De laatste hand aan de Haringvlietbrug
lUit ons isolement
Meditatie
De lekenen iler tijtlen
<J»T STREEKJBI.AD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
vno?' m ZÏTTD-HOLIANDSE EN ZEEUWSE EHANDEfs
Vragen in Tweede
Kamer over tolheffing
fietsen en brommers
Fruitmaniien en Frultbakies
,*^e ^ruUcentrale"
Post van liet eiland
over de brug
De post van en naar het eiland
gaat a.s. week linea recta met een
bestelwagen over de Haringvliet
brug. De ochtend- en ook de mid-
dagpost zal daardoor ruim een half
uur vroeger kunnen worden be
zorgd. Er wordt tweemaal per dag
post ontvangen en verzonden.
-?^'.5tt^^^"^ tS^
Tal van nieuwe
borden op de
Fiaiciceese wegen
Onrustige Zenuwen?
Mijnhardt's Zenuwtablêtten
Telling groenten in
de open grond
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 - Giro 167930
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
Het heeft lang geduurd, maar emde-
'flk is het dan zover: 'het isolement van
neree en Overflakkee is verbroiken.
ank zij de brug bij Den Bommel, die
maandag zal worden opengesteld
&oor het verkeer, kunnen we nu ieder
.ffenblik dat we dit willen ons eiland
ilaten en zijn we niet langer afhan-
ffliik van allerlei stagnerende omstan-
tóheden Daarom zal 20 juli 1964 een
'edenkwaardige dag zijn in de historie
fan Flakkee, die waard is met gulden
jtters te worden opgetekend in de an
alen van ons eiland.
Toch is het opschrift boven dit ar
tikel eigenlijk niet helemaal juist. Het
legrip isolement is namelijk vrijwel al-
lid betrekkelijk. Het woord is afkom-
^ig uit het Italiaans „isola" dat eiland
(etekent Absoluut geredeneerd zouden
ve dus pas uit ons isolement zijn wan-
beer Goeree en Overflakkee op-hield
liland te zijn. Maar dat is niet het geval,
ïet is wèl zo geweest met b.v. Urk en
Vieringen, die voorheen eilanden waren
Boch door de droogmaking van de
Lordoostpolder en de Wieringermeer
leheel eiland-af zijn geworden en deel
irerden van het vasteland. Ook na de
lotstandkoming van de andere verbin
dingen in het kader van het Deltaplan
blijft G. en O. een eiland. Het isole-
nent, waarin wij tot dusver veHkeerden
vas slechts relatief door de aanwezig-
beid van regelmatige verbindingen te
vater. Via de veerdiensten Middelhar-
ttis-Hellevoetsluis. Den Bommel-Nu-
nansdorp, Galatheese haven-Dintelsas
fen vroeger door de boolverbindingen
Middelharnis-Rotterdam en Stellendam
l-Hellevoetsluis was in feite reeds het
Isolement ten dele verbroken. Wanneer
Ive dus bij de opening van de Haring-
kietbrug spreken van een verbreking
_Van ons isolement, dan houdt dit in, dat
'hierdoor de mogelijkheid is geschapen
om elk ogenblik van de dag of de nacht
uit ons isolement te treden via een vaste
oeververbinding en dat we niet meer af-
it hankelijk zijn van veerboten, die op be-
tpaalde uren varen en wier overtocht
vooral in de winter nogal eens onmoge
lijk of bezwaarlijk werd door storm,
mist en ijsgang. In deze zin kunnen we
dus zeggen, dat we uit ons betrekkelijk
isolement thans zijn verlost.
j.;. De ingebruikstelling van deze brug is
echter nog slechts de eerste fase in de
V verbreking van dit isolement. De ver-
ibinding Den Bommel Numansdorp is
meer speciaal gericht op Rotterdam en
adhterland en ligt niet zo gunstig voor
;-Flakkee. Daarom mogen we vast
stellen, dat de andere vier verbindin
gen, die in uitvoering zijn, de verbre
king van het isolement zullen moeten
|completeren. Dat is in feite nog een ge
volg van de stormramp van 1953, die de
[totstandkoming van de Deltawerken,
ook van nieuwe verbindingen, een
beduidend aantal jaren heeft vervroegd.
het bij dit artikel afgedrukte kaartje
iijn ze aangegeven. Volgens de planning
in 1967 de verbinding tot stand ko
nen met Branbant nabij Willemstad,
vaardoor onze zuidelijke provinciën en
iBelgië gemakkelijker te bereiken zijn.
