De laatste hand aan de Haringvlietbrug lUit ons isolement Meditatie De lekenen iler tijtlen <J»T STREEKJBI.AD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG vno?' m ZÏTTD-HOLIANDSE EN ZEEUWSE EHANDEfs Vragen in Tweede Kamer over tolheffing fietsen en brommers Fruitmaniien en Frultbakies ,*^e ^ruUcentrale" Post van liet eiland over de brug De post van en naar het eiland gaat a.s. week linea recta met een bestelwagen over de Haringvliet brug. De ochtend- en ook de mid- dagpost zal daardoor ruim een half uur vroeger kunnen worden be zorgd. Er wordt tweemaal per dag post ontvangen en verzonden. -?^'.5tt^^^"^ tS^ Tal van nieuwe borden op de Fiaiciceese wegen Onrustige Zenuwen? Mijnhardt's Zenuwtablêtten Telling groenten in de open grond PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS Redactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk Tel (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds Tel. 20 17 - Giro 167930 Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 2,50 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 14 cent per mm. Bij contract speciaal tarief. Het heeft lang geduurd, maar emde- 'flk is het dan zover: 'het isolement van neree en Overflakkee is verbroiken. ank zij de brug bij Den Bommel, die maandag zal worden opengesteld &oor het verkeer, kunnen we nu ieder .ffenblik dat we dit willen ons eiland ilaten en zijn we niet langer afhan- ffliik van allerlei stagnerende omstan- tóheden Daarom zal 20 juli 1964 een 'edenkwaardige dag zijn in de historie fan Flakkee, die waard is met gulden jtters te worden opgetekend in de an alen van ons eiland. Toch is het opschrift boven dit ar tikel eigenlijk niet helemaal juist. Het legrip isolement is namelijk vrijwel al- lid betrekkelijk. Het woord is afkom- ^ig uit het Italiaans „isola" dat eiland (etekent Absoluut geredeneerd zouden ve dus pas uit ons isolement zijn wan- beer Goeree en Overflakkee op-hield liland te zijn. Maar dat is niet het geval, ïet is wèl zo geweest met b.v. Urk en Vieringen, die voorheen eilanden waren Boch door de droogmaking van de Lordoostpolder en de Wieringermeer leheel eiland-af zijn geworden en deel irerden van het vasteland. Ook na de lotstandkoming van de andere verbin dingen in het kader van het Deltaplan blijft G. en O. een eiland. Het isole- nent, waarin wij tot dusver veHkeerden vas slechts relatief door de aanwezig- beid van regelmatige verbindingen te vater. Via de veerdiensten Middelhar- ttis-Hellevoetsluis. Den Bommel-Nu- nansdorp, Galatheese haven-Dintelsas fen vroeger door de boolverbindingen Middelharnis-Rotterdam en Stellendam l-Hellevoetsluis was in feite reeds het Isolement ten dele verbroken. Wanneer Ive dus bij de opening van de Haring- kietbrug spreken van een verbreking _Van ons isolement, dan houdt dit in, dat 'hierdoor de mogelijkheid is geschapen om elk ogenblik van de dag of de nacht uit ons isolement te treden via een vaste oeververbinding en dat we niet meer af- it hankelijk zijn van veerboten, die op be- tpaalde uren varen en wier overtocht vooral in de winter nogal eens onmoge lijk of bezwaarlijk werd door storm, mist en ijsgang. In deze zin kunnen we dus zeggen, dat we uit ons betrekkelijk isolement thans zijn verlost. j.;. De ingebruikstelling van deze brug is echter nog slechts de eerste fase in de V verbreking van dit isolement. De ver- ibinding Den Bommel Numansdorp is meer speciaal gericht op Rotterdam en adhterland en ligt niet zo gunstig voor ;-Flakkee. Daarom mogen we vast stellen, dat de andere vier verbindin gen, die in uitvoering zijn, de verbre king van het isolement zullen moeten |completeren. Dat is in feite nog een ge volg van de stormramp