1965 EEN GROOTS Culturele prijs voor A. «I. De ,Franshoeve' vóór de brand Schuur van ,|Franshoeve'' te Melissant brandde tot de grond toe af Opinie onderzoeken Meditatie F^C. KORTEHEG k ZOON jaargang Vrijdag 11 juni 1965 No. 3394 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ETT.ANDEN De bende en de muur Fruitmanden en Fruitbakjes »*^e ^rultcentralet" Kom naar onze showroom; daar staan de magnifieke 1965 - modellen KAPITALE LANDBOUWINVENTARIS GING VERLOREN Zuidhavenpoort Zierikzee is weer open Ernstig verkeers ongeluk nabij watertoren Dirksiand PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk ABONNEMENTSPRIJS f 2,50 PER KWARTAAL. ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 Verschijnt tweemaal, per week: dinsdag- en vrijdagavond In de dagbladpers worden af en toe de resultaten bekend gemaakt van al- lerlei enquêtes (onderzoeken), ingesteld door bepaalde instituten, die daarin ge specialiseerd zijn, naar de stand van de publieke opinie inzake actuele gebeur tenissen en vraagstukken. Zo is b.v. en kele weken geleden de uitslag gepubli ceerd van zulk een enquête, die de vraag betrof: heeft u vertrouwen in het nieuwe kabinet of niet? We komen op deze uitslag nog nader terug, maar dit onderzoek, over welks resultaten we hebben zitten nafilosoferen, gaf ons aanleiding eens wat nader in te gaan op het werk van deze instituten, die ons telkens weer opnieuw zeer interessante gegevens verschaffen omtrent de stand van de publieke opinie. Deze vorm van opinie-meting op we tenschappelijke grondslag is het eerst tot ontwikkeling gekomen in de Ver enigde Staten. Daar bestond al van oudsher grote belangstelling voor po gingen om de openbare mening te pei len b.v. over de kansen van de kandi daten voor de presidentsverkiezingen. Al vroeg in de negentiende eeuw be gon men er daar mee. Het geschiedde toen uitsluitend door dagbladen. Ze de den dit voor onze begrippen nogal pri mitief, want men stuurde redactieleden de straat op en cafe's in om willekeu rige voorbijgangers en bezoekers vragen te stellen over hun persoonlijke voor keuren. Later gingen de kranten vra genformulieren afdruldten en verzoch ten dan hun lezers dit uit te knippen, in te vullen en op te zenden. De ant woorden werden dan een week later in cijfers of percentages gepubliceerd als voorspelUng of mening over een be paald onderwerp. In 1916 begon een Amerikaans tijd schrift met een zeer grote verspreiding ook aan dit werk. Het stuurde brief kaarten met betaald antwoord aan zijn lezers en bovendien aan telefoonabon nees en autobezitters (die waren er toen nog niet zoveel als nu), wier adressen gemakkelijk te krijgen waren. Zo wer den in 1928 niet minder dan 18 miljoen personen ondervraagd naar hun voor keur bij de presidentsverkiezingen van dat jaar. Zowel de verkiezing van Hoo ver als die van Roosevelt in 1932 wer den goed voorspeld, alleen was men er met de percentages soms vrij ver naast. In 1936 werd het echter een fiasco. Het blad voorspelde toen een nederlaag voor Roosevelt en gaf 57"/o van de stemmen aan zijn republikeinse tegenstander, maar Roosevelt werd met grote meer derheid herkozen. Toen was het voor dit tijdschrift gedaan met zijn progno ses. Een andere oorzaak daarvan is de omstandigheid geweest, dat in het jaar daarvoor 1935, een toen reeds zeer be kende professor in de journalistiek Dr. George H. Gallup, die ook psycholoog en statisticus was, een instituut opricht te, dat nadien tot vandaag toe, wereld bekendheid geniet, het „American In stitute of Public Opinion", meestal kort weg het Gallup-Instituut genoemd. Dit had de verldezingsuitslag van 1936 zeer juist gepeild en het kwam dus al direct in de gunst. Er was een fundamenteel verschil tus sen de gevolgde methoden van het tijd schrift en het instituut. Ze gingen ui teraard wel beide uit van de mening der