IVermoedelijk nog dit jaar zal de Greve-
llingendam klaar komen, die een snel-
Iverbinding met Schouwen en Duiveland
Imogelijk zal maken. Dit eiland, dat we
Ivanaf Flatókee zien liggen als onze
■naaste zuiderbuurman, was door de
Iprimitieve verbinding met een motor-
je vanaf de Hoek van Sint-Japik
voor heel veel Flakkeeërs „terra incog
nita", onbekend land. Schrijver dezes
heeft vele landen van Europa en alle
provincies van ons land bereisd, ma.
Sot voor twee jaar was hij nimmer
Söhouwen en Duiveland geweest! Aan
^eze situatie zal dus binnenkort ook
teen eind komen. Bovendien komt er een
tafsluitdijk van Ouddorp naar Schou-
|wen door het Brouwershavense Gat 1
ten westen van Scharendijke, waar
voor men reeds aan de voorbereidende
twerkizaamheden is begonnen en die in
11970 klaar moet zijn. Dit zal mogelijk
|Zijn doordat in deze dijk geen spui- of
schutsluizen komen en de aanleg dus
veel gemakkelijker is en minder tijd-
Irovend. Via deze verbinding is de kop
Ivan ons eiland regelrecht verbonden
Imet West-Schouwen, terwijl na het ge-
Ireedkomen van de afsluitdijk in de
tOosterschelde, dat op 1978 is gepland
ten via de dam over het Veerse Gat
IWalcheren over landverbindingen te be-
Ireiken is. En tenslotte is er dan de Del-
jtadam met de beroemde spuislurzen,
Isehutsluis en havens bij Stellendam, die
|het Haringvliet zal afsluiten en die in
ïr^ Maar moet zijn. Deze laatste ver-
Ibindiflg zal de afstand van West-Flak-
|kee naar Rotterdam, het Botlekgabied
ten Europoort aanzienlijk bekorten en in
[tegengestelde richting verkeer en toe-
Irisme vanuit Bolland naar Ouddorp en
I Zeeland in sterke mate vergamakkelij-
Iken. Wanneer dit hele dijkensysteem
jWaar is dat wordt dus wel 1970 zal
IGoeree en Overflakkee met vijf vaste
Iverbindingen geheel uit zijn isolement
Jzijn bevrijd.
.Jï*t begin is 'er dus nu. We kunnen
jQU heuglijk feit niet laten passeren zon-
per een woord van hulde te brengen
pan dhr. p. D. Sieling te Melissant, de
iPresident-eommissaris van de N.V.
prugverbinding Haringvliet. Hij is de
1^^"' nimmer aflatende energie
jtloorzettingsvermogen, vasthoudendheid
pn geduld met behulp van zijn mede-
iwerkers al meer dan dertig jaar bezig is
Igeweest met de verwezenlijking van
|z«n ideaal. We'weten, dat daarbij ont
zaglijke moeilijkheden moesten worden
loverwonnen, vooral wat de financiering
betreft. Het Rijk weigerde gelden be
schikbaar te stellen, maar door middel
van tolheffing tot 1975 werd het moge
lijk de totale kosten van 45 miljoen
eruit te halen. Goeree en Overflakkee
en pok de gemeenen van Schouwen en
Duiveland, die het grote belang van de
ze brug voor hun eiland zagen heb
ben onder aanvoering van de heer Sie
ling hier een uniek staaltje van regio
naal initiatief getoond.
