Rechts- en
links-sociaal
1965 EEN GROOTS
VAN 60RP
Gerrit van Eek
Fa. Visser Zonen te Sommelsdijk
breidde zaak belangrijk uit
Meditatie
VERNIEUW MET KLEUR
KLEUREN VERNIEUWEN
F^C. KORTEHEG a ZOON
37e jaargang
Vrijdag 7 mei 1965
No. 3385
Geloofsrust
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Kom naar onze showroom;
daar staan de magnifieke 1965 - modellen
IN MEMORIAM
-^ Nieuw gedeelte werd j.I. vrijdag opengesteld
'schuimrubber
nog nooit geëvenaard!
Fruitmanden en Fruitbakjes
•^De ^rultcentreiLe"
Voorlichting aan ouders van
blinde en slechtziende
kinderen
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 2017 Giro 167930
Het schijnt ons toe, dat er in onze
Nederlandse politieke veriioudingen,
ondanks de ontkenning ervan met na
me door de leiders van de confessionele
partijen, een ontwikkeling aan de gang
is, die meer en meer zal gaan leiden
tot een toespitsing van de tegenstelling,
die we in de kop van dit artikel hebben
geformuleerd als rechts- en links-so
ciaal. 0e voorzitter van de A.R.P. dr.
Berghuis heeft enige tijd geleden de
laatste term toepasselijk verklaard op
zijn partij, maar anderen hebben de
juistheid ervati bestreden. De heer Al-
gra b.v. schreef in „Nederlandse Ge
dachten": „Wij moeten ophouden met
die verhalen over links en rechts, om
dat zij verwarring wekken. Wij moeten
onze mensen duidelijk maken, dat wij
een christelijke volkspartij zijn, demo
cratisch in merg en been, kampioene
voor de geestelijke vrijheid en in volle
overtuiging strevend naar een radicaal
sociaal beleid."
Dat Algra en anderen de termen
rechts en links in de nieuwe betekenis
willen wegwerken, is niet te verwon
deren. Er is n.l. kans, dat zij ontbin
dend gaan werken op de eenheid binnen
de confessionele partijen. Nochtans is
het een feit, dat ze een reële betekenis
hebben. Wanneer Algra zegt, dat de
A.R.P. een radicaal sociaal beleid voor
staat, dan is dat precies hetzelfde als
hnks-sociaal. We hebben deze Friese
journalist altijd aangezien voor een, tot
op zekere hoogte, behoudend man, maar
het blijkt, dat ook hij tooh radicaal so
ciaal wil zijn. Ook bij hem speelt blijk
baar de vrees, zoals bij vrijwel alle po
litici, om niet voor vol aangezien te
worden wanneer zij zich openlijk en
bewust scharen onder wat wij de
rechts-socialen zouden willen noemen.
Wij geloven, dat het hoog tijd wordt
in verband met de zuiverheid van de
Nederlandse politieke verhoudingen zo
wel tussen de partijen onderling als in
tern duidelijk vast te stellen, dat men
de steeds sterker zich openbarende te
genstelling tussen hen die een radicale
om met Algra te spreken sociale
politiek voorstaan en degenen, die de
sociale problemen veel gereserveerder
benaderen, als reel moet gaan zien en
deze niet langer moet pogen te camou
fleren en te bagatelliseren. Dat de cri
sis in het kabinet-Marijnen tenslotte
kon uitlopen op het optraden van een
20 progressieve regering als die van
mr. Cals is een duidelijk symptoom van
de strijd tussen beide stromingen. Naar
onze mening is het beslist noodzakelijk,
dat deze zaken nu maar eens heel dui
delijk aan de orde worden gesteld, ook
binnen de partijen zelf. De leiders daar
van hebben steeds gepoogd dit te ver
hinderen, omdat zij nadelige gevolgen
vrezen voor het behoud van de eenheid
hunner partijen, maar het gaat niet aan,
dat een clubje partijbazen, aangestoken
door de progessivitis-bacil, steeds meer
poogt de partij een stempel op te druk
ken, dat door velen niet begeerd wordt.
Met name de medewerking van de
A.R.P. aan de vorming van het rooms-
rode kabinet-Cals heeft bij menigeen de
deur dichtgedaan.
