WILHELMUS YUN NttSSOUWE „Bartimeüs" 50 jaar f long Hederland helpt jong Ceylon Den Bommel viert feest hoo Plaatselijk nieuws Mac Weg ver bell De om het beütaan Ons volkslied: INBRAAK Een jubileum met een noodkreet Siichiing Nederl. Organisaiie voor Iniernaiionale Bijsiand Jaarvergadering Groene Kruis Oude-Tonge Leest de advertenties! VAK GO L an DIAK VERVOLGVERHAAL Almi Bladz. 2 „EILANDEN-NIEUWS" Dinsdag 27 april 1965 „Wie voor deze heilige tonen eer bied weigert, verloochent zich zelf en kleineert zijn land." Dr. G. Brom. Ter gelegenheid van de verjaardag van H.M. de Koningin op 30 april a.s. is 'het misschien wel eens nuttig om in het kort enige aandacht te schenken aan het lied, dat op deze dag in tal van plaatsen in ons vaderland zal op klinken: het al-oude Wilhelmus van Nassouwe, dat eerst sinds 1932 het of ficiële Nederlandse volkslied is gewor den. Ons Wilhelmus is wellicht wel de merkwaardigste nationale hymne ter wereld. In elk geval is het een lied, waarover tal van studies door letter kundigen van naam zijn geschreven. Degene die dit lied leest zonder de juiste achtergronden te kennen, zal het als volkslied (in de ik-vorm geschreven en met sterk autobiografische inslag) totaal ongeschikt achten, een ander zal wellicht afwijkende of tegenovergestel de meningen naast elkaar moeten zet ten om uiteindelijk tot een juiste be tekenis van dit lied te kunnen komen. Eerst iets over de maker van dit lied. Algemeen wordt aangenomen, dat de maker Marnix van Sint Aldegonde ge weest is; een dichter, prozaschrijver, staiatsman en godgeleerde, die leefde in de 16e eeuw. Doch ook w^orden de namen genoemd van Balthasar Houwaert, die in 1568 veldprediker was bij de tocht van Prins Willem; Savaria, en nog enkele ande ren. Zekerheid hieromtrent hebben we dus niet; betrekkelijk doet dit er voor ons weinig toe. Daar het hier de plaats niet is om 'breedvoerig de inhoud van het Wil helmus te gaan bespreken de bedoe ling is slechts om een kort historisch overzicht te geven, eer dat het Wilhel mus tot ons officieel volkslied werd ver heven moet toch nog op enkele bij zonderheden worden gewezen. Allereerst, dat de eerste beginletters van elk couplet 15 in totaal de naam „Willem van Nassau" vonnen. Voorts dat in dit lied drie-maal trouw aan de Koning van Spanje wordt be tuigd, driemaal de tirannie van Alva wordt aangeduid en drierruial een be roep op God wordt gedaan. Een (misschien gezochte?) verklaring van een letterkundige vermeldt, dat dit zou zien op het drievoudig snoer: God - Nederland - Oranje; een verklaring die ik persoonlijk in dit verband niet kan aannemen. Het Wilhelmus komt het eerst voor in een „Nieuw Geusen Lieden-Boecxk- sen" waarvan de oudst bewaarde druk uit 1581 dateert. Oorspronkelijk was het dan ook een geuzenlied en de wijze, de melodie, die van een Frans spotlied. F Er mag wel als bekend worden ver ondersteld, dat het ontstaan is tijdens de inval van Prins Willeem (Willem yan Nassouwe) in 1568, toen hij „lijf en goed al te samen" inzette in de strijd tegen de Spaanse tirannie; voor de vrij heid van zijn land, waarvoor Oranje steeds op de bres heeft gestaan. In de Patriottentijd werd het Wilhel mus verboden en in de 19e eeuw ver drongen door het „populairder" lied: Wiens Nederlands Bloed. Toen in 1880 het Wilhelmus weer wel mocht worden gezongen, deed zich een moeilijkheid voor; men was