Het is in dit artikel niet nodig in den
brede in te gaan op de gevolgen van de
verbreking van ons isolement door de
ingebruikneming van deze brug. Er is al
zoveel over geschreven, ook in ons blad,
dat we bezwaarlijk nog nieuwe geizichts-
punten kunnen openen. Er zal trouwens
nog gelegenheid te over zijn om de nieu
we ontwikkeling op dit gebied op de
voet te volgen. Bovendien heeft het be
stuur van de „Fluzi" dat in augustus te
Middeiharnis een grote tentoonstelling
organiseert, in een brochure, getiteld
„Flakkee uit zijn isolement", alle as
pecten ervan door een aantal ter zake
kundige personen doen uiteenzetten: de
arbeidsmarkt, de ontwikkeling van
Oost-Flakkee, de visserij, de agrarische
sector, de tuinbouw, de industrie, de
recreatie, het transport, de sport, de
kerkelijke verhoudingen, het onderwijs,
enz. Wel willen we als onze mening te
kennen geven en deze wordt, naar
we bemerkt hebben, door velen gedeeld
dat de ontsluiting van ons eiland
door deze en de latere verbindingen
beslist niet zo spectaculair zal verlopen
als menigeen denkt. De aanpassing aan
de „overkantse" mentaliteit, leefwijze
en modernisering is al tientallen jaren
aan de gang, is na de jongste wereld
oorlog in versneld tempo voortgegaan
en dit prooes zal zich voortzetten. De
grootste veranderingen zullen gebracht
worden door de sterk toenemende re
creatie. Maar overigens moet men be
slist niet denken aan een overrompe
ling van ons eiland door de stadscultuur
Dat is Oip de Hoekse Waard, die al se
dert 1898 door de Barendrechtse brug
uit haar isolement is en b.v. op de
Noordwest-Veluwe, die tot het vaste
land behoort, ook niet gebeurd. Onge
twijfeld zal er sterkere beïnvloeding ko
men van de moderne cultuur. We zijn
het echter eens met een conclusie in het
rapport van de Plancommissie van 1958
dat men zich zal moeten bezinnen op
datgene, wat in de oude levensstijl van
wezenlijke waarde is, opdat het ook in
moderne verhoudingen kan blijven fun-
tioneren.
NOCRP-
BRAB/INT
Deze week is nog met man en macnt gewerkt om de Haringvlietbrug vóór maandag 20 juli a.s. rijklaar te krijgen.
Alles was geconcentreerd om de veribinding brug-wal aan de Flakkeese kant af te maken. Tussen de brug en de be-
tonwal, moest een zware "balk -woeden g'eplaatst, waarna de diepe kuil tussen de toekistingen kon worden volgestort.
Maandag en dinsdag was men hiermee nog druk bezig. Links op de foto ziet men de rijbaan, waarover maandag
het verkeer van en naar het eiland zal plaats vinden. Op de andere rijbanen moet de slijtlaag nog worden aange
bracht.
Kunnen fietsers en bromfietsers
niet vrijgesteld worden van tolheffing
op de Haringvlietbrug?" Deze vraag
werd gesteld door het TKveede Kamerlid
mej. A. P. Schilthuis (arb.) aan Minis
ter van Aartsen van Verkeer en Wa
terstaat.
Mej. Schiltihuis voerde aan dat ihet
overzetten van een fiets op het R.T.M,
veer veertig, en van een toromfiets vijf
en vijftig cent kost. Op de brug wordt
een gulden per „enkele reis" gerekend
en mej. Schiltihuis meent dat ibij dit
tarief de verhouding zoek is vergele-
Icen bij het tarief van 3,50 voor een
personenauto. Zij meent dat fietsers
zelfs geen enkel tolgeld zouden moeten
betalen.
De president Commissaris van de
MIDDELHARNIS-TEL:Z3Z8
Si>eciaal In het opmaken ^an
B. V. d. VEEK
Telefoon 2682 WeatdQk t6
MIDDELHABNI8
N.V. Brugverbinding de heer P. D. Sie
ling heeft met grote verwondering van
de vraag van mej. Scihilthuis kennis
genomen, zoals hij ons meedeelde. „Zij
is niet geoed georiënteerd en stelt de
zaken söheef voor" aldus de heer Sie
ling. Het vervoer van fietsen en brom
mers per veerboot is duurder dan over
de brug. Voor een bromfiets wordt op
het veer vijf en vijftig cent plus 65 et.
voor de berijder berekend. Mej. Schilt-
huis heeft kennelijk over het hoofd ge
zien dat bij een bronafiets in de meeste
gevallen wel een berijder behoort, (red)
Het rijden met een fiets of bromfiets
over de brug kost een gulden, met en
kel de berijder is dit dus 10 cent goed
koper dan het veer, wanneer ook een
passagier wordt vervoerd waarvoor
niet betaald Ihoeft te worden geeft de
brugreis vergeleken bij de pont zelfs
een voordeel van 85 cent!
