fleXa
en
t
Moeilijkheden in
partijen
Knooppunt van wegen vanaf de Greveiingendam
FLCKORTEHECkZOON
Intrede ds. A. Kok
bij Geref. Gemeente
te Poortviiet
Lüdi
ijaensme
dltatie
Van Oude Tonge naar Zieriiczee slechts 22 km I
Plechtigheid op scheidingsHjn tussen
Zeeland en Zuid-Holland
Bruidegom uit Dreischor en bruid uit
Herkingen symboliseerde de vereniging
van twee eilanden
Minister Van Aartsen
„verloskundige"
Geschenk voor Minister
mr. J. van Aartsen
■ten,
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ETL/ySTDEN
VERNIEUW MET KLEUR
KLEUREN VERNIEUWEN
Fruitmanden en Fruitbaiijes
,zDe ^ruitcettfale"
in ons
ze zo ui-
I teelt van
|ge gron-
/ater ge-
kans op
men het
liveau te
Jjnselen te
|t vanzelf
gronden,
Ir worden
pen gege-
gewas te
tollen aan
jrond. Er
hoeveel-
Id aanwe-
lin laat de
|te wensen
it vraag-
|aar bü
ia spitten
te laten
in prima
Dllen vor-
Ide lasten
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - IklIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Er zijn weinig organisaties, waarin
nooit eens moeilijkheden, ingrijpende
meningsverschillen of scherpe conflic
ten voorkomen. Bij politieke partijen is
dit vanzelfsprekend ook het geval, te
meer omdat het bij deze niet alleen gaat
om zakelijke of persoonlijke kwesties,
maar ook om politieke beginselen, waar
omtrent interne onenigheid kan ont
staan en deze laait meestal hoger op
dan in andere organisaties, omdat de
politiek een nogal emotioneel bedrijf is.
Meestal poogt elke partij deze contro
versen zoveel mogelijk binnenkamers te
houden, maar wanneer het gaat over
principiële verschillen van opvatting
omtrent zeer belangrijke kwesties, dan
lukt dit op de duur niet. Ook de bui
tenstaanders komen er dan wel één en
ander van aan de weet, hetzij uit de
partijpers, hetzij via openhartige par
tijgangers.
Zo is het algemeen bekend, dat er in
alle partijen, de grote en de kleine ver
schil van opvattingen bestaat omtrent
beginsel en taktiek der partij, ook al
zijn alle leden uiteraard verbonden
door het grondprincipe, waarvan ze uit
gaan. In de éne partij is het gemakke
lijker de mensen bijeen te houden dan
in de andere. Godsdienstig gefondeerde
partijen, dus de z.g. confessionele, zijn
stabieler dan de andere, maar deson
danks kunnen ook bij hen sterke onder
linge verschillen voorkomen, die zelfs
wel tot afscheidingen hebben geleid.
Eenheid van geloof of kerk betekent im
mers nog niet, dat men het over alle
belangrijke politieke kwesties eens is.
Dat geldt zowel voor de protestanten
als voor de rooms-katholieken.
Deze interne tegenstellingen vormen
zich in de loop der jaren en worden
soms acuut b.v. bij een kabinetscrisis
als we nu hebben. Ofschoon de leiding
van de partijen steeds angstvallig poogt,
de verschillen te bagatelliseren of te
ontkennen, lukt dit niet altijd. Het is
bekend, dat om ons maar tot de vijf
grote te beperken bij alle partijen
belangrijke of minder ingrijpende nuan
ceringen of stromingen voordoen, die
de leiding voor soms moeilijke proble
men plaatsen. Meestal gaat het hoofd
zakelijk over de mate van progressivi
teit van leiding en fractie. Daar tegen
woordig in geen enkele partij iemand
zich conservatief durft te noemen, om
dat hij dan met een meewarige blik als
een achterlijk wezen wordt beschouwd,
hebben we deze tegenstelling maar ge
formuleerd als in de vorige zin. Bij de
K.V.P. zijn ultra-progressieven en meer
behoudenden en daartussen allerlei
schakeringen; in de A.R.P. en de C.H.U.