Omdat velen niet beschikken over
een juist inziöht in deze problematiek
ten opzichte van de sociale politiek wil
len we daarop in enkele artikelen eens
wat dieper ingaan. Er heerst hierom
trent ontzaglijk veel misverstand. De
kwestie is van oneindig veel groter im
portantie dan men over het algemeen
denkt, omdat de sociale politiek tegen
woordig niet beperkt is tot haar eigen
terrein, maar een zeer grote invloed
uitoefent ook op de economische, finan
ciële, monetaire, fiscale en zelfs bui
tenlandse politiek. Vrijwel alles staat
in het teken van „het socialisme". De
ze sector van het leven wordt zo over
trokken door de politici, dat allerlei
andere terreinen er ondergeschikt aan
worden gemaakt. En dat geschiedt dan
in een welvaartsstaat! Waarom de poli
tici dit doen ligt voor de hand. Zij zijn
steeds uit op bevrediging van de ver
langens van het volk, want daarmee
zijn stemmen te behalen. Dit is geen
democratie meer maar demagogie. Het
mooiste van alles is, dat ze dit doen op
Verkrijgbaar bij:
A. Akershoek, Molenblok 2, Oud-
dorp, Telef. (01874) 3 57
J. Driece, Sommelsdijk, Markt-
veld 4, Telef. (01870) 27 06
O. A. de Koning, iVIiddelharms,
Hobbemastraat 31
Telef. (01870) 26 27
J. Neels, Ooltgensplaat, Voor
straat 28, Telef. (01873) 3 48
A. J. J. van Peer, Hobbycentrum,
Oude Tonge, Voorstraat 27,
Telef. (01874)3 57
„Ik ben wel ellendig en nooddruf-
tig, maar de Heere denkt aan mij."
(Ps. 40 18)
EMendig en nooddruftig kan men zijn
in natuurlijk en geestelijk opzicht. Het
raakt dan de mens naar lichaam en
'ziel.
David heeft kennis aan beiden ge
had. Het wist wat het zeggen wilde
ellendig en nooddruftig te zijn in na
tuurlijk opzicht. Toen hij n.l. vervolgd
werd door Saul en later door zijn zoon
Absalom. Hij was toen ellendig, moest
buiten het land verkeren, en was ook
nooddruftig, arm, had gebrek aan al
les.
Hij wist ook wat het zeggen wilde in
geestelijk opzicht ellendig en noodidruf-
tig te zijn. Dan was hij een omzwer-
ver, van stad en tempel venwijderd.
Dan gevoelde hij zich een verstotene
en een verlaitene. Dan was hij ook gees
telijk arm, dan had hij gebrek aan al
les, dan was hij een missend mens.
Op zichzelf bezien, maken al deze
dingen geen benijdenswaardige positie
uit. Toch waren het de leidingen Gods,
die Hij met David hield. Ook ten deze
werd in het leven van David bevestigd
en werd de waanheid daarvan door Da
vid ondervoniden: Ik zal mij doen over
blijven een elldig en een arm volk.
Doch ook dat andere was David niet
vreemd in zijn leven: die zullen op de
Naam des Heeren betrouwen. Legt hij
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMEIWSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
daar in onze tekst geen heerlijk ge
tuigenis van af als hij zegt: Maar de
Heere denkt aan rnij? Hij mocht zich
dan in natuurlijk en geestelijk opzicht
verlaten gevoelen, het geloof, de vaste
wetenschap dat de Heere aan hem, on
waardige daciht. gaf hem rust. O neen
de Heere zxm Zijn kind en knecht Da
vid, niet eindeloos in het verdriet la
ten. Hij zou hem niet altoos om doen
zwerven. De Heere denkt aan mij. Hij
zal mij uithelpen, mij in de ruimte
stellen. Hij heeft gedachten des vredes
over mij en niet des kwaads. Dat heeft
David in zijn leven ook ondervonden,
dan namelijk als Hij hem verloste uit
de hand van al zijn benauwers, in na
tuurlijk en geestelijk opizdcht. Elke wel
daad die hij dan ontvangen mocht, was
er weer een bewijs van: de Heere denkt
aan mij. Hij lag met lichaam en ziel
voor 's Heeren rekening.
Wat is dit een rijk woord, mijn le
zer: Ik ben wel ellendig en nooddruf
tig, maar de Heere deiikt aan mij. Kunt
gij dat ook zeggen? Van nature is dit
ons aller staat. Van nature zijn wij al
len ellendige schepselen, die om moe
ten zrwerven buiten Gods gemeenschap.
