Hulde aan Rijkswaiersiaai
en aannemers
I^aandag 20 juli 1964
precies 11 uur, wordt de
Haringvlietbrug geopend
Pieter Dirk Sieling
de Grote
voorvecliter
Totale hosten byna
50 miljoen
Jan Knape Mzn. - directeur van de
N.V. Haringvlietbrug
Burgemeester
P. W. Hordijk
Een siukje
geschiedenis
Burgem. D. RUNDERS
Dentrale figuur der brugplannen
Byrgemeester
r. van Holvveger?
FmsjiicieeS expert
De financiële
overeenkomst voor de
brugbouw werd te
's-Gravenhage
getekend
Tekening van de financiële overeenkomst voor versnelde brugbouw
Ijveraar voor betere
verbindingen
Geen veren meer nodig,
maar toch
Busvervoer R.T.M,
over de brug
Bladz. 2
„EII.AND1N-NIEUWS'
Vrijdag 17 juli i^(^
Nog twee dagen..... en Flakkee is uit zijn
isoiemen
Alle employe's van Kijkswaterstaat
van hoog tot laag en alle aannemers,
onderaarsnemers en personeel die aan de
Haringvlietbrug hebben gewerkt, komen
zeker een woord van hulde toe. Ook de
genen van Rijkswaterstaat en de Pro
vincie, die aan de toeleidende wegen ge
werkt hebben. Er was een samenwer
king tussen alle groepen in uitstekende
harmonie. Ook de samenwerking nret
de N.V. Brugverbinding was uitstekend.
Rijkswaterstaat heeft niet alleen het
project ontworpen maar tot in de fin^s.
ses uitgevoerd. Ondanlss enorme tegen-
sla(g in de harde winter van 1962—1963
met ijsgang, storm, mist en schade, kon
het tijdschema worden aangehouden en
de streefdatum voor het gereed komen
worden benaderd.
Een groots, gigantisch werk is ge.
reed gekomen, hulde aan al deze man
nen!
Nog twee dagen: en ons eiland Goeree-Overflakkee is geen eiland meer. Om
precies te zijn: Maandag 20 juli 1964 te 11 uur wordt de Haringvlietbrug ge
opend. De plechtigheid wordt verricht door Z. Excellentie Mr. J. van Aartsen,
Minister van Verkeer en Waterstaat en zal plaats vinden op de Noordelijke op
rit van de brug, gelegen binnen de gemeente Numansdorp. Direct nadat de
opening heeft plaats gehad zal de brugvoor het verkeer worden opengesteld.
De tolgaarders staan dan gereed om de eerste kaartjes te verkopen (aart de
kant van Numansdorp). Afsluitbomen zijn er niet geplaatst, directie en com
missarissen van de N.V. Brugverbinding hebben het vertrouwen, dat de auto
mobilisten en de overige deelnemers aan het verkeer zullen stoppen om het
verschuldigde tolgeld te voldoen.
Bijna een halve eeuw is men op Goe-
ree-Ovei^akkee bezig geweest een vaste
oeververbinding tot stand te brengen.
Als een van de eersten die hiertoe po
gingen in het werk stelden kan worden
genoemd (wijlen) Ulbo Mijs, burgemees
ter van Middelharnis. Zijn pogingen
bleven vruchteloos. Op een van de eer
ste vergaderingen die hiertoe werden
belegd, was ook de heer P. D. Sieling,
die het in zijn hoofd had gezet: een
brug moet en zal er kom.en. We hebben
dit verhaal in de loop der jaren al
meer in onze krant gebracht het zou
eentonig worden maar het mag nog
wel eens worden gezegd, de heer P. D.
Sieling was een volhouder. In 1934 kon
volgens de heer Sieling een brug wor
den gebouwd voor de som van zes mil
joen gulden thans bedragen de bouw-
'kosten vijftig miljoen maar steeds
liepen de plannen op mislukking.
