Rechts- en links-sociaal 1965 EEN GROOTS VAN 60RP Gerrit van Eek Fa. Visser Zonen te Sommelsdijk breidde zaak belangrijk uit Meditatie VERNIEUW MET KLEUR KLEUREN VERNIEUWEN F^C. KORTEHEG a ZOON 37e jaargang Vrijdag 7 mei 1965 No. 3385 Geloofsrust CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Kom naar onze showroom; daar staan de magnifieke 1965 - modellen IN MEMORIAM -^ Nieuw gedeelte werd j.I. vrijdag opengesteld 'schuimrubber nog nooit geëvenaard! Fruitmanden en Fruitbakjes •^De ^rultcentreiLe" Voorlichting aan ouders van blinde en slechtziende kinderen PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 2017 Giro 167930 Het schijnt ons toe, dat er in onze Nederlandse politieke veriioudingen, ondanks de ontkenning ervan met na me door de leiders van de confessionele partijen, een ontwikkeling aan de gang is, die meer en meer zal gaan leiden tot een toespitsing van de tegenstelling, die we in de kop van dit artikel hebben geformuleerd als rechts- en links-so ciaal. 0e voorzitter van de A.R.P. dr. Berghuis heeft enige tijd geleden de laatste term toepasselijk verklaard op zijn partij, maar anderen hebben de juistheid ervati bestreden. De heer Al- gra b.v. schreef in „Nederlandse Ge dachten": „Wij moeten ophouden met die verhalen over links en rechts, om dat zij verwarring wekken. Wij moeten onze mensen duidelijk maken, dat wij een christelijke volkspartij zijn, demo cratisch in merg en been, kampioene voor de geestelijke vrijheid en in volle overtuiging strevend naar een radicaal sociaal beleid." Dat Algra en anderen de termen rechts en links in de nieuwe betekenis willen wegwerken, is niet te verwon deren. Er is n.l. kans, dat zij ontbin dend gaan werken op de eenheid binnen de confessionele partijen. Nochtans is het een feit, dat ze een reële betekenis hebben. Wanneer Algra zegt, dat de A.R.P. een radicaal sociaal beleid voor staat, dan is dat precies hetzelfde als hnks-sociaal. We hebben deze Friese journalist altijd aangezien voor een, tot op zekere hoogte, behoudend man, maar het blijkt, dat ook hij tooh radicaal so ciaal wil zijn. Ook bij hem speelt blijk baar de vrees, zoals bij vrijwel alle po litici, om niet voor vol aangezien te worden wanneer zij zich openlijk en bewust scharen onder wat wij de rechts-socialen zouden willen noemen. Wij geloven, dat het hoog tijd wordt in verband met de zuiverheid van de Nederlandse politieke verhoudingen zo wel tussen de partijen onderling als in tern duidelijk vast te stellen, dat men de steeds sterker zich openbarende te genstelling tussen hen die een radicale om met Algra te spreken sociale politiek voorstaan en degenen, die de sociale problemen veel gereserveerder benaderen, als reel moet gaan zien en deze niet langer moet pogen te camou fleren en te bagatelliseren. Dat de cri sis in het kabinet-Marijnen tenslotte kon uitlopen op het optraden van een 20 progressieve regering als die van mr. Cals is een duidelijk symptoom van de strijd tussen beide stromingen. Naar onze mening is het beslist noodzakelijk, dat deze zaken nu maar eens heel dui delijk aan de orde worden gesteld, ook binnen de partijen zelf. De leiders daar van hebben steeds gepoogd dit te ver hinderen, omdat zij nadelige gevolgen vrezen voor het behoud van de eenheid hunner partijen, maar het gaat niet aan, dat een clubje partijbazen, aangestoken door de progessivitis-bacil, steeds meer poogt de partij een stempel op te druk ken, dat door velen niet begeerd wordt. Met name de medewerking van de A.R.P. aan de vorming van het rooms- rode kabinet-Cals heeft bij menigeen de deur dichtgedaan. Omdat velen niet beschikken over een juist inziöht in deze problematiek ten opzichte van de sociale politiek wil len we daarop in enkele