Van nature zijn wij allemaal arm, heb
ben wij gebrek aan alles. Wij zijn zó
arm idat we niets anders hebben dan
schuld bij God. Doch de meeste men
sen zijn daar helaas blind voor. Velen
zelfs zijn rijk en verrijkt in eigen ogen
en hebben geen dings gebrek. D'och zij
weten niet dat zij zijn jammerlijk blind,
naakt, arm en ongelukkig. Zij hebben
daarom in hun blindheid de Heere niet
nodig. Zij kunnen er daarom odk niet
tot roem van Gods genade van getui
gen: Maar de Heere denkt aan mij.
iDoch degenen die op school van de
Heilige Geest een plaats mogen ont
vangen, leren iets van hetgeen David
getuigt. Zij worden aan hun ellendig
heid en armoede ontdekt. Zij gevoelen
zidh dan van alles en alles verlaten.
Mensen kunnen hen niet helpen, zij
kunnen hun nood niet opheffen, hun
armoede niet wegnemen, hun schuld
niet betalen. Dit alles te beleven valt
niet mee. Dodh wat kan een veront
rust gemoed tot rust ko-men als men
met David zeggen kan en mag: Maar
de Heere dtenkt aan mij.
Dat heeft Hij in de eeuwigheid al
gedaan toen Hij voor een Uithelper
zorgde, toen Hij zijn Zoon afzonderde,
opdat deze in de tijd de zaken voor al
Zijn öllendig en arm volk zou beharti
gen, door voor lien de schuld te beta
len, door voor hen een gerechtigheid te
weeg te brengen, die eeuwig geldend
is, opidat zij om Zijnentwil een recht
op het eeuwige levenhebben zouden.
En dit wordt nu ook in de tijd toe
gepast door de H.G. aan het hart, het
welk dit door het geloof verstaat. Hebt
gij daar kennis aan?
Ohristus is voor zijn volk de Fontein
des heils. En elke bediening daaruit
in de toepassing van de beloften, doet-
ervaren: Maar de Heere denkt aan
mijAan mij! Dit is het grootste
wonder voor degene die dat beleven
mag. Hij vergeet Zijn ellendig en nood
druftig volk niet. Voor de tijd niet en
voor de eeuwigheid niet.
Schoon 'k arm ben en ellendig
Denkt God aan mij bestendig.
Middelhamis.
Ds. H. C. V. d. Ent.
kosten van de belastingbetalers, speci
aal van hen, die door hard werken en
verstandig geld uitgeven zoveel inko
men en vermogen hebtoen, dat zij de
hoogste bijdragen moesten leveren aan
dé fiscus. Het is dus geen wonder, dat
met name uit deze categorie burgers
vele protesten opgaan tegen de politiek
van de links-sociale politici.
Deze partijleiders delen de mensen
graag in onder de termen conservatief
en progressief. De eerste is bij ons in
Nederland zo langzamerhand een
scheldnaam geworden, de laatste een
erenaam. Ze zijn propagandistisch zo
zwaar belast met subjectieve gevoelens,
dat ze in feite onbruikbaar zijn gewor
den voor een goede indeling. De ter
men rechts- en links-sociaal lijken ons
daarvoor beter dienst te kunnen doen,
ofsöhoon ook zij slechts een relatieve
betekenis hebben. Maar dat is tenslotte
in deze materie met elke term het ge
val. In ieder geval geven ze aan, dat
beide stromingen of groepen niet anti-
of asociaal zijn, maar dat ook de rechtse
wel degelijk op het standpunt staat, dat
sociale politiek noodzakelijk is.' Tegen
woordig wordt wel eens de vraag ge
steld of er in onze lyelvaartsstaat in
derdaad «og een „sociale kwestie" be
staat. We gaan deze vraag hier niet
uitvoerig bespreken dat hopen We
later nog eens te doen in een artikelen-
serie over „Het sociale vraagstuk vroe
ger en nu" maar stellen vast, dat het
er zeker nog is, zij het in heel andere
vorm en omvang dan voorheen. De pro
gressieven deriken, dat zij het monopo
lie hebben van het sociale gevoel, maar
dit is beslist onjuist. Ook zij, die in
hun ogen op dit gebied conservatieve
ideeën hebben, wensen tot de sociaal
voelenden te worden gerekend op
grond van hun christelijke beginselen.
In elke maatschappij zal steeds een
groter of kleiner percentage economisch
zwakkeren aanwezig zijn en deze moe
ten ook via overheidsmaatregelen be
hoed worden voor armoede en gebrek.