individuele kiezers, maar terwijl het eerste zich schriftelijk richtte tot een zo groot mogelijk aantal personen, die wil lekeurig gekozen werden en die blijkens hun telefoon of auto bovendien veela^ tot een bepaalde sociale klasse behoor den, stelde Gallup zich tevreden met enkele duizenden mondelinge ondervra gingen van mannen en vrouwen, die met de grootste zorg onder vermijding van elke eenzijdigheid waren uitgeko zen. Dit was iets geheel nieuws. Aanvan kelijk kon men niet begrijpen dat deze methode beter en betrouwbaarder zou zijn. Eerder kon men het tegendeel ver wachten. Men zou denken: hoe meer ge- enquêteerden, des te beter resultaat. Toch is dit niet zo. Men zou deze me thode het best kunnen vergelijken met de werkwijze, die in het bedrijfsleven wordt toegepast bij het keuren van gro te partijen tabak, kaas of graan. Daarbij bepaalt men de kwaliteit van de hele partij aan de hand van een klein aantal op de juiste wijze genomen monsters. Dat zijn dus de z.g. steekproeven. Het spreekt vanzelf, dat bij een enquête on der personen de zaak nog wel wat inge wikkelder ligt en daarom heeft Gallup om zijn methode zoveel mogelijk te per fectioneren daaraan diepgaande socio logische en psychologische studies ten grondslag gelegd, terwijl ook de wis kunde eraan te pas kwam n.l. dat deel ervan, dat men de waarschijnlijkheids rekening of de kansberekening noemt. Men moet een steekproef nemen uit het hele volk en de groep geënquêteerden moet derhalve zo zuiver mogelijk een sterk verkleinde weergave uit dat volk zijn. Het ligt voor de hand, dat zulk een methode wel bijzonder uitgebalanceerd moet zijn om werkelijk representatief te zijn voor het gehele volk d.w.z. zui ver vertegenwoordigend. Gallup kwam na veel studie tot de conclusie, diat er in de Veren. Staten met zijn 190 mil joen zielen slechts 1500 tot 5000 mensen nodig zyn om tot een betrouwbare prognose te komen b.v. voor een ver kiezingsuitslag (het aantal is afhanke lijk van het onderwerp). Het is eigen lijk een ongelooflijke conclusie, maar de Want met V loop ik door een ben de, en met mijn God spring ik over een mMur. (Psalm 18 30) Luther vertaalt dit vers ergens zo: „Met God word ik uit de verzoeking gerukt, en met mijn God spring ik over een muur." Hier bebt ge dus de bende. Och, zo onder ons zijn geen konin gen, die zelf benden soldaten aanvoe ren of door vijandige benden worden overvallen. Op zijn hoogst heten wij koning, maar oafenen daarom de ko ningsheerschappij nog niet uit. Even wel is het ook een psalm voor ons. Hoe leeft een Christen? Van alle kanten om ringd van verzoekingen. De Heere Je zus heeft gezegd: „zalig zijn de armen van geest." Welnu van dat arm zijn, leert een bepaald volk heel veel. De bijbel noemt hen een volk Gods. Maar zichzelf durven zij daar lang niet bij rekenen. Daar zijn mensen, die soms zeggen: ik wilde dat ik mijn zonde maar eens zag en gevoelde. Dat is een goede wens. Zolang wij onze zonde niet zien en gevoelen zijn wij blind zonder het te weten. De Parizeen vroegen: zijn wij dan ook blind. „Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben, maar nu zegt gij: wij zien. Zo blijft dan uw zonde." Och, wat zijn er toch een blinden in de ker ken. Schrikkelijk veel. En dat is nu eens iets, waar alle richtingen en mo daliteiten hun deel van hebben. Zo ve len, die niet weten dat zij ellendig zijn en arm en jammerlijk en blind en naakt. En aan de andere kant, wat is Gods volk toch nameloos arm. Zij zien al maar meer zonde. Zij worden al die per ingeleid in de afgrondelijke diepte van hun val. Wat een tegenstelling. De natuurlijke mens weet van zijn zonde ongeveer niets. O zeker, een paar gro ve kwade dingen. Maar dat de zonde het hart binnen sluipt van jong en oud en het geheel in haar macht houdt wie verstaat het en heeft er ogen voor? Ons hart is een poel