Tolgelden Haringvlietbrug worden aanmerkelijk verlaagd Vederland en Indonesië Meditatie Personen-duto's waarschijnlijk van f 3.50 op twee gulden VAUXHALL Kerkmuzlekavond te Mlddelharnïs Kankerbestrijding LUXE KILOMETERS AANGEBODEN VOOR DE PRIJS VAN „GEWONE" F^C. KORTEHEG s ZOON ONTPLOFFING AAN BOORD VAN DE VOORMALIGE „ORANJE' „Ellanden-nieuws" j8e jaargang Vrijdag 27 augustus 1965 No. 3414 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN „Komt tol Mij" Fruitmanden en Fruitbakies «.De Fruitcentrale" Bevestiging en intrede van kand. Chr. v. d. Poel Garage Kiiöps het beste bed ooitgentaakt! I 'schuimrubber] nog nooit geëvenaard! PBINS HENDEIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdtlk Tel. (01870) 26 29. na 6 uur 's avonds Tel. 2017 Giro 167880 VerMchynt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPBIJS 2,B0 PEE KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Wanneer we na hetgeen we in het eerste artikel over dit onderwerp schre ven over de politieke aspecten van on- je verhouding tot Indonesië daaraan jog iets mogen toevoegen, dan zouden we allereerst willen vaststellen, dat di jenen, die destijds de strijd van Soe- Itarno voor de onafhankelijkheid van Indonesië gesteund hebbea dat wa- ica talrijke links-georiënteerde Neder landers en speciaal onze bondgenpten jjt de oorlog Amerika en Engeland tiel zeer teleurgesteld moeten zijn. We moeten thans namelijk constateren, dat demiljQenenbevolking van dit eilanden rijk er heel wat slechter aan toe is dan loen ze nog door Nederland werd be stuurd. Bovendien blijkt, dat de „ap peasement-policy" (politiek van toege ven) van de Veren. Staten en Engeland allesbehalve een succes is geweest. Ze heeft Soekarno eer aangemoedigd dan geremd om in de verkeerde richting te jaan. En thans is het zover, dat zowel de Amerikanen als de Engelsen kans lopen eruit gegooid te worden. Speciaal de betrekkingen met Washington staan op springen. Wij kunnen als Nederlan ders daarover nu wel leedvermaak heb ben, maar in feite is liet toch een droe vige ontwikkeling, die grote gevaren in houdt voor de wereldvrede. Deze ontwikkeling heeft er dus meric- waardigerwijze toe geleid, dat van 1945 tot 1963 de Nederlanders uit Indonesië werden gegooid en onze Westerse vrienden er personae grata waren en dat nu de laatsten de bons krijgen en wij weer worden ingehaald, zij het dan alleen als welkome handelspartners. We zullen ons echter wel grondig erop mo gen bezinnen w«t de nieuwe politieke en economische relaties in feite beteke nen, Nederland zal zich zeer duidelijk moeten distanciëren van de pro-commu- nistische Indonesische politiek en geen water in de wijn mogen doen op dit ge bied terwille van volkomen in de lucht hangende commerciële voordelen. Op diplomatiek niveau neemt onze regering thans een neutrale houding aan in de controverse - Indonesië - Maleysië, of schoon wij politiek gezien eigenlijk dui delijk positie moesten kiezen vóór Ma leysië. Wij kunnen er nu wel verheugd over zijn, dat de Indonesische kwestie inte graal van de baan is en ons volk dus ook niet langer verdeelt, maar dit bete kent naar onze mening allerminst, dat onze verhouding tot dat land op de zelfde basis kan worden gesteld als b.v. die met onze andere voormalige vijand Duitsland. Dit land is na de oorlog van een dictatuurstaat een democratie ge worden. De leiders ervan komen alle verdragen en verplichtingen na die ze op zich genomen hebben, terwijl Hitler ze beschouwde als vodjes papier. We werken samen in de N.A.V.O. en de E.E. G. en alles loopt bevredigend. IVIet In donesië is het echter