fleXa en t Moeilijkheden in partijen Knooppunt van wegen vanaf de Greveiingendam FLCKORTEHECkZOON Intrede ds. A. Kok bij Geref. Gemeente te Poortviiet Lüdi ijaensme dltatie Van Oude Tonge naar Zieriiczee slechts 22 km I Plechtigheid op scheidingsHjn tussen Zeeland en Zuid-Holland Bruidegom uit Dreischor en bruid uit Herkingen symboliseerde de vereniging van twee eilanden Minister Van Aartsen „verloskundige" Geschenk voor Minister mr. J. van Aartsen ■ten, CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE ETL/ySTDEN VERNIEUW MET KLEUR KLEUREN VERNIEUWEN Fruitmanden en Fruitbaiijes ,zDe ^ruitcettfale" in ons ze zo ui- I teelt van |ge gron- /ater ge- kans op men het liveau te Jjnselen te |t vanzelf gronden, Ir worden pen gege- gewas te tollen aan jrond. Er hoeveel- Id aanwe- lin laat de |te wensen it vraag- |aar bü ia spitten te laten in prima Dllen vor- Ide lasten PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - IklIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930 ABONNEMENTSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Er zijn weinig organisaties, waarin nooit eens moeilijkheden, ingrijpende meningsverschillen of scherpe conflic ten voorkomen. Bij politieke partijen is dit vanzelfsprekend ook het geval, te meer omdat het bij deze niet alleen gaat om zakelijke of persoonlijke kwesties, maar ook om politieke beginselen, waar omtrent interne onenigheid kan ont staan en deze laait meestal hoger op dan in andere organisaties, omdat de politiek een nogal emotioneel bedrijf is. Meestal poogt elke partij deze contro versen zoveel mogelijk binnenkamers te houden, maar wanneer het gaat over principiële verschillen van opvatting omtrent zeer belangrijke kwesties, dan lukt dit op de duur niet. Ook de bui tenstaanders komen er dan wel één en ander van aan de weet, hetzij uit de partijpers, hetzij via openhartige par tijgangers. Zo is het algemeen bekend, dat er in alle partijen, de grote en de kleine ver schil van opvattingen bestaat omtrent beginsel en taktiek der partij, ook al zijn alle leden uiteraard verbonden door het grondprincipe, waarvan ze uit gaan. In de éne partij is het gemakke lijker de mensen bijeen te houden dan in de andere. Godsdienstig gefondeerde partijen, dus de z.g. confessionele, zijn stabieler dan de andere, maar deson danks kunnen ook bij hen sterke onder linge verschillen voorkomen, die zelfs wel tot afscheidingen hebben geleid. Eenheid van geloof of kerk betekent im mers nog niet, dat men het over alle belangrijke politieke kwesties eens is. Dat geldt zowel voor de protestanten als voor de rooms-katholieken. Deze interne tegenstellingen vormen zich in de loop der jaren en worden soms acuut b.v. bij een kabinetscrisis als we nu hebben. Ofschoon de leiding van de partijen steeds angstvallig poogt, de verschillen te bagatelliseren of te ontkennen, lukt dit niet altijd. Het is bekend, dat om ons maar tot de vijf grote te beperken bij alle partijen belangrijke of minder ingrijpende nuan ceringen of stromingen voordoen, die de leiding voor soms moeilijke proble men plaatsen. Meestal gaat het hoofd zakelijk over de mate van progressivi teit van leiding en fractie. Daar tegen woordig in geen enkele partij iemand zich conservatief durft te noemen, om dat hij dan met een meewarige blik als een achterlijk wezen wordt beschouwd, hebben we deze tegenstelling maar ge formuleerd als in de vorige zin. Bij de K.V.P. zijn ultra-progressieven en meer behoudenden en daartussen allerlei schakeringen; in de A.R.P. en de C.H.U. loopt dit ook aardig uiteen, bij de V.V.D. zijn uiteraard meer „conservatieven dan in de andere maar met name bij de jon geren ontbreken ook de progressieven niet. En zelfs in de P.v.d.A. zijn stro mingen. De één wil met specifiek socia listische wensen verder gaan dan de