Over kapitalisme
en lupitallsten
Promotie ds» H. Goedhart
Afscheid van de zomer,
Veerdienst Middeiiiarnis-Heilevoet-
sluis wordt beperkt
Meditatie
38e jaargang
Vrijdag 24 september 1965
No. 3422
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
,Neigt uw oor
Hoe vaak en hoe fang
rijdt U meer dan 125 km per uur?
Voorlopig op zondagen geen dienst
R.T.M.-tram Oostvoorne - R'dam
wordt opgeheven
Fruitmanden en Fruitbalcjes
„De Fruitcentrale"
PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel f01870) 26 29. na 6 uur 's avonds TeL 2017 Giro 167880
Vertchijnt Uceentaal per week: dinsdags en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,80 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bt) contract speciaal tariet
Ve zagen in het vorige artikel, dat
de fase van het kapitalisme, waarin we
nu sedert 1920, dus al gedurende bij
na een halve eeuw verkeren, het laat-
Itïpifalisme wordt genoemd. Een betere
naam zou naar onze mening zijn: ge
mitigeerd of getemperd, gematigd kapi
talisme. Wanneer er namelijk geen
communistische wereldrevolutie komt
en dat zien we nog niet is er geen
sprake van, dat het kapitalisme op zijn
laatste benen loopt. Integendeel, we
geloven dat het in deze nieuwe ge
stalte juist betere levensvoorwaarden
heeft. Wat zijn n.l. de kenmerken van
deze nieuwe fase? De structuur is tot
op zekere hoogte gewijzigd. De basis is
nog altijd: privaateigendom, vrije on
dernemingen en vrije markt, benevens
eetx overheersende rol voor het kapi
taal als produktiefactor. Maar al deze
elementen zijn in vergelijking met de
toestanden tijdens het hoogkapitalisme
toch wel tamelijk ingrijpend veranderd.
De essentiële wijziging is deze, dat de
absolute vrijheid in de economie ver
dwenen is. Die is ten enenmale onhoud
baar gebleken en die neemt dan ook
niemand meer voor zijn rekening. Het
zijn vooral drie factoren, die deze
structuurwijziging hebben bepaald en
bevorderd n.l.:
1. de inmenging van de overheid op
een economisch gebied, resulterende in
en zich openbarend in allerlei maatre
gelen zoals beheersing van lonen en
prijzen, wet op de economische mede
dinging, conjunctuurpolitiek met bud
gettaire, fiscale, monetaire en andere
middelen, stimulering van industriali
satie, economische planning, afspraken
in de E.E.G. etc. Dit is nog niet wat
men noemt een volledig geleide econo
mie, want die is alleen mogelijk in com_
munistische staten, maar een vorm tus
sen geheel vrij en integraal geleid, waar
bij de mate van inmenging zeer ver
schillend kan zijn. Zo is/ er na 1900 eén
grote uitbreiding van het aantal staats-
en gemeentebedrijven te zien-Deze ont-
wikkeUng van de staatsbemoeiing is
vooral in de hand gewerkt door de gro
te crisis van de dertiger jaren, waaruit
ook de naoorlogse politiek inzake de
volledige werkgelegenheid is geresul
teerd en de noodzaak van een verstan
dig conjunctuurbeleid.
2. de opkomst van krachtige vak- en
werkgeversorganisaties, waarvan voor
al de eerste in belangrijke mate hebben
bijgedragen tot het beëindigen van het
oude systeem van absolute economische
vrijheid, waarvan de economisch zwak
keren het meest de dupe werden, door
dat de mens als zodanig buiten be
schouwing bleef. Daarom ging de over
heid ook maatregelen uitvaardigen ter
bescherming van de arbeiders in de be
drijven en op 'de arbeidsmarkt. Er
kwam een heel nieuwe sector in de
rechtswetenschap: het arbeidsrecht. Dit
alles vermeerderde de macht van de
staat en verminderde die van de onder
nemers. Terwille van betere arbeids
verhoudingen werd dus de vrijheid be
perkt.
3. door allerlei specifiek sociale
maatregelen, die een verbetering van de
positie der werknemers beoogden, werd
een heel omvangrijk en'dngewikkeld
systeem van sociale wetgeving, vooral
van sociale verzekeringen, opgebouwd,
waardoor een eind werd gemaakt aan
allerlei wantoestanden uit vroegere tij
den. De staat legt hiermee lasten op de
bedrijven en grijpt daardoor in hoge
mate in de particuliere sfeer in.