geheel anders Dit land is thanfe in feite een dictatuur, al noemt Soekarno het eufemistisch een geleide democratie. Van verdragen, af spraken en rechten van anderen trekt Wj zich niets aan. Dat begon al met de regelingen van de Ronde-Tafelconfe rentie in 1949. Indonesië zou een federa le staat worden, maar Soekarno maakte er al spoedig een-eenheidsstaat van. De .rechten der Ambonnezen werden niet gerespecteerd. Tenslotte onttrolc Soe karno zich aan alle besluiten der R.T.C. De Nederlandse en later vele buiten landse eigendommen werden geconfis- keerd zonder schadeloosstelling. Nieuw- Guinea werd met behulp van de V.N. en de V.S. onder zware druk aan ons ontfutseld. Het land werd praktisch tot «en kolonie gemaakt en de Papoea's worden door de Indonesische ambtena ren zo slecht behandeld dat er herhaal- lielijk opstanden uitbreken. Ook is Soe karno beslist niet van plan zich te hou- en aan het i.g. Bunkerakkoord, waarin een volksstemming in 1969 is voorge schreven voor de Papoe's. Onlangs zei liij: „De hele wereld weet, dat West- Irian bij Indonesië hoort en waarom fian nog een referendum, temeer, omdat ivij toch geen lid meer zijn van 'de Ver. Naties?" Dit is duidelijke taal. Onze conclusie is dus, dat Indonesië dit ak-- koord niet meer erkent. We zijn het wns met wat „Biurgerrecht" onlangs schreef „dat Soekarno nog nimmer de tiedoeling heeft gehad een overeenkomst om het even welke na te komen, zodat Indonesië een onbetrouwbare parther is," En nu de economische aspecten van onze verhouding.. Het blijkt dat vele Nederlandse kopstukken op dit gebied zoals Sydney van den Berg, Verolme, Zwolsman, Van Konijnenburg (de fa voriet van Soekarno), Diepen (Fokker- fabrieken) etc. nogal grote verwachtin gen hebben van nieuwe relaties. Voor "en is niet de politiek, maar de „busi ness" primair. Wij zouden dit om te be ginnen echter willen omdraaien en te vens ervoor waarschuwen, dat de rege- F"ig het optreden van de5;e „captains of industry" danig in de gaten houdt. Ver olme had de vrijmoedigheid Soekarno te nodigen voor een bezoek aan Ne- ''erland, alsof hij minister-president *3s. Zij zullen er zich voor moeten Wachten niet in politicis op te treden. ™3ar afgezien daarvan, we begrijpen ^6t, wat deze heren nu eigenlijk in In donesië zien als nieuwe economische Partner. Ze-zullen toch wel behoorlijk ^P de hoogte z'ijn met de deplorabele si- watie in dat land. Het lijkt er veel op, zij in hun zucht naar commerciële Komt tot Mij.(Jes. 55 3) Is er in het eerste gedeelte van Jesaja 55 3 sprake van een neigen van het" oor, waarbij de profeet het volk op wekt om met aandacht te luisteren, naar datgene wat de Heere te zeggen heeft, in het gedeelte dat thans voor ons ligt, icomt een tweede eis tot ons n.l. om te liomen. De Heere maakt niet alleen, dat we open komen te staan voor Zijn stem, maar Hij legt ook de begeerte in het hart om het land te verlaien, waar we tot nog toe woonden. Bunyan noemt dat land in zijn „pelgrimsreize naar de eeuwigheid", de stad „verderf". Boven die stad hangt het oordeel, zoals eens boven Sodom. Daarom is het zaak ons te haasten, die stad te verlaten. Deze weteiischap is ons bijgebracht, doordat we ons^oor leerden neigen tot God. Dan gaan we ook het grote onderscheid le ren onderkennen tussen degenen die de Heere dienen en degenen di-e hun hart nog neigen naar de wereld. Reeds door 't neigen van ons hart tot de Heere en Zijn dienst (dat uitei'aard in 't diepste wezen van de zaak een werk dés Heeren is) is er van binnen een grote leegte gekomen. Wanneer we van de verloren Zoon lezen dat hij in dat vergelegen