ZIekenliuis Oirksland krijgt
nieuwe bestuursorganisatie
Prof. Toynbee over
de Amerikaanse
politiek
Veerdienst
Zijpe-n.). Polder
nog steeds druk
DE ACHTDAAGSE RUIMTEVLUCHT
Plaatselijk nieuws
Botsing
op Grevelingendam
Motorschip „Dankbaarheid" uit Ooitgenspiaat
onderging radicale uitbreiding en vernieuwing
Vrachtwagen op cambine
Twee [ongens sticbtten
brand in duinen
Ernstige botsing tussen
fietser en brommer
38e jaargang
Dinsdag 17 augustus 1965
No. 3411
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EJLANDENl
Instellingen Van Weel en Bethesda worden
gefuseerd in een nieuwe Stichting
Meisje aangereden
PBINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDBLHAENIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Lanseweg 13, Sommelsdljk
Tel. (01870) 28 29, na 8 uur 's avonda Tel. 20 17 Giro 187B80
Ver$chijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,B0 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarlet
Nadat we in het eerste artikel over
(jit onderwerp een samenvatting gaven
van de ideeën van Prof. Toynbee over
de Amerikaanse politiek tenopzichte
van China, welke beschouwingen bij
zonder interessant zijn, willen we er
toch graag enkele kanttekeningen bij
maken. Wij hebben groot respect voor
de geleerdheid en bekwaamheid van de
ze historicus, die zich hier als politicus
ontpopt hij geeft immers politieke
richtlijnen in overweging aan de Ame
rikaanse regering maar desondanks
kunnen we het met zijn conclusies in
vrijwel geen enkel opzicht eens zijn.
We willen daarom in dit artikel in alle
bescheidenheid onze bezwaren tegen
zijn zienswijze uiteenzetten.
Met bet begin van zijn betoog, waar-
ia hij constateert, dat het nieuwe China
het communistische een woest en
agressief beeld vertoont tegenover het
Westen en voorts, dat het traditionele
gedrag van de Chinezen gedurende 22
eeuwen heel anders was, kan iedereen
hèt uiteraard eens zijn. Dit is n.l. het
vaststellen van evidente feiten. De Eu
ropese mogendheden beschouwden de
Chinezen als een achterlijk volk en hun
houding tegenover hen was de typische
koloniale. Ook kunnen we het eens zijn
met zijn constatering, dat de vijand
schap van de Chinezen tegenover het
Westen en daarmee de intrede van een
nieuw tijdperk in de wederzijdse ver
houdingen werd ingezet met de machts
overname door de communisten in 1949.
Ook dit zijn alleen maar nuchtere fei
ten. Men kan zelfs 'ook nog akkoord
gaan met zijn veronderstelling, dat het
terugkrijgen van hun historische vrije
positie liet streven is van alle Chinezen,
welke ideologie ze ook aanhangen. In
dit opzicht zullen ze'niet verschillen
van de volken der vroegere koloniale
gebieden zoals India, Indonesië en zo
vele andere.
Maar dan komt het verschil. Toynbee
beweert, dat de huidige Chinese agres
siviteit de schuld is van het Westen en.
speciaal van de Amerikanen, die thans
door de Chinezen.als volksvijand niun-
mer één worden beschouwd. Alleen
echter reeds het feit, dat de ommekeer
in de Chinese mentaliteit dateert van
1949, moet óns tot de conclusie bren
gen dat de oorzaak van de mentaliteits
verandering, die tot de huidige situatie
leidde, geheel en al te zoeken is in de
communistische ideologie der macht
hebbers. Toynbee moet aan de hand van
de geschiedenis zelf vaststellen, dat
juist de Amerikanen het vóór 1949 Chi
na nooit moeilijk hebben gemaakt, inte
gendeel zij steunden het in hoge mate.