van 1953, die de [totstandkoming van de Deltawerken, ook van nieuwe verbindingen, een beduidend aantal jaren heeft vervroegd. het bij dit artikel afgedrukte kaartje iijn ze aangegeven. Volgens de planning in 1967 de verbinding tot stand ko nen met Branbant nabij Willemstad, vaardoor onze zuidelijke provinciën en iBelgië gemakkelijker te bereiken zijn. IVermoedelijk nog dit jaar zal de Greve- llingendam klaar komen, die een snel- Iverbinding met Schouwen en Duiveland Imogelijk zal maken. Dit eiland, dat we Ivanaf Flatókee zien liggen als onze ■naaste zuiderbuurman, was door de Iprimitieve verbinding met een motor- je vanaf de Hoek van Sint-Japik voor heel veel Flakkeeërs „terra incog nita", onbekend land. Schrijver dezes heeft vele landen van Europa en alle provincies van ons land bereisd, ma. Sot voor twee jaar was hij nimmer Söhouwen en Duiveland geweest! Aan ^eze situatie zal dus binnenkort ook teen eind komen. Bovendien komt er een tafsluitdijk van Ouddorp naar Schou- |wen door het Brouwershavense Gat 1 ten westen van Scharendijke, waar voor men reeds aan de voorbereidende twerkizaamheden is begonnen en die in 11970 klaar moet zijn. Dit zal mogelijk |Zijn doordat in deze dijk geen spui- of schutsluizen komen en de aanleg dus veel gemakkelijker is en minder tijd- Irovend. Via deze verbinding is de kop Ivan ons eiland regelrecht verbonden Imet West-Schouwen, terwijl na het ge- Ireedkomen van de afsluitdijk in de tOosterschelde, dat op 1978 is gepland ten via de dam over het Veerse Gat IWalcheren over landverbindingen te be- Ireiken is. En tenslotte is er dan de Del- jtadam met de beroemde spuislurzen, Isehutsluis en havens bij Stellendam, die |het Haringvliet zal afsluiten en die in ïr^ Maar moet zijn. Deze laatste ver- Ibindiflg zal de afstand van West-Flak- |kee naar Rotterdam, het Botlekgabied ten Europoort aanzienlijk bekorten en in [tegengestelde richting verkeer en toe- Irisme vanuit Bolland naar Ouddorp en I Zeeland in sterke mate vergamakkelij- Iken. Wanneer dit hele dijkensysteem jWaar is dat wordt dus wel 1970 zal IGoeree en Overflakkee met vijf vaste Iverbindingen geheel uit zijn isolement Jzijn bevrijd. .Jï*t begin is 'er dus nu. We kunnen jQU heuglijk feit niet laten passeren zon- per een woord van hulde te brengen pan dhr. p. D. Sieling te Melissant, de iPresident-eommissaris van de N.V. prugverbinding Haringvliet. Hij is de 1^^"' nimmer aflatende energie jtloorzettingsvermogen, vasthoudendheid pn geduld met behulp van zijn mede- iwerkers al meer dan dertig jaar bezig is Igeweest met de verwezenlijking van |z«n ideaal. We'weten, dat daarbij ont zaglijke moeilijkheden moesten worden loverwonnen, vooral wat de financiering betreft. Het Rijk weigerde gelden be schikbaar te stellen, maar door middel van tolheffing tot 1975 werd het moge lijk de totale kosten van 45 miljoen eruit te halen. Goeree en Overflakkee en pok de gemeenen van Schouwen en Duiveland, die het grote belang van de ze brug voor hun eiland zagen heb ben onder aanvoering van de heer Sie ling hier een uniek staaltje van regio naal initiatief getoond. Het is in dit artikel niet nodig in den brede in te gaan op de gevolgen van de verbreking van ons isolement door de ingebruikneming van deze brug. Er is al zoveel over geschreven, ook in ons blad, dat we bezwaarlijk nog nieuwe geizichts- punten kunnen openen. Er zal trouwens nog gelegenheid te over zijn om de nieu we ontwikkeling op dit gebied op de voet te volgen. Bovendien heeft het be stuur van de „Fluzi" dat in augustus te Middeiharnis een grote tentoonstelling organiseert, in een brochure, getiteld „Flakkee uit zijn isolement", alle as pecten ervan door een aantal