land tot zichzelf komt, dan kan hij het er ook niet meer uit houden. Dan komt er een sterke begeer te om weer bij Vader te zijn. Weet u hoe dat komt? Niet uit ons zelf. We zit ten zó vast aan de wereld, dat we die uit onszelf nooit verlaten. Maar nu is het precies of er onzichtbare banden om ons heengeslagen zijn, die ons onweder- standelijk van die wereld vandaan trek ken. Dat zijn de banden van Gods lief de en de koorden van Zijn goedertie renheid. Tegen de liefde Gods is niets bestand. Die liefde wordt ons bijzonder geopen baard in Jesaja 53. In de eerste plaats gaan we daardoor het oor neigen, maar in de tweede plaats ook komen. Wat verstaan we eigenlijk onder „komen"? Wanneer we komen, dan blijven we niet langer, waar we tot nog toe ge weest 'zijn. Waar we van nature zijn, geven w_e de Heere en iedereen de schuld van onze ellende, maar niet ons zelf. Maar wanneer we komen, zijn we door de lokstem des Heeren zó in ons hart geraakt, dat wij met een verbroken hart b.ekennen: Heere Gij zijt recht in al uw weg en werk. Bij mij ligt de schuld en de ongerechtigheid. Er is een heimwee gekomen om weer met de Heere verzoend te zijn. Dan leren we op ons verleden de dood schrijven. Wat niet uit God is, kan ook niet bevredigen. De Heere zelf wijst daarop in ons teksthoofdstuk, als het luidt: „Waarom weegt gij lieden geld uit voor hetgeen dat geen brood is en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Waar dat doordringt tot het hart, kun nen we het niet langer doen met de dingen van hier beneden, maar komt er een hunkerend heimwee naar de God des Levens. En is het niet wonderlijk, dat in dat gemis al zo'n rijkdom gevon den wordt, dat we het niet meer missen willen? Eén dag is in Uw huis mij meer, dan duizend, waar ik U ontbeer. Toen de verloren zoon tot zichzelf kwam in dat vreemde land, bleef hfet niet bij redeneren, maar kwam het ook tot een opstaan en tot de Vader gaan. Tot die Vader, Die de schuld kan ver geven en van Wie ons tegenruist dat milde handen en vriendelijk ogen bij Hem zijn van eeuwigheid. Komen, dat is: alles verlaten om de Heere te volgen. Komen, dat is: net doen als Esther, die ondanks he); feit dat ze niet tot de Koning geroepen was, de stem des geloofs heeft gehoorzaamd: „Kom ik om, dan kom ik orn, maar nochtans zal ik tot de koning gaan. Kornen dat is: zoals Ruth doen, die Moab achterliet en Kanaan binnentrok met de belijdenis tot Naomi: „Uw volk is mijn volk en uw God, rfiijn God. Lezers, komt dan en ar waren uw zon den rood als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw, al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als wit te wol. Komt tot de wateren, alle gij dorstigen. Komt, koopt en eet, zonder geld en zonder pïijs, wijn en melk. Dirltsland. C. J. Resting Zodra iemand een auto aanscliaft, wordt hij consument van kilometers. Hij zal afwegen wat hem voor welke kilo- meterprijs geboden wordt aan ruimte, comfort, snelheid, enz. Veel verschil zit daar doorgaans niet in. Wie een bepaal de lon.-prijs in gedachten heeft, kan slechts kiezen uit een beperkt aantal wagens in een bepaalde prijsklasse. Er is echter één uitzondering, een zeer spectaculaire uitzondering! Wie n.l. van plan is ca. 30.000 Icm. per jaar te rijden kan kiezen uit enkele bescheiden wa gens van 7000 a 8000 gulden, maar er komt ook een grote luxueuze klassewa- gen van de dubbele prijs binnen uw be reik. Dat is de Mercedes-Benz Diesel, groot en representatief, maar met een km.