De start van Rijinnond DE TROONREDE jaargang Dinsdag 21 september 1965 No. 3421 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Ds. R. Kok 50 jaar predikant 1 - if it i<: it i^ it it it it i^ it: CENTRALE VEILING Middelharnls PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, SommeIs<m]E Tel «1870) 26 2», na 8 uur 's avond* Tel. 2017 Giro 187B80 Verêchijnt tweemaal per toeek: dinsdag- en viydagavond ABONNEMENTSPRIJS 2,80 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. BtJ contract speciaal tarief. Op dinsdag 14 september j.l. is het nieuwe „Openbaar Lichaam Rijnmond" officieel ge&tart. Nadat de oud-minis- ter-president. Mr. Marijnen tot voor zitter van <ïe Eijnmondraad was be noemd en de verkiezingen voor deze {laad van 81 leden hadden plaatsgehad ]ton dit nieuwe orgaan in werlcing tre den en dit is gebeurd op een eerste openbare vergadering in de grote zaal van het Dijkzigtziekenhuis te Rotter dam. We waren in de gelegenheid deze hij- eenliomst bij te wonen. Er was een zeer grote belangstelling. Behalve de voor zitter, de tijdelijke secretaris en \le 81 raadsleden waren aanwezig vele ge nodigden waaronder de Ministers van Binnenlandse Zaken (Smallewbroek) en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde ning (Bogaers), de staatssecretaris van Binn. Zaken drs. Westerhout, een aan tal Kamerleden uit het ressort, de oud- burgemeester van Rotterdam prof. Oud en mr, Van Walsum, oud-minister To- xopeus, die de wet-Rijnmond tot stand bracht enz. De geloofsbrieven waren reeds onderzocht. Alle raadsleden wer den beëdigd d.w.z. van de 81 legden er 46 de eed af en 35 de belofte, n.l. P.v. d,A.'ers, 4 communisten, 3 P.S.P.'ers en 2 V.V.D.'ers. Ons viel het grote percen tage leden op dat de 'belofte aflegde. Hieruit blijkt wel, dat het gebied, dat Rijnmond bestrijkt zeer onkerkelijk is, want in de Tweede Kamer liggen deze verhoudingen veel gunstiger. Daarna installeerde minister Smal- lenbroek de raad. Vervolgens voerde de voorzitter Mr. Marijnen het woord, voorts de Commissaris der Koningin Mr. Klaesensz, de burgemeester Tho massen van Rotterdam en tenslotte dhr. Laan namens de fractievoorzitters. Uit gezonderd de redevoeringen van de Commissarissen en de burgemeester, die boeiend spraken en niet te lang, waren de andere sprekers lang en taai van stof met ingewikkelde zinnen en droge staatsrechtelijke beschouwingen, wel getuigend van grote kennis van za ken, maar naar onze mening minder geëigend voor een gelegenheid als deze. En daarmee kon dan Rijnmond gaan starten. Zoals men weet is deze Rijnmond 'het eerste Vertegenwoordigend lichaam van het eerste „district" in ons Nederlands staatsbestel. Hij betekent de introductie van een geheel nieuwe figuur. Sinds in 1851 de gemeentewet van Thorbecke in werking trad, heeft ons land drie be- stuurstrappen gekend; de gemeente, de provincie en de Staat. Met Rijnmond kwam er nu een vierde bij: het district. Wat was daarvan de reden? Deze moet gezocht worden in de spec taculaire ontwikkeling, die zich speciaal in Nederland voltrekt en dan met name in het Rijnmondsgebied: de sterke toe neming van de bevolking en de nog dynamischer ontwikkeling van de tech nische mogelijkheden en derhalve van de industrie. Deze snelle evolutie ken merkt zich door rationalisatie, mechani satie en automatisering. De landbouw is teruggelopen, wat de werkgelegen heid betreft, van 30»/o in 1900 tot lOVo nu en in het jaar 2000 zal ze vermoe delijk tot 3'/o zijn gedaald. Op dit ge bied komt het dus steeds meer aan op de industrie en de dienstensector, waar door een toenemende verstedelijking optreedt. Ook treedt er een sterke schaalvergroting op. Er komen groter schepen en er moeten dus ook steeds groter en dieper havens komen. In 1945 leek een olietanker van 16.000 ton vol doende, nu is een tonnage van 60.000 normaal en worden de nieuwe havens al 'berekend op schepen van 100.000 ton en meer. Het probleem wordt voor ons land nog moeilijker doordat wij een zo klein land zijn met een