van ongerechtig heid en de duivel zegt tot de mens, dat wat hij denkt gerechtigheid is. Hoeveel mensen geloven niet, dat zij met een beetje kerkgang of zonder kerkgang, door hun deugd en beschaving, regel recht naar de hemel reizen, 's Mensen hart is altijd van God af en in de we reld verstrikt, maar de mens gelooft, dat dit de rechte weg is. Daar is echter een volk, dat zit midden in de bende. Dat volk zoekt een genadig God. Het wil van de zonde af en de weg bewan delen die de rechte is, maar o die ben de, die de mens omsingeld houdt. Zo is het in het leven. Velen zijn rijk en verrijkt en hebben geestelijk en zede lijk geenszins gebrek. Doch, de weini gen die naar de enge poort zoeken en met niets buiten Gods eigen ingrijpen tot rust en vrede gebracht kunnen wor den, hebben het moeilijk. God laat de ganse hel toe zijn uitverkorenen aan te tasten. Dan wordt er ook nog van een muur gesproken. Een muur moet de soldaten beletten in een stad te komen. Zo be letten ons sterke muren soms de voort gang. Hoe kom ik tot God bekeerd, hoe word ik met God verzoend, wat moet ik doen om zalig te worden? Die mu ren zijn een ander woord voor het on mogelijke. Zalig worden is bij de men sen onmogelijk. Daar komt elke uitver korene voor te staan. Hij moet God ge hoorzamen, geloven, zijn naaste lief hebben. Alle gramschap, toorn en vui ligheid afleggen en zich aan het ganse Woord onderwerpen. Hij kan het niet. O, zegt iemand, maar het bloed van Christus reinigt van alle zonden. Ja zeker, maar dan moet het toegepast zijn. De muren blijven anders staan. De ontdekte ziet zoveel eisen. Wie uit God geboren is, moet ze doen. Hij kan het echter niet. O wat een muur. Hij moet kunnen zeggen: ik ben niet van mij zelf, ik ben van Jezus Christus. Hij voelt het: ik moet van mijn zonde af. Ik moet God vrezen, eren en dienen. Doch daar ligt zijn strijd. Hij kan dat allemaal niet. Hoe komt hij toch over de muur? Hoe krijgt hij de vrede bij God? Hoe weet hij het zeker, dat er voor hem geen verdoemenis is? Dit ene staat vast. In de stad Gods zal geen dief inkomen. En al is het nu 50 jaar geleden, dat hij een spijker gesto len heeft, hij is een dief. Hij is voorts schuldig aan al Gods geboden. Hoe komt hij over de muur heen? Man nen en vrouwen, die dit leest en die soms wel belijdt, dat gij zondaren zijt, hoe doet gij dat met Gods eis? Gij moet zijn wet houden, uw naaste lief hebben, in Jezus Christus geloven. Dat moet allemaal gebeuren. Hoe hebt ge het er mee? Hoe hebt ge het met uw boezemzonde? Hoe hebt ge het met uw ongeloof? Hoe hebt ge het met de schuld van zoveel jaren? Hoe hebt ge het met de dood, die zo dichtbij komt? Gaat dat allemaal zomaar? Heeft de een genoeg aan de belijdenis, dat een mens er toch niets aan doen kan en heeft de ander genoeg aan de belijde nis dat wij moeten geloven? Gods volk heeft aan niet één mond belijdenis ge noeg, Gods volk moet over de muur. Delft. Ds. L. Vroegindeweij praktijk heeft bewezen, dat ze werkelijk een betrouwbare uitkomst oplevert. We moeten hier echter direct aan toe voegen, dat aan de selectie van de ge- enquêteerden bijzonder strenge eisen moeten worden gesteld. Ze moeten ge kozen worden uit alle bevolkingsgroe pen in de juiste getalsverhouding. De samenstelling van de hele bevolldng naar leeftijdsgroepen, geslacht, inkomen godsdienst, politieke partij, ontwikke ling stad en platteland moet erin ver-, disconteerd zijn, anders wordt de en quête eenzijdig en waardeloos. Dit is de eerste voorwaarde voor het slagen ervan. Verder moeten de vragen monde ling worden gesteld, dus in een soort interview. Bij schriftelijke beantwoor ding krijgt men vrijwel altijd een on zuiver en eenzijdig beeld, omdat zij die het meest belangstellen in het onder werp, het antwoord zullen inzenden en de anderen wellicht niet. En tenslotte zullen de enquêteurs