loopt dit ook aardig uiteen, bij de V.V.D.
zijn uiteraard meer „conservatieven dan
in de andere maar met name bij de jon
geren ontbreken ook de progressieven
niet. En zelfs in de P.v.d.A. zijn stro
mingen. De één wil met specifiek socia
listische wensen verder gaan dan de
ander. Deze controversen openbaren
zich dus met name op sociaal-econo-
misch-financieel gebied. En thans is het
omroepbeleid, dat scheiding brengt bij
enkele partijen. De K.V.P. en de A.R.P.
hebben er geen last van, want zü staan
unaniem op het „zuilenstandpunt", de
V.V.D. ook niet omdat zij in haar geheel
de radio- en televisie-doorbraak voor
staat. In de C.H.U. echter is men in dit
opzicht nogal verdeeld en dat verklaart
de nogal vreemde houding van Mr.
Beernink bij zijn onderhandelingen met
de formateur. Bij de P.v.d.A. is het zo,
dat deze in hoofdzaak op het stand
punt staat, dat de V.A.R.A.-positie moet
worden verdedigd, maar er is toch ook
een groep, die een meer open bestel
voorstaat. En zo zijn er meer tegenstel
lingen b.v. die tussen een kleine groep
pacifisten en de voorstanders van een
krachtige defensie in het kader van de
N.A.V.o. Een flink deel van de socia
listische pacifisten heeft de partij al
verlaten en is nu georganiseerd in de
PS.P., die al met vier zetels in de 2e
Kamer zit.
De K.V.P. kent intern ook vele stro
mingen, zelfs zeer tegenstrijdige, maar
slaagt er door een handige taktiek van
de leiding en uiteraard ook door een in
tensieve medewerking van de kerkelijke
Verkrijgbaar bij:
A. Akershoek, Molenblok 2, Oud-
dorp, Telef. (01874)357
J. Driece, Sommelsdijk, Markt-
veld 4, -Telef. (01870) 27 06
G. A. de Koning, Middelharnis,
Hobbemastraat 31
Telef. (01870) 26 27
J- Neels, Ooitgensplaat, Voor
straat 28, Telef. (01873) 3 48
A. J. j. van Peer, Hobbycentrum,
Oude-Tonge, Voorstraat 27,
Telef. (01874)3 57
overheid in om de partij goed bij elkaar
te houden. Intussen moet vastgesteld
worden, dat lang niet alle roomsen zich
van de laatste iets aantrekken, want de
K.V.P. kreeg in 1963 ongeveer 32°/o van
alle stemmen, maar de R.K. kerk omvat
40»/o van onze bevolking. Deze 8»/o ver
schil wordt dus veroorzaakt door hen,
die of op de P.v.d.A. (de meeste) of op
de V.V.D. stemmen.
De partij, die de laatste jaren de groot
ste moeilijkheden heeft, is de A.R.P. Al
sedert de bevrijding is er bij haar een
langzame, maar gestadige achteruitgang
te constateren wat betreft het aantal
stemmen, dat op haar lijsten wordt uit
gebracht. In 1946 bedroeg dit 12,9»/o van
het totaal en in 1963 nog slechts 8,7. Dit
is een teruggang van bijna 33"/o of een
derde deel. Waar deze stemmen heen
gaan, is moeilijk vast te stellen. In elk
geval niet naar de S.G.P., want deze is
in genoemde periode ongeveer stabiel
gebleven op 2,l»/o. Alleen is het niet on
mogelijk, dat zij in 1963 wat oude A.R.
stemmen uit Hervormde kring gekregen
heeft, want toen liep haar percentage
op met 0,15. De A.R.P. heeft natuurlijk
ook stemmen verloren aan het G.P.V.
en de Boerenpartij, maar de meeste zul
len wel naar de C.H.U. zijn gegaan, die
sedert 1946 iets is gegroeid. En tenslotte
zullen er uit christelijke arbeiderskrin
gen ook wat naar de P.v.d.A. zijn over
gegaan.
