EiiivrfDEn-niEui/s Nieuws Er gebeurde iets in Nijmegen caËaffero tentoonstelling Voorbij SKOPJE - TWEE JAAR NA DE RAMP Nationale Trekpaarden- JOe strijd om het beütaao uiinci 149 rnis 2e blad Vrijdag 10 september 1965 No. 3418 ik -ü i? •k ik UIT Oe KERKEN anders dan andere J. KeuveEaar -1 Prni Ga kaken, genen Be ve- pherpe Igging! lening. „Pro- in de ingeluk te ge- svinger irts, A. eerste het al gen op ioorge- ire be- Een Anglicaanse bisschop en een Amsterdamse dominee Twist gesprekken met God Een scho ne leugen Theologen en schoenmakers. De algemene opmerkingen van vorige week, die bedoelden de moderne theo logie met een paar houtskoolstrepen te schetsen, vragen een nadere verklaring. Nu is het niet zo moeilijk, zich een beeld te vormen van de nieuwste theo logische mode. In de vorige eeuw, toen ie discussie vrijwel beperkt bleef tot de katheder en de studeerkamer, duur de het wat langer, voordat de „leek" op hoogte was van gewijzigde inzichten. In onze tijd gaat het allemaal veel snel ler, enerzijds door de voorlichting via pers, radio en televisie, anderzijds door de hogere graad van ontwikkeling, die ook „leken" in staat stelt een theologi sche discussie te volgen. Daarbij komt nog, dat de moderne theologie de kunst verstaat van populariseren, zodat ze de gewone kerkgangers direct aanspreekt. Ook al gaan de wetenschappelijke wer ken van gezaghebbende theologen als Karl Barth, Rudolph Bultmann, Die trich Bonhoeffer en Paul Tillich boven onze pet, dan verschijnen er nog ge noeg populaire boeken om ons met de moderne inzichten vertrouwd te maken. Ik denk even aan het boekje van de Anglicaanse bisschop John A. T. Robin son, „Eerlijk voor God", dat in Enge land in een half jaar tij ds een kwart miljoen kopers vond. In 1963 verscheen van deze pocket ook een Nederlandse vertaling, waardoor ook in ons land een soort Robinson-rage ontstond. Sommi gen deden alsof deze Anglicaanse bis- sctiop nu ineens het beslissende woord over de Christelijke religie had gespro ken, anderen herkenden terstond de oude argumenten van de vrijzirmigheid in de vorige eeuw. Het was te verwach ten dat dit strovuur even hoog zou op laaien om daarna snel uit te doven: nu, na twee jaar, wordt er praktisch niet meer over Robinson en zijn gerucht makende boekje gesproken. Vermoedelijk zal hetzelfde lot be schoren zijn aan het produkt van eigen bodem, waarvoor ik nu de aandacht vraag, het veelbesproken boekje van Barthold van Ginkel „Twistgesprekken met God", verschenen bij G. F. Callen- bach in Nijkerk. Voor wie het niet mocht weten: Barthold van Ginkel is Ned. Herv. predt. in Amsterdam. Zijn populariteit zal ook hem ertoe verleid hebben, zijn voornaam publiek te ma ken. Een bepaalde klasse van predik heren met artistieke neigingen schijnt dit van de kunstenaars te hebben af gekeken, en nu heten deze weleerwaar de heren gewoon Barthold, Gabe, Okke, Piet en Henny. Overigens willen we daar geen woord kwaad van zeggen, ge dachtig aan Shakespeare's „What is in a name?" Barthold van Ginkel is een man die de Herv. kerk doorkruist heeft van ui terst rechts tot uiterst links. In zijn eer ste gemeente Renswoude behoorde hij tot de Ger. Bondsrichting. Vanuit zijn tweede plaats, Wezep (Gld.) vertrok hij als confessioneel naar Katwijk aan Zee. Daar schoof hij weer verder op naar links, om na de oorlog als midden orthodox predikant naar Amsterdam te gaan. In de hoofdstad ontwikkelde hij zich steeds meer in vrijzinnige rich ting. Het merkwaardige bij Van Ginkel is, dat hij overal waar hij stond, grote scharen mensen wist te trekken en te boeien. Dat is wel niet zo vreemd voor een Ger. Bonder op de Veluwe, maar het is bepaald ongewoon voor een vrij zinnig predikant in de hoofdstad. Van zelfsprekend