-<?*^
SëilcéÓ ^^ëiU6Ji:ei^^ftietjêe'i^6tv
In verband met de openstelling van
de Haringvlietbrug, waardoor een vaste
Noord-Zuid-verbinding is tot stand ge
komen, zijn op de Flakkeese wegen tal
van nieuwe borden geplaatst. Een van
die borden in de Groeneweg, vlak voor
de kruising Den Bom.mel-Achthuizen
geeft de richting aan naar het Helle-
gatsplein en een ander de richting naar
Noord-Brabant, waarheen men nog met
het veer over moet. Vandaar de veer
boot bovenaan. De toeleidende wegen
naar de brug zijn in prima conditie.
„Gij' geveinsden, het aanschijn des
hemels weet gij wel te onder
scheiden, en kunt gij de tekenen
der tijden niet onderscheiden"
Matth. 16 3b.
De Heere Jezus heeft tijdens Zijn om-
wandeling op aarde veel te stellen ge
had met de farizeërs, en die komen nu
weer in bondgenootschap met de Sad-
duceeërs tot Hem, om Hem te verzoeken.
De farizeërs waren helemaal geen
vrienden van de sadduceeërs. In gods-
diensig opzicht verschilden ze zelfs heel
veel van elkander. Want de sadduceeërs
geloven niet aan een opstanding der do
den en ook niet aan engelen en geesten.
De farizeeërs geloven dit wel, zie Hand.
23 7, 8. Maar als-het tegen Jezus gaat
zijn ze wel vrienden.
Dit is een verschijnsel, wat men van
daag nog kan merken. Het komt niet
weinig voor dat twee partijen het op
bepaalde punten helemaal niet met el
kander eens zijn, maar als het tegen de
waarheid gaat, die hen beiden veroor
deelt, dan hebben ze elkander spoedig
gevonden. Zo oak hier. Zij begeren van
de Heere Jezus een teken uit de henvel.
Bepaaldelijk om daarmee te bewijzen
dat Hij waarlijk de Messias was, de 'be
loofde aan de vaderen. Als Jezus zulk
een teken doen zou, dan zouden ze in
Hem geloven. Zo laten zij het voorko
men. Doch de bedoeling was kennelijk
om uit te laten komen dat Hij toch hun
begeren niet zou kunnen geven, en dan
konden zij met een gerust geweten, naar
zij dachten in hun ongeloof volharden.
Het ongeloof is nooit te bevredigen.
Jezus onderneemt daartoe dan ook geen
enlkele poging. Hij stelt alleen zijn vraag
stellers als geveinsden aan de kaak. Dat
zijn huichelaars, die het willen doen
voorkomen alsof zij van plan zijn in
Jezus, als de Christus te geloven, hoe
wel ze toch niet van zins waren, om
Hem dan ook te volgen.
Jezus zeide tot hen: De tekenen des
hemels weet gij wel te onderscheiden.
Want als het des avonds rood ziet aan
de hemel, dan zegt gij: Schoon weder;
en als des morgens rood ziet aan de he
mel dan zegt gij: Heden onweder. Maar
de tekenen der tijden weet gij niet te
onderscheiden. Zij keken als wereld-
vidjzen naar de hemel en kwamen niet
verder dan hetgeen hun natuurlijk oog
zag. Geestelijke ogen misten zij en daar
om hadden zij geen oog voor hetgeen
dat rondom hen gebeurde. Want Chris
tus was op de aarde. Zijn woorden en
wertken waren Zijn geloofsbrieven. Daar
uit kon men weten dat Hij de, ware
Messias was, de beloofde aan de Va
deren, de Zoon Gods. Want alles wat Hij
deed, was door de profeten voorzegd. En
hoewel zij de> profeten van hun jeugd
af aan onderiooht hadden, verstonden
zi) toch niet dat God bezig was in hun
tijd deze te vervullen. Ze waren gees
telijk blind en bleven dat ook. Jezus
zeide daarom tot hen: Het boos en over
spelig geslacht begeert een teken en
hun zal geen teken gegeven worden dan
het teken van Jona de Profeet.
En hen verlatende ging Hij weg. Ont
zaggelijk oordeel, wanneer Jezus een
halstarrige aan zijn lot overlaat. Dan is
daarvan niets meer te verwachten.