ander. Deze controversen openbaren zich dus met name op sociaal-econo- misch-financieel gebied. En thans is het omroepbeleid, dat scheiding brengt bij enkele partijen. De K.V.P. en de A.R.P. hebben er geen last van, want zü staan unaniem op het „zuilenstandpunt", de V.V.D. ook niet omdat zij in haar geheel de radio- en televisie-doorbraak voor staat. In de C.H.U. echter is men in dit opzicht nogal verdeeld en dat verklaart de nogal vreemde houding van Mr. Beernink bij zijn onderhandelingen met de formateur. Bij de P.v.d.A. is het zo, dat deze in hoofdzaak op het stand punt staat, dat de V.A.R.A.-positie moet worden verdedigd, maar er is toch ook een groep, die een meer open bestel voorstaat. En zo zijn er meer tegenstel lingen b.v. die tussen een kleine groep pacifisten en de voorstanders van een krachtige defensie in het kader van de N.A.V.o. Een flink deel van de socia listische pacifisten heeft de partij al verlaten en is nu georganiseerd in de PS.P., die al met vier zetels in de 2e Kamer zit. De K.V.P. kent intern ook vele stro mingen, zelfs zeer tegenstrijdige, maar slaagt er door een handige taktiek van de leiding en uiteraard ook door een in tensieve medewerking van de kerkelijke Verkrijgbaar bij: A. Akershoek, Molenblok 2, Oud- dorp, Telef. (01874)357 J. Driece, Sommelsdijk, Markt- veld 4, -Telef. (01870) 27 06 G. A. de Koning, Middelharnis, Hobbemastraat 31 Telef. (01870) 26 27 J- Neels, Ooitgensplaat, Voor straat 28, Telef. (01873) 3 48 A. J. j. van Peer, Hobbycentrum, Oude-Tonge, Voorstraat 27, Telef. (01874)3 57 overheid in om de partij goed bij elkaar te houden. Intussen moet vastgesteld worden, dat lang niet alle roomsen zich van de laatste iets aantrekken, want de K.V.P. kreeg in 1963 ongeveer 32°/o van alle stemmen, maar de R.K. kerk omvat 40»/o van onze bevolking. Deze 8»/o ver schil wordt dus veroorzaakt door hen, die of op de P.v.d.A. (de meeste) of op de V.V.D. stemmen. De partij, die de laatste jaren de groot ste moeilijkheden heeft, is de A.R.P. Al sedert de bevrijding is er bij haar een langzame, maar gestadige achteruitgang te constateren wat betreft het aantal stemmen, dat op haar lijsten wordt uit gebracht. In 1946 bedroeg dit 12,9»/o van het totaal en in 1963 nog slechts 8,7. Dit is een teruggang van bijna 33"/o of een derde deel. Waar deze stemmen heen gaan, is moeilijk vast te stellen. In elk geval niet naar de S.G.P., want deze is in genoemde periode ongeveer stabiel gebleven op 2,l»/o. Alleen is het niet on mogelijk, dat zij in 1963 wat oude A.R. stemmen uit Hervormde kring gekregen heeft, want toen liep haar percentage op met 0,15. De A.R.P. heeft natuurlijk ook stemmen verloren aan het G.P.V. en de Boerenpartij, maar de meeste zul len wel naar de C.H.U. zijn gegaan, die sedert 1946 iets is gegroeid. En tenslotte zullen er uit christelijke arbeiderskrin gen ook wat naar de P.v.d.A. zijn over gegaan. De A.R.P. verkeert zonder twijfel in een kritieke situatie. Er zijn talloze van haar partijleden en kiezers, die het niet eens zijn me de door de leiding gevoerde politiek. In haar boezem tekenen zich zeer duidelijk twee tegengestelde stro mingen af: een zeer progressieve en een meer behoudende of om het anders te zeggen een links- en een rechts sociale vleuger. Het is niet gemakkelijk om al le A.R. voormannen en leden bij één van beide in te delen, want er zijn veel tussenliggende nuances en menigeen wil persé niet ingedeeld worden. Maar men kan toch wel stellen, dat b.v. de partijvoorzitter dr. Berghuis en de vroe gere fractieleider en hoofdredacteur van „Trouw" Dr. Bruins Slot zeer duidelijk links-sociaal zijn georiënteerd. Vanzelf sprekend behoren daartoe ook de A.R. vakbondsleiders. Aan de andere kant vinden we mannen als prof. Zuidema en prof. Scholten en in de A.R. Tweede Kamerfractie