Hulde aan Rijkswaiersiaai en aannemers I^aandag 20 juli 1964 precies 11 uur, wordt de Haringvlietbrug geopend Pieter Dirk Sieling de Grote voorvecliter Totale hosten byna 50 miljoen Jan Knape Mzn. - directeur van de N.V. Haringvlietbrug Burgemeester P. W. Hordijk Een siukje geschiedenis Burgem. D. RUNDERS Dentrale figuur der brugplannen Byrgemeester r. van Holvveger? FmsjiicieeS expert De financiële overeenkomst voor de brugbouw werd te 's-Gravenhage getekend Tekening van de financiële overeenkomst voor versnelde brugbouw Ijveraar voor betere verbindingen Geen veren meer nodig, maar toch Busvervoer R.T.M, over de brug Bladz. 2 „EII.AND1N-NIEUWS' Vrijdag 17 juli i^(^ Nog twee dagen..... en Flakkee is uit zijn isoiemen Alle employe's van Kijkswaterstaat van hoog tot laag en alle aannemers, onderaarsnemers en personeel die aan de Haringvlietbrug hebben gewerkt, komen zeker een woord van hulde toe. Ook de genen van Rijkswaterstaat en de Pro vincie, die aan de toeleidende wegen ge werkt hebben. Er was een samenwer king tussen alle groepen in uitstekende harmonie. Ook de samenwerking nret de N.V. Brugverbinding was uitstekend. Rijkswaterstaat heeft niet alleen het project ontworpen maar tot in de fin^s. ses uitgevoerd. Ondanlss enorme tegen- sla(g in de harde winter van 1962—1963 met ijsgang, storm, mist en schade, kon het tijdschema worden aangehouden en de streefdatum voor het gereed komen worden benaderd. Een groots, gigantisch werk is ge. reed gekomen, hulde aan al deze man nen! Nog twee dagen: en ons eiland Goeree-Overflakkee is geen eiland meer. Om precies te zijn: Maandag 20 juli 1964 te 11 uur wordt de Haringvlietbrug ge opend. De plechtigheid wordt verricht door Z. Excellentie Mr. J. van Aartsen, Minister van Verkeer en Waterstaat en zal plaats vinden op de Noordelijke op rit van de brug, gelegen binnen de gemeente Numansdorp. Direct nadat de opening heeft plaats gehad zal de brugvoor het verkeer worden opengesteld. De tolgaarders staan dan gereed om de eerste kaartjes te verkopen (aart de kant van Numansdorp). Afsluitbomen zijn er niet geplaatst, directie en com missarissen van de N.V. Brugverbinding hebben het vertrouwen, dat de auto mobilisten en de overige deelnemers aan het verkeer zullen stoppen om het verschuldigde tolgeld te voldoen. Bijna een halve eeuw is men op Goe- ree-Ovei^akkee bezig geweest een vaste oeververbinding tot stand te brengen. Als een van de eersten die hiertoe po gingen in het werk stelden kan worden genoemd (wijlen) Ulbo Mijs, burgemees ter van Middelharnis. Zijn pogingen bleven vruchteloos. Op een van de eer ste vergaderingen die hiertoe werden belegd, was ook de heer P. D. Sieling, die het in zijn hoofd had gezet: een brug moet en zal er kom.en. We hebben dit verhaal in de loop der jaren al meer in onze krant gebracht het zou eentonig worden maar het mag nog wel eens worden gezegd, de heer P. D. Sieling was een volhouder. In 1934 kon volgens de heer Sieling een brug wor den gebouwd voor de som van zes mil joen gulden thans bedragen de bouw- 'kosten vijftig miljoen maar steeds liepen de plannen op mislukking. Niet alleen de heer Sieling, maar ook de Flakkeese Gemeenschap deed zijn uiterste best omi te trachten een vaste oeververbinding te verwezenlijken, maar steeds zonder resultaat. Na de oorlog werden de plannen op nieuw aangepakt, maar in 1952 beslis te het Rijk, dat de bouw van een brug over het Haringvliet uit economisch oogpunt niet verantwoord was. Toen kwam de ramp in 1953. De be volking van de eilanden moest veilig worden gesteld en in de Deltaplannen werd ook de bouw van de Haringvliet brug opgenomen. Maar deze zou eerst in 1968 worden voltooid, nadat de Volke- raksluizen gereed zouden zijn en de Volkerakdam er op zou worden aange sloten. Deze temporisatie was een geweldige tegenslag en Goeree-Overflakkee be sloot om zelf een brug te bouwen. Er werd contact gezocht met de gemeente besturen van Schouwen-Duiveland, want immers in 1964 zou ook de Gre- velingendam gereed zijn, zodat de Schouwse gemeenten groot belang bij de Haringvlietbrug hadden. Gezamenlijk werd een financieringsplan opgezet, waarmee het Rijk akkoord ging. De ge meenten op Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland verklaarden zich gezamenlijk garant voor een bedrag van 600.000,in het aandelenkapitaal van een miljoen gulden. De provincies Zuid- Holland en Zeeland zorgden voor de overige 400.000,Met dat miljoen was men niet klaar, er moest tolgeld worden geheven, om de gehele financiering voor de bouw rond te krijgen, en tot een ver antwoorde exploitatie te komen. 