artikelen eens wat dieper ingaan. Er heerst hierom trent ontzaglijk veel misverstand. De kwestie is van oneindig veel groter im portantie dan men over het algemeen denkt, omdat de sociale politiek tegen woordig niet beperkt is tot haar eigen terrein, maar een zeer grote invloed uitoefent ook op de economische, finan ciële, monetaire, fiscale en zelfs bui tenlandse politiek. Vrijwel alles staat in het teken van „het socialisme". De ze sector van het leven wordt zo over trokken door de politici, dat allerlei andere terreinen er ondergeschikt aan worden gemaakt. En dat geschiedt dan in een welvaartsstaat! Waarom de poli tici dit doen ligt voor de hand. Zij zijn steeds uit op bevrediging van de ver langens van het volk, want daarmee zijn stemmen te behalen. Dit is geen democratie meer maar demagogie. Het mooiste van alles is, dat ze dit doen op Verkrijgbaar bij: A. Akershoek, Molenblok 2, Oud- dorp, Telef. (01874) 3 57 J. Driece, Sommelsdijk, Markt- veld 4, Telef. (01870) 27 06 O. A. de Koning, iVIiddelharms, Hobbemastraat 31 Telef. (01870) 26 27 J. Neels, Ooltgensplaat, Voor straat 28, Telef. (01873) 3 48 A. J. J. van Peer, Hobbycentrum, Oude Tonge, Voorstraat 27, Telef. (01874)3 57 „Ik ben wel ellendig en nooddruf- tig, maar de Heere denkt aan mij." (Ps. 40 18) EMendig en nooddruftig kan men zijn in natuurlijk en geestelijk opzicht. Het raakt dan de mens naar lichaam en 'ziel. David heeft kennis aan beiden ge had. Het wist wat het zeggen wilde ellendig en nooddruftig te zijn in na tuurlijk opzicht. Toen hij n.l. vervolgd werd door Saul en later door zijn zoon Absalom. Hij was toen ellendig, moest buiten het land verkeren, en was ook nooddruftig, arm, had gebrek aan al les. Hij wist ook wat het zeggen wilde in geestelijk opzicht ellendig en noodidruf- tig te zijn. Dan was hij een omzwer- ver, van stad en tempel venwijderd. Dan gevoelde hij zich een verstotene en een verlaitene. Dan was hij ook gees telijk arm, dan had hij gebrek aan al les, dan was hij een missend mens. Op zichzelf bezien, maken al deze dingen geen benijdenswaardige positie uit. Toch waren het de leidingen Gods, die Hij met David hield. Ook ten deze werd in het leven van David bevestigd en werd de waanheid daarvan door Da vid ondervoniden: Ik zal mij doen over blijven een elldig en een arm volk. Doch ook dat andere was David niet vreemd in zijn leven: die zullen op de Naam des Heeren betrouwen. Legt hij Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMEIWSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. daar in onze tekst geen heerlijk ge tuigenis van af als hij zegt: Maar de Heere denkt aan rnij? Hij mocht zich dan in natuurlijk en geestelijk opzicht verlaten gevoelen, het geloof, de vaste wetenschap dat de Heere aan hem, on waardige daciht. gaf hem rust. O neen de Heere zxm Zijn kind en knecht Da vid, niet eindeloos in het verdriet la ten. Hij zou hem niet altoos om doen zwerven. De Heere denkt aan mij. Hij zal mij uithelpen, mij in de ruimte stellen. Hij heeft gedachten des vredes over mij en niet des kwaads. Dat heeft David in zijn leven ook ondervonden, dan namelijk als Hij hem verloste uit de hand van al zijn benauwers, in na tuurlijk en geestelijk opizdcht. Elke wel daad die hij dan ontvangen mocht, was er weer een bewijs van: de Heere denkt aan mij. Hij lag met lichaam en ziel voor 's Heeren rekening. Wat is dit een rijk woord, mijn le zer: Ik ben wel ellendig en nooddruf tig, maar de Heere deiikt aan mij. Kunt gij dat ook zeggen? Van nature is dit ons aller staat. Van nature zijn wij al len ellendige schepselen, die om moe ten zrwerven buiten Gods gemeenschap. Van nature zijn wij allemaal arm, heb ben wij gebrek aan alles. Wij zijn zó arm idat we niets anders hebben