Niet alleen de heer Sieling, maar ook
de Flakkeese Gemeenschap deed zijn
uiterste best omi te trachten een vaste
oeververbinding te verwezenlijken,
maar steeds zonder resultaat.
Na de oorlog werden de plannen op
nieuw aangepakt, maar in 1952 beslis
te het Rijk, dat de bouw van een brug
over het Haringvliet uit economisch
oogpunt niet verantwoord was.
Toen kwam de ramp in 1953. De be
volking van de eilanden moest veilig
worden gesteld en in de Deltaplannen
werd ook de bouw van de Haringvliet
brug opgenomen. Maar deze zou eerst in
1968 worden voltooid, nadat de Volke-
raksluizen gereed zouden zijn en de
Volkerakdam er op zou worden aange
sloten.
Deze temporisatie was een geweldige
tegenslag en Goeree-Overflakkee be
sloot om zelf een brug te bouwen. Er
werd contact gezocht met de gemeente
besturen van Schouwen-Duiveland,
want immers in 1964 zou ook de Gre-
velingendam gereed zijn, zodat de
Schouwse gemeenten groot belang bij de
Haringvlietbrug hadden. Gezamenlijk
werd een financieringsplan opgezet,
waarmee het Rijk akkoord ging. De ge
meenten op Goeree-Overflakkee en
Schouwen-Duiveland verklaarden zich
gezamenlijk garant voor een bedrag van
600.000,in het aandelenkapitaal van
een miljoen gulden. De provincies Zuid-
Holland en Zeeland zorgden voor de
overige 400.000,Met dat miljoen was
men niet klaar, er moest tolgeld worden
geheven, om de gehele financiering voor
de bouw rond te krijgen, en tot een ver
antwoorde exploitatie te komen. 'Het
Rijk heeft zich verplicht de brug van de
N.V. Brugverbinding >over te nemen,
zodra de aansluiting van de Volkerak
dam gereed is. Dit zal in 1968 zijn. Dan
vervallen ook de tolgelden.
Wij geven hiernaast op deze pagina
een kort overzicht van de voornaamste
personen, die aan de totstandkoming
van de Haringvlietbrug hebben meege
werkt, al kunnen we uiteraard daarin
niet volledig zijn.
In de periode dat burgemeester D.
Rijnders (thans te Amstelveen) burge
meester was van de gemeenten Mid-
delharnis-Sommelsdijk, was hij als
voorzitter van de Stichting Flakkeese
Gemeenschap een van de centrale fi
guren voor de brugplannen. Hij was
lid van de Provinciale Commissie in
zake onderzoek vaste verbinding Goe
ree-Overflakkee met het vasteland van
Zuid-Holland (waarvan ook de heer P.
D. Sieling lid was), die in 1947 opgericht
werd. Vele reizen zijn door hem voor
dit doel naar Den Haag gemaakt om
besprekingen op het ministerie en met
allerlei autoriteiten te voeren. Het zal
ook hem maandag a.s. een groot genoe
gen zijn, de opening van de Haringvliet
brug bij te wonen.
Een van de grote voorvechters van
een vaste oeververbinding is de heer
Pieter Dirk Sieling te Melissant, die
daar een stuk van zijn leven aan heeft
opgeofferd.
De krasse 72-jarige heeft daaraan, om
zo te zeggen, zijn hart verpand. Eerst
met de reeds genoemde oud-burgemees-
ter Ulbo Mijs en later op eigen houtje
heeft hij geprobeerd zijn voor
gestelde doel te verwezenlijken. In de
crisisjaren meende hij, dat een brug
goedkoop lion worden gebouwd, maar in
1929 kreeg hij een afwijzing. In 1934 on
derhandelde hij met een constructiebe
drijf te Dordrecht, de kosten zouden zes
miljoen belopen. Maar het Rijk vond
het niet verantwoord.
