De Kabinets
crisis
Grevelingendam naderi voliooiïng
Auto bij botsing ondersteboven
Dodelijk ongeluk
te Middelharnis
Dr P. BOOT
37e jaargang
Dinsdag 9 maart 1965
No. 3369
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
PREDIKBEURTEN
Geen persoonlijke ongelukken
Begin april zal men over „noodweg" van oever tot oever;^ kunnen rijden.
Motorrijder reed tegen
betonnen heining
i^ -k -k
Schouwen-Duiveland
organiseert
feesteSijlcheden
IN MEMORIAM
PEINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdljk
Tel. (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 Giro 167930
Verschynt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Om enigermate te begrijpen hoe moei
lijk in Nederland het radio- en televisie
beleid ligt, dienen we eerst in het kort
het systeem, dat hier te lande zich ont
wikkeld heeft, uiteen te zetten. Wij heb
ben gelukkig geen sta.atsomroep zoals in
autoritair geregeerde landen. Die
strookt niet met onze democratische in
stellingen. We hebben ook igeen een-
heidsomroep met een zogenaamde neu
traliteit op geestelijk gebied. Daarmee
zou het grootste deel van ons volk geen
genoegen nemen, evenmin als het dat
gedaan heeft met een eenheidsschool.
Radio en T.V. zijn hier in handen van
particuliere verenigingen, die vrij zijn
in hun uitzendingen, behoudens hun
verantwoordelijkheid voor de wet De
staat heeft er echter wel bemoeienis
mee. De zenders zijn in staatsbeheer, de
overheid houdt toezicht via een rege
ringscommissaris, in^ de luister- en
kijkgelden, die voor 1965 tezamen op
120 miljoen gulden zijn geraamd en sub
sidieert daarmee de omroepverenigin
gen met enorme bedragen, omdat deze
van de contributie hunner leden in de
verste verte niet kunnen rondkomen. In
Nederland bestaat dus de unieke situa
tie, dat de omroep gebaseerd is op le
vensbeschouwelijke normen. De N.C.B.
V. vertegenwoordigt het prot. christelijk
volksdeel, de K.R.O. de rooms-katholie
ken, de V.A.R.A. het democratisch-so-
cialisme (dit is geen levensbeschouwing,
maar een politiek systeem), de A.V.R.O.
zogenaamd neutraal of algemeen, om
vat in feite de niet-socialistische huma
nisten en de V.P.R.O.- het vrijzinnig-
protestantisme. Deze vijf zijn gecoördi
neerd in de Stichting Ned. Radio Unie
en de Ned. Televisie Stichting'. Wat de
algemene organisatie betreft, werken ze
nauw samen. Ze hebben een centrale
muziekbibliotheek, discotheek (verza
meling gramofoonplaten), wagenpark,
koren, orkesten etc. terwijl salarissen en
arbeidsvoorwaarden bij alle gelijk zijn.
De zenders zijn eigendom van de N.V.
Nozema, waarin de staat voor eC/o en
de vier grote omroepen elk voor IC/o
participeren.
Zo is na 1924 de radio en na 1951 de
televisie organisatorisch gegroeid in een
vast systeem. Daarin zijn ook toegela
ten het I.K.O.R. (Herv. kerk en enkele
andere) en het Convent van Kerken
(van gereformeerde signatuur). Vele Ne
derlanders bevredigt dit systeem echter
niet. De bezwaren, die men daartegen
heeft komen op het volgende neer.
Het voornaamste is, dat het. een mo
nopolie van de „zuilen" inhoudt, zodat
het een gesloten systeem is, waar geen
ander tussen kan komen. Dit bezwaar
komt uiteraard allereerst van de zijde
van hen, die tegen een levensbeschou
welijk stelsel zijn. Men kan dit stand
punt het best vergelijken met dat ten
opzichte van het onderwijs bij hen, die
vinden, dat alle kinderen de openbare
school zouden moeten bezoeken. Ze we
ten echter wel, dat dit „zuilensysteem"
nimmer helemaal doorbroken zal kun
nen worden en daarom pogen ze het
„open te breken" door het toelaten van
nieuwe consessionarissen. Ze willen dus
een z.g. „open" bestel. Hier staan met
name de liberalen en de A.R. het
scherpst tegenover elkaar.