-prijs, gelijk aan die van bovenge noemde bescheiden benzinewagens. Voor de ambitieuze automobilist die re kenen kan, is het een uitgemaakte zaak: hij kiest de luxe-kilometers van de Mercedes-Benz Diesel. U ook? Bel (01883) 2310, VERMAArs AUTO- BEDEIJF N.V. te HELLEVOETSLUIS voor een proefrit. Deze dealer zal u bovendien gaarne uitleggen hoe u even tueel de aanschaffingsprijs kunt sprei den. Bij de Mercedes-Bens Diesel gaat de cost voor de baet uit maar als u hem eenmaal hebt, is elke kilometer pure winst L voordelen alle realiteit uit het oog ver liezen. Want hoe staat het hiermee in In donesië. Laten we er een kort overzicht van geven. De ambtenarenstaat, die ont staan is, heeft geleid tot overbezetting van het overheidsapparaat, tot chaos en corruptie. Het „hof" van Soekarno plus zijn vele reizen verslinden miljoenen. Het land heeft enorme bedragen als schenkingen of leningen ontvangen van Amerika, de Sovjet--Unie, West-Duits land, Rood-China, Japan, Engeland, Frankrijk, Italië en Joego-Slavië. Spe ciaal de Veren. Staten hebben er mil jarden ingepompt, maar alles verdween zonder effect in een bodemloos vat. Af gelost wordt er niet. Deviezenreserves zijn vrijwel opgesoupeerd. De Wereld bank weigert nog te helpen en daarom ging Indonesië eruit. Het tekort op_de staatsbegroting bedraagt jaarlijks mil jarden roepiahs. En dat alles tengevol ge van een onvoorstelbaar wanbeleid. Eerst ging het geld weg aan het dempen van- opstanden. Toen aan de Nieuw- Guinea-politiek. Daarna aan de „con frontatie" met Maleysië. Een groot leger werd opgebouwd en een oorlogsmarine gevormd. Dat alles enkel en alleen'om grote mogendheid te spelen, maar dan op kosten van anderen. Het staatsap paraat verslindt schatten. De uitgaven van de staat worden zw^ar inflatoir ge financierd: de bankbiljettenpers draait al jarenlang op volle toeren. Het gevolg is, dat de waarde van de roepiah, mede door het gemanipuleer met in- en uit voer- en andere koersen niet meer is vast te stellen. In 1945 stond de Indo nesische gulden nog gelijk met de Ne derlandse. Thans is de roepiah in hèt burgerlijk verkeer tegenover de dollar niet meer waard dan ^/as cent! Dat "wil dus, zeggen: praktisch waardeloos. De kosten van levensonderhoud gingen navenant omhoog. Stelt men ze voor 1958 op 100, dan waren ze in 1963 'al 1374 en nu natuurlijk nog veel hoger. VOOR BETER f^ -----------T^^NHflR DE MIDDELHRRNIS-TEL:Z328 Speciaal in het opmaken van B. V. d. VEEB Telefoon 2682 Westdüfc 36 MIDDELHARNIS Dat de zaak economisch niet ineenstort, komt doordat de bewoners van de dui zenden dessa's en kampongs kans zien door eigen landbouw zich van rijst etc. te voorzien. De produktie vermindert met het jaar en daardoor wordt de ex port steeds kleiner. Leverde ze in 1950 nog 800 miljoen dollar op, in 1963 was dit nog slechts 300 miljoen. En zo zou den we kunnen doorgaan. Het is ons dus ten enenmale -een raad sel, wat onze Nederlandse industriëlen' en financiers in dat land gaan zoeken. Het is praktisch failliet. Betalen kan het niet. Alles moet geleverd worden óp krediet ad infinitum! De Nederlandse regerng heeft 100 miljoen gulden hier voor beschikbaar gesteld. Het is morsen met geld. Een kind kan voorspellen, dat er nie'ts van terecht komt. Soekarno in teresseert zich meer voor zijn perma nente revolutie dan voor de- sanering van zijn economie. En wat komt er na Soekarno, die naar beweerd wordt lij dende is aan ernstige kwalen? Na hem komt of de chaos of het communisme met alle consequenties daarvan. Onze conclusies jnoeten dus de vol gende zijn. Volgens ethische normen mag rancune ons richtsnoer niet zijn in de nieuwe verhouding tot Indonesië". In politiek opzicht echter is zijn regering zo onbetrouwbaar, dat