Over de vraag, hoever de overheid moet
gaan met haar sociale wetgeving over
de gehele linie kan echter groot ver
schil van «lening zijn en evenzeer over
de kwestie inhoeverre de sociale po
litiek die op and'ere terreinen mag be
ïnvloeden. En hier, openbaren zioh de
verschillen tussen rechts en links-soci
aal.
We zitten met deze termen midden
in een heel moeilijk probleem. In we
zen gaat het hier over onze opvatting
van de maatschappij. Als uitersten kan
men tegenover elkaar stellen de klas
siek-liberale uit de vorige eeuw en de
conununistisöhe. In de eerste werd de
staat geheel los gesteld van de maat
schappij. Hij moest alleen voor orde en
rust zorgen en voorts zich alles in vol
ledige vrijheid laten ontwikkelen. Dat
betekent vrije handel, vrije concurren
tie, vrije lonen en prijzen, vrije vesti
ging, kortom een economie en sociaal
leven, waarbij de overheid zich van el
ke inmenging onthoudt. Daartegenover
staat dan de communistische staat,
waarin de heersdhappij een onderdeel
van de staatsmacihine is, waarin dus al
le vrijheid is vermoor'd en ieder bur
ger 'staatsarbeider is. In het eerste sy
steem, ook wel het kapitalistische ge
noemd, wordt de basis gevormd door
"de particuliere eigendom, in het laat
ste is alles eigendom van de staat. In
het eerste onthoudt de ovei'heid zich
van inmenging in de economie en in
het sociale leven, in het laatste is let
terlijk alles van staatswege geregeld en
voorgeschreven.
Het ligt voor de band, dat deze twee
uitersten geen van beide in de praktijk
aanvaardbaar zijn gebleken. Het eerste
voerde tot een maatschappij, waarin de
sterken de zwakken overheersten en de
vrijheid voor de laatsten resulteerde in
economische en sociale onderdrukking
en ellende. Het laatste betekent een
staatsdictatuur, waarin voor iedereen
de vrijheid wordt vermoord. Zowel de
geheel vrije maatschappij als de totaal
gefoondene hebben zoveel bezwaren, dat
beide afgewezen boeten worden. Daar-
Dealer voor Dordrecht, Brielle en omgeving
AJb. Cuypsingél 296, Dordrecliti tel. 22P44-.
Subdèaler Rotterdam tel. 010-275802:
Met diep leedwezen maken wij mel
ding dat op 4 mei j.I. op bgna 57-jarige
leeftijd is overleden onze hooggeachte
collega en vriend de heer Gerrit van
Eok, in leven foito-journalist te Middel
hamis. Zijn gesondheidstoestaind liet
de laatste jaren veel te wensen tot hij
in augustus 1964 in het ziekenhuis te
Dirksland moest worden opgenomen.
Een attaque was de oorzaak dat hij be
gin van dit jaar naar de revalidatie-
afdeling in „Dijkzigt" te Rotterdam
werd overgebracht, waar hö aanvanke-
lyk herstelde, maar later weer inviel en
medische hulp niet meer mocht baten.
Meer dan een kwarteeuw hebben wq op
zeer prettige wijze met hem samen ge
werkt en in de journalistiek op ons ei
land lief en leed met hem gedeeldi
Zoals bekend mag worden geacht was
de heer van Eek verbonden aan druk
kerij Pas Co., waar hij reeds als jon
geman oen groot aandeel had in de
leiding. Met de heer Pas kwam hij tot
de oprichting van de Flaldceese Nieuws
bode, waarvan hij hgofdredakteur werd
en de gehele verzorging op zich nam.
Dit mag wel zijn levenswerk worden
genoemid.
Vijf en twintig jaar zijn wij saanen
in goede harmonie opgetrokken; samen
beleefden wij de ups and downs van al
het gebeuren op Goeree Overflakkee.