reeds dichte bevol king en een veel snellere natuurlijke bevolkingsgroei als de ons omringen de landen. Omstreeks 2000 zal ons land rond 20 miljoen inwoners tellen, d.i. 4 maal zoveel als in 1900. En daarvan zal slechts 1 a 2 miljoen agrarisch zijn. Er zullen dan veel meer en groter ha vens nodig zijn. Nu leven er 360 Ne derlanders op een km2, in 2000 onge- veerf 600!' Het land zal nog intensiever verstedelijkt worden. Dan is er nog het verkeer, speciaal net motorverkeer. In 1955 waren er in ons land een kwart miljoen personen auto's, nu ver over het miljoen. In één ]aar van '63 op '64 steeg het met 24»/o. Onze samenleving wordt dus to taal gemotoriseerd. Door de enorme expansie van de gro te steden gaat de ontwikkeling over de gemeentegrenzen heen. We zien dat in verschillende plaatsen in ons land. Dat schept uiteraard enorme problemen. De ze moeten dus op een nieuwe manier worden aangepakt. Daarbij lijkt het be ter geen mammoetgemeenten te vormen Qoor de omliggende van hun bestaan te oeroyen. De gebieden, waarin zich de groei afspeelt, worden trouwens zo groot, dat aan de vorming van één su- Pergeneente niet te denken valt. De activiteiten van Groot-Rotterdam spe- Jen ach al af tot aan Hellevoetsluis, ttoek van Holland, Barendrecht en «jTimpen aan de IJssel! Men kan dit aues beter leTden vanuit een bovenge- meentelijk kader. Dit geldt niet alleen voor Rotterdam, maar ook voor de ^Jmond, de Zaanstreek, de Amsterdam se agglomeratie, het Gooi, Den Haag en omgeving ea Eindhoven en omstreken. Van deze alle is het Watenveggebied wei het meest dynamische en daarom was hier het eerst een bovengemeente- lijke aanpak nodig. Een zeer groot deel van de handel, scheepvaart, scheeps bouw en industrie is hier geconcen treerd. De Rijn is „de hoofdstraat van Europa en daardoor is ons land door zijn ligging het grote verkeerscentrum yoor de uitwisseling van goederen en diensten tussen Europa en de wereld. Zo kwam er rond Rotterdam een enor me concentratie van havens, steden en industriegebieden als men nergens el ders in Europa vindt. Het achterland strekt zich uit tot in Duitsland. Deze Rijndelta is het middelpunt en zwaarte punt van een streek, die zich uitstrekt van Le Havre tot Hamburg. Na de oorlog is de Rotterdamse agglo meratie stormachtig gegroeid. Het Bot lekcomplex 'betekent een enorme ex pansie van het havenareaal. Er is een fenomenale groei van de olieraffinade rijen en van de petro-chemische fabrie ken. Supertankers kunnen de oude ha vens niet meer bereiken en Europoort bleek nodig. Binnenkort komt er zelfs een havengebied buitengaats op de Maasvlakte, waarvoor ook het natuur reservaat De Beer moest wijken.^Het 'hele eiland Rozenburg is vrijwel al in beslag genomen voor havens en op de zeevaart gebaseerde industrieën. In 1945 lag het Rotterdamse haven gebied iiog 20 km. van zee, nu ligt het aan zee en straks tot in zee. In 1939 deden 14.000 schepen per jaar de haven aan, in 1964 bijna 28.000. De raffinage- capaciteit was in 1945 slechts 1 miljoen ton, nu 30 maal zoveel. En het laat zich aanzien, dat Rotterdam niet tevreden zal zijn voor het ook nog hoogovens en staalbedrijven zal bezitten. Zo is er nu al een vrijwel aaneengesloten bond van havens en industrieën vanaf Ridder kerk tot vóór de kust van Rozenburg over een lengte van 40 km. De land bouw is van Rozenburg al verdwenen en wordt op Voorne bedreigd. De lucht wordt zwaar verontreinigd, de Water weg en Maas verzilten en vervuilen. Omstreeks 2000 schat men de 'bevolking op 1% a 2 miljoen in dit gebied, een dichtheid als nu die van Londen en het Ruhrgebied. Dit alles schept zoveel problemen, dat het de vraag is of dit op de duur nog een leefbare ruimte blijft. Om aan al deze problemen het hoofd te kunnen bieden, is een anders geor ganiseerd 'bestuur nodig in de vorm van een speciale inter-gemeentelijke samen werking. Deze is tot stand gebracht door de vonhing van de Rijnmondraad, omvattende de vertegenwoordigers van de 24 gemeenten in dit gebied, die bij de