Het optreden der Amerikanen tegen
China niet militair, maar diplomatiek
en economisch dateert pas van 1949
dus na de machtsovername door Mao
Tse Toeng. In de jaren na de beëindi
ging van de Tweede Wereldoorlog werd
de leider van de Kwo-Min-Tang Tsjang
kai-tsjek door de Amerikanen op alle
manieren gesteund en hebben zij mil
jarden dollars in diens strijd tegen de
communisten gestoken. Bekend is dat
generaal Marshall gepoogd heeft te be
middelen, wat op een mislukking uit-
hep. Tsjang moest het onderspit delven
en in 1949 naar Forrrtosa uitwijken met
zijn leger, waar hij nu nog steeds Na
tionalistisch China vertegenwoordigt.
Wanneer Tsjang en niet Mao de burger
oorlog gewonnen had, zou er van een
anti-Westers en agressief China geen
sprake zijn geweest. China ware even
zeer onafhankelijk geworden als nu,
maar verbonden met het westen. Hier
uit volgt, dat de Chinese agressiviteit
sedert de uitroeping van de Volksrepu
bliek niet de schuld is van de Amerika
nen, maar enkel en alleen de normale
politiek vormt van communistische
grootmachten, die niet alleen uit ideo
logische overwegingen, maar ook uit
imperialistische motieven naar de we
reldheerschappij streven en alleen door
de sterke bewapening en de kernbom
men, speciaal van de Ameril^anen, in
bedwang gehouden worden. De.paradox
en de tragedie, die Toynbee ziet in de
veranderde houding van Amerika, vin
den derhalve' hun verklaring in de over
weldiging van China door het coihmu-
nisme.
Doordat,Toynbee dit kardinale punt
hagatelliseert en er feitelijk helemaal
niet op ingaat, loopt de rest van zijn
IJetoog uiteraard ook fout. Wij zien
hier geen schuld van het Westen, want
de kolonisatie-periode was voorbij en de
Amerikanen hadden daaraan zelfs niet
meegedaan. Wanneer dus Toynbee van
nen vraagt hun houding tegenover Chi
na te wijzigen dan stelt hij de zaken op
hun kop. China is niet strijdlustig om
dat de Amerikanen het tegenwerken
vanuit Formosa, van 1950 tot 1954 in
Korea 'en nu in Vietnam maar omdat
het communisme nu eenmaal qua ideo
logie enorm strijdlustig is. Zijn agres
siviteit wordt alleen nog opgevoerd,
doordat de Amerikanen de opmars van
net communisme in Oost-Azië pogen te
stuiten.
Toynbee zou willen, dat de V.S. Rood-
t-hma toelaten tot de Veren. Naties en
het helpen zijn buitenlandse handel
op te bouwen. Ze moeten de vijandig
heid van de Chinezen met geduld pro
beren te overwinnen. Ze moeten'- Azië
overlaten aan de Chinezen en hun in
terventie in Korea, Vietnam en Formosa
staken.^ Ze moeten zich eens indenken,
dat China evenveel of even weinig recht
heeft op de hegemonie in Azië als de
V.S. op het Amerikaanse continent. Ze
moeten ervan uitgaan dat de Chinezen
evenveel recht hebben om communist te
zijn als wij om „kapitalistisch" te den
ken. Uit heel deze redenering blijkt, dat
Toynbee een theoreticus is, die met
grenzeloze naïviteit op zijn studeerka
mer een politiek zit uit te stippelen, die
in haar consequenties de meest ramp
zalige gevolgen zou hebben voor Se ge
hele wereld. Zijn grote fout zit hierin,
dat hij als zovele geleerden de wereld
problemen met theoretische denksche
ma's wil oplossen, d^aarbij uitgaande van
de funeste en principieel onaanvaard
bare premisse, dat alle ideologieën for
meel gelijke bestaansrechten hebben.
Naar onze mening staat het communis
me lijnrecht tegenover de goddelijke en
menselijke wetten. Daarom heeft de
vrije wereld en speciaal Amerika het
recht dat communisme te bestrijden
overal waar het zich op zijn weg vindt,
nog afgezien van overwegingen van
zelfbehoud. Daarom ook kan men niet
stellen, dat Rood-China evenveel recht
heeft om heel Vietnam communistisch
te maken als de V.S. om het regiem-
Castro op Cuba onschadelijk te maken
(wat ze intussen wonderlijk genoeg niet
eens doen). Wij zien de strijd tegenJiet
wereldcommunisme als een-kruistocht
tegen satanische machten van atheïsti
sche, imperialistische en puur materia
listische allure.
