor wordt over
geslagen. Ondanks de tijd die met het
rijden en het overpompen gemoeid is
(ongeveer drie uur) is de temperatuur
van het produkt hoogstens tien graden
gedaald als het zich in de tank op het
schip bevindt. Als het bootje zo'n twee
uur later bij Dirksland arriveert, heeft
het bitumen altijd nog een temperatuur
van 180° hetgeen hoog genoeg is voor
de verwerking.
Tijdige aanvoer
De plaats waar het bootje twee uur
later aanlegt is, zeker bij slecht weer,
niet anders dan "over water te bereiken.
Vandaar dat de tankauto niet tot op het
eihid rijdt. De installatie waar het as
falt wordt verwerkt is overigens wel
over de weg (leeg door de klei) geko
men, al heeft dat heel wat moeite ge
kost. Alle machines zijn n.l. voorzien
van wielstellen en kunen dus gemakke
lijk worden verplaatst. Binnen twee tot
drie dagen kan de N.V. Aannemers- en
Wegenbouw Mij. v. h. firma Heijmans
uit Rosmalen zijn installatie geheel ge
reed hebben voor de produktie van
voor weg en waterbouw geschikt asfalt
beton. Het percentage zuiver asfaltbitu
men dat hierin wordt verwerkt is in
feite maar klein, n.l. ongeveer V/o.
Hoofdbestanddelen zijn steenslag (46"/o)
en zand (40»/o); hieraan wordt T*/» vul
stof toegevoegd alvorens het geheel met
bitumen wordt vermengd en het asfalt
beton ontstaat dat wij kennen als bouw
stof voor wegen en dijken.
De aannemer heeft op Dirksland ge
zorgd voor voldoend grote hoeveelhe
den steenslag en zand. De levering van
vulstof levert meer problemen op, aan
gezien hiervoor een leveringstermijn
van drie weken staat. Aan Esso is ech
ter de taak te zorgen voor tijdige aan
voer van asfalt, omdat anders het werk
zou stagneren.
Taludm^aohine
Zcind en steenslag worden in de juiste
verhouding vermengd en via de „koude
ladder" naar de mengbak geleid, waar
de vulstof en het bitumen worden toe
gevoegd. Een ophaalinrichting transpor
teert het gereed produkt naar een silo,
vanwaar vrachtwagens het naar de dijk
vervoeren.
Langs de glooiing van de dijk is over
de volle breedte een machine opgesteld
die enig ter wereld is. Deze z.g. talud-
machine spreidt het asfalt n.l. gelijkma
tig uit over het te bekleden oppervlak
en stampt dit daarna aan door middel
van een trilbalk die aan de achterzijde
van de machine is bevestigd. Om daar
na nog eventueel aanwezige oneffenhe
den te verwijderen en de beldeding
goed te verdichten wordt het bewerkte
gedeelte nogmaals geëffend met een
(eveneens aan de machine verbonden)
wals met een gewicht van ongeveer 800
kg. Daarna rijdt nog een tril walsje over"
het asfaltdek en dan is het asfalt ook
werkelijk vlak en dicht.
Door deze methode van werken, die
door aannemer Heijmans zelf ontwik
keld is, kan per dag gemiddeld 50 strek
kende meter asfalt worden gelegd. In
totaal moet 3500 meter worden bekleed.
De dikte hierva'n varieert van 20 cm. op
de kruin, tot een halve meter aan de
teen van de dijk, waar de meeste weer
stand moet worden geboden. Per strek
kende meter wordt I2V2 ton asfalt
verwerkt, terwijl de te bedekken breed
te 19,25 meter bedraagt. De nieuwe ma
chine is opgebouwd uit segmenten van
V/2 meter elk, die naar behoefte kunnen
worden toegevoegd of verwijderd. Een
De asfaltinstallatie is geheel voorzien van wielstellen en kan dus
gemakkelijk worden verplaatst. In het midden bevindt zich de
mengbak, waar steenslag, zand en asfaltbitumen worden ver
mengd. Een ophaalinrichting (links) voert het gereed produkt naar
een silo, vanwaar vrachtwagens het verder transporteren.
draaiende worm zorgt voor een goede
verdeling over de gehele lengte van de
machine van het verwerkte materiaal,
terwijl een verwarmingsinstallatie werd
ingebouwd om het op een zodanige tem
peratuur te houden dat men er gemak
kelijk mee kan blijven werkèïï.