Een ander voornaam punt is dat van
de reclame in radio en t.v. Dit kan op
twee manieren. Men kan commerciële
t.v. invoeren, d.w.z. organisaties toela
ten tot de zenders, die zoals in Amerilw
op zakelijke wijze, dus ook met winst
oogmerk, de reklame van het bedrijfs
leven verzorgen. Daartegen zijn echter
van vele zijden zoveel bezwaren ge
maakt, dat ook de voorstanders wel in
zien, dat dit niet haalbaar is, temeer
omdat het in de Tweede Kamer met
zeer grote meerderheid is afgewezen.
Iets anders is het toelaten van reclame
in de omroep. Daarbij worden dan de
gewone programma's afgewisseld met
reclame en de opbrengst daarvan wordt
verdeeld onder de consessionarissen, dat
zijn de oude en nieuwe organisaties, die
van de regering een consessie (vergun
ning) hebben om uit te zenden. Het geld
moet dan besteed worden aan de gewo
ne programma's.
De N,C.R.V., de K.R.O. en de V.A.R.A.
zijn daar altijd ook tegen geweest, maar
de aandrang in brede kringen werd zo
groot, dat ze dit bezwaar hebben opge
geven. Door de aanhang, die Veronica
en de R.E.M, hebben gekregen, is dit ui
teraard sterk bevorderd. In december
1964 diende de r.k. Baeten in de Tweede
Kamer een motie in, waarin de regering
gevraagd werd een stelsel te ontwerpen,
waarbij nieuwe zendmachtigingen mo
gelijk zouden zijn en vervolgens de wij
ze te onderzoeken, hoe invoering van
reclame zou kunnen worden verwezen
lijkt. Er is nooit over deze motie ge
stemd, maar het was duidelijk, dat ze
de instemming van de Kamer had. Mi
nister Bot, die de omroepzaken behan
delt, heeft op de grondslag daarvan
richtlijnen ontworpen, die in het kabi
net besproken zijn, maar waaromtrent
men niet tot overeenstemming kon ko
men wat de uitwerking betreft. De re
gering had beloofd vóór 1 maart 1965
met voorstellen te zullen komen, maar
dit is mislukt en vandaar de kabinets
crisis.
Wij moeten eerlijk zeggen, tegenstan
der te zijn van reklame in de ether, ook
in deze vorm. We hebben er geen be
hoefte aan. Er zijn reclame-media ge
noeg. Bovendien staan wij er in het al
gemeen zeer sceptisch tegenover. Als we
zien hoe b.v. op het gebied van boeken
en geneesmiddelen de aanprijzing ge
schiedt in strijd met de feitelijke waar
de, dan verwekt dit tegenzin. Maar nu
zelfs de oude omroepen ze aanvaard-
hebben, gaat ze door, alleen is de grote
vraag volgens welke normen.
Zo liggen er dus op omroepgebied gro
te problemen. De volgende punten staan
echter vast, want daarvoor is er een
meerderheid in het parlement:
er komt geen commerciële televisie,
er wordt wel reclame toegelaten
er komt een meer open bestel.
Het laatste betekent, dat nieuwe con
cessionarissen zullen worden toegelaten.
Er is een aantal maatschappijen of
stichtingen, die daarvoor een aanvraag
hebben ingediend en die gecoördineerd
actie voeren bij de regering en het par
lement. Het zijn de T.R.O.S. (de organi
satie van de vroegere R.E.M.), T.V.N.
(Televisie Nederland) waarin politici
van diverse partijen ijveren voor cultu
rele uitzendingen en Open Bestel (de
organisatie van de heer De Ruwe van
Televizier). De moeilijkheid is, dat de
vraag naar zendtijd groter is dan de
„voorraad". Minister Bot had een plan,
dat als volgt in elkaar zat: er zijn mo
menteel twee netten met in totaal 100'
zenduren. Hij wilde er daarvan 30 re
serveren voor een algemeen nationaal
programma, 5 uren geven aan organi
saties voor culturele en educatieve (op
voedkundige) uitzendingen, in totaal 7
uur aan de nieuwe concessionarissen en
de rest aan de oude. Tegen deze rege
ling is fel verzet gerezen in het kabi
net. Met name de drie liberale minis
ters waren er niet mee tevreden, doch
ook de twee chr. historische en naar
men zegt ook dr. Veldkamp gingen er
niet mee akkoord. Het is natuurlijk een
zeer moeilijke puzzel, hoe de zendtijd
verdeeld moet worden. Naar onze me
ning kon men beter wachten tot het
derde net beschikbaar is dat duurt
niet zo heel lang meer dan kon men
150 uren verdelen. Doordat er een tekort
aan zendtijd is door het grote aantal ge
gadigden, moet de overheid wel regule
ren, selecterend en distribuerend optre
den, maar dat stelt haar voor een zware
taak, waarover het kabinet-Marijnen
struikelde.