Het is vooral door deze drie factoren,
dat de vrije maatschappij van de 19e
eeuw de in vele opzichten gebondene
van de 20e eeuw is geworden. Het re
sultaat is geweest, dat de kapitalistische
structuur wel is gehandhaafd en dat
is goed, want het alternatief is tenslotte
de communistische maatschappij
maar dat zij zodanig is getemperd in de
realisatie ervan, met name wat betreft
de uitwassen en' ongerechtigheden, die
zij kan veroorzaken, dat we nu toch
maar onder dat uit traditie door veleni
20 gehate kapitalistische stelsel In eeni
Welvaartsstaat leven. Dit bewijst, dat
bij een verstandige toepassing van dit
stelsel geweldige resultaten zijn te be
reiken, oneindig veel betere dan onder
het collectivisme vans^e communisten.
Er blijkt.,ook uit, dat het kapitalistische
stelsel (het privaatbezit dus) als zodanig
niet fout is, maar dat het een bepaalde
gematigde vorm moet hebben, die voor
al ook sociaal gericht is.
Dat er intussen in de 19e eeuw een
reactie ontstond op het keiharde, on
sociale, individualistische en onbarm
hartige moderne kapitalisme tijdens en
la de industriële revolutie, is zeer be
grijpelijk. Enerzijds concentreerde de
rijkdom zich steeds meer bij de bezit
tende klasse de bourgeois ander
zijds werd dé' positie van de volksklas
se steeds slechter en heerste er een
Vreselijke pauperisme. Een groot deel
Van de bevolking leefde op of benedten
het bestaansminimimi. Het aantal be
delaars was legio en het percentage be
deelden bedroeg in de veertiger jaren
Van de vorige eeuw in ons'land 37! We
hopen deze toestanden later nog wel
Sens uitvoeriger te schetsen wanneer
*e het hebben over het sociale vraag-
^'uk. Aangezien het toenmalige libe
ralisme, dat op aUe gebied de toon aan
gaf, geen oog had voor de mens in de
iiiaatschappij en zwoer bij de staatsont
houding, kon- het niet anders of èr
jiioesten stromingen opkometi,' die zich
tegen dit systeem teweer gingen stel-
(Jes. S5 3)
In dit vers uit het schone Jesaja 55,
worden ons a.h.w. verschillende mo
menten getekend, welke de ziel ervaart,
die op weg is naar huis.
Het zal u, zoals mij, wel eens opge
vallen zijn, dat ons leven geen seconde
stilstaat, maar zich heenspoedt naar het
einde. En dan vragen we ons wel eens
af: welk en hoe zal dit einde zijn.
Waar begint de weg naar de hemel en
waar eindigdt deze? Wat is het eerste
wat ons op die weg wedervaart en wat
is het laatste?
In ons tekstvers wordt ons dat eerste
medegedeeld. Neigt- uw oor! In Jesaja'
53 (dat merkwaardigerwijze precies
midden in de Bijbel staat) wordt ons
medegedeeld hoe het mogelijk is, dat
de Heere opnieuw naar een gevallen
mens om gaat zien. Daar wordt om de
verdienende oorzaak der zaligheid voor
ogen geschilderd in het Lam Gods.
Hierin wordt ons medegedeeld hoe en
waarin de Heere Zelf opnieuw de weg
'heeft gebaand van Hem tot de mens.
Oorspronkelijk behoorden God en de
mens onlosmakelijk bij elkander. Doch
de mens heeft zich losgescheurd van
zijn God.
De harmonie in die verhouding is gron
dig verstoord geworden. Wil het goed
zijn, dan zullen deze twee weer te sa
men moeten komen. Welnu de Heere
wijst in Jesaja 53 aan, hoe Hijzelf daar
toe de eerste is geweest.' Hoe Hijzelf alle
voorwaarden heeft geschapen, die zulks
mogelijk maken. Ja, dat Hij daar het
allergrootste offer, n.l. Zijn eigen lieve
Zoon voor over heeft gehad. Dat er nu
van Zijn kant niets meer te doen is. Je
saja 55 wijst ons de weg, hoe nu een
zondaar weer kan komen tot God. En
ofschoon de melis hierin in zekere zin
actief is, zal het blijken, dat ook dit aan
de andere kant alleen maar Gods werk
is, van 't begin tot het eind.