is het nu een ander soort publiek dat hem naloopt dan vroeger, maar de kwantiteit is dezelfde geble ven. Het geheim zit niet zozeer in de inhoud van de prediking, als wel in de begaafdheid van de prediker, en in de wijze waarop hij de dingen weet te zeg gen. Het is alweer enkele jaren geleden dat ook Waarnemer weleens op zondag morgen een half uur voor het begin van de dienst in de rij stond voor de Bachzaal in Amsterdam-Zuid, waar ds. van Ginkel meestal voorgaat. Ik weet niet meer, waarover ik toen het meest verbaasd was: over de mensenmassa, die zich wekelijks voor de ingang ver drong, of over het gemak, waarmee de prediker zich van de taal bediende, of over de geraffineerdheid, waarmee hij de waarheid van de Schrift krachteloos wist te maken, zonder aan de woorden van de Schrift veel af te doen. Overigens bleek ik niet de enige te zijn, die dit door had, want op een mor gen stootte m'n buurman, een gemoede lijke Amsterdammer, me aan, en merk te op: „'t Is niet waar, maar 't is wel mooi". „Een schone leugen", zo zou men ook het boekje kunnen tsrperen, dat de neer slag vormt van negen radiotoespraken. „Twistgesprekken met God" heeft de schrijver het genoemd. In werkelijkheid zijn het gesprekken met de mensen over God. En eigenlijk zou ik die naam God nog met een kleine letter moeten schrij ven, want de God van de Bijbel is voor Van Ginkel de grote onbekende, alleen maar zichtbaar in onze medemens. En het Woord van die God, Die gesproken heeft door profeten en apostelen, is voor hem niet gezaghebbend, hij hoort alleen die Stem in het diepst van zijn hart----- Het is zonder meer duidelijk dat we hier te doen hebben met de klare vrij zinnigheid van de vorige eeuw. Het enige verschil is, dat ze toen sprak op gezag van het nieuwe wetenschappelij ke onderzoek, en nu in naam van het moderne levensgevoel. Vroeger werden grote gedeelten uit de Schrift zonder meer geschrapt als in strijd met de re sultaten van de wetenschap; tegen woordig schrappen we niets meer uit de Bijbel, maar laten we de Bijbel zeggen wat wij graag willen horen. Misschien is dat laatste wei zo gevaarlijk, tenslot te hoor je iemand eerder op klompen aankomen dan op sokken. Nu ik het daar over schoeisel heb, we moeten niet te vlug gereed staan met de opmerking, die weleens gemaakt wordt: „Was die of die dominee maar schoen maker geworden!" Met alle respect voor deze eerzame handwerkslieden, in de kerkgeschiedenis hebben schoenmakers niet zo'n beste naam: Jacob Böhme, de Duitse m sticus uit de 17e eeuw, die tenslotte van de theologie in de theo sofie is terechtgekomen, was schoen maker. George Fox, de stichter van de sekte der Quakers, die in de 17e eeuw Enge land rondreisde als prediker, was schoenmaker. En Marinus Booms in de 18e eeuw in ons land een verwoed ver dediger van Hattemisme en Spinozisme was eveneens.schoenmaker. Waar mee we maar willen zeggen: „Schoen maker, blijf bij je leest." Waarnemer P.S. In het Kijkvenster van vrijdag 27 augustus 1965 heb ik een grote ver gissing begaan door te vermelden dat Dr. M. J. Arntzen gepromoveerd zou zijn op een proefschrift „Herman Ba- vinck als dogmaticus". Dit is echter de titel van de dissertatie van Dr. R. H. Bremmer. De dissertatie van Arntzen handelde over „Mystieke rechtvaardi gingsleer." M'n welgemeende excuses voor deze vergissing, die me geleerd heeft, niet op mijn geheugen te ver trouwen. Waarnemer. RIJMEiN VAN TIJMEN De laatste schuit van van der Schuijt, Gaat eind september varen. 