De start
van Rijinnond
DE TROONREDE
jaargang
Dinsdag 21 september 1965
No. 3421
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Ds. R. Kok 50 jaar
predikant
1 - if it
i<: it i^
it it it
it i^ it:
CENTRALE VEILING
Middelharnls
PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, SommeIs<m]E
Tel «1870) 26 2», na 8 uur 's avond* Tel. 2017 Giro 187B80
Verêchijnt tweemaal per toeek: dinsdag- en viydagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,80 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
BtJ contract speciaal tarief.
Op dinsdag 14 september j.l. is het
nieuwe „Openbaar Lichaam Rijnmond"
officieel ge&tart. Nadat de oud-minis-
ter-president. Mr. Marijnen tot voor
zitter van <ïe Eijnmondraad was be
noemd en de verkiezingen voor deze
{laad van 81 leden hadden plaatsgehad
]ton dit nieuwe orgaan in werlcing tre
den en dit is gebeurd op een eerste
openbare vergadering in de grote zaal
van het Dijkzigtziekenhuis te Rotter
dam.
We waren in de gelegenheid deze hij-
eenliomst bij te wonen. Er was een zeer
grote belangstelling. Behalve de voor
zitter, de tijdelijke secretaris en \le
81 raadsleden waren aanwezig vele ge
nodigden waaronder de Ministers van
Binnenlandse Zaken (Smallewbroek) en
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Orde
ning (Bogaers), de staatssecretaris van
Binn. Zaken drs. Westerhout, een aan
tal Kamerleden uit het ressort, de oud-
burgemeester van Rotterdam prof. Oud
en mr, Van Walsum, oud-minister To-
xopeus, die de wet-Rijnmond tot stand
bracht enz. De geloofsbrieven waren
reeds onderzocht. Alle raadsleden wer
den beëdigd d.w.z. van de 81 legden er
46 de eed af en 35 de belofte, n.l. P.v.
d,A.'ers, 4 communisten, 3 P.S.P.'ers en
2 V.V.D.'ers. Ons viel het grote percen
tage leden op dat de 'belofte aflegde.
Hieruit blijkt wel, dat het gebied, dat
Rijnmond bestrijkt zeer onkerkelijk is,
want in de Tweede Kamer liggen deze
verhoudingen veel gunstiger.
Daarna installeerde minister Smal-
lenbroek de raad. Vervolgens voerde de
voorzitter Mr. Marijnen het woord,
voorts de Commissaris der Koningin
Mr. Klaesensz, de burgemeester Tho
massen van Rotterdam en tenslotte dhr.
Laan namens de fractievoorzitters. Uit
gezonderd de redevoeringen van de
Commissarissen en de burgemeester,
die boeiend spraken en niet te lang,
waren de andere sprekers lang en taai
van stof met ingewikkelde zinnen en
droge staatsrechtelijke beschouwingen,
wel getuigend van grote kennis van za
ken, maar naar onze mening minder
geëigend voor een gelegenheid als deze.
En daarmee kon dan Rijnmond gaan
starten.
Zoals men weet is deze Rijnmond 'het
eerste Vertegenwoordigend lichaam van
het eerste „district" in ons Nederlands
staatsbestel. Hij betekent de introductie
van een geheel nieuwe figuur. Sinds in
1851 de gemeentewet van Thorbecke in
werking trad, heeft ons land drie be-
stuurstrappen gekend; de gemeente, de
provincie en de Staat. Met Rijnmond
kwam er nu een vierde bij: het district.
Wat was daarvan de reden?