De kandidaat-concessionarissen zeg
gen, dat ze tenminste 18 uren nodig heb
ben i.p.v. 7, n.l. 8 voor ontspanning, 4
voor culturele programma's en 6 voor
informatieve (daar zal wel reclame mee
bedoeld zijn). De grote vraag is echter
volgens welke normen de verdeling
moet plaats hebben en welke voorwaar
den tot toelating er moeten zijn. Deze
normen moeten rechvaardig en objec
tief zijn. Moet er een kwantitatieve of
een kwalitatieve norm worden gehan
teerd? Hoeveel uren moeten dan b.v. in
het eerste geval de K.R.O. met 600.000
leden hebben en de T.R.O.S. met 250.000
Een andere moeilijkheid is hoe het geld,
dat de reclame opbrengt, onder alle con
cessionarissen moet worden verdeeld.
Als men de speciale reclame-omroepen
(dus de nieuwe) het meeste geeft, haalt
men langs een achterdeur de commercie
in zekere zin binnen.
Dan is er nog de kwestie of de nieuwe
organisaties ook ondergebracht moeten
worden in de N.R.U. en de N.T.S. De
oude willen dat, maar de nieuwe voelen
er niets voor, omdat ze bang zijn door
de andere overheerst te worden. De ou
de zeggen: het zijn overkoepelende or
ganen, dus moet ieder erin, want anders
ontstaat er een chaos. En tenslotte is er
nog de kwestie of uit de reklame op
brengst ook de dagbladpers schadever
goeding moet krijgen, want deze zal on
getwijfeld minder opbrengst van ad
vertenties hebben, dus in de verdruk
king komen. Men ziet: problemen ge
noeg!
We hopen nietj^emin, dat informateur
drs. Schmelzer erin slagen zal een be
vredigende oplossing te vinden, des
noods een voorlopige tot het derde net
er is. Het zal er speciaal om gaan of de
A.R. en de V.V.D. tegenover elkaar wat
water in de wijn willen doen en hoever
de invloed zal gaan van de heren Roos-
jen, Burger en Van Doorn, de drie
machtige voorzitters der oude omroepen
Al vindt Dr. Berghuis (a.r.) dat de t.v.-
kwestie wel een kabinetscrisis waard is
en al hunkert een deel der A.R. partij
naar samenwerking met de P.v.d.A., wij
hopen, dat we voor zulk een oplossing
bewaard blijven.
WOENSDAG 10 MAART (Biddag)
MIDDELHARNIS Herv. Kerk 3 en 7.30
uur ds. K. Schipper. (Bidstondcollec
te). Ger. Kerk 7 uur dr. H. J. van
Zuylen te Rotterdam Ohr. Ger.
Kerk 3.00 en 7.30 uur ds. H. C. v. d.
Ent. Ger. Gem. 10, 3 en 7.30 uur
ds. G. Mouw.
SOMMELSDIJK Herv. Kerk 2.30 uur
ds. B. J. Wiegeraad en 7.30 uur ds.
H. C.- Bultman.
DIRKSLAND Herv. Kerk 10 uur ds. H.
N. van Hensbergen en 7 uur dhr. C. J.
Kesting. Ger. Gem. 10 en 6 uur ds.
P. Blok.
HERKINGEN Herv. Kerk 10 uur ds. H.
C. Bultman en 7 uur ds. B. J. Wiege
raad.
MELISSANT Hearv. Kerk 10 en 7 uur
ds. K. Exalto. Ger. Kerk 6.30 uur
ds. W. Netjes.
STELLENDAM Ger. Kerk 8 uur ds. W.
Netjes.
NIEUWE TONGE Herv. Kerk Dorps
huis 2.30 uur dhr. de Pater en 7.30
uur ds. Zaal vEin IJsselmuiden. Ver.
gebouw 2.30 uur ds. Zaal en 7.30 uur
dhr. de Pater van Haastrecht.
OUDE TONGE Herv. Kerk 7.30 uur ds.
A. Jonkers (Extra coU. voor de kerk).
STAD AAN 'T HARINGVLIET Herv.