of interviewers zich strikt moeten houden aan de vragenlijsten (die dienen om te onderzoeken of de ondervraagde wel behoort tot de groep, die men nodig heeft) en de vraag of vragen van de eigenlijke enquête. Zij mogen op geen enkele wijze de beantwoording beïn vloeden. Men zou denken, dat voor Nederland met zijn bevolking van 12 miljoen wel minder geënquêteerden nodig zullen zijn. Dit is evenwel niet zo. Ook hier zijn er zeker 2 a 3000 nodig, omdat er wel ongeveer evenveel nuances onder de bevolking zijn als in Amerika wat bovengenoemde groeperingen betreft. Het hangt intussen wel van het onder werp af of men met minder toe kan. Het in de aanvang van dit artikel genoemde onderzoek over het nieuwe kabinet achtte men voldoende representatief met een landelijk gespreide enquête van in totaal 452 mannen en vrouwen. We moeten in dit opzicht maar vertrouwen op de juistheid van de mening der wis kundigen inzake de waarschijnlijk heidsrekening. Enerzijds zijn we ge neigd deze te aanvaarden, maar deson danks blijft er, eelijk gezegd, bij ons toch wel een onderstroom van scepti cisme. Het resultaat van de opinie-onderzoe ken is niet alleen van belang voor po litici, economen, publicisten etc. maar het geeft ook materiaal voor de prak tijk. Zo kan daardoor b.v. de juiste om vang van de z.g. pressie-groepen, die meestal groter invloed hebben dan met hun -v^erkelijke positie oveeenkomt, tot de juiste proporties woden gereduceerd. Meermalen is uit enquêtes gebleken, dat hun getalsterkte omgekeerd evenredig was met hvm luidruchtigheid. Na 1945 ontstonden ook in Europa dergelijke instituten. In ons land is het bekendste het Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie (het N.I.P.O.) in Amsterdam, dat sedert 1951 werkt en ook een Gallup instituut is wat de me thoden betreft. Het werkt speciaal voor de dagbladen. Ook de Nederlandse Ver eniging voor Opinieonderzoek te 's-Gra- venhage en het Instituut voor Psycho logisch Markt en Motievenonderzoek zijn op dit terrein werkzaam. Speciaal in het opmaxen van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdök 36 MIDDELHARNIS Dealer voor Dordrecht, Brieïlé en omgeving i Mh 4li»y»ê«ngel 296,,, DQrdr^lï^ td,;i2§|4^ Subdealer Rotterdam tel. 010-275802. Aan de bekende organist Arie J. Keij- zer te Middelharnis is j.l. woensdag middag de culturele prijs beschik baar gesteld door de Stichting Flakkee- se Gemeenschap uitgereikt. De uit reiking vond plaats tijdens een bijeen komst van het Wetenschappelijk Ge nootschap Goeree Overflakkee en de Stichting de Flakkeese Gemeenschap in de Ned. Herv. Kerk te Middelharnis. Het initiatief tot het instellen van een jaarlijkse culturele prijs is vorig jaar uitgegaan van de burgemeester van Ooltgensplaat, dhr. v. d. Harst. Voor de eerste maal "werd de prijs ten bedrage van f 500,toegekend aan dhr. Keijzer. De heer Keijzer ontving het gesloten couvert uit handen van dr. G. Stoel die de heer Keijzer prees om zijn kunste naarschap, gesteund door een perfecte techniek. „Wij zijn blij dat Arie Keij zer in ons midden is ontstaan" aldus dr. Stoel. Als dank heeft dhr. Keijzer daarna een concert verzorgd op het kerkorgel van genoemde kerk. Zijn briljant spel werd met grote aandacht gevolgd. De heer Keijzer werd in 1832 te Nieu we Tonge geboren. Als jong musicus oogstte hij prachtige successen. In 1963 werd hij winnaar van het Nat. Orgel concours te Bolsward en in 1964 werd hij eerste in het internationaal Orgel improvisatieconcours te Haarlem. De heer Keijzer studeerde als leer ling van George Stam aan het Rotter dams Conservatorium waar hij vorig jaar (1964) de prix d' excellence be haalde wat de bekroning van zijn stu die betekende. Per 1 sept, 1965 is hij aan dit conservatorium benoemd als hoofdleraar orgel. Hij blijft woonachtig te Middelharnis. Woensdag' 9 juni, des morgens