Deze moet gezocht worden in de spec
taculaire ontwikkeling, die zich speciaal
in Nederland voltrekt en dan met name
in het Rijnmondsgebied: de sterke toe
neming van de bevolking en de nog
dynamischer ontwikkeling van de tech
nische mogelijkheden en derhalve van
de industrie. Deze snelle evolutie ken
merkt zich door rationalisatie, mechani
satie en automatisering. De landbouw
is teruggelopen, wat de werkgelegen
heid betreft, van 30»/o in 1900 tot lOVo
nu en in het jaar 2000 zal ze vermoe
delijk tot 3'/o zijn gedaald. Op dit ge
bied komt het dus steeds meer aan op
de industrie en de dienstensector, waar
door een toenemende verstedelijking
optreedt. Ook treedt er een sterke
schaalvergroting op. Er komen groter
schepen en er moeten dus ook steeds
groter en dieper havens komen. In 1945
leek een olietanker van 16.000 ton vol
doende, nu is een tonnage van 60.000
normaal en worden de nieuwe havens
al 'berekend op schepen van 100.000 ton
en meer.
Het probleem wordt voor ons land
nog moeilijker doordat wij een zo klein
land zijn met een reeds dichte bevol
king en een veel snellere natuurlijke
bevolkingsgroei als de ons omringen
de landen. Omstreeks 2000 zal ons land
rond 20 miljoen inwoners tellen, d.i. 4
maal zoveel als in 1900. En daarvan
zal slechts 1 a 2 miljoen agrarisch zijn.
Er zullen dan veel meer en groter ha
vens nodig zijn. Nu leven er 360 Ne
derlanders op een km2, in 2000 onge-
veerf 600!' Het land zal nog intensiever
verstedelijkt worden.
Dan is er nog het verkeer, speciaal
net motorverkeer. In 1955 waren er in
ons land een kwart miljoen personen
auto's, nu ver over het miljoen. In één
]aar van '63 op '64 steeg het met
24»/o. Onze samenleving wordt dus to
taal gemotoriseerd.
Door de enorme expansie van de gro
te steden gaat de ontwikkeling over de
gemeentegrenzen heen. We zien dat in
verschillende plaatsen in ons land. Dat
schept uiteraard enorme problemen. De
ze moeten dus op een nieuwe manier
worden aangepakt. Daarbij lijkt het be
ter geen mammoetgemeenten te vormen
Qoor de omliggende van hun bestaan te
oeroyen. De gebieden, waarin zich de
groei afspeelt, worden trouwens zo
groot, dat aan de vorming van één su-
Pergeneente niet te denken valt. De
activiteiten van Groot-Rotterdam spe-
Jen ach al af tot aan Hellevoetsluis,
ttoek van Holland, Barendrecht en
«jTimpen aan de IJssel! Men kan dit
aues beter leTden vanuit een bovenge-
meentelijk kader. Dit geldt niet alleen
voor Rotterdam, maar ook voor de
^Jmond, de Zaanstreek, de Amsterdam
se agglomeratie, het Gooi, Den Haag en
omgeving ea Eindhoven en omstreken.
Van deze alle is het Watenveggebied
wei het meest dynamische en daarom
was hier het eerst een bovengemeente-
lijke aanpak nodig. Een zeer groot deel
van de handel, scheepvaart, scheeps
bouw en industrie is hier geconcen
treerd. De Rijn is „de hoofdstraat van
Europa en daardoor is ons land door
zijn ligging het grote verkeerscentrum
yoor de uitwisseling van goederen en
diensten tussen Europa en de wereld.
Zo kwam er rond Rotterdam een enor
me concentratie van havens, steden en
industriegebieden als men nergens el
ders in Europa vindt. Het achterland
strekt zich uit tot in Duitsland. Deze
Rijndelta is het middelpunt en zwaarte
punt van een streek, die zich uitstrekt
van Le Havre tot Hamburg.
Na de oorlog is de Rotterdamse agglo
meratie stormachtig gegroeid. Het Bot
lekcomplex 'betekent een enorme ex
pansie van het havenareaal. Er is een
fenomenale groei van de olieraffinade
rijen en van de petro-chemische fabrie
ken. Supertankers kunnen de oude ha
vens niet meer bereiken en Europoort
bleek nodig. Binnenkort komt er zelfs
een havengebied buitengaats op de
Maasvlakte, waarvoor ook het natuur
reservaat De Beer moest wijken.^Het
'hele eiland Rozenburg is vrijwel al in
beslag genomen voor havens en op de
zeevaart gebaseerde industrieën.