'Het Rijk heeft zich verplicht de brug van de N.V. Brugverbinding >over te nemen, zodra de aansluiting van de Volkerak dam gereed is. Dit zal in 1968 zijn. Dan vervallen ook de tolgelden. Wij geven hiernaast op deze pagina een kort overzicht van de voornaamste personen, die aan de totstandkoming van de Haringvlietbrug hebben meege werkt, al kunnen we uiteraard daarin niet volledig zijn. In de periode dat burgemeester D. Rijnders (thans te Amstelveen) burge meester was van de gemeenten Mid- delharnis-Sommelsdijk, was hij als voorzitter van de Stichting Flakkeese Gemeenschap een van de centrale fi guren voor de brugplannen. Hij was lid van de Provinciale Commissie in zake onderzoek vaste verbinding Goe ree-Overflakkee met het vasteland van Zuid-Holland (waarvan ook de heer P. D. Sieling lid was), die in 1947 opgericht werd. Vele reizen zijn door hem voor dit doel naar Den Haag gemaakt om besprekingen op het ministerie en met allerlei autoriteiten te voeren. Het zal ook hem maandag a.s. een groot genoe gen zijn, de opening van de Haringvliet brug bij te wonen. Een van de grote voorvechters van een vaste oeververbinding is de heer Pieter Dirk Sieling te Melissant, die daar een stuk van zijn leven aan heeft opgeofferd. De krasse 72-jarige heeft daaraan, om zo te zeggen, zijn hart verpand. Eerst met de reeds genoemde oud-burgemees- ter Ulbo Mijs en later op eigen houtje heeft hij geprobeerd zijn voor gestelde doel te verwezenlijken. In de crisisjaren meende hij, dat een brug goedkoop lion worden gebouwd, maar in 1929 kreeg hij een afwijzing. In 1934 on derhandelde hij met een constructiebe drijf te Dordrecht, de kosten zouden zes miljoen belopen. Maar het Rijk vond het niet verantwoord. Na de oorlog toen er opleving kwam, werd het opnieuw geprobeerd door de Flakkeese Gemeenschap, waartoe de eerste voorzitter C. Hokke te Ooltgens- plaat zich inzette. Het was echter te vergeefs. In 1955, toen de heer P. D. Sieling voorzitter was geworden van de Stichting Flakkeese Gemeenschap werd het opnieuw aangepakt, het begon toen te dagen! Maar er moesten nog veel moeilijkheden worden overwonnen. Met grote voortvarendheid is er verder ge werkt in 1961 kon de eerste paal in de bodem, van het Haringvliet worden geslagen. Het moet voor de heer Sieling wel een grote vreugde zijn, dat hij maandag 20 juli a.s. zijn loffelijk stre ven om FlaMcee uit zijn isolement te verlossen, door de opening van de Ha ringvlietbrug ziet bekroond. Vanzelfsprekend is er in team ge werkt bij deze versnelde brugbouw, maar de heer Sieling kan toch wel de motor worden genoemd, ook al moest er hier en daar worden afgeremd en bijge stuurd. Van harte proficiat, heer Sieling! De naam van burgemeester Chr. van Hofwegen (v.h. burgemeester van Nieu we Tonge en Stad aan 't Haringvliet) thans te Sliedrecht is in verband met de Haringvlietbrug nog weinig genoemd. Toch heeft hij er een groot aandeel in gehad, waarom wij zijn naam met ere naar voren halen. Hij was de finan ciële expert achter de schermen. Burgemeester van Hofwegen was ge delegeerd commissaris van de N.V. Brugverbinding, toen de samenwerking tussen de gemeentebesturen van Goeree Overflakkee en Schouwen-Duiveland was tot stand gekomen voor de versnel de brugbouw over het Haringvliet, was hij de man, die belast werd met de financiering. Door hem zijn heel wat berekeningen gemaakt, de statuten voor de N.V. Brugverbinding, de raadsvoor stellen inzake de garanties voor de ge meentebesturen, samengesteld en er zijn tal van besprekingen door hem. gevoerd met gedeputeerde Deerenberg en op het ministerie van Waterstaat. In dit verband noemen wij ook de naam van de heer P. H. Stroeven, In specteur bij Rijksfinanciën, die het be treffende ministerie inzake de financie ring van voorlichting heeft gediend. Burgemeester Chr. van Hofwegen was ook belast met de berelaening inzake de te heffen tarieven, de risico's, verzeke ringen en tientallen andere zaken meer. De N.V. Brugverbinding heeft bij de totstandkoming van de brug een gewel dige werker aan hem gehad. De totale kosten