dan schuld bij God. Doch de meeste men sen zijn daar helaas blind voor. Velen zelfs zijn rijk en verrijkt in eigen ogen en hebben geen dings gebrek. D'och zij weten niet dat zij zijn jammerlijk blind, naakt, arm en ongelukkig. Zij hebben daarom in hun blindheid de Heere niet nodig. Zij kunnen er daarom odk niet tot roem van Gods genade van getui gen: Maar de Heere denkt aan mij. iDoch degenen die op school van de Heilige Geest een plaats mogen ont vangen, leren iets van hetgeen David getuigt. Zij worden aan hun ellendig heid en armoede ontdekt. Zij gevoelen zidh dan van alles en alles verlaten. Mensen kunnen hen niet helpen, zij kunnen hun nood niet opheffen, hun armoede niet wegnemen, hun schuld niet betalen. Dit alles te beleven valt niet mee. Dodh wat kan een veront rust gemoed tot rust ko-men als men met David zeggen kan en mag: Maar de Heere dtenkt aan mij. Dat heeft Hij in de eeuwigheid al gedaan toen Hij voor een Uithelper zorgde, toen Hij zijn Zoon afzonderde, opdat deze in de tijd de zaken voor al Zijn öllendig en arm volk zou beharti gen, door voor lien de schuld te beta len, door voor hen een gerechtigheid te weeg te brengen, die eeuwig geldend is, opidat zij om Zijnentwil een recht op het eeuwige levenhebben zouden. En dit wordt nu ook in de tijd toe gepast door de H.G. aan het hart, het welk dit door het geloof verstaat. Hebt gij daar kennis aan? Ohristus is voor zijn volk de Fontein des heils. En elke bediening daaruit in de toepassing van de beloften, doet- ervaren: Maar de Heere denkt aan mijAan mij! Dit is het grootste wonder voor degene die dat beleven mag. Hij vergeet Zijn ellendig en nood druftig volk niet. Voor de tijd niet en voor de eeuwigheid niet. Schoon 'k arm ben en ellendig Denkt God aan mij bestendig. Middelhamis. Ds. H. C. V. d. Ent. kosten van de belastingbetalers, speci aal van hen, die door hard werken en verstandig geld uitgeven zoveel inko men en vermogen hebtoen, dat zij de hoogste bijdragen moesten leveren aan dé fiscus. Het is dus geen wonder, dat met name uit deze categorie burgers vele protesten opgaan tegen de politiek van de links-sociale politici. Deze partijleiders delen de mensen graag in onder de termen conservatief en progressief. De eerste is bij ons in Nederland zo langzamerhand een scheldnaam geworden, de laatste een erenaam. Ze zijn propagandistisch zo zwaar belast met subjectieve gevoelens, dat ze in feite onbruikbaar zijn gewor den voor een goede indeling. De ter men rechts- en links-sociaal lijken ons daarvoor beter dienst te kunnen doen, ofsöhoon ook zij slechts een relatieve betekenis hebben. Maar dat is tenslotte in deze materie met elke term het ge val. In ieder geval geven ze aan, dat beide stromingen of groepen niet anti- of asociaal zijn, maar dat ook de rechtse wel degelijk op het standpunt staat, dat sociale politiek noodzakelijk is.' Tegen woordig wordt wel eens de vraag ge steld of er in onze lyelvaartsstaat in derdaad «og een „sociale kwestie" be staat. We gaan deze vraag hier niet uitvoerig bespreken dat hopen We later nog eens te doen in een artikelen- serie over „Het sociale vraagstuk vroe ger en nu" maar stellen vast, dat het er zeker nog is, zij het in heel andere vorm en omvang dan voorheen. De pro gressieven deriken, dat zij het monopo lie hebben van het sociale gevoel, maar dit is beslist onjuist. Ook zij, die in hun ogen op dit gebied conservatieve ideeën hebben, wensen tot de sociaal voelenden te worden gerekend op grond van hun christelijke beginselen. In elke maatschappij zal steeds een groter of kleiner percentage economisch zwakkeren aanwezig zijn en deze moe ten ook via overheidsmaatregelen be hoed worden voor armoede en gebrek. Over de vraag, hoever de overheid moet