ter zake kundige personen doen uiteenzetten: de arbeidsmarkt, de ontwikkeling van Oost-Flakkee, de visserij, de agrarische sector, de tuinbouw, de industrie, de recreatie, het transport, de sport, de kerkelijke verhoudingen, het onderwijs, enz. Wel willen we als onze mening te kennen geven en deze wordt, naar we bemerkt hebben, door velen gedeeld dat de ontsluiting van ons eiland door deze en de latere verbindingen beslist niet zo spectaculair zal verlopen als menigeen denkt. De aanpassing aan de „overkantse" mentaliteit, leefwijze en modernisering is al tientallen jaren aan de gang, is na de jongste wereld oorlog in versneld tempo voortgegaan en dit prooes zal zich voortzetten. De grootste veranderingen zullen gebracht worden door de sterk toenemende re creatie. Maar overigens moet men be slist niet denken aan een overrompe ling van ons eiland door de stadscultuur Dat is Oip de Hoekse Waard, die al se dert 1898 door de Barendrechtse brug uit haar isolement is en b.v. op de Noordwest-Veluwe, die tot het vaste land behoort, ook niet gebeurd. Onge twijfeld zal er sterkere beïnvloeding ko men van de moderne cultuur. We zijn het echter eens met een conclusie in het rapport van de Plancommissie van 1958 dat men zich zal moeten bezinnen op datgene, wat in de oude levensstijl van wezenlijke waarde is, opdat het ook in moderne verhoudingen kan blijven fun- tioneren. NOCRP- BRAB/INT Deze week is nog met man en macnt gewerkt om de Haringvlietbrug vóór maandag 20 juli a.s. rijklaar te krijgen. Alles was geconcentreerd om de veribinding brug-wal aan de Flakkeese kant af te maken. Tussen de brug en de be- tonwal, moest een zware "balk -woeden g'eplaatst, waarna de diepe kuil tussen de toekistingen kon worden volgestort. Maandag en dinsdag was men hiermee nog druk bezig. Links op de foto ziet men de rijbaan, waarover maandag het verkeer van en naar het eiland zal plaats vinden. Op de andere rijbanen moet de slijtlaag nog worden aange bracht. Kunnen fietsers en bromfietsers niet vrijgesteld worden van tolheffing op de Haringvlietbrug?" Deze vraag werd gesteld door het TKveede Kamerlid mej. A. P. Schilthuis (arb.) aan Minis ter van Aartsen van Verkeer en Wa terstaat. Mej. Schiltihuis voerde aan dat ihet overzetten van een fiets op het R.T.M, veer veertig, en van een toromfiets vijf en vijftig cent kost. Op de brug wordt een gulden per „enkele reis" gerekend en mej. Schiltihuis meent dat ibij dit tarief de verhouding zoek is vergele- Icen bij het tarief van 3,50 voor een personenauto. Zij meent dat fietsers zelfs geen enkel tolgeld zouden moeten betalen. De president Commissaris van de MIDDELHARNIS-TEL:Z3Z8 Si>eciaal In het opmaken ^an B. V. d. VEEK Telefoon 2682 WeatdQk t6 MIDDELHABNI8 N.V. Brugverbinding de heer P. D. Sie ling heeft met grote verwondering van de vraag van mej. Scihilthuis kennis genomen, zoals hij ons meedeelde. „Zij is niet geoed georiënteerd en stelt de zaken söheef voor" aldus de heer Sie ling. Het vervoer van fietsen en brom mers per veerboot is duurder dan over de brug. Voor een bromfiets wordt op het veer vijf en vijftig cent plus 65 et. voor de berijder berekend. Mej. Schilt- huis heeft kennelijk over het hoofd ge zien dat bij een bronafiets in de meeste gevallen wel een berijder behoort, (red) Het rijden met een fiets of bromfiets over de brug kost een gulden, met en kel de berijder is dit dus 10 cent goed koper dan het veer, wanneer ook een passagier wordt vervoerd waarvoor niet betaald Ihoeft te worden geeft de brugreis vergeleken bij de pont zelfs een voordeel van 85 cent! -<?