De A.R.P. verkeert zonder twijfel in
een kritieke situatie. Er zijn talloze van
haar partijleden en kiezers, die het niet
eens zijn me de door de leiding gevoerde
politiek. In haar boezem tekenen zich
zeer duidelijk twee tegengestelde stro
mingen af: een zeer progressieve en een
meer behoudende of om het anders te
zeggen een links- en een rechts sociale
vleuger. Het is niet gemakkelijk om al
le A.R. voormannen en leden bij één
van beide in te delen, want er zijn veel
tussenliggende nuances en menigeen
wil persé niet ingedeeld worden. Maar
men kan toch wel stellen, dat b.v. de
partijvoorzitter dr. Berghuis en de vroe
gere fractieleider en hoofdredacteur van
„Trouw" Dr. Bruins Slot zeer duidelijk
links-sociaal zijn georiënteerd. Vanzelf
sprekend behoren daartoe ook de A.R.
vakbondsleiders. Aan de andere kant
vinden we mannen als prof. Zuidema
en prof. Scholten en in de A.R. Tweede
Kamerfractie blijkt bij stemmingen, dat
de heren Aantjes, Meulink en Schakel
tot de meer behoudende vleugel beho
ren. Het ligt voor de hand, dat deze
controverse ook bij deze partij aller
eerst openbaar komt bij de problemen
die liggen op het gebied van de sociale
wetgeving, het financiële beleid, met
name dat inzake de belastingen en dat
op het terrein van de economische po
litiek. Hier liggen tegenstellingen, die
zich steeds meer gaan toespitsen. Maar
ze blijken ook op andere punten open-
VOOR BETEff
---------^NflflR DE
MIDDELHnRNIS-TEL:2328
Dinsdagavond heeft ds A Kok, geko
men van Leerdam, zijn intrede gedaan
bij de Geref Gemeente Poortviiet. De
bevestiging en intrede had plaats in de
Nederl. Herv. Kerk ter plaatse, die daar
voor welwillend was afgestaan.
De bevestiger ds. Chr. v. Dam uit
Werkendam had tot tekst Openb. 2
10: „Wees getrouw tot de dood en Ik
zal U geven de kroon des levens.
Ds. Kok deed des avonds voor een
volle kerk zijn intrede over de woor
den uit Joh. 1 58, en verbond zich
hiermede aan zijn nieuwe gemeente.
baar te worden. De progressiviteit open
baart zich namelijk ook op ander ge
bied. Zo b.v. in de verhouding tot Indo
nesië, waar ze is ingeluid door dr.
Bruins Slot in zijn aandringen op het
loslaten van Nieuw-Gmnea en thans
wordt voortgezet met de propagering
van een toegeeflijke houding ten op
zichte van de politiek van Soekamo en
een verdere ontplooiing van onze rela
ties met dit land, hetgeen zeer vele An
ti-revolutionairen tegen de borst stuit.
Dan is er de kwestie Zuid-Afrika. In
de topleiding van de partij en in die
van „Trouw" is men zeer fanatiek Anti-
Verwoerd en tegen diens apartheidspo
litiek. Men schijnt geen rekening te wil
len houden met het feit, dat zeer velen
ondfer de partijaanhangers, zowel Her
vormden als Gereformeerden, het daar
mee helemaal niet eens zijn en zich
enorm ergeren aan de artikelen van
Bruins Slot en de politiek van de A.R.
fractie op dit punt. Het is onze ervaring
dat talloze „Calvinisten", om die bena
ming maar eens te gebruiken, heel an
ders denken over de politiek van dr.
Verwoerd dan de A.R. voormannen. De
ze vertolken absoluut niet de mening
van een zeer groot deel van hun partij
genoten, die Zuid-Afrika juist zouden
willen steunen in zijn moeilijke, doch
heroïsche strijd voor zelfbehoud in don
ker Afrika. En dit zet veel kwaad
bloed.