blijkt bij stemmingen, dat de heren Aantjes, Meulink en Schakel tot de meer behoudende vleugel beho ren. Het ligt voor de hand, dat deze controverse ook bij deze partij aller eerst openbaar komt bij de problemen die liggen op het gebied van de sociale wetgeving, het financiële beleid, met name dat inzake de belastingen en dat op het terrein van de economische po litiek. Hier liggen tegenstellingen, die zich steeds meer gaan toespitsen. Maar ze blijken ook op andere punten open- VOOR BETEff ---------^NflflR DE MIDDELHnRNIS-TEL:2328 Dinsdagavond heeft ds A Kok, geko men van Leerdam, zijn intrede gedaan bij de Geref Gemeente Poortviiet. De bevestiging en intrede had plaats in de Nederl. Herv. Kerk ter plaatse, die daar voor welwillend was afgestaan. De bevestiger ds. Chr. v. Dam uit Werkendam had tot tekst Openb. 2 10: „Wees getrouw tot de dood en Ik zal U geven de kroon des levens. Ds. Kok deed des avonds voor een volle kerk zijn intrede over de woor den uit Joh. 1 58, en verbond zich hiermede aan zijn nieuwe gemeente. baar te worden. De progressiviteit open baart zich namelijk ook op ander ge bied. Zo b.v. in de verhouding tot Indo nesië, waar ze is ingeluid door dr. Bruins Slot in zijn aandringen op het loslaten van Nieuw-Gmnea en thans wordt voortgezet met de propagering van een toegeeflijke houding ten op zichte van de politiek van Soekamo en een verdere ontplooiing van onze rela ties met dit land, hetgeen zeer vele An ti-revolutionairen tegen de borst stuit. Dan is er de kwestie Zuid-Afrika. In de topleiding van de partij en in die van „Trouw" is men zeer fanatiek Anti- Verwoerd en tegen diens apartheidspo litiek. Men schijnt geen rekening te wil len houden met het feit, dat zeer velen ondfer de partijaanhangers, zowel Her vormden als Gereformeerden, het daar mee helemaal niet eens zijn en zich enorm ergeren aan de artikelen van Bruins Slot en de politiek van de A.R. fractie op dit punt. Het is onze ervaring dat talloze „Calvinisten", om die bena ming maar eens te gebruiken, heel an ders denken over de politiek van dr. Verwoerd dan de A.R. voormannen. De ze vertolken absoluut niet de mening van een zeer groot deel van hun partij genoten, die Zuid-Afrika juist zouden willen steunen in zijn moeilijke, doch heroïsche strijd voor zelfbehoud in don ker Afrika. En dit zet veel kwaad bloed. Ook de kwestie van de steun aan ach tergebleven gebieden speelt hierin een grote rol. De progressieven bieden te gen elkaar op wat betreft de bedragen die Nederland daarin zou moeten ste ken en de A.R. staan hierbij in het voorste gelid. Vele A.R. bezien deze zaak echter met grote nuchterheid en zouden de hulp willen beperken tot die landen, die er een efficiënt gebruik van maken en ons niet politiek tegenwerken. Tenslotte openbaart zich de tegen stelling ook bij een kabinetsformatie. De progressieve A.R. prefereren samen werking met de P.v.d.A. de anderen met de V.V.D. Ook nu blijkt dat de partij leiding aan „rood" de vqorkeur geeft en dat niet alleen, omdat de V.A.R.A. ook een zuil is maar het is er één, die o.i. niet moest bestaan doch vooral om een sterk progressieve politiek door te voeren. Alles bijeengenomen ziet het er echter naar uit, dat de A.R. partij leiding hard bezig is de partij nog ver der kapot te maken. „Mij dorst." (Joh. 19 28) „Mij dorst!" Bén van de uitleggers van dit woord, heeft er op gewezen, dat het „dorsten" een ontzaglijke plaag is voor een mens. 