gaan met haar sociale wetgeving over de gehele linie kan echter groot ver schil van «lening zijn en evenzeer over de kwestie inhoeverre de sociale po litiek die op and'ere terreinen mag be ïnvloeden. En hier, openbaren zioh de verschillen tussen rechts en links-soci aal. We zitten met deze termen midden in een heel moeilijk probleem. In we zen gaat het hier over onze opvatting van de maatschappij. Als uitersten kan men tegenover elkaar stellen de klas siek-liberale uit de vorige eeuw en de conununistisöhe. In de eerste werd de staat geheel los gesteld van de maat schappij. Hij moest alleen voor orde en rust zorgen en voorts zich alles in vol ledige vrijheid laten ontwikkelen. Dat betekent vrije handel, vrije concurren tie, vrije lonen en prijzen, vrije vesti ging, kortom een economie en sociaal leven, waarbij de overheid zich van el ke inmenging onthoudt. Daartegenover staat dan de communistische staat, waarin de heersdhappij een onderdeel van de staatsmacihine is, waarin dus al le vrijheid is vermoor'd en ieder bur ger 'staatsarbeider is. In het eerste sy steem, ook wel het kapitalistische ge noemd, wordt de basis gevormd door "de particuliere eigendom, in het laat ste is alles eigendom van de staat. In het eerste onthoudt de ovei'heid zich van inmenging in de economie en in het sociale leven, in het laatste is let terlijk alles van staatswege geregeld en voorgeschreven. Het ligt voor de band, dat deze twee uitersten geen van beide in de praktijk aanvaardbaar zijn gebleken. Het eerste voerde tot een maatschappij, waarin de sterken de zwakken overheersten en de vrijheid voor de laatsten resulteerde in economische en sociale onderdrukking en ellende. Het laatste betekent een staatsdictatuur, waarin voor iedereen de vrijheid wordt vermoord. Zowel de geheel vrije maatschappij als de totaal gefoondene hebben zoveel bezwaren, dat beide afgewezen boeten worden. Daar- Dealer voor Dordrecht, Brielle en omgeving AJb. Cuypsingél 296, Dordrecliti tel. 22P44-. Subdèaler Rotterdam tel. 010-275802: Met diep leedwezen maken wij mel ding dat op 4 mei j.I. op bgna 57-jarige leeftijd is overleden onze hooggeachte collega en vriend de heer Gerrit van Eok, in leven foito-journalist te Middel hamis. Zijn gesondheidstoestaind liet de laatste jaren veel te wensen tot hij in augustus 1964 in het ziekenhuis te Dirksland moest worden opgenomen. Een attaque was de oorzaak dat hij be gin van dit jaar naar de revalidatie- afdeling in „Dijkzigt" te Rotterdam werd overgebracht, waar hö aanvanke- lyk herstelde, maar later weer inviel en medische hulp niet meer mocht baten. Meer dan een kwarteeuw hebben wq op zeer prettige wijze met hem samen ge werkt en in de journalistiek op ons ei land lief en leed met hem gedeeldi Zoals bekend mag worden geacht was de heer van Eek verbonden aan druk kerij Pas Co., waar hij reeds als jon geman oen groot aandeel had in de leiding. Met de heer Pas kwam hij tot de oprichting van de Flaldceese Nieuws bode, waarvan hij hgofdredakteur werd en de gehele verzorging op zich nam. Dit mag wel zijn levenswerk worden genoemid. Vijf en twintig jaar zijn wij saanen in goede harmonie opgetrokken; samen beleefden wij de ups and downs van al het gebeuren op Goeree Overflakkee. Wij idenken daarbij aan de bezettings jaren, aan de wederopbouw, aan de MIDDELHRRNIS-TEL-Z3Z8 om is er in de loop van de tijd een stel sel gegroeid in de Westerse landen, dat het midden houdt tussen staatsontihou- ding en algehele staatsbevoogding, een stelsel dus, waarbij de overfheid' op eco nomisch en sociaal gebied ingrijpt ten bate van de volksgemeenschap. Het is hier dus geen kwestie van alles of niets, maar van meer of minder en daarom is het onmogelijk hier een ab solute grens te