In 1945 lag het Rotterdamse haven
gebied iiog 20 km. van zee, nu ligt het
aan zee en straks tot in zee. In 1939
deden 14.000 schepen per jaar de haven
aan, in 1964 bijna 28.000. De raffinage-
capaciteit was in 1945 slechts 1 miljoen
ton, nu 30 maal zoveel. En het laat zich
aanzien, dat Rotterdam niet tevreden
zal zijn voor het ook nog hoogovens en
staalbedrijven zal bezitten. Zo is er nu
al een vrijwel aaneengesloten bond van
havens en industrieën vanaf Ridder
kerk tot vóór de kust van Rozenburg
over een lengte van 40 km. De land
bouw is van Rozenburg al verdwenen
en wordt op Voorne bedreigd. De lucht
wordt zwaar verontreinigd, de Water
weg en Maas verzilten en vervuilen.
Omstreeks 2000 schat men de 'bevolking
op 1% a 2 miljoen in dit gebied, een
dichtheid als nu die van Londen en
het Ruhrgebied. Dit alles schept zoveel
problemen, dat het de vraag is of dit
op de duur nog een leefbare ruimte
blijft.
Om aan al deze problemen het hoofd
te kunnen bieden, is een anders geor
ganiseerd 'bestuur nodig in de vorm van
een speciale inter-gemeentelijke samen
werking. Deze is tot stand gebracht
door de vonhing van de Rijnmondraad,
omvattende de vertegenwoordigers van
de 24 gemeenten in dit gebied, die bij
de Rotterdamse activiteiten betrokken
zijn. We hebben enige maanden geleden
'bij gelegenheid van de verkiezingen
voor de Rijnmondraad een artikel ge
schreven over de werking en de be
voegdheden van deze Raad en zullen
dit dus niet gaan 'herhalen. De Raad
zal zelf moeten bewijzen of hij aan zijn
doel zal kunnen beantwoorden en het
zal ook moeten blijken of zijn bevoegd
heden voldoende zijn. Het is moeilijk te
zeggen-of dit nieuwe staatsrechtelijke
orgaan effect zal sorteren, maar-het is
beter deze proef te nemen dan maar
direct tot massa-annexatie van ge
meenten over te gaan. Oud-burgemees-
ter Van-Walsum is nogal pessimestisch,
doch voor2atter Marijnen zeer optirns-
tisch. We zullen het maar rustig af
wachten.
KERKNIEUWS
Zondag 5 sept. was het een halve
eeuw geleden dat ds. R. Kok, Chr. Ger.
Predt. te Alphen aan de Rijn in de be
diening des Woords en der sacramen
ten te Aagtekerke (Walcheren) werd be
vestigd door zijn leermeester, wijlen ds.
G. H. Kersten. Dit gouden ambtsjubi
leum is in alle stilte gevierd en zondag
avond 5 sept. in een predikatie her
dacht.
Wij lazen erheen en ander over in
„De Wekker", het orgaan van de Chr.
Ger. Kerken in Nederland, waarvan we
hier een uittreksel laten volgen. Ds. R-
Kok heeft zijn eerste gemeente Aagte
kerke tien jaar gediend en vertrok toen
naar Gouda, waar hij van 1925 tot 1930
verbleef. In dat jaar vertro'k hij naar
Veenendaal, waar hij niet minder dan
28 jaar de bazuin van het Evangelie
heeft geblazen. Die bazuin heeft geen
onzeker geluid laten horen. Aan het
eind van de dertiger jaren ontbrandde
een kerkelijke strijd, die 'hem bracht
buiten het verband van de Geref. Ge
meenten. Hij kwam n.l. in moeilijldie-
den in verband met zijn opvattingen
over het aanbod van Gods genade en
de belofte van het verbond. Deze op
vattingen kwamen niet overeen met de
heersende leer van de Geref. Gemeen
ten, zoals die in 1931 was vastgelegd.
