Tolgelden Haringvlietbrug worden
aanmerkelijk verlaagd
Vederland
en Indonesië
Meditatie
Personen-duto's waarschijnlijk
van f 3.50 op twee gulden
VAUXHALL
Kerkmuzlekavond
te Mlddelharnïs
Kankerbestrijding
LUXE KILOMETERS AANGEBODEN
VOOR DE PRIJS VAN „GEWONE"
F^C. KORTEHEG s ZOON
ONTPLOFFING AAN BOORD VAN DE VOORMALIGE „ORANJE'
„Ellanden-nieuws"
j8e jaargang
Vrijdag 27 augustus 1965
No. 3414
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
„Komt tol Mij"
Fruitmanden en Fruitbakies
«.De Fruitcentrale"
Bevestiging en intrede
van kand. Chr. v. d. Poel
Garage Kiiöps
het beste bed ooitgentaakt! I
'schuimrubber]
nog nooit geëvenaard!
PBINS HENDEIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdtlk
Tel. (01870) 26 29. na 6 uur 's avonds Tel. 2017 Giro 167880
VerMchynt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPBIJS 2,B0 PEE KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Wanneer we na hetgeen we in het
eerste artikel over dit onderwerp schre
ven over de politieke aspecten van on-
je verhouding tot Indonesië daaraan
jog iets mogen toevoegen, dan zouden
we allereerst willen vaststellen, dat di
jenen, die destijds de strijd van Soe-
Itarno voor de onafhankelijkheid van
Indonesië gesteund hebbea dat wa-
ica talrijke links-georiënteerde Neder
landers en speciaal onze bondgenpten
jjt de oorlog Amerika en Engeland
tiel zeer teleurgesteld moeten zijn. We
moeten thans namelijk constateren, dat
demiljQenenbevolking van dit eilanden
rijk er heel wat slechter aan toe is dan
loen ze nog door Nederland werd be
stuurd. Bovendien blijkt, dat de „ap
peasement-policy" (politiek van toege
ven) van de Veren. Staten en Engeland
allesbehalve een succes is geweest. Ze
heeft Soekarno eer aangemoedigd dan
geremd om in de verkeerde richting te
jaan. En thans is het zover, dat zowel
de Amerikanen als de Engelsen kans
lopen eruit gegooid te worden. Speciaal
de betrekkingen met Washington staan
op springen. Wij kunnen als Nederlan
ders daarover nu wel leedvermaak heb
ben, maar in feite is liet toch een droe
vige ontwikkeling, die grote gevaren in
houdt voor de wereldvrede.
Deze ontwikkeling heeft er dus meric-
waardigerwijze toe geleid, dat van 1945
tot 1963 de Nederlanders uit Indonesië
werden gegooid en onze Westerse
vrienden er personae grata waren en
dat nu de laatsten de bons krijgen en
wij weer worden ingehaald, zij het dan
alleen als welkome handelspartners. We
zullen ons echter wel grondig erop mo
gen bezinnen w«t de nieuwe politieke
en economische relaties in feite beteke
nen, Nederland zal zich zeer duidelijk
moeten distanciëren van de pro-commu-
nistische Indonesische politiek en geen
water in de wijn mogen doen op dit ge
bied terwille van volkomen in de lucht
hangende commerciële voordelen. Op
diplomatiek niveau neemt onze regering
thans een neutrale houding aan in de
controverse - Indonesië - Maleysië, of
schoon wij politiek gezien eigenlijk dui
delijk positie moesten kiezen vóór Ma
leysië.
Wij kunnen er nu wel verheugd over
zijn, dat de Indonesische kwestie inte
graal van de baan is en ons volk dus
ook niet langer verdeelt, maar dit bete
kent naar onze mening allerminst, dat
onze verhouding tot dat land op de
zelfde basis kan worden gesteld als b.v.
die met onze andere voormalige vijand
Duitsland. Dit land is na de oorlog van
een dictatuurstaat een democratie ge
worden. De leiders ervan komen alle
verdragen en verplichtingen na die ze
op zich genomen hebben, terwijl Hitler
ze beschouwde als vodjes papier. We
werken samen in de N.A.V.O. en de E.E.