Dat de V.S. deze strijd vrijwel al
leen willen voeren, zowel in Azië als
in Midden-Europa en Latijns-Amerika,
moet ons tot dankbaarheid stemmeii.
Daarom mag deze strijd niet ondergra
ven worden, zelfs niet door overigens
te respecteren grote geleerden als Toyn
bee.
De naïviteit van Toynbee komt ook
tot uitdrukking in zijn bewering, dat
wanneer men China in Azië de vrije
hand laat de dan communistisch ge
maakte landen wel nationaal-commu
nistisch zullen worden en China buiten
de deur zullen houden. Alsof dat laatste
mogelijk zou zijn! Het zouden zonder
enige twijfel satellieten van Peking
worden en het éne land na het andere
zou verdwijnen achter het Bamboe-
Gordijn. We zien nu reeds, dat de op
mars van het communisme in Azië ge
stadig vordert door de geraffineerde
tactiek, die Peking voert. Onderhande
lingen met communistische machtheb
bers leiderL altijd tot verzwakking van
de Westerse posities. Hun standpunt is:
alles of niets en dan natuurlijk liefst
alles. De democratieën zweren bij com
promissen, het communisme is totali
tair. En daarom is tegenover deze we
reldideologie, die thans reeds twee
grootmachten,- Rusland en China,'~bene-
vens een aantal kleinere landen, be
heerst, geen toegeeflijkheid geoorloofd.
Het is jammer, dat de strijd, die
thans over de hele wereld gaande is
tussen vrijheid en communisme, onder^
graven wordt door pacifisten, defaitis-
ten, wereldvreemde idealisten en stu
deerkamergeleerden, in welk gezelschap
zich dan af en toe ook nog onbegrij
pelijkerwijze overigens bekwame
journalisten voegen als b.v. de Ameri
kaan Walter Lippmann van de „New-;
York Tinnes". Deze schreef onlangs dat
Zuid-Oost-Azië tot de Chinese invloeds
sfeer behoort, dat in Vietnam een ver
keerde oorlog wordt gevoerd en dat
China niet streeft naar onderwerping
van zijn buurstaten. Het blijkt steeds
weer opnieuw, dat deze voorlichters,
hoe knap ze ook mogen zijn, geen prin
cipiële afweer hebben tegen het inter
nationale communisme. Ze onderken
nen het niet in zijn ware gedaante en
in zijn geestelijke basis. Doei men dit
wel, dan zal men het eens zijn met een
andere medewerker van de „New-York
Times", die schreef: „De regering moet
meer troepen sturen, omdat het veel be
ter is in Vietnam te vechten op de
drempel van China, dan over enkele
jaren op Hawaii aan onze eigen gren
zen."
Wie dagelijks geconfronteerd wordt
met-de drukte aan de veerpont te Zijpe
vraagt zich met verwondering af, of
de Grevelingendam in het geheel geen
verkeer meer opneemt.
Maar wie de duizenden auto's per dag
over de dam ziet passeren en niet beter
wist, zou geen cent geven voor de aan
delen veerdienst Zijpe-Anna Jacoba-
-polder, gesteld dat er zulke aandelen
zouden bestaan.
Maar,de koop van dergelijke aande
len, zou alweer gesteld dat zij beston
den, toch wel een goede geldbelegging
blijken te zijn. Vergeleken bij vorige
jaren, lijkt het wel, dat op genoemde
veerdienst nog even druk is als vorige
jaren. ledere avond staan de auto's 600
meter en meer van de pont in een file
te wachten om te worden overgezet.
En ook aan de overkant (Anna Jacoba
polder blijkt de file dikwijls aardig lang
te zijn, zodat bij gebruik maken van de
veerponten Krammer en Zijpe nog
steeds met wachttijden gerekend moet
worden. Een schrale troost is de weten
schap, dat deze wachttijden nog aan
merkelijk langer zouden zijn indien de
Grevelingendam niet bestond. Over het
bestaan van de Grevelingendam gespro
ken en de verbinding die deze dag geeft
samen met de Haringvlietbrug, blijken
verschillende mensen overigens nogal
wat onbekendheid te bestaan. Dit blijkt'
telkens weer uit de vragen die aan de
kapiteins van de veerponten worden ge
steld en de inlichtingen die aan V.'V.V.
afdelingen op Schouwen Duiveland
worden gesteld.