Ds. R. Kok, die een brochure schreef,
„Het aanbod van Gods genade, gepre
dikt en verdedigd door onze reforma
torische Vaderen" werd geschorst. Van
1950 tot 1956 stond hij buiten elk kerk
verband. In oktober 1956 sloot hij zich
met kerkeraad en gemeente aan 'bij 'het
Verband der Chr. Geref. Kerken.
'In 1958 vertrok hij naar Ede; drie
en een half jaar later naar Alphen aan
de Rijn, waar hij ook al weer bijna
drie en een half jaar staat.
Van de hand van ds. R. Kok zijn di
verse prekenbundels verschenen. Een
kring van vrienden neemt- de preken
die hij zondags houdt op de band op,
die daarna worden gedrukt en uitgege
ven en voor een geringe prijs beschik
baar zijn.
Op 13 oktober a.s. wordt ds. R. Kok
lllllllllllllilll
s Bij de opening van de Kamers der Staten Gene-
g raal heeft H.M. Koningin Juliana de volgende
s Troonrede uitgesproken:
i LEDEN DER STATEN-GENERAAL,
g Met dankbaarheid denken mijn man en ik terug
g aan de ontvangsten, die wij dit jaar in Uw mid-
s den mochten meemaken ter gelegenheid van de
s verlovingen van onze doohters Beatrix en Mar-
g griet. Beatrix en Claus von Amsberg hopen in
s het komende voorjaar in het huwelijk te treden;
een officiële datum kan uiteraard pas worden
s vastgesteld wanneer de Rijkswet, houdende toe-
s stemming tot het huwelijk, zal zijn tot stand ge-
g komen. Het ontwerp daartoe wordt U heden aan-
p geboden. Een dergelijk wetsontwerp voor het
s huwelijk van Margriet met Pieter van VoUen-
hoven zal U in de loop van dit zittingsjaar be-
s reiken.
g Het was mij een vreugde, dat Suriname en de
s Nederlandse Antillen bij de verloving van onze
s dochter Beatrix door hun ministers-presidenten
g vertegenwoordigd waren. Ik verheug mij op het
s bezoek, dat ik samen met mijn man aan die lan-
g den ga brengen. De vriendschap die de delen
s van het Koninkrijk op zo gelukkige wijze ver-
s enigt, geeft de Regering vertrouwen in de toe-
g komst.
s In geen land ter wereld is de beschikbare ruirrfte
s per inwoner zo gering als in Nederland. Boven-
dien groeit onze bevolking snel. Hierdoor en door
s de stijging van de welvaart die nieuwe behoeften
s schept, zien wij ons voor steeds grotere proble-
g men geplaatst. Deze problemen doen zich in het
bijzonder voor op het gebied van de woningvoor-
s ziening, het verkeer, het onderwijs, de recreatie
en de volksgezondheid.
g De 'bouwnijverheid toont gelukkig een voort
g gaande groei vooral wat de woningbouw betreft.
Op grond van de bereikte resultaten acht de
g Regering het mogelijk en dus noodzakelijk, dat
g in 1966 de bouw van 125.000 woningen wordt ter
hand genomen. Daarmede zal een beslissende
s fase worden bereikt in de strijd tegen de woning-
s nood.
g De lange lijst van verkeersslachtoffers herinnert
g er ons vrijwel dagelijks aan, dat de verkeerson-
s veiligheid krachtig moet worden bestreden. Nu
via het rijkswegenfonds voor een reeks van ja-
g ren meer middelen ter 'beschikking, komen voor
s de wegenbouw zal, wanneer 'bovendien het Ont-
s werp Wet Uitkeringen Wegen zal zijn aanvaard,
g de versnelling van de wegenbouw buiten de ste-
den verzekerd zijn. Ook voor de problemen die
het verkeer in en nabij de steden oproept, tracht
g de Regering spoedig oplossingen te vinden. Zij
s zal vooral nagaan welke bijdrage het openbaar
g vervoer daarbij kan leveren.