de oude zetting groten deels vergeten. Vandaar dat men na langdurige studie diverse wijzen heeft ontdekt, waarop het lied gezon gen kan worden. Men kent nu de zettin- gen van 1568, 1626 en 1764/66. Aan het besluit van 10 mei 1932 in 't begin van dit artikel reeds genoemd is heel wat voorafgegaan. Daarom laat ik de gang van zaken met betrek- j king tot het Wilhelmus in het jongste verleden hieronder in het kort volgen: 6 juni 1885: Willem III gelast bij in specties door leden van het Kon. Huis het Wilhelmus te spelen in de zetting van 1764/66; In 1883 vindt Snoucaert van Schou- burg De Valeriuszetting van 1626 te rug. Op 30 september 1898 krijgt het leger de order zich te houden aan de zetting van 1764/66. I Maar in het voorjaar van 1908 vraagt Prins Hendrik aan de Min. van Oorlog waarom men toch de zetting van j 1626 niet speelt. Sabron stelt daiarop een commissie van onderzoek in, die in juni 1909 rap port uitbrengt. Tijdens een tuinpartij op „Het Loo" in augustus 1909 laat de Koningin alle drie bekende zettingen voor haar spelen met gevolg, dat op 1 augustus 1910 een aanschrijving van de Min. van Oorlog uitgaat, waarbij wordt bepaald, dat het Wilhelmus alleen nog gespeeld mag worden bij officiële ge legenheden e.d. volgens de zetting van 1626 (wat nu nog zo is). Totdat eindelijk op 10 mei 1932 de ministerraad beslist, dat het „Wien Neerlands bloed" moet vervallen als volksliederen en daarvoor in de plaats komt het Wilhelmus, in de toonzetting van 1626, die van Valerius dus. Deze lange weg moest dus dit lied, dat ge tuigt van strijd en lijden gaan, wilde het tot volkslied verheven kunnen wor den. Het is goed dit even te bedenken, voor we op 30 april het Wilhelmus aan heffen waarvan en moeten we het niet tot onze schande bekennen? de meesten onzer slechts 2 of 3 couplet ten kennen! L. Kats RIJMEN VAN 'TIJMEN Nu al ingebroken, Aan de Galathee. Liefst tweehonderd gulden, nam men daar vlug mee. Centen, duppies kwartjes, Alles wisselgeld. Wie het hier gedaan heeft, Heeft wel lang geteld. Op die late avond. Was de boot echt aan. Een of meerdere „gasten," Zijn aan boord gegaan. Er is fiks gestolen, Al was 't niet in 't groot. Zo zijn gedupeerden. Aardig in de boot. Er is weinig veilig, Voor een grijpziek mens. En 't gaat op veel plaatsen, Aardig goed naar wens. Zelfs ook in Sluishaven, Wordt des nachts „gewerkt", Men maakt overuren. Zo een ieder merkt, Heitje voor 't karweitje? Er was wel iets meer Geld nooit achterlaten, Da's een goede leer! TIJMEN „Ons kindje is blind!" Dit ene zinne tje, dat ergens in Nederland wordt uit geschreeuwd, brengt veel in het desbe treffende gezin aan het wankelen. Blind! Wanneer zij met een blind kind geconfronteerd worden, stapelen de pro blemen voor de ouders zich op. Ouders die door „goed'"-gemeende bewogenheid van anderen langzaam maar zeker naar de wanhoop toegroeien. De niet-gezegde maar wei-gedachte vraag naar de schuld. De vertrouwde manier van op voeden ligt met een klap in puin. Blind, wil dat zeggen: Onvolwaardig, sociaal verschoppeling zijn? Is dat waar? In 1915 werd een startschot gegeven om de Prot. Chr. gezinnen met de op voeding van hun visueel gehandicapte kind te helpen. Het Chr. instituut „Barthiméus" te Zeist begon met de zware taak om de blinde uit zijn isolement en zijn sociaal minderwaardig bestaan te halen. De be langstelling voor de gehandicapte mede mens stond toen zeker niet in die sfeer als heden ten dage. Onze wereld van heden aanvaardt de gehandicapte als naaste. Ook de blinde mens heeft recht op onze liefde en vraagt niet om een gunst. 