De mensen hebben dan de aanduiding
Hellegatsplein 24 km. wel gezien, maar
zij werden er niet wijzer van en zij had.^
den helemaal geen vermoeden, dat het
Hellegatsplein, dat overigens nog slechts
bestaat in het brein van enkele A.N.
W.B. functionarissen en op de tekenin
gen van Rijkswaterstaat en dat nu nog
maar een rare grasvlakte is aan het
einde van de weg over de strekdammen
van het HeUegat, iets te maken had met
de weg naar Rotterdam al of niet via de
Brienenoordbrug. Wordt het geen tijd
de aanduidingen te herzien?
Het. m.s. „Dankbaarheid" van schip
per L. van Gent te Ooitgenspiaat is zo
wel inwendig als uitwendig geheel ge
moderniseerd. Van de oude klipper is
er niet veel meer overgebleven. Op de
werf van de firma D. van Duivendijk
te Bruinisse werd er een stuk van 6 m.
tussen gezet, terwijl er tevens een nieu
we roef met stuurhut werd aangebracht
Toen de heer Van Gent in 1954 eigenaar
werd was de klipper 188 ton, in 1960
werd de „Dankbaarheid" vergroot tot
254 ton en nu meet het schip ongeveer
315 tot 320 ton. De totale lengie is 41,30
m., de breedte 5.54 meter. De nieuwe
woning is 4.'75 bij 3.75 m. Er zijn 3
slaapkamers en een moderne keuken.
Het timmerwerk is uitgevoerd door de
heer C. Bal te Bruinisse, die ook een
prachtig stuk werk heeft geleverd. Di
verse soorten taekhout, etc. zijn ge
bruikt. Ook het bovenstuk van de
stuurhut werd door de firma Bal-ge
maakt. Zonodig kan dit stuk in een mi
nimum van tijd naar beneden worden
geslagen. Het electriciteitswerk werd
aangelegd door de Firma G. Jans te
Rotterdam.
Ook kreeg het schip dubbele roeren,
dat met het stuurwerk werd uitgevoerd
door de firma P. Maaskant en Zonen,
machinefabriek te Bruinisse. Vorig jaar
werd bij Fulton te Klein Willebroek
(België) een nieuw en ruim vooronder
ingebouwd, zodat men gerust kan zeg
gen, dat het schip bijna geheel is ver
nieuwd.
De voortstuwing geschied door een 165
pk. G.M.-diesel motor, met 180O toeren
p.m. Voor pomp en electriciteit staat er
een Listermotor van 5 pk. in de ma
chinekamer, eveneens op de kop voor
het anker, is er een motor aanwezig. De
verbouw en nieuwbouw is tot voUe te
vredenheid uitgevoerd. Schipper Van
Gent, die met zijn gezin aan boord, al
tijd op België vaart, heeft niet het
plan om. te veranderen. Hij hoopt bin
nen enkele dagen daarheen weer zijn
eerste reis met de vergrootte „Dank
baarheid" te maken.
I>oor het Algemeen Gecombineerd
Bestuur van het Van 'Weel-Bethesda-
Ziekenhuis te Dirksland is aan de Raad
der gemeente Dirfcsland en aan de ker-
keraad der Nederlanfls Hervormde Ge
meente van Dirksland verzocht om eenl
gezamenlijk besluit te nemjen tot ophef
fing van de Stichting Van Weel Zieken
huis, zulks met ingang van 1 januari
1956. Over dit pimt is aan de leden een
breedvoerig prae-advies gegeven om het
gevoelen van b. en w., met betrekking
tot deze igewidhtige aangelegenheid uit
voerig kenbaar te maken. Het college
acht düt temeer van belang omdat het
hier betreft een instelling die een grote
plaats in deze gemeente inneemt, en de
-plaatselijke gemeenschap, die door de
raad wordt gerepretenteerd, er recht op
heeft op de hoogte te zijn van alle oatn-
standigheden die deze stichting aan
gaan, zeker wanneer Uet betreft ingrij
pende veranderingen waarvoor zij ge
plaatst wordt. Wij laten dit prae-advies
hier in zijn geheel volgen.