g De Regering ziet het als haar taak te bevorderen,
g dat het onderwijs mede door een verdergaan-
s de democratisering zoveel mogelijk aan de
veranderende inzichten en omstandigheden wordt
g aangepast. Een vernieuwing van de Lager On-
g derwijswet 1920 zal worden voorbereid. In het
thans aanvangende zittingsjaar zal het ontwerp
g van de Overganswet voor de Wet Voortgezet
Onderwijs worden ingediend. De snelle toeneming
g van het aantal studenten en de ontwikkeling
g van het wetenschappelijk onderzoek dwingen de
s Regering tot een voortvarend wetenschapsbe-
g leid. De Academische Raad zal in 1966 advies uit-
g brengen over de structuur van het wetenschap-
s pelijk onderwijs en met name over de mogelijk-
g heid tot verkorting van de studieduur.
g Ook op andere terreinen van de cultuur wil de
g Regering door meer gelden ter beschikking te
g stellen meer mogelijkheden voor ons volk ope-
g nen. Zij zal de culturele zelfwerkzaamheid be-
g vorderen en de gelegenheid voor ontwikkeling en
g ontspanning van jeugdigen en volwassen ver-
g ruimen.
g Nauw verwant hiermede is haar beleid inzake
g de aankoop van natuurterreinen en de bestrijding
g van de toenemende verontreiniging van lucht,
g water en bodem; wettelijke maatregelen wor-
g den hiertoe voorbereid. Voorstellen ter verwe-
g zenlijking van het voorgenomen beleid inzake
g onroerend goed zijn eveneens in voorbereiding,
g Al deze voorzieningen worden mede uit een oog-
g punt van ruimtelijke ordening gecoördineerd
in een doelbewust beleid, dat zowel op wetge-
g vend'als op bestuurlijk gebied grote aandacht
vraagt.
Met deze voorzieningen, gericht op het welzijn
van heel ons volk, en met haar plannen tot her
vorming en modernisering van ons recht wil de
Regering voor iedere Nederlander de mogelijk
heden vergroten om zowel in materieel als gees
telijk opzicht'tot volle ontplooiing te komen. Dit
geldt evenzeer op sociaal-economisch gebied,
waar de Regering streeft naar een zo rechtvaar
dig mogelijke verdeling der bedrijfsresultaten
en naar versterking van de plaats van de ar
beid in de onderneming. De individuele burger
en zijn vrijheid in een goed geordende samen
leving staan bij dit alles in het middelpunt.
Het is duidelijk, dat de zojuist genoemde voor
zieningen, ook wanneer daarbij de noodzake
lijke soberheid in acht wordt genomen, een be
langrijke verhoging 'betekenen van de uitgaven
van het Rijk. Aan de financiën der gemeenten
worden daardoor evenzeer hogere eisen gesteld.
Reeds was het onontkoombaar dat de uitgaven
voor 1965 aanzienlijk sterker stegen dan aanvan
kelijk was voorzien. De Regering acht een ver
dere stijging voor 1966 alleen verantwoord, in-
,dien door een samenstel van maatregelen een
inflatoire ontwikkeling van binnenlandse her
komst wordt voorkomen -en de verhoogde lasten
rechtvaardig worden verdeeld. Zij zal hierop
haar beleid richten.
De economische ontwikkeling van ons land is in
vele opzichten bevredigend. Produktie en uit
voer vertonen een redelijke groei, terwijl een
hoog peil van werkgelegenheid wordt gehand
haafd. De betalingsbalans zal dit jaar waarschijn
lijk een overschot opleveren. Niettemin geeft
het voortduren van de opwaartse druk op de
prijzen reden tot zorg.
Het prijsbeleid zal daarom krachtig worden
voortgezet, zowel ter bevordering van een even
wichtige economische ontwikkeling als ter ver
dere verhoging van het levenspeil. In samen
hang hiermede acht de Regering de totstand
koming van langlopende collectieve arbeidsover
eenkomsten van grote betekenis. Zij verwacht,
dat de Sociaal-Economische Raad door het uit
brengen van een interimadvies in dit najaar,
een bijdrage zal leveren tot een soepele over
gang van de huidige naar nieuwe spelregels
voor de loonvorming.