half zes, is op nog onverklaarbare vriijze brand uitgebroken fat de boerdlery „De Franshoeve" aan de Kraaöersedflk te Melissant.'De grote scshuur, daterend; uit het begin van 1700, nog met rieten dak, brandde tot de grond toe af. De gehele landbouw-inventaris, w.o. een tractor en meerdere landbonwma,chines, gingen verloren. De brandweer uit Melissant kon de schuur niet redden, door krach tig optreden wist men wel het woonhuis en de wagenschuur te behoudenw De boerderij is eigendom van Gebr. van Seters en wordt bewoond door de heer L. C. van Seters met zijn gezin. De heer van Seters was 's morgens half zes aan het melken en zijn zoon was bezig zijn schoenen aan te trekken. Plotseling hoorde de jongeman zijn va der roepen: „de schuur staat in brand!" De vlammen lekten toen al uit het rie ten dak en het vuur greep zo snel om zich heen, dat de schuur ineen oogwenk in lichter laaie stond. Onmiddellijk werd de brandweer van Melissant ge alarmeerd, die vrij spoedig ter plaatse was. De schuur viel niet meer te redden, maar het woonhuis, (in 1916 gebouwd) en de wagenschuur, die afzonderlijk staan liepen ook gevaar. Door krachtig optreden wist men beide gebouwen te behouden. De schuur was ongeveer 35 meter lang, 16 meter diep en 12 meter hoog. Gelukkig bevond zich er niet veel vee in; 1 kalf, 9 kleine varkens en 22 haantjes gingen verloren. In de schuur bevond zich ook hooi, maar er wordt toch niet aan hooibroei gedacht. De oor zaak is onbekend. De schade beloopt wel ongeveer twee ton, gebouwen en inventaris waren verzekerd. VOOR BETER f^ MIDDELHnRNIS-TEL:Z328_ s^.^3si<wsiisis;Mse»mixM^s^^aimMi Op deze luchtfoto „De Franshoeve" te Melissant vóór de brand. Duidelijk vallen de afmetingen van de grote schuur waar te nemen, t.o. de grootte van het woonhuis. Hieronder de foto van de tot de grond afgebrande schuur, met als uitsteeksels het verwrongen staal van de landbouwmachines. De Zuidhavenpoort te Zierikzee, die in restauratie is en lange tijd is geslo ten geweest, is weer open. M)en be hoeft nu niet meer van de rijksweg over 't Sas te rijden om op de Oude Haven te komen. Bij het drukke ver keer dat Zierikzee geniet (ook van Flakkee) is deze openstelling een groot gemak. Woensdagmiddagis vlak voor de bocht bij de watertoren bij Dirksiand een ernstig verkeersongeluk gebeurd. Twee dames moesten zwaar gewond naar het ziekenhuis worden vervoerd. Mej. L. van Ast (47) pedicure te Den Haag en geboortig uit Dirksiand had in Dirksiand enkele relaties bezocht. Te plm. 4.00 uur reed zij in haar nieuwe Fiat 600 nog slechts 685 km gelo pen uit de richting Dirksiand met als passagiere haar vriendin mej. E. H. de Rivecourt, eveneens uit Den Haag. Vermoedelijk heeft zij voor de bocht snelheid verminderd om rechtsaf de Staverseweg in te slaan. Een achterop komende Henschel vrachtwagen van het transportbedrijf F. van Loo N.V. uit Nieuw Amsterdam, bestuurd door de 37-jarige Jan Katoen uit Emmen reed in volle vaart achter op de Fiat. Deze werd van achter opengereten en kwam als een voormeloze hoop 30 me ter verder over het fietspad in de berm tegen een boom terecht. De zwaarge wonde dames werden door het open gescheurde dak bevrijd. Ernstig gewond zijn ze in het ziekenhuis opgenomen. Zij konden nog niet worden gehoord. De bestuurder van de vrachtwagen werd door de politie meegenomen voor een bloedproef. De man rook naar drank, 's Middags was hij gezien in een café te Melissant en in Dirksiand heeft hij bijna de sigarenhandelaar D. Ver brugge aangereden, om vervolgens een vluöhtheuvel links te passeren. Enkele Dirkslanders die deze manoeuvre zagen zijn de wagen achterna gegaan. Tegen over de politie verklaarde de chauffeur dat hij het wagentje had willen inhalen maar door de komst van een tegenlig ger hierin werd gehinderd.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 1