'n Mens kan tenslotte dagen lang zonder brood en eten, maar hij kan niet zonder water, zonder drin ken. Daarom is deze klacht genoemd de klacht van de Woed-smart (C. Wisse). De bloedvaten van de Heere Jezus dreigen uit te drogen. Hij heeft drost. Nu zegt u: ja. Hij had al kunnen drinken; direct al, toen Hij aan het kruis zou gaan hangen, toen hadden ze Hem immers al die gemirrede wijn ge presenteerd; en die wou Jezus Zelf niet van ze aannemen! Dat was ook zo. Hij heeft die gemirrede wijn geweigerd. Omdat de Heere Jezus niet verdoofd wilde worden door die gemirrede wijn; die bittere drank, waarin een verdo vingsmiddel zit, om 'die kruisdragers en die kruislijders het sterven nog een weinig te verlichten. De Heere Jezus wilde bewust die drievoudige dood on dergaan en doorlijden, waartoe Hij Zich in de wereld gekomen wist, om zo de werken van satan te verbreken, en te verbrijzelen. Bewust: geen verdovings-middel, geen gemirrede wijn, beliefde Hij; maar als Hij nu uitroept: „Mij dorst!", ja, dan wordt Hem een spons met edik aangereikt, op een bundeltje hysop. Dan wordt Hem een spons aan de lip pen gezet, opdat Hij zou kunnen drin ken van die soldatenwijn, van die wrange druk, die was bereid uit water en azijn. Als Christus nu opkomt uit de oorden van eeuwige rampzaligheid, dan vr^aagt Hij om een blijk van Gods „algemene genade"; want die was Hem tevoren al ontzegd. U weet het al, wat betreft, dat Hem de kleren zijn afgerukt. Het kleding stuk mocht Hem niet bedekken, als Hij hangt aan het kruis der schande. De „algemene genade" valt van Hém af. En als Hij daar dan drie uur hangt in de duisternis, dan wordt Hem nog de „algemene genade" daarin ontnomen, dat de zon, het licht Hem niet meer be straalt en toeschijnt. Dat is in zekere zin beschermend en vertroostend te noemen voor de Christus; zodat 'Hij de schande van Zijn mensenlichaam want Hij is ons in alle dingen gelijk geworden niet behoeft ten toon te spreiden. Maar ook hef licht der zon mag Hem niet meer beschijnen. Nu is dat alles in beginsel voorbij. Nu vraagt Hij om een klein blijk van de „gemene gratie," van de „algemene genade" in de uitroep van het „Mij dorst!" En de mensen hebben hier opnieuw aanleiding in gevonden, om Hem te bespotten: Want ze zeggen: „Hij roept Elia.'" Hou op!, stil!, es kijken, of Elia komt! Elia, hem had Christus toch niet ge roepen? Elia, die was vroeger op Karmel be zig geweest bij de Baaisprofeten. Dat weten we wel; die was allang gestor ven; en dus: verheerlijkt! Want hij is, met Mozes, aan Christus verschenen, op de Tabor-berg, waar zij aan de Chris tus Zijn uitgang te Jeruzalem hebben aangewezen. Maar Elia zou komen, vóór Christus kwam, als „voorbereider',, als „voorlo per" van de Messias. „Laat ons eens kijken" want die Messias is een wei nig in de war!; Hij roept om Elia. Zo bespotten ze- Hem, als ze Zijn woorden verdraaien in een verkeerde zin. Hij riep: „Eloï, Eloï!", en dat wisten de Joden wel, dat dit „Mijn God, Mijn God!" betekende. Maar zij gaan die woorden van Christus verdraaien: „Hij roept Elia!; stil, wacht eens af, wat er gebeurt; of Elia ook komt; gauw een spons edik: Hij mag niet sterven want anders dan maken we dat niet meer mee, als Elia tot Hem komt!" Zo hebben zij ook uit deze klacht van Christus, van Zijn God-verlating, en van Zijn dorstende lichaam en geest nog weer spottaal gesmeed. Wat is de mens? Hij heeft dat, dorstende uitgeroepen. En dat heeft Hij als Borg gedaan voor Zijn volk. Want dorst zal eenmaal één van de verschrikkelijkste plagen zijn van de plaats der smarten. Mensen, die altijd over „God, die liefde is" spreken, ver donkeremanen het heilig récht van de HEERE, die hebben eigenlijk maar een hele kleine Bijbel. Uit de Bijbel hebben ze een hele hoop uitgedrukt. Maar ze krijgen een eenzijdig Godsbeeld, van de God en Vader van de Heere Chris- Bij Oude Tonge is een knooppunt van wegen vanaf de Greveiingendam. Er staan tal van borden van de A.N.W.B. die aanwijzingen geven. Dit gedeelte van de Oude Tong'se Langeweg is een stuk vierbaansweg, met een z.g. „Stap- horster"-afscheiding er tussen. De Gre veiingendam loopt recht op deze weg aan. Daarnaast is een parallelweg ge