Ook de kwestie van de steun aan ach
tergebleven gebieden speelt hierin een
grote rol. De progressieven bieden te
gen elkaar op wat betreft de bedragen
die Nederland daarin zou moeten ste
ken en de A.R. staan hierbij in het
voorste gelid. Vele A.R. bezien deze
zaak echter met grote nuchterheid en
zouden de hulp willen beperken tot die
landen, die er een efficiënt gebruik van
maken en ons niet politiek tegenwerken.
Tenslotte openbaart zich de tegen
stelling ook bij een kabinetsformatie. De
progressieve A.R. prefereren samen
werking met de P.v.d.A. de anderen met
de V.V.D. Ook nu blijkt dat de partij
leiding aan „rood" de vqorkeur geeft
en dat niet alleen, omdat de V.A.R.A.
ook een zuil is maar het is er één, die
o.i. niet moest bestaan doch vooral
om een sterk progressieve politiek door
te voeren. Alles bijeengenomen ziet het
er echter naar uit, dat de A.R. partij
leiding hard bezig is de partij nog ver
der kapot te maken.
„Mij dorst." (Joh. 19 28)
„Mij dorst!" Bén van de uitleggers
van dit woord, heeft er op gewezen, dat
het „dorsten" een ontzaglijke plaag is
voor een mens. 'n Mens kan tenslotte
dagen lang zonder brood en eten, maar
hij kan niet zonder water, zonder drin
ken. Daarom is deze klacht genoemd
de klacht van de Woed-smart (C. Wisse).
De bloedvaten van de Heere Jezus
dreigen uit te drogen. Hij heeft drost.
Nu zegt u: ja. Hij had al kunnen
drinken; direct al, toen Hij aan het
kruis zou gaan hangen, toen hadden ze
Hem immers al die gemirrede wijn ge
presenteerd; en die wou Jezus Zelf niet
van ze aannemen! Dat was ook zo. Hij
heeft die gemirrede wijn geweigerd.
Omdat de Heere Jezus niet verdoofd
wilde worden door die gemirrede wijn;
die bittere drank, waarin een verdo
vingsmiddel zit, om 'die kruisdragers en
die kruislijders het sterven nog een
weinig te verlichten. De Heere Jezus
wilde bewust die drievoudige dood on
dergaan en doorlijden, waartoe Hij
Zich in de wereld gekomen wist, om zo
de werken van satan te verbreken, en
te verbrijzelen.
Bewust: geen verdovings-middel,
geen gemirrede wijn, beliefde Hij; maar
als Hij nu uitroept: „Mij dorst!", ja,
dan wordt Hem een spons met edik
aangereikt, op een bundeltje hysop.
Dan wordt Hem een spons aan de lip
pen gezet, opdat Hij zou kunnen drin
ken van die soldatenwijn, van die
wrange druk, die was bereid uit water
en azijn.
Als Christus nu opkomt uit de oorden
van eeuwige rampzaligheid, dan vr^aagt
Hij om een blijk van Gods „algemene
genade"; want die was Hem tevoren
al ontzegd.
U weet het al, wat betreft, dat Hem
de kleren zijn afgerukt. Het kleding
stuk mocht Hem niet bedekken, als Hij
hangt aan het kruis der schande. De
„algemene genade" valt van Hém af.
En als Hij daar dan drie uur hangt in
de duisternis, dan wordt Hem nog de
„algemene genade" daarin ontnomen,
dat de zon, het licht Hem niet meer be
straalt en toeschijnt. Dat is in zekere
zin beschermend en vertroostend te
noemen voor de Christus; zodat 'Hij de
schande van Zijn mensenlichaam
want Hij is ons in alle dingen gelijk
geworden niet behoeft ten toon te
spreiden.
Maar ook hef licht der zon mag Hem
niet meer beschijnen.
Nu is dat alles in beginsel voorbij.
Nu vraagt Hij om een klein blijk van
de „gemene gratie," van de „algemene
genade" in de uitroep van het „Mij
dorst!"