Rotterdamse activiteiten betrokken zijn. We hebben enige maanden geleden 'bij gelegenheid van de verkiezingen voor de Rijnmondraad een artikel ge schreven over de werking en de be voegdheden van deze Raad en zullen dit dus niet gaan 'herhalen. De Raad zal zelf moeten bewijzen of hij aan zijn doel zal kunnen beantwoorden en het zal ook moeten blijken of zijn bevoegd heden voldoende zijn. Het is moeilijk te zeggen-of dit nieuwe staatsrechtelijke orgaan effect zal sorteren, maar-het is beter deze proef te nemen dan maar direct tot massa-annexatie van ge meenten over te gaan. Oud-burgemees- ter Van-Walsum is nogal pessimestisch, doch voor2atter Marijnen zeer optirns- tisch. We zullen het maar rustig af wachten. KERKNIEUWS Zondag 5 sept. was het een halve eeuw geleden dat ds. R. Kok, Chr. Ger. Predt. te Alphen aan de Rijn in de be diening des Woords en der sacramen ten te Aagtekerke (Walcheren) werd be vestigd door zijn leermeester, wijlen ds. G. H. Kersten. Dit gouden ambtsjubi leum is in alle stilte gevierd en zondag avond 5 sept. in een predikatie her dacht. Wij lazen erheen en ander over in „De Wekker", het orgaan van de Chr. Ger. Kerken in Nederland, waarvan we hier een uittreksel laten volgen. Ds. R- Kok heeft zijn eerste gemeente Aagte kerke tien jaar gediend en vertrok toen naar Gouda, waar hij van 1925 tot 1930 verbleef. In dat jaar vertro'k hij naar Veenendaal, waar hij niet minder dan 28 jaar de bazuin van het Evangelie heeft geblazen. Die bazuin heeft geen onzeker geluid laten horen. Aan het eind van de dertiger jaren ontbrandde een kerkelijke strijd, die 'hem bracht buiten het verband van de Geref. Ge meenten. Hij kwam n.l. in moeilijldie- den in verband met zijn opvattingen over het aanbod van Gods genade en de belofte van het verbond. Deze op vattingen kwamen niet overeen met de heersende leer van de Geref. Gemeen ten, zoals die in 1931 was vastgelegd. Ds. R. Kok, die een brochure schreef, „Het aanbod van Gods genade, gepre dikt en verdedigd door onze reforma torische Vaderen" werd geschorst. Van 1950 tot 1956 stond hij buiten elk kerk verband. In oktober 1956 sloot hij zich met kerkeraad en gemeente aan 'bij 'het Verband der Chr. Geref. Kerken. 'In 1958 vertrok hij naar Ede; drie en een half jaar later naar Alphen aan de Rijn, waar hij ook al weer bijna drie en een half jaar staat. Van de hand van ds. R. Kok zijn di verse prekenbundels verschenen. Een kring van vrienden neemt- de preken die hij zondags houdt op de band op, die daarna worden gedrukt en uitgege ven en voor een geringe prijs beschik baar zijn. Op 13 oktober a.s. wordt ds. R. Kok lllllllllllllilll s Bij de opening van de Kamers der Staten Gene- g raal heeft H.M. Koningin Juliana de volgende s Troonrede uitgesproken: i LEDEN DER STATEN-GENERAAL, g Met dankbaarheid denken mijn man en ik terug g aan de ontvangsten, die wij dit jaar in Uw mid- s den mochten meemaken ter gelegenheid van de s verlovingen van onze doohters Beatrix en Mar- g griet. Beatrix en Claus von Amsberg hopen in s het komende voorjaar in het huwelijk te treden; een officiële datum kan uiteraard pas worden s vastgesteld wanneer de Rijkswet, houdende toe- s stemming tot het huwelijk, zal zijn tot stand ge- g komen. Het ontwerp daartoe wordt U heden aan- p geboden. Een dergelijk wetsontwerp voor het s huwelijk van Margriet met Pieter van VoUen- hoven zal U in de loop van dit zittingsjaar be- s reiken. g Het was mij een vreugde, dat Suriname en de s Nederlandse Antillen bij de verloving van onze s dochter Beatrix door hun ministers-presidenten g vertegenwoordigd waren. Ik verheug mij op het s bezoek, dat ik samen met mijn man aan die lan- g den ga brengen. De vriendschap die de delen s van het Koninkrijk op zo gelukkige wijze ver- s enigt, geeft de Regering vertrouwen in de toe- g komst. s In geen land ter wereld is de beschikbare ruirrfte s per inwoner zo gering als in Nederland. Boven- dien groeit onze bevolking snel. Hierdoor en door s de stijging van de welvaart die nieuwe