Kerk 2.30 en 7 uur ds. P. van Wake
ren. Ger. Kerk 7.30 uur ds. H. de
Valk.
DEN BOMMEL Ger. Kerk en Herv.
Kerk samen: 2.30 uur ds. T. v. 't Veld
en ds. J. Noordhof. Herv. Kerk
7.30 uur ds. T. v. 't Veld.
OOLTGENSPLAAT Herv. Kerk 7 uur
ds. W. H. van Kooten van Oud Beijer-
land (Bidstondcollecte.) Ger. Kerk
7.30 uur ds. A. W. Mteeder.
DONDERDAG 11 MAART (Biddag)
OOLTGENSPLAAT Ger. Gemeente 2.30
en 7 uur ds. P. Blok te Dirksland.
MIDDELHARNIS. Het gebeurt niet
vaak dat midden in het dorp een auto
ondersteboven raakt. Toch was dit vrij
dagmiddag het geval in de Chr. de
Vrieslaan te Middelharnis.
Goos Westland, zoon van de directeur
van de Chr. Ulo sehooï kwam met zijn
vader's luxe wagen van de richting
Zandpad door de Chr. de Vrieslaan
naar Sommelsdijk gereden. Op het
kruispunt Wilhelminastraat vlak bij
de groente- en fruitzaak Kievit, v.h.
Korteweg draaide de heer H. v. Hui
zen uit Goedereede met een nog nieuwe
B.M.W. zonder op het van rechts ko
mend verkeer te letten de Chr. de
Vrieslaan in, juist op het moment dat
de auto van de heer Westland passeerde
De heer van Huizen ramde de wagen
midden in de flank, met het gevolg, dat
deze ondersteboven vloog. De bestuur
der van de Opel, die er alleen in zat
wist er ongedeerd uit te kruipen, al zal
hij hevig geschrokken zijn. Nadat de
rijkspolitie procesverbaal had opge
maakt is de wagen, die bijna geheel ver
nield was, weggesleept. De voorkant van
de nog nieuwe B.M.W. was geheel inge
drukt. Het mag een wonder worden ge
noemd, dat zich hierbij geen persoon
lijke ongelukken voordeden. Op de foto
de ondersteboven liggende luxe wagen,
die veel bekijks trok. Het kruispunt al
daar is bijzonder gevaarlijk voor het
verkeer.
Het is ongejoo'flijk dat het zo snel
g'aat: twee maanden geleden stroomdei
het zoute water nog lustig door het Gre-
velingenigeul en thans is de „noodweg"
bijna klaar, waarover men straks van
Goeree-Overflakkee naar Schouwen-
Dmveland en omgekeerd zal kunnen
rijden. De streefdatum ^dat deze nood
weg gereed zal zijn is 1 april en dat is
dan heus geen aprilgrap, maar werke
lijkheid. Het kan ook iets later worden,
maar in ieder geval zal de dam vóór
Pasen zijn geopend. Er wordt dan een
ryweg van ruim zes meter breedte in
gebruik genomen; eerst in september
van dit jaar zal de snelweg over de
Grevelingendam gereed kunnen zijn.
In een felle, koude Oostenwind heb
ben we deze week een voettocht ge
maakt over de Grevelingendam om de
vordering van de aanleg van wegen en
taluds in ogenschouw te nemen. Van de
zijde van Flakkee is al te zien dat er
onder hoogspanning wordt gewerkt om
de dam op hoogte te brengen. Door een
persleiding wordt nog steeds zand aan-
ZatcrdaffiuidcJag tussen, twee en drie
uur heeft te Middelharnis een zeer
droevig ongeval plaats gehad, waarbij
de 24-iarige Simon Johs. v. d. Doel uit
Oude Tonge om, het leven is gekomen.
Het ongeval gebeurde in de bocht aan
de Oost Havendijk bij het pompstation
van dhr. Peeman en de gemeentelijke
weegbrug. De heer v. d. Doel kwam, met
flinke vaart van de richting havenhoofd
en wist blijkbaar in de bocht de m.otor
(die hij probeerde) niet op tijd af te
remmen. Hij vloog in volle vaart te
gen de betonnen schuttimg van het ko-
lenterrein aldaar en werd daarbij op
slag gedood.
De heer S. J. v. d. Doel was medefir
mant in het loon- en grondbedrijf van
zijn grootvader dhr. J. C. Vervloet te
Oude Tonge. Hij is sinds kerstmis ver
loofd met mej. Ria Peeman ld. en
was met zijn nieuwe Volkswagen te
Middelharnis, waar Ria in had plaats
■genomen. Van een broer van zijn ver
loofde zou hij diens motor proberen;
hij vroeg nog aan zijn meisje om op
de duo plaats te nemen, maar zij vond
het te koud.