't Waarom laat zich in deze tijd, Zeer zeker wel verklaren. Haast voer geen man en muis meer mee. Het was er o zo stil. Ja, toen of nu is daar ook wel, 'n Keuze groot verschil. Geen lange files ziet men meer Dat is voorgoed voorbij! Zeer zeker is de boot dus aan. Hoe keerde hier 't getij. Het veer liet wel een reuze veer. Denk eens hoe 't vroeger was. Men wachtte aan de Galathee, Men wachtte in Dintelsas. En niemand was er in z'n sas, Dat het zo lang soms duurt. Maar van der Schuijt heeft dertig jaar. De zaak daar goed bestuurd. Er komt dan wel geen monument Maar toch: Een flinke pluim! Want de verbinding was er zóóó. (U weet wel met uw duim!) Tij men NED. HERV. KERK Beroepen te Wezep en Nunspeet A. Romein te Noordeloos; Soest C. den Boer te Siiedrecht; Waddinxveen J. den Hoed te Wijk bij Heusden; St. Anna- land J. de Raad te Jaarsveld; Wouden berg D. v. d. Berg te Veenendaal. Aangenomen naar Meeuwen kand. B. de Graaf te Oud-Vossemeer. Bedankt voor Poederooyen, kand. B. de Graaf te Oud-Vossemeer. Ds. Jac. van Dijk, die zondag 29 augustus afscheid zou nemen van de gemeente Nijkerk, wegens het aanvaar den van een benoeming als leraar aan een meisjes Lyceum te 's-Gravenhage, werd daarin verhinderd door een ern stig auto-ongeval dat hem vrijdag 27 augustus overkwam. Hij wordt in het ziekenhuis „De Lichtenberg" te Amers foort verpleegd en zal daar wel enkele weken moeten verblijven. Waarschijn lijk zal er nu geen officieel afscheid meer plaats vinden, daar ds. van Dijk per 1 sept. is losgemaakt van zijn ge meente en zijn opvolger ds. P. de Jong van Veenendaal reeds 26 sept. aan de gemeente Nijkerk wordt verbonden. GEREF. KERKEN Beroepen te Nyega, kand. P. Bosma te Goes; Barneveld en Delfzijl M. Berg te Giessen; Rijswijk; Rotterdam (Ale- xanderpolder) P. Riemersma te Leeu warden. Aangenomen naar Mijdrecht H. Kui per te Nordhorn (Did.); Anna Jacoba- polder, kand. P. Torenbeek te Dor drecht. Bedankt voor Stellendam, Melissant, Strijen, 's-Gravenmoer; Onnen, Vijf hui zen. Alteveen, Andel, Doezum, Dom burg, Gees, Haastrecht, Kruiningen, Meerkerk, Metslawier, Ottoland, Noor deloos, Pieterburen, Tholen, Visvliet, Vrijhoeve, Capelle, Zuilichem, kand. P. Torenbeek. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Den Haag (W.) A. Hilbers te Zwolle en C. Langbroek te Veenen daal; Bunschoten B. Bijleveld te Bus- sum en J. Keuning te Veenendaal. Beroepen te Vlaardingen G. J. Buijs te Murmerwoude; Werkendam en Urk H. C. V. d. Ent te Middelharnis. Bunschoten. Wegens vertrek naar Nunspeet, nam ds. J. Brons afscheid met een prediking over Deut. 30 19. Ensohede-O. Na bevestiging door ds. J. W. v. d. Gronden te Almelo met Jac. 1 21b, deed ds. W. Heerma, gekomen van Nunspeet intrede met Joh. 1 29. Synode. De huidige Synode-vergade ring koos tot praeses ds. I. de Bruyne te Rotterdam. Ds. A. Hilbers werd as sessor; Ds. M. Drayer te Amsterdam scriba en ds. W. v. 't Spijken te Utrecht tweede scriba. Deze week werd het be langrijke besluit genomen (32-20 stem men) om voortaan ook officieel kerke lijk mee te werken aan televisie-uitzen- Op 26 juli 1963 werd de wereld opgeschrikt door de ramp welke Skopje trof. Nu, iets meer dan twee jaar later biedt de stad al een heel ander gezicht: vele huizen zijn nog beschadigd maar de wederopbouw van de stad gaat snel: over al verschijnen nieuwe blokken die met hun moderne lijnen het stadsbeeld reeds beheersen. dingen. Dit besluit lokte heftige discus sies uit. Pro waren o.m. ds. J. H. Vele- ma te Apeldoorn en ds. L. S. den Boer te Sassenheim. Contra: ds. M. C. Tanis te Barendrecht e.a. Ook de predikanten dr. W. H. Velema te Leiden en ds. W. Heerma te Enschede vonden de tijd niet rijp voor een dergelijk besluit. GEREF, GEMEENTEN Beroepen te Genemuiden G. Schip- aanboord te Apeldoorn. Bedankt voor Lisse A, Vergunst te Rotterdam-C. Ds. L. Kleboom te Norwich (Canada) vertoeft van 3 sept. - 23 sept. a.s. in ons land en hoopt verschillende preekbeur ten te vervullen. Naar Amerika en