Teneinde inflatie tegen te gaan wil de Regering
de noodzakelijke uitgavenvermeerdering voor
een belangrijk deel dekken door belastingmidde
len. Deze zullen zoveel mogelijk op minder nood
zakelijke goederen betrekking hebben. De Re
gering zal voorstellen o.a. de belastingen op al
coholische dranken, tabak, personenauto's en
minerale oliën te verhogen. Daarnaast zullen de
in 1954 en 1955 ingevoerde vrijstellingen van om
zetbelasting voor schoeisel geheel en voor tex
tiel ten dele worden opgeheven. Tenslotte zullen
de vennootschapsbelasting en de vermogensbe
lasting de, laatste tijdelijk enigszins worden
verhoogd. Tegenover deze verhogingen zal een
verlichting van de loon- en inkomenstebelasting,
grotendeels door toekenning van belastingspaar-
brieven, worden voorgesteld. Deze verlichting
zal leiden tot een aanzienlijke beperking van de
stijging van de belastingdruk, vooral voor per
sonen met een laag inkomen. De Regering hand
haaft de reeds vastgestelde verlaging van de
loon- en inkomstenbelasting per 1 januari 1967
en zal voorstellen doen om met ingang van de
zelfde datum de belastingdruk voor ongehuwden
te verlichten.
In de loop van dit zittingsjaar zal U een nota
worden voorgelegd, waarin de grote lijnen van
het economisch structuurbeleid zullen worden
aangegeven in het perspectief van de te ver
wachten economische ontwikkeling tot 1970.
Reeds thans zij erop gewezen, dat voor de econo
mische groei een verdere verhoging van het
■kwalitatieve peil van onze industrie nodig is. Dit
vereist een versterkte inspannig op het gebied
van onderzoek en ontwikkeling.
Binnenkort zullen de Kamers worden ingelicht
over de maatregelen, die de Regering nodig acht
voor de aanpassing van de mijnindustrie en voor
de wijziging van de industriële structuur van
Zuid-Liraburg. In overleg met het bedrijfsleven
zullen regelingen worden getroffen voor de ont
wikkeling en sanering van midden- en.kleinbe-
drijf.
Het beleid van de Regering blijft gericht op ver
sterking van 'de economische positie van de land
bouw en de visserij en op verbetering van de
levensomstandigheden van de betrokken bevol
kingstroepen. De begroting biedt daarvoor gro
tere mogelijkheden.
Met de invoering per 1 januari 1967 van de ar
beidsongeschiktheidsverzekering en van een
volksverzekering tegen zware geneeskundige ri
sico's, streeft de Regering ernaar in de reste
rende kabinetsperiode tot een voorlopige afron
ding te komen van het sociale zekerheidsstelsel.
De daarvoor nog noodzakelijke wetsvoorstellen
zullen zo spoedig mogelijk worden ingediend.
De Regering is er zich van bewust, dat onze le
vensbelangen onverbrekelijk verbonden zijn met
de wereldsituatie. De toenemende onderlinge af-
hankelij'kheid der volkeren dwingt tot verdieping
van de internationale saamhorigheid. De ver
schillende vormen van Europese samenwerking,
waaronder de Benelux, vervullen daarbij even
zeer een onmisbare functie als het Atlantisch
Bondgenootschap.
De Regering hoopt vurig, dat de gevechtshande
lingen tussen India en Pakistan spoedig tot een
einde zullen komen. Zij zal daaraan als lid van
de Veiligheidsraad naar vermogen bijdragen. De
toestand in Vietnam, waar nog steeds geen op
lossing is gevonden, die zowel de vrede als de
gerechtigheid kan dienen, blijft zeer zorgelijk.
Daar en elders in de wereld zal de Regering
haar medewerking geven aan. iedere eerlijke po
ging tot 'het beslechten of voorkomen van ge
schillen. Zij steunt het streven om in internatio
naal overleg de spreiding van atoomwapens te
gen te 'gaan en te komen tot een verantwoorde
'beperking der bewapening.