Veiligheid
Zes uur nadat het asfaltbitimienl uit
de distillatiekolom van de Antwerpse
raffinaderij kWam, ligt het door de Esso
geleverde produkt in vaste vorm en
vlak geperst op de dijk bij Dirksland.
Misschien is deze prestatie niet zo
spectaculair als het bonwen van de
sluizen in de bouwput of het storten
van een dam door middel van een ka
belbaan. Toch is dit onderdeel van het
Deltaplan van even groot belang voor
de veiligheid van zuidwestelijk Neder
land en daarom is de levering van as
falt voor Esso een vererenlde opdracht.
AUTOW
De taludmachine die de dijk bij Dirksland met asfaltbeton bekleedt, waarin door Esso geleverde asfaltbitumen zijn verwerkt
MAAR PAS er MEE OP
In ieder gezin behoort een huis-
apotheekje te zijn. In de eerste plaats
om er eenvoudig verband- en ontsm«t-
tingsmateriaal in op te bergen voor het
geval Jantje zich in de vingers snijdt
met het vleesmes, waar hij niet aan
mocht komen, of bij het buitenspelen
een forse schaafwond oploopt.
Maar natuurlijk moet er ook ruimte
zijn voor de veel gebruikte huismidde
len zoals aspirine en zo, die, zij het
niet dagelijks, maar toch vrij vaak te
pas komen, als moeder hoofdpijn heeft
of als er een griepje dreigt voor een
der huisgenoten. Maar nu de min of
meer riskante zijde van zulk een on
ontbeerlijk bezit als een huisapotheekje.
Wanneer een van de huisgenoten inder
daad ziek is, en de dokter schrijft be
paalde medicamenten voor, blijven er
vaak half gevulde flesjes en potjes
staan. In het huisapotheekje bergt men
ze op. Na enige tijd weet niemand
waarvoor de inhoud heeft gediend. Tal
van geneesmiddelen die lang blijven
staan ondergaan daardoor tal van ver
anderingen, die ze of volkomen waarde
loos maakt, of zelfs gevaarlijk. Ook zijn
er, die reeds in .verse" toestand niet
dan onder strenge controle en bij zeer
kleine hoeveelheden mogen worden ge
bruikt. Doe ze, wanneer ze niet meer
nodig zijn, weg! Vandaag of morgen
gaat Pietje op een stoel de inhoud van
de medicijnkast explorerenen
weet met wel resultaat.
Ongeveer 40»/o van de vergiftigingsge-
vallen van kinderen beneden de twaalf
is toe te schrijven aan de nieuwsgierig
heid van het kind. Neem dus bij voor
keur een huisapotheekje, dat met een
eenvoudig' letterslot kan worden afge
sloten. Als u er een neemt met een
sleutel is die er op het kritielce moment
soms niet te vinden. (DIA)
SOMMELSDIJK
Najaarsmarkt. De marktmeester van
Sommelsdijk maakt bekend dat op 6
oktober 1965 de eerste najaarsmarkt in
deze gemeente zal worden gehouden.
MIDDELHARNIS-SOMMELSDIJK
Meisjesolub in de leeftijd van lO tot 14
jaar. Voor de rneisjes in de leeftijd van
10 tot 14 jaar zou het misschien leuk
zijn om op een club van leeftijdgenoten
te zijn. Er worden allerlei activiteiten
gedaan, en als jullie zelf ideeën hebt,
dan kun je dat altijd laten weten. De
club wordt gehouden op woensdag
avond van 7-8 uur.
Bejaardenwerk. 9 nov. a.s. komt de
heer Oosterwei der uit Amsterdam voor
de bejaarden een voordracht houden.
Het belooft een interessante middag te
worden temeer door de leuke vertel
trant van de heer Oosterwelder. Dit
wordt dus een extra bejaardenmiddag
voor ames en heren boven de 65 jaar.
Muziekconcours. Het muziekconcours
in het Dielthuus wordt gehouden 26 en
27 nov. Opgaven via de muziekclubs
van Dhr. Verdonk.
Ruilbeurs. Zaterdag is er weer ruil
beurs van 2 tot 3 uur. Iedereen is wel
kom, en er zijn weer allerlei zaken te
ruilen.
I>
1^