En de mensen hebben hier opnieuw
aanleiding in gevonden, om Hem te
bespotten:
Want ze zeggen: „Hij roept Elia.'"
Hou op!, stil!, es kijken, of Elia komt!
Elia, hem had Christus toch niet ge
roepen?
Elia, die was vroeger op Karmel be
zig geweest bij de Baaisprofeten. Dat
weten we wel; die was allang gestor
ven; en dus: verheerlijkt! Want hij is,
met Mozes, aan Christus verschenen, op
de Tabor-berg, waar zij aan de Chris
tus Zijn uitgang te Jeruzalem hebben
aangewezen.
Maar Elia zou komen, vóór Christus
kwam, als „voorbereider',, als „voorlo
per" van de Messias. „Laat ons eens
kijken" want die Messias is een wei
nig in de war!; Hij roept om Elia. Zo
bespotten ze- Hem, als ze Zijn woorden
verdraaien in een verkeerde zin.
Hij riep: „Eloï, Eloï!", en dat wisten
de Joden wel, dat dit „Mijn God, Mijn
God!" betekende. Maar zij gaan die
woorden van Christus verdraaien: „Hij
roept Elia!; stil, wacht eens af, wat er
gebeurt; of Elia ook komt; gauw een
spons edik: Hij mag niet sterven want
anders dan maken we dat niet meer
mee, als Elia tot Hem komt!"
Zo hebben zij ook uit deze klacht
van Christus, van Zijn God-verlating,
en van Zijn dorstende lichaam en geest
nog weer spottaal gesmeed. Wat is de
mens?
Hij heeft dat, dorstende uitgeroepen.
En dat heeft Hij als Borg gedaan voor
Zijn volk.
Want dorst zal eenmaal één van de
verschrikkelijkste plagen zijn van de
plaats der smarten. Mensen, die altijd
over „God, die liefde is" spreken, ver
donkeremanen het heilig récht van de
HEERE, die hebben eigenlijk maar een
hele kleine Bijbel. Uit de Bijbel hebben
ze een hele hoop uitgedrukt. Maar ze
krijgen een eenzijdig Godsbeeld, van
de God en Vader van de Heere Chris-
Bij Oude Tonge is een knooppunt van
wegen vanaf de Greveiingendam. Er
staan tal van borden van de A.N.W.B.
die aanwijzingen geven. Dit gedeelte
van de Oude Tong'se Langeweg is een
stuk vierbaansweg, met een z.g. „Stap-
horster"-afscheiding er tussen. De Gre
veiingendam loopt recht op deze weg
aan. Daarnaast is een parallelweg ge
legen, waar de fietser over rijdt. Het
bord geeft duidelijk aan, dat de afstand
vanaf Oud Tonge naar Zierikzee thans
slechts 22 km is. Voorheen over het
Brabantse en Zijpe-veer was dit onge
veer 80 a 90 kilometer!
Greveiingendam door Min.
Van nartsen geopend
De Greveiingendam is open. De Mi-
iilster van Verkeer en WaterstaM heeft
donderdagmiddag 1 april de plechtig
heid verricht op de scheidingslijn tus
sen de Provincie Zeeland en de Pro-
vvncie Zuid-Holland. Zowel van de zij
de van Flakkee als van Schouwen-Dui-
veland zijn de hoge gezelschappen naar
elkaar toegereisd. Aan de zijde van
Flakkee had te 2 uur eerst een samen-
treffen van de autoriteiten plaats in
„Ons Dorpshuis" te Nieuwe Tonge,
waar de minister een kort welkomst-
tus. Die in Zijn Christus een verzoend
God en een genadig Vader is, inder
daad!