G. en alles loopt bevredigend. IVIet In
donesië is het echter geheel anders Dit
land is thanfe in feite een dictatuur, al
noemt Soekarno het eufemistisch een
geleide democratie. Van verdragen, af
spraken en rechten van anderen trekt
Wj zich niets aan. Dat begon al met de
regelingen van de Ronde-Tafelconfe
rentie in 1949. Indonesië zou een federa
le staat worden, maar Soekarno maakte
er al spoedig een-eenheidsstaat van. De
.rechten der Ambonnezen werden niet
gerespecteerd. Tenslotte onttrolc Soe
karno zich aan alle besluiten der R.T.C.
De Nederlandse en later vele buiten
landse eigendommen werden geconfis-
keerd zonder schadeloosstelling. Nieuw-
Guinea werd met behulp van de V.N.
en de V.S. onder zware druk aan ons
ontfutseld. Het land werd praktisch tot
«en kolonie gemaakt en de Papoea's
worden door de Indonesische ambtena
ren zo slecht behandeld dat er herhaal-
lielijk opstanden uitbreken. Ook is Soe
karno beslist niet van plan zich te hou-
en aan het i.g. Bunkerakkoord, waarin
een volksstemming in 1969 is voorge
schreven voor de Papoe's. Onlangs zei
liij: „De hele wereld weet, dat West-
Irian bij Indonesië hoort en waarom
fian nog een referendum, temeer, omdat
ivij toch geen lid meer zijn van 'de Ver.
Naties?" Dit is duidelijke taal. Onze
conclusie is dus, dat Indonesië dit ak--
koord niet meer erkent. We zijn het
wns met wat „Biurgerrecht" onlangs
schreef „dat Soekarno nog nimmer de
tiedoeling heeft gehad een overeenkomst
om het even welke na te komen, zodat
Indonesië een onbetrouwbare parther
is,"
En nu de economische aspecten van
onze verhouding.. Het blijkt dat vele
Nederlandse kopstukken op dit gebied
zoals Sydney van den Berg, Verolme,
Zwolsman, Van Konijnenburg (de fa
voriet van Soekarno), Diepen (Fokker-
fabrieken) etc. nogal grote verwachtin
gen hebben van nieuwe relaties. Voor
"en is niet de politiek, maar de „busi
ness" primair. Wij zouden dit om te be
ginnen echter willen omdraaien en te
vens ervoor waarschuwen, dat de rege-
F"ig het optreden van de5;e „captains of
industry" danig in de gaten houdt. Ver
olme had de vrijmoedigheid Soekarno
te nodigen voor een bezoek aan Ne-
''erland, alsof hij minister-president
*3s. Zij zullen er zich voor moeten
Wachten niet in politicis op te treden.
™3ar afgezien daarvan, we begrijpen
^6t, wat deze heren nu eigenlijk in In
donesië zien als nieuwe economische
Partner. Ze-zullen toch wel behoorlijk
^P de hoogte z'ijn met de deplorabele si-
watie in dat land. Het lijkt er veel op,
zij in hun zucht naar commerciële
Komt tot Mij.(Jes. 55 3)
Is er in het eerste gedeelte van Jesaja
55 3 sprake van een neigen van het"
oor, waarbij de profeet het volk op
wekt om met aandacht te luisteren,
naar datgene wat de Heere te zeggen
heeft, in het gedeelte dat thans voor ons
ligt, icomt een tweede eis tot ons n.l. om
te liomen. De Heere maakt niet alleen,
dat we open komen te staan voor Zijn
stem, maar Hij legt ook de begeerte in
het hart om het land te verlaien, waar
we tot nog toe woonden. Bunyan noemt
dat land in zijn „pelgrimsreize naar de
eeuwigheid", de stad „verderf". Boven
die stad hangt het oordeel, zoals eens
boven Sodom. Daarom is het zaak ons
te haasten, die stad te verlaten. Deze
weteiischap is ons bijgebracht, doordat
we ons^oor leerden neigen tot God. Dan
gaan we ook het grote onderscheid le
ren onderkennen tussen degenen die de
Heere dienen en degenen di-e hun hart
nog neigen naar de wereld.
Reeds door 't neigen van ons hart tot
de Heere en Zijn dienst (dat uitei'aard
in 't diepste wezen van de zaak een
werk dés Heeren is) is er van binnen
een grote leegte gekomen. Wanneer we
van de verloren Zoon lezen dat hij in
dat vergelegen land tot zichzelf komt,
dan kan hij het er ook niet meer uit
houden. Dan komt er een sterke begeer
te om weer bij Vader te zijn. Weet u
hoe dat komt? Niet uit ons zelf. We zit
ten zó vast aan de wereld, dat we die
uit onszelf nooit verlaten. Maar nu is
het precies of er onzichtbare banden om
ons heengeslagen zijn, die ons onweder-
standelijk van die wereld vandaan trek
ken. Dat zijn de banden van Gods lief
de en de koorden van Zijn goedertie
renheid.