behoeften s schept, zien wij ons voor steeds grotere proble- g men geplaatst. Deze problemen doen zich in het bijzonder voor op het gebied van de woningvoor- s ziening, het verkeer, het onderwijs, de recreatie en de volksgezondheid. g De 'bouwnijverheid toont gelukkig een voort g gaande groei vooral wat de woningbouw betreft. Op grond van de bereikte resultaten acht de g Regering het mogelijk en dus noodzakelijk, dat g in 1966 de bouw van 125.000 woningen wordt ter hand genomen. Daarmede zal een beslissende s fase worden bereikt in de strijd tegen de woning- s nood. g De lange lijst van verkeersslachtoffers herinnert g er ons vrijwel dagelijks aan, dat de verkeerson- s veiligheid krachtig moet worden bestreden. Nu via het rijkswegenfonds voor een reeks van ja- g ren meer middelen ter 'beschikking, komen voor s de wegenbouw zal, wanneer 'bovendien het Ont- s werp Wet Uitkeringen Wegen zal zijn aanvaard, g de versnelling van de wegenbouw buiten de ste- den verzekerd zijn. Ook voor de problemen die het verkeer in en nabij de steden oproept, tracht g de Regering spoedig oplossingen te vinden. Zij s zal vooral nagaan welke bijdrage het openbaar g vervoer daarbij kan leveren. g De Regering ziet het als haar taak te bevorderen, g dat het onderwijs mede door een verdergaan- s de democratisering zoveel mogelijk aan de veranderende inzichten en omstandigheden wordt g aangepast. Een vernieuwing van de Lager On- g derwijswet 1920 zal worden voorbereid. In het thans aanvangende zittingsjaar zal het ontwerp g van de Overganswet voor de Wet Voortgezet Onderwijs worden ingediend. De snelle toeneming g van het aantal studenten en de ontwikkeling g van het wetenschappelijk onderzoek dwingen de s Regering tot een voortvarend wetenschapsbe- g leid. De Academische Raad zal in 1966 advies uit- g brengen over de structuur van het wetenschap- s pelijk onderwijs en met name over de mogelijk- g heid tot verkorting van de studieduur. g Ook op andere terreinen van de cultuur wil de g Regering door meer gelden ter beschikking te g stellen meer mogelijkheden voor ons volk ope- g nen. Zij zal de culturele zelfwerkzaamheid be- g vorderen en de gelegenheid voor ontwikkeling en g ontspanning van jeugdigen en volwassen ver- g ruimen. g Nauw verwant hiermede is haar beleid inzake g de aankoop van natuurterreinen en de bestrijding g van de toenemende verontreiniging van lucht, g water en bodem; wettelijke maatregelen wor- g den hiertoe voorbereid. Voorstellen ter verwe- g zenlijking van het voorgenomen beleid inzake g onroerend goed zijn eveneens in voorbereiding, g Al deze voorzieningen worden mede uit een oog- g punt van ruimtelijke ordening gecoördineerd in een doelbewust beleid, dat zowel op wetge- g vend'als op bestuurlijk gebied grote aandacht vraagt. Met deze voorzieningen, gericht op het welzijn van heel ons volk, en met haar plannen tot her vorming en modernisering van ons recht wil de Regering voor iedere Nederlander de mogelijk heden vergroten om zowel in materieel als gees telijk opzicht'tot volle ontplooiing te komen. Dit geldt evenzeer op sociaal-economisch gebied, waar de Regering streeft naar een zo rechtvaar dig mogelijke verdeling der bedrijfsresultaten en naar versterking van de plaats van de ar beid in de onderneming. De individuele burger en zijn vrijheid in een goed geordende samen leving staan bij dit alles in het middelpunt. Het is duidelijk, dat de zojuist genoemde voor zieningen, ook wanneer daarbij de noodzake lijke soberheid in acht wordt genomen, een be langrijke verhoging 'betekenen van de uitgaven van het Rijk. Aan de financiën der gemeenten worden daardoor evenzeer hogere eisen gesteld. Reeds was het onontkoombaar dat de uitgaven voor 1965 aanzienlijk sterker stegen dan aanvan kelijk was voorzien. De Regering acht een ver dere stijging voor 1966 alleen verantwoord, in- ,dien door een samenstel van maatregelen een inflatoire ontwikkeling van binnenlandse her komst wordt voorkomen -en de verhoogde lasten rechtvaardig