De mens zelf immers heeft van natu
re geen erg in- en geen last van die be
staande scheiding.
We voelen ons thuis in deze wereld
en beseffen niet dat het een wereld van
ellende - ballingschap - leegheid en
zonde is. We voelen ons soms zo rijk en
verrijkt en hebben er geen erg in, dat
we arm zijn en jammerlijk en naakt en
blind. Dat we, als het op betalen aan
komt, zullen schrikken van de ontzet
tend grote rekening, wijl wij geen pen
ning hebben om te betalen.
En ofschoon de eis er nu ligt, zullen
we moeten oppassen voor wat velen in
onze dagen ons willen wijsmaken n.l.
dat wij zelf, uit ons zelf, de macht heb
ben om het roer om te gooien. Dat we
uit ons zelf zouden gaan vragen naar
God. Zulks willen en kunnen we niet.
De Heere zegt Zelf, dat Hij nauwkeurig
heeft omgezien of er iemand was die
naar Hem vroeg of zocht, maar dat Hij
niemand gevonden heeft. Dat pleit ons
niet vrij. Geenszins. Want het is onze
eigen schuld. God heeft de mens goed
geschapen en in hem alle krachten ge
legd, die er voor nodig waren om het te
kunnen doen n.l. om „ja" te zeggen te
gen God en „neen" tegen de duivel.
Maar nu heeft de mens juist het te
genovergestelde gedaan, zich daarmede
van alle gaven en krachten beroofd en
zich aan allerhande ellende, ja zelfs aan
de verdoemenis onderworpen. Dat moet
ons tot smart en tot schuld worden. Ep
dan'worden -wij hongerenden en dors
tenden naar de gerechtigheid, door de
werking des H. Geestes, Die ons opzocht
toen wij nog dood waren in de zonden
en de misdaden. En als de Heere nu Zelf
de voorwaarden geschapen heeft, die er
toe nodig waren, komt Hij in dubbele
mate met Zijn eisen tot ons. Wat ver
staan we hier Augustinus, waneer hij
zegt: „Heere ^eef, wat Gij beveelt en
beveel dan wat Gij wilt" En wat vraagt
de'Heere dan het eerst? Hij vraagt:
„Neigt uw oor!" Wat is dat? Dat isT'zich
nederzetten om te luisteren naar datge
ne, wat tegen ons gezegd wordt. En nu
voelt u wel, dat er Goddelijke genade
aan te pas moet komen, om dit bevel op
te volgen.
Wij zijn helemaal ingesteld om te luis
teren naar allerlei wereldse stemmen.
De stemmen van werkzaamheden -
zorgen - vrije tijd enz. vragen onze aan
dacht en vinden een willig oor. Ze drin
gen zich met allerlei reclame aan ons
op: dans, film, cabaret, radio, televisie
en noemt u maar op. Al die dingen wor
den gebruikt om a.h.w. de stem Gods
in ons leven' te overstemmen. En nu
zegt de Heere tot ons in Jesaja 55
„Neigt uw oor!" Buigt u nu eens naar
Mij over. Geef eens acht op hetgeen Ik
tot u te zeggen heb. En nu vinden we
hier weer het heilig samenspel tussen
de eis Gods en de genade Gods. De ge
nade Gods maakt van sommige mensen,
hongerenden en dorstenden (vs. 1) En
tot die mensen komt nu de eis uit vers
3. En ja, dan kan het. Dat blijkt wel aan
Lydia, de purperverkoopster van wie
we lezen: „En zij gaf acht op hetgeen
door ons gesproken werd". Zie en dit
nu is het eerste, wat nodij, is om de weg
naar de hemel te kunnen inslaan en het
pad des verderfs te verlaten.
We moeten er belang bij krijgen wat
de Heere tot ons. te ?eggen heeft. Dan
komt er een heirnwee om verzadigd te
worden. Dan gaan we ons zelf een on
gelukkig en het volk des Heeren een
gelukkig volk achten. Dan roepen we
hen na:
Pelgrims zeg ons, mogen wij ook
Met u trekken naar dat land?