er geen enkel aanknopingspunt is voor politieke sa menwerking. En wat de economische relaties betreft, zowel het heden als de Joekomst sluiten naar onze mening om redenen, die we hierboven uiteengezet hebben, elk gunstig effect uit. Ontwik kelingshulp voor dit land in de vorm van kredieten is onverantwoord, want het is weggegooid geld. Het ziet ernaar uit, dat we Indonesië voor het Westen wel geheel kunnen afschrijven. -O- Aan boord van de vroegere „Oranje" in dé haven van Genua heeft zich vannacht een ontploffing voorgedaan, waar door zeven mensen werden gedood. Het paar Italië verkochte schip, momenteel „.Angelino Lauro" geheten, werd in Genua verbouwd. Het is vrijwel zeker dat zeer binnenkort zo rond de jaarwisseling de tol gelden voor de Haringvlietbrug aanmerkelijk zullen worden verlaagd. Be ex ploitatie is meegevallen; het aantal gepasseerde eenheden ©ver het afgelopen boekjaar heeft de oorspronkelijke ramingen ver overschreden. Tot hoever het tarief zal worden verlaagd is niet precies bekend, omreden de commissaris sen van de N.V. Brug Haringvliet nog de beslissing moeten nemen, maar er wordt gesproken dat het tarief voor personenauto's van 3,50 op 2,zal worden gebracht. Ook is er overleg gaande met N.V. Prov. Zeeuwse Brug Maatschappij, die de Oosterscheldebrug zal explolterein, het tarief zodanig te bepalen dat dit niet te ver uiteenloopt. Oorspronkelijk was er voor het eerste boekjaar van Haringvlietbrug een te kort geraamd van één miljoen gulden. Dit verlies beperkte zich tot' een _half miljoen; door het steeds toenemende verkeer is de mogelijkheid niet uitge sloten, dat dit tekort in het tweede boekjaar kan worden weggewerkt. Ge zien dit mooie resultaat is het verblij dend dat het tarief van personenauto's zal kunnen worden verlaagd van 3,50 op 2,voor vrachtwagens van f 6, tot 3,50 en voor buspassagiers van de R.T.M, van 0,50 op een kwartje. Het tarief voor fietsers, bromfietsers en scooters was reeds met 25 pet. gedaald. De commissarissen van de N.V. Ha ringvlietbrug komen eerst in september bijeen om hierover te beslissen en dan moeten de ministeries van financiën en van verkeer en waterstaat de voorstel len tot tariefsverlaging nog goedkeuren. Contact met Oosterscheldebrug Met de N.V. Prov. Zeeuwse Brugmaat- schappij, die de .Oosterscheldebrug zal exploiteren wordt regelmatig contact onderhouden, betreffende de tarieven. De tolgelden blijven een financiële han dicap in het Deltagebied, waarom het zaak is^ om die zo klein mogelijk te houden. Het beheer van de Oosterschel debrug heeft een mooiA?oorbeeId aan de Haringvlietbrug; wanneer een gebied ontsloten wordt zoals dat met Goeree- Overflakkee en Schouwen-Duiveland het geval was, komt er direct veel meer verkeer. Wanneer de Oosterscheldebrug gereed zal zijn gedacht wordt in de maand januari 1966 zal de verkeers stroom zéker npg meer toenemen, om dat dan de verbinding Noord-zuid com pleet is en de rij-afstand Rotterdam- Midelburg met ongeveer 90 km. zal zijn verkort. Door een van de leden van de Ged. Staten van Zeeland is destijds openbaar bepleit, om het tarief voor de Oosterscheldebrug zo laag mogelijk te stellen. Op de toekomstige tarieven van de YERSEKE De bevestiging en intrede van kand. Chr. V. d. Poel in de Geref. Gemeente te Yerseke zal D.V. plaats hebben op donderdag 2 sept. a.s. des n.m. 3 uur. De bevestiger is ds. L. Rijicsen van Rot terdam, 's Avonds 7 uur zal ds. Chr. V. d. Poel zich aan zijn eergte gemeente verbinden. Oosterscheldebrug wordt nu al gegokt: zware vrachtwagens 1 gulden; lichte 4 gulden; personenwagens 2,50; motor rijwielen 