Wij idenken daarbij aan de bezettings
jaren, aan de wederopbouw, aan de
MIDDELHRRNIS-TEL-Z3Z8
om is er in de loop van de tijd een stel
sel gegroeid in de Westerse landen, dat
het midden houdt tussen staatsontihou-
ding en algehele staatsbevoogding, een
stelsel dus, waarbij de overfheid' op eco
nomisch en sociaal gebied ingrijpt ten
bate van de volksgemeenschap. Het is
hier dus geen kwestie van alles of
niets, maar van meer of minder en
daarom is het onmogelijk hier een ab
solute grens te trekken. Er is echter
wel sprake van een tendens n.l. vam zo
weinig mogelijk of zo veel mogelijk
staatsinmenging. De voorstandeirs van
het eerste zouden we willen noemen de
rechts-sdoialen, die van het laatste de
links-socialen. Tot de eersten behoren,
om ons tot de vijf grote partijen te be
perken, de V.V.D. en de meer „behou
denden" in de A.R.P., de C.H.U. en de
K.V.P. en tot de laatsten de P.v.d.A.
en de „progressieven" in de confessio
nele partijen.
ramptijd in 1953, toen we weken lang
met onze laarzen aan door het water en
de modder plasten, aan het herstel,
aan de Deltawerken en niet te vergeten
de bouw van de Haringvlietbrug, en zo
veel dingen meer. Bij dag en ooit wel
bij nacht gingen wij er samen op uit.
Met elkaar bespraken wij de streekbe-
langen, al was er verschil in levensbe
schouwing, er was wederzijds wa,arde-
ring voor eikaars inzichten. Wij konden
op elkaar aan en er groeide door de
jaren heen een hechte vriendschap.
Onze collega was een 'knap journa
list met een rijk uitbeeldingsvermogen
waarvoor wij bewondering hadden. Hij
had een vlotte pen, hij kon de dingen
raaik zeggen, zijn artikelen en beschou
wingen waren steeds weldoordacht. In
de 'kringen waar wij het nieuws haal
den was hij dan ook zeer gezien, mede
door zijn rustig optreden en prettige
omgang.
Bovendien was hij een kundig foto
graaf. Hij had al vroeg door, dat ook
het nieuvirsblad het geschreven woord
visueel diende, te versterken. Daarom
legde hij zich speciaal toe op de foto
grafie en door intense studie op dit ge
bied behaalde hij erkenningen als foto
journalist en zelfs voor vestiging van
een fotografisch atelier. Met zijn echt
genote bouwde hij een eigen bedrijf op,
wat hem later als free lance, bij de
nieuwsvoorziening voor de dagbladen,
uitstekend van pas kwam en een goede
bestaansmogelijkheid bood.
Door omstandigheden trok hij zioh
n.l. als hoofdredacteur van de Flakk.
Nieuwsbode terug, al bleef hij samen
met zijn echtgenote die dit nog doet
voor een èroot deel de redactie van
dit blad verzorgen.
iV lV
Aajn een zeer werkzaam leven, dat in
het teken stond om anderen te dienen,
is nu een eind gekomen. Zijn heengaan
heeft ons diep geschokt; wij verliezen
in hem niet alleen een zeer gewaar
deerd collega, maar ook een trouw
vriend.
Onze gedachten' gaan bijzonder uit
naar zijn vrouw die haar steun moet
missen en naar zijn beide kinderen.
Fa. G. W. Visser Zonen, woning
inrichting, en tapijthandel te Sommels
dijk heeft de verkoop- en showruimte
met 200 m2 uitgebreid. Thans heeft men
de beschikking over vier verliooplagen
waar een uitgebreide keur van bank
stellen, fauteuils en andere m.eubel-
stukken een plaats hebben gevonden.
De fa. Visser is plm. 100 jaar oud. De
grondlegger van het prachtige bedrijf
was de heer Andries Visser die zijn
benaming de „mattenschipper" dankte
aan het feit dat hij zijn koopwaar, rui
ge bruine matten, per schip aanvoerde
en later aan de man bracht. Vrijdag
middag werd door een goede bekende
van de fam. Visser, de vertegenwoor
diger, de heer Seele uit Rotterdam het
vergrote bedrijf opengesteld.
Vissende Vissers
De heerSeele zag zich als represen
tant van het korps vertegenwoordigers
die de fa. Visser regelmatig bezoeken.
Kennelijk geinspireerd door de naam
Visser trok de heer Seele zijn openings
speech in het vlak van de visserij. Voor
een goede visserij is nodig, vis, aas,
tuig, de Visser, de fuik tot men ten
slotte de vangst binnen kan halen. On
der het tuing in de nette zin van het
woord rangschikte spr. ook de ver
tegenwoordigers! Spr. wees op het goe
de samenspel dat tussen oud de 72-
jarige G. W. Visser en zijn zoons
Herman en Gijs bestaat. Spr. noemde
het een grote verdienste dat de heer
Visser „hoge eisen" heeft gegooid en
de blik heeft vooruit geworpen. De fuik
noemde spr. de prachtige nieuwe zaak.