50 jaar zorg voor blinde medemensen ligt achter ons. 50 jaar, waarin „Bar- timéus" bewezen heeft, de taak die het op zich genomen heeft aan te kunnen. Voortdurende studie, aanpassing bij nieuwe denkbeelden heeft „Bartiméus" gemaakt tot een instituut, waar de vi sueel gehandicapte volledig wordt toe bereid voor de taak, die hem of haar de gelijkwaardige mens in de maatschappij maakt. Dit geldt voor de blinde- zowel als voor degenen met een beperkt ge zichtsvermogen, waarvoor een aparte school met internaat bestaat in Zeist. Zijn we „arrive"? Zeer zeker niet. Het bestuur van „Bartiméus" wordt sinds enkele jaren geconfronteerd met de uitermate moeilijke problemen van de meervoudig gehandicapte blinde kinderen. Kunt u zich het onvoorstel bare leed indenken, wanneer een kind niet alleen blind, maar ook nog zwak zinnig, spastisch, epileptisch of doof is. Voor deze kinderen was geen plaats in Prot. Chr. instellingen. Weer klonk een startschot, en zeker onder betere omstandigheden dan in 1915. Niet alleen de welvaart geeft ons zijn deel. Nederlanders zijn zich bewust geworden dankzij betere voorlichting dat de plaats van de gehandicapte naast ons is. „Bartiméus" nam in 1962 een enorme verantwoordelijkheid op zijn schouders door een tehuis voor deze meervoudig gehandicapten te openen in Almen bij Zutphen, „De Ehze" geheten. Later volgde te Doetinchem een tweede tehuis voor hen, dat „De Springplank" werd genoemd. Ruim honderd van deze zo zwaar ge troffen kinderen worden thans in die tehuizen verzorgd. Een deel van hen In de Anti-Honger-Actie 1964 zijn er banden gesmeed tussen Nederland en Ceylon. In Ceylon wordt een groots ontwik kelingsplan uitgevoerd. Het heet „Schramadana" en omvat een groot aantal kleine projekten van allerlei aard. De ceylonezen en vooral de jonge mensen voeren die kleine projekten, op basis van vrijwilligheid, gratis uit. Schramadana betekent vrijwillig ener gie geven. Het materiaal dat nodig is om die projekten te kunnen uitvoeren: tenten, handwerktuigen, trakteren e.d. worden door de NOVIB geleverd; het Wereld Voedsel Programma van de Verenigde Naties zorgt voor de voeding van de vrijwilligers. Een werkelijk prachtig projekt, vooral omdat de in het algemeen niet aangeboorde rijkdom, van een ontwikkelingsland, d.w.z. de arbeidskracht, in velerlei variaties be nut wordt om het eigen land tot ont wikkeling te brengen. Onmisbaar in dit ge'heel is de voor man, de voorwerker die, opgeleid om. de vrijwilligersarbeid te organiseren en de plannen tot uitvoering te brengen, de kontinuiteit kan garanderen. De goe de wil en de goede intenties' van de vrij willigers, mannen en vrouwen, jongens en meisjes, zijn tenslotte niet voldoen de. Er moet leiding aan worden gege ven. Daiarom heeft jong Ceylon aan jong Nederland gevraagd te helpen bij het oprichten van een opleidingsinsti tuut voor zgn. community development workers. Het verzoek bereikte Nederland niet toevallig op het moment dat wij ons, dat ook jong Nederland zich voorbereidt op de viering van de twintigste verjaardag van onze bevrijding. Ceylon vraagt bij ons bevrijdingsfeest ook hen te betrek ken door behulpzaam te zijn bij het