trekken. Er is echter wel sprake van een tendens n.l. vam zo weinig mogelijk of zo veel mogelijk staatsinmenging. De voorstandeirs van het eerste zouden we willen noemen de rechts-sdoialen, die van het laatste de links-socialen. Tot de eersten behoren, om ons tot de vijf grote partijen te be perken, de V.V.D. en de meer „behou denden" in de A.R.P., de C.H.U. en de K.V.P. en tot de laatsten de P.v.d.A. en de „progressieven" in de confessio nele partijen. ramptijd in 1953, toen we weken lang met onze laarzen aan door het water en de modder plasten, aan het herstel, aan de Deltawerken en niet te vergeten de bouw van de Haringvlietbrug, en zo veel dingen meer. Bij dag en ooit wel bij nacht gingen wij er samen op uit. Met elkaar bespraken wij de streekbe- langen, al was er verschil in levensbe schouwing, er was wederzijds wa,arde- ring voor eikaars inzichten. Wij konden op elkaar aan en er groeide door de jaren heen een hechte vriendschap. Onze collega was een 'knap journa list met een rijk uitbeeldingsvermogen waarvoor wij bewondering hadden. Hij had een vlotte pen, hij kon de dingen raaik zeggen, zijn artikelen en beschou wingen waren steeds weldoordacht. In de 'kringen waar wij het nieuws haal den was hij dan ook zeer gezien, mede door zijn rustig optreden en prettige omgang. Bovendien was hij een kundig foto graaf. Hij had al vroeg door, dat ook het nieuvirsblad het geschreven woord visueel diende, te versterken. Daarom legde hij zich speciaal toe op de foto grafie en door intense studie op dit ge bied behaalde hij erkenningen als foto journalist en zelfs voor vestiging van een fotografisch atelier. Met zijn echt genote bouwde hij een eigen bedrijf op, wat hem later als free lance, bij de nieuwsvoorziening voor de dagbladen, uitstekend van pas kwam en een goede bestaansmogelijkheid bood. Door omstandigheden trok hij zioh n.l. als hoofdredacteur van de Flakk. Nieuwsbode terug, al bleef hij samen met zijn echtgenote die dit nog doet voor een èroot deel de redactie van dit blad verzorgen. iV lV Aajn een zeer werkzaam leven, dat in het teken stond om anderen te dienen, is nu een eind gekomen. Zijn heengaan heeft ons diep geschokt; wij verliezen in hem niet alleen een zeer gewaar deerd collega, maar ook een trouw vriend. Onze gedachten' gaan bijzonder uit naar zijn vrouw die haar steun moet missen en naar zijn beide kinderen. Fa. G. W. Visser Zonen, woning inrichting, en tapijthandel te Sommels dijk heeft de verkoop- en showruimte met 200 m2 uitgebreid. Thans heeft men de beschikking over vier verliooplagen waar een uitgebreide keur van bank stellen, fauteuils en andere m.eubel- stukken een plaats hebben gevonden. De fa. Visser is plm. 100 jaar oud. De grondlegger van het prachtige bedrijf was de heer Andries Visser die zijn benaming de „mattenschipper" dankte aan het feit dat hij zijn koopwaar, rui ge bruine matten, per schip aanvoerde en later aan de man bracht. Vrijdag middag werd door een goede bekende van de fam. Visser, de vertegenwoor diger, de heer Seele uit Rotterdam het vergrote bedrijf opengesteld. Vissende Vissers De heerSeele zag zich als represen tant van het korps vertegenwoordigers die de fa. Visser regelmatig bezoeken. Kennelijk geinspireerd door de naam Visser trok de heer Seele zijn openings speech in het vlak van de visserij. Voor een goede visserij is nodig, vis, aas, tuig, de Visser, de fuik tot men ten slotte de vangst binnen kan halen. On der het tuing in de nette zin van het woord rangschikte spr. ook de ver tegenwoordigers! Spr. wees op het goe de samenspel dat tussen oud de 72- jarige G. W. Visser en zijn zoons Herman en Gijs bestaat. Spr. noemde het een grote verdienste dat de heer Visser „hoge eisen" heeft gegooid en de