Na de oorlog toen er opleving kwam,
werd het opnieuw geprobeerd door de
Flakkeese Gemeenschap, waartoe de
eerste voorzitter C. Hokke te Ooltgens-
plaat zich inzette. Het was echter te
vergeefs. In 1955, toen de heer P. D.
Sieling voorzitter was geworden van de
Stichting Flakkeese Gemeenschap werd
het opnieuw aangepakt, het begon toen
te dagen! Maar er moesten nog veel
moeilijkheden worden overwonnen. Met
grote voortvarendheid is er verder ge
werkt in 1961 kon de eerste paal in
de bodem, van het Haringvliet worden
geslagen. Het moet voor de heer Sieling
wel een grote vreugde zijn, dat hij
maandag 20 juli a.s. zijn loffelijk stre
ven om FlaMcee uit zijn isolement te
verlossen, door de opening van de Ha
ringvlietbrug ziet bekroond.
Vanzelfsprekend is er in team ge
werkt bij deze versnelde brugbouw,
maar de heer Sieling kan toch wel de
motor worden genoemd, ook al moest er
hier en daar worden afgeremd en bijge
stuurd.
Van harte proficiat, heer Sieling!
De naam van burgemeester Chr. van
Hofwegen (v.h. burgemeester van Nieu
we Tonge en Stad aan 't Haringvliet)
thans te Sliedrecht is in verband met de
Haringvlietbrug nog weinig genoemd.
Toch heeft hij er een groot aandeel in
gehad, waarom wij zijn naam met ere
naar voren halen. Hij was de finan
ciële expert achter de schermen.
Burgemeester van Hofwegen was ge
delegeerd commissaris van de N.V.
Brugverbinding, toen de samenwerking
tussen de gemeentebesturen van Goeree
Overflakkee en Schouwen-Duiveland
was tot stand gekomen voor de versnel
de brugbouw over het Haringvliet, was
hij de man, die belast werd met de
financiering. Door hem zijn heel wat
berekeningen gemaakt, de statuten voor
de N.V. Brugverbinding, de raadsvoor
stellen inzake de garanties voor de ge
meentebesturen, samengesteld en er zijn
tal van besprekingen door hem. gevoerd
met gedeputeerde Deerenberg en op het
ministerie van Waterstaat.
In dit verband noemen wij ook de
naam van de heer P. H. Stroeven, In
specteur bij Rijksfinanciën, die het be
treffende ministerie inzake de financie
ring van voorlichting heeft gediend.
Burgemeester Chr. van Hofwegen was
ook belast met de berelaening inzake de
te heffen tarieven, de risico's, verzeke
ringen en tientallen andere zaken meer.
De N.V. Brugverbinding heeft bij de
totstandkoming van de brug een gewel
dige werker aan hem gehad.
De totale kosten van de brug lopen
tegen de 50 miljoen gulden. De grootste
financier hiervan is de Nationale Le
vensverzekeringsbank N.V. ten bedrage
van 18.375.000,en met haar in de
Nationale Nederlanden N.V. gefuseerde
maatschappij „De Nederlanden van 1845
die 5.825.000,voor haar rekening
nam. Genoemde Nationale heeft dus in
feite de helft van het benodigde kapi
taal gefourneerd.
In de maand juli 1960, dus vier jaar
geleden, werd te 's Gravenhage de fi
nanciële overeenkomst voor versnelde
brugbouw over het Haringvliet gete
kend. Van links naar rechts: burge
meester Chr. van Hofwegen, burge
meester P. W. Hordijk en de president
commissaris P. D. Sieling. Een historisch
moment, dat nu zijn vervulling gekre
gen heeft.