Tegen de liefde Gods is niets bestand.
Die liefde wordt ons bijzonder geopen
baard in Jesaja 53. In de eerste plaats
gaan we daardoor het oor neigen, maar
in de tweede plaats ook komen. Wat
verstaan we eigenlijk onder „komen"?
Wanneer we komen, dan blijven we
niet langer, waar we tot nog toe ge
weest 'zijn. Waar we van nature zijn,
geven w_e de Heere en iedereen de
schuld van onze ellende, maar niet ons
zelf. Maar wanneer we komen, zijn we
door de lokstem des Heeren zó in ons
hart geraakt, dat wij met een verbroken
hart b.ekennen: Heere Gij zijt recht in
al uw weg en werk. Bij mij ligt de
schuld en de ongerechtigheid. Er is een
heimwee gekomen om weer met de
Heere verzoend te zijn.
Dan leren we op ons verleden de
dood schrijven. Wat niet uit God is, kan
ook niet bevredigen. De Heere zelf wijst
daarop in ons teksthoofdstuk, als het
luidt: „Waarom weegt gij lieden geld uit
voor hetgeen dat geen brood is en uw
arbeid voor hetgeen niet verzadigen
kan?
Waar dat doordringt tot het hart, kun
nen we het niet langer doen met de
dingen van hier beneden, maar komt er
een hunkerend heimwee naar de God
des Levens. En is het niet wonderlijk,
dat in dat gemis al zo'n rijkdom gevon
den wordt, dat we het niet meer missen
willen?
Eén dag is in Uw huis mij meer, dan
duizend, waar ik U ontbeer.
Toen de verloren zoon tot zichzelf
kwam in dat vreemde land, bleef hfet
niet bij redeneren, maar kwam het ook
tot een opstaan en tot de Vader gaan.
Tot die Vader, Die de schuld kan ver
geven en van Wie ons tegenruist dat
milde handen en vriendelijk ogen bij
Hem zijn van eeuwigheid.
Komen, dat is: alles verlaten om de
Heere te volgen. Komen, dat is: net
doen als Esther, die ondanks he); feit
dat ze niet tot de Koning geroepen was,
de stem des geloofs heeft gehoorzaamd:
„Kom ik om, dan kom ik orn, maar
nochtans zal ik tot de koning gaan.
Kornen dat is: zoals Ruth doen, die
Moab achterliet en Kanaan binnentrok
met de belijdenis tot Naomi: „Uw volk
is mijn volk en uw God, rfiijn God.
Lezers, komt dan en ar waren uw zon
den rood als scharlaken, ze zullen wit
worden als sneeuw, al waren ze rood
als karmozijn, ze zullen worden als wit
te wol. Komt tot de wateren, alle gij
dorstigen. Komt, koopt en eet, zonder
geld en zonder pïijs, wijn en melk.
Dirltsland.
C. J. Resting
Zodra iemand een auto aanscliaft,
wordt hij consument van kilometers. Hij
zal afwegen wat hem voor welke kilo-
meterprijs geboden wordt aan ruimte,
comfort, snelheid, enz. Veel verschil zit
daar doorgaans niet in. Wie een bepaal
de lon.-prijs in gedachten heeft, kan
slechts kiezen uit een beperkt aantal
wagens in een bepaalde prijsklasse. Er
is echter één uitzondering, een zeer
spectaculaire uitzondering! Wie n.l. van
plan is ca. 30.000 Icm. per jaar te rijden
kan kiezen uit enkele bescheiden wa
gens van 7000 a 8000 gulden, maar er
komt ook een grote luxueuze klassewa-
gen van de dubbele prijs binnen uw be
reik. Dat is de Mercedes-Benz Diesel,
groot en representatief, maar met een
km.-prijs, gelijk aan die van bovenge
noemde bescheiden benzinewagens.
Voor de ambitieuze automobilist die re
kenen kan, is het een uitgemaakte zaak:
hij kiest de luxe-kilometers van de
Mercedes-Benz Diesel. U ook?