Canadia Woensdag 8 sept. a.s. is ds. A. Ver- gunst te Rotterdam (C.) naar Amerika vertrokken om de kerken aldaar en ook in Canada in gerezen moeilijkheden bij te staan. De reis is gemaakt per vliegtuig; D.V. 1 okt. hoopt ds. Ver- Een Sunil team liet mevrouw W. C. M. Peters, Mesdagstraat 24 Nijmegen, zien wat Sunil voor haar was kan doen. Nog nooit zag zij haar witte was zo wit, haar bonte goed zo helder van kleur. Het krachtige Sunilsop verdreef de hardnekkigste vlekken uit haar schorten. En ook voor de baby-was bleek Sunil ideaal. Luiers werden helder wit en heerlijk zacht. Mevrouw Peters weet nu waarmee zij voort aan gaat wassen l En u Was óók met Sunil en ontdek wat Sunil ook voor uw was kan doen. Sunil met ultra-waswerking geeft het ka ste wit. gunst weer naar Rotterdam terug te keren. Televisie en Crematie. In april van dit jaar is aan ds. A. Vergunst te Rotterdam diens mening gevraagd over crematie, wat hij een on-christelijk gebruik heeft genoemd en een terugval naar het heidendom. Hij heeft gesteld dat crematie indruist tegen de onder invloed van de Evangeliepre- diking gevormde gewoonte om onze do den te begraven en dat naar het voor beeld van Jezus Christus zelf. Toen hem gevraagd werd of hij deze mening over lijkverbranding ook in het open baar wilde uitspreken, heeft hij dit zonder enige reserve gedaan. Het ge sprek werd op de band opgenomen en is kort geleden over de televisie uitge zonden. In de Kerkbode der Geref. Ge meente van Rotterdam heeft ds. Ver gunst duidelijk gesteld, dat hij geen vóór-, maar een tegenstander van t.v. gebleven is, omdat hij dit voor de ge zinnen een ernstig gevaar acht, wat ver wereldlijking in de hand werkt. Nu dit verontrusting heeft gewekt, ware het z.i. beter geweest aan het ver zoek om zijn mening in de openbaar heid te brengen geen toestemming te verlenen, alhoewel hij zich voor zijn mening niet schaamt. APARTE EN STIJLVOLLE ATTRACTIES! Het programma van de grote natio nale trekpaardenshow op zaterdag 18 september a.s. te 's-Hertogenbosch ver meldt naast de bekende keuringen en demonstraties o.m. de volgende speciale attracties: De eindstrijd tussen de hoogst be kroonde trekpaarden van de vorige dag om de nationale kampioenschappen; De keuringen van de beste stamva ders uit het gehele land met hun collec ties afstammelingen; Het défilé, met aan het hoofd de nieu we kampioenen, van plm. 100 Haflin- gerpaarden gevolgd door demonstraties waai'onder voltigeren en vrijheidsdres- suur, welke nummers speciaal voor de Internationale Tentoonstelling te Inns bruck zijn ingestudeerd. Het uitroepen van het Shetland Pony Kampioenschap Den Bosch 1965 met défilé van een collectie Shetlander hengsten en merriën met veulens en de vertoning van verschillende speciale shows; De bekendmaking van de uitslag en uitreiking der hoofdprijzen van de Prijsvraag „Wie wordt Kampioen?", uitgeschreven door de Landbouwbladen der 3 Centrale Landbouworganisaties; De muzikale medewerking van de CONSTANTE KWALITUT - 25 STUKS f 1.25 Koninklijke Harmonie „'s Hertogen- bosch", die met 120 man in gala-tenue en met vrouwelijk tamboerkorps voor een even fleurige als welluidende op luistering zal zorg dragen! De hoofdschotel blijft uiteraard het grote défilé van 500 trekpaarden, de daaraan verbonden demonstraties en de imposante show met 4-, 8-, 16- en 32 spannen, waarbij toelichting wordt ge geven door de bekende commentator Mr. G. A. Bax; Bijzondere vermelding verdient ten slotte de ieder jaar weer stijgende be langstelling voor deze unieke en inter nationaal vermaard geworden tentoon stelling. Zo zullen, naar thans reeds is aangekondigd, niet minder dan 14 lan den op de komende „Nationale" in Den Bosch vertegenwoordigd zijn. Zandpad Middelta»mte