stichten van een dergelijk instituut. Schramadana, doe het zelf zouden wij zeggen, is niet tot dovemans oren ge zegd, Op veel plaatsen van het prach tige eiland zijn in de weekenden of op vakantiedagen jonge en oude mensen bijeen om allerlei kleine werkzaamhe den, die niet om veel scholing maar wel veel tijd vragen, uit te voeren. Het is een indrukwekkende lijst van projek ten. De aanleg van wegen die de dor pen met elkaar en met de grote we gen verbinden, het kappen van jungle om nieuw land te winnen, het schoon maken van de Dutch Canals, zoals zij ze daar noemen. De drainage van het land, wordt ernstig bemoeilijkt door de totale verstopping van deze kanalen door de woekering van de salvania, een spons- aohtige waterplant. Het inrichten van schooltuinen, het instrueren van de 'boerenbevolking omtrent een intensie vere land'bouwmethodiek, het gebrui ken van kunstmest, e.d., het graven van tanks, (waterreservoirs) in het droge Noorden), herbebossing, het bouwen van schooltjes, wijkgebouwen, putten, la- t>ntvangt zelfs aangepast onderwijs. De wachtlijst met aanvragen om opname is echter een veelvoud van ons huidige aantal kinderen. Het wil wat zeggen, wanneer de ouders moeten horen, dat er voor hun meervoudig gehandicapte kind absoluut geen plaats is. Tenminste: Nog geen plaats. „Bartiméus" gaat door, moet doorgaan om het gestelde doel te bereiken n.l. een onderdak, verzorging en onderwijs te creëren voor die kinderen, die nu nog in lange rijen op de wachtlijsten staan. In Doorn zal op een 19 ha. groot ter rein een paviljoenscomplex verrijzen voor deze kinderen. Een instituut voor ruim 250 meervoudig gehandicapte blin den zal dan in de zo dringend noodza kelijke behoefte voorzien. Om de benodigde gelden bijeen te bren gen zullen door het gehele land akties worden gehouden in de week van 10 t. m. 15 mei. Hetzij door een huis-aan-huis aktie om contribuanten te winnen, het zij op andere manieren. Graag roepen wij het gehele Nederlandse volk op om deze akties te steunen. Het gehele pro ject zal omstreeks 18 miljoen gulden kosten maar om het werk van de grond te krijgen is een startkapitaal van onge veer 1% miljoen nodig, waarna naar wij hopen middels rijkssubsidies het gehele werk voltooid zal kunnen wor den. Mocht men onverhoopt niet benaderd worden om contribuant te worden (mi nimum 2,50) of om op andere wijze dit werk te steunen door b.v. de jubi leumgrammofoonplaat van 8,90 (L.P. 30 cm.) te kopen, vermelden wij even het gironummer van „Bartiméus in Zeist: 31454. trines en huizen, het inrichten van speel plaatsen bij scholen. Een werkelijk indrukwekkende lijst van aktiviteiten die overal in het land worden uitgevoerd. In Colombo, de 'hoofdstand van Cey lon, is het hoofdkwartier van dit pro gramma gevestigd. Daar worden de plannen gecoördineerd, die door 22 dis- triktskommissies, onder leiding van een door de overheid toegevoegde techni sche ambtenaar, voor elk distrikt wor den uitgewerkt. Die plannen zijn voor een stuk reeds door de regering vastge stelde ontwikkelingsplannen, waar ech ter 'belangrijk op kan worden bezui nigd doordat de arbeid gratis wordt ge geven. De overheid zorgt voor het grote ma teriaal, het vervoer en waar dit nodig is voor assistenties van geschoolde en betaalde arbeid. In enkele gevallen, waar het om werk vajn langere adem gaat, worden voor enkele weken bij het projekt