worden verdeeld. Zij zal hierop haar beleid richten. De economische ontwikkeling van ons land is in vele opzichten bevredigend. Produktie en uit voer vertonen een redelijke groei, terwijl een hoog peil van werkgelegenheid wordt gehand haafd. De betalingsbalans zal dit jaar waarschijn lijk een overschot opleveren. Niettemin geeft het voortduren van de opwaartse druk op de prijzen reden tot zorg. Het prijsbeleid zal daarom krachtig worden voortgezet, zowel ter bevordering van een even wichtige economische ontwikkeling als ter ver dere verhoging van het levenspeil. In samen hang hiermede acht de Regering de totstand koming van langlopende collectieve arbeidsover eenkomsten van grote betekenis. Zij verwacht, dat de Sociaal-Economische Raad door het uit brengen van een interimadvies in dit najaar, een bijdrage zal leveren tot een soepele over gang van de huidige naar nieuwe spelregels voor de loonvorming. Teneinde inflatie tegen te gaan wil de Regering de noodzakelijke uitgavenvermeerdering voor een belangrijk deel dekken door belastingmidde len. Deze zullen zoveel mogelijk op minder nood zakelijke goederen betrekking hebben. De Re gering zal voorstellen o.a. de belastingen op al coholische dranken, tabak, personenauto's en minerale oliën te verhogen. Daarnaast zullen de in 1954 en 1955 ingevoerde vrijstellingen van om zetbelasting voor schoeisel geheel en voor tex tiel ten dele worden opgeheven. Tenslotte zullen de vennootschapsbelasting en de vermogensbe lasting de, laatste tijdelijk enigszins worden verhoogd. Tegenover deze verhogingen zal een verlichting van de loon- en inkomenstebelasting, grotendeels door toekenning van belastingspaar- brieven, worden voorgesteld. Deze verlichting zal leiden tot een aanzienlijke beperking van de stijging van de belastingdruk, vooral voor per sonen met een laag inkomen. De Regering hand haaft de reeds vastgestelde verlaging van de loon- en inkomstenbelasting per 1 januari 1967 en zal voorstellen doen om met ingang van de zelfde datum de belastingdruk voor ongehuwden te verlichten. In de loop van dit zittingsjaar zal U een nota worden voorgelegd, waarin de grote lijnen van het economisch structuurbeleid zullen worden aangegeven in het perspectief van de te ver wachten economische ontwikkeling tot 1970. Reeds thans zij erop gewezen, dat voor de econo mische groei een verdere verhoging van het ■kwalitatieve peil van onze industrie nodig is. Dit vereist een versterkte inspannig op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Binnenkort zullen de Kamers worden ingelicht over de maatregelen, die de Regering nodig acht voor de aanpassing van de mijnindustrie en voor de wijziging van de industriële structuur van Zuid-Liraburg. In overleg met het bedrijfsleven zullen regelingen worden getroffen voor de ont wikkeling en sanering van midden- en.kleinbe- drijf. Het beleid van de Regering blijft gericht op ver sterking van 'de economische positie van de land bouw en de visserij en op verbetering van de levensomstandigheden van de betrokken bevol kingstroepen. De begroting biedt daarvoor gro tere mogelijkheden. Met de invoering per 1 januari 1967 van de ar beidsongeschiktheidsverzekering en van een volksverzekering tegen zware geneeskundige ri sico's, streeft de Regering ernaar in de reste rende kabinetsperiode tot een voorlopige afron ding te komen van het sociale zekerheidsstelsel. De daarvoor nog noodzakelijke wetsvoorstellen zullen zo spoedig mogelijk worden ingediend. De Regering is er zich van bewust, dat onze le vensbelangen onverbrekelijk verbonden zijn met de wereldsituatie. De toenemende onderlinge af- hankelij'kheid der volkeren dwingt tot verdieping van de internationale saamhorigheid. De ver schillende vormen van Europese samenwerking, waaronder de Benelux, vervullen daarbij even zeer een onmisbare functie als het Atlantisch Bondgenootschap. De Regering hoopt vurig, dat de gevechtshande lingen tussen India en Pakistan spoedig tot een einde zullen komen. Zij zal daaraan