VERVOLGVERHAAL door D. Menkens-van der Spiegel Copyright J. J. Groen Zn. N.V. 44 Koos weet geen reden voor zijn thuis blijven te noemen, dus gaat hij ook deze donderdagavond, 't Blijft feitelijk het zelfde, waar hij zit. Of hij thuis is of <iaar, zijn gedachten houden zich toch snkel bezig met dat éne. De bijbelbespreking gaat langs hem neen. Er worden een paar vragen ge steld, die anders vanwege hun onnozel heid zijn lachlust zouden hebben opge wekt. Nu hoort hij ze nauwelijks. Na de pauze zal Joost Alsman een op stel voorlezen, dat gaan moet over de nood der tijden. Joost Alsman noemt zijn opstel een inleiding en heeft het getiteld: „Deze waanzinnige wereld." Ondanks zichzelf wordt Koos opge wekt uit zijn lethargie. Alsman kan een opstel maken en hij weet het te lezen. Alsman zou dan ook onderwijzer 2ijn, als deze wereld niet zo waanzinnig was. Nu is hij kwekeling-met-akte, een en twintig jaar oud, werkzaam aan de „School met de Bijbel" te Bovenzand, op een salaris van vijf en twintig gul den per maand. Aangezien zijn moeder weduwe is en van een klein pensioentje leven moet, is het reizen per bus voor hem een te grote luxe. Weer of geen weer, hij fietst de 12 km. lange weg naar school. Dat maakt 24 km. op dins dag, donderdagdag en zaterdag. De an dere drie dagen heeft hij hoofdcursus in de stad. Dan peddelt hij er 's avonds nog 2x6 km. bij. Voor de hoofdacte is hij al tweemaal gezakt. Hij kon beter donderdagsavonds bij zijn boeken blij ven, maar mocht er in Berkendaal eens een vacature komen, dat heeft een lid van de Christelijke Jongelingsver- enigino „Samuel" meer kans dan een ander. Dat hoopt hij tenminste. Deze waarzinnige wereld! Een beetje gezwollen, maar de jongen heeft waar lijk wel reden, om van een „waanzinnige wereld" te spreken, denkt Koos. Even veel reden als ik. 't Zal een felle aan klacht worden tegen de wantoestanden, die de mensen geschapen hebben, er zal een weg worden gewezen naar een be tere toekomst. Natuurlijk, je staat al leen en je stem wordt niet gehoord, waar ze gehoord worden moest, maar, als de gelegenheid tot spreken je ge boden wordt, moet je die aangrijpen, om te getuigen tegen het onrecht, tegen de waan, tegen heel dat miserabel ge knoei, waaraan de wereld sterft. Zielige verschijning eigenlijk, die Joost Alsman. Lang, mager, hoekige schou ders, omkringde ogen, een vale kleur, ondanks de vele frisse lucht, die hij da gelijks te happen krijgt. Zijn jasje ge tuigt van onoordeelkundig oppersen, de mouwen zijn te kort, niet omdat hij er uit gegroeid is ,maar omdat moeder de doorgesleten randen „tegen elkaar" ge slagen heeft. Zoals hij daar staat kun je net nog zien dat de broek van een an dere stof is. Hoeveel broeken zou hij bij dat jasje al versleten hebben? 180 km. fietsen per week, gaat je wel in de kle ren zitten. Hij heeft een welluidende stem. Zijn voordracht imponeert. Als de waarde van dit opstel van stem en voordracht afhing, was het subliem te noemen. Te oordelen naar de luisterende gezichten der Berkendaalse jongelingschap valt de inhoud ook buitengewoon mee. Het is nu wel niet bepaald iets nieuws, dat ze horen, maar ze worden er door ge sticht. Wat weet Alsman het fijn te zeg gen. Ja, zo is het toch maar. Gods oor delen gaan over het aardrijk. De ge leerdste koppen zullen niet vermogen, middelen uit te denken om het licht te doen doorbreken, als God de wolken Zijns gerichts niet inhoudt. En God zal die blijven zenden, zolang de wereld zich niet verootmoedigt, zolang het mensdom niet, van schuld verslagen, aan Zijn voeten zinkt. Als dat gebeuren mag, dan, maar ook dan alleen zullen de golven zich leggen, dan, maar ook dan alleen zal het Goddelijk „zwijgt, weest stil" de stormen doen bedaren. Koos Koster