werkkam pen ingericht, waarin jonge mensen hun vakantie komen doorbrengen en zo doende langere tijd bij de uitvoering van een projekt kunnen worden inge schakeld, gratis overigens. Het Schramadana-programma is pas een goed jaar op gang en, ms^ar dat is begrijpelijk, moeizaam van de grond gekomen. In de winter van 1964 kwam de assistentie van het WFP en in fe bruari 1965 arriveerde de eerste zen ding materiaal uit Nederland. Nu de samenwerking rond is mag verwacht worden dat in 1965 en 1966 belangrijke vorderingen in het pro gramma zullen worden gemaakt. Een globale schatting leert dat er een 7.000 kleine projekten op uitvoering wach ten. Een gigaptische taak, waar een aantal ceylonezen en in feite het hele ceylonese volk de schouders met en- thoiKiasme onder heeft gezet. Het zal voor een stuk van de hulp van buiten, dus ook van onze, neder- landse hulp, afhangen of de vele plan nen ook volledig tot uitvoering zullen komen. Een van de belangrijkste en eerste behoefte is dat opleidingsinsti tuut, waarvoor nederlandse jongeren met de aktie '5 mei, maak er ook voor anderen een feest van een eer ste bijdrage bijeen zullen brengen. Zij doen dit zoveel mogelijk op eigen initi atief en door allerlei middelen te baat te nemen, fancy-fairs, rally's, bevrij- dingsmarkten, sportwedstrijden enz. enz. Het aktiebureau van de NOVIB staat hen hierbij ten dienste. Het adres is: NOVIB, Van Blankenburgstraat 6 te Den Haag, telefoon 070-399001, het gironummer is 100200. 30 april - 1 mei - 4 mei - 5 mei Vrijdag 30 april: 7.30 uur klokgelui en het uitsteken der vlaggen. 8,309.00 uur: zangaubade van de kinderen der lagere scholen voor het gemeentehuis. 9.3012 00 uur: kinderspelen op de voetbalvelden. 2.004.00 uur: gymna^ stiek en judo-demonstratise op het Emmaplein. 7.30 uur: muzikale rond gang. Route: Beneden Oostdijk, Sohaaps weg, Emmastraat, Oranjestraat, Prin- sessenstraat, Prins Bernhardstraat, Ko ningin Emmaplein, Voorstraat, Bene den Oostdijk. 8.30—10.00 uur: openlucht filmvoorstelling op het Koningin Emma plein, ,films voor jong en oud). Zaterdag 1 mei: 4.006.00 uur: Voet- 'bal met omlijsting door de muziek (toe gangsprijs f 0,50). 2e en 3e elftal ge- com'bineerd-veteranen; elftal uit Dord- recht-le elftal „den Bommel". Dinsdag 4 mei: 7.30 uur: Herdenkings 'dienst in de Ned. Herv. Kerk. Woensdag 5 mei: 7.308.00 uur: Re veille door de muziek en het uitsteken der vlaggen. 8.30 uur: muzikale rond gang. Route: Beneden Oostdijk, Molen dijk, (draaien bij de molen). Molendijk, Voorstraat, Kon. Emmaplein, Emma straat, Julianastraat, Beneden Oostdijk. 9.30 uur: Optocht met praalwagens, (op stellen op de Ben. Oostdijk). Route: Voorstraat, Emmastraat, S<diaapsweg, Bommelse dijk, Tilsedijk, Molendijk, Ben. Oostdijk. 1.30 uur: Volksspelen (zie hiervoor raambiljetten), o.a. touw trekken, ringrijderij, kruiwagenrijden, hobbelfietsen, tonnetje steken. 3.30 uur: muzikale rondgang. Route: Ben. Oost dijk, Schaapsweg, Anth. v. Weelstraat, Oranjestraat, Emmastraat, Schaapsweg. Voetbalveld. 4.30 uur: Gecostumeerd voetbal op het voetbalveld (opgeven bij Joh. de 'Graaf Emmastraat). 7.00 uur: Stoelendans met muziek op het Kon. Emmaplein. 8.30 uur: Lampiontoptocht (vertrek Openb. lagere school). Route; Ben. Oostdijk, Kaai, Voorstraat, Kon. Emmaplein, Emmastraat, Oranjestraat, Anth. V. Weelstraat, Schaapsweg, Em mastraat, Ds. C. W. V. d. Poelstraat, Ben. Oostdijk. 