1,fietsen en bromfietsen 50 cent en personen 25 et. In hoever de ze tarieven juist zijn kunnen wij niet bevestigen, maar er blijkt toch wel van aanpassing sprake te zijn. Wij hebben n.l. horen verluiden, dat er voorstellen zullen komen om het tarief vogr per sonenauto's ook voor de Oosterschelde brug op twee gulden te stellen. Beslis singen zijn er echter nog niet genomen. Het lijkt ons in het belang van het gehele verkeer en van het vervoerswe zen, dat er een tariefseenheid voor bei de bruggen tot stand komt en dat de tolgelden zo laag mogelijk worden ge steld. r^lddelharnis - Teleioon 2043 D.V. woensdag 8 september geeft de Chr. Zangvereniging „Sursum Corda" te Middelharnis een zangavond in de Ned. Herv. kerk. Op het programma staan meesterwerken uit de bloeitijd der Duit se evangelische kerkmuziek, o.a. „De Farizeeër en de Tollenaar", getoonzet door Heinrich Schütz; „Niets zal ons scheiden van de liefde Gods" in een toonzetting van D. Buxtehude; de can tate: „Wat God doet, dat is welgedaan" van Johann Pachelbel. Ook van de bekende componist G. F. Handel staat een cantate op het pro gramma. Alle soli worden door eigen koorleden uitgevoerd, o.a. door de sopraan Bep Verolme, die ook enkele geestelijke lie deren van Bach voor ons zingt. Voor de begeleiding is een clavecim- bel beschikbaar gesteld door de ï'a. Ber nard en Zn. te Middelharnis. Begeleiding en algehele leiding be rusten bij de dirigent Arie J. Keyzer, die ook enkele soli op het clavecimbel zal geven. Deze avond begint om 8 uur. Het programma is aan de kerk ver krijgbaar. BINNENVERING HAZET-FABRIEKEN Zevenbergen N.B. De jaarlijkse kollekte van het Koningin Wilhelmina Fonds Men schrijft ons: Wat een zegen zou het zijn als, op een goede dag, de kanker een overwonnen ziekte zou zijn. Stap voor stap nadert de medische wereld dat moment, zoals ook, in de loop der eeuwen, de een na de ander, zovele fatale, aandoeningen genees baar bleken en daardoor ook hun vrees aanjagend aspect verloren. Zozeer zelfs, dat wij er niet altijd bij stil staan, hoezeer wij bevoorrecht zijn, vergeleken bij vorige generaties. Ook beseffen wij niet altijd, hoeveel zorgvuldig en diepgaande studie en hoe- 'veel krachtinspannend werk er verzet moest worden om zover te komen. Maar wij willen nu ook de kanker overwinnen! Veel werd reeds bereikt voor onze pa tiënten ,dank zij vroegtijdiger diagnose, uitgebreider en verfijnder behande lingsmethoden, verbeterd instrumenta rium, grotere kennis van deze, toch nog raadselachtige, ziekte. Er wordt onaf gebroken gezocht en gewerkt in de vele laboratoria en ziekenhuizen, nieuwe specialisten worden opgeleid, die dan ook alle kansen geboden moeten wor den hun onderzoekingen te verrichten in goed geoutilleerde laboratoria. De beste en nieuwste instrumenten moeten beproefd worden kortom, al het moge lijke moet gedaan worden om de kan kerbestrijding vooruit te helpen. Dit alles, voor ons allen gedaan, kost zéér, zéér veel geld, wat wij tesamen bijeen moeten brengen, tot daadwerke lijke, maar ook morele, steun aan allen, die gekonfronteerd worden met het kankervraagstuk: onderzoekers genees heren en ook patiënten, onze medemen sen. Laat ons samen trachten, ook deze vreselijke ziekte te overwinnen. Daarom tast, en extra diep alstublieft, in uw beurs tijdens de kollekte voor de kan kerbestrijding, die van 30 augustus tot 11 september zal plaatsvinden. Helpt allen en bestrijdt het leed, dat kanker heet! a telt duizenden abonné's en wordt -op Goeree-Overflakkee zo goed als huis-aan-huis gelezen!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 1