Dan gaan we door genade, open staan
voor de stem des Heeren. Dan zijn we
ons bewust geworden, dat we het hoog
ste en belangrijkste'^ missen. Dan wOrdt
de bede van ons hart:
Neig mijn hart en voeg het saam
Tot de vrees van Uwen naam.
drksland
C. J. Kesting
len.' We zullen bij het schetsen van het
ontstaan hiervan niet in bijzonderheden
treden, maar alleen de hoofdlijnen aan
geven.
Het was de Joods-Duitse politicus-
econoom Karl Marx, wiens vader een
Duitser en moeder een Nederlandse
was, die aan de socialistische gedachte
een concrete wetenschappelijke inhoud
gaf en aldus de geestelijke vader is ge
worden van socialisme en communisme.
Omdat hij vanwege zijn revolutionaire
gezindheid uit Duitsland en ook uit
Frankrijk verbaiïnen was, heeft hij het
grootste deel van zijn leven in Enge
land (Londen) gewoond. Daar ontwierp
hij samen met zijn vriend Engels het
beroemde Comrhunistisch Manifest, dat
zij in het revolutiejaar 1848 publiceer
den. Het eindigde met de zo bekend ge
worden oproep:
„Laat de heersende klassen beven
voor de cominunistisch.e revolutie. De
proletariërs hebben bij haar niets te
verliezen dan hun ketenen en een we
reld te winnen. Proletariërs aller lan
den, verenigt u!''
Zo werd Marx- de profeet van het so
cialisme en communisme (dat was toen
nog zo ongeveer'hetzelfde). Hij wendde
zich tot de verdrukte arbeidersklasse of
het proletariaat. Dit uit het latijn af
komstige woord duidt de mensen aan,
die geen ander bezit hebben dan hun
„proles" (kroost). De toestand waarin
dit proletariaat in het midden van de
vorige eeuw leefde, was volgens hem
onhoudbaar en moest daarom verande
ren.
In 1867 publiceerde hij zijn hoofd
werk „Das Kapital". Daarin baseert hij
zich wijsgerig op het z.g. historisch ma
terialisme, waarvan de grondstelling al
dus kan worden geformtileerd: „Het is
niet het bewustzijn van de mensen dat
-hun zijn, maar omgekeerd hun maat
schappelijk zijn, dat hun bewustzijn be
paalt", eenvoudiger gezegd: het geeste
lijk leven is geen zelfstandige grootheid
en zeker niet geboren uit de Openba
ring, maar het resultaat van de mate
riële omstandigheden, waarin de mens
leeft. Deze leer is dus puur materia
listisch. Zij stelt dat de geestelijke bo
venbouw van het menselijk leven be
paald wordt door de materiële onder
bouw, dus door de maatschappijvorm
en ze is daarom de volstrekte antipode
van de religie, speciaal van het Chris
tendom. Voorts wij^t Marx op de vele
misstanden in de vrije kapitalistische
economie met haar „uitbuiting" van a-_
arbeidersklasse. Hij voorspelde, dat de
ze door de bezittende klasse beheerste
maatschappijvorm onafwendbaar tot in
eenstorting zou moeten leiden' en dat
op de puinhopen daarvan een commu
nistische maatschappij zou verrijzen,
waarin de produktiemiddelen - zouden
Donderdag j.l. is aan de Rijks Universi
teit te Utrecht gepromioveerd tot doctor
in de theologie op een proefschrift ge
titeld: „De slothymne van het Manual
of Discipline" ds. H. Groedhart, predi
kant bij de Ned. Herv. geoieente van
Delfshaven. Als promotor trad op prof.
dr. Th. C. Vriezen terwijl a,ls paranym-
fen fungeerden de heren dr. H. Bout,
herv. predikant te Utrecht en P. v. d.
Linde, kand. In de economie te Rotter
dam en ouderling in de wijkgemeente
van ds. Goedhart.
De promiovendus
Hendrik Goedhart werd 14 april 1919
te Schiebroek geboren. Na het behalen
van Mulo B. in 1935 ving ds. Goedhart
zijn administratieve loopbaan aan als
klerk ter gem. secretarie van Hillegers-
berg. In 1939 werd hij leerling van het
Marnixgymnasium te Rotterdam tot
1941 toen hij staatsexamen gymnasium
A. deed. Hij studeerde te Utrecht theo
logie en deed in de bezettingsjaren als
onderduiker clandestien kandidaatsexa
men theologie. Na de bevrijding trad
hij op als hulpprediker te Groenekan
(U) en daarna te Zeist. 30 juni 1946 aan
vaardde hij het predikambt te Reeuwijk
met Jes. 52 7b na bevestiging door ds.