Hij wenste de fam. Visser een behou
den vaart en een goede vangst.
De opening
Gerard zoon van Gijs Visser en
Tanja, dochtertje van Herman Visser
kregen daarna hun aandeel in de ope
ning. Op een kussen werd de schaar
aangedragen waarmee Gerard resoluut
het lint dooi'knipte dat voor de entree
naar het nieuwe gedeelte was gespan
nen. Na deze ceremonie maakten de
vele aanwezigen gebruik om in de ver
schillende toonzalen hun ogen goed de
kost te geven.
Geschiedenis
De heer Seele herinnerde er nog aan
hoe vroeger de heer Andries Visser
die schipper wais met zijn schuit rui-
HAZET-FABRIEKEN
Zevenbergen N.B.
Tom. en Loes, die s,ltijd in het middel
punt van zijn denken stonden en die in
hem een zorgzame vader verliezen. Mo
ge God de Heere hen de kracht geven
om deze zware slag te kunnen dragen.
Zijn nagedachtenis zal bij ons steeds
in dankbare herinnering blijven. Wij
zullen hem nooit vergeten.
Th. de Waal
Het lint werd door Gerard Visser
doorgeknipt.
ge matten meebracht en steeds aan de
man wist te brenigen. Wanneer in die
tijd, phn. 100 jaar geleden de mat door
het vele gebruik slijtageverschijnselen
vertoonde werd hij soms afgeschoren
en een stukje opgeschoven. De welvaart
is sinds die tijd sterk gestegen en het
tapijt heeft zijn intrede gedaan. De sor
tering werd steeds groter waardoor een
regelmatige uitbreiding van het bedrijf
gewenst werd. De bruine matten zijn
verdwenen en de fa. Visser is thans
specialist in woningtextiel en woning
inrichting.
Aannemers
Aan de bouw werd door de volgende
deelnemers meegewerkt: Fa. Boeter
Zn., metselwerk; fa. J. C. Osseweijer,
timmerwerk; Architekt was dhr. A.
Koole, fa. C. Vis verzorgde het lood-
gieterswerk. De smeedijzeren trap werd
gemaakt door de fa. I. v. d. Nieuwen-
dijk, Sahilderswerk R. A. van Splunter.
Speciaal in het opmaiten van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdqk 36
MIDDELHARNIS
Het ligt in het voornemen van het
chr. instituut voor blinden en slecht
zienden „Bartiméus" te Zeist om even
als in voorgaande jaren provinciege-
wijze een bijeenkomst te beleggen voor
ouders van blinde en slechtziende kin
deren.
Voor een deel van Zuid-Holland is
voor dit samenzijn als centrum geko
zen: Rotterdam, Prot. Militair Tehuis,
Schiedamsesingel 175. Er is een keuze
tussen 2 data: Zaterdagmorgen 15 mei
a.s. aanvang 10 uur en vrijdagavond
21 mei a.s. 20 uur.
Deze bijeenkomsten zijn niet slechts
bedoeld voor ouders die een kind heb
ben dat het instituut bezoekt, maar ze
ker ook voor de ouders welke thuis
een kind hebben dat blind is of een be
perkt gezichtsverrnogen heeft.
Het gaat om kinderen van zeer jeug
dige leeftijd af tot ca. 13 jaar. Veel
ouders zijn niet in voldoende mate op
de hoogte van de opleidingsmogelijk-
heden die er voor deze kinderen zijn.
Hierdoor zouden wellicht velen de
kans missen, zo niet op een voldoende
lagere-sohool-opleiding, dan toch op
een vervolg- of vakopleiding die re
kening houdt met de handicap.
Over de mogelijlïlheden die er zijn
bij het Chr. instituut „Bartiméus" zal
op deze bijeenk^omst voorlichting gege
ven worden door de instituutsstaf.
Het bezoek is geheel vrijblijvend.
Voor doorverwijzing van niet-geest-
verwanten naar andere instituten kan
eventueel worden zorggedragen.
Voor ouders van een blind of slecht
ziend kind, die niet in de gelegenheid
zijn één der bijeenltomsten te bezoeken,
bestaat de mogelijkheid om een bezoek
te vragen van één der maatschappelijk
wei^kers voor het ontvangen van in
lichtingen thuis. Een brief naar afd.
Maatschappelijk werk van bovenge
noemd instituut is dan voldoende.
Het samenzijn zal een prettig en on
gedwongen karakter hebben.