9.30 uur Vreugdevuur bij de haven! DEN BOMMEL VIERT FEEST! Doet U mee? Vlagt U mee? Versiert U mee? Werkt U m,ee? Opgave voor praalwagens en volks spelen 'bij 'de heer J. v. Dam, Prinses- senstraat 35 en J. Zoon, Ben. Oostdijk 34. Voor volksspelen kan opgave ook ter plaatse geschieden. Prijzen voor praalwagens f 10,—, f 7,50, f 5,—, Prij zen voor de respectievelijk volksspelen f 7,50, f 5,—, f 2,50. J.l. donderd^avond hield de afde ling Oude Tonge van het Groene Kruis haar ledenvergadering, welke door de voorzitter dokter Voogd werd geopend. Uit het jaarverslag bleek dat het le dental op 1 jan. 1964 581 leden bedroeg. Op 31 dec. was dit aantal teruggelopen tot 546. Zu'igelingenzorg: Eenmaal per 14 da gen is in het wijkgébouw zitting ge houden door het conslutatiebureau voor zuigelingen. In 1964 werden 41 nieuwe zuigelingen ingeschreven. Er waren nog 24 zuigelingen van het voorgaande ver slag was 27, terwijl er 40 'huisbezoeken waren. Kleuterzorg: Het kleuterbureau, even eens in het wijkgebouw gehouden, had met eenmaal per maand 12 zittingen in 1964. Er waren 41 nieuwe kleuters bij de nog 170 ingeschreven. Het totaal kleuters waaraan de zorg werd besteed in 1964 was dus 211. Huisbezoeken had den er 41 plaats. T.B.C.-'bestrijding: Het aantal pa tiënten, dat in 1964 in zorg bij de ver eniging was 'bleef met 4 gelijk aan het voorgaande jaar. Wijkverpleging: Zuster van Wijk was als voorheen belast met de verpleging in de wijk. Hiervoor waren totaal 2327 bezoeken nodig. Tegen pokken werden 53 en tegen diptherie 66 entingen ver richt. Voor de gezamenlijke diensten zijn door de wij'kzuster 2423 bezoeken afge legd. In de commissie van controle op de rekening zijn benoemd dhr. Jac. v. Kempen en T. v. Noord. Bestuursver- kiezing, aftredend waren de heren D. v .d. Tol, J, Jonker en C. Gebraad wer den met algemene stemmen herkozen. Het voorstel van het bestuur tot ver hoging van de contributie tot f 12,50 per jaar. Voor bejaarden met een in komen van minder dan f 4068,per jaar een contributie van f 5.per jaar wend door de vergadering aangenomen. De bode zial tweemaal per jaar in mei en oktober het geld ophalen. Bij de rondvraag werden enkele vragen ge steld, die door voorzitter 'beantwoord Averden. Daarna besloot de voorzitter de vergadering onder dankzegging. 'DIRKSLAND Ophalen huisvuil. In verband met koninginnedag zal het huisvuil in plaats van op vrijd'ag 30 april op donderdag 29 april worden opgehaald. OUDE TONGE Inenting. De gelegenheid tot koste loze inenting tegen pokken zal plaats hebben op dinsdag 11 mei a.s. des nam. 3 t.m. 3.30 uur ten huize van dokter Voogd, Voorstraat 9 te Oude Tonge. pinsdag 27 DUBBEL TELEF. BORiSS De L.J. Oranjev harnis aan het Na aflo worden als VOO Opgeve laan 25, Binne De dir res ko" van lei sen sa Er wor zusters Funkti een de Salaris Brieve rende op vrfl door D. Menkens-van der Spiegel Copyright J. J. Groen Zn. N.V. Zal hij nu hier komen? Nee, hij gaat voorbij naar zijn eigen kamer. Wat moet ze? Ze wil bij hem zijn. Maar Koos is nog zo'n kind soms. 't Is niet onmogelijk dat hij huilt. Heeft hij dat onlangs nog niet gedaan, toen die jongen uit zijn klas gestorven was? Hij zou het vreselijk vinden, als ze hem in tranen zag. Ze doet de deur open, luistert. Het is stil. Uit zijn kamer komt geen ge luid. Dan waagt ze het. „Koos" „Ja?" „Erg, hè?" „Ja. En vooral, dat ik 't nou pas weet. Aardig van jou." „Ik weet het ook pas sinds gisteren". „Dan had ik het een dag eerder kun nen weten". „Wat betekent nou een dag!" „Een massa!" „Wat zou je er aan gehad hebben, als je het eerder wist?" „Wat? Och 'k weet niet. 