De waarborging van vrede, vrijheid en veiligheid
vereist, dat ons defensiebeleid intussen onver
minderd gericht blijft op het leveren van een
passend aandeel in het Atlantisch verdedigings
stelsel.
De Europese Gemeenschappen maken een kritie
ke tijd door. De economische integratie van de
zes landen wordt in gevaar gebracht door grote
tegenstellingen birmen de EEG over de politieke
aard en bestemming van de Gemeenschap. Teza
men met andere lid-staten houdt Nederland vast
aan de opvatting, dat de opbouw van de Euro
pese Gemeenschappen moet worden voortgezet
op supranationale en democratische grondslagen
en dient te worden ingepast in de Atlantische
samenwerking. De Regering zal daartoe alle po
gingen in het werk stellen, in de hoop dat bok
thans de gerezen moeilijkheden overwonnen zul
len worden.
Leden der Staten-Generaal,
Ondanks de vele problemen die nog om een op
lossing vragen, is er twintig jaar na de tweede
wereldoorlog alle reden tot dankbaarheid voor
de vooruitgang en de welvaart waarin wij ons
mogen verheugen.
Tegelijkertijd moeten wij echter vaststellen, dat
vele landen steeds verder in welvaart 'bij ons
achterblijven. Niet slechts uit politieke nood
zaak, maar vooral uit menselijke solidariteit,
moeten wij bereid blijven met dit. landen samen
te werken voor hun verdere ontwikkeling en
ons daarvoor grotere financiële offers en per
soonlijke opofferingen getroosten.
Zowel birmen als buiten ons Koninkrijk hebben
wij dus belangrijke taken te vervullen. De Re
gering vertrouwt, dat ons gehele volk daartoe
wil samenwerken, wanneer Gij, leden van de
Staten-Generaal, tjw instemming aan de U voor
te leggen plannen kunt geven. Die instemming
vraagt de Regering niet alleen omdat de Grond
wet haar daartoe verplicht, maar vooral omdat
zij een voortdurend en intensief overleg met de
voiksvertegenwooridiging onmisibaar acht voor
het levend houden der democratie. Zij zal er
gaarne aan medewerken, dit overleg in grote
openheid te voeren.
In 'het komende jaar wacht U wederom een veel
zijdige en verantwoordelijke taak. Moge het U
gegeven zijn deze taak in het belang van ons
Koninkrijk te verrichten met de wijsheid en de
voortvarendheid, die onze tijd eist.
MIet de bede, dat God Uw arbeid en ons volk
moge zegenen, verklaar ik deze zitting van de
Staten-Generaal geopend.
Veiling van maandag 20 sept. 1965
Tomaten A 30—38; idem B 30—31;
Pronksnijbonen 62; Andijvie 21; Bloem
kool 1648; Gele savoye 37; Rode kool
29; Sa 16—16,80; Frankenthaler 151; Ali
cante 158159; Legipont 32; 'Giese Wil
demans 25.
Bintje grove 16,1017,idem mid
del 15,2015,90; Eigenheimers grove
10,80—11,60; idem middel ,15,20—16,80;
idem II 11,70—13,60.
Aanvoer 42.000 kg.
Uien klasse II: grove 21,5020,98; mid
del 19,49—19,—; drielingen 24,16; piok-
lers 25,Aanvoer 27.500 kg.
75 jaar. Hij is nog zeer vitaal. De ge
dachtenispredikatie op zondagavond 5
sept. was over Jes. 61 1—3, waarin 'hij
tekende de 'vreugde van de Vader, de
vreugde van de Zoon en de kracht van
de Heilige Geest. Zijn zoon, ds. Iz. Kok,
Hervormd predikant te Zegveld, heeft
zijn vader na afloop van de dienst toe
gesproken.
DE MOORD IN DENEMARKEN. De gehele Deense politiemacht verkeert in staat van alarm na de moord op vier
agenten, j.l. zaterdag. Op de linkerfoto zien we een agent, met getrokken pisiwol en voorzien van een kogelwerend
schild. Op de rechterfoto een auto, een witte Simca, welke veronderstelt wordt bij de moord gebruikt te zijn.