De heer v. d. Doel reed naar het Ha
venhoofd en bij de terugkomst wist hij
blijkbaar de motor niet af te remmen
omdat hij een sandaal verloor. In de
bocht gekomen vloog hij over de be
tonnen opstand van de weegbrug re
gelrecht tegen de betonnen heining van
de kolenopslagplaats van de fa. Pee
man, Dit gebeurde met zo'n kracht,
dat de heining en een hek werden om
geduwd op een daarachter staande auto
van de heer J. Peeman.
De slag kwam zo hard aan dat de
heer v. d. Doel onmiddellijk het leven
liet. De geneesheer die er even later bij
kwam moest de dood constateren. Tra
gisch was wel dat zijn verloofde dit,
naar men ons verteld heeft, vanuit de
Volkswagen zag gebeuren.
Het slachtoffer is eerst naar 'het lij-
kenhuisje op de begraafplaats te Mid
delharnis en daarna naar Oude Tonge
vervoerd. Hij woonde bij zijn groot
ouders in.
Dit ontzettende gebeuren heeft zowel
te Middelharnis als te Oude Tonge gro
te verslagenheid gewekt.
De begrafenis van de jongeman is
bepaald op woensdag 10 maart te 2 uur
op de alg. begraafplaats te Oude Tonge.
Bij de foto
De noodweg laterweg voor het
langzaam verkeer over de Greve
lingendam, waardoor de beide ei
landen Goeree en Overflakkee en
Schouwen-Duiveland met elkaar
zijn verbonden. Links op de fqio,
vlak langs het water, is een stukje
van de „materialenweg" te zien»
waarover het materiaal voor de te
maken weg is aangevoerd.
gevoerd en langzaam kruipende, maar
venijnig duwende bulldozers egaliseren
de grillige zandheuvels tot gladde vlak
ten. En over die vlakte wordt een nood
weg van 1250 meter lengte aangelegd,
waarvan ongeveer de helft reeds met
een laag asfalt is voorzien. Deze nood
weg is de toekomstige weg voor lang
zaam verkeer. Omdat deze weg slechts
een breedte heeft van zes meter zal de
snelheid, waarmee men er over mag
rijden zeer zeker beperkt worden. Dit
mag echter niet deren, de vaste verbin
ding is er dan toch. De wegen zijn ove
rigens in prima conditie, zowel op
Schouwen-Duiveland als op Goeree-
Overflakkee voor het doorgaand ver
keer naar de Haringvlietbrug en daar
mee naar de Randstad Holland.
Opening voor Sohcuwen-Dniveland
het belangrijkst.
Voor Schouwen-Duiveland is de ope
ning van de verkeersweg over de Gre
velingendam het belangrijkst. Daarmee
wordt dit eiland uit zijn isolement ver
lost. Het verkeer dat per auto van
Schouwen-Duiveland naar Holland
moet, en ook het vrachtvervoer voor die
richting (en omgekeerd) zal de Greve
lingendam kiezen. Het R.T.M.-veer
Zijpe-Anna Jacoba Polder zal daarmee
voor een groot deel worden ontlast. De
route naar Rotterdam wordt er stukken
korter door. Op de Haringvlietbrug
moet men wel tol betalen maar daaraan
ontkomt men op het veer Zijpe ook niet
en, het is kilometers korter en men
maakt de reis zonder oponthoud.
Na de openstdling van de Grevelin'-
gendam kan over de Haringvlietbrug
een verdubbeling van het verkeer ver
wacht worden. Dit zal er uiteindelijk
toe leiden dat van lieverlede de tol
voor deze brug zal kunnen worden
verlaagd, waar nog meer kans toe
bestaat wanneer de Oostersoheldebrug
gereed zal zijn (1966) en men van en
naar geheel Zeeland van deze route
gebruik zal maken.
De veerdienst van de fa. Maas Hoek
St. Jacob-Zijpe A. J. Polder zal bij het
gereedkomen van de dam worden opge
heven. Dit veer heeft dan geen zin meer
Na opening ouden van dagen over
de dam
Er is ons nog niets bekend op welke
wijze de officiële opening van de Gre
velingendam zal plaats hebben. Wij zei
den reeds, dat de opening voor Schou
wen-Duiveland het belangrijkst is, om
dat dit eiland daarmee wordt ontsloten.