legen, waar de fietser over rijdt. Het bord geeft duidelijk aan, dat de afstand vanaf Oud Tonge naar Zierikzee thans slechts 22 km is. Voorheen over het Brabantse en Zijpe-veer was dit onge veer 80 a 90 kilometer! Greveiingendam door Min. Van nartsen geopend De Greveiingendam is open. De Mi- iilster van Verkeer en WaterstaM heeft donderdagmiddag 1 april de plechtig heid verricht op de scheidingslijn tus sen de Provincie Zeeland en de Pro- vvncie Zuid-Holland. Zowel van de zij de van Flakkee als van Schouwen-Dui- veland zijn de hoge gezelschappen naar elkaar toegereisd. Aan de zijde van Flakkee had te 2 uur eerst een samen- treffen van de autoriteiten plaats in „Ons Dorpshuis" te Nieuwe Tonge, waar de minister een kort welkomst- tus. Die in Zijn Christus een verzoend God en een genadig Vader is, inder daad! Maar als we nu blijven, wie we van nature zijn; als we niet worden weder geboren of niet die gebroken bakken verlaten waartegen Jeremia zo waar schuwt; en we gaan niet tot die Fon teinen des heils, om met vreugde wa ter te scheppen uit die bornput, die God in Bethlehem heeft geschonken en aangeboord: als we dat „levende wa ter" niet begeren, met die Samaritaan- se vrouw, die zegt: „Heere, geef mij van dat water te drinken!!, opdat ik niet meer dorste in der eeuwigheid, gel.: die mensen wie het ook moge zijn zullen eenmaal, evenals die man uit Lucas 16, de ogen opslaan in de pijn. Ja, dat zegt de Heere Jezus Christus Zelf in deze gelijkenis. En Hij kon het weten, nietwaar? Hij wist het toen zo nog niet, als wanneer Hij eenmaal Gol gotha gepasseerd heeft; in zekere zin, heeft Hij ook gehoorzaamheid moeten leren uit -Zijn lijden. Hij heeft ook een weg moeten gaan. Maar Hij wist er al vooruit iets van, dat het geen gemakke lijke weg zou zijn, voor Hem. Het is eigenlijk een wonder, dat Hij in drie uur tij ds de eeuwige en de geestelijke dood heeft doorworsteld en overwonnen! „Mij dorst!" Zo komt Hij tot bezinning; zo gaat het lichaam weer zijn rechten hernemen en hervragen. „Mij dorst!" I Opdat Hij degene zou kunnen zijn, die het kon spreken: „Ik ben het leven- de water, en wie van Mij drinkt, die I zal niet meer dorst hebben in der eeuwigheid!" Eén druppel water, daar vroeg die rijke man maar om. Neen, die bede uit de hel werd afgewezen. Hij wil graag zijn tong verkoeld heb ben, maar de tijden der verkoeling wa ren onherroepelijk voorbij voor hem. Voor u en mij nog niet. De tijden der verkoeling zijn er nog. De „Goede Vrij dagavond" is ook zo'n heerlijke „koel tijd" voor Gods Kerk en voor arme zon daren, die God vrezen en die vluchten, met hun schuld en ongerechtigheid, en met hun dorst van het Godsgemis, en van het Gods-verlangen, als van een hart, dat schreeuwt, reikhalst naar de frisse waterstromen. St. Maartensdijk. Ds. J. v. d. Haar. woord heeft uitgesproken en de Com missaris der Koningin Mr. J. Klaasesz een korte rede heeft gehouden. Te on geveer 14.45 uur hegaf tnen zich per auto en autobus naar het begin van de dam aan de Hoek imn St. Jacob en vervolgens te voet naar de scheidings lijn tussen de beide provincies die ge legen is tussen de z.g. Oostkop van de dam, en de Flakkeese iv-al, waar de twee groepen elkaar ontm,oeten en minister van Aartsen de ceremonie verrichtte. Deze bestond uit het openen van een aldaar opgestelde houten poort met een fantastisch grote sleutel, die door een meisje werd aangeboden. Aan de Zeeuwse kant stonden 4 hellebaardiers, compleet in costuum die de zware poor ten hielpen open duwen. IntiLssen speel den de muziekverenigingen „In naam, van Oranje doe open de poort" geheel passend in het kader, toen eeuwen ge leden de geuzen de poorten van Den Briel openstootten. Een wel zeer byzon- dere attractie was de ontmoeting van de Flakkeese bruid mej. T. Hogerwerf met haar bruidegom de heer