J. T. Doornenbal van Oene. In 1948 ver
trok ds. Goedhart naar Middelharnis om
in 1956 intrede te doen in zijn tegen
woordige gemeente sprekende over
Rom. 15 29' na bevestiging door dr. H.
Bout van Utrecht. Van 1953-1956 was
ds. Goedhart lid van de classicale com
missie voor het opzicht in de classis
Brielle. Van de hand van de promoven
dus die in 1955 zijn doctoraal examen
deed, verschenen o.m. Het wezen des
geloofs (1958); Vragen rondom het ge-
zijn gesocialiseerd d.w.z. aan de ge
meenschap gebracht. Hij heeft nog meer
voorspeld: een steeds grotere accumu
latie (opeenhoping) van het kapitaal,
van de grote massa, de^z.g. „Verelen-
dung", het voortdurend heviger worden
van economische crises, een steeds hef
tiger wordende klassenstrijd enz. Van
dit alles is heel weinig uitgekomen: het
kapitalistische stelsel is niet ineenge-
stort, integendeel het staat er thans
heel wat^beter voor dan het communis
tische; het bezit is in plaats van gecu
muleerd steeds meer gespreid, de massa
is niet verpauperd;' maar geniet een
welvaart als nimmer tevoren, de vroe
gere crises worden bedwongen door
conjunctuurpolitiek en de ouderwetse
klassenstrijd is grotendeels verdwenen.
Het socialisme heeft het kapitalisme
niet geliquideerd, maar tezamen met de
rooms-katholieke en prot. christelijke
sociale actie gereviseerd d.w.z. herzien
en verbeterd. Het heeft zich erbij aan
gepast. En wat het communisme be
treft, de gang van zaken in de Sovjet
unie met haar vele mislukkingen in de
planeconomie bewijst, dat dit stelsel op
alle manieren inferieur is aan het ka
pitalistische, afgezien nog van de gees
telijke waarden, die het bedreigt.
loof (1959) en Christendom en Cultuur
(1961). Van 1947^1950 was ds. Goedhart
medewerker aan het Geref. Weekblad
in de Ned. Herv. Kerk. Ook schrijft hij
regelmatig meditaties voor ons blad
„Eilanden-nieuws".
Het proefschrift
Het proefschrift van ds. Goedhart be
slaat 372 pagina's druk en is niet in de
handel maar bij de auteur verkrijgbaar.
De prijs bedraagt 22,50. Het behandelt
de slotiiymne van het Manual of Dis
cipline, een van de rollen die in 1947
in de woestijn van Juda werden ont
dekt, de z.g. Qinnran-rollen. Deze slot
hymne vormt naar het oordeel van de
schrijver een diep-religieus lied, dat tot
de schoonste gedeelten van de Qumran-
"iteratuur behoort, In een bijlage geeft
[e auteur de vertaling van de hymne
met vermelding van kolom en regel. Na
een inleiding waarin hij o.a. spreekt
over de omvang en de datering van de
hymne, geeft hij in deel I een exegese
van het lied, dat uit vier delen bestaat
n.l. psalm A, B, C en D. In deel II
geeft de schrijver beschouwingen over
het lied, waarbij hij ook aandacht be
steedt aan de dichter van de slothymne
over wie men niet veel weet. De auteur
besluit zijn dissertatie met de bespre
king van een aantal eigenschappen van
de hymne zoals parallellisme, allitera
tie, chiasrnen, assonantie en de motie-
woorden.
De stellingen
Aan zijn proefschrift voegde ds. Goed
hart twaalf stellingen toe, waarvan wij
er hier enkele laten volgen:
3. Het woord „één" in Joh. 17 21
(opdat zij allen één zijn) heeft betrek
king op een geestelijke, niet op een zin-
tuiglijk-telbare éénheid.
6. De piëtistisch getinte stroming in
het gereformeerde protestantisme be
klemtoont sterk het onstabiele in het
geloofsleven tengevolge van het feit,
dat zij ten aanzien van de zekerheid des
heils meer aansluit bij Luthers dan bij
Calvijns opvattingen dienaangaande.