*^ SëilcéÓ ^^ëiU6Ji:ei^^ftietjêe'i^6tv In verband met de openstelling van de Haringvlietbrug, waardoor een vaste Noord-Zuid-verbinding is tot stand ge komen, zijn op de Flakkeese wegen tal van nieuwe borden geplaatst. Een van die borden in de Groeneweg, vlak voor de kruising Den Bom.mel-Achthuizen geeft de richting aan naar het Helle- gatsplein en een ander de richting naar Noord-Brabant, waarheen men nog met het veer over moet. Vandaar de veer boot bovenaan. De toeleidende wegen naar de brug zijn in prima conditie. „Gij' geveinsden, het aanschijn des hemels weet gij wel te onder scheiden, en kunt gij de tekenen der tijden niet onderscheiden" Matth. 16 3b. De Heere Jezus heeft tijdens Zijn om- wandeling op aarde veel te stellen ge had met de farizeërs, en die komen nu weer in bondgenootschap met de Sad- duceeërs tot Hem, om Hem te verzoeken. De farizeërs waren helemaal geen vrienden van de sadduceeërs. In gods- diensig opzicht verschilden ze zelfs heel veel van elkander. Want de sadduceeërs geloven niet aan een opstanding der do den en ook niet aan engelen en geesten. De farizeeërs geloven dit wel, zie Hand. 23 7, 8. Maar als-het tegen Jezus gaat zijn ze wel vrienden. Dit is een verschijnsel, wat men van daag nog kan merken. Het komt niet weinig voor dat twee partijen het op bepaalde punten helemaal niet met el kander eens zijn, maar als het tegen de waarheid gaat, die hen beiden veroor deelt, dan hebben ze elkander spoedig gevonden. Zo oak hier. Zij begeren van de Heere Jezus een teken uit de henvel. Bepaaldelijk om daarmee te bewijzen dat Hij waarlijk de Messias was, de 'be loofde aan de vaderen. Als Jezus zulk een teken doen zou, dan zouden ze in Hem geloven. Zo laten zij het voorko men. Doch de bedoeling was kennelijk om uit te laten komen dat Hij toch hun begeren niet zou kunnen geven, en dan konden zij met een gerust geweten, naar zij dachten in hun ongeloof volharden. Het ongeloof is nooit te bevredigen. Jezus onderneemt daartoe dan ook geen enlkele poging. Hij stelt alleen zijn vraag stellers als geveinsden aan de kaak. Dat zijn huichelaars, die het willen doen voorkomen alsof zij van plan zijn in Jezus, als de Christus te geloven, hoe wel ze toch niet van zins waren, om Hem dan ook te volgen. Jezus zeide tot hen: De tekenen des hemels weet gij wel te onderscheiden. Want als het des avonds rood ziet aan de hemel, dan zegt gij: Schoon weder; en als des morgens rood ziet aan de he mel dan zegt gij: Heden onweder. Maar de tekenen der tijden weet gij niet te onderscheiden. Zij keken als wereld- vidjzen naar de hemel en kwamen niet verder dan hetgeen hun natuurlijk oog zag. Geestelijke ogen misten zij en daar om hadden zij geen oog voor hetgeen dat rondom hen gebeurde. Want Chris tus was op de aarde. Zijn woorden en wertken waren Zijn geloofsbrieven. Daar uit kon men weten dat Hij de, ware Messias was, de beloofde aan de Va deren, de Zoon Gods. Want alles wat Hij deed, was door de profeten voorzegd. En hoewel zij de> profeten van hun jeugd af aan onderiooht hadden, verstonden zi) toch niet dat God bezig was in hun tijd deze te vervullen. Ze waren gees telijk blind en bleven dat ook. Jezus zeide daarom tot hen: Het boos en over spelig geslacht begeert een teken en hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona de Profeet. En hen verlatende ging Hij weg. Ont zaggelijk oordeel, wanneer Jezus een halstarrige aan zijn lot overlaat. Dan is daarvan niets meer te verwachten. Wij leven nu in een andere tijd dan de farizeeërs en de sadduceeërs. De eer ste komst van Jezus behoort tot bet ver leden. De profetieën, die daarop ibetrek- king hebben, zijn op hun plaats en tijd allen vervuld. Wij staan nu voor de we- derko'mst van Christus. En ook daarom trent zijn profetieën gegeven, voorzeg gingen gedaan. In dat opzicht spreekt de Heere Jezus op een andere plaats, ook over de tekenen der tijden, waarop wij acht moeten geven. N.l. oorlogen en geru'Chten van oorlogen. Hongersnoden, aardbevingen op verscheidene plaatsen, pestilentiën enz. U kunt dit allemaal uitvoerig beschreven vinden in Matth. 