'k Doe gek. Maar ik word ook gek, geloof ik". „Jij moogt toch studeren?" „Dacht je, dat ik dat wou? Dacht je, dat ik moeder achter de toonbank wou zetten, om zelf te kunnen studeren? Dacht je, dat ik jou meidenwerk wou laten doen, om zelf de meneer te kun nen uithangen? Jij niet, dan ik ook niet". „Koos, draaf nou niet zo door. Voor mij komt het er lang zo erg niet op aan als voor jou. Eigenlijk komt het er voor mij helemaal niet op aan. 't Zou weg gegooid geld zijn. Ik trouw immers toch?" „Dat wist je de vorige week ook. Toen praatte je niet van weggegooid geld. Je verlangde drommels hard naar septem ber, zusje!" „O ja, dat is zo, maar dat doe je fei telijk zonder nadenken. Je bent saam- gegroeid met je studieplan, je vraagt jezelf niet eens af, of het wel verstandig is". „Dus jij vindt het niet erg? Jij vindt het niet erg, dat we dat we dood- arm geworden zijn?" „Doodarm!" „Wat anders? Begrijp je niet, dat het mes vader op de keel staat?" „Zou het zo erg zijn?" „Natuurlijk. We waren ezels, dat we het niet eerder snapten. De ene bedien de na de ander werd weggestuurd." „En moeder zei, dat vader ook op an dere manier geld verhoren heeft!" „Wat een wonder! Dat doet toch zeker iedereen tegenwoordig? Ezels waren we, ezels! En ik heb me daar vandaag nog lopen opscheppen over mijn studie. Dat zou ik niet gedaan hebben, als ik het gisteravond geweten had." „Maar je moogt immers studeren?" „Maar ik doe het immers niet?" „Geloof je, dat je vader en moeder een plezier doet, door zo te praten? Moeder was er zo echt blij om, dat jouw studie door kon gaan." „'t Is helemaal niet zeker, dat het kan. Vader zei, dat hij het hoopte". „Doe dat dan ook. Moeder zei: we moeten vader helpen, door het dapper te dragen. We moeten proberen een vrolijk gezicht te zetten. Dat doet moe der ook". „Heb ik niet veel van gemerkt". „Dan heb je je er zeker ook niet naar gedragen". „Misschien heb ik het beter begre pen dan jij. Jij schrikt van het woord: doodarm. Maar dat zijn we, zo zeker als twee maal twee vier is. Dacht je, dat vader dit huis zou verkopen, als hij niet zat te springen om het geld? Dacht je, dat moeder het goed zou vinden, als het niet hoog nodig was? Dit huis...." Koos houdt op. Nu zouden ze toch ko men, de tranen, die hij met zoveel moei te de baas bleef. Deksels, hij is toch geen jongejuffrouw? Maar dit huis opa en oma Verwaal leefden er die verjaardagen die Sinterklaasavonden die Kerstfeesten die dagen van begraven later, droevig, heel droevig, maar het huis was gebleven en zij wa ren er in komen wonen. Nu nog, als hij op zolder is, kan hij zich verbeelden, dat hij oma hoort roepen: „Koosje, waar büjf je?" Nu nog ziet hij soms opa's hoofd boven de trap verschijnen, zoals vroeger, als opa hem kwam zoeken, om dat hij op zijn manier weggekropen was En als je dan denkt dat moeder hier ge boren werd „Ik ben maar om één ding blij", brengt hij na enige ogenblikken uit. „Waarom dan?" „Dat opa en oma hier niets van we ten". „2k>uden de doden heus niets van ons weten?" „Meid, loop heen, nee, natuurlijk niet. 