Bel (01883) 2310, VERMAArs AUTO-
BEDEIJF N.V. te HELLEVOETSLUIS
voor een proefrit. Deze dealer zal u
bovendien gaarne uitleggen hoe u even
tueel de aanschaffingsprijs kunt sprei
den. Bij de Mercedes-Bens Diesel gaat
de cost voor de baet uit maar als u
hem eenmaal hebt, is elke kilometer
pure winst L
voordelen alle realiteit uit het oog ver
liezen.
Want hoe staat het hiermee in In
donesië. Laten we er een kort overzicht
van geven. De ambtenarenstaat, die ont
staan is, heeft geleid tot overbezetting
van het overheidsapparaat, tot chaos en
corruptie. Het „hof" van Soekarno plus
zijn vele reizen verslinden miljoenen.
Het land heeft enorme bedragen als
schenkingen of leningen ontvangen van
Amerika, de Sovjet--Unie, West-Duits
land, Rood-China, Japan, Engeland,
Frankrijk, Italië en Joego-Slavië. Spe
ciaal de Veren. Staten hebben er mil
jarden ingepompt, maar alles verdween
zonder effect in een bodemloos vat. Af
gelost wordt er niet. Deviezenreserves
zijn vrijwel opgesoupeerd. De Wereld
bank weigert nog te helpen en daarom
ging Indonesië eruit. Het tekort op_de
staatsbegroting bedraagt jaarlijks mil
jarden roepiahs. En dat alles tengevol
ge van een onvoorstelbaar wanbeleid.
Eerst ging het geld weg aan het dempen
van- opstanden. Toen aan de Nieuw-
Guinea-politiek. Daarna aan de „con
frontatie" met Maleysië. Een groot leger
werd opgebouwd en een oorlogsmarine
gevormd. Dat alles enkel en alleen'om
grote mogendheid te spelen, maar dan
op kosten van anderen. Het staatsap
paraat verslindt schatten. De uitgaven
van de staat worden zw^ar inflatoir ge
financierd: de bankbiljettenpers draait
al jarenlang op volle toeren. Het gevolg
is, dat de waarde van de roepiah, mede
door het gemanipuleer met in- en uit
voer- en andere koersen niet meer is
vast te stellen. In 1945 stond de Indo
nesische gulden nog gelijk met de Ne
derlandse. Thans is de roepiah in hèt
burgerlijk verkeer tegenover de dollar
niet meer waard dan ^/as cent! Dat "wil
dus, zeggen: praktisch waardeloos. De
kosten van levensonderhoud gingen
navenant omhoog. Stelt men ze voor
1958 op 100, dan waren ze in 1963 'al
1374 en nu natuurlijk nog veel hoger.
VOOR BETER f^
-----------T^^NHflR DE
MIDDELHRRNIS-TEL:Z328
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEEB
Telefoon 2682 Westdüfc 36
MIDDELHARNIS
Dat de zaak economisch niet ineenstort,
komt doordat de bewoners van de dui
zenden dessa's en kampongs kans zien
door eigen landbouw zich van rijst etc.
te voorzien. De produktie vermindert
met het jaar en daardoor wordt de ex
port steeds kleiner. Leverde ze in 1950
nog 800 miljoen dollar op, in 1963 was
dit nog slechts 300 miljoen. En zo zou
den we kunnen doorgaan.
Het is ons dus ten enenmale -een raad
sel, wat onze Nederlandse industriëlen'
en financiers in dat land gaan zoeken.
Het is praktisch failliet. Betalen kan het
niet. Alles moet geleverd worden óp
krediet ad infinitum! De Nederlandse
regerng heeft 100 miljoen gulden hier
voor beschikbaar gesteld. Het is morsen
met geld. Een kind kan voorspellen, dat
er nie'ts van terecht komt. Soekarno in
teresseert zich meer voor zijn perma
nente revolutie dan voor de- sanering
van zijn economie. En wat komt er na
Soekarno, die naar beweerd wordt lij
dende is aan ernstige kwalen? Na hem
komt of de chaos of het communisme
met alle consequenties daarvan.