Hoogstwaarschijnlijk zal het Prov. Be
stuur van Zeeland er niet zoveel aan
dacht aan schenken, maar meer aan de
opening van de Oostersoheldebrug, om
dat de initiatieven tot de bouw van de
ze brug door Zeeland zijn genomen.
Op Schouwen-Duiveland zelf is men
reeds bezig om feestelijkheden te orga
niseren; het ligt overigens in de bedoe
ling om met alle bejaarden van dit
eiland ongeveer half april een bustocht
over de dam te maken naar Goeree-
Overflakkee en vervolgens naar Nu-
mansdorp over de Haringvlietbrug. De
oudjes zullen dan te Numansdorp in een
salonboot overstappen en naar hun ei
land terug varen. Omgekeerd zal een
boot van Zijpe met bejaarden naar Nu
mansdorp varen, die dan op hun beurt
in de aldaar staande bussen plaats ne
men, om over dam en brug naar huis
terug te keren. De organisatie hiervan
berust bij de Zeeuwse Landbouw Maat
schappij, de Chr. Boeren- en Tuinders
bond en het bedrijfsleven. Gerekend
wordt dat het vervoer van de bejaar
den een drietal dagen zal in beslag ne
men. Het is een prachtig idee om de
bejaarden op deze wijze de ontsluiting
van hun eiland te laten zien.
Ook het beroepsvervoer zal een bij
drage leveren aan eventuele feestelijk
heden.
DIRKSLAND
Zaterdagavond is plotseling overle
den dr. P. Boot, voormalig geneesheer
te Dirksland en thans wonende te Bire-
da. Hij was met zijn echtgenote gelo
geerd bij zijn zoon dokter R. P. Boot,
te Dirksland, toen de dood hem plotse
ling overviel. Hij was 72 jaar oud. Dit
plotselinge verscheiden heeft, vooral in
de gemeente Dirksland, waar de over
ledene zeer gezien was, grote ontroe
ring teweeg gebracht.
PIETER BOOT is geboren 10 juni
1892 te Alphen a.d. Rijn. Na de lagere
school ging hij naar de H.B.S. te Lei
den; in 1911 studeerde hij medicijnen
aan de Universiteit te Amsterdam en
werd in 1919 arts. Hij werkte daarna
als assistent in het Binnengasthuis te
Amsterdam; in 1924 begon hij een eigen
praktijk te Veenendaal. In 1925 promo
veerde hij tot doctor in de medicijnen
op een proefschrift „De behandeling
van astma."
Dr. P. Boot werd op 1 mei 1929 te
Dirksland tot gemeentegeneesheer be
noemd. Hij had de practijk overgeno
men van dokter Snijders de Vogel. Dr.
Boot was naar Dirksland gekomen op
een advertentie uitgaande van het ge
meentebestuur te Dirksland, met de be
doeling dat de plaatselijke geneesheer
(volgens het testament van Vrouwe
Paulina van Weel) hoofd zou worden
van het ziekenhuis te Dirksland. De
inrichting van het P. v. Weel zieken
huis heeft onder zijn leiding plaats ge
had.
Dr. P. Boot richtte indertijd een
E.H.B.O.-cursus op en hij was ook lei
der van de plaatselijke Roode Kruis
Kolonne. Van de Ned. Herv. Kerk was
hij kerkvoogd.
De overledene practiseerde tot 1 juli
1956; de practijk werd toen door zijn
zoon dokter R. P. Boot overgenomen. In
juli 1957 is hem en zijn echtgenote een
waardig afscheid ten deel gevallen. In
1958 vestigde het echtpaar zich te Breda.
Medisch w^erk werd niet meer door
hem verricht, hij leefde daar als rus
tend arts. Het kerkelijke werk trok
hem bijzonder aan; hij was ouderling
van de Ned. Herv. Kerk aldaar.
A.s. donderdag te 2 uur zal de ter-
aardebestelling plaats hebben op de al
gemene begraafplaats te Dirksland, na
dat vooraf een rouwdienst zal zijn ge
houden in de Ned. Herv. Kerk onder
leiding van ds. C. E. van Voorthuysen,
Ned. Herv. predt te Breda.
Na afloop van de begrafenis zal er
gelegenheid zijn tot condoleren in het
Herv. Vereen, gebouw „Onder de Wiek."