't Kan niet! Bestaat niet!" Hij vindt het lang niet oimnogelijk dat het wel kan, weet Tonny. Hij wil het niet, daarom valt hij zo uit. „Ik ben ook blij om grootvader en grootmoeder Koster", zegt ze. „Het is opa Verwaal z'n huis en geld dat naar de maan is." „En het is grootvader Kosters zaak". „Maar die is nog niet naar de maan". Koos springt op, loopt met driftige pas sen door de kamer, zet zich op een ta- felhoek. „Ete zaakzal niet naar de maan gaan ook. 'k Zal er zelf pp uittrekken, om nieuwe klanten te zoeken, 'k zal de oude aflopen, 'k zal als een marktkoop man onze waren aanprijzen, 'k zal pra ten als Brugman. Jansen gaat weg, maar ik zal aan vader zeggen, dat hij er die lamlendige Piet ook uit moet doen. Gerust dat zal ik. Wat Jansen en Piet samen deden, kan ik wel aUeen. Zo gauw mogelijk moet ik mijn rijbewijs halen, dan kan ik er zelf met de wagen op uit. En anders gaat vader en blijf ik aan de zaak. Moet er dan in de buurt bezorgd worden, dan neem jij het zo lang van mij over. Moeder praat er van dat zij in de winkel wU helpen» maar dat moeten we nooit toelaten, hoor! Moeder is te goed, voor wat hier in de winkel komt voor negentig procent zijn dat kletswijven. Zeg, geloof je ook niet dat we het op die manier best voor mekaar boksen? Laten we eens uitreke nen. Toe, ga jij asjeblieft zitten. Je staat of je zo een speech wilt gaan afsteken. Dat doe je later maar, als we weer bo ven Jan zijn. Vooruit, een papiertje! Zó! Eens kijken. Jansen verdient vijf en twintig gulden. Piet zes. De dienst maagd heeft er zeven. De werkster aan de zaak driemaal één is drie. Goedge- refcend staan we daarmee al op een en veertig. Nou de huizenhistorie. Vader moet dit zien te verhuren. Je weet nooit, hoe het later loopt, t' Bovenhuis deed de laatste tijd maar veertig perl maand. Voor dit krijgen we makkelijk j zestig. Dat is alweer vier giüen winst I per week. Zo staan we al op vijf en veertig. Nou, en dan onze busabonne menten en boeken Laat ik weinig zeggen, maar zestig pop per week verdienen we op die ma nier zeker." „Zonder er ook maar iets voor te doen." „Jij schijnt het wel nooit te kiuinen laten, met de douche te werken. Ja, we zullen moeten aanpakken, maar is dat zo erg? Als we drie miUe per jaar uit sparen, moeten we er komen". „Die drieduizend heb je nog niet." „Rekende ik soms niet goed?" „Je wéét nog niet, hoe het met het huis loopt. Die vier gulden per week liet ik voorlopig maar buiten beschouwing. En de werkster hield ik nog meer even aan. 't Buitenwerk en de winkel zal wel voor haar rekening blijven." „Hm, ja, nou, dat is dan zeven gulden afgeschreven om zusjes wil. Maar de belasting dame! Die wordt stukken minder.. Weet je, misschien kan ik dan toch later nog studeren. Als ik met mijn achttiende of negentiende begin, ben ik nog niet bepaald een oude man. Voor het staatsexamen kan ik in mijn vrije tijd wel blokken. Je moet niet denken, dat ik zoveel om de studie geef, nee hoor! Ergens een flinke zaak te hebben lijkt me nog wel zo leuk, als polsen voe len en tongen te bekijken, maar nou ja, als ik vader en moeder daar een ple zier mee kan doen, dan doe ik het". Er is z keld, na de const- galow m 100 vierk 340 kubie Weekbla- De arb ■wordt te de van d besparen deze al- eist 324 u uren. De woning bouwvak binnen v nadat de peze WO kamer v slaapka- de alum buitenon bestaat u vels, he

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 2