Het jaar 1928 is in de geschiedenis
van Dirksland een zeer belangrijk jaar
geweest. In dat jaar werd het testament
van vrouwe Paulina Maria Van Weel
openbaar gemaakt, waaruit bleek, dat
zowel aan de burgerlijke gemeente
Dirksland als aan de Nederlands Her
vormde Gemeente van Dirksland een
bedrag van 500.000,was gelegateerd,
onder voorwaarde dat beide instellingen
zich zouden belasten met de bouw van
een ziekenhuis in 'Dirksland, dat be
stemd zou worden voor de kosteloze op
neming en verpleging van on- en min
vermogende zieken van Dirksland en
de daartoe gerekende buurtschap Kra
lingen. Daarbij gold verder de bepaling
dat in het te stichten ziekenhuis, mits
daarvoor plaatsruimte beschikbaar was,
ook andere patiënten tegen betaling der
kosten konden worden opgenomen.
Dit legaat werd door beide instellin
gen aanvaard, uiteraard met de gestelde
voorwaarde. Om aan deze voorwaarde
te kunnen voldoen werd bij gemeen
schappelijk besluit van 13 juli 1930 be
sloten tot oprichting van een stichting,,
die de naam kreeg „Stichting Van Weel
Ziekenhuis te Dirksland". Deze stich
ting werd in het leven geroepen bij no
tariële akte van 25 september 1930. De
ze stichting zag zich dus tot taak ge
steld uitvoering te geven aan de bepa
lingen van het genoemde testament.
Reeds bij verschillende gelegenheden in
het verleden is uitdrukking gegeven aan
de uitzonderlijk grote betekenis van dit
testament voor de in lichamelijke en in
financiële nood verkerende bevolking
van Dirksland in het bijzonder en zoals
al spoedig daarna zou blijken, voor die
van Flakkee in het algemeen.
(Vervolg op pag. 2, 1ste kolom)
De Amerikaanse astronauten Gordon Cooper (rechts-commandant) en Charles Conrad maken een test in een model
van de Gemini-V capsule. De lancering voor de achtdaagse ruimtevlucht wordt 19 augustus verwacht.
Het m.s. „Dankbaarheid" verlaat de thuishaven: Ooitgenspiaat
DIRKSLAND
Repetities hervat. A.s. donderdag 19
aug. zullen de repetities van het ge
mengd koor ,,0«d Excelsior" worden
hervat na een vacantie-periode van 4
weken. Leiding heeft dhr. P. van Sprang
Nieuwe leden zijn weer hartelijk wel
kom.
HEKKINGEN
WiMkels vroeger dicht. Vanaf zater
dag 4 september a.s. zullen de midden
standszaken in onze gemeente zater-
dagmiddags om half vijf gesloten zijn.
Schoolschoc)r!.h.o-u.dster. Met ingang
van 1 september is als schoolschoon-
houdster aan de Chr. School (Hoofd dhr
Human) benoemd mej. Bestman-v. d.
Ochtend.
MELISSANT
Kerknieuws. Woensdag 18 aug. te
half'8 hoopt voor de Geref. Gemeente
voor te gaan ds. G. Mouw te Middel-
harnis.
OtTDDORP
Bouwvakarbeiders opgelet. Ook U
krijgt de 2«'/o en wel het le^/o donderdag
en vrijdag 19 en 20 augustus a.s. van 7
t.m. 9 uur nam. door inleveren van 20
dagzegels en schilders 4 weekzegels.
Door deze uitkering worden de bonnen
met ingang van 30 aug. hoger in waar
de. De 2<'/o wordt begin dec. uitgekeerd.
De bonnen kunt U inleveren bij uw
P.V. Joh. Hameeteman, Oosterweg 41,
Ouddorp.
NIEUWE TONGE
Kerkdienst. D.V. woensdagavond 18
augustus te 7.30 uur, hoopt ds. Hakken
berg van Dordrecht voor de Ger. Gem.
alhier voor te gaan.