Wij leven nu in een andere tijd dan
de farizeeërs en de sadduceeërs. De eer
ste komst van Jezus behoort tot bet ver
leden. De profetieën, die daarop ibetrek-
king hebben, zijn op hun plaats en tijd
allen vervuld. Wij staan nu voor de we-
derko'mst van Christus. En ook daarom
trent zijn profetieën gegeven, voorzeg
gingen gedaan. In dat opzicht spreekt
de Heere Jezus op een andere plaats,
ook over de tekenen der tijden, waarop
wij acht moeten geven. N.l. oorlogen en
geru'Chten van oorlogen. Hongersnoden,
aardbevingen op verscheidene plaatsen,
pestilentiën enz. U kunt dit allemaal
uitvoerig beschreven vinden in Matth.
24 en andere plaatsen, waar over de
Wederkomst des Heeren gesproken
wordt. En onderscheiden wij nu oo'k de
tekenen der tijden? Zien wij uit al dat
gene wat er rondom ons in de wereld
gebeurt, dat de toekomst des Heeren
genaakt?
Het wil in deze wereld maar niet tot
rust komen. Dan breekt er hier een re
volutie uit en dan weer daar. Dan is er
hier een aardbeving en dan daar. Horen
wij uit al deze dingen de voetstappen
van de naderende Koning? Wordt er ook
een buigen voor Hem bij ons gevonden?
Volgen wij Hem, geloven wij in Hem,
zijn wij als die dienstknechten die op
hun heer wachten?
'Of zijn wij net als die farizeeërs en
sadduceeërs. De eersten zoudt u kunnen
vergelijken met nette kerkmensen, die
o zo goed weten, die dagelijks de schrif
ten onderzoeken en die in de praktijk
van het leven meer verstand hebben
van het weer, de beurgberichten en al
lerhande andere dingen, dan van het
geestelijk leven.
De sadduceeërs liggen, om hen een
plaats te geven in onze tijd meer de
vrij:zinnige kant op. Zij zijn minder
rechtzinnig dan de farizeeërs, maar toch
ook godsdienstig. Ook bij hen is er geen
geestelij'k oog voor datgene wat zich als
tekenen der tijdten aandient, in deze
bange tijd, en die de wederkomst des
Heeren voorafgaan.
'Hoe is het nu met ons gesteld? Zijn
er niet vele geveinsden, die voorgeven
de Heere te willen zoeken en toch in
de praktijk van het leven nooit verder
kijken en ook niet verder willen kijken
dan naar datgene wat de wereld te zien
geeft?
Wij hebben het menigmaal over het
weer. Daar zijn we zeer bij geïnteres
seerd, dagelijks weer. We lezen ook de
krant en luisteren ook naar de nieuws
berichten. We praten ook als de span
ning even opgevoerd wordt, over de ge
spannen toestand in deze wereld.
Maar we gaan weer spoedig over tot
de orde van de dag en de tekenen der
tijd onderscheiden we niet. En als we
het nog beschouwend doen, dan wordt
er toch door de massa-kerkmens
over de wereldling spreken we maar
niet eens in dit verband niet bij ge
leefd.
Het ongelovig geslacht uit de dagen
van de Heere Jezus kreeg geen ander
teken, dan het teken van Jona de pro
feet, omdat men de te-kenen niet zag,
waardoor men dagelijks omringd werd.
Wij zullen geen ander token meer te zien
krijgen, dan het teken van de Zoon
des Mensen als Hij wederkomen zal
op de wolken des hemels, om te oorde
len de levenden en de doden, wanneer
wij de tekenen der tij'den niet onder-
sdheiden.
Bij volhardend ongeloof trekt Jezus
zich terug. Dat is het oordeel te mid
den van alle oordelen.
Laat ons hierop toch acht geven.
Zo gij Zijn stem dan heden hoort
'Gelooft Zijn heil en troostrijk woord.
Verhard u niet maar laat u leiden.
M.
Ds. H. C. v. d. Ent
De directeur van de Stichting tot Uit
voering van Landbouwmaatregelen voor
Noord- en Zuid-Holland maakt bekend,
dat van 18 juli t.m. 8 augustus a.s. een
telling zal worden gehouden van de in
de open grond geteelde late groenten.
'De in aanmerking komende geregis-
treerden zal door de distictsbureauhou-
der een tellingformulier worden toege
zonden, dat dient te worden Ingevuld
naar de toestand op zondag 19 juli' a.s.
De aandacht wordt gevraagd voor de
op de binnenzijde van het formulier
vermelde „Toelichting".
De opgave dient uiterlijk 5 dagen na
ontvangst te worden geretourneerd. De
ze terugzending is portvrij.