Onze conclusies jnoeten dus de vol
gende zijn. Volgens ethische normen
mag rancune ons richtsnoer niet zijn in
de nieuwe verhouding tot Indonesië". In
politiek opzicht echter is zijn regering
zo onbetrouwbaar, dat er geen enkel
aanknopingspunt is voor politieke sa
menwerking. En wat de economische
relaties betreft, zowel het heden als de
Joekomst sluiten naar onze mening om
redenen, die we hierboven uiteengezet
hebben, elk gunstig effect uit. Ontwik
kelingshulp voor dit land in de vorm
van kredieten is onverantwoord, want
het is weggegooid geld. Het ziet ernaar
uit, dat we Indonesië voor het Westen
wel geheel kunnen afschrijven.
-O-
Aan boord van de vroegere „Oranje" in dé haven van Genua heeft zich vannacht een ontploffing voorgedaan, waar
door zeven mensen werden gedood. Het paar Italië verkochte schip, momenteel „.Angelino Lauro" geheten, werd in
Genua verbouwd.
Het is vrijwel zeker dat zeer binnenkort zo rond de jaarwisseling de tol
gelden voor de Haringvlietbrug aanmerkelijk zullen worden verlaagd. Be ex
ploitatie is meegevallen; het aantal gepasseerde eenheden ©ver het afgelopen
boekjaar heeft de oorspronkelijke ramingen ver overschreden. Tot hoever het
tarief zal worden verlaagd is niet precies bekend, omreden de commissaris
sen van de N.V. Brug Haringvliet nog de beslissing moeten nemen, maar er
wordt gesproken dat het tarief voor personenauto's van 3,50 op 2,zal
worden gebracht. Ook is er overleg gaande met N.V. Prov. Zeeuwse Brug
Maatschappij, die de Oosterscheldebrug zal explolterein, het tarief zodanig te
bepalen dat dit niet te ver uiteenloopt.
Oorspronkelijk was er voor het eerste
boekjaar van Haringvlietbrug een te
kort geraamd van één miljoen gulden.
Dit verlies beperkte zich tot' een _half
miljoen; door het steeds toenemende
verkeer is de mogelijkheid niet uitge
sloten, dat dit tekort in het tweede
boekjaar kan worden weggewerkt. Ge
zien dit mooie resultaat is het verblij
dend dat het tarief van personenauto's
zal kunnen worden verlaagd van 3,50
op 2,voor vrachtwagens van f 6,
tot 3,50 en voor buspassagiers van de
R.T.M, van 0,50 op een kwartje. Het
tarief voor fietsers, bromfietsers en
scooters was reeds met 25 pet. gedaald.
De commissarissen van de N.V. Ha
ringvlietbrug komen eerst in september
bijeen om hierover te beslissen en dan
moeten de ministeries van financiën en
van verkeer en waterstaat de voorstel
len tot tariefsverlaging nog goedkeuren.
Contact met Oosterscheldebrug
Met de N.V. Prov. Zeeuwse Brugmaat-
schappij, die de .Oosterscheldebrug zal
exploiteren wordt regelmatig contact
onderhouden, betreffende de tarieven.
De tolgelden blijven een financiële han
dicap in het Deltagebied, waarom het
zaak is^ om die zo klein mogelijk te
houden. Het beheer van de Oosterschel
debrug heeft een mooiA?oorbeeId aan de
Haringvlietbrug; wanneer een gebied
ontsloten wordt zoals dat met Goeree-
Overflakkee en Schouwen-Duiveland
het geval was, komt er direct veel meer
verkeer. Wanneer de Oosterscheldebrug
gereed zal zijn gedacht wordt in de
maand januari 1966 zal de verkeers
stroom zéker npg meer toenemen, om
dat dan de verbinding Noord-zuid com
pleet is en de rij-afstand Rotterdam-
Midelburg met ongeveer 90 km. zal zijn
verkort. Door een van de leden van de
Ged. Staten van Zeeland is destijds
openbaar bepleit, om het tarief voor de
Oosterscheldebrug zo laag mogelijk te
stellen.
Op de toekomstige tarieven van de
YERSEKE
De bevestiging en intrede van kand.
Chr. V. d. Poel in de Geref. Gemeente
te Yerseke zal D.V. plaats hebben op
donderdag 2 sept. a.s. des n.m. 3 uur.
De bevestiger is ds. L. Rijicsen van Rot
terdam, 's Avonds 7 uur zal ds. Chr.
V. d. Poel zich aan zijn eergte gemeente
verbinden.