OUDE TONGE
Beursberichten van vrijdag 13 aug.
j.l Gerst 2730; haver 2528; erwten
(schokkers) 40-^-68; erwten (kl. gr.) 35
55; Bruine bonen 90110; kapucijners
(nieuwe oogst) 7080; (oude oogst) 40
49; karweizaad 110128; maanzaad
90—160.
Havenverkeer. Uit de haven ver
trokken vorige week 10 schepen met
graan. Twee schepen met kolen liepen
de haven binnen.
Oud Papier. Door de muziekver.
„Vooruit" wordt a.s. zaterdag weer oud
papier opgehaald. Men wordt verzocht
het tijdig buiten te zetten.
Kerkdienst. Vrijdagavond 20 aug. a.s.
des nam. 7.00 uur hoopt ds. Mouw voor
de Ger. Gem. alhier voor te gaan.
OUDE TONGE
In de dichte mist die het uitzicht be--
lemmerde is gistermorgen bij Oude
Tonge, bij de z.g. staphorster, de tus-
senstrook tussen de beide rijbanen op
de Prov. weg een vrachtwagen op
een combine gereden en deze ernstig
beschadigd. De combine van het loon
bedrijf fa. Kardux uit Oude Tonge werd
bestuurd door dhr. I. Bakelaar uit Ooit
genspiaat. Hij wilde, komend uit de Ka-
pelleweg, vla de staphorster de beide
rijbanen kruisen om op de paralelweg
te komen. De eerste rijbaan kwam hij
zonder stukken over maar toen de com
bine na te hebben stilgestaan op de
staphorster de andere baan opreed werd
hij door de wagen gegrepen. De schade
is aanzienlijk. Persoonlijke ongelukken
deden zich niet voor.
-O-
Toen de heer van Gurp uit Den Bom
mel van de Grevelingendam de weg
iiaar Bruinisse over de dijk insloeg,
kwam hij bij de afsplitsing waar de af
rit naar beneden gaat met zijn auto in
aanrijding met de per bromfiets naaf
haar wérk in Sirjansland rijdende 20-
jarige mejuffr. Janny Lemson. Mej.
Lemson kwam te vallen en moest met
bloedende hoofdwonden naar het
Zweedse Roode Kruis Ziekenhuis te
Zierikzee worden vervoerd.
OUDDORP
Gisteren morgen maandag is ter
hoogte van de Middelweg in de duinen
bij Ouddorp brand ontstaan. Een stuk
duin en een grote partij opgeslagen riet
van de aannemers fa. Bezuijen ver
brandde. Het vuur moet door twee
jeugdige pensiongastenzijn aangesto
ken. Ooggetuigen hebben het duo zien
wegvluchten toen de vlammen zichtbaar
werden. De brandweer, geassisteerd
door een groot aantal pensiongasten
met strandschepjes beperkte en doofde
het vuur met zand. De jongens worden
gezocht. Zij konden echter nog niet
worden achterhaald.
--------O--------
MIDDELHARNIS
Op het kruispunt Beneden Zandpad-
Chr. de Vrieslaan bij de daar gele
gen vluchtheuvel kwam gisteren de
20-jarige bromfietser C. v. d. Welle uit
Ooitgenspiaat in botsing met de 71-ja-
rige wielrijder dhr. J. Gouswaart te
Middelharnis.. Dhr. Gouswaart wilde
linksaf de Chr. de Vrieslaan inslaan
toen de bromfietser hem over het Be
neden Zandpad naderde. Dhr. Gous
waart kreeg een dubbele (onder) been
breuk en werd per ambulance naar het
ziekenhuis vervoerd. Dhr. v. d. Welle
kwam er met een lichte hersenschud
ding af. Hij werd per taxi naar huis
gebracht.
De artsen Wieringa e». Dogterom ver
leenden eerste hulp.
---------O---------
Op de kruising Bommelsedijk met de
Prov. weg, leidend naar de Haringvliet
brug is vrijdagavond de 18-jarige mej.
Ria Vervloet uit Achthuizen door een
auto gegrepen. Zij passeerde de kruising
met de fiets aan de hand toen uit de
richting Rotterdam een personenwagen
naderde. Zij werd aangereden en ern
stig gewond.