blik heeft vooruit geworpen. De fuik noemde spr. de prachtige nieuwe zaak. Hij wenste de fam. Visser een behou den vaart en een goede vangst. De opening Gerard zoon van Gijs Visser en Tanja, dochtertje van Herman Visser kregen daarna hun aandeel in de ope ning. Op een kussen werd de schaar aangedragen waarmee Gerard resoluut het lint dooi'knipte dat voor de entree naar het nieuwe gedeelte was gespan nen. Na deze ceremonie maakten de vele aanwezigen gebruik om in de ver schillende toonzalen hun ogen goed de kost te geven. Geschiedenis De heer Seele herinnerde er nog aan hoe vroeger de heer Andries Visser die schipper wais met zijn schuit rui- HAZET-FABRIEKEN Zevenbergen N.B. Tom. en Loes, die s,ltijd in het middel punt van zijn denken stonden en die in hem een zorgzame vader verliezen. Mo ge God de Heere hen de kracht geven om deze zware slag te kunnen dragen. Zijn nagedachtenis zal bij ons steeds in dankbare herinnering blijven. Wij zullen hem nooit vergeten. Th. de Waal Het lint werd door Gerard Visser doorgeknipt. ge matten meebracht en steeds aan de man wist te brenigen. Wanneer in die tijd, phn. 100 jaar geleden de mat door het vele gebruik slijtageverschijnselen vertoonde werd hij soms afgeschoren en een stukje opgeschoven. De welvaart is sinds die tijd sterk gestegen en het tapijt heeft zijn intrede gedaan. De sor tering werd steeds groter waardoor een regelmatige uitbreiding van het bedrijf gewenst werd. De bruine matten zijn verdwenen en de fa. Visser is thans specialist in woningtextiel en woning inrichting. Aannemers Aan de bouw werd door de volgende deelnemers meegewerkt: Fa. Boeter Zn., metselwerk; fa. J. C. Osseweijer, timmerwerk; Architekt was dhr. A. Koole, fa. C. Vis verzorgde het lood- gieterswerk. De smeedijzeren trap werd gemaakt door de fa. I. v. d. Nieuwen- dijk, Sahilderswerk R. A. van Splunter. Speciaal in het opmaiten van B. V. d. VEER Telefoon 2682 Westdqk 36 MIDDELHARNIS Het ligt in het voornemen van het chr. instituut voor blinden en slecht zienden „Bartiméus" te Zeist om even als in voorgaande jaren provinciege- wijze een bijeenkomst te beleggen voor ouders van blinde en slechtziende kin deren. Voor een deel van Zuid-Holland is voor dit samenzijn als centrum geko zen: Rotterdam, Prot. Militair Tehuis, Schiedamsesingel 175. Er is een keuze tussen 2 data: Zaterdagmorgen 15 mei a.s. aanvang 10 uur en vrijdagavond 21 mei a.s. 20 uur. Deze bijeenkomsten zijn niet slechts bedoeld voor ouders die een kind heb ben dat het instituut bezoekt, maar ze ker ook voor de ouders welke thuis een kind hebben dat blind is of een be perkt gezichtsverrnogen heeft. Het gaat om kinderen van zeer jeug dige leeftijd af tot ca. 13 jaar. Veel ouders zijn niet in voldoende mate op de hoogte van de opleidingsmogelijk- heden die er voor deze kinderen zijn. Hierdoor zouden wellicht velen de kans missen, zo niet op een voldoende lagere-sohool-opleiding, dan toch op een vervolg- of vakopleiding die re kening houdt met de handicap. Over de mogelijlïlheden die er zijn bij het Chr. instituut „Bartiméus" zal op deze bijeenk^omst voorlichting gege ven worden door de instituutsstaf. Het bezoek is geheel vrijblijvend. Voor doorverwijzing van niet-geest- verwanten naar andere instituten kan eventueel worden zorggedragen. Voor ouders van een blind of slecht ziend kind, die niet in de gelegenheid zijn één der bijeenltomsten te bezoeken, bestaat de mogelijkheid om een bezoek te vragen van één der maatschappelijk wei^kers voor het ontvangen van in lichtingen thuis. Een brief naar afd. Maatschappelijk werk van bovenge noemd instituut is dan voldoende. Het samenzijn zal een prettig en on gedwongen karakter hebben.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 1