van de brug lopen tegen de 50 miljoen gulden. De grootste financier hiervan is de Nationale Le vensverzekeringsbank N.V. ten bedrage van 18.375.000,en met haar in de Nationale Nederlanden N.V. gefuseerde maatschappij „De Nederlanden van 1845 die 5.825.000,voor haar rekening nam. Genoemde Nationale heeft dus in feite de helft van het benodigde kapi taal gefourneerd. In de maand juli 1960, dus vier jaar geleden, werd te 's Gravenhage de fi nanciële overeenkomst voor versnelde brugbouw over het Haringvliet gete kend. Van links naar rechts: burge meester Chr. van Hofwegen, burge meester P. W. Hordijk en de president commissaris P. D. Sieling. Een historisch moment, dat nu zijn vervulling gekre gen heeft. Wij brengen hier ook een foto van de diriekteur van de N.V. Haringvlietbrug, de heer Jan Knape Mz. De heer Knape die gemeente-secretaris is te Soimmels- dijk, werd na de heer van Heest te Mid- delliamis, secretaris van de Flakkeese Gemeenschap te Middelharnis. Hij heeft reeds vóór de N.V. Brugverbinding tot stand kwam, voor de F.G. bergen admi nistratief werk verricht om een vaste verbinding tot stand te brengen. Bij de oprichting van de N.V. Brugverbinding, w^erd hij tot directeur benoemd. Hij zal dit blijven tot in 1967 de Volkerakdam op de brug aansluit en het Rijk de brug overneemt. Zijn groot organisatie talent heeft tot een goed verloop enorm veel bijgedragen. Burgemeester P. W. Hordijk, die in 1947 burgemeester werd van Ooltgens- plaat en later tegelijk van Oude Tonge en Den Bommel, werd in 1955 burge meester van de centrumgemeenten Mid_ delharnis-Sommelsdijk. Burgemeester Hordijk werd in 1955 de derde voorzitter van de Stichting Flakkeese Gemeen schap en heeft zich bijzonder ingezet voor het verkrijgen van betere verbin dingen van en naar Goeree-Overflakkee Kon een brug niet direct worden ver wezenlijkt, hij heeft er aan meegewerkt dat de door het Rijk en Provincie be schikbaar gestelde veerboot „Haring vliet" in het veer Middelharnis-Som- melsdijk kon worden ingelegd. Als een van de commissarissen van de N.V. Brugverbinding verrichtte' hij stuwend werk in de totstandkoming van de brug, vooral ook in de samenwerking tussen de gemeenten van Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland. Naar de richting randstad Holland hebben we geen veren meer nodig maar toch zullen automobilisten in ver band met de bottle-neck aan de Ba- rendrechtse brug nog wel gebruik maken van het veer Middelharnis- Hellevoetsluis. Wij hebben met meer dere particuliere automobilisten en vrachtvervoerders een gesprek gehad, die ons vertelden dat zij voor de heenreis althans gebruik bleven ma lden van het veer. Wachttijden zijn dan voorbij, zo rekent men en de afstand is korter. „En we moeten 'toch tol be talen", zo zei men ons. Voor de terugreis is men dan aan geen tijd gebonden, over de brug konat men dan weer op het eiland aan. Wij zullen moeten afwachten hoe zich dit alles ontwikkelt en zijn van mening, dat er door vrachtvervoerders maar weinig gebruik meer zal worden ge maakt van het veer Middelharnis-Hel- levoetsluis. Als de vrachtwagens gela den zijn met landbouwprodukten is het rijden geblazen en het op- en afrijden van de veerboten neemt ook veel tijd in beslag. Het loopt er over hoe de si tuatie aan de Barendrechtse brug wordt en of men daar het sterk toenemende vervoer zal kunnen verwerken. De N.V. Rotterdamse Tramweg Maat schappij zal reeds op dinsdag 21 juni dus de dag na de opening van de Ha ringvlietbrug een lijndienst met auto bussen Flakkee-Rotterdam v.v. over de brug inzetten. Dit wordt een twee-uurs dienst. De directie wil tot eind septem ber afwachten hoe het reizigersvervoer zich zal ontwikkelen om dan te zien, d er voor de kostbare veerboten voldoen de emplooi overblijft. Het is n.l. zo, «a' het vervoer over de brug voor de pas sagiers ongeveer ZOfln duurder wordt, dan over de veerboten. Een retour Mid- delharnis-Botterdam kost thans 4,3"> met de busdienst over de brug wordt dit 4,95, waar dan voor iedere passa gier nog het bruggeld bij komt, van tweemaal 50 cent. De bevolking van Flakkee heeft de vrije keus uit twee verbindingen, óf W^^ de boot óf over de brug, maar wij zU" mening, dat-het merendeel toch we de route over de Haringvlietbrug kiezen. zal

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1964 | | pagina 6