A. C. Klaasse, die aan de andere zijde van de poort stonden te wachten. Dit sym boliseerde wel de vereniging tussen de twee eilanden. Er stonden op de dam duizenden belangstellenden zowel van de Flakkeese als van de Zeeuwse kant. Te Zierikzee was het f eestcentrum,, waar door de minister e.a. autoriteiten re devoeringen zijn uitgesproken. Te Nieuwe Tonge hadden zich te 2 uur in Ons Dorpshuis verzameld de mi nister van Waterstaat mr. J. v. Aart sen; de Commissaris der Koningin in Z. Holland mr. J. Klaasesz; de wnd. Comm. van Zeeland mr. dr. A. J. J. M. Mes, gedeputeerden van Zuid Holland en Zeeland; autoriteiten van de Rijks Waterstaat, burgemeesters en wethou ders en verdere genodigden. Minister van Aartsen sprak een wel komstwoord en zei, dat ;het echt geen aprilgrap was dat de Greveiingendam op 1 april geopend werd. Hij schetste in 't kort de belangrijkheid van deze nieuwe verbinding, waarmee Schou- wen-Duiveland uit zijn isolement wordt verlost en tevens het karakter van een eiland wordt ontnomen. Met genoegen constateerde de minister dat in 1% jaar tij ds brug en dam konden in gebruik genomen waardoor vanuit Zeeland een rechtstreekse verbinding is gekomen met de randstad Holland. Speciaal in het opmaiten van B. V. d. VEER Telefoon 2682 WestdQk 36 MIDDELHARNIS De Commissaris der Koningin van Zuid Holland mr. J. Klaasesz wist in een korte speech de vrolijkheid er bij de gasten in te brengen. Hij wees er op, wanneer er bezoek komt, ook uit het buitenland, dat dan met trots de Deltawerken worden getoond. Wij zijn er al zó aan gewoon geraakt, dat we ons nergens meer over verwonderen, aldus spreker, wat ook de Rijkswater staat begint aan te voelen, waarom er telkens iets bijzonders moet gebeuren om de aandacht te trekken. Dat de ka bel brak was z.i. zuiver een kwestie van public relations! (Vrolijkheid). Over minister van Aartsen zei de Commissaris dat deze in de geschie denis zal geboekstaafd worden als „verloskundige." Verleden jaar ver loste hij Flakkee uit zijn isolement door het openen van de Haringvliet- brug en op de kop af negen maanden later verlost hij Schouwen Duiveland uit het isolement. (Grote vrolijkheid). En dan dacht de Commissaris nog aan een brug naar Zeeuws Vlaanderen; een snelweg A'dam-R'dam-Europoort langs het Grevelingenbekken naar de Sloe- havens, het industrie-kanaal Terneuzen en verder naar W. Europa! Interdepartementale commissies wer ken nu reeds aan plannen om een half miljoen toeristen te ontvangen in en om het Grevelingenbekken, als het Brouwershavense gat gedicht is. Mis schien vraagt men dan: „Excellentie verlos ons van al die mensen! De Commissaris vond het een pret tig verschijnsel dat Zeeuwen en Zuid- Hollanders contacten met elkaar leg gen, wat door een bruidspaar gesymbo liseerd wordt. (Zie vervolg pag. 2 Ie kolom,) Fraaie asbak in de vorm van het eiland. Ter gelegenheid van de opening van de Greveiingendam is aan minister mr. J. van Aartsen, namens geheel Schou- wen-Duiveland een fraai geschenk aan geboden, bestaande uit een asbak, die uitgevoerd is in de vorm van het eiland Schouwen-Duiveland. Het is naar ont werp en uitvoering van de heer M. Braat te Zierikzee. Het echtpaar Braat-Voorhuis ver vaardigen in het historische Burger weeshuis kunstvoorwerpen, zoals pot- terie, vazen en schalen, die ook wor den geglazuurd. De heer Braat is tekenleraar aan het Prof. Zeemanslyceum, maar tevens een bekwaam keramist en mevr. Braat- Voorhuis weet de draaischijf kundig te bedienen. In het Burgerweeshuis heeft het echt paar Braat ter gelegenheid van de ope ning van de Greveiingendam een ten toonstelling ingericht van werken van de belangrijkste Zeeuwse beeldende kunstenaars. Het is werkelijk de moei te waard deze te bezoeken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1965 | | pagina 1