7. Als het kerkelijk-maatschappelijk
werk in mindering wordt gebracht op
de evangelisatie-arbeid, schiet de kerk
Iedere dag van de week tien uur per
dag? Dan moet u geen Mercedes-Benz
diesel kopen. Is honderd, honderdtien
zo ongeveer uw gemiddelde met een rui
me speling naar boven (tot 125 km.) en
bent u naast automobilist ook een goede
inkoper, koop dan een Mercedes-Benz
diesel. Wie 30.000 km. of meer per jaar
rijdt, koopt met Mercedes Benz Diesel
zijn kilometers even goedkoop in als
die van een benzinewagen in de 80Ö0
gulden klasse. Inclusief rente en af
schrijving. Rijdt u meer dan wordt de
-km.-prijs in verhouding nog goedko
per. Laat u door een proefrit overtui
gen, hoeveel groter, mooier, luxer, com
fortabeler en veiliger een Mercedes-
Benz Diesel is. Bel de dealer
VERMAAT'S AUTOBEDRIJF N.V.
te Hellevoetsluls, telefoon (01883) 2310
Hij zal u tijdens een proefrit ook
gaarne uitleggen hoe u eventueel de ho
gere aanschaffingsprijs kunt overbrug
gen.
Sinds de Haringvlietbrug in gebruik
is genomen wordt van de veerdienst
Middelharnis-Hellevoetsluis steeds
minder gebruik gemaakt. Nu het zo
merseizoen achter de rug is het aan
bod om te worden overgezet zeer ge
ring.
De directie van de R.T.M: heeft
tekort in de uitvoering van haar aposto-
laire taak.
8. Tegenover het grote aantal leer
boekjes voor het kerkelijk onderricht in
dogmatiek steekt het weinige materiaal
voor het onderwijzen van ethiek scherp
af.
9. Het verdient aanbeveling in het
dienstboek van Ned. Herv. kerk een on
verkorte weergave van dé 17e eeuwse
formulieren in hedendaags nederlands
op te nernen.
11. In het kerkelijk onderricht dient
te worden gewezen op de relatieve'
waarde van onze denkstructuur en on
ze culturele verworvenheden.
12. Oecumenische Avondmaalsdien-
ten behoren uit te gaan van één plaat
selijke gemeente; bij de huidige vorm
van deze diensten wordt tekort gedaan
aan de discipline Christiana.
De promotie
Na de oppositie van enkele hoogle
raren verrichte prof. Vriezen de promo
tie waaraan hij een woord van harte
lijke gelukwens verbond. De rector-
magnificus, prof. dr. H. M. J. Scheffer
sloot zich namens de senaat aan. Dr. en
mevr. Goedhart hebben na afloop in het
universiteitsgebouw een drukbezochte
receptie gehouden, waarop ook tal van
vrienden uit Rotterdam hun opwach
ting maakten.
Uit Middelharnis waren een veertig
tal belangstellenden, o.m. van de ker-
keraad, kerkvoogdij en vele vrienden.
In een volgend nummer hopen wij op
bijzonderheden van deze promotie terug
te komen.
daarom besloten, met ingang van a.s.
zondag, de veerdiensten tot nadere aan
kondiging niet meer op zondagen uit te
voeren. Bovendien zullen met ingang
van maandag op de werkdagen de laat
ste afvaarten uit beide havens komen
te vervallen.
Donderdag j.l. is de veerboot Haring
vliet voor een week (tot 30 sept.) uit
de vaart genomen om de jaarlijkse sur
vey te ondergaan. Voertuigen die deze
week wensen overgezet te worden, mo
gen niet langer zijn dan 9,50 m. en niet
hoger dan 3,40 m.
De directie van de Rotterd. Tramweg
Mij. deelt mede, dat de R.T.M, tram-
dienst vóór 1 november a.s. geheel zal
worden opgeheven. Voorlopig zullen
nog 3 ritten blijven op werkdagen tus
sen Spijkenisse en Rotterdam.
De vervangende autobusdienèt rijdt
volgens de bestaande dienstregeling
van de tram langs de bestaande tram
halten, uitgezonderd Pendrecht, en ver
der langs de Groene Kruisweg naar en
van Oostvoorne.
De verdere opheffing van de tram is
afhankelijk van het beschikbaar zijn
van autobuschauffeurs. Op het ogen
blik dat de gehele tramdienst kan wor
den gestaakt wil de directie een nieuwe
dienstregeling invoeren.
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEEB
Telefoon 2682 Westdijk 36
MIDDELHARNIS