Oosterscheldebrug wordt nu al gegokt:
zware vrachtwagens 1 gulden; lichte 4
gulden; personenwagens 2,50; motor
rijwielen 1,fietsen en bromfietsen
50 cent en personen 25 et. In hoever de
ze tarieven juist zijn kunnen wij niet
bevestigen, maar er blijkt toch wel van
aanpassing sprake te zijn. Wij hebben
n.l. horen verluiden, dat er voorstellen
zullen komen om het tarief vogr per
sonenauto's ook voor de Oosterschelde
brug op twee gulden te stellen. Beslis
singen zijn er echter nog niet genomen.
Het lijkt ons in het belang van het
gehele verkeer en van het vervoerswe
zen, dat er een tariefseenheid voor bei
de bruggen tot stand komt en dat de
tolgelden zo laag mogelijk worden ge
steld.
r^lddelharnis - Teleioon 2043
D.V. woensdag 8 september geeft de
Chr. Zangvereniging „Sursum Corda" te
Middelharnis een zangavond in de Ned.
Herv. kerk. Op het programma staan
meesterwerken uit de bloeitijd der Duit
se evangelische kerkmuziek, o.a. „De
Farizeeër en de Tollenaar", getoonzet
door Heinrich Schütz; „Niets zal ons
scheiden van de liefde Gods" in een
toonzetting van D. Buxtehude; de can
tate: „Wat God doet, dat is welgedaan"
van Johann Pachelbel.
Ook van de bekende componist G. F.
Handel staat een cantate op het pro
gramma.
Alle soli worden door eigen koorleden
uitgevoerd, o.a. door de sopraan Bep
Verolme, die ook enkele geestelijke lie
deren van Bach voor ons zingt.
Voor de begeleiding is een clavecim-
bel beschikbaar gesteld door de ï'a. Ber
nard en Zn. te Middelharnis.
Begeleiding en algehele leiding be
rusten bij de dirigent Arie J. Keyzer,
die ook enkele soli op het clavecimbel
zal geven. Deze avond begint om 8 uur.
Het programma is aan de kerk ver
krijgbaar.
BINNENVERING
HAZET-FABRIEKEN
Zevenbergen N.B.
De jaarlijkse kollekte van het
Koningin Wilhelmina Fonds
Men schrijft ons:
Wat een zegen zou het zijn als, op een
goede dag, de kanker een overwonnen
ziekte zou zijn.
Stap voor stap nadert de medische
wereld dat moment, zoals ook, in de
loop der eeuwen, de een na de ander,
zovele fatale, aandoeningen genees
baar bleken en daardoor ook hun vrees
aanjagend aspect verloren.
Zozeer zelfs, dat wij er niet altijd bij
stil staan, hoezeer wij bevoorrecht zijn,
vergeleken bij vorige generaties.
Ook beseffen wij niet altijd, hoeveel
zorgvuldig en diepgaande studie en hoe-
'veel krachtinspannend werk er verzet
moest worden om zover te komen.
Maar wij willen nu ook de kanker
overwinnen!
Veel werd reeds bereikt voor onze pa
tiënten ,dank zij vroegtijdiger diagnose,
uitgebreider en verfijnder behande
lingsmethoden, verbeterd instrumenta
rium, grotere kennis van deze, toch nog
raadselachtige, ziekte. Er wordt onaf
gebroken gezocht en gewerkt in de vele
laboratoria en ziekenhuizen, nieuwe
specialisten worden opgeleid, die dan
ook alle kansen geboden moeten wor
den hun onderzoekingen te verrichten
in goed geoutilleerde laboratoria. De
beste en nieuwste instrumenten moeten
beproefd worden kortom, al het moge
lijke moet gedaan worden om de kan
kerbestrijding vooruit te helpen.
Dit alles, voor ons allen gedaan, kost
zéér, zéér veel geld, wat wij tesamen
bijeen moeten brengen, tot daadwerke
lijke, maar ook morele, steun aan allen,
die gekonfronteerd worden met het
kankervraagstuk: onderzoekers genees
heren en ook patiënten, onze medemen
sen.
Laat ons samen trachten, ook deze
vreselijke ziekte te overwinnen. Daarom
tast, en extra diep alstublieft, in uw
beurs tijdens de kollekte voor de kan
kerbestrijding, die van 30 augustus tot
11 september zal plaatsvinden.
Helpt allen en bestrijdt het leed, dat
kanker heet! a
telt duizenden abonné's
en wordt -op Goeree-Overflakkee
zo goed als
huis-aan-huis gelezen!