24 en andere plaatsen, waar over de Wederkomst des Heeren gesproken wordt. En onderscheiden wij nu oo'k de tekenen der tijden? Zien wij uit al dat gene wat er rondom ons in de wereld gebeurt, dat de toekomst des Heeren genaakt? Het wil in deze wereld maar niet tot rust komen. Dan breekt er hier een re volutie uit en dan weer daar. Dan is er hier een aardbeving en dan daar. Horen wij uit al deze dingen de voetstappen van de naderende Koning? Wordt er ook een buigen voor Hem bij ons gevonden? Volgen wij Hem, geloven wij in Hem, zijn wij als die dienstknechten die op hun heer wachten? 'Of zijn wij net als die farizeeërs en sadduceeërs. De eersten zoudt u kunnen vergelijken met nette kerkmensen, die o zo goed weten, die dagelijks de schrif ten onderzoeken en die in de praktijk van het leven meer verstand hebben van het weer, de beurgberichten en al lerhande andere dingen, dan van het geestelijk leven. De sadduceeërs liggen, om hen een plaats te geven in onze tijd meer de vrij:zinnige kant op. Zij zijn minder rechtzinnig dan de farizeeërs, maar toch ook godsdienstig. Ook bij hen is er geen geestelij'k oog voor datgene wat zich als tekenen der tijdten aandient, in deze bange tijd, en die de wederkomst des Heeren voorafgaan. 'Hoe is het nu met ons gesteld? Zijn er niet vele geveinsden, die voorgeven de Heere te willen zoeken en toch in de praktijk van het leven nooit verder kijken en ook niet verder willen kijken dan naar datgene wat de wereld te zien geeft? Wij hebben het menigmaal over het weer. Daar zijn we zeer bij geïnteres seerd, dagelijks weer. We lezen ook de krant en luisteren ook naar de nieuws berichten. We praten ook als de span ning even opgevoerd wordt, over de ge spannen toestand in deze wereld. Maar we gaan weer spoedig over tot de orde van de dag en de tekenen der tijd onderscheiden we niet. En als we het nog beschouwend doen, dan wordt er toch door de massa-kerkmens over de wereldling spreken we maar niet eens in dit verband niet bij ge leefd. Het ongelovig geslacht uit de dagen van de Heere Jezus kreeg geen ander teken, dan het teken van Jona de pro feet, omdat men de te-kenen niet zag, waardoor men dagelijks omringd werd. Wij zullen geen ander token meer te zien krijgen, dan het teken van de Zoon des Mensen als Hij wederkomen zal op de wolken des hemels, om te oorde len de levenden en de doden, wanneer wij de tekenen der tij'den niet onder- sdheiden. Bij volhardend ongeloof trekt Jezus zich terug. Dat is het oordeel te mid den van alle oordelen. Laat ons hierop toch acht geven. Zo gij Zijn stem dan heden hoort 'Gelooft Zijn heil en troostrijk woord. Verhard u niet maar laat u leiden. M. Ds. H. C. v. d. Ent De directeur van de Stichting tot Uit voering van Landbouwmaatregelen voor Noord- en Zuid-Holland maakt bekend, dat van 18 juli t.m. 8 augustus a.s. een telling zal worden gehouden van de in de open grond geteelde late groenten. 'De in aanmerking komende geregis- treerden zal door de distictsbureauhou- der een tellingformulier worden toege zonden, dat dient te worden Ingevuld naar de toestand op zondag 19 juli' a.s. De aandacht wordt gevraagd voor de op de binnenzijde van het formulier vermelde „Toelichting". De opgave dient uiterlijk 5 dagen na ontvangst te worden geretourneerd. De ze terugzending is portvrij.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1964 | | pagina 1