Maar als we nu blijven, wie we van
nature zijn; als we niet worden weder
geboren of niet die gebroken bakken
verlaten waartegen Jeremia zo waar
schuwt; en we gaan niet tot die Fon
teinen des heils, om met vreugde wa
ter te scheppen uit die bornput, die
God in Bethlehem heeft geschonken en
aangeboord: als we dat „levende wa
ter" niet begeren, met die Samaritaan-
se vrouw, die zegt: „Heere, geef mij
van dat water te drinken!!, opdat ik
niet meer dorste in der eeuwigheid,
gel.: die mensen wie het ook moge
zijn zullen eenmaal, evenals die man
uit Lucas 16, de ogen opslaan in de
pijn.
Ja, dat zegt de Heere Jezus Christus
Zelf in deze gelijkenis. En Hij kon het
weten, nietwaar? Hij wist het toen zo
nog niet, als wanneer Hij eenmaal Gol
gotha gepasseerd heeft; in zekere zin,
heeft Hij ook gehoorzaamheid moeten
leren uit -Zijn lijden. Hij heeft ook een
weg moeten gaan. Maar Hij wist er al
vooruit iets van, dat het geen gemakke
lijke weg zou zijn, voor Hem.
Het is eigenlijk een wonder, dat Hij
in drie uur tij ds de eeuwige en de
geestelijke dood heeft doorworsteld en
overwonnen!
„Mij dorst!"
Zo komt Hij tot bezinning; zo gaat
het lichaam weer zijn rechten hernemen
en hervragen. „Mij dorst!"
I Opdat Hij degene zou kunnen zijn,
die het kon spreken: „Ik ben het leven-
de water, en wie van Mij drinkt, die
I zal niet meer dorst hebben in der
eeuwigheid!" Eén druppel water, daar
vroeg die rijke man maar om. Neen,
die bede uit de hel werd afgewezen.
Hij wil graag zijn tong verkoeld heb
ben, maar de tijden der verkoeling wa
ren onherroepelijk voorbij voor hem.
Voor u en mij nog niet. De tijden der
verkoeling zijn er nog. De „Goede Vrij
dagavond" is ook zo'n heerlijke „koel
tijd" voor Gods Kerk en voor arme zon
daren, die God vrezen en die vluchten,
met hun schuld en ongerechtigheid, en
met hun dorst van het Godsgemis, en
van het Gods-verlangen, als van een
hart, dat schreeuwt, reikhalst naar de
frisse waterstromen.
St. Maartensdijk. Ds. J. v. d. Haar.
woord heeft uitgesproken en de Com
missaris der Koningin Mr. J. Klaasesz
een korte rede heeft gehouden. Te on
geveer 14.45 uur hegaf tnen zich per
auto en autobus naar het begin van de
dam aan de Hoek imn St. Jacob en
vervolgens te voet naar de scheidings
lijn tussen de beide provincies die ge
legen is tussen de z.g. Oostkop van de
dam, en de Flakkeese iv-al, waar de twee
groepen elkaar ontm,oeten en minister
van Aartsen de ceremonie verrichtte.
Deze bestond uit het openen van een
aldaar opgestelde houten poort met een
fantastisch grote sleutel, die door een
meisje werd aangeboden. Aan de
Zeeuwse kant stonden 4 hellebaardiers,
compleet in costuum die de zware poor
ten hielpen open duwen. IntiLssen speel
den de muziekverenigingen „In naam,
van Oranje doe open de poort" geheel
passend in het kader, toen eeuwen ge
leden de geuzen de poorten van Den
Briel openstootten. Een wel zeer byzon-
dere attractie was de ontmoeting van
de Flakkeese bruid mej. T. Hogerwerf
met haar bruidegom de heer A. C.
Klaasse, die aan de andere zijde van
de poort stonden te wachten. Dit sym
boliseerde wel de vereniging tussen de
twee eilanden. Er stonden op de dam
duizenden belangstellenden zowel van
de Flakkeese als van de Zeeuwse kant.
Te Zierikzee was het f eestcentrum,, waar
door de minister e.a. autoriteiten re
devoeringen zijn uitgesproken.
Te Nieuwe Tonge hadden zich te 2
uur in Ons Dorpshuis verzameld de mi
nister van Waterstaat mr. J. v. Aart
sen; de Commissaris der Koningin in
Z. Holland mr. J. Klaasesz; de wnd.
Comm. van Zeeland mr. dr. A. J. J. M.