Wij brengen hier ook een foto van de
diriekteur van de N.V. Haringvlietbrug,
de heer Jan Knape Mz. De heer Knape
die gemeente-secretaris is te Soimmels-
dijk, werd na de heer van Heest te Mid-
delliamis, secretaris van de Flakkeese
Gemeenschap te Middelharnis. Hij heeft
reeds vóór de N.V. Brugverbinding tot
stand kwam, voor de F.G. bergen admi
nistratief werk verricht om een vaste
verbinding tot stand te brengen. Bij de
oprichting van de N.V. Brugverbinding,
w^erd hij tot directeur benoemd. Hij zal
dit blijven tot in 1967 de Volkerakdam
op de brug aansluit en het Rijk de
brug overneemt. Zijn groot organisatie
talent heeft tot een goed verloop enorm
veel bijgedragen.
Burgemeester P. W. Hordijk, die in
1947 burgemeester werd van Ooltgens-
plaat en later tegelijk van Oude Tonge
en Den Bommel, werd in 1955 burge
meester van de centrumgemeenten Mid_
delharnis-Sommelsdijk. Burgemeester
Hordijk werd in 1955 de derde voorzitter
van de Stichting Flakkeese Gemeen
schap en heeft zich bijzonder ingezet
voor het verkrijgen van betere verbin
dingen van en naar Goeree-Overflakkee
Kon een brug niet direct worden ver
wezenlijkt, hij heeft er aan meegewerkt
dat de door het Rijk en Provincie be
schikbaar gestelde veerboot „Haring
vliet" in het veer Middelharnis-Som-
melsdijk kon worden ingelegd. Als een
van de commissarissen van de N.V.
Brugverbinding verrichtte' hij stuwend
werk in de totstandkoming van de brug,
vooral ook in de samenwerking tussen
de gemeenten van Goeree-Overflakkee
en Schouwen-Duiveland.
Naar de richting randstad Holland
hebben we geen veren meer nodig maar
toch zullen automobilisten in ver
band met de bottle-neck aan de Ba-
rendrechtse brug nog wel gebruik
maken van het veer Middelharnis-
Hellevoetsluis. Wij hebben met meer
dere particuliere automobilisten en
vrachtvervoerders een gesprek gehad,
die ons vertelden dat zij voor de
heenreis althans gebruik bleven ma
lden van het veer. Wachttijden zijn dan
voorbij, zo rekent men en de afstand
is korter. „En we moeten 'toch tol be
talen", zo zei men ons.
Voor de terugreis is men dan aan
geen tijd gebonden, over de brug konat
men dan weer op het eiland aan. Wij
zullen moeten afwachten hoe zich dit
alles ontwikkelt en zijn van mening,
dat er door vrachtvervoerders maar
weinig gebruik meer zal worden ge
maakt van het veer Middelharnis-Hel-
levoetsluis. Als de vrachtwagens gela
den zijn met landbouwprodukten is het
rijden geblazen en het op- en afrijden
van de veerboten neemt ook veel tijd
in beslag. Het loopt er over hoe de si
tuatie aan de Barendrechtse brug wordt
en of men daar het sterk toenemende
vervoer zal kunnen verwerken.
De N.V. Rotterdamse Tramweg Maat
schappij zal reeds op dinsdag 21 juni
dus de dag na de opening van de Ha
ringvlietbrug een lijndienst met auto
bussen Flakkee-Rotterdam v.v. over de
brug inzetten. Dit wordt een twee-uurs
dienst. De directie wil tot eind septem
ber afwachten hoe het reizigersvervoer
zich zal ontwikkelen om dan te zien, d
er voor de kostbare veerboten voldoen
de emplooi overblijft. Het is n.l. zo, «a'
het vervoer over de brug voor de pas
sagiers ongeveer ZOfln duurder wordt,
dan over de veerboten. Een retour Mid-
delharnis-Botterdam kost thans 4,3">
met de busdienst over de brug wordt
dit 4,95, waar dan voor iedere passa
gier nog het bruggeld bij komt, van
tweemaal 50 cent.
De bevolking van Flakkee heeft de
vrije keus uit twee verbindingen, óf W^^
de boot óf over de brug, maar wij zU"
mening, dat-het merendeel toch we
de route over de Haringvlietbrug
kiezen.
zal