perst de lippen opeen. Hij voelt neiging tot lachen. Hij zou die bleke armoelijder willen toeroepen: „wees jij maar stil". Hij zou Hij mag voorlopig alleen luisteren. De ander is nog niet klaar. Hij is nu bezig de waanzinnige wereld te vergelijken met een verward kluwen. Knotje sajet is juister, denkt Koos en hij grijnst. Och dat verwarde kluwen. Men poogt het te ontwarren van alle kanten worden er draden gegrepen, maar het enige resul taat is, dat de knopen steeds vaster worden getrokken. Er is maar één draad ter ontknoping en die draad rust in Gods vingeren. Koos' ergernis groeit tot woede. Zijn oog valt op Piet Oskamp, Harm Neder- weerd, Gerrit Binnendijk, zijn blik toetst al die anderen. Ze schijnen te ge nieten. Ze kijken Alsman aan, of hij het achtste wereldwonder is. Alleen Meye- ring zit voor zich uit te staren. Trekt er een lachje om zijn mond? De spreker schijnt ondertussen aan het einde van zijn betoog te komen. Hij is althans bezig, vertroostende raad uit te delen. Hij is daarbij zeer royaal met bijbelwoorden. Hij spreekt van een stad op een berg en een licht op de kande laar! De wereld gaat voorbij met al haar begeerlijkheid. Wij hebben hier geen blijvende stad, maar zoeken de toeko mende. „Zo laat ons dan met lijdzaamheid lo pen de loopbaan die ons voorgesteld is, ziende Zo luidt het slot. Enkele minuten later spreekt Koos Koster. Gisteren nog zou hij het van zichzelf niet geloofd hebben dat hij op deze wijze spreken zou. Hij voelt het gewaagde, hij weet dat hij ongemanierd gauw het woord heeft gevraagd. Er zijn hier jongelui, die hem acht en zelfs tien jaar in leeftijd vóór zijn, die hadden misschien iets willen zeggen, op die had hij in elk geval moe ten wachten, maar de bron, die deze morgen werd aangeboord, die vandaag zich met moeite bedwingen liet, bruist nu over. Zijn eerste woorden wild stoot hij ze er uit, als vechtende kinderen buitelen ze over elkaar, dan, onder Meyerings dwingende blik, beheerst hij zich. „Ik zou willen vragen, of het niet is een schuld werpen op God, als we zo de crisis beschouwen en of het er niet heel erg op lijkt, of we God de wet wil len voorschrijven, als we zeggen dat Hij geen uitkomst zal geven, eer de wereld zich voor Hem verootmoedigt en het mensdom van schuld versüagen aan zijn voeten ligt. Als het werkelijk zo zou zijn, dan kunnen we gerust zeggen, dat we nooit meer uit de misère raken, want het mensdom zal niet aan Go'ds voeten zinken, de wereld zal zich niet verootmoedigen. Als de wereld dat deed, was ze gered en we weten, dat ze rijpt voor het oordeel. Dat heeft Als man trouwens even later zelf gezegd. Hij heeft telkens zichzelf weersproken. En om terug te komen, waarvan de voornaamste draad in Gods hand ligt, ooit in de war kan raken. Ik geloof eer der, dat Satan er aan trekt en ik zie het zó: wij hebben het in de war ge maakt en nu zouden we God willen dwingen, het te ontwarren". De voorzittershamer geeft een waar schuwend klopje. Koos schijnt het niet te horen. Koos gaat door: „Zie je, met dat zout der aarde, daarmee ben ik het eens. Het zout is smakeloos geworden. Wat zijn de zogenaamde christenen? Welke kracht gaat er van ze uit? Wat doen ze, om tot betere toestanden te geraken? Er zijn veel mensen, die voordeel van de crisis trekken. Dat is erg. Maar erger is het, dat zoveel christenen ook voordeel trekken uit de ellende van hun naaste." De hamer klopt nu harder. „Bedenk asjeblief, wat je zegt, Kos ter", interumpeert Meyering. „Dat doe ik, voorzitter, en ik zal de waarheid van mijn woorden bewijzen. Voordeel van de crisis hebben alle men sen met een vast inkomen, alle gepen sioneerden, alle effectenbezitters. (Wordt vervolgd) Ihl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 5