Mes, gedeputeerden van Zuid Holland
en Zeeland; autoriteiten van de Rijks
Waterstaat, burgemeesters en wethou
ders en verdere genodigden.
Minister van Aartsen sprak een wel
komstwoord en zei, dat ;het echt geen
aprilgrap was dat de Greveiingendam
op 1 april geopend werd. Hij schetste
in 't kort de belangrijkheid van deze
nieuwe verbinding, waarmee Schou-
wen-Duiveland uit zijn isolement
wordt verlost en tevens het karakter
van een eiland wordt ontnomen. Met
genoegen constateerde de minister dat
in 1% jaar tij ds brug en dam konden
in gebruik genomen waardoor vanuit
Zeeland een rechtstreekse verbinding
is gekomen met de randstad Holland.
Speciaal in het opmaiten van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 WestdQk 36
MIDDELHARNIS
De Commissaris der Koningin van
Zuid Holland mr. J. Klaasesz wist in
een korte speech de vrolijkheid er bij
de gasten in te brengen. Hij wees er
op, wanneer er bezoek komt, ook uit
het buitenland, dat dan met trots de
Deltawerken worden getoond. Wij zijn
er al zó aan gewoon geraakt, dat we
ons nergens meer over verwonderen,
aldus spreker, wat ook de Rijkswater
staat begint aan te voelen, waarom er
telkens iets bijzonders moet gebeuren
om de aandacht te trekken. Dat de ka
bel brak was z.i. zuiver een kwestie van
public relations! (Vrolijkheid).
Over minister van Aartsen zei de
Commissaris dat deze in de geschie
denis zal geboekstaafd worden als
„verloskundige." Verleden jaar ver
loste hij Flakkee uit zijn isolement
door het openen van de Haringvliet-
brug en op de kop af negen maanden
later verlost hij Schouwen Duiveland
uit het isolement. (Grote vrolijkheid).
En dan dacht de Commissaris nog aan
een brug naar Zeeuws Vlaanderen; een
snelweg A'dam-R'dam-Europoort langs
het Grevelingenbekken naar de Sloe-
havens, het industrie-kanaal Terneuzen
en verder naar W. Europa!
Interdepartementale commissies wer
ken nu reeds aan plannen om een half
miljoen toeristen te ontvangen in en
om het Grevelingenbekken, als het
Brouwershavense gat gedicht is. Mis
schien vraagt men dan: „Excellentie
verlos ons van al die mensen!
De Commissaris vond het een pret
tig verschijnsel dat Zeeuwen en Zuid-
Hollanders contacten met elkaar leg
gen, wat door een bruidspaar gesymbo
liseerd wordt.
(Zie vervolg pag. 2 Ie kolom,)
Fraaie asbak in de vorm van
het eiland.
Ter gelegenheid van de opening van
de Greveiingendam is aan minister mr.
J. van Aartsen, namens geheel Schou-
wen-Duiveland een fraai geschenk aan
geboden, bestaande uit een asbak, die
uitgevoerd is in de vorm van het eiland
Schouwen-Duiveland. Het is naar ont
werp en uitvoering van de heer M.
Braat te Zierikzee.
Het echtpaar Braat-Voorhuis ver
vaardigen in het historische Burger
weeshuis kunstvoorwerpen, zoals pot-
terie, vazen en schalen, die ook wor
den geglazuurd.
De heer Braat is tekenleraar aan het
Prof. Zeemanslyceum, maar tevens een
bekwaam keramist en mevr. Braat-
Voorhuis weet de draaischijf kundig te
bedienen.
In het Burgerweeshuis heeft het echt
paar Braat ter gelegenheid van de ope
ning van de Greveiingendam een ten
toonstelling ingericht van werken van
de belangrijkste Zeeuwse beeldende
kunstenaars. Het is werkelijk de moei
te waard deze te bezoeken.