als lid van de Veiligheidsraad naar vermogen bijdragen. De toestand in Vietnam, waar nog steeds geen op lossing is gevonden, die zowel de vrede als de gerechtigheid kan dienen, blijft zeer zorgelijk. Daar en elders in de wereld zal de Regering haar medewerking geven aan. iedere eerlijke po ging tot 'het beslechten of voorkomen van ge schillen. Zij steunt het streven om in internatio naal overleg de spreiding van atoomwapens te gen te 'gaan en te komen tot een verantwoorde 'beperking der bewapening. De waarborging van vrede, vrijheid en veiligheid vereist, dat ons defensiebeleid intussen onver minderd gericht blijft op het leveren van een passend aandeel in het Atlantisch verdedigings stelsel. De Europese Gemeenschappen maken een kritie ke tijd door. De economische integratie van de zes landen wordt in gevaar gebracht door grote tegenstellingen birmen de EEG over de politieke aard en bestemming van de Gemeenschap. Teza men met andere lid-staten houdt Nederland vast aan de opvatting, dat de opbouw van de Euro pese Gemeenschappen moet worden voortgezet op supranationale en democratische grondslagen en dient te worden ingepast in de Atlantische samenwerking. De Regering zal daartoe alle po gingen in het werk stellen, in de hoop dat bok thans de gerezen moeilijkheden overwonnen zul len worden. Leden der Staten-Generaal, Ondanks de vele problemen die nog om een op lossing vragen, is er twintig jaar na de tweede wereldoorlog alle reden tot dankbaarheid voor de vooruitgang en de welvaart waarin wij ons mogen verheugen. Tegelijkertijd moeten wij echter vaststellen, dat vele landen steeds verder in welvaart 'bij ons achterblijven. Niet slechts uit politieke nood zaak, maar vooral uit menselijke solidariteit, moeten wij bereid blijven met dit. landen samen te werken voor hun verdere ontwikkeling en ons daarvoor grotere financiële offers en per soonlijke opofferingen getroosten. Zowel birmen als buiten ons Koninkrijk hebben wij dus belangrijke taken te vervullen. De Re gering vertrouwt, dat ons gehele volk daartoe wil samenwerken, wanneer Gij, leden van de Staten-Generaal, tjw instemming aan de U voor te leggen plannen kunt geven. Die instemming vraagt de Regering niet alleen omdat de Grond wet haar daartoe verplicht, maar vooral omdat zij een voortdurend en intensief overleg met de voiksvertegenwooridiging onmisibaar acht voor het levend houden der democratie. Zij zal er gaarne aan medewerken, dit overleg in grote openheid te voeren. In 'het komende jaar wacht U wederom een veel zijdige en verantwoordelijke taak. Moge het U gegeven zijn deze taak in het belang van ons Koninkrijk te verrichten met de wijsheid en de voortvarendheid, die onze tijd eist. MIet de bede, dat God Uw arbeid en ons volk moge zegenen, verklaar ik deze zitting van de Staten-Generaal geopend. Veiling van maandag 20 sept. 1965 Tomaten A 30—38; idem B 30—31; Pronksnijbonen 62; Andijvie 21; Bloem kool 1648; Gele savoye 37; Rode kool 29; Sa 16—16,80; Frankenthaler 151; Ali cante 158159; Legipont 32; 'Giese Wil demans 25. Bintje grove 16,1017,idem mid del 15,2015,90; Eigenheimers grove 10,80—11,60; idem middel ,15,20—16,80; idem II 11,70—13,60. Aanvoer 42.000 kg. Uien klasse II: grove 21,5020,98; mid del 19,49—19,—; drielingen 24,16; piok- lers 25,Aanvoer 27.500 kg. 75 jaar. Hij is nog zeer vitaal. De ge dachtenispredikatie op zondagavond 5 sept. was over Jes. 61 1—3, waarin 'hij tekende de 'vreugde van de Vader, de vreugde van de Zoon en de kracht van de Heilige Geest. Zijn zoon, ds. Iz. Kok, Hervormd predikant te Zegveld, heeft zijn vader na afloop van de dienst toe gesproken. DE MOORD IN DENEMARKEN. De gehele Deense politiemacht verkeert in staat van alarm na de moord op vier agenten, j.l. zaterdag. Op de linkerfoto zien we een agent, met getrokken pisiwol en voorzien van een kogelwerend